abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30821917
quote:
Onze snelheid om de zon is ongeveer 30 km/sec, wat is de snelheid van de zon, en hoe snel bewegen wij om de melkweg? Valt die 30km/sec dan niet in het niets?
Geef maar eens een antwoord op deze vraag.
Een snelheid is altijd een beweging t.o.v iets anders, waarom kun je niet zeggen dat wij met c bewegen t.o.v het licht?
pi_30822437
quote:
Op donderdag 22 september 2005 13:26 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Een snelheid is altijd een beweging t.o.v iets anders, waarom kun je niet zeggen dat wij met c bewegen t.o.v het licht?
Natuurlijk bewegen wij met c tov het licht, dat lijkt mij hoogst triviaal. Maar deze discussie is ook heel zinloos, want je neemt toch niks van anderen aan, dus het is voor mij veel minder vermoeiend om je maar gewoon gelijk te geven. Rudeonline, je hebt helemaal gelijk. Licht staat stil. Wil iemand nog mijn boeken over relativiteit overkopen?
pi_30826049
quote:
Op woensdag 21 september 2005 19:05 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Dit vind ik toch niet echt een goed antwoord.
Wat zou je wel een goed antwoord vinden?
quote:
Als de ruimte/tijd zich kan uitbreiden met snelheden hoger als de lichtsnelheid terwijl massa vervolgens bestaat in ruimte/tijd, dan heeft het zowiezo dezelfde snelheid als de ruimte/tijd. Massa zou anders achter moeten blijven in de tijd. Dat lijkt mij zeer vreemd.
Maar dat is niet vreemd.
De dimensionele expansie vindt plaats met de fase snelheid, de voortbeweging van de massa vindt plaats met de groeps snelheid.

Als je in de 1e kolom de 2e animatie bekijkt, waarbij de phase velocity > group velocity.
De groepssnelheid, de snelheid van het golfpakketje, aangegeven met een blauwe stip, is de snelheid van de massa.
De fasesnelheid, de snelheid van een enkele golf, is de snelheid van de ruimte-tijd expansie, en is in de animatie met een rode stip aangegeven.

In deze situatie is het mogelijk dat de snelheid van de fase, groter is dan de lichtsnelheid, terwijl de snelheid van de massa altijd kleiner is dan de lichtsnelheid.

Er wordt nu gesuggereerd dat er een tijd was, niet zolang na de BB (Big Bang en geen Big Brother) waarbij deze situatie zich voor heeft gedaan.
De theorie vd inflatie waarbij het universum het eventjes op zijn stuipen kreeg.

Ik vind het zelf ook moeilijk. Je kunt er echter een aantal dingen mee verklaren.
Als er een betere theorie komt, mag die van mij gelijk in plaats van de inflatie theorie gezet worden.
Maar vooralsnog is dit de meest aantrekkelijke theorie die verschijnselen bv samenhangend met de donkere materie een juiste plaats weet te geven.
quote:
Neem nou als voorbeeld een versnelling van een massa van 1km/maand2.
Als vanaf het begin der tijden een massa met deze snelheid zou versnellen tot het heden, dan zou de lichtsnelheid al lang gehaald moeten zijn. Komt er nog bij dat wij steeds verder zouden versnellen.
Helaas niet.
Omdat de snelheid van massa een bovengrens, een limiet kent, is het onmogelijk om met een versnelling die bovengrens te halen.
Dus zelfs als we een kilo versnellen met 1 km / maand2, dan nog zou de lichtsnelheid nooit bereikt worden.
Reken het maar na.
quote:
We weten dat we zowiezo 30km/sec om de zon draaien. Omdat de zon zelf ook met een bepaalde snelheid beweegt (stel b.v ook 30km/sec) dan zou onze snelheid al veel hoger moeten liggen.
De zon beweegt met 828 000 km / h rondom het centrum van ons melkwegstelsel.
quote:
Bedenk nu ook eens dat de melkweg ook beweegt terwijl wij daar rondjes om heen draaien. De lichtsnelheid wordt dan toch eigenlijk nog maar een fractie van wat het voor ons lijkt. We merken nu al niks van 30km/sec of hoger. Waarom zou je wel iets merken van 300.000km/sec?
Wat zou je moeten merken?
Wat zou je willen merken?
quote:
Zelfs als de lichtsnelheid werkelijk de hoogste snelheid zou zijn, dan hadden wij deze snelheid allang moeten kunnen halen. De aantrekkingskracht van massa doet dat helemaal vanzelf.
Het maximale is niet altijd haalbaar.
pi_30826241
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 14:04 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Het is niet zo simpel.
Zeker weten
quote:
Probeer mij eerst maar eens te vertellen wat onze absolute snelheid door de ruimte is, er rekening mee houden dat de zon niet stilstaat en mogenlijk versnelt, misschien dat we dan d.m.v het feit dat massa's elkaar aantrekken ooit nog eens kunnen bepalen wat onze snelheid door de ruimte zou kunnen zijn.
Er is geen absolute snelheid.
Onze zon versnelt inderdaad, maar dat komt omdat zij een cirkelbeweging maakt.
quote:
Wat is volgens jullie de maximale snelheid die een massa kan halen op het moment dat deze onderheven is aan een zwaartekracht?
Je plaatst je massa in het oneindige en laat dan de twee massa's op elkaar werken.
Je rekent de arbeid uit die nodig is om de twee massa's op elkaar te laten stuiteren.
Die arbeid wordt volledig omgezet in kinetische energie en dan heb je de maximale snelheid.
En als je dat uitrekent, kom je nooit aan de lichtsnelheid. Je blijft er altijd onder.
Reken maar na.
pi_30826487
quote:
Op donderdag 22 september 2005 11:47 schreef rudeonline het volgende:
Als tijd/ruimte met lichtsnelheid toeneemt, waarom is het heden dan niet de grens waar dit toeneemt?
Dat doet het ook.
quote:
Morgen bestaat immers nog niet. En als het morgen is, dan is de ruimte van vandaag met lichtsnelheid achter ons gebleven.
Zou je met lichtsnelheid kunnen bewegen, dan zou je achter kunnen blijven in de tijd en wordt je ook niet ouder.
Als je variabel met snelheden groter en kleiner dan de lichtsnelheid zou kunnen reizen dan zijn er mogelijkheden die je in je fantasie niet kunt voorstellen.
Ik zou er spontaan van gaan stotteren.
Maar het gaat helaas niet.
pi_30826742
quote:
Op donderdag 22 september 2005 13:26 schreef rudeonline het volgende:

[..]

828 000 km/h: zon om centrum melkwegstelsel
30*3600 = 108 000 km/h: aarde om zon

300 000 * 3600 = 1 080 000 000 km/h: lichtsnelheid
  donderdag 22 september 2005 @ 16:22:21 #157
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30827712
quote:
Op donderdag 22 september 2005 15:35 schreef Yosomite het volgende:

...

Reken maar na.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_30861533
quote:
Op donderdag 22 september 2005 15:44 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Dat doet het ook.
[..]

Als je variabel met snelheden groter en kleiner dan de lichtsnelheid zou kunnen reizen dan zijn er mogelijkheden die je in je fantasie niet kunt voorstellen.
Ik zou er spontaan van gaan stotteren.
Maar het gaat helaas niet.
Bedankt voor je antwoorden. Zonder dat ik nu alles ga trachten te berekenen wil ik het volgende even kwijt. Je geeft zelf aan dat het heden met lichtsnelheid toeneemt. Ruimte en tijd nemen met deze snelheid toe. Wij bevinden ons in het heden ( het moment nu) en reizen mijn inziens ook met dit moment "nu" verder in de tijd. Wat achterblijft is het verleden. Afgelegde tijd zou je terug kunnen halen door met een hogere snelheid als de lichtsnelheid terug te gaan in de tijd. Ik weet dat dit vooralsnog niet kan, maar je mag niets uitsluiten. Wat er volgens mij gebeurt als je je zou verplaatsen richting lichtsnelheid is dat je jezelf eigenlijk afremt in de tijd. Omdat je de tijd nooit helemaal stil kan zetten zul je ook ( waarschijnlijk) nooit de lichtsnelheid kunnen halen.

Gezien de snelheid die de zon nu al heeft t.o.v het middelpunt van de melkweg, 828.000km/u wat je zegt, zal de aarde nog sneller moeten bewegen om daar vervolgens ook nog eens om heen te draaien. Ik weet dat dit niet meteen de lichtsnelheid is, maar wat is de snelheid van het middelpunt van de melkweg? Niemand kan daar echt een antwoord op geven zodat ook de lichtsnelheid niet een ondenkbare snelheid hoeft te zijn. We merken ten slotte helemaal niets van deze snelheden zodat we net zo goed 100 of 1000 maal sneller zouden kunnen gaan. Zou het juist niet oneindig veel energie moeten kosten om een massa voledig tot stilstand te brengen?

Zou je immers een massa tot stilstand kunnen brengen in de ruimte tijd, dan zou je daarmee het hele universum tot stilstand kunnen brengen. Massa's trekken elkaar immers aan en een stilstaande massa kan anderre massa's alleen maar naar zich toe trekken. Vandaar dat een stilstaande massa ook als een oneindige massa kan worden gezien. Een massa die niet beweegt moet alle massa van het universum "overwinnen", en daar hoeft deze massa in principe niet letterlijk groter voor te worden. Een massa van 1kg kan in principe het heelal doen instorten als deze letterlijk op zijn plaats blijft.

En probeer mij eens uit te leggen waarom een versnelling van 1km/maand2 nooit op de lichtsnelheid zou uitkomen? Ik denk dat je makkelijker kunt blijven versnellen dan vertragen.
  vrijdag 23 september 2005 @ 18:10:53 #159
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30864595
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 16:28 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoorden. Zonder dat ik nu alles ga trachten te berekenen wil ik het volgende even kwijt. Je geeft zelf aan dat het heden met lichtsnelheid toeneemt. Ruimte en tijd nemen met deze snelheid toe. Wij bevinden ons in het heden ( het moment nu) en reizen mijn inziens ook met dit moment "nu" verder in de tijd. Wat achterblijft is het verleden. Afgelegde tijd zou je terug kunnen halen door met een hogere snelheid als de lichtsnelheid terug te gaan in de tijd. Ik weet dat dit vooralsnog niet kan, maar je mag niets uitsluiten. Wat er volgens mij gebeurt als je je zou verplaatsen richting lichtsnelheid is dat je jezelf eigenlijk afremt in de tijd. Omdat je de tijd nooit helemaal stil kan zetten zul je ook ( waarschijnlijk) nooit de lichtsnelheid kunnen halen.

Gezien de snelheid die de zon nu al heeft t.o.v het middelpunt van de melkweg, 828.000km/u wat je zegt, zal de aarde nog sneller moeten bewegen om daar vervolgens ook nog eens om heen te draaien. Ik weet dat dit niet meteen de lichtsnelheid is, maar wat is de snelheid van het middelpunt van de melkweg? Niemand kan daar echt een antwoord op geven zodat ook de lichtsnelheid niet een ondenkbare snelheid hoeft te zijn. We merken ten slotte helemaal niets van deze snelheden zodat we net zo goed 100 of 1000 maal sneller zouden kunnen gaan. Zou het juist niet oneindig veel energie moeten kosten om een massa voledig tot stilstand te brengen?

Zou je immers een massa tot stilstand kunnen brengen in de ruimte tijd, dan zou je daarmee het hele universum tot stilstand kunnen brengen. Massa's trekken elkaar immers aan en een stilstaande massa kan anderre massa's alleen maar naar zich toe trekken. Vandaar dat een stilstaande massa ook als een oneindige massa kan worden gezien. Een massa die niet beweegt moet alle massa van het universum "overwinnen", en daar hoeft deze massa in principe niet letterlijk groter voor te worden. Een massa van 1kg kan in principe het heelal doen instorten als deze letterlijk op zijn plaats blijft.

En probeer mij eens uit te leggen waarom een versnelling van 1km/maand2 nooit op de lichtsnelheid zou uitkomen? Ik denk dat je makkelijker kunt blijven versnellen dan vertragen.
Zucht maar weer..
Onikaan ni ov dovah
pi_30865065
quote:

[..]

Zonder dat ik nu alles ga trachten te berekenen
Zou je wel eens moeten doen.
quote:
Je geeft zelf aan dat het heden met lichtsnelheid toeneemt. Ruimte en tijd nemen met deze snelheid toe.
Je bent ook geen spat veranderd... "Het heden neemt met de lichtsnelheid toe"? Dat slaat als een tang op een varken. Net zoals "klassieke muziek is een planteneter".
quote:
maar je mag niets uitsluiten.
Dat mag zeker wel. Als je maar goede argumenten hebt.
quote:
Jij moet nog eens goed nadenken over het concept van relatieve snelheid. Snelheid is niet absoluut.
quote:
quote:
Versnellen kost meer energie naar mate je snelheid de lichtsnelheid nadert. Uiteindelijk zal het versnellen met één extra millimeter per seconde meer energie kosten dan in het universum ligt opgeslagen.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_30870168
Werd de absolute snelheid van de aarde tov van het universum niet gemeten met de COBE? - de cosmic background explorer- We zien in de ene richting een roodverschuiving en diametraal daar tegen over een blauwverschuiving.
Ik zit met een probleem: Voor een gesloten systeem maakt het geen verschil of het zich in een zwaartekrachtveld bevindt of versneld wordt- volgens de relativiteitstheorie-.
Beschouw mijn persoon als zo een gesloten systeem, de zwaartekracht die op mij werkt 10 m/s2
had mij dan allang de lichtsnelheid gegeven.
Vt = a x t
300.000.000= 10 x t
t = 30.000.000 s
Dit komt overeen met 30.000.000 / 60 x 60 x 24 x 365 = 0,95 jaar
Dus in ongeveer 1 jaar halen we allemaal de lichtsnelheid, daar merken we als we omhoogkijken niets van.
pi_30873208
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 21:25 schreef Schonedal het volgende:
Werd de absolute snelheid van de aarde tov van het universum niet gemeten met de COBE? - de cosmic background explorer- We zien in de ene richting een roodverschuiving en diametraal daar tegen over een blauwverschuiving.
Absolute snelheid bestaat niet, je meet het altijd ten opzichte van iets. Ik rijd 120 km/h op de snelweg, maar ten opzichte van de zon beweeg ik veel sneller, etc.
quote:
Ik zit met een probleem: Voor een gesloten systeem maakt het geen verschil of het zich in een zwaartekrachtveld bevindt of versneld wordt- volgens de relativiteitstheorie-.
Dat is niet helemaal waar. Je zou het verschil niet kunnen merken tussen een lift die omhoog versnelt en een lift die stilstaat in een zwaartekrachtsveld (dus bijv. op aarde). Er is echter wel een verschil: bij de tweede lift zal er een miniem verschil in de richting van de aantrekking zijn op objecten die zich op verschillende posities in de lift bevinden. De zwaartekacht trekt alles immers richting het middelpunt van de aarde. Bij de eerste lift echter zal alles loodrecht naar de vloer van de lift getrokken worden. Alleen als je ver genoeg van de zwaartekrachtsbron verwijderd bent zul je (vrijwel) geen verschil merken.
quote:
Beschouw mijn persoon als zo een gesloten systeem, de zwaartekracht die op mij werkt 10 m/s2
had mij dan allang de lichtsnelheid gegeven.
Vt = a x t
300.000.000= 10 x t
t = 30.000.000 s
Dit komt overeen met 30.000.000 / 60 x 60 x 24 x 365 = 0,95 jaar
Dus in ongeveer 1 jaar halen we allemaal de lichtsnelheid, daar merken we als we omhoogkijken niets van.
Volgens de Newtoniaanse mechanica staat niks je in de weg. Maar volgens Einstein zijn de vergelijkingen van Newton slechts speciale gevallen van veel algemenere bewegingsvergelijkingen. Die van Newton gelden alleen voor niet-relativistische snelheden, dus snelheden veel lager dan die van het licht.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_30902845
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 22:52 schreef Maethor het volgende:

[..]

Absolute snelheid bestaat niet, je meet het altijd ten opzichte van iets. Ik rijd 120 km/h op de snelweg, maar ten opzichte van de zon beweeg ik veel sneller, etc.
Inderdaad. Zodoende zou je de snelheid van de melkweg op moeten tellen bij de sneklheid van een deeltje in een deeltjesversneller en er achter komen dat 300.000km/sec een peuleschilletje is.
En omdat je snelheid meet t.o.v iets kun je als dat iets ook een foton nemen. Alle vreemde dingen die met tijd en ruimte zouden gebeuren bij "lichtsnelheid" gebeuren in werkelijkheid nu ook al.
quote:
Dat is niet helemaal waar. Je zou het verschil niet kunnen merken tussen een lift die omhoog versnelt en een lift die stilstaat in een zwaartekrachtsveld (dus bijv. op aarde). Er is echter wel een verschil: bij de tweede lift zal er een miniem verschil in de richting van de aantrekking zijn op objecten die zich op verschillende posities in de lift bevinden. De zwaartekacht trekt alles immers richting het middelpunt van de aarde. Bij de eerste lift echter zal alles loodrecht naar de vloer van de lift getrokken worden. Alleen als je ver genoeg van de zwaartekrachtsbron verwijderd bent zul je (vrijwel) geen verschil merken.
Net las dat je gewichtloos lijkt tijdens een vrije val, zo merk je ook niks van onze versnelling door de ruimte. Het afremmen of versnellen van deze vrije val kost energie. De versnelling d.m.v zwaartekracht lijkt ons denken stil te staan.
quote:
Volgens de Newtoniaanse mechanica staat niks je in de weg. Maar volgens Einstein zijn de vergelijkingen van Newton slechts speciale gevallen van veel algemenere bewegingsvergelijkingen. Die van Newton gelden alleen voor niet-relativistische snelheden, dus snelheden veel lager dan die van het licht.
Omdat we de snelheid van de melkweg niet weten, of er geen rekening mee houden, lijken snelheden veel lager als onze werkelijke snelheid.

Overigens als licht altijd met dezelfde snelheid lijkt te bewegen en altijd richting verleden tijd wijst, kun je deze constante dan niet gewoon op 0 zetten. Zou alle massa immers met dezelfde snelheid in dezelfde richting bewegen, dan zou je ook over stilstand spreken.
  zaterdag 24 september 2005 @ 23:50:41 #164
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30903439
Massa's bewegen niet allemaal met dezelfde snelheid in dezelfde richting. Als ik op een betonnen muur afren is er toch echt een duidelijk snelheidsverschil te merken.
Onikaan ni ov dovah
pi_30903644
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:50 schreef ATuin-hek het volgende:
Massa's bewegen niet allemaal met dezelfde snelheid in dezelfde richting. Als ik op een betonnen muur afren is er toch echt een duidelijk snelheidsverschil te merken.
Je begrijpt me denk ik verkeerd. Ik stelde dat ALS alle massa met dezelfde snelheid in dezelfde richting zou bewegen je over stilstand zou kunnen spreken. Alle massa zou dan tenslotte niet bewegen t.o.v elkaar. Zodoende denk ik dat je bij licht over stilstand zou kunnen spreken. Het beweegt t.o.v ons eigenlijk maar 1 kant op, de richting die ik hiermee bedoel is de richting van verleden tijd, of eigenlijk afgelegde ruimte.
pi_30903762
quote:

Beste Rudeonline. Dat is je al heel vaak uitgelegd. Ik zou schatten dat het al ongeveer 20 keer voorbij is gekomen. Dat zou toch genoeg moeten zijn ,denk je niet? Zolang jij je niet verdiept in de theorie die je wilt verdiepen ( want je snapt ondertussen nog geen kloot van de relativiteitstheorie ) kom je niet verder. Jammer dat je dat, in al je oeverloze kritiek, niet wilt inzien. Je blijft vastzitten. Gelukkig doe je dit puur voor de hobby, denk ik dan maar.
pi_30912466
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:29 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Inderdaad. Zodoende zou je de snelheid van de melkweg op moeten tellen bij de sneklheid van een deeltje in een deeltjesversneller en er achter komen dat 300.000km/sec een peuleschilletje is.
Je wilt het niet snappen, is dat het? "De snelheid van de melkweg"...
quote:
En omdat je snelheid meet t.o.v iets kun je als dat iets ook een foton nemen. Alle vreemde dingen die met tijd en ruimte zouden gebeuren bij "lichtsnelheid" gebeuren in werkelijkheid nu ook al.
Nee. Fotonen bewegen voor elke waarnemer met de lichtsnelheid dus dat zijn nogal rare referentiepunten.
quote:
[..]

Omdat we de snelheid van de melkweg niet weten, of er geen rekening mee houden, lijken snelheden veel lager als onze werkelijke snelheid.
quote:
Overigens als licht altijd met dezelfde snelheid lijkt te bewegen en altijd richting verleden tijd wijst,
quote:
kun je deze constante dan niet gewoon op 0 zetten. Zou alle massa immers met dezelfde snelheid in dezelfde richting bewegen, dan zou je ook over stilstand spreken.
Geniaal Rude! Het zou alleen niets meer met de werkelijkheid te maken hebben, maar goed, een kniesoor die daar op let, toch?
pi_30938084
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:35 schreef Maethor het volgende:

Geniaal Rude! Het zou alleen niets meer met de werkelijkheid te maken hebben, maar goed, een kniesoor die daar op let, toch?
Maar natuurlijk maakt dat niks uit. Het gaat al zo'n 15 topics om het idee dat Rudeonline gelijk denkt te kunnen krijgen of niet. Meer niet. Of hij daarmee ook een werkelijkheid kan benaderen maakt hem helemaal niks uit, dit gaat puur om gelijk krijgen. Alleen daarom al verliest het al haar wetenschappelijke waarde.

Ik noemde een hele tijd geleden al een badkuipmodel van het universum, waarbij het universum een enorme badkuip is. Dat valt ook niet te weerleggen en het heeft niks met de werkelijkheid te maken. Toch ben ik sterk van mening dat het universum een enorme badkuip is. Waarom? Nou gewoon, dan krijg ik mijn gelijk en hoef ik niet in te zien dat ik al jaren met iets bezig ben wat helemaal vastzit en geen centimeter verder komt. Bovendien hoef ik dan niet allemaal die moeilijke literatuur over kosmologie te lezen, dus het bespaart me een heleboel tijd !
  maandag 26 september 2005 @ 12:14:48 #169
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30940473
Vergeet het rekenwerk dat je niet hoeft te doen niet Haushofer
Onikaan ni ov dovah
pi_30942404
quote:
Op maandag 26 september 2005 12:14 schreef ATuin-hek het volgende:
Vergeet het rekenwerk dat je niet hoeft te doen niet Haushofer
Natuurlijk. Ik wil niks kunnen uitrekenen, want anders kan ik de link met de werkelijkheid gaan leggen en moet ik mijn theorie gaan falsificeren. Dat probeer ik ten alle tijde te voorkomen.
  maandag 26 september 2005 @ 15:24:31 #171
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_30944711
quote:
Op maandag 26 september 2005 13:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Natuurlijk. Ik wil niks kunnen uitrekenen, want anders kan ik de link met de werkelijkheid gaan leggen en moet ik mijn theorie gaan falsificeren. Dat probeer ik ten alle tijde te voorkomen.
Volgens mij leest Rudeonline altijd met de lichtsnelheid over sarcasme heen.

Ik had vannacht trouwens een nachtmerrie, waarin ik samen met de rest van het heelal met de snelheid van het licht bewoog, in de richting van het verleden. Totdat iemand in een spiegel keek, en we met zn allen de andere kant op bewogen. Of werden we nou tegelijk met de lichtsnelheid kleiner? In ieder geval stond het licht stil.
pi_30948348
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:35 schreef Maethor het volgende:

[..]

Je wilt het niet snappen, is dat het? "De snelheid van de melkweg"...
[..]

Nee. Fotonen bewegen voor elke waarnemer met de lichtsnelheid dus dat zijn nogal rare referentiepunten.
[..]

[..]

[..]

De snelheid van de melkweg, is dat zo moelijk?
En fotonen die allemaal even snel bewegen terwijl klokjes niet gelijk hoeven te lopen, wat is er nou constant aan een snelheid als de seconde niet altijd even lang duurt?

En dat licht altijd richting verleden tijd wijst maak ik op uit het feit dat je het verleden zou kunnen waarnemen op het moment dat je sneller als het licht zou gaan. Je zou dan in principe fotonen uit het verleden in kunnen halen. Ik hoef dit niet te bewijzen, ieder "beetje denkend" mens weet dat alles wat hij ziet eigenlijk verleden tijd is. En dat de waarheid anders zou worden als dat jij denkt..
Tja, daar kan ik niks aan doen. Weet je eigenlijk wel wat de werkelijkheid is?
pi_30950334
Ik verspil mijn tijd aan jou. Goedenavond.
  maandag 26 september 2005 @ 19:34:30 #174
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_30950382
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:34 schreef rudeonline het volgende:

[..]

De snelheid van de melkweg, is dat zo moelijk?
Ik verwijs je door naar je 1e topic, waarschijnlijk nog rond de eerste 10 reply's
pi_30955180
quote:
Op donderdag 22 september 2005 15:52 schreef Yosomite het volgende:

[..]

828 000 km/h: zon om centrum melkwegstelsel
30*3600 = 108 000 km/h: aarde om zon

300 000 * 3600 = 1 080 000 000 km/h: lichtsnelheid
En de snelheid van het centrum van de melkweg dan?

Waarom zou je er iets van merken als deze ook nog eens 30km/sec zou zijn en wij daar om heen zouden draaien?
300.000km/sec lijkt misschien veel, maar gezien de gigantische snelheid die we zowiezo al hebben stelt het eigenlijk helemaal niets voor. En als de boel nou ook nog eens continue versnelt blijft er van ons begrip stilstand helemaal niets over.
Verder bevinden zich in het universum massa's met onderlinge afstanden van 13,8 miljrd lichtjaar. Hoe kunnen die zo ver van elkaar verwijdrt zijn als het universum ook maar 13,8 miljrd jaar is.
De big bang gaat hier in ieder geval helemaal de mist in.
  maandag 26 september 2005 @ 22:08:23 #176
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30955681
quote:
Op maandag 26 september 2005 21:53 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Waarom zou je er iets van merken als deze ook nog eens 30km/sec zou zijn en wij daar om heen zouden draaien?
300.000km/sec lijkt misschien veel, maar gezien de gigantische snelheid die we zowiezo al hebben stelt het eigenlijk helemaal niets voor. En als de boel nou ook nog eens continue versnelt blijft er van ons begrip stilstand helemaal niets over.
Verder bevinden zich in het universum massa's met onderlinge afstanden van 13,8 miljrd lichtjaar. Hoe kunnen die zo ver van elkaar verwijdrt zijn als het universum ook maar 13,8 miljrd jaar is.
snelheid ten opzichte van wat...
Onikaan ni ov dovah
pi_30963924
quote:

[..]

Je hebt duidelijk geen flauw idee waar je het over hebt. Denk je nou echt dat je met dit soort baggerargumentatie bestaande ideeën kunt ondermijnen?
pi_30963993
quote:
Volgens mij had dit te maken met het feit dat het universum expandeerde (is dat een woord? ) met een snelheid die groter is als de lichtsnelheid, of heb ik ergens een plankje misgeslagen?
-
pi_30965388
quote:

[..]

Er zijn punten waar de Big Bang theorie de mist in gaat, maar dit is er niet één van.
Verder verbaas ik me over het feit dat iemand zo arrogant kan zijn om met dergelijke simpele redenatie een theorie denkt te kunnen omverwerpen die al decennia lang zulke goede voorspellingen weet te doen. Echt waar.
pi_30969431
quote:

[..]

Bedankt voor je antwoorden. Zonder dat ik nu alles ga trachten te berekenen wil ik het volgende even kwijt. Je geeft zelf aan dat het heden met lichtsnelheid toeneemt.
Ik moest even kijken hoe ik dat gezegd had.
Een miniscuul detail, het heden is de grens waarmee de tijd-ruimte toeneemt.
Dat zei ik omdat de toekomst nog niet bestaat.
Want als de toekomst bestaat en je kunt die nu al zien, zie je het lot van de staatsloterij aan de muur van je nieuwe villa hangen. En dan weet je dus dat je dat lot moet kopen.

Die expansie hoeft niet met de lichtsnelheid te gaan.
Dat kan met een slakkegangetje gaan, maar ook met de superluminale snelheden.
Als de ruimtedimensies een tijdje niet groeien, expandeert het heelal wel, maar alleen in de tijdsdimensie (die we voor het gemak met c vermenigvuldigen om weer een lengtedimensie te krijgen)

En misschien zijn er wel meerdere inflatieperiodes geweest die veroorzaakt werden door grote zwarte gaten die de ruimte-tijd in korte tijd enorm vergrootte omdat deze zwarte gaten met elkaar reageerden.
Misschien zijn er in die tussentijd al zelfs contracties van het universum geweest.
Het is natuurlijk ook heel goed voorstelbaar dat niet alle dimensies van het universum gelijktijdig "groeiden".
Dus, als je de ene kant op gaat er een langere weg in de tijd-ruimte afgelegd kan worden dan via een andere weg. Dat hangt enerzijds van de hoeveelheid massa af, maar ook van de lokale geschiedenis van het universum.
quote:
Gezien de snelheid die de zon nu al heeft t.o.v het middelpunt van de melkweg, 828.000km/u wat je zegt, zal de aarde nog sneller moeten bewegen om daar vervolgens ook nog eens om heen te draaien.
Een snelheid heeft ook een richting. Als de aarde tegengesteld aan de snelheidsrichting vd zon gaat (helft vd tijd) dan beweegt de aarde langzamer rondom het centrum vh melkwegstelsel.
quote:
Ik weet dat dit niet meteen de lichtsnelheid is, maar wat is de snelheid van het middelpunt van de melkweg? Niemand kan daar echt een antwoord op geven zodat ook de lichtsnelheid niet een ondenkbare snelheid hoeft te zijn.
We kunnen wel meten wat de snelheid vh middelpunt van het melkwegstelsel is.
Geef maar een punt waar ik kan staan en dan meet ik de snelheid van het centrum vh melkwegstelsel tov dat punt.
quote:
We merken ten slotte helemaal niets van deze snelheden zodat we net zo goed 100 of 1000 maal sneller zouden kunnen gaan.
Misschien staan we wel stil.
quote:
Zou het juist niet oneindig veel energie moeten kosten om een massa voledig tot stilstand te brengen?
Als het al stilstaat tov ons hoeft dat niet zo veel energie te kosten.
quote:
Zou je immers een massa tot stilstand kunnen brengen in de ruimte tijd, dan zou je daarmee het hele universum tot stilstand kunnen brengen.
Je wilt zo graag naar het absolute, een absolute plaats en absolute snelheid.
En die is er niet.
Een plaats bestaat alleen maar tov een gedefinieerd punt, altijd dus ten opzichte van, relatief.
Een snelheid bestaat alleen maar tov een gedefinieerd punt, altijd dus ten opzichte van, relatief.
quote:
Dat zal ik eens proberen.
Als je een massa, van zeg 1 kilo, versnelt, dan heb je daar energie voor nodig.
En dan neemt de snelheid toe.
Maar ook een klein deel van die energie wordt omgezet in massa.
De massa van 1 kilo wordt dus groter.
Het blijkt dat de massa afhankelijk is van de snelheid.
Hoe groter de snelheid hoe groter de massa wordt.
Als je 260 000 km/sec gaat is de massa twee keer zo groot, dus 2 kilo.
Als je 285 000 km/sec gaat is de massa tien keer zo groot, dus 10 kilo.
Als je 299 850 km/sec gaat is de massa duizend keer zo groot, dus 1000 kilo

En hoe groter de massa, hoe meer kracht je moet gebruiken om die extra massa te versnellen, en heb je dus ook meer energie nodig.
Als je nu nog dichter in de buurt van de lichtsnelheid komt wordt die massa steeds groter en groter, en heb je steeds meer energie nodig om te kunnen versnellen. En dit blijft maar doorgaan.

Het is dus van belang om je te realiseren dat
- bij een versnelling neemt de snelheid toe
- bij een hogere snelheid hoort een grotere massa,
- bij een grotere massa en dezelfde versnelling, neemt de snelheid minder snel toe

Klassiek (bedacht door Newton)
Een constante kracht veroorzaakt een constante versnelling
Relativistisch (bedacht door een steen)
Bij een constante kracht hoort geen constante versnelling.

[ Bericht 0% gewijzigd door Yosomite op 27-09-2005 18:40:54 ]
pi_30974156
quote:

Zonder dat ik nu alles ga trachten te berekenen ......................
Oh, weest niet bevreesd.
Ik reken het altijd na, meestal globaal.
Om te zien of het een beetje zinnig is.
Dat ik niet helemaal de plank mis sla.

De maximale snelheid die een massa m kan krijgen als het beweegt vanuit het oneindige, alleen onder invloed van de zwaartekracht van een lichaam met massa M.

Met G de gravitatie constante, M grote massa, bv aarde, m kleine massa, r de afstand tussen de twee massa’s m en M.

De onvolprezen Newton:

Als je nu definieert:

Dan krijg je F = m g

Als M de massa is van de aarde, r de straal van de aarde

Dit geldt op het oppervlak van de aarde.

En dan met allerlei aannames erbij,
dichtheid aarde mooi homogeen,
aardbol is prachtig rond bolletje,
dus de straal is overal hetzelfde,
Overigens, de centrifugale kracht tgv de rotatie van de aarde zit niet in de berekening.
Als je g meet, zit die er wel bij.

Hoe verder je van de aarde af gaat hoe kleiner het gewicht van de massa.
(Als je ver genoeg bent van de aarde, ben je gewichtsloos)

Stel je bent op een hoogte h van het oppervlak.
En h is veel meer dan de straal r van de aarde.
Als het gewicht van de massa op de aarde gelijk is aan m g,
Dan is het gewicht op een hoogte h gelijk aan

De energie die je nodig hebt om een massa m op hoogte h boven het oppervlak een klein stukje delta h hoger te krijgen is gelijk aan

Stel je voor dat je de massa helemaal naar het oneindige wil brengen.
Hoeveel energie is daar dan voor nodig?
Dan moeten we al die kleine stukjes energie bij elkaar tellen.
Of mbv integraalrekening, laat delta h naar nul gaan en reken de integraal uit.
(r is de straal van de aarde)
De totale energie wordt dan:

= m g r

Wat blijkt?
De energie die nodig is om de massa in het oneindige te brengen is niet afhankelijk van de afstand tot het “oneindige”.
Dit is dus de kinetische energie die nodig is om de massa naar het oneindige te brengen.
quote:
Omgekeerd, dit is ook de energie die de massa krijgt als het begint in het oneindige en alleen maar door de zwaartekracht van (bv) aarde aangetrokken wordt.
En daarmee is dan ook de maximale snelheid te bepalen die een voorwerp krijgt, als je heel ver weg begint en alleen onder invloed van de zwaartekracht van dat lichaam beweegt.
De kinetische energie is gelijk aan de benodigde energie, de totale energie die net bepaald was..

Hieruit kan een snelheid v afgeleid worden.

De waardes ingevuld die van toepassing zijn voor de aarde:

is ongeveer 11 200 m/s.

En dat is toevallig ook, niet helemaal toevallig, de ontsnappingssnelheid van de aarde; de snelheid die een raket moet hebben om op de maan te kunnen komen.

Dus voor dit soort snelheden (veel kleiner dan de lichtsnelheid) is de maximale snelheid die een object kan krijgen, als het begint in het oneindige en alleen onder invloed van de zwaartekracht van een lichaam met straal r en gravitatieversnelling g beweegt, gelijk aan de ontsnappingssnelheid van dat lichaam.
pi_30979766
Bedankt voor je reactie, ik zal de berekeningen later nog eens goed uizoeken en kijken hoe ik die in mijn eigen theorie kan toepassen. Ik heb wel nog even de volgende vragen..
quote:
Als het al stilstaat tov ons hoeft dat niet zo veel energie te kosten.
Stel dat een massa echt absoluut stil zou staan, doordat massa elkaar aantrekt zou elke andere massa uiteindelijk toch op deze massa moeten afkomen. En gezien de stilstaande massa niet uitwijkt zou deze massa steeds groter moeten worden en uiteindelijk "oneindig" veel materie naar zich toetrekken. Wij vallen niet in de zon omdat de zon eigenlijk ook continue langs ons valt. Zou de zon stilstaan dan zouden we er niet lang over hoeven doen om er in te vallen.
quote:
We kunnen wel meten wat de snelheid vh middelpunt van het melkwegstelsel is.
Geef maar een punt waar ik kan staan en dan meet ik de snelheid van het centrum vh melkwegstelsel tov dat punt.
Dat is het hem nou juist. Dat punt staat niet stil waardoor het je niets kan vertellen over je absolute snelheid. En als snelheid niet absoluut is, dan bestaat er ook geen maximale snelheid. Het enige wat je zeker kunt weten is dat licht altijd met dezelfde snelheid zijn bron verlaat ongeacht de snelheid. Vandaar dat ik licht meer zie als een spoor wat achterblijft. Licht blijft vermoedelijk met dezelfde snelheid achter als dat de expansie van het heelal gaat. De vraag is, waar expandeert het heelal. Is dat in het "nu" of is dat miljarden lichtjaren bij ons vandaan?
Aangezien de huidige grenzen van het heelal allemaal verleden tijd laat zien denk ik dat de grens dus heel dicht bij ons moet zijn.
quote:
Je wilt zo graag naar het absolute, een absolute plaats en absolute snelheid.
En die is er niet.
Een plaats bestaat alleen maar tov een gedefinieerd punt, altijd dus ten opzichte van, relatief.
Een snelheid bestaat alleen maar tov een gedefinieerd punt, altijd dus ten opzichte van, relatief.
Ik begrijp best dat er tot nu toe zo over wordt gedacht, maar ik probeer juist vanuit een nieuwe manier naar alles te kijken. Probeer je nog eens voor te stellen dat het heelal werkelijk met de snelheid van het licht uitdijdt, licht zal dan nooit dichter bij de rand van het universum komen als dat het vanf ons gezien richting die rand "vertrekt".
In tegendeel, t.o.v die rand staat licht dan letterlijk stil. Omdat die rand uitdijdt t.o.v ons en wij t.o.v die rand ook opschuiven zou je je misschien kunnen voorstellen dat het heden ( het nu) met diezelfde snelheid van die rand verwijdert. Die rand bestaat dan eigenlijk uit afgelegde tijd en ruimte. De conclusie die ik daar uit trek is dat tijd en ruimte exact dezelfde zijn. Tijd is dan een afgelegde weg die 3dimensionaal wordt afgelegdt met 300.000km/sec. En let op, wij leggen tijd af en niet het licht.

Hoe verder je van de aarde af gaat hoe kleiner het gewicht van de massa.
(Als je ver genoeg bent van de aarde, ben je gewichtsloos)

Gewichtloos is een relatief begrip. Gewichtloosheid is eigenlijk niets anders als je overgeven aan de valversnelling. Een vallende massa is in zoverre niet gewichtloos omdat deze massa toch ook altijd andere massa naar zich toe zal trekken waardoor er dan eigenlijk geen sprake meer kan zijn van gewichtloosheid. In principe is de aarde ook gewichtloos. Toch zijn wij dat zelf niet.
pi_30979867
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 18:51 schreef rudeonline het volgende:
Bedankt voor je reactie, ik zal de berekeningen later nog eens goed uizoeken en kijken hoe ik die in mijn eigen theorie kan toepassen. Ik heb wel nog even de volgende vragen..
[..]
Je wilt berekeningen toepassen uit een theorie die je verwerpt?
  Moderator dinsdag 27 september 2005 @ 21:19:27 #184
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_30982097
quote:
Op dinsdag 27 september 2005 18:54 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je wilt berekeningen toepassen uit een theorie die je verwerpt?
Natuurlijk niet. Hij zal het never nooit niet narekenen. Hij zegt dat nu omdat ie de kritiek krijgt dat ie geen enkele berekening uitvoert. Hij wil dat puntje van kritiek afstrepen. De harde waarheid is dat Rude niet wil inzien dat ie ongelijk heeft, en dat ie praat over een onderwerp waar hij niet het minste inzicht in heeft.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_30982671
quote:
[..]
De resultaten vd berekeningen zijn gemeten en blijken goed overeen te komen.
Dat ondersteunt de kracht van deze theorie.
quote:
Stel dat een massa echt absoluut stil zou staan, doordat massa elkaar aantrekt zou elke andere massa uiteindelijk toch op deze massa moeten afkomen. En gezien de stilstaande massa niet uitwijkt zou deze massa steeds groter moeten worden en uiteindelijk "oneindig" veel materie naar zich toetrekken.
Ten opzichte waarvan staat deze massa absoluut stil?

Dan ga je ervan uit dat er voldoende massa is om de zwaartekracht te laten winnen van de explosieve kracht van de oorspronkelijke knal, die alles uit elkaar laat gaan.
quote:
Wij vallen niet in de zon omdat de zon eigenlijk ook continue langs ons valt. Zou de zon stilstaan dan zouden we er niet lang over hoeven doen om er in te vallen.
[..]
Dus de zon draait om ons?
quote:
Dat is het hem nou juist. Dat punt staat niet stil waardoor het je niets kan vertellen over je absolute snelheid. En als snelheid niet absoluut is, dan bestaat er ook geen maximale snelheid.
Maar dat is wel gemeten: een maximale snelheid.
Of anders gezegd, er is nog nooit een snelheid ve object gemeten die groter was dan de lichtsnelheid.
quote:
Het enige wat je zeker kunt weten is dat licht altijd met dezelfde snelheid zijn bron verlaat ongeacht de snelheid. Vandaar dat ik licht meer zie als een spoor wat achterblijft. Licht blijft vermoedelijk met dezelfde snelheid achter als dat de expansie van het heelal gaat.
Als de dimensionele expansie vh universum met een grotere snelheid gaat dan het licht, dan blijft het uitgezonden licht ve ster inderdaad achter bij die expansie.
quote:
De vraag is, waar expandeert het heelal. Is dat in het "nu" of is dat miljarden lichtjaren bij ons vandaan?
Aangezien de huidige grenzen van het heelal allemaal verleden tijd laat zien denk ik dat de grens dus heel dicht bij ons moet zijn.
En waarom niet overal tegelijkertijd, en misschien met verschillende snelheid?
Wat veronderstel je?

Waarom zou de tijd in de ene richting niet sneller gaan dan in een andere richting?
En waarom zou de groei van de lengte dimensie in die andere richting niet langzamer gaan dan de groei in weer een andere richting.

Mischien gedraagt het universum zich als een soort in- en uitstulpende amoebe, die schoksgewijs inkrimpt en uitzet, maar gemiddeld toch groter wordt.
quote:
[..]

Ik begrijp best dat er tot nu toe zo over wordt gedacht, maar ik probeer juist vanuit een nieuwe manier naar alles te kijken. Probeer je nog eens voor te stellen dat het heelal werkelijk met de snelheid van het licht uitdijdt, licht zal dan nooit dichter bij de rand van het universum komen als dat het vanf ons gezien richting die rand "vertrekt".
Ja.
quote:
In tegendeel, t.o.v die rand staat licht dan letterlijk stil. Omdat die rand uitdijdt t.o.v ons en wij t.o.v die rand ook opschuiven zou je je misschien kunnen voorstellen dat het heden ( het nu) met diezelfde snelheid van die rand verwijdert. Die rand bestaat dan eigenlijk uit afgelegde tijd en ruimte. De conclusie die ik daar uit trek is dat tijd en ruimte exact dezelfde zijn.
Het is soms wel makkelijker om onderscheid te maken in de verschillende dimensies.
En als je de tijd met de lichtsnelheid vermenigvuldigt heb je ook een lengte dimensie.
En dan is het makkelijk te vergelijken met de overige ruimte dimensies.
quote:
Tijd is dan een afgelegde weg die 3dimensionaal wordt afgelegdt met 300.000km/sec. En let op, wij leggen tijd af en niet het licht.
Ja.
Maar dan ga je er wel vanuit dat de tijd dus nooit sneller of langzamer gaat.
Terwijl in die vreemde inflatietheorie er plotseling wel allerlei grootheden tijdelijk veranderden.
quote:
Gewichtloos is een relatief begrip. Gewichtloosheid is eigenlijk niets anders als je overgeven aan de valversnelling. Een vallende massa is in zoverre niet gewichtloos omdat deze massa toch ook altijd andere massa naar zich toe zal trekken waardoor er dan eigenlijk geen sprake meer kan zijn van gewichtloosheid. In principe is de aarde ook gewichtloos. Toch zijn wij dat zelf niet.
Ik bedoelde eigenlijk bij gewichtloosheid: als er twee massa's via hun zwaartekracht invloed op je uitoefenen, is er een plek ergens tussen die twee massa's in waarbij de aantrekkende krachten elkaar precies opheffen.
En als die krachten elkaar opheffen is het gewicht ( = m g) gelijk aan nul.

En nu gaan rekenen!
  dinsdag 27 september 2005 @ 21:53:10 #186
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_30982926
quote:
Gewichtloos is een relatief begrip. Blablabla.
Heb je eigenlijk wel een idee wat 'relatief' betekent???
Of snap je gewoon niet wat gewichtloosheid is?
Gewichtloosheid is: geen gewicht hebben. Dat zegt het woord al.
Hoe meet je of je geen gewicht hebt? Nou, door het te meten met een weegschaal. Dat kun je dus absoluut meten. Dus niet relatief.

En het is 'anders DAN', niet 'anders als'.
  woensdag 28 september 2005 @ 12:29:25 #187
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30996089
rude ik heb je ooit nog es met pen en papier uitgelegd hoe eenn baan om een massa werkt.. de zon valt niet om ons heen,
Onikaan ni ov dovah
pi_30999434
quote:
Op vrijdag 26 augustus 2005 20:25 schreef Master-M het volgende:
Het is misschien niet helemaal on-topic, maar vond het toch wel hier passen:

Ik zit met een gedachtekronkel. Het is vrij algemeens bekend dat de lichtsnelheid gewoon de hoogste snelheid mogelijk is. Maar iets al 'absolute snelheid' bestaat niet, want snelheid is altijd t.o.v. iets.
Maar stel nu dat je 2 deeltjes hebt, de ene verplaatst zich door het heelal met 0.7c t.o.v. 'de omgeving' Het andere deeltje verplaatst zich met 0.7c precies de andere kant op.
Stel nu dat je als referentiepunt voor de snelheid niet 'de omgeving' zou nemen maar deeltje 1. Dan zou 'de omgeving' zich dus verplaatsen met 0.7c, maar deeltje 2 zou zich dan verplaatsen met 1.4c. ALS je ALLES zou bekijken t.o.v. deeltje 1, dan heeft deeltje 2 dus echt een snelheid van 1.4c, en dit kan niet lijkt mij

Wat klopt hier niet aan? Het is natuurlijk makkelijk om te zeggen dat het niet goed is om snelheid te bekijken t.o.v. deeltje 1. Maar snelheid is immers relatief en kan dus in principe bepaald worden t.o.v. wat je zelf wilt. Over het algemeen bepalen we snelheid ook t.o.v. de aarde of de zon of net wat in dat geval handig is. En deze bewegen ook allemaal.

Waarom klopt mijn bovengenoemde probleem dan niet?
is het niet zo dat als men met een snelheid reist die groter is dan de lichtsnelheid dat dan de massa in energie word omgezet... en dat het licht eigenlijk de lichtsnelheid niet kan halen omdat dit een absoluut vacuum vraagt en tegelijk een drager?
enne als deeltje 1 deeltje 2 raakt dat het dan foute boel is?
pi_31006416
Ten eerste: het antwoord op Master-M's vraag is al gegeven (zie de verwijzing die net onder zijn post wordt gegeven).
quote:
Op woensdag 28 september 2005 14:33 schreef steviepower het volgende:

[..]

is het niet zo dat als men met een snelheid reist die groter is dan de lichtsnelheid dat dan de massa in energie word omgezet...
Nee, reizen met een snelheid hoger dan die van het licht is niet mogelijk.
quote:
en dat het licht eigenlijk de lichtsnelheid niet kan halen omdat dit een absoluut vacuum vraagt
De lichtsnelheid is inderdaad de lichtsnelheid in een vacuum, en een absoluut vacuum heb je bijna nergens. Maar je kunt gerust aannemen dat de snelheid van het licht in 'de ruimte' 300 000 000 m/s bedraagt.
quote:
en tegelijk een drager?
Elektromagnetische straling (zoals het zichtbare licht, maar ook röntgen-, radio, UV-, IR-, microgolf-, etc. straling) heeft geen medium nodig om zich voort te planten. Het is geen geluid!
quote:
enne als deeltje 1 deeltje 2 raakt dat het dan foute boel is?
Want?
pi_31016733
quote:
Ten opzichte waarvan staat deze massa absoluut stil?

Dan ga je ervan uit dat er voldoende massa is om de zwaartekracht te laten winnen van de explosieve kracht van de oorspronkelijke knal, die alles uit elkaar laat gaan.
Dat klopt, en dat is nou juist precies wat er zou gebeuren als een massa de "lichtsnelheid" zou halen. De benodigde energie om de lichtsnelheid te halen is exact gelijk aan de energie die nodig is om het heelal tot stilstand te brengen. Een massa met lichtsnelheid zou het hele heelal in elkaar doen krimpen en alles uiteindelijk tot stilstand brengen/

quote:
Dus de zon draait om ons?
Het is maar net wat je als referentiekader neemt.
Volgens de huidige wetenschap zou je ook de aarde als referentiepunt kunnen nemen, dan draait de zon inderdaad om ons heen. Een massa welke niet zou bewegen zou het hele heelal uit balans halen. Een stilstaande massa kan immers geen andere massa's "ontwijken" en zou uitgroeien tot een oneindig grote massa. Alle massa valt langs elkaar heen ( impacts van meteorieten uitgesloten) en alle massa moet dus ook op een of andere manier bewegen.
quote:
Maar dat is wel gemeten: een maximale snelheid.
Of anders gezegd, er is nog nooit een snelheid van een object gemeten die groter was dan de lichtsnelheid.
Je kunt ook zeggen dat alles met c beweegt t.o.v licht. Het enige wat wel kan verschillen is de afgelegde tijd. Hoe hard je ook beweegt, t.o.v het licht duurt jou seconde altijd 300.000km. Als jij minder secondes aflegt als een ander, dan heb je t.o.v het licht ook minder km afgelegt.
quote:
Als de dimensionele expansie vh universum met een grotere snelheid gaat dan het licht, dan blijft het uitgezonden licht ve ster inderdaad achter bij die expansie.
Ook als de exansie exact gelijk zou zijn. Aangezien we er nu enigzinds vanuit gaan dat het heelal net zo oud is als dat hij groot is, 13,7 miljrd lichtjaar groot en net zo oud in jaren, kun je daaruit concluderen dat de expansie ook met lichtsnelheid gaat.
quote:
En waarom niet overal tegelijkertijd, en misschien met verschillende snelheid?
Wat veronderstel je?
Dat vermoed ik ook eigenlijk een beetje. Ik denk dat alle materie zelf een soort grens van het universum vormt waarbij materie sneller of langzamer door de tijd beweegt naar gelang zijn snelheid. Voor alles geld immers dat licht t.o.v elk onbject in principe 300.000km/sec gaat. Door een object te bewegen kunnen secondes worden opgerekt of ingekrompen.
quote:
Waarom zou de tijd in de ene richting niet sneller gaan dan in een andere richting?
En waarom zou de groei van de lengte dimensie in die andere richting niet langzamer gaan dan de groei in weer een andere richting.
Tijd gaat ook langzamer of sneller naar gelang de bewegingsrichting. De groei van lengtedimensie is gelijk aan de bewegingsrichting. Een massa beweegt altijd maar 1 kant op, waarna het licht een spoor achter laat in de richting van alle mogenlijk posities ( lees tijdstip) op elk moment afzonderlijk.
Ruimte is afgelegde tijd. Daar waar nog geen tijd is, daar bestaat oook nog geen ruimte.

[/quote]
Mischien gedraagt het universum zich als een soort in- en uitstulpende amoebe, die schoksgewijs inkrimpt en uitzet, maar gemiddeld toch groter wordt.
[/quote]

Wie weet. Ik vermoed dat het heelal een soort van wormhole is welke als een tunnel van tijd zou moeten worden gezien. Elk punt in het heelal is een bepaalt tijdstip. t.o.v jezelf is alles een tijdstip in een mogenlijke toekomst. Alleen als je met de snelheid van het licht zou reizen kun je zonder tijdsverlies ergens komen. Eigelijk wacht je dan tot iets naar jou toe is gekomen. Jij staat dan letterlijk stil. Ook alle materie waar jij van gemaakt bent veroudert dan immers niet en heeft dan dus ook niet de mogenlijkheid om te bewegen.
quote:
Het is soms wel makkelijker om onderscheid te maken in de verschillende dimensies.
En als je de tijd met de lichtsnelheid vermenigvuldigt heb je ook een lengte dimensie.
En dan is het makkelijk te vergelijken met de overige ruimte dimensies.
Stel je nou voor dat je vanuit een foton beredeneerd. Zou je dan ooit iets kunnen zien bewegen? Jou beeld zal worden bevroren ( net als jij overigens) Bij lichtsnelheid bestaat beweging niet meer.
quote:
Ja.
Maar dan ga je er wel vanuit dat de tijd dus nooit sneller of langzamer gaat.
Terwijl in die vreemde inflatietheorie er plotseling wel allerlei grootheden tijdelijk veranderden.
Een seconde duurt altijd 300.000km. Deze 300.000km bestaat uit afgelegde ruimte/tijd.
Door te bewegen kan de tijd dus wel degelijk verschillen.
quote:
Ik bedoelde eigenlijk bij gewichtloosheid: als er twee massa's via hun zwaartekracht invloed op je uitoefenen, is er een plek ergens tussen die twee massa's in waarbij de aantrekkende krachten elkaar precies opheffen.
En als die krachten elkaar opheffen is het gewicht ( = m g) gelijk aan nul.
Het is anders. Op het moment wat jij bedoelt ben je het middelpunt van 3 gezamelijke massa's geworden en lijk je gewichtloos, dat je dat niet bent zal spoedig blijken op het moment dat deze massa's in onbalans raken.

[/quote]
En nu gaan rekenen!
[/quote]

Hmm... daar is het nu een beetje laat voor. Mag ik er nog even over nadenken?
  donderdag 29 september 2005 @ 12:21:30 #191
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_31023618
Ik probeer even een samenvatting te geven van Rudes gedachten.

1 Er is iets als 'absolute stilstand'.
2 Als een object deze 'absolute stilstand' zou bereiken, zou alle massa van het heelal zich daarop storten.
3 De aarde stort niet op de zon omdat de zon de aarde ontwijkt.
4 1 seconde = 300.000 km
5 De grens van het heelal is overal. (Hier volg ik Rudeonline wel een beetje, hij bedoelt de tijdsgrens tussen wat is en wat nog moet komen, niet de materiele grens.)
6 Gezien vanuit het perspectief van een foton beweegt alles met de lichtsnelheid. Toch (?) kan een voorwerp 'afremmen' naar minder dan de lichtsnelheid, zodat zijn seconde langer duurt. Licht is energie die zo is stilgezet in de tijd, massa die zou zijn stilgezet heeft de 'absolute stilstand' bereikt.

Toegegeven, ik kan het niet allemaal volgen. Maar is dit een beetje redelijk, Rudeonline?

---- nu mijn bezwaren ---
1 gaat regelrecht tegen de metingen van de lichtsnelheid in.
2 en 3 zijn vergissingen ten gevolge van het niet snappen van mechanica.
4 is een verwarring tussen 'gelijkwaardig aan' en 'gelijk aan'.
5 is een definitieverwarring tussen tijdsgrens en materiele grens.
6 is een logisch inconsistente bewering. Als alles met de lichtsnelheid beweegt, kan iets niet stiekem toch langzamer bewegen.
--- einde bezwaren ---

Heb je commentaar hierop, Rudeonline?
pi_31026683
Als eerste een antwoord op de wiskunde die Yosomite mij als voorbeeld gaf. Zoals jullie middels wel weten ben ik niet zo'n wiskundige en heb ik daar ook een eigen kijk op.

Wat betreft de ontsnappingssnelheid van een massa om aan de aarde te ontsnappen denk ik ook dat je een hoeveelheid energie in een massa moet stoppen gelijk aan de massa welke je wilt ontsnappen. Zou je b.v uit een zwart gat willen ontsnappen, dan zul je ten eerste een hoeveelheid energie nodig moeten hebben die gelijk is aan dat zwarte gat om er vervolgens vandaan te kunnen bewegen. Daarom is energie ook gelijk aan massa. Hoe kleiner de massa des te kleiner de benodigde energie om daar uit te ontsnappen.
Dit neemt niet weg dat massa's elkaar altijd zullen blijven aantrekken. Het bewijst wel dat je energie nodig hebt om aantrekkingskracht te overwinnen. De aantrekkingskracht zorgt automatisch voor een versnelling waaruit ik concludeer dat versnellen eigenlijk geen energie kost. Afremmen kost energie.

Ik zou ook niet alle bestaande formules willen verwerpen, ik denk alleen dat ze op een andere manier gelezen zouden moeten worden.
quote:
Op donderdag 29 september 2005 12:21 schreef Pie.er het volgende:
Ik probeer even een samenvatting te geven van Rudes gedachten.

1 Er is iets als 'absolute stilstand'.
2 Als een object deze 'absolute stilstand' zou bereiken, zou alle massa van het heelal zich daarop storten.
3 De aarde stort niet op de zon omdat de zon de aarde ontwijkt.
4 1 seconde = 300.000 km
5 De grens van het heelal is overal. (Hier volg ik Rudeonline wel een beetje, hij bedoelt de tijdsgrens tussen wat is en wat nog moet komen, niet de materiele grens.)
6 Gezien vanuit het perspectief van een foton beweegt alles met de lichtsnelheid. Toch (?) kan een voorwerp 'afremmen' naar minder dan de lichtsnelheid, zodat zijn seconde langer duurt. Licht is energie die zo is stilgezet in de tijd, massa die zou zijn stilgezet heeft de 'absolute stilstand' bereikt.

Toegegeven, ik kan het niet allemaal volgen. Maar is dit een beetje redelijk, Rudeonline?

---- nu mijn bezwaren ---
1 gaat regelrecht tegen de metingen van de lichtsnelheid in.
2 en 3 zijn vergissingen ten gevolge van het niet snappen van mechanica.
4 is een verwarring tussen 'gelijkwaardig aan' en 'gelijk aan'.
5 is een definitieverwarring tussen tijdsgrens en materiele grens.
6 is een logisch inconsistente bewering. Als alles met de lichtsnelheid beweegt, kan iets niet stiekem toch langzamer bewegen.
--- einde bezwaren ---

Heb je commentaar hierop, Rudeonline?
1 Wij meten de lichtsnelheid en meten 300.000km/sec. Vanuit een foton gezien gaat er nooit een seconde voorbij terwijl dat bij ons wel het geval is. Daarom denk ik dat wij bewegen en niet het licht. Iemand die de lichtsnelheid meet bij 99% van de lichtsnelheid meet ook 300.000km/sec. Zijn seconde duurt dan echter wel langer. Licht heeft dan langer de tijd om 300.000km af te leggen en gaat dan dus eigenlijk langzamer.

2 Als massa's elkaar aantrekken, dan zou een absoluut stilstaande massa toch logischerwijs door allerlei andere massa''s moeten worden getroffen?

3 Ook de zon staat niet stil en wij vallen er continue langs. Het zou zo kunnen zijn dat wij in een kromme baan achter de zon aanvallen waardoor het lijkt alsof wij om de zon draaien. Ook de zon volgt een baan en heeft dus een richting.

4 t.o.v het licht duurt onze seconde altijd 300.000km. Ook als onze snelheid verandert blijft dit gelijk. Vreemd genoeg duren secondes niet altijd even lang t.o.v elkaar.

5 Verklaar je nader..

6 Iets kan wel met een andere snelheid bewegen. De werkelijke snelheid die verandert is die van tijd. Afstanden bestaan uit tijdsverschillen. Het tijdsverschil is het kleinst op het moment dat je iets kunt aanraken en zich op dat moment in jou "nu" bevindt.

Tot zover even mijn commentaar..
pi_31026771
1 t/m 4 : Het draait om relativiteit. Hetgeen je al maanden wordt uitgelegd, maar wat je weigert te begrijpen (Weigert ja, het heeft niet met incapabiliteit te maken, daar zelfs natuurkunden00bs het inmiddels begrijpen ).
pi_31027350
quote:
Op donderdag 29 september 2005 14:23 schreef rudeonline het volgende:

Wij meten de lichtsnelheid en meten 300.000km/sec. Vanuit een foton gezien gaat er nooit een seconde voorbij terwijl dat bij ons wel het geval is.
Ik ga verder niet op de rest in en zal mijn sarcasme voor me houden want ik geloof niet dat je dat op prijs stelt, maar wat mij bijzonder intrigeert is dat je dit al heel veel topics stelt. Dit is wat jij stelt, en niet wat de relativiteitstheorie stelt ! Volgens mij zit je met het idiote idee dat dit uit de relativiteitstheorie volgt, maar dat is dus niet waar. Zal ik mezelf nog even herhalen? Dan kun je er moeilijk omheen: De relativiteitstheorie stelt niet dat de tijd van een foton stilstaat ! Dit bedenk je dus zelf. Duidelijker dan dit wordt het niet, dunkt me.

Dit ook, zodat er niet opeens Fokkertjes zich verwonderen dat de tijd van een foton stilstaat. Dat is dus niet waar.
pi_31027396
Misschien moet er een disclaimer aan het begin van Rudeonline-topics.

Lees dit alleen als je in je achterhoofd houdt dat Rudeonlines visie er een van velen is, en zeker niet de algemeen geaccepteerde..
  donderdag 29 september 2005 @ 15:43:11 #196
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_31028835
quote:
Als eerste een antwoord op de wiskunde die Yosomite mij als voorbeeld gaf. Zoals jullie middels wel weten ben ik niet zo'n wiskundige en heb ik daar ook een eigen kijk op.

Wat betreft de ontsnappingssnelheid van een massa om aan de aarde te ontsnappen denk ik ook dat je een hoeveelheid energie in een massa moet stoppen gelijk aan de massa welke je wilt ontsnappen. Zou je b.v uit een zwart gat willen ontsnappen, dan zul je ten eerste een hoeveelheid energie nodig moeten hebben die gelijk is aan dat zwarte gat om er vervolgens vandaan te kunnen bewegen. Daarom is energie ook gelijk aan massa. Hoe kleiner de massa des te kleiner de benodigde energie om daar uit te ontsnappen.
Hmm dus volgens jou zou je de complete massa van de aarde om moeten zetten in (kinetische)energie om de ontsnappingssnelheid te halen? Ik denk niet dat NASA het daar mee eens is... gelukkig niet...
quote:
Dit neemt niet weg dat massa's elkaar altijd zullen blijven aantrekken. Het bewijst wel dat je energie nodig hebt om aantrekkingskracht te overwinnen. De aantrekkingskracht zorgt automatisch voor een versnelling waaruit ik concludeer dat versnellen eigenlijk geen energie kost. Afremmen kost energie.
Tijd voor wat klassieke mechanica lessen rude
quote:
Ik zou ook niet alle bestaande formules willen verwerpen, ik denk alleen dat ze op een andere manier gelezen zouden moeten worden.
Da gaat dus niet als je de theorieen waar ze uit komen verwerpt.
quote:
1 Wij meten de lichtsnelheid en meten 300.000km/sec. Vanuit een foton gezien gaat er nooit een seconde voorbij terwijl dat bij ons wel het geval is. Daarom denk ik dat wij bewegen en niet het licht. Iemand die de lichtsnelheid meet bij 99% van de lichtsnelheid meet ook 300.000km/sec. Zijn seconde duurt dan echter wel langer. Licht heeft dan langer de tijd om 300.000km af te leggen en gaat dan dus eigenlijk langzamer.
zie Haushofers reactie
quote:
2 Als massa's elkaar aantrekken, dan zou een absoluut stilstaande massa toch logischerwijs door allerlei andere massa''s moeten worden getroffen?
Nee
quote:
3 Ook de zon staat niet stil en wij vallen er continue langs. Het zou zo kunnen zijn dat wij in een kromme baan achter de zon aanvallen waardoor het lijkt alsof wij om de zon draaien. Ook de zon volgt een baan en heeft dus een richting.
Het is waar dat de zon niet stilstaat. Wat jij in gedachte hebt gaat echter niet werken.
quote:
4 t.o.v het licht duurt onze seconde altijd 300.000km. Ook als onze snelheid verandert blijft dit gelijk. Vreemd genoeg duren secondes niet altijd even lang t.o.v elkaar.
quote:
5 Verklaar je nader..
Laat ik aan hem over
quote:
6 Iets kan wel met een andere snelheid bewegen. De werkelijke snelheid die verandert is die van tijd. Afstanden bestaan uit tijdsverschillen. Het tijdsverschil is het kleinst op het moment dat je iets kunt aanraken en zich op dat moment in jou "nu" bevindt.

Tot zover even mijn commentaar..
En tot zover even mijn commentaar op het commentaar...
Onikaan ni ov dovah
  donderdag 29 september 2005 @ 15:46:25 #197
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_31028946
quote:
Wat heeft dit met het bestaan van een 'absolute stilstand' te maken? Tel dit op bij het commentaar van Haushofer. Conclusie: Het klopt niet en het heeft er niks mee te maken... Kom op, Rudeonline, je kunt beter. Wat doet jou vermoeden dat er iets bestaat zoals 'absolute stilstand'?
quote:
Als massa's elkaar aantrekken, dan zou elke massa logischerwijs door allerlei andere massa's moeten worden aangetrokken. Jouw wijsvinger wordt aangetrokken door de aarde, door de zon, door de maan, door Venus, door mijn oorlel, door Beatrix en door de Eiffeltoren. Tot zover klopt jouw redenering nog. Maar net als dat niet alle materie zich op jouw wijsvinger stort, zo wordt een 'stilstaande' massa ook niet gebombardeerd door alles in het heelal. Waarom zou dat anders met jouw wijsvinger ook niet gebeuren? De aantrekkende massa's zijn er...
quote:
Dit is ook al ooit uitgelegd. Waar het om draait is dat de aarde ook een relatieve snelheidscomponent loodrecht op de zwaartekracht heeft. Relatief ja, ten opzichte van de zon. Of je nou kijkt naar een model waarin de zon stilstaat of waarin de zon met bijna de lichtsnelheid beweegt, de aarde heeft altijd een snelheidscomponent loodrecht op de zwaartekracht. En daarom zal hij altijd (in jouw woorden) 'naast de zon vallen'. Dat heeft echt niks te maken met de beweging van de zon. Alleen met de beweging van de aarde t.o.v. de zon.
quote:
Bron? Argument?
quote:
5 Verklaar je nader..
Never mind. Ik zei alleen dat je hierin wel een beetje gelijk hebt, alleen dat je andere begrippen gebruikt dan je gesprekspartners. En het ook over andere dingen hebt.
quote:
Dit snap ik niet. Hoe moet ik dat zien?
Ten opzichte van een foton gaat alles met de lichtsnelheid.
Stel nu: Albert heeft de 'absolute stilstand'. Chris heeft de lichtsnelheid, en Bert zit precies tussen A en C in. Om 12 uur bevinden ze zich op dezelfde plek, dus in elkaars "nu". Hoe verandert de snelheid van de tijd nou?
  zaterdag 1 oktober 2005 @ 15:42:13 #198
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_31087254
Ik weet soms alleen dat ik een voorwerp als statisch kan zien, dan lijkt een voorwerp eeuwen oud te zijn. Af en toe lijkt het dat wanneer ik naar een voorwerp kijk, dat het voorwerp altijd aanwezig is en zal blijven.

Dan lijkt de tijd stil te staan in 1 seconde. Of 1 seconde wordt 100 jaar. Dus dan is het voorwerp 100 jaar oud in 1 seconde.

Maar zo is 1 seconde ook maar een aanduiding. 1 seconde is een moment. En in 1 seconde kan veel gebeuren.

Ik weet het niet duidelijker te omschrijven als dit. Het is maar een moment. De tijd is gewoon niets meer dan een verzameling van momenten. En hoe ervaar je zo'n stuk van de tijd. Kun je 1 seconde als langer ervaren? Hoe ervaar je tijd ook. En ruimte ook. Hoe ervaar je afstand. Zie je 1 meter als 1 meter of zie je 1 meter als 1 cm.

1 seconde, wat is dat nou? Kun je 1 dag ervaren als 10 dagen? Ik bedoel, kun je tijd veranderen? Maar dat is dan bij iedereen persoonlijk. Je kunt de hele tijd niet veranderen omdat tijd denk ik meer te maken heeft met een persoonlijke kwestie.

Het heeft dus ook met waarnemen te maken in mijn geval.

Kan het niet beter omschrijven

Wat zich afspeelt verder in dit universum. Dat is ook een leuke vraag. Wat speelt zich achter deze ruimte af. Misschien zit ik wel 1000 keer te typen. Dat ik 1000 keer besta op hetzelfde moment. Dat ik fracties van mezelf ben. Dat het bewegen naar de toekomst in fracties gebeurt, alsof je een film hebt die je heel langzaam gaat ontleden. Dat het allemaal in flitsjes gebeurt ook.

Dat de beweging naar de toekomst een karakter heeft dat onder controle te krijgen is, ik bedoel, dat je zicht kunt krijgen erop.. Dat lijkt me ook de enige manier waarop tijdreizen mogelijk zou moeten zijn. Je springt van deze fractie in de volgende fractie een paar jaar verder. Omdat die volgende fractie al bestaat. Het film principe. Dat de film al ontwikkelt is.

Pfff ik weet niet of ik wat toevoeg. Het gaat me om stukken die afgehakt worden en uitgediept worden. Je neemt overal een stuk weg en zaagt het in stukken. Zodat je makkelijker kunt omgaan met het geheel.

[ Bericht 18% gewijzigd door Verdwaalde_99 op 01-10-2005 15:53:37 ]
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_31159932
Stel je nu eens voor dat de tijd ook gequantificeerd is, zoiets als het tikken van de klok, lijkt mij niet eens zo`n vreemd idee.
En een zo`n tik is dan een filmbeeldje.
Je zou de tijd dan misschien ook wel kunnen manipuleren, zoiets als stilzetten of versneld doorspoelen en ook terugdraaien.
Zouden zwaartekrachtgolven ook de tijd beinvloeden?
Niemand heeft nog ooit een zwaartekrachtgolf kunnen meten, ik denk dat het alleen maar kan door twee atoomklokken op zo groot mogelijke afstand van elkaar geplaatst voortdurend met elkaar te vergelijken.
Passeert door klok 1 een zwaartekrachtgolf dan vertraagt klok 1 even, passeert die golf even later klok 2 dan heeft het hetzelfde effect, intussen lopen klok1 en 2 even uit de pas.
Je zou een interferentie patroon kunnen zien.
pi_31163424
rudeonline probeert het wiel opnieuw filosofisch uit te vinden zonder wiskunde...moeilijk
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')