abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 mei 2005 @ 15:29:16 #1
96210 W4
Wie, ik?
pi_27277098
kBen op zoek naar een compact (reis)statief voor m'n D70.

Vereisten:
- licht van gewicht: laten we zeggen maximaal 1,5 kilo
- moet zo'n 2 kilo aan fotoapparatuur wel kunnen dragen, liefst iets meer
- compact alstie ingeklapt is
- hoogte minimaal 1,30m
- kwaliteit hoeft niet belachelijk hoog te zijn, aangezien ik het statief maar incidenteel zal gebruiken
- prijs liefst zo laag mogelijk vanwege beperkt budget momenteel

En ik denk niet dat ik zo'n monopod ding wil. Ik heb nooit helemaal begrepen waar dat voor is ... dan beweeg je je camera toch nog steeds ?

Wie-o-wie ...

(tips voor tweedehands (eBay/Marktplaats) mag ook natuurlijk)
Poffervier
pi_27277433
Ik maak op reis gebruik van een monopod. (een poot statief) Snel uitschuifbaar, ook handig om een agressieve elk van je af te slaan in de bossen. Monopod werkt vrij simpel, kamera erop en vasthouden, kunt er prima panorama's mee maken. Voor opnames met lange sluitertijden is ie niet echt geschikt. Wel om de onbedoelde bewegingen van je telelens op te vangen.
There's no place like 127.0.0.1
pi_27277477
Dus je wilt een camera van 900 euro op een goedkoop statief zetten. Meestal zijn dee niet stevig en liggen ze met een beetje wind zo om. Zeker als je minimaal 130 cm hoog wilt komen.

Ik zou zeggen: koop geen statief maar een zandzak en zoek een hoog genoeg voorwerp om je camera op te leggen. Of spaar even door. Voor ongeveer 150 euro heb je een supergoed Manfrotto statief. Talens foto heeft eigen merk statieven (velbon kloon) die ook heel goed zijn voor ongeveer 100 euro.

Een goedkoop statief lijkt leuk, maar als je mooie camera met het objectief naar beneden de grond raakt, is het eigenlijk best wel duur.
pi_27278312
Ik heb zelf een VanGuard Millennium 4 en ik ben er erg tevreden over. Hij weegt niet al te veel, is redelijk compact om mee te nemen en er zit een lekker handvat aan. Ik heb hem in de aanbieding gekocht voor ¤59,- De niet-aanbieding prijs weet ik op het moment niet.
Ik kan je met klem aanraden om gewoon naar een fotowinkel te gaan en daar met je hele spulletje een aantal statieven uit te proberen, dan weet je gelijk of het allemaal past en niet omvalt.

VanGuard Millennium 4
  maandag 23 mei 2005 @ 16:14:03 #5
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_27278627
quote:
Op maandag 23 mei 2005 16:04 schreef Rabrynil het volgende:
Ik heb zelf een VanGuard Millennium 4 en ik ben er erg tevreden over. Hij weegt niet al te veel, is redelijk compact om mee te nemen en er zit een lekker handvat aan. Ik heb hem in de aanbieding gekocht voor ¤59,- De niet-aanbieding prijs weet ik op het moment niet.
Ik kan je met klem aanraden om gewoon naar een fotowinkel te gaan en daar met je hele spulletje een aantal statieven uit te proberen, dan weet je gelijk of het allemaal past en niet omvalt.
[afbeelding]
VanGuard Millennium 4
Ik heb ook een Vanguard, lijkt verrekte veel op die van de foto maar het type weet ik niet precies. Ik vind 'm ideaal (behalve voor laag bij de grond dat red ie niet) maar hij is super solide. Ik heb 'm overgekocht van Dawg via Fok
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
  maandag 23 mei 2005 @ 16:56:06 #6
96210 W4
Wie, ik?
pi_27280023
Kijk, daar hebben we wat aan Rabrynil !! Thx, Kga ff kijken of ik een b-tje prijsbeeld kan vinden door te zoeken bij de bekende online-winkels ...

@harryharry: tis inderdaad bedoeld voor o.a. lange sluitertijdend, dus een monopod is minder geschikt dan.

@Deom: ik verwacht niet dat ik de camera "alleen" ga laten ergens hoor, dus als de wind 'em meepakt sta ik er gewoon naast ... maar waarom zou een goedkoop statief minder stabiel zijn dan een dure ? Dat het gewicht een rol speelt, dat begrijp ik, maar ik heb ook geen zin met een statief van een kilo of 5 rond te sjouwen
Poffervier
  maandag 23 mei 2005 @ 17:51:20 #7
262 Re
Kiss & Swallow
pi_27281723
ik heb er nog wel 2 liggen die ik niet gebruik
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_27282089
Ik heb ook een Vanguard.. de Tourist 5... .

Weegt nog geen kilo, is ingevouwen zeer compact, 1,3m hoog en kan tot een kilo'tje of 7 aan... .
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
pi_27284892
quote:
- licht van gewicht: laten we zeggen maximaal 1,5 kilo
- moet zo'n 2 kilo aan fotoapparatuur wel kunnen dragen, liefst iets meer
Dat ga je niet halen met een aluminium statief (dat wordt dan een gammel ding). 1.5 kilo kan wel, maar dan kom je bij een koolstof statief en die krengen zijn duur.

Ik heb zelf een Slik master classic. Heerlijk ding, was 60 euro 2e hands en er valt redelijk goed mee te lopen (hij is 2.5 kilo, maar daar had ik geen last van toen hij een week lang elke dag in m'n rugzak zat op vakantie in Berlijn).
pi_27286482
Kan best hier komen, en ik heb de tt aangepast
quote:
Op maandag 23 mei 2005 17:55 schreef Cat-Active het volgende:
Volgens mij was zo'n topic er nog niet.

iemand idee-en welk statief goed geschikt is voor op reis? en dan doel ik niet op die kleine 10cm hoge dingetjes, maar een statief die toch wel minimaal een metertje hoog is, anders kan je er weinig mee imho. plsu natuurlijk dat ie klein opgeborgen kan worden en weinig gewicht heeft.

iemand?
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
pi_27291111
quote:
Op maandag 23 mei 2005 16:56 schreef W4 het volgende:

@Deom: ik verwacht niet dat ik de camera "alleen" ga laten ergens hoor, dus als de wind 'em meepakt sta ik er gewoon naast ... maar waarom zou een goedkoop statief minder stabiel zijn dan een dure ? Dat het gewicht een rol speelt, dat begrijp ik, maar ik heb ook geen zin met een statief van een kilo of 5 rond te sjouwen
Een goede tip die ooit kreeg. Neem je spullen mee naar de winkel. Monteer het geheel op een statief. Geef een zacht schopje tegen een poot. Als de camera beweegt, is hij niet stabiel genoeg.

Vaak zie je met de goedkopere statieven, waar ik er ook een van heb, dat alles in kunststof is uitgevoerd. Dat hoeft bij weinig gebruik geen probleem te zijn met het klemmechanisme, maar als ook de kop van plastic is, wordt het al snel een wiebelig geheel.

Neem eens een kijkje op http://www.natuurfotografie.be. Zoek naar de cursus natuurfotografie. Lees deze goed door. Je hebt er veel aan ook bij niet natuurfotografie. Wil je snel weten waar je moet zijn Pagina 19 en verder gaat over statieven. Met name de tip van de rijstzak (ik zei zandzak) kan erg nuttig zijn. In alle jaren dat ik foto's maak, en dat is inmiddels al weer bijna 15 jaar, valt het me steeds weer op dat er vaak wel een plekje is om je camera op neer te leggen. Een muurtje, rots of boomstronk zijn ideale plaatsen om je camera te plaatsen. Een rijstzak doet dan wonderen.

Als je toch voor een statief gaat, onthoud dan dat een redelijk stabiel statief minder stabiel wordt als je hem uitschuift. Als je dus tot 2 meter wilt gaan, moet je echt in de buidel tasten.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 00:09:24 #12
96210 W4
Wie, ik?
pi_27294692
@Re: welke ???? En indien je verkopen wilt, msschien meteen ff een vraagprijs ?

@deom: thx voor de tips

@DJ-Maurits: dat klinkt precies goed, maar is de prijs ook precies goed ??
Poffervier
  vrijdag 27 mei 2005 @ 11:51:48 #13
72094 mwvdlee
Absolute beginner
pi_27402404
Ga binnenkort ook eentje van Vanguard bij de mediamarkt halen, voor 74 euro voelde ie toch een stuk beter aan dan concurenten van 100-120 euro; meeste statieven lijken toch nog aardig wat speling te hebben valt me op, zelfs de wat duurdere.
Als je écht goedkoop wilt kan je er bij de Kijkshop eentje halen voor 20 euro, dan valt de draagtas bij thuiskomst al uit elkaar en het statief volgt gedwee, maar voor enkel verlichting is het eigenlijk nog best goed te doen.
  vrijdag 27 mei 2005 @ 12:02:10 #14
262 Re
Kiss & Swallow
pi_27402714
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 00:09 schreef W4 het volgende:

ik ben nog niet thuis geweest zal straks wel even kijken wat het precies is (een giotto geloof ik) , als je hem op komt halen kun je hem voor onder de 10 meenemen
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
pi_27403774
quote:
Op dinsdag 24 mei 2005 00:09 schreef W4 het volgende:

Volgens mij moet 'ie makkelijk onder de 40 euro te vinden zijn.... .
Knappe jongen die dit nog kan onderschatten.
  dinsdag 31 mei 2005 @ 11:20:25 #16
96210 W4
Wie, ik?
pi_27507086
quote:
Op vrijdag 27 mei 2005 12:02 schreef Re het volgende:

[..]

ik ben nog niet thuis geweest zal straks wel even kijken wat het precies is (een giotto geloof ik) , als je hem op komt halen kun je hem voor onder de 10 meenemen
kHeb je gemaild Re
Poffervier
pi_32735650
Passen digitale en analoge camera's op hetzelfde statief? (niet tegelijk natuurlijk)
En passen ze op elk statief?

Welk statief raden jullie aan en waarom? Welke vooral niet?

Heeft Digital Camera (dcmag.co.uk) magazine gelijk als ze zeggen dat Jessops TP323 een hele goede is?

En wat is het verschil tussen de verschillende 'hoofden' van het statief: 'pan and tilt', '3-way' e.d?

Vanaf hoeveel kg is een statief te zwaar/onpraktisch om nog mee te sjouwen tijdens wandeling of zo?
pi_32735753
overdrijven is ook leuk
Het antwoord m'n vriend, is blowen in de wind.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')