ik ben het toch wel een beetje eens met leen, je houdt hem nog steeds een dak boven het hoofd, krijgt eten neem ik aan. geen idee of hij nog zak/kleedgeld krijgt. situaties zijn complex, maar als luiheid wordt getolereerd neemt het toe. ik had ook een keer een dip in mijn schoolcarriere en werd lui (heeft niets met blowen te maken overigens), maar ik ben er wel uitgekomen omdat mijn vader mij een figuurlijke schop onder de kont gaf, om aan het werk te gaan.quote:op zondag 29 mei 2005 23:54 schreef meditrinea het volgende:
veel reacties, dus veel te antwoorden. ik probeer even bij het begin te beginnen. allereerst leen bekkema. kijk leen, je kunt nu wel zeggen dat hij gewoon lui is en dat is hij waarschijnlijk ook, maar het is veel complexer dan alleen maar lui. ik ben momenteel echt behoorlijk hard tegen hem en daar bedoel ik mee dat ik gewoon recht voor z'n raap zeg waar het op staat, waar mijn grenzen zijn en waar hij zich aan heeft te houden. ik houd hem zeker niet de hand boven het hoofd, maar houd mezelf voor dat hoe zachter ik hem aanpak hoe meer hij de stront inzakt. dus probeer ik nu streng en rechtvaardig te zijn, maar toch ook liefdevol. waarmee ik bedoel: hij mag struikelen en ik wil hem ook best oprapen, maar hij moet het ook zelf vaak opknappen.
toch vind ik het absoluut niet verkeerd wat je had gedaan. op deze manier praat hij iig makkelijker over zn problemen met jou. als je er fel op tegen bent doet hij het wel stiekemquote:op zondag 29 mei 2005 23:54 schreef meditrinea het volgende:blala
dat je daarbij als ouder fouten maakt is logisch, je bent nu eenmaal een mens en niet perfect. maar toch kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dat heb gedaan.
volgens mij heeft het ook een beetje met leeftijd te maken. hij zit nu in de pubertijd en alles wat je zegt is slecht, niks is goed. over een jaar zal hij waarschijnlijk flink veranderen, vooral mbt zijn gedrag. aan jou de eer om dit alles een beetje soepel te laten verlopen zonder dat ie straks echt afhankelijk is van zn drugs... (dat moet echt minderen...). zijn gedachtengang veranderd in de loop van de tijd waarschijnlijk wel en dan zal hij ook meer aan de toekomst denken en meer gemotiveerd zijn om serieus aan een opleiding te beginnen.quote:samenvattend: ik wil de gebeurtenissen niet steeds als excuses gebruiken om hem zijn gang te laten gaan met het risico dat het straks echt fout gaat. hij is niet crimineel (behalve dan mijn geld pikken), maar gewoon artistiek en gevoelig, een dromer. hij is geen lieverdje, maar zit wel in de knoop. hij heeft de boel niet in de hand, dat mag duidelijk zijn. over het leger, ja daar hebben we over gesproken. hij kwam er zelf mee, het zou ene heel goede optie zijn. enkele dagen later krabbelde hij weer terug.
aan de ene kant is het leger wel goed... disipline, sport, vrijetijdsbesteding,collega( gezellig)quote:op maandag 30 mei 2005 00:26 schreef hal9000s het volgende:
meditrinea, mocht je zoon nog interesse hebben in het leger en met vragen zitten dan kun je me dr altijd op aanspreken. ik ben zelf sergeant in het leger, heb jarenlang bij de landmacht gezeten en nu in de luchtmacht. ik heb een redelijk brede en eerlijke visie op het geheel imho.
dus mocht het nodig zijn tik me ff aan
zeker maar ik heb het idee dat ie veel beter voor z'n ware passie kan gaan; muziek. als hij dat op een of andere manier kan combineren met opleiding/werk dan is het veel makkelijker om gemotiveerd te blijven denk ik.quote:op maandag 30 mei 2005 00:42 schreef murp het volgende:
[..]
aan de ene kant is het leger wel goed... disipline, sport, vrijetijdsbesteding,collega( gezellig)
wat speelt hij dan? en motiveer je hem daarbij ook?quote:op maandag 30 mei 2005 00:53 schreef hal9000s het volgende:
[..]
zeker maar ik heb het idee dat ie veel beter voor z'n ware passie kan gaan; muziek. als hij dat op een of andere manier kan combineren met opleiding/werk dan is het veel makkelijker om gemotiveerd te blijven denk ik.
eerdere quotes uit het topic:quote:op maandag 30 mei 2005 00:54 schreef murp het volgende:
[..]
wat speelt hij dan? en motiveer je hem daarbij ook?
quote:het enige waar hij zich thuisvoelt is op het podium want hij is echt een supergoeie muzikant die helemaal uit zijn dak gaat als hij staat te spelen. dat is dus wat hij het liefste doet.
ik ken 'm voor de rest persoonlijk niet hoor.quote:is van de rest naar de muziekwinkel gegaan en heeft daar allemaal spullen voor zijn gitaar gekocht.
tuurlijk.. maar dat is ook goed. probeer je zelf er een beetje bij te betrekken.. ga op gitaarles bij hem... misschien vind hij dat erg leuk...quote:op maandag 30 mei 2005 01:04 schreef meditrinea het volgende:
murp: electrische gitaar, akoustische gitaar, hij zingt een beetje en speelt drums. hij houdt van japanse rock, jazz, blues, hip hop, metal en flamenco, schrijft verder zijn eigen muziek en tekst. beetje ot, maar ik ben best trots op hem. en dat mag ondanks de ellende ook best wel.
pfff... stel je aan...quote:op zondag 29 mei 2005 19:40 schreef fritsvanegters het volgende:
stuur hem naar een psycholoog.
ik ken zijn boeken redelijk goed. een van mijn favoriete auteurs. castaneda had toch wel geheel andere motivaties dan alleen maar het ontvluchten van verantwoordelijkheid en realiteit. iets totaal anders dan het probleem van een suf-blowende puber.quote:op maandag 30 mei 2005 01:13 schreef zoalshetis het volgende:
ik heb alleen je opening gelezen en verder geen reacties. bij oude stammen worden jongeren ingeweid in de wereld van de 'drugs'. dit gaat vaak om zeer zware middelen. het feit dat de ouderen er belangstelling voor hebben en het niet alleen maar zien als 'eng' doet jongeren heel erg goed en ze worden er minder bevattelijk voor. sterker nog, ze zien het als een acceptatie dat ze ook volwassen worden en willen graag dat respect van ouderen.
toch wens ik je veel sterkte ts, het blijft moeilijk. maar er eerlijk en open over praten is beter dan verbieden of je openlijk zorgen maken, dat werkt averechts.
lees anders de teachings of don juan van carlos castaneda.
ik denk dat het lezen van don juan zeker wel inzicht geeft in het hoe en waarom van drugs. wellicht dat het ts helpt om met haar zoon er wat beter over te kunnen praten. je kan je die gebeurtenis toch wel herinneren waar de ouderen de jongeren meenemen om voor het eerst peyote te nemen? ook de zorgvuldigheid en de angstloosheid is fijn om te lezen denk ik.quote:op maandag 30 mei 2005 01:27 schreef seriewoordenaar het volgende:
[..]
ik ken zijn boeken redelijk goed. een van mijn favoriete auteurs. castaneda had toch wel geheel andere motivaties dan alleen maar het ontvluchten van verantwoordelijkheid en realiteit. iets totaal anders dan het probleem van een suf-blowende puber.
mannen zijn idd moeilijker te stoppen als ze verslaafd zijn en dat zijn ze ook nog eens sneller. kijk maar in de zorg of inrichtingen. wie is de man bij jullie die met hem kan praten?quote:op maandag 30 mei 2005 02:14 schreef meditrinea het volgende:
zoalshetis, ik heb als puber ook geblowd (ik ben nu 41) en mijn broer ook, die gebruikte zelfs heel veel en blowde iedere dag 25 piek weg en werd psychotisch. met ons allebei kwam het goed. mijn broer werkt inmiddels braaf bij de belasting en weet niet eens meer hoe wiet ruikt en ik ben journaliste geworden.![]()
ik ken castaneda natuurlijk (fantastisch evenals f. donner, kan je ook terence mckenna aanraden), in feite weet ik redelijk veel van drugs, ik woonde vroeger naast een vrouw die verslaafd was aan de heroine en geloof me, ik heb heel wat meegemaakt in die scene.wat ik verontrustend vind is het feit dat door het hoge thc gehalte cannabis nu langzamerhand als een harddrugs beschouwd gaat worden. twintig jaar geleden werd ook al gezegd dat teveel gebruiken verslaving in de hand kon werken, bij mij ging het niet zo ver, ik gebruikte het voor de lol, om me te ontspannen of om meer van seks te genieten. wat me bij mijn zoon zorgen baart is dat hij zegt dat hij het vreselijk lekker vindt en dat het het enige is behalve muziek waar hij nog plezier aan beleeft, bovendien doet hij het nu continu en dat is een groot verschil met mij. ik heb nooit moeite gehad om te stoppen, ook niet met roken of drinken, dus hoewel ik dat allemaal wel gedaan heb was er bij mij geen noodzaak. ik bespeur bij hem dus wel noodzaak en daarom heb ik deze noodkreet op dit forum gezet. want waar is de grens tussen gebruiken voor de lol en experimenteren, of gebruiken omdat je denkt dat je het leven niet meer aankan zónder? vanuit mijn eigen ervaring ben ik geneigd te zeggen dat het meevalt en dat er hoop is (er is altijd hoop) maar ik ben door alle klappen die hij heeft gehad ook heel bang dat hij het als vluchtmiddel blijft gebruiken.
![]()
een stoned (snot)aapje dus.quote:op zondag 29 mei 2005 17:15 schreef meditrinea het volgende:
ik ben ten einde raad en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met wat advies. mijn zoon, volgende maand achttien, blowt zich echt helemaal een aap.[
volgens mij is dat het hele probleem.quote:op maandag 30 mei 2005 04:06 schreef ilona-scuderia het volgende:
tja, daar doe je dus niks aan, dat overkomt je en je kan er wel over praten maar ook al zegt ie dat ie het niet meer zal doen, dan doet ie 't de volgende keer toch weer
leg je er bij neer en accepteer dat ie zo nu en dan stoned is...
quote:op maandag 30 mei 2005 09:07 schreef hostimeister het volgende:
misschien moet jij je als ouder gewoon eens met je eigen zaken bemoeien, ipv het je puberzoontje ook nog eens moeilijk maken tijdens zijn puberteit, dan heeft zo'n joch het al moeilijk genoeg zonder dat een of ander mens zich ermee gaat bemoeien. als je een geode ouder was geweest dan had je misschien in eerste instantie niet zulke problemen gehad, wees dan ook consequent en blijf gewoon uit de buurt van je zoon, en ga nu niet ineens de 'goede' ouder uithangen...
hoe bedoel je ditquote:op maandag 30 mei 2005 09:11 schreef displission het volgende:
dan nog kan iemand tot innekeer komen vdo28.
tuurlijk kan iemand dan nog wel tot innekeer komen.quote:op maandag 30 mei 2005 09:16 schreef displission het volgende:
nee..het ging over de blowende tiener
je kwam "toevallig" net tussendoor
zoals ik al zei, een ouder die meent dat je desbetreffend gedrag ineens kan bestraffen zonder ooit nog maar eens erge sancties opgelegd te hebben. ineens de ouder gaan uithangen werkt niet, consequent in je gedrag jegens je kinderen dat werkt wel.quote:op maandag 30 mei 2005 09:21 schreef vdo28 het volgende:
[..]
tuurlijk kan iemand dan nog wel tot innekeer komen.
maar toch heb ik het idee dat ts te laks was.., en vooral dat die zoon een positief voorbeeld moet hebben....
hij zit nu waarschijnlijk in een kringetje van mensen met dit gedrag...
we hebben het opgenomen in het dossier en zullen bij de volgende vergadering rekeninghouden met uw inzichten....quote:op maandag 30 mei 2005 09:25 schreef hostimeister het volgende:
[..]
ik concludeer daarom ook dat ts gewoon een slechte ouder is...
speel open kaart met hem, ga niet betuttelen. hij blijft in de slachtoffer rol hangen!quote:op zondag 29 mei 2005 21:09 schreef meditrinea het volgende:
we zitten daar met z'n allen vanwege hem. daarvoor waren enkele gesprekken nodig met ons als gezin en de therapie gaat nu met hem alleen verder om te kijken hoe hij geholpen kan worden.
dat is een criminele activiteit. besides, als hij van zn moeder jat, dan heeft hij geen schaamte om ook van anderen te kunnen jatten mocht het erop aan komen.quote:hij is niet crimineel (behalve dan mijn geld pikken),
types zoals jij zorgen voor die draaideur crimineeltjes, het begint met geld gappen van je ouders en voor je het weet... als jij iets dergelijks voortbrengt hoef ik je niet eens te kennen om te concluderen dat je een ontiegelijk slechte ouder bent...quote:op maandag 30 mei 2005 11:10 schreef meditrinea het volgende:
nou ja hostimeister, je kent me helemaal niet, dus ik concludeer daaruit dat hjij last hebt van je eigen projecties. jij kunt helemaal niet weten of ik mij nu ineens zorgen begin te maken en plots de goede ouder wil uithangen. ik ben gewoon een goede ouder die af en toe fouten maakt, simpel. ik negeer je geklets dan ook verder want het slaat als lul op dirk. bovendien, als je geen constructieve bijdrage kunt leveren aan deze topic dan verzoek ik je met klem heel rap op te zouten.
ach jochie, probeer eerst eens zelf kinderen groot te brengen voordat je dit soort kortzichtige onzin zegt.quote:op maandag 30 mei 2005 11:22 schreef hostimeister het volgende:
[..]
types zoals jij zorgen voor die draaideur crimineeltjes, het begint met geld gappen van je ouders en voor je het weet... als jij iets dergelijks voortbrengt hoef ik je niet eens te kennen om te concluderen dat je een ontiegelijk slechte ouder bent...
kinderen zijn gewoon niet aan jou besteedt klaarblijkelijk...
wat heeft hij er mee te makenquote:op maandag 30 mei 2005 11:10 schreef meditrinea het volgende:
want het slaat als lul op dirkh.
ik.quote:op maandag 30 mei 2005 02:18 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
mannen zijn idd moeilijker te stoppen als ze verslaafd zijn en dat zijn ze ook nog eens sneller. kijk maar in de zorg of inrichtingen. wie is de man bij jullie die met hem kan praten?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |