nee, dat zou iedereen moeten doen.quote:op zondag 29 mei 2005 20:20 schreef varr het volgende:
jammer dat veel jongeren tegenwoordig zo 24/7 stoned zijn...
lukt hem nooitquote:op zondag 29 mei 2005 20:39 schreef vdo28 het volgende:
mijn two cents, ik denk dat hij positieve invloed moet hebben van iemand waar hij tegenop kan kijken die niet blowt e.d....
waardoor hij weer wat beter naar het leven kijkt en inziet dat het eigenlijk maar een tijdelijk pleziertje is dat blowen....
dit is niet waar. hij is gewoon lui en wil gewoon niks. simpel zat. vervolgens gaat hij net doen alsof hij alles toch niet kan zodat hij ook niks hoeft te doen en het lijkt hem aardig te lukken. hij kan best wel dingen presteren maar hij kiest daar zelf niet voor omdat dit leven hem zo goed bevalt.quote:op zondag 29 mei 2005 20:37 schreef copycat het volgende:
wat een fatalistische zoon heb je. alles is bij voorbaat gedoemd te mislukken in zijn mindset. en de hele dag door blowen versterkt dat waarschijnlijk ook.
vandaar ook:quote:op zondag 29 mei 2005 21:27 schreef #ANONIEM het volgende:
ga hem niet te zacht behandelen omdat jullie gezin niet te streng is en omdat je het gevoel hebt dat hij problemen heeft want hij maakt die problemen zelf. en als je het mij vraagt maakt hij zelf bewust die problemen omdat hij weet dat hij ermee weg kan komen.
tot nu toe wordt er blijkbaar steeds toegegeven aan de zoon des huizes. duidelijke grenzen stellen en ze ook consequent handhaven zou idd ook wel eens goed voor 'm kunnen zijn.quote:op zondag 29 mei 2005 20:37 schreef copycat het volgende:
ik heb het gevoel alsof je tolerantie je tot een deurmat gemaakt heeft.
strepen---> staan.
misschien is het goed om eerst uit te zoeken waarom hij blowt. wat is er al met de therapeut besproken? zit er onrust in zijn lijf, is hij lui, depressief, heeft hij adhd? een gezinstherapeut zou kunnen voorstellen om eerst eens een psychologisch onderzoek te laten doen.quote:op zondag 29 mei 2005 17:15 schreef meditrinea het volgende:
ik ben ten einde raad en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met wat advies. mijn zoon, volgende maand achttien, blowt zich echt helemaal een aap.![]()
wij zijn redelijk tolerant, maar dit loopt de spuigaten uit. ik weet niet meer wat ik moet doen want alles wat ik zeg is tegen dovemansoren (lees suf hoofd) gezegd. wat me met name zorgen baart is het feit dat hij van de vroege ochtend tot de diepe nacht stoned is en dat hij liegt en bedriegt. hij beweert dat blowen het enige is, behalve muziek, dat hem vreugde geeft, dat hij geen doel heeft in zijn leven anders dan muzikant worden, waarvan hij ook nog eens denkt dat het nauwelijks haalbaar is omdat hij geen geld heeft.
'zoek dan een baantje,' zeg ik, maar bij alles heeft hij wel een excuus om het niet te doen zoals: ';jij denkt misschien dat baantjes voor het oprapen liggen, maar geloof me dat is dus niet zo' of 'je begrijpt me niet.'
dat gaat dan natuurlijk ook nog eens met schelden gepaard als dom wijf, of iets dergelijks (soms nog erger).
waarschijnlijk heeft hij last van faalangst, hij kan in ieder geval niet zo goed overweg met afwijzing. ik heb er een tijdje geleden voor gezorgd dat hij ergens aan de slag kon, maar drie weken later was hij ontslagen. het geld dat hij daarvan heeft ontvangen zou hij gebruiken om zijn vrienden en mij af te betalen, maar hij heeft zijn 'dealer' zo noemt hij het zelf, afbetaald en is van de rest naar de muziekwinkel gegaan en heeft daar allemaal spullen voor zijn gitaar gekocht. zijn vrienden zijn woest op hem en ik natuurlijk ook, om over mijn man (niet zijn vader) maar te zwijgen. ik ben doodsbang dat hij afglijdt en straks helemaal niks meer wil, nu komt er af en toe nog een zinnig woord uit, maar die zijn steeds maar tijdelijk. hij belooft namelijk veel, maar komt vrijwel niks na, houdt dingen ook niet vol. zijn school heeft hij niet afgemaakt, hij doet nu avondschool en zegt nu al dat hij het toch niet gaat redden. ondertussen klaagt hij steen en been dat hij geen geld heeft. en krijgt hij het niet, dan neemt hij het, stelen dus van mij. ik heb hem twee maanden geleden het huis uitgemieterd omdat ik het spuugzat was en heb hem toch weer in huis genomen omdat hij beterschap beloofde.
thuis voert hij helemaal niks uit overigens. alles wat je vraagt is hem teveel. ondertussen heeft hij continu commentaar over hoe wij de zaken hier aanpakken.
vanochtend heb ik een stevig gesprek met hem gevoerd toen ik erachter kwam dat hij het geld aan zijn 'dealer' heeft gegeven en gedreigd dat ik die vent ga opzoeken en hem ga aangeven of iets ergers doe. en ik ben ook echt van plan om iets te ondernemen want zo kan het niet langer. wie heeft iets soortgelijks meegemaakt?
niet helemaal mee eens. in de periode dat ik extreem blowde (en nu nog steeds eigenlijk wel) wilde ik het liefst zo vrij mogelijk gelaten worden en als het even kon hadden mijn ouders aan de andere kant van de wereld gewoon. iets dat nog steeds wel het geval isquote:op zondag 29 mei 2005 22:14 schreef an24 het volgende:
[..]
voor jou zelf: probeer te accepteren dat je zoon zelf deze keuze maakt. hij wil zich "volwassen en autonoom opstellen", helaas zal hij moeten leren dat volwassen keuzes ook betekent dat je moet reflecteren en moet leren van fouten. laat weten dat je hem die ruimte geeft. verder hoop ik dat je jezelf ook een beetje in de gaten houdt. zie jezelf niet als falende ouder. het is niet goed voor jezelf, daarnaast geef je je zoon onbewust een verantwordelijkheid mee die niet bij hem hoort.
iedere situatie is anders he. er zijn meerdere opties. jij gaf je "vrijheid" optie al aan, ik bekijk ook even de andere kant, want niet iedereen blowt om dezelfde reden en op dezelfde manier. hoe meer optie's ts leest, hoe meer kans op herkenbaarheid. zo kan hij kijken met welke ervaringen hij het meeste kan.quote:op zondag 29 mei 2005 22:26 schreef thomas b. het volgende:
[..]
niet helemaal mee eens. in de periode dat ik extreem blowde (en nu nog steeds eigenlijk wel) wilde ik het liefst zo vrij mogelijk gelaten worden en als het even kon hadden mijn ouders aan de andere kant van de wereld gewoon. iets dat nog steeds wel het geval is
het punt is dat het dan zeker niet beter wordt. d'r heeft heeft die zelfdiscipline nou eenmaal niet, want dan was dat eerder wel gebleken. het moet er ingedrild worden, maar niet op die manier dat het allemaal alleen maar kutter voor 'm wordt. wat voor mij hielp is het minder worden van de stimulans en de aanleiding om te gaan blowen.
en pak z'n passport af, want anders zit ie als ie straks 18 is alleen nog maar in de shop
waarom bootcamp?? er zijn vele richtingen in het leger, hij hoeft echt niet per se soldaat te worden. je begint wel met een basis training voor een aantal maanden, daarna kan je echt veel kanten op, ook de muziek (dat is toch wat hij wilt, maak ik uit het verhaal op). in het begin is het waarschijnlijk wel afzien voor hem, maar met de juiste steun zal hij daar wel doorheen komen. maar dan is het wel noodzakelijk dat hij er zelf ook achter staat. dus ik zou eerst goed vooronderzoek houden zodat precies aan hem vertelt kan worden wat er allemaal mogelijk is. zodat hij niet gelijk al afknapt op het woord leger.quote:op zondag 29 mei 2005 22:41 schreef copycat het volgende:
dat vind ik dan wel weer heel rigoreus... het nederlandse leger als soort bootcamp voor blowmonkies...
alhoewel... is het ooit anders geweest?![]()
ik heb regelmatig anders meegemaaktquote:op zondag 29 mei 2005 22:47 schreef sport_life het volgende:
in het leger leert ie dat blowen wel af hoor... als ik al die verhalen hoor. (excollega zit er)
dat is ook waarom hij er zelf achter moet staan. hij moet het leger ingaan omdat hij dat wil en niet omdat hij van het blowen af moet komen. dat is maar een bijkomstigheid.quote:op zondag 29 mei 2005 22:45 schreef hal9000s het volgende:
hmmm, het leger lijkt me niet zo'n geweldig idee eerlijk gezegd. zowiezo zitten ze daar echt niet op probleem blowers te wachten die van hun verslaving afwillen, tel daarbij het risico op dat als je betrapt wordt via bijvoorbeeld een urinetest, dat je gelijk oneervol ontslagen wordt, nooit meer bij een overheidsinstantie kunt werken, en je ook nog eens mag verklaren bij je nieuwe werkgever waarom je oneervol ontslagen bent bij defensie.
tuurlijk maar ik krijg er zo'n 'laatste redmiddel' gevoel bij. een opleiding bij defensie eist fysiek en mentaal behoorlijk wat van je en het is beter om je zaakjes in orde te hebben voordat je zo'n opleiding ingaatquote:op zondag 29 mei 2005 22:49 schreef rvd1985 het volgende:
[..]
dat is ook waarom hij er zelf achter moet staan. hij moet het leger ingaan omdat hij dat wil en niet omdat hij van het blowen af moet komen. dat is maar een bijkomstigheid.
het eist inderdaad veel van je, daar heb je helemaal gelijk in. maar ik heb vaker gezien dat mensen er in gingen die in een soort gelijke situatie zaten en die zijn er veel mee opgeschoten. een vriend van mij blowde ook erg veel, maar hij wilde graag het leger in. dat heeft hij dus gedaan. in het begin in de periode dat hij in dienst trad stak hij er af en toe nog wel eens eentje op als hij in het weekend thuis kwam, maar op een gegeven moment is hij er helemaal van af gestapt.quote:op zondag 29 mei 2005 22:52 schreef hal9000s het volgende:
[..]
tuurlijk maar ik krijg er zo'n 'laatste redmiddel' gevoel bij. een opleiding bij defensie eist fysiek en mentaal behoorlijk wat van je en het is beter om je zaakjes in orde te hebben voordat je zo'n opleiding ingaat
da's knap van 'm en zeker een goede zaak, maar net zoals in de burgermaatschappij zal hij ook tegen verleidingen aan lopen in het leger.quote:op zondag 29 mei 2005 23:01 schreef rvd1985 het volgende:
[..]
het eist inderdaad veel van je, daar heb je helemaal gelijk in. maar ik heb vaker gezien dat mensen er in gingen die in een soort gelijke situatie zaten en die zijn er veel mee opgeschoten. een vriend van mij blowde ook erg veel, maar hij wilde graag het leger in. dat heeft hij dus gedaan. in het begin in de periode dat hij in dienst trad stak hij er af en toe nog wel eens eentje op als hij in het weekend thuis kwam, maar op een gegeven moment is hij er helemaal van af gestapt.
is iig een goed begin imo...quote:op zondag 29 mei 2005 23:09 schreef hal9000s het volgende:
[..]
wat het leger wel biedt is natuurlijk een structuur in je leven, wat inkomen en wat meer zekerheid, maar het is niet zo dat je helemaal gecontroleerd gaat worden....de eerste 4 maanden van de initiele opleiding mischien maar daarna ben je gewoon weer op jezelf aangewezen en is het de bedoeling dat je genoeg zelfdiscipline opgebouwt hebt in die eerste periode, er bestaat dan altijd een kans dat je weer terug kunt vallen.
ik ben het toch wel een beetje eens met leen, je houdt hem nog steeds een dak boven het hoofd, krijgt eten neem ik aan. geen idee of hij nog zak/kleedgeld krijgt. situaties zijn complex, maar als luiheid wordt getolereerd neemt het toe. ik had ook een keer een dip in mijn schoolcarriere en werd lui (heeft niets met blowen te maken overigens), maar ik ben er wel uitgekomen omdat mijn vader mij een figuurlijke schop onder de kont gaf, om aan het werk te gaan.quote:op zondag 29 mei 2005 23:54 schreef meditrinea het volgende:
veel reacties, dus veel te antwoorden. ik probeer even bij het begin te beginnen. allereerst leen bekkema. kijk leen, je kunt nu wel zeggen dat hij gewoon lui is en dat is hij waarschijnlijk ook, maar het is veel complexer dan alleen maar lui. ik ben momenteel echt behoorlijk hard tegen hem en daar bedoel ik mee dat ik gewoon recht voor z'n raap zeg waar het op staat, waar mijn grenzen zijn en waar hij zich aan heeft te houden. ik houd hem zeker niet de hand boven het hoofd, maar houd mezelf voor dat hoe zachter ik hem aanpak hoe meer hij de stront inzakt. dus probeer ik nu streng en rechtvaardig te zijn, maar toch ook liefdevol. waarmee ik bedoel: hij mag struikelen en ik wil hem ook best oprapen, maar hij moet het ook zelf vaak opknappen.
toch vind ik het absoluut niet verkeerd wat je had gedaan. op deze manier praat hij iig makkelijker over zn problemen met jou. als je er fel op tegen bent doet hij het wel stiekemquote:op zondag 29 mei 2005 23:54 schreef meditrinea het volgende:blala
dat je daarbij als ouder fouten maakt is logisch, je bent nu eenmaal een mens en niet perfect. maar toch kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dat heb gedaan.
volgens mij heeft het ook een beetje met leeftijd te maken. hij zit nu in de pubertijd en alles wat je zegt is slecht, niks is goed. over een jaar zal hij waarschijnlijk flink veranderen, vooral mbt zijn gedrag. aan jou de eer om dit alles een beetje soepel te laten verlopen zonder dat ie straks echt afhankelijk is van zn drugs... (dat moet echt minderen...). zijn gedachtengang veranderd in de loop van de tijd waarschijnlijk wel en dan zal hij ook meer aan de toekomst denken en meer gemotiveerd zijn om serieus aan een opleiding te beginnen.quote:samenvattend: ik wil de gebeurtenissen niet steeds als excuses gebruiken om hem zijn gang te laten gaan met het risico dat het straks echt fout gaat. hij is niet crimineel (behalve dan mijn geld pikken), maar gewoon artistiek en gevoelig, een dromer. hij is geen lieverdje, maar zit wel in de knoop. hij heeft de boel niet in de hand, dat mag duidelijk zijn. over het leger, ja daar hebben we over gesproken. hij kwam er zelf mee, het zou ene heel goede optie zijn. enkele dagen later krabbelde hij weer terug.
aan de ene kant is het leger wel goed... disipline, sport, vrijetijdsbesteding,collega( gezellig)quote:op maandag 30 mei 2005 00:26 schreef hal9000s het volgende:
meditrinea, mocht je zoon nog interesse hebben in het leger en met vragen zitten dan kun je me dr altijd op aanspreken. ik ben zelf sergeant in het leger, heb jarenlang bij de landmacht gezeten en nu in de luchtmacht. ik heb een redelijk brede en eerlijke visie op het geheel imho.
dus mocht het nodig zijn tik me ff aan
zeker maar ik heb het idee dat ie veel beter voor z'n ware passie kan gaan; muziek. als hij dat op een of andere manier kan combineren met opleiding/werk dan is het veel makkelijker om gemotiveerd te blijven denk ik.quote:op maandag 30 mei 2005 00:42 schreef murp het volgende:
[..]
aan de ene kant is het leger wel goed... disipline, sport, vrijetijdsbesteding,collega( gezellig)
wat speelt hij dan? en motiveer je hem daarbij ook?quote:op maandag 30 mei 2005 00:53 schreef hal9000s het volgende:
[..]
zeker maar ik heb het idee dat ie veel beter voor z'n ware passie kan gaan; muziek. als hij dat op een of andere manier kan combineren met opleiding/werk dan is het veel makkelijker om gemotiveerd te blijven denk ik.
eerdere quotes uit het topic:quote:op maandag 30 mei 2005 00:54 schreef murp het volgende:
[..]
wat speelt hij dan? en motiveer je hem daarbij ook?
quote:het enige waar hij zich thuisvoelt is op het podium want hij is echt een supergoeie muzikant die helemaal uit zijn dak gaat als hij staat te spelen. dat is dus wat hij het liefste doet.
ik ken 'm voor de rest persoonlijk niet hoor.quote:is van de rest naar de muziekwinkel gegaan en heeft daar allemaal spullen voor zijn gitaar gekocht.
tuurlijk.. maar dat is ook goed. probeer je zelf er een beetje bij te betrekken.. ga op gitaarles bij hem... misschien vind hij dat erg leuk...quote:op maandag 30 mei 2005 01:04 schreef meditrinea het volgende:
murp: electrische gitaar, akoustische gitaar, hij zingt een beetje en speelt drums. hij houdt van japanse rock, jazz, blues, hip hop, metal en flamenco, schrijft verder zijn eigen muziek en tekst. beetje ot, maar ik ben best trots op hem. en dat mag ondanks de ellende ook best wel.
pfff... stel je aan...quote:op zondag 29 mei 2005 19:40 schreef fritsvanegters het volgende:
stuur hem naar een psycholoog.
ik ken zijn boeken redelijk goed. een van mijn favoriete auteurs. castaneda had toch wel geheel andere motivaties dan alleen maar het ontvluchten van verantwoordelijkheid en realiteit. iets totaal anders dan het probleem van een suf-blowende puber.quote:op maandag 30 mei 2005 01:13 schreef zoalshetis het volgende:
ik heb alleen je opening gelezen en verder geen reacties. bij oude stammen worden jongeren ingeweid in de wereld van de 'drugs'. dit gaat vaak om zeer zware middelen. het feit dat de ouderen er belangstelling voor hebben en het niet alleen maar zien als 'eng' doet jongeren heel erg goed en ze worden er minder bevattelijk voor. sterker nog, ze zien het als een acceptatie dat ze ook volwassen worden en willen graag dat respect van ouderen.
toch wens ik je veel sterkte ts, het blijft moeilijk. maar er eerlijk en open over praten is beter dan verbieden of je openlijk zorgen maken, dat werkt averechts.
lees anders de teachings of don juan van carlos castaneda.
ik denk dat het lezen van don juan zeker wel inzicht geeft in het hoe en waarom van drugs. wellicht dat het ts helpt om met haar zoon er wat beter over te kunnen praten. je kan je die gebeurtenis toch wel herinneren waar de ouderen de jongeren meenemen om voor het eerst peyote te nemen? ook de zorgvuldigheid en de angstloosheid is fijn om te lezen denk ik.quote:op maandag 30 mei 2005 01:27 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
ik ken zijn boeken redelijk goed. een van mijn favoriete auteurs. castaneda had toch wel geheel andere motivaties dan alleen maar het ontvluchten van verantwoordelijkheid en realiteit. iets totaal anders dan het probleem van een suf-blowende puber.
mannen zijn idd moeilijker te stoppen als ze verslaafd zijn en dat zijn ze ook nog eens sneller. kijk maar in de zorg of inrichtingen. wie is de man bij jullie die met hem kan praten?quote:op maandag 30 mei 2005 02:14 schreef meditrinea het volgende:
zoalshetis, ik heb als puber ook geblowd (ik ben nu 41) en mijn broer ook, die gebruikte zelfs heel veel en blowde iedere dag 25 piek weg en werd psychotisch. met ons allebei kwam het goed. mijn broer werkt inmiddels braaf bij de belasting en weet niet eens meer hoe wiet ruikt en ik ben journaliste geworden.![]()
ik ken castaneda natuurlijk (fantastisch evenals f. donner, kan je ook terence mckenna aanraden), in feite weet ik redelijk veel van drugs, ik woonde vroeger naast een vrouw die verslaafd was aan de heroine en geloof me, ik heb heel wat meegemaakt in die scene.wat ik verontrustend vind is het feit dat door het hoge thc gehalte cannabis nu langzamerhand als een harddrugs beschouwd gaat worden. twintig jaar geleden werd ook al gezegd dat teveel gebruiken verslaving in de hand kon werken, bij mij ging het niet zo ver, ik gebruikte het voor de lol, om me te ontspannen of om meer van seks te genieten. wat me bij mijn zoon zorgen baart is dat hij zegt dat hij het vreselijk lekker vindt en dat het het enige is behalve muziek waar hij nog plezier aan beleeft, bovendien doet hij het nu continu en dat is een groot verschil met mij. ik heb nooit moeite gehad om te stoppen, ook niet met roken of drinken, dus hoewel ik dat allemaal wel gedaan heb was er bij mij geen noodzaak. ik bespeur bij hem dus wel noodzaak en daarom heb ik deze noodkreet op dit forum gezet. want waar is de grens tussen gebruiken voor de lol en experimenteren, of gebruiken omdat je denkt dat je het leven niet meer aankan zónder? vanuit mijn eigen ervaring ben ik geneigd te zeggen dat het meevalt en dat er hoop is (er is altijd hoop) maar ik ben door alle klappen die hij heeft gehad ook heel bang dat hij het als vluchtmiddel blijft gebruiken.
![]()
een stoned (snot)aapje dus.quote:op zondag 29 mei 2005 17:15 schreef meditrinea het volgende:
ik ben ten einde raad en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met wat advies. mijn zoon, volgende maand achttien, blowt zich echt helemaal een aap.[
volgens mij is dat het hele probleem.quote:op maandag 30 mei 2005 04:06 schreef ilona-scuderia het volgende:
tja, daar doe je dus niks aan, dat overkomt je en je kan er wel over praten maar ook al zegt ie dat ie het niet meer zal doen, dan doet ie 't de volgende keer toch weer
leg je er bij neer en accepteer dat ie zo nu en dan stoned is...
quote:op maandag 30 mei 2005 09:07 schreef hostimeister het volgende:
misschien moet jij je als ouder gewoon eens met je eigen zaken bemoeien, ipv het je puberzoontje ook nog eens moeilijk maken tijdens zijn puberteit, dan heeft zo'n joch het al moeilijk genoeg zonder dat een of ander mens zich ermee gaat bemoeien. als je een geode ouder was geweest dan had je misschien in eerste instantie niet zulke problemen gehad, wees dan ook consequent en blijf gewoon uit de buurt van je zoon, en ga nu niet ineens de 'goede' ouder uithangen...
hoe bedoel je ditquote:op maandag 30 mei 2005 09:11 schreef displission het volgende:
dan nog kan iemand tot innekeer komen vdo28.
tuurlijk kan iemand dan nog wel tot innekeer komen.quote:op maandag 30 mei 2005 09:16 schreef displission het volgende:
nee..het ging over de blowende tiener
je kwam "toevallig" net tussendoor
zoals ik al zei, een ouder die meent dat je desbetreffend gedrag ineens kan bestraffen zonder ooit nog maar eens erge sancties opgelegd te hebben. ineens de ouder gaan uithangen werkt niet, consequent in je gedrag jegens je kinderen dat werkt wel.quote:op maandag 30 mei 2005 09:21 schreef vdo28 het volgende:
[..]
tuurlijk kan iemand dan nog wel tot innekeer komen.
maar toch heb ik het idee dat ts te laks was.., en vooral dat die zoon een positief voorbeeld moet hebben....
hij zit nu waarschijnlijk in een kringetje van mensen met dit gedrag...
we hebben het opgenomen in het dossier en zullen bij de volgende vergadering rekeninghouden met uw inzichten....quote:op maandag 30 mei 2005 09:25 schreef hostimeister het volgende:
[..]
ik concludeer daarom ook dat ts gewoon een slechte ouder is...
speel open kaart met hem, ga niet betuttelen. hij blijft in de slachtoffer rol hangen!quote:op zondag 29 mei 2005 21:09 schreef meditrinea het volgende:
we zitten daar met z'n allen vanwege hem. daarvoor waren enkele gesprekken nodig met ons als gezin en de therapie gaat nu met hem alleen verder om te kijken hoe hij geholpen kan worden.
dat is een criminele activiteit. besides, als hij van zn moeder jat, dan heeft hij geen schaamte om ook van anderen te kunnen jatten mocht het erop aan komen.quote:hij is niet crimineel (behalve dan mijn geld pikken),
types zoals jij zorgen voor die draaideur crimineeltjes, het begint met geld gappen van je ouders en voor je het weet... als jij iets dergelijks voortbrengt hoef ik je niet eens te kennen om te concluderen dat je een ontiegelijk slechte ouder bent...quote:op maandag 30 mei 2005 11:10 schreef meditrinea het volgende:
nou ja hostimeister, je kent me helemaal niet, dus ik concludeer daaruit dat hjij last hebt van je eigen projecties. jij kunt helemaal niet weten of ik mij nu ineens zorgen begin te maken en plots de goede ouder wil uithangen. ik ben gewoon een goede ouder die af en toe fouten maakt, simpel. ik negeer je geklets dan ook verder want het slaat als lul op dirk. bovendien, als je geen constructieve bijdrage kunt leveren aan deze topic dan verzoek ik je met klem heel rap op te zouten.
ach jochie, probeer eerst eens zelf kinderen groot te brengen voordat je dit soort kortzichtige onzin zegt.quote:op maandag 30 mei 2005 11:22 schreef hostimeister het volgende:
[..]
types zoals jij zorgen voor die draaideur crimineeltjes, het begint met geld gappen van je ouders en voor je het weet... als jij iets dergelijks voortbrengt hoef ik je niet eens te kennen om te concluderen dat je een ontiegelijk slechte ouder bent...
kinderen zijn gewoon niet aan jou besteedt klaarblijkelijk...
wat heeft hij er mee te makenquote:op maandag 30 mei 2005 11:10 schreef meditrinea het volgende:
want het slaat als lul op dirkh.
ik.quote:op maandag 30 mei 2005 02:18 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mannen zijn idd moeilijker te stoppen als ze verslaafd zijn en dat zijn ze ook nog eens sneller. kijk maar in de zorg of inrichtingen. wie is de man bij jullie die met hem kan praten?
laat maar bankrupcy. wanneer iemand zulke dingen schrijft dan schreeuwt daaruit het miskende kind dat zo nodig andere ouders stevig denkt te kunnen aanpakken, maar dit is gewoon heel triest.quote:op maandag 30 mei 2005 11:37 schreef bankrupcy het volgende:
[..]
ach jochie, probeer eerst eens zelf kinderen groot te brengen voordat je dit soort kortzichtige onzin zegt.
lastige situatie idd. wellicht dat verandering van omgeving beter werkt dan.quote:op maandag 30 mei 2005 13:09 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
ik.doorgaans hou ik me afzijdig omdat ik als stiefvader een indringer ben. op momenten dat ik tot hem doordring schopt hij me dan ook letterlijk en figuurlijk weg, hij wil niet dat ik tot hem doordring want ik ben zijn vader niet. dat alleen al zorgde voor veel conflicten en daarom houd ik me aan de zijlijn. zijn moeder is de enige waavan hij iets aanneemt en dan ook nog alleen de zaken die niet confronterend zijn.
qua drugs kan ik goed met hem praten, maar dat is ook weer moeilijk want we merken dat praten over drugs wordt gebruikt als motivatie om het te doen. hoeveel er ook op de gevaren en reeds aanwezige gevolgen wordt geduid, hij beseft het gewoon niet.
daarom is het idee van castaneda ook niet goed in dit geval. het zou alleen maar geweldig klinken om nog verder te vluchten van verantwoordelijkheden. dat is het grootste probleem (dat ook aanwezig was zonder drugs): het maken van afspraken en ze vervolgens niet nakomen, ten koste van diegene die erop rekenden. in de euforie van de roes heeft hij last van grootspraak en een gevoel van 'ik kan alles', totdat het is uitgewerkt en hij terugkomt in zijn eerdere realiteit: ik kan niets. door weer te blowen vlucht hij weg van het 'ik kan niets'-gevoel. verleidelijk, vanuit zijn standpunt.
complex en gewoon praten over drugs helpt niet, dan doe ik al 2 jaar met hem. we zitten nu in een situatie die escaleert en steeds ongezondere vormen aanneemt.
heerlijk ouderwets, het is ondertussen al honderden keren bewezen dat de ouder voor een gedeelte zorgt hoe een kind wordt, maar voor een groter gedeelte nog met wie die omgaat etc.quote:op maandag 30 mei 2005 11:22 schreef hostimeister het volgende:
[..]
types zoals jij zorgen voor die draaideur crimineeltjes, het begint met geld gappen van je ouders en voor je het weet... als jij iets dergelijks voortbrengt hoef ik je niet eens te kennen om te concluderen dat je een ontiegelijk slechte ouder bent...
kinderen zijn gewoon niet aan jou besteedt klaarblijkelijk...
dat laatste klopt, maar ga er wel van uit dat de vorming (of het uiteindelijk gedrag) van een adolecent (dus geen pubertje) grotendeels daardoor bepaald wordt, en als je nog maar een 17-jarig drolletje bent ben je net aan het rebeleren tegen je ouders. dan komen die jaren van ouderlijke indoctrinatie naar boven en dat toont dus aan hoe goed je als ouder hebt gefunctioneerd...quote:op maandag 30 mei 2005 13:16 schreef gigant het volgende:
[..]
heerlijk ouderwets, het is ondertussen al honderden keren bewezen dat de ouder voor een gedeelte zorgt hoe een kind wordt, maar voor een groter gedeelte nog met wie die omgaat etc.
weet je dat je ontzettend goed bent om aan wal het water te omschrijven als iemand aan het verdrinken is? lekker makkelijk. hoop dat jij ook zo wordt behandeld op het moment dat jij een probleem hebt, dan weet je hoe weinig de bijdrage ervan is. hoe oud ben je, in al je perfectie? 20, 21? zou me verbazen als je ouder bent aan de primitieve en oordelende reacties te zien. bah.quote:op maandag 30 mei 2005 13:27 schreef hostimeister het volgende:
[..]
dat laatste klopt, maar ga er wel van uit dat de vorming (of het uiteindelijk gedrag) van een adolecent (dus geen pubertje) grotendeels daardoor bepaald wordt, en als je nog maar een 17-jarig drolletje bent ben je net aan het rebeleren tegen je ouders. dan komen die jaren van ouderlijke indoctrinatie naar boven en dat toont dus aan hoe goed je als ouder hebt gefunctioneerd...
conclusie: verkeerde gedachtegoed meegegeven, dus slechte ouder(s)
ben inmiddels 22 en heb een ontiegelijk vrije opvoeding genoten ik ben alleen van mening dat niet iedereen een dergelijke opvoeding kan veroorloven. daarom vind ik dat het de verantwoordelijkheid is van de ouder om een opvoeding te kiezen die bij het kind past, heel logisch zou ik zo zeggen. laat het dan toevallig in deze situatie iets conservatiefs zijn, maar over het algemeen ben je als ouder (niet voor niets, wettelijk) verantwoordelijk voor je zoon/dochter en hoe deze zich profileert in de maatschappij tot deze 18 cq 21 is. en in dit geval gaat het gewoon mis...quote:op maandag 30 mei 2005 13:46 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
weet je dat je ontzettend goed bent om aan wal het water te omschrijven als iemand aan het verdrinken is? lekker makkelijk. hoop dat jij ook zo wordt behandeld op het moment dat jij een probleem hebt, dan weet je hoe weinig de bijdrage ervan is. hoe oud ben je, in al je perfectie? 20, 21? zou me verbazen als je ouder bent aan de primitieve en oordelende reacties te zien. bah.![]()
jouw opvoeding kan dan wel vrij zijn geweest. respect of medemenselijkheid heb je nooit geleerd.quote:op maandag 30 mei 2005 14:04 schreef hostimeister het volgende:
[..]
ben inmiddels 22 en heb een ontiegelijk vrije opvoeding genoten ik ben alleen van mening dat niet iedereen een dergelijke opvoeding kan veroorloven. daarom vind ik dat het de verantwoordelijkheid is van de ouder om een opvoeding te kiezen die bij het kind past, heel logisch zou ik zo zeggen. laat het dan toevallig in deze situatie iets conservatiefs zijn, maar over het algemeen ben je als ouder (niet voor niets, wettelijk) verantwoordelijk voor je zoon/dochter en hoe deze zich profileert in de maatschappij tot deze 18 cq 21 is. en in dit geval gaat het gewoon mis...
jammerlijk gefaalt zou ik zo zeggen...
precies pak op zuh falie zou soms niet misstaan bij irri kids tegenwoordig!quote:op maandag 30 mei 2005 14:11 schreef bb-king het volgende:
schop die luie donder het huis uit.
ik denk dat je de kracht van weed onderschat.quote:op maandag 30 mei 2005 14:27 schreef zhe-devilll het volgende:
[..]
precies pak op zuh falie zou soms niet misstaan bij irri kids tegenwoordig!
de ouders zijn momenteel enorm soft naar hun grut toe
waarom?
als mijn kid zou stelen?
nou dan was tie nog niet jarig simpel.
en zich sufblowen zoals ze pa?
zou hem een week meegeven aan de 'zonnebloem'
vrijwilligerswerk op de boot
eens zien hoe ze dan terugkomen.
quote:op maandag 30 mei 2005 13:46 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
weet je dat je ontzettend goed bent om aan wal het water te omschrijven als iemand aan het verdrinken is?
hij demonstreert de kracht van weed juist...quote:op maandag 30 mei 2005 14:33 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik denk dat je de kracht van weed onderschat.
lol. zo zou je het ook kunnen zien.quote:op maandag 30 mei 2005 14:43 schreef vdo28 het volgende:
[..]
hij demonstreert de kracht van weed juist...
mjah als jij op je 22e al weet wat opvoedkundig falen en niet is, terwijl je zelf geen kinderen hebt, dan vind ik dat prima. wat is je referentiekader, de wereld waar je zelf nog maar net in gepoept bent? heb je al een gezin, weet je hoe opvoeden in de praktijk werkt of heb je alleen maar een opvoeding gehad? gekregen, zoals je snelle oordeel ook iets is wat makkelijk verkregen wordt. aan jouw reacties te zien vind ik een goede opvoeding ook aardig relatief. om er de wet bij te sleuren vind ik wat krom, tenzij je het eens bent met alle wetten waar we aan onderhavig zijn. dat is kwestie van gebruiken wat in je straatje past.quote:op maandag 30 mei 2005 14:04 schreef hostimeister het volgende:
[..]
ben inmiddels 22 en heb een ontiegelijk vrije opvoeding genoten ik ben alleen van mening dat niet iedereen een dergelijke opvoeding kan veroorloven. daarom vind ik dat het de verantwoordelijkheid is van de ouder om een opvoeding te kiezen die bij het kind past, heel logisch zou ik zo zeggen. laat het dan toevallig in deze situatie iets conservatiefs zijn, maar over het algemeen ben je als ouder (niet voor niets, wettelijk) verantwoordelijk voor je zoon/dochter en hoe deze zich profileert in de maatschappij tot deze 18 cq 21 is. en in dit geval gaat het gewoon mis...
jammerlijk gefaalt zou ik zo zeggen...
dat kan nog vies tegenvallen. en ik spreek uit ervaring.quote:op maandag 30 mei 2005 16:08 schreef twztid het volgende:
hij stopt er vanzelf wel mee.. na een tijdje word je dat elke dag blowen ook wel zat..
idd. laat die gast lekker zielig doen. kom we gaan hem negeren. en klik ff op de link die ik postte.quote:op maandag 30 mei 2005 16:09 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
mjah als jij op je 22e al weet wat opvoedkundig falen en niet is, terwijl je zelf geen kinderen hebt, dan vind ik dat prima. wat is je referentiekader, de wereld waar je zelf nog maar net in gepoept bent? heb je al een gezin, weet je hoe opvoeden in de praktijk werkt of heb je alleen maar een opvoeding gehad? gekregen, zoals je snelle oordeel ook iets is wat makkelijk verkregen wordt. aan jouw reacties te zien vind ik een goede opvoeding ook aardig relatief. om er de wet bij te sleuren vind ik wat krom, tenzij je het eens bent met alle wetten waar we aan onderhavig zijn. dat is kwestie van gebruiken wat in je straatje past.
ik bespaar me verder de moeite om in te gaan op jouw woorden, want als ik een oordeel wil, dan kan ik (en iedereen hier) dat zelf ook wel vormen. oordelen is makkelijk, er iets aan doen is wat anders en daar gaat dit topic om.
veel plezier in je verdere leven, ik wens je leuke pubers toe zodat je voelt wat de impact van machteloosheid is. en hopelijk staat er dan een eikel aan de zijlijn te vertellen dat je het grandioos fout hebt gedaan want die persoon die weet het vast heel goed, zo zonder er zelf bij te zijn.![]()
precies!!quote:op maandag 30 mei 2005 16:10 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
dat kan nog vies tegenvallen. en ik spreek uit ervaring.
heb ik gedaan, onder het mom van toenadering zoeken tot zijn wereld. haalt niets uit, integendeel, hij krijgt de indruk dat hij een bondgenoot heeft daarin, iemand die het goed vindt. achteraf gezien was dat dus ook een heel domme zet van me. het vervelende is dat wat je ook zegt, ze er hun eigen boodschap uit halen en die loodrecht kan staan op wat je bedoelde. en momenteel is hij (al een hele tijd) in een stadium waarin hij bevestiging zoekt van waar hij mee bezig is.quote:
ik denk niet dat hij liegt om ons te pakken, eerder om zelf niet gepakt te worden. liegen is een uitstekend middel om je veilig te stellen in je eigen wereld. en door de weed heeft hij een bepaalde wereld gecreeerd die houvast biedt, die wil hij niet kwijt. ook niet als we erachter komen dat er geld van onze rekening is verdwenen, of uit onze portemonnee. wanneer we hem betrappen wordt hij grof en/of gewelddadig, maar dat is ook een pose die opgeworpen wordt in de hoop de leugen niet te doorprikken, eerder een afleidingsmanoeuvre.quote:op maandag 30 mei 2005 17:22 schreef r_on het volgende:
er zijn al veel reacties gekomen vanuit verschillende perspectieven geschreven. de 1 begrijpt de ouder(s): 'schop hem maar het huis uit. hij is lui en wil niks.'
de ander als puber: 'het zijn slechte ouders.'
over en weer ontstaat onbegrip: "hij liegt tegen mij om mij te pesten (terug te pakken)."
"ik wil de muziek in, maar ze stimuleren mij niet, mijn ouders begrijpen me niet. ze lopen alleen maar te zeiken."
het vertrouwen in elkaar loopt veel schade op. soms lijkt het wat beter te gaan, maar gaat het opnieuw mis, alsof je altijd tegen de stroom in moet zwemmen.
een balans vinden tussen grenzen stellen en ruimte laten is niet makkelijk, maar je leert elkaar wel goed kennen. als het mis gaat niet alles op jezelf betrekken, misschien wilde hij in 1 keer te veel (overschatting) of doet hij de dingen juist met te weinig zelfvertrouwen (onderschatting).
het is moeilijk. succes toch.
zo goed als..quote:op zondag 29 mei 2005 21:18 schreef -numlock- het volgende:
maar nu ben je gestopt space-chinees?
onaangekondigd langsgaan? dan kan hij er niet zomaar van weglopen. en desnoods houd je hem tegen.quote:op maandag 30 mei 2005 17:59 schreef seriewoordenaar het volgende:
ik weet het, we hebben al een hoop in werking gezet om dat te bereiken. maar als die kerel niet wil, wat moet je dan?
ik denk dat jullie van je moeten laten horen. de vader heeft duidelijk laten blijken wat zijn standpunt is. en je bent het "verplicht" aan je stiefzoon.quote:de mythe dat ts bewust zwanger is geworden om te binden gaat nog steeds mee in die familie, terwijl ik haar genoeg ken en genoeg over dit onderwerp heb gepraat om zeker te weten dat het niet zo is geweest. dat ze de vader nooit heeft verplicht noch gevraagd om zijn verantwoordelijkheid te nemen zegt daar ook al iets over, maar dat willen ze niet zien. een mens houdt soms graag de eigen waan in stand, daar is die (streng katholieke italiaanse) familie een mooi voorbeeld van. men gelooft wat men wil geloven en in dit geval zijn we na jaren proberen nog niet zo ver dat de echte vader enigszins van zich laat horen.
hier zou mijn bloed ook van koken. maar dat zijn die mensen niet waard eigenlijk.quote:maar de grootvader en grootmoeder branden wel kaarsjes voor m'n stiefzoon, althans toen hij als klein kind zwaar verbrand en bijna dood in het ziekenhuis lag. even langskomen, ho maar, maar een kaarsje kon er nog vanaf. en trots dat ze waren dat ze dat gedaan hadden, het was een van de eerste dingen die ze tegen hem hebben gezegd toen hij na 16 jaar hen voor het eerst zag. grr, er doet maar weinig m'n bloed koken...
ik plaats het hier misschien wat ongenuanceerd, maar de rode draad zal jullie vast wel duidelijk zijn.
laat 'm nou eerst maar eens werken voor zijn weed.quote:op maandag 30 mei 2005 17:59 schreef seriewoordenaar het volgende:
<knip>
de grootouders willen de contactgegevens niet geven, de oom ook niet. en de vader woont ergens in frankrijk. niet echt praktisch om de deuren langs te gaan.quote:op maandag 30 mei 2005 18:09 schreef dawg het volgende:
onaangekondigd langsgaan? dan kan hij er niet zomaar van weglopen. en desnoods houd je hem tegen.
we kunnen van ons laten horen, maar het is praten in de leegte. nee is nee. de kracht van de leugen in sterker want er staat een hoop op het spel. de kant van de echte vader doet alles om de rust te bewaren en te doen alsof er geen probleem is. of alsof ts het probleem is, dat gebeurt ook.quote:ik denk dat jullie van je moeten laten horen. de vader heeft duidelijk laten blijken wat zijn standpunt is. en je bent het "verplicht" aan je stiefzoon.
[..]
was het maar zo makkelijk.quote:hier zou mijn bloed ook van koken. maar dat zijn die mensen niet waard eigenlijk.
zoalshetis was ooit 15. en een verschrikkelijk lastig kereltje. niet zozeer de drugs, maar andere dingen. toen besloten mijn ouder om me een jaar naar amerika te sturen. echter zij waren zo slim om het te bregnen als een soort van "lekker zelfstandig me zelf ontdekken", dus zonder dwang. dat heeft me meer dan goed gedaan en ik profiteer nog elke dag van die beslissing. denk er eens over na. het zal hem en jullie veel rust geven en verandering van omgeving is misschien wel het beste wat je hem nu kan aanbieden.quote:op maandag 30 mei 2005 18:17 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
de grootouders willen de contactgegevens niet geven, de oom ook niet. en de vader woont ergens in frankrijk. niet echt praktisch om de deuren langs te gaan.
[..]
we kunnen van ons laten horen, maar het is praten in de leegte. nee is nee. de kracht van de leugen in sterker want er staat een hoop op het spel. de kant van de echte vader doet alles om de rust te bewaren en te doen alsof er geen probleem is. of alsof ts het probleem is, dat gebeurt ook.
we moeten ook opletten dat we de familie niet afkraken tov m'n stiefzoon. het weinig dat hij kent aan familie probeert hij ook zoveel mogelijk te idealiseren om het milder te maken. als we daar iets negatiefs over zeggen, dan wekt dan iets bij hem op waar hij niet mee kan omgaan, boosheid. daarnaast heeft het ook weinig zin om herhaaldelijk te bespreken in welke shit hij verkeert, dat hij het slachtoffer is is al duidelijk.
[..]
was het maar zo makkelijk.
als je een adres hebt waar hij aan de slag kan, dan zou hij dolblij zijn!quote:op maandag 30 mei 2005 17:53 schreef schvvmert het volgende:
voor zover ik 't begrijp is hij de hele dag thuis?
als ie zo gaag de muziek in wil kan hij waarschijnlijk zo beginnen in de podiumbouw.![]()
tja, dan wordt het inderdaad lastiger. vraag is, hoever wil je gaan? je kunt het bij de oom met geweld afdwingen (al is geweld natuurlijk geen echt goede manier), of een detective inschakelen ofzo. ligt eraan hoever je bereid bent te gaan.quote:op maandag 30 mei 2005 18:17 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
de grootouders willen de contactgegevens niet geven, de oom ook niet. en de vader woont ergens in frankrijk. niet echt praktisch om de deuren langs te gaan.
nee, hen zwartmaken schiet je inderdaad niets mee op. ik denk zelfs dat dat weleens averechts zou kunnen werken. maar ik kan me wel voorstellen dat dit een enorm moeilijke situatie voor jullie is.quote:we kunnen van ons laten horen, maar het is praten in de leegte. nee is nee. de kracht van de leugen in sterker want er staat een hoop op het spel. de kant van de echte vader doet alles om de rust te bewaren en te doen alsof er geen probleem is. of alsof ts het probleem is, dat gebeurt ook.
we moeten ook opletten dat we de familie niet afkraken tov m'n stiefzoon. het weinig dat hij kent aan familie probeert hij ook zoveel mogelijk te idealiseren om het milder te maken. als we daar iets negatiefs over zeggen, dan wekt dan iets bij hem op waar hij niet mee kan omgaan, boosheid. daarnaast heeft het ook weinig zin om herhaaldelijk te bespreken in welke shit hij verkeert, dat hij het slachtoffer is is al duidelijk.
helaas niet.quote:was het maar zo makkelijk.
ik weet de woonplaats niet maar in arnhem zit een bedrijf die hebben altijd wel mensen nodig.quote:op maandag 30 mei 2005 18:27 schreef meditrinea het volgende:
[..]
als je een adres hebt waar hij aan de slag kan, dan zou hij dolblij zijn!
2 ons per maand suf...quote:op maandag 30 mei 2005 18:30 schreef dromenvanger het volgende:
wie weet blowt hij zich zo suf, dat hij zich niet meer suffer kan roken. en dat het extreme suffe hem ertoe zet dat hij opstaat uit de dood.
hoe suf kan een mens zich blowen?
quote:op maandag 30 mei 2005 18:23 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zoalshetis was ooit 15. en een verschrikkelijk lastig kereltje. niet zozeer de drugs, maar andere dingen. toen besloten mijn ouder om me een jaar naar amerika te sturen.
ny city en country.quote:op maandag 30 mei 2005 18:34 schreef black_tulip het volgende:
[..]damn, ik wou dat ik op mijn 15e een lastig pubertje was.. gemiste kans
![]()
en ik ben er nu nog niet geweest![]()
waar ben je naartoe gegaan?
dit is speciaal uitzenbureau ervoor: http://2pointuitzendbureau.nl/opzoeknaarwerk/opzoeknaarwerk.htmlquote:op maandag 30 mei 2005 18:27 schreef meditrinea het volgende:
[..]
als je een adres hebt waar hij aan de slag kan, dan zou hij dolblij zijn!
hahahahaquote:op maandag 30 mei 2005 09:07 schreef hostimeister het volgende:
misschien moet jij je als ouder gewoon eens met je eigen zaken bemoeien, ipv het je puberzoontje ook nog eens moeilijk maken tijdens zijn puberteit, dan heeft zo'n joch het al moeilijk genoeg zonder dat een of ander mens zich ermee gaat bemoeien. als je een geode ouder was geweest dan had je misschien in eerste instantie niet zulke problemen gehad, wees dan ook consequent en blijf gewoon uit de buurt van je zoon, en ga nu niet ineens de 'goede' ouder uithangen...
hé, dit is echt superdesuper zeg! echt geweldig, een lichtpuntje. mijn zoon is ook helemaal enthousiast. heel erg bedankt!quote:op maandag 30 mei 2005 18:37 schreef schvvmert het volgende:
[..]
dit is speciaal uitzenbureau ervoor: http://2pointuitzendbureau.nl/opzoeknaarwerk/opzoeknaarwerk.html
toe maar, gelijk een van de hardste stukjes van amerikaquote:
graag gedaan. ik heb 't zelf ook een tijd gedaan toen ik in de shit zat.quote:op maandag 30 mei 2005 19:58 schreef meditrinea het volgende:
[..]
hé, dit is echt superdesuper zeg! echt geweldig, een lichtpuntje. mijn zoon is ook helemaal enthousiast. heel erg bedankt!![]()
en van mij natuurlijk hetzelfde. dank, mensen.quote:op maandag 30 mei 2005 22:31 schreef meditrinea het volgende:
mag ik jullie allemaal bedanken voor je bijdrage?
dat denk ik ook, als iemand van je steelt zou ik hem/haar zowiezo een klap geven... laat hem maar huur betalen idd... wil hij dat neit, dan gaat hij maar uit het huis. denk dat je niet zo tollerant moet zijn.quote:op zondag 29 mei 2005 20:13 schreef roellio het volgende:
ik denk dat een flink oudhollandsch pak voor de broek hier op de plaats is.
meditrinea is zijn moederquote:op vrijdag 3 juni 2005 18:33 schreef an24 het volgende:
meditrinea, ff een tjdje niet meegelezen, dus ff snel door de reacties gescrold. als ik dubbele, debiele opmerkingen maak, excuseer mij.
maar ff het volgende:
voel jij je schuldig, omdat je er een tijd niet bij hebt kunnen zijn? wil je iets inhalen em jezelf te bewijzen? als dit niet zo is, moet je het volgende als bullsjit beschouwen. is het wel zo:
je kun niets inhalen, met vadereigenschappen wordt je geboren of niet. als je er mee geboren wordt, kun je alles bijleren, ook als je er een tijd niet geweest bent. je neemt nu eenmaal dingen mee uit eigen ervaringen, eigen achtergrond. je eigen waarden en normen etc.
je hebt er mogelijk een tijd niet kunnen zijn voor je zoon, waardoor hij zich mogelijk heeft kunnen ontwikkelen in zijn persoonlijkheid, iets waar je tijdelijk geen invloed op hebt gehad. dit is nu eenmaal een feit, of je het wilt of niet. wat je absoluut niet moet doen is dat als je je schuldig voelt, je dit laten door schemeren bij je zoon, door nu onwijs intensief met hem bezig te zijn. je zoon is niet achterlijk, heeft heus wel door dat jij je mogelijk gefaald voelt als vader. door dat door te laten schemeren leg je ook druk bij hem neer die hij niet aankan. gevolg? blowen en zich isoleren. hij voelt zich al onzeker over zichzelf, maar nu moet hij ook nog eens doen met jou eigen onzekerheid.
zoals ik al zei, mogelijk is het allemaal bullsjit in jou situatie, maar ik heb hier al veel vaders mee zien worstelen, misschien dat jij iets hebt aan de ervaringen van andere vaders.
succes!
quote:op vrijdag 3 juni 2005 18:33 schreef an24 het volgende:
meditrinea, ff een tjdje niet meegelezen, dus ff snel door de reacties gescrold. als ik dubbele, debiele opmerkingen maak, excuseer mij.
maar ff het volgende:
voel jij je schuldig, omdat je er een tijd niet bij hebt kunnen zijn? wil je iets inhalen em jezelf te bewijzen? als dit niet zo is, moet je het volgende als bullsjit beschouwen. is het wel zo:
je kun niets inhalen, met vadereigenschappen wordt je geboren of niet. als je er mee geboren wordt, kun je alles bijleren, ook als je er een tijd niet geweest bent. je neemt nu eenmaal dingen mee uit eigen ervaringen, eigen achtergrond. je eigen waarden en normen etc.
je hebt er mogelijk een tijd niet kunnen zijn voor je zoon, waardoor hij zich mogelijk heeft kunnen ontwikkelen in zijn persoonlijkheid, iets waar je tijdelijk geen invloed op hebt gehad. dit is nu eenmaal een feit, of je het wilt of niet. wat je absoluut niet moet doen is dat als je je schuldig voelt, je dit laten door schemeren bij je zoon, door nu onwijs intensief met hem bezig te zijn. je zoon is niet achterlijk, heeft heus wel door dat jij je mogelijk gefaald voelt als vader. door dat door te laten schemeren leg je ook druk bij hem neer die hij niet aankan. gevolg? blowen en zich isoleren. hij voelt zich al onzeker over zichzelf, maar nu moet hij ook nog eens doen met jou eigen onzekerheid.
zoals ik al zei, mogelijk is het allemaal bullsjit in jou situatie, maar ik heb hier al veel vaders mee zien worstelen, misschien dat jij iets hebt aan de ervaringen van andere vaders.
succes!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |