serotonine is een neurotransmitter idd, die kan je moeilijk gaan slikkenquote:Op dinsdag 14 juni 2005 16:43 schreef Moonah het volgende:
[..]
Ho! Je slikt geen serotonine!!
Je slikt een middel dat de heropname van de serotonine in je hersenen remt.
[..]
Dat lijkt me gruwelijk lastig af te meten trouwens. Ik ben toen van 30MG Remeron ==> 15 MG gegaan... en daarna helemaal geen last meer gehad.quote:Afbouwen met hele kleine stapjes minimaliseert de fysieke ontwenningsverschijnselen. Als je tabletten slikt, zou je ze kunnen vermalen. Dan kun je een oorspronkelijke dosis gemakkelijker aanpassen. Ik slik capsules met korreltjes. Nu ik aan het afbouwen ben maak zo'n capsule open en verwijder een gedeelte. Ik ben begonnen met 1/6e deel minder. Dat een aantal weken volgehouden en toen 1/5e deel minder. Inmiddels ben ik al zo'n half jaar aan het afbouwen en ik slik nu 1/3e van mijn oorspronkelijke dosis. Ik heb nauwelijks last van ontwenningsverschijnselen.
Laat je niet al te bang maken door die waslijst met eventuele bijwerkingen, anders zou niemand dat ooit in durven nemenquote:Op dinsdag 14 juni 2005 17:52 schreef Klonk het volgende:
het is Paroxetine geworden, zoals gebruikelijk kun je half doodgaan van het spul, ben erg benieuwd of hoe en wanneer ik het ga merken.
Heel veel sterkte. Het is geen pretje maar als het niet anders kan, dan zul je wel moeten. Het kan in ieder geval helpen het leven wat draaglijker te maken.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 17:52 schreef Klonk het volgende:
het is Paroxetine geworden, zoals gebruikelijk kun je half doodgaan van het spul, ben erg benieuwd of hoe en wanneer ik het ga merken.
Gaat goedkomen hoor, maar let wel op.. Bevalt een bepaalde bijwerking niet, of blijft ie voor jou iets te lang aanwezig, en/of wordt hij niet minder, vraag het [Centraal] Medicatie bij psychische klachten daar, of beter nog aan je behandelende arts.quote:Op dinsdag 14 juni 2005 17:59 schreef Klonk het volgende:
wel een raar gevoel, net het eerste pilletje genomen, en zit er nu minstens 8 maanden aan vast, elke dag weer.
Over een tijdje begrijp je er veel meer van hoor, nu is het nog een beetje abacadabra... zo gauw je je een beetje ingelezen hebt, wordt het al duidelijkerquote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:23 schreef Klonk het volgende:
goed verhaal, alleen ff een paar keer doorlezen om het helemaal te begrijpen
Maak je niet al te druk. Die bijwerkingen hoef je heus niet (allemaal) te krijgen, en het kan je misschien wel enorm helpen. Ik heb ook paroxetine gehad, en na 3 (!) dagen voelde ik me al niet meer depressief. Paroxetine werkt voor wat ik begrepen heb bij een heleboel mensen erg goed, en met de bijwerkingen valt het over het algemeen wel mee (tenzij je natuurlijk de onderzoeken gelooft waar ze het testen op gezonde mensenquote:Op dinsdag 14 juni 2005 17:59 schreef Klonk het volgende:
wel een raar gevoel, net het eerste pilletje genomen, en zit er nu minstens 8 maanden aan vast, elke dag weer.
Ik denk dat een arts daar wel achter kan komen via bloedonderzoek. Ik weet van een cliënt van mij dat er regelmatig bloedonderzoek wordt gedaan om te kijken of de spiegel van zijn medicatie goed is en dat gaat via een bloedonderzoek. En de medicatie die hij gebruikt is een anti-depressiva (Anafrinil).quote:Op dinsdag 14 juni 2005 12:56 schreef yvonne het volgende:
En hoe weet een arts dat?
Door bloed te prikken?
Sorry hoor, maar ik word echt zo schijtziek van mensen die roepen dat het zo belangrijk is om te praten en dat je anders geen volledige behandeling hebt. Medicijnen kunnen ook op zich behandeling zijn, dat ligt er maar net aan hoe je depressie in elkaar steekt. Ik wil niet zeggen dat praten zinloos is, ik word er alleen niet goed van dat gedaan wordt of je niet zonder kunt.quote:Op woensdag 15 juni 2005 10:44 schreef zurekop het volgende:
Misschien heb ik te vluchtig gelezen, maar wat ik hier nog niet
ben tegengekomen is dat zo'n middel een ondersteuning biedt
bij een depressie (tenminste ik neem aan dat je het wegens
depressieve klachten krijgt), en dat de gehele behandeling
bestaat uit "praten en pillen"; Dus ik neem aan dat je ook nog
gesprekken met een therapeut hebt gehad / nog krijgt.
Een depressie ontstaat in veel gevallen door weggedrukte woede en/of verdriet.quote:Op woensdag 15 juni 2005 13:57 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar ik word echt zo schijtziek van mensen die roepen dat het zo belangrijk is om te praten en dat je anders geen volledige behandeling hebt. Medicijnen kunnen ook op zich behandeling zijn, dat ligt er maar net aan hoe je depressie in elkaar steekt. Ik wil niet zeggen dat praten zinloos is, ik word er alleen niet goed van dat gedaan wordt of je niet zonder kunt.
Jarenlange foute "vloeistofniveaus" zorgen anders ook voor een fout ingesleten denkpatroon.quote:Op woensdag 15 juni 2005 13:57 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar ik word echt zo schijtziek van mensen die roepen dat het zo belangrijk is om te praten en dat je anders geen volledige behandeling hebt. Medicijnen kunnen ook op zich behandeling zijn, dat ligt er maar net aan hoe je depressie in elkaar steekt. Ik wil niet zeggen dat praten zinloos is, ik word er alleen niet goed van dat gedaan wordt of je niet zonder kunt.
wees maar schijtziek dan.quote:Op woensdag 15 juni 2005 13:57 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Sorry hoor, maar ik word echt zo schijtziek van mensen die roepen (...)
" Bij een lichte depressie kan men volstaan met begeleiding en steunende gesprekken.quote:Medicijnen kunnen ook op zich behandeling zijn, dat ligt er maar net aan hoe je depressie in elkaar steekt. Ik wil niet zeggen dat praten zinloos is, ik word er alleen niet goed van dat gedaan wordt of je niet zonder kunt.
of een vriend van een vriendin van een kennis heeft er enigzins slechte ervaring meequote:Op woensdag 15 juni 2005 15:45 schreef zurekop het volgende:
[..]
wees maar schijtziek dan.
[..]
" Bij een lichte depressie kan men volstaan met begeleiding en steunende gesprekken.
Bij zwaardere depressie wordt begeleiding, steunende gesprekken en eventuele
psychotherapie (cognitieve therapie en interpersoonlijke psychotherapie) aangevuld
met medicamenteuze therapie: 'praten en pillen'. Behandeling met antidepressiva moet
worden beschouwd als een onderdeel van de gehele behandeling, inclusief begeleiding
en psychotherapie. In sommige gevallen kan begeleiding aangevuld met interpersoolijke
psychotherapie een voldoende behandeling vormen."
Bron: Farmacotherapeutisch Kompas 2003 CVZ
verder zou het best kunnen hoor, als er geen enkele andere aanwijzing waarom
iemand depressief is, dat er alleen medicamenteus behandeld wordt. Ik denk ook
dat vele huisarts dat best zullen doen.
Ik vraag me alleen af waar jij je op baseert?
(door je heftige taalgebruik verwacht ik weinig steekhoudends, maar misschien
heb je er ervaring ermee ofzo?)
slechte ervaringen gehad?quote:Op woensdag 15 juni 2005 13:57 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Ik baseer het op mijn eigen ervaring. Ik ben zelf jarenlang zwaar depressief geweest, en ben alleen behandeld met antidepressiva. De oorzaak was namelijk niet extern, dus dan heeft het ook weinig nut om te gaan praten. Als je geen problemen hebt en de ziekte veroorzaakt wordt door iets biologisch kun je praten tot je een ons weegt, maar dat zal niet helpen.quote:Op woensdag 15 juni 2005 15:45 schreef zurekop het volgende:
Ik vraag me alleen af waar jij je op baseert?
(door je heftige taalgebruik verwacht ik weinig steekhoudends, maar misschien
heb je er ervaring ermee ofzo?)
Met psychologen en psychiaters? Niet zelf gelukkig, maar wel heel veel vrienden die bij psychologen of psychiaters komen of zelfs opgenomen zijn geweest. Veel van hun zijn geen stap verder gekomen, ze krijgen van verschillende behandelaars verschillende diagnoses (of van één behandelaar verschillende diagnoses die elkaar uitsluiten), worden gewoon weggestuurd omdat de psych niet weet wat hij eraan moet doen, etc. etc. En zelfs iemand die depressief was en bij de psych kwam en seroxat voorgeschreven kreeg naast z'n cocaineverslaving (waar je dus ook depressief van kunt worden). =Squote:
Voor zover ik weet weet niemand dat, noch patient noch behandelaar(s). Het feit dat er een verstoorde serotoninebalans te zien is betekent nl. niet dat daar dus de oorzaak ligt. Bij iemand die in de rouw is zul je ook een verstoorde serotoninehuishouding zien.quote:Op woensdag 15 juni 2005 17:35 schreef Maeghan het volgende:
De oorzaak was namelijk niet extern
quote:Op woensdag 15 juni 2005 17:47 schreef thaleia het volgende:
Ik deel overigens je slechte ervaringen met psychologen, en als ik zo eens rondkijk naar wat er hier allemaal zoal psychologie studeert vind ik dat ook niet heel vreemd
Hey, ik ken ook best psychologen die ik hoog inschat. Helaas hebben die over het algemeen andere afstudeerrichtingen gekozen dan de klinischequote:
quote:Op woensdag 15 juni 2005 22:46 schreef thaleia het volgende:
[..]
Hey, ik ken ook best psychologen die ik hoog inschat. Helaas hebben die over het algemeen andere afstudeerrichtingen gekozen dan de klinische![]()
Door die mensen wordt denk ik ook vergeten dat het "genezen" van psychische zaken iets is wat je zelf moet doen. Een psychiater of psycholoog kan je hooguit suggesties doen of een zacht tikje in een bepaalde richting geven. Je kunt het zonder psycholoog of psychiater, maar nooit zonder dat je zelf bereid bent om het nodige te doen om "genezing" te bevorderen/quote:Op woensdag 15 juni 2005 17:35 schreef Maeghan het volgende:
Ik vind het prima dat er meer aandacht is voor een behandeling bij een psycholoog of psychiater, en ik zou niemand willen afraden erheen te gaan als ie denkt dat het nut heeft, integendeel. Maar er wordt zo vaak gedaan alsof je niet zonder kunt, en alsof een depressie altijd een oorzaak buiten je lichaam moet hebben.
Ik ben dus zelf nooit bij een psych geweest, en ben toch echt volledig genezen.
quote:Op donderdag 16 juni 2005 08:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Door die mensen wordt denk ik ook vergeten dat het "genezen" van psychische zaken iets is wat je zelf moet doen. Een psychiater of psycholoog kan je hooguit suggesties doen of een zacht tikje in een bepaalde richting geven. Je kunt het zonder psycholoog of psychiater, maar nooit zonder dat je zelf bereid bent om het nodige te doen om "genezing" te bevorderen/
Het vak van een psycholoog is vooral observeren en op basis daarvan tot een conclusie komen. Erg belangrijk is echter dat een psycholoog vertrouwen wint en respectabel is. Mijn eigen ervaring is dat dit vaak bij psychologen (Met name vrouwelijke psychologen) vaak ontbreekt. Ze zijn te onzeker, en ik ben iemand die problemen heeft met onzekere mensen te vertrouwen.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:11 schreef Viking84 het volgende:
Psychologen zeggen altijd dingen die je zelf ook wel kunt bedenken en ik denk dat er maar heel weinig zijn die hun vak écht verstaan.
Dat zijn inderdaad vrij ernstige symptomen ("vitale kenmerken"). Die zou je als artsquote:Op woensdag 15 juni 2005 18:52 schreef Maeghan het volgende:
Verder waren mijn symptomen ook heel sterk lichamelijk, zoals een verstoord slaapritme, (...), mijn eten smaakte nergens naar, ik voelde het verschil niet tussen vol zitten of honger hebben (...), ik kon letterlijk van de ene op de andere week niet meer sporten (...), ik vergat alles waar ik bij stond (...), m'n taalgebruik was compleet verstoord (...), etc. Als ik kijk in mijn omgeving schijnen dit toch zelfs voor bij een depressie vrij extreme symptomen te zijn.
Ja, dat zou kunnen. Winterdepressies is een nog onopgehelderd fenomeen, datquote:Wat mij betreft zijn de snelle reactie op seroxat (drie dagen en m'n depressie was grotendeels weg) en het feit dat ik last heb van winterdepressies ook aanwijzingen dat het bij mij (vrijwel) geheel toe te schrijven is aan lichamelijke processen.
Zeg dat wel. En ik had juist psychische klachten omdat ik mijn leven lang al therapeutje voor mijn moeder aan het spelen was, dus ik kroop automatisch in de "ik ben hier niet voor mijn eigen herstel, maar om deze therapeute het gevoel te geven dat ze haar werk heus wel goed doet"-rol. Wat een ellende. Ik durf achteraf bezien serieus te stellen dat de betreffende dames er psychisch een stuk slechter aan toe waren dan ikzelf.quote:Op donderdag 16 juni 2005 09:37 schreef Alicey het volgende:
Mijn eigen ervaring is dat dit vaak bij psychologen (Met name vrouwelijke psychologen) vaak ontbreekt. Ze zijn te onzeker
Hoe bedoel je? Qua symptomen? Nee, ik had alle 'standaard' dingen ook gewoon.quote:Op donderdag 16 juni 2005 10:08 schreef zurekop het volgende:
Maar was dat bij jou echt het enige?
Ik heb toen ik jonger was contact gehad met de kindertelefoon, dat was geen succes omdat ze voortdurend in gingen op dingen waar ik zelf juist geen probleem mee had of omdat ze zich geen raad wisten met mijn problemen. Ik kreeg toen ook te horen dat ik een te zwaar geval was om zo aan de telefoon te helpen en ze hebben mij geadviseerd het Riagg te bellen. Dit heb ik wel gedaan, na weken moed verzamelen, maar daar hadden ze geen tijd en vroegen ze of ik volgende week niet eens terug kon bellen en dat heb ik toen niet meer gedaan.quote:Niemand die zei dat je misschien ook eens met iemand
moest praten? Of bleek later pas dat er geen psychologische ondergrond was?
En ik word hier dus schijtziek van.Knikker er een pilletje in en je hebt er geen last meer van. Tis even wennen en je moet oppassen dat je niet verslaaft raakt maar je gaat je beter voelen.quote:Op woensdag 15 juni 2005 13:57 schreef Maeghan het volgende:
[..]
Justjunior zou ik dat stuk met uitleg van jou over mogen nemen voor op mijn site? Natuurlijk met bronvermeldingquote:Op dinsdag 14 juni 2005 18:37 schreef JustJunior het volgende:
Als je iets niet snapt moet je het maar vragen
Bloedspiegel kan alleen geprikt worden bij de klassieke AD's. Zoals Anafrinil en bv nortrilen. De laatste heb ik en ik moet nu om de 2 maanden bloed laten prikken omdat de spiegel niet constant blijft.quote:Op woensdag 15 juni 2005 08:10 schreef -Redhead- het volgende:
[..]
Ik denk dat een arts daar wel achter kan komen via bloedonderzoek. Ik weet van een cliënt van mij dat er regelmatig bloedonderzoek wordt gedaan om te kijken of de spiegel van zijn medicatie goed is en dat gaat via een bloedonderzoek. En de medicatie die hij gebruikt is een anti-depressiva (Anafrinil).
Omdat we (het team) een tijdje geleden, na observatie, sterk de indruk hadden dat het minder met hem ging, is toen zijn bloed onderzocht. En daar kwam uit dat de spiegel te laag was, waardoor de medicatie iets verhoogd werd. Daarna zagen we dat het beter met hem ging.
Volgens mij zeg ik nergens dat een pilletje alles oplost, en zeker niet altijd voor iedereen zonder praten.quote:Op maandag 20 juni 2005 02:33 schreef Gompy58 het volgende:
[..]
En ik word hier dus schijtziek van.Knikker er een pilletje in en je hebt er geen last meer van. Tis even wennen en je moet oppassen dat je niet verslaaft raakt maar je gaat je beter voelen.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |