abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28370568
Je hebt een probleem met een bepaald onderwerp? Je wil iets gaan fotograferen wat je nog niet eerder hebt gedaan? Je wil gewoon een tip waardoor er zo weinig mogelijk fout kan gaan met instellingen op je camera.

Hier kan je die vragen kwijt

De vragen die hier gesteld worden zijn handig om in de http://wiki.fok.nl/index.php/FOT op te nemen, de eventuele antwoorden die op een vraag volgen kunnen dan worden samengevat en als onderdeel van de wiki opgenomen worden.

voorbeelden van topics die in de toekomst vermeden kunnen worden:

binnen fotograferen: wat voor film?

Instellingen sportfotografie

Hoe doen we dat

Hier is het niet de bedoeling dat je vraagt hoe je foto moet posten of andere vragen stelt over FOT
Die kunnen gewoon hier, nadat je de FAQ hebt gelezen.
Om het topic overzichtelijk te houden voor wiki aanpassingen verdwijnen berichten die hier niet thuis horen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Het-Gele-Teken op 01-07-2005 17:43:47 ]
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_28378839
Ik heb wel een vraag die in dit topic past: Als je een reflectie van iemand wilt fotograferen (bijv in een ruit), hoe kun je dan het beste belichten?
Mijn DeviantART gallery
,
Best volwassen voor mijn geestelijke leeftijd
pi_28382025
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 09:08 schreef Vliegvrager het volgende:
Ik heb wel een vraag die in dit topic past: Als je een reflectie van iemand wilt fotograferen (bijv in een ruit), hoe kun je dan het beste belichten?
Voor de belichting van een reflectie in een raam of zonnenbril is heel afhankelijk van hoe en waarin. Is het een raam waar het aan de ene kant donker .... enz.
Waar heb je een reflectie waarbij het aan de andere kant van het voorwerp, dat de reflectie geeft, donker is heb je meer een spiegel. Hoe donkerder hoe spiegelender en in dat geval kan je 1/3 tot 1/2 stop overbelichten zodat de reflectie lichter wordt en meer benadrukt dan de eventuele omgeving. Heb je een monitor waar je de reflectie van jezelf (of anderen) in wil fotograferen, kan je best 1/2 stop overbelichten zodat de donkere reflectie beter naar voren komt.
pi_28383991
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 11:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Voor de belichting van een reflectie in een raam of zonnenbril is heel afhankelijk van hoe en waarin. Is het een raam waar het aan de ene kant donker .... enz.
Waar heb je een reflectie waarbij het aan de andere kant van het voorwerp, dat de reflectie geeft, donker is heb je meer een spiegel. Hoe donkerder hoe spiegelender en in dat geval kan je 1/3 tot 1/2 stop overbelichten zodat de reflectie lichter wordt en meer benadrukt dan de eventuele omgeving. Heb je een monitor waar je de reflectie van jezelf (of anderen) in wil fotograferen, kan je best 1/2 stop overbelichten zodat de donkere reflectie beter naar voren komt.
ok, de foto overbelichten lijkt hier het toverwoord te zijn. Dat lijkt me een goede eerste stap. Maar verder, het te reflecteren onderwerp zelf nog wat verder uitlichten met een spot of flitser bijvoorbeeld?
Mijn DeviantART gallery
,
pi_28384399
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 12:20 schreef Vliegvrager het volgende:

[..]

ok, de foto overbelichten lijkt hier het toverwoord te zijn. Dat lijkt me een goede eerste stap. Maar verder, het te reflecteren onderwerp zelf nog wat verder uitlichten met een spot of flitser bijvoorbeeld?
Je zou een externe flitser kunne gebruiken die dus naar de andere kant van je toestel flitst of je onderwerp belichten met een spot. Hoe meer licht aan de kant van je onderwerp en hoe minder aan de andere kant van het reflecterende (doorzichtige) voorwerp, hoe zuiverder je reflectie wordt. Als je hierin overdrijft heb je een spiegen en zie je niet eens meer dat je met een reflectie te maken hebt.
pi_28385834
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 12:31 schreef Het-Gele-Teken het volgende:

[..]

Je zou een externe flitser kunne gebruiken die dus naar de andere kant van je toestel flitst of je onderwerp belichten met een spot. Hoe meer licht aan de kant van je onderwerp en hoe minder aan de andere kant van het reflecterende (doorzichtige) voorwerp, hoe zuiverder je reflectie wordt. Als je hierin overdrijft heb je een spiegen en zie je niet eens meer dat je met een reflectie te maken hebt.
ok, dank je. Ik zal eens wat proefopnames proberen.
Mijn DeviantART gallery
,
pi_28410900
een heel andere vraag.
ik wil graag een statief voor mn digitale camera.
maar waar oop ik zoiets
onderin mn camera zit een gat,volgens mij past er zo een schroefdraar ding in, is dat gewoon een algemeen verkrijgbaa rstatief?
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_28412961
Ja, dat is (over het algemeen) een standaardmaat. Elk statief heeft een schroefdraad bovenaan waar je camerar oppast. Je hebt statieven waar je die kop vanaf kan halen, zodat je het stukje met schroefdraad los kan klikken. Dat is handig als je af en toe je statief nodig hebt en dan weer een paar foto's vanuit je hand wil maken. Je hoeft dan niets steeds je camera los te schroeven.
De duurdere statieven zijn van metaal of hout en zijn ene stuk stabieler dan de goedkopere plastieken versie. Voor op reis is zo'n goedkoper model wel handig omdat het een stuk lichter is dan een metalen.
Meer over statieven en welk merk goed is: [Centraal] Statief advies
pi_28417602
ik heb er 1 gehaald, van iets heel lichts,met afneembare kop, en voor mij op ooghoogte afte stellen [ik ben 1.80] voor 40 euro, incl draagtas.
lijkt me een redelijke prijs..?
pi_28417854
Ik heb geen idee meer wat ik m'n licht statief betaalde, maar 40 is wel ok denk'k. Wel opletten met die lichte dingen als je'm op maximale hoogte zet, zeker als het waait. Als je camera er dan opstaat vallen ze nogal makkelijk om.
  zaterdag 2 juli 2005 @ 19:06:39 #11
67379 Mirjam
ermahgerd
pi_28420618
dr zit een windhaak aan, kan ik nog iets aan hagen mocht t hardwaaien of nodig zijn
  zaterdag 2 juli 2005 @ 19:11:40 #12
36311 Pinobot
Te lui voor een echte religie.
pi_28420795
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 17:39 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Wel opletten met die lichte dingen als je'm op maximale hoogte zet, zeker als het waait. Als je camera er dan opstaat vallen ze nogal makkelijk om.
Een gewicht (tas met inhoud) aan een haakje net boven de grond hangen via een touwtje dat aan het midden van het statief is vastgemaakt.
Het leven is als een pisvlek in de zwarte pantalon van de eeuwigheid.
pi_28663308
Simpele vraag: klopt het dat je een grotere DOF creeert door een grotere lensopening?
pi_28666814
quote:
Op zaterdag 9 juli 2005 21:51 schreef veldmuis het volgende:
Simpele vraag: klopt het dat je een grotere DOF creeert door een grotere lensopening?
Je scherptediepte gebied wordt kleiner door een gotere lensopening.
Compumess heeft op zijn site een test staan
met grote lensopening (klein diafragma getal - f3.5)
en ook eentje met een kleine lensopening (groot diafragma getal - f8)
pi_28677115
Tnx voor de uitleg, de pics maken het lekker duidelijk
  dinsdag 2 augustus 2005 @ 22:30:42 #16
26411 The.PhantoM
IN URBANITY WE TRUST
pi_29373824
quote:
Op dinsdag 2 augustus 2005 19:19 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Als je op AV/TV shiet, ben je afhankelijk van de lichtmeting in je toestel. Voor plaatjes als deze kan je dat beter niet doen. Als deze digitaal is (ipv op film) dan is hij nog eens bewerkt ook (of met filters geschoten)

Dit topic is er eigenlijk ook niet voor, vragen als deze kan je hier : [Centraal] Hoe doe ik dat? kwijt
Met manual kijk je toch ook naar lichtmeter van je toestel? Je probeert toch het wijzertje in het midden te krijgen voor de juiste exposure?

EN als je in backlit situaties werkt, waar kan je dan het best meteren?
Life is a Journey, Not a Destination. Enjoy the Ride!
pi_29376937
Je werk in die situatie best met een losse lichtmeter waarmee je bij de stenen meet, naar de zon toe. Misschien kan je ook de donkere partij gaan meten en kijken een paar foto's nemen met sluitertijd tussen, de waarden die je krijgt, in.
Je kan ook flitsen voor de stenen en dan je sluitertijd voor de achtergrond nog alnger open laten. Om alles zo scherp te krijgen heb je een grote scherptediepte nodig, dus een klein diafragma. Hierdoor zal je zonder flits voor de stenen wel problemen kunnen krijgen voor onderbelichting, of overbelichting van de achtergrond zon.
pi_29760566
Van de week is er weer een koi-show en nu wil ik natuurlijk foto's gaan maken

bijv:

Is het verstandig om een flits te gebruiken?
De meeste vissen zitten in een mooie blauwe bakken, welke bij mooi weer goed helder en licht zijn.
Ik heb het ooit een keer gehoord, maar geen idee of het ook waar is!

Heb geen digitale cam, dus kan het niet snel testen.
If I don't make it in heaven I'll run shit in Hades
pi_29762191
Ik heb het nog nooit gedaan, maar als de bak helder blijkt te zijn zou ik de flits gewoon uit laten. Het licht zal voor een stuk op het water weerkaatsen en ik ben bang dat je daar last van gaat hebben (afhankelijk van hoe diep enzo).
De focus zou ik op manueel doen, ik denk dat de autofocus zo nu en dan last gaat hebben met het water oppervlak als focus punt te nemen.
pi_29763548
De bakken zijn meestal niet super diep.
Ik denk dat een diepte van 50cm één van de diepste is, en dan misschien 30 tot 40cm water.
Maar dat kan ook anders zijn natuurlijk.

Ik heb thuis al wat plaatjes geschoten met de AF.
Het lijkt erop dat de AF een heel eind komt!
(sta trouwens helemaal van de AF te kijken, omdat het mn eerste body met AF is )
Maar mn good ol' manueel setje gaat ook mee!
Want dat is net wat makkelijker met die prisma's dan op het oog scherpstellen.
pi_29834368
De foto's zijn gemaakt!
Maandag naar de fotoboer, en hopen dat het goed gegaan is

En we hebben een nieuwe vraag.

Als ik een voorwerp tegen een muur oid zet en ik gebruik de flits, dan krijg je natuurlijk een schaduw.
Deze wil ik met mn externe flits weg flitsen.

Setup:

Minolta Dynax 7 + popup flits,
Minolta 5400HS.

Deze zet ik op "wireless" natuurlijk, en de flitsen werken helemaal goed.
Maar op hoeveel "mm" moet ik de flits zetten?
Is natuurlijk afhankelijk van de afstand, maar is er een vuistregel ofzo?
De flitser kan dit "aan": 24->28->35->50->70->85->105mm

Stel ik zet de flits op 2meter afstand, wat kan ik dan het beste nemen?
pi_29914429
Vergeet die pop-up flits. Zeker van die afstand geeft dat lelijk licht. Gebruik gewoon je externe flitser om indirect te belichten. Geen shaduwen, geen lelijk licht, klaar
Mijn DeviantART gallery
,
  donderdag 25 augustus 2005 @ 22:34:39 #23
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_29974775
Ik kan mijn antwoord nergens vinden, ook niet met Mr. Google of de wiki, vandaar hier maar.

Heb vandaag voor mijn Praktica spiegelreflex een tweedehands telezoomlens gekocht (85-210mm) met macrofunctie, maar uiteraard zonder handleiding. Dat macrofotograferen heb ik nog niet helemaal door.

Ik heb zitten experimenteren (nog niet "live" geschoten op film) en heb iig gemerkt via mijn matglaasje dat de normale focusring nauwelijks verschil geeft in het scherpstellen. De zoomring echter wel. Is mijn veronderstelling juist dat ik eerst globaal scherpstel door met een gekozen macrostand (1:3, 1:5, etc) mijn afstand tot het onderwerp te bepalen, dan nauwkeuriger scherpstel met de zoomstand en uiteindelijk nog kan fijnstellen met de focus? Hoe dramatisch is verder het verschil in scherptediepte bij het diafragmeren? Kan ik de belichtingsmeter in mijn toestel vertrouwen als het gaat om macrofotografie?

Eerste post in FOT trouwens, hoi allemaal.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
pi_29975824
Kan je ook vertellen welke Praktica en welke lens je hebt?
Mss kan Xil je daar iets meer over vertellen, want ik heb niet echt de ervaring met praktica's.

Als je macro's maakt boven de 1x vergroting heb je zo'n kleine DOF dat het weinig uitmaakt of je nog een focusring gebruikt. Je diafragma zal wel een groot verschil geven in scherptediepte gebied. Op een vergroting van 5x heb je zo'n 0,23mm aan scherptediepte op 2.8, gebruik je dan f11 zal je al meer dan 1mm DOF hebben. Op deze mircoschaal is dat dus een behoorlijk verschil.
  donderdag 25 augustus 2005 @ 23:06:21 #25
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_29976273
Het typenummer is wat weggesleten, maar ik geloof dat er super TL 1900 moet hebben gestaan (van dat goede oude DDR-spul). De lens is er een van het merk Marexar, 85-210mm, F:3.8, typenummer 106689.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')