abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_28053602
Jongéns, wat een mooie plaatjes komen er weer voorbij!

Ik heb vandaag voor het eerst dit jaar weer in m'n tuin gegeten!
De hele middag en avond vrienden over de vloer gehad die het zware werk in de tuin hebben gedaan, tussendoor gezellig eten en ze toen weer aan het werk gezet.
En de eerste helft is af!

Rond half 10 was het grote moment daar: ik kon eindelijk gras gaan zaaien.
Net alles nog even flink veel water gegeven en tevreden met een drankje rond zitten kijken, woei.

Zodra het gras op de eerste helft opkomt en begaanbaar is, doen we de andere helft, dus deze zomer gaat het helemaal goedkomen.
Ik zal snel m'n peppi en kokki-tekening hier plaatsen, zodat je een beetje een idee krijgt hoe het er ongeveer uit ziet/gaat zien.

* shmoopy is moe maar zeer voldaan.
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
pi_28061493
Zojuist ontdekt dat er wat luizen (zwarte en witte) op m'n Vlijtig Liesje zitten (in hangpot in de tuin dus)...

Nou had ik nog wat van die kartonnen anti-luis-pijltjes liggen, en wil er meteen werk van gaan maken... lees ik op de verpakking dat ze NIET geschikt zijn voor o.a. Vlijtig Liesje (Impatiens).

Baal.

Weet iemand hoe ik die het beste kan bestrijden?
Afwasmiddel met spiritus misschien?
NEE tegen elke vorm van religieus fundamentalisme.
JA tegen mensenrechten, vrije individuele keuzes en gelijkwaardige behandeling.
  maandag 20 juni 2005 @ 15:54:14 #103
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28091966
de gasbrander erop! reken maar dat ze dan niet zoveel te vertellen meer hebben

de oleander staat bijna in bloei! ik was een paar dagen weggeweest (o.a. Defqon ) en kom ik thuis: zie ik de eerste rode bloemblaadjes al bijna verschijnen!

*smurf gaat nou de tuin weer in, tis geen weer om binnen te zitten
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_28113948
Zometeen ga ik de achterste hoek van de tuin aanpakken... ik hád er bloemenzaad gestrooid, maar wat er nu opkomt lijkt op onkruid, veel, lelijk en zonder bloemen.... ik dun het flink uit en zet er de hosta's neer ter opvulling.. zijn die ook meteen een beetje uit het zicht.
Het is tiepies zo'n hoek waar je niks mee kan. Weinig zon ook, alleen smorgens en het is direkt onder de enorme larix.
Een lastig hoekie dus.
pi_28114717
Op deze site staat een hele lijst met planten die geschikt zijn voor schaduwplekjes. Daar zit vast wel wat leuks voor je bij!

Enne... let maar niet op wat bovenaan op die site staat... in mijn ogen ben je echt geen 'dummie', hoor!
pi_28142194
quote:
Op maandag 20 juni 2005 15:54 schreef Veersesmurf het volgende:
de gasbrander erop! reken maar dat ze dan niet zoveel te vertellen meer hebben
Daar dacht ik zelf ook al aan, maar ik vrees dat m'n Liesje dan al gauw óók niet zo 'vlijtig' meer is...

Maar goed, ik heb nu dit spul gekocht bij het tuincentrum, dat is milieuvriendelijk en geschikt voor alle binnen- en buitenplanten, zeggen ze.

Dus ook voor Vlijtige en Minder Vlijtige Liesjes.
pi_28143320
Skoet!
Dankjewel voor die link, met die verplaatste hosta's zit ik dus goed, en ik heb nu spijt dat ik de kerria (die ook aan de andere kant staat) eruit heb gesloopt.
Maar ik ga als die wildbloemen dood zijn er wat anders inzetten met behulp van je linkje

http://www.neerlandstuin.nl/plantenb/ajuga.html
Dit lijkt me b.v. ook wel erg mooi in die hoek .

[ Bericht 39% gewijzigd door Blues op 22-06-2005 20:43:51 ]
pi_28143908
Graag gedaan!
Ik ben zelf ook blij met die info, want een vrij groot deel van onze (niet al te grote) tuin ligt ook in de schaduw. En het valt niet altijd mee om daar wat leuks voor te vinden. Maar hier kunnen we idd wel aardig mee vooruit...

pi_28174661
Hello!

Okidoki! We hebben een leuke voortuin, met veel hedra...en dus ook veel luizen...
Hoe krijg ik deze weg? De luizen dus...
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
pi_28175302
Ik heb alleen een linkje van mijn favo-site voor je
http://www.neerlandstuin.nl/ziekplagen/bladluis.html
pi_28176489
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 19:45 schreef Scootmobiel het volgende:
Maar goed, ik heb nu dit spul gekocht bij het tuincentrum, dat is milieuvriendelijk en geschikt voor alle binnen- en buitenplanten, zeggen ze.
Jaaa, werkt als een tiet!
Obli, opletten!

Ik heb het ook, mijn roos zat vol met luis en na 1x spuiten was het al weg.
pi_28176512
"Mijn roos zat vol met luis."
Da's best een rare zin.
pi_28177015
Ik doe altijd gewoon water met wat afwasmiddel, werkt ook als een tierelier
pi_28177076
Yup, of de variant afwasmiddel en spiritus.

En ik vergeet helemaal te melden dat mijn gras groeit!!!
Heb met deze temperaturen de hele week een paar keer per dag staan sproeien, en het is gelukt.
pi_28178003
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 22:34 schreef Tinkerbell het volgende:
Ik doe altijd gewoon water met wat afwasmiddel, werkt ook als een tierelier
Daar moet toch iets bij? Spiritus of zoiets?
Of je leest even shmoopy haar berichtje...
pi_28244019
Lauw water,groene zeep en spiritus, grootmoeders recept, werkt echt adembenemend goed
Rien ne sert de penser. Il faut réfléchir avant.
pi_28248052
Onze prunus begint weer uit te lopen na het snoeien van drie weken terug!

If gymnastics were easy, it would be called football!
  zondag 26 juni 2005 @ 20:06:28 #118
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28254876
ik denk dat die prunus wel zal bloeien volgend jaar hoor, als ik dat zo zie!

zo, vorige week bijna elke dag in de tuin gewerkt, was het goed weer voor! die stomme oleander bloeid nog steeds niet ik dacht 2 weken trug dattie toch echt heel snel zou bloeien. de bloempjes ontluiken wel, maar zijn nog niet open zeg maar
naja, geduld is een schone zaak zeggen ze toch
pi_28255281
quote:
Op zondag 26 juni 2005 20:06 schreef Veersesmurf het volgende:
ik denk dat die prunus wel zal bloeien volgend jaar hoor, als ik dat zo zie!
Hoop het ook! Ben blij dat hij nu weer uit loopt, vond het maar saai zo'n geknot boompje.
pi_28278782
kan iemand mij alsjeblieft helpen? hoe moet ik meloenen planten? en onderhouden? ik heb ze uit turkije gekregen maarja ik kan geen turks. Ik kan het op internet ook nergens vinden. Wel over hoe ie eruit ziet maar jemig dat interseert me niet. Het zijn watermeloenen. Ik heb de pitjes.
  maandag 27 juni 2005 @ 17:52:35 #121
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28279076
de planten kun je het beste in een kas zetten. als ze eenmaal zijn aangeslagen geen water meer geven! echt helemaal niets!
hebben wij met galiameloenen gehad. die deden we het eerste jaar elke week een goeie slok water geven, maar toen kwamen er geen vruchten aan. wij terug naar dat mannetje waar we die planten hadden gekocht en gezegd dat we ze toch echt genoeg water gaven! daar zat het hem dus in. meloenen mogen het liefst helemaal geen water.

ow, en als je alleen nog de pitjes hebt (dus nog geen plantjes) ben je wel een beetje aan de late kant denk ik. kun je ze misschien beter bewaren tot volgend jaar
pi_28279667
ja ik hoorde al van een ander dat ik ze beter in april kon planten. Dus dat word niet meer wat. Maar bedankt voor de uitleg!!!
pi_28281248
O o, ik heb ook een meloen in de kas staan. Ik weet even niet welke, maar die geef ik wel water. Er zitten wel bloemetjes aan. Nu lees ik dat ik geen water moet geven en weet ik niet zo goed wat ik moet doen.
  maandag 27 juni 2005 @ 19:30:24 #124
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28281584
je kunt het dit jaar met water proberen, en dan kijken of er veel en lekkere meloenen aankomen. mijn ervaring echter is dat het bij ons niet zo werkte! succes met de keuze

maaruh Vonnet: waarom heb je dan pitjes van een watermeloen uit Turkije meegenomen? die dingen kun je hier ook kopen (meloenen) er is speciaal watermeloenenzaad op de markt en er zijn zelfs opgekweekte plantjes ook te koop!
pi_28283429
Mijn waterlelie wil niet groeien
Ik heb hem een week of 4 geleden gekocht, netjes in een vijvermand gedaan, met echte waterleliegrond.
Hij heeft 2 weken in een ton met water gestaan, voordat m'n nieuwe vijver klaar was. Maar hij is in al die tijd nog helemaal niets gegroeid!

Hoe kan ik zien of deze plant nog gezond is? En wat zou ik kunnen doen?
Ik heb nog nooit een vijver gehad, dus heb geen idee... Jullie wel?
pi_28283490
Oja, tis een dwerg waterlelie: nymphaea pygmaea rubra.
  maandag 27 juni 2005 @ 21:28:19 #127
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_28284230
Kan soms wel een jaartje duren voordat ie gaat bloeien, waterlelies groeien niet echt snel, gewoon wat tijd geven komt vanzelf goed
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_28286124
quote:
Op maandag 27 juni 2005 19:30 schreef Veersesmurf het volgende:
je kunt het dit jaar met water proberen, en dan kijken of er veel en lekkere meloenen aankomen. mijn ervaring echter is dat het bij ons niet zo werkte! succes met de keuze

maaruh Vonnet: waarom heb je dan pitjes van een watermeloen uit Turkije meegenomen? die dingen kun je hier ook kopen (meloenen) er is speciaal watermeloenenzaad op de markt en er zijn zelfs opgekweekte plantjes ook te koop!
Mijn zus was op vakantie in turkije en heeft die zaadjes meegenomen voor mijn moeder. Dus ik wilde even opzoeken hoe dat moest. Dus ze zijn niet van mij hoor.
  maandag 27 juni 2005 @ 22:28:12 #129
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28286306
ow hehe ok dit jaar hebben wij trouwens geen meloenen. in de broeibak staan nou bonen, tomaten en andere groenten jammer genoeg. meloenen van eigen bodem zijn zo enorm lekker!
pi_28305196

Bloemetjes!
  vrijdag 1 juli 2005 @ 21:57:58 #131
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_28398633
Wow, prachtige bloemen zeg

Even iets anders, heb plantje gezaaid, en nu zag ik net dat het plantje er niet uit ziet
Rare gele plekken/ stukken erin. Maar nou het mooie:
Toen ik dit van dichterbij wilde bekijken, want in die lichtere stukken zat ook een beetje grijs/zwart,
bewoog het !!!!
Het is een beestje van ongeveer 2 a 3 mm groot, en zit in het blad. Dus zeg maar tussen de onderkant en de bovenkant in!
Brrrr
Iemand enig idee wat dit voor iets is?

Ga het morgen ook vragen in de winkel.....
allesj komt goet - najib amhali
  zaterdag 2 juli 2005 @ 15:32:50 #132
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28414213
is een behoorlijk dik blad dan, als het beestje 3 mm is. ik heb overigens geen flauw idee wat het is...
  zondag 3 juli 2005 @ 13:35:29 #133
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28442423
nooit gedacht dat dit topic nog is een kickje nodig had...

dan maar even een tekening van onze huidige tuin. deze heb ik gemaakt omdat we onze tuin gaan veranderen en ik de 'eer' heb om het te tekenen met alle gevolgen van dien.
de tekening is misschien niet echt duidelijk, maar ik zal vanmiddag even een foto'tje maken van de tuin zoals hij eruit ziet.

pi_28445518
Het "bloemenveld" (ik had wildbloemen gezaaid) komt nu op, het lijkt wel onkruid, echt waar
Ik ga het er a.s.a.p. uithalen en van die paarse bodembedekkers erin zetten.
2 hosta's staan er al, en ze zijn meteen in bloei gegaan... prima plekkie dus kennelijk
  zondag 3 juli 2005 @ 15:24:20 #135
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28445776
"van die paarse bodembedekkers" bedoel je Vinca?

*loopt naar buiten om wat foto's te gaan maken....
  zondag 3 juli 2005 @ 16:07:19 #136
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28447111
Zo, eerst maar eens de foto die ik had beloofd van de tuin:

Klein stukje border met lelies (eigenlijk gepatenteerd) die straks gaan bloeien + 3 datura's met schitterend blad.

Kent iemand de naam van deze mooi-bloeiende vaste plant?

Hortensia arborescens 'Annabelle' met op de voorgrond een Crambe en aan de zijkant een bloeiende Hosta

Bloem van een stokroos

Bloeiende Spirea japonica 'Anthony Waterer'. Hij staat nu nog in de groentetuin omdat ik nog geen geschikt plekje kon vinden van het voorjaar. Daarnaast overigens een rode kornoelje (Cornus alba 'Syberica') die ook nog geen vaste standplaats heeft gekregen.

Als laatste een Brugmansia die straks creme/geel/wit gaat bloeien.

En nou allemaal de tuin in en lekker fotograferen die handel! Kben benieuwd wat er bij jullie allemaal in bloei staat of gaat komen
pi_28451008
Smurf, prachtig !!!

Mijn knullig afstekende tuintje begint ook een beetje op kleur en gewicht te komen

Zonnebloemen voortgang :

Vanmiddag :

En wat zit er tussen het gras
Is dit een wild aardbeitje of zo?

En wat is dit????

zondag 3 juli 2005 @ 20:03:04 #138
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28453073
zozo, die zonnebloemen groeien aardig door!

dat schattige lieve rooie aardbeitje zou ik toch maar binnen nu en 2 min. weghalen. het breid enorm uit en als je het 3 jaar laat staan kan je jezelf afvragen: en wat zit er tussen de wilde aardbeien? is dit gras ofzo?
weghalen die rommel dus! teminste dat zou ik doen....

dat plantje ken ik ook niet. vaste planten ben ik heel slecht in
pi_28453245
quote:
Op zondag 3 juli 2005 16:07 schreef Veersesmurf het volgende:
Zo, eerst maar eens de foto die ik had beloofd van de tuin:
*knip*
Wow, ziet er mooi uit, en dit ga je veranderen?? Waarom?? en hoe?? (ben verder niet nieuwsgierig ofzo..)
pi_28454057
quote:
Op zondag 3 juli 2005 20:03 schreef Veersesmurf het volgende:
zozo, die zonnebloemen groeien aardig door!

dat schattige lieve rooie aardbeitje zou ik toch maar binnen nu en 2 min. weghalen. het breid enorm uit en als je het 3 jaar laat staan kan je jezelf afvragen: en wat zit er tussen de wilde aardbeien? is dit gras ofzo?
weghalen die rommel dus! teminste dat zou ik doen....

dat plantje ken ik ook niet. vaste planten ben ik heel slecht in
Die rommel ziet er net zo liev uit
Nou ja, ik ga morgen wel ff proberen te spitten... zal wel met wortel en al moeten he
En in het voortuinstukkie loopt die verdomde es steeds uit Ik haat dat kreng
Het prunussie loopt flink uit nu
  zondag 3 juli 2005 @ 21:13:30 #141
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28455473
2 Fiorenza: We gaan de boel veranderen omdat we niet meer aan het onderhoud toekomen. Mijn vader en moeder doen er wel redelijk wat in, maar te weinig om al het onkruid te onderdrukken.
Aan mij de taak om een zodanig ontwerp te maken dat de tuin verdeeld wordt in 'kamers' zodat je sneller een stukje schoonmaakt. Nu zijn het 3 grote borders. straks misschien 5 of 6. Ook wil ik ergens een stukje bestrating waar op gezeten kan worden, en hagen die horizontaal lopen om de lengte wat te breken. Als de tekening zover is zal ik hem uiteraard hier posten
Enorm mooie avatar overigens, schitterend!

2 Bluezz: Ja nu ziet het er misschien nog lief uit maar als je tuin er straks vergeven mee staat zul je het wel minder mooi vinden denk ik.
Het is wel slim om met wortel en al te doen idd, maar een spa hoeft er niet aan te pas te komen hoor, die dingen wortelen vrij oppervlakkig. gewoon met een handkappertje ofzo even weghalen. Zorg wel dat je alles weghaald, want je laat gemakkelijk iets zitten omdat hij snel uitbreid via uitlopers die meteen wortelen ongeveer.
Ookal snoei je een es terug tot op de grond, meestal loopt hij toch gewoon weer uit (net als een els en een vlier) wat goed helpt is de es afzagen tot op 10 cm. van de grond. wat sneetjes inzagen zodat er water in kan komen, dan rot hij vanzelf weg. Je kunt het proces ook laten versnellen door er Round-up in te gooien. Dit is echter niet ecologisch!
pi_28455809
Die es is dus al een keer gekapt, en die uitlopers snoei ik eraf.
Ik ga eerst maar eens wat zaagwerk verrichten voor ik die troep erop gooi.
pi_28468793
Nog even weer onze Prunus showen die weer helemaal uitloopt! Gaat snel zeg.

pi_28470174
@ veersesmurf: Thanks, ik hoop deze binnenkort ook in eigen tuin te hebben (deze foto is gejat )
Er zitten al 4 knoppen in de clematis, dus heb goeie hoop !
pi_28477628
Jaaa Nilasha, de onze gaat ook al zo hard.
En die van 2 tuintjes verderop, die ongesnoeid staat, ziet er maar zieligjes uit
pi_28485409
In onze voortuin hebben wij een boompje staan waar in het voorjaar van die katjes in komen. Vorig jaar hebben we 'm op de gok in het najaar gesnoeid, hij bloeit weer prima, alleen op dit moment worden de takken wel erg lang.
Kan iemand me vertellen wanneer we hem 't beste kunnen snoeien?
  maandag 4 juli 2005 @ 19:29:53 #147
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28486396
het is een wilgje (Salix) dat je in je voortuin heb staan (vanwege de katjes) wanneer je hem moet snoeien...volgens mij in het voorjaar (april), maar dat weet ik niet zeker.

edit: is het toevallig een Salix repens 'Armando' ?

[ Bericht 15% gewijzigd door Veersesmurf op 04-07-2005 19:36:27 ]
pi_28487287
Heb even gegoogled op die Salix repens Armando.. maar dat is 'm niet.
Zal wel even een foto maken.
pi_28487532
Beetje donker want heb 'm nu net gemaakt, maar dit is 'm:

maandag 4 juli 2005 @ 20:21:46 #150
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28488305
ja dat dacht ik wel dat dat hem zou zijn. iets in die buurt dan teminste
het is zoiezo een Salix repens. welke varieteit weet ik niet, maar volgens mij moet je hem snoeien na de bloei (die katjes is de bloei, dus als de katjes eraf zijn gevallen) en dan zo dicht mogelijk tot op de knot. dus niet allemaal stukjes van 2 cm. laten zitten

het is wel een mooi exemplaar vind ik, daar zullen heel wat katjes aankomen volgend voorjaar (ik zou hem niet meer snoeien iig denk ik!)
pi_28489056
Thx smurf!!!
  dinsdag 5 juli 2005 @ 13:51:57 #152
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_28510343
quote:
Op zaterdag 2 juli 2005 15:32 schreef Veersesmurf het volgende:
is een behoorlijk dik blad dan, als het beestje 3 mm is. ik heb overigens geen flauw idee wat het is...
Nou nee, het beestje is zo plat als een dubbeltje, eigelijk nog platter. en 3 mm lang. In de winkel hadden ze het over een soor mijn-nog iets, maar het lijkt er niet helemaal op.
Alles maar eruit geknipt.... snif
en maar hopen dat het goed komt. Ik heb het gelukkig nog niet ergens anders gezien.
doeiiiiii

Oja, prachtige foto's weer zeg!
  dinsdag 5 juli 2005 @ 14:13:02 #153
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28511151
ah ok, ik dacht al dat moet een behoorlijk blad zijn geweest dan
maar goed, zoals Najib zegt: allesh komt goet
  Moderator donderdag 7 juli 2005 @ 11:05:04 #154
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_28581643
Hallo, leuk topic is dit.
Aangezien ik me hier onder kenners bevind, dacht ik dat mijn vraag hier wel kwijt kon.
Er is in mijn voortuin spontaan een heel leuk plantje tevoorschijn gekomen, ben eigenlijk benieuwd of iemand hem kent.

JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_28582419
Wow, wat een prachtige bloemen, senesta!
Het lijkt me een beetje hibiscus-achtig, maar ik heb geen idee of het dat ook is... Je hebt daar immers aardig wat soorten van.
Misschien dat iemand anders daar meer over kan zeggen.
pi_28584929
heb je misschien een foto van iets verder af? ik heb ook zoiets staan, maar die is nog niet helemaal in bloei...
  Moderator donderdag 7 juli 2005 @ 14:54:39 #157
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_28589244
Ik heb er één van iets verder af, kan vanmiddag nog wel even kijken of ik er nog één kan maken.

Moderator zaterdag 9 juli 2005 @ 15:12:53 #158
5428 crew  miss_sly
pi_28653562
Ik ben plantjes aan het zetten in onze voortuin
Zal straks een fotootje plaatsen

Niet veel bloemen trouwens, vooral groen nu
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_28655038
hmm, dit is niet dezelfde als ik heb.. geen idee hoe deze heet.
  zaterdag 9 juli 2005 @ 16:59:00 #160
110350 Veersesmurf
travelsmurf
pi_28656216
ik kan het blad niet zo goed zien, maar lijkt wel op de bloemetjes van een geranium (die zijn er in alle soorten en maten )
  Moderator zaterdag 9 juli 2005 @ 21:01:15 #161
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_28662065
Het blad is langwerpig, en harig.
pi_28693031
Campanulaatjes in de tuin gezet, gewacht tot ze uitgebloeid waren...., zitten er allemaal knopjes in
gras gemaaid, kanten afgestoken en alles staat er weer prima bij
Achterin de tuin staan nu 2 hosta's en een hortensia, die ik voor mijn verjaardag kreeg... het is het bekende schaduwplekkie waar ik de lelijke onkruidmeuk wat een mooi wildbloemenbed moest worden uit heb gehaald. Nog wat kaal maar daar komt binnenkort nog wel wat bij.

Oh en wat is lavendel toch een dankbare plant
2 jaar op een balkonnetje in een langwerpige bak, overgezet in een lelijk stukje tuin langs de zijkant, het loopt niet alleen uit nu, maar bloeit prachtig
pi_28693248
quote:
Op zondag 3 juli 2005 18:41 schreef Bluezz het volgende:

Gevonden wat het is
Campanula lactiflora :

pi_28711188
Wat een prachtige bloemen en planten heeft iedereen!

Zelf heb ik een balkon vol met Petunia's en Geraniums. Nu ga ik begin augustus ongeveer 10 dagen op vakantie en ik maak me een beetje zorgen over mijn bloemen. Ik woon hier net en de buren ken ik nog niet goed genoeg om hen te vragen mijn planten water te geven. Voor mijn ouders en vrienden is het erg ver. Is er een manier om ervoor te zorgen dat de planten niet uitdrogen of houden ze het wel een dag of tien uit zonder water?
pi_28751398

mn eerste bloem in mn clematis !

Alleen zit het ding vol met beestjes (luizen?)
Iemand een goede tip om ze uit te roeien?? Ze vreten alle blaadjes op
  Moderator woensdag 13 juli 2005 @ 12:08:36 #166
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_28764657
Bij de intratuin hebben ze goede middeltjes, ook biologisch, op basis van parrafineolie (vast niet goed geschreven) geloof ik.
Mooie bloem hoor, ik heb vier clematissen in de tuin staan, de mijne lijken wel wat op die van jou.
Ik heb er ook één die van november tot februari bloeit, komen witte klokjes in, echt heel leuk.
pi_28808549
Hier mijn trots (ik heb geen idee wat het is, maar vind het wel heel mooi!):

En hier een stukje van de tuin, met mijn pas aangelegde vijver (de plantjes er omheen moeten nog flink groeien!):
pi_28812650
Ziet er leuk uit zeg, je vijver met dat zitje
Is het geen lelie???

Google zegt :
pi_28813647
quote:
Op donderdag 14 juli 2005 18:47 schreef _Angie_ het volgende:
Hier mijn trots (ik heb geen idee wat het is, maar vind het wel heel mooi!):
[afbeelding]

[afbeelding]
Dat is inderdaad een lelie, en een mooie ook.

Ik heb ooit eens een topic geopend over lelies, maar ja, die search he.
Edit: gevonden Lelie.

[ Bericht 23% gewijzigd door dwerg op 14-07-2005 22:22:09 ]
I intend to live forever, or die trying.
pi_28817144
quote:
Op woensdag 13 juli 2005 12:08 schreef senesta het volgende:
Bij de intratuin hebben ze goede middeltjes, ook biologisch, op basis van parrafineolie (vast niet goed geschreven) geloof ik.
Mooie bloem hoor, ik heb vier clematissen in de tuin staan, de mijne lijken wel wat op die van jou.
Ik heb er ook één die van november tot februari bloeit, komen witte klokjes in, echt heel leuk.
de mijne heet 'president'op de foto is ie nog niet helemaal volledig in bloei, nu is ie NOG mooier
Dit weekend maar eens gaan kijken bij intratuin voor anti-luis..
pi_28853028
2 Fiorenza: Wij gebruiken altijd Pirimor tegen luizen. werkt enorm goed! het is een blauw middel (geloof ik) dat je moet verdunnen met water en dan op de plant moet spuiten. schitterende bloem overigens!

2 Angie: dat is idd een lelie, en wat voor 1! ik heb ook lelies in de tuin staan, maar daar zitten niet zo veel knoppen in als in die van jouw. erg mooi!
tegen de tijd dat mijn lelies open zijn zal ik ook even een foto'tje posten
  maandag 25 juli 2005 @ 12:38:31 #172
121706 madelief68
blij blij blij blij blij
pi_29108078
quote:
Op donderdag 7 juli 2005 11:05 schreef senesta het volgende:
Hallo, leuk topic is dit.
Aangezien ik me hier onder kenners bevind, dacht ik dat mijn vraag hier wel kwijt kon.
Er is in mijn voortuin spontaan een heel leuk plantje tevoorschijn gekomen, ben eigenlijk benieuwd of iemand hem kent.
Hoi Senesta,

Ik weet niet meer hoe dit plantje heet, maar volgens mij is het een eenjarige plant, ik heb deze in een zakje mengzaad zitten....
  Moderator maandag 25 juli 2005 @ 17:26:24 #173
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_29116226
oh dat zou jammer zijn, ik vind hem heel erg leuk.
  maandag 25 juli 2005 @ 21:53:33 #174
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_29124268
Had ik net een mooie bloem in mijn waterlelie, heeft een meerkoet hem opgevreten

Maar ik zie nog een knop, als die uitkomt en overleeft zal ik een fotootje maken
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_29124721
Mooi zijn die AZ, waterlelies
  maandag 25 juli 2005 @ 23:07:23 #176
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_29126981
quote:
Op maandag 25 juli 2005 22:06 schreef Bluezz het volgende:
Mooi zijn die AZ, waterlelies
en erg lekker kennelijk

ze zijn 'zomaar' in 'onze' sloot terecht gekomen
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_29196850
Het moet hoognodig eens wat beter tuinweer worden!
pi_29196959
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 11:59 schreef Sorbootje het volgende:
Het moet hoognodig eens wat beter tuinweer worden!
Ja zeker zeg
Het begint allemaal lekker voller worden maar nu kunnen we er niet van genieten
pi_29206733
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 12:02 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ja zeker zeg
Het begint allemaal lekker voller worden maar nu kunnen we er niet van genieten
Vandaag ook niet?
Wij wel hoor!
En we gaan op naar de volgende ronde bloemen!!! YEAH!
pi_29209432
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 17:14 schreef Oblivion het volgende:

Vandaag ook niet?
Wij wel hoor!
En we gaan op naar de volgende ronde bloemen!!! YEAH!
Ehm ik werk en ben pas om 19 uur thuis
pi_29225990
quote:
Op donderdag 28 juli 2005 19:03 schreef Bluezz het volgende:

[..]

Ehm ik werk en ben pas om 19 uur thuis
Je had het over tuinweer...

pi_29226164
quote:
Op vrijdag 29 juli 2005 10:03 schreef Oblivion het volgende:

Je had het over tuinweer...

De hosta's bloeien trouwens
En het valt me best mee

De zonnebloemen zijn nu hoger dan de schutting, maar er zitten nog geen bloemen in, ik kan haast niet wachten
pi_29226198
Zullen daar nog wel bloemen in komen?

Hosta's...

Nee, bluezz ik word niet blij van je...
Gelukkig schijnt de zon...

Je bent een lieverdje hoor...
pi_29226266
Hortensia's en de rozen bloeien weer!!!
Zal vanavond foto's maken...
pi_29427567
Heeft hier iemand trouwens verstand van blauwe druifjes?
Ik heb ze na de bloei gewoon in de pot laten staan, op het terras, en ze hebben inmiddels een heleboel kleine bolletjes/knolletjes erbij gevormd.

Wat kan ik daar het beste mee doen, om volgend voorjaar weer een mooie volle bos te krijgen?
Uitgraven en in een grotere pot of kuip zetten? En mag je de nieuwe knolletjes losscheuren van de oude en ze apart inplanten? Of kan ik de hele boel beter zo laten zitten, om geen processen te verstoren enzo?
pi_29427686
Ik heb ook in febr./mrt een bakje druivjes in onze voorstukje gepoot.
Volgens mij zijn ze winterhard.
pi_29427813
Ja, winterhard zijn ze wel inderdaad, maar ik vraag me af of het beter is om ze bij elkaar te laten of juist los te maken.

Oh ja, nog even een zevenblad-update:
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 12:22 schreef Scootmobiel het volgende:
Hm, het duurt wel lang hoor, voordat dat zevenblad de pijp uit gaat.
De bladeren worden wel hier en daar wat bruin, maar pas na een keer of 3 spuiten, en dan staat het proces weer stil tot aan de volgende spuitbeurt.

Volgens mij spelen hier 3 mogelijke factoren een rol:

a) die Roundup werkt misschien niet afdoende;
b) de Roundup werkt prima, maar heeft gewoon z'n tijd nodig en meerdere herhalingen, omdat zevenblad nou eenmaal erg hardnekkig is;
c) ik heb gewoon te weinig geduld.

Zelf heb ik zo het vermoeden dat het vooral aan de factoren b en c ligt, dus er is nog hoop...!
Het heeft lang geduurd, maar het zevenblad is nu vrijwel overal helemaal weg, na diverse spuitbeurten.
Het was dus vooral factor b die het hem deed.

En c dus.
pi_29473967

zonnebloemen voortgang
(wel een kleintje trouwens)
pi_29474297
Leuk, Bluezz!
Altijd weer mooi, ik ben er ook gek op. Je krijgt er meteen een zomers gevoel van, van die vrolijke gele 'zonnetjes' in je tuin.

pi_29474365
Haha, leuke gif

Zoals je ziet is het een slecht lelijk stukje schutting die overgaat in nog lelijkere coniferenhaag die er dus nog uit moet. Achter die deur en tegen die schutting zat een enorme bos verwilderde bruidssluier toen we er kwamen wonen, die je aanviel als je die deur opendeed.

We hebben alles verwijderd, en om dit voorlopig kale lelijke stuk toch een beetje op te fleuren heb ik er in april/mei een handje zaad in gestopt.
pi_29474599
Ja, ik spaar ze, die gifs. Komen altijd wel weer eens van pas.

Oef, bruidssluier... vertel mij wat. Dat spul woekert waar je bij staat.
Nee, dat doen we dus óók niet meer.

Handig ingepikt, zo heeft zo'n strookje grond toch nog een leuke (tijdelijke) bestemming!
pi_29475617
Na een leuke vakantie, is mijn tuin overwoert met de pompoenplanten die ik erin gezet had om de kale plekken te vullen en mijn hosta's opgevreten door de slakkken. En natuurlijk niet te vergeten het onkruid gegroeid als kool. Ik heb wat te doen, geloof ik. Snik.
pi_29476354
Ja die slakken
Ze vreten ook aan de zonnebloem bladeren
pi_29485700
smurf is zojuist terug gekeerd van 2 weken vakantie maar de tuin staat er nog keurig bij

de lelie's bloeien echt geweldig mooi! de bloem in mijn canna is uitgekomen, mijn olijf leeft nog steeds en er is weinig onkruid gegroeid. alleen het gras heeft een behoorlijke maaibeurd nodig, maar dat komt morgen wel

misschien maak ik vanmiddag wat foto'tjes, anders morgen.
pi_29485841
WB smurf, leuke vak. gehad? Ik vind dat het onkruid minder hard gaat dan in het voorjaar trouwens.
pi_29487098
ja ik heb een erg goeie vakantie gehad! nou nog een weekje om uit te rusten van de vakantie

maar goed, weer even ontopic: ik heb net wat foto's gemaakt, net voordat het ging regenen.

de lelies. deze bloemen vind ik echt paradijselijk (is dat een woord?) zo schitterend! gelukkig waren ze nog niet uitgebloeid toen we terug kwamen, anders had ik echt iets gemist. volgend jaar zet ik ze ergens anders, want ze komen op deze plek niet echt goed tot hun recht vind ik.

een bloem van een lelie. deze foto is niet zo mooi, maar als je zelf lelies hebt (aanrader) dan weet je hoe mooi zo'n bloem is.

en dan mijn canna indica. ik durfde het aan om hem in de volle grond te zetten omdat ik hem bij andere mensen ook in de tuin zag staan. gelukkig maar dat ik hem in de grond heb gezet, anders was hij nooit zo mooi geweest als nu.
foto'tje van de canna in de pot

foto'tje van de canna in bloei op deze zondagmiddag

dan een foto van de tuin zoals hij er op dit moment uitziet

en als laatste iets wat in de groentetuin staat. deze peper heb ik opgekweekt van zaad van een peper uit een nasipakket van de Jumbo. bij thuiskomst zaten er pepers aan
pi_29487518
Mooie tuin, Veersesmurf!
Ja, lelies zijn altijd weer prachtig, ik ben er zelf ook dol op.

Enne... heb jij misschien nog een goeie tip voor me wat dit betreft:
quote:
Op donderdag 4 augustus 2005 18:49 schreef Scootmobiel het volgende:
Heeft hier iemand trouwens verstand van blauwe druifjes?
Ik heb ze na de bloei gewoon in de pot laten staan, op het terras, en ze hebben inmiddels een heleboel kleine bolletjes/knolletjes erbij gevormd.

Wat kan ik daar het beste mee doen, om volgend voorjaar weer een mooie volle bos te krijgen?
Uitgraven en in een grotere pot of kuip zetten? En mag je de nieuwe knolletjes losscheuren van de oude en ze apart inplanten? Of kan ik de hele boel beter zo laten zitten, om geen processen te verstoren enzo?
(Ben je nog maar net terug van vakantie, word je gelijk alweer aan het werk gezet door je mede-Fokkers...! )
pi_29487928
als ik jouw was zou ik gewoon de boel de boel laten scootmobiel! het is een natuurlijk proces dat ze meer knolletjes aanmaken. tenzij de pot gaat breken onder de druk van de bolletjes (wat me niet echt waarschijnlijk lijkt )

lekker laten zitten dus, volgend jaar krijg je weer een mooie bos!
pi_29493261
Okee Smurf, gaan we doen, bedankt!
Enne, die pot, die houdt het wel hoor, haha!
pi_29689347
Geweldig die pepers uit een nasi-pakket!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')