ik denk even mee....quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:09 schreef Sessy het volgende:
Ik zou d'r dan denk ik wel op staan dat zo'n kind gedoopt wordt, maar verder niet in het bijzonder Christelijk opgevoed (wel natuurlijk aardig zijn voor je medemens en zo, dat soort normen en waarden), want stel nou dat 't wel bestaat, dan heeft God helemaal niks met je kind, dat wil je je kind toch ook niet aandoen? Stel, gewoon stel dat 't bestaat. Ik bedoel electriciteit bijvoorbeeld, zoals bliksem, werd vroeger ook aan goden toegeschreven terwijl het nu gewoon uit een stopcontact komt, wie zegt dat Goddelijke energie niet bestaat, en weet je dat wel heel zeker?
Ik meende me te herinneren dat het bij de Katholieke kerk best mogelijk was, dat slechts een van de twee Katholiek was. Die moet dan natuurlijk wel communie gedaan hebben. En dan mag ze best voor de kerk trouwen met een ongelovige, zolang zij dan maar belooft haar kinderen gelovig op te voeden.quote:Op maandag 19 september 2005 23:56 schreef Sessy het volgende:
Je moet gedoopt zijn geloof ik.
Goed punt. Besnijden dan maar?quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:40 schreef speknek het volgende:
Stel dat het een andere god is, die iedereen die gedoopt is naar de hel stuurt. Stel nou gewoon heh. Kun je hem beter niet gedoopt hebben.
A. een arts is geen domineequote:Op dinsdag 20 september 2005 00:39 schreef Sessy het volgende:
Daarom mag een arts een kind toch dopen als het ernaar uit ziet dat die het niet gaat overleven?
het is maar wat je zondigen noemt, ik denk dat het eerder een voordeel is dan een nadeel om niet gedoopt te zijn.quote:Trouwens een baby heeft nog niet gezondigd en gaat daarom niet naar de hel, maar een kind dat op zal groeien zal wel zondigen (ik realiseer me dat ik hierbij afwijk van de officiele leer, die stelt dat alleen doordat je geboren bent je al hebt gezondigd)
waarom wil je dat kind dan dopenquote:Op dinsdag 20 september 2005 01:00 schreef Sessy het volgende:
Ik ben ook niet protestants of katholiek![]()
Ja, dat is wat ik ook gelezen had ongeveer. Dat trouwen met die ongelovige (ik) is dan nog niet zo'n probleem, maar dat gelovig opvoeden van de kinderen. Ho eens even! Daar komt dus niks van in, namelijk. Als het daar op aankomt is er echt een probleem, want dat zie ik niet zitten. Hoe kan ik mijn kinderen opzadelen met het lidmaatschap van een kerk waar ik zelf niks mee heb, en niet eens in mijn familie voorkomt?quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik meende me te herinneren dat het bij de Katholieke kerk best mogelijk was, dat slechts een van de twee Katholiek was. Die moet dan natuurlijk wel communie gedaan hebben. En dan mag ze best voor de kerk trouwen met een ongelovige, zolang zij dan maar belooft haar kinderen gelovig op te voeden.
tja dat is het probleem van het geloof. ze willen de ketting van indoctrinatie niet doorbreken. zieltjes winnen, behouden en kweken. dat is waar het om gaat. alles om hun dogma in stand te houdenquote:Op dinsdag 20 september 2005 10:44 schreef Jape het volgende:
[..]
Ja, dat is wat ik ook gelezen had ongeveer. Dat trouwen met die ongelovige (ik) is dan nog niet zo'n probleem, maar dat gelovig opvoeden van de kinderen. Ho eens even! Daar komt dus niks van in, namelijk. Als het daar op aankomt is er echt een probleem, want dat zie ik niet zitten. Hoe kan ik mijn kinderen opzadelen met het lidmaatschap van een kerk waar ik zelf niks mee heb, en niet eens in mijn familie voorkomt?
Niemand zegt toch dat ze bij de kerk gingenquote:Op dinsdag 20 september 2005 10:44 schreef Jape het volgende:
Ja, dat is wat ik ook gelezen had ongeveer. Dat trouwen met die ongelovige (ik) is dan nog niet zo'n probleem, maar dat gelovig opvoeden van de kinderen. Ho eens even! Daar komt dus niks van in, namelijk. Als het daar op aankomt is er echt een probleem, want dat zie ik niet zitten. Hoe kan ik mijn kinderen opzadelen met het lidmaatschap van een kerk waar ik zelf niks mee heb, en niet eens in mijn familie voorkomt?
klinkt leuk maar realiteit is meestal anders. de hele cristelijke familie gaat dat kind manipuleren om naar de kerk te gaan enzo. want o dat is zo mooi en fijn en hemel hier bladiebla...quote:Op dinsdag 20 september 2005 10:57 schreef speknek het volgende:
[..]
Niemand zegt toch dat ze bij de kerk gingen.
Overigens moet je dan gewoon met je vriendin overleggen dat je kinderen zelf moeten kunnen beslissen wat ze het beste vinden. Zij neemt ze soms mee naar de kerk, jij vertelt de andere kant van het verhaal, op latere leeftijd mogen ze zelf kiezen.
Fat chance dat ze gelovig worden, maar goed, je moet die optie dan natuurlijk wel in gedachte houden. Dat ze alsnog voor het geloof kiezen. En dat is ook niet erg, want dan is het iets waar ze zelf blij mee zijn.
Omdat ik wel Christen ben, alleen niet protestants of katholiek. Duh!quote:Op dinsdag 20 september 2005 01:01 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
waarom wil je dat kind dan dopen![]()
Kijk, dat is dan weer zo'n bullshit héquote:Op vrijdag 15 juli 2005 09:29 schreef Ixnay het volgende:
Dan valt het allemaal wel mee denk ik.
Een echte fanatieke christen is echt anti abortus en euthanasie.
Onzin.quote:Op maandag 19 september 2005 23:56 schreef Sessy het volgende:
Je moet gedoopt zijn geloof ik.
Probleem is dat er iets meer religies zijn als alleen het Christendom. Welke in mijn ogen allen even veel (of weinig, zo je wil) recht van spreken hebben. Dan zou je je kind in al die religies moeten laten dopen/inwijden, nogal onhaalbaar lijkt me.quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:09 schreef Sessy het volgende:
...want stel nou dat 't wel bestaat, dan heeft God helemaal niks met je kind, dat wil je je kind toch ook niet aandoen? ...
Waarom leg je dan niet even uit hoe het zit, en voor welke stroming dat geldt, in plaats van met drie mopper-posts te komenquote:
Mijn excuses, 't komt waarschijnlijk door de tijd en slaapgebrek, maar soms word ik toch echt gek van die ontwetendheid van mensen.quote:Op dinsdag 20 september 2005 22:35 schreef Frezer het volgende:
[..]
Waarom leg je dan niet even uit hoe het zit, en voor welke stroming dat geldt, in plaats van met vier mopper-posts te komen![]()
Kijk, das logisch toch,quote:Op dinsdag 20 september 2005 22:37 schreef no1uknow het volgende:
Bij katholieke weet ik niet, maar ik denk het wel.
protestants en dan gereformeerd vrijgemaaktquote:Op dinsdag 20 september 2005 22:25 schreef no1uknow het volgende:
@ kultivate:
Welke "stroming" "doet" ze dan?
Katholiek? Protestants? (en daarin welke dan, gereformeerd, hervormd enz.)
Héh, ik ookquote:Op woensdag 21 september 2005 02:07 schreef kultivate het volgende:
[..]
protestants en dan gereformeerd vrijgemaakt
Ik weet niet of je dit bedoelt, maar dopen gebeurd ook bij (de meeste) protestante kerken... Bij evangelische kerken niet, daar is de "ouderdoop" of hoe dat ook mag heten.quote:Op dinsdag 20 september 2005 22:44 schreef Frezer het volgende:
Oke,.
[..]
Kijk, das logisch toch,. Van je eigen omgeving weet je nu eenmaal meer als van zaken die wat verder van je weg liggen. Btw, ik had begrepen dat dat dopen sloeg op de Katholieke kerk.
Ik bedoelde dat om te trouwen in een Katholieke kerk het noodzakelijk is dat beide partners gedoopt zijn. Tenminste, dat begreep ik uit een paar voorgaande posts.quote:Op woensdag 21 september 2005 09:08 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dit bedoelt, maar dopen gebeurd ook bij (de meeste) protestante kerken... Bij evangelische kerken niet, daar is de "ouderdoop" of hoe dat ook mag heten.
Ik heb trouwens genoeg ouderparen in de kerk gezien die hun kind lieten dopen, waarvan er 1 niet gelovig was. 2 maanden geleden nog ongeveer.
Als je al ouder bent moet je meestal eerst lid van een kerk zijn of iets dergelijks voor je wordt gedoopt, zelf. En als je kind dat straks nou niet wil, dus wel geloven, maar niet naar de kerk?quote:Op dinsdag 20 september 2005 22:34 schreef Frezer het volgende:
Persoonlijk zou ik in elk geval willen dat mijn kind die keuze zelf maakt, als hij/zij daar oud genoeg voor is. Ik zou me voor kunnen stellen als het echt een must is voor mijn partner, ik in een kerk zou trouwen. Maar ik kan geen beloftes afleggen aan een godheid/religie waar ik niet in geloof.
Wat is het verschil, of je nu lid wordt als baby of als volwassene? Ik geloof trouwens dat vele protestanten pas dopen bij een hogere leeftijd? Alleen dopen zodat je maar ergens bij hoort lijkt me een beetje hypocriet, dan moet je ook proberen te leven naar de stroming waarvoor je gedoopt bent.quote:Op woensdag 21 september 2005 13:23 schreef Sessy het volgende:
[..]
Als je al ouder bent moet je meestal eerst lid van een kerk zijn of iets dergelijks voor je wordt gedoopt, zelf. En als je kind dat straks nou niet wil, dus wel geloven, maar niet naar de kerk?
Ja idd het is bij ons totaal geen probleem. En ik vind het op zich ook wel intressant ook vorige week met avond maal enz dan gebeuren er toch weer nieuwe dingen die ik niet kende.quote:Op woensdag 21 september 2005 14:05 schreef AnGsie het volgende:
Ik ben al 8 maanden samen met mijn vriend (hij is wel gelovig, ik niet) en het gaat super tot nu toe. Eigenlijk gaat het precies zoals het bij jou ook gaat. Ik ga mee naar de kerk en toon interesse in het geloof. Maar het is inderdaad wel erg belangrijk om veel te praten, als je dit niet doet gaat het fout. Maar ik vond het wel leuk om te lezen dat het bij jou precies hetzelfde gaat ongeveer zoals bij mij![]()
Ja, want mijn ouders is het ook niet gelukt, niet bij mij overigens.quote:Op dinsdag 20 september 2005 11:03 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
klinkt leuk maar realiteit is meestal anders. de hele cristelijke familie gaat dat kind manipuleren om naar de kerk te gaan enzo. want o dat is zo mooi en fijn en hemel hier bladiebla...
dus je idee is leuk in de praktijk valt het tegen
Dopen gaat imo niet om het lid worden van de kerk, want je staat immers al ingeschreven of je wordt als lid beschouwd; het gaat om het aan God opgedragen worden/jezelf aan God overgeven.quote:Op woensdag 21 september 2005 16:18 schreef Frezer het volgende:
[..]
Wat is het verschil, of je nu lid wordt als baby of als volwassene? Ik geloof trouwens dat vele protestanten pas dopen bij een hogere leeftijd? Alleen dopen zodat je maar ergens bij hoort lijkt me een beetje hypocriet, dan moet je ook proberen te leven naar de stroming waarvoor je gedoopt bent.
Daarnaast zijn er veel meer religies naast de Christelijke.
Dat slaat ook echt nergens op zeg, iedere ouder met een kind dringt het geloof niet op. Ze laten hun kind gewoon zelf beslissen, net zoals mijn ouders doen.quote:Op dinsdag 20 september 2005 11:03 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
klinkt leuk maar realiteit is meestal anders. de hele cristelijke familie gaat dat kind manipuleren om naar de kerk te gaan enzo. want o dat is zo mooi en fijn en hemel hier bladiebla...
Dat is meer in evangelische gemeentes hoor.quote:Op woensdag 21 september 2005 17:29 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dopen gaat imo niet om het lid worden van de kerk, want je staat immers al ingeschreven of je wordt als lid beschouwd; het gaat om het aan God opgedragen worden/jezelf aan God overgeven.
Ik ging naar een protestantse kerk waar ze baby's opdroegen met een gebed, 'voorstellen' aan God en aan de gemeente, zeg maar, en als je een jaar of 15/16 of ouder was, mocht je ervoor kiezen jezelf te laten dopen, wat dan betekende dat jouw keuze voor de Heer nog maar eens symbolisch bevestigd werd door jezelf kort in het water te laten dopen. In onze kerk gaat het vrij dramatisch en het lijkt me echt geen pretje: je staat daar in het water met twee 'oudsten' (dominees, zo je wil) en eerst doe je je zegje over je leven. Dat je zo'n moeilijke jeugd hebt gehad, maar dat je toch tot inkeer bent gekomen, blahblah etc. Dan bidden die oudsten voor je en ze sluiten af met 'wij dopen jou in de naam van de Zoon, de Vader en de Heilige Geest, Amen' en plotseling word je rap achterover geduwd en weer overeind gezet
uhhhh ja ja...quote:Op woensdag 21 september 2005 20:51 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Dat slaat ook echt nergens op zeg, iedere ouder met een kind dringt het geloof niet op. Ze laten hun kind gewoon zelf beslissen, net zoals mijn ouders doen.
maar ik haal wel uit je post dat ze alles gegeven hebbenquote:Op woensdag 21 september 2005 16:57 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Ja, want mijn ouders is het ook niet gelukt, niet bij mij overigens.
quote:Op woensdag 21 september 2005 21:04 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
uhhhh ja ja...
geboorte van kind:voor het kan kruipen wordt het kind gedoopt - Heeft dat invloed op je keuze later? vanaf dat het bewust is, wordt hij geconfronteerd met bidden voor het eten - Dat is gewoon een standaart. ik ken genoeg onchristelijke mensen hier uit mn straat die dat ook doen. bedtijd verhaaltjes uit de bijbel - Best interessante verhalen, in kinderbijbels allemaal opgeleukt gaat naar een christelijke school, stel je voor dat hij een kind tegenkomt die anders is - onzin, m'n broertjes hebben zoveel onchristelijke vriendjes (broertjes van 7 en 5) bij mij ook nooit anders geweest.
vanaf dat het kan lopen wordt het elke zondag meegesleurt naar de kerk - Beïnvloed ook weinig bruiloften en begravenissen bij de kerk - Dat is een onzin reden. Het gaat er helemaal niet om of het bij de kerk is of niet.
een kind heeft vaak geen keus gehad in bovenstaande dingen. Logisch, een kind van 4 kan net praten, laat staan logisch nadenken het wordt simpelweg opgevoedt met het geloof hij/zij is al christelijk voor het zinnelijk is. en dan heb jij het over een keus ? Als je rond de 15 á 16 bent, ga je echt wel nadenken (net zoals ik nu, ben 15)
ga jij mij vertellen dat het niet in vrijwel alle gevallen zo gaat ? Nee, maar echt manipuleren is het niet.
wat een joke zeg![]()
leer eens quoten...quote:
Ik weet dat volwassenendoop vrij uniek is, maar ik voelde me geroepen er een beschrijving van te geven omdat ik het meerdere malen (als toeschouwer) zelf mee heb gemaakt.quote:Op woensdag 21 september 2005 20:52 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Dat is meer in evangelische gemeentes hoor.
De meeste doen een kinderdoop en een belijdenis voor volwassenen zeg maar.
Je probeert dus te zeggen dat als je continu door je ouders, door je familie, door leraren en door de kerk aangeleerd wordt dat het christelijke geloof zoals zij dat belijden de absolute waarheid is, dat geen spoor achterlaat? Dat het kind dan nog werkelijk een vrije keuze heeft?quote:
Ik moet wel eerlijk toegeven: ik ga nog wel naar de jaarlijks landelijke kampen van de kerk, en heb ook veel contact met de mensen die ik daar van ken, maar dat is ook het enige dat ik nog met de kerk doe. Geloven doe ik niet.quote:Op woensdag 21 september 2005 21:05 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
maar ik haal wel uit je post dat ze alles gegeven hebben![]()
dat je je eigen keus hebt kunnen maken
Kunnen je ouders je rond je 18e nog dwingen om te geloven? om naar de kerk te gaan?quote:Op woensdag 21 september 2005 21:45 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Je probeert dus te zeggen dat als je continu door je ouders, door je familie, door leraren en door de kerk aangeleerd wordt dat het christelijke geloof zoals zij dat belijden de absolute waarheid is, dat geen spoor achterlaat? Dat het kind dan nog werkelijk een vrije keuze heeft?
Het is mij bekend dat sommige ouders hun kinderen verstoten als zij besluiten niet meer te geloven/naar de kerk te gaan. Dat kun je denk ik wel dwang noemen ja.quote:Op vrijdag 23 september 2005 16:12 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Kunnen je ouders je rond je 18e nog dwingen om te geloven? om naar de kerk te gaan?
Dat het niet per sé hoeft ben ik het levende bewijs vanquote:Het is echt niet zo dat als je met het geloof bent opgevoegd dat je dan blijft geloven
Mensen die kinderen verstoten als ze niet meer naar de kerk gaan?quote:Op zaterdag 24 september 2005 22:19 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Het is mij bekend dat sommige ouders hun kinderen verstoten als zij besluiten niet meer te geloven/naar de kerk te gaan. Dat kun je denk ik wel dwang noemen ja.
[..]
Dat het niet per sé hoeft ben ik het levende bewijs vanDat is echter eerder uitzondering dan regel, helaas.
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:12 schreef Lempicka het volgende:
Ik zou daar toch wel problemen mee hebben hoor, ik bedoel, prima als mijn partner wil geloven, maar ik wil er geen last van hebben en ik wil ook mijn kinderen niet gelovig opvoeden (mocht het ooit zo ver komen) en sorry voor het niet doorlezen van het hele topic, maar hoe zit het met seks voor het huwelijk, want daar geloof ik dan weer wel heel erg sterk in.
Verstoten is misschien een beetje te sterk woord. Het gaat dus zo dat die kinderen op hun 18e of moeten besluiten nog naar de kerk te gaan of gedwongen het huis uit worden gezet. Verdere details weet ik niet; het is een tijd geleden dat ik het gehoord had.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:03 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Mensen die kinderen verstoten als ze niet meer naar de kerk gaan?
Dat heb ik nog nooit zien gebeuren, in alle kerken waar ik ben geweest.
Dat zullen misschien katholieken zijn...
Dat zijn er dan gelukkig meer dan ik dachtquote:En het is niet echt een uitzondering hoor, 1/3 van de 'kinderen'/jongeren hier gaat niet meer naar de kerk, ondanks dat ze er mee opgevoegd zijn.
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:50 schreef speknek het volgende:
Als we dan toch stevig aan het chargeren zijn:
What shall we tell the children? Een speech van Nicholas Humphrey voor Amnesty.
Een relatie zonder verdere commitment moet heel goed lukken, maar hoe ga je om met de verschillen in opvattingen op bijvoorbeeld sexueel gebied? Hoe ga je om met mogelijke verbindingen die jullie aan zouden willen gaan? Denk aan het huwelijk en kinderen. Hoe ga je om met opvattingen zoals zondag rustdag, zondag twee maal naar de kerk, vloeken, in sommige gevallen verjaardagen en andere feesten? Op een gegeven moment zal iemand in de relatie boter bij de vis moeten doen en iets opgeven, je eigen levensstijl/opvatting in stand houden lukt dan gewoon niet meer, omdat het niet strookt met de opvattingen van je partner. Ik denk alleen dat zo een relatie lukt als je compromissen kunt sluiten . . . . anders is het in mijn ogen gedoemd te mislukken.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 21:29 schreef brown_eyed_girl het volgende:
Ik geloof in God, maar wat ik nou onzin vind is het hele groepsgebeuren eromheen. Denk aan: je bent protestant, gereformeerd, katholiek. Allemaal groepjes mensen die elk voor zich denken het beter te weten. Geen van die groepjes is volledig gelijk aan elkaar. Wat is dan de waarheid en wie heeft gelijk? Wat voor mij het belangrijkste is, is mijn relatie met God. Verder hoef ik daarmee niemand 'lastig te vallen' (in termen van iemand die niet in God gelooft). Ik geloof dat Hij bestaat, een ander hoeft dat niet te geloven. Daarom is een relatie tussen een gelovige en niet-gelovige in mijn ogen mogelijk. Ik zie het net als een verschil qua persoonlijkheid, je kunt niet allebei precies hetzelfde zijn in een relatie.
Jouw eigen kind?Jouw relatie? Ikke ikke ikke en de rest kan....quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:03 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ja en heb dr gezegd dat ik never ever nooit niet in de kerk zou trouwen. mijn kinderen niet gedoopt worden. als dat een eis is komt er geen kind simpel zat. ik werk niet mee aan het indoctrineren van mijn eigen kind.
maar goed het ging uit voor het zover kwam maar ze begreep mijn standpunt, haar ouders waren er minder blij mee maar ja daar heb ik geen relatie mee![]()
Dit is dan toch ook heel belangrijkquote:Op dinsdag 14 juni 2005 17:12 schreef GM het volgende:
[..]
Ik als wel gelovige ben getrouwd met een afvallige gelovige
Bij ons heeft het nooit problemen opgeleverd. Mijn man respecteert dat dat een deel is wat voor mij belangrijk is, ik omgekeerd respecteer dat hij er anders over denkt.
Het belangrijkste is denk ik dat we elkaar nooit hebben geprobeerd te overtuigen van ons "eigen" gelijk.
We hebben intussen geleerd dat de eigen waarheid niet de waarheid van de ander hoeft te zijn. Natuurlijk hebben we er wel gesprekken over, maar zolang dat respectvol gebeurt is er geen enkel probleem.
Bovendien, een relatie heeft veel meer aspecten dan alleen het al-of-niet geloven in God.
Delen jullie dezelfde waarden bijvoorbeeld? Ondanks het feit dat wij beiden een andere invalshoek hadden, kwamen we al snel tot de conclusie dat we er in wezen helemaal niet zo verschillend over dachten.
ik ben atheistquote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:31 schreef Lempicka het volgende:
trouwen oke, maar niet voor de kerk!
onzin, ik vind mezelf niet belangrijker dan mijn vrouw of kind, echter vind ik het wel enorm belangrijk dat mijn ons kind een eigen mening kan vormen. net zo min ik ons kind niet zal vertellen god bestaat niet of iets dergelijks wil ik dat andersom ook niet.quote:Op maandag 10 oktober 2005 18:10 schreef paddy het volgende:
[..]
Jouw eigen kind?Jouw relatie? Ikke ikke ikke en de rest kan....
You are so right!!quote:Op maandag 10 oktober 2005 19:21 schreef Ixnay het volgende:
De grote verschillen tussen gelovigen en niet-gelovigen zie je niet in 1 oogopslag.
Het gaat altijd mis, kan ik je zeggen, wel mits de gelovige echt gelovig is en leeft als een echte Christen, en de niet-gelovige hier uit zichzelf geen waarde aan hecht.
Een gelovige houdt zich strikt aan de 10 geboden (we gaan even uit van een Christen).
De niet-gelovige gebruikt deze geboden vaak als richtlijn maar als het hem niet uitkomt kiest hij wat hem het makkelijkste uitkomt.
Een Christen leeft om god te dienen en om zo in de hemel te komen, de niet-gelovige zit wat dit betreft op een heel ander pad. Een echte fanatieke gelovige en een fanatieke niet-gelovige zullen nooit aan elkaar kunnen toegeven, een middenweg kiezen kan niet, want beiden ben je overtuigd van iets. Dit leidt altijd tot conflicten.
Veel Christenen weten zelf niet eens waarom ze volgens bepaalde regels willen leven die hun worden opgelegd, ze zijn er mee geboren en opgegroeid en zijn gewend om alles wat de bijbel afzweert zelf ook af te zweren en zich te houden aan alles wat de bijbel hen oplegt.
Ik zelf vind het hele geloof achterhaald, de mens is veel te ver ontwikkeld om zich nog aan leef-regels te houden, vroeger toen men weinig kon verklaren van de wereld, werden veel dingen aangenomen als hypothese om het te kunnen verklaren, daar kan ik me in verplaatsen, maar het past gewoon niet meer in deze tijd.
Verder beperk je jezelf door je aan leef-regels te houden, daar heb ik natuurlijk geen last van, maar hierdoor haal je uiteindelijk minder uit je leven.
Dat is een goede ja. En qua sex dan hoe dacht/denkt je vriend daar over dan?quote:Op donderdag 10 november 2005 12:37 schreef Schubbekut het volgende:
of het samen gaat ligt niet aan het geloof maar aan de mensen die het beleiden![]()
Nee, ik denk dat je dat verkeerd ziet.quote:Op donderdag 10 november 2005 13:19 schreef speknek het volgende:
Lekkere machtspolitiek altijd, alleen dopen of trouwen als je belooft de Christelijke meme door te zetten op je kinderen. En als je het niet doet, gaat je kind naar de hel, bwahaha.
Dat eerste is dus niet altijd waar, maar dat terzijde.quote:Op donderdag 10 november 2005 13:33 schreef speknek het volgende:
Ik bedoelde meer dat mensen die niet geloven het ook moeten beloven. En dat ongedoopte mensen naar de hel gaan, dat staat zelfs in de bijbel. (of je dat gelooft is een tweede, natuurlijk)
Ging dat 'helpen en bij te staan waar nodig' dan niet over helpen en bijstaan in het religieus opvoeden van kinderen? Dat haalde ik er in ieder geval uit, omdat ik weet dat meer kerkgenootschappen dat eisen. Ben je katholiek? Want ik weet wel dat die daar veel makkelijker in zijn: ik ben ook gedoopt terwijl mijn moeder atheist is, mijn vader is alleen katholiek.quote:Ik heb wel eens een doop meegemaakt waarvan de vader niet gelovig was en de moeder wel, dat de moeder uiteindelijk de belofte gaf haar kinderen op te voeden met het geloof en dat de vader de belofte gaf de moeder te helpen en bij te staan waar nodig.
Katholieken in Nederland zijn meestal veel minder streng in de leer dan wat we doorgaans "Christelijken" noemen dus dat lijkt me sterk.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:03 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Dat zullen misschien katholieken zijn...
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:38 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Verstoten is misschien een beetje te sterk woord. Het gaat dus zo dat die kinderen op hun 18e of moeten besluiten nog naar de kerk te gaan of gedwongen het huis uit worden gezet. Verdere details weet ik niet; het is een tijd geleden dat ik het gehoord had.
[..]
Dat zijn er dan gelukkig meer dan ik dacht
Echte christenen vertellen je niet dat je naar de hel gaat, daarnaast kan alleen God daarover oordelen. Wie zonder zonde is werpe de eerste steen, hoe wil je een splinter uit iemands voet halen wanneer er een balk in je eigen oog zit.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:14 schreef Faithy het volgende:
ik heb een tijdje een zeer christelijke jongen leuk gevonden.
Lieve jongen, aardig, maar het zou niet werken, en dat heeft hook niet gedaan
meneer heeft nu een zeer christelijke vriendin, en ze passen perfect bij elkaar.
Zelf ben ik wel christelijk 'opgevoed' als je het zo kunt noemen. Mijn ouders gingen nooit naar de kerk, maar ik ging wel naar vakantiebijbelclub, zondagsschool, christelijke scholen.
En ik ben na mijn geboorte gedoopt.
Toen ik 15 was heb ik me uit de kerk laten schrijven. Ik geloof er niet in, en wil dus ook geen lid zijn van een gemeente die voor ideeen staat die ik niet kan geloven.
Mijn ouders hebben me dan ook nooit iets opgedrongen, het was meer een 'vanzelfsprekendheid' omdat ze dat zelf ook zo hadden gehad, en het was 'veilig'.
Nu heeft het bij mij dus bijster weinig uitgehaald omdat mijn ouders niet streng zijn, ik geloof dat mijn vader zelf niet eens geloof in wat dan ook, maar daarvoor praat hij te weinig over gevoelszaken.
Zelf ben ik aanhanger van een natuurreligie, die wel in 'goddelijke' machten gelooft, maar ze als alles omvattende 'entiteiten' ziet, mannelijk en vrouwelijk.
En ja, datis voor mij aannemelijk.
Ik sta niet achter de christelijke leer, en zou dus zelf niet met iemand kunnen samenleven die dat wel doet.
Mijn christelijke vrienden zeggen doodleuk tegen mij dat ze me wel aardig vinden, maar dat ik met duivelspraktijken bezig ben en dat ik in de hel zal belanden.
Het zijn leuke mensen om mee te discussieren, maar ik zou nooit met zo iemand kunnen samenleven: stel je voor dat mijn eigen vriend tegen me zegt dat ik naar de hel zou gaan!?
En dat is vanuit de christelijke kant precies hetzelfde: waarom zou je samen willen leven als je weet dat iemand naar de hel gaat? Alleen de poging wagen met hem samen te gaan leven en hem te bekeren? Voor de eigen gemoedsrust?
Ik respecteer alle geloven, iedereen moet geloven wat hij of zij voelt, maar het oordelende karakter van de grote religies (christendom/islam) staat mij wel zeer tegen.
Dus bekijk het van jouw kant: jij gelooft er niet in, maar wilt ook neit veroordeeld worden door vrienden, laat staan vriend(in) en schoonfamilie.
Ik kan het prima begrijpen hoor, die problemen, en daarom waag ik mij er ook niet in.
Dat houdt niet in dat ik een relatie uit de weg ga met een andersgelovige, maar wel met iemand die zeer 'radicaal' is in zijn uitspraken naar andere religies vanuit zijn geloof..
Ik zou mijn kind dan ook nooit christelijk opvoeden, nooit islamitisch, maar ook niet boeddhistisch of paganistisch..
Gewoon, neutraal, en het kind zoveel mogelijk meegeven van alles wat er speelt in de wereld.
Natuurlijk stel ik het op prijs om mijn kind de rituelen en gedachten van mijn eigen geloof mee te kunnen geven, maar dat zal meer op informatieve wijze zijn, nooit op indoctrinerende wijze, want een kind moet zelf kiezen. Daarom ben ik ook tegen kinderdoop: ik ben zelf gedoopt, maar heb er niets mee. Ja, een tweede naam aan overhouden, maar meer ook niet..
Als mijn kind zich later wil laten dopen, uit volle overtuiging, prima, maar ik hoop hem/haar dan wel respect heb meegegeven naar andere overtuigingen, hetzelfde respect dat ik heb naar iedere andere religie toe..
Ik sta niet achter de christelijke leer, en zou dus zelf niet met iemand kunnen samenleven die dat wel doet.quote:Op vrijdag 11 november 2005 16:14 schreef Faithy het volgende:
ik heb een tijdje een zeer christelijke jongen leuk gevonden.
Lieve jongen, aardig, maar het zou niet werken, en dat heeft hook niet gedaan
meneer heeft nu een zeer christelijke vriendin, en ze passen perfect bij elkaar.
Zelf ben ik wel christelijk 'opgevoed' als je het zo kunt noemen. Mijn ouders gingen nooit naar de kerk, maar ik ging wel naar vakantiebijbelclub, zondagsschool, christelijke scholen.
En ik ben na mijn geboorte gedoopt.
Toen ik 15 was heb ik me uit de kerk laten schrijven. Ik geloof er niet in, en wil dus ook geen lid zijn van een gemeente die voor ideeen staat die ik niet kan geloven.
Mijn ouders hebben me dan ook nooit iets opgedrongen, het was meer een 'vanzelfsprekendheid' omdat ze dat zelf ook zo hadden gehad, en het was 'veilig'.
Nu heeft het bij mij dus bijster weinig uitgehaald omdat mijn ouders niet streng zijn, ik geloof dat mijn vader zelf niet eens geloof in wat dan ook, maar daarvoor praat hij te weinig over gevoelszaken.
Zelf ben ik aanhanger van een natuurreligie, die wel in 'goddelijke' machten gelooft, maar ze als alles omvattende 'entiteiten' ziet, mannelijk en vrouwelijk.
En ja, datis voor mij aannemelijk.
Ik sta niet achter de christelijke leer, en zou dus zelf niet met iemand kunnen samenleven die dat wel doet.
Mijn christelijke vrienden zeggen doodleuk tegen mij dat ze me wel aardig vinden, maar dat ik met duivelspraktijken bezig ben en dat ik in de hel zal belanden.
Het zijn leuke mensen om mee te discussieren, maar ik zou nooit met zo iemand kunnen samenleven: stel je voor dat mijn eigen vriend tegen me zegt dat ik naar de hel zou gaan!?
En dat is vanuit de christelijke kant precies hetzelfde: waarom zou je samen willen leven als je weet dat iemand naar de hel gaat? Alleen de poging wagen met hem samen te gaan leven en hem te bekeren? Voor de eigen gemoedsrust?
Ik respecteer alle geloven, iedereen moet geloven wat hij of zij voelt, maar het oordelende karakter van de grote religies (christendom/islam) staat mij wel zeer tegen.
Dus bekijk het van jouw kant: jij gelooft er niet in, maar wilt ook neit veroordeeld worden door vrienden, laat staan vriend(in) en schoonfamilie.
Ik kan het prima begrijpen hoor, die problemen, en daarom waag ik mij er ook niet in.
Dat houdt niet in dat ik een relatie uit de weg ga met een andersgelovige, maar wel met iemand die zeer 'radicaal' is in zijn uitspraken naar andere religies vanuit zijn geloof..
Ik zou mijn kind dan ook nooit christelijk opvoeden, nooit islamitisch, maar ook niet boeddhistisch of paganistisch..
Gewoon, neutraal, en het kind zoveel mogelijk meegeven van alles wat er speelt in de wereld.
Natuurlijk stel ik het op prijs om mijn kind de rituelen en gedachten van mijn eigen geloof mee te kunnen geven, maar dat zal meer op informatieve wijze zijn, nooit op indoctrinerende wijze, want een kind moet zelf kiezen. Daarom ben ik ook tegen kinderdoop: ik ben zelf gedoopt, maar heb er niets mee. Ja, een tweede naam aan overhouden, maar meer ook niet..
Als mijn kind zich later wil laten dopen, uit volle overtuiging, prima, maar ik hoop hem/haar dan wel respect heb meegegeven naar andere overtuigingen, hetzelfde respect dat ik heb naar iedere andere religie toe..
Daar heb ik geen last van. Haar ouders vinden mij wel ok geloof ik.quote:Op dinsdag 15 november 2005 14:43 schreef Xtinction het volgende:
Tis gister uitgegan tussen mij en mijn christelijke vriendin. Zij was zo bang voor de reactie van haar ouders (nu 1 jaar relatie, die mensen heb ik nog nooit gezien) dat ze liever het hazepad koos. Dat is toch niet normaal hoor, dat je zo bang bent voor de mening van je ouders. Ziek ziek ziek
Geloof is wel oke btw, zolang je er mensen niet mee lastigvalt
ik heb het prima bij zijn ouders elke zondag en de ongelovige vriend van zijn zus ook volgens mij.quote:Op dinsdag 15 november 2005 14:43 schreef Xtinction het volgende:
Tis gister uitgegan tussen mij en mijn christelijke vriendin. Zij was zo bang voor de reactie van haar ouders (nu 1 jaar relatie, die mensen heb ik nog nooit gezien) dat ze liever het hazepad koos. Dat is toch niet normaal hoor, dat je zo bang bent voor de mening van je ouders. Ziek ziek ziek
De mening van de ouders telt bij een christen vaak zwaarder dan zijn/haar eigen mening.quote:Op dinsdag 15 november 2005 14:43 schreef Xtinction het volgende:
Natuurlijk. Maar ze geloven wel dat jij je leven verkeerd inkleedt.quote:Op dinsdag 15 november 2005 14:48 schreef Stansfield het volgende:
[..]
Daar heb ik geen last van. Haar ouders vinden mij wel ok geloof ik.
Ja ben ik het op zich wel met je eens..quote:Op dinsdag 15 november 2005 22:41 schreef Schubbekut het volgende:
er zijn niet zo veel kerken meer die tegen condooms zijn (katholieken wel..) maar ik vind het van de persoon al achterlijk als je je zo laat leiden door de mening van je ouders of de kerk.
Dat soort mensen hoef ik echt niet te kennen , of ze nu 3 dubbel gelovig zijn of niet ...
Zo zit het niet, de ouders weten niet van mijn bestaan af. Hun dochter heeft hun dus telkes voorgelogen of er iig niks over gezegd. Ze is zo bang voor de reactie van haar ouders en haar omgeving dat ze het liever niet bekend maaktquote:ik heb het prima bij zijn ouders elke zondag en de ongelovige vriend van zijn zus ook volgens mij.
Maar vooral raar dat die ouders jou niet wilde zien ..
Als mijn dochter al een jaar een relatie zou hebben zou ik die jongen af en toe wel willen zien..
Lijkt me niet een al te gezonde relatie , je ex-vriendin was dan zowiezo niet helemaal helder als ze zo bang is voor de reactie en/of mening van haar ouders.quote:Op woensdag 16 november 2005 18:17 schreef Xtinction het volgende:
[..]
Zo zit het niet, de ouders weten niet van mijn bestaan af. Hun dochter heeft hun dus telkes voorgelogen of er iig niks over gezegd. Ze is zo bang voor de reactie van haar ouders en haar omgeving dat ze het liever niet bekend maakt
Nagut, niks meer aan te doen... sux
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |