nee, dat zou iedereen moeten doen.quote:op zondag 29 mei 2005 20:20 schreef varr het volgende:
jammer dat veel jongeren tegenwoordig zo 24/7 stoned zijn...
lukt hem nooitquote:op zondag 29 mei 2005 20:39 schreef vdo28 het volgende:
mijn two cents, ik denk dat hij positieve invloed moet hebben van iemand waar hij tegenop kan kijken die niet blowt e.d....
waardoor hij weer wat beter naar het leven kijkt en inziet dat het eigenlijk maar een tijdelijk pleziertje is dat blowen....
dit is niet waar. hij is gewoon lui en wil gewoon niks. simpel zat. vervolgens gaat hij net doen alsof hij alles toch niet kan zodat hij ook niks hoeft te doen en het lijkt hem aardig te lukken. hij kan best wel dingen presteren maar hij kiest daar zelf niet voor omdat dit leven hem zo goed bevalt.quote:op zondag 29 mei 2005 20:37 schreef copycat het volgende:
wat een fatalistische zoon heb je. alles is bij voorbaat gedoemd te mislukken in zijn mindset. en de hele dag door blowen versterkt dat waarschijnlijk ook.
vandaar ook:quote:op zondag 29 mei 2005 21:27 schreef #ANONIEM het volgende:
ga hem niet te zacht behandelen omdat jullie gezin niet te streng is en omdat je het gevoel hebt dat hij problemen heeft want hij maakt die problemen zelf. en als je het mij vraagt maakt hij zelf bewust die problemen omdat hij weet dat hij ermee weg kan komen.
tot nu toe wordt er blijkbaar steeds toegegeven aan de zoon des huizes. duidelijke grenzen stellen en ze ook consequent handhaven zou idd ook wel eens goed voor 'm kunnen zijn.quote:op zondag 29 mei 2005 20:37 schreef copycat het volgende:
ik heb het gevoel alsof je tolerantie je tot een deurmat gemaakt heeft.
strepen---> staan.
misschien is het goed om eerst uit te zoeken waarom hij blowt. wat is er al met de therapeut besproken? zit er onrust in zijn lijf, is hij lui, depressief, heeft hij adhd? een gezinstherapeut zou kunnen voorstellen om eerst eens een psychologisch onderzoek te laten doen.quote:op zondag 29 mei 2005 17:15 schreef meditrinea het volgende:
ik ben ten einde raad en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met wat advies. mijn zoon, volgende maand achttien, blowt zich echt helemaal een aap.![]()
wij zijn redelijk tolerant, maar dit loopt de spuigaten uit. ik weet niet meer wat ik moet doen want alles wat ik zeg is tegen dovemansoren (lees suf hoofd) gezegd. wat me met name zorgen baart is het feit dat hij van de vroege ochtend tot de diepe nacht stoned is en dat hij liegt en bedriegt. hij beweert dat blowen het enige is, behalve muziek, dat hem vreugde geeft, dat hij geen doel heeft in zijn leven anders dan muzikant worden, waarvan hij ook nog eens denkt dat het nauwelijks haalbaar is omdat hij geen geld heeft.
'zoek dan een baantje,' zeg ik, maar bij alles heeft hij wel een excuus om het niet te doen zoals: ';jij denkt misschien dat baantjes voor het oprapen liggen, maar geloof me dat is dus niet zo' of 'je begrijpt me niet.'
dat gaat dan natuurlijk ook nog eens met schelden gepaard als dom wijf, of iets dergelijks (soms nog erger).
waarschijnlijk heeft hij last van faalangst, hij kan in ieder geval niet zo goed overweg met afwijzing. ik heb er een tijdje geleden voor gezorgd dat hij ergens aan de slag kon, maar drie weken later was hij ontslagen. het geld dat hij daarvan heeft ontvangen zou hij gebruiken om zijn vrienden en mij af te betalen, maar hij heeft zijn 'dealer' zo noemt hij het zelf, afbetaald en is van de rest naar de muziekwinkel gegaan en heeft daar allemaal spullen voor zijn gitaar gekocht. zijn vrienden zijn woest op hem en ik natuurlijk ook, om over mijn man (niet zijn vader) maar te zwijgen. ik ben doodsbang dat hij afglijdt en straks helemaal niks meer wil, nu komt er af en toe nog een zinnig woord uit, maar die zijn steeds maar tijdelijk. hij belooft namelijk veel, maar komt vrijwel niks na, houdt dingen ook niet vol. zijn school heeft hij niet afgemaakt, hij doet nu avondschool en zegt nu al dat hij het toch niet gaat redden. ondertussen klaagt hij steen en been dat hij geen geld heeft. en krijgt hij het niet, dan neemt hij het, stelen dus van mij. ik heb hem twee maanden geleden het huis uitgemieterd omdat ik het spuugzat was en heb hem toch weer in huis genomen omdat hij beterschap beloofde.
thuis voert hij helemaal niks uit overigens. alles wat je vraagt is hem teveel. ondertussen heeft hij continu commentaar over hoe wij de zaken hier aanpakken.
vanochtend heb ik een stevig gesprek met hem gevoerd toen ik erachter kwam dat hij het geld aan zijn 'dealer' heeft gegeven en gedreigd dat ik die vent ga opzoeken en hem ga aangeven of iets ergers doe. en ik ben ook echt van plan om iets te ondernemen want zo kan het niet langer. wie heeft iets soortgelijks meegemaakt?
niet helemaal mee eens. in de periode dat ik extreem blowde (en nu nog steeds eigenlijk wel) wilde ik het liefst zo vrij mogelijk gelaten worden en als het even kon hadden mijn ouders aan de andere kant van de wereld gewoon. iets dat nog steeds wel het geval isquote:op zondag 29 mei 2005 22:14 schreef an24 het volgende:
[..]
voor jou zelf: probeer te accepteren dat je zoon zelf deze keuze maakt. hij wil zich "volwassen en autonoom opstellen", helaas zal hij moeten leren dat volwassen keuzes ook betekent dat je moet reflecteren en moet leren van fouten. laat weten dat je hem die ruimte geeft. verder hoop ik dat je jezelf ook een beetje in de gaten houdt. zie jezelf niet als falende ouder. het is niet goed voor jezelf, daarnaast geef je je zoon onbewust een verantwordelijkheid mee die niet bij hem hoort.
iedere situatie is anders he. er zijn meerdere opties. jij gaf je "vrijheid" optie al aan, ik bekijk ook even de andere kant, want niet iedereen blowt om dezelfde reden en op dezelfde manier. hoe meer optie's ts leest, hoe meer kans op herkenbaarheid. zo kan hij kijken met welke ervaringen hij het meeste kan.quote:op zondag 29 mei 2005 22:26 schreef thomas b. het volgende:
[..]
niet helemaal mee eens. in de periode dat ik extreem blowde (en nu nog steeds eigenlijk wel) wilde ik het liefst zo vrij mogelijk gelaten worden en als het even kon hadden mijn ouders aan de andere kant van de wereld gewoon. iets dat nog steeds wel het geval is
het punt is dat het dan zeker niet beter wordt. d'r heeft heeft die zelfdiscipline nou eenmaal niet, want dan was dat eerder wel gebleken. het moet er ingedrild worden, maar niet op die manier dat het allemaal alleen maar kutter voor 'm wordt. wat voor mij hielp is het minder worden van de stimulans en de aanleiding om te gaan blowen.
en pak z'n passport af, want anders zit ie als ie straks 18 is alleen nog maar in de shop
waarom bootcamp?? er zijn vele richtingen in het leger, hij hoeft echt niet per se soldaat te worden. je begint wel met een basis training voor een aantal maanden, daarna kan je echt veel kanten op, ook de muziek (dat is toch wat hij wilt, maak ik uit het verhaal op). in het begin is het waarschijnlijk wel afzien voor hem, maar met de juiste steun zal hij daar wel doorheen komen. maar dan is het wel noodzakelijk dat hij er zelf ook achter staat. dus ik zou eerst goed vooronderzoek houden zodat precies aan hem vertelt kan worden wat er allemaal mogelijk is. zodat hij niet gelijk al afknapt op het woord leger.quote:op zondag 29 mei 2005 22:41 schreef copycat het volgende:
dat vind ik dan wel weer heel rigoreus... het nederlandse leger als soort bootcamp voor blowmonkies...
alhoewel... is het ooit anders geweest?![]()
ik heb regelmatig anders meegemaaktquote:op zondag 29 mei 2005 22:47 schreef sport_life het volgende:
in het leger leert ie dat blowen wel af hoor... als ik al die verhalen hoor. (excollega zit er)
dat is ook waarom hij er zelf achter moet staan. hij moet het leger ingaan omdat hij dat wil en niet omdat hij van het blowen af moet komen. dat is maar een bijkomstigheid.quote:op zondag 29 mei 2005 22:45 schreef hal9000s het volgende:
hmmm, het leger lijkt me niet zo'n geweldig idee eerlijk gezegd. zowiezo zitten ze daar echt niet op probleem blowers te wachten die van hun verslaving afwillen, tel daarbij het risico op dat als je betrapt wordt via bijvoorbeeld een urinetest, dat je gelijk oneervol ontslagen wordt, nooit meer bij een overheidsinstantie kunt werken, en je ook nog eens mag verklaren bij je nieuwe werkgever waarom je oneervol ontslagen bent bij defensie.
tuurlijk maar ik krijg er zo'n 'laatste redmiddel' gevoel bij. een opleiding bij defensie eist fysiek en mentaal behoorlijk wat van je en het is beter om je zaakjes in orde te hebben voordat je zo'n opleiding ingaatquote:op zondag 29 mei 2005 22:49 schreef rvd1985 het volgende:
[..]
dat is ook waarom hij er zelf achter moet staan. hij moet het leger ingaan omdat hij dat wil en niet omdat hij van het blowen af moet komen. dat is maar een bijkomstigheid.
het eist inderdaad veel van je, daar heb je helemaal gelijk in. maar ik heb vaker gezien dat mensen er in gingen die in een soort gelijke situatie zaten en die zijn er veel mee opgeschoten. een vriend van mij blowde ook erg veel, maar hij wilde graag het leger in. dat heeft hij dus gedaan. in het begin in de periode dat hij in dienst trad stak hij er af en toe nog wel eens eentje op als hij in het weekend thuis kwam, maar op een gegeven moment is hij er helemaal van af gestapt.quote:op zondag 29 mei 2005 22:52 schreef hal9000s het volgende:
[..]
tuurlijk maar ik krijg er zo'n 'laatste redmiddel' gevoel bij. een opleiding bij defensie eist fysiek en mentaal behoorlijk wat van je en het is beter om je zaakjes in orde te hebben voordat je zo'n opleiding ingaat
da's knap van 'm en zeker een goede zaak, maar net zoals in de burgermaatschappij zal hij ook tegen verleidingen aan lopen in het leger.quote:op zondag 29 mei 2005 23:01 schreef rvd1985 het volgende:
[..]
het eist inderdaad veel van je, daar heb je helemaal gelijk in. maar ik heb vaker gezien dat mensen er in gingen die in een soort gelijke situatie zaten en die zijn er veel mee opgeschoten. een vriend van mij blowde ook erg veel, maar hij wilde graag het leger in. dat heeft hij dus gedaan. in het begin in de periode dat hij in dienst trad stak hij er af en toe nog wel eens eentje op als hij in het weekend thuis kwam, maar op een gegeven moment is hij er helemaal van af gestapt.
is iig een goed begin imo...quote:op zondag 29 mei 2005 23:09 schreef hal9000s het volgende:
[..]
wat het leger wel biedt is natuurlijk een structuur in je leven, wat inkomen en wat meer zekerheid, maar het is niet zo dat je helemaal gecontroleerd gaat worden....de eerste 4 maanden van de initiele opleiding mischien maar daarna ben je gewoon weer op jezelf aangewezen en is het de bedoeling dat je genoeg zelfdiscipline opgebouwt hebt in die eerste periode, er bestaat dan altijd een kans dat je weer terug kunt vallen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |