abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_27456998
ik ben ten einde raad en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met wat advies. mijn zoon, volgende maand achttien, blowt zich echt helemaal een aap.
wij zijn redelijk tolerant, maar dit loopt de spuigaten uit. ik weet niet meer wat ik moet doen want alles wat ik zeg is tegen dovemansoren (lees suf hoofd) gezegd. wat me met name zorgen baart is het feit dat hij van de vroege ochtend tot de diepe nacht stoned is en dat hij liegt en bedriegt. hij beweert dat blowen het enige is, behalve muziek, dat hem vreugde geeft, dat hij geen doel heeft in zijn leven anders dan muzikant worden, waarvan hij ook nog eens denkt dat het nauwelijks haalbaar is omdat hij geen geld heeft.
'zoek dan een baantje,' zeg ik, maar bij alles heeft hij wel een excuus om het niet te doen zoals: ';jij denkt misschien dat baantjes voor het oprapen liggen, maar geloof me dat is dus niet zo' of 'je begrijpt me niet.'
dat gaat dan natuurlijk ook nog eens met schelden gepaard als dom wijf, of iets dergelijks (soms nog erger).
waarschijnlijk heeft hij last van faalangst, hij kan in ieder geval niet zo goed overweg met afwijzing. ik heb er een tijdje geleden voor gezorgd dat hij ergens aan de slag kon, maar drie weken later was hij ontslagen. het geld dat hij daarvan heeft ontvangen zou hij gebruiken om zijn vrienden en mij af te betalen, maar hij heeft zijn 'dealer' zo noemt hij het zelf, afbetaald en is van de rest naar de muziekwinkel gegaan en heeft daar allemaal spullen voor zijn gitaar gekocht. zijn vrienden zijn woest op hem en ik natuurlijk ook, om over mijn man (niet zijn vader) maar te zwijgen. ik ben doodsbang dat hij afglijdt en straks helemaal niks meer wil, nu komt er af en toe nog een zinnig woord uit, maar die zijn steeds maar tijdelijk. hij belooft namelijk veel, maar komt vrijwel niks na, houdt dingen ook niet vol. zijn school heeft hij niet afgemaakt, hij doet nu avondschool en zegt nu al dat hij het toch niet gaat redden. ondertussen klaagt hij steen en been dat hij geen geld heeft. en krijgt hij het niet, dan neemt hij het, stelen dus van mij. ik heb hem twee maanden geleden het huis uitgemieterd omdat ik het spuugzat was en heb hem toch weer in huis genomen omdat hij beterschap beloofde.
thuis voert hij helemaal niks uit overigens. alles wat je vraagt is hem teveel. ondertussen heeft hij continu commentaar over hoe wij de zaken hier aanpakken.
vanochtend heb ik een stevig gesprek met hem gevoerd toen ik erachter kwam dat hij het geld aan zijn 'dealer' heeft gegeven en gedreigd dat ik die vent ga opzoeken en hem ga aangeven of iets ergers doe. en ik ben ook echt van plan om iets te ondernemen want zo kan het niet langer. wie heeft iets soortgelijks meegemaakt?

[ Bericht 2% gewijzigd door Meditrinea op 29-05-2005 17:23:59 ]
  zondag 29 mei 2005 @ 17:34:43 #2
33160 akkien
nemo in amore videt
pi_27457599
ik heb zoiets niet meegemaakt. ben zelf 19, ...
maar het probleem is dat het voor hem ws. ook niet zo simpel is. hij zit vast in een wereldje waar mensen hem accepteren als hij zo doet. en hem misschien dan alleen accepteren (op zijn ouders na dan). ook al zou hij anders willen, ik denk dat hij dat misschien wel niet durft, of de stap niet kan maken.

volgens mij is de enige echte oplossing dan ook om die hele wereld op te geven en ergens anders compleet opnieuw te beginnen. maar dat is natuurlijk veel makkelijker gezegd dan gedaan.

lastig hoor, veel sterkte in ieder geval

aanvulling: ik ken wel mensen die nog net een stapje erger veslaafd waren ana de heroine, en zij kickten steeds af maar kwamen vervolgens weer hun oude vrienden tegen en begonnen weer opnieuw. nu pas nadat er hulp is gezocht die 24 uur per dag toezicht inhoud gaat het goed. maar zoiets gaat alleen goed als iemand er zelf ook 100% achter staat.
imagination is more important than knowledge
  zondag 29 mei 2005 @ 19:12:18 #3
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_27460472
pfff, wat lijkt me dat lastig zeg! volgens mij doe je het, in de ogen van je zoon, toch nooit goed.
ik heb er geen ervaring mee, maar wil je wel heel veel sterkte wensen.
ik hoop dat er bruikbare tips voorbij gaan komen
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  Jubileum moderator zondag 29 mei 2005 @ 19:38:09 #4
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27461226
wat vreselijk moeilijk dit. ik heb helaas ook geen tips voor je. ik vraag me ook af of hier het "juiste" publiek zit voor je vraag. over het algemeen zijn het toch vaak "jonge" ouders.
wat mij betreft mag het hier blijven staan maar als je liever een schopje r&p hebt hoor ik het graag.
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_27461287
stuur hem naar een psycholoog.
Het gaat slecht, maar verder gaat het goed.
pi_27461321
behalve jij (u) is er verder niet echt iemand die hem zegt dat hij moet ophouden, of dat het verkeerd wat hij doet lijkt mij. het gaat er dus om dat hij gaat beseffen wat hij allemaal aan het verkloten is. ik ben zelf geen ouder (volwassene), ben pas 16, maar ik had ook diverse problemen waar ik me zelf uit moest halen. mensen kunnen zeggen wat ze willen tegen iemand, maar zolang diegene er neit achterstaat, gebeurt er niks. wellicht is het verstandig om met uw zoon eens bij een kliniek te gaan kijken/informeren.

