De slag bij Chaironeia
--------------------------------------------------------------------------------
Screentests zijn als sollicitaties of studentenkamer-kijkavonden: je wilt zeggen wat je denkt dat zij willen horen, en je gedragen zoals je denkt dat zij willen dat je je gedraagt, maar ook weer niet teveel, want je wilt je ook onderscheiden van de anderen die ook zeggen wat ze denken dat zij willen horen en zich gedragen zoals ze denken dat zij willen dat ze zich gedragen.
Kortom: nee, ik weet niet of ik erdoor ben. Ik hoor het half juli. Ik denk zelf dat ik best leuk genoeg overkwam, maar mijn screentest-partner zei me naderhand dat hij bij een andere quiz was afgewezen omdat hij te druk gebaarde bij het praten en u raadt al wat ik heb gedaan.
En verder is het zo lastig inschatten wat je wel en niet kunt zeggen: welke grapjes kun je wel en niet maken, willen ze dat je heel lang en gepassioneerd praat over je hobbys of dat je to the point blijft (ik deed het laatste), moet je kalm-en-wijs-dit-is-een-serieuze-quiz overkomen of mag lollig ook (ik heb maar voor het laatste gekozen omdat ik eigenlijk gewoon niet anders kan)?
Zo vroegen ze wat ik de mooiste historische gebeurtenis vond. In mij komt dan meteen op: de slag bij Chaironeia. Niet dat een veldslag mooi kan zijn, en de afloop & gevolgen waren dramatisch (voor de niet-classici: toen de verenigde Grieken in de slag bij Chaironeia in de pan gehakt werden door Philippus II van Macedonie -de pa van Alex de Grote- betekende dat het einde van de vrije, democratische Griekse stadstaten. En in reactie daarop pleegde Hij zelfmoord. Maar dit alles terzijde.)
maar goed, het is voor mij wel DE historische gebeurtenis vanwege zijn impact.
Maarja, kun je bij een screentest beginnen over de slag bij Chaironeia? Ik heb dus maar gezegd: "niet 1 specifieke gebeurtenis, maar gewoon de hele veroveringstocht van Alexander de Grote", daarmee op safe spelend, maar tevens het risico lopend dat ik van de deelnemerslijst word afgevoerd vanwege het geven van ultieme cliche-antwoorden. Saa-haai!
Samenvattend: ik weet het niet. U hoort half juli van mij.
(Oh, en de quiz heet Van Nu Tot Nul en het is een combinatie van dingen weten en tactisch spelen. De vragen beginnen bij de 20e eeuw en gaan steeds verder terug in de tijd. Ik weet pas dingen van voor 500 n Chr, dus dat kan nog wel eens lastig gaan worden
![]()
)