Graag gedaan hoorquote:
Niet helemaal op zijn plek hier, maar misschien toch wel voor de analogen (en mensen die graag met filters spelen, he peaquote:In de zwartwitfotografie worden filters gebruikt om de grijswaarde van bepaalde kleuren donkerder of juist lichter te maken. Als je een foto maakt van een landschap met een blauwe hemel wordt de blauwe hemel zo licht weergegeven dat je geen verschil ziet met de wolken. Als je een filter gebruikt wordt het blauw in de lucht donkerder gemaakt. Geel heeft het minste effect en maakt het blauw lichtgrijs, oranje maakt het middelgrijs en rood zorgt voor een onweersstemming: het blauw wordt bijna zwart. Maar let op! Als je een blauwe lucht hebt zijn de schaduwen in het landschap ook blauw en die worden dan donkerder weergegeven dan ze toch al zijn. Het roodfilter geeft dan ook vaak een grote toename van contrast te zien.
Bij portretfotografie zal een roodfilter een blankere huid tot gevolg hebben. Sproeten en puistjes worden lichter weergegeven en zijn bijna onzichtbaar.
Stelregel is: wil je een kleur lichter weergeven, gebruik dan een filter in diezelfde kleur. Wil je een kleur donkerder weergeven gebruik dan een filter in de complementaire kleur.
Ruil één van beiden in.quote:Op woensdag 15 juni 2005 18:14 schreef IJzercookie het volgende:
21 en 28 augustus kan ik allebei niet. 21-8 ben ik jarig, 28-8 mijn ventje
Wat een polarisatiefilter doet op zw/w weet ik niet, maar waarom je je uv-filter eraf moet schroeven is waarschijnlijk omdat je anders vignetering krijgt. Als je polaristatie en geel op elkaar schroeft krijg je ook vignetering en omdat blauw en geel groen geeft denk ik niet dat je het gewenste effect krijgt als je het effect van een geelfilter voor ogen had.quote:Op woensdag 15 juni 2005 18:12 schreef HMaster-II het volgende:
Ik neem ook mijn analoge EOS300 mee hoor. Met zwart/wit rolletjes. Daarom lijkt het me wel handig om zo'n geel filter aan te schaffen. Ik heb ook polarisatie-filters sinds twee weken, wat is het effect daarvan als ik die zou gebruiken op mijn analoge met zwart/wit film? Moet ik daar ook die geel filter bij op zetten??
Volgens de winkel waar ik die polarisatiefilters kocht, moest ik de uv-filter van de lens schroeven. Waarom is dat? Ik gebruik die uv-filter al een paar jaar (vooral ter bescherming van de lens zelf tegen krassen)
Of vier het samenquote:
We zullen het zeker voor familie en vrienden samen vieren.... maar ik vind het wel heel gezellig om de verjaardagen met elkaar door te brengen.quote:
Neem hem mee als verjaardagskadoquote:Op woensdag 15 juni 2005 19:47 schreef IJzercookie het volgende:
[..]
We zullen het zeker voor familie en vrienden samen vieren.... maar ik vind het wel heel gezellig om de verjaardagen met elkaar door te brengen.
quote:
Zoals pea al zei: als je beide filters op je lens laat zitten, kan het vignettering opleveren (zeker als je met <28mm werkt). Het effect van een pola op zwartwit-film is, voor zover ik het me herinner (nog nooit uitgeprobeerd nl.quote:Op woensdag 15 juni 2005 18:12 schreef HMaster-II het volgende:
Ik neem ook mijn analoge EOS300 mee hoor. Met zwart/wit rolletjes. Daarom lijkt het me wel handig om zo'n geel filter aan te schaffen. Ik heb ook polarisatie-filters sinds twee weken, wat is het effect daarvan als ik die zou gebruiken op mijn analoge met zwart/wit film? Moet ik daar ook die geel filter bij op zetten??
Volgens de winkel waar ik die polarisatiefilters kocht, moest ik de uv-filter van de lens schroeven. Waarom is dat? Ik gebruik die uv-filter al een paar jaar (vooral ter bescherming van de lens zelf tegen krassen)
Ik zal hem ook eens vragen voor tips.quote:Op woensdag 15 juni 2005 20:58 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Zoals pea al zei: als je beide filters op je lens laat zitten, kan het vignettering opleveren (zeker als je met <28mm werkt). Het effect van een pola op zwartwit-film is, voor zover ik het me herinner (nog nooit uitgeprobeerd nl.) dat de lucht wat donkerder wordt en de wolken wat witter. Het geheel gaat dus meer contrast vertonen.
Ik verwijs echter naar Shark.Bait voor een betere beschrijving. Die heeft meer ervaring met zwartwit-film en filters.
Mij maakt het niet uitquote:Op woensdag 15 juni 2005 21:55 schreef RonaldV het volgende:
Tot nu toe: twee maal 21e, geen maal 28e, en eentweemaal "maakt niet uit."vergat mezelf![]()
Wie biedt er nog meer?![]()
Waarom alleen @Xilaquote:Op woensdag 15 juni 2005 22:44 schreef RonaldV het volgende:
@Xila: alle dames hebben inmiddels toegezegd dat ze meewillen![]()
(Eén bedreigde me zelfs bijna om maar mee te kunnen...)
WHZquote:Op woensdag 15 juni 2005 20:58 schreef PdeHoog het volgende:
Zoals pea al zei: als je beide filters op je lens laat zitten, kan het vignettering opleveren (zeker als je met <28mm werkt). Het effect van een pola op zwartwit-film is, voor zover ik het me herinner (nog nooit uitgeprobeerd nl.) dat de lucht wat donkerder wordt en de wolken wat witter. Het geheel gaat dus meer contrast vertonen.
Ik verwijs echter naar Shark.Bait voor een betere beschrijving. Die heeft meer ervaring met zwartwit-film en filters.
Het probleem met vrouwen is dat ik mezelf ooit beloofd heb om nooit de eerste mep uit te delen. En vrouwen kunnen best hard slaanquote:Op woensdag 15 juni 2005 22:48 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Waarom alleen @Xila![]()
en jou bedreigen
![]()
Je bent toch niet bang he
rood en pola schijnt wel erg gaaf te zijn voor z/w foto's inderdaad, zal eens een voorbeeldje postenquote:Op woensdag 15 juni 2005 23:03 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
WHZ
Rood geeft ook donkere luchten. Rood met pola geeft echt donkere luchten, maar deze combo heb ik nog niet getest. Zal ik zaterdag ff doen 14.gif
Yes, my young apprenticequote:
Denk niet dat dat gaat werken. Het merendeel van de mensen die op de portretmeet komt, zal niet geinteresseerd zijn in allerhande oude meukquote:Op donderdag 16 juni 2005 07:53 schreef ultra_ivo het volgende:
Ergens op het eind van augustus is nog de fotografica beurs in Doesburg. Zou mischien wat zijn het geheel te combineren.
doe maar de 21e dan. De modellen willen, dus de fotografen zullen wel moetenquote:Op donderdag 16 juni 2005 09:13 schreef RonaldV het volgende:
Tot nu toe: driemaal 21e, geen maal 28e, en driemaal "maakt niet uit."
U hebt een goed punt, Heer Haaien.Voer!quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:48 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
doe maar de 21e dan. De modellen willen, dus de fotografen zullen wel moeten
Neee, gewoon doen. Ik ga in het midden van een groep modellen staan en draai rondjes terwijl zij telkens andere poses aannemen. En maar afdrukkenquote:Op donderdag 16 juni 2005 09:51 schreef RonaldV het volgende:
U hebt een goed punt, Heer Haaien.Voer!
Maar toch maar even wachten tot het begin van de avond.
Zal een mooie panorama foto worden!!quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:53 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Neee, gewoon doen. Ik ga in het midden van een groep modellen staan en draai rondjes terwijl zij telkens andere poses aannemen. En maar afdrukken
Photographic bliss
quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:44 schreef RonaldV het volgende:
@Xila: alle dames hebben inmiddels toegezegd dat ze meewillen![]()
(Eén bedreigde me zelfs bijna om maar mee te kunnen...)
SM fotomeetquote:
Daar kunnen althans alleraardigste portretlenzen tussen zitten.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:21 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Denk niet dat dat gaat werken. Het merendeel van de mensen die op de portretmeet komt, zal niet geinteresseerd zijn in allerhande oude meuk
? is nog geen uurtje omrijden. is toch goed tedoen?quote:Op donderdag 16 juni 2005 18:22 schreef RonaldV het volgende:
IJsselstein --> Doesburg
88KM
Ik denk niet dat dat te combineren valt...
Enkele reis ja. We zitten met een modellen meet, waarin de helft van de deelnemers alleen maar model is, en niets met het maken van fotos en bijbehorende hardware heeft. We hebben een middag de tijd om foto's te maken (bij elkaar 4, hooguit 5 uur), en de ervaring van eerdere meets zegt dat je die ook gebruikt. Als je ook nog naar die beurs wilt, en daar wilt rondkijken heb je sowieso een uur reistijd, en een uur rondkijken (waarschijnlijk meer) nodig. Trek dat van de 4 uur die je hebt voor een stuk of 10 modellen af, en er blijft maar weinig over.quote:Op donderdag 16 juni 2005 20:22 schreef blackbully het volgende:
[..]
? is nog geen uurtje omrijden. is toch goed tedoen?
Waarom zou je een portretmeet combineren met een sla-hier-hardware-in-meetquote:Op donderdag 16 juni 2005 18:09 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Daar kunnen althans alleraardigste portretlenzen tussen zitten.
Dit doet me erg denken aan een paar puisterige nerds die -omringd door een dozijn zeer schaarsgeklede playmates- bewonderend gaan zitten kijken naar de nieuwste AMD processorenquote:Op donderdag 16 juni 2005 21:18 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Waarom zou je een portretmeet combineren met een sla-hier-hardware-in-meet
WHZquote:Op donderdag 16 juni 2005 21:12 schreef RonaldV het volgende:
Enkele reis ja. We zitten met een modellen meet, waarin de helft van de deelnemers alleen maar model is, en niets met het maken van fotos en bijbehorende hardware heeft. We hebben een middag de tijd om foto's te maken (bij elkaar 4, hooguit 5 uur), en de ervaring van eerdere meets zegt dat je die ook gebruikt. Als je ook nog naar die beurs wilt, en daar wilt rondkijken heb je sowieso een uur reistijd, en een uur rondkijken (waarschijnlijk meer) nodig. Trek dat van de 4 uur die je hebt voor een stuk of 10 modellen af, en er blijft maar weinig over.
Ik vrees dat ik in ieder geval verstek zal laten gaan voor Doesburg. Maar het staat iedereen natuurlijk vrij om te doen waar hij zin in heeft.![]()
Subtielquote:Op donderdag 16 juni 2005 21:22 schreef RonaldV het volgende:
[..]
Dit doet me erg denken aan een paar puisterige nerds die -omringd door een dozijn zeer schaarsgeklede playmates- bewonderend gaan zitten kijken naar de nieuwste AMD processoren![]()
Dan resten de vragen:quote:Op donderdag 16 juni 2005 21:46 schreef Anitra het volgende:
Heb helemaal het topic niet door gelezen
Maar deze meet lijkt mr erg intressant vooral omdat het bij mij om de hoek isbeide, de ene is linksaf de andere rechts
Hier had ik ook nog niet op geantwoord. Ik heb vakantie eind augustus, maakt in principe dus niet veel uit.quote:
Zie mijn vorige postquote:Op donderdag 16 juni 2005 22:15 schreef Phoenixx het volgende:
Mogen wij ook weer mee?
Lord Dreamer & Phoenixx, beide als fotograaf. Datum maakt ons niet uit.
"Ik neig naar de 21e, zullen we ombouwen naar een meeting topic?"quote:
Nee, ik had jullie namen ingevoegdquote:Op donderdag 16 juni 2005 22:22 schreef Phoenixx het volgende:
[..]
"Ik neig naar de 21e, zullen we ombouwen naar een meeting topic?"
Je wilt de TT aangepast hebben naar "Fot Meet - Vianen - 21.08.05" ???
Ik laat het graag aan de "heer des huizes" over!quote:Op donderdag 16 juni 2005 22:34 schreef Het-Gele-Teken het volgende:
Phoenixx kan de TT ook aanpassen, daar doe ik niet moeilijk over
De vraag is wat je wil
Gaat Phoenixx trouwens geen model spelen dit keerquote:Op donderdag 16 juni 2005 22:35 schreef Phoenixx het volgende:
[..]
Ik laat het graag aan de "heer des huizes" over!
Ik in bikini voor de camera??quote:Op donderdag 16 juni 2005 22:37 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Gaat Phoenixx trouwens geen model spelen dit keer![]()
zou zo'n mooi contrast kunnen wezen met een model wat wel flink getint is op dat momentquote:Op donderdag 16 juni 2005 22:41 schreef Phoenixx het volgende:
[..]
Ik in bikini voor de camera??
Dat wíl je echt niet hoor!!!
Er zijn modellen genoeg denk ik, dus mijn fluorescerend witte huidje hoeft jullie camera's niet te beschadigen![]()
Je hebt nog twee maandenquote:Op donderdag 16 juni 2005 22:41 schreef Phoenixx het volgende:
[..]
Er zijn modellen genoeg denk ik, dus mijn fluorescerend witte huidje hoeft jullie camera's niet te beschadigen![]()
mijn ideequote:
prachtig voor High-key, waar ik toch al mee wou gaan experimenteren.quote:Op donderdag 16 juni 2005 22:41 schreef Phoenixx het volgende:
[..]
dynamoquote:
De bedoeling is foto's maken in een zomerse omgeving. Niet alleen maar in die grindkuil, maar ook inde directe omgeving. Had je dit trouwens niet al eerder gepost?quote:Op vrijdag 17 juni 2005 01:18 schreef hermandeperman het volgende:
Even voor jullie info... Ik weet niet wat jullie van plan zijn... en met hoeveel mensen jullie willen komen... Maar rond die tijd bij de grindkuil in Vianen is het echt gigantisch druk
Ehm... ik zie dit topic voor het eerstquote:Op vrijdag 17 juni 2005 01:23 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De bedoeling is foto's maken in een zomerse omgeving. Niet alleen maar in die grindkuil, maar ook inde directe omgeving. Had je dit trouwens niet al eerder gepost?
Het was volgens mij Ymke of fr.oosje die dit eerder melddequote:Op vrijdag 17 juni 2005 01:23 schreef RonaldV het volgende:
[..]
De bedoeling is foto's maken in een zomerse omgeving. Niet alleen maar in die grindkuil, maar ook inde directe omgeving. Had je dit trouwens niet al eerder gepost?
Tenzij we natuurlijk een locatie selecteren die minder geschikt is voor recreatie (maar weer wel voor een grote groep FOT-meeters). Dat wordt dan ws geen 'zwembare' locatie, wat de combinatie met badmode en zomerjurkook wel weer iets aparts zou kunnen geven.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 08:14 schreef Xilantof het volgende:
Drukte lijkt me niet echt een geweldig iets voor zo'n meet. zeker niet als we zelf ook met een grote groep komen, waar het nu dus zeerop gaat lijken
maarja, aan de andere kant... met mooi weer is het haast bij elk recreatiemeer/plas/stroomje/rivier/waterval/etc erg druk....
dat was mijn idee dus ookquote:Op vrijdag 17 juni 2005 08:34 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Tenzij we natuurlijk een locatie selecteren die minder geschikt is voor recreatie (maar weer wel voor een grote groep FOT-meeters).
Jij hebt haast!quote:Op vrijdag 17 juni 2005 16:18 schreef Rhanna het volgende:
Wanneer wordt het vervoer geregeld?
Idd. Ik had al aangegeven, dat ik wel wil en kan Carpoolen vanuit het Noorden.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 16:18 schreef Rhanna het volgende:
Wanneer wordt het vervoer geregeld?
de bedoeling is om "sluitertijd" op te doen, dus je bent van harte welkom om jezelf te komen verbeteren!quote:Op vrijdag 17 juni 2005 17:34 schreef mwvdlee het volgende:
Kansje dat ik mezelf rond Augustus wel goed genoeg vind om hier aan mee te doen.
En anders wil ik ook wel modellen, als iemand blind genoeg is om op dit aanbod in te gaan.
Fixed!quote:Op vrijdag 17 juni 2005 20:48 schreef luap het volgende:
RonaldV, ik had op de eerste pagina al aangegeven dat ik heel graag kom. Zou je mij aan je lijstje toe willen voegen? 21 augustus is prima
met mij kan er ook 1 mee.quote:Op vrijdag 17 juni 2005 17:01 schreef RonaldV het volgende:
Het lijkt me het handigst als iedereen die vervoer beschikbaar heeft dat hier even meldt. Ik heb al 5 mensen, daar kan er hooguit één bij.
Donequote:
Ook al was ik er gister niet bij, ik heb er ook heel erg veel zin in want het wordt echt eens tijd dat ik naar een modelmeet ga!quote:Op zondag 19 juni 2005 16:40 schreef Toeps het volgende:
Gezien het doorslaande succes van gisteren, heb ik er nu al zin in!
Dat zei je de vorige twee keren ook Subquote:Op zondag 19 juni 2005 17:05 schreef Subhuman het volgende:
[..]
Ook al was ik er gister niet bij, ik heb er ook heel erg veel zin in want het wordt echt eens tijd dat ik naar een modelmeet ga!![]()
Ik weet het.quote:Op zondag 19 juni 2005 19:16 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dat zei je de vorige twee keren ook Sub
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |