abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30745452
Ik zou d'r dan denk ik wel op staan dat zo'n kind gedoopt wordt, maar verder niet in het bijzonder Christelijk opgevoed (wel natuurlijk aardig zijn voor je medemens en zo, dat soort normen en waarden), want stel nou dat 't wel bestaat, dan heeft God helemaal niks met je kind, dat wil je je kind toch ook niet aandoen? Stel, gewoon stel dat 't bestaat. Ik bedoel electriciteit bijvoorbeeld, zoals bliksem, werd vroeger ook aan goden toegeschreven terwijl het nu gewoon uit een stopcontact komt, wie zegt dat Goddelijke energie niet bestaat, en weet je dat wel heel zeker?
pi_30746103
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 00:09 schreef Sessy het volgende:
Ik zou d'r dan denk ik wel op staan dat zo'n kind gedoopt wordt, maar verder niet in het bijzonder Christelijk opgevoed (wel natuurlijk aardig zijn voor je medemens en zo, dat soort normen en waarden), want stel nou dat 't wel bestaat, dan heeft God helemaal niks met je kind, dat wil je je kind toch ook niet aandoen? Stel, gewoon stel dat 't bestaat. Ik bedoel electriciteit bijvoorbeeld, zoals bliksem, werd vroeger ook aan goden toegeschreven terwijl het nu gewoon uit een stopcontact komt, wie zegt dat Goddelijke energie niet bestaat, en weet je dat wel heel zeker?
ik denk even mee....

stel krijgt kindje en zijn dolgelukkig christelijk als ze zijn willen ze het zo snel mogelijk laten dopen om het kind "te beschermen" maar helaas voordat het kind gedoopt wordt sterft het. einde leven niet gedoopt enkeltje hell

lekkere god is dat dan, en laten we eerlijk zijn die dingen gebeuren... vroeger en nu nog steeds...
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_30746197
Daarom mag een arts een kind toch dopen als het ernaar uit ziet dat die het niet gaat overleven? Trouwens een baby heeft nog niet gezondigd en gaat daarom niet naar de hel, maar een kind dat op zal groeien zal wel zondigen (ik realiseer me dat ik hierbij afwijk van de officiele leer, die stelt dat alleen doordat je geboren bent je al hebt gezondigd)
  dinsdag 20 september 2005 @ 00:40:32 #104
8369 speknek
Another day another slay
pi_30746223
Stel dat het een andere god is, die iedereen die gedoopt is naar de hel stuurt. Stel nou gewoon heh. Kun je hem beter niet gedoopt hebben.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 20 september 2005 @ 00:42:35 #105
8369 speknek
Another day another slay
pi_30746268
quote:
Op maandag 19 september 2005 23:56 schreef Sessy het volgende:
Je moet gedoopt zijn geloof ik.
Ik meende me te herinneren dat het bij de Katholieke kerk best mogelijk was, dat slechts een van de twee Katholiek was. Die moet dan natuurlijk wel communie gedaan hebben. En dan mag ze best voor de kerk trouwen met een ongelovige, zolang zij dan maar belooft haar kinderen gelovig op te voeden.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_30746487
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 00:40 schreef speknek het volgende:
Stel dat het een andere god is, die iedereen die gedoopt is naar de hel stuurt. Stel nou gewoon heh. Kun je hem beter niet gedoopt hebben.
Goed punt. Besnijden dan maar?
pi_30746510
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 00:39 schreef Sessy het volgende:
Daarom mag een arts een kind toch dopen als het ernaar uit ziet dat die het niet gaat overleven?
A. een arts is geen dominee
B. het is niet altijd te voorspellen (vaker niet dan wel gok ik)
quote:
Trouwens een baby heeft nog niet gezondigd en gaat daarom niet naar de hel, maar een kind dat op zal groeien zal wel zondigen (ik realiseer me dat ik hierbij afwijk van de officiele leer, die stelt dat alleen doordat je geboren bent je al hebt gezondigd)
het is maar wat je zondigen noemt, ik denk dat het eerder een voordeel is dan een nadeel om niet gedoopt te zijn.

engelse King James Version
Proverbs 23:
13 Withhold not correction from the child: for if thou beatest him with the rod, he shall not die.
14 Thou shalt beat him with the rod, and shalt deliver his soul from hell.

nederlandse staten vertaling
Spreuken 23
13 Weer de tucht van den jongen niet; als gij hem met de roede zult slaan, zal hij niet sterven.
14 Gij zult hem met de roede slaan, en zijn ziel van de hel redden.

het is maar wat je ervoor over hebt om je kind te "redden"

ik wil mijn kinderen dat soort lectuur eigenlijk besparen...

oh ja bronnen:
http://www.skepticsannotatedbible.com/pr/23.html
http://www.coas.nl/bijbel/
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_30746601
Ik ben ook niet protestants of katholiek
pi_30746632
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 01:00 schreef Sessy het volgende:
Ik ben ook niet protestants of katholiek
waarom wil je dat kind dan dopen
pi_30751564
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 00:42 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik meende me te herinneren dat het bij de Katholieke kerk best mogelijk was, dat slechts een van de twee Katholiek was. Die moet dan natuurlijk wel communie gedaan hebben. En dan mag ze best voor de kerk trouwen met een ongelovige, zolang zij dan maar belooft haar kinderen gelovig op te voeden.
Ja, dat is wat ik ook gelezen had ongeveer. Dat trouwen met die ongelovige (ik) is dan nog niet zo'n probleem, maar dat gelovig opvoeden van de kinderen. Ho eens even! Daar komt dus niks van in, namelijk. Als het daar op aankomt is er echt een probleem, want dat zie ik niet zitten. Hoe kan ik mijn kinderen opzadelen met het lidmaatschap van een kerk waar ik zelf niks mee heb, en niet eens in mijn familie voorkomt?
pi_30751811
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 10:44 schreef Jape het volgende:

[..]

Ja, dat is wat ik ook gelezen had ongeveer. Dat trouwen met die ongelovige (ik) is dan nog niet zo'n probleem, maar dat gelovig opvoeden van de kinderen. Ho eens even! Daar komt dus niks van in, namelijk. Als het daar op aankomt is er echt een probleem, want dat zie ik niet zitten. Hoe kan ik mijn kinderen opzadelen met het lidmaatschap van een kerk waar ik zelf niks mee heb, en niet eens in mijn familie voorkomt?
tja dat is het probleem van het geloof. ze willen de ketting van indoctrinatie niet doorbreken. zieltjes winnen, behouden en kweken. dat is waar het om gaat. alles om hun dogma in stand te houden
  dinsdag 20 september 2005 @ 10:57:43 #112
8369 speknek
Another day another slay
pi_30751885
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 10:44 schreef Jape het volgende:
Niemand zegt toch dat ze bij de kerk gingen .
Overigens moet je dan gewoon met je vriendin overleggen dat je kinderen zelf moeten kunnen beslissen wat ze het beste vinden. Zij neemt ze soms mee naar de kerk, jij vertelt de andere kant van het verhaal, op latere leeftijd mogen ze zelf kiezen.
Fat chance dat ze gelovig worden , maar goed, je moet die optie dan natuurlijk wel in gedachte houden. Dat ze alsnog voor het geloof kiezen. En dat is ook niet erg, want dan is het iets waar ze zelf blij mee zijn.
pi_30752022
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 10:57 schreef speknek het volgende:

[..]

Niemand zegt toch dat ze bij de kerk gingen .
Overigens moet je dan gewoon met je vriendin overleggen dat je kinderen zelf moeten kunnen beslissen wat ze het beste vinden. Zij neemt ze soms mee naar de kerk, jij vertelt de andere kant van het verhaal, op latere leeftijd mogen ze zelf kiezen.
Fat chance dat ze gelovig worden , maar goed, je moet die optie dan natuurlijk wel in gedachte houden. Dat ze alsnog voor het geloof kiezen. En dat is ook niet erg, want dan is het iets waar ze zelf blij mee zijn.
klinkt leuk maar realiteit is meestal anders. de hele cristelijke familie gaat dat kind manipuleren om naar de kerk te gaan enzo. want o dat is zo mooi en fijn en hemel hier bladiebla...

dus je idee is leuk in de praktijk valt het tegen
  dinsdag 20 september 2005 @ 11:23:45 #114
8369 speknek
Another day another slay
pi_30752455
Volgens mij als je kinderen hebt, heb je ook een eigen gezin, en woon je niet meer in bij je schoonfamilie. En kun je best zeggen dat dit is wat jullie willen. Als ze echt te manipulatief worden houd je ze wel buiten de deur. Trouwens, kinderen nemen toch veel meer aan van hun ouders dan van hun opa/oma, neven en nichten.
pi_30755830
Ja, dat zal allemaal wel mee gaan vallen hoor, zo fanatiek zijn ze niet in de familie.
De ouders al minder dan de grootouders, en volgens mij is het hele kerkgebeuren voor een groot deel ook "omdat dat nou eenmaal zo is".

Maarja, we gaan over een jaar of 3, 4 maar eens met die pastoor praten als het dan nog steeds speelt, eens kijken wat die erover te zeggen heeft
pi_30769351
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 01:01 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

waarom wil je dat kind dan dopen
Omdat ik wel Christen ben, alleen niet protestants of katholiek. Duh!
pi_30773002
quote:
Op vrijdag 15 juli 2005 09:29 schreef Ixnay het volgende:
Dan valt het allemaal wel mee denk ik.
Een echte fanatieke christen is echt anti abortus en euthanasie.
Kijk, dat is dan weer zo'n bullshit hé
Een fanatiek christen hoeft echt niet anti abortus etc. te zijn.
Ik ben zelf christelijk, echt erg vind ik het niet, maar toch.
Ik ken genoeg (actief/fanatieke) christenen die geen problemen met abortus hebben...
pi_30773251
quote:
Op maandag 19 september 2005 23:56 schreef Sessy het volgende:
Je moet gedoopt zijn geloof ik.
Onzin.
pi_30773400
Sjonge jonge, dit gaat echt nergens over zeg.
Altijd hé, altijd als er hier een topic over (iets met het) Christelijk geloof is, zie ik 100 vooroordelen, ontwetendheid, conclusies die nergens op gebaseerd zijn.
Dat is zo triest.
Maar dat is mijn mening.
pi_30773461
@ kultivate:

Welke "stroming" "doet" ze dan?
Katholiek? Protestants? (en daarin welke dan, gereformeerd, hervormd enz.)
pi_30773877
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 00:09 schreef Sessy het volgende:
...want stel nou dat 't wel bestaat, dan heeft God helemaal niks met je kind, dat wil je je kind toch ook niet aandoen? ...
Probleem is dat er iets meer religies zijn als alleen het Christendom. Welke in mijn ogen allen even veel (of weinig, zo je wil) recht van spreken hebben. Dan zou je je kind in al die religies moeten laten dopen/inwijden, nogal onhaalbaar lijkt me.

Persoonlijk zou ik in elk geval willen dat mijn kind die keuze zelf maakt, als hij/zij daar oud genoeg voor is. Ik zou me voor kunnen stellen als het echt een must is voor mijn partner, ik in een kerk zou trouwen. Maar ik kan geen beloftes afleggen aan een godheid/religie waar ik niet in geloof.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_30773935
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 22:20 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Onzin.
Waarom leg je dan niet even uit hoe het zit, en voor welke stroming dat geldt, in plaats van met drie mopper-posts te komen
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_30774017
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 22:35 schreef Frezer het volgende:

[..]

Waarom leg je dan niet even uit hoe het zit, en voor welke stroming dat geldt, in plaats van met vier mopper-posts te komen
Mijn excuses, 't komt waarschijnlijk door de tijd en slaapgebrek, maar soms word ik toch echt gek van die ontwetendheid van mensen.
Bij protestante kerken (de meesten over het algemeen) is dat wel toegestaan.
Bij katholieke weet ik niet, maar ik denk het wel.
pi_30774309
Oke, .
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 22:37 schreef no1uknow het volgende:
Bij katholieke weet ik niet, maar ik denk het wel.
Kijk, das logisch toch, . Van je eigen omgeving weet je nu eenmaal meer als van zaken die wat verder van je weg liggen. Btw, ik had begrepen dat dat dopen sloeg op de Katholieke kerk.
pi_30780518
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 22:25 schreef no1uknow het volgende:
@ kultivate:

Welke "stroming" "doet" ze dan?
Katholiek? Protestants? (en daarin welke dan, gereformeerd, hervormd enz.)
protestants en dan gereformeerd vrijgemaakt
pi_30782200
quote:
Op woensdag 21 september 2005 02:07 schreef kultivate het volgende:

[..]

protestants en dan gereformeerd vrijgemaakt
Héh, ik ook
Maar vertel, wat vind jij nou van "de kerk"
De dienst dan enz.
pi_30782260
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 22:44 schreef Frezer het volgende:
Oke, .
[..]

Kijk, das logisch toch, . Van je eigen omgeving weet je nu eenmaal meer als van zaken die wat verder van je weg liggen. Btw, ik had begrepen dat dat dopen sloeg op de Katholieke kerk.
Ik weet niet of je dit bedoelt, maar dopen gebeurd ook bij (de meeste) protestante kerken... Bij evangelische kerken niet, daar is de "ouderdoop" of hoe dat ook mag heten.
Ik heb trouwens genoeg ouderparen in de kerk gezien die hun kind lieten dopen, waarvan er 1 niet gelovig was. 2 maanden geleden nog ongeveer.
pi_30782276
Een vriendin van mij heeft een vader die niet geloofd, maar zij en haar moeder en zussen wel. Dat gaat prima daar in dat gezin.
pi_30783241
quote:
Op woensdag 21 september 2005 09:08 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Ik weet niet of je dit bedoelt, maar dopen gebeurd ook bij (de meeste) protestante kerken... Bij evangelische kerken niet, daar is de "ouderdoop" of hoe dat ook mag heten.
Ik heb trouwens genoeg ouderparen in de kerk gezien die hun kind lieten dopen, waarvan er 1 niet gelovig was. 2 maanden geleden nog ongeveer.
Ik bedoelde dat om te trouwen in een Katholieke kerk het noodzakelijk is dat beide partners gedoopt zijn. Tenminste, dat begreep ik uit een paar voorgaande posts.

Ik zou dat in elk geval zeker niet willen, als niet-Christen mijn kind laten dopen.
pi_30789040
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 22:34 schreef Frezer het volgende:
Persoonlijk zou ik in elk geval willen dat mijn kind die keuze zelf maakt, als hij/zij daar oud genoeg voor is. Ik zou me voor kunnen stellen als het echt een must is voor mijn partner, ik in een kerk zou trouwen. Maar ik kan geen beloftes afleggen aan een godheid/religie waar ik niet in geloof.
Als je al ouder bent moet je meestal eerst lid van een kerk zijn of iets dergelijks voor je wordt gedoopt, zelf. En als je kind dat straks nou niet wil, dus wel geloven, maar niet naar de kerk?
pi_30790385
Ik ben al 8 maanden samen met mijn vriend (hij is wel gelovig, ik niet) en het gaat super tot nu toe. Eigenlijk gaat het precies zoals het bij jou ook gaat. Ik ga mee naar de kerk en toon interesse in het geloof. Maar het is inderdaad wel erg belangrijk om veel te praten, als je dit niet doet gaat het fout. Maar ik vond het wel leuk om te lezen dat het bij jou precies hetzelfde gaat ongeveer zoals bij mij
pi_30794255
quote:
Op woensdag 21 september 2005 13:23 schreef Sessy het volgende:

[..]

Als je al ouder bent moet je meestal eerst lid van een kerk zijn of iets dergelijks voor je wordt gedoopt, zelf. En als je kind dat straks nou niet wil, dus wel geloven, maar niet naar de kerk?
Wat is het verschil, of je nu lid wordt als baby of als volwassene? Ik geloof trouwens dat vele protestanten pas dopen bij een hogere leeftijd? Alleen dopen zodat je maar ergens bij hoort lijkt me een beetje hypocriet, dan moet je ook proberen te leven naar de stroming waarvoor je gedoopt bent.

Daarnaast zijn er veel meer religies naast de Christelijke.
pi_30794438
quote:
Op woensdag 21 september 2005 14:05 schreef AnGsie het volgende:
Ik ben al 8 maanden samen met mijn vriend (hij is wel gelovig, ik niet) en het gaat super tot nu toe. Eigenlijk gaat het precies zoals het bij jou ook gaat. Ik ga mee naar de kerk en toon interesse in het geloof. Maar het is inderdaad wel erg belangrijk om veel te praten, als je dit niet doet gaat het fout. Maar ik vond het wel leuk om te lezen dat het bij jou precies hetzelfde gaat ongeveer zoals bij mij
Ja idd het is bij ons totaal geen probleem. En ik vind het op zich ook wel intressant ook vorige week met avond maal enz dan gebeuren er toch weer nieuwe dingen die ik niet kende.

Mooi dat het bij jou ook goed gaat.
pi_30795480
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 11:03 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

klinkt leuk maar realiteit is meestal anders. de hele cristelijke familie gaat dat kind manipuleren om naar de kerk te gaan enzo. want o dat is zo mooi en fijn en hemel hier bladiebla...

dus je idee is leuk in de praktijk valt het tegen
Ja, want mijn ouders is het ook niet gelukt, niet bij mij overigens.
pi_30796465
quote:
Op woensdag 21 september 2005 16:18 schreef Frezer het volgende:

[..]

Wat is het verschil, of je nu lid wordt als baby of als volwassene? Ik geloof trouwens dat vele protestanten pas dopen bij een hogere leeftijd? Alleen dopen zodat je maar ergens bij hoort lijkt me een beetje hypocriet, dan moet je ook proberen te leven naar de stroming waarvoor je gedoopt bent.

Daarnaast zijn er veel meer religies naast de Christelijke.
Dopen gaat imo niet om het lid worden van de kerk, want je staat immers al ingeschreven of je wordt als lid beschouwd; het gaat om het aan God opgedragen worden/jezelf aan God overgeven.

Ik ging naar een protestantse kerk waar ze baby's opdroegen met een gebed, 'voorstellen' aan God en aan de gemeente, zeg maar, en als je een jaar of 15/16 of ouder was, mocht je ervoor kiezen jezelf te laten dopen, wat dan betekende dat jouw keuze voor de Heer nog maar eens symbolisch bevestigd werd door jezelf kort in het water te laten dopen. In onze kerk gaat het vrij dramatisch en het lijkt me echt geen pretje: je staat daar in het water met twee 'oudsten' (dominees, zo je wil) en eerst doe je je zegje over je leven. Dat je zo'n moeilijke jeugd hebt gehad, maar dat je toch tot inkeer bent gekomen, blahblah etc. Dan bidden die oudsten voor je en ze sluiten af met 'wij dopen jou in de naam van de Zoon, de Vader en de Heilige Geest, Amen' en plotseling word je rap achterover geduwd en weer overeind gezet
pi_30802785
quote:
Op dinsdag 20 september 2005 11:03 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

Dat slaat ook echt nergens op zeg, iedere ouder met een kind dringt het geloof niet op. Ze laten hun kind gewoon zelf beslissen, net zoals mijn ouders doen.
pi_30802838
quote:
Op woensdag 21 september 2005 17:29 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Dopen gaat imo niet om het lid worden van de kerk, want je staat immers al ingeschreven of je wordt als lid beschouwd; het gaat om het aan God opgedragen worden/jezelf aan God overgeven.

Ik ging naar een protestantse kerk waar ze baby's opdroegen met een gebed, 'voorstellen' aan God en aan de gemeente, zeg maar, en als je een jaar of 15/16 of ouder was, mocht je ervoor kiezen jezelf te laten dopen, wat dan betekende dat jouw keuze voor de Heer nog maar eens symbolisch bevestigd werd door jezelf kort in het water te laten dopen. In onze kerk gaat het vrij dramatisch en het lijkt me echt geen pretje: je staat daar in het water met twee 'oudsten' (dominees, zo je wil) en eerst doe je je zegje over je leven. Dat je zo'n moeilijke jeugd hebt gehad, maar dat je toch tot inkeer bent gekomen, blahblah etc. Dan bidden die oudsten voor je en ze sluiten af met 'wij dopen jou in de naam van de Zoon, de Vader en de Heilige Geest, Amen' en plotseling word je rap achterover geduwd en weer overeind gezet
Dat is meer in evangelische gemeentes hoor.
De meeste doen een kinderdoop en een belijdenis voor volwassenen zeg maar.
pi_30803275
quote:
Op woensdag 21 september 2005 20:51 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Dat slaat ook echt nergens op zeg, iedere ouder met een kind dringt het geloof niet op. Ze laten hun kind gewoon zelf beslissen, net zoals mijn ouders doen.
uhhhh ja ja...

geboorte van kind:
  • voor het kan kruipen wordt het kind gedoopt
  • vanaf dat het bewust is, wordt hij geconfronteerd met bidden voor het eten
  • bedtijd verhaaltjes uit de bijbel
  • gaat naar een christelijke school, stel je voor dat hij een kind tegenkomt die anders is
  • vanaf dat het kan lopen wordt het elke zondag meegesleurt naar de kerk
  • bruiloften en begravenissen bij de kerk

een kind heeft vaak geen keus gehad in bovenstaande dingen. het wordt simpelweg opgevoedt met het geloof hij/zij is al christelijk voor het zinnelijk is. en dan heb jij het over een keus ?

ga jij mij vertellen dat het niet in vrijwel alle gevallen zo gaat ?

wat een joke zeg
  • When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
    pi_30803350
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 16:57 schreef super-muffin het volgende:

[..]

Ja, want mijn ouders is het ook niet gelukt, niet bij mij overigens.
    maar ik haal wel uit je post dat ze alles gegeven hebben

dat je je eigen keus hebt kunnen maken
    pi_30803649
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 21:04 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

uhhhh ja ja...

geboorte van kind:
  • voor het kan kruipen wordt het kind gedoopt - Heeft dat invloed op je keuze later?
  • vanaf dat het bewust is, wordt hij geconfronteerd met bidden voor het eten - Dat is gewoon een standaart. ik ken genoeg onchristelijke mensen hier uit mn straat die dat ook doen.
  • bedtijd verhaaltjes uit de bijbel - Best interessante verhalen, in kinderbijbels allemaal opgeleukt
  • gaat naar een christelijke school, stel je voor dat hij een kind tegenkomt die anders is - onzin, m'n broertjes hebben zoveel onchristelijke vriendjes (broertjes van 7 en 5) bij mij ook nooit anders geweest.
  • vanaf dat het kan lopen wordt het elke zondag meegesleurt naar de kerk - Beïnvloed ook weinig
  • bruiloften en begravenissen bij de kerk - Dat is een onzin reden. Het gaat er helemaal niet om of het bij de kerk is of niet.

een kind heeft vaak geen keus gehad in bovenstaande dingen. Logisch, een kind van 4 kan net praten, laat staan logisch nadenken het wordt simpelweg opgevoedt met het geloof hij/zij is al christelijk voor het zinnelijk is. en dan heb jij het over een keus ? Als je rond de 15 á 16 bent, ga je echt wel nadenken (net zoals ik nu, ben 15)

ga jij mij vertellen dat het niet in vrijwel alle gevallen zo gaat ? Nee, maar echt manipuleren is het niet.

wat een joke zeg
  • pi_30803977
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 21:14 schreef no1uknow het volgende:

[..]
    leer eens quoten...

verder slaat je post werkelijk NERGENS op. het zijn zoveel zaken die er gewoon ingedreund worden. dat beinvloed wel degelijk!
    pi_30804678
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 20:52 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Dat is meer in evangelische gemeentes hoor.
    De meeste doen een kinderdoop en een belijdenis voor volwassenen zeg maar.
    Ik weet dat volwassenendoop vrij uniek is, maar ik voelde me geroepen er een beschrijving van te geven omdat ik het meerdere malen (als toeschouwer) zelf mee heb gemaakt.
    pi_30804833
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 21:14 schreef no1uknow het volgende:

[..]
    Je probeert dus te zeggen dat als je continu door je ouders, door je familie, door leraren en door de kerk aangeleerd wordt dat het christelijke geloof zoals zij dat belijden de absolute waarheid is, dat geen spoor achterlaat? Dat het kind dan nog werkelijk een vrije keuze heeft?
    pi_30806917
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 21:05 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

maar ik haal wel uit je post dat ze alles gegeven hebben

dat je je eigen keus hebt kunnen maken
    Ik moet wel eerlijk toegeven: ik ga nog wel naar de jaarlijks landelijke kampen van de kerk, en heb ook veel contact met de mensen die ik daar van ken, maar dat is ook het enige dat ik nog met de kerk doe. Geloven doe ik niet.
    pi_30860985
    quote:
    Op woensdag 21 september 2005 21:45 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Je probeert dus te zeggen dat als je continu door je ouders, door je familie, door leraren en door de kerk aangeleerd wordt dat het christelijke geloof zoals zij dat belijden de absolute waarheid is, dat geen spoor achterlaat? Dat het kind dan nog werkelijk een vrije keuze heeft?
    Kunnen je ouders je rond je 18e nog dwingen om te geloven? om naar de kerk te gaan?
    Het is echt niet zo dat als je met het geloof bent opgevoegd dat je dan blijft geloven
    pi_30900766
    quote:
    Op vrijdag 23 september 2005 16:12 schreef no1uknow het volgende:

[..]

Kunnen je ouders je rond je 18e nog dwingen om te geloven? om naar de kerk te gaan?
    Het is mij bekend dat sommige ouders hun kinderen verstoten als zij besluiten niet meer te geloven/naar de kerk te gaan. Dat kun je denk ik wel dwang noemen ja.
    quote:
    Het is echt niet zo dat als je met het geloof bent opgevoegd dat je dan blijft geloven
    Dat het niet per sé hoeft ben ik het levende bewijs van Dat is echter eerder uitzondering dan regel, helaas.
    pi_31224810
    quote:
    Op zaterdag 24 september 2005 22:19 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Het is mij bekend dat sommige ouders hun kinderen verstoten als zij besluiten niet meer te geloven/naar de kerk te gaan. Dat kun je denk ik wel dwang noemen ja.
    [..]

Dat het niet per sé hoeft ben ik het levende bewijs van Dat is echter eerder uitzondering dan regel, helaas.
    Mensen die kinderen verstoten als ze niet meer naar de kerk gaan?
    Dat heb ik nog nooit zien gebeuren, in alle kerken waar ik ben geweest.
    Dat zullen misschien katholieken zijn...

En het is niet echt een uitzondering hoor, 1/3 van de 'kinderen'/jongeren hier gaat niet meer naar de kerk, ondanks dat ze er mee opgevoegd zijn.
      donderdag 6 oktober 2005 @ 11:12:26 #148
    98634 Lempicka
    Back to Life
    pi_31224996
    Ik zou daar toch wel problemen mee hebben hoor, ik bedoel, prima als mijn partner wil geloven, maar ik wil er geen last van hebben en ik wil ook mijn kinderen niet gelovig opvoeden (mocht het ooit zo ver komen) en sorry voor het niet doorlezen van het hele topic, maar hoe zit het met seks voor het huwelijk, want daar geloof ik dan weer wel heel erg sterk in.
    "Sex Is Nice And Pleasure Is Good For You"
    pi_31225048
    quote:
    Op donderdag 6 oktober 2005 11:12 schreef Lempicka het volgende:
    Ik zou daar toch wel problemen mee hebben hoor, ik bedoel, prima als mijn partner wil geloven, maar ik wil er geen last van hebben en ik wil ook mijn kinderen niet gelovig opvoeden (mocht het ooit zo ver komen) en sorry voor het niet doorlezen van het hele topic, maar hoe zit het met seks voor het huwelijk, want daar geloof ik dan weer wel heel erg sterk in.

trouwen ???

ps. mocht het nog niet duidelijk zijn ik geloof niet
      donderdag 6 oktober 2005 @ 11:31:06 #150
    98634 Lempicka
    Back to Life
    pi_31225429
    trouwen oke, maar niet voor de kerk!
    "Sex Is Nice And Pleasure Is Good For You"
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')