abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27920708
quote:
Vandaar mijn verhaal over grenzen aangeven en jezelf niet wegcijferen. Verliefdheid is een heerlijk gevoel, maar het kan ook een valkuil zijn voor mensen die de moedwillig willen manipuleren.
Ik zeg niet dat het bij de TS zo is, maar daarom vind ik het zo belangrijk om gelijk je grenzen aan te geven
Dit zal ik zeker in mijn achterhoofd houden elke keer als we weer een stap verder gaan dat ik goed mijn grenzen aan geef.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 15:36:17 #3
83791 White_Wolf
The devil made me do it
pi_27920894
Wat heeft bovenstaande te maken met gelovige vs ongelovige.
"For the thing I greatly feared has come upon me. And what I dreaded has happened to me. I am not at ease, nor am I quiet; I have no rest, for trouble comes." Job 3:25,26
pi_27921277
Toch een nieuw topic dus

En ja, als je verliefd bent is het makkelijk om elkaar dingen te gaan beloven die je niet waar kan maken. Maar ja, als je het toch hebt over een hypothetische situatie kan je je wensen en tegemoetkomingen toch wel aanpassen op het moment dat het veel serieuzer wordt?
pi_27921311
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 15:30

Vandaar mijn verhaal over grenzen aangeven en jezelf niet wegcijferen. Verliefdheid is een heerlijk gevoel, maar het kan ook een valkuil zijn voor mensen die de moedwillig willen manipuleren.
Ik zeg niet dat het bij de TS zo is, maar daarom vind ik het zo belangrijk om gelijk je grenzen aan te geven
Komt me erg bekend voor.
De wereld is wat je er zelf van maakt.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 15:49:25 #6
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27921327
ik denk dat je beiden water bij de wijn moet doen als het gaat om dergelijk huwelijk.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27921392
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 15:49 schreef zoalshetis het volgende:
ik denk dat je beiden water bij de wijn moet doen als het gaat om dergelijk huwelijk.
Inderdaad
  dinsdag 14 juni 2005 @ 15:58:57 #8
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_27921643
Zij is fanatiek gelovig, jij bent (denk ik) niet fanatiek in het niet-gelovig-zijn.
Zij vindt de christelijke uitgangspunten belangrijk, houdt zich daar ook aan en hecht veel waarde aan de christelijke principes.
Jij vindt het (denk ik) allemaal wel goed...

Zij wint en krijgt haar zin met alles wanneer jullie een meningsverschil hebben wat te maken heeft met jullie verschil in levensovertuiging (niet alleen geloofsovertuiging). Jij zal eerder toegeven dan haar.

Sorry als jij wel echt bewust atheïstisch bent, dan heb ik het verkeerd gegokt.
pi_27922047
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 15:58 schreef Ixnay het volgende:
Zij is fanatiek gelovig, jij bent (denk ik) niet fanatiek in het niet-gelovig-zijn.
Zij vindt de christelijke uitgangspunten belangrijk, houdt zich daar ook aan en hecht veel waarde aan de christelijke principes.

Zij wint en krijgt haar zin met alles wanneer jullie een meningsverschil hebben wat te maken heeft met jullie verschil in levensovertuiging (niet alleen geloofsovertuiging). Jij zal eerder toegeven dan haar.

Sorry als jij wel echt bewust atheïstisch bent, dan heb ik het verkeerd gegokt.
Klopt wel zo'n beetje alleen is het niet zo dat ik dan bij andere meningsverschillen eerder zal toegeven ofzo denk ik. We hebben nog geen meningsverschil gehad dus ja helemaal zeker weet ik het ook niet.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 17:12:59 #10
55900 GM
vind ik dan toch
pi_27923943
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 16:11 schreef kultivate het volgende:

[..]

Klopt wel zo'n beetje alleen is het niet zo dat ik dan bij andere meningsverschillen eerder zal toegeven ofzo denk ik. We hebben nog geen meningsverschil gehad dus ja helemaal zeker weet ik het ook niet.
Ik als wel gelovige ben getrouwd met een afvallige gelovige
Bij ons heeft het nooit problemen opgeleverd. Mijn man respecteert dat dat een deel is wat voor mij belangrijk is, ik omgekeerd respecteer dat hij er anders over denkt.
Het belangrijkste is denk ik dat we elkaar nooit hebben geprobeerd te overtuigen van ons "eigen" gelijk.
We hebben intussen geleerd dat de eigen waarheid niet de waarheid van de ander hoeft te zijn. Natuurlijk hebben we er wel gesprekken over, maar zolang dat respectvol gebeurt is er geen enkel probleem.
Bovendien, een relatie heeft veel meer aspecten dan alleen het al-of-niet geloven in God.
Delen jullie dezelfde waarden bijvoorbeeld? Ondanks het feit dat wij beiden een andere invalshoek hadden, kwamen we al snel tot de conclusie dat we er in wezen helemaal niet zo verschillend over dachten.
"IK HEB GEMERKT DAT JE HET LEVEN HET BEST KUNT NEMEN ZOALS HET OP JE AF KOMT
Dat lijkt me hoogst onverantwoordelijk.....
MIJ IS HET ALTIJD GOED BEVALLEN"
pi_27927192
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 17:12 schreef GM het volgende:

[..]

Ik als wel gelovige ben getrouwd met een afvallige gelovige
Bij ons heeft het nooit problemen opgeleverd. Mijn man respecteert dat dat een deel is wat voor mij belangrijk is, ik omgekeerd respecteer dat hij er anders over denkt.
Het belangrijkste is denk ik dat we elkaar nooit hebben geprobeerd te overtuigen van ons "eigen" gelijk.
We hebben intussen geleerd dat de eigen waarheid niet de waarheid van de ander hoeft te zijn. Natuurlijk hebben we er wel gesprekken over, maar zolang dat respectvol gebeurt is er geen enkel probleem.
Bovendien, een relatie heeft veel meer aspecten dan alleen het al-of-niet geloven in God.
Delen jullie dezelfde waarden bijvoorbeeld? Ondanks het feit dat wij beiden een andere invalshoek hadden, kwamen we al snel tot de conclusie dat we er in wezen helemaal niet zo verschillend over dachten.
Helemaal mee eens. Ook als niet gelovige zijn de waarden die ik heb grotendeels hetzelfde als de waarden die zij heeft. En we gaan ook respectvol met elkaar om en proberen elkaar niet te overtuigen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 19:24:57 #12
55900 GM
vind ik dan toch
pi_27927365
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 19:18 schreef kultivate het volgende:

[..]

Helemaal mee eens. Ook als niet gelovige zijn de waarden die ik heb grotendeels hetzelfde als de waarden die zij heeft. En we gaan ook respectvol met elkaar om en proberen elkaar niet te overtuigen.
Dan denk ik dat jullie relatie best een goede kans van slagen heeft
  dinsdag 14 juni 2005 @ 19:59:31 #13
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_27928404
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 15:58 schreef Ixnay het volgende:

Zij wint en krijgt haar zin met alles wanneer jullie een meningsverschil hebben wat te maken heeft met jullie verschil in levensovertuiging (niet alleen geloofsovertuiging).
Dat je niet gelovig bent wil niet zeggen dat je niet grotendeels dezelfde principes kan hebben.

Misschien komen bij de ene persoon die principes uit het geloof een bij de ander gewoon uit zichzelf, whatever. Het is niet zo dat je als atheist op alle punten precies het omgekeerde moet denken als gelovigen. Dat hele god gebeuren b.v. daar geloof ik niet in, maar de strekking van het grootste deel van het nieuwe testament (zou het niet aardig zijn als we allemaal aardig voor elkaar waren) kan ik me best in vinden. Dat heeft verder niets met het geloof te maken, dat is gewoon mijn kijk op dingen, en het kan best zijn dat die grotendeels overlapt met een of meerdere religies. Ik doe niet aan denkbeeldige vriendjes en een leven na de dood, en er zijn nog wat andere dingen waar ik anders tegen aankijk. In grote lijnen zal het echter overeenkomen, en ik denk dat dat voor veel mensen zo is. En als de vriendin v/d TS er geen probleem mee heeft dat hij niet in haar denkbeeldige vriendje gelooft, zie ik niet zo 1,2,3 een probleem.
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_28299841
weer even een update.
Dit weekend vierde ik een feestje bij mij thuis en het werd een beetje laat. Ze was half 4 thuis en haar ouders waren daar inet zo blij mee om het maar even zacht uit te drukken dus ik zwaar in de stress dat ik de schuld zou krijgen met van die verwijten als zie je wel dat die heidenen de hele nacht feesten en dat soort onzin terwijl we gewoon lekker buiten wat zaten te drinken met een groepje mensen.
Maar het viel gelukkig allemaal wel mee en het gaat nog steeds super goed. Alleen nog niet blijven slapen en ook nog geen sex maar ja...
pi_28308659
Helemaal goed, Kultivate!
  dinsdag 28 juni 2005 @ 18:31:01 #16
55900 GM
vind ik dan toch
pi_28310669
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 12:52 schreef kultivate het volgende:
weer even een update.
Dit weekend vierde ik een feestje bij mij thuis en het werd een beetje laat. Ze was half 4 thuis en haar ouders waren daar inet zo blij mee om het maar even zacht uit te drukken dus ik zwaar in de stress dat ik de schuld zou krijgen met van die verwijten als zie je wel dat die heidenen de hele nacht feesten en dat soort onzin terwijl we gewoon lekker buiten wat zaten te drinken met een groepje mensen.
Maar het viel gelukkig allemaal wel mee en het gaat nog steeds super goed. Alleen nog niet blijven slapen en ook nog geen sex maar ja...
Dat is denk ik eerder ongerustheid geweest. Ouders van meisjes (ik spreek uit ervaring, ik heb ook nog een zus) zijn nu eenmaal sneller ongerust.

En niet elk stel gelovige ouders ziet een niet-gelovige als de duivel in eigen persoon. Als dat zo zou zijn zou ze in de eerste plaats al niet eens met je om mogen gaan.
  dinsdag 28 juni 2005 @ 19:48:32 #17
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_28313275
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 19:59 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Dat je niet gelovig bent wil niet zeggen dat je niet grotendeels dezelfde principes kan hebben.

Misschien komen bij de ene persoon die principes uit het geloof een bij de ander gewoon uit zichzelf, whatever. Het is niet zo dat je als atheist op alle punten precies het omgekeerde moet denken als gelovigen.
Nee, natuurlijk niet. Maar het ging zich om de punten waarop ze verschillen.
Mensen hebben altijd wel ergens een verschillende mening over iets.
Maar bij de ene is dat onderbouwd met religieuze principes en bij de andere niet. Een echte chisten houdt het beter uit met een moslim dan met een echte atheïst. 2 gelovigen respecteren elkaars principes en de onderbouwing daarvan meer dan een gelovige en een niet-gelovige.
quote:
Dat hele god gebeuren b.v. daar geloof ik niet in, maar de strekking van het grootste deel van het nieuwe testament (zou het niet aardig zijn als we allemaal aardig voor elkaar waren) kan ik me best in vinden.
De basis is opzich wel okay, maar de ideologie die daaruit voortvloeit niet. En daarmee bedoel ik hoofdzakelijk de regels die men zichzelf oplegt.
Het lijkt mij niet goed als mensen letterlijk volgens een boekje willen leven.
pi_28327261
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 18:31 schreef GM het volgende:

[..]

Dat is denk ik eerder ongerustheid geweest. Ouders van meisjes (ik spreek uit ervaring, ik heb ook nog een zus) zijn nu eenmaal sneller ongerust.

En niet elk stel gelovige ouders ziet een niet-gelovige als de duivel in eigen persoon. Als dat zo zou zijn zou ze in de eerste plaats al niet eens met je om mogen gaan.
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Maar ja ik was weer gelijk bang dat het op niet geloven gespeeld zou worden. Maar het is allemaal mee gevallen. Ik heb er niks over gehoord tenminste en ben al weer bij haar ouders ook geweest.
  woensdag 29 juni 2005 @ 10:07:50 #19
55900 GM
vind ik dan toch
pi_28329285
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 07:53 schreef kultivate het volgende:

[..]

Ja daar heb je helemaal gelijk in. Maar ja ik was weer gelijk bang dat het op niet geloven gespeeld zou worden. Maar het is allemaal mee gevallen. Ik heb er niks over gehoord tenminste en ben al weer bij haar ouders ook geweest.
Ehm, misschien moet je proberen het feit dat zij en haar ouders gelovig zijn los te koppelen van het feit dat het net als jij en ik ook gewone mensen zijn.
Ik begrijp het wel, maar vaak is die angst ongegrond, waarom zou je voor hen in gaan vullen hoe zij wel zullen denken? Zonde van je tijd, zonde van je angst en eigenlijk staat het ook een beetje in de weg van een soepele manier van met elkaar omgaan.
pi_28329945
quote:
Op woensdag 29 juni 2005 10:07 schreef GM het volgende:

[..]

Ehm, misschien moet je proberen het feit dat zij en haar ouders gelovig zijn los te koppelen van het feit dat het net als jij en ik ook gewone mensen zijn.
Ik begrijp het wel, maar vaak is die angst ongegrond, waarom zou je voor hen in gaan vullen hoe zij wel zullen denken? Zonde van je tijd, zonde van je angst en eigenlijk staat het ook een beetje in de weg van een soepele manier van met elkaar omgaan.
Nou we gaan redelijk soepen met elkaar om, dus dat is niet echt het probleem. Het probleem ligt meer bij mij dan dat ik nogal snel pieker zeg maar.

Maar zal dat voortaan wat minder doen, dat zei mijn vriendin ook al.
  woensdag 29 juni 2005 @ 10:41:10 #21
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_28330244
quote:
Op dinsdag 28 juni 2005 19:48 schreef Ixnay het volgende:
2 gelovigen respecteren elkaars principes en de onderbouwing daarvan meer dan een gelovige en een niet-gelovige.
Ik denk dat dat per persoon verschilt. Er zijn bijvoorbeeld gelovigen die het geloof gebruiken als excuus om hun eigen bekrompen wereldbeeld te verantwoorden, voor zo iemand heb ik inderdaad geen greintje respect. Wat vooral belangrijk is (voor mij iig) is dat iemand snapt dat andere mensen een ander wereldbeeld hebben dan hunzelf, dat er zoveel perspectieven zijn als dat er mensen zijn, en dat de ene kijk op de wereld niet beter is dan de ander. En vooral dat er niet zoiets is al een absolute waarheid/moraal. Wat wel zo is, is dat de het ene wereldbeeld iets praktischer is dan het ander. (je kan wel blijven volhouden dat Pi 3.0 is zoals in de bijbel staat, maar 3.14etc. geeft betere resultaten)
quote:
De basis is opzich wel okay, maar de ideologie die daaruit voortvloeit niet. En daarmee bedoel ik hoofdzakelijk de regels die men zichzelf oplegt.
Het lijkt mij niet goed als mensen letterlijk volgens een boekje willen leven.
Jezelf onnodig beperken is idd nooit goed. Letterlijk volgens het boekje leven doen ze geen een van allen. Volgens mij is het meer zo dat ze gewoon hun eigen regels volgen en daarbij het boekje gebruiken als verantwoording, ze kiezen de regels uit het boekje die ze zelf aanspreken en negeren de rest. (ik heb nog nooit gehoord van een christen die z'n ongehoorzame kinderen stenigt, terwijl dat wel in de bijbel staat).
It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
pi_28377994
Was weer super gezellig gisteren en sex zit er steeds meer aan tekomen
pi_28561494
quote:
Op vrijdag 1 juli 2005 07:39 schreef kultivate het volgende:
Was weer super gezellig gisteren en sex zit er steeds meer aan tekomen
Kultivate, ben je er eigenlijk al achter of zij dat ook wil? Gezien haar achtergrond (type kerk enzo) zou het me niet verbazen als ze dat eigenlijk niet wil. Zou een beetje jammer zijn als ze erna zeg maar met een enorm baalgevoel zou zitten - ook niet leuk voor jou zeg maar...
pi_28571521
Ja dat weet ik eigenlijk nog niet vind het een beetje vaag om het er over te hebben zeg maar. Maar ja zoals het nu gaat vind ik het ook wel prima hoor mis de sex niet echt. Wat we nu doen (zoenen enz) daar ben ik ook al dik tevreden mee hoor.
pi_28821444
Gisteren weer een beetje een gesprekje over geloof gehad enz en ze is niet fel tegen abortus en euthenasie wat ik dus ook zeker niet ben dus dat scheelt alweer.
Dus het gaat nog steeds super.
  vrijdag 15 juli 2005 @ 09:29:51 #26
44745 Ixnay
On The Hombre
pi_28822466
Dan valt het allemaal wel mee denk ik.
Een echte fanatieke christen is echt anti abortus en euthanasie.
pi_28824452
Precies daar was ik ook heel blij mee, maar het is nog wel zo dat ze heel graag wil dat ik ook altijd meega en echt voor mezelf meega naar de kerk en daar ben ik nog niet helemaal over uit.
pi_29835185
Updateje:

Het gaat nog steeds top. Ik ga niet elke week mee naar de werk maar zo af en toe.
  zondag 21 augustus 2005 @ 20:18:17 #29
127158 MisterTata
Ja, tuurlijk..jij hebt gelijk.
pi_29849135
Heej kultivate,

Ik ben sinds een kleine maand weer vrijgezel na een 5 jaar lange relatie. We pasten prima bij elkaar maar er was 1 ding waarbij we niet matchten; het geloof. Zij was voor haar zelf actief en ik had het op het moment een beetje gehad met de kerk en God. Op een gegeven moment konden wij er niet goed over praten en daarom zijn we (denk ik) nu uit elkaar, ze zag het in de toekomst niet zitten qua geloof. Wat ik hiermee wil zeggen is: praat er veel over, heb respect en denk serieus na wat je wil (of wat zij wil) en hoe belangrijk dit verschil tussen jullie is.

Het geloof heeft iemand namelijk niet maar is echt onderdeel van een persoon, daar ben ik nu wel achter...
Er zijn drie soorten mensen; mensen die wel kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen.
pi_29852318
triest om dit te lezen. Dat is toch niet niks 5 jaar.... Was het echt iets tussen jullie twee dat het niet meer ging? Of heeft het ook te maken met de geloofsovertuiging van haar familie? Is zij Christen? Jij werd wel geaccepteerd door haar familie? Erg voor je dat het geloof de reden is dat het niet meer ging! Ik heb zelf net een relatie achter de rug met een Jehovah-getuige. Deze heeft 8 maanden geduurd. Ik weet precies wat je bedoeld met ''Het geloof heeft iemand namelijk niet maar is echt onderdeel van een persoon". Het was voor mij vechten tegen de bierkade....
Ik kan je alleen maar veel sterkte toewensen!
  zondag 21 augustus 2005 @ 23:44:05 #31
127158 MisterTata
Ja, tuurlijk..jij hebt gelijk.
pi_29855731
quote:
Op zondag 21 augustus 2005 21:34 schreef invincible25 het volgende:
triest om dit te lezen. Dat is toch niet niks 5 jaar.... Was het echt iets tussen jullie twee dat het niet meer ging? Of heeft het ook te maken met de geloofsovertuiging van haar familie? Is zij Christen? Jij werd wel geaccepteerd door haar familie? Erg voor je dat het geloof de reden is dat het niet meer ging! Ik heb zelf net een relatie achter de rug met een Jehovah-getuige. Deze heeft 8 maanden geduurd. Ik weet precies wat je bedoeld met ''Het geloof heeft iemand namelijk niet maar is echt onderdeel van een persoon". Het was voor mij vechten tegen de bierkade....
Ik kan je alleen maar veel sterkte toewensen!
Heej invincible, ik had je topic al gelezen en kon er veel bij voelen. Het is idd heel erg moeilijk allemaal, en behoorlijke heavy stuff. Ik heb niet het idee dat haar familie haar erg beinvloed heeft bij haar keuze, deze heeft ze zelf wel gemaakt maar natuurlijk wel in gesprekken met mensen in haar eigen kringetje (ik had het gevoel dat niemand het voor me op had genomen). Ik merkte wel in gesprekken dat ze met de tijd minder voor mij was gaan voelen omdat ze totaal geen toekomst zag ivm met het verschil in geloof.

edit: ik zal nog wel een keer verder uitwijden maar ik ga morgen verhuizen naar Utrecht dus ga nu ff tukken
Er zijn drie soorten mensen; mensen die wel kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen.
pi_29855903
Tnx voor jullie ervaringen. Ik zal het onthouden dat ik er over moet blijven praten. Ik werk nu nog steeds op zondag en dat vind ze niet zo leuk maar ze dwingt me niet om dat niet te doen dus ze laat me nog wel vrij in mijn keuzes.

Maar een groot nadeel van het geloven enz vind ik al het gebeuren eromheen. De kerk en dat soort dingen. Geloven staat voor mij meer voor de dingen die met het geloof te maken hebben zeg maar. Dus niet moorden en dat soort dingen. Daarmee probeer ik dan een zo goed mogelijk mens te zijn en een zo goed mogelijk leven te hebben en dat hoeft mijns inziens niet per se elke zondag in de kerk.
pi_29933753
Ik mag vrijdag voor het eerst blijven slapen

dat voelt toch wel een beetje alsof ik geaccepteerd ben bij haarouders.
pi_29940425
ik lees mee
pi_29940689
Wat ik wel weet is dat in de bijbel staat dat een gelovige geen relatie kan hebben met een niet gelovige.

Zo iets heb ik ergens gelezen in een boekje dat ik heb gekregen van mn ouders. Ik ben zelf Christelijk opgevoed. Maar ik heb het min of meer afgezworen.
pi_29941858
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 21:09 schreef kultivate het volgende:

maar mag je er ook op of niet?
  donderdag 25 augustus 2005 @ 04:45:30 #37
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_29946628
Ik zou het best kunnen maar ik zou ook tegengas blijven geven en mijn visie laten zien over het geloof. Als ik zeg dat ik weinig tot niets aan het katholieke geloof heb gehad dan zeg ik dat. En ik zal ook niet mee naar de kerk gaan. Zelfs niet met kerstmis. Omdat ik niet schijnheilig wil zijn dus. Voor de kerk trouwen heb ik zelfs mijn vraagtekens bij, omdat ik het katholieke geloof maar wazig vind van alle kanten.

Waarschijnlijk zou zo'n relatie bij mij niet werken. Maar ik heb het dan over extreem gelovigen en wie is tegenwoordig nog actief katholiek in deze tijd? De meeste gelovigen zijn volgens mij gelovig omdat ze niet beter weten. Ze weten niet eens waar ze in geloven. En tevens zijn het schijnheiligen volgens mij. En mensen die teveel wachten dat God iets doet inplaats van dat ze zelf iets doen.

Ik weet zelf niet eens wat ik moet geloven in deze tijd. Geef mij maar eigen kracht want daar heb ik tot nu toe het meest aan gehad.

Bij mij zou het dus niet werken om steeds te moeten aanhoren hoe ik moet denken en waar ik in moet geloven. Want volgens mij zijn echte gelovigen zo dat ze je niet met rust laten.

De rest van de gelovigen zijn voor mij geen gelovigen. Mensen die van 10 walletjes eten maakt niet uit. Met zo'n vrouw zou ik het best kunnen uithouden. Mensen die durven te twijfelen dus. En niet blind geloven wat geschreven staat in de bijbel.

Kom me niet aanzetten met Christelijken die zeggen dat de naam dromenvanger satanisch is en dat tovenarij slecht is. Want daar heb ik een broertje dood aan. Hebben ze dus eens gezegd op een forum, de naam dromenvanger was fout

Lees ik de KRO gids af en toe, dan kom ik tot de conclusie dat de echte katholieken saaie mensen zijn. En daar wil ik niet mee omgaan. Mensen die veels te serieus in het leven staan ook. En mensen die anderen regels opleggen zoals die ene van de EO, die irritante gast, hoe heet die kerel van het elfde uur. Mensen die anderen niet met rust laten met hun geloof.

[ Bericht 18% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 25-08-2005 04:53:49 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_29955391
quote:
Op woensdag 24 augustus 2005 21:09 schreef kultivate het volgende:

Wel of niet bij haar in de kamer?
pi_29955466
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 14:06 schreef Black_Tulip het volgende:

[..]

Wel of niet bij haar in de kamer?
Wel
pi_29988566
quote:
Op donderdag 25 augustus 2005 14:08 schreef kultivate het volgende:

[..]

Wel
Wel of niet bij haar in bed?
pi_29996169
Dat moeten we nog ff zien ze heeft maar een 1 persoonsbed dus
pi_29996433
Ik heb ook een (korte) relatie gehad met een meisje dat erg gelovig was. (ik ben niet gelovig)
Ik kan je zeggen dat je vreemd staat te kijken als ze tijdens de seks met de godverredommes en de Jezus christussen begint te smijten

Maar het hoeft verder geen probleem te zijn, zolang je maar elkaars overtuigingen respecteert.
Het is ook niet uitgegaan wegens het geloof, maar vanwege de afstand. Als de afstand kleiner was geweest, dan had ik het zeker nog wel een tijdje met haar volgehouden.
pi_30049325
Heb dus bij haar op de kamer geslapen bij haar in bed in haar 1 persoonsbedje maar verder niets gebeurt hoor

Maar voelt wel erg goed, als een soort van acceptatie.
pi_30050488
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 03:45 schreef kultivate het volgende:
Heb dus bij haar op de kamer geslapen bij haar in bed in haar 1 persoonsbedje maar verder niets gebeurt hoor
Heb je nog wel kunnen slapen dan?

Eenpersoonsbedden zijn kut
pi_30052313
Ja eenpersoonsbedden zijn zeker kut maar ja lag wel lekker natuurlijk.
  zondag 28 augustus 2005 @ 12:22:47 #46
76407 -erwin-
liberaal intellectueel
pi_30052639
interessant topic
fotoboek.fok.nl/-erwin-
Ik heb geen respect voor gelovigen en hun geloof.
Mijn posts reflecteren niet noodzakelijkerwijs mijn mening.
pi_30053050
quote:
Op zondag 28 augustus 2005 12:22 schreef -erwin- het volgende:
interessant topic
Het ging er alleen om dat ik mocht blijven slapen en dat dat wel het gevoel geeft dat ik helemaal geaccepteerd geeft.

Maar ja had kunnen verwachten dat die vragen kwamen he
pi_30089206
Ik heb het geprobeerd een relatie met een gelovige. Het is helaas stukgelopen. Teveel verschillen en daardoor teveel problemen. Niet met haar maar merendeel met haar ouders. Ze is nu getrouwd met een gelovig iemand. Toch blijft de gedachte dat het allemaal geregeld is en dat het niet zo hoort te zijn. Maar ja misschien heb ik het mis en is ze echt gelukkig met diegene...

Ik kijk wel uit voordat ik me weer in zoiets stort de volgende keer....
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:29:13 #49
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_30089349
Het blijft heel erg lastig....

Ik heb paar jaar geleden een vakantievriendin gehad....ik, jongen uit het westen en zij, zwaar gelovig en beschermend opgevoed meisje uit het oosten (omg Zwolle)....bij voorhand wist ik al dat het nooit wat zou worden, ik zou gewoon nooit door haar ouders geaccepteerd worden....als ik denk aan de verhalen die haar ouders over het "enge westen" vertelden, gaat mijn mond nog open van verbazing.....
May the seeds of today, be the fruits of tomorrow!
pi_30089554
Het wordt volgens mij ook pas lastig als je met de familie te maken gaat krijgen. Ik heb dat niet mee mogen maken, maar ik kan me voorstellen dat het daar wat complexer begint te worden. Maar ik ben van mening dat wanneer je respect hebt voor iemands overtuigingen, dat het nooit op basis daarvan kapot zou mogen gaan.
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 10:47:59 #51
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_30089826
Vaak hoor ik dat het respect vooral vanuit de ongelovige kant moet komen.....
pi_30089930
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 10:47 schreef CleeJee het volgende:
Ja en nee.
Daar zit een beetje het verschil tussen jong en oud.
Jonge mensen zijn wat vrijer en denken daar wat soepeler over.
De oudere mensen willen je er nog wel eens op aankijken dat je niet gelovig bent.
Maar dat is mijn ervaring.
pi_30090012
Nou respect van mijn kant was er genoeg alleen van de ouders kant van haar was er 0,0% respect. Ik was in hun ogen een duivel :S
  dinsdag 30 augustus 2005 @ 12:22:13 #54
123966 CleeJee
Live Your Life!
pi_30092405
Ja, dan is een relatie gedoemd te mislukken....
Er zullen altijd problemen zijn die steeds weer de kop op zullen steken.....
pi_30092850
Bij mij gaat het echt super goed, ook met haar ouders. Het is dan wel zo dat ik ook wat intresse toon in de kerk enz ook al ga ik eigenlijk niet echt vaak mee. Maar soms wel zo hou je ze een beetje tevreden.
pi_30093325
Als jullie besluiten samen verder te gaan moet je je wel bedenken dat er nog veel grotere problemen kunnen ontstaan.

Denk bijvoorbeeld aan huwelijk en kinderen.
Je vriendin en haar ouders zullen niet anders willen dan dat je 'voor de kerk' trouwt.
Wil jij dat wel? Ik kom zelf uit een katholiek gezin, maar heb alles daaromtrent rond mijn 16de afgeworpen.
Als ik nu voor de kerk zou trouwen zou ik mezelf een grote huichelaar vinden. En ik zou het een te groot offer vinden om het te doen voor mijn geliefde en zijn familie!

Zelfde met kids: die horen natuurlijk het heilig doopsel te ontvangen. Ook iets waar je echt niet omheenkunt...
pi_30094232
Nou respect van mijn kant was er genoeg alleen van de ouders kant van haar was er 0,0% respect. Ik was in hun ogen een duivel :S

dit komt we heel erg bekend voor zeg! wat daarna gezegd werd is ook wel waar denk ik. Vooral de ''oudere'' mensen hebben het er moeilijker mee dat je niet gelovig bent. Als niet gelovige moet je heel veel voor lief nemen. Als je in de ogen van de ouders een ''gevaar'' bent, dan wordt de relatie heel erg moeilijk! En je zal ook goed naar de toekomst moeten gaan kijken. Wordt het wel of niet gelovig opgevoed enz...
pi_30094917
Je kan je kinderen de grondbeginselen meegeven en op later leeftijd zelf laten beslissen of ze wel of niet verder willen met het geloof dat kan toch ook?
pi_30095042
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 13:50 schreef thaeastwood het volgende:
Je kan je kinderen de grondbeginselen meegeven en op later leeftijd zelf laten beslissen of ze wel of niet verder willen met het geloof dat kan toch ook?
Ik denk dat uit geloofsovertuiging je partner dat niet zal accepteren.
En wat doe je wel en wat doe je niet?
Wel of niet bidden, wel of niet naar de kerk, wel of niet dopen, enzovoorts.
Daar zul je toch echt eerst afspraken over moeten maken, anders gaat het geheid verkeer.
pi_30098966
Afspraken maken moet je altijd in zo'n situatie blijft moeilijk om daar de juiste weg in te vinden.

Dit blijft een moeilijke kwestie. Vind het nog steeds knap dat we het toch nog 2.5 jaar volgehouden hebben ondanks constante tegenwerking van haar ouders. Zelfs bemiddeling met de pastoor/dominee werkte niet....

Het is en blijft een schat van een meid maar ja schijnbaar wil "god" het anders :S
pi_30099407
Dat zou een gelovige zeggen ja . . . .
pi_30100612
Dat soort dingen dat ik mezelf als huichelaar zou zien is bij mij niet echt van toepassing. Ik heb niets tegen de kerk en het is ook niet zo dat ik het heb afgezworen toen ik 16 was ofzo. En op zich zijn de normen en waarden die je dan meegeeft aan je kinds niet zo slecht. Alleen moet je zel wel vrij laten in de keuze als ze ouder worden.
pi_30102081
ik heb zelfs niks met de kerk en god . Ga dat ook nooit krijgen maar probeer dat maar eens een gelovige uit te leggen die wat ouder is....
pi_30303342
Ze mag dit weekend nu ook bij mij blijven slapen en het gaat echt super goed. We hebben nu 4 maanden en het gaat super goed nog nooit ruzie gehad of iets. Ik kan me geen betere vriendin wensen.
pi_30304703
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 15:49 schreef zoalshetis het volgende:
nee hoor waarom niet? ik vertik het eeuwig om een kerk te betreden of te bidden. ik werk voor mijn geld dus ga niet bidden

ik heb een relatie gehad met een gelovige (ging niet meer naar de kerk) maar als ik weer een relatie zou krijgen met een gelovige. mag ze geloven wat ze wil. als ze maar wel weet dat ik never ever meega naar de kerk. ook niet bij een eventuele bruiloft. ik ben indien de situatie zich voordoet bereid om overal te trouwen zolang het maar geen kerk is.

het is niet lullig bedoeld tegenover gelovige maar ik zie de kerk nou eenmaal als een plek waar ik absoluut niet hoor. een bruiloft zou daar niets aan veranderen sterker nog dat moet een mooie dag worden en dat gaat niet op de laatste plek waar je wil zijn
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_30307243
Ja die instelling heb ik niet. Ik vind niet per defnitie alles wat met de kerk te maken heeft slecht. Dus daarom denk ik dat het in mijn situatie wel werkt en bij jou niet.
pi_30307377
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 00:27 schreef kultivate het volgende:
Ja die instelling heb ik niet. Ik vind niet per defnitie alles wat met de kerk te maken heeft slecht. Dus daarom denk ik dat het in mijn situatie wel werkt en bij jou niet.
wie heeft het over slecht ik wil er gewoon niets met de kerk of het geloof te maken hebben. maar zal mijn vriendin het nooit ontnemen. dus als ze graag naar de kerk wil gaan prima... maar wel zonder mij
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_30307523
Ja ik verwoorde het misschien iets te overdreven. Maar ik ben meer van de gulden middenweg zeg maar. En niet zo sterk tegen iets dat ik het per se niet doe.

Maar ja ieder zijn eigen wil natuurlijk
  dinsdag 6 september 2005 @ 00:37:56 #69
8369 speknek
Another day another slay
pi_30307553
Mooi dat het nog steeds goed gaat . Wij hebben nu ook twee jaar wat, zonder betekeniswaardige ruzie.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
  dinsdag 6 september 2005 @ 00:39:12 #70
8369 speknek
Another day another slay
pi_30307581
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 12:36 schreef kultivate het volgende:
Bij mij gaat het echt super goed, ook met haar ouders. Het is dan wel zo dat ik ook wat intresse toon in de kerk enz ook al ga ik eigenlijk niet echt vaak mee. Maar soms wel zo hou je ze een beetje tevreden.
Ik blijf het hier trouwens mee oneens. Voor d'r ouders, okee, maar bij je vriendin moet je geen dingen doen om haar tevreden te houden. Dan weet je nooit wat je aan elkaar hebt .
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_30307759
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 00:39 schreef speknek het volgende:

[..]

Ik blijf het hier trouwens mee oneens. Voor d'r ouders, okee, maar bij je vriendin moet je geen dingen doen om haar tevreden te houden. Dan weet je nooit wat je aan elkaar hebt .
Ja zoals dat er staat zo is het niet helemaal. Lastig uit te leggen. Ik heb tegen haar gezegd dat ze niet moet verwachten dat ik ineens ga geloven ofzo. Dus nu toon in intresse in de kerk en hoe het er allemaal aan toe gaat en lees er soms wat over. Dus op die manier toon ik intresse, maar ik doe het dus niet alleen om haar tevreden te houden.
pi_30307798
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 00:36 schreef kultivate het volgende:
Ja ik verwoorde het misschien iets te overdreven. Maar ik ben meer van de gulden middenweg zeg maar. En niet zo sterk tegen iets dat ik het per se niet doe.

Maar ja ieder zijn eigen wil natuurlijk
dus ik zou als atheist zijnde mee moeten gaan naar de kerk omdat ze gelovig is
pi_30307872
Nee dat niet. Maar ik ben geen atheist. En ook niet gelovig opgevoed. Ik was gewoon een beetje meningloos qua geloof/niet geloof. Dus ja sta overal voor open.
pi_30307918
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 00:49 schreef kultivate het volgende:
Nee dat niet. Maar ik ben geen atheist. En ook niet gelovig opgevoed. Ik was gewoon een beetje meningloos qua geloof/niet geloof. Dus ja sta overal voor open.
lees de bijbel en je bent voorgoed genezen
pi_30307968
Ach ja daar ben ik nu dus op mijn gemak aan het achterkomen of het geloof wat voor me is of niet.
pi_30308108
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 00:52 schreef kultivate het volgende:
Ach ja daar ben ik nu dus op mijn gemak aan het achterkomen of het geloof wat voor me is of niet.
lees de bijbel van kaft tot kaft kom je er vanzelf achter.

nuttige tip zorg dat je een emmer bij de hand hebt voor je het weet moet je

het is zeg maar een wreed boek waar naar mijn bescheiden mening een zooi labels op moeten

zeg maar allemaal
pi_30332713
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 00:57 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

lees de bijbel van kaft tot kaft kom je er vanzelf achter.

nuttige tip zorg dat je een emmer bij de hand hebt voor je het weet moet je

het is zeg maar een wreed boek waar naar mijn bescheiden mening een zooi labels op moeten

[afbeelding]

zeg maar allemaal
En terecht natuurlijk

En ik deel GewoneMans afkeuring voor de kerk als plaats voor een bruiloft. Ik zet het liefst ook geen voet (meer) in de kerk. Mijn zusje vroeg me aanwezig te zijn bij haar doping en het is dat ik zag dat ik haar een plezier deed, maar zoiets voor een ander doe ik dus echt nooit meer.
pi_30333245
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 10:47 schreef CleeJee het volgende:
Hmmm... Met m'n ex was het zo dat ik gelovig en hij overtuigd atheistisch was. Hij vond het al teveel om op te brengen om niet te zeggen dat God niet bestaat en dat iedereen die van wel gelooft achterlijk is... Terwijl ik nooit iets over het atheisme heb gezegd, helemaal niks.
En kijk als de ene wel seks wil bijvoorbeeld en de ander niet dan moet je gewoon de wensen van diegene die geen seks wil respecteren, onafhankelijk van om welke redenen diegene geen seks wil. Desnoods ga je uit elkaar, maar die respect moet je wel opbrengen. En inderdaad, dan zal je als niet-gelovige vaker respect moeten opbrengen voor de gelovige, maar dat is nu eenmaal zo. Die relatie is er niet een tussen gelijken.
pi_30333538
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 21:10 schreef Sessy het volgende:

[..]

Hmmm... Met m'n ex was het zo dat ik gelovig en hij overtuigd atheistisch was. Hij vond het al teveel om op te brengen om niet te zeggen dat God niet bestaat en dat iedereen die van wel gelooft achterlijk is... Terwijl ik nooit iets over het atheisme heb gezegd, helemaal niks.
dat klopt idd niet
quote:
En kijk als de ene wel seks wil bijvoorbeeld en de ander niet dan moet je gewoon de wensen van diegene die geen seks wil respecteren, onafhankelijk van om welke redenen diegene geen seks wil. Desnoods ga je uit elkaar, maar die respect moet je wel opbrengen.
eens, maar dat staat los van het geloof, immers kan iemand ook verkiezen (nog) geen sex te willen los van religie (ok het KAN vanwege geloof een reden zijn)
quote:
En inderdaad, dan zal je als niet-gelovige vaker respect moeten opbrengen voor de gelovige, maar dat is nu eenmaal zo. Die relatie is er niet een tussen gelijken.
onzin, respect kan je niet krijgen en ZEKER NIET van een geloof.
pi_30333715
Nee ik bedoel je zult vaker als niet-gelovige de gelovige moeten respecteren omdat het geloof bepaalde gedragsregels oplegt aan de gelovige, en de niet-gelovige minder gedragsregels heeft. Overigens kan ik situaties bedenken waarin de niet-gelovige meer gedragsregels wil volgen dan de gelovige, maar die situaties komen gewoon minder voor. Daarom is denk ik statistisch gezien de kans groot dat de niet-gelovigen vaker respect moeten opbrengen voor de gelovigen dan andersom. Maar dat heeft niet te maken met een gevoel van "wij zijn beter" bij de gelovigen, maar gewoon met het feit dat hun gedrag sterker beperkt wordt dan die van niet-gelovigen.
pi_30335073
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 21:22 schreef Sessy het volgende:
Nee ik bedoel je zult vaker als niet-gelovige de gelovige moeten respecteren omdat het geloof bepaalde gedragsregels oplegt aan de gelovige, en de niet-gelovige minder gedragsregels heeft.
onzin respect moet je verdienen. dat krijg je niet zeer zeker niet van een geloof (hoe graag ze dat ook willen) dingen accepteren is weer wat anders.
quote:
Overigens kan ik situaties bedenken waarin de niet-gelovige meer gedragsregels wil volgen dan de gelovige, maar die situaties komen gewoon minder voor. Daarom is denk ik statistisch gezien de kans groot dat de niet-gelovigen vaker respect moeten opbrengen voor de gelovigen dan andersom. Maar dat heeft niet te maken met een gevoel van "wij zijn beter" bij de gelovigen, maar gewoon met het feit dat hun gedrag sterker beperkt wordt dan die van niet-gelovigen.
zucht nog 1 keer:

res·pec·te·ren (ov.ww.)
1 blijk geven van respect (voor) => iem. au sérieux nemen, iem. in zijn waarde laten, iem. voor vol aanzien
2 (een zaak) met eerbied behandelen => eerbiedigen
3 (voorschriften) eerbiedigen => naleven
4 (een wissel) aannemen en betalen

ac·cep·te·ren (ov.ww.)
1 aannemen
2 handelingen en omstandigheden als onvermijdelijk, vergeeflijk enz. aanvaarden

snap je waar ik heen wil?

je accepteerd dat de ander gelooft ja of nee. je accepteerd dat een gelovige iets niet mag/kan/wil doen vanwege zijn/haar religie (en vice versa). heeft geen KONT te maken met respect. dat is namelijk iets dat je moet verdienen.
pi_30335837
Je moet niet alleen het feit dat diegene gelooft accepteren, maar ook alle gedragingen en overtuigingen die daaruit voortvloeien. Dat gaat niet als je geen respect (in de zin van serieus nemen en in z'n waarde laten) hebt voor het feit dat diegene een bepaalde overtuiging heeft, want dan zijn bepaalde gedragingen simpelweg belachelijk vanuit je gezichtspunt en ga je dat uiten.
Dat werkt wederzijds. Je moet als gelovige ook niet enkel accepteren maar ook respecteren dat je partner niet gelovig is. Ik heb het wel degelijk over respect. Maar als niet-gelovige moet je dat net zo goed. En daar gaat het fout. Overtuigde atheisten hebben het idee dat ze je een grote gunst doen door ueberhaupt je niet op te sluiten op zondag (of de sabbat of maakt niet uit wat je viert) en je niet te verbieden je geloof te belijden. En dat is het niet, net zoals het geen grote gunst is dat je je partner niet meesleept naar de kerk.

Overigens, als je in een relatie mekaar niet respecteert maar enkel accepteert heb je sowieso een probleem, maar dat terzijde.
pi_30336139
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 22:18 schreef Sessy het volgende:
Je moet niet alleen het feit dat diegene gelooft accepteren, maar ook alle gedragingen en overtuigingen die daaruit voortvloeien. Dat gaat niet als je geen respect (in de zin van serieus nemen en in z'n waarde laten) hebt voor het feit dat diegene een bepaalde overtuiging heeft, want dan zijn bepaalde gedragingen simpelweg belachelijk vanuit je gezichtspunt en ga je dat uiten.
Dat werkt wederzijds. Je moet als gelovige ook niet enkel accepteren maar ook respecteren dat je partner niet gelovig is. Ik heb het wel degelijk over respect. Maar als niet-gelovige moet je dat net zo goed. En daar gaat het fout. Overtuigde atheisten hebben het idee dat ze je een grote gunst doen door ueberhaupt je niet op te sluiten op zondag (of de sabbat of maakt niet uit wat je viert) en je niet te verbieden je geloof te belijden. En dat is het niet, net zoals het geen grote gunst is dat je je partner niet meesleept naar de kerk.
[quote]
Overigens, als je in een relatie mekaar niet respecteert maar enkel accepteert heb je sowieso een probleem, maar dat terzijde.
maar dat wil niet zeggen dat je alles maar klakkeloos moet respecteren.

wat ik persoonlijk het grote probleem vind is dat gelovigen hun religie OVERAL in moeten betrekken.
christelijke school
zondags naar de kerk
bidden bij het eten
enz enz enz...

iets waar ik veel moeite mee heb. stel ik zou een relatie hebben met een christelijke vrouw.

zijn er toch wel degelijk dingen waar over gepraat moet worden. ik ben namelijk tegen indoctrinatie. dus ik sta erop dat het kind NIETS verplicht moet doen in religie. zodra het kind oud genoeg is kan dat altijd nog. wel wil ik dat het kind leert gelovigen in hun waarde te laten. dus b.v. stil te zijn tijdens het bidden van een gelovige voor het eten. maar ook dat gaat 2 kanten op wil het kind mee naar de kerk dan is dat geen probleem.

trouwen zoals ik al heb gezegd zal ik nooit in een kerk doen.
pi_30337059
Ik wil ueberhaupt niet trouwen... Of, heel misschien, met koude uitsluiting of heel zware huwelijkse voorwaarden, om daarna op een vrijdagmorgen in een spijkerbroek naar het gemeentehuis te rijden en daar de nodige handtekeningen te zetten en dat thuis vieren met een vlaai en thee en wat hele naaste familie)
En Christelijke scholen, daar heb ik zelf slechte ervaringen mee. *mompelt iets over niet terug mogen slaan omdat "meisjes niet mogen slaan") In Rusland is momenteel trouwens het grootste deel van de bevolking religieus, niettemin zijn er geen Christelijke scholen. Het idee alleen al is eigenlijk bizar als je in je grondwet of constitutie een scheiding van kerk en staat hebt afgekondigd.

Bidden doe ik zelf voor het slapen gaan standaard, soms mediteer ik daar in de plaats voor. Daar moet je niet aan komen, dan word ik heel chagrijnig. Maar als je het zelf niet wilt doen moet je dat vooral niet doen. Het gaat erom dat ik niet wil dat ik dat opgesloten op de wc, verborgen voor de hele wereld moet doen.

Trouwens ik ken redelijk veel zeer overtuigde christenen, ook mensen die wekelijks naar de kerk gaan, maar ik ken eigenlijk niemand die bij het eten bidt... ?
pi_30337318
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 22:51 schreef Sessy het volgende:
Ik wil ueberhaupt niet trouwen... Of, heel misschien, met koude uitsluiting of heel zware huwelijkse voorwaarden, om daarna op een vrijdagmorgen in een spijkerbroek naar het gemeentehuis te rijden en daar de nodige handtekeningen te zetten en dat thuis vieren met een vlaai en thee en wat hele naaste familie)
zoiets lijkt mij ook het beste, trouwen ?
quote:
En Christelijke scholen, daar heb ik zelf slechte ervaringen mee. *mompelt iets over niet terug mogen slaan omdat "meisjes niet mogen slaan") In Rusland is momenteel trouwens het grootste deel van de bevolking religieus, niettemin zijn er geen Christelijke scholen. Het idee alleen al is eigenlijk bizar als je in je grondwet of constitutie een scheiding van kerk en staat hebt afgekondigd.
vandaar dat ik mijn kinderen dat leed zal besparen.
quote:
Bidden doe ik zelf voor het slapen gaan standaard, soms mediteer ik daar in de plaats voor. Daar moet je niet aan komen, dan word ik heel chagrijnig. Maar als je het zelf niet wilt doen moet je dat vooral niet doen. Het gaat erom dat ik niet wil dat ik dat opgesloten op de wc, verborgen voor de hele wereld moet doen.
dat geef ik ook aan toch? sterker nog ik vind het als atheist belangrijk dat mijn kinderen daar rekening mee houden. en dus netjes hun mond houden en wachten met eten tot iedereen die gelooft en een gebed wil doen klaar is met bidden. dat doe ik zelf ook. maar ik weiger pertinent om zelf te bidden om precies dezelfde reden als jij wil bidden
quote:
Trouwens ik ken redelijk veel zeer overtuigde christenen, ook mensen die wekelijks naar de kerk gaan, maar ik ken eigenlijk niemand die bij het eten bidt... ?
meen je niet?
pi_30337683
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 22:57 schreef GewoneMan het volgende:
vandaar dat ik mijn kinderen dat leed zal besparen.
Ik de mijne ook. Maar bestaan er eigenlijk nog niet-christelijke scholen die geen "zwarte" scholen zijn geworden? Dat bedoel ik niet discriminerend of zo, ik ben zelf een eerstegeneratieallochtoon. Ik heb alleen een kennis die op een zwarte basisschool werkt (in Duitsland weliswaar) en die ouders dumpen er kinderen die nog geen woord Duits spreken. Vervolgens kunnen de leraren die kinderen Duits gaan bijbrengen. De duitssprekende kinderen vervelen zich te pletter en krijgen ook niet de aandacht en het onderwijsniveau en -kwaliteit waar ze recht op hebben.
quote:
meen je niet?
Echt waar! Ik heb maar 1 keer een een christen ontmoet die bad voor het eten, een al wat oudere vrouw, en dat was toen we op bedevaart waren (maar daar ontmoet je ook een wel erg bijzondere selectie mensen)
pi_30338151
quote:
Op dinsdag 6 september 2005 23:06 schreef Sessy het volgende:

[..]

Ik de mijne ook. Maar bestaan er eigenlijk nog niet-christelijke scholen die geen "zwarte" scholen zijn geworden? Dat bedoel ik niet discriminerend of zo, ik ben zelf een eerstegeneratieallochtoon. Ik heb alleen een kennis die op een zwarte basisschool werkt (in Duitsland weliswaar) en die ouders dumpen er kinderen die nog geen woord Duits spreken. Vervolgens kunnen de leraren die kinderen Duits gaan bijbrengen. De duitssprekende kinderen vervelen zich te pletter en krijgen ook niet de aandacht en het onderwijsniveau en -kwaliteit waar ze recht op hebben.
[..]

Echt waar! Ik heb maar 1 keer een een christen ontmoet die bad voor het eten, een al wat oudere vrouw, en dat was toen we op bedevaart waren (maar daar ontmoet je ook een wel erg bijzondere selectie mensen)
vaag heb heel wat christelijke mensen gesproken en ermee gegeten, werkelijk allemaal gingen ze bidden voor het eten.
pi_30341642
Protestanten misschien of zo? Ik ken namelijk helemaal geen protestanten.
pi_30341885
quote:
Op woensdag 7 september 2005 01:14 schreef Sessy het volgende:
nope gewoon christenen...
pi_30342053
Dat je mag blijven slapen betekent dat haar ouders vertrouwen hebben in haar eigen oordeel, da's wel behoorlijk positief te noemen.

Maar ik vind het ook een beetje vreemd dat ze verwacht dat TS meegaat naar de kerk. Dat komt in christelijke kringen wel vaker voor, dat ze het heel normaal vinden dat ongelovige mensen zonder problemen naar christelijke ideeen kunnen luisteren. Maar het is ook belangrijk om te weten hoe ze dat precies bedoelt.

Daarnaast lijkt het me moeilijk om zware zaken als bijvoorbeeld de opvoeding van kinderen, wel of niet volgens christelijke geloofsregels, te bespreken in een prille relatie. Ze zijn wel belangrijk voor de slagingskans op de langere termijn, maar je wil toch ook genieten van je huidige situatie.
pi_30346707
quote:
Op woensdag 7 september 2005 01:14 schreef Sessy het volgende:
Protestanten.. Mijn vader schoot in de lach toen ik vroeg of wij protestanten waren Geen enkele 'protestant' noemt zich nog zo.
pi_30348066
Ja weet ik veel, jullie hebben in Noord-Nederland zo veel verschillende niet-katholieke stromingen waar ik geen wijs uit kan. Hier in het zuiden zijn ze tenminste katholiek als ze al christen zijn.
pi_30349627
quote:
Op woensdag 7 september 2005 01:37 schreef BGN het volgende:
Dat je mag blijven slapen betekent dat haar ouders vertrouwen hebben in haar eigen oordeel, da's wel behoorlijk positief te noemen.

Maar ik vind het ook een beetje vreemd dat ze verwacht dat TS meegaat naar de kerk. Dat komt in christelijke kringen wel vaker voor, dat ze het heel normaal vinden dat ongelovige mensen zonder problemen naar christelijke ideeen kunnen luisteren. Maar het is ook belangrijk om te weten hoe ze dat precies bedoelt.

Daarnaast lijkt het me moeilijk om zware zaken als bijvoorbeeld de opvoeding van kinderen, wel of niet volgens christelijke geloofsregels, te bespreken in een prille relatie. Ze zijn wel belangrijk voor de slagingskans op de langere termijn, maar je wil toch ook genieten van je huidige situatie.
Je verwoord het goed BGN, alleen verwacht ze niet dat ik meega naar de kerk, het is meer zo dat ze verwacht dat ik intresse toon in wat belangrijk in haar leven is. Je kunt het een klein beetje vergelijken met dat zij bij mij komt kjiken als ik met basketballen. Niet helemaal hetzelfde natuurlijk maar zo zie ik het een klein beetje zeg maar.

Ja en over kinderen opvoeden enz daar hebben we het nog niet over gehad hoor. Laten we eerst maar genieten van de huidige situatie en we zijn tot nu toe overal uitgekomen dus daar komen we ook wel uit dan ook al is het natuurlijk een wat moeilijker onderwerp,
pi_30372461
Echt grappig 1 van mijn vrienden heeft sinds kort ook een nieuwe vriendin en je raad het al zij is ook gelovig. Dus nu kunnen we het er een beetje over hebben hoe ik dat heb aangepakt en hoe hij dat gaat doen enz.
pi_30725085
Dit weekend weer bij haar blijven slapen. Alleen haar vader heeft er wat moeite mee dat we op dezelfde kamer slapen. Maar ja haar moeder totaal niet en haar oudere zus doet dat ook al jaren dus ik denk niet dat hij het verbied ofzo. Maar ja hij heeft er wel moeite mee maar ja daar moet hij maar aan wennen dan.
pi_30733613
Nou we het er toch over hebben, mijn vriendin is dus van huis uit katholiek.
In het dagelijks leven doet ze er vrijwel niks mee (wat mompelen voor en na het eten, zegmaar), maar in haar familie wordt de kerk wel bij andere gebeurtenissen betrokken, doop, trouwen en overlijden.

Nou doet het volgende probleem zich voor, ze wil natuurlijk voor de kerk trouwen. En later ook de kinderen laten dopen, want zo gaat dat nou eenmaal. En nou ben ik helemaal niet gelovig, en mijn familie ook niet katholiek. Ik zie dat dus allemaal helemaal niet zitten. En nu is het nu nog geen issue want er zijn voorlopig (zeg maar komende 4-5 jaar ofzo?) geen trouwplannen, maar t.z.t. gaat dit zeker een obstakel worden.

Iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? Creatieve oplossingen?
  maandag 19 september 2005 @ 19:33:18 #97
8369 speknek
Another day another slay
pi_30735258
Waarom zie je voor de kerk trouwen niet zitten? Volgens mij zijn katholieken daar redelijk mild in.
pi_30743146
quote:
Op maandag 19 september 2005 19:33 schreef speknek het volgende:
Waarom zie je voor de kerk trouwen niet zitten? Volgens mij zijn katholieken daar redelijk mild in.
Nou opzich trouwen voor de kerk vind ik niet zo'n probleem hoor, dat heeft ook wel wat. Maar moet ik dan niet ook allerlei beloftes afleggen? Ik heb namelijk helemaal niks met de kerk.
pi_30745128
Je moet gedoopt zijn geloof ik.
pi_30745302
quote:
Op maandag 19 september 2005 18:44 schreef Jape het volgende:
Nou we het er toch over hebben, mijn vriendin is dus van huis uit katholiek.
In het dagelijks leven doet ze er vrijwel niks mee (wat mompelen voor en na het eten, zegmaar), maar in haar familie wordt de kerk wel bij andere gebeurtenissen betrokken, doop, trouwen en overlijden.

Nou doet het volgende probleem zich voor, ze wil natuurlijk voor de kerk trouwen. En later ook de kinderen laten dopen, want zo gaat dat nou eenmaal. En nou ben ik helemaal niet gelovig, en mijn familie ook niet katholiek. Ik zie dat dus allemaal helemaal niet zitten. En nu is het nu nog geen issue want er zijn voorlopig (zeg maar komende 4-5 jaar ofzo?) geen trouwplannen, maar t.z.t. gaat dit zeker een obstakel worden.

Iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? Creatieve oplossingen?
ja en heb dr gezegd dat ik never ever nooit niet in de kerk zou trouwen. mijn kinderen niet gedoopt worden. als dat een eis is komt er geen kind simpel zat. ik werk niet mee aan het indoctrineren van mijn eigen kind.

maar goed het ging uit voor het zover kwam maar ze begreep mijn standpunt, haar ouders waren er minder blij mee maar ja daar heb ik geen relatie mee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')