Dit zal ik zeker in mijn achterhoofd houden elke keer als we weer een stap verder gaan dat ik goed mijn grenzen aan geef.quote:Vandaar mijn verhaal over grenzen aangeven en jezelf niet wegcijferen. Verliefdheid is een heerlijk gevoel, maar het kan ook een valkuil zijn voor mensen die de moedwillig willen manipuleren.
Ik zeg niet dat het bij de TS zo is, maar daarom vind ik het zo belangrijk om gelijk je grenzen aan te geven
Komt me erg bekend voor.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:30
Vandaar mijn verhaal over grenzen aangeven en jezelf niet wegcijferen. Verliefdheid is een heerlijk gevoel, maar het kan ook een valkuil zijn voor mensen die de moedwillig willen manipuleren.
Ik zeg niet dat het bij de TS zo is, maar daarom vind ik het zo belangrijk om gelijk je grenzen aan te geven
Inderdaadquote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:49 schreef zoalshetis het volgende:
ik denk dat je beiden water bij de wijn moet doen als het gaat om dergelijk huwelijk.
Klopt wel zo'n beetje alleen is het niet zo dat ik dan bij andere meningsverschillen eerder zal toegeven ofzo denk ik. We hebben nog geen meningsverschil gehad dus ja helemaal zeker weet ik het ook niet.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:58 schreef Ixnay het volgende:
Zij is fanatiek gelovig, jij bent (denk ik) niet fanatiek in het niet-gelovig-zijn.
Zij vindt de christelijke uitgangspunten belangrijk, houdt zich daar ook aan en hecht veel waarde aan de christelijke principes.
Jij vindt het (denk ik) allemaal wel goed...
Zij wint en krijgt haar zin met alles wanneer jullie een meningsverschil hebben wat te maken heeft met jullie verschil in levensovertuiging (niet alleen geloofsovertuiging). Jij zal eerder toegeven dan haar.
Sorry als jij wel echt bewust atheïstisch bent, dan heb ik het verkeerd gegokt.
Ik als wel gelovige ben getrouwd met een afvallige gelovigequote:Op dinsdag 14 juni 2005 16:11 schreef kultivate het volgende:
[..]
Klopt wel zo'n beetje alleen is het niet zo dat ik dan bij andere meningsverschillen eerder zal toegeven ofzo denk ik. We hebben nog geen meningsverschil gehad dus ja helemaal zeker weet ik het ook niet.
Helemaal mee eens. Ook als niet gelovige zijn de waarden die ik heb grotendeels hetzelfde als de waarden die zij heeft. En we gaan ook respectvol met elkaar om en proberen elkaar niet te overtuigen.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 17:12 schreef GM het volgende:
[..]
Ik als wel gelovige ben getrouwd met een afvallige gelovige
Bij ons heeft het nooit problemen opgeleverd. Mijn man respecteert dat dat een deel is wat voor mij belangrijk is, ik omgekeerd respecteer dat hij er anders over denkt.
Het belangrijkste is denk ik dat we elkaar nooit hebben geprobeerd te overtuigen van ons "eigen" gelijk.
We hebben intussen geleerd dat de eigen waarheid niet de waarheid van de ander hoeft te zijn. Natuurlijk hebben we er wel gesprekken over, maar zolang dat respectvol gebeurt is er geen enkel probleem.
Bovendien, een relatie heeft veel meer aspecten dan alleen het al-of-niet geloven in God.
Delen jullie dezelfde waarden bijvoorbeeld? Ondanks het feit dat wij beiden een andere invalshoek hadden, kwamen we al snel tot de conclusie dat we er in wezen helemaal niet zo verschillend over dachten.
Dan denk ik dat jullie relatie best een goede kans van slagen heeftquote:Op dinsdag 14 juni 2005 19:18 schreef kultivate het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ook als niet gelovige zijn de waarden die ik heb grotendeels hetzelfde als de waarden die zij heeft. En we gaan ook respectvol met elkaar om en proberen elkaar niet te overtuigen.
Dat je niet gelovig bent wil niet zeggen dat je niet grotendeels dezelfde principes kan hebben.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:58 schreef Ixnay het volgende:
Zij is fanatiek gelovig, jij bent (denk ik) niet fanatiek in het niet-gelovig-zijn.
Zij vindt de christelijke uitgangspunten belangrijk, houdt zich daar ook aan en hecht veel waarde aan de christelijke principes.
Jij vindt het (denk ik) allemaal wel goed...
Zij wint en krijgt haar zin met alles wanneer jullie een meningsverschil hebben wat te maken heeft met jullie verschil in levensovertuiging (niet alleen geloofsovertuiging).
Dat is denk ik eerder ongerustheid geweest. Ouders van meisjes (ik spreek uit ervaring, ik heb ook nog een zus) zijn nu eenmaal sneller ongerust.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 12:52 schreef kultivate het volgende:
weer even een update.
Dit weekend vierde ik een feestje bij mij thuis en het werd een beetje laat. Ze was half 4 thuis en haar ouders waren daar inet zo blij mee om het maar even zacht uit te drukken dus ik zwaar in de stress dat ik de schuld zou krijgen met van die verwijten als zie je wel dat die heidenen de hele nacht feesten en dat soort onzin terwijl we gewoon lekker buiten wat zaten te drinken met een groepje mensen.
Maar het viel gelukkig allemaal wel mee en het gaat nog steeds super goed. Alleen nog niet blijven slapen en ook nog geen sex maar ja...
Nee, natuurlijk niet. Maar het ging zich om de punten waarop ze verschillen.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 19:59 schreef Aaargh! het volgende:
[..]
Dat je niet gelovig bent wil niet zeggen dat je niet grotendeels dezelfde principes kan hebben.
Misschien komen bij de ene persoon die principes uit het geloof een bij de ander gewoon uit zichzelf, whatever. Het is niet zo dat je als atheist op alle punten precies het omgekeerde moet denken als gelovigen.
De basis is opzich wel okay, maar de ideologie die daaruit voortvloeit niet. En daarmee bedoel ik hoofdzakelijk de regels die men zichzelf oplegt.quote:Dat hele god gebeuren b.v. daar geloof ik niet in, maar de strekking van het grootste deel van het nieuwe testament (zou het niet aardig zijn als we allemaal aardig voor elkaar waren) kan ik me best in vinden.
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Maar ja ik was weer gelijk bang dat het op niet geloven gespeeld zou worden. Maar het is allemaal mee gevallen. Ik heb er niks over gehoord tenminste en ben al weer bij haar ouders ook geweest.quote:Op dinsdag 28 juni 2005 18:31 schreef GM het volgende:
[..]
Dat is denk ik eerder ongerustheid geweest. Ouders van meisjes (ik spreek uit ervaring, ik heb ook nog een zus) zijn nu eenmaal sneller ongerust.
En niet elk stel gelovige ouders ziet een niet-gelovige als de duivel in eigen persoon. Als dat zo zou zijn zou ze in de eerste plaats al niet eens met je om mogen gaan.
Ehm, misschien moet je proberen het feit dat zij en haar ouders gelovig zijn los te koppelen van het feit dat het net als jij en ik ook gewone mensen zijn.quote:Op woensdag 29 juni 2005 07:53 schreef kultivate het volgende:
[..]
Ja daar heb je helemaal gelijk in. Maar ja ik was weer gelijk bang dat het op niet geloven gespeeld zou worden. Maar het is allemaal mee gevallen. Ik heb er niks over gehoord tenminste en ben al weer bij haar ouders ook geweest.
Nou we gaan redelijk soepen met elkaar om, dus dat is niet echt het probleem. Het probleem ligt meer bij mij dan dat ik nogal snel pieker zeg maar.quote:Op woensdag 29 juni 2005 10:07 schreef GM het volgende:
[..]
Ehm, misschien moet je proberen het feit dat zij en haar ouders gelovig zijn los te koppelen van het feit dat het net als jij en ik ook gewone mensen zijn.
Ik begrijp het wel, maar vaak is die angst ongegrond, waarom zou je voor hen in gaan vullen hoe zij wel zullen denken? Zonde van je tijd, zonde van je angst en eigenlijk staat het ook een beetje in de weg van een soepele manier van met elkaar omgaan.
Ik denk dat dat per persoon verschilt. Er zijn bijvoorbeeld gelovigen die het geloof gebruiken als excuus om hun eigen bekrompen wereldbeeld te verantwoorden, voor zo iemand heb ik inderdaad geen greintje respect. Wat vooral belangrijk is (voor mij iig) is dat iemand snapt dat andere mensen een ander wereldbeeld hebben dan hunzelf, dat er zoveel perspectieven zijn als dat er mensen zijn, en dat de ene kijk op de wereld niet beter is dan de ander. En vooral dat er niet zoiets is al een absolute waarheid/moraal. Wat wel zo is, is dat de het ene wereldbeeld iets praktischer is dan het ander. (je kan wel blijven volhouden dat Pi 3.0 is zoals in de bijbel staat, maar 3.14etc. geeft betere resultaten)quote:Op dinsdag 28 juni 2005 19:48 schreef Ixnay het volgende:
2 gelovigen respecteren elkaars principes en de onderbouwing daarvan meer dan een gelovige en een niet-gelovige.
Jezelf onnodig beperken is idd nooit goed. Letterlijk volgens het boekje leven doen ze geen een van allen. Volgens mij is het meer zo dat ze gewoon hun eigen regels volgen en daarbij het boekje gebruiken als verantwoording, ze kiezen de regels uit het boekje die ze zelf aanspreken en negeren de rest. (ik heb nog nooit gehoord van een christen die z'n ongehoorzame kinderen stenigt, terwijl dat wel in de bijbel staat).quote:De basis is opzich wel okay, maar de ideologie die daaruit voortvloeit niet. En daarmee bedoel ik hoofdzakelijk de regels die men zichzelf oplegt.
Het lijkt mij niet goed als mensen letterlijk volgens een boekje willen leven.
Kultivate, ben je er eigenlijk al achter of zij dat ook wil? Gezien haar achtergrond (type kerk enzo) zou het me niet verbazen als ze dat eigenlijk niet wil. Zou een beetje jammer zijn als ze erna zeg maar met een enorm baalgevoel zou zitten - ook niet leuk voor jou zeg maar...quote:Op vrijdag 1 juli 2005 07:39 schreef kultivate het volgende:
Was weer super gezellig gisteren en sex zit er steeds meer aan tekomen![]()
Heej invincible, ik had je topic al gelezen en kon er veel bij voelen. Het is idd heel erg moeilijk allemaal, en behoorlijke heavy stuff. Ik heb niet het idee dat haar familie haar erg beinvloed heeft bij haar keuze, deze heeft ze zelf wel gemaakt maar natuurlijk wel in gesprekken met mensen in haar eigen kringetje (ik had het gevoel dat niemand het voor me op had genomen). Ik merkte wel in gesprekken dat ze met de tijd minder voor mij was gaan voelen omdat ze totaal geen toekomst zag ivm met het verschil in geloof.quote:Op zondag 21 augustus 2005 21:34 schreef invincible25 het volgende:
triest om dit te lezen. Dat is toch niet niks 5 jaar.... Was het echt iets tussen jullie twee dat het niet meer ging? Of heeft het ook te maken met de geloofsovertuiging van haar familie? Is zij Christen? Jij werd wel geaccepteerd door haar familie? Erg voor je dat het geloof de reden is dat het niet meer ging! Ik heb zelf net een relatie achter de rug met een Jehovah-getuige. Deze heeft 8 maanden geduurd. Ik weet precies wat je bedoeld met ''Het geloof heeft iemand namelijk niet maar is echt onderdeel van een persoon". Het was voor mij vechten tegen de bierkade....
Ik kan je alleen maar veel sterkte toewensen!
maar mag je er ook op of niet?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 21:09 schreef kultivate het volgende:
Ik mag vrijdag voor het eerst blijven slapen![]()
dat voelt toch wel een beetje alsof ik geaccepteerd ben bij haarouders.
Wel of niet bij haar in de kamer?quote:Op woensdag 24 augustus 2005 21:09 schreef kultivate het volgende:
Ik mag vrijdag voor het eerst blijven slapen![]()
dat voelt toch wel een beetje alsof ik geaccepteerd ben bij haarouders.
Welquote:Op donderdag 25 augustus 2005 14:06 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Wel of niet bij haar in de kamer?
Heb je nog wel kunnen slapen dan?quote:Op zondag 28 augustus 2005 03:45 schreef kultivate het volgende:
Heb dus bij haar op de kamer geslapen bij haar in bed in haar 1 persoonsbedje maar verder niets gebeurt hoor
Het ging er alleen om dat ik mocht blijven slapen en dat dat wel het gevoel geeft dat ik helemaal geaccepteerd geeft.quote:
Ja en nee.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:47 schreef CleeJee het volgende:
Vaak hoor ik dat het respect vooral vanuit de ongelovige kant moet komen.....
Ik denk dat uit geloofsovertuiging je partner dat niet zal accepteren.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 13:50 schreef thaeastwood het volgende:
Je kan je kinderen de grondbeginselen meegeven en op later leeftijd zelf laten beslissen of ze wel of niet verder willen met het geloof dat kan toch ook?
nee hoor waarom niet? ik vertik het eeuwig om een kerk te betreden of te bidden. ik werk voor mijn geld dus ga niet biddenquote:Op dinsdag 14 juni 2005 15:49 schreef zoalshetis het volgende:
ik denk dat je beiden water bij de wijn moet doen als het gaat om dergelijk huwelijk.
wie heeft het over slecht ik wil er gewoon niets met de kerk of het geloof te maken hebben. maar zal mijn vriendin het nooit ontnemen. dus als ze graag naar de kerk wil gaan prima... maar wel zonder mijquote:Op dinsdag 6 september 2005 00:27 schreef kultivate het volgende:
Ja die instelling heb ik niet. Ik vind niet per defnitie alles wat met de kerk te maken heeft slecht. Dus daarom denk ik dat het in mijn situatie wel werkt en bij jou niet.
Ik blijf het hier trouwens mee oneens. Voor d'r ouders, okee, maar bij je vriendin moet je geen dingen doen om haar tevreden te houden. Dan weet je nooit wat je aan elkaar hebtquote:Op dinsdag 30 augustus 2005 12:36 schreef kultivate het volgende:
Bij mij gaat het echt super goed, ook met haar ouders. Het is dan wel zo dat ik ook wat intresse toon in de kerk enz ook al ga ik eigenlijk niet echt vaak mee. Maar soms wel zo hou je ze een beetje tevreden.
Ja zoals dat er staat zo is het niet helemaal. Lastig uit te leggen. Ik heb tegen haar gezegd dat ze niet moet verwachten dat ik ineens ga geloven ofzo. Dus nu toon in intresse in de kerk en hoe het er allemaal aan toe gaat en lees er soms wat over. Dus op die manier toon ik intresse, maar ik doe het dus niet alleen om haar tevreden te houden.quote:Op dinsdag 6 september 2005 00:39 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik blijf het hier trouwens mee oneens. Voor d'r ouders, okee, maar bij je vriendin moet je geen dingen doen om haar tevreden te houden. Dan weet je nooit wat je aan elkaar hebt.
dus ik zou als atheist zijnde mee moeten gaan naar de kerk omdat ze gelovig isquote:Op dinsdag 6 september 2005 00:36 schreef kultivate het volgende:
Ja ik verwoorde het misschien iets te overdreven. Maar ik ben meer van de gulden middenweg zeg maar. En niet zo sterk tegen iets dat ik het per se niet doe.
Maar ja ieder zijn eigen wil natuurlijk
lees de bijbel en je bent voorgoed genezenquote:Op dinsdag 6 september 2005 00:49 schreef kultivate het volgende:
Nee dat niet. Maar ik ben geen atheist. En ook niet gelovig opgevoed. Ik was gewoon een beetje meningloos qua geloof/niet geloof. Dus ja sta overal voor open.
lees de bijbel van kaft tot kaft kom je er vanzelf achter.quote:Op dinsdag 6 september 2005 00:52 schreef kultivate het volgende:
Ach ja daar ben ik nu dus op mijn gemak aan het achterkomen of het geloof wat voor me is of niet.
En terecht natuurlijkquote:Op dinsdag 6 september 2005 00:57 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
lees de bijbel van kaft tot kaft kom je er vanzelf achter.
nuttige tip zorg dat je een emmer bij de hand hebt voor je het weet moet je![]()
het is zeg maar een wreed boek waar naar mijn bescheiden mening een zooi labels op moeten
[afbeelding]
zeg maar allemaal![]()
Hmmm... Met m'n ex was het zo dat ik gelovig en hij overtuigd atheistisch was. Hij vond het al teveel om op te brengen om niet te zeggen dat God niet bestaat en dat iedereen die van wel gelooft achterlijk is... Terwijl ik nooit iets over het atheisme heb gezegd, helemaal niks.quote:Op dinsdag 30 augustus 2005 10:47 schreef CleeJee het volgende:
Vaak hoor ik dat het respect vooral vanuit de ongelovige kant moet komen.....
dat klopt idd nietquote:Op dinsdag 6 september 2005 21:10 schreef Sessy het volgende:
[..]
Hmmm... Met m'n ex was het zo dat ik gelovig en hij overtuigd atheistisch was. Hij vond het al teveel om op te brengen om niet te zeggen dat God niet bestaat en dat iedereen die van wel gelooft achterlijk is... Terwijl ik nooit iets over het atheisme heb gezegd, helemaal niks.
eens, maar dat staat los van het geloof, immers kan iemand ook verkiezen (nog) geen sex te willen los van religie (ok het KAN vanwege geloof een reden zijn)quote:En kijk als de ene wel seks wil bijvoorbeeld en de ander niet dan moet je gewoon de wensen van diegene die geen seks wil respecteren, onafhankelijk van om welke redenen diegene geen seks wil. Desnoods ga je uit elkaar, maar die respect moet je wel opbrengen.
onzin, respect kan je niet krijgen en ZEKER NIET van een geloof.quote:En inderdaad, dan zal je als niet-gelovige vaker respect moeten opbrengen voor de gelovige, maar dat is nu eenmaal zo. Die relatie is er niet een tussen gelijken.
onzin respect moet je verdienen. dat krijg je niet zeer zeker niet van een geloof (hoe graag ze dat ook willen) dingen accepteren is weer wat anders.quote:Op dinsdag 6 september 2005 21:22 schreef Sessy het volgende:
Nee ik bedoel je zult vaker als niet-gelovige de gelovige moeten respecteren omdat het geloof bepaalde gedragsregels oplegt aan de gelovige, en de niet-gelovige minder gedragsregels heeft.
zucht nog 1 keer:quote:Overigens kan ik situaties bedenken waarin de niet-gelovige meer gedragsregels wil volgen dan de gelovige, maar die situaties komen gewoon minder voor. Daarom is denk ik statistisch gezien de kans groot dat de niet-gelovigen vaker respect moeten opbrengen voor de gelovigen dan andersom. Maar dat heeft niet te maken met een gevoel van "wij zijn beter" bij de gelovigen, maar gewoon met het feit dat hun gedrag sterker beperkt wordt dan die van niet-gelovigen.
maar dat wil niet zeggen dat je alles maar klakkeloos moet respecteren.quote:Op dinsdag 6 september 2005 22:18 schreef Sessy het volgende:
Je moet niet alleen het feit dat diegene gelooft accepteren, maar ook alle gedragingen en overtuigingen die daaruit voortvloeien. Dat gaat niet als je geen respect (in de zin van serieus nemen en in z'n waarde laten) hebt voor het feit dat diegene een bepaalde overtuiging heeft, want dan zijn bepaalde gedragingen simpelweg belachelijk vanuit je gezichtspunt en ga je dat uiten.
Dat werkt wederzijds. Je moet als gelovige ook niet enkel accepteren maar ook respecteren dat je partner niet gelovig is. Ik heb het wel degelijk over respect. Maar als niet-gelovige moet je dat net zo goed. En daar gaat het fout. Overtuigde atheisten hebben het idee dat ze je een grote gunst doen door ueberhaupt je niet op te sluiten op zondag (of de sabbat of maakt niet uit wat je viert) en je niet te verbieden je geloof te belijden. En dat is het niet, net zoals het geen grote gunst is dat je je partner niet meesleept naar de kerk.
[quote]
Overigens, als je in een relatie mekaar niet respecteert maar enkel accepteert heb je sowieso een probleem, maar dat terzijde.
zoiets lijkt mij ook het beste, trouwen ?quote:Op dinsdag 6 september 2005 22:51 schreef Sessy het volgende:
Ik wil ueberhaupt niet trouwen... Of, heel misschien, met koude uitsluiting of heel zware huwelijkse voorwaarden, om daarna op een vrijdagmorgen in een spijkerbroek naar het gemeentehuis te rijden en daar de nodige handtekeningen te zetten en dat thuis vieren met een vlaai en thee en wat hele naaste familie)
vandaar dat ik mijn kinderen dat leed zal besparen.quote:En Christelijke scholen, daar heb ik zelf slechte ervaringen mee. *mompelt iets over niet terug mogen slaan omdat "meisjes niet mogen slaan") In Rusland is momenteel trouwens het grootste deel van de bevolking religieus, niettemin zijn er geen Christelijke scholen. Het idee alleen al is eigenlijk bizar als je in je grondwet of constitutie een scheiding van kerk en staat hebt afgekondigd.
dat geef ik ook aan toch? sterker nog ik vind het als atheist belangrijk dat mijn kinderen daar rekening mee houden. en dus netjes hun mond houden en wachten met eten tot iedereen die gelooft en een gebed wil doen klaar is met bidden. dat doe ik zelf ook. maar ik weiger pertinent om zelf te bidden om precies dezelfde reden als jij wil biddenquote:Bidden doe ik zelf voor het slapen gaan standaard, soms mediteer ik daar in de plaats voor. Daar moet je niet aan komen, dan word ik heel chagrijnig. Maar als je het zelf niet wilt doen moet je dat vooral niet doen. Het gaat erom dat ik niet wil dat ik dat opgesloten op de wc, verborgen voor de hele wereld moet doen.
meen je niet?quote:Trouwens ik ken redelijk veel zeer overtuigde christenen, ook mensen die wekelijks naar de kerk gaan, maar ik ken eigenlijk niemand die bij het eten bidt... ?
Ik de mijne ook. Maar bestaan er eigenlijk nog niet-christelijke scholen die geen "zwarte" scholen zijn geworden? Dat bedoel ik niet discriminerend of zo, ik ben zelf een eerstegeneratieallochtoon. Ik heb alleen een kennis die op een zwarte basisschool werkt (in Duitsland weliswaar) en die ouders dumpen er kinderen die nog geen woord Duits spreken. Vervolgens kunnen de leraren die kinderen Duits gaan bijbrengen. De duitssprekende kinderen vervelen zich te pletter en krijgen ook niet de aandacht en het onderwijsniveau en -kwaliteit waar ze recht op hebben.quote:Op dinsdag 6 september 2005 22:57 schreef GewoneMan het volgende:
vandaar dat ik mijn kinderen dat leed zal besparen.
Echt waar! Ik heb maar 1 keer een een christen ontmoet die bad voor het eten, een al wat oudere vrouw, en dat was toen we op bedevaart waren (maar daar ontmoet je ook een wel erg bijzondere selectie mensen)quote:meen je niet?
vaag heb heel wat christelijke mensen gesproken en ermee gegeten, werkelijk allemaal gingen ze bidden voor het eten.quote:Op dinsdag 6 september 2005 23:06 schreef Sessy het volgende:
[..]
Ik de mijne ook. Maar bestaan er eigenlijk nog niet-christelijke scholen die geen "zwarte" scholen zijn geworden? Dat bedoel ik niet discriminerend of zo, ik ben zelf een eerstegeneratieallochtoon. Ik heb alleen een kennis die op een zwarte basisschool werkt (in Duitsland weliswaar) en die ouders dumpen er kinderen die nog geen woord Duits spreken. Vervolgens kunnen de leraren die kinderen Duits gaan bijbrengen. De duitssprekende kinderen vervelen zich te pletter en krijgen ook niet de aandacht en het onderwijsniveau en -kwaliteit waar ze recht op hebben.
[..]
Echt waar! Ik heb maar 1 keer een een christen ontmoet die bad voor het eten, een al wat oudere vrouw, en dat was toen we op bedevaart waren (maar daar ontmoet je ook een wel erg bijzondere selectie mensen)
nope gewoon christenen...quote:Op woensdag 7 september 2005 01:14 schreef Sessy het volgende:
Protestanten misschien of zo? Ik ken namelijk helemaal geen protestanten.
Protestanten.. Mijn vader schoot in de lach toen ik vroeg of wij protestanten warenquote:Op woensdag 7 september 2005 01:14 schreef Sessy het volgende:
Protestanten misschien of zo? Ik ken namelijk helemaal geen protestanten.
Je verwoord het goed BGN, alleen verwacht ze niet dat ik meega naar de kerk, het is meer zo dat ze verwacht dat ik intresse toon in wat belangrijk in haar leven is. Je kunt het een klein beetje vergelijken met dat zij bij mij komt kjiken als ik met basketballen. Niet helemaal hetzelfde natuurlijk maar zo zie ik het een klein beetje zeg maar.quote:Op woensdag 7 september 2005 01:37 schreef BGN het volgende:
Dat je mag blijven slapen betekent dat haar ouders vertrouwen hebben in haar eigen oordeel, da's wel behoorlijk positief te noemen.
Maar ik vind het ook een beetje vreemd dat ze verwacht dat TS meegaat naar de kerk. Dat komt in christelijke kringen wel vaker voor, dat ze het heel normaal vinden dat ongelovige mensen zonder problemen naar christelijke ideeen kunnen luisteren. Maar het is ook belangrijk om te weten hoe ze dat precies bedoelt.
Daarnaast lijkt het me moeilijk om zware zaken als bijvoorbeeld de opvoeding van kinderen, wel of niet volgens christelijke geloofsregels, te bespreken in een prille relatie. Ze zijn wel belangrijk voor de slagingskans op de langere termijn, maar je wil toch ook genieten van je huidige situatie.
Nou opzich trouwen voor de kerk vind ik niet zo'n probleem hoor, dat heeft ook wel wat. Maar moet ik dan niet ook allerlei beloftes afleggen? Ik heb namelijk helemaal niks met de kerk.quote:Op maandag 19 september 2005 19:33 schreef speknek het volgende:
Waarom zie je voor de kerk trouwen niet zitten? Volgens mij zijn katholieken daar redelijk mild in.
ja en heb dr gezegd dat ik never ever nooit niet in de kerk zou trouwen. mijn kinderen niet gedoopt worden. als dat een eis is komt er geen kind simpel zat. ik werk niet mee aan het indoctrineren van mijn eigen kind.quote:Op maandag 19 september 2005 18:44 schreef Jape het volgende:
Nou we het er toch over hebben, mijn vriendin is dus van huis uit katholiek.
In het dagelijks leven doet ze er vrijwel niks mee (wat mompelen voor en na het eten, zegmaar), maar in haar familie wordt de kerk wel bij andere gebeurtenissen betrokken, doop, trouwen en overlijden.
Nou doet het volgende probleem zich voor, ze wil natuurlijk voor de kerk trouwen. En later ook de kinderen laten dopen, want zo gaat dat nou eenmaal. En nou ben ik helemaal niet gelovig, en mijn familie ook niet katholiek. Ik zie dat dus allemaal helemaal niet zitten. En nu is het nu nog geen issue want er zijn voorlopig (zeg maar komende 4-5 jaar ofzo?) geen trouwplannen, maar t.z.t. gaat dit zeker een obstakel worden.
Iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt? Creatieve oplossingen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |