abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27914722
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 10:19 schreef godslasteraar het volgende:
tt: ja

lekker onderbouwd
pi_27915855
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 12:25 schreef triggershot het volgende:

[..]

lekker onderbouwd
er is simpelweg nooit een origineel geweest. het is een willekeurige verzameling teksten die in de loop van de tijd door oude reactionaire mannen zijn geschreven. de samenstelling van wat nu de bijbel is, is ook weer het product van de subjectieve beoordeling van oude reactionaire mannen.
en het staat uiteraard vol met tegenstrijdigheden, vervalsingen en leugens.
een aardig detail is de zogenaamde ''drie-eenheid'' een toevoegsel uit het einde van de 4e eeuw (geloof ik) in nieuwe katholieke bijbels is die passage geschrapt. terwijl die discussie in het verleden zulke conflicten heeft veroorzaakt.

gore vidal heeft een erg mooi, geromantiseerd, boek geschreven waar dit conflict aan de orde komt: ''julian''.
pi_27916110
quote:
op maandag 13 juni 2005 18:36 schreef triggershot het volgende:
vraag is:
is volgens jou de bijbel corrupt geraakt?
antwoord: islamieten, joden en christenen zijn corrupt geworden vanaf het moment dat de enige echte waarheid aan boeken ontleend werd.

een boek kan per definitie niet corrupt zijn, zoals het evenzo per definitie de waarheid niet in pacht kan hebben. het failliet van de bijbel is het failliet van de koran is het failliet van de tora. de tol betalen we allemaal: de wereld waarin wij leven vandaag.

discussies als deze doen mij vrezen dat de hoop op een eendrachtig samenlevende mensheid verder weg is dan ooit. corrupt zijn wij met zijn allen; en dan gaan we op leven en dood bekvechten over boeken.

probeer je buren eens te begrijpen, in plaats van ze te overtuigen, zou ik alle deelnemers aan deze discussie willen adviseren. hoe zinloos zo'n advies ook is aan mensen die liever lezen dan luisteren.
twee violen en een trommel en een fluit
pi_27924437
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 09:15 schreef triggershot het volgende:

was de bijbel niet aramees van origine dan?
nee.
pi_27924799
er word hier nou de hele tijd over feiten gepraat maar sorry het zijn geen feiten het staat niet vast dat het gebeurt is, was jij er bij dan?

Holy-Gosh-Golly-Gee-Willickers-Zippity-Doo, Batman!
[Centraal] Icons klaar terwijl u wacht! #56
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 juni 2005 @ 17:57:58 #56
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_27925107
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 17:45 schreef blackmage het volgende:
er word hier nou de hele tijd over feiten gepraat maar sorry het zijn geen feiten het staat niet vast dat het gebeurt is, was jij er bij dan?

nee, feiten zijn er niet echt. historisch gezien zijn er weinig dingen te bewijzen. maar met archeologie is er een boel wat toch boven water komt. historici gaan trouwens wel ervan uit dat jezus van nazareth daadwerkelijk heeft geleefd en is gekruisigd, of dat david de eerste belangrijke koning van het volk israel was.
archeologie heeft uitgewezen dat jericho een van de eerste steden ter wereld was en daarbij ooit ommuurd was. archeologie bewijst ook dat de wateringen van jeruzalem van koning hizkia er daadwerkelijk waren.
de bijbel (en de thora en koran) vallen historisch gezien een heel eind te reconstrueren, al blijft er natuurlijk een heleboel over.

maar of er een koning david was is hetzelfde als de vraag of napoleon daadwerkelijk heeft bestaan.
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 18:08:21 #57
33631 RedDevil085
NEIN, NEIN, NEIN
pi_27925362
quote:
op maandag 13 juni 2005 19:13 schreef tomek het volgende:
fuck religion
wat hij zegt... die hele bijbel en koran zijn gewoon historische boeken vol sterke verhalen... een soort van 2000 jaar oude comics, maar dan zonder de illustraties...

mensen die over water lopen, goden, handoplegging, mensen die water in wijn veranderen, etc etc...

allemaal sterke verhalen die er bij "de oude mens" als koek in gingen, maar waar tegenwoordig gelukkig toch vraagtekens bij gesteld worden.

verder zal ik religie maar niet al teveel afkraken om jullie tere zieltjes te sparen (zieltjes zijn overigens ook een fabeltje) maar het zuigt behoorlijk
When I die, I want to die like my grandfather - peacefully asleep - and not screaming like the passengers in his car...
Arguing on the Internet is like competing in the Special Olympics. Even if you win, you're still retarded.
pi_27925375
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 17:57 schreef tararaboemdijee het volgende:

[..]

nee, feiten zijn er niet echt. historisch gezien zijn er weinig dingen te bewijzen. maar met archeologie is er een boel wat toch boven water komt. historici gaan trouwens wel ervan uit dat jezus van nazareth daadwerkelijk heeft geleefd en is gekruisigd, of dat david de eerste belangrijke koning van het volk israel was.
archeologie heeft uitgewezen dat jericho een van de eerste steden ter wereld was en daarbij ooit ommuurd was. archeologie bewijst ook dat de wateringen van jeruzalem van koning hizkia er daadwerkelijk waren.
de bijbel (en de thora en koran) vallen historisch gezien een heel eind te reconstrueren, al blijft er natuurlijk een heleboel over.

maar of er een koning david was is hetzelfde als de vraag of napoleon daadwerkelijk heeft bestaan.
nah dat zou nog niet eens zo gek zijn hoor dat jezus bestaan heeft enzo maar of die echt de zoon van god was bewijs dat maar eens.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 juni 2005 @ 18:25:52 #59
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_27925788
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 18:08 schreef blackmage het volgende:

[..]

nah dat zou nog niet eens zo gek zijn hoor dat jezus bestaan heeft enzo maar of die echt de zoon van god was bewijs dat maar eens.
kijk, dat is inderdaad de vraag. dat valt niet te bewijzen. veranderde hij water in wijn? genas hij zieken? dat soort dingen.
(aan de andere kant, kijk jomanda tegenwoordig. waarom zou een timmermanszoon dat 2000 jaar geleden niet hebben gekund?)
In this world of evil and darkness I'm looking for the one girl that has the power to bring light into my heart. A light so pure that my evil thoughts about this world and the people living on it will vanish and I'll finally experience true love.
pi_27925925
het is duidelijk dat de bijbel door de primitieve mens geschreven is.
De werkelijkheid is voor iedereen anders
pi_27925946
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 18:30 schreef stims het volgende:

het is duidelijk dat jij de bijbel nog nooit gelezen hebt. .
  dinsdag 14 juni 2005 @ 19:03:32 #62
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_27926795
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 18:30 schreef stims het volgende:
wat een kolder. zeer veel werken (zowel muziek als theater en geschreven werk) door de eeuwen heen zijn gebaseerd op de bijbel en worden nog steeds als meesterwerken gezien.
en nota bene de bron van dat alles is ineens geschreven door primitievelingen?

hoeveel 'primitieve mensen' acht jij in staat tot het maken van een verzameld werk van 66 boeken wat met elkaar in harmonie is terwijl het geschreven is door 40+ mensen over een periode van verschillende eeuwen? en alle wijsheden, zeer actuele leefregels en omgangswaarden alsook bv. hygiene-voorschiften en grote hoeveelheden dichtkunst?

de schrijvers waren een hoop, maar niet primitief. je moet het toch eens in je leven een keer proberen door te lezen, dan pas kun je een beter oordeel geven.
-|-|- Peace Through Power -|-|-
pi_27927099
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 17:32 schreef dennismoore het volgende:

[..]

nee.
jezus sprak aramees.
pi_27927143
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:15 schreef triggershot het volgende:

jezus sprak aramees.
dus?
pi_27927194
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:16 schreef dennismoore het volgende:

[..]

dus?
het was niet een romeinse soldaat of een hebreeuws priester die de bijbel openbaarde aan de mens.
pi_27927195
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 17:57 schreef tararaboemdijee het volgende:

er is geen greintje bewijs dat david en dergelijke bestaan hebben. bij napoleon ligt dat iets anders.
I have a feeling we're not in Kansas anymore..
pi_27927212
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:18 schreef triggershot het volgende:

het was niet een romeinse soldaat of een hebreeuws priester die de bijbel openbaarde aan de mens.
.
pi_27927244
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:19 schreef dennismoore het volgende:

[..]

.

als jezus aramees sprak, en hij de bijbel aan de mensen leerde, waarom zou hij het dan in een ander taal doen? ( hiermee bedoel ik de originele bijbel.. geen vertaling. )
pi_27927293
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:20 schreef triggershot het volgende:

als jezus aramees sprak
de bijbel is een boek.
pi_27927309
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:20 schreef triggershot het volgende:

als jezus aramees sprak, en hij de bijbel aan de mensen leerde, waarom zou hij het dan in een ander taal doen? ( hiermee bedoel ik de originele bijbel.. geen vertaling. )
hij leerde de bijbel niet aan de mensen; er was nog niet eens een bijbel.
datzelfde geldt voor mohammed en de koran.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 juni 2005 @ 19:24:14 #71
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_27927351
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:18 schreef vow het volgende:

[..]

er is geen greintje bewijs dat david en dergelijke bestaan hebben. bij napoleon ligt dat iets anders.
dat heb je dus mis, dat bewijs is er wel!
oude geschriften van volkeren en samenlevingen om israel heen maken ook vermelding van bepaalde vorsten en hun daden hoor.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 19:25:15 #72
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_27927375
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:22 schreef vow het volgende:
de bijbel is een boek.
uuummm....ja dat klopt, maar wat is het verband tussen deze vaststelling en de daar bovenstaande bewering?
pi_27927391
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:22 schreef dennismoore het volgende:

[..]

hij leerde de bijbel niet aan de mensen; er was nog niet eens een bijbel.
datzelfde geldt voor mohammed en de koran.

in de bijbel zijn quotes van jezus, zoals : "wie mij ziet, heeft de vader gezien" . lijkt me onwerkelijk wanneer hij aramees spreekt, het na hem in een ander taal wordt opgeschreven.

tijdens leven van mohammed werd er al over een koran gesproken, en de volgorde was al bekend. controleer je bron voor je iets beweert.
pi_27927420
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:25 schreef stormseeker het volgende:

[..]

uuummm....ja dat klopt, maar wat is het verband tussen deze vaststelling en de daar bovenstaande bewering?

nooit gedacht dat we ooit aan ut zelfde kant zouden staan
pi_27927462
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:24 schreef tararaboemdijee het volgende:

[..]

dat heb je dus mis, dat bewijs is er wel!
oude geschriften van volkeren en samenlevingen om israel heen maken ook vermelding van bepaalde vorsten en hun daden hoor.
dat heb jij mis want dat is er niet.

egypte heeft het hele gebied ooit veroverd en nergens ook maar een vermelding van de joden of dat ze daar een koninkrijk zouden hebben. wel van de kanaanieten overigens, waar ze flink slag mee hebben geleverd. archeologisch bewijs ontbreekt over nagenoeg alles.
pi_27927504
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:25 schreef stormseeker het volgende:

[..]

dat jezus het niet geschreven heeft (in zijn taal) maar dat het minstens decenia na zijn dood is opgeschreven door eerste christenen.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 juni 2005 @ 19:30:04 #77
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_27927535
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:25 schreef triggershot het volgende:
in de bijbel zijn quotes van jezus, zoals : "wie mij ziet, heeft de vader gezien" . lijkt me onwerkelijk wanneer hij aramees spreekt, het na hem in een ander taal wordt opgeschreven.
wel als dat bijvoorbeeld lucas is die het jaren later allemaal opschrijft (of welke andere apostel dan ook), er zijn genoeg redenen te verzinnen om dit in het hebreeuws, grieks, latijn of welke taal dan ook op te stellen.
pi_27927575
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:30 schreef tararaboemdijee het volgende:

[..]

wel als dat bijvoorbeeld lucas is die het jaren later allemaal opschrijft (of welke andere apostel dan ook), er zijn genoeg redenen te verzinnen om dit in het hebreeuws, grieks, latijn of welke taal dan ook op te stellen.

zoals?
pi_27927633
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:25 schreef triggershot het volgende:

tja, dat dat jou onwerkelijk lijkt, da's jouw probleem he?
overigens geloof ik ook niet in letterlijke quotes tig jaar na dato. dus wat zou het.
quote:
tijdens leven van mohammed werd er al over een koran gesproken, en de volgorde was al bekend.
niet volgens wikipedia bijvoorbeeld. .
quote:
controleer je bron voor je iets beweert.
zegt degene die vrijwel niets van de bijbel weet. .
geef maar 's een bron dan.
  dinsdag 14 juni 2005 @ 19:32:55 #80
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_27927635
@trig: laten we geen overhaaste conclusies trekken , ik begrijp alleen niet wat die persoon bedoelde.

niemand weet met zekerheid wat jezus voor taal gesproken heeft. de overheersers spraken latijn en de meeste burgers spraken grieks en hebreeuws. jezus heeft mogelijk een gangbaar volksdialect gebruikt.

petrus bijv. ging nauw met jezus om en over hem staat er het volgende:
mat.
73 even daarna kwamen de omstanders dichterbij en zeiden tot petrus: "zeker, gij zijt ook een van hen; trouwens, uw dialect verraadt u."

paulus:
hand 21
40 nadat hij toestemming had gegeven, wenkte paulus, op de trappen staande, met de hand tot het volk. toen er een diepe stilte was gevallen, sprak hij hen in de hebreeuwse taal toe en zei:

hand 6
6 in die dagen nu, toen [het aantal] discipelen steeds toenam, begonnen de griekssprekende joden tegen de hebreeuwssprekende joden te murmureren, omdat hun weduwen bij de dagelijkse [voedsel]verdeling over het hoofd werden gezien.

dus niets is helemaal zeker, maar dit zijn wel wat aanwijzingen.

[ Bericht 2% gewijzigd door STORMSEEKER op 14-06-2005 19:38:14 ]
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 juni 2005 @ 19:37:20 #81
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_27927750
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:27 schreef vow het volgende:

[..]

dat heb jij mis want dat is er niet.

egypte heeft het hele gebied ooit veroverd en nergens ook maar een vermelding van de joden of dat ze daar een koninkrijk zouden hebben. wel van de kanaanieten overigens, waar ze flink slag mee hebben geleverd. archeologisch bewijs ontbreekt over nagenoeg alles.
let wel, ik heb het over de tijd vanaf ongeveer david. in mijn studie werd hij duidelijk neergezet als israel's eerste enigzins historisch aangrijpbare persoon (kort na het jaar 1000 voor christus). dat hij jeruzalem als hoofdstad maakte en een strijd voerde tegen de filistijnen. evenals zijn zoon salomo, de bouwer van de tempel. dat, en meldingen van de 'richteren' zijn bewezen dingen. ik geef toe dat alles daarvoor amper te reconstrueren valt. behalve dan genoemd voorbeeld van de muren van jericho en wat andere sprokkeltjes. maar vanaf de tijd van david komen geschiedenis en bijbel in grote lijnen toch aardig met elkaar overeen. vergeet niet dat de bijbel grotendeels verhaalt over de koningen en het volk en stammen in zijn algemeen, met soms een uitgelicht persoon.
  FOK!-Schrikkelbaas dinsdag 14 juni 2005 @ 19:39:06 #82
334 TARAraboemdijee
Vader!
pi_27927804
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:31 schreef triggershot het volgende:

[..]

zoals?
lukas was volgens mij geen aramees. de boodschap die de apostelen wilden uitdragen was voor de hele wereld, niet alleen voor de lokale joden, dook een reden om een meer gemeenschappelijke taal te nemen om het nieuwe testament in op te stellen.
pi_27928015
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:32 schreef dennismoore het volgende:

[..]

tja, dat dat jou onwerkelijk lijkt, da's jouw probleem he?
overigens geloof ik ook niet in letterlijke quotes tig jaar na dato. dus wat zou het.
[..]

niet volgens wikipedia bijvoorbeeld. .
[..]

zegt degene die vrijwel niets van de bijbel weet. .
geef maar 's een bron dan.

zelfde als dat jouw gedachtengoed jouw probleem is.. so? zijn we nu een stapje verder?
tjaah, gelukkig kan de een de ander niet dwingen om te geloven toch .

" niet volgens wikipedia bijvoorbeeld."

goh, ik vraag me wat meer valid is. wikipedia of islamitische bronnen?

aramees.. wikipedia..

"de rabbijnse geschriften zijn grotendeels in het aramees geschreven. jezus sprak hoogstwaarschijnlijk aramees, en in de film the passion of the christ (2004) wordt het merendeel van de dialogen dan ook in het aramees gevoerd."
http://nl.wikipedia.org/wiki/aramees
pi_27928042
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:32 schreef stormseeker het volgende:
@trig: laten we geen overhaaste conclusies trekken , ik begrijp alleen niet wat die persoon bedoelde.

ik bedoel verdedigen van bijbel..
pi_27928096
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:46 schreef triggershot het volgende:

zelfde als dat jouw gedachtengoed jouw probleem is.. so? zijn we nu een stapje verder?
tjaah, gelukkig kan de een de ander niet dwingen om te geloven toch .
fijn, zo'n open deur. .
quote:
" niet volgens wikipedia bijvoorbeeld."

goh, ik vraag me wat meer valid is. wikipedia of islamitische bronnen?
liever een objectieve wetenschappelijke bron.
geen stel gelovigen die elkaar nablaten dat hun religie onfeilbaar is.
quote:
"de rabbijnse geschriften zijn grotendeels in het aramees geschreven. jezus sprak hoogstwaarschijnlijk aramees, en in de film the passion of the christ (2004) wordt het merendeel van de dialogen dan ook in het aramees gevoerd."
http://nl.wikipedia.org/wiki/aramees
your point being? .
  dinsdag 14 juni 2005 @ 19:53:56 #86
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_27928226
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:47 schreef triggershot het volgende:
ik bedoel verdedigen van bijbel..
ja joh, niet serieus bedoeld
pi_27928271
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:49 schreef dennismoore het volgende:

[..]

fijn, zo'n open deur. .
[..]

liever een objectieve wetenschappelijke bron.
geen stel gelovigen die elkaar nablaten dat hun religie onfeilbaar is.
[..]

your point being? .

ja he,

voor mij is mijn religie onfeilbaar. ik verwacht niet van jou dat je mijn mening deelt. nergens spreekt de islam de wetenschap tegen. de wetenschap in de midden oosten heeft zelfs zijn bloei gehad tijdens de bloei periode van de islam.

jij kwam aan met iets van wikipedia, dus refeer ik je ook naar naar wikipedia over wat jezus, hoogst waarschijnlijk sprak. aramees.
pi_27928289
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:53 schreef stormseeker het volgende:

[..]

ja joh, niet serieus bedoeld

i know
  dinsdag 14 juni 2005 @ 19:56:33 #89
53191 STORMSEEKER
Waakt Voortdurend..
pi_27928304
--laat ook maar even--
pi_27928354
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:56 schreef stormseeker het volgende:
maar we weten het niet zeker. zullen we overgaan op een volgend onderwerp voordat er onnodig verhitte discussie gevoerd gaan worden?
(@iedereen)

alles wat ik hier typ, is totaal niet persoonlijk. dus wanneer anderen met interessante onderbouwde argumenten komen. ben ik juist tevreden omdat ik iets kan leren. al is het een "verhitte discussie"

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2005 20:02:33 ]
pi_27928471
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:56 schreef stormseeker het volgende:
--laat ook maar even--

wat vind jij dan over?:

"eli eli lama sabachtani" : dat is aramees

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 14-06-2005 20:01:59 ]
pi_27928585
kijk er word hier wel de hele tijd over ja schriften hier schriften daar, als ik hier nu schrijf dat ik almachtig ben een een zombie dan word dat nog niet de waarheid.

als je er niet bij was kan je de kleine dingetjes zoals zieken genezen niet bewijzen, ze kunnen van mijn part allemaal bestaan hebben hoor maar waarschijnelijk neptze ze alles heel hard of geloofde ze er zelf heel erg in terwijl het dikke kolder was.

dit is zo bij het gristendom en bij de islametjes enz.
pi_27928634
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 19:55 schreef triggershot het volgende:

voor mij is mijn religie onfeilbaar.
daarom ben je ook een fundamentalist die blindelings in dogma's gelooft zonder te durven twijfelen. .
quote:
ik verwacht niet van jou dat je mijn mening deelt.
je probeert met dit topic mensen te overtuigen van jouw mening.
quote:
nergens spreekt de islam de wetenschap tegen.
lijkt me een boude bewering.
quote:
de wetenschap in de midden oosten heeft zelfs zijn bloei gehad tijdens de bloei periode van de islam.
och, laatst las ik nog dat na de opkomst van de islam de wetenschap daar enorm in elkaar zakte.
quote:
jij kwam aan met iets van wikipedia, dus refeer ik je ook naar naar wikipedia over wat jezus, hoogst waarschijnlijk sprak. aramees.
en dat ontkent ook niemand. .
pi_27928692
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 20:05 schreef blackmage het volgende:
kijk er word hier wel de hele tijd over ja schriften hier schriften daar, als ik hier nu schrijf dat ik almachtig ben een een zombie dan word dat nog niet de waarheid.

als je er niet bij was kan je de kleine dingetjes zoals zieken genezen niet bewijzen, ze kunnen van mijn part allemaal bestaan hebben hoor maar waarschijnelijk neptze ze alles heel hard of geloofde ze er zelf heel erg in terwijl het dikke kolder was.

dit is zo bij het gristendom en bij de islametjes enz.

ja, goed maar religie is persoonlijk. niemand kan de ander dwingen puur te geloven zonder dat betreffende persoon het wil. religie moet je om je heen voelen en in je hart hebben. het hoeft niet wetenschappelijk bewezen en wiskundig uitgewerkt te zijn. je moet aanwezigheid van god om je heen voelen. net zoals een blinde in de zon gelooft. hij ziet het niet, maar voelt het wel.
pi_27928755
schijnt dat door een bepaald gebied in de hersenen electrisch te stimuleren, iemand een religieus gevoel ervaart, een gevoel van gods nabijheid.
pi_27928812
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 20:07 schreef dennismoore het volgende:

daarom ben je ook een fundamentalist die blindelings in dogma's gelooft zonder te durven twijfelen. .

oordelen over iemand achter je pc. zegt weinig over jou hoor
quote:
je probeert met dit topic mensen te overtuigen van jouw mening.

he leg geen woorden in mijn mond.

kijk maar naar mijn op. ik gaf een stelling, gaf mijn mening erover. en vroeg daarna wat anderen ervan vonden. wat voor jou de ander "overtuigen" is, is enkel mijn mening onderbouwen.
quote:
och, laatst las ik nog dat na de opkomst van de islam de wetenschap daar enorm in elkaar zakte.

interessant, waar las je dat?
pi_27928894
quote:
op dinsdag 14 juni 2005 20:12 schreef triggershot het volgende:

oordelen over iemand achter je pc. zegt weinig over jou hoor
op basis van je posts hier.
quote:
he leg geen woorden in mijn mond.

kijk maar naar mijn op. ik gaf een stelling, gaf mijn mening erover. en vroeg daarna wat anderen ervan vonden. wat voor jou de ander "overtuigen" is, is enkel mijn mening onderbouwen.
kwestie van tussen de regels lezen.
quote:
interessant, waar las je dat?
een van de vele topics hier op fok.
is wellicht wel te googlen.
pi_27928903
ehm ja, dus jij onderbouwt je fucking leven op een gevoel dat je om je heen voelt?
het is maar net wat je leven wil doen maar ik laat me dus zeker weten niet foppen door mijn hersen en al die andere hersenloze religie fanaten met hun gevoel
pi_27928926
statenvertaling en gospels zijn niet zo corrupt. statenvertalingen zijn er tot honderden jaren geleden nog terug te vinden. en de officieele papyrusrollen ook. tegenwoordig is de grootste verloedering van de bijbel nu men de tekst gaat aanpassen zodat het begrijpbaar is voor kinderen en volwassenen met een kleine woordenschat. de originele betekenis kan niet meer objectief worden achterhaald hierdoor voor de gemiddelde persoon door deze boeken te lezen. gelukkig zijn de statenvertalingen er nog (die zijn samengesteld uit verschillende schriften die op oudheid zijn te dateren). die corruptheid valt wel wat mee als je het mij vraagt maar wordt meer aangevoerd door mensen die zich er niet zoveel voor interesseren maar toch op een website even snel een argument willen zoeken om gelovigen af te kunnen kraken.
pi_27928998
quote:
wat ik weet is dat in afrika men juist veel sneller economische groei kreeg doordat de verschillende religies in dat land zich meer op de islam gingen afstemmen waardoor de cultuur meer gelijk werd en men beter kon handelen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')