abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27611368
Ik word zo moe van dit gezeur over intelligentie omtrent dit referendum. Als de JA-stemmers alle wijsheid hebben, waarom konden ze de bevolking dan niet overtuigen om JA stemmen?
pi_27611475
quote:
"NEE" stemmers dommer dan "JA" stemmers?
Nee, want hoogopgeleiden stemden ook in meerderheid NEE.
pi_27611561
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 16:15 schreef ThomasBerge het volgende:
Ik word zo moe van dit gezeur over intelligentie omtrent dit referendum. Als de JA-stemmers alle wijsheid hebben, waarom konden ze de bevolking dan niet overtuigen om JA stemmen?
Bij de hoogopgeleiden waren de NEE-stemmers nog altijd in de meerderheid. Dat ook de laagopgeleiden NEE hebben gestemd komt doordat ze achter populist Geert Wilders aanlopen.
pi_27611651
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 16:20 schreef thabit het volgende:

[..]

Bij de hoogopgeleiden waren de NEE-stemmers nog altijd in de meerderheid. Dat ook de laagopgeleiden NEE hebben gestemd komt doordat ze achter populist Geert Wilders aanlopen.
Ach niet eens zozeer Wilders, wat dacht je van onze populistische vriend Wouter Bos. Hij staat echt niet zo hoog in de peilingen omdat intellectueel Nederland achter hem staat.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 16:23:35 #155
117864 vanthof
www.genoegisgenoeg.net
pi_27611655
Verhagen en Algra zeiden dat het CDA 78% van haar eigen achterban achter het "voor" standpunt had weten te verzamelen. Dat is volksverlakkerij. Als je de peiling goed leest op peil.nl, weet je dat het hier gaat om mensen die NU cda zouden stemmen. Als je uitgaat van de cda stemmers in 2003 kom je op ongeveer 50 procent!!!!!!!
pi_27617332
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 13:39 schreef JackyVie het volgende:

[..]

En bij Van Dale niet
Ik heb lak aan de Van Dale; die beschrijft immers slechts en als de gehele Nederlandse bevolking een woord verkeerd gebruikt, zal het ook zo er in terecht komen
  vrijdag 3 juni 2005 @ 19:48:54 #157
32768 DionysuZ
Respect my authority!
pi_27617493
wat interesseert het hoe je het woord 'zakenman' gebruikt. Is het soms zo, dat het een of ander superioriteitsgevoel geeft als je het woord slechts voor ondernemers mag gebruiken?
□ Reality is merely an illusion,albeit a very persistent one-A.Einstein
■ Of ik ben gek of de rest van de wereld.Ik denk zelf de rest van de wereld-Rudeonline
□ The war is not meant to be won.It is meant to be continuous-G.Orwell
pi_27618120
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 15:40 schreef thabit het volgende:

[..]

Ze zullen de mazen in de grondwet herkennen en daar handig gebruik van kunnen maken om geld te vangen. Op die manier zullen ze het begrijpen. Ze zullen het niet begrijpen in de zin van wat de gevolgen van zo'n grondwet zullen zijn voor Europa of de Westerse beschaving.
Nee dat ben ik niet met je eens. Laat ik het eens anders stellen: je hebt in huis wat extra stopcontacten laten monteren door een goedkope Poolse arbeider, die zegt gediplomeerd te zijn. Nu heb je recent wat negatieve verhalen gehoord over hun capaciteiten, en begint toch te twijfelen of het wel helemaal safe is. Wie ga je dit nu laten controleren: je handige buurman Jan die timmerman is en zegt ook wel iets te weten van elektra, of bel je zijn collega Piet die gediplomeerd elektricien is en dat ambacht al 10 jaar tot ieders tevredenheid uitoefent?
  vrijdag 3 juni 2005 @ 20:37:22 #159
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_27619008
Even voor de duidelijkheid, ik heb niet gestemd omdat mijn formulieren voor stemmen in het buitenland te laat aankwamen in Den Haag. De overzee post is niet altijd te vertrouwen. Ik had trouwens VOOR gestemd als het kon.

Dat terzijde, Ik presenteer alleen wat feiten en cijfers, deze representeren niet automatisch mijn mening. Vandaar ook het vraagteken in de topic titel en de vraag wat dergelijke gegevens betekenen. Het is geen standpunt, maar een discussie punt.

Hetzelde met het kaartje. Ik zet alleen wat feiten neer over de herkomst van de stemmers. We kunnen er gerust vanuit gaan dat een reputabel onderzoeksbedrijf met een foutmarge van 3% ofzo werkt, dus ze zullen toch redelijk in de buurt zitten met die cijfers.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 3 juni 2005 @ 20:40:14 #160
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_27619101
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 20:08 schreef Diederik_Duck het volgende:
Wie ga je dit nu laten controleren: je handige buurman Jan die timmerman is en zegt ook wel iets te weten van elektra, of bel je zijn collega Piet die gediplomeerd elektricien is en dat ambacht al 10 jaar tot ieders tevredenheid uitoefent?
Je handige buurman Jan. Volgens eeuwenoude maatstaven zoekt de gemiddelde Nederlander naar de goedkoopste oplossing. Omdat Jan je buurman is en omdat je em daarom wel vrij goed kent zal hij gratis komen kijken naar je Electra. Collega Piet zou wel eens 50 Euro per uur kunnen rekenen en voorrijkosten.

Kijk, als Jan er ook niet uitkomt en van mening is dat er een elektrcien bij moet komen, DAN bel je Piet. Maar als er ook maar een kans is dat Jan het gratis voor je bekijkt zal de Nederlander daar eerst gretig gebruik van maken.
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 3 juni 2005 @ 20:42:43 #161
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27619180
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:30 schreef maartena het volgende:
[afbeelding]
Opvallend dat verreweg de meeste steden uit de top 10 "JA" stemmers toch bekend staan om hun grote hoeveelheid RIJKE mensen..... in 9 van de 10 gevallen word je toch rijk door een goede opleiding en een goed stel hersens. De rijkere zakenmensen die werken bij grote bedrijven in Amsterdam en Den Haag bijvoorbeeld wonen toch meestal in de randgemeenten, zoals de gemeenten hier genoemd.
Ik denk dat de keten oorzaak -gevolg nog wat anders is.
Rijke mensen hebben vaak een hogere opleiding. Dit komt niet alleen door IQ (erfelijke factor) maar ook sociale omstandigheden. Rijke mensen zijn waarschijnlijk sneller pro Europa omdat ze -een ander zei het al- minder zorgen hebben, zich bewegen in Eurofiele kringen (politiek, management van bedrijven, ondernemers). Nu lijkt de link Slim > Pro Europa, maar zit er zeker een factor in van Rijk > Pro Europa.
Wasserwunderland
  vrijdag 3 juni 2005 @ 20:45:34 #162
99433 Tup
Tupperwaar
pi_27619254
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 16:15 schreef ThomasBerge het volgende:
Inderdaad, het is net als met hoogbegaafden die klagen dat ze "niet genoeg uitgedaagd worden" terwijl "het er wel in zit". Als je echt slim bent, weet je ook om te gaan met gebrek aan uitdaging. Het feit dat hier de slimste mensen van Nederland (haha, ik schrijf het op en ik moet lachen) geen winnende strategie konden bedenken, geeft al aan dat we hoogstens met de subtop te maken hebben.
Wasserwunderland
  vrijdag 3 juni 2005 @ 21:01:08 #163
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_27619672
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 09:22 schreef sol1tair het volgende:
Ik denk dat hoger opgeleiden door hun langere opleidingstijd beter gedresseerd zijn door de staat en derhalve ook volgzamer.
dank u!

de echte (innovatieve) ondernemer heeft dan vaak ook niet veel meer aan opleiding gevolgd dan de lagere school. door het opleidingsstramien wordt je in een keurslijf geperst waardoor je creativiteit verliest en niet meer zelf nadenkt.

Neerkomen wel!
  vrijdag 3 juni 2005 @ 21:03:27 #164
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_27619742
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 10:39 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarom maak je dit belachelijke onderscheid? Ik ben jarenlang ondernemer geweest in loondienst, heb vestigingen opgezet, en "mijn" eigen toko´s opgezet, dit alles voor de multinational waar ik voor werk.
een ondernemer is per definitie niet in loondienst. het verschil zit em in het volgende; als je een keer een deadline niet haalt als ondernemer voel je dat direct in je portemonnee, in jouw geval stond je salaris gewoon aan het eind van de maand op je rekening.
Neerkomen wel!
pi_27626227
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 16:20 schreef thabit het volgende:

[..]

Ik vraag me af waarom jij het nog steeds belangrijk vindt wat de hoogopgeleiden hebben gedaan, als je al zo minachtend doet over de studie die er in principe het meeste mee te maken heeft(rechten). Ik verwacht niet dat bij een wiskunde studie de consequenties van de Europese grondwet ter sprake komen(of iets anders van maatschappelijk nut, wat dat betreft.).
Power perceived is power achieved.
  zaterdag 4 juni 2005 @ 01:29:57 #166
101852 kokos
mividaloca
pi_27626315
NEE!
Viva los Vatos Locos
pi_27626914
Tegen stemmers zijn slimmer dan ja of nee stemmers.

Hoeveel ja stemmers hebben de vraag van het referendum en de keuze mogelijkheden gelezen?

[ Bericht 36% gewijzigd door Jace op 04-06-2005 02:38:09 ]
  zaterdag 4 juni 2005 @ 08:50:22 #168
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_27628120
Wat ik eigenlijk interessanter vind is het verschil in stemgedrag per leeftijdscategorie. Ouderen hebben meer "VOOR" gestemd dan jongeren.

Het "Stem niet tegen Europa gevoel" waar de regering zo op appelleerde, leeft meer bij ouderen dan bij jongeren?
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  zaterdag 4 juni 2005 @ 09:29:51 #169
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_27628370
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 08:50 schreef Tarak het volgende:
Wat ik eigenlijk interessanter vind is het verschil in stemgedrag per leeftijdscategorie. Ouderen hebben meer "VOOR" gestemd dan jongeren.

Het "Stem niet tegen Europa gevoel" waar de regering zo op appelleerde, leeft meer bij ouderen dan bij jongeren?
Onjuist. Bij de jongerencategorie (18-24 jaar) was zowel de opkomst hoger en het aantal voor-stemmers hoger dan de andere twee categoriën die tussen die en de ouderencategorie zitten..
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zaterdag 4 juni 2005 @ 09:34:03 #170
94405 Tarak
Follow the white rabbit...
pi_27628415
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 09:29 schreef Falco het volgende:

[..]

Onjuist. Bij de jongerencategorie (18-24 jaar) was zowel de opkomst hoger en het aantal voor-stemmers hoger dan de andere twee categoriën die tussen die en de ouderencategorie zitten..
Ook die jongste leeftijdscategorie stemde en masse "TEGEN". Een veel hoger percentage dan de 50+ categorie.
If I had a world of my own, everything would be nonsense. Nothing would be what it is, because everything would be what it isn't. And contrary wise, what is, it wouldn't be. And what it wouldn't be, it would. You see?
  zaterdag 4 juni 2005 @ 09:35:23 #171
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_27628433
quote:
Op zaterdag 4 juni 2005 09:34 schreef Tarak het volgende:

[..]

Ook die jongste leeftijdscategorie stemde en masse "TEGEN". Een veel hoger percentage dan de 50+ categorie.
Klopt, toch zie je duidelijk een significant verschil, wat me wel verbaast. Iemand hier een verklaring voor?
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
  zaterdag 4 juni 2005 @ 12:11:57 #172
117864 vanthof
www.genoegisgenoeg.net
pi_27630614
De oudere kiezer heeft al zo vaak de partijleiders gevolgd bij verkiezingen dat het moeilijk is om een andere knop in te drukken dan die welke de ouderling van CDA of de buurtwerker van de PvdA adviseert.
pi_27630671
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 16:23 schreef ThomasBerge het volgende:

[..]

Ach niet eens zozeer Wilders, wat dacht je van onze populistische vriend Wouter Bos. Hij staat echt niet zo hoog in de peilingen omdat intellectueel Nederland achter hem staat.
Bos was voor de grondwet, dus voor het referendum is er niet hard achter 'm aan gelopen.
  maandag 6 juni 2005 @ 15:40:38 #174
112371 halion
Iqztrepp
pi_27677928
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:55 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Geneeskunde ook. Dat zou hooguit HTS moeten zijn.
klopt. zwaar overschatte studie is dat.
  maandag 6 juni 2005 @ 15:46:13 #175
112371 halion
Iqztrepp
pi_27678140
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 21:54 schreef thabit het volgende:
Hoogopgeleid moet je altijd met een korrel zout nemen. Studies als rechten tellen ze daar namelijk ook in mee.
exact. intelligentie betekent ook ruimtelijk kunnen denken. En laat dat maar eens door een rechtenstudentje doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')