abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:00:09 #1
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27914064
om een lang verhaal kort te maken, ik heb een serotonine afbouwremmend medicijn voorgeschreven gekregen, bij ome doc braaf ja en amen gedaan en gevraagd wat serotonine nou precies doet, vervolgens kwam er een verhaal achter aan wat ik nog steeds niet snap :')

is er een knappe fokker die kan uitleggen wat serotonine voor een stof is en wat voor een functie die heeft in het menselijk lichaam, via google kom ik allerlei medische documenten tegen die me ook niet echt veel wijzer maken.....
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_27914084
Tussen de hersencellen zit serotonine. Het zorgt voor overdracht van de impulsen tussen de hersencellen.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
pi_27914091
Ik weet alleen dat ik met een tekort kamp.
Ja, die met de ballen in de bek.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:03:03 #4
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27914133
als die serotonine niet voldoende aanwezig is, kan dat dus een oorzaak zijn voor psyschische problemen (depressie enzo), doordat die signalen niet goed worden doorgegeven ?
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:03:40 #6
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27914158
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 12:01 schreef Biancavia het volgende:
Ik weet alleen dat ik met een tekort kamp.
ah, welkom bij de club van de ene dag fantastisch en de andere dag janken....
  † In Memoriam † dinsdag 14 juni 2005 @ 12:04:28 #7
47213 ArmaniMania
pi_27914175
Serotonine is een stof, een neurotransmitter die je stemming bepaald. Te veel serotonine zou betekenen dat je hyper bent, tegen het manie aan. Uiteraard bepaald niet alleen serotonine je stemming, maar ook andere stoffen zoals dopamine of adrenaline.

Serotinie maak je extra aan als je veel zonlicht opvangt of veel beweegt in de frisse lucht.
Zie serotonine als een stofje dat je eigenlijk blijer moet maken en jah te veel van wat dan ook is nooit goed.
pi_27914200
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 12:03 schreef Klonk het volgende:
als die serotonine niet voldoende aanwezig is, kan dat dus een oorzaak zijn voor psyschische problemen (depressie enzo), doordat die signalen niet goed worden doorgegeven ?
Jup, xtc werkt bijv op het serotonine systeem. Door xtc komt er in een keer een bult van dat spul vrij wat zorgt voor het euforische gevoel. Maar als het uitgewerkt is dan voel je je weer kut. Daar komt de disnadgdip vandaan.
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:05:46 #9
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27914211
hmmm, dat veel in de buitenlucht en zo wist ik ook niet, hop met de laptop de zon in.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:05:48 #10
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_27914212
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 12:03 schreef Klonk het volgende:
Yep:
quote:
Selectieve serotonine-heropname-remmers (SSRI's) zijn een populaire groep antidepressiva omdat een der meest succesrijke geneesmiddelen van de afgelopen tien jaar, fluoxetine (Prozac) tot deze groep behoort. Met de introductie van deze groep is er een nieuwe impuls gekomen om meer mensen met een depressie te gaan behandelen en om met name die nieuwe middelen daarvoor te gebruiken, hoewel de deskundigen benadrukken dat de oudere middelen nog steeds de voorkeur genieten. Met name huisartsen zijn veel meer antidepressiva voor gaan schrijven (Ned Tijdschr Geneeskd 1996; 140:2135) en het is de vraag of men daar nu zo gelukkig mee moet zijn.

http://www.achmeahealth.nl/mednet/mednet.php?type=showdoc&id=849
pi_27914223
De serotoninehuishouding in je lichaam regelt grofweg gezegd je humeur en je korte termijngeheugen. Een depressies is bijvoorbeeld een tekort aan vrij serotonine in je hersenen.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:07:40 #12
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27914260
ik begin het lanzaam maar zeker te snappen
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:12:20 #13
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_27914389
Ik zit ook al jaren aan de serotonine. Het nadeel is alleen dat langdurig gebruik van die medicatie (maar dat geldt voor alle medicatie) resulteert in gewenning, waardoor je verslaafd raakt. En dan kun je niet meer zonder.
Ik heb drie keer geprobeerd af te bouwen. Ik werd eerst een week of twee doodziek, misselijk, overgeven, geen poot kunnen verzetten en daarna werd ik ineens weer verschrikkelijk depressief.
Ik neem overigens 10 mg per dag in (dus 1 pil). Zelfs afbouwen naar een halve lijkt al niet te doen. Dus ik ben bang dat ik er voor de rest van m'n leven aan vast zit ik begon ermee toen ik 17 was, maar nu zou ik het toch graag weer op eigen houtje willen proberen, aangezien ik principiele bezwaren heb tegen medicijnen, onder meer vanwege de kans op verslaafd raken en het gemak waarmee ze toegepast worden... ze lossen uiteindelijk niets ECHT op, maar onderdrukken de kwaal slechts...
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:14:34 #14
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27914444
hmmm, dat is dan iets wat ik niet zo leuk vind om te lezen, ik moet 1 maal per dag een halve pil van 10 mg innemen, en zit er dan minstens (volgens ome doc) een maand of 8 aan vast, incl. afbouw.
  † In Memoriam † dinsdag 14 juni 2005 @ 12:19:09 #15
47213 ArmaniMania
pi_27914547
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 12:12 schreef Viking84 het volgende:
Ik zit ook al jaren aan de serotonine. Het nadeel is alleen dat langdurig gebruik van die medicatie (maar dat geldt voor alle medicatie) resulteert in gewenning, waardoor je verslaafd raakt. En dan kun je niet meer zonder.
Ik heb drie keer geprobeerd af te bouwen. Ik werd eerst een week of twee doodziek, misselijk, overgeven, geen poot kunnen verzetten en daarna werd ik ineens weer verschrikkelijk depressief.
Ik neem overigens 10 mg per dag in (dus 1 pil). Zelfs afbouwen naar een halve lijkt al niet te doen. Dus ik ben bang dat ik er voor de rest van m'n leven aan vast zit ik begon ermee toen ik 17 was, maar nu zou ik het toch graag weer op eigen houtje willen proberen, aangezien ik principiele bezwaren heb tegen medicijnen, onder meer vanwege de kans op verslaafd raken en het gemak waarmee ze toegepast worden... ze lossen uiteindelijk niets ECHT op, maar onderdrukken de kwaal slechts...
Dat is voor iedereen anders. Ook de medicatie en de hoeveelheid is voor iedereen anders. De kwaal is anders etc etc etc.

Dat wil niet zeggen dat Klonk bijvoorbeeld zijn leven lang vast zit aan een pilletje. Het kan de eerste paar maanden als ondersteuning bieden en daarna zal de psychiater waarschijnlijk ook adviseren om toch te sporten, veel in de buitenlucht te zijn en zoveel mogelijk verschillende prikkels op te nemen door in een andere omgeving te zijn of eens keer gek te doen door een andere hobby te zoeken.

Je hersenen kun je ook trainen niet alleen je spieren.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:32:10 #16
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_27914877
@Klonk: welke medicatie heb je?
* knokkels realiseert zich ineens dat hij waaaaay back al een keer aan DarkElf een stukje over serotonine en de werking had beloofd
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:33:34 #17
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_27914913
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 12:19 schreef ArmaniMania het volgende:

[..]

Dat is voor iedereen anders. Ook de medicatie en de hoeveelheid is voor iedereen anders. De kwaal is anders etc etc etc.

Dat wil niet zeggen dat Klonk bijvoorbeeld zijn leven lang vast zit aan een pilletje. Het kan de eerste paar maanden als ondersteuning bieden en daarna zal de psychiater waarschijnlijk ook adviseren om toch te sporten, veel in de buitenlucht te zijn en zoveel mogelijk verschillende prikkels op te nemen door in een andere omgeving te zijn of eens keer gek te doen door een andere hobby te zoeken.
dat zegt mijn psych ook altijd, maar ik heb nooit geweten dat dat in verband stond met m'n medicatie.
Dus ik vroeg me af waarom hij altijd zo zat te mekkeren over sporten, sociale contacten etc
Niet meer actief op Fok!
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:37:40 #18
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_27915010
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 12:32 schreef knokkels het volgende:
@Klonk: welke medicatie heb je?
* knokkels realiseert zich ineens dat hij waaaaay back al een keer aan DarkElf een stukje over serotonine en de werking had beloofd
naam weet ik nog niet, ik woon in een heerlijk klein dorpje, waar er alleen uitdeelpost van de apotheek uit een ander dorpje is, vanmiddag tussen 4 en 6 kan ik het spul halen.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:42:07 #19
38344 knokkels
pi_27915126
Moet deze niet naar R&P, aangezien het over medicatie die invloed heeft op je serotoninelevel [gaat?
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:54:48 #20
38344 knokkels
pi_27915523
Serotonine zorgt voor overdracht van signalen in de hersenen en speelt een rol bij onder andere de regulatie van lichaamstemperatuur, depressie, eetlust en agressie.

Teveel serotonine: Uitgelaten gevoel, manie
Te weinig serotonine: Neerslachtig gevoel, depressie
Het kan voorkomen door een chemische onbalans (genetisch bepaald) of door andere factoren ('traumatische' gebeurtenissen) dat de serotoninespiegel niet evenwichtig is.

Een manier om die spiegel weer goed te krijgen, is een( combinatie van therapie en)
SSRI (Selective Serotonine Reuptake Inhibitor)
Vertaald is dit: Selectieve Serotonine Heropname Remmers

Serotonine wordt in de hypofyse aangemaakt.
Vandaaruit wordt het vervoerd. Wat niet meer nodig is, en dus over is, wordt teruggetransporteerd naar de hypofyse. Dit kan dus hergebruikt worden. Tegelijkertijd wordt er constant nieuwe aangemaakt, zonlicht, buitenlucht hebben er een positieve invloed op

Als je bijvoorbeeld meer Serotonine opneemt dan aanmaakt, dan heb je een chronisch tekort, waardoor je je je niet echt happy voelt, over het algemeen. De SSRI reguleert de uitgifte, en opslag tot het weer een beetje normaal is.
  Admin dinsdag 14 juni 2005 @ 12:56:50 #21
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_27915587
En hoe weet een arts dat?
Door bloed te prikken?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_27915627
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 12:56 schreef yvonne het volgende:
Door bloed te prikken?
Nee, volgens mij is dat niet met een test te bewijzen.
Puur alleen met psychische onderzoeken dacht ik.
Ja, die met de ballen in de bek.
  Admin dinsdag 14 juni 2005 @ 12:58:58 #23
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_27915652
quote:
Op dinsdag 14 juni 2005 12:58 schreef Biancavia het volgende:

[..]

Nee, volgens mij is dat niet met een test te bewijzen.
Puur alleen met psychische onderzoeken dacht ik.
Komt op mij op natte vingerwerk over
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_27915664
quote:
Door bloed te prikken?
Hersenscan lijkt me.
“Everyone wants to live at the expense of the state. They forget that the state lives at the expense of everyone.” ― Frédéric Bastiat
  dinsdag 14 juni 2005 @ 12:59:23 #25
38344 knokkels
pi_27915668
quote:
Door bloed te prikken?
Gesprekken, psychologische tests
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo