abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 11 juli 2005 @ 13:25:38 #101
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_28704925
Get rich or die trying.
pi_28705264
quote:
Op maandag 11 juli 2005 13:25 schreef -Angel- het volgende:
Get rich or die trying.
Tja, ik prefeer 'get comfortable and live longer'

Comfortable ben ik al, nu nog lang leven.
  maandag 11 juli 2005 @ 13:43:48 #103
56185 Rahja
lovely!
pi_28705365
Moet dit niet richting KLB ofzo...
"There was never a genius without a tincture of madness"
Aristoteles
pi_28711987
quote:
Op maandag 11 juli 2005 09:19 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Blijkbaar ben jij psychiatrisch patient
Als ik een psychiatrische patient zou zijn, dan zou ik nu in een instituut zitten.
quote:
Of heb jij mogen meebeslissen over de 100 miljard dollar die naar Irak gaat zonder dat er deugdelijke controle over is? Miljarden zijn daar al spoorloos verdwenen en jij hebt een probleem met de Betuwelijn?
Zoals ik al eerder schreef, mag ik niet stemmen. Ik ben geen voorstander van grote projecten die door de overheid geleid worden. De overheid past namelijk erg slecht op haar centen. Over Irak kunnen we een nieuw topic beginnen, maar de bottom line is dat freedom never free is. Het mag wat kosten.
quote:
Heb jij enig idee hoeveel geld Medicaid en Social Security de VS kosten? Zo te zien niet.
Oh en jij dacht dat de overheid in de VS geen kapitaal steekt in professionele sport? Moet je eens in Milwaukee gaan vragen dan wat een nieuw honkbal stadion gekost heeft (om er maar een van de vele te noemen).
Ik weet wat ik per week aan Medicaid en social security betaal. Dat staat op mijn loonstrook.

De Amerikaanse overheid legt een kleiner beslag op je salaris dan de Nederlandse. Het is zelfs zo dat veel van mijn (arme) vrienden geen belasting betalen, door Bush' tax cuts for the rich. Een van mijn vrienden krijgt zelfs meer geld terug, dan dat hij aan belasting heeft afgedragen. En hij is echt niet rijk.
quote:
Qua ruimte heb je zonder meer gelijk, qua vriendelijkheid vind ik het een raar argument, mijn amerikaanse vrienden hier vinden Nederland nu juist zo vriendelijk en "everyone speaks English!", tegenover mij zijn Amerikanen ook altijd vriendelijk geweest maar wel uitermate oppervlakkig in mijn ervaring.
Amerikanen zijn alles behalve oppervlakkig. Amerikanen hebben de schijn misschien tegen, omdat ze tegen jou 'how are you doing' zeggen, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet willen weten. Dat is hun manier van hoi zeggen. Ik kan met Amerikanen, links en rechts, heel leuk babbelen en iedereen is altijd heel erg geinteresseerd in wat je doet, waar je vandaan komt en wat je van de VS vindt. Ik had vroeger een Engelse vriend in Nederland, en die werd helemaal depressief van de desinteresse bij zijn collega's. Dat is hier wel anders.
quote:
Ruime kansen op de arbeidsmarkt...voor McD banen mischien, voor IT banen is dat allang voorbij bijvoorbeeld en de politiek die doorzichtiger zou zijn...je bedoelt mischien dat politici te koop zijn?
De werkeloosheid is laag, er is weinig verborgen werkeloosheid, en als je in de onderzoek en ontwikkelhoek zit, dan zijn er ontzettend veel mogelijkheden. De Amerikaanse overheid en het bedrijfsleven investeren fors en daar kunnen ze in Europa nog een puntje aan zuigen. Als je iets kunt, dan zijn er genoeg kansen, zelfs in de IT. Wij zoeken nog steeds naar GOEDE programmeurs.

Wat betreft de politiek en doorzichtigheid. Als ik had bedoeld dat politici te koop zijn, dan had ik dat wel geschreven. Mensen weten wat ze krijgen als ze stemmen. Dat is anders dan in Nederland. Stem je VVD, krijg je nog een kabinet met een linkse PvdA of een linkse CDA erin. Zo verandert er nooit iets.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_28720520
quote:
Op maandag 11 juli 2005 00:24 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Ok, dus het is gewoon zo.

Maar beste Sterke_Yerke, zo discussieren wij niet. Het is gebruikelijk om je mening met argumenten te bekrachtigen.

Als je bijvoorbeeld zou zeggen: nou, Lyrebird, ik ken Amerikaanse studenten die per jaar 25.000$ moeten lenen om hun studie te betalen, die er een baan bijdoen en per dag 20 uur wakker zijn en leven op bruine bonen met kaassaus. Tja, dan geef ik je gelijk. Dat is armoede. Die studenten hebben het niet breed. Maar na 4 jaar ploeteren, verdienen ze wel meer dan 50.000$ per jaar. De mentaliteit die ze zichzelf hebben aangeleerd, betaalt zich ook snel uit. Amerikanen zijn keihard voor zichzelf en voor anderen. Geen gezeik, iedereen rijk.

Als je met het standaardverhaal van de Amerikaanse ghetto's komt, dan zeg ik, die lui moeten niet zeuren.

Als men daar besluit om als 14 jarige te gaan spijbelen en als 16 jarige een gezin te beginnen, dan vraag ik me af of dat nou wel zo verstandig is. Vooral als men dan op 17 jarige leeftijd wordt opgepakt voor drugshandel, dan zit je al snel aan een levenslange cariere in de misdaad. Weer een eenoudergezin waarvan de kinderen geen goede toekomst hebben.

Mijn conclusie: er is zeker armoede. De winnaars werken zich uit die armoede, de verliezers trekken een fles mouthwash open en vragen je om spare change.
Je vraagt mij te vertellen waarom er grote armoede is in Amerika? Zoals ik al zei ik ben geen econoom, slechts een waarnemer, en dan wel van kranten en mensen die in Amerika zijn geweest.
Zou jij mij dan op je beurt de welvaart van Amerika kunnen uitleggen?

Maar je hebt gelijk met de rest van je betoog. Er zitten veel bij waarvan armoede hun eigen schuld is. Maar er zijn ook mensen die wel willen, maar niet kunnen om financiele regels.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_28729988
quote:
Op maandag 11 juli 2005 17:45 schreef Lyrebird het volgende:

Als ik een psychiatrische patient zou zijn, dan zou ik nu in een instituut zitten.
Zou je niet zeggen als je in NYC over straat loopt
quote:
Zoals ik al eerder schreef, mag ik niet stemmen. Ik ben geen voorstander van grote projecten die door de overheid geleid worden. De overheid past namelijk erg slecht op haar centen. Over Irak kunnen we een nieuw topic beginnen, maar de bottom line is dat freedom never free is. Het mag wat kosten.
Als je wel had mogen stemmen had dat niets uitgemaakt, beslissingen zoals de Betuwelijn worden maar zelden bij referendum genomen ook niet in Amerika, of wel?
quote:
Ik weet wat ik per week aan Medicaid en social security betaal. Dat staat op mijn loonstrook.

De Amerikaanse overheid legt een kleiner beslag op je salaris dan de Nederlandse. Het is zelfs zo dat veel van mijn (arme) vrienden geen belasting betalen, door Bush' tax cuts for the rich. Een van mijn vrienden krijgt zelfs meer geld terug, dan dat hij aan belasting heeft afgedragen. En hij is echt niet rijk.
En tel dan even de staatsbelastingen (niet de federale dus) erbij op en tel dan ook nog even je gemeentebelastingen daarbij op en je verzekeringen, hoeveel goedkoper ben je dan uit?
Ik heb die loonstrookjes ook nog namelijk en het viel mij op dat er nauwelijks verschil was met Nederland.
quote:
Amerikanen zijn alles behalve oppervlakkig. Amerikanen hebben de schijn misschien tegen, omdat ze tegen jou 'how are you doing' zeggen, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet willen weten. Dat is hun manier van hoi zeggen. Ik kan met Amerikanen, links en rechts, heel leuk babbelen en iedereen is altijd heel erg geinteresseerd in wat je doet, waar je vandaan komt en wat je van de VS vindt. Ik had vroeger een Engelse vriend in Nederland, en die werd helemaal depressief van de desinteresse bij zijn collega's. Dat is hier wel anders.
Da's een cultuur verschil, in Nederland is men over het algemeen geslotener over prive zaken en inkomen maar mensen zijn mensen en een Amerikaanse klootzak is geen haar beter of slechter als een Nederlandse.
quote:
De werkeloosheid is laag, er is weinig verborgen werkeloosheid, en als je in de onderzoek en ontwikkelhoek zit, dan zijn er ontzettend veel mogelijkheden. De Amerikaanse overheid en het bedrijfsleven investeren fors en daar kunnen ze in Europa nog een puntje aan zuigen. Als je iets kunt, dan zijn er genoeg kansen, zelfs in de IT. Wij zoeken nog steeds naar GOEDE programmeurs.
Jij hebt het over een klein stukje 'industrie' dan, als ik de cijfers erbij pak dan blijkt dat er in de IT geen nieuwe banen zijn bijgekomen de laatste 10 jaar.
quote:
Wat betreft de politiek en doorzichtigheid. Als ik had bedoeld dat politici te koop zijn, dan had ik dat wel geschreven. Mensen weten wat ze krijgen als ze stemmen. Dat is anders dan in Nederland. Stem je VVD, krijg je nog een kabinet met een linkse PvdA of een linkse CDA erin. Zo verandert er nooit iets.
Als je bedoelt dat een 2 partijen systeem duidelijker is dan is dat inderdaad zo, of weet wat je krijgt is een heel ander verhaal echter maar dat is denk ik een andere discussie inderdaad.
pi_28732420
Even een kleine aanvulling op het werkgelegenheidsverhaal en arbeidskracht in de VS:
quote:
Several U.S. states were reportedly prepared to offer more than double that amount of subsidy. But Fedchun said much of that extra money would have been eaten away by higher training costs than are necessary for the Woodstock project.

He said Nissan and Honda have encountered difficulties getting new plants up to full production in recent years in Mississippi and Alabama due to an untrained - and often illiterate - workforce. In Alabama, trainers had to use "pictorials" to teach some illiterate workers how to use high-tech plant equipment.

"The educational level and the skill level of the people down there is so much lower than it is in Ontario," Fedchun said.

In addition to lower training costs, Canadian workers are also $4 to $5 cheaper to employ partly thanks to the taxpayer-funded health-care system in Canada, said federal Industry Minister David Emmerson.

"Most people don't think of our health-care system as being a competitive advantage," he said.
http://www.cbc.ca/cp/business/050630/b0630102.html

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-07-2005 12:02:19 ]
pi_28738388
De Verenigde Staten van Amerika: het mooste land ter wereld!

pi_28738788
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 14:59 schreef more het volgende:
De Verenigde Staten van Amerika: het mooste land ter wereld!

[afbeelding]
Zeker... En om dat te compenseren heeft Onze Lieve Heer het volgegooid met Amerikanen
(ik kop 'em toch maar in )

[ Bericht 8% gewijzigd door Vindaloo op 12-07-2005 15:57:32 ]
Is all that we see or seem
But a dream within a dream?
EAP
pi_28744738
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 10:35 schreef Tijger_m het volgende:

En tel dan even de staatsbelastingen (niet de federale dus) erbij op en tel dan ook nog even je gemeentebelastingen daarbij op en je verzekeringen, hoeveel goedkoper ben je dan uit?
Ik heb die loonstrookjes ook nog namelijk en het viel mij op dat er nauwelijks verschil was met Nederland.
Jij woonde zeker in Californie? Gray Davis heeft daar samen met zijn hippies (lees stemvolk) de zaak behoorlijk gesloopt.

In de meeste staten betaal je een lagere state tax dan in Californie. In sommige staten is je federale belasting aftrekbaar voor de state tax. Ook de BTW is in veel staten veel lager dan in Californie en veel lager dan in Nederland. Wij betalen in Massachusetts 5% BTW. Verder missen we in de VS hoge belastingen op bijvoorbeeld een nieuwe auto en benzine (daar zit nog steeds een smak belasting op, maar dit is niet te vergelijken met Nederland). Al met al lopen die kosten aardig in de papieren.

Je kunt het verschil tussen Nederland en de VS qua inkomen zo samenvatten: 1) je verdient voor een gelijkwaardige baan in de VS meer dan in Nederland. 2) je betaalt minder belasting dan in Nederland. 3) Je krijgt daar minder sociale voorzieningen voor terug. 4) Je mag dus zelf voor bijvoorbeeld een universitaire opleiding betalen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_28746104
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 18:19 schreef Lyrebird het volgende:

Jij woonde zeker in Californie? Gray Davis heeft daar samen met zijn hippies (lees stemvolk) de zaak behoorlijk gesloopt.
Yep maar ook Jawjah
quote:
In de meeste staten betaal je een lagere state tax dan in Californie. In sommige staten is je federale belasting aftrekbaar voor de state tax. Ook de BTW is in veel staten veel lager dan in Californie en veel lager dan in Nederland. Wij betalen in Massachusetts 5% BTW. Verder missen we in de VS hoge belastingen op bijvoorbeeld een nieuwe auto en benzine (daar zit nog steeds een smak belasting op, maar dit is niet te vergelijken met Nederland). Al met al lopen die kosten aardig in de papieren.

Je kunt het verschil tussen Nederland en de VS qua inkomen zo samenvatten: 1) je verdient voor een gelijkwaardige baan in de VS meer dan in Nederland. 2) je betaalt minder belasting dan in Nederland. 3) Je krijgt daar minder sociale voorzieningen voor terug. 4) Je mag dus zelf voor bijvoorbeeld een universitaire opleiding betalen.
Precies, mijn ervaring was dat er weinig verschil was in vrij besteedbaar inkomen bij een gelijk 'diensten pakket' (laat ik het maar een naam geven), ik had daar weinig moeite mee en nu nog niet, ik vind het echter wel irritant als mensen onmiddelijk gaan roepen 'Minder belasting' en zich niet realiseren dat je uiteindelijk vrij weinig verschil onder de streep hebt omdat men andere zaken zelf moet betalen.
pi_28757937
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 19:15 schreef Tijger_m het volgende:
Precies, mijn ervaring was dat er weinig verschil was in vrij besteedbaar inkomen bij een gelijk 'diensten pakket' (laat ik het maar een naam geven), ik had daar weinig moeite mee en nu nog niet, ik vind het echter wel irritant als mensen onmiddelijk gaan roepen 'Minder belasting' en zich niet realiseren dat je uiteindelijk vrij weinig verschil onder de streep hebt omdat men andere zaken zelf moet betalen.
Ik schreef dat je minder terug krijgt (diensten), omdat je minder belasting betaalt. Maar omdat je zelf meer geld mag uitgeven - en dat automatisch veel efficienter doet dan de overheid - betaal je uiteindelijk minder voor dezelfde, maar vaak betere, service. Ik heb het dan niet alleen over restaurants, maar ook over een ziekenhuis waar ze nog weten hoe ze mensen beter moeten maken (ook korte wachtlijsten), of een universiteit (Ivy league, MIT, Caltech) waar studenten nog iets leren. Als bonus krijg je dan ook nog eens het beste leger ter wereld en law enforcers waar de mensen nog U tegen zeggen.
  woensdag 13 juli 2005 @ 04:02:25 #114
46960 StefanP
polemicist
pi_28759300
quote:
Op dinsdag 12 juli 2005 19:15 schreef Tijger_m het volgende:
Ik merk er nog niet veel van dat je hier veel meer zelf moet betalen...

loonheffing: 25%
BTW: 6,25%
state tax: 0%
gemeentelijke belasting, inclusief onroerend goed belasting voor een woning van 140000 dollar (groot, vrijstaand en prachtig vergeleken met een NL woning): 2,32% v/d waarde v/h huis
medicare: 1,4%
social security: 6,1%

vezekering tandarts en dokter: nul komma niks premie, enkel 10% eigen bijdrage bij een behandeling
verzekering auto nr 1, waarde 3000,-: 950,- per jaar voor enkel WA
verzekering auto nr 2, waarde 47000,-: 470,- per jaar voor de volledige waarde all-risk

M.A.W. je houdt veel meer over. Ja, je moet wel zorgen dat je medisch verzekerd bent via je werkgever, maar zelfs als dat niet het geval is dan kun je dat vast wel ergens betaalbaar particulier regelen. Als ik alleen al naar het verschil in loonheffing kijk t.o.v. Nederland...
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_28759516
Welke staat?
pi_28761398
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 04:02 schreef StefanP het volgende:

Als ik alleen al naar het verschil in loonheffing kijk t.o.v. Nederland...
Ja, en als ik alleen al kijk naar de hogere hypotheek rente in de VS, de niet aftrekbaarheid van hypotheek rente etc etc.

Wat ik nu al een paar keer heb gezegd is dat loonheffingen maar een deel van het plaatje zijn, bovendien gaat het hele verhaal sowieso mank met een overheid die honderden miljarden meer uitgeeft als het aan inkomsten heeft, de rekening daarvan wordt later echt nog wel gepresenteerd.

Laat ik nog iets anders toevoegen:
quote:
Congress makes the following findings:

(1) The 589,111 bridges in the United States are a vital link in a seamless and efficient transportation system, connecting communities, States, and regions.

(2) Fourteen percent of all bridges that are 20 feet or longer are structurally deficient.
Dat noem ik dus een probleem en iets waar ik persoonlijk liever iets meer belasting voor betaal.

[ Bericht 27% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2005 10:13:13 ]
pi_28761666
Kijk eens wat je ervoor terug krijgt en waarvoor je verzekerd bent. Loonheffing is meer dan alleen belasting. Het is ook premies volksVERZEKERINGEN.

Maar goed, die StefanP figuur vindt alles in NL kut, dus alles wat je zegt, is fout.
Honey ! Take me drunk, i am home !
pi_28761727
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 10:13 schreef LangeTabbetje het volgende:
Kijk eens wat je ervoor terug krijgt en waarvoor je verzekerd bent. Loonheffing is meer dan alleen belasting. Het is ook premies volksVERZEKERINGEN.

Maar goed, die StefanP figuur vindt alles in NL kut, dus alles wat je zegt, is fout.
Ach, wat Stefan zich volgens mij niet eens realiseert is dat hij in zijn voorbeeld al aan 33% heffingen zit, als ik mijn aftrekposten ga meetellen betaal ik nauwelijks meer dan hij doet dus zoals ik al zei, in vrij besteedbaar inkomen is het verschil gering.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2005 10:16:55 ]
pi_28761891
Verder kijken dan je neus lang is is voor sommige mensen al heel ingewikkeld
  woensdag 13 juli 2005 @ 10:27:29 #120
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_28761943
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 10:32 schreef RM-rf het volgende:

[..]

- scheiding kerk en staat ...
hmmm, leg eens uit waar dat in het huidige amerika nog geld?

- onafhankelijke media ...
tja .... wie heeft het wordje 'embedded journalism' uitgevonden?

- onafhankelijke rechterlijke macht ...
vroeger misschien, nu worden de rechterlijke benoemingen tot een politiek spel gemaakt waarbij politieke beginselen maatgevend zijn ... er worden nu enkel rechters benoemd die voldoen aan de conservatieve politieke normen van de politieke macht ....

Onder het mom van 'strijd tegen terrorisme' wordt het systeem langzaam aan steeds verder veranderd in een systeem waar politici direkte en centraal gereguleerde controle hebben over zowel de wetgeving, het oppakken, interneren en aanklagen van personen, en vervolgens het veroordelen zelf, volgens politieke normen.

nee, Amerika 'liberaal' noemen ... dat is iets van vroeger..., al langer is het woordje 'liberaL' daar een scheldwoord ... en in de praktijk heeft dat nu de uitwerking getoond ...
In het huidige amerika is een ultra-conservatieve elite aan de macht die hun machtsmonopolie keihard aan het consolideren en verstevigen is ... dit ten kostte van juist liberale democratische principes.
wat hij zegt, en dan nog het verbod op abortus, zodat mensen met verroeste vorken gaan porren, dat bush 90 miljoen aan de staat texas geeft om onthouding te promoten ipv sexuele voorlichting

nee, af en toe is het niet zo mooi daar

Maar t is wel n leuk land!

Bashen mag, als je daar niet tegen kan, ben je maar n watje.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_28762497
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 10:16 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ach, wat Stefan zich volgens mij niet eens realiseert is dat hij in zijn voorbeeld al aan 33% heffingen zit, als ik mijn aftrekposten ga meetellen betaal ik nauwelijks meer dan hij doet dus zoals ik al zei, in vrij besteedbaar inkomen is het verschil gering.
Daar zit imo ook het probleem, al die aftrekposten in Nederland maken de overheid onnodig log en ineffecient. Hypotheekrente aftrek bijvoorbeeld zorgen er ook nog eens voor dat de woonkosten niet echt transparant zijn.

De VS kent overigens ook aftrekposten en die neemt Stefan ook niet mee, besteedbaar inkomen ligt in de VS volgens alle lijstjes die ik gezien heb ook hoger dan in Nederland maar daarvoor lever je natuurlijk ook meer vrije tijd in.
pi_28762561
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 10:55 schreef Chewie het volgende:

Daar zit imo ook het probleem, al die aftrekposten in Nederland maken de overheid onnodig log en ineffecient. Hypotheekrente aftrek bijvoorbeeld zorgen er ook nog eens voor dat de woonkosten niet echt transparant zijn.

De VS kent overigens ook aftrekposten en die neemt Stefan ook niet mee, besteedbaar inkomen ligt in de VS volgens alle lijstjes die ik gezien heb ook hoger dan in Nederland maar daarvoor lever je natuurlijk ook meer vrije tijd in.
Chewie, mijn hele argument is simpelweg dat er uiteindelijk weinig verschil is, het zijn keuzes en in de VS heb je meer keuze, that's all.
Of dat per saldo beter is moet iedereen voor zichzelf uit maken, ik leef met net zo veel voldoening en plezier in Nederland als ik in de VS heb gedaan. Verschillen zijn er maar ze zijn lang niet zo groot als bashers (van beide zijden) ze doen voorkomen.
pi_28762695
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 10:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Chewie, mijn hele argument is simpelweg dat er uiteindelijk weinig verschil is, het zijn keuzes en in de VS heb je meer keuze, that's all.
Of dat per saldo beter is moet iedereen voor zichzelf uit maken, ik leef met net zo veel voldoening en plezier in Nederland als ik in de VS heb gedaan. Verschillen zijn er maar ze zijn lang niet zo groot als bashers (van beide zijden) ze doen voorkomen.
Het verschil is er wel, de overheid in de VS geeft de burgers meer vrijheid over hoe ze hun geld besteden en dat heeft nu eenmaal mijn voorkeur.

Per saldo zal het niet zoveel schelen, zeker niet als je de vrije dagen die je hier nu eenmaal meer hebt meerekend. Maar ik zou toch graag meer te zeggen hebben over mijn inkomen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 13-07-2005 11:05:05 ]
pi_28772640
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 10:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Dat argument klopt niet helemaal. Voor gelijkwaardig werk krijg je in de VS meer (een politieagent in Boston verdient inclusief overwerk 80.000$ per jaar, gemiddeld / een verpleegster (RN) verdient meer dan 50.000$ per jaar gemiddeld) en de overheid pakt je minder af. Dit komt doordat de Amerikaanse economie zo'n 30% sterker/groter is dan de Europese. Verder heft de overheid op iedere dollar die je uitgeeft minder accijnzen en belastingen.

Belangrijkste argument: zoals StefanP al stelt, kun je in de VS nog een vrijstaand landhuis voor een prikkie kopen. In Bloomington kan ik een ranch op 1 acre grond kopen voor 128.000$. Mijn ouders wonen in een rijtjeshuis in Eindhoven dat het dubbele op moet brengen.
  woensdag 13 juli 2005 @ 21:08:54 #125
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_28780959
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 10:27 schreef Yildiz het volgende:
wat hij zegt, en dan nog het verbod op abortus, zodat mensen met verroeste vorken gaan porren, dat bush 90 miljoen aan de staat texas geeft om onthouding te promoten ipv sexuele voorlichting
Welk verbod op abortus?

Over die 90 miljoen: bron?

Het probleem van veel conservatieven met Roe vs Wade is dat het door de rechters, niet door gekozen parlementariers geregeld is. In Europa is abortus per wet geregeld, niet door een stel rechters die iets heel anders lezen in het 14de amendement dan wat er letterlijk staat.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  donderdag 14 juli 2005 @ 05:07:12 #126
46960 StefanP
polemicist
pi_28790766
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 10:25 schreef LangeTabbetje het volgende:
Verder kijken dan je neus lang is is voor sommige mensen al heel ingewikkeld
Voorlopig woon ik in de VS en heb ik jarenlang in NL gewoond en gewerkt. Ik kan de loonstrookjes dus zo naast elkaar leggen om te vergelijken. En jij? Zeker weer zo'n figuur dat nog nooit z'n geboortedorp uit is geweest, maar dat wel eventjes weet hoe het er overal aan toe gaat.

De belachelijk hoge bedragen die 2-wekelijks op mijn bankrekening gestort worden die beeld ik me zeker in, of niet Ik ben ingenieur met een vetbetaalde baan en heb het voor elkaar gekregen om naar de VS te verhuizen, iets wat veel moeilijker is dan je denkt, maar ik kan niet verder kijken dan mijn neus lang is hoor...

Overigens zijn de hypotheekrente en BTW over zaken als auto's hier van de belasting af te trekken (in Texas dan), dus netto blijft er zelfs nog meer over. Verder is de vrijheid om je geld zélf uit te geven niet in geld uit te drukken. Je kunt hier zelf bepalen hoe je dat doet, zonder dat de overheid dat wel eventjes voor bepaalt.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_28791147
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 16:08 schreef Lyrebird het volgende:

Belangrijkste argument: zoals StefanP al stelt, kun je in de VS nog een vrijstaand landhuis voor een prikkie kopen. In Bloomington kan ik een ranch op 1 acre grond kopen voor 128.000$. Mijn ouders wonen in een rijtjeshuis in Eindhoven dat het dubbele op moet brengen.
Maar dat zou in Nederland toch echt niet omlaag gaan als hier gekozen zou worden voor een 'amerikaanse overheid', er wordt hier wel gespeculeerd met grond (zoals overal) maar grond zal altijd duur blijven domweg omdat het in Nederland redelijk schaars is. Het is ook niet overal in de VS goedkoop, zo is New York 1 van de duurste steden ter wereld en een huis kopen in San Diego loopt ook aardig in de papieren.
pi_28791436
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 05:07 schreef StefanP het volgende:

[..]

Voorlopig woon ik in de VS en heb ik jarenlang in NL gewoond en gewerkt. Ik kan de loonstrookjes dus zo naast elkaar leggen om te vergelijken. En jij? Zeker weer zo'n figuur dat nog nooit z'n geboortedorp uit is geweest, maar dat wel eventjes weet hoe het er overal aan toe gaat.

De belachelijk hoge bedragen die 2-wekelijks op mijn bankrekening gestort worden die beeld ik me zeker in, of niet Ik ben ingenieur met een vetbetaalde baan en heb het voor elkaar gekregen om naar de VS te verhuizen, iets wat veel moeilijker is dan je denkt, maar ik kan niet verder kijken dan mijn neus lang is hoor...

Overigens zijn de hypotheekrente en BTW over zaken als auto's hier van de belasting af te trekken (in Texas dan), dus netto blijft er zelfs nog meer over. Verder is de vrijheid om je geld zélf uit te geven niet in geld uit te drukken. Je kunt hier zelf bepalen hoe je dat doet, zonder dat de overheid dat wel eventjes voor bepaalt.
Wat ik bedoelde te zeggen is dat je je niet (zoals zoveel mensen) blind moet staren op een netto salaris. De inhoudingen die gedaan worden op een salaris, kunnen best wel nuttig zijn. Bijvoorbeeld ziektekostenverzekering, werknemersverzekeringen, pensioen etc. Zouden die inhoudingen er niet zijn, hou je wel netto meer over maar van dat netto salaris bijvoorbeeld al bovenstaande verzekeringen zelf bekostigen.
pi_28794213
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 16:08 schreef Lyrebird het volgende:

Er zijn veel pro-argumenten, maar daarvan is nu net deze erg relatief ...

Ja, de huizenprijzen zijn laag, maar in Ethiopie of Azie kun je nog goedkoper een groot stuk land met een flink huis kopen ... maakt dat dan gelijk een land beter?

Nee, niet echt, huizenprijzen en vastgoed is natuurlijk zeer relatief, afhankelijk van de bevolkingsdichtheid, maar ook van je eigen wensen aan een woning ....
Ik kan me niet voorstellen dat StefanP erg veel behoefte heeft aan een landhuis met 25 kamers en een acre land eromheen ... waarschijnlijk heeft hij meer behoefte aan een klein appartement of huisje voor een allenstaande, met misschien uitbreidingsmogelijkheden (of dan verkoop je je je huidige appartement en koop je een nieuwer, groter appartment, maar dan is het ook sterk afhankelijk welke prijs je daarvoor krijgt, helaas kun je juist op dat punt beter in europa wonen, waar vastgoed als investering eigenlijk meer mogelijkheden biedt)...

verder heeft die 'is-america-beter' nogal een piemel-opmeten-aspect .... natuurlijk heeft amerika veel goede zaken, een hoog inkomen, zonder de verplichte sociale verzekering die je in europa wel hebt ...
Of je daarvoor zou willen gaan, is een keuze die iedereen voor zichzelf zou moeten treffen ... zelf ben ik ook van mening dat Europa op dat punt wel e.e.a. van amerika zou kunnen leren, echter een volledig nabootsen van de amerikaanse wijze, lijkt me ook weer tever doorgeslagen, en niet passen bij de europese maatschappij.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_28800416
quote:
Nederlandse economie slechtste van EU

LUXEMBURG - De economie in Nederland draait het slechtste van alle 25 landen in de Europese Unie. Geen ander land zag de welvaart in het eerste kwartaal 0,5 procent dalen vergeleken met een jaar eerder. Alleen Italië (min 0,2 procent) en Malta (min 0,1 procent) komen in de buurt.

Dat blijkt uit een herzien overzicht dat statistisch bureau Eurostat donderdag heeft gepubliceerd. De EU komt uit op een economische groei van 1,4 procent vergeleken met een jaar eerder.

Afgezet tegen het voorgaande kwartaal is de Europese groei 0,5 procent. Dat is opnieuw slechter dan de Verenigde Staten en Japan. Tegen de 0,5 procent groei in de EU, meldt de VS 0,9 procent en Japan 1,2 procent groei.

De Europese economie blijkt in de eerste drie maanden vooral beïnvloed door 0,2 procent hogere consumentenbestedingen dan een kwartaal eerder. Investeringen daalden 0,2 procent en de export 0,7 procent.
Dat lijkt me duidelijk
pi_28800578
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 14:06 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Dat lijkt me duidelijk
Mij ook. Verkiezingen zo snel mogelijk om daarna een centrum-links kabinet te vormen.
  donderdag 14 juli 2005 @ 14:12:21 #132
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_28800637
In de Elsevier een PRACHTIG artikel over een eventuele militaire staatsgreep tijdens de regering Den Uyl. Een aanrader om te lezen.
pi_28800691
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 14:12 schreef Finder_elf_towns het volgende:
In de Elsevier een PRACHTIG artikel over een eventuele militaire staatsgreep tijdens de regering Den Uyl. Een aanrader om te lezen.
Elsevier komt morgen pas binnen hier, even wachten dus.
pi_28800741
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 14:10 schreef Monidique het volgende:
Mij ook. Verkiezingen zo snel mogelijk om daarna een centrum-links kabinet te vormen.
Dat is stof voor een andere thread.

Dit gaat eerder om het VS vs Europa/Nederland gebeuren
  donderdag 14 juli 2005 @ 14:16:46 #135
93744 Finder_elf_towns
Sterf nu en vloek tevergeefs
pi_28800831
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 14:12 schreef Finder_elf_towns het volgende:
Wat ons overigens on-topic brengt, een linkse regering zou in dat perspectief (als deze het bondgenootschap met de VS in gevaar zou brengen) niet lang zitten.
pi_28801679
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 14:16 schreef Finder_elf_towns het volgende:

Wat ons overigens on-topic brengt, een linkse regering zou in dat perspectief (als deze het bondgenootschap met de VS in gevaar zou brengen) niet lang zitten.
Dus we hebben nooit een Linkse regering gehad in Nederland? Leuk om te weten
  donderdag 14 juli 2005 @ 18:03:58 #137
111863 JackyVie
No shit, Sherlock?
pi_28807677
quote:
Op maandag 11 juli 2005 00:36 schreef MrX1982 het volgende:
Wijze woorden Lyrebird.

Armoede is vaak een logisch gevolg van eigen falen. Als jij stopt met school, naar mensen luistert die geweld, drugs en vrouwen minachting propageren (rappers) en dat overneemt dan moet je niet vreemd opkijken als je leven een puinhoop wordt.

De eigen verantwoordelijkheid geldt heel sterk in de VS. Ik ben daar een groot voorstander van.
Ben ik nou de enige die van zo'n reactie ongelooflijk kwaad wordt? Als je in een getto woont heb je niet veel te kiezen hoor. Pfff, eigen verantwoordelijkheid. Das makkelijk praten als je het goed hebt he. Maar probeer jij als alleenstaande ouder maar eens kinderen op te voeden in een arma buurt zonder dat je een nagel hebt om aan je gat te krabben. Natuurlijk gaan er dan mensen het slechte pad op, je zou voor minder.

Eigen verantwoordelijkheid allemaal goed en wel, maar als je niet kan snappen dat het in arme buurten schandalig veel moeilijker is om je op te werken dan als je uit een gegoed milieu komt dan moet je niet eens aan de discussie deelnemen
pi_28810273
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 18:03 schreef JackyVie het volgende:

[..]

Ben ik nou de enige die van zo'n reactie ongelooflijk kwaad wordt? Als je in een getto woont heb je niet veel te kiezen hoor. Pfff, eigen verantwoordelijkheid. Das makkelijk praten als je het goed hebt he. Maar probeer jij als alleenstaande ouder maar eens kinderen op te voeden in een arma buurt zonder dat je een nagel hebt om aan je gat te krabben. Natuurlijk gaan er dan mensen het slechte pad op, je zou voor minder.
Iedereen die z'n middelbare school afmaakt, kan een goede baan vinden in de VS. Het probleem zijn de drop outs die niets willen en daardoor niets kunnen.
quote:
Eigen verantwoordelijkheid allemaal goed en wel, maar als je niet kan snappen dat het in arme buurten schandalig veel moeilijker is om je op te werken dan als je uit een gegoed milieu komt dan moet je niet eens aan de discussie deelnemen
Ik moet niets. Je hebt geen flauw idee onder wat voor een druk Amerikaanse studenten in het hoger onderwijs staan. Dat is pas schandalig moeilijk om te doen. Ik ben van mening dat het gemakkelijker is om je middelbare school af te maken (vergeleken met Nederland stelt het niet veel voor) en dan eventueel met een eenvoudige vervolgopleiding in bijvoorbeeld de adminstratie een hele behoorlijke baan te vinden. Onze secretaresses verdienen meer dan ik.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 10:49:52 #139
136 V.
Like tears in rain...
pi_28824211
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 20:05 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Iedereen die z'n middelbare school afmaakt, kan een goede baan vinden in de VS. Het probleem zijn de drop outs die niets willen en daardoor niets kunnen.
Wat een baarlijke nonsens.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_28825803
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 18:03 schreef JackyVie het volgende:
Dan kan je jezelf afvragen hoe komen die mensen in de ghetto en waarom komen ze er niet uit.
Als je een alleenstaande ouder bent is er al iets misgegaan. Hoe kan het dat je een alleenstaande ouder bent? Man/vrouw in de gevangenis, te jong getrouwd/gaan samenwonen, gescheiden etc etc.
Tuurlijk kan je er niet altijd iets aan doen als een huwelijk strandt maar er zijn genoeg redenen aan te dragen waarbij mensen zelf falen. In de VS word je hard afgestraft als je faalt. Daarbij kan je het systeem de schuld geven maar daarmee schiet je niets op want er zijn genoeg mensen die wel succesvol zijn. Maar mensen schuiven hun problemen liever af dan hand in eigen boezem te steken en voor je het weet beland je in een vicieuze cirkel van armoede en ipv om dat stramien te doorbreken blijven veel mensen wijzen naar een ander als schuldige en lossen daarmee niets op.
quote:
Dat zijn allemaal van die tranen trekkende verhalen. Ook als je in de ghetto woont kun je bij de Mac gaan werken en eerlijk je geld verdienen. Mensen kiezen zelf voor criminaliteit. Niemand zegt dat je in de criminaliteit moet.
pi_28832602
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 11:43 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

Dan kan je jezelf afvragen hoe komen die mensen in de ghetto en waarom komen ze er niet uit.
Als je een alleenstaande ouder bent is er al iets misgegaan. Hoe kan het dat je een alleenstaande ouder bent? Man/vrouw in de gevangenis, te jong getrouwd/gaan samenwonen, gescheiden etc etc.
Tuurlijk kan je er niet altijd iets aan doen als een huwelijk strandt maar er zijn genoeg redenen aan te dragen waarbij mensen zelf falen. In de VS word je hard afgestraft als je faalt. Daarbij kan je het systeem de schuld geven maar daarmee schiet je niets op want er zijn genoeg mensen die wel succesvol zijn. Maar mensen schuiven hun problemen liever af dan hand in eigen boezem te steken en voor je het weet beland je in een vicieuze cirkel van armoede en ipv om dat stramien te doorbreken blijven veel mensen wijzen naar een ander als schuldige en lossen daarmee niets op.
[..]

Dat zijn allemaal van die tranen trekkende verhalen. Ook als je in de ghetto woont kun je bij de Mac gaan werken en eerlijk je geld verdienen. Mensen kiezen zelf voor criminaliteit. Niemand zegt dat je in de criminaliteit moet.
Tuurlijk zijn er mensen die zelf verantwoordelijk zijn voor hun falen. Maar er zijn in de ghetto´s ook veel kinderen die opgroeien in één ouder gezinnen waarbij de vicieuze cirkel zich elke generatie voortzet.

Ook heb je veel kinderen waarbij beide ouders in de bak zitten en die worden gewoon na hun zestiende op straat gezet. Vertel mij hoe je dan goed terecht wil komen. Als jij als 16 jarige op straat word gezet in de ghetto.

Kijk voor de aardigheid maar die twee afleveringen van Tegenlicht over de war on drugs.
lollig
pi_28832851
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 11:43 schreef MrX1982 het volgende:

[..]

[..]

Stel, een eenoudergezin met 2 kinderen. Bij de Mac verdien je het minimum loon. Hier moet je dus je huis van betalen, schoolgeld, eten, drinken, ga zo maar door. Zou jij het er mee redden ?
pi_28833107
Een Nederlander die over Yankees begint is zijn eigen voorouders belachelijk aan het maken, maar nadenken doen de meeste bashers niet.
  Eindredactie Games vrijdag 15 juli 2005 @ 15:44:50 #144
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_28833175
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 20:05 schreef Lyrebird het volgende:

wheheheheh, uiteraard, highschool stelt geen ruk voor, elke nederlanders die minimaal mavo heeft gedaan kan dat met ze vingers in zijn neus halen met A/B of 9X grades
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
  Eindredactie Games vrijdag 15 juli 2005 @ 15:46:27 #145
19054 crew  Oscar.
ElitePauper
pi_28833237
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 15:43 schreef Evil_Jur het volgende:
Een Nederlander die over Yankees begint is zijn eigen voorouders belachelijk aan het maken, maar nadenken doen de meeste bashers niet.
ja grootouders van 300 jaar geleden? ken jij uberhaubt de opa van jouw opa?
0% vet, Geen suiker toegevoegd
Twitter: @BuikschuiverNL
Xbox Live: Buikschuiver
Oscar, jij mag mijn landgoed als ik kom te overlijden. - Monkyyy
pi_28833243
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 15:43 schreef Evil_Jur het volgende:
Euh...je weet toch hopelijk wel dat iedereen die onder Mason-Dixon lijn woont zich zwaar beledigd zou voelen om Yankee genoemd te worden, he?

Kortom, jij denkt ook niet erg na blijkbaar
  vrijdag 15 juli 2005 @ 15:56:00 #147
7091 punchdrunk
The occasional acid flashback.
pi_28833627
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 10:23 schreef hanskepanske het volgende:]
Waar komt dat toch vandaan? Of is het zoiets van "Ik ben intellectueel want ik ben wars van America, dat stelletje oorlogzuchtige kapitalisten"? Als je nou ECHT zo'n hekel hebt aan alles wat Amerikaans is... flikker dan ook je computer uit de Windows wat dat is allemaal "Made in US of A" :'
das weer een typische drogredenering. waar haal jij het recht vandaan om te bepalen dat als iemand iets tegen een bepaald aspect van america heeft, hij tegen america als geheel moet zijn?

ik ben meer dan tevreden met mijn windows pc, mijn gibson gitaar en mag graag een amerikaanse serie kijken, maar toch heb ik een pleurishekel aan conservatieve, ieder-voor-zich, nep mentaliteit van grote delen van de amerikaanse samenleving. en of jij dat al dan niet legitiem vind, zal me werkelijk jeuken.
If you can lie on the floor without holding on, you're not really drunk
pi_28833713
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 15:46 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Euh...je weet toch hopelijk wel dat iedereen die onder Mason-Dixon lijn woont zich zwaar beledigd zou voelen om Yankee genoemd te worden, he?

Kortom, jij denkt ook niet erg na blijkbaar
Het gaat erom dat een Nederlander het woord niet moet gebruiken, zeker niet in negatieve context. Als je niet begrijpt waarom moet je maar de geschiedenis van het woord opzoeken.
pi_28833801
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 15:57 schreef Evil_Jur het volgende:

Het gaat erom dat een Nederlander het woord niet moet gebruiken, zeker niet in negatieve context. Als je niet begrijpt waarom moet je maar de geschiedenis van het woord opzoeken.
Heeft iemand het woord Yankee uberhaupt in dit topic gebruikt dan? Mij niet opgevallen iig.
pi_28833849
Lees de OP nog eens
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')