in ieder geval, veel succes.
© ©
pi_27461685
hem naar een psycholoog sturen zou niet zo'n raar idee zijn. ik weet alleen niet of hij dat wel vrijwillig zou doen. mijn ex vriend kwam op een gegeven moment in een vergelijkbare situatie - van school getrapt, geen baan, geen geld, en het geld dat hij had ging naar wiet. "de samenleving" kreeg de schuld van al zijn problemen.

zijn ouders hebben gezegd dat hij huur moest betalen als hij niet meer naar school ging. zodoende moest hij werken en dat ging toen wel redelijk goed.

verder vond hij uiteindelijk een soort van doel in z'n leven waar hij nu naartoe leeft; als je een passie hebt kan je er veel voor over hebben. maar het lijkt alsof je zoon al zijn muziek heeft... lastig.

ik weet niet of je er iets aan hebt. als je vragen hebt over deze situatie - ik was er redelijk nauw bij betrokken - ga je gang. in ieder geval veel succes en sterkte.
POLLETJE PREE MUURSCHILDERINGEN! Facebook en website
pi_27462133
niet zo zeuren (als je dat doet)

dat zorgt voor meer afstand. ik zou proberen uit te stralen dat ik hem ook accepteer ondanks dat hij nu dom bezig is. ik weet ongeveer hoe die gesprekken gaan over blowen en ouders. en dat zorgt voor een grote afstand tussen ouders en kinderen.

verder zou ik hem niet sponseren en zorgen dat hij geen geld jat. dat lijkt makkelijk, maar is nog veel lastiger. hopen dat hij inziet dat hij een baan nodig heeft om zijn lifestyl te financieren. als hij die baan krijgt, krijgt hij minder kans om te blowen (onder werk gaat vaak niet) en zorgt voor regelmaat (gadver wat een goor woord is dat toch.. ). misschien heb je zo kans dat het gaat verschuiven in zijn vriendengroep. en dat hij wat "smokevriendjes" inruilt voor andere vrienden.

verder zou ik blijven proberen tolerant te blijven en zodoende afspraken met hem te maken. zo als alleen in het weekend blowen, of alleen na 8 uur 's avonds. verder bereik je met tolerant zijn, dat hij altijd weet dat hij terug bij je kan komen. want misschien krijgt hij na een aantal jaartjes smoken wel een dipje.. en dan is het altijd fijn als jij er op dat moment staat.

verder veel succes en vergeet vooral niet aan jezelf te denken.
pi_27462260
ik denk dat een flink oudhollandsch pak voor de broek hier op de plaats is.
  zondag 29 mei 2005 @ 20:16:29 #10
16715 Mylene
*schatje*
pi_27462330
dat hij geld van je steelt is natuurlijk onacceptabel. ik zou daarom indien hij zoiets nog een keer flikt meteen de politie bellen. ik denk dat ie dan wel goed zal schrikken.
pi_27462338
momenteel lopen wij al bij een gezinstherapeut, hij ging de keer daarop niet en nu is er weer een nieuwe afspraak gemaakt waar hij zelf om heeft gevraagd. dus dat is in ieder geval een stap in de goede richting, maar we moeten afwachten of het helpt. ik ben, zoals ik al liet weten, redelijk tolerant. wij staan zelfs helemaal niet afwijzend tegenover blowen, maar voor alles geldt natuurlijk wel dat je maat moet kunnen houden. hij kan dat niet, en geeft de schuld aan van alles en nog wat. het probleem is bijzonder complex, maar ik zit er zo dicht op dat ik misschien ook niet helder genoeg kan zien hoe ik dit zou kunnen oplossen, als ik het al zou kunnen. en lois, ja, geef me maar een schopje naar een andere rubriek, want het iswaar, dit is eigenlijk meer een gedeelte voor jonge ouders en dit pas er wellicht niet zo goed in.
in iedergeval bedankt voor de reacties tot dusver.
pi_27462340
masturbeert hij zich ook suf? want dan is het gewoon een doorsnee puber
  zondag 29 mei 2005 @ 20:20:00 #13
69191 Varr
Hier ben ik, hierzo!!
pi_27462428
jammer dat veel jongeren tegenwoordig zo 24/7 stoned zijn...
pi_27462477
hoeveel blowt'ie precies? en die gezinstherapeut, daar zitten jullie dus met z'n allen?
niet de vervaarlijke schaduw
met zijn dikke pens vol pistolen
beiden ingevet als een locomotief onder nul
  Jubileum moderator zondag 29 mei 2005 @ 20:28:42 #15
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27462678
schopje richting r&p vanuit oud
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
pi_27462822
quote:
op zondag 29 mei 2005 20:20 schreef varr het volgende:
jammer dat veel jongeren tegenwoordig zo 24/7 stoned zijn...
nee, dat zou iedereen moeten doen.
  zondag 29 mei 2005 @ 20:37:15 #17
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_27462919
past hier prima, inderdaad .

wat een fatalistische zoon heb je. alles is bij voorbaat gedoemd te mislukken in zijn mindset. en de hele dag door blowen versterkt dat waarschijnlijk ook. ik hou zelf ook wel van een blowtje, maar de hele dag door... ik word al suf als ik er aan denk.

je hebt hem dus al een keer het huis uitgebonjourd, maar hem terug genomen omdat ie beterschap beloofde. een belofte die hij dus klaarblijkelijk niet kan (die naast 'wil' op het kerkhof ligt) waarmaken.

tolerantie is goed, maar ik heb het gevoel alsof je tolerantie je tot een deurmat gemaakt heeft.
strepen---> staan.

goed dat die therapie weer hervat wordt!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_27462983
mijn two cents, ik denk dat hij positieve invloed moet hebben van iemand waar hij tegenop kan kijken die niet blowt e.d....
waardoor hij weer wat beter naar het leven kijkt en inziet dat het eigenlijk maar een tijdelijk pleziertje is dat blowen....
Ga eens naar www.thehungersite.com en klik elke dag een keer.
pi_27463486
misschien wordt het een beroemd rapper, net als snoop dogg, en dan wordt blowen zijn handelsmerk
pi_27463676
grappig hoor jopido. dat weet ik niet, maar hij heeft genoeg vriendinnen.
pi_27463793
lost format, we zitten daar met z'n allen vanwege hem. daarvoor waren enkele gesprekken nodig met ons als gezin en de therapie gaat nu met hem alleen verder om te kijken hoe hij geholpen kan worden.
pi_27463910
quote:
op zondag 29 mei 2005 20:39 schreef vdo28 het volgende:
mijn two cents, ik denk dat hij positieve invloed moet hebben van iemand waar hij tegenop kan kijken die niet blowt e.d....
waardoor hij weer wat beter naar het leven kijkt en inziet dat het eigenlijk maar een tijdelijk pleziertje is dat blowen....
lukt hem nooit
pi_27463983
ik ben zelf geen ouder, maar ik heb ook in zo´n periode gezeten waarin ik 24/7 stoned was. (tussen de periode van 16 t/m 18 ongeveer)

doordat zoveel blowen raken mensen geisoleerd in zichzelf.
niks interesseert je eigenlijk, sociale contacten gaan achteruit als je hele dag zo stoned als een garnaal bent. het beste is natuurlijk als je vrienden heb die hetzelfde doen.
dus hele dag met hun hangen overal, en maar blowen en blowen.
ruzie met ouders, al me geld telkens spenderen aan wiet.
dat was gewoon steeds 25 gulden per dag aan wiet roken, en als het aan wiet gaat, dan kom je wel aan dat geld. beetje van ouders stelen, beetje van vrienden lenen (en nooit teruggeven).
en zo gaat het door.

wat bij mij geholpen heeft is dat ik in een andere omgeving ben gezet.
totaal met andere mensen omging. heb ik andere prioriteiten gesteld.

bij mij heeft dat dus geholpen, uit ervaring ben ik nu dus wel wat voorzichtiger met welke vrienden ik nu over de vloer laat komen.
pi_27464058
maar nu ben je gestopt space-chinees?
pi_27464380
quote:
op zondag 29 mei 2005 20:37 schreef copycat het volgende:
wat een fatalistische zoon heb je. alles is bij voorbaat gedoemd te mislukken in zijn mindset. en de hele dag door blowen versterkt dat waarschijnlijk ook.
dit is niet waar. hij is gewoon lui en wil gewoon niks. simpel zat. vervolgens gaat hij net doen alsof hij alles toch niet kan zodat hij ook niks hoeft te doen en het lijkt hem aardig te lukken. hij kan best wel dingen presteren maar hij kiest daar zelf niet voor omdat dit leven hem zo goed bevalt.

je hoeft me niet te geloven. maar deze persoon heeft geen psycholoog nodig maar gewoon een harde aanpak en anders rot hij maar op. natuurlijk heeft hij zelf wel een beetje het gevoel dat hij een psycholoog kan gebruiken want hij zal vast ook wel niet 100% normaal denken, maar ik wil wel zeggen dat het toch voor waarschijnlijk een groot deel zijn eigen keus is om dit leven te lijden als ik de tekst zo lees. ga hem niet te zacht behandelen omdat jullie gezin niet te streng is en omdat je het gevoel hebt dat hij problemen heeft want hij maakt die problemen zelf. en als je het mij vraagt maakt hij zelf bewust die problemen omdat hij weet dat hij ermee weg kan komen.

lees goed: bewust
  zondag 29 mei 2005 @ 21:38:57 #26
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_27464734
quote:
op zondag 29 mei 2005 21:27 schreef #ANONIEM het volgende:
ga hem niet te zacht behandelen omdat jullie gezin niet te streng is en omdat je het gevoel hebt dat hij problemen heeft want hij maakt die problemen zelf. en als je het mij vraagt maakt hij zelf bewust die problemen omdat hij weet dat hij ermee weg kan komen.
vandaar ook:
quote:
op zondag 29 mei 2005 20:37 schreef copycat het volgende:
ik heb het gevoel alsof je tolerantie je tot een deurmat gemaakt heeft.
strepen---> staan.
tot nu toe wordt er blijkbaar steeds toegegeven aan de zoon des huizes. duidelijke grenzen stellen en ze ook consequent handhaven zou idd ook wel eens goed voor 'm kunnen zijn.
  zondag 29 mei 2005 @ 21:46:35 #27
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_27464972
ik zou hem zodra hij me uitschold buiten zetten voor een paar uur, en steeds langer. en zodra hij geblowd heeft een week lang opsluiten. ik ben zelf 21 maar ik zou nog liever doodgaan van de honger dan mijn moeder bestelen, als je dat doet zit er iets niet goed in je hoofd.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  zondag 29 mei 2005 @ 21:50:48 #28
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27465100
ik denk dat een hardere aanpak hem juist contra productieve werking zal hebben gezien z'n problematiek en z'n puberale gedrag
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
pi_27465808
ik snap je zoon.
ben zelf net 18 en het gaat de laatste tijd wat beter, maar ik heb me de afgelopen 2 jaar echt sufgeblowd. heb ook de consequenties moeten ondergaan door een jaar te blijven zitten. het was bij ons echt van... tussenuur--> smoken! gezien het feit dat we iedere dag wel een paar tussenuren hadden deden we dus weinig anders. de laatste tijd blow ik minder, maar eigenlijk nogsteeds veel te veel. je zoon zal (iig tegen zichzelf) ook zo eerlijk zijn.
ons groepje, of iig een paar daarvan, zaten er nog zwaarder in dan ik. een paar lopen momenteel ook bij psychotherapeut en het gaat beter.
wat bij mij de truuk is geweest om minder te gaan blowen, is de stimulans weghalen. de gasten die het ergst waren in ons groepje zijn van school af en dat scheelt een hoop. ik blow ook nooit meer onder schooltijd. dit zal moeilijk zijn, want ik neem aan dat ie gewoon met z'n maten onder schooltijd nog zovaak gaat blowen.
voor mij was het echt een van de weinige mogelijkheden om al de teringzooi en kleine kutdingetjes die het met zich meebrengt te ontsnappen. dat is het voor je zoon ook, want ik weet zeker dat hij niets liever wil dan stoppen (of minderen iig). het wordt 'm alleen zo zwaar in de weggelegd door het leven. altijd gezeik; is het niet met ouders dan is het wel met school of vrienden of met meisjes. allemaal dingen waardoor je sneller naar de wiet gaat grijpen. mijn ouders hebben er niet echt oplettend naar gekeken. belangrijkste reden was ook dat ze er niet zo op de hoogte waren als jij. jij weet het, dus dat betekent dat je een troef in handen hebt. het is kut voor hem en hij zal je er niet aardiger door gaan vinden maar ga opletten wat hij doet. zorg dat ie optijd thuis is, dat ie niet "even uurtje" naar buiten gaat en dat ie bij z'n dagelijkse taken geen mogelijkheid heeft om te gaan smoken. uiteindelijk zal ie ondervinden dat het met minder wiet een stuk fijner is. het punt is een beetje de angst die je onder ogen moet zien en met de realiteit geconfronteerd moet worden als je niet stoned bent. en dat is heel moeilijk voor een verslaafde blower. het verslaafd zijn bij blowen is namelijk iets puur psychisch, het zit gewoon tussen je oren. en om het daar tussenuit geramd te krijgen moet die dagelijkse routine onderbroken worden.
pi_27465842
quote:
op zondag 29 mei 2005 17:15 schreef meditrinea het volgende:
ik ben ten einde raad en ik hoop dat iemand hier mij kan helpen met wat advies. mijn zoon, volgende maand achttien, blowt zich echt helemaal een aap.
wij zijn redelijk tolerant, maar dit loopt de spuigaten uit. ik weet niet meer wat ik moet doen want alles wat ik zeg is tegen dovemansoren (lees suf hoofd) gezegd. wat me met name zorgen baart is het feit dat hij van de vroege ochtend tot de diepe nacht stoned is en dat hij liegt en bedriegt. hij beweert dat blowen het enige is, behalve muziek, dat hem vreugde geeft, dat hij geen doel heeft in zijn leven anders dan muzikant worden, waarvan hij ook nog eens denkt dat het nauwelijks haalbaar is omdat hij geen geld heeft.
'zoek dan een baantje,' zeg ik, maar bij alles heeft hij wel een excuus om het niet te doen zoals: ';jij denkt misschien dat baantjes voor het oprapen liggen, maar geloof me dat is dus niet zo' of 'je begrijpt me niet.'
dat gaat dan natuurlijk ook nog eens met schelden gepaard als dom wijf, of iets dergelijks (soms nog erger).
waarschijnlijk heeft hij last van faalangst, hij kan in ieder geval niet zo goed overweg met afwijzing. ik heb er een tijdje geleden voor gezorgd dat hij ergens aan de slag kon, maar drie weken later was hij ontslagen. het geld dat hij daarvan heeft ontvangen zou hij gebruiken om zijn vrienden en mij af te betalen, maar hij heeft zijn 'dealer' zo noemt hij het zelf, afbetaald en is van de rest naar de muziekwinkel gegaan en heeft daar allemaal spullen voor zijn gitaar gekocht. zijn vrienden zijn woest op hem en ik natuurlijk ook, om over mijn man (niet zijn vader) maar te zwijgen. ik ben doodsbang dat hij afglijdt en straks helemaal niks meer wil, nu komt er af en toe nog een zinnig woord uit, maar die zijn steeds maar tijdelijk. hij belooft namelijk veel, maar komt vrijwel niks na, houdt dingen ook niet vol. zijn school heeft hij niet afgemaakt, hij doet nu avondschool en zegt nu al dat hij het toch niet gaat redden. ondertussen klaagt hij steen en been dat hij geen geld heeft. en krijgt hij het niet, dan neemt hij het, stelen dus van mij. ik heb hem twee maanden geleden het huis uitgemieterd omdat ik het spuugzat was en heb hem toch weer in huis genomen omdat hij beterschap beloofde.
thuis voert hij helemaal niks uit overigens. alles wat je vraagt is hem teveel. ondertussen heeft hij continu commentaar over hoe wij de zaken hier aanpakken.
vanochtend heb ik een stevig gesprek met hem gevoerd toen ik erachter kwam dat hij het geld aan zijn 'dealer' heeft gegeven en gedreigd dat ik die vent ga opzoeken en hem ga aangeven of iets ergers doe. en ik ben ook echt van plan om iets te ondernemen want zo kan het niet langer. wie heeft iets soortgelijks meegemaakt?
misschien is het goed om eerst uit te zoeken waarom hij blowt. wat is er al met de therapeut besproken? zit er onrust in zijn lijf, is hij lui, depressief, heeft hij adhd? een gezinstherapeut zou kunnen voorstellen om eerst eens een psychologisch onderzoek te laten doen.

je zal vast wel gevraagd hebben waarom hij dit doet. als hij geen antwoord geeft stel dan directe vragen: wordt je onrustig zonder, denk je niet helder te kunnen nadenken zonder, geeft het je simpelweg een lekker gevoel...kortom, maak de situatie duidelijk.

waarom ik dit zeg? ik zelf werk met mensen die politie en justitie in aanraking zijn gekomen en begeleidt zelf een gezin als de jouwe. ik spreek ze maandelijs en zo langzamerhand komen er zaken aan het licht binnen het gezin. mensen geven aan "blowen is simpelweg lekker", maar er altijd een aanleiding.

voor jou zelf: probeer te accepteren dat je zoon zelf deze keuze maakt. hij wil zich "volwassen en autonoom opstellen", helaas zal hij moeten leren dat volwassen keuzes ook betekent dat je moet reflecteren en moet leren van fouten. laat weten dat je hem die ruimte geeft. verder hoop ik dat je jezelf ook een beetje in de gaten houdt. zie jezelf niet als falende ouder. het is niet goed voor jezelf, daarnaast geef je je zoon onbewust een verantwordelijkheid mee die niet bij hem hoort.

ik wens jullie heel veel sterkte!
pi_27466134
raadpleeg een goede paragnost, die kan de oorzaak aan u vertellen. dat is beter dan psychologen die zijn gemoedsrust overhoop halen door alles uit te pluizen.
pi_27466227
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:14 schreef an24 het volgende:

[..]
voor jou zelf: probeer te accepteren dat je zoon zelf deze keuze maakt. hij wil zich "volwassen en autonoom opstellen", helaas zal hij moeten leren dat volwassen keuzes ook betekent dat je moet reflecteren en moet leren van fouten. laat weten dat je hem die ruimte geeft. verder hoop ik dat je jezelf ook een beetje in de gaten houdt. zie jezelf niet als falende ouder. het is niet goed voor jezelf, daarnaast geef je je zoon onbewust een verantwordelijkheid mee die niet bij hem hoort.
niet helemaal mee eens. in de periode dat ik extreem blowde (en nu nog steeds eigenlijk wel) wilde ik het liefst zo vrij mogelijk gelaten worden en als het even kon hadden mijn ouders aan de andere kant van de wereld gewoon. iets dat nog steeds wel het geval is
het punt is dat het dan zeker niet beter wordt. d'r heeft heeft die zelfdiscipline nou eenmaal niet, want dan was dat eerder wel gebleken. het moet er ingedrild worden, maar niet op die manier dat het allemaal alleen maar kutter voor 'm wordt. wat voor mij hielp is het minder worden van de stimulans en de aanleiding om te gaan blowen.
en pak z'n passport af, want anders zit ie als ie straks 18 is alleen nog maar in de shop
pi_27466620
hij lijkt veel op mijn broertje, ook een probleem geval met blowen. mijn ouders weten ook niet goed wat ze met hem aan moeten. mijn vader heeft het al op zoveel manieren geprobeerd. hij probeert hem nu het leger in te krijgen. is dat misschien ook een optie voor jullie. zo zal het blowen heel erg veel minder worden, hij verdiend geld, krijgt een opleiding van het leger (er zijn binnen het leger ook muziekale opleidingen) en hij zal nieuwe mensen leren kennen. en ook word hij getraind waardoor hij misschien ook beter in zijn vel gaat zitten. maar hij moet er natuurlijk wel achter staan om het leger in te gaan. ik zou het dus op een hele positieve manier brengen.
pi_27466694
het leger
heb er zelf ook wel 's over na zitten denken. gezien het feit dat ie z'n school ook al verneukt heeft is het volgens mij nog nieteens zo'n slecht idee.
  zondag 29 mei 2005 @ 22:41:02 #35
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_27466779
dat vind ik dan wel weer heel rigoreus... het nederlandse leger als soort bootcamp voor blowmonkies...
alhoewel... is het ooit anders geweest?
pi_27466803
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:26 schreef thomas b. het volgende:

[..]

niet helemaal mee eens. in de periode dat ik extreem blowde (en nu nog steeds eigenlijk wel) wilde ik het liefst zo vrij mogelijk gelaten worden en als het even kon hadden mijn ouders aan de andere kant van de wereld gewoon. iets dat nog steeds wel het geval is
het punt is dat het dan zeker niet beter wordt. d'r heeft heeft die zelfdiscipline nou eenmaal niet, want dan was dat eerder wel gebleken. het moet er ingedrild worden, maar niet op die manier dat het allemaal alleen maar kutter voor 'm wordt. wat voor mij hielp is het minder worden van de stimulans en de aanleiding om te gaan blowen.
en pak z'n passport af, want anders zit ie als ie straks 18 is alleen nog maar in de shop
iedere situatie is anders he. er zijn meerdere opties. jij gaf je "vrijheid" optie al aan, ik bekijk ook even de andere kant, want niet iedereen blowt om dezelfde reden en op dezelfde manier. hoe meer optie's ts leest, hoe meer kans op herkenbaarheid. zo kan hij kijken met welke ervaringen hij het meeste kan.
  zondag 29 mei 2005 @ 22:45:12 #37
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27466925
hmmm, het leger lijkt me niet zo'n geweldig idee eerlijk gezegd. zowiezo zitten ze daar echt niet op probleem blowers te wachten die van hun verslaving afwillen, tel daarbij het risico op dat als je betrapt wordt via bijvoorbeeld een urinetest, dat je gelijk oneervol ontslagen wordt, nooit meer bij een overheidsinstantie kunt werken, en je ook nog eens mag verklaren bij je nieuwe werkgever waarom je oneervol ontslagen bent bij defensie.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_27466974
elke keer als hij stoned is, moet je hem een bloedneus slaan
pi_27466987
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:41 schreef copycat het volgende:
dat vind ik dan wel weer heel rigoreus... het nederlandse leger als soort bootcamp voor blowmonkies...
alhoewel... is het ooit anders geweest?
waarom bootcamp?? er zijn vele richtingen in het leger, hij hoeft echt niet per se soldaat te worden. je begint wel met een basis training voor een aantal maanden, daarna kan je echt veel kanten op, ook de muziek (dat is toch wat hij wilt, maak ik uit het verhaal op). in het begin is het waarschijnlijk wel afzien voor hem, maar met de juiste steun zal hij daar wel doorheen komen. maar dan is het wel noodzakelijk dat hij er zelf ook achter staat. dus ik zou eerst goed vooronderzoek houden zodat precies aan hem vertelt kan worden wat er allemaal mogelijk is. zodat hij niet gelijk al afknapt op het woord leger.
  zondag 29 mei 2005 @ 22:47:33 #40
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27467021
die muziekopleidingen waar je het over hebt is de fanfare he..
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_27467022
in het leger leert ie dat blowen wel af hoor... als ik al die verhalen hoor. (excollega zit er)
  zondag 29 mei 2005 @ 22:48:19 #42
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27467051
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:47 schreef sport_life het volgende:
in het leger leert ie dat blowen wel af hoor... als ik al die verhalen hoor. (excollega zit er)
ik heb regelmatig anders meegemaakt
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_27467094
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:45 schreef hal9000s het volgende:
hmmm, het leger lijkt me niet zo'n geweldig idee eerlijk gezegd. zowiezo zitten ze daar echt niet op probleem blowers te wachten die van hun verslaving afwillen, tel daarbij het risico op dat als je betrapt wordt via bijvoorbeeld een urinetest, dat je gelijk oneervol ontslagen wordt, nooit meer bij een overheidsinstantie kunt werken, en je ook nog eens mag verklaren bij je nieuwe werkgever waarom je oneervol ontslagen bent bij defensie.
dat is ook waarom hij er zelf achter moet staan. hij moet het leger ingaan omdat hij dat wil en niet omdat hij van het blowen af moet komen. dat is maar een bijkomstigheid.
  zondag 29 mei 2005 @ 22:52:06 #44
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27467184
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:49 schreef rvd1985 het volgende:

[..]

dat is ook waarom hij er zelf achter moet staan. hij moet het leger ingaan omdat hij dat wil en niet omdat hij van het blowen af moet komen. dat is maar een bijkomstigheid.
tuurlijk maar ik krijg er zo'n 'laatste redmiddel' gevoel bij. een opleiding bij defensie eist fysiek en mentaal behoorlijk wat van je en het is beter om je zaakjes in orde te hebben voordat je zo'n opleiding ingaat
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_27467460
hij moet wat meer met andere lui mensen omgaan. die niet 24/7 blowen maar ook andere dingen doen. heb het om mee heen ook gezien.
pi_27467499
quote:
op zondag 29 mei 2005 22:52 schreef hal9000s het volgende:

[..]

tuurlijk maar ik krijg er zo'n 'laatste redmiddel' gevoel bij. een opleiding bij defensie eist fysiek en mentaal behoorlijk wat van je en het is beter om je zaakjes in orde te hebben voordat je zo'n opleiding ingaat
het eist inderdaad veel van je, daar heb je helemaal gelijk in. maar ik heb vaker gezien dat mensen er in gingen die in een soort gelijke situatie zaten en die zijn er veel mee opgeschoten. een vriend van mij blowde ook erg veel, maar hij wilde graag het leger in. dat heeft hij dus gedaan. in het begin in de periode dat hij in dienst trad stak hij er af en toe nog wel eens eentje op als hij in het weekend thuis kwam, maar op een gegeven moment is hij er helemaal van af gestapt.
  zondag 29 mei 2005 @ 23:09:09 #47
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_27467751
quote:
op zondag 29 mei 2005 23:01 schreef rvd1985 het volgende:

[..]

het eist inderdaad veel van je, daar heb je helemaal gelijk in. maar ik heb vaker gezien dat mensen er in gingen die in een soort gelijke situatie zaten en die zijn er veel mee opgeschoten. een vriend van mij blowde ook erg veel, maar hij wilde graag het leger in. dat heeft hij dus gedaan. in het begin in de periode dat hij in dienst trad stak hij er af en toe nog wel eens eentje op als hij in het weekend thuis kwam, maar op een gegeven moment is hij er helemaal van af gestapt.
da's knap van 'm en zeker een goede zaak, maar net zoals in de burgermaatschappij zal hij ook tegen verleidingen aan lopen in het leger.
net zoals hier kun je met 'foute' jongeren in contact komen die softdrugs gebruiken, het leger is absoluut geen garantie voor een drug-vrije omgeving.
wat het leger wel biedt is natuurlijk een structuur in je leven, wat inkomen en wat meer zekerheid, maar het is niet zo dat je helemaal gecontroleerd gaat worden....de eerste 4 maanden van de initiele opleiding mischien maar daarna ben je gewoon weer op jezelf aangewezen en is het de bedoeling dat je genoeg zelfdiscipline opgebouwt hebt in die eerste periode, er bestaat dan altijd een kans dat je weer terug kunt vallen.
Cop killer
Kill them, cop killer
pi_27467974
quote:
op zondag 29 mei 2005 23:09 schreef hal9000s het volgende:

[..]

wat het leger wel biedt is natuurlijk een structuur in je leven, wat inkomen en wat meer zekerheid, maar het is niet zo dat je helemaal gecontroleerd gaat worden....de eerste 4 maanden van de initiele opleiding mischien maar daarna ben je gewoon weer op jezelf aangewezen en is het de bedoeling dat je genoeg zelfdiscipline opgebouwt hebt in die eerste periode, er bestaat dan altijd een kans dat je weer terug kunt vallen.
is iig een goed begin imo...
  zondag 29 mei 2005 @ 23:43:55 #49
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_27468928
wat vind zijn vader er van?
pi_27469189
veel reacties, dus veel te antwoorden. ik probeer even bij het begin te beginnen. allereerst leen bekkema. kijk leen, je kunt nu wel zeggen dat hij gewoon lui is en dat is hij waarschijnlijk ook, maar het is veel complexer dan alleen maar lui. ik ben momenteel echt behoorlijk hard tegen hem en daar bedoel ik mee dat ik gewoon recht voor z'n raap zeg waar het op staat, waar mijn grenzen zijn en waar hij zich aan heeft te houden. ik houd hem zeker niet de hand boven het hoofd, maar houd mezelf voor dat hoe zachter ik hem aanpak hoe meer hij de stront inzakt. dus probeer ik nu streng en rechtvaardig te zijn, maar toch ook liefdevol. waarmee ik bedoel: hij mag struikelen en ik wil hem ook best oprapen, maar hij moet het ook zelf vaak opknappen.
misschien iets meer achtergrondinfo dat wat antwoorden geeft. mijn zoon is opgegroeid zonder vader. dat is meteen zijn grootste pijn, zijn vader wil hem niet zien en heeft een nieuw gezin, woont ergens in frankrijk geloof ik en heeft een klein knulletje en een meisje is onderweg. paps beweert tegenover zijn familie dat ik met opzet zwanger ben geworden en heeft dat idee tot zijn verklaarbare verhaal gemaakt om geen verantwoordelijkheid te hoeven nemen. wij hebben in de loop der jaren af en toe contact gehad, dat is zeven jaar geleden plotseling gestopt toen ik mijn huidige man leerde kennen. mijn zoon heeft zijn vader in al die jaren misschien een keer of vier gezien.
mijn zoon heeft anderhalf jaar geleden (en toen begon de ellende) contact gezocht met zijn oom, (de broer van zijn vader) die in de house scene verkeert. oom heeft hem enkele keren ontmoet, is een stevige blower (en wel meer ook, althans vroeger) en het was allemaal geweldig want mijn zoon had het gevoel alsof hij thuiskwam. hij barstte natuurlijk van nieuwsgierigheid naar zijn vader, maar die ontstak in woede omdat hij het er niet me eens was dat zijn broer wel contact met ons kind onderhield. na veertien jaar mocht mijn zoon ook een uurtje mee naar zijn opa en oma. het is eigenlijk heel triest allemaal. toen hij zijn opa aankeek was het alsof hij in de spiegel keek, zei hij later tegen mij. maar goed, dit alles veranderde niks, die ene keer op bezoek bleef bij die ene keer en oompjelief had het zo druk met zijn carriere dat hij geen tijd had en mijn zoon steeds afhield met: ik bel je later knul (men dat gebeurde dan sporadisch). mijn zoon begon toen dus te blowen. ik weet niet of het daardoor kwam, maar het zal wel meegespeeld hebben.
op school liep het mis, met zijn vriendin liep het mis, het allerleukste baantje als stagiair in een muziekwinkel is hij kwijtgeraakt en hij twijfelde heel erg aan zichzelf. hij had het gevoel alsof hij niks kon, want alles ging toch steeds weer fout. het enige waar hij zich thuisvoelt is op het podium want hij is echt een supergoeie muzikant die helemaal uit zijn dak gaat als hij staat te spelen. dat is dus wat hij het liefste doet. ellende is dat wij niet genoeg geld hebben om een ‘dure’ muziekopleiding te bekostigen en bovendien vind ik dat hij er zelf wat voor moet doen, genoeg mogelijkheden. als hij laat zien hoe graag hij het wil kunnen we altijd nog kijken of ik ergens wat extra's vandaan kan toveren, maar de motivatie is bij mij nu ook ver te zoeken natuurlijk.

goed, twee maanden geleden mieterde ik hem het huis uit na een mega aanvaring waarbij hij me aanvloog. ik had het toen echt helemaal gehad. hij had al een paar keer gezegd dat hij moeite had om zijn woede onder controle te houden. toen is hij een nacht op straat gebleven en de volgende dag is hij naar die opa en oma gegaan om te praten over zijn vader. er is hem door hen toen heel duidelijk te verstaan gegeven dat zij daar niks mee te maken wilden hebben. ze hadden nu een oude dag en die wilden ze niet verstoord zien. maar eerst kreeg hij wel een stapel foto's te zien van zijn vader met zijn gezin, heel happy op vakantie op een luxe boot met anderen uit de familie die nooit naar mijn zoon hebben omgekeken. ik ben daar verder niet verbitterd over want ik vind al die mensen van de familie een stel losers. maar voor mijn zoon vind ik het heel erg natuurlijk.

hij was daarna heel erg teleurgesteld, helemaal kapot van verdriet. zijn oom was heel boos en heel teleurgesteld in mijn zoon omdat deze zijn opa en oma was gaan opzoeken. niemand die zich even afvroeg hoe die jongen zich voelde.
tja en verder. hij gaat iedere dag naar de avondschool, hij staat iedere dag om 8 uur op, ook al is hij de avond ervoor uitgeweest. een maand geleden ben ik met hem in amsterdam geweest naar een vriendin en op de terugweg heb ik hem meegenomen naar een tent waar geblowd wordt, de kasbah lounge ofzoiets in de jan pieter heijestraat. het lijkt misschien stom, maar ik meende toen dat het net zoiets was als met je zoon een biertje gaan drinken voor de eerste keer. toen begon hij me steeds vaker in vertrouwen te nemen. hoe dan ook wilde ik die communicatie open houden en ik hoef zijn grootste vriendin niet te zijn, maar ik wil hem toch wel zo goed mogelijk de volwassenheid in begeleiden. dat je daarbij als ouder fouten maakt is logisch, je bent nu eenmaal een mens en niet perfect. maar toch kan ik mezelf wel voor mijn kop slaan dat ik dat heb gedaan.

samenvattend: ik wil de gebeurtenissen niet steeds als excuses gebruiken om hem zijn gang te laten gaan met het risico dat het straks echt fout gaat. hij is niet crimineel (behalve dan mijn geld pikken), maar gewoon artistiek en gevoelig, een dromer. hij is geen lieverdje, maar zit wel in de knoop. hij heeft de boel niet in de hand, dat mag duidelijk zijn. over het leger, ja daar hebben we over gesproken. hij kwam er zelf mee, het zou een heel goede optie zijn. enkele dagen later krabbelde hij weer terug.

overigens, de huisarts adviseerde dat hij gerust nog een tijdje kon doorblowen in verband met die woede van hem, want dat was beter dan een tranquilizer te gebruiken. dus waar sta je dan als ouder. wat is goed en wat niet?

[ Bericht 2% gewijzigd door Meditrinea op 30-05-2005 00:06:32 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')