abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27456998
ik ben ten einde raad en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met wat advies. mijn zoon, volgende maand achttien, blowt zich echt helemaal een aap.
wij zijn redelijk tolerant, maar dit loopt de spuigaten uit. ik weet niet meer wat ik moet doen want alles wat ik zeg is tegen dovemansoren (lees suf hoofd) gezegd. wat me met name zorgen baart is het feit dat hij van de vroege ochtend tot de diepe nacht stoned is en dat hij liegt en bedriegt. hij beweert dat blowen het enige is, behalve muziek, dat hem vreugde geeft, dat hij geen doel heeft in zijn leven anders dan muzikant worden, waarvan hij ook nog eens denkt dat het nauwelijks haalbaar is omdat hij geen geld heeft.
'zoek dan een baantje,' zeg ik, maar bij alles heeft hij wel een excuus om het niet te doen zoals: ';jij denkt misschien dat baantjes voor het oprapen liggen, maar geloof me dat is dus niet zo' of 'je begrijpt me niet.'
dat gaat dan natuurlijk ook nog eens met schelden gepaard als dom wijf, of iets dergelijks (soms nog erger).
waarschijnlijk heeft hij last van faalangst, hij kan in ieder geval niet zo goed overweg met afwijzing. ik heb er een tijdje geleden voor gezorgd dat hij ergens aan de slag kon, maar drie weken later was hij ontslagen. het geld dat hij daarvan heeft ontvangen zou hij gebruiken om zijn vrienden en mij af te betalen, maar hij heeft zijn 'dealer' zo noemt hij het zelf, afbetaald en is van de rest naar de muziekwinkel gegaan en heeft daar allemaal spullen voor zijn gitaar gekocht. zijn vrienden zijn woest op hem en ik natuurlijk ook, om over mijn man (niet zijn vader) maar te zwijgen. ik ben doodsbang dat hij afglijdt en straks helemaal niks meer wil, nu komt er af en toe nog een zinnig woord uit, maar die zijn steeds maar tijdelijk. hij belooft namelijk veel, maar komt vrijwel niks na, houdt dingen ook niet vol. zijn school heeft hij niet afgemaakt, hij doet nu avondschool en zegt nu al dat hij het toch niet gaat redden. ondertussen klaagt hij steen en been dat hij geen geld heeft. en krijgt hij het niet, dan neemt hij het, stelen dus van mij. ik heb hem twee maanden geleden het huis uitgemieterd omdat ik het spuugzat was en heb hem toch weer in huis genomen omdat hij beterschap beloofde.
thuis voert hij helemaal niks uit overigens. alles wat je vraagt is hem teveel. ondertussen heeft hij continu commentaar over hoe wij de zaken hier aanpakken.
vanochtend heb ik een stevig gesprek met hem gevoerd toen ik erachter kwam dat hij het geld aan zijn 'dealer' heeft gegeven en gedreigd dat ik die vent ga opzoeken en hem ga aangeven of iets ergers doe. en ik ben ook echt van plan om iets te ondernemen want zo kan het niet langer. wie heeft iets soortgelijks meegemaakt?

[ Bericht 2% gewijzigd door Meditrinea op 29-05-2005 17:23:59 ]
  zondag 29 mei 2005 @ 17:34:43 #2
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_27457599
ik heb zoiets niet meegemaakt. ben zelf 19, ...
maar het probleem is dat het voor hem ws. ook niet zo simpel is. hij zit vast in een wereldje waar mensen hem accepteren als hij zo doet. en hem misschien dan alleen accepteren (op zijn ouders na dan). ook al zou hij anders willen, ik denk dat hij dat misschien wel niet durft, of de stap niet kan maken.

volgens mij is de enige echte oplossing dan ook om die hele wereld op te geven en ergens anders compleet opnieuw te beginnen. maar dat is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan.

lastig hoor, veel sterkte in ieder geval

aanvulling: ik ken wel mensen die nog net een stapje erger veslaafd waren ana de heroine, en zij kickten steeds af maar kwamen vervolgens weer hun oude vrienden tegen en begonnen weer opnieuw. nu pas nadat er hulp is gezocht die 24 uur per dag toezicht inhoud gaat het goed. maar zoiets gaat alleen goed als iemand er zelf ook 100% achter staat.
imagination is more important than knowledge
  zondag 29 mei 2005 @ 19:12:18 #3
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_27460472
pfff, wat lijkt me dat lastig zeg! volgens mij doe je het, in de ogen van je zoon, toch nooit goed.
ik heb er geen ervaring mee, maar wil je wel heel veel sterkte wensen.
ik hoop dat er bruikbare tips voorbij gaan komen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Jubileum moderator zondag 29 mei 2005 @ 19:38:09 #4
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27461226
wat vreselijk moeilijk dit. ik heb helaas ook geen tips voor je. ik vraag me ook af of hier het "juiste" publiek zit voor je vraag. over het algemeen zijn het toch vaak "jonge" ouders.
wat mij betreft mag het hier blijven staan maar als je liever een schopje r&p hebt hoor ik het graag.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_27461287
stuur hem naar een psycholoog.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_27461321
behalve jij (u) is er verder niet echt iemand die hem zegt dat hij moet ophouden, of dat het verkeerd wat hij doet lijkt mij. het gaat er dus om dat hij gaat beseffen wat hij allemaal aan het verkloten is. ik ben zelf geen ouder (volwassene), ben pas 16, maar ik had ook diverse problemen waar ik me zelf uit moest halen. mensen kunnen zeggen wat ze willen tegen iemand, maar zolang diegene er neit achterstaat, gebeurt er niks. wellicht is het verstandig om met uw zoon eens bij een kliniek te gaan kijken/informeren.

in ieder geval, veel succes.
© ©
pi_27461685
hem naar een psycholoog sturen zou niet zo'n raar idee zijn. ik weet alleen niet of hij dat wel vrijwillig zou doen. mijn ex vriend kwam op een gegeven moment in een vergelijkbare situatie - van school getrapt, geen baan, geen geld, en het geld dat hij had ging naar wiet. "de samenleving" kreeg de schuld van al zijn problemen.

zijn ouders hebben gezegd dat hij huur moest betalen als hij niet meer naar school ging. zodoende moest hij werken en dat ging toen wel redelijk goed.

verder vond hij uiteindelijk een soort van doel in z'n leven waar hij nu naartoe leeft; als je een passie hebt kan je er veel voor over hebben. maar het lijkt alsof je zoon al zijn muziek heeft... lastig.

ik weet niet of je er iets aan hebt. als je vragen hebt over deze situatie - ik was er redelijk nauw bij betrokken - ga je gang. in ieder geval veel succes en sterkte.
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_27462133
niet zo zeuren (als je dat doet)

dat zorgt voor meer afstand. ik zou proberen uit te stralen dat ik hem ook accepteer ondanks dat hij nu dom bezig is. ik weet ongeveer hoe die gesprekken gaan over blowen en ouders. en dat zorgt voor een grote afstand tussen ouders en kinderen.

verder zou ik hem niet sponseren en zorgen dat hij geen geld jat. dat lijkt makkelijk, maar is nog veel lastiger. hopen dat hij inziet dat hij een baan nodig heeft om zijn lifestyl te financieren. als hij die baan krijgt, krijgt hij minder kans om te blowen (onder werk gaat vaak niet) en zorgt voor regelmaat (gadver wat een goor woord is dat toch.. ). misschien heb je zo kans dat het gaat verschuiven in zijn vriendengroep. en dat hij wat "smokevriendjes" inruilt voor andere vrienden.

verder zou ik blijven proberen tolerant te blijven en zodoende afspraken met hem te maken. zo als alleen in het weekend blowen, of alleen na 8 uur 's avonds. verder bereik je met tolerant zijn, dat hij altijd weet dat hij terug bij je kan komen. want misschien krijgt hij na een aantal jaartjes smoken wel een dipje.. en dan is het altijd fijn als jij er op dat moment staat.

verder veel succes en vergeet vooral niet aan jezelf te denken.
pi_27462260
ik denk dat een flink oudhollandsch pak voor de broek hier op de plaats is.
  zondag 29 mei 2005 @ 20:16:29 #10
16715 Mylene
*schatje*
pi_27462330
dat hij geld van je steelt is natuurlijk onacceptabel. ik zou daarom indien hij zoiets nog een keer flikt meteen de politie bellen. ik denk dat ie dan wel goed zal schrikken.
pi_27462338
momenteel lopen wij al bij een gezinstherapeut, hij ging de keer daarop niet en nu is er weer een nieuwe afspraak gemaakt waar hij zelf om heeft gevraagd. dus dat is in ieder geval een stap in de goede richting, maar we moeten afwachten of het helpt. ik ben, zoals ik al liet weten, redelijk tolerant. wij staan zelfs helemaal niet afwijzend tegenover blowen, maar voor alles geldt natuurlijk wel dat je maat moet kunnen houden. hij kan dat niet, en geeft de schuld aan van alles en nog wat. het probleem is bijzonder complex, maar ik zit er zo dicht op dat ik misschien ook niet helder genoeg kan zien hoe ik dit zou kunnen oplossen, als ik het al zou kunnen. en lois, ja, geef me maar een schopje naar een andere rubriek, want het iswaar, dit is eigenlijk meer een gedeelte voor jonge ouders en dit pas er wellicht niet zo goed in.
in iedergeval bedankt voor de reacties tot dusver.
pi_27462340
masturbeert hij zich ook suf? want dan is het gewoon een doorsnee puber
  zondag 29 mei 2005 @ 20:20:00 #13
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_27462428
jammer dat veel jongeren tegenwoordig zo 24/7 stoned zijn...
pi_27462477
hoeveel blowt'ie precies? en die gezinstherapeut, daar zitten jullie dus met z'n allen?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  Jubileum moderator zondag 29 mei 2005 @ 20:28:42 #15
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27462678
schopje richting r&p vanuit oud
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_27462822
quote:
op zondag 29 mei 2005 20:20 schreef varr het volgende:
jammer dat veel jongeren tegenwoordig zo 24/7 stoned zijn...
nee, dat zou iedereen moeten doen.
  zondag 29 mei 2005 @ 20:37:15 #17
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_27462919
past hier prima, inderdaad .

wat een fatalistische zoon heb je. alles is bij voorbaat gedoemd te mislukken in zijn mindset. en de hele dag door blowen versterkt dat waarschijnlijk ook. ik hou zelf ook wel van een blowtje, maar de hele dag door... ik word al suf als ik er aan denk.

je hebt hem dus al een keer het huis uitgebonjourd, maar hem terug genomen omdat ie beterschap beloofde. een belofte die hij dus klaarblijkelijk niet kan (die naast 'wil' op het kerkhof ligt) waarmaken.

tolerantie is goed, maar ik heb het gevoel alsof je tolerantie je tot een deurmat gemaakt heeft.
strepen---> staan.

goed dat die therapie weer hervat wordt!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_27462983
mijn two cents, ik denk dat hij positieve invloed moet hebben van iemand waar hij tegenop kan kijken die niet blowt e.d....
waardoor hij weer wat beter naar het leven kijkt en inziet dat het eigenlijk maar een tijdelijk pleziertje is dat blowen....
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_27463486
misschien wordt het een beroemd rapper, net als snoop dogg, en dan wordt blowen zijn handelsmerk
pi_27463676
grappig hoor jopido. dat weet ik niet, maar hij heeft genoeg vriendinnen.
pi_27463793
lost format, we zitten daar met z'n allen vanwege hem. daarvoor waren enkele gesprekken nodig met ons als gezin en de therapie gaat nu met hem alleen verder om te kijken hoe hij geholpen kan worden.
pi_27463910
quote:
op zondag 29 mei 2005 20:39 schreef vdo28 het volgende:
mijn two cents, ik denk dat hij positieve invloed moet hebben van iemand waar hij tegenop kan kijken die niet blowt e.d....
waardoor hij weer wat beter naar het leven kijkt en inziet dat het eigenlijk maar een tijdelijk pleziertje is dat blowen....
lukt hem nooit
pi_27463983
ik ben zelf geen ouder, maar ik heb ook in zo´n periode gezeten waarin ik 24/7 stoned was. (tussen de periode van 16 t/m 18 ongeveer)

doordat zoveel blowen raken mensen geisoleerd in zichzelf.
niks interesseert je eigenlijk, sociale contacten gaan achteruit als je hele dag zo stoned als een garnaal bent. het beste is natuurlijk als je vrienden heb die hetzelfde doen.
dus hele dag met hun hangen overal, en maar blowen en blowen.
ruzie met ouders, al me geld telkens spenderen aan wiet.
dat was gewoon steeds 25 gulden per dag aan wiet roken, en als het aan wiet gaat, dan kom je wel aan dat geld. beetje van ouders stelen, beetje van vrienden lenen (en nooit teruggeven).
en zo gaat het door.

wat bij mij geholpen heeft is dat ik in een andere omgeving ben gezet.
totaal met andere mensen omging. heb ik andere prioriteiten gesteld.

bij mij heeft dat dus geholpen, uit ervaring ben ik nu dus wel wat voorzichtiger met welke vrienden ik nu over de vloer laat komen.
pi_27464058
maar nu ben je gestopt space-chinees?
pi_27464380
quote:
op zondag 29 mei 2005 20:37 schreef copycat het volgende:
wat een fatalistische zoon heb je. alles is bij voorbaat gedoemd te mislukken in zijn mindset. en de hele dag door blowen versterkt dat waarschijnlijk ook.
dit is niet waar. hij is gewoon lui en wil gewoon niks. simpel zat. vervolgens gaat hij net doen alsof hij alles toch niet kan zodat hij ook niks hoeft te doen en het lijkt hem aardig te lukken. hij kan best wel dingen presteren maar hij kiest daar zelf niet voor omdat dit leven hem zo goed bevalt.

je hoeft me niet te geloven. maar deze persoon heeft geen psycholoog nodig maar gewoon een harde aanpak en anders rot hij maar op. natuurlijk heeft hij zelf wel een beetje het gevoel dat hij een psycholoog kan gebruiken want hij zal vast ook wel niet 100% normaal denken, maar ik wil wel zeggen dat het toch voor waarschijnlijk een groot deel zijn eigen keus is om dit leven te lijden als ik de tekst zo lees. ga hem niet te zacht behandelen omdat jullie gezin niet te streng is en omdat je het gevoel hebt dat hij problemen heeft want hij maakt die problemen zelf. en als je het mij vraagt maakt hij zelf bewust die problemen omdat hij weet dat hij ermee weg kan komen.

lees goed: bewust
  zondag 29 mei 2005 @ 21:38:57 #26
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_27464734
quote:
op zondag 29 mei 2005 21:27 schreef #ANONIEM het volgende:
ga hem niet te zacht behandelen omdat jullie gezin niet te streng is en omdat je het gevoel hebt dat hij problemen heeft want hij maakt die problemen zelf. en als je het mij vraagt maakt hij zelf bewust die problemen omdat hij weet dat hij ermee weg kan komen.
vandaar ook:
quote:
op zondag 29 mei 2005 20:37 schreef copycat het volgende:
ik heb het gevoel alsof je tolerantie je tot een deurmat gemaakt heeft.
strepen---> staan.
tot nu toe wordt er blijkbaar steeds toegegeven aan de zoon des huizes. duidelijke grenzen stellen en ze ook consequent handhaven zou idd ook wel eens goed voor 'm kunnen zijn.
  zondag 29 mei 2005 @ 21:46:35 #27
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_27464972
ik zou hem zodra hij me uitschold buiten zetten voor een paar uur, en steeds langer. en zodra hij geblowd heeft een week lang opsluiten. ik ben zelf 21 maar ik zou nog liever doodgaan van de honger dan mijn moeder bestelen, als je dat doet zit er iets niet goed in je hoofd.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zondag 29 mei 2005 @ 21:50:48 #28
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27465100
ik denk dat een hardere aanpak hem juist contra productieve werking zal hebben gezien z'n problematiek en z'n puberale gedrag
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_27465808
ik snap je zoon.
ben zelf net 18 en het gaat de laatste tijd wat beter, maar ik heb me de afgelopen 2 jaar echt sufgeblowd. heb ook de consequenties moeten ondergaan door een jaar te blijven zitten. het was bij ons echt van... tussenuur--> smoken! gezien het feit dat we iedere dag wel een paar tussenuren hadden deden we dus weinig anders. de laatste tijd blow ik minder, maar eigenlijk nogsteeds veel te veel. je zoon zal (iig tegen zichzelf) ook zo eerlijk zijn.
ons groepje, of iig een paar daarvan, zaten er nog zwaarder in dan ik. een paar lopen momenteel ook bij psychotherapeut en het gaat beter.
wat bij mij de truuk is geweest om minder te gaan blowen, is de stimulans weghalen. de gasten die het ergst waren in ons groepje zijn van school af en dat scheelt een hoop. ik blow ook nooit meer onder schooltijd. dit zal moeilijk zijn, want ik neem aan dat ie gewoon met z'n maten onder schooltijd nog zovaak gaat blowen.
voor mij was het echt een van de weinige mogelijkheden om al de teringzooi en kleine kutdingetjes die het met zich meebrengt te ontsnappen. dat is het voor je zoon ook, want ik weet zeker dat hij niets liever wil dan stoppen (of minderen iig). het wordt 'm alleen zo zwaar in de weggelegd door het leven. altijd gezeik; is het niet met ouders dan is het wel met school of vrienden of met meisjes. allemaal dingen waardoor je sneller naar de wiet gaat grijpen. mijn ouders hebben er niet echt oplettend naar gekeken. belangrijkste reden was ook dat ze er niet zo op de hoogte waren als jij. jij weet het, dus dat betekent dat je een troef in handen hebt. het is kut voor hem en hij zal je er niet aardiger door gaan vinden maar ga opletten wat hij doet. zorg dat ie optijd thuis is, dat ie niet "even uurtje" naar buiten gaat en dat ie bij z'n dagelijkse taken geen mogelijkheid heeft om te gaan smoken. uiteindelijk zal ie ondervinden dat het met minder wiet een stuk fijner is. het punt is een beetje de angst die je onder ogen moet zien en met de realiteit geconfronteerd moet worden als je niet stoned bent. en dat is heel moeilijk voor een verslaafde blower. het verslaafd zijn bij blowen is namelijk iets puur psychisch, het zit gewoon tussen je oren. en om het daar tussenuit geramd te krijgen moet die dagelijkse routine onderbroken worden.
pi_27465842
quote:
op zondag 29 mei 2005 17:15 schreef meditrinea het volgende:
ik ben ten einde raad en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met wat advies. mijn zoon, volgende maand achttien, blowt zich echt helemaal een aap.
wij zijn redelijk tolerant, maar dit loopt de spuigaten uit. ik weet niet meer wat ik moet doen want alles wat ik zeg is tegen dovemansoren (lees suf hoofd) gezegd. wat me met name zorgen baart is het feit dat hij van de vroege ochtend tot de diepe nacht stoned is en dat hij liegt en bedriegt. hij beweert dat blowen het enige is, behalve muziek, dat hem vreugde geeft, dat hij geen doel heeft in zijn leven anders dan muzikant worden, waarvan hij ook nog eens denkt dat het nauwelijks haalbaar is omdat hij geen geld heeft.
'zoek dan een baantje,' zeg ik, maar bij alles heeft hij wel een excuus om het niet te doen zoals: ';jij denkt misschien dat baantjes voor het oprapen liggen, maar geloof me dat is dus niet zo' of 'je begrijpt me niet.'
dat gaat dan natuurlijk ook nog eens met schelden gepaard als dom wijf, of iets dergelijks (soms nog erger).
waarschijnlijk heeft hij last van faalangst, hij kan in ieder geval niet zo goed overweg met afwijzing. ik heb er een tijdje geleden voor gezorgd dat hij ergens aan de slag kon, maar drie weken later was hij ontslagen. het geld dat hij daarvan heeft ontvangen zou hij gebruiken om zijn vrienden en mij af te betalen, maar hij heeft zijn 'dealer' zo noemt hij het zelf, afbetaald en is van de rest naar de muziekwinkel gegaan en heeft daar allemaal spullen voor zijn gitaar gekocht. zijn vrienden zijn woest op hem en ik natuurlijk ook, om over mijn man (niet zijn vader) maar te zwijgen. ik ben doodsbang dat hij afglijdt en straks helemaal niks meer wil, nu komt er af en toe nog een zinnig woord uit, maar die zijn steeds maar tijdelijk. hij belooft namelijk veel, maar komt vrijwel niks na, houdt dingen ook niet vol. zijn school heeft hij niet afgemaakt, hij doet nu avondschool en zegt nu al dat hij het toch niet gaat redden. ondertussen klaagt hij steen en been dat hij geen geld heeft. en krijgt hij het niet, dan neemt hij het, stelen dus van mij. ik heb hem twee maanden geleden het huis uitgemieterd omdat ik het spuugzat was en heb hem toch weer in huis genomen omdat hij beterschap beloofde.
thuis voert hij helemaal niks uit overigens. alles wat je vraagt is hem teveel. ondertussen heeft hij continu commentaar over hoe wij de zaken hier aanpakken.
vanochtend heb ik een stevig gesprek met hem gevoerd toen ik erachter kwam dat hij het geld aan zijn 'dealer' heeft gegeven en gedreigd dat ik die vent ga opzoeken en hem ga aangeven of iets ergers doe. en ik ben ook echt van plan om iets te ondernemen want zo kan het niet langer. wie heeft iets soortgelijks meegemaakt?
misschien is het goed om eerst uit te zoeken waarom hij blowt. wat is er al met de therapeut besproken? zit er onrust in zijn lijf, is hij lui, depressief, heeft hij adhd? een gezinstherapeut zou kunnen voorstellen om eerst eens een psychologisch onderzoek te laten doen.

je zal vast wel gevraagd hebben waarom hij dit doet. als hij geen antwoord geeft stel dan directe vragen: wordt je onrustig zonder, denk je niet helder te kunnen nadenken zonder, geeft het je simpelweg een lekker gevoel...kortom, maak de situatie duidelijk.

waarom ik dit zeg? ik zelf werk met mensen die politie en justitie in aanraking zijn gekomen en begeleidt zelf een gezin als de jouwe. ik spreek ze maandelijs en zo langzamerhand komen er zaken aan het licht binnen het gezin. mensen geven aan "blowen is simpelweg lekker", maar er altijd een aanleiding.

voor jou zelf: probeer te accepteren dat je zoon zelf deze keuze maakt. hij wil zich "volwassen en autonoom opstellen", helaas zal hij moeten leren dat volwassen keuzes ook betekent dat je moet reflecteren en moet leren van fouten. laat weten dat je hem die ruimte geeft. verder hoop ik dat je jezelf ook een beetje in de gaten houdt. zie jezelf niet als falende ouder. het is niet goed voor jezelf, daarnaast geef je je zoon onbewust een verantwordelijkheid mee die niet bij hem hoort.

ik wens jullie heel veel sterkte!
pi_27466134
raadpleeg een goede paragnost, die kan de oorzaak aan u vertellen. dat is beter dan psychologen die zijn gemoedsrust overhoop halen door alles uit te pluizen.
pi_27466227
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:14 schreef an24 het volgende:

[..]
voor jou zelf: probeer te accepteren dat je zoon zelf deze keuze maakt. hij wil zich "volwassen en autonoom opstellen", helaas zal hij moeten leren dat volwassen keuzes ook betekent dat je moet reflecteren en moet leren van fouten. laat weten dat je hem die ruimte geeft. verder hoop ik dat je jezelf ook een beetje in de gaten houdt. zie jezelf niet als falende ouder. het is niet goed voor jezelf, daarnaast geef je je zoon onbewust een verantwordelijkheid mee die niet bij hem hoort.
niet helemaal mee eens. in de periode dat ik extreem blowde (en nu nog steeds eigenlijk wel) wilde ik het liefst zo vrij mogelijk gelaten worden en als het even kon hadden mijn ouders aan de andere kant van de wereld gewoon. iets dat nog steeds wel het geval is
het punt is dat het dan zeker niet beter wordt. d'r heeft heeft die zelfdiscipline nou eenmaal niet, want dan was dat eerder wel gebleken. het moet er ingedrild worden, maar niet op die manier dat het allemaal alleen maar kutter voor 'm wordt. wat voor mij hielp is het minder worden van de stimulans en de aanleiding om te gaan blowen.
en pak z'n passport af, want anders zit ie als ie straks 18 is alleen nog maar in de shop
pi_27466620
hij lijkt veel op mijn broertje, ook een probleem geval met blowen. mijn ouders weten ook niet goed wat ze met hem aan moeten. mijn vader heeft het al op zoveel manieren geprobeerd. hij probeert hem nu het leger in te krijgen. is dat misschien ook een optie voor jullie. zo zal het blowen heel erg veel minder worden, hij verdiend geld, krijgt een opleiding van het leger (er zijn binnen het leger ook muziekale opleidingen) en hij zal nieuwe mensen leren kennen. en ook word hij getraind waardoor hij misschien ook beter in zijn vel gaat zitten. maar hij moet er natuurlijk wel achter staan om het leger in te gaan. ik zou het dus op een hele positieve manier brengen.
pi_27466694
het leger
heb er zelf ook wel 's over na zitten denken. gezien het feit dat ie z'n school ook al verneukt heeft is het volgens mij nog nieteens zo'n slecht idee.
  zondag 29 mei 2005 @ 22:41:02 #35
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_27466779
dat vind ik dan wel weer heel rigoreus... het nederlandse leger als soort bootcamp voor blowmonkies...
alhoewel... is het ooit anders geweest?
pi_27466803
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:26 schreef thomas b. het volgende:

[..]

niet helemaal mee eens. in de periode dat ik extreem blowde (en nu nog steeds eigenlijk wel) wilde ik het liefst zo vrij mogelijk gelaten worden en als het even kon hadden mijn ouders aan de andere kant van de wereld gewoon. iets dat nog steeds wel het geval is
het punt is dat het dan zeker niet beter wordt. d'r heeft heeft die zelfdiscipline nou eenmaal niet, want dan was dat eerder wel gebleken. het moet er ingedrild worden, maar niet op die manier dat het allemaal alleen maar kutter voor 'm wordt. wat voor mij hielp is het minder worden van de stimulans en de aanleiding om te gaan blowen.
en pak z'n passport af, want anders zit ie als ie straks 18 is alleen nog maar in de shop
iedere situatie is anders he. er zijn meerdere opties. jij gaf je "vrijheid" optie al aan, ik bekijk ook even de andere kant, want niet iedereen blowt om dezelfde reden en op dezelfde manier. hoe meer optie's ts leest, hoe meer kans op herkenbaarheid. zo kan hij kijken met welke ervaringen hij het meeste kan.
  zondag 29 mei 2005 @ 22:45:12 #37
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27466925
hmmm, het leger lijkt me niet zo'n geweldig idee eerlijk gezegd. zowiezo zitten ze daar echt niet op probleem blowers te wachten die van hun verslaving afwillen, tel daarbij het risico op dat als je betrapt wordt via bijvoorbeeld een urinetest, dat je gelijk oneervol ontslagen wordt, nooit meer bij een overheidsinstantie kunt werken, en je ook nog eens mag verklaren bij je nieuwe werkgever waarom je oneervol ontslagen bent bij defensie.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_27466974
elke keer als hij stoned is, moet je hem een bloedneus slaan
pi_27466987
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:41 schreef copycat het volgende:
dat vind ik dan wel weer heel rigoreus... het nederlandse leger als soort bootcamp voor blowmonkies...
alhoewel... is het ooit anders geweest?
waarom bootcamp?? er zijn vele richtingen in het leger, hij hoeft echt niet per se soldaat te worden. je begint wel met een basis training voor een aantal maanden, daarna kan je echt veel kanten op, ook de muziek (dat is toch wat hij wilt, maak ik uit het verhaal op). in het begin is het waarschijnlijk wel afzien voor hem, maar met de juiste steun zal hij daar wel doorheen komen. maar dan is het wel noodzakelijk dat hij er zelf ook achter staat. dus ik zou eerst goed vooronderzoek houden zodat precies aan hem vertelt kan worden wat er allemaal mogelijk is. zodat hij niet gelijk al afknapt op het woord leger.
  zondag 29 mei 2005 @ 22:47:33 #40
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27467021
die muziekopleidingen waar je het over hebt is de fanfare he..
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_27467022
in het leger leert ie dat blowen wel af hoor... als ik al die verhalen hoor. (excollega zit er)
  zondag 29 mei 2005 @ 22:48:19 #42
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27467051
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:47 schreef sport_life het volgende:
in het leger leert ie dat blowen wel af hoor... als ik al die verhalen hoor. (excollega zit er)
ik heb regelmatig anders meegemaakt
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_27467094
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:45 schreef hal9000s het volgende:
hmmm, het leger lijkt me niet zo'n geweldig idee eerlijk gezegd. zowiezo zitten ze daar echt niet op probleem blowers te wachten die van hun verslaving afwillen, tel daarbij het risico op dat als je betrapt wordt via bijvoorbeeld een urinetest, dat je gelijk oneervol ontslagen wordt, nooit meer bij een overheidsinstantie kunt werken, en je ook nog eens mag verklaren bij je nieuwe werkgever waarom je oneervol ontslagen bent bij defensie.
dat is ook waarom hij er zelf achter moet staan. hij moet het leger ingaan omdat hij dat wil en niet omdat hij van het blowen af moet komen. dat is maar een bijkomstigheid.
  zondag 29 mei 2005 @ 22:52:06 #44
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27467184
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:49 schreef rvd1985 het volgende:

[..]

dat is ook waarom hij er zelf achter moet staan. hij moet het leger ingaan omdat hij dat wil en niet omdat hij van het blowen af moet komen. dat is maar een bijkomstigheid.
tuurlijk maar ik krijg er zo'n 'laatste redmiddel' gevoel bij. een opleiding bij defensie eist fysiek en mentaal behoorlijk wat van je en het is beter om je zaakjes in orde te hebben voordat je zo'n opleiding ingaat
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_27467460
hij moet wat meer met andere lui mensen omgaan. die niet 24/7 blowen maar ook andere dingen doen. heb het om mee heen ook gezien.
pi_27467499
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:52 schreef hal9000s het volgende:

[..]

tuurlijk maar ik krijg er zo'n 'laatste redmiddel' gevoel bij. een opleiding bij defensie eist fysiek en mentaal behoorlijk wat van je en het is beter om je zaakjes in orde te hebben voordat je zo'n opleiding ingaat
het eist inderdaad veel van je, daar heb je helemaal gelijk in. maar ik heb vaker gezien dat mensen er in gingen die in een soort gelijke situatie zaten en die zijn er veel mee opgeschoten. een vriend van mij blowde ook erg veel, maar hij wilde graag het leger in. dat heeft hij dus gedaan. in het begin in de periode dat hij in dienst trad stak hij er af en toe nog wel eens eentje op als hij in het weekend thuis kwam, maar op een gegeven moment is hij er helemaal van af gestapt.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:09:09 #47
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27467751
quote:
op zondag 29 mei 2005 23:01 schreef rvd1985 het volgende:

[..]

het eist inderdaad veel van je, daar heb je helemaal gelijk in. maar ik heb vaker gezien dat mensen er in gingen die in een soort gelijke situatie zaten en die zijn er veel mee opgeschoten. een vriend van mij blowde ook erg veel, maar hij wilde graag het leger in. dat heeft hij dus gedaan. in het begin in de periode dat hij in dienst trad stak hij er af en toe nog wel eens eentje op als hij in het weekend thuis kwam, maar op een gegeven moment is hij er helemaal van af gestapt.
da's knap van 'm en zeker een goede zaak, maar net zoals in de burgermaatschappij zal hij ook tegen verleidingen aan lopen in het leger.
net zoals hier kun je met 'foute' jongeren in contact komen die softdrugs gebruiken, het leger is absoluut geen garantie voor een drug-vrije omgeving.
wat het leger wel biedt is natuurlijk een structuur in je leven, wat inkomen en wat meer zekerheid, maar het is niet zo dat je helemaal gecontroleerd gaat worden....de eerste 4 maanden van de initiele opleiding mischien maar daarna ben je gewoon weer op jezelf aangewezen en is het de bedoeling dat je genoeg zelfdiscipline opgebouwt hebt in die eerste periode, er bestaat dan altijd een kans dat je weer terug kunt vallen.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_27467974
quote:
op zondag 29 mei 2005 23:09 schreef hal9000s het volgende:

[..]

wat het leger wel biedt is natuurlijk een structuur in je leven, wat inkomen en wat meer zekerheid, maar het is niet zo dat je helemaal gecontroleerd gaat worden....de eerste 4 maanden van de initiele opleiding mischien maar daarna ben je gewoon weer op jezelf aangewezen en is het de bedoeling dat je genoeg zelfdiscipline opgebouwt hebt in die eerste periode, er bestaat dan altijd een kans dat je weer terug kunt vallen.
is iig een goed begin imo...
  zondag 29 mei 2005 @ 23:43:55 #49
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_27468928
wat vind zijn vader er van?
pi_27469189
veel reacties, dus veel te antwoorden. ik probeer even bij het begin te beginnen. allereerst leen bekkema. kijk leen, je kunt nu wel zeggen dat hij gewoon lui is en dat is hij waarschijnlijk ook, maar het is veel complexer dan alleen maar lui. ik ben momenteel echt behoorlijk hard tegen hem en daar bedoel ik mee dat ik gewoon recht voor z'n raap zeg waar het op staat, waar mijn grenzen zijn en waar hij zich aan heeft te houden. ik houd hem zeker niet de hand boven het hoofd, maar houd mezelf voor dat hoe zachter ik hem aanpak hoe meer hij de stront inzakt. dus probeer ik nu streng en rechtvaardig te zijn, maar toch ook liefdevol. waarmee ik bedoel: hij mag struikelen en ik wil hem ook best oprapen, maar hij moet het ook zelf vaak opknappen.
misschien iets meer achtergrondinfo dat wat antwoorden geeft. mijn zoon is opgegroeid zonder vader. dat is meteen zijn grootste pijn, zijn vader wil hem niet zien en heeft een nieuw gezin, woont ergens in frankrijk geloof ik en heeft een klein knulletje en een meisje is onderweg. paps beweert tegenover zijn familie dat ik met opzet zwanger ben geworden en heeft dat idee tot zijn verklaarbare verhaal gemaakt om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. wij hebben in de loop der jaren af en toe contact gehad, dat is zeven jaar geleden plotseling gestopt toen ik mijn huidige man leerde kennen. mijn zoon heeft zijn vader in al die jaren misschien een keer of vier gezien.
mijn zoon heeft anderhalf jaar geleden (en toen begon de ellende) contact gezocht met zijn oom, (de broer van zijn vader) die in de house scene verkeert. oom heeft hem enkele keren ontmoet, is een stevige blower (en wel meer ook, althans vroeger) en het was allemaal geweldig want mijn zoon had het gevoel alsof hij thuiskwam. hij barstte natuurlijk van nieuwsgierigheid naar zijn vader, maar die ontstak in woede omdat hij het er niet me eens was dat zijn broer wel contact met ons kind onderhield. na veertien jaar mocht mijn zoon ook een uurtje mee naar zijn opa en oma. het is eigenlijk heel triest allemaal. toen hij zijn opa aankeek was het alsof hij in de spiegel keek, zei hij later tegen mij. maar goed, dit alles veranderde niks, die ene keer op bezoek bleef bij die ene keer en oompjelief had het zo druk met zijn carriere dat hij geen tijd had en mijn zoon steeds afhield met: ik bel je later knul (men dat gebeurde dan sporadisch). mijn zoon begon toen dus te blowen. ik weet niet of het daardoor kwam, maar het zal wel meegespeeld hebben.
op school liep het mis, met zijn vriendin liep het mis, het allerleukste baantje als stagiair in een muziekwinkel is hij kwijtgeraakt en hij twijfelde heel erg aan zichzelf. hij had het gevoel alsof hij niks kon, want alles ging toch steeds weer fout. het enige waar hij zich thuisvoelt is op het podium want hij is echt een supergoeie muzikant die helemaal uit zijn dak gaat als hij staat te spelen. dat is dus wat hij het liefste doet. ellende is dat wij niet genoeg geld hebben om een ‘dure’ muziekopleiding te bekostigen en bovendien vind ik dat hij er zelf wat voor moet doen, genoeg mogelijkheden. als hij laat zien hoe graag hij het wil kunnen we altijd nog kijken of ik ergens wat extra's vandaan kan toveren, maar de motivatie is bij mij nu ook ver te zoeken natuurlijk.

goed, twee maanden geleden mieterde ik hem het huis uit na een mega aanvaring waarbij hij me aanvloog. ik had het toen echt helemaal gehad. hij had al een paar keer gezegd dat hij moeite had om zijn woede onder controle te houden. toen is hij een nacht op straat gebleven en de volgende dag is hij naar die opa en oma gegaan om te praten over zijn vader. er is hem door hen toen heel duidelijk te verstaan gegeven dat zij daar niks mee te maken wilden hebben. ze hadden nu een oude dag en die wilden ze niet verstoord zien. maar eerst kreeg hij wel een stapel foto's te zien van zijn vader met zijn gezin, heel happy op vakantie op een luxe boot met anderen uit de familie die nooit naar mijn zoon hebben omgekeken. ik ben daar verder niet verbitterd over want ik vind al die mensen van de familie een stel losers. maar voor mijn zoon vind ik het heel erg natuurlijk.

hij was daarna heel erg teleurgesteld, helemaal kapot van verdriet. zijn oom was heel boos en heel teleurgesteld in mijn zoon omdat deze zijn opa en oma was gaan opzoeken. niemand die zich even afvroeg hoe die jongen zich voelde.
tja en verder. hij gaat iedere dag naar de avondschool, hij staat iedere dag om 8 uur op, ook al is hij de avond ervoor uitgeweest. een maand geleden ben ik met hem in amsterdam geweest naar een vriendin en op de terugweg heb ik hem meegenomen naar een tent waar geblowd wordt, de kasbah lounge ofzoiets in de jan pieter heijestraat. het lijkt misschien stom, maar ik meende toen dat het net zoiets was als met je zoon een biertje gaan drinken voor de eerste keer. toen begon hij me steeds vaker in vertrouwen te nemen. hoe dan ook wilde ik die communicatie open houden en ik hoef zijn grootste vriendin niet te zijn, maar ik wil hem toch wel zo goed mogelijk de volwassenheid in begeleiden. dat je daarbij als ouder fouten maakt is logisch, je bent nu eenmaal een mens en niet perfect. maar toch kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dat heb gedaan.

samenvattend: ik wil de gebeurtenissen niet steeds als excuses gebruiken om hem zijn gang te laten gaan met het risico dat het straks echt fout gaat. hij is niet crimineel (behalve dan mijn geld pikken), maar gewoon artistiek en gevoelig, een dromer. hij is geen lieverdje, maar zit wel in de knoop. hij heeft de boel niet in de hand, dat mag duidelijk zijn. over het leger, ja daar hebben we over gesproken. hij kwam er zelf mee, het zou een heel goede optie zijn. enkele dagen later krabbelde hij weer terug.

overigens, de huisarts adviseerde dat hij gerust nog een tijdje kon doorblowen in verband met die woede van hem, want dat was beter dan een tranquilizer te gebruiken. dus waar sta je dan als ouder. wat is goed en wat niet?

[ Bericht 2% gewijzigd door Meditrinea op 30-05-2005 00:06:32 ]
pi_27469509
quote:
op zondag 29 mei 2005 23:54 schreef meditrinea het volgende:
veel reacties, dus veel te antwoorden. ik probeer even bij het begin te beginnen. allereerst leen bekkema. kijk leen, je kunt nu wel zeggen dat hij gewoon lui is en dat is hij waarschijnlijk ook, maar het is veel complexer dan alleen maar lui. ik ben momenteel echt behoorlijk hard tegen hem en daar bedoel ik mee dat ik gewoon recht voor z'n raap zeg waar het op staat, waar mijn grenzen zijn en waar hij zich aan heeft te houden. ik houd hem zeker niet de hand boven het hoofd, maar houd mezelf voor dat hoe zachter ik hem aanpak hoe meer hij de stront inzakt. dus probeer ik nu streng en rechtvaardig te zijn, maar toch ook liefdevol. waarmee ik bedoel: hij mag struikelen en ik wil hem ook best oprapen, maar hij moet het ook zelf vaak opknappen.
ik ben het toch wel een beetje eens met leen, je houdt hem nog steeds een dak boven het hoofd, krijgt eten neem ik aan. geen idee of hij nog zak/kleedgeld krijgt. situaties zijn complex, maar als luiheid wordt getolereerd neemt het toe. ik had ook een keer een dip in mijn schoolcarriere en werd lui (heeft niets met blowen te maken overigens), maar ik ben er wel uitgekomen omdat mijn vader mij een figuurlijke schop onder de kont gaf, om aan het werk te gaan.
pi_27469514
quote:
op zondag 29 mei 2005 23:54 schreef meditrinea het volgende:blala

dat je daarbij als ouder fouten maakt is logisch, je bent nu eenmaal een mens en niet perfect. maar toch kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dat heb gedaan.
toch vind ik het absoluut niet verkeerd wat je had gedaan. op deze manier praat hij iig makkelijker over zn problemen met jou. als je er fel op tegen bent doet hij het wel stiekem
quote:
samenvattend: ik wil de gebeurtenissen niet steeds als excuses gebruiken om hem zijn gang te laten gaan met het risico dat het straks echt fout gaat. hij is niet crimineel (behalve dan mijn geld pikken), maar gewoon artistiek en gevoelig, een dromer. hij is geen lieverdje, maar zit wel in de knoop. hij heeft de boel niet in de hand, dat mag duidelijk zijn. over het leger, ja daar hebben we over gesproken. hij kwam er zelf mee, het zou ene heel goede optie zijn. enkele dagen later krabbelde hij weer terug.
volgens mij heeft het ook een beetje met leeftijd te maken. hij zit nu in de pubertijd en alles wat je zegt is slecht, niks is goed. over een jaar zal hij waarschijnlijk flink veranderen, vooral mbt zijn gedrag. aan jou de eer om dit alles een beetje soepel te laten verlopen zonder dat ie straks echt afhankelijk is van zn drugs... (dat moet echt minderen...). zijn gedachtengang veranderd in de loop van de tijd waarschijnlijk wel en dan zal hij ook meer aan de toekomst denken en meer gemotiveerd zijn om serieus aan een opleiding te beginnen.
dat laatste is vooral eigen ervaring, ik was van mn 14e - 17e ook absoluut geen lieverdje thuis en op school . dat veranderde allemaal rond mn 18e...

wees trouwens blij datie geen nachtbraker is en elke dag tot smiddags 15:00 in zn nest blijft wegrotten.
  maandag 30 mei 2005 @ 00:18:02 #53
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_27469735
in principe wordt het meestal idd minder naarmate de tijd verstrijkt. ik ben zelf 26 en had erg veel blowende vrienden waarvan de meesten nu toch wel ernstig geminderd zijn. wat wel bij veel een punt is is dat ze nu pas spijt beginnen te krijgen van het niet volgen van een goede opleiding. positief punt is wel dat ongeveer de helft er alsnog mee begonnen is om er op de valreep iets van te maken.

dat faalangstverhaal van je lijkt me wel erg belangrijk om aan te pakken, uiteindelijk zal hij daar overheen moeten komen om er echt uit te komen. want nu heeft hij nog niet echt het besef dat het anders moet, maar als hij dat wel krijgt durft hij het alsnog niet. maargoed, daarbij krijg je weer de vicieuze cirkel: niets doen > geen zelfvertrouwen > niets doen.
Vampire Romance O+
  maandag 30 mei 2005 @ 00:26:31 #54
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27469945
meditrinea, mocht je zoon nog interesse hebben in het leger en met vragen zitten dan kun je me dr altijd op aanspreken. ik ben zelf sergeant in het leger, heb jarenlang bij de landmacht gezeten en nu in de luchtmacht. ik heb een redelijk brede en eerlijke visie op het geheel imho.
dus mocht het nodig zijn tik me ff aan
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_27470018
mijn ex is ook zo intens moeilijk door
jarenlange drugsverslaving en
dan zegt men dat wiet geen kwaad kan?
maar goed ik hoorde (klinkt misschien stom)
dat accupunctuur ook verslavingen wegneemt, misschien kan dit een hulp zijn en een optie
er zijn mensen die verslaafd waren aan heroine die ermee gestopt zijn zonder enige moeite!

ik wens je heel veel sterkte ts
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_27470105
ok hal, zal ik doen. thx.
  Forum Admin maandag 30 mei 2005 @ 00:37:20 #57
58651 crew  murp
murp
pi_27470183
ik denk dat als je hard voor zo'n jongen bent, hij zich helemaal van je af gaat keren.
wees gewoon zo als je was, dan kan hij denk ik je nog een beetje vertouwen, misschien is het goed om hem op zn bek te laten gaan( hoe erg dat ook klinkt) want jongeren die zoeken hun grenzen. blijf in ieder geval rustig, tolereer het blowen in ieder geval niet en probeer wat samen te gaan doen... als hij dat niet wil ga je iets doen wat hij leuk vind om te doen.. stel voor hij vind het leuk om te computeren... ga gewoon ( probeer) met hem achter de pc( of andere) en samen spelletjes spelen..
als hij liegt en bedriegt is gewoon dat hij je niet meer vertrouwd. hij ziet jou als zijn blok aan zijn been... weer zij... dat klote mens die loopt te zeiken..

probeer maar als eerste die vertouwensband weer goed te krijgen
  Forum Admin maandag 30 mei 2005 @ 00:42:16 #58
58651 crew  murp
murp
pi_27470293
quote:
op maandag 30 mei 2005 00:26 schreef hal9000s het volgende:
meditrinea, mocht je zoon nog interesse hebben in het leger en met vragen zitten dan kun je me dr altijd op aanspreken. ik ben zelf sergeant in het leger, heb jarenlang bij de landmacht gezeten en nu in de luchtmacht. ik heb een redelijk brede en eerlijke visie op het geheel imho.
dus mocht het nodig zijn tik me ff aan
aan de ene kant is het leger wel goed... disipline, sport, vrijetijdsbesteding,collega( gezellig)
zelf heb ik ook in het leger gezeten en daar blowd ook ongeveer 70%

zelf zat ik vroeger ook veel aan de drugs..pilletjes blowen, herbal zooi.. een vriend van mij is een keer knock gegaan, en dat weerhoudde mij heel erg. toch eens naar een feest gegaan om zonder te proberen.. sinds dien nooit meer iets gebruikt..
  maandag 30 mei 2005 @ 00:49:29 #59
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_27470422
als ik binnen mijn eigen familie kijk dan ben ik zeker nu meer bewust van de gevaren van overmatig wietgebruik. een neefje van me heeft sinds zijn 18 dagelijks 1 a 2 gram gerookt. ook hij zat met zichzelf in de knoop, kon niet goed communiceren over zn gevoelens, en zakte eigenlijk steeds verder weg in die negatieve spiraal. het kwam er uiteindelijk op neer dat hij weinig eigenwaarde en zelfvertrouwen had waarna hij alles van te voren al opgaf en blowde om die teleurstelling in zichzelf te verzachten.

nu zijn we 4 jaar verder en heeft hij een tijd geleden problemen gehad omdat hij stemmen in zijn hoofd hoorde. hij zit volgens een psycholoog in een beginnende fase van een psychose. hij loopt nu bij het ggd en hoopt zijn leven er weer boven op te krijgen.

ik kan je eigenlijk alleen maar sterkte wensen aangezien de wil om te stoppen toch echt vanuit je zoon moet komen. hij moet zelf realizeren dat wiet geen oplossing is voor zijn problemen. misschien helpt het voor jezelf om bij het ggd te vragen naar informatie over hulpgroepen, zodat je je eigen ervaringen kan delen met andere mensen die hetzelfde mee maken. misschien dat zij jou nuttige informatie kunnen bieden.

heel veel sterkte.
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
  maandag 30 mei 2005 @ 00:53:06 #60
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27470475
quote:
op maandag 30 mei 2005 00:42 schreef murp het volgende:

[..]

aan de ene kant is het leger wel goed... disipline, sport, vrijetijdsbesteding,collega( gezellig)
zeker maar ik heb het idee dat ie veel beter voor z'n ware passie kan gaan; muziek. als hij dat op een of andere manier kan combineren met opleiding/werk dan is het veel makkelijker om gemotiveerd te blijven denk ik.
Cop killer
Kill them, cop killer
  Forum Admin maandag 30 mei 2005 @ 00:54:41 #61
58651 crew  murp
murp
pi_27470496
quote:
op maandag 30 mei 2005 00:53 schreef hal9000s het volgende:

[..]

zeker maar ik heb het idee dat ie veel beter voor z'n ware passie kan gaan; muziek. als hij dat op een of andere manier kan combineren met opleiding/werk dan is het veel makkelijker om gemotiveerd te blijven denk ik.
wat speelt hij dan? en motiveer je hem daarbij ook?
pi_27470507
ik heb dit ook gehad. ik was zelf de blower..

als je geblowt heb, en stoned bent.. word je daar moe van. van dat "gezeur", iedere dag weer t zelfde aanhoren. benader hem is op een andere manier.
Lambo of Rekt
  maandag 30 mei 2005 @ 00:56:58 #63
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27470528
quote:
op maandag 30 mei 2005 00:54 schreef murp het volgende:

[..]

wat speelt hij dan? en motiveer je hem daarbij ook?
eerdere quotes uit het topic:
quote:
het enige waar hij zich thuisvoelt is op het podium want hij is echt een supergoeie muzikant die helemaal uit zijn dak gaat als hij staat te spelen. dat is dus wat hij het liefste doet.
quote:
is van de rest naar de muziekwinkel gegaan en heeft daar allemaal spullen voor zijn gitaar gekocht.
ik ken 'm voor de rest persoonlijk niet hoor.
Cop killer
Kill them, cop killer
  Forum Admin maandag 30 mei 2005 @ 00:59:46 #64
58651 crew  murp
murp
pi_27470558
misschien werkt een beloningssysteem wel.. zoveel dagen "nuchter" mag jij wat uitzoeken uit de muziekshop....
pi_27470622
murp: electrische gitaar, akoustische gitaar, hij zingt een beetje en speelt drums. hij houdt van japanse rock, jazz, blues, hip hop, metal en flamenco, schrijft verder zijn eigen muziek en tekst. beetje ot, maar ik ben best trots op hem. en dat mag ondanks de ellende ook best wel.
  Forum Admin maandag 30 mei 2005 @ 01:12:39 #66
58651 crew  murp
murp
pi_27470719
quote:
op maandag 30 mei 2005 01:04 schreef meditrinea het volgende:
murp: electrische gitaar, akoustische gitaar, hij zingt een beetje en speelt drums. hij houdt van japanse rock, jazz, blues, hip hop, metal en flamenco, schrijft verder zijn eigen muziek en tekst. beetje ot, maar ik ben best trots op hem. en dat mag ondanks de ellende ook best wel.
tuurlijk.. maar dat is ook goed. probeer je zelf er een beetje bij te betrekken.. ga op gitaarles bij hem... misschien vind hij dat erg leuk...
  maandag 30 mei 2005 @ 01:13:30 #67
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27470734
ik heb alleen je opening gelezen en verder geen reacties. bij oude stammen worden jongeren ingewijd in de wereld van de 'drugs'. dit gaat vaak om zeer zware middelen. het feit dat de ouderen er belangstelling voor hebben en het niet alleen maar zien als 'eng' doet jongeren heel erg goed en ze worden er minder bevattelijk voor. sterker nog, ze zien het als een acceptatie dat ze ook volwassen worden en willen graag dat respect van ouderen.

toch wens ik je veel sterkte ts, het blijft moeilijk. maar er eerlijk en open over praten is beter dan verbieden of je openlijk zorgen maken, dat werkt averechts.

lees anders de teachings of don juan van carlos castaneda.

[ Bericht 3% gewijzigd door zoalshetis op 30-05-2005 01:25:07 ]
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_27470853
quote:
op zondag 29 mei 2005 19:40 schreef fritsvanegters het volgende:
stuur hem naar een psycholoog.
pfff... stel je aan...

dit is toch standaard puberend gedrag? bijna iedereen maakt die rebelse periode wel mee... bij de een is het alleen wat erger dan bij de ander. geef hem gewoon een beetje ruimte, maar laat wel je blijk zien dat je bezorgd over hem bent. het feit dat hij zo depresief is heeft gewoon met zijn op hol geslagen hormoonspiegel te maken. het gaat vanzelf wel weer over, geloof me! te veel pushen zal alleen maar averechts werken! zorg gewoon dat je er voor hem bent, meer niet.

ik kan dit met vrij veel zekerheid zeggen omdat ik het zelf ook heb meegemaakt...

[ Bericht 5% gewijzigd door -Jay-20- op 30-05-2005 01:37:11 ]
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_27470899
quote:
op maandag 30 mei 2005 01:13 schreef zoalshetis het volgende:
ik heb alleen je opening gelezen en verder geen reacties. bij oude stammen worden jongeren ingeweid in de wereld van de 'drugs'. dit gaat vaak om zeer zware middelen. het feit dat de ouderen er belangstelling voor hebben en het niet alleen maar zien als 'eng' doet jongeren heel erg goed en ze worden er minder bevattelijk voor. sterker nog, ze zien het als een acceptatie dat ze ook volwassen worden en willen graag dat respect van ouderen.

toch wens ik je veel sterkte ts, het blijft moeilijk. maar er eerlijk en open over praten is beter dan verbieden of je openlijk zorgen maken, dat werkt averechts.

lees anders de teachings of don juan van carlos castaneda.
ik ken zijn boeken redelijk goed. een van mijn favoriete auteurs. castaneda had toch wel geheel andere motivaties dan alleen maar het ontvluchten van verantwoordelijkheid en realiteit. iets totaal anders dan het probleem van een suf-blowende puber.
www.seriewoordenaar.nl. Et voila...
  maandag 30 mei 2005 @ 01:28:09 #70
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27470914
quote:
op maandag 30 mei 2005 01:27 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

ik ken zijn boeken redelijk goed. een van mijn favoriete auteurs. castaneda had toch wel geheel andere motivaties dan alleen maar het ontvluchten van verantwoordelijkheid en realiteit. iets totaal anders dan het probleem van een suf-blowende puber.
ik denk dat het lezen van don juan zeker wel inzicht geeft in het hoe en waarom van drugs. wellicht dat het ts helpt om met haar zoon er wat beter over te kunnen praten. je kan je die gebeurtenis toch wel herinneren waar de ouderen de jongeren meenemen om voor het eerst peyote te nemen? ook de zorgvuldigheid en de angstloosheid is fijn om te lezen denk ik.
pi_27470950
nevermind...
"Anybody wanna waste some time?"
- Marion Silver, Requiem for a Dream
pi_27471416
zoalshetis, ik heb als puber ook geblowd (ik ben nu 41) en mijn broer ook, die gebruikte zelfs heel veel en blowde iedere dag 25 piek weg en werd psychotisch. met ons allebei kwam het goed. mijn broer werkt inmiddels braaf bij de belasting en weet niet eens meer hoe wiet ruikt en ik ben journaliste geworden.
ik ken castaneda natuurlijk (fantastisch evenals f. donner, kan je ook terence mckenna aanraden), in feite weet ik redelijk veel van drugs, ik woonde vroeger naast een vrouw die verslaafd was aan de heroine en geloof me, ik heb heel wat meegemaakt in die scene. wat ik verontrustend vind is het feit dat door het hoge thc gehalte cannabis nu langzamerhand als een harddrugs beschouwd gaat worden. twintig jaar geleden werd ook al gezegd dat teveel gebruiken verslaving in de hand kon werken, bij mij ging het niet zo ver, ik gebruikte het voor de lol, om me te ontspannen of om meer van seks te genieten. wat me bij mijn zoon zorgen baart is dat hij zegt dat hij het vreselijk lekker vindt en dat het het enige is behalve muziek waar hij nog plezier aan beleeft, bovendien doet hij het nu continu en dat is een groot verschil met mij. ik heb nooit moeite gehad om te stoppen, ook niet met roken of drinken, dus hoewel ik dat allemaal wel gedaan heb was er bij mij geen noodzaak. ik bespeur bij hem dus wel noodzaak en daarom heb ik deze noodkreet op dit forum gezet. want waar is de grens tussen gebruiken voor de lol en experimenteren, of gebruiken omdat je denkt dat je het leven niet meer aankan zónder? vanuit mijn eigen ervaring ben ik geneigd te zeggen dat het meevalt en dat er hoop is (er is altijd hoop) maar ik ben door alle klappen die hij heeft gehad ook heel bang dat hij het als vluchtmiddel blijft gebruiken.
  maandag 30 mei 2005 @ 02:18:46 #73
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27471458
quote:
op maandag 30 mei 2005 02:14 schreef meditrinea het volgende:
zoalshetis, ik heb als puber ook geblowd (ik ben nu 41) en mijn broer ook, die gebruikte zelfs heel veel en blowde iedere dag 25 piek weg en werd psychotisch. met ons allebei kwam het goed. mijn broer werkt inmiddels braaf bij de belasting en weet niet eens meer hoe wiet ruikt en ik ben journaliste geworden.
ik ken castaneda natuurlijk (fantastisch evenals f. donner, kan je ook terence mckenna aanraden), in feite weet ik redelijk veel van drugs, ik woonde vroeger naast een vrouw die verslaafd was aan de heroine en geloof me, ik heb heel wat meegemaakt in die scene. wat ik verontrustend vind is het feit dat door het hoge thc gehalte cannabis nu langzamerhand als een harddrugs beschouwd gaat worden. twintig jaar geleden werd ook al gezegd dat teveel gebruiken verslaving in de hand kon werken, bij mij ging het niet zo ver, ik gebruikte het voor de lol, om me te ontspannen of om meer van seks te genieten. wat me bij mijn zoon zorgen baart is dat hij zegt dat hij het vreselijk lekker vindt en dat het het enige is behalve muziek waar hij nog plezier aan beleeft, bovendien doet hij het nu continu en dat is een groot verschil met mij. ik heb nooit moeite gehad om te stoppen, ook niet met roken of drinken, dus hoewel ik dat allemaal wel gedaan heb was er bij mij geen noodzaak. ik bespeur bij hem dus wel noodzaak en daarom heb ik deze noodkreet op dit forum gezet. want waar is de grens tussen gebruiken voor de lol en experimenteren, of gebruiken omdat je denkt dat je het leven niet meer aankan zónder? vanuit mijn eigen ervaring ben ik geneigd te zeggen dat het meevalt en dat er hoop is (er is altijd hoop) maar ik ben door alle klappen die hij heeft gehad ook heel bang dat hij het als vluchtmiddel blijft gebruiken.
mannen zijn idd moeilijker te stoppen als ze verslaafd zijn en dat zijn ze ook nog eens sneller. kijk maar in de zorg of inrichtingen. wie is de man bij jullie die met hem kan praten?
pi_27471623
er moet iets in de plaats komen van het blowen. kalmeringsmiddelen/anti-depressiva, een vriendin, een totaal andere leefomgeving. het is belangrijk het blowen spoedig te stoppen naar mijn mening! en met stoppen bedoel ik ook stoppen. het blijkt wel dat je zoon totaal geen maat weet te houden namelijk.

hoe langer hij ermee doorgaat des te moeilijker kan het worden een normaal leven op te pakken. hij is pas 18, maar het is wel tijd om nu actie te ondernemen. om te voorkomen dat hij echt uit een normaal ritme komt. dat hij dagelijks om 8.00 opstaat is iig heel positief.

blowen is zéér zeker verslavend!! of dat nou psychisch of fysiek is doet er weinig toe vind ik.
het is zeker niet zonder gevaar en naar mijn idee zijn kalmeringsmiddelen/anti-depressiva véééééééééle malen beter dan blowen!!!! je schreef namelijk dat de huisarts voorstelde nog maar even door te blowen, ik vind dat echt belachelijk!! ik ken wel wat mensen die blowden en nu last hebben van psychoses. daar word je niet vrolijk van.

ik las dat hij nog thuis woont. misschien dat het goed zou kunnen zijn voor hem om op kamers te gaan? dan heeft hij zijn eigen plek en dat geeft ook rust. misschien dat er bij jullie thuis teveel stress voor hem is? en hij daar ook van probeert te ontvluchten door blowen?

en geloof er voor 100% in dat hij stopt met blowen en dat er iets moois voor in de plaats komt!!!
laat dat ook merken, dat je absoluut vertrouwen hebt in je zoon, dat hij z'n weg vind.
als hij weinig zelfvertrouwen heeft kan dat net het steuntje in de rug zijn

[ Bericht 2% gewijzigd door Barcelona op 31-05-2005 10:50:31 ]
  maandag 30 mei 2005 @ 03:32:02 #75
91333 displission
||stockpile wierrook || +30 :)
pi_27471822
ik ben van mening dat inzicht met de jaren komt en als voor hem de tijd daar is hij stopt. wel vervelend voor je dat je je zoveel zorgen maakt.

ik heb ook aardig wat op van dat spul, ben nu 26 en sinds bijna 2.5 maanden definitief gestopt ermee..ik heb gevonden wat ik wilde vinden, maar heb op een gegeven moment toch nee gezegd ik werd echt gek van die wekelijkse sleur om naar de shop te gaan en me steeds maar weer over te moeten geven aan het zogenaamde "kopen". laten we allen positieve energie sturen naar jouw zoon en hopen dat deze ook stopt..bij deze de eerste dosis ||positive energy against smoking pott concerning ur son||
een heks zorgt altijd voor een goede zak appels..twee groene en een bruine..zorg er als heks voor dat er een mooie rode in het midden legt en dat deze als eerste wordt gepakt omdat hij er smakelijk uitziet..Sluit het gesprek af met: eet smakelijk
  maandag 30 mei 2005 @ 03:37:41 #76
121648 BCEECB
© BCE ECB EZB EKT EKP 2002
pi_27471832
quote:
op zondag 29 mei 2005 17:15 schreef meditrinea het volgende:
ik ben ten einde raad en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met wat advies. mijn zoon, volgende maand achttien, blowt zich echt helemaal een aap. [
een stoned (snot)aapje dus. volgende maand 18...afkicken in apenheul?

is dat wat?
X13795177124
pi_27471859
dat hij zegt van dat hij geen toekomst heeft tegen je doet hij allemaal zichzelf aan..

ik denk dat je em es ff moet aanspreken.. gewoon naar em toe lopen ook is hij ergens mee bezig.. en zeggen van *naam* kom es ff kwil ff met je spreken.. en spreken wat hem dwars zit. kijk em altijd aan recht in de ogen zodat je ook serieus lijkt en bent.. zeg: "ga me niet later vertellen dat jij je hele leven hebt verpest aan die rotzooi.. ik had echt veel beter van je verwacht en je stelt me ook diep teleur.. je verkloot je hele toekomst.. maarja tis je eigen toekomst.. ik bemoei der niet meer mee.. en dan weglopen met zown blik van jah lullo tis goed metje" ofzo mja.. iig veel negatieve dingen overbrengen van et feit dat hij blowt.. maar kzou em wel beetje laten voelen dat je ook serieus bent je moet et niet proberen te veranderen.. je moet hem iig proberen et gevoel te geven dat hij zelf wilt veranderen.. dat hij ook zelf denkt van hey misschien moet ik idd toch ma es gaan veranderen..

mja moet ook wel reeel blijven.. ben 19 en ik blow af en toe ook wel es een blowtje.. hooguit 1x per 1,5 a 2 maanden.. soms ook helemaal niet en dan weer een tijdje weer wel.. maarja komt ook door me maten tuurlijk hun willen meestal wel es blowen omdat ze het lekker vinden maarja ik zelf niet maar als je toch bij hun bent krijg je gewoon toch wel es de neiging om een trekje te nemen.. :x

maarja serieuze gesprekken kan echt goed helpen..
pi_27471864
tja, daar doe je dus niks aan, dat overkomt je en je kan er wel over praten maar ook al zegt ie dat ie het niet meer zal doen, dan doet ie 't de volgende keer toch weer
leg je er bij neer en accepteer dat ie zo nu en dan stoned is...
pi_27472901
quote:
op maandag 30 mei 2005 04:06 schreef ilona-scuderia het volgende:
tja, daar doe je dus niks aan, dat overkomt je en je kan er wel over praten maar ook al zegt ie dat ie het niet meer zal doen, dan doet ie 't de volgende keer toch weer
leg je er bij neer en accepteer dat ie zo nu en dan stoned is...
volgens mij is dat het hele probleem.
ze heeft zich bij teveel neergelegd....
  maandag 30 mei 2005 @ 09:04:16 #80
26777 MrTorture
Welcome to the torture chamber
pi_27473077
misschien moet je je niet richten op "nu", maar hem eens heel kritisch laten kijken wat hij met z'n toekomst wil. als hij blijft blowen en weigert te presteren op school, moet hij er niet op rekenen dat zijn financiële toestand er beter op wordt. de enige die daar verandering in kan brengen is hij zelf en dat mag-ie best weten.
No fear, no pain.Nobody left to blame. I'll try alone. Make destiny my own.
Dave: Al draagt een mod een blauwe kleur, het is en blijft een oude zeur.
yvonne says: nee hoor die Danny is gewoon een werknemer
Vis een optie?
pi_27473123
misschien moet jij je als ouder gewoon eens met je eigen zaken bemoeien, ipv het je puberzoontje ook nog eens moeilijk maken tijdens zijn puberteit, dan heeft zo'n joch het al moeilijk genoeg zonder dat een of ander mens zich ermee gaat bemoeien. als je een geode ouder was geweest dan had je misschien in eerste instantie niet zulke problemen gehad, wees dan ook consequent en blijf gewoon uit de buurt van je zoon, en ga nu niet ineens de 'goede' ouder uithangen...
All you know about me is what I've sold you, dumb fuck
pi_27473136
quote:
op maandag 30 mei 2005 09:07 schreef hostimeister het volgende:
misschien moet jij je als ouder gewoon eens met je eigen zaken bemoeien, ipv het je puberzoontje ook nog eens moeilijk maken tijdens zijn puberteit, dan heeft zo'n joch het al moeilijk genoeg zonder dat een of ander mens zich ermee gaat bemoeien. als je een geode ouder was geweest dan had je misschien in eerste instantie niet zulke problemen gehad, wees dan ook consequent en blijf gewoon uit de buurt van je zoon, en ga nu niet ineens de 'goede' ouder uithangen...
  maandag 30 mei 2005 @ 09:11:50 #83
91333 displission
pi_27473211
dan nog kan iemand tot innekeer komen vdo28.

een goede manier is om deze persoon bewust te maken van de nadelen en de voordelen. op het moment dat deze graag wil stoppen vraag je of je deze persoon kunt helpen en schrijf je samen of je laat hem/haar het alleen doen de nadelen en de voordelen van blowen of van welke drug dan ook op. met deze keuze komt dan een nieuwe naam tevoorschijf..of deze is voorstander en zal doorgaan danwel later stoppen. er moet kracht in deze beslissing liggen. maar je kunt iemand niet laten stoppen omdat het moet van je. deze persoon zal zich bewust gemaakt moeten worden van de voordelen en vervolgens komt de oplossing vanzelf.

dat is mijn mening, bij mijn weten werkt het prima..heel veel succes iig ik weet hoe het voelt om constant op je hoede te moeten zijn. kon ik aan mijn ouders zien..toen ik blowde zag ik de omgeving niet goed..nu wel..
een heks zorgt altijd voor een goede zak appels..twee groene en een bruine..zorg er als heks voor dat er een mooie rode in het midden legt en dat deze als eerste wordt gepakt omdat hij er smakelijk uitziet..Sluit het gesprek af met: eet smakelijk
pi_27473253
quote:
op maandag 30 mei 2005 09:11 schreef displission het volgende:
dan nog kan iemand tot innekeer komen vdo28.
hoe bedoel je dit

ik lachte om desbetreffende post en moedigde die niet aan...
moest ik die serieus nemen?
  maandag 30 mei 2005 @ 09:16:01 #85
91333 displission
pi_27473291
nee..het ging over de blowende tiener

je kwam "toevallig" net tussendoor
pi_27473400
quote:
op maandag 30 mei 2005 09:16 schreef displission het volgende:
nee..het ging over de blowende tiener

je kwam "toevallig" net tussendoor
tuurlijk kan iemand dan nog wel tot innekeer komen.
maar toch heb ik het idee dat ts te laks was.., en vooral dat die zoon een positief voorbeeld moet hebben....

hij zit nu waarschijnlijk in een kringetje van mensen met dit gedrag...
pi_27473482
quote:
op maandag 30 mei 2005 09:21 schreef vdo28 het volgende:

[..]
tuurlijk kan iemand dan nog wel tot innekeer komen.
maar toch heb ik het idee dat ts te laks was.., en vooral dat die zoon een positief voorbeeld moet hebben....

hij zit nu waarschijnlijk in een kringetje van mensen met dit gedrag...
zoals ik al zei, een ouder die meent dat je desbetreffend gedrag ineens kan bestraffen zonder ooit nog maar eens erge sancties opgelegd te hebben. ineens de ouder gaan uithangen werkt niet, consequent in je gedrag jegens je kinderen dat werkt wel.
ik concludeer daarom ook dat ts gewoon een slechte ouder is...
pi_27473569
quote:
op maandag 30 mei 2005 09:25 schreef hostimeister het volgende:

[..]

ik concludeer daarom ook dat ts gewoon een slechte ouder is...
we hebben het opgenomen in het dossier en zullen bij de volgende vergadering rekeninghouden met uw inzichten....
pi_27474062
quote:
op zondag 29 mei 2005 21:09 schreef meditrinea het volgende:
we zitten daar met z'n allen vanwege hem. daarvoor waren enkele gesprekken nodig met ons als gezin en de therapie gaat nu met hem alleen verder om te kijken hoe hij geholpen kan worden.
speel open kaart met hem, ga niet betuttelen. hij blijft in de slachtoffer rol hangen!
vertel hem op een eerlijke open manier wat hij jou en het gezin aan doet!
wil hij niet meewerken schop hem dan het huis uit!
pi_27474207
quote:
hij is niet crimineel (behalve dan mijn geld pikken),
dat is een criminele activiteit. besides, als hij van zn moeder jat, dan heeft hij geen schaamte om ook van anderen te kunnen jatten mocht het erop aan komen.
nu je wat meer over de gebeurtenissen verteld hebt kunnen wij denk ik wel aannemen dat hij redelijk in de knoop zit met zijn gevoelens mbt zijn vader. ik denk ook dat het niet een kwestie is van symptoombestrijding, dus "hoe help ik hem van de wiet af", maar eerder een kwestie van "hoe help ik hem van deze knoop af".

ik zou daarom ook verder gaan met de behandelingen bij de psych, ongeacht of je daar direct resultaat mee boekt met de wietverslaving, want het is volgens mij heel belangrijk dat je zoon dit van zich af kan praten bij zo`n man.

het is jammer dat hij jou nu als vijandig beschouwt, want daardoor heeft hij denk ik helemaal zo`n remy-gevoel. dit word nog eens versterkt door je coffeeshop actie; immers, zijn bloedeigen moeder gaat eerst mee met hem zo`n shop in, om later vervolgens het te proberen te verbieden! dit gaat er bij kleine kinderen niet in, en bij pubers al helemaal niet je onderkent zelf wel dat het misschien een foute actie is geweest, maar ik denk eerlijk gezegd niet dat jij op dat moment in staat was de consequenties te overzien, dus ik zou me niet al teveel op hangen eraan.

rest me nog te zeggen dat het een kutsituatie is waar jij en je zoon in zitten, en wens ik je alle sterkte toe. ik hoop dat jullie er samen uitkomen.
pi_27475951
nou ja hostimeister, je kent me helemaal niet, dus ik concludeer daaruit dat hjij last hebt van je eigen projecties. jij kunt helemaal niet weten of ik mij nu ineens zorgen begin te maken en plots de goede ouder wil uithangen. ik ben gewoon een goede ouder die af en toe fouten maakt, simpel. ik negeer je geklets dan ook verder want het slaat als lul op dirk. bovendien, als je geen constructieve bijdrage kunt leveren aan deze topic dan verzoek ik je met klem heel rap op te zouten.
pi_27476343
quote:
op maandag 30 mei 2005 11:10 schreef meditrinea het volgende:
nou ja hostimeister, je kent me helemaal niet, dus ik concludeer daaruit dat hjij last hebt van je eigen projecties. jij kunt helemaal niet weten of ik mij nu ineens zorgen begin te maken en plots de goede ouder wil uithangen. ik ben gewoon een goede ouder die af en toe fouten maakt, simpel. ik negeer je geklets dan ook verder want het slaat als lul op dirk. bovendien, als je geen constructieve bijdrage kunt leveren aan deze topic dan verzoek ik je met klem heel rap op te zouten.
types zoals jij zorgen voor die draaideur crimineeltjes, het begint met geld gappen van je ouders en voor je het weet... als jij iets dergelijks voortbrengt hoef ik je niet eens te kennen om te concluderen dat je een ontiegelijk slechte ouder bent...
kinderen zijn gewoon niet aan jou besteedt klaarblijkelijk...
  maandag 30 mei 2005 @ 11:37:51 #93
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_27476876
quote:
op maandag 30 mei 2005 11:22 schreef hostimeister het volgende:

[..]

types zoals jij zorgen voor die draaideur crimineeltjes, het begint met geld gappen van je ouders en voor je het weet... als jij iets dergelijks voortbrengt hoef ik je niet eens te kennen om te concluderen dat je een ontiegelijk slechte ouder bent...
ach jochie, probeer eerst eens zelf kinderen groot te brengen voordat je dit soort kortzichtige onzin zegt.
pi_27476992
quote:
op maandag 30 mei 2005 11:10 schreef meditrinea het volgende:
want het slaat als lul op dirkh.
wat heeft hij er mee te maken
pi_27477593
stel hem een ultimatum overdag naar school of werken.
hij woont in jouw huis en heeft zich te houden aan regels die je stelt.
niet houden aan de regels is op zichzelf gaan wonen.
pi_27477816
dit alles klnkt mij als een standaart puber in deze tijden,..
dropout- blowen geen ruk uitvoeren,..
wat betreft dat stelen en dan nog wel van ze eige moeder!!! de loser moet je het keihard aanpakken en de kop in drukken,...
wat dat blowen betreft,.. je kan dan weet ik veel wat allemaal vertellen,.. maar daar trekt hij zich (voor zover ik uit je verhalen kan opmaken) geen klote van aan,.. en gaat toch wel door,..
push hem om werk te zoeken (het is indd overgens niet makkelijk om dat te vinden ), en om gewoon geld te verdienen. en maak hem duidelijk dat hij op die manier zijn dromen kan najagen!
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
  maandag 30 mei 2005 @ 12:19:17 #97
29824 hawaii
liever een oprechte slet...
pi_27478156
mensen zeiden me altijd dat je van blowen onverschillig word.. maar daar trok ik me niet zoveel van aan

elke dag je suf blowen is niet handig. ik ken vrienden van me die dat doen, en die zijn meestal gezelliger zonder dan met. zelf blow ik om de dag 1 joint en in het weekend ietsie meer maar probeer daar ook wat aan te doen. ik merkte dat blowen me te erg remde in het dagelijks leven, en alhoewel ik het heerlijk vind om voor de tv met een dikke joint te relaxen moet ik et niet elke dag doen. blowen is in principe vrij onschuldig tot het een dagelijkse noodzaak word
... dan een hypocriete huppelkut ;)
My Brain has an error.... Hardcore darkcore terror!
pi_27478205
ik heb zelf erg veel ervaring met wiet gebruik en misbruik. iets wat mij erg opvalt is wat je zelf je''tolerante' houding noemt. in werkelijkheid komt dit neer op niets meer dan pappen en nathouden. het volgende is er mijns inziens aan de hand; hij heeft problemen en zoekt een zogenaamde uitweg in de wiet, jij tolereerd dit, hij gebruikt het vervolgens als excuus etc, etc. het is een vicieuze cirkel en dit soort kun je alleen op een harde en direkte manier doorbreken!
elke softe aanpak zal hij vervolgens als excuus is bruiken en hij zal verder afglijden in zijn eigen problemen, andere drugs dan alleen maar softdrugs gebruiken (die werken op een gegeven moment echt niet meer) geen geld, dus stelen etc.
enige goeie oplossing om hen serieus te helpen is naar bijvoorbeeld een glenn mills, dicipline en verantwoordelijkheid bijbrengen. zal ook niet makkelijk voor jezelf zijn, ze pakken hem hard aan maar dat is echt het enige dat werkt, neem dat van me aan.
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
pi_27479281
ik heb dit ook van dichtbij meegemaakt. mijn broer was zeg maar zoals jouw zoon alleen dan helemaal zonder doel.

mensen doen wat werkt. blijkbaar werkt dit voor hem, want hij heeft nog steeds een dak boven zijn hoofd en blijkbaar geld (jouw geld) om wiet te kopen.

als jij hem dat blijft geven is er voor hem weinig reden om te veranderen (en met geven bedoel ik ook hem in de gelegenheid stellen het van jou te nemen).
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_27479600
quote:
op maandag 30 mei 2005 02:18 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

mannen zijn idd moeilijker te stoppen als ze verslaafd zijn en dat zijn ze ook nog eens sneller. kijk maar in de zorg of inrichtingen. wie is de man bij jullie die met hem kan praten?
ik. doorgaans hou ik me afzijdig omdat ik als stiefvader een indringer ben. op momenten dat ik tot hem doordring schopt hij me dan ook letterlijk en figuurlijk weg, hij wil niet dat ik tot hem doordring want ik ben zijn vader niet. dat alleen al zorgde voor veel conflicten en daarom houd ik me aan de zijlijn. zijn moeder is de enige waavan hij iets aanneemt en dan ook nog alleen de zaken die niet confronterend zijn.
qua drugs kan ik goed met hem praten, maar dat is ook weer moeilijk want we merken dat praten over drugs wordt gebruikt als motivatie om het te doen. hoeveel er ook op de gevaren en reeds aanwezige gevolgen wordt geduid, hij beseft het gewoon niet.
daarom is het idee van castaneda ook niet goed in dit geval. het zou alleen maar geweldig klinken om nog verder te vluchten van verantwoordelijkheden. dat is het grootste probleem (dat ook aanwezig was zonder drugs): het maken van afspraken en ze vervolgens niet nakomen, ten koste van diegene die erop rekenden. in de euforie van de roes heeft hij last van grootspraak en een gevoel van 'ik kan alles', totdat het is uitgewerkt en hij terugkomt in zijn eerdere realiteit: ik kan niets. door weer te blowen vlucht hij weg van het 'ik kan niets'-gevoel. verleidelijk, vanuit zijn standpunt.
complex en gewoon praten over drugs helpt niet, dan doe ik al 2 jaar met hem. we zitten nu in een situatie die escaleert en steeds ongezondere vormen aanneemt.
pi_27479770
quote:
op maandag 30 mei 2005 11:37 schreef bankrupcy het volgende:

[..]

ach jochie, probeer eerst eens zelf kinderen groot te brengen voordat je dit soort kortzichtige onzin zegt.
laat maar bankrupcy. wanneer iemand zulke dingen schrijft dan schreeuwt daaruit het miskende kind dat zo nodig andere ouders stevig denkt te kunnen aanpakken, maar dit is gewoon heel triest.
  maandag 30 mei 2005 @ 13:15:55 #102
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27479778
quote:
op maandag 30 mei 2005 13:09 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

ik. doorgaans hou ik me afzijdig omdat ik als stiefvader een indringer ben. op momenten dat ik tot hem doordring schopt hij me dan ook letterlijk en figuurlijk weg, hij wil niet dat ik tot hem doordring want ik ben zijn vader niet. dat alleen al zorgde voor veel conflicten en daarom houd ik me aan de zijlijn. zijn moeder is de enige waavan hij iets aanneemt en dan ook nog alleen de zaken die niet confronterend zijn.
qua drugs kan ik goed met hem praten, maar dat is ook weer moeilijk want we merken dat praten over drugs wordt gebruikt als motivatie om het te doen. hoeveel er ook op de gevaren en reeds aanwezige gevolgen wordt geduid, hij beseft het gewoon niet.
daarom is het idee van castaneda ook niet goed in dit geval. het zou alleen maar geweldig klinken om nog verder te vluchten van verantwoordelijkheden. dat is het grootste probleem (dat ook aanwezig was zonder drugs): het maken van afspraken en ze vervolgens niet nakomen, ten koste van diegene die erop rekenden. in de euforie van de roes heeft hij last van grootspraak en een gevoel van 'ik kan alles', totdat het is uitgewerkt en hij terugkomt in zijn eerdere realiteit: ik kan niets. door weer te blowen vlucht hij weg van het 'ik kan niets'-gevoel. verleidelijk, vanuit zijn standpunt.
complex en gewoon praten over drugs helpt niet, dan doe ik al 2 jaar met hem. we zitten nu in een situatie die escaleert en steeds ongezondere vormen aanneemt.
lastige situatie idd. wellicht dat verandering van omgeving beter werkt dan.
  maandag 30 mei 2005 @ 13:16:32 #103
114120 gigant
bringt Bewegung in die Sache
pi_27479797
quote:
op maandag 30 mei 2005 11:22 schreef hostimeister het volgende:

[..]

heerlijk ouderwets, het is ondertussen al honderden keren bewezen dat de ouder voor een gedeelte zorgt hoe een kind wordt, maar voor een groter gedeelte nog met wie die omgaat etc.
"Gigant ist kein Luxus, aber immer ein Vergnügen."
"Ich mach Menschen glücklicher!"
"Komm nach Haus ins Gigant-Land!"
pi_27480104
heet hij wouter?
pi_27480110
quote:
op maandag 30 mei 2005 13:16 schreef gigant het volgende:

[..]

heerlijk ouderwets, het is ondertussen al honderden keren bewezen dat de ouder voor een gedeelte zorgt hoe een kind wordt, maar voor een groter gedeelte nog met wie die omgaat etc.
dat laatste klopt, maar ga er wel van uit dat de vorming (of het uiteindelijk gedrag) van een adolecent (dus geen pubertje) grotendeels daardoor bepaald wordt, en als je nog maar een 17-jarig drolletje bent ben je net aan het rebeleren tegen je ouders. dan komen die jaren van ouderlijke indoctrinatie naar boven en dat toont dus aan hoe goed je als ouder hebt gefunctioneerd...

conclusie: verkeerde gedachtegoed meegegeven, dus slechte ouder(s)
pi_27480317
ik heb hier zelf geen ervaring mee (ben een 18-jarige die nog nooit geblowd heeft) en ik heb ook geen suggesties, maar dit lijkt me heel erg moeilijk... ik wens je heel veel succes hiermee.
pi_27480582
quote:
op maandag 30 mei 2005 13:27 schreef hostimeister het volgende:

[..]

dat laatste klopt, maar ga er wel van uit dat de vorming (of het uiteindelijk gedrag) van een adolecent (dus geen pubertje) grotendeels daardoor bepaald wordt, en als je nog maar een 17-jarig drolletje bent ben je net aan het rebeleren tegen je ouders. dan komen die jaren van ouderlijke indoctrinatie naar boven en dat toont dus aan hoe goed je als ouder hebt gefunctioneerd...

conclusie: verkeerde gedachtegoed meegegeven, dus slechte ouder(s)
weet je dat je ontzettend goed bent om aan wal het water te omschrijven als iemand aan het verdrinken is? lekker makkelijk. hoop dat jij ook zo wordt behandeld op het moment dat jij een probleem hebt, dan weet je hoe weinig de bijdrage ervan is. hoe oud ben je, in al je perfectie? 20, 21? zou me verbazen als je ouder bent aan de primitieve en oordelende reacties te zien. bah.
pi_27480963
ik ben geen ervaringsdeskundig op dit gebied, maar ken wel paar jongens/meisjes in vergelijkbare situaties. en na mijn idee is het blowen het grootse probleem want dit versterkt je emoties en maakt je nog lusstelozer. daarom zou ik voorstellen dat hij antidepresiva gaat nemen en per onmiddelijk stopt met blowen. snap dat dit niet makkelijk te verkopen is maar wel een goeie stap uit deze circel. antidepresivia zorgen vaak voor verbeterd gevoel en dat je de wereld weer aan kan waardoor de drang om meteen weer terug te grijpen naar de drugs een stuk lager is. praat er anders eens over met psyhiater niet psycholoog want je geeft zelf al aan de dat bij gezinstherapheut ook niet meer terug komt.
praten helpt wat dat betreft dus ook niet hij ziet geen voorruit gang en dus ook geen nut om er mee door te gaan en dat is waarom ik toch zou kiezen voor medicijnen mogelijjk later weer af te bouwen. en dan bieden juist medicijnen die je vaak binnen paar dagen gewoon stuk minder depressief laten voelen wel vooruitgang.
ik begrijp dat dit hele drastisch methode is maar wat ik hier van gezien heb bij andere kan dit soms hele goeie oplossing zijn.
veel succes er in ieder geval mee
pi_27481089
quote:
op maandag 30 mei 2005 13:46 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

weet je dat je ontzettend goed bent om aan wal het water te omschrijven als iemand aan het verdrinken is? lekker makkelijk. hoop dat jij ook zo wordt behandeld op het moment dat jij een probleem hebt, dan weet je hoe weinig de bijdrage ervan is. hoe oud ben je, in al je perfectie? 20, 21? zou me verbazen als je ouder bent aan de primitieve en oordelende reacties te zien. bah.
ben inmiddels 22 en heb een ontiegelijk vrije opvoeding genoten ik ben alleen van mening dat niet iedereen een dergelijke opvoeding kan veroorloven. daarom vind ik dat het de verantwoordelijkheid is van de ouder om een opvoeding te kiezen die bij het kind past, heel logisch zou ik zo zeggen. laat het dan toevallig in deze situatie iets conservatiefs zijn, maar over het algemeen ben je als ouder (niet voor niets, wettelijk) verantwoordelijk voor je zoon/dochter en hoe deze zich profileert in de maatschappij tot deze 18 cq 21 is. en in dit geval gaat het gewoon mis...

jammerlijk gefaalt zou ik zo zeggen...
  maandag 30 mei 2005 @ 14:05:48 #110
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27481129
quote:
op maandag 30 mei 2005 14:04 schreef hostimeister het volgende:

[..]

ben inmiddels 22 en heb een ontiegelijk vrije opvoeding genoten ik ben alleen van mening dat niet iedereen een dergelijke opvoeding kan veroorloven. daarom vind ik dat het de verantwoordelijkheid is van de ouder om een opvoeding te kiezen die bij het kind past, heel logisch zou ik zo zeggen. laat het dan toevallig in deze situatie iets conservatiefs zijn, maar over het algemeen ben je als ouder (niet voor niets, wettelijk) verantwoordelijk voor je zoon/dochter en hoe deze zich profileert in de maatschappij tot deze 18 cq 21 is. en in dit geval gaat het gewoon mis...

jouw opvoeding kan dan wel vrij zijn geweest. respect of medemenselijkheid heb je nooit geleerd.
  maandag 30 mei 2005 @ 14:11:49 #111
15600 BB-King
Long live the King!
pi_27481331
schop die luie donder het huis uit.
Wat lees je mijn signature? Heb ik soms wat van je aan?
pi_27481740
quote:
op maandag 30 mei 2005 14:11 schreef bb-king het volgende:
schop die luie donder het huis uit.
precies pak op zuh falie zou soms niet misstaan bij irri kids tegenwoordig!
de ouders zijn momenteel enorm soft naar hun grut toe
waarom?
als mijn kid zou stelen?
nou dan was tie nog niet jarig simpel.
en zich sufblowen zoals ze pa?
zou hem een week meegeven aan de 'zonnebloem'
vrijwilligerswerk op de boot
eens zien hoe ze dan terugkomen.
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  maandag 30 mei 2005 @ 14:33:31 #113
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27481870
quote:
op maandag 30 mei 2005 14:27 schreef zhe-devilll het volgende:

[..]

precies pak op zuh falie zou soms niet misstaan bij irri kids tegenwoordig!
de ouders zijn momenteel enorm soft naar hun grut toe
waarom?
als mijn kid zou stelen?
nou dan was tie nog niet jarig simpel.
en zich sufblowen zoals ze pa?
zou hem een week meegeven aan de 'zonnebloem'
vrijwilligerswerk op de boot
eens zien hoe ze dan terugkomen.
ik denk dat je de kracht van weed onderschat.
pi_27482095
quote:
op maandag 30 mei 2005 13:46 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

weet je dat je ontzettend goed bent om aan wal het water te omschrijven als iemand aan het verdrinken is?
je weet nooit wat er voor je staat, als de liftdeur opengaat
  maandag 30 mei 2005 @ 14:42:29 #115
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_27482106
moeilijk hoor dit. ik heb zelf kinderen in die leeftijd en heb er over nagedacht. gelukkig is het hier niet aan de orde. wat ik opmaak uit je verhaal is dat muziek zijn passie is, en dat je daar ook trots op bent.
je zegt dat ie alleen gelukkig is met zijn muziek (naast het blowen) kan je niet uitzoeken hoe je hem daarmee verder helpt? een dure opleiding in die richting kan je niet betalen zeg je, maar is er geen andere manier? probeer hem aan optredens te helpen, stimuleer het schrijven van muziek, zoek voor mijn part talentenjachten. en vooral, zeg hem dat je vertrouwen hebt in hem als muziekant. dat ie het gaat maken...geloof in hem, als je het vaak genoeg vertelt dan gaat ie het ook zelf geloven. als ie focust op zijn muziek heeft ie de wiet misschien steeds minder nodig. hij moet een doel met kleine stapjes zien te bereiken. als ie te grote stappen voor zich ziet durft ie niet meer. en jij moet daarbij zijn handje vasthouden zogezegd.

zelfvertrouwen krijg je door steeds vertrouwen van mensen die je dierbaar zijn.

dit klinkt misschien een beetje alsof ik denk dat ik de wijsheid in pacht heb, zo is het niet bedoeld
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_27482129
quote:
op maandag 30 mei 2005 14:33 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik denk dat je de kracht van weed onderschat.
hij demonstreert de kracht van weed juist...
  maandag 30 mei 2005 @ 14:49:19 #117
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27482312
quote:
op maandag 30 mei 2005 14:43 schreef vdo28 het volgende:

[..]

hij demonstreert de kracht van weed juist...
lol. zo zou je het ook kunnen zien.

ot: er is een stichting genaamd arta http://www.lievegoedgroep.nl/ waar ts en haar man/vriend ook misschien eens zouden kunnen gaan kijken.
  maandag 30 mei 2005 @ 16:08:50 #118
61320 TwztId
ja toch..
pi_27484931
hij stopt er vanzelf wel mee.. na een tijdje word je dat elke dag blowen ook wel zat..
pi_27484963
quote:
op maandag 30 mei 2005 14:04 schreef hostimeister het volgende:

[..]

mjah als jij op je 22e al weet wat opvoedkundig falen en niet is, terwijl je zelf geen kinderen hebt, dan vind ik dat prima. wat is je referentiekader, de wereld waar je zelf nog maar net in gepoept bent? heb je al een gezin, weet je hoe opvoeden in de praktijk werkt of heb je alleen maar een opvoeding gehad? gekregen, zoals je snelle oordeel ook iets is wat makkelijk verkregen wordt. aan jouw reacties te zien vind ik een goede opvoeding ook aardig relatief. om er de wet bij te sleuren vind ik wat krom, tenzij je het eens bent met alle wetten waar we aan onderhavig zijn. dat is kwestie van gebruiken wat in je straatje past.
ik bespaar me verder de moeite om in te gaan op jouw woorden, want als ik een oordeel wil, dan kan ik (en iedereen hier) dat zelf ook wel vormen. oordelen is makkelijk, er iets aan doen is wat anders en daar gaat dit topic om.
veel plezier in je verdere leven, ik wens je leuke pubers toe zodat je voelt wat de impact van machteloosheid is. en hopelijk staat er dan een eikel aan de zijlijn te vertellen dat je het grandioos fout hebt gedaan want die persoon die weet het vast heel goed, zo zonder er zelf bij te zijn.
  maandag 30 mei 2005 @ 16:10:43 #120
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27484992
quote:
op maandag 30 mei 2005 16:08 schreef twztid het volgende:
hij stopt er vanzelf wel mee.. na een tijdje word je dat elke dag blowen ook wel zat..
dat kan nog vies tegenvallen. en ik spreek uit ervaring.
  maandag 30 mei 2005 @ 16:12:20 #121
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27485051
quote:
op maandag 30 mei 2005 16:09 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

mjah als jij op je 22e al weet wat opvoedkundig falen en niet is, terwijl je zelf geen kinderen hebt, dan vind ik dat prima. wat is je referentiekader, de wereld waar je zelf nog maar net in gepoept bent? heb je al een gezin, weet je hoe opvoeden in de praktijk werkt of heb je alleen maar een opvoeding gehad? gekregen, zoals je snelle oordeel ook iets is wat makkelijk verkregen wordt. aan jouw reacties te zien vind ik een goede opvoeding ook aardig relatief. om er de wet bij te sleuren vind ik wat krom, tenzij je het eens bent met alle wetten waar we aan onderhavig zijn. dat is kwestie van gebruiken wat in je straatje past.
ik bespaar me verder de moeite om in te gaan op jouw woorden, want als ik een oordeel wil, dan kan ik (en iedereen hier) dat zelf ook wel vormen. oordelen is makkelijk, er iets aan doen is wat anders en daar gaat dit topic om.
veel plezier in je verdere leven, ik wens je leuke pubers toe zodat je voelt wat de impact van machteloosheid is. en hopelijk staat er dan een eikel aan de zijlijn te vertellen dat je het grandioos fout hebt gedaan want die persoon die weet het vast heel goed, zo zonder er zelf bij te zijn.
idd. laat die gast lekker zielig doen. kom we gaan hem negeren. en klik ff op de link die ik postte.
  maandag 30 mei 2005 @ 16:17:45 #122
120365 het.ismij
het_ismij
pi_27485258
mag k ook
quote:
op maandag 30 mei 2005 16:10 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

dat kan nog vies tegenvallen. en ik spreek uit ervaring.
precies!!
dat leer je niet zomaar 1 2 3 af hoor,..
Op vrijdag 18 mei 2007 11:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik was allang overtuigd van jouw wijsheid O+
  maandag 30 mei 2005 @ 16:20:27 #123
55651 JaWi
Shalom.
pi_27485353
blow eens mee, werkt heel verhelderend .
slettebak [@] gmail.com
  maandag 30 mei 2005 @ 16:57:52 #124
90070 Leon.S.Kennedy
I got the Midas touch
pi_27486525
mijn broer had precies het zelfde, dag en nacht stoned.
hij heeft het alleen zelf op gelost, door naar een psychiater te gaan. deze heeft hem toch wel geholpen met zijn "verslaving". alleen ging het niet onder dwang van andere. tot dat hij zelf het probleem ook zag. misschien is dat wel het probleem, is het voor hem nog onschuldig wat hij doet. maar komt hij er later achter dat hij toch niet echt een normaal leven kan leiden als hij als maar stoned is. tevens kreeg mijn broer op een gegeven moment ook een vriendin. die hem ook met z'n neus op de feiten drukte dat dit zo wel erg ver ging.

maar ik denk dat hij zelf eerst het probleem moet inzien voor dat hij geholpen kan worden. want met zo veel verslavingen is het zo dat je eerst zelf moet erkennen dat je er aan verslaaft bent voordat je er mee geholpen kan worden of zeg ik nu iets raars.

mijn broer is er nu na 2 jaar behandeling toch vanaf gekomen. toch positief......
maar aan de dingen die op dat moment bij mij thuis gebeurden kan ik me voorstellen hoe jij (u) je (zich) moet voelen. het was voor mij ook geen prettige tijd. het enige dat ik dan ook kan zeggen is succes... het is niet makkelijk..
Evil is just a word. The reality is much wors!
pi_27486703
quote:
op maandag 30 mei 2005 16:20 schreef jawi het volgende:
blow eens mee, werkt heel verhelderend .
heb ik gedaan, onder het mom van toenadering zoeken tot zijn wereld. haalt niets uit, integendeel, hij krijgt de indruk dat hij een bondgenoot heeft daarin, iemand die het goed vindt. achteraf gezien was dat dus ook een heel domme zet van me. het vervelende is dat wat je ook zegt, ze er hun eigen boodschap uit halen en die loodrecht kan staan op wat je bedoelde. en momenteel is hij (al een hele tijd) in een stadium waarin hij bevestiging zoekt van waar hij mee bezig is.
op die leeftijd kunnen ze ervoor kiezen om alle vormen van opvoeding of pogingen daartoe naast zich neer te leggen en zelfs te verfoeien bij anderen. natuurlijk omdat dat makkelijker is dan aan jezelf te werken, maar ondertussen gebeurt het. vandaar de machteloosheid, iedere keuze wordt gezien als een slechte domme keuze, een opdringerigheid of bemoeienis. op die leeftijd weten ze doorgaans alles beter. sommigen hebben daar op hun 22e nog steeds last van. en wanneer je hem z'n zin laat doen dan gaat hij rondbazuinen dan hij thuis geen geld heeft om eten te kopen en leent hij opnieuw links en rechts of van z'n dealer of vrienden. dan maakt hij ons zwart op basis van leugens en worden wij schuin aangekeken, ook niet fijn. terwijl hij weet dat we hem geen geld geven omdat hij er andere dingen mee doet (die we niet mogen weten). wat we ook kiezen of willen, hij bepaalt z'n weg. wat we niet geven wordt gestolen.
een van de zaken die duidelijk maken dat opvoeden niet alleen een kwestie van de ouders (meer) is is het taalgebruik. de kankers, terings en dergelijke vliegen in het rond, al jaren. al jaren zeggen we er iedere keer iets van, hebben het afgekeurd en zijn nooit zelf een voorbeeld daarin geweest. wij vloeken en schelden niet en al zeker niet uit agressie. toch is het gedrag er en gaat het er niet uit. al z'n vrienden schijnen het te doen, dus het is normaal. ik hoor het z'n vrienden echter nooit doen bij hun ouders, die passen wel op. wat moeten we dan? meegaan als hij uitgaat en iedereen wijzen op wat gezegd mag worden en wat niet? dat is ook geen doen.

qua muziek zijn we altijd stimulerend geweest, misschien zelfs te. zijn eerste gitaar was mijn gitaar. onze laatste centen gingen naar dure gitaren of randelementen. soms tegen mijn zin, want ik heb harder en stukken strikter qua opvoeden. wie niets verdient of doet krijgt niets. aan professionele apparatuur ontbreekt het niet. maar kan iemand die nooit wil werken de waarde van zo'n cadeau's wel kennen? als je niet weet wat je voor een euro moet doen? dan zijn het materiele kicks en die worden steeds sneller verzadigd.
zowel ts als ik hebben een eigen zaak en werken keihard voor onze centen, dat ziet hij maar begrip is er niet. op zich kan daarmee geleefd worden, maar alleen maar je hardwerkende omgeving naar beneden trappen en zelf als een profiterende godheid existeren terwijl je geen fluit doet is natuurlijk ook niet correct.
gewoon moeilijk...
pi_27487296
er zijn al veel reacties gekomen vanuit verschillende perspectieven geschreven. de 1 begrijpt de ouder(s): 'schop hem maar het huis uit. hij is lui en wil niks.'
de ander als puber: 'het zijn slechte ouders.'

over en weer ontstaat onbegrip: "hij liegt tegen mij om mij te pesten (terug te pakken)."
"ik wil de muziek in, maar ze stimuleren mij niet, mijn ouders begrijpen me niet. ze lopen alleen maar te zeiken."

het vertrouwen in elkaar loopt veel schade op. soms lijkt het wat beter te gaan, maar gaat het opnieuw mis, alsof je altijd tegen de stroom in moet zwemmen.

een balans vinden tussen grenzen stellen en ruimte laten is niet makkelijk, maar je leert elkaar wel goed kennen. als het mis gaat niet alles op jezelf betrekken, misschien wilde hij in 1 keer te veel (overschatting) of doet hij de dingen juist met te weinig zelfvertrouwen (onderschatting).

het is moeilijk en misschien herken je ook niet wat ik schrijf, maar dan toch nog veel succes.
High hopes and aspirations, and years, above my station
Maybe
but all this time I've tried to walk with dignity and pride
pi_27487524
quote:
op maandag 30 mei 2005 17:22 schreef r_on het volgende:
er zijn al veel reacties gekomen vanuit verschillende perspectieven geschreven. de 1 begrijpt de ouder(s): 'schop hem maar het huis uit. hij is lui en wil niks.'
de ander als puber: 'het zijn slechte ouders.'

over en weer ontstaat onbegrip: "hij liegt tegen mij om mij te pesten (terug te pakken)."
"ik wil de muziek in, maar ze stimuleren mij niet, mijn ouders begrijpen me niet. ze lopen alleen maar te zeiken."

het vertrouwen in elkaar loopt veel schade op. soms lijkt het wat beter te gaan, maar gaat het opnieuw mis, alsof je altijd tegen de stroom in moet zwemmen.

een balans vinden tussen grenzen stellen en ruimte laten is niet makkelijk, maar je leert elkaar wel goed kennen. als het mis gaat niet alles op jezelf betrekken, misschien wilde hij in 1 keer te veel (overschatting) of doet hij de dingen juist met te weinig zelfvertrouwen (onderschatting).

het is moeilijk. succes toch.
ik denk niet dat hij liegt om ons te pakken, eerder om zelf niet gepakt te worden. liegen is een uitstekend middel om je veilig te stellen in je eigen wereld. en door de weed heeft hij een bepaalde wereld gecreeerd die houvast biedt, die wil hij niet kwijt. ook niet als we erachter komen dat er geld van onze rekening is verdwenen, of uit onze portemonnee. wanneer we hem betrappen wordt hij grof en/of gewelddadig, maar dat is ook een pose die opgeworpen wordt in de hoop de leugen niet te doorprikken, eerder een afleidingsmanoeuvre.
alles wat hij ons 'aandoet' is niet persoonlijk bedoeld, gelukkig zien we dat en daarom is vergiffenis ook makkelijk. het deert en aan de andere kant ook weer niet. maar 't is ook geen manier waarop we kunnen toelaten dat hij ons en anderen behandelt want het gaat voorbij aangeleerde fatsoensnormen.

ts (die nu even de administratie doet, terwijl ik met koorts zit te fokken) heeft het topic niet geopend om begrip te krijgen, daarvoor hebben we elkaar al. eerder eens zien hoe een ander op de situatie kijkt want als je er midden in staat is het soms moeilijk om te weten wat je het beste doet. alleszins bedankt aan diegenen die constructief met dit onderwerp kunnen omgaan.
pi_27487637
zucht.. veel blowen is het begin van het einde van je toekomstige carriere. dus je verdere leven.

je kind moet nokken met die handel, hij wil later waarschijnlijk wel lekker leven. huis, vrouw, kind , mooie auto en dan nu je hersenen verknallen.. cool
dan maar een loaded dame zoeken, maar die wil hem niet, omdat zij een ontwikkelde jongen / man zoekt..

nokken met die shit
pi_27487739
ik denk dat hij zijn vader nog eens moet opzoeken. aangezien zowel zijn vader, als zijn oom, en zijn grootouders hem hebben afgewezen.

ik denk dat hij dat hoofdstuk moet afsluiten voor zichzelf, en daar kan alleen zijn vader hem mee helpen.
pi_27487991
zijn vader wil hem absoluut niet zien, die kan dat niet aan volgens de oom die er wel met hem over heeft gesproken. hij woont nu wijselijk in het buitenland, veraf van alle dingen die hem aan het verleden herinneren. de echte vader heeft altijd in zijn omgeving gelogen over het hebben van kinderen, niemand weet het dus. moet klote zijn om te weten dat je nog een halfbroer en -zus hebt terwijl je ze nooit mag zien en zij niet van jouw bestaan afweten.
dat betekent dat de vader een hele poppenkast moet opdoeken wil hij m'n stiefzoon spreken. hij moet leugens doorprikken die hij al jaren gebruikt. zelfs de grootouders, waar m'n stiefzoon enkele maanden geleden bij was, reageren hyperactief op het moment dat de vader besproken wordt. het is een taboe, een net van onwaarheden die nodig zijn om de fictie in stand te houden. iindividueen die allemaal deeltjes van de waarheid weten maar niets van het geheel. en de stiefzoon wordt overal buitengesloten, want o wee, hij zou wel eens het leven van de vader in de war kunnen brengen.
pi_27488083
tja, ik denk dat daar de kern van het probleem zit seriewoordenaar.
taboe of niet, je stiefzoon gaat eraan kapot. als je eigen vader jou bestaan min of meer ontkent, dat gaat je natuurlijk niet in de koude kleren zitten.

ik denk overigens dat hij niet eens met zijn vader om de tafel hoeft, maar dat hem zien (op deze leeftijd) misschien wel als een soort eye-opener kan werken.
pi_27488093
voor zover ik 't begrijp is hij de hele dag thuis?

als ie zo gaag de muziek in wil kan hij waarschijnlijk zo beginnen in de podiumbouw.
pi_27488162
oh, en trouwens, dat de vader liegt over deze dingen is natuurlijk niet de verantwoordelijkheid van je stiefzoon. daarom zou ik persoonlijk daar geen medelijden meer mee hebben. dat de vader deze situatie niet wil of aankan, had hij zich beter 17 jaar geleden moeten realiseren. nu is het daar te laat voor. zij hebben toch ook geen sympathie voor de situatie m.b.t. je stiefzoon?
pi_27488228
ik weet het, we hebben al een hoop in werking gezet om dat te bereiken. maar als die kerel niet wil, wat moet je dan?
de mythe dat ts bewust zwanger is geworden om te binden gaat nog steeds mee in die familie, terwijl ik haar genoeg ken en genoeg over dit onderwerp heb gepraat om zeker te weten dat het niet zo is geweest. dat ze de vader nooit heeft verplicht noch gevraagd om zijn verantwoordelijkheid te nemen zegt daar ook al iets over, maar dat willen ze niet zien. een mens houdt soms graag de eigen waan in stand, daar is die (streng katholieke italiaanse) familie een mooi voorbeeld van. men gelooft wat men wil geloven en in dit geval zijn we na jaren proberen nog niet zo ver dat de echte vader enigszins van zich laat horen.

maar de grootvader en grootmoeder branden wel kaarsjes voor m'n stiefzoon, althans toen hij als klein kind zwaar verbrand en bijna dood in het ziekenhuis lag. even langskomen, ho maar, maar een kaarsje kon er nog vanaf. en trots dat ze waren dat ze dat gedaan hadden, het was een van de eerste dingen die ze tegen hem hebben gezegd toen hij na 16 jaar hen voor het eerst zag. grr, er doet maar weinig m'n bloed koken...
ik plaats het hier misschien wat ongenuanceerd, maar de rode draad zal jullie vast wel duidelijk zijn.
pi_27488389
quote:
op zondag 29 mei 2005 21:18 schreef -numlock- het volgende:
maar nu ben je gestopt space-chinees?
zo goed als..
ik ga naar school, bijbaantje, veel sporten. dus heb er geen tijd voor om te blowen.

alleen heel soms als ik dan uitga, en langs een coffeeshop loop, ja dan eventjes ja.
maar dat is ook maar 1x in de paar maanden. puur voor genot, niet om mezelf van de wereld te helpen.

ik hou mezelf bezig, iets wat de zoon van ts ook zou moeten doen.
maar daar is de situatie iets lastiger dan in mijn geval.

verschil met mij is dat ik niet zulke tolerante ouders heb zoals de ts (met alle respect..) na een paar keer flink hard aangepakt te zijn heb ik het wel geleerd.
in mijn geval heeft het geholpen, maar sommige mensen keren zich juist tegen hun ouders als ze te hard aangepakt worden.
dus elke situatie is anders.

[ Bericht 29% gewijzigd door Space-Chinees op 30-05-2005 18:20:22 ]
pi_27488440
quote:
op maandag 30 mei 2005 17:59 schreef seriewoordenaar het volgende:
ik weet het, we hebben al een hoop in werking gezet om dat te bereiken. maar als die kerel niet wil, wat moet je dan?
onaangekondigd langsgaan? dan kan hij er niet zomaar van weglopen. en desnoods houd je hem tegen.
quote:
de mythe dat ts bewust zwanger is geworden om te binden gaat nog steeds mee in die familie, terwijl ik haar genoeg ken en genoeg over dit onderwerp heb gepraat om zeker te weten dat het niet zo is geweest. dat ze de vader nooit heeft verplicht noch gevraagd om zijn verantwoordelijkheid te nemen zegt daar ook al iets over, maar dat willen ze niet zien. een mens houdt soms graag de eigen waan in stand, daar is die (streng katholieke italiaanse) familie een mooi voorbeeld van. men gelooft wat men wil geloven en in dit geval zijn we na jaren proberen nog niet zo ver dat de echte vader enigszins van zich laat horen.
ik denk dat jullie van je moeten laten horen. de vader heeft duidelijk laten blijken wat zijn standpunt is. en je bent het "verplicht" aan je stiefzoon.
quote:
maar de grootvader en grootmoeder branden wel kaarsjes voor m'n stiefzoon, althans toen hij als klein kind zwaar verbrand en bijna dood in het ziekenhuis lag. even langskomen, ho maar, maar een kaarsje kon er nog vanaf. en trots dat ze waren dat ze dat gedaan hadden, het was een van de eerste dingen die ze tegen hem hebben gezegd toen hij na 16 jaar hen voor het eerst zag. grr, er doet maar weinig m'n bloed koken...
ik plaats het hier misschien wat ongenuanceerd, maar de rode draad zal jullie vast wel duidelijk zijn.
hier zou mijn bloed ook van koken. maar dat zijn die mensen niet waard eigenlijk.

pi_27488581
quote:
op maandag 30 mei 2005 17:59 schreef seriewoordenaar het volgende:
<knip>
laat 'm nou eerst maar eens werken voor zijn weed.
pi_27488596
quote:
op maandag 30 mei 2005 18:09 schreef dawg het volgende:
onaangekondigd langsgaan? dan kan hij er niet zomaar van weglopen. en desnoods houd je hem tegen.
de grootouders willen de contactgegevens niet geven, de oom ook niet. en de vader woont ergens in frankrijk. niet echt praktisch om de deuren langs te gaan.
quote:
ik denk dat jullie van je moeten laten horen. de vader heeft duidelijk laten blijken wat zijn standpunt is. en je bent het "verplicht" aan je stiefzoon.
[..]
we kunnen van ons laten horen, maar het is praten in de leegte. nee is nee. de kracht van de leugen in sterker want er staat een hoop op het spel. de kant van de echte vader doet alles om de rust te bewaren en te doen alsof er geen probleem is. of alsof ts het probleem is, dat gebeurt ook.
we moeten ook opletten dat we de familie niet afkraken tov m'n stiefzoon. het weinig dat hij kent aan familie probeert hij ook zoveel mogelijk te idealiseren om het milder te maken. als we daar iets negatiefs over zeggen, dan wekt dan iets bij hem op waar hij niet mee kan omgaan, boosheid. daarnaast heeft het ook weinig zin om herhaaldelijk te bespreken in welke shit hij verkeert, dat hij het slachtoffer is is al duidelijk.
quote:
hier zou mijn bloed ook van koken. maar dat zijn die mensen niet waard eigenlijk.
was het maar zo makkelijk.
  maandag 30 mei 2005 @ 18:23:15 #139
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27488719
quote:
op maandag 30 mei 2005 18:17 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

de grootouders willen de contactgegevens niet geven, de oom ook niet. en de vader woont ergens in frankrijk. niet echt praktisch om de deuren langs te gaan.
[..]

we kunnen van ons laten horen, maar het is praten in de leegte. nee is nee. de kracht van de leugen in sterker want er staat een hoop op het spel. de kant van de echte vader doet alles om de rust te bewaren en te doen alsof er geen probleem is. of alsof ts het probleem is, dat gebeurt ook.
we moeten ook opletten dat we de familie niet afkraken tov m'n stiefzoon. het weinig dat hij kent aan familie probeert hij ook zoveel mogelijk te idealiseren om het milder te maken. als we daar iets negatiefs over zeggen, dan wekt dan iets bij hem op waar hij niet mee kan omgaan, boosheid. daarnaast heeft het ook weinig zin om herhaaldelijk te bespreken in welke shit hij verkeert, dat hij het slachtoffer is is al duidelijk.
[..]

zoalshetis was ooit 15. en een verschrikkelijk lastig kereltje. niet zozeer de drugs, maar andere dingen. toen besloten mijn ouder om me een jaar naar amerika te sturen. echter zij waren zo slim om het te bregnen als een soort van "lekker zelfstandig me zelf ontdekken", dus zonder dwang. dat heeft me meer dan goed gedaan en ik profiteer nog elke dag van die beslissing. denk er eens over na. het zal hem en jullie veel rust geven en verandering van omgeving is misschien wel het beste wat je hem nu kan aanbieden.
pi_27488812
quote:
op maandag 30 mei 2005 17:53 schreef schvvmert het volgende:

voor zover ik 't begrijp is hij de hele dag thuis?

als ie zo gaag de muziek in wil kan hij waarschijnlijk zo beginnen in de podiumbouw.
als je een adres hebt waar hij aan de slag kan, dan zou hij dolblij zijn!
pi_27488817
quote:
op maandag 30 mei 2005 18:17 schreef seriewoordenaar het volgende:

[..]

tja, dan wordt het inderdaad lastiger. vraag is, hoever wil je gaan? je kunt het bij de oom met geweld afdwingen (al is geweld natuurlijk geen echt goede manier), of een detective inschakelen ofzo. ligt eraan hoever je bereid bent te gaan.
quote:
nee, hen zwartmaken schiet je inderdaad niets mee op. ik denk zelfs dat dat weleens averechts zou kunnen werken. maar ik kan me wel voorstellen dat dit een enorm moeilijke situatie voor jullie is.
quote:
helaas niet.
dat er mensen zijn die zo met je kind/kleinkind omgaan vind ik onbegrijpelijk.
  maandag 30 mei 2005 @ 18:30:46 #142
84252 Verdwaalde_99
Definitief uitgelogged.
pi_27488894
wie weet blowt hij zich zo suf, dat hij zich niet meer suffer kan roken. en dat het extreme suffe hem ertoe zet dat hij opstaat uit de dood.

hoe suf kan een mens zich blowen?
Sinds 2007 anti depressiva vrij,
In 2008 gezonder enigsins rustiger blij.
Gekte en waanzin voorbij.
Eindelijk tijd voor de normalere realiteit.
pi_27488895
quote:
op maandag 30 mei 2005 18:27 schreef meditrinea het volgende:

[..]

ik weet de woonplaats niet maar in arnhem zit een bedrijf die hebben altijd wel mensen nodig.
  maandag 30 mei 2005 @ 18:33:55 #144
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27488955
quote:
op maandag 30 mei 2005 18:30 schreef dromenvanger het volgende:
wie weet blowt hij zich zo suf, dat hij zich niet meer suffer kan roken. en dat het extreme suffe hem ertoe zet dat hij opstaat uit de dood.

hoe suf kan een mens zich blowen?
2 ons per maand suf...
pi_27488967
quote:
op maandag 30 mei 2005 18:23 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

zoalshetis was ooit 15. en een verschrikkelijk lastig kereltje. niet zozeer de drugs, maar andere dingen. toen besloten mijn ouder om me een jaar naar amerika te sturen.
damn, ik wou dat ik op mijn 15e een lastig pubertje was.. gemiste kans

en ik ben er nu nog niet geweest

waar ben je naartoe gegaan?
  maandag 30 mei 2005 @ 18:35:45 #146
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_27488988
quote:
op maandag 30 mei 2005 18:34 schreef black_tulip het volgende:

[..]

damn, ik wou dat ik op mijn 15e een lastig pubertje was.. gemiste kans

en ik ben er nu nog niet geweest

waar ben je naartoe gegaan?
ny city en country.
pi_27489035
quote:
op maandag 30 mei 2005 18:27 schreef meditrinea het volgende:

[..]

dit is speciaal uitzenbureau ervoor: http://2pointuitzendbureau.nl/opzoeknaarwerk/opzoeknaarwerk.html
pi_27489907
quote:
op maandag 30 mei 2005 09:07 schreef hostimeister het volgende:
hahahaha kerel ben je dom ofzo? zoiets heb je echt niet als ouder in de hand.. zoiets doet et kind zelf.. als ouder ben je alleen in staat om hem te vertellen wat de conceqenties zijn van blowen.. ligt aan et kind zelf.. of et zelf verstandig genoeg is..
pi_27490989
quote:
op maandag 30 mei 2005 18:37 schreef schvvmert het volgende:

[..]

dit is speciaal uitzenbureau ervoor: http://2pointuitzendbureau.nl/opzoeknaarwerk/opzoeknaarwerk.html
hé, dit is echt superdesuper zeg! echt geweldig, een lichtpuntje. mijn zoon is ook helemaal enthousiast. heel erg bedankt!
pi_27491473
quote:
op maandag 30 mei 2005 18:35 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ny city en country.
toe maar, gelijk een van de hardste stukjes van amerika ook nog fijn in wijken als de bronx geweest en zo?
pi_27492477
quote:
op maandag 30 mei 2005 19:58 schreef meditrinea het volgende:

[..]

hé, dit is echt superdesuper zeg! echt geweldig, een lichtpuntje. mijn zoon is ook helemaal enthousiast. heel erg bedankt!
graag gedaan. ik heb 't zelf ook een tijd gedaan toen ik in de shit zat.
pi_27496189
mag ik jullie allemaal bedanken voor je bijdrage? ik ga de reacties op een rijtje zetten en met een beetje liefde, gezond verstand en mazzel komt het goed.
pi_27498938
quote:
op maandag 30 mei 2005 22:31 schreef meditrinea het volgende:
mag ik jullie allemaal bedanken voor je bijdrage?
en van mij natuurlijk hetzelfde. dank, mensen.
pi_27611106
quote:
op zondag 29 mei 2005 20:13 schreef roellio het volgende:
ik denk dat een flink oudhollandsch pak voor de broek hier op de plaats is.
dat denk ik ook, als iemand van je steelt zou ik hem/haar zowiezo een klap geven... laat hem maar huur betalen idd... wil hij dat neit, dan gaat hij maar uit het huis. denk dat je niet zo tollerant moet zijn.

ik heb ook vroeger dag in dag uit geblowed en ik begrijp niet dat het hem ook niet een keer verveeld. bij mij iig wel, ik moet er wel aan toevoegen dat ik een paar jaar later aan de xtc ben begonnen maar dat dat nu ook verveeld. ik test gewoon graag dingen behalve heroine of crack of lsd...

gewoon wat harder optreden... of een regel: niet stoned thuis zitten, is hij wel stoned slaapt hij maar ergens anders. je ziet het toch gelijk aan zijn ogen toch..
They execute an american tourist, we tactically nuke an entire city...
pi_27615325
meditrinea, ff een tjdje niet meegelezen, dus ff snel door de reacties gescrold. als ik dubbele, debiele opmerkingen maak, excuseer mij.

maar ff het volgende:
voel jij je schuldig, omdat je er een tijd niet bij hebt kunnen zijn? wil je iets inhalen em jezelf te bewijzen? als dit niet zo is, moet je het volgende als bullsjit beschouwen. is het wel zo:

je kun niets inhalen, met vadereigenschappen wordt je geboren of niet. als je er mee geboren wordt, kun je alles bijleren, ook als je er een tijd niet geweest bent. je neemt nu eenmaal dingen mee uit eigen ervaringen, eigen achtergrond. je eigen waarden en normen etc.

je hebt er mogelijk een tijd niet kunnen zijn voor je zoon, waardoor hij zich mogelijk heeft kunnen ontwikkelen in zijn persoonlijkheid, iets waar je tijdelijk geen invloed op hebt gehad. dit is nu eenmaal een feit, of je het wilt of niet. wat je absoluut niet moet doen is dat als je je schuldig voelt, je dit laten door schemeren bij je zoon, door nu onwijs intensief met hem bezig te zijn. je zoon is niet achterlijk, heeft heus wel door dat jij je mogelijk gefaald voelt als vader. door dat door te laten schemeren leg je ook druk bij hem neer die hij niet aankan. gevolg? blowen en zich isoleren. hij voelt zich al onzeker over zichzelf, maar nu moet hij ook nog eens doen met jou eigen onzekerheid.

zoals ik al zei, mogelijk is het allemaal bullsjit in jou situatie, maar ik heb hier al veel vaders mee zien worstelen, misschien dat jij iets hebt aan de ervaringen van andere vaders.

succes!
  vrijdag 3 juni 2005 @ 18:35:40 #156
52657 pea4fun
valt geen soep van te maken
pi_27615395
quote:
op vrijdag 3 juni 2005 18:33 schreef an24 het volgende:
meditrinea, ff een tjdje niet meegelezen, dus ff snel door de reacties gescrold. als ik dubbele, debiele opmerkingen maak, excuseer mij.

maar ff het volgende:
voel jij je schuldig, omdat je er een tijd niet bij hebt kunnen zijn? wil je iets inhalen em jezelf te bewijzen? als dit niet zo is, moet je het volgende als bullsjit beschouwen. is het wel zo:

je kun niets inhalen, met vadereigenschappen wordt je geboren of niet. als je er mee geboren wordt, kun je alles bijleren, ook als je er een tijd niet geweest bent. je neemt nu eenmaal dingen mee uit eigen ervaringen, eigen achtergrond. je eigen waarden en normen etc.

je hebt er mogelijk een tijd niet kunnen zijn voor je zoon, waardoor hij zich mogelijk heeft kunnen ontwikkelen in zijn persoonlijkheid, iets waar je tijdelijk geen invloed op hebt gehad. dit is nu eenmaal een feit, of je het wilt of niet. wat je absoluut niet moet doen is dat als je je schuldig voelt, je dit laten door schemeren bij je zoon, door nu onwijs intensief met hem bezig te zijn. je zoon is niet achterlijk, heeft heus wel door dat jij je mogelijk gefaald voelt als vader. door dat door te laten schemeren leg je ook druk bij hem neer die hij niet aankan. gevolg? blowen en zich isoleren. hij voelt zich al onzeker over zichzelf, maar nu moet hij ook nog eens doen met jou eigen onzekerheid.

zoals ik al zei, mogelijk is het allemaal bullsjit in jou situatie, maar ik heb hier al veel vaders mee zien worstelen, misschien dat jij iets hebt aan de ervaringen van andere vaders.

succes!
meditrinea is zijn moeder
http://www.peaspictorial.com/ Foto's onthouden wat mensen vergeten.
pi_27615537
euh, dan heb ik echt wat gemist, das minder sorry ts (zal eerst maar uitzieken voordat ik weer wat post pfff)
pi_27616110
quote:
op vrijdag 3 juni 2005 18:33 schreef an24 het volgende:

maar ff het volgende:

succes!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')