abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_30821917
quote:
Onze snelheid om de zon is ongeveer 30 km/sec, wat is de snelheid van de zon, en hoe snel bewegen wij om de melkweg? Valt die 30km/sec dan niet in het niets?
Geef maar eens een antwoord op deze vraag.
Een snelheid is altijd een beweging t.o.v iets anders, waarom kun je niet zeggen dat wij met c bewegen t.o.v het licht?
pi_30822437
quote:
Op donderdag 22 september 2005 13:26 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Een snelheid is altijd een beweging t.o.v iets anders, waarom kun je niet zeggen dat wij met c bewegen t.o.v het licht?
Natuurlijk bewegen wij met c tov het licht, dat lijkt mij hoogst triviaal. Maar deze discussie is ook heel zinloos, want je neemt toch niks van anderen aan, dus het is voor mij veel minder vermoeiend om je maar gewoon gelijk te geven. Rudeonline, je hebt helemaal gelijk. Licht staat stil. Wil iemand nog mijn boeken over relativiteit overkopen?
pi_30826049
quote:
Op woensdag 21 september 2005 19:05 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Dit vind ik toch niet echt een goed antwoord.
Wat zou je wel een goed antwoord vinden?
quote:
Als de ruimte/tijd zich kan uitbreiden met snelheden hoger als de lichtsnelheid terwijl massa vervolgens bestaat in ruimte/tijd, dan heeft het zowiezo dezelfde snelheid als de ruimte/tijd. Massa zou anders achter moeten blijven in de tijd. Dat lijkt mij zeer vreemd.
Maar dat is niet vreemd.
De dimensionele expansie vindt plaats met de fase snelheid, de voortbeweging van de massa vindt plaats met de groeps snelheid.

Als je in de 1e kolom de 2e animatie bekijkt, waarbij de phase velocity > group velocity.
De groepssnelheid, de snelheid van het golfpakketje, aangegeven met een blauwe stip, is de snelheid van de massa.
De fasesnelheid, de snelheid van een enkele golf, is de snelheid van de ruimte-tijd expansie, en is in de animatie met een rode stip aangegeven.

In deze situatie is het mogelijk dat de snelheid van de fase, groter is dan de lichtsnelheid, terwijl de snelheid van de massa altijd kleiner is dan de lichtsnelheid.

Er wordt nu gesuggereerd dat er een tijd was, niet zolang na de BB (Big Bang en geen Big Brother) waarbij deze situatie zich voor heeft gedaan.
De theorie vd inflatie waarbij het universum het eventjes op zijn stuipen kreeg.

Ik vind het zelf ook moeilijk. Je kunt er echter een aantal dingen mee verklaren.
Als er een betere theorie komt, mag die van mij gelijk in plaats van de inflatie theorie gezet worden.
Maar vooralsnog is dit de meest aantrekkelijke theorie die verschijnselen bv samenhangend met de donkere materie een juiste plaats weet te geven.
quote:
Neem nou als voorbeeld een versnelling van een massa van 1km/maand2.
Als vanaf het begin der tijden een massa met deze snelheid zou versnellen tot het heden, dan zou de lichtsnelheid al lang gehaald moeten zijn. Komt er nog bij dat wij steeds verder zouden versnellen.
Helaas niet.
Omdat de snelheid van massa een bovengrens, een limiet kent, is het onmogelijk om met een versnelling die bovengrens te halen.
Dus zelfs als we een kilo versnellen met 1 km / maand2, dan nog zou de lichtsnelheid nooit bereikt worden.
Reken het maar na.
quote:
We weten dat we zowiezo 30km/sec om de zon draaien. Omdat de zon zelf ook met een bepaalde snelheid beweegt (stel b.v ook 30km/sec) dan zou onze snelheid al veel hoger moeten liggen.
De zon beweegt met 828 000 km / h rondom het centrum van ons melkwegstelsel.
quote:
Bedenk nu ook eens dat de melkweg ook beweegt terwijl wij daar rondjes om heen draaien. De lichtsnelheid wordt dan toch eigenlijk nog maar een fractie van wat het voor ons lijkt. We merken nu al niks van 30km/sec of hoger. Waarom zou je wel iets merken van 300.000km/sec?
Wat zou je moeten merken?
Wat zou je willen merken?
quote:
Zelfs als de lichtsnelheid werkelijk de hoogste snelheid zou zijn, dan hadden wij deze snelheid allang moeten kunnen halen. De aantrekkingskracht van massa doet dat helemaal vanzelf.
Het maximale is niet altijd haalbaar.
pi_30826241
quote:
Op dinsdag 30 augustus 2005 14:04 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Het is niet zo simpel.
Zeker weten
quote:
Probeer mij eerst maar eens te vertellen wat onze absolute snelheid door de ruimte is, er rekening mee houden dat de zon niet stilstaat en mogenlijk versnelt, misschien dat we dan d.m.v het feit dat massa's elkaar aantrekken ooit nog eens kunnen bepalen wat onze snelheid door de ruimte zou kunnen zijn.
Er is geen absolute snelheid.
Onze zon versnelt inderdaad, maar dat komt omdat zij een cirkelbeweging maakt.
quote:
Wat is volgens jullie de maximale snelheid die een massa kan halen op het moment dat deze onderheven is aan een zwaartekracht?
Je plaatst je massa in het oneindige en laat dan de twee massa's op elkaar werken.
Je rekent de arbeid uit die nodig is om de twee massa's op elkaar te laten stuiteren.
Die arbeid wordt volledig omgezet in kinetische energie en dan heb je de maximale snelheid.
En als je dat uitrekent, kom je nooit aan de lichtsnelheid. Je blijft er altijd onder.
Reken maar na.
pi_30826487
quote:
Op donderdag 22 september 2005 11:47 schreef rudeonline het volgende:
Als tijd/ruimte met lichtsnelheid toeneemt, waarom is het heden dan niet de grens waar dit toeneemt?
Dat doet het ook.
quote:
Morgen bestaat immers nog niet. En als het morgen is, dan is de ruimte van vandaag met lichtsnelheid achter ons gebleven.
Zou je met lichtsnelheid kunnen bewegen, dan zou je achter kunnen blijven in de tijd en wordt je ook niet ouder.
Als je variabel met snelheden groter en kleiner dan de lichtsnelheid zou kunnen reizen dan zijn er mogelijkheden die je in je fantasie niet kunt voorstellen.
Ik zou er spontaan van gaan stotteren.
Maar het gaat helaas niet.
pi_30826742
quote:
Op donderdag 22 september 2005 13:26 schreef rudeonline het volgende:

[..]

828 000 km/h: zon om centrum melkwegstelsel
30*3600 = 108 000 km/h: aarde om zon

300 000 * 3600 = 1 080 000 000 km/h: lichtsnelheid
  donderdag 22 september 2005 @ 16:22:21 #157
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30827712
quote:
Op donderdag 22 september 2005 15:35 schreef Yosomite het volgende:

...

Reken maar na.
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
pi_30861533
quote:
Op donderdag 22 september 2005 15:44 schreef Yosomite het volgende:

[..]

Dat doet het ook.
[..]

Als je variabel met snelheden groter en kleiner dan de lichtsnelheid zou kunnen reizen dan zijn er mogelijkheden die je in je fantasie niet kunt voorstellen.
Ik zou er spontaan van gaan stotteren.
Maar het gaat helaas niet.
Bedankt voor je antwoorden. Zonder dat ik nu alles ga trachten te berekenen wil ik het volgende even kwijt. Je geeft zelf aan dat het heden met lichtsnelheid toeneemt. Ruimte en tijd nemen met deze snelheid toe. Wij bevinden ons in het heden ( het moment nu) en reizen mijn inziens ook met dit moment "nu" verder in de tijd. Wat achterblijft is het verleden. Afgelegde tijd zou je terug kunnen halen door met een hogere snelheid als de lichtsnelheid terug te gaan in de tijd. Ik weet dat dit vooralsnog niet kan, maar je mag niets uitsluiten. Wat er volgens mij gebeurt als je je zou verplaatsen richting lichtsnelheid is dat je jezelf eigenlijk afremt in de tijd. Omdat je de tijd nooit helemaal stil kan zetten zul je ook ( waarschijnlijk) nooit de lichtsnelheid kunnen halen.

Gezien de snelheid die de zon nu al heeft t.o.v het middelpunt van de melkweg, 828.000km/u wat je zegt, zal de aarde nog sneller moeten bewegen om daar vervolgens ook nog eens om heen te draaien. Ik weet dat dit niet meteen de lichtsnelheid is, maar wat is de snelheid van het middelpunt van de melkweg? Niemand kan daar echt een antwoord op geven zodat ook de lichtsnelheid niet een ondenkbare snelheid hoeft te zijn. We merken ten slotte helemaal niets van deze snelheden zodat we net zo goed 100 of 1000 maal sneller zouden kunnen gaan. Zou het juist niet oneindig veel energie moeten kosten om een massa voledig tot stilstand te brengen?

Zou je immers een massa tot stilstand kunnen brengen in de ruimte tijd, dan zou je daarmee het hele universum tot stilstand kunnen brengen. Massa's trekken elkaar immers aan en een stilstaande massa kan anderre massa's alleen maar naar zich toe trekken. Vandaar dat een stilstaande massa ook als een oneindige massa kan worden gezien. Een massa die niet beweegt moet alle massa van het universum "overwinnen", en daar hoeft deze massa in principe niet letterlijk groter voor te worden. Een massa van 1kg kan in principe het heelal doen instorten als deze letterlijk op zijn plaats blijft.

En probeer mij eens uit te leggen waarom een versnelling van 1km/maand2 nooit op de lichtsnelheid zou uitkomen? Ik denk dat je makkelijker kunt blijven versnellen dan vertragen.
  vrijdag 23 september 2005 @ 18:10:53 #159
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30864595
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 16:28 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoorden. Zonder dat ik nu alles ga trachten te berekenen wil ik het volgende even kwijt. Je geeft zelf aan dat het heden met lichtsnelheid toeneemt. Ruimte en tijd nemen met deze snelheid toe. Wij bevinden ons in het heden ( het moment nu) en reizen mijn inziens ook met dit moment "nu" verder in de tijd. Wat achterblijft is het verleden. Afgelegde tijd zou je terug kunnen halen door met een hogere snelheid als de lichtsnelheid terug te gaan in de tijd. Ik weet dat dit vooralsnog niet kan, maar je mag niets uitsluiten. Wat er volgens mij gebeurt als je je zou verplaatsen richting lichtsnelheid is dat je jezelf eigenlijk afremt in de tijd. Omdat je de tijd nooit helemaal stil kan zetten zul je ook ( waarschijnlijk) nooit de lichtsnelheid kunnen halen.

Gezien de snelheid die de zon nu al heeft t.o.v het middelpunt van de melkweg, 828.000km/u wat je zegt, zal de aarde nog sneller moeten bewegen om daar vervolgens ook nog eens om heen te draaien. Ik weet dat dit niet meteen de lichtsnelheid is, maar wat is de snelheid van het middelpunt van de melkweg? Niemand kan daar echt een antwoord op geven zodat ook de lichtsnelheid niet een ondenkbare snelheid hoeft te zijn. We merken ten slotte helemaal niets van deze snelheden zodat we net zo goed 100 of 1000 maal sneller zouden kunnen gaan. Zou het juist niet oneindig veel energie moeten kosten om een massa voledig tot stilstand te brengen?

Zou je immers een massa tot stilstand kunnen brengen in de ruimte tijd, dan zou je daarmee het hele universum tot stilstand kunnen brengen. Massa's trekken elkaar immers aan en een stilstaande massa kan anderre massa's alleen maar naar zich toe trekken. Vandaar dat een stilstaande massa ook als een oneindige massa kan worden gezien. Een massa die niet beweegt moet alle massa van het universum "overwinnen", en daar hoeft deze massa in principe niet letterlijk groter voor te worden. Een massa van 1kg kan in principe het heelal doen instorten als deze letterlijk op zijn plaats blijft.

En probeer mij eens uit te leggen waarom een versnelling van 1km/maand2 nooit op de lichtsnelheid zou uitkomen? Ik denk dat je makkelijker kunt blijven versnellen dan vertragen.
Zucht maar weer..
Onikaan ni ov dovah
pi_30865065
quote:

[..]

Zonder dat ik nu alles ga trachten te berekenen
Zou je wel eens moeten doen.
quote:
Je geeft zelf aan dat het heden met lichtsnelheid toeneemt. Ruimte en tijd nemen met deze snelheid toe.
Je bent ook geen spat veranderd... "Het heden neemt met de lichtsnelheid toe"? Dat slaat als een tang op een varken. Net zoals "klassieke muziek is een planteneter".
quote:
maar je mag niets uitsluiten.
Dat mag zeker wel. Als je maar goede argumenten hebt.
quote:
Jij moet nog eens goed nadenken over het concept van relatieve snelheid. Snelheid is niet absoluut.
quote:
quote:
Versnellen kost meer energie naar mate je snelheid de lichtsnelheid nadert. Uiteindelijk zal het versnellen met één extra millimeter per seconde meer energie kosten dan in het universum ligt opgeslagen.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_30870168
Werd de absolute snelheid van de aarde tov van het universum niet gemeten met de COBE? - de cosmic background explorer- We zien in de ene richting een roodverschuiving en diametraal daar tegen over een blauwverschuiving.
Ik zit met een probleem: Voor een gesloten systeem maakt het geen verschil of het zich in een zwaartekrachtveld bevindt of versneld wordt- volgens de relativiteitstheorie-.
Beschouw mijn persoon als zo een gesloten systeem, de zwaartekracht die op mij werkt 10 m/s2
had mij dan allang de lichtsnelheid gegeven.
Vt = a x t
300.000.000= 10 x t
t = 30.000.000 s
Dit komt overeen met 30.000.000 / 60 x 60 x 24 x 365 = 0,95 jaar
Dus in ongeveer 1 jaar halen we allemaal de lichtsnelheid, daar merken we als we omhoogkijken niets van.
pi_30873208
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 21:25 schreef Schonedal het volgende:
Werd de absolute snelheid van de aarde tov van het universum niet gemeten met de COBE? - de cosmic background explorer- We zien in de ene richting een roodverschuiving en diametraal daar tegen over een blauwverschuiving.
Absolute snelheid bestaat niet, je meet het altijd ten opzichte van iets. Ik rijd 120 km/h op de snelweg, maar ten opzichte van de zon beweeg ik veel sneller, etc.
quote:
Ik zit met een probleem: Voor een gesloten systeem maakt het geen verschil of het zich in een zwaartekrachtveld bevindt of versneld wordt- volgens de relativiteitstheorie-.
Dat is niet helemaal waar. Je zou het verschil niet kunnen merken tussen een lift die omhoog versnelt en een lift die stilstaat in een zwaartekrachtsveld (dus bijv. op aarde). Er is echter wel een verschil: bij de tweede lift zal er een miniem verschil in de richting van de aantrekking zijn op objecten die zich op verschillende posities in de lift bevinden. De zwaartekacht trekt alles immers richting het middelpunt van de aarde. Bij de eerste lift echter zal alles loodrecht naar de vloer van de lift getrokken worden. Alleen als je ver genoeg van de zwaartekrachtsbron verwijderd bent zul je (vrijwel) geen verschil merken.
quote:
Beschouw mijn persoon als zo een gesloten systeem, de zwaartekracht die op mij werkt 10 m/s2
had mij dan allang de lichtsnelheid gegeven.
Vt = a x t
300.000.000= 10 x t
t = 30.000.000 s
Dit komt overeen met 30.000.000 / 60 x 60 x 24 x 365 = 0,95 jaar
Dus in ongeveer 1 jaar halen we allemaal de lichtsnelheid, daar merken we als we omhoogkijken niets van.
Volgens de Newtoniaanse mechanica staat niks je in de weg. Maar volgens Einstein zijn de vergelijkingen van Newton slechts speciale gevallen van veel algemenere bewegingsvergelijkingen. Die van Newton gelden alleen voor niet-relativistische snelheden, dus snelheden veel lager dan die van het licht.
The vastness of the heavens stretches my imagination — stuck on this carousel my little eye can catch one-million-year-old light. A vast pattern — of which I am a part...
pi_30902845
quote:
Op vrijdag 23 september 2005 22:52 schreef Maethor het volgende:

[..]

Absolute snelheid bestaat niet, je meet het altijd ten opzichte van iets. Ik rijd 120 km/h op de snelweg, maar ten opzichte van de zon beweeg ik veel sneller, etc.
Inderdaad. Zodoende zou je de snelheid van de melkweg op moeten tellen bij de sneklheid van een deeltje in een deeltjesversneller en er achter komen dat 300.000km/sec een peuleschilletje is.
En omdat je snelheid meet t.o.v iets kun je als dat iets ook een foton nemen. Alle vreemde dingen die met tijd en ruimte zouden gebeuren bij "lichtsnelheid" gebeuren in werkelijkheid nu ook al.
quote:
Dat is niet helemaal waar. Je zou het verschil niet kunnen merken tussen een lift die omhoog versnelt en een lift die stilstaat in een zwaartekrachtsveld (dus bijv. op aarde). Er is echter wel een verschil: bij de tweede lift zal er een miniem verschil in de richting van de aantrekking zijn op objecten die zich op verschillende posities in de lift bevinden. De zwaartekacht trekt alles immers richting het middelpunt van de aarde. Bij de eerste lift echter zal alles loodrecht naar de vloer van de lift getrokken worden. Alleen als je ver genoeg van de zwaartekrachtsbron verwijderd bent zul je (vrijwel) geen verschil merken.
Net las dat je gewichtloos lijkt tijdens een vrije val, zo merk je ook niks van onze versnelling door de ruimte. Het afremmen of versnellen van deze vrije val kost energie. De versnelling d.m.v zwaartekracht lijkt ons denken stil te staan.
quote:
Volgens de Newtoniaanse mechanica staat niks je in de weg. Maar volgens Einstein zijn de vergelijkingen van Newton slechts speciale gevallen van veel algemenere bewegingsvergelijkingen. Die van Newton gelden alleen voor niet-relativistische snelheden, dus snelheden veel lager dan die van het licht.
Omdat we de snelheid van de melkweg niet weten, of er geen rekening mee houden, lijken snelheden veel lager als onze werkelijke snelheid.

Overigens als licht altijd met dezelfde snelheid lijkt te bewegen en altijd richting verleden tijd wijst, kun je deze constante dan niet gewoon op 0 zetten. Zou alle massa immers met dezelfde snelheid in dezelfde richting bewegen, dan zou je ook over stilstand spreken.
  zaterdag 24 september 2005 @ 23:50:41 #164
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30903439
Massa's bewegen niet allemaal met dezelfde snelheid in dezelfde richting. Als ik op een betonnen muur afren is er toch echt een duidelijk snelheidsverschil te merken.
Onikaan ni ov dovah
pi_30903644
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:50 schreef ATuin-hek het volgende:
Massa's bewegen niet allemaal met dezelfde snelheid in dezelfde richting. Als ik op een betonnen muur afren is er toch echt een duidelijk snelheidsverschil te merken.
Je begrijpt me denk ik verkeerd. Ik stelde dat ALS alle massa met dezelfde snelheid in dezelfde richting zou bewegen je over stilstand zou kunnen spreken. Alle massa zou dan tenslotte niet bewegen t.o.v elkaar. Zodoende denk ik dat je bij licht over stilstand zou kunnen spreken. Het beweegt t.o.v ons eigenlijk maar 1 kant op, de richting die ik hiermee bedoel is de richting van verleden tijd, of eigenlijk afgelegde ruimte.
pi_30903762
quote:

Beste Rudeonline. Dat is je al heel vaak uitgelegd. Ik zou schatten dat het al ongeveer 20 keer voorbij is gekomen. Dat zou toch genoeg moeten zijn ,denk je niet? Zolang jij je niet verdiept in de theorie die je wilt verdiepen ( want je snapt ondertussen nog geen kloot van de relativiteitstheorie ) kom je niet verder. Jammer dat je dat, in al je oeverloze kritiek, niet wilt inzien. Je blijft vastzitten. Gelukkig doe je dit puur voor de hobby, denk ik dan maar.
pi_30912466
quote:
Op zaterdag 24 september 2005 23:29 schreef rudeonline het volgende:

[..]

Inderdaad. Zodoende zou je de snelheid van de melkweg op moeten tellen bij de sneklheid van een deeltje in een deeltjesversneller en er achter komen dat 300.000km/sec een peuleschilletje is.
Je wilt het niet snappen, is dat het? "De snelheid van de melkweg"...
quote:
En omdat je snelheid meet t.o.v iets kun je als dat iets ook een foton nemen. Alle vreemde dingen die met tijd en ruimte zouden gebeuren bij "lichtsnelheid" gebeuren in werkelijkheid nu ook al.
Nee. Fotonen bewegen voor elke waarnemer met de lichtsnelheid dus dat zijn nogal rare referentiepunten.
quote:
[..]

Omdat we de snelheid van de melkweg niet weten, of er geen rekening mee houden, lijken snelheden veel lager als onze werkelijke snelheid.
quote:
Overigens als licht altijd met dezelfde snelheid lijkt te bewegen en altijd richting verleden tijd wijst,
quote:
kun je deze constante dan niet gewoon op 0 zetten. Zou alle massa immers met dezelfde snelheid in dezelfde richting bewegen, dan zou je ook over stilstand spreken.
Geniaal Rude! Het zou alleen niets meer met de werkelijkheid te maken hebben, maar goed, een kniesoor die daar op let, toch?
pi_30938084
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:35 schreef Maethor het volgende:

Geniaal Rude! Het zou alleen niets meer met de werkelijkheid te maken hebben, maar goed, een kniesoor die daar op let, toch?
Maar natuurlijk maakt dat niks uit. Het gaat al zo'n 15 topics om het idee dat Rudeonline gelijk denkt te kunnen krijgen of niet. Meer niet. Of hij daarmee ook een werkelijkheid kan benaderen maakt hem helemaal niks uit, dit gaat puur om gelijk krijgen. Alleen daarom al verliest het al haar wetenschappelijke waarde.

Ik noemde een hele tijd geleden al een badkuipmodel van het universum, waarbij het universum een enorme badkuip is. Dat valt ook niet te weerleggen en het heeft niks met de werkelijkheid te maken. Toch ben ik sterk van mening dat het universum een enorme badkuip is. Waarom? Nou gewoon, dan krijg ik mijn gelijk en hoef ik niet in te zien dat ik al jaren met iets bezig ben wat helemaal vastzit en geen centimeter verder komt. Bovendien hoef ik dan niet allemaal die moeilijke literatuur over kosmologie te lezen, dus het bespaart me een heleboel tijd !
  maandag 26 september 2005 @ 12:14:48 #169
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_30940473
Vergeet het rekenwerk dat je niet hoeft te doen niet Haushofer
Onikaan ni ov dovah
pi_30942404
quote:
Op maandag 26 september 2005 12:14 schreef ATuin-hek het volgende:
Vergeet het rekenwerk dat je niet hoeft te doen niet Haushofer
Natuurlijk. Ik wil niks kunnen uitrekenen, want anders kan ik de link met de werkelijkheid gaan leggen en moet ik mijn theorie gaan falsificeren. Dat probeer ik ten alle tijde te voorkomen.
  maandag 26 september 2005 @ 15:24:31 #171
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_30944711
quote:
Op maandag 26 september 2005 13:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Natuurlijk. Ik wil niks kunnen uitrekenen, want anders kan ik de link met de werkelijkheid gaan leggen en moet ik mijn theorie gaan falsificeren. Dat probeer ik ten alle tijde te voorkomen.
Volgens mij leest Rudeonline altijd met de lichtsnelheid over sarcasme heen.

Ik had vannacht trouwens een nachtmerrie, waarin ik samen met de rest van het heelal met de snelheid van het licht bewoog, in de richting van het verleden. Totdat iemand in een spiegel keek, en we met zn allen de andere kant op bewogen. Of werden we nou tegelijk met de lichtsnelheid kleiner? In ieder geval stond het licht stil.
pi_30948348
quote:
Op zondag 25 september 2005 12:35 schreef Maethor het volgende:

[..]

Je wilt het niet snappen, is dat het? "De snelheid van de melkweg"...
[..]

Nee. Fotonen bewegen voor elke waarnemer met de lichtsnelheid dus dat zijn nogal rare referentiepunten.
[..]

[..]

[..]

De snelheid van de melkweg, is dat zo moelijk?
En fotonen die allemaal even snel bewegen terwijl klokjes niet gelijk hoeven te lopen, wat is er nou constant aan een snelheid als de seconde niet altijd even lang duurt?

En dat licht altijd richting verleden tijd wijst maak ik op uit het feit dat je het verleden zou kunnen waarnemen op het moment dat je sneller als het licht zou gaan. Je zou dan in principe fotonen uit het verleden in kunnen halen. Ik hoef dit niet te bewijzen, ieder "beetje denkend" mens weet dat alles wat hij ziet eigenlijk verleden tijd is. En dat de waarheid anders zou worden als dat jij denkt..
Tja, daar kan ik niks aan doen. Weet je eigenlijk wel wat de werkelijkheid is?
pi_30950334
Ik verspil mijn tijd aan jou. Goedenavond.
  maandag 26 september 2005 @ 19:34:30 #174
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_30950382
quote:
Op maandag 26 september 2005 18:34 schreef rudeonline het volgende:

[..]

De snelheid van de melkweg, is dat zo moelijk?
Ik verwijs je door naar je 1e topic, waarschijnlijk nog rond de eerste 10 reply's
pi_30955180
quote:
Op donderdag 22 september 2005 15:52 schreef Yosomite het volgende:

[..]

828 000 km/h: zon om centrum melkwegstelsel
30*3600 = 108 000 km/h: aarde om zon

300 000 * 3600 = 1 080 000 000 km/h: lichtsnelheid
En de snelheid van het centrum van de melkweg dan?

Waarom zou je er iets van merken als deze ook nog eens 30km/sec zou zijn en wij daar om heen zouden draaien?
300.000km/sec lijkt misschien veel, maar gezien de gigantische snelheid die we zowiezo al hebben stelt het eigenlijk helemaal niets voor. En als de boel nou ook nog eens continue versnelt blijft er van ons begrip stilstand helemaal niets over.
Verder bevinden zich in het universum massa's met onderlinge afstanden van 13,8 miljrd lichtjaar. Hoe kunnen die zo ver van elkaar verwijdrt zijn als het universum ook maar 13,8 miljrd jaar is.
De big bang gaat hier in ieder geval helemaal de mist in.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')