quote:
Op maandag 23 mei 2005 16:56 schreef W4 het volgende:@Deom: ik verwacht niet dat ik de camera "alleen" ga laten ergens hoor, dus als de wind 'em meepakt sta ik er gewoon naast ... maar waarom zou een goedkoop statief minder stabiel zijn dan een dure ? Dat het gewicht een rol speelt, dat begrijp ik, maar ik heb ook geen zin met een statief van een kilo of 5 rond te sjouwen
Een goede tip die ooit kreeg. Neem je spullen mee naar de winkel. Monteer het geheel op een statief. Geef een zacht schopje tegen een poot. Als de camera beweegt, is hij niet stabiel genoeg.
Vaak zie je met de goedkopere statieven, waar ik er ook een van heb, dat alles in kunststof is uitgevoerd. Dat hoeft bij weinig gebruik geen probleem te zijn met het klemmechanisme, maar als ook de kop van plastic is, wordt het al snel een wiebelig geheel.
Neem eens een kijkje op
http://www.natuurfotografie.be. Zoek naar de cursus natuurfotografie. Lees deze goed door. Je hebt er veel aan ook bij niet natuurfotografie. Wil je snel weten waar je moet zijn Pagina 19 en verder gaat over statieven. Met name de tip van de rijstzak (ik zei zandzak) kan erg nuttig zijn. In alle jaren dat ik foto's maak, en dat is inmiddels al weer bijna 15 jaar, valt het me steeds weer op dat er vaak wel een plekje is om je camera op neer te leggen. Een muurtje, rots of boomstronk zijn ideale plaatsen om je camera te plaatsen. Een rijstzak doet dan wonderen.
Als je toch voor een statief gaat, onthoud dan dat een redelijk stabiel statief minder stabiel wordt als je hem uitschuift. Als je dus tot 2 meter wilt gaan, moet je echt in de buidel tasten.