with al respect. als ik hier op zou reageren zou het te offtopic worden. maar wat ik alleen wil zeggen. als je denkt dat je door hebt hoe ik inelkaar zit door een paar simpele post, dan vrees ik om beoordeeld te worden. in welke geval dan ook.quote:op dinsdag 14 juni 2005 20:15 schreef dennismoore het volgende:
[..]
op basis van je posts hier.
[..]
kwestie van tussen de regels lezen.
[..]
een van de vele topics hier op fok.
is wellicht wel te googlen.
maar dat heeft dan weinig met de islam als religie te maken, maar meer met de islam als politiek systeem.quote:op dinsdag 14 juni 2005 20:18 schreef #ANONIEM het volgende:
wat ik weet is dat in afrika men juist veel sneller economische groei kreeg doordat de verschillende religies in dat land zich meer op de islam gingen afstemmen waardoor de cultuur meer gelijk werd en men beter kon handelen.
quote:op dinsdag 14 juni 2005 20:33 schreef blackmage het volgende:
ik vind dat als je zegt ja de bijbel is fake omdat (voor een rede in die in dit topic is gegeven) dan is de islam net zo fakke.
je komt met verhalen aanzetten over allemaal lossen dierenhuiden enzo verdeelt onder 4 mensen, daar gaat het al fout gelijk bij het begin want op dat punt kan er al zoveel gebeurt zijn.
het was ook meer gericht aan iedereen die zegt ja de bijbel wel maar de koran niet hoor!quote:op dinsdag 14 juni 2005 20:34 schreef triggershot het volgende:
[..]
ik zeg niet dat de bijbel fake is. ik vraag of het zo is. mening van fok!kers..
quote:op dinsdag 14 juni 2005 20:36 schreef blackmage het volgende:
[..]
het was ook meer gericht aan iedereen die zegt ja de bijbel wel maar de koran niet hoor!
broodjes aap-verhalen zijn ook algemeen bekend. geef eens een bron...quote:op maandag 13 juni 2005 19:06 schreef dennismoore het volgende:
[..]
ik moest even een fabeltje uit de wereld helpen.
maar ook de bijbel is in de loop der eeuwen nogal aangepast (m.n. door de kerk). da's algemeen bekend.
ik ben er niet op uit om moslims te bashen ik bash niemand hoor.quote:op dinsdag 14 juni 2005 20:45 schreef triggershot het volgende:
[..]
open een gerust een topic met "koran fake?"
is omdat ik benieuwd ben, nadat ik mijn onderbouwing geef hoe ze dan reagere. laat het geen misverstand zijn. dit is geen christenbashtopic.. moslims moeten respectvol en positieve gedrag tonen tegen mensen van de boek. "
quote:op dinsdag 14 juni 2005 21:03 schreef blackmage het volgende:
[..]
ik ben er niet op uit om moslims te bashen ik bash niemand hoor.
maar ik geef mijn mening over waarom bij de meeste geloven alles een fabeltje is.
quote:op dinsdag 14 juni 2005 20:55 schreef -lotte- het volgende:
[..]
broodjes aap-verhalen zijn ook algemeen bekend. geef eens een bron...
goed leesbaar stukje: http://www.rotten.com/lib(...)atholic-distortions/quote:op dinsdag 14 juni 2005 20:55 schreef -lotte- het volgende:
broodjes aap-verhalen zijn ook algemeen bekend. geef eens een bron...
quote:take, for example, the popular story (john 7:53-8:11) in which jesus saves a woman from being stoned as an adulteress. it is from this passage that christianity draws the oft-paraphrased advice, "let him who is without sin among you be the first to throw a stone at her."
interestingly enough, this entire story (or periscope) is missing from the earliest version of john. it is also missing from early latin translations of the text, missing from older versions used in the holy land and in fact, according to the 12th century byzantine scholar euthymius zigabenus (the earliest church father to comment on the passage), accurate copies of the gospel of john do not and should not contain it. furthermore, if one blocks out the entire little story, john 7:52 flows just fine into john 8:12, lending further credence to the idea that the passage was simply inserted after the fact. who inserted it, and why, remains a mystery.
quote:in yet another example, in all versions of john (9:35) transcribed after the 5th century one can read the following passage: "jesus heard that they had cast him out; and when he had found him, he said unto him, dost thou believe on the son of god?" but if one compares this version to papyri and codices transcribed before the 5th century, one finds this rendering: "jesus heard that they had cast him out, and having found him he said, do you believe in the son of man?"
nieuwe testament: http://www.rotten.com/lib(...)ction/new-testament/quote:in total there are 300,000 discrepancies in the new testament amongst various early manuscript versions. significantly, the greatest amount of variation (and revision) is found in the most significant portions of the new testament manuscripts -- that is, within those parts that most determine official church doctrine: the birth and death of christ, the usage of the eucharist, his time in the garden of gethsemane, his utterings on the cross, his resurrection, and his ascension to heaven.
hoiquote:op dinsdag 14 juni 2005 21:05 schreef triggershot het volgende:
[..]
hey lotte, alles goed?
wat vind jij eigenlijk over de bijbel corrupt geraakt ofniet?
quote:op dinsdag 14 juni 2005 21:10 schreef -lotte- het volgende:
[..]
hoi
thing is... je weet het niet als er geen bewijzen voor zijn. de ware gelovige zal zeggen dat god machtig genoeg zal zijn om zijn woord, waarvoor hij zoveel moeite heeft gedaan, zuiver te houden.
de critici geloven niet in die god en grijpen dus de lange tijd met een overdosis aan menselijkheid aan als 'bewijs' voor het corrupt raken.
zelfkennis is okay,quote:op dinsdag 14 juni 2005 21:37 schreef marleenhoofd- het volgende:
maar ik kan het hier mishebben want ik ben nietzo into het geloof
ehm ja als ik een sprookje ophang over een almachtig iemand kan ik ook wel voorspellen dat er wat nuchtere mensen zijn die zeggen ja dikke onizn doei.quote:op dinsdag 14 juni 2005 21:04 schreef triggershot het volgende:
[..]
ja goed, heb ik respect voor...
maar ja. jouw reactie stond al voorspelt in de koran.
quote:op dinsdag 14 juni 2005 21:47 schreef blackmage het volgende:
[..]
ehm ja als ik een sprookje ophang over een almachtig iemand kan ik ook wel voorspellen dat er wat nuchtere mensen zijn die zeggen ja dikke onizn doei.
inderdaad. de argumenten van de fundamentalisten zijn zó voorspelbaar...quote:op dinsdag 14 juni 2005 21:47 schreef blackmage het volgende:
ehm ja als ik een sprookje ophang over een almachtig iemand kan ik ook wel voorspellen dat er wat nuchtere mensen zijn die zeggen ja dikke onizn doei.
quote:op dinsdag 14 juni 2005 22:20 schreef dennismoore het volgende:
[..]
inderdaad. de argumenten van de fundamentalisten zijn zó voorspelbaar....
ik schuw objectiviteit niet. en nuance. en twijfel.quote:op dinsdag 14 juni 2005 22:21 schreef triggershot het volgende:
nee, jouw argumenten overtuigen de afrvragende ziel.![]()
quote:op dinsdag 14 juni 2005 22:23 schreef dennismoore het volgende:
[..]
ik schuw objectiviteit niet. en nuance. en twijfel.
ehm de argumenten die er gegeven zijn door triggershot en mij zijn er niet om mensen te overtuigen van iets maar om te laten zien dat geloven zoals de islam en gristendom gewoon lariekoek is.quote:op dinsdag 14 juni 2005 22:21 schreef triggershot het volgende:
[..]
nee, jouw argumenten overtuigen de afrvragende ziel.![]()
goh, mijn posts over verhalen/zo wou god het?quote:op dinsdag 14 juni 2005 22:27 schreef blackmage het volgende:
[..]
ehm de argumenten die er gegeven zijn door triggershot en mij zijn er niet om mensen te overtuigen van iets maar om te laten zien dat geloven zoals de islam en gristendom gewoon lariekoek is.
en er zijn inderdaad hele sterke punten gegevn waar de meeste gelovigen alleen op kunnen reageren met ononderbouwde sprookjes en antwoorden zoals zo wou god het.
![]()
![]()
ehm je doet nogal vaag als je nou wat meer als 2 zinnen zou gebruiken dan zou ik snappen waar je het over hebtquote:op dinsdag 14 juni 2005 22:29 schreef triggershot het volgende:
[..]
goh, mijn posts over verhalen/zo wou god het?
moet je me even aantonen![]()
![]()
quote:op dinsdag 14 juni 2005 22:37 schreef blackmage het volgende:
[..]
ehm je doet nogal vaag als je nou wat meer als 2 zinnen zou gebruiken dan zou ik snappen waar je het over hebt![]()
een linkjevan rotten.com vind ik persoonlijk niet heel overtuigendquote:op dinsdag 14 juni 2005 21:09 schreef dennismoore het volgende:
goed leesbaar stukje: http://www.rotten.com/lib(...)atholic-distortions/
[..]
nieuwe testament: http://www.rotten.com/lib(...)ction/new-testament/
oude testament: http://www.rotten.com/lib(...)struction/ot-errata/
oh, jij bent zo iemand die een artikel beoordeelt op basis van de url?quote:op dinsdag 14 juni 2005 22:47 schreef marchien het volgende:
een linkjevan rotten.com vind ik persoonlijk niet heel overtuigend
quote:op dinsdag 14 juni 2005 22:40 schreef triggershot het volgende:
[..]
volgens jouw text, die ik guote:
kunnen gelovigen alleen reageren met: sprookjes of god wou het zo.
dus vraag ik je waar ik zo een soortgelijke reactie had gegeven.
ja inderdaad we weten zeker dat jezus aramees sprak.quote:
quote:op dinsdag 14 juni 2005 22:55 schreef blackmage het volgende:
[..]
[..]
ja inderdaad we weten zeker dat jezus aramees sprak.![]()
gewoon een voorbeeld maar ik richt het niet op jou maar op het merendeel van alle gelovigen.
laten we zeggen een niet onderbouwd feitquote:op dinsdag 14 juni 2005 22:58 schreef triggershot het volgende:
[..]
dat jezus aramees sprak.. is mijn sprookjes achtige reactie volgens jou![]()
en als ts en volgens mij van de niet veel aanwezige gelovigen voel ik me toch geroepen te reageren
quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:05 schreef blackmage het volgende:
[..]
laten we zeggen een niet onderbouwd feit![]()
![]()
tja fok zit vrij vol met nuchtere mensen, als je in de meerderheid wil zijn met andere gelovigen ga dan naar http://www.goedbericht.nl/forum/index.php? ofzo![]()
wel of niet geloven en de redenen daarvoor staan in mijn ogen los van de inhoud van de bijbel, thora en koran, waar het in dit topic toch over gaat. waar geloof iets persoonlijks is, is de inhoud van die drie boeken iets wat voornamelijk historisch benaderd moet worden (lees als in: eventuele verandering, vertalingen, samenstelling, opgesteld en/of geschreven in welke taal en in hoeverre overeenkomend met historische feiten). dat de drie boeken in de drie religies een erg belangrijke centrale plaats inneemt wat het geloof ondersteund is wel iets waar je rekening mee moet houden, maar niet iets waarop je de inhoud van de drie boeken op af moet rekenen.quote:op dinsdag 14 juni 2005 22:27 schreef blackmage het volgende:
[..]
ehm de argumenten die er gegeven zijn door triggershot en mij zijn er niet om mensen te overtuigen van iets maar om te laten zien dat geloven zoals de islam en gristendom gewoon lariekoek is.
en er zijn inderdaad hele sterke punten gegevn waar de meeste gelovigen alleen op kunnen reageren met ononderbouwde sprookjes en antwoorden zoals zo wou god het.
![]()
![]()
quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:13 schreef stormseeker het volgende:
om kort te gaan: niemand kan met stellige zekerheid zeggen wat voor taal jezus precies gespoken heeft. we weten alleen dat er zowel grieks als hebreeuws werd gesproken en dat de discipelen van jezus (of in ieder geval 1) in een dialect spraken en dus hijzelf wellicht ook.
jezus was bekend met de hebreeuwse teksten zoals ook verschillende keren wordt aangehaald en dus is het logisch dat hij die taal kende. echter, het nt is opgesteld in het grieks en jezus heeft zeker zowel grieks als joods publiek gehad, maar veel burgers spraken wat van beide, dus hoeft jezus niet per se beide talen gesproken te hebben.
nu, dat is toch alles?
dat is alsnog geen bewijsquote:op dinsdag 14 juni 2005 23:10 schreef triggershot het volgende:
[..]
wanneer je eventueel als gelooft dat jezus heeft bestaan, kan ik het oa bewijzen met "eli, eli lama sabachtani" vers uit de bijbel (aramees) jezus vraagt aan god waarom hij hem heeft verlaten.
overigens waarom van forum veranderen als ik het hier naar me zin heb, en mensen van verschillende overtuigingen en gedachtengoed reageren.![]()
als je gelooft in laten we zeggen het gristendom dan staat de bijbel daar gewoon niet los van om eerlijk te zijn draait het er bij zulk soort geloven helemaal om.quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:10 schreef tararaboemdijee het volgende:
[..]
wel of niet geloven en de redenen daarvoor staan in mijn ogen los van de inhoud van de bijbel, thora en koran, waar het in dit topic toch over gaat. waar geloof iets persoonlijks is, is de inhoud van die drie boeken iets wat voornamelijk historisch benaderd moet worden (lees als in: eventuele verandering, vertalingen, samenstelling, opgesteld en/of geschreven in welke taal en in hoeverre overeenkomend met historische feiten). dat de drie boeken in de drie religies een erg belangrijke centrale plaats inneemt wat het geloof ondersteund is wel iets waar je rekening mee moet houden, maar niet iets waarop je de inhoud van de drie boeken op af moet rekenen.
quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:23 schreef stormseeker het volgende:
quote:
het is heel goed mogelijk dat jezus bij gelegenheid aramees heeft gesproken, zoals toen hij met de syro-fenicische vrouw sprak (mr 7:24-30). van bepaalde uitdrukkingen die aan hem worden toegeschreven, neemt men algemeen aan dat ze van aramese oorsprong zijn. maar zelfs in deze gevallen is voorzichtigheid geboden, want de classificatie van deze uitdrukkingen als aramees is niet onaanvechtbaar.
de woorden bijvoorbeeld die jezus uitriep toen hij aan de paal hing, "eli, eli, lama sabachthani?" (mt 27:46; mr 15:34), worden algemeen als aramees beschouwd, misschien een galilees dialect.
in the interpreter's dictionary of the bible staat echter: "wat de vraag betreft in welke taal de woorden werden geuit en of het voor jezus natuurlijker zou zijn geweest zich in het hebreeuws of in het aramees uit te drukken, daarover zijn de meningen verdeeld. . . . uit documenten blijkt dat er in de eerste eeuw a.d. in palestina wellicht een enigszins door het aramees beïnvloede vorm van hebreeuws gangbaar was" (onder redactie van g. a. buttrick, 1962, deel 2, blz. 86).
in werkelijkheid verschaft de griekse transliteratie van deze door mattheüs en markus opgetekende woorden geen basis om met zekerheid te kunnen zeggen in welke taal de woorden werden geuit.
het is een duidelijk kenmerken van intellectuele zwakheid om je overtuigingen te baseren op de imitatie van ideeën en overtuigingen van anderen. dit is als de houding van een kind dat zijn vader nadoet. de belangrijkste reden dat vele academici niet in god geloven is de lange geschiedenis van de strijd tussen de christelijke kerk en de wetenschap, begonnen met galileo. wetenschap en religie worden om deze reden als onverenigbaar gezien. de islam is nooit in strijd geweest met de wetenschap.quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:29 schreef blackmage het volgende:
er is geen tastbaar en onafhankelijk bewijsmateriaal voor het bestaan van goden. weliswaar is afwezigheid van bewijs geen bewijs van afwezigheid, maar het is zeker geen bewijs voor het tegendeel.
je snijd nu wel een heel ander onderwerp aan, ik vind dan wel dat in de islam gewoon een heel erg dominante rol heeft, zolang je als wetenschapper de islam maar niet teveel tegenspreekt dan ben je braaf.quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:36 schreef triggershot het volgende:
[..]
het is een duidelijk kenmerken van intellectuele zwakheid om je overtuigingen te baseren op de imitatie van ideeën en overtuigingen van anderen. dit is als de houding van een kind dat zijn vader nadoet. de belangrijkste reden dat vele academici niet in god geloven is de lange geschiedenis van de strijd tussen de christelijke kerk en de wetenschap, begonnen met galileo. wetenschap en religie worden om deze reden als onverenigbaar gezien. de islam is nooit in strijd geweest met de wetenschap.
quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:42 schreef blackmage het volgende:
[..]
je snijd nu wel een heel ander onderwerp aan, ik vind dan wel dat in de islam gewoon een heel erg dominante rol heeft, zolang je als wetenschapper de islam maar niet teveel tegenspreekt dan ben je braaf.
er zijn meer als genoeg wetenschappers die in de islamitische cultuur zijn opgegroeid en geen hout geloven van de hele islam omdat ze er met een nuchterre blik tegen aan kijken.
edit:trouwens bron ofzo van het feit dat er nog nooit conflict is geweest tussen de wetenschappers in de islamitische omgeving en de islam zelf?
want ik vind het maar moeilijk te geloven, net zoals alle andere zo lekker onderbouwde verhalen die hier worden opgehangen.
zucht bron?quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:45 schreef triggershot het volgende:
[..]
een ander ondwerp? islam en wetenschap botsen niet. islam heeft wetenschap verder ontwikkeld in haar bloeiperiode in de midden oosten.
quote:quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:41 schreef stormseeker het volgende:
8 �hoe kunt gijlieden zeggen: �wij zijn wijs, en de wet van jehovah is bij ons�? waarlijk, ziet, de leugenstift van de secretarissen heeft niets dan leugen voortgebracht. 9 de wijzen zijn beschaamd geworden. zij zijn verschrikt geworden en zullen gevangen worden. ziet! zij hebben jehovah�s wóórd verworpen, en wat voor wijsheid hebben zij dan?
naar mijn mening heeft het betrekking op hen die denken wijs te zijn en belijden in god te geloven, maar uiteindelijk leugenachtige dingen zeggen en schrijven. eigenlijk heeft het dus betrekking op elke vorm van religie die de bijbel gebruikt maar bv. wel allerlei dogma�s aanhangt, welke leugenachtig zijn.
sowieso is nog niet alles volledig bekend en het in menselijke wijsheid schrijven van dingen die volledig onduidelijk zijn kan dus leugenachtig blijken.
dan 12
9 vervolgens zei hij: �ga, daniël, want de woorden blijven geheim en verzegeld tot de tijd van [het] einde.
quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:48 schreef blackmage het volgende:
[..]
zucht bron?
nee dat dacht ik al.
trouwens ik denk dat het toch wel goed mogelijk zou kunnen zijn dat wetenschap een mooie bloei heeft gehad in het midden oosten tijdens de sterke overheersing van de islam, maar dan wel op de vlakken die de islam niet tegenspreken.![]()
ik moet zeggen dat geloof altijd een struikeblok zal zijn voor wetenschap, zoals het gristendom en dat de wereld plat is en dat het universum niet rond de aarde draait enzo, en de islam is daar net zo erg in.![]()
als je de vertaling juist leest... dan staat er inderdaad op het 'rond' der aarde, maar wel rond als in de zin 'bolvormig'.quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:48 schreef blackmage het volgende:
ik moet zeggen dat geloof altijd een struikeblok zal zijn voor wetenschap, zoals het gristendom en dat de wereld plat is
quote:op dinsdag 14 juni 2005 23:55 schreef triggershot het volgende:
[..]
volgens de koran is de aarde niet plat best bkackmage, ook niet geweest.![]()
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |