Voor de belichting van een reflectie in een raam of zonnenbril is heel afhankelijk van hoe en waarin. Is het een raam waar het aan de ene kant donker .... enz.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 09:08 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik heb wel een vraag die in dit topic past: Als je een reflectie van iemand wilt fotograferen (bijv in een ruit), hoe kun je dan het beste belichten?
ok, de foto overbelichten lijkt hier het toverwoord te zijn. Dat lijkt me een goede eerste stap. Maar verder, het te reflecteren onderwerp zelf nog wat verder uitlichten met een spot of flitser bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 1 juli 2005 11:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Voor de belichting van een reflectie in een raam of zonnenbril is heel afhankelijk van hoe en waarin. Is het een raam waar het aan de ene kant donker .... enz.
Waar heb je een reflectie waarbij het aan de andere kant van het voorwerp, dat de reflectie geeft, donker is heb je meer een spiegel. Hoe donkerder hoe spiegelender en in dat geval kan je 1/3 tot 1/2 stop overbelichten zodat de reflectie lichter wordt en meer benadrukt dan de eventuele omgeving. Heb je een monitor waar je de reflectie van jezelf (of anderen) in wil fotograferen, kan je best 1/2 stop overbelichten zodat de donkere reflectie beter naar voren komt.
Je zou een externe flitser kunne gebruiken die dus naar de andere kant van je toestel flitst of je onderwerp belichten met een spot. Hoe meer licht aan de kant van je onderwerp en hoe minder aan de andere kant van het reflecterende (doorzichtige) voorwerp, hoe zuiverder je reflectie wordt. Als je hierin overdrijft heb je een spiegen en zie je niet eens meer dat je met een reflectie te maken hebt.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 12:20 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
ok, de foto overbelichten lijkt hier het toverwoord te zijn. Dat lijkt me een goede eerste stap. Maar verder, het te reflecteren onderwerp zelf nog wat verder uitlichten met een spot of flitser bijvoorbeeld?
ok, dank je. Ik zal eens wat proefopnames proberen.quote:Op vrijdag 1 juli 2005 12:31 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
[..]
Je zou een externe flitser kunne gebruiken die dus naar de andere kant van je toestel flitst of je onderwerp belichten met een spot. Hoe meer licht aan de kant van je onderwerp en hoe minder aan de andere kant van het reflecterende (doorzichtige) voorwerp, hoe zuiverder je reflectie wordt. Als je hierin overdrijft heb je een spiegen en zie je niet eens meer dat je met een reflectie te maken hebt.
Een gewicht (tas met inhoud) aan een haakje net boven de grond hangen via een touwtje dat aan het midden van het statief is vastgemaakt.quote:Op zaterdag 2 juli 2005 17:39 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Wel opletten met die lichte dingen als je'm op maximale hoogte zet, zeker als het waait. Als je camera er dan opstaat vallen ze nogal makkelijk om.
Je scherptediepte gebied wordt kleiner door een gotere lensopening.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 21:51 schreef veldmuis het volgende:
Simpele vraag: klopt het dat je een grotere DOF creeert door een grotere lensopening?
Met manual kijk je toch ook naar lichtmeter van je toestel? Je probeert toch het wijzertje in het midden te krijgen voor de juiste exposure?quote:Op dinsdag 2 augustus 2005 19:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Als je op AV/TV shiet, ben je afhankelijk van de lichtmeting in je toestel. Voor plaatjes als deze kan je dat beter niet doen. Als deze digitaal is (ipv op film) dan is hij nog eens bewerkt ook (of met filters geschoten)
Dit topic is er eigenlijk ook niet voor, vragen als deze kan je hier : [Centraal] Hoe doe ik dat? kwijt
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |