Een genie heeft geen wiskunde nodigquote:Op dinsdag 4 oktober 2005 00:37 schreef Godshand het volgende:
rudeonline probeert het wiel opnieuw filosofisch uit te vinden zonder wiskunde...moeilijk
Klokken lopen langzamer naar mate je de lichtsnelheid dichter nadert. Bij de lichtsnelheid zelf zou de klok helemaal niet meer lopen. Dat dit gebeurt kun je meten door een verkenner een reis te laten maken en jou klok vervolgens met hem te vergelijken. Bij de persoon waar de klok achterloopt kun je dan simpel stellen dat deze een aantal seconde's minder de snelheid van het licht "300.000km/sec" heeft gemeten. Zou je elkaars afgelegde weg afmeten t.o.v het licht heeft 1 waarnemer dus ook gedurende minder tijd 300.000km/sec afgelegt. Snelheid is relatief en doe je t.o.v iets anders. Zou je het licht als referentiepunt gebruiken, dan heeft 1 er dus minder km afgelegt. Zou zijn klok echt stil hebben gestaan, dan heeft hij dus ook 0x 300.000km/sec kunnen meten voor het licht. Zowel hij als het licht hebben dan niet bewogen. Ook het verstrijken van een seconde is n.l een beweging. En als er geen seconde wordt gemeten, dan wordt er dus ook niet bewogen.quote:Op donderdag 29 september 2005 15:46 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Wat heeft dit met het bestaan van een 'absolute stilstand' te maken? Tel dit op bij het commentaar van Haushofer. Conclusie: Het klopt niet en het heeft er niks mee te maken... Kom op, Rudeonline, je kunt beter. Wat doet jou vermoeden dat er iets bestaat zoals 'absolute stilstand'?
Klopt helemaal, maar op het moment dat jij absoluut stil zou kunnen blijven staan of hangen in de ruimte dan zou uiteindelijk alle overige massa naar jou toe moeten vallen omdat jij immers niet naar hen beweegt. Gelukkig kunnen we de aantrekingskracht van verschillende massa gemakkelijk overwinnen en vrij bewegen. Zou een massa absoluut stil kunnen blijven handgen in de lucht dan zou deze zo zwaar moeten zijn dat deze de aarde naar zich toetrekt en niet andersom. Alleen een oneindig grote massa zou zonder te bewegen alles naar zich toe kunnen trekken. Een massa die absoluut stil zou kunnen blijven staan zou alles naar zich toetrekken, maar nooit naar iets toe bewegen.quote:Als massa's elkaar aantrekken, dan zou elke massa logischerwijs door allerlei andere massa's moeten worden aangetrokken. Jouw wijsvinger wordt aangetrokken door de aarde, door de zon, door de maan, door Venus, door mijn oorlel, door Beatrix en door de Eiffeltoren. Tot zover klopt jouw redenering nog. Maar net als dat niet alle materie zich op jouw wijsvinger stort, zo wordt een 'stilstaande' massa ook niet gebombardeerd door alles in het heelal. Waarom zou dat anders met jouw wijsvinger ook niet gebeuren? De aantrekkende massa's zijn er...
Als je altijd dezelfde lichtsnelheid meet, dan kun je in dat geval de lengte van een seconde gelijk stellen aan 300.000km. Als klokken dan niet meer gelijk lopen doordat zij hebben bewogen is er dus ook iets verandert aan de afgelegde weg. En hebben deze objevten t.o.v het licht andere km afgelegt.quote:Bron? Argument?
Elke plek vertegenwoordigt een bepaalt tijdstip. Als 3 waarnemers tegenlijk op 1 plek zijn, dan bevinden ze zich in een gezamelijk "heden". Voor de persoon die op de vaste plek achterblijft en niet beweegt zal er nooit tijd voorbij gaan, de andere personen gaan vervolgens ( door hun snelheid) naar een andere plaats en komen in een nieuw tijdstip terecht. Elke seconde verwijderen ze zich 300.000km van de vaste plek. Hoe lang die seconde duurt hangt af van hun snelheid.quote:Dit snap ik niet. Hoe moet ik dat zien?
Ten opzichte van een foton gaat alles met de lichtsnelheid.
Stel nu: Albert heeft de 'absolute stilstand'. Chris heeft de lichtsnelheid, en Bert zit precies tussen A en C in. Om 12 uur bevinden ze zich op dezelfde plek, dus in elkaars "nu". Hoe verandert de snelheid van de tijd nou?
Dat is een hardnekkig misverstand in jouw ideëen. Als iets met een relativistische snelheid beweegt, lijkt de periode die hij een seconde noemt voor een stationaire waarnemer langer te duren. Tegelijk geldt dat wat voor die waarnemer een seconde lijkt, voor de reiziger langer lijkt.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 17:38 schreef rudeonline het volgende:
Elke seconde verwijderen ze zich 300.000km van de vaste plek. Hoe lang die seconde duurt hangt af van hun snelheid.
Ik denk dat het misverstand zit in het verschil tussen wat waarnemers bij elkaar zien ( beide zien elkaars klokken langzamer lopen) en de werkelijke tijd. De werkelijke gemeten tijd verschilt namelijk wel van elkaar en zal 1 klok achterlopen op de ander. De klok die achterloopt heeft t.o.v het licht minder km afgelegt omdat je simpelweg het aantal secondes x c kunt uitrekenen.quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:13 schreef Maethor het volgende:
[..]
Dat is een hardnekkig misverstand in jouw ideëen. Als iets met een relativistische snelheid beweegt, lijkt de periode die hij een seconde noemt voor een stationaire waarnemer langer te duren. Tegelijk geldt dat wat voor die waarnemer een seconde lijkt, voor de reiziger langer lijkt.
Bovenal geldt dat de reiziger niets merkt aan zijn eigen 'seconde'.
Als je dit zou begrijpen zou je denk ik wel op bovenstaande terugkomen.
hoop ik nog steeds...
'Werkelijke tijd'?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:27 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Ik denk dat het misverstand zit in het verschil tussen wat waarnemers bij elkaar zien ( beide zien elkaars klokken langzamer lopen) en de werkelijke tijd. De werkelijke gemeten tijd verschilt namelijk wel van elkaar en zal 1 klok achterlopen op de ander.
Nee! Een stationaire waarnemer zal zeggen dat de tijdsbeleving van de reiziger langzamer gaat, maar deze merkt dat zelf niet! Sterker nog, hij zegt hetzelfde over de waarnemer. In het referentiekader van welke waarnemer dan ook gebeurt er niets met de eigen tijdsbeleving.quote:De klok die achterloopt heeft t.o.v het licht minder km afgelegt omdat je simpelweg het aantal secondes x c kunt uitrekenen.
Snelheid meet je inderdaad altijd ten opzichte van iets. Een snelheid meten ten opzichte van die van het licht is een beetje zinloos, aangezien de lichtsnelheid nou net de enige (zo je wilt) absolute snelheid is. Elk object meet altijd dezelfde lichtsnelheid, dus in jouw woorden beweegt elk object altijd met de lichtsnelheid ten opzichte van een willekeurig foton.quote:Snelheid is altijd t.o.v iets anders, zou je dat t.o.v het licht doen dan kom je duidelijk op een andere afgelegde weg.
Licht gaat niet alle kanten tegelijk op. Oké, als je een puntbron hebt, straalt er licht naar alle richtingen. Maar elk foton (of elke golf) op zich heeft een individuele richting.quote:Omdat licht alle richtingen tegenlijk op lijkt te gaan zou je in eerste instantie in 1 bepaalde richting kunnen gaan meten.
Lijkt me niet. Bovendien is dat niet op het licht van toepassing.quote:Iets wat n.l onder alle omstandigeden altijd met dezelfde snelheid 1 kant op gaat zou je immers makkelijk als stilstaand kunnen beschouwen.
Zullen we het bij ruimtelijke richtingen houden?quote:Wat betreft de richting van licht denk ik dat deze richting altijd richting verleden tijd is,
Quatsch.quote:vandaar dat het heelal groter lijkt te worden. Het verleden neemt immers toe. De dimensie tijd laat een 3 dimensionaal spoor achter terwijl het "heden" nieuwe ruimte doet ontstaan.
Maar licht stond toch stil volgens jou? Hoe kan iets dan minder kilometers afleggen dan iets wat stilstaat?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:27 schreef rudeonline het volgende:
[..]
De klok die achterloopt heeft t.o.v het licht minder km afgelegt omdat je simpelweg het aantal secondes x c kunt uitrekenen.
Beetje flauw.. Er zijn 2 klokken die t.o.v het licht een afstand afleggen. De klok die achterloopt heeft minder km afgelegt als de klok die voorloopt. Het licht heeft zowiezo geen km afgelegt maar is slechts een referentiekader. t.o.v het licht heeft de achterlopende klok minder km afgelegt als de voorlopende klok.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 09:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Maar licht stond toch stil volgens jou? Hoe kan iets dan minder kilometers afleggen dan iets wat stilstaat?
Rude lees je zulke posts uberhaupt wel?quote:Op woensdag 5 oktober 2005 20:13 schreef Maethor het volgende:
[..]
Dat is een hardnekkig misverstand in jouw ideëen. Als iets met een relativistische snelheid beweegt, lijkt de periode die hij een seconde noemt voor een stationaire waarnemer langer te duren. Tegelijk geldt dat wat voor die waarnemer een seconde lijkt, voor de reiziger langer lijkt.
Bovenal geldt dat de reiziger niets merkt aan zijn eigen 'seconde'.
Als je dit zou begrijpen zou je denk ik wel op bovenstaande terugkomen.
hoop ik nog steeds...
Zeker wel. Ik ga echter niet uit van datgene wat lijkt maar kijk naar datgene wat uiteindelijk gemeten wordt. En omdat er een tijdsverschil wordt gemeten waren de secondes dus niet gelijk.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:32 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Rude lees je zulke posts uberhaupt wel?
Nee je leest dus niet...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:47 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Zeker wel. Ik ga echter niet uit van datgene wat lijkt maar kijk naar datgene wat uiteindelijk gemeten wordt. En omdat er een tijdsverschil wordt gemeten waren de secondes dus niet gelijk.
Het verschil in secondes geeft ook het verschil in aantal km aan welke zijn afgelegt t.o.v het licht.
Des te minder secondes, des te minder km. Op dit moment doet het er niet eens toe of licht wel of niet zou bewegen. Tenslotte gebruik je het licht alleen nog maar als referentiekader.
Als jij 1sec meet en ik 10sec dan heb jij t.o.v licht 300.000km afgelegt en ik 3.000.000km.
Onzin. Pure onzin.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 11:47 schreef rudeonline het volgende:
Zeker wel. Ik ga echter niet uit van datgene wat lijkt maar kijk naar datgene wat uiteindelijk gemeten wordt. En omdat er een tijdsverschil wordt gemeten waren de secondes dus niet gelijk.
Het verschil in secondes geeft ook het verschil in aantal km aan welke zijn afgelegt t.o.v het licht.
Des te minder secondes, des te minder km. Op dit moment doet het er niet eens toe of licht wel of niet zou bewegen. Tenslotte gebruik je het licht alleen nog maar als referentiekader.
Als jij 1sec meet en ik 10sec dan heb jij t.o.v licht 300.000km afgelegt en ik 3.000.000km.
Rudeonline...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 12:53 schreef rudeonline het volgende:
pie.er...
Waarom is een snelheid altijd ten opzichte van "iets", En mag dat iets niet het licht zelf zijn?
Als licht altijd dezelfde snelheid heeft, dan hebben wij het in dat geval ook.
Vreemd genoeg blijft als enige dan het tijdsverschil over tussen massa's.Tijdsverschil wat voor een foton niet bestaat.
Waarom dat??? Omdat jij denkt 'he, ik neem het verschil tussen twee snelheden. De ene snelheid (die van het licht) is absoluut c, onze snelheid t.o.v. het licht is ook c, c-c=0 dus onze snelheid is nul.quote:Als licht altijd dezelfde snelheid heeft, dan hebben wij het in dat geval ook.
Kun je hier even op reageren, Rudeonline?quote:Op donderdag 29 september 2005 14:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik ga verder niet op de rest in en zal mijn sarcasme voor me houden want ik geloof niet dat je dat op prijs stelt, maar wat mij bijzonder intrigeert is dat je dit al heel veel topics stelt. Dit is wat jij stelt, en niet wat de relativiteitstheorie stelt ! Volgens mij zit je met het idiote idee dat dit uit de relativiteitstheorie volgt, maar dat is dus niet waar. Zal ik mezelf nog even herhalen? Dan kun je er moeilijk omheen: De relativiteitstheorie stelt niet dat de tijd van een foton stilstaat ! Dit bedenk je dus zelf. Duidelijker dan dit wordt het niet, dunkt me.
Dit ook, zodat er niet opeens Fokkertjes zich verwonderen dat de tijd van een foton stilstaat. Dat is dus niet waar.
Ik leg je geen woorden in de mond, ik zeg alleen dat een snelheid altijd t.o.v iets anders is. Maar zo gauw je daarvoor het licht gebruikt kom je in de problemen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:31 schreef Pie.er het volgende:
[..]
Rudeonline...
Waarom leg je mij woorden in de mond die ik nooit getypt heb?
Je mag best ten opzichte van het licht kijken. Alleen, als je dat doet dan heeft ALLES de lichtsnelheid. Lekker idioot model dus, waar je geen informatie uit kan halen.
En jouw logica klopt niet.
[..]
Waarom dat??? Omdat jij denkt 'he, ik neem het verschil tussen twee snelheden. De ene snelheid (die van het licht) is absoluut c, onze snelheid t.o.v. het licht is ook c, c-c=0 dus onze snelheid is nul.
Lastig hoor, als je de meetresultaten die aangeven dat je snelheden niet lineair mag optellen (en aftrekken) blijft negeren.
En WEER klopt jouw model niet met de waarnemingen. Jij beweert dat wij altijd dezelfde snelheid hebben... Ik zat gisteren in een auto, en die heeft 120km/h gereden en 0 km/h (t.o.v. de aarde). Dat is een simpele waarneming die bevestigt dat wij niet altijd dezelfde snelheid hebben. Dus dat jouw model niet klopt.
Elke conclusie die je trekt na deze onzin is automatisch ook onzin dus op de rest van je commentaar over tijdsverschil ga ik niet reageren.
Dat wordt niet gesteld, maar dat is gemeten. Dat het niet logisch is doet niet ter zake.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:33 schreef rudeonline het volgende:
Het is dan net zo idioot om te stellen dat licht altijd dezelfde snelheid heeft.
Waarnemer A die waarnemer B met .99c ziet vliegen ziet zijn tijd langzamer gaan. Waarnemer B ziet hetzelfde bij A gebeuren. Pas de 25ste keer dat dit uitgelegd is.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:33 schreef rudeonline het volgende:
...
En Haus, ik weet niet hoe jij er bij komt dat de tijd niet stil zou staan bij de lichtsnelheid?
Was het niet zo dat bewegende klokken langzamer gingen lopen, waarna ze bij de lichtsnelheid stil zouden blijven staan?
hier dacht ik even dat je het begrepen hadquote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:33 schreef rudeonline het volgende:
[..]
ik zeg alleen dat een snelheid altijd t.o.v iets anders is.
maar hier ga je dus volgens mij weer de mist in, want; tov van wie staan die klokken nu stil? Voor een waarnemer die zich in een ander referentie kader bevindt, maar NIET voor degene die zich in het referentiekader met de bewegende klokken bevindt(waarom vertel ik dit eigenlijk nog, het is al zo vaak gezegd)quote:Was het niet zo dat bewegende klokken langzamer gingen lopen, waarna ze bij de lichtsnelheid stil zouden blijven staan?
Tijd en ruimte hetzelfde? Dat is nieuw voor mijquote:en dat tijd en ruimte dezelfde zijn
Waarom wil je het dan toch zo graag t.o.v. het licht doen?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:33 schreef rudeonline het volgende:
Ik leg je geen woorden in de mond, ik zeg alleen dat een snelheid altijd t.o.v iets anders is. Maar zo gauw je daarvoor het licht gebruikt kom je in de problemen.
Idioot he? En toch blijkt het zo te zijn. En dit probleem blijkt zelfs op te lossen te zijn, met de RELATIVITEITSTHEORIE.quote:Het is dan net zo idioot om te stellen dat licht altijd dezelfde snelheid heeft.
Stel dat alles en iedereen t.o.v een steen dezelfde snelheid heeft maar dan in verschillende richtingen. Wat zou dat zeggen over de snelheid van de steen?
1. Dit is al heeeeeeeeel vaak besproken.quote:En wat betreft dat autoritje, misschien moet je er eens over nadenken dat afstanden bestaan uit tijdsverschillen en dat tijd en ruimte dezelfde zijn. i.p.v km leg je dan secondes af. Bij een constante snelheid van 100km/u betekent een afstand van 100km een tijdsverschil van 1 uur.
Ik gok maar wat hoor, maar misschien weet Haushofer wel waar hij het over heeft? En heeft hij dit geleerd van mensen die er verstand van hebben?quote:En Haus, ik weet niet hoe jij er bij komt dat de tijd niet stil zou staan bij de lichtsnelheid?
Was het niet zo dat bewegende klokken langzamer gingen lopen, waarna ze bij de lichtsnelheid stil zouden blijven staan?
Beide zien elkaars tijd inderdaad langzamer gaan. Dat ontken ik ook niet. Pas als A en B bij elkaar terugkomen zullen ze ontdekken dat hun klokjes niet meer gelijk lopen.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 15:01 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Waarnemer A die waarnemer B met .99c ziet vliegen ziet zijn tijd langzamer gaan. Waarnemer B ziet hetzelfde bij A gebeuren. Pas de 25ste keer dat dit uitgelegd is.
Kijk, dit is nou die arrogantie waarover ik het een tijdje geleden had. Haushofer heeft die ideëen niet zomaar uit zijn duim gezogen. Deze ideëen heeft hij overgenomen van mensen die er verstand van hebben. Die theorieën hebben getoetst aan de realiteit. Die weten waar ze het over hebben.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:33 schreef rudeonline het volgende:
En Haus, ik weet niet hoe jij er bij komt dat de tijd niet stil zou staan bij de lichtsnelheid?
Erquote:Op donderdag 6 oktober 2005 16:11 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Beide zien elkaars tijd inderdaad langzamer gaan. Dat ontken ik ook niet. Pas als A en B bij elkaar terugkomen zullen ze ontdekken dat hun klokjes niet meer gelijk lopen.
x aantal sec A is dan niet gelijk aan x aantal sec B.
Als jij in een minuut 70sec stopt en ik 50 en we meten beide dezelfde snelheid per seconde, dan meten we per minuut van een 3e waarnemer ( die wel 60sec in een minuut stopt) beide dus een verschillende snelheid.
Snelheid is afstand per tijdseenheid. Als klokjes niet gelijk lopen is er ook geen tijdseenheid en meet je dus verschillende snelheden.
Als ik heftig en overtuigend ga beweren dat er absolute tijd en beweging bestaat, ga je mij dan ook die behandeling geven?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 16:24 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Erbestaat
niet
zoiets
als
absolute
tijd
of
beweging
![]()
Maar natuurlijkquote:Op donderdag 6 oktober 2005 16:35 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als ik heftig en overtuigend ga beweren dat er absolute tijd en beweging bestaat, ga je mij dan ook die behandeling geven?
Het gore lef...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 16:15 schreef Maethor het volgende:
[..]
Kijk, dit is nou die arrogantie waarover ik het een tijdje geleden had. Haushofer heeft die ideëen niet zomaar uit zijn duim gezogen. Deze ideëen heeft hij overgenomen van mensen die er verstand van hebben. Die theorieën hebben getoetst aan de realiteit. Die weten waar ze het over hebben.
En wat voor Haushofer geldt, geldt ook voor Yosomite, Pie.er, en ook voor mezelf.
Het verschil met jou is dat jij een leek bent. Niks mis mee, ik zie mezelf ook niet verheven boven jou of iets dergelijks. Maar heb dan niet het gore lef algemeen geldende ideëen zomaar af te doen als onzin. Want dat doe jij in feite.
Misschien geen nette uitdrukking, maar ik meen het wel.quote:
Ja! En ik heb er een reden voor: je kunt de theorie die ik aanhang toetsen aan de realiteit, en zien dat hij klopt.quote:
Verdedig je de bijbel waarin "jouw" waarheid staat?
De eerste.quote:Als je 10sec x 100km/sec aflegt of 5sec x100km/sec, wie heeft dan de meeste km afgelegt?
Bovenstaand voorbeeld behelst toch een tijdsverschil?quote:Koppel bovenstaande voorbeeld aan het tijdsverschil tussen 2 waarnemers en trek daaruit een logische conclusie.
Je blijft zo irritant volhouden dat er dingen niet kloppen, maar als je eens een boek zou openslaan zou je zien dat dit het algemeen geldende idee is.quote:En als er geen absolute tijd of beweging bestaat, dat kan dan natuurlijk niet. Een maximumsnelheid betekend dat er een absoluut punt moet zijn. Desnoods reken je terug vanaf 300.000km/sec.
Of is dat geen absoluut getal?
Misschien dat het hem duidelijk wordt met een formule?quote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:30 schreef Maethor het volgende:
Dit mag nu wel eens duidelijk zijn. Snelheid is niet absoluut, je snelheid kan in feite elke waarde aannemen. Het hangt er maar vanaf ten opzichte van welk object je het meet.
Maar nu.
Het licht gaat altijd met 300 000 km/s. Ten opzichte van elke waarnemer. Ongeacht de snelheid van die waarnemer.
De ervaring leert van niet. Rudeonline doet niet aan wiskunde.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 20:17 schreef The_stranger het volgende:
[..]
Misschien dat het hem duidelijk wordt met een formule?
Een hele heldere uitlegquote:Op donderdag 6 oktober 2005 19:30 schreef Maethor het volgende:
[..]
Misschien geen nette uitdrukking, maar ik meen het wel.
[..]
Ja! En ik heb er een reden voor: je kunt de theorie die ik aanhang toetsen aan de realiteit, en zien dat hij klopt.
[..]
De eerste.
[..]
Bovenstaand voorbeeld behelst toch een tijdsverschil?![]()
[..]
Je blijft zo irritant volhouden dat er dingen niet kloppen, maar als je eens een boek zou openslaan zou je zien dat dit het algemeen geldende idee is.
Poging tot uitleg.
Snelheden zijn altijd relatief. Je meet snelheden ten opzichte van een referentiepunt.
Voorbeeld: Mijn auto gaat 120 km/h. Dat is gemeten ten opzichte van de snelweg. Naast mij rijdt namelijk een andere auto, en die gaat maar 100 km/h (t.o.v. de weg). Ten opzichte van hem ga ik 20 km/h. De snelweg zit aan de aarde vast, en de aarde vliegt met een rotgang rond de zon. Ten opzichte van de zon heeft mijn auto dus wel een snelheid van 1000 km/h (heb geen zin dit exact op te zoeken).
Dit mag nu wel eens duidelijk zijn. Snelheid is niet absoluut, je snelheid kan in feite elke waarde aannemen. Het hangt er maar vanaf ten opzichte van welk object je het meet.
Maar nu.
Het licht gaat altijd met 300 000 km/s. Ten opzichte van elke waarnemer. Ongeacht de snelheid van die waarnemer.
Dit is een postulaat. Dat is iets wat zomaar uit de lucht komt vallen. Iets wat niet een conclusie is die je trekt uit eerdere bevindingen. Het idee 'postulaat' moet jou niet vreemd in de oren klinken. Jij komt ook wel eens met postulaten.
Einstein ook. Einstein had een gevoel dat dit postulaat hem ergens zou brengen. Totdat hij de Relativiteitstheorie uitgewerkt had, stelde dat gevoel voor de buitenwereld nog niks voor. Iedereen zegt wel eens wat. Er zijn ook mensen die zeggen dat de lichtsnelheid 0 is en dat 1+1=1.
Het werd pas leuk toen Einstein aantoonde dat áls je die aanname doet, er een theorie uit voortvloeit die verrassend goede voorspellingen doet!
Dan zou je dus al moeten gaan denken: goh, helemaal nog niet zo'n gek idee dus, dat postulaat, ook al is het heel tegen-intuitief.
En dan komt daar nog bij dat je daadwerkelijk kunt meten dat de lichtsnelheid constant is voor elke willekeurige waarnemer. En dan zou eigenlijk iedereen het wel moeten aannemen. Wie dat niet doet sluit zich af voor de werkelijkheid.
Goed.
Het feit dat die lichtsnelheid een maximumsnelheid is, is weer een ander verhaal. Daar is helemaal geen absoluut punt voor nodig. Einsteins theorie voorspelt namelijk dat als je een massa wilt versnellen, de energie die daarvoor nodig is exponentieel toeneemt naar mate de snelheid toeneemt.
Jip-en-Janneketaal: als het versnellen van 1 m/s naar 2 m/s nog 1 Joule kost, dan kost het bijv. al 10 Joule om van 2 naar 3 m/s te gaan, en 10000000000000 Joule om van 10 naar 11 m/s te gaan. (Getallen berusten niet op werkelijke waarden, het gaat om het idee).
Ook dit is weer erg tegen-intuitief, maar ook hier geldt weer
- Einsteins theorie voorspelt het
- De voorspellingen corresponderen met waarnemingen
Wat wil je nog meer?
Zo. Duidelijk?
You can't say I didn't try.
quote:Op donderdag 6 oktober 2005 14:33 schreef rudeonline het volgende:
Ik heet geen Maethor, maar doe toch een poging.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 21:18 schreef splendor het volgende:
[..]
Een hele heldere uitlegmaar ik heb toch 2 vraagjes
Waarom is het eigenlijk zo dat fotonen met de lichtsnelheid reizen? En waarom dus perse 300.000km/sec? Of is dat een logisch getal waar je met een of andere berekening op uitkomt. (Graag simpel houden, ik heb maar mavo gehad).
Met zulke snelheden kun je niet meer zomaar snelheden "lineair bij elkaar optellen". Je mag dus niet meer zeggen dat v1+v2=V, zoals je dat wel in de klassieke mechanica mag doen. Als jij met 10 meter per seconde op een vrachtwagen afrijdt, die 30 m/s gaat, dan is jullie onderlinge snelheid 10+30=40 m/s. Dat kan klassiek prima, maar relativistisch niet meer ! Het duurt wel iets langer voordat het foton jou bereikt ( jij legt immers een afstand af ) maar de snelheid van het foton is nog steeds die 300.000km/s, en niet 300.000-100.000=200.000 km/s.quote:En nog een vraagje, stel ik reis met 100.000 km/sec 'vooruit' en achter mij gaat een lampje aan waar een foton dus met 300,000km/sec uitschiet, wat gebeurt er dan eigenlijk? Duurt het dan langer wanneer die foton mij bereikt heeft? Of hoe moet ik dat voorstellen.
Volgens mij is dat hetzelfde eigenlijk als de 8minuten die het licht er over doet om vanaf de zon de aarde te bereiken.
Nou, misschien was mijn post niet zo netjes. Maar het is wel een beetje kansloos, Rudeonline. Je neemt dit constant als gegeven, en hebt gewoonweg niet door dat je de relativiteitstheorie niet begrijpt. Dat vertaal je dan in " de rel.theorie klopt niet". Maar zoals Maethor zei, concluderen dat iets niet klopt omdat je het zelf niet begrijpt is gewoon arrogant. Niks mis mee hoor, ik ben ook wel es arrogant, waaronder in jouw topics, maar het laat wel bijzonder mooi zien waar jij onder andere ernstig de fout in gaat.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 09:07 schreef Haushofer het volgende:
[..]
![]()
Nee man, dat zit je nou al -tig topics te verkondigen, maar dat klopt gewoonweg niet. Dat bedoel ik, je begrijpt de relativiteitstheorie niet, maar probeert wel kansloos haar te weerleggen. Het is gewoon je eigen onwetendheid die je hier probeert te weerleggen. Prachtig. Maar hey, ik zou niet meer inhoudelijk op je verhaal ingaan, dat heb ik al genoeg gedaan. Je mag dus zelf gaan uitzoeken hoe het dan wel zit![]()
Als ik een euro had voor elke keer dat je dat gepost had...quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 09:07 schreef Haushofer het volgende:
...Maar hey, ik zou niet meer inhoudelijk op je verhaal ingaan, dat heb ik al genoeg gedaan. Je mag dus zelf gaan uitzoeken hoe het dan wel zit![]()
En dat is nu het Rudeonline effect.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 09:16 schreef Haushofer het volgende:
Als jij met 10 meter per seconde op een vrachtwagen afrijdt, die 30 m/s gaat, dan is jullie onderlinge snelheid 10+30=30 m/s.
Mja, ik weet het. Dan had je nu je eigen deeltjesversneller kunnen kopen. Tien keer zo lang als die van het CERN.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 10:04 schreef ATuin-hek het volgende:
[..]
Als ik een euro had voor elke keer dat je dat gepost had...
Zou didactisch wellicht wel handig zijn. Rude met eigen ogen laten zien hoe koppig hij is.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 11:11 schreef Pie.er het volgende:
Ik denk dat Haushofer ons iets nobels gaat laten zien: toegeven dat hij het fout had.
Of zou hij, in de stijl van het topic, vol blijven houden dat 10+30=30km/h? Lijkt me ook wel leuk. Voor even![]()
Dank je, jouw reactie is weer eens wat anders dan Rudeonlines koppige gedoe.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 21:18 schreef splendor het volgende:
[..]
Een hele heldere uitlegmaar ik heb toch 2 vraagjes
Da's het mooie van een forum: je legt iets 1 keer uit en dat kunnen tientallen mensen lezen.quote:Op vrijdag 7 oktober 2005 17:49 schreef Yosomite het volgende:
Gelukkig is dit geen één op één forum.
Iedereen kan het lezen en iedereen kan (het is niet verplicht) er wat van opsteken.
Of na het lezen van een post : het "oh ja, dat is waar ook" - idee hebben.
Zoals eerder is gezegt, om een nieuwe theorie te bedenken moet je soms van de bestaande paden afwijken en met iets nieuws komen. Er zijn overigens meer mensen die er een theorie op nahouden waarin wordt gesteldt dat licht stilstaat. Het zou aardig zijn om te kijken in hoeverre je zo'n theorie kloppend kunt krijgen en zodoende eens proberen de werkelijkheid vanuit een ander perspectief te bekijken.quote:Ja! En ik heb er een reden voor: je kunt de theorie die ik aanhang toetsen aan de realiteit, en zien dat hij klopt.
[..]
Het blijft nog steeds een theorie. En zoals Einstein volgens mij ooit zei: Je kunt op een klokje zien hoe laat het is, maar er kunnen duizenden manieren zijn op de wijze waarop deze werkt.
Zoddoende kunnen we met de huidige theorieen veel voorspellen, het bewijst nog niet dat het echt zo is. Tenslotte zijn het allemaal theorieen. Ook die van mij, dat weet ik.
[quote]
Bovenstaand voorbeeld behelst toch een tijdsverschil?![]()
[..]
Inderdaad, zodoende behelsen 2 klokken die niet "meer" gelijk lopen ook een tijdsverschil. Secondes waren dan niet even lang. Wel duren ze voor iedere waarnemer altijd 300.000km t.o.v het licht.
[quote]
Je blijft zo irritant volhouden dat er dingen niet kloppen, maar als je eens een boek zou openslaan zou je zien dat dit het algemeen geldende idee is.
Er blijven altijd vraagjes open..quote:Poging tot uitleg.
Snelheden zijn altijd relatief. Je meet snelheden ten opzichte van een referentiepunt.
Voorbeeld: Mijn auto gaat 120 km/h. Dat is gemeten ten opzichte van de snelweg. Naast mij rijdt namelijk een andere auto, en die gaat maar 100 km/h (t.o.v. de weg). Ten opzichte van hem ga ik 20 km/h. De snelweg zit aan de aarde vast, en de aarde vliegt met een rotgang rond de zon. Ten opzichte van de zon heeft mijn auto dus wel een snelheid van 1000 km/h (heb geen zin dit exact op te zoeken).
Maar nu.
Dit is een postulaat. Dat is iets wat zomaar uit de lucht komt vallen. Iets wat niet een conclusie is die je trekt uit eerdere bevindingen. Het idee 'postulaat' moet jou niet vreemd in de oren klinken. Jij komt ook wel eens met postulaten.
Einstein ook. Einstein had een gevoel dat dit postulaat hem ergens zou brengen. Totdat hij de Relativiteitstheorie uitgewerkt had, stelde dat gevoel voor de buitenwereld nog niks voor. Iedereen zegt wel eens wat. Er zijn ook mensen die zeggen dat de lichtsnelheid 0 is en dat 1+1=1.
Het werd pas leuk toen Einstein aantoonde dat áls je die aanname doet, er een theorie uit voortvloeit die verrassend goede voorspellingen doet!
Dan zou je dus al moeten gaan denken: goh, helemaal nog niet zo'n gek idee dus, dat postulaat, ook al is het heel tegen-intuitief.
En dan komt daar nog bij dat je daadwerkelijk kunt meten dat de lichtsnelheid constant is voor elke willekeurige waarnemer. En dan zou eigenlijk iedereen het wel moeten aannemen. Wie dat niet doet sluit zich af voor de werkelijkheid.
Goed.
Het feit dat die lichtsnelheid een maximumsnelheid is, is weer een ander verhaal. Daar is helemaal geen absoluut punt voor nodig. Einsteins theorie voorspelt namelijk dat als je een massa wilt versnellen, de energie die daarvoor nodig is exponentieel toeneemt naar mate de snelheid toeneemt.
Jip-en-Janneketaal: als het versnellen van 1 m/s naar 2 m/s nog 1 Joule kost, dan kost het bijv. al 10 Joule om van 2 naar 3 m/s te gaan, en 10000000000000 Joule om van 10 naar 11 m/s te gaan. (Getallen berusten niet op werkelijke waarden, het gaat om het idee).
Ook dit is weer erg tegen-intuitief, maar ook hier geldt weer
- Einsteins theorie voorspelt het
- De voorspellingen corresponderen met waarnemingen
Wat wil je nog meer?
Zo. Duidelijk?
Heb je helemaal gelijk in. Maar dan moet er wel een reden zijn om een nieuwe theorie te verzinnen. Een reden zou bijv. kunnen zijn dat de huidige theorieën verkeerde voorspellingen doen. But lo and behold! De huidige theorieën beschrijven de werkelijkheid tot op grote nauwkeurigheid. Dus waarom moeite doen om met iets nieuws te komen? Er zijn misschien nog wat aspecten van de bestaande theorie waar nog aan gewerkt kan worden, maar dat zou dan vanuit het huidige raamwerk moeten. Er is vooralsnog geen reden alles wat tot nu toe bereikt is door de plee te spoelen.quote:Op zaterdag 8 oktober 2005 16:37 schreef rudeonline het volgende:
[..]
Zoals eerder is gezegt, om een nieuwe theorie te bedenken moet je soms van de bestaande paden afwijken en met iets nieuws komen.
Kom maar met namen.quote:Er zijn overigens meer mensen die er een theorie op nahouden waarin wordt gesteldt dat licht stilstaat.
'Aardig'? Het kost je een gigantische hoop moeite, dat begin je inmiddels wel in te zien lijkt me. En vooralsnog zie ik niet in wat je ermee opschiet. Wat je hier zegt is misschien leuk en aardig, maar zinloos. Nogmaals: waarom een nieuwe theorie bedenken als de oude voldoet?quote:Het zou aardig zijn om te kijken in hoeverre je zo'n theorie kloppend kunt krijgen en zodoende eens proberen de werkelijkheid vanuit een ander perspectief te bekijken.
Dat had ik al verwacht.quote:[..]
Er blijven altijd vraagjes open..
Ho. Zonder context bedoel je met '1 + 1' gewone optelling, volgens de algemene rekenregels die hiervoor gelden. En dus geldt 1 + 1 = 2. 1 + 1 = 1 is onzin.quote:Ten eerste is het idee van 1 + 1 = 1 helemaal niet zo gek.
In het geval van c + c = c doe je eigenlijk precies hetzelfde.
Natuurlijk niet. Er geldt nog steeds het intuitieve en alledaagse idee dat als twee auto's van elkaar wegrijden met elk een snelheid van 100 km/h (tov de weg), ze een onderlinge snelheid van 200 km/h hebben. Gebruik eerdergenoemde vergelijking maar eens.quote:Komt nog bij dat snelheid relatief is zodat je bij elke snelheid <c ook op c uit zou moeten komen.
Versnelling kun je detecteren door gebruik te maken van traagheid. Jijzelf werkt als een hele mooie accelerometer (of hoe je zo'n ding maar noemt). Als je namelijk op de snelweg hard op de rem trapt, lijkt jouw lichaam naar voren getrokken te worden. In werkelijkheid remt de auto af terwijl jouw lichaam nog de neiging heeft zijn snelheid te behouden. Als gevolg van de gordels wordt jouw lichaam even later ook gedwongen tot afremmen.quote:Verder zou ik willen vragen hoe je kunt bepalen of iets versnelt of vertraagt?
Op dezelfde manier als ik eerder al schreef.quote:Ik kom nog eens terug op een vallend voorwerp, omdat men er wel vanuit gaat dat wij continue versnellen door het heelal. Hoe kun je bepalen of je een vallend voorwerp afremt of versnelt?
Waar wil je heen?quote:In beide gevallen zul je namelijk energie nodig moeten hebben om zijn "val"snelheid te veranderen.
Is het eevoudiger om een appel die valt te vertragen of kun je hem eenvoudiger versnellen?
Is het mogenlijk om een appel stil te laten hangen in de lucht?
Nog zo'n hardnekkig idee. Als iets 'stilstaat' (relatief!!!) verandert zijn massa niet! Dus waarom zou de appel ineens de aarde aantrekken?quote:Zou het niet zo zijn dat een appel die stil kan hangen in de lucht eigenlijk de aarde naar zich toe zou trekken. Massa's trekken elkaar immers aan dus dat zou een logisch gevolg moeten zijn.
Waar doel je eigenlijk op met die constante versnelling waar je steeds mee aan komt zetten? De aarde bijv. ondervindt een constante versnelling, want anders bleef hij niet rond de zon draaien. Die versnelling zorgt er echter alleen voor dat de richting van de snelheid van de aarde verandert; de grootte van haar snelheid blijft min of meer gelijk.quote:Waarom kunnen wij wel continue versnellen ( sinds begin der tijden) en is een maximale snelheid van 300.000km/sec opeens zo moeilijk te berijken? Zonder immers zelf iets te doen versnellen we nu ook al en niemand die daar iets van merkt.
Dat zou toch een antwoord uit een boekje worden; denk je dat ik zoiets zelf heb zitten observeren?quote:Met welke snelheid dijdt het heelal volgens jullie uit, ( en nu even geen antwoordt uit het boekje)
Ruimte.quote:En wat neemt er elke seconde dan toe? Dat zijn toch tijd en ruimte?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |