Prima, maar dan praat je niet over een god zoals die hier op aarde doorgaans wordt beleefd. Het kan een god zijn die ooit de 'aftrap' voor de Oerknal gegeven heeft, en daarna is weggezweefd, uit ons universum. Dat kan. Maar het is geen god die zich met dingen bemoeit, of zelfs maar kan bemoeien.quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:54 schreef het_fokschaap het volgende:
Je kunt het niet zeggen, maar ook niet ontkennen. Dat wij niet kunnen weten welke eigenschappen een God heeft, wil niet zeggen dat hij ze niet heeft
Wat is de waarde van zoiets?quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:54 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Dat weet ik dus niet. Het is mogelijk dat er niet-fysische dingen bestaan, maar dat kun je nooit aantonen. Ik zou alleen niet weten waarom het niet mogelijk zou zijn, al houd ik er geen rekening mee.
Nou ja, niemand heeft God ooit daadwerkelijk meegemaakt (als in: iedereen kon hem zien) bij mijn weten... Dat we iets kunnen verzinnen, betekent nog niet dat het ook moet of zelfs kan bestaan. Da's weer een van die ouwe godsbewijzen die allang ontkracht zijn.quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:54 schreef FuifDuif het volgende:
Maar zo'n activering van een BDE is geen bewijs! Mensen die hallucineren zien soms bijvoorbeeld een aantal enge beestjes in de kamer (bijvoorbeeld spinnen), maar zoiets kan ook in werkelijkheid gebeuren, dus zonder hallucinatie. Dus dat je een bepaalde situatie kunt suggereren door activering van een bepaald hersengebied zegt niets! Het zegt enkel dat het op DAT MOMENT een 'hallucinatie' is, maar het zegt niets over het idee of je het ook daadwerkelijk kunt meemaken.
Fuifje, voor de zoveelste keer: je kan NOOIT het bewijs leveren dat god NIET bestaat. Je kan nooit een negatief bewijzen, en op die manier wordt het BDE-argument dan ook niet gebruikt.quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:54 schreef FuifDuif het volgende:
Maar zo'n activering van een BDE is geen bewijs! Mensen die hallucineren zien soms bijvoorbeeld een aantal enge beestjes in de kamer (bijvoorbeeld spinnen), maar zoiets kan ook in werkelijkheid gebeuren, dus zonder hallucinatie. Dus dat je een bepaalde situatie kunt suggereren door activering van een bepaald hersengebied zegt niets! Het zegt enkel dat het op DAT MOMENT een 'hallucinatie' is, maar het zegt niets over het idee of je het ook daadwerkelijk kunt meemaken.
Voor mijn dagelijks leven nul. Daarom houd ik me er ook niet mee bezig.quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:56 schreef Doffy het volgende:
Wat is de waarde van zoiets?
Niet alleen voor jouw dagelijks leven: voor het hele universum is het van nul en generlei waarde.quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:59 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Voor mijn dagelijks leven nul. Daarom houd ik me er ook niet mee bezig.
Maar dat zeg ik toch helemaal niet?quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:56 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Nou ja, niemand heeft God ooit daadwerkelijk meegemaakt (als in: iedereen kon hem zien) bij mijn weten... Dat we iets kunnen verzinnen, betekent nog niet dat het ook moet of zelfs kan bestaan. Da's weer een van die ouwe godsbewijzen die allang ontkracht zijn.
Ja, maar wat is logisch? Ik vind dat niet logischer hoor. Ik zie het inderdaad wel als een potentiele verklaring.quote:Op woensdag 6 juli 2005 11:58 schreef Doffy het volgende:
[..]
Fuifje, voor de zoveelste keer: je kan NOOIT het bewijs leveren dat god NIET bestaat. Je kan nooit een negatief bewijzen, en op die manier wordt het BDE-argument dan ook niet gebruikt.
Het enige wat er mee gezegd wordt is dat er ook voor BDE's een logischer verklaring bestaat dan bovennatuurlijke interventie.
klopt, maar waarom geloven dat dit door metafysische oorzaak plaatsvindt als blijkt dat we niet met fysische methoden kunnen opwekken ?quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:00 schreef FuifDuif het volgende:
[..]
Maar dat zeg ik toch helemaal niet?
Ik zeg alleen dat een bewuste activering van de hersenen welke leidt tot een bepaalde ervaring geen bewijs is voor het idee dat een dergelijke ervaring in alle gevallen een illusie is.
mja, dan zorgt die stoornis voor een fysische trigger.quote:Mensen met geestelijke stoornissen zien ook dingen die er niet zijn.
Het is imo in alle gevallen een illusie omdat anderen het niet kunnen zien. Ze zien iets wat er niet is.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:00 schreef FuifDuif het volgende:
Ik zeg alleen dat een bewuste activering van de hersenen welke leidt tot een bepaalde ervaring geen bewijs is voor het idee dat een dergelijke ervaring in alle gevallen een illusie is. Mensen met geestelijke stoornissen zien ook dingen die er niet zijn.
Ieder mens ziet met enige regelmaat dingen die er niet zijn.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:00 schreef FuifDuif het volgende:
Mensen met geestelijke stoornissen zien ook dingen die er niet zijn.
Ja, maar het universum draait om mij.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:00 schreef Doffy het volgende:
Niet alleen voor jouw dagelijks leven: voor het hele universum is het van nul en generlei waarde.
Een godsverklaring is geen verklaring, omdat het niets verklaart. En daarmee niet logisch is.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:01 schreef FuifDuif het volgende:
Ja, maar wat is logisch? Ik vind dat niet logischer hoor. Ik zie het inderdaad wel als een potentiele verklaring.
Dan moet je toch eens afvallenquote:Op woensdag 6 juli 2005 12:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
Ja, maar het universum draait om mij.
We hoeven er toch niet 'uit te komen'? We kunnen toch ook alleen proberen om elkaar te begrijpen.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:21 schreef FuifDuif het volgende:
Mensen, zullen wij er ooit samen uitkomen?
Nee, maar dat zal niemand. Tenzij god eindelijk eens op aarde neerdaalt. En zelfs dan is het nog de vraag. Maar we hebben allemaal best wat geleerd de laatste tijd. Vooral jouw verandering blijf ik spectaculair vinden.quote:Op woensdag 6 juli 2005 12:21 schreef FuifDuif het volgende:
Mensen, zullen wij er ooit samen uitkomen?
Dat zou Mach heel interessant vindenquote:Op woensdag 6 juli 2005 12:03 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Ja, maar het universum draait om mij.
]quote:Op woensdag 6 juli 2005 15:47 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
Mijn op voorhand favoriete aflevering is daadwerkelijk zo geworden. Icke blijkt exact hetzelfde te denken als ik, op een iets hoger niveau.
quote:
quote:Op donderdag 7 juli 2005 13:00 schreef Dromenvanger het volgende:
Nee, hij bestaat niet. Maar toch zullen er krachten opduiken die zich ermee gaan bemoeien. Maak je niet druk als je je niet druk hoeft te maken. En ben je niet een tbs-er dan is er niets aan de hand
Yep.quote:
Hoe weet jij dat zo zeker??quote:Op donderdag 7 juli 2005 13:00 schreef Dromenvanger het volgende:
Nee, hij bestaat niet. Maar toch zullen er krachten opduiken die zich ermee gaan bemoeien. Maak je niet druk als je je niet druk hoeft te maken. En ben je niet een tbs-er dan is er niets aan de handDe extreme gevallen zullen nader onderzocht worden. En extreem is niet als je iedere dag als een gek aan het feesten bent
quote:Op vrijdag 8 juli 2005 13:26 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Kijk na de lucht kijk goed om je heen ..En bedenk dan, dit alles heeft God geschapen..
Iemand enig idee wie anders??
Nou ja goed meis het zal welquote:Op vrijdag 8 juli 2005 13:38 schreef Doffy het volgende:
[..]
Is dat 'kijk eens om je heen' alles dat je in te brengen hebt?
Ja, ik heb het gedaan.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 13:26 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Kijk na de lucht kijk goed om je heen ..En bedenk dan, dit alles heeft God geschapen..
Iemand enig idee wie anders??
Kun jij dan beweren dat god dit alles niet geschapen heeft?quote:
We denken alleen maar dat we bestaan.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 13:56 schreef Pie.er het volgende:
Ik geloof ook eerder dat Speknek het gedaan heeft dan een god. Van Speknek heb ik meer bewijs dat hij bestaat. Maar goed, dat is mijn mening maar.![]()
We? denken? denken we dat ?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 13:58 schreef Quasar_de_Duif het volgende:
[..]
We denken alleen maar dat we bestaan.
Durf je te beweren dat ik niet besta? Blasfemer!quote:Op vrijdag 8 juli 2005 13:57 schreef ____ZweefMeisje____ het volgende:
Kun jij dan beweren dat god dit alles niet geschapen heeft?
Waaruit gebaseerd kan worden dat er geen god bestaat![]()
![]()
Doffy is een man.quote:
Ik heb je anders nog nooit op een WFL-meet gezienquote:Op vrijdag 8 juli 2005 14:23 schreef speknek het volgende:
Durf je te beweren dat ik niet besta? Blasfemer!
Nou ik zou dat graag willen onderbouwenquote:Op vrijdag 8 juli 2005 14:33 schreef Lupa_Solitaria het volgende:
[..]
Doffy is een man.En hij vraagt of je je stelling misschien ook een béétje wilt onderbouwen. Anders kun je beter naar TRU.
Ik laat mij kennen door in me te geloven.quote:Op vrijdag 8 juli 2005 16:43 schreef Doffy het volgende:
Ik heb je anders nog nooit op een WFL-meet gezien
Speknek ben ik de enige die jou niet snapt?quote:Op vrijdag 8 juli 2005 17:10 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik laat mij kennen door in me te geloven.
Het kan toch niet anders dan dat het antwoord "culturele bagage" of "opvoeding" moet zijn? Mensen die beweren dat ze een geloof aanhangen omdat dat geloof het ultieme geloof is zijn gek. Als ik geboren zou zijn in India, bijvoorbeeld, dan was ik waarschijnlijk opgevoed met het hindoeisme enzovoort. De betrekkelijkheid van het geloof is zo enorm.quote:Op zondag 10 juli 2005 09:58 schreef ee-04 het volgende:
Ik wilde aan de gelovige mensen hier graag vragen hoe jullie weten dat jullie God (of het nou de God van de Bijbel, Koran of een andere God is) de ware God is? Is het niet zo dat jij die God aanhangt omdat je nou toevallig hier bent opgevoed of omdat je toevallig met dat geloof in aanraking kwam?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |