ik denk even mee....quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:09 schreef Sessy het volgende:
Ik zou d'r dan denk ik wel op staan dat zo'n kind gedoopt wordt, maar verder niet in het bijzonder Christelijk opgevoed (wel natuurlijk aardig zijn voor je medemens en zo, dat soort normen en waarden), want stel nou dat 't wel bestaat, dan heeft God helemaal niks met je kind, dat wil je je kind toch ook niet aandoen? Stel, gewoon stel dat 't bestaat. Ik bedoel electriciteit bijvoorbeeld, zoals bliksem, werd vroeger ook aan goden toegeschreven terwijl het nu gewoon uit een stopcontact komt, wie zegt dat Goddelijke energie niet bestaat, en weet je dat wel heel zeker?
Ik meende me te herinneren dat het bij de Katholieke kerk best mogelijk was, dat slechts een van de twee Katholiek was. Die moet dan natuurlijk wel communie gedaan hebben. En dan mag ze best voor de kerk trouwen met een ongelovige, zolang zij dan maar belooft haar kinderen gelovig op te voeden.quote:Op maandag 19 september 2005 23:56 schreef Sessy het volgende:
Je moet gedoopt zijn geloof ik.
Goed punt. Besnijden dan maar?quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:40 schreef speknek het volgende:
Stel dat het een andere god is, die iedereen die gedoopt is naar de hel stuurt. Stel nou gewoon heh. Kun je hem beter niet gedoopt hebben.
A. een arts is geen domineequote:Op dinsdag 20 september 2005 00:39 schreef Sessy het volgende:
Daarom mag een arts een kind toch dopen als het ernaar uit ziet dat die het niet gaat overleven?
het is maar wat je zondigen noemt, ik denk dat het eerder een voordeel is dan een nadeel om niet gedoopt te zijn.quote:Trouwens een baby heeft nog niet gezondigd en gaat daarom niet naar de hel, maar een kind dat op zal groeien zal wel zondigen (ik realiseer me dat ik hierbij afwijk van de officiele leer, die stelt dat alleen doordat je geboren bent je al hebt gezondigd)
waarom wil je dat kind dan dopenquote:Op dinsdag 20 september 2005 01:00 schreef Sessy het volgende:
Ik ben ook niet protestants of katholiek![]()
Ja, dat is wat ik ook gelezen had ongeveer. Dat trouwen met die ongelovige (ik) is dan nog niet zo'n probleem, maar dat gelovig opvoeden van de kinderen. Ho eens even! Daar komt dus niks van in, namelijk. Als het daar op aankomt is er echt een probleem, want dat zie ik niet zitten. Hoe kan ik mijn kinderen opzadelen met het lidmaatschap van een kerk waar ik zelf niks mee heb, en niet eens in mijn familie voorkomt?quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:42 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik meende me te herinneren dat het bij de Katholieke kerk best mogelijk was, dat slechts een van de twee Katholiek was. Die moet dan natuurlijk wel communie gedaan hebben. En dan mag ze best voor de kerk trouwen met een ongelovige, zolang zij dan maar belooft haar kinderen gelovig op te voeden.
tja dat is het probleem van het geloof. ze willen de ketting van indoctrinatie niet doorbreken. zieltjes winnen, behouden en kweken. dat is waar het om gaat. alles om hun dogma in stand te houdenquote:Op dinsdag 20 september 2005 10:44 schreef Jape het volgende:
[..]
Ja, dat is wat ik ook gelezen had ongeveer. Dat trouwen met die ongelovige (ik) is dan nog niet zo'n probleem, maar dat gelovig opvoeden van de kinderen. Ho eens even! Daar komt dus niks van in, namelijk. Als het daar op aankomt is er echt een probleem, want dat zie ik niet zitten. Hoe kan ik mijn kinderen opzadelen met het lidmaatschap van een kerk waar ik zelf niks mee heb, en niet eens in mijn familie voorkomt?
Niemand zegt toch dat ze bij de kerk gingenquote:Op dinsdag 20 september 2005 10:44 schreef Jape het volgende:
Ja, dat is wat ik ook gelezen had ongeveer. Dat trouwen met die ongelovige (ik) is dan nog niet zo'n probleem, maar dat gelovig opvoeden van de kinderen. Ho eens even! Daar komt dus niks van in, namelijk. Als het daar op aankomt is er echt een probleem, want dat zie ik niet zitten. Hoe kan ik mijn kinderen opzadelen met het lidmaatschap van een kerk waar ik zelf niks mee heb, en niet eens in mijn familie voorkomt?
klinkt leuk maar realiteit is meestal anders. de hele cristelijke familie gaat dat kind manipuleren om naar de kerk te gaan enzo. want o dat is zo mooi en fijn en hemel hier bladiebla...quote:Op dinsdag 20 september 2005 10:57 schreef speknek het volgende:
[..]
Niemand zegt toch dat ze bij de kerk gingen.
Overigens moet je dan gewoon met je vriendin overleggen dat je kinderen zelf moeten kunnen beslissen wat ze het beste vinden. Zij neemt ze soms mee naar de kerk, jij vertelt de andere kant van het verhaal, op latere leeftijd mogen ze zelf kiezen.
Fat chance dat ze gelovig worden, maar goed, je moet die optie dan natuurlijk wel in gedachte houden. Dat ze alsnog voor het geloof kiezen. En dat is ook niet erg, want dan is het iets waar ze zelf blij mee zijn.
Omdat ik wel Christen ben, alleen niet protestants of katholiek. Duh!quote:Op dinsdag 20 september 2005 01:01 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
waarom wil je dat kind dan dopen![]()
Kijk, dat is dan weer zo'n bullshit héquote:Op vrijdag 15 juli 2005 09:29 schreef Ixnay het volgende:
Dan valt het allemaal wel mee denk ik.
Een echte fanatieke christen is echt anti abortus en euthanasie.
Onzin.quote:Op maandag 19 september 2005 23:56 schreef Sessy het volgende:
Je moet gedoopt zijn geloof ik.
Probleem is dat er iets meer religies zijn als alleen het Christendom. Welke in mijn ogen allen even veel (of weinig, zo je wil) recht van spreken hebben. Dan zou je je kind in al die religies moeten laten dopen/inwijden, nogal onhaalbaar lijkt me.quote:Op dinsdag 20 september 2005 00:09 schreef Sessy het volgende:
...want stel nou dat 't wel bestaat, dan heeft God helemaal niks met je kind, dat wil je je kind toch ook niet aandoen? ...
Waarom leg je dan niet even uit hoe het zit, en voor welke stroming dat geldt, in plaats van met drie mopper-posts te komenquote:
Mijn excuses, 't komt waarschijnlijk door de tijd en slaapgebrek, maar soms word ik toch echt gek van die ontwetendheid van mensen.quote:Op dinsdag 20 september 2005 22:35 schreef Frezer het volgende:
[..]
Waarom leg je dan niet even uit hoe het zit, en voor welke stroming dat geldt, in plaats van met vier mopper-posts te komen![]()
Kijk, das logisch toch,quote:Op dinsdag 20 september 2005 22:37 schreef no1uknow het volgende:
Bij katholieke weet ik niet, maar ik denk het wel.
protestants en dan gereformeerd vrijgemaaktquote:Op dinsdag 20 september 2005 22:25 schreef no1uknow het volgende:
@ kultivate:
Welke "stroming" "doet" ze dan?
Katholiek? Protestants? (en daarin welke dan, gereformeerd, hervormd enz.)
Héh, ik ookquote:Op woensdag 21 september 2005 02:07 schreef kultivate het volgende:
[..]
protestants en dan gereformeerd vrijgemaakt
Ik weet niet of je dit bedoelt, maar dopen gebeurd ook bij (de meeste) protestante kerken... Bij evangelische kerken niet, daar is de "ouderdoop" of hoe dat ook mag heten.quote:Op dinsdag 20 september 2005 22:44 schreef Frezer het volgende:
Oke,.
[..]
Kijk, das logisch toch,. Van je eigen omgeving weet je nu eenmaal meer als van zaken die wat verder van je weg liggen. Btw, ik had begrepen dat dat dopen sloeg op de Katholieke kerk.
Ik bedoelde dat om te trouwen in een Katholieke kerk het noodzakelijk is dat beide partners gedoopt zijn. Tenminste, dat begreep ik uit een paar voorgaande posts.quote:Op woensdag 21 september 2005 09:08 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Ik weet niet of je dit bedoelt, maar dopen gebeurd ook bij (de meeste) protestante kerken... Bij evangelische kerken niet, daar is de "ouderdoop" of hoe dat ook mag heten.
Ik heb trouwens genoeg ouderparen in de kerk gezien die hun kind lieten dopen, waarvan er 1 niet gelovig was. 2 maanden geleden nog ongeveer.
Als je al ouder bent moet je meestal eerst lid van een kerk zijn of iets dergelijks voor je wordt gedoopt, zelf. En als je kind dat straks nou niet wil, dus wel geloven, maar niet naar de kerk?quote:Op dinsdag 20 september 2005 22:34 schreef Frezer het volgende:
Persoonlijk zou ik in elk geval willen dat mijn kind die keuze zelf maakt, als hij/zij daar oud genoeg voor is. Ik zou me voor kunnen stellen als het echt een must is voor mijn partner, ik in een kerk zou trouwen. Maar ik kan geen beloftes afleggen aan een godheid/religie waar ik niet in geloof.
Wat is het verschil, of je nu lid wordt als baby of als volwassene? Ik geloof trouwens dat vele protestanten pas dopen bij een hogere leeftijd? Alleen dopen zodat je maar ergens bij hoort lijkt me een beetje hypocriet, dan moet je ook proberen te leven naar de stroming waarvoor je gedoopt bent.quote:Op woensdag 21 september 2005 13:23 schreef Sessy het volgende:
[..]
Als je al ouder bent moet je meestal eerst lid van een kerk zijn of iets dergelijks voor je wordt gedoopt, zelf. En als je kind dat straks nou niet wil, dus wel geloven, maar niet naar de kerk?
Ja idd het is bij ons totaal geen probleem. En ik vind het op zich ook wel intressant ook vorige week met avond maal enz dan gebeuren er toch weer nieuwe dingen die ik niet kende.quote:Op woensdag 21 september 2005 14:05 schreef AnGsie het volgende:
Ik ben al 8 maanden samen met mijn vriend (hij is wel gelovig, ik niet) en het gaat super tot nu toe. Eigenlijk gaat het precies zoals het bij jou ook gaat. Ik ga mee naar de kerk en toon interesse in het geloof. Maar het is inderdaad wel erg belangrijk om veel te praten, als je dit niet doet gaat het fout. Maar ik vond het wel leuk om te lezen dat het bij jou precies hetzelfde gaat ongeveer zoals bij mij![]()
Ja, want mijn ouders is het ook niet gelukt, niet bij mij overigens.quote:Op dinsdag 20 september 2005 11:03 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
klinkt leuk maar realiteit is meestal anders. de hele cristelijke familie gaat dat kind manipuleren om naar de kerk te gaan enzo. want o dat is zo mooi en fijn en hemel hier bladiebla...
dus je idee is leuk in de praktijk valt het tegen
Dopen gaat imo niet om het lid worden van de kerk, want je staat immers al ingeschreven of je wordt als lid beschouwd; het gaat om het aan God opgedragen worden/jezelf aan God overgeven.quote:Op woensdag 21 september 2005 16:18 schreef Frezer het volgende:
[..]
Wat is het verschil, of je nu lid wordt als baby of als volwassene? Ik geloof trouwens dat vele protestanten pas dopen bij een hogere leeftijd? Alleen dopen zodat je maar ergens bij hoort lijkt me een beetje hypocriet, dan moet je ook proberen te leven naar de stroming waarvoor je gedoopt bent.
Daarnaast zijn er veel meer religies naast de Christelijke.
Dat slaat ook echt nergens op zeg, iedere ouder met een kind dringt het geloof niet op. Ze laten hun kind gewoon zelf beslissen, net zoals mijn ouders doen.quote:Op dinsdag 20 september 2005 11:03 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
klinkt leuk maar realiteit is meestal anders. de hele cristelijke familie gaat dat kind manipuleren om naar de kerk te gaan enzo. want o dat is zo mooi en fijn en hemel hier bladiebla...
Dat is meer in evangelische gemeentes hoor.quote:Op woensdag 21 september 2005 17:29 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Dopen gaat imo niet om het lid worden van de kerk, want je staat immers al ingeschreven of je wordt als lid beschouwd; het gaat om het aan God opgedragen worden/jezelf aan God overgeven.
Ik ging naar een protestantse kerk waar ze baby's opdroegen met een gebed, 'voorstellen' aan God en aan de gemeente, zeg maar, en als je een jaar of 15/16 of ouder was, mocht je ervoor kiezen jezelf te laten dopen, wat dan betekende dat jouw keuze voor de Heer nog maar eens symbolisch bevestigd werd door jezelf kort in het water te laten dopen. In onze kerk gaat het vrij dramatisch en het lijkt me echt geen pretje: je staat daar in het water met twee 'oudsten' (dominees, zo je wil) en eerst doe je je zegje over je leven. Dat je zo'n moeilijke jeugd hebt gehad, maar dat je toch tot inkeer bent gekomen, blahblah etc. Dan bidden die oudsten voor je en ze sluiten af met 'wij dopen jou in de naam van de Zoon, de Vader en de Heilige Geest, Amen' en plotseling word je rap achterover geduwd en weer overeind gezet
uhhhh ja ja...quote:Op woensdag 21 september 2005 20:51 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Dat slaat ook echt nergens op zeg, iedere ouder met een kind dringt het geloof niet op. Ze laten hun kind gewoon zelf beslissen, net zoals mijn ouders doen.
maar ik haal wel uit je post dat ze alles gegeven hebbenquote:Op woensdag 21 september 2005 16:57 schreef super-muffin het volgende:
[..]
Ja, want mijn ouders is het ook niet gelukt, niet bij mij overigens.
quote:Op woensdag 21 september 2005 21:04 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
uhhhh ja ja...
geboorte van kind:voor het kan kruipen wordt het kind gedoopt - Heeft dat invloed op je keuze later? vanaf dat het bewust is, wordt hij geconfronteerd met bidden voor het eten - Dat is gewoon een standaart. ik ken genoeg onchristelijke mensen hier uit mn straat die dat ook doen. bedtijd verhaaltjes uit de bijbel - Best interessante verhalen, in kinderbijbels allemaal opgeleukt gaat naar een christelijke school, stel je voor dat hij een kind tegenkomt die anders is - onzin, m'n broertjes hebben zoveel onchristelijke vriendjes (broertjes van 7 en 5) bij mij ook nooit anders geweest.
vanaf dat het kan lopen wordt het elke zondag meegesleurt naar de kerk - Beïnvloed ook weinig bruiloften en begravenissen bij de kerk - Dat is een onzin reden. Het gaat er helemaal niet om of het bij de kerk is of niet.
een kind heeft vaak geen keus gehad in bovenstaande dingen. Logisch, een kind van 4 kan net praten, laat staan logisch nadenken het wordt simpelweg opgevoedt met het geloof hij/zij is al christelijk voor het zinnelijk is. en dan heb jij het over een keus ? Als je rond de 15 á 16 bent, ga je echt wel nadenken (net zoals ik nu, ben 15)
ga jij mij vertellen dat het niet in vrijwel alle gevallen zo gaat ? Nee, maar echt manipuleren is het niet.
wat een joke zeg![]()
leer eens quoten...quote:
Ik weet dat volwassenendoop vrij uniek is, maar ik voelde me geroepen er een beschrijving van te geven omdat ik het meerdere malen (als toeschouwer) zelf mee heb gemaakt.quote:Op woensdag 21 september 2005 20:52 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Dat is meer in evangelische gemeentes hoor.
De meeste doen een kinderdoop en een belijdenis voor volwassenen zeg maar.
Je probeert dus te zeggen dat als je continu door je ouders, door je familie, door leraren en door de kerk aangeleerd wordt dat het christelijke geloof zoals zij dat belijden de absolute waarheid is, dat geen spoor achterlaat? Dat het kind dan nog werkelijk een vrije keuze heeft?quote:
Ik moet wel eerlijk toegeven: ik ga nog wel naar de jaarlijks landelijke kampen van de kerk, en heb ook veel contact met de mensen die ik daar van ken, maar dat is ook het enige dat ik nog met de kerk doe. Geloven doe ik niet.quote:Op woensdag 21 september 2005 21:05 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
maar ik haal wel uit je post dat ze alles gegeven hebben![]()
dat je je eigen keus hebt kunnen maken
Kunnen je ouders je rond je 18e nog dwingen om te geloven? om naar de kerk te gaan?quote:Op woensdag 21 september 2005 21:45 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Je probeert dus te zeggen dat als je continu door je ouders, door je familie, door leraren en door de kerk aangeleerd wordt dat het christelijke geloof zoals zij dat belijden de absolute waarheid is, dat geen spoor achterlaat? Dat het kind dan nog werkelijk een vrije keuze heeft?
Het is mij bekend dat sommige ouders hun kinderen verstoten als zij besluiten niet meer te geloven/naar de kerk te gaan. Dat kun je denk ik wel dwang noemen ja.quote:Op vrijdag 23 september 2005 16:12 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Kunnen je ouders je rond je 18e nog dwingen om te geloven? om naar de kerk te gaan?
Dat het niet per sé hoeft ben ik het levende bewijs vanquote:Het is echt niet zo dat als je met het geloof bent opgevoegd dat je dan blijft geloven
Mensen die kinderen verstoten als ze niet meer naar de kerk gaan?quote:Op zaterdag 24 september 2005 22:19 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Het is mij bekend dat sommige ouders hun kinderen verstoten als zij besluiten niet meer te geloven/naar de kerk te gaan. Dat kun je denk ik wel dwang noemen ja.
[..]
Dat het niet per sé hoeft ben ik het levende bewijs vanDat is echter eerder uitzondering dan regel, helaas.
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:12 schreef Lempicka het volgende:
Ik zou daar toch wel problemen mee hebben hoor, ik bedoel, prima als mijn partner wil geloven, maar ik wil er geen last van hebben en ik wil ook mijn kinderen niet gelovig opvoeden (mocht het ooit zo ver komen) en sorry voor het niet doorlezen van het hele topic, maar hoe zit het met seks voor het huwelijk, want daar geloof ik dan weer wel heel erg sterk in.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |