Vorige delen:quote:Naar aanleiding van alle DIG posters kwalificeren een topic waarin Linux problemen serieus verholpen worden. Dus geen onzin reacties en OS-geflame. En QuietGuy gaat ervoor zorgen dat dit topic daarvan verlost blijft, he QuietGuy![]()
In principe hoef je weinig van linux te weten als je het installeert, vaak gaat het met de standaard installatie goed. En wat gaat er mis met de installatie? Al eventueel gezocht op www.ubuntuforums.org ?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 20:11 schreef flappiewappie het volgende:
heeft iemand een link met wat je allemaal moet doen als je volledig van windows xp, in 1 keer (totaal geen ervaring met linux) wil overstappen naar ubuntu, ik heb alles gedownload, al veel geprobeerd maar er gaat nog steeds iets mis met de installatie....
er was xp geinstalleerd op de hardeschijf, maar nu heb de hardeschijf in een cellie 400 gestopt, dus het ken wel maar niet echt vlot... en ik wil er een server van maken, met een gratis operating systeem, dus ik dacht laat ik de vraag even wat simpeller stellenquote:Op zaterdag 28 mei 2005 23:30 schreef RemcoDelft het volgende:
flappiewappie ==> Bij zo'n vraag vraag ik me vooral af: WAAROM wil jij overstappen naar Linux?! Wat manga zegt klopt wel trouwens, maar ik vraag me vooral af wat jouw drijfveer is... Iets met de huid niet verkopen voor de beer geschoten is! Ik zou zeker een dualboot aanraden, want overstappen omdat je hoort dat iets beter is (neem aan dat het zoiets is) is natuurlijk mooi, maar je zal nog heel wat gewenning te gaan hebben voor je er alles mee kan:)
"Multiboot aanzetten" doe je door een bootloader te installeren (bijv. grub of Lilo). Daarvoor boot je naar Linux en installeer je het pakket. Als je dat hebt gedaan moet je gewoon even googlen naar "lilo / grub linux windows dual boot": er zijn genoeg sites met voorbeeldconfigs die je dan kunt aanpassen naar jouw situatie. Je kunt Lilo of grub het best installeren (dit is niet hetzelfde als het pakket installeren via apt-getquote:Op maandag 30 mei 2005 13:28 schreef qu63 het volgende:
hoe kan ik multiboot aanzetten? Ik heb nu winxp pro en debian geinstalleerd, maar debian wil alleen opstarten met een floppy
Wellicht dat je hier wat aan hebt? En verder wat Skinkie zegt, start het programma (als gebruiker uiteraard) op vanuit een terminal, hij geeft dan vanzelf aan waarom hij vastloopt.quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:10 schreef thomastux het volgende:
sinds kort heb ik ook linux en ben nu bezig hem zo in te richten dat alles wat ik normaal onder windows deed nu ook werkt onder linux(draai ubuntu-5.04-install-i386),
nu zou ik dus ook graag dvd's kijken. als ik een film invoer start automatisch Totem op, maar die loopt vast. Welk programma kan ik het beste gebruiken?
quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:39 schreef Skinkie het volgende:
los het probleem opdaar heb je veel meer aan... of te wel... kijk op de console wat voor foutmelding Totem geeft...
Dit geeftie aan:quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:47 schreef whoops het volgende:
[..]
Wellicht dat je hier wat aan hebt? En verder wat Skinkie zegt, start het programma (als gebruiker uiteraard) op vanuit een terminal, hij geeft dan vanzelf aan waarom hij vastloopt.
heb libdvdcss2 nu als het goed is geinstalleerd, maar waar kan ik totem-xine vinden? (heb al meer iets gehoord over een database waar je deze programma's kunt vinden, maar waar kan ik die vinden?quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:57 schreef kluut het volgende:
Ik had ook een probleem met via totem DVD's kijken. Ik heb toen het pakket totem-xine geïnstalleerd. De installatie de-installert automatisch totem-gstreamer. Je kan natuurlijk ook xine zelf installeren om dvd's te kijken.
Om DVD's te bekijken met een regiocode zal je ook het pakket libdvdcss2 nodig hebben. Dat zit om legale redenen niet standaard bij ubuntu, maar kan je krijgen door de lijnen
deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ stable main
deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ unstable main
deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ testing main
toe te voegen aan je /etc/apt/sources.list file. Hierin staan de plaatsen (repositories) waar hij allemaal software vandaan haalt. Je zulk bij her herladen van de lijst van repositories (met synaptic: reload, of vanuit terminal: sudo apt-get update) waarschijnlijk waarschuwingen krijgen dat hij de handtekeningen van de nieuwe eventueel haal je de marillat-lijnen na installatie weer weg uit je /etc/apt/sourves.list.
Je kan nu DVD's met iedere regiocode bekijken.
Het kan nog zijn dat je beeld wat schokkerig is. Dit kan komen doordat je DMA nog niet geactiveerd is, waardoor het lezen van de disk niet optimaal gaat.
Om dit te verhelpen kan je de volgende lijnen aan het bestand /etc/hdparm.conf toevoegen:
/dev/hdc {
dma = on
interrupt_unmask = on
io32_support = 0
}
(Als /dev/hdc je optische drive is). Nu zal een
sudo /etc/init.d/hdparm restart
(of een reboot) de DMA aanzetten.
dus via synaptic kan ik voortaan nieuwe programma's vinden?quote:Op donderdag 2 juni 2005 11:34 schreef kluut het volgende:
totem-xine zit in het universe repository. Dit is een ubuntu repository, maar staat niet standaard aangevinkt..
In synaptic, ga naar settings/repositories, klik op add, en selecteer universe (en non-free, die komt vast ook nog wel van pas). Na OK, en het updaten van de softwarelijst zou je totem-xine moeten kunnen vinden met search.
Ja, op die manier kan je alle programma's installeren die in de ubuntu repositories staan, en dat zijn er best veel. Dit is niet alleen makkelijker maar ook beter dan handmatig installeren, omdat synaptic (en het achterliggende apt-get) alle afhankelijkheden van de paketten bijhouden. Hierdoor vermijd je de zogenaamde "dependency hell" waar bepaalde linuxdistributies tot enkele jaren geleden veel last van hadden.quote:Op donderdag 2 juni 2005 11:56 schreef thomastux het volgende:
[..]
dus via synaptic kan ik voortaan nieuwe programma's vinden?
Ja, ik had ook problemen met geluid. Er was een probleem met de sound server. Toen ik die afzette wekte het geluid. Dan kan je alleen geen twee geluidsbronnen tegelijk luisteren, en de plop-en-pliepjes van de windowmanager doen het dan ook niet meer. Maar die vond ik sowieso al irritant.quote:maar het werkt! (nu alleen m'n geluid nog aan de gang krijgen, kan dat aan pipelines liggen? geen enkel geluid doet het)
w000tquote:Op donderdag 2 juni 2005 12:49 schreef kluut het volgende:
afzetten van de sound server gaat onder het gnomemenu system/preferences/sound.
Die melding herken ik niet.quote:Op donderdag 2 juni 2005 15:48 schreef VeerMans het volgende:
Ik wil een link maken van de ene dir naar de andere
Dus ik doe link DIR1 DIR2
dan krijg ik : Invalid cross-device link
Wat doe ik fout?
Misschien kan je hier een goeie .deb vinden?quote:Op donderdag 2 juni 2005 16:12 schreef thomastux het volgende:
zou graag het probramma xvidcap gaan gebruiken, maar als ik m wil instaleren geeftie een foutmelding, het lijkt alsof ik een verkeerde versie ubuntu heb, kan dat het geval zijn?
ziet er erg goed uit, met het instaleren geeftie deze foutmelding:quote:Op donderdag 2 juni 2005 17:46 schreef whoops het volgende:
[..]
Misschien kan je hier een goeie .deb vinden?
Die download je, en installeer je dan met dpkg -i <filename.deb>
Als je zo'n handmatig geinstalleerde package wil verwijderen kan je hem opzoeken met synaptic, of met 'aptitude', daar staat hij dan onder 'Obsolete and locally created packages'.
1 2 3 4 5 | dpkg: dependency problems prevent configuration of xvidcap: xvidcap depends on libavcodec1 (>= 1:0.4.8); however: Package libavcodec1 is not installed. dpkg: error processing xvidcap (--install): dependency problems - leaving unconfigured |
1 2 | libavcodec1: Depends: libvorbis0 (>=1.0rc3-1) but it is not installable |
Oke, my bad... Het ligt aan het feit dat deze .deb files voor debian stable (woody) zijn. Ubuntu is gebaseerd op testing en heeft dus nieuwere versies van de dependencies waarom gevraagd wordt...quote:Op donderdag 2 juni 2005 19:38 schreef thomastux het volgende:
[..]
ziet er erg goed uit, met het instaleren geeftie deze foutmelding:
[ code verwijderd ]
heb geprobeerd om libavocde1 te instaleren, maar dat geeft dan weer deze melding:
[ code verwijderd ]
en libvorbis0a(versie 1.0.1-1) geinstaleerd
waar kan het aan liggen?
Met welk commando probeer je xvidcap hier te installeren, en wat is de foutmelding?quote:Op donderdag 2 juni 2005 16:12 schreef thomastux het volgende:
zou graag het probramma xvidcap gaan gebruiken, maar als ik m wil instaleren geeftie een foutmelding, het lijkt alsof ik een verkeerde versie ubuntu heb, kan dat het geval zijn?
in synaptic geef ik m de opdracht xvidcap te instaleren, dan geeftie een foutmelding dat de software niet geautenticeerd kan worden, na apply geeftie deze foutmelding:quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:56 schreef whoops het volgende:
[..]
Met welk commando probeer je xvidcap hier te installeren, en wat is de foutmelding?
1 2 3 | xvidcap: Depends: libavcodec1 but it is not going to be installed Depends: libc6 (>=2.3.2.ds1-21) but 2.3.2.ds1-20ubuntu13 is to be installed |
Hmm ik ben even die ubuntu cd aan het downloaden, daar wilde ik sowieso nog mee aan de gang.quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:03 schreef thomastux het volgende:
[..]
in synaptic geef ik m de opdracht xvidcap te instaleren, dan geeftie een foutmelding dat de software niet geautenticeerd kan worden, na apply geeftie deze foutmelding:
[ code verwijderd ]
quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:22 schreef whoops het volgende:
Hmm ik ben even die ubuntu cd aan het downloaden, daar wilde ik sowieso nog mee aan de gang.
systeem is up2datequote:Op donderdag 2 juni 2005 22:22 schreef whoops het volgende:
Wat je nog even zou kunnen proberen, is even je systeem helemaal installatie updaten, al denk ik niet dat het veel helpt...
3xquote:Op donderdag 2 juni 2005 22:34 schreef kluut het volgende:
Ik zal er ook eens naar kijken. Aan de ubuntufora te zien ben je niet de enige met problemen mat xvidcap...
trouwens, heb je marillat nog in je /etc/apt/sources.list staan? (ivm libavcodec-versie)
Maybe...quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:40 schreef mschol het volgende:
niemand die een oplossing voor mijn probleem weet?
Volgens mij is het de bedoeling dat je in de folder /etc/init.d/rc5.d/ een symlink maakt naar je scriptje. Het script is uiteraard executable geflagged.quote:Op donderdag 2 juni 2005 11:10 schreef mschol het volgende:
ik heb een klein firewall scriptje dat wat iptables invoert, niet heel bijzonder..
maar hoe kan ik die het beste toevoegen aan de start up??
ik gebruik suse 9.2
en als ik em aan de boot.local toevoeg dan kan me ntp server de tijd niet ophalen..
Dat debianpakket lijkt problemen te geven, en het lijkt wel een ubuntu-pakket te zijn, maar ik kan er geen .deb van vinden. Beetje vreemd... Maar et is me wel gelukt om xvidcap zelf te compileren.quote:
hmmm okquote:Op donderdag 2 juni 2005 23:15 schreef whoops het volgende:
[..]
Maybe...
[..]
Volgens mij is het de bedoeling dat je in de folder /etc/init.d/rc5.d/ een symlink maakt naar je scriptje. Het script is uiteraard executable geflagged.
Wat betreft de naam van de symlink, je moet even in bovenstaande map kijken naar de bestandsnamen, daarmee bepaal je namelijk de volgorde van het laden van de scripts in dat runlevel (5). Je zou de symlink dus bijvoorbeeld S20mijnscript kunnen noemen.
Ik heb bovenstaande info niet getest, ik heb het uit een document wat ik van iemand heb gekregen. Het zou dus kunnen zijn dat het niet werkt, i have no clue...
Als ik me niet vergis kan je testen of dit werkt door te rebooten, maar ook door naar een lager runlevel te gaan (init 1) en dan weer naar runlevel 5 (init 5).
* devzero mompelt iets met sysv..init.d..googlequote:Op donderdag 2 juni 2005 23:46 schreef mschol het volgende:
[..]
hmmm ok
ik ben benieuwd of dit een algemene manier zou zijn... (uiteindelijk wil ik het ook kunnnen gebruiken op andere distro's)
link is equivalent met ln voor hard links. Aangezien je directories alleen kunt softlinken, zal link dus niet voor dirs werken en zul je (zoals je idd al beschreef) ln -s moeten gebruiken. Die fout melding krijg je als je een file/dir probeert te hardlinken van een andere partitie.quote:Op donderdag 2 juni 2005 17:41 schreef whoops het volgende:
Die melding herken ik niet.
Je bedoelt wss my betquote:Op donderdag 2 juni 2005 21:51 schreef whoops het volgende:
Oke, my bad...
a ha vind ik ook best, ikl wist niet waarop ik precies moest zoeken.. denk dat et nu wel gaat lukkenquote:Op vrijdag 3 juni 2005 07:05 schreef devzero het volgende:
[..]
* devzero mompelt iets met sysv..init.d..google
geeft deze foutmelding(na het make commando):quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:44 schreef kluut het volgende:
Pak de source uit met
tar zxvf xvidcap-1.1.4pre2.tar.gz
en doe
cd xvidcap-1.1.4pre2
./configure
make
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | In file included from main.c:45: codecs.h:12:28: ffmpeg/avcodec.h: No such file or directory codecs.h:13:29: ffmpeg/avformat.h: No such file or directory main.c: In function `main': main.c:550: error: `CAP_AVI' undeclared (first use in this function) main.c:550: error: (Each undeclared identifier is reported only once main.c:550: error: for each function it appears in.) make[2]: *** [xvidcap-main.o] Error 1 make[2]: Leaving directory `/home/thomastux/Desktop/xvidcap-1.1.4pre2/src' make[1]: *** [all-recursive] Error 1 make[1]: Leaving directory `/home/thomastux/Desktop/xvidcap-1.1.4pre2' make: *** [all] Error 2 |
kan ik hiermee voortaan source-en compileren?quote:
Iets zegt me dat je het toch in die richting moet zoeken. Is ffmpeg geinstalleerd op je machine?quote:Op vrijdag 3 juni 2005 15:46 schreef thomastux het volgende:
1
2codecs.h:12:28: ffmpeg/avcodec.h: No such file or directory
codecs.h:13:29: ffmpeg/avformat.h: No such file or directory
heb het net geinstaleerd en opnieuw geprobeerd, maar werkt nietquote:Op vrijdag 3 juni 2005 17:17 schreef devzero het volgende:
[..]
Iets zegt me dat je het toch in die richting moet zoeken. Is ffmpeg geinstalleerd op je machine?
Dat is wel vreemd. Bij mij zat die avcodec.h bij de download in.quote:Op vrijdag 3 juni 2005 19:13 schreef thomastux het volgende:
[..]
heb het net geinstaleerd en opnieuw geprobeerd, maar werkt niet
die map zit er niet eens in :|quote:Op vrijdag 3 juni 2005 19:39 schreef kluut het volgende:
[..]
Dat is wel vreemd. Bij mij zat die avcodec.h bij de download in.
Heb je de file xvidcap-1.1.4pre2/ffmpeg/libavcodec/avcodec.h ?
En doe je die make in de xvidcap-1.1.4pre2 directory?
In de manual van screen staat het "duidelijk" uitgelegd (copy mode is ctrl-a esc)quote:Op woensdag 8 juni 2005 20:46 schreef whoops het volgende:
Kan iemand mij toevallig vertellen hoe ik het programma screen zo kan instellen dat ik ermee kan scrollen (a'la Page-Up/Page-Down) ?
Je kunt dus alleen scrollen in copy/scrollback mode, lijkt het.quote:copy
Enter copy/scrollback mode. This allows you to copy text from the current window and its history into the paste buffer. In this mode a vi-like ‘full screen editor’ is active:
...
C-u and C-d scroll the display up/down by the specified amount of lines while preserving the cursor position. (Default: half screen-full).
C-b and C-f scroll the display up/down a full screen.
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 16:22 schreef devzero het volgende:
[..]
In de manual van screen staat het "duidelijk" uitgelegd (copy mode is ctrl-a esc)
[..]
Je kunt dus alleen scrollen in copy/scrollback mode, lijkt het.
Je zou het eens kunnen proberen met Ubuntu Linux. Het zou op bovenstaande configuratie prima moeten draaien, ik draai hier een desktop op een PII - 400 MHz, met 128MB.quote:Op zondag 12 juni 2005 17:05 schreef Herr_Ratt het volgende:
Ik ben op zoek naar een fatsoenlijke linux voor de pc van me zusje, een simpele linux moet kunnen draaien op een Celeron 700mhz, 128mb en 15gig HD. Ik heb al Fedora geprobeerd, maar die is volgends mij toch een beetje aan de zware kant, als ik meer dan 1 programma tegelijk draai dan begint ie al te protesteren
1 | dmesg|less |
half/full duplex probleempje?quote:Op maandag 13 juni 2005 21:59 schreef keeper het volgende:
Dit is dus de error uit dmesg:
[ code verwijderd ]
Je kunt ze alleen allemaal uitschakelen, dus niet alleen eentje.quote:Op woensdag 22 juni 2005 20:34 schreef whoops het volgende:
Kan iemand me vertellen hoe ik in Gnome de animaties van de vensters kan uitschakelen? Dus het effect wat je ziet als je bijvoorbeeld een venster minimaliseert?
Thanx, dat is precies wat ik zocht! Werkt het net weer wat lekkerder op dit niet zo hele snelle beestje...quote:Op woensdag 22 juni 2005 20:41 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
Je kunt ze alleen allemaal uitschakelen, dus niet alleen eentje.
Ga naar je configuratie-editor, en ga dan naar Apps->metacity->general, zet daar de waarde reduced_resources op True.
Krijg je met een statisch ip nr (10.0.0.150) ook die "eth0: transmit time out" error?quote:Op maandag 13 juni 2005 21:26 schreef keeper het volgende:
Nu krijg ik echter tijdens de installatie dat hij de DHCP-server niet kan vinden, ook handmatig ip's etc. invoeren geeft geen internet.
oe, dit probleem heb ik gehd met een windows netwerkquote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:19 schreef existenz het volgende:
Ok, ik heb een wat geavanceerder probleem
Netwerk thuis met diverse pc's (duh). Nu wil ik een extra linux bak erin hangen (hangen er al 2 in), maar elke keer als ik de netwerkkabel derin stop, valt mijn complete netwerk spontaan uit.
Ik heb maar meteen gechecked of ik met me domme kop dhcp ed. had aangezet, maar helaas bleek dat niet te zijn. Ook heeft hij geen duplicate ip, dus dat is het probleem ook niet.
Iemand enig idee wat het wel is
Ik zal het eens proberenquote:Op vrijdag 24 juni 2005 05:40 schreef devzero het volgende:
Wat gedachten spinsels
- de nieuwe linux bakt werkt verder prima, geen rare foutmeldingen? ja
- netwerk kaart is goed? Dat is idd een mogelijke optie, maar lijkt het goed te doen
- de poort op je switch/hub is in orde? Lampjes ed. Als je een andere poort pakt voor e nieuwe linux bak heb je dan het zelfde probleem? poort maakte nix uit
- heb je al eens met een netwerk tool ala tcpdump op je netwerk gekeken of je ineens allerlei raar verkeer krijgt als je die nieuwe bak in het netwerk hangt? Nee, idd nog niet gedaan
Was dat niet iets met Ctrl-Alt-+quote:Op zaterdag 25 juni 2005 20:53 schreef whoops het volgende:
Onder Gnome (van Ubuntu i.i.g.) is er een utility om onder X on-the-fly je resolutie en refresh rate aan te passen, genaamd 'gnome-display-properties'.
Weet iemand of er een tooltje is die dit met andere window managers kan (het liefst gewoon onder pure-X, zonder WM)? Als ik 'gnome-display-properties' wil installeren op een systeem waar bijvoorbeeld alleen maar XFCE draait, heb ik allerlei gnome-libs nodig die ik daar liever niet wil installeren.
Nou, en die modelines zijn een beetje het 'probleem', bij 1 van mijn monitoren, die krijg ik alleen mooi als ik met een 'lege' xorg.conf en dat resolutieprogrammaatje de refresh rate instel.quote:Op zondag 26 juni 2005 11:50 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
Was dat niet iets met Ctrl-Alt-+
Dat werkt dan wel weer alleen als je de goede modelines in je X configuratiebestand hebt.
Dit had ik zelf ook al bedacht, maar als alles in de map van www-data is, kan je als ftp-gebruiker niet alles meer verwijderen, zoals ik al beschreef. Als de server onder www-data namelijk alleen schrijfrechten voor de eigenaar toekent aan een bestand, kun je deze met ftp niet meer verwijderen.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:12 schreef whoops het volgende:
Met betrekking tot de rechten van 'www-data' en 'normale' users, dit gaat (denk ik) alleen werken als:
- de gebruiker in de www-data groep zit
- chown www-data:www-data <targetfolder>
- chmod 775 <targetfolder>
Volgens mij is 775 op de folder voldoende. Zo niet, misschien is het iets wat je met 'umask' kan oplossen, maar vraag me niet hoe...
Thanx for the tip!quote:Ik ben laatst begonnen in het boek UNIX het standaard operating system, 4de druk - ook voor Linux.
Dit boek behandelt Unix vanaf de gebruikerskant en begint bij het begin (file beheer) en gaat vrij diep in op de materie (het schakelen van verschillende tools (filters) zoals grep, locate, etc.., waarom deze tools zich laten schakelen... )
Ik kon het boek voor drie euro op de kop tikken (nieuw), 42 euro vind ik wel wat veel...
Dat kan wel kloppen, maar als het goed is kan je dan met die FTP user wel de rechten van die bestanden wijzigen, aangezien je rwx op de directory heb. Dus als je dan wat wil verwijderen is het chmod 775 <bestand> , del <bestand> ...quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:17 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
[..]
Dit had ik zelf ook al bedacht, maar als alles in de map van www-data is, kan je als ftp-gebruiker niet alles meer verwijderen, zoals ik al beschreef. Als de server onder www-data namelijk alleen schrijfrechten voor de eigenaar toekent aan een bestand, kun je deze met ftp niet meer verwijderen.
Volgens mij niet, want de bestanden die door www-data worden aangemaakt en alleen schrijfrechten aan de eigenaar geven, kunnen niet worden door andere gebruikers, behalve root.quote:Op dinsdag 26 juli 2005 17:19 schreef whoops het volgende:
[..]
Dat kan wel kloppen, maar als het goed is kan je dan met die FTP user wel de rechten van die bestanden wijzigen, aangezien je rwx op de directory heb. Dus als je dan wat wil verwijderen is het chmod 775 <bestand> , del <bestand> ...
Dit is niet getest though...
quote:
psst, waar dan?quote:Op woensdag 27 juli 2005 11:38 schreef whoops het volgende:
[..]
Het boek was er nog, voor zo'n 3 euro...
psst, je hebt mail!quote:
De oplossing:quote:Op vrijdag 24 juni 2005 01:19 schreef existenz het volgende:
Ok, ik heb een wat geavanceerder probleem
Netwerk thuis met diverse pc's (duh). Nu wil ik een extra linux bak erin hangen (hangen er al 2 in), maar elke keer als ik de netwerkkabel derin stop, valt mijn complete netwerk spontaan uit.
Ik heb maar meteen gechecked of ik met me domme kop dhcp ed. had aangezet, maar helaas bleek dat niet te zijn. Ook heeft hij geen duplicate ip, dus dat is het probleem ook niet.
Iemand enig idee wat het wel is
1 2 3 | <?php mail("mail@adres", "Test-php", "Test-PHP") ?> |
Het opvallende hieraan is dat de nrcpts=0 erin staat. Dit staat namelijk (volgens mij) voor no. of recipients, en die heb ik toch wel degelijk opgegeven.quote:Aug 23 09:14:00 debian sendmail[31769]: j7N7E0YC031769: from=www-data, size=59, class=0, nrcpts=0, msgid=<200508230714.j7N7E0YC031769@host>, relay=www-data@localhost
Dus nrcpts=1quote:Aug 23 09:09:55 debian sendmail[31743]: j7N79toL031743: from=www-data, size=57, class=0, nrcpts=1, msgid=<200508230709.j7N79toL031743@host>, relay=www-data@localhost
Is dat de enige regel die je krijgt in je maillog? Sendmail genereert meestal meerdere regels per mail, als eerste de "from" en daarna een to (message accepted etc) of een denied (spam enzo). Zit je mail niet ergens vast in de queue (man mailq)?quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 09:42 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
Als ik deze uitvoer, komt er de volgende regel in de log bij:
[..]
Ik krijg inderdaad bij de mailtjes die wel aankomen ook meerdere regels. Bij de mailtjes die ik via het php-script verstuur, blijft het bij die ene regel in de mail.log. Als ik mailq uitvoer, geeft hij trouwens aan dat er geen mailtjes meer in de que staan.quote:Op dinsdag 23 augustus 2005 15:36 schreef devzero het volgende:
[..]
Is dat de enige regel die je krijgt in je maillog? Sendmail genereert meestal meerdere regels per mail, als eerste de "from" en daarna een to (message accepted etc) of een denied (spam enzo). Zit je mail niet ergens vast in de queue (man mailq)?
Dat is wel heel erg wazig...quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:15 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
Ik heb even de mail classes van PEAR gebruikt en als ik daarbij als factory sendmail gebruik (dus een directe koppeling maak met Sendmail en dus niet de php-maile) dan werkt het wel. Als ik de factory mail (dus de standaard php-mailer) inzet, dan krijg ik nog steeds nrcpts=0 en dus wordt er geen mail verzonden.
Nou, ik gebruik Debian Sarge stable, dus je zou toch zeggen dat het goed moet werken. Ik heb ook geen rare config-wijzigingen doorgevoerd oid. Ik heb dit trouwens ook even bij 'de buren' voorgelegd en daar kwam iemand met het idee om het volgende script te gebruiken:quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:17 schreef whoops het volgende:
[..]
Dat is wel heel erg wazig...
Kan het misschien aan de PHP versie liggen die je gebruikt? (Zomaar een wilde gooi hoor...)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 | <? $mail_addy="mail@adres"; $headers = "To: $mail_addy\r\n"; $subject = "Test bericht"; $msg = "Dit is een test bericht\nFoo foo\nbar quux!"; $ret = mail($mail_addy,$subject,$msg,$headers); if($ret) { echo "Mail is verstuurd!"; } else { echo "Mail is NIET verstuurd!"; } ?> |
Geen idee hoe je daar achter komt... Ik denk dat dat heel lastig wordt zolang de ingebouwde mail() functie geen 'debug' mode heeft...quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:20 schreef LeisureSuitLarry het volgende:
[..]
Nou, ik gebruik Debian Sarge stable, dus je zou toch zeggen dat het goed moet werken. Ik heb ook geen rare config-wijzigingen doorgevoerd oid. Ik heb dit trouwens ook even bij 'de buren' voorgelegd en daar kwam iemand met het idee om het volgende script te gebruiken:
[ code verwijderd ]
Hierbij krijg ik de opmerking dat de mail niet verstuurd wordt. Hoe kan ik achter de reden hiervoor komen?
Maakt geen verschil.quote:Op donderdag 25 augustus 2005 15:33 schreef whoops het volgende:
Probeer het 'TO' adres eens in het formaat "whoops <whoops@zijn.com>" ?
1 | $mail_addy="mail@adres"; |
1 | $mail_addy="jeroen <mail@adres>"; |
1 2 3 4 5 6 | auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.1.10 netmask 255.255.255.0 broadcast 192.168.1.255 gateway 192.168.1.1 |
op het regeltje 'network' na zie ik eigenlijk geen verschil. Lijkt mij dat 'network blabla' verwijderen mijn probleem niet zal oplossen?quote:Op woensdag 31 augustus 2005 09:37 schreef whoops het volgende:
Voor een statisch IP voer ik het volgende in in mijn /etc/network/interfaces:
[ code verwijderd ]
Dat werkt prima. Daarna kan je je DCHP clients natuurlijk gewoon helemaal uitzetten of zelfs de-installeren, dan heb je ook niet de kans dat hij het IP overruled...
Dat regeltje network zal de oplossing inderdaad niet zijn.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 17:41 schreef Robbrs het volgende:
[..]
op het regeltje 'network' na zie ik eigenlijk geen verschil. Lijkt mij dat 'network blabla' verwijderen mijn probleem niet zal oplossen?
Ik heb verder in mijn netwerk wel dhcp nodig. Debian draait als webserver, dan is het natuurlijk niet zo handig als hij steeds een ander ip krijgt.
Client bedoel je neem ik aan.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 18:47 schreef whoops het volgende:
Wat ik bedoel met dhcp uitzetten is dus de locale dhcp deamon.
Ik bedoel inderdaad de client (dhcp client daemon)...quote:Op woensdag 31 augustus 2005 18:59 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Client bedoel je neem ik aan.
Hij zegt dat hij wel dhcp nodig heeft...
Overigens kan het wel handig zijn om dhcp te gebruiken en deze te binden aan mac adres van de server, beheerstechnisch is het handiger om alle configuratie centraal te doen ipv op elke aparte machine. Hoewel het wel erg vaag is wat er gebeurt, als je een statisch ip hebt dan hoort dat niet overruled te worden door dhcp. Heb je geen andere pakketten geinstalleerd die hier evt invloed op zouden kunnen hebben?
Ik had dit probleem ook al meteen na de installatie. Toen draaide er verder dus nog niks.quote:Op woensdag 31 augustus 2005 18:59 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Heb je geen andere pakketten geinstalleerd die hier evt invloed op zouden kunnen hebben?
Het gaat nog steeds goedquote:Op woensdag 31 augustus 2005 20:14 schreef whoops het volgende:
Het zou wel moeten... Het lijkt me sterk dat die PC nu nog naar de DCHP server luistert...![]()
1 2 3 4 5 6 7 | (II) fglrx(0): Kernel Module Version Information: (II) fglrx(0): Name: fglrx (II) fglrx(0): Version: 8.8.25 (II) fglrx(0): Date: Jan 14 2005 (II) fglrx(0): Desc: ATI FireGL DRM kernel module (WW) fglrx(0): Kernel Module version does *not* match driver. (EE) fglrx(0): incompatible kernel module detected - HW accelerated OpenGL will not work |
Wat je hier zegt is hocus pocus voor mij.. heb gewoon dit bestand gedownload.. run van gemaakt en geinstalleerd.. daarna mijn xorg.conf aangepast volgens die manual.quote:Op donderdag 8 september 2005 21:10 schreef Schorpioen het volgende:
Heb je een custom kernel of een standaard ubuntu kernel? En hoe heb je alles geinstalleerd, de ubuntu drivers ge-apt-get of heb je ze ergens anders vandaan?
1 | sudo apt-get install linux-restricted-modules-`uname -r` xorg-driver-fglrx |
Eigenwijsjequote:If you are using an official ubuntu kernel there is no need to dick around with the rpm file from the ATI website - it will just get unnecessarily messy - SO DON'T, OK?
ghehe.. ok... heb ik gedaan (reinstall) en het loopt allemaal een stuk soepeler (75hz weerquote:Op donderdag 8 september 2005 23:42 schreef Schorpioen het volgende:
Dan heb je het dus moeilijker gemaakt dan het is. Je hebt dus blijkbaar nooit een eigen kernel gecompileerd, en dat betekent dus dat je de versie van ubuntu kan gebruiken. Die installeer je heel simpel met:
[ code verwijderd ]
Dat uname -r zorgt ervoor dat automatisch de juiste kernelversie gekozen wordt (let op de backticks ``). Dat was ook de oorzaak van de foutmelding die je krijgt, je hebt drivers geinstalleerd die zijn gecompileerd voor een andere kernel versie dan die jij hebt. Vaak geeft dat geen problemen maar soms wel, zoals in dit geval.
Het kan handig zijn in het vervolg dergelijke waarschuwingen niet meer te negeren:
[..]
Eigenwijsje
1 2 3 4 | display: :0.0 screen: 0 OpenGL vendor string: Mesa project: www.mesa3d.org OpenGL renderer string: Mesa GLX Indirect OpenGL version string: 1.2 (1.5 Mesa 6.2.1) |
1 2 3 4 5 | X Error of failed request: BadMatch (invalid parameter attributes) Major opcode of failed request: 128 (GLX) Minor opcode of failed request: 5 (X_GLXMakeCurrent) Serial number of failed request: 32 Current serial number in output stream: 32 |
Kijk eens maar je ~/.mozilla/ directory, daar staan al je persoonlijke settings en data van Mozilla, Firefox en Thunderbird.quote:Op vrijdag 9 september 2005 00:27 schreef Mordreth het volgende:
Goed.. ben druk bezig zo te merken en heb dus nog een vraagje.
Ben al een tijdje op zoek geweest (zonder enig succes dus) om mijn mails/adresboek/enz vanuit windows thunderbird naar linux thunderbird te krijgen... let wel.. ik heb hierbij de mappen van thunderbird gecopierd uit application data. Wie o wie?
Heb je je xorg.conf wel goed aangepast? Juiste drivers geselecteerd enzo. Probeer andersquote:Op vrijdag 9 september 2005 00:09 schreef Mordreth het volgende:
[..]
ghehe.. ok... heb ik gedaan (reinstall) en het loopt allemaal een stuk soepeler (75hz weer).
Alleen krijg ik als ik fglrxinfo opstart dit te zien:
[ code verwijderd ]
Klopt dit?
En als ik fgl_glxgears opstart dan krijg ik de volgende error:
[ code verwijderd ]
Daarnaast krijg ik als ik in mplayer als videocodec opengl selecteer erg traag beeld (wat maybe ook wel logisch is.. opengl voor films?).
"yes" gedaan en reboot.. nog steeds hetzelfdequote:Op vrijdag 9 september 2005 10:20 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Heb je je xorg.conf wel goed aangepast? Juiste drivers geselecteerd enzo. Probeer anders
Option "UseInternalAGPGART" "yes"
In je xorg.conf.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 | Section "Module" Load "GLcore" Load "glx" Load "dri" # Load "extmod" but omit DGA extension # (the DGA extension is broken in the fglrx driver) SubSection "extmod" Option "omit xfree86-dga" EndSubSection EndSection Section "Device" Identifier "ATI" Driver "fglrx" # this is the important bit # If X refuses to use the screen resolution you asked for, # uncomment this; see "Bugs and Workarounds" for details. #Option "NoDDC" # === Video Overlay for the Xv extension === Option "VideoOverlay" "on" # === OpenGL Overlay === # Note: When OpenGL Overlay is enabled, Video Overlay # will be disabled automatically Option "OpenGLOverlay" "off" # === Use internal AGP GART support? === # If OpenGL acceleration doesn't work, try using "yes" here Option "UseInternalAGPGART" "yes" EndSection Section "Screen" Identifier "Generic Monitor" Device "ATI" Monitor "Generic Monitor" DefaultDepth 24 SubSection "Display" Depth 24 Modes "1024x768" # this is only an example, # use your preferred resolution here EndSubSection EndSection Section "DRI" Mode 0666 EndSection |
Beetje late reactie.. de volgende errors vind ik:quote:Op vrijdag 9 september 2005 10:58 schreef Schorpioen het volgende:
Ziet er goed uit....
Wat staat er in Xorg.0.log? Staan daar errors of warnings?
1 2 | (II) fglrx(0): driver needs XFree86 version: 4.3.x (WW) fglrx(0): could not detect XFree86 version (query_status=-3) |
1 2 3 4 | drmOpenDevice: node name is /dev/dri/card9 drmOpenDevice: open result is -1, (No such device) drmOpenDevice: open result is -1, (No such device) drmOpenDevice: Open failed |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 | (EE) fglrx(0): [agp] unable to acquire AGP, error "xf86_ENOMEM" (EE) fglrx(0): cannot init AGP (II) fglrx(0): [drm] removed 1 reserved context for kernel (II) fglrx(0): [drm] unmapping 8192 bytes of SAREA 0xf8d9c000 at 0xb7db6000 (WW) fglrx(0): *********************************************** (WW) fglrx(0): * DRI initialization failed! * (WW) fglrx(0): * (maybe driver kernel module missing or bad) * (WW) fglrx(0): * 2D acceleraton available (MMIO) * (WW) fglrx(0): * no 3D acceleration available * (WW) fglrx(0): ********************************************* * |
Misschien is het slim als je je gehele X log er eventje op zet.quote:Op dinsdag 13 september 2005 12:38 schreef Mordreth het volgende:
Ben er een aantal dagen mee aan het kloten geweest.. en ben er nog niet uit.. iemand?
Done.. werkt nietquote:Op dinsdag 13 september 2005 14:50 schreef Schorpioen het volgende:
Probeer anders toch dit weer eens op "no" te zetten?
Option "UseInternalAGPGART" "yes"
En hoe doe ik dat?quote:[b]Op woensdag 14 september 2005 20:07
Over je probleem met je videokaart: doe eens de relevante output van lspci hier posten? Dus iig de videokaart, agp poort etc?
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | 0000:00:00.0 Host bridge: nVidia Corporation nForce2 AGP (different version?) (r ev c1) 0000:00:00.1 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 1 (rev c1) 0000:00:00.2 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 4 (rev c1) 0000:00:00.3 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 3 (rev c1) 0000:00:00.4 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 2 (rev c1) 0000:00:00.5 RAM memory: nVidia Corporation nForce2 Memory Controller 5 (rev c1) 0000:00:01.0 ISA bridge: nVidia Corporation nForce2 ISA Bridge (rev a4) 0000:00:01.1 SMBus: nVidia Corporation nForce2 SMBus (MCP) (rev a2) 0000:00:02.0 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4) 0000:00:02.1 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4) 0000:00:02.2 USB Controller: nVidia Corporation nForce2 USB Controller (rev a4) 0000:00:04.0 Ethernet controller: nVidia Corporation nForce2 Ethernet Controller (rev a1) 0000:00:05.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce MultiMedia a udio [Via VT82C686B] (rev a2) 0000:00:06.0 Multimedia audio controller: nVidia Corporation nForce2 AC97 Audio Controler (MCP) (rev a1) 0000:00:08.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce2 External PCI Bridge (rev a3) 0000:00:09.0 IDE interface: nVidia Corporation nForce2 IDE (rev a2) 0000:00:0d.0 FireWire (IEEE 1394): nVidia Corporation nForce2 FireWire (IEEE 139 4) Controller (rev a3) 0000:00:1e.0 PCI bridge: nVidia Corporation nForce2 AGP (rev c1) 0000:01:04.0 Ethernet controller: Marvell Technology Group Ltd. Yukon Gigabit Et hernet 10/100/1000Base-T Adapter (rev 13) 0000:01:0b.0 RAID bus controller: Silicon Image, Inc. (formerly CMD Technology I nc) SiI 3112 [SATALink/SATARaid] Serial ATA Controller (rev 02) 0000:03:00.0 VGA compatible controller: ATI Technologies Inc Radeon R350 [Radeon 9800 Pro] 0000:03:00.1 Display controller: ATI Technologies Inc Radeon R350 [Radeon 9800 P ro] (Secondary) |
lsmod:quote:Op woensdag 14 september 2005 20:56 schreef Schorpioen het volgende:
Tik eens in: lsmod
Zie je daar iets van nvidia tussen staan?
Tik anders eens in: modprobe nvidia-agp en (her)start daarna X.
1 2 | nvidia_agp 7612 1 agpgart 33608 1 nvidia_agp |
? daar krijg ik geen output bij? (heb trouwens net x herstart).quote:Op woensdag 14 september 2005 21:00 schreef Schorpioen het volgende:
Oh en als je output krijgt van modprobe nvidia-agp dat ook even hier posten
idd.. maar nu zit ik te zoeken hoe ik libstc++5 moet installeren.. maar kan zo 123 niets erover vindenquote:Op woensdag 14 september 2005 21:12 schreef Schorpioen het volgende:
Okee dat kan kloppen, je krijgt alleen output als er iets mis is, maar aan de output van lsmod te zien had je al de juiste module voor je agp geladen.
Ik heb je allereerste relevante warning uit je Xorg.0.log (Ignoring request to load module GLcore) in google gegooid en daar kwam de oplossing uit om libstc++5 te installeren... zie http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=58191, het lijkt hetzelfde probleem...
quote:Question 4.3: When I try to start X, it fails with a message saying it was 'unable to acquire AGP, error "xf86_ENOMEM"'
This error is generally more difficult to diagnose and fix than the "xf86_ENODEV" error. Some things to try:
* If you are using the kernel AGP support (ie "UseInternalAGPGART" is set to "no"), ensure that you have the necessary modules (agpgart + chipset-specific module) loaded BEFORE loading the fglrx module. For example, if you have a VIA motherboard, load the "agpgart" and "via-agp" modules, then load the fglrx module (on 2.4 kernels, you only have to load the "agpgart" module). If you had an nForce board, you would load "agpgart" and "nvidia-agp", followed by fglrx, and so on for the other chipset types.
* Increase your AGP aperture size in the BIOS (particularly for nForce2 boards)
* If you have an nForce2 board, try disabling the "AGP 8x Support" option in the BIOS.
* Check that you haven't set "UseInternalAGPGART" to "yes" and have your kernel AGP settings compiled in (this won't work)
* Set "UseFastTLS" to "2" in your XF86Config/xorg.conf file.
* Try adding the line
Option "KernelModuleParm" "agplock=0"
to your xorg.conf file (in the same place as the other ATI-specific options).
* Check the output of the "dmesg" command for errors.
* Check that your kernel configuration is correct.
* Try a newer kernel version.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | Fire GL built-in AGP-support Based on agpgart interface v0.99 (c) Jeff Hartmann agpgart: Maximum main memory to use for agp memory: 816M agpgart: Detected nVidia nForce2 chipset agpgart: Bridge device is in AGP v3 mode agpgart: AGP aperture is 512M @ 0xa0000000 Power management callback for AGP chipset installed [fglrx] AGP detected, AgpState = 0x00000000 (hardware caps of chipset) [fglrx:firegl_unlock] *ERROR* Process 6652 using kernel context 0 eth0: no IPv6 routers present allocation failed: out of vmalloc space - use vmalloc=<size> to increase size. Fire GL built-in AGP-support Based on agpgart interface v0.99 (c) Jeff Hartmann agpgart: Maximum main memory to use for agp memory: 816M agpgart: Detected nVidia nForce2 chipset agpgart: Bridge device is in AGP v3 mode agpgart: AGP aperture is 512M @ 0xa0000000 Power management callback for AGP chipset installed [fglrx] AGP detected, AgpState = 0x00000000 (hardware caps of chipset) [fglrx:firegl_unlock] *ERROR* Process 8096 using kernel context 0 |
Misschien dat je hier nog wat aan hebt? Ze hebben het daar over nieuwe drivers van de ati site, die ze als rpm levert. Onder debian kan je rpm's installeren met het programma 'alien'.quote:Op woensdag 14 september 2005 22:31 schreef Mordreth het volgende:
* Set "UseFastTLS" to "2" in your XF86Config/xorg.conf file.
... ik kan die setting niet in de config vinden.
Option "KernelModuleParm" "agplock=0"
Die toevoegen helpt ook niet..
dmesg geeft (over agp gedeelte):
[ code verwijderd ]
Misschien verstandig om te kijken of ik die drivers kan weghalen en opnieuw erop pleuren?
Als ik dat doe krijg ik de volgende foutmelding:quote:Op donderdag 15 september 2005 02:35 schreef whoops het volgende:
[..]
Misschien dat je hier nog wat aan hebt? Ze hebben het daar over nieuwe drivers van de ati site, die ze als rpm levert. Onder debian kan je rpm's installeren met het programma 'alien'.
1 2 3 4 5 | dpkg: fout bij afhandelen van fglrx-6-8-0_8.16.20-2_i386.deb (--install): poging tot overschrijven van `/usr/X11R6/bin/fgl_glxgears', wat ook in pakket xorg-driver-fglrx zit dpkg-deb: subproces paste werd gedood door signaal (Gebroken pijp) Fouten gevonden tijdens behandelen van: fglrx-6-8-0_8.16.20-2_i386.deb |
Ik denk wel dat je de X.org versie moet hebben, je hebt het ook over je xorg.0.log namelijk.quote:Op donderdag 15 september 2005 12:14 schreef Mordreth het volgende:
[..]
Als ik dat doe krijg ik de volgende foutmelding:
[ code verwijderd ]
Ik moet de x.org versie hebben toch?
daar staat alleen over de .run versiequote:Op donderdag 15 september 2005 12:21 schreef whoops het volgende:
[..]
Ik denk wel dat je de X.org versie moet hebben, je hebt het ook over je xorg.0.log namelijk.
Heb je de instructies van deze pagina al doorgenomen?
Hmmm oke... Misschien is het een optie om die te proberen?quote:Op donderdag 15 september 2005 12:25 schreef Mordreth het volgende:
[..]
daar staat alleen over de .run versie
Ubuntu doet dat automatischquote:Op donderdag 15 september 2005 13:04 schreef Slack het volgende:
heb je al shared memory ingesteld ?
volgens de link die whoops gaf :
----------------------------
To enable POSIX Shared Memory on your system, perform the following as root:
1. Add the following line to /etc/fstab (if it isn't there already): tmpfs /dev/shm tmpfs defaults 0 0
2. Mount shared memory as follows: mount /dev/shm
3. Issue the following command to check that it mounted properly: mount | grep "shm"
If the mount was successful, then the following output (or similar) should appear:
tmpfs on /dev/shm type tmpfs (rw)
At this point, POSIX Shared Memory is enabled. Your 3D applications should run properly and the error message above should no longer occur.
-------------------------
lost veel problemen op...
Hmm, dat weet ik niet. Ik heb zelf nVidia, die hebben namelijk als een van de weinige goede drivers voor linuxquote:Op donderdag 15 september 2005 14:09 schreef Slack het volgende:
nja...ik ken ubuntu niet.
( wel mooi dat zulke dingen geconfigureerd zijn... ).
ik snap alleen niet dat , als ubuntu met xorg komt, de door hun geleverde ati driver
voor xfree86 is ?
Je zou zeggen dat ze dan ook een pakketje voor xorg moeten hebben.
Misschien daar effe naar kijken.
( ....debat aan't volgen....straks terug )
Ik zou proberen zoveel mogelijk software via .deb's te installeren, dan kan je het namelijk automatisch laten upgraden, en hou je je 'package management' intact.quote:Op donderdag 15 september 2005 20:06 schreef Mordreth het volgende:
Hmmzik laat die opengl maar even voor wat het is.. ga er later nog wel eens naar kijken.
Ander vraagje:
Als ik openoffice 2 wil installeren.. moet ik de oude dan eerst verwijderen?
Goeie zaak...quote:Op zondag 18 september 2005 14:21 schreef Mordreth het volgende:
Heb zonet toch weer een aantal uur besteed om die opengl aan de praat te krijgen.. en het is gelukt![]()
. Bleek (denk dat dat het was
) dat een aantal opties dubbel stonden in xorg.log.. erg vaag.
yup, nieuwste versie..quote:Op zondag 18 september 2005 14:56 schreef whoops het volgende:
[..]
Goeie zaak...Draai je ook al een nieuwe OpenOffice?
Het moet zijn /etc/apt/sources.list...quote:Op maandag 19 september 2005 13:13 schreef santax het volgende:
/etc/apt.sources (pin me er even niet op vast... apt.sources klopt, maar weet niet of het in etc stond)
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 | # iwconfig wlan0 Warning: Driver for device wlan0 recommend version 18 of Wireless Extension, but has been compiled with version 16, therefore some driver features may not be available... wlan0 IEEE 802.11b ESSID:off/any Nickname:"paasei" Mode:Auto Frequency:2.422 GHz Access Point: 00:00:00:00:00:00 Bit Rate=11 Mb/s Tx-Power:20 dBm Sensitivity=0/3 RTS thr=2432 B Fragment thr=2432 B Encryption key:off Power Management:off Link Quality:100/100 Signal level:-95 dBm Noise level:-256 dBm Rx invalid nwid:0 Rx invalid crypt:0 Rx invalid frag:0 Tx excessive retries:0 Invalid misc:0 Missed beacon:0 |
1 2 | root@rick:~# java version Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: version |
Ik ben geen Ubuntu kenner, maar je Java versie kan je in elk geval opvragen met java -version in plaats van java version.quote:Op maandag 19 september 2005 21:15 schreef rickmans het volgende:
Op zich leek me dat niet echt een probleem, echter als ik nu mijn java versie wil zien in mijn terminal window zie ik het volgende:
[ code verwijderd ]
Dit lijkt mij op zich niet okay, maar ik heb geen idee hoe ik dit dus zou moeten oplossen, zou iemand mij daarmee kunnen helpen?
Als je iets alsquote:Op maandag 19 september 2005 14:37 schreef kree het volgende:
Maar nu komt het probleem, ik wil m'n essid instellen en dat lukt niet hij blijft altijd op "ESSID:off/any" staan.
1 2 | iwconfig wlan essid naam iwconfig wlan key netwerkkey |
quote:Op dinsdag 20 september 2005 01:21 schreef bigben04 het volgende:
[..]
Ik ben geen Ubuntu kenner, maar je Java versie kan je in elk geval opvragen met java -version in plaats van java version.
1 2 3 4 | deb http://dl.sourceforge.net/sourceforge/jedit ./ deb-src http://dl.sourceforge.net/sourceforge/jedit ./ Then, just run apt-get update, followed by apt-get install jedit or apt-get source jedit. |
Je kan gewoon in een console jedit typen en dan start 'ie ook. Als het goed is krijg je dan op de console ook gewoon de foutmelding te zien.quote:Op dinsdag 20 september 2005 06:42 schreef rickmans het volgende:
Nog een vraag:
Ik heb Jedit geinstalled door netjes de procedure op hun site te volgen:
[ code verwijderd ]
Op zich niets bijzonders en Jedit verschijnt ook netjes in het menu applications -> programming
Echter als ik Jedit opstart, dan zie ik het programma even actief worden en vervolgens verdwijnen. Waar kan ik zien wat er mee aan de hand en waarom het verdwijnt? Ik dacht in eerste instantie aan system log, maar daar kon ik niets vinden (of ik moet weer ergens over heen kijken).
Dit is de versie van wireless tools:quote:Op dinsdag 20 september 2005 05:39 schreef devzero het volgende:
[..]
Als je iets als
[ code verwijderd ]
doet (met naam je netwerk id, en key als je die gebruikt), krijg je dan een foutmelding (of iets nuttigs met het programma dmesg)? Gebruik je een hexkey of s:ascikey?
Welke versie wireless tools gebruik je?
1 2 3 4 5 6 7 8 | # iwconfig --version iwconfig Wireless-Tools version 27 Compatible with Wireless Extension v11 to v17. Kernel Currently compiled with Wireless Extension v16. wlan0 Recommend Wireless Extension v18 or later, Currently compiled with Wireless Extension v16. |
1 | # iwconfig wlan0 essid ap-omni.meca.wleiden.net |
1 2 3 4 5 6 7 | wlan0: no IPv6 routers present eth0: no IPv6 routers present parport0: PC-style at 0x378 (0x778) [PCSPP,TRISTATE,EPP] parport0: irq 7 detected lp0: using parport0 (polling). wlan0: no IPv6 routers present wlan0: no IPv6 routers present |
als ik het de console type krijg ik het volgende:quote:Op dinsdag 20 september 2005 08:52 schreef bigben04 het volgende:
[..]
Je kan gewoon in een console jedit typen en dan start 'ie ook. Als het goed is krijg je dan op de console ook gewoon de foutmelding te zien.
1 2 3 4 5 6 7 | rick@rick:~$ jedit GC Warning: Out of Memory! Returning NIL! GC Warning: Out of Memory! Returning NIL! GC Warning: Out of Memory! Returning NIL! GC Warning: Out of Memory! Returning NIL! *** Catastrophic failure while handling uncaught exception. GC Warning: Out of Memory! Returning NIL! |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 | rick@rick:~$ jedit [error] main: Exception in thread "main" [error] main: java.awt.AWTError: Cannot load AWT toolkit: gnu.java.awt.peer.gtk.GtkToolkit [error] main: at java.awt.Toolkit. [error] main: getDefaultToolkit() (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: at java.awt.EventQueue.invokeLater(java.lang.Runna [error] main: ble) (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: at javax.swing.SwingUtilities.invokeLater(java.lang.Runnable) (/u [error] main: sr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: at javax.swing.RepaintManager.addInvalidComponent(javax.swing.JComponent) [error] main: (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: at javax.swing.JComponent.revalidate() (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: [error] main: at javax.swing.JComponent.setBackground(java.awt.Color) (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: at org.gjt.sp. [error] main: jedit.gui.SplashScreen.SplashScreen() (Unknown Source) [error] main: at org.gjt.sp.jedit.GUIUtilities.showSplas [error] main: hScreen() (Unknown Source) [error] main: at org.gjt.sp.jedit.jEdit.main(java.lang.String[]) (Unknown Source) [error] main: [error] main: at gnu.java.lang.MainThread.call_main() (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: at gnu.java.lang.MainThread.r [error] main: un() (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: gnu.java.awt.peer.gtk.G [error] main: tkToolkit not found in gnu.gcj.runtime.SystemClassLoader{urls=[file:/usr/share/jedit/jedit.jar,file: [error] main: ./], parent=gnu.gcj.runtime.ExtensionClassLoader{urls=[], parent=null}} [error] main: at java.net.URLClassLoade [error] main: r.findClass(java.lang.String) (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: at java.lang.ClassLoader.loadClass(java. [error] main: lang.String, boolean) (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: at java.lang.ClassLoader.loadClass(java.lang.Str [error] main: ing) (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: at java.lang.Class.forName(java.lang.String, boolean, java.lang.C [error] main: lassLoader) (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: at java.lang.Class.forName(java.lang.String) (/usr/lib/lib [error] main: gcj.so.6.0.0) [error] main: at java.awt.Toolkit.getDefaultToolkit() (/usr/lib/libgcj.so.6.0.0) [error] main: ...10 more |
quote:Op dinsdag 20 september 2005 20:12 schreef Schorpioen het volgende:
Begin eens met het geven van je java versie.
1 2 3 | rick@rick:~$ java -version java version "1.4.2" gij (GNU libgcj) version 4.0.2 20050808 (prerelease) (Ubuntu 4.0.1-4ubuntu8) |
Die had ik nog niet geinstalled staan. Nu wel ondertussen, echter de foutmelding die ik krijg is nog hetzelfdequote:En heb je wel alle benodigde packages geinstalleerd? Zoals libgcj4-awt?
Hee Mordreth, zou je misschien precies kunnen uitleggen wat je gedaan hebt? Ik zit ook vast met Mesa-drivers met een probleem dat er misschien op lijkt...quote:Op zondag 18 september 2005 14:21 schreef Mordreth het volgende:
Heb zonet toch weer een aantal uur besteed om die opengl aan de praat te krijgen.. en het is gelukt![]()
. Bleek (denk dat dat het was
) dat een aantal opties dubbel stonden in xorg.log.. erg vaag.
Kijk eens op deze site, daar staat in hoe je het stap voor stap moet aanpakken. Bij mij is het opgelost toen ik zijn xorg.conf overnam (kopieer alleen het stukje wat voor de drivers is trouwens). En kijk even onder troubleshooting tips hoe je de drivers met reinstallenquote:Op dinsdag 20 september 2005 23:51 schreef matrem het volgende:
[..]
Hee Mordreth, zou je misschien precies kunnen uitleggen wat je gedaan hebt? Ik zit ook vast met Mesa-drivers met een probleem dat er misschien op lijkt...
Probeer eens een reinstall van je java te doen? (apt get install --reinstall <naam bestand>).quote:Op dinsdag 20 september 2005 21:53 schreef rickmans het volgende:
[..]
[ code verwijderd ]
[..]
Die had ik nog niet geinstalled staan. Nu wel ondertussen, echter de foutmelding die ik krijg is nog hetzelfde.
zojuist gedaan, maar het eind resultaat met het opstarten van Jedit blijft hetzelfdequote:Op woensdag 21 september 2005 01:33 schreef Mordreth het volgende:
[..]
Probeer eens een reinstall van je java te doen? (apt get install --reinstall <naam bestand>).
niemand anders een idee?quote:Op woensdag 21 september 2005 06:52 schreef rickmans het volgende:
[..]
zojuist gedaan, maar het eind resultaat met het opstarten van Jedit blijft hetzelfde.
1 2 3 | java version "1.5.0_04" Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build 1.5.0_04-b05) Java HotSpot(TM) Client VM (build 1.5.0_04-b05, mixed mode, sharing) |
Vaag dit. Wat je zou kunnen proberen is het volgende:quote:
1 | strace -f -v -o /tmp/jedit.output.txt jedit |
1 2 3 | java version "1.4.2-02" Java(TM) 2 Runtime Environment, Standard Edition (build Blackdown-1.4.2-02) Java HotSpot(TM) Client VM (build Blackdown-1.4.2-02, mixed mode) |
libgcj6-awt misschien? Die libgcj4-awt kun je dus wel deinstallen gok ik zo... dat was de oude versie.quote:Op woensdag 21 september 2005 19:23 schreef rickmans het volgende:
Ik heb vandaag met behulp van jullie ook iets verder gezocht en ik kwam deze bug bij debian tegen: http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=322576, zover ik weet (in mijn korte ubuntu leventje) maakt ubuntu gebruik van debian ' packages' (of wat daar ook de geheel correcte benaming voor is), dus dan zou het kunnen betekenen dat dit gewoon een bug is. Ik kan echter niet de nieuwe packages terugvinden in mijn repositories, heeft wellicht iemand een repository waar die wel inzitten?
Ik weet ook weinig van java om er echt chocola van te maken maar het valt me wel op dat deze fout vaak voorkomt:quote:Ik heb die strace gedaan, maar wat ik precies gedaan? Een stacktrace (uitgaande van een afkorting)). Voor de liefhebber staat het hier online: http://internetschoon.nl/junk/jedit.output.txt (750 kb).
1 | access("/etc/ld.so.nohwcap", F_OK) = -1 ENOENT (No such file or directory) |
1 | libc6 2.3.5-6 |
Gentoo!quote:Stel dat ik er ondanks de hulp niet van jullie niet uitkom, is er dan eventueel een distro waar jedit gewoon ' in' zit?
Geef me het ip en het rootpw maar dan fix ik het welquote:Op woensdag 21 september 2005 19:52 schreef Tiemie het volgende:
Ik heb zaterdag Debian-stable geinstalleerd en ik kan vanaf m'n interne netwerk niet inloggen via ssh, maar via internet wel.
Iemand een idee hoe ik dat oplos?
Laten we dat niet doen.quote:Op woensdag 21 september 2005 20:09 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Geef me het ip en het rootpw maar dan fix ik het wel
Nopes dat hielp helaas nietquote:Op woensdag 21 september 2005 19:56 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
libgcj6-awt misschien? Die libgcj4-awt kun je dus wel deinstallen gok ik zo... dat was de oude versie.
ik heb ook een /etc/ld.so.hwcappkgs, echter kopieren naar /etc/ld.so.nohwcap hielp nietquote:[..]
Ik weet ook weinig van java om er echt chocola van te maken maar het valt me wel op dat deze fout vaak voorkomt:
[ code verwijderd ]
Heb je andere bestanden in je /etc directory met de naam ld.so.* ? Probeer die eens te kopieren naar /etc/ld.so.nohwcap, misschien maakt dat wat uit? Ik heb nl ook niet zo'n bestandje, maar wel een /etc/ld.so.hwcappkgs en daar staat alleen dit in:
[ code verwijderd ]
Ik heb eigenlijk geen idee waar die bestanden voor dienen..
dan ga ik die dus maar proberenquote:[..]
Gentoo!
Ik ken ze als de 'w32codecs'...quote:Op zaterdag 24 september 2005 17:20 schreef Mordreth het volgende:
Probleem:
ik heb gewoon geluid met xmms (mp3's dus).. ook met opstarten en gaim.. maaaarrr geen geluid met films.. dus dat betekent een probleem met de codecs.. waar haal ik die codecs vandaan (of eerder: hoe heten ze)?.
Pakket w32codecs is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt doorquote:Op zaterdag 24 september 2005 18:12 schreef whoops het volgende:
[..]
Ik ken ze als de 'w32codecs'...
Usenet/Newsreader heb ik geen idee...
Heb je de 'multiverse' repository wel geselecteerd/aan staan?quote:Op zaterdag 24 september 2005 18:17 schreef Mordreth het volgende:
[..]
Pakket w32codecs is niet beschikbaar, hoewel er naar verwezen wordt door
een ander pakket. Mogelijk betekent dit dat het pakket ontbreekt,
verouderd is, of enkel beschikbaar is van een andere bron.. ik werk trouwens met ubuntu he
Ik heb ze allemaal aanstaan (tel 4 multiversesquote:Op zaterdag 24 september 2005 19:38 schreef whoops het volgende:
[..]
Heb je de 'multiverse' repository wel geselecteerd/aan staan?
Gebruik je NZB's? Dan heb ik misschien iets. Ben zelf bezig aan een webclient voor nzbq. Dan kan je dus via een browser je downloads beheren. Het is nog wel in ontwikkeling.quote:Op zaterdag 24 september 2005 16:04 schreef Mordreth het volgende:
Weet iemand nog een goede (binairy) newsgroupprogramma?. Gebruik nu 'Pan'.. maar dat werkt zo knudde als wat.
Ga ik eens ff proberenquote:Op zondag 25 september 2005 13:52 schreef rickmans het volgende:
wellicht dat je hier wat aan hebt: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=62383
Hmmm... Wellicht staat het dan in een andere repo...quote:Op zaterdag 24 september 2005 20:26 schreef Mordreth het volgende:
[..]
Ik heb ze allemaal aanstaan (tel 4 multiverses).
1 2 | deb ftp://ftp2.caliu.info/backports/ hoary-backports main universe multiverse restricted deb ftp://ftp2.caliu.info/backports/ hoary-extras main universe multiverse restricted |
Dat was jaren geleden zo.quote:Op maandag 26 september 2005 12:55 schreef Omkron het volgende:
Is er nu al een beetje behoorlijke software voor linux.. of is het beperkt te enkel de office software?
Nee. Linux is enkel voor nerds die software ontwikkelen...quote:Op maandag 26 september 2005 12:55 schreef Omkron het volgende:
Is er nu al een beetje behoorlijke software voor linux.. of is het beperkt te enkel de office software?
Ik krijg dan dit gezever te zien?quote:Op zondag 25 september 2005 22:00 schreef whoops het volgende:
[..]
Hmmm... Wellicht staat het dan in een andere repo...
Deze entry staat in mijn sources.list, misschien dat het hiermee werkt?
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 | W: Kon de status van de bronpakketlijst ftp://ftp2.caliu.info hoary-backports/main Packages (/var/lib/apt/lists/ftp2.caliu.info_backports_dists_hoary-backports_main_binary-i386_Packages) niet opvragen - stat (2 Onbekend bestand of map) W: Kon de status van de bronpakketlijst ftp://ftp2.caliu.info hoary-backports/universe Packages (/var/lib/apt/lists/ftp2.caliu.info_backports_dists_hoary-backports_universe_binary-i386_Packages) niet opvragen - stat (2 Onbekend bestand of map) W: Kon de status van de bronpakketlijst ftp://ftp2.caliu.info hoary-backports/multiverse Packages (/var/lib/apt/lists/ftp2.caliu.info_backports_dists_hoary-backports_multiverse_binary-i386_Packages) niet opvragen - stat (2 Onbekend bestand of map) W: Kon de status van de bronpakketlijst ftp://ftp2.caliu.info hoary-backports/restricted Packages (/var/lib/apt/lists/ftp2.caliu.info_backports_dists_hoary-backports_restricted_binary-i386_Packages) niet opvragen - stat (2 Onbekend bestand of map) W: Kon de status van de bronpakketlijst ftp://ftp2.caliu.info hoary-extras/main Packages (/var/lib/apt/lists/ftp2.caliu.info_backports_dists_hoary-extras_main_binary-i386_Packages) niet opvragen - stat (2 Onbekend bestand of map) W: Kon de status van de bronpakketlijst ftp://ftp2.caliu.info hoary-extras/universe Packages (/var/lib/apt/lists/ftp2.caliu.info_backports_dists_hoary-extras_universe_binary-i386_Packages) niet opvragen - stat (2 Onbekend bestand of map) W: Kon de status van de bronpakketlijst ftp://ftp2.caliu.info hoary-extras/multiverse Packages (/var/lib/apt/lists/ftp2.caliu.info_backports_dists_hoary-extras_multiverse_binary-i386_Packages) niet opvragen - stat (2 Onbekend bestand of map) W: Kon de status van de bronpakketlijst ftp://ftp2.caliu.info hoary-extras/restricted Packages (/var/lib/apt/lists/ftp2.caliu.info_backports_dists_hoary-extras_restricted_binary-i386_Packages) niet opvragen - stat (2 Onbekend bestand of map) |
Die foutmeldingen in het Nederlands...quote:Op maandag 26 september 2005 18:22 schreef Mordreth het volgende:
[..]
Ik krijg dan dit gezever te zien?![]()
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 | ## Uncomment the following two lines to fetch updated software from the network deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu hoary main restricted deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu hoary main restricted ## Uncomment the following two lines to fetch major bug fix updates produced ## after the final release of the distribution. deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu hoary-updates main restricted deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu hoary-updates main restricted ## Uncomment the following two lines to add software from the 'universe' ## repository. ## N.B. software from this repository is ENTIRELY UNSUPPORTED by the Ubuntu ## team, and may not be under a free licence. Please satisfy yourself as to ## your rights to use the software. Also, please note that software in ## universe WILL NOT receive any review or updates from the Ubuntu security ## team. deb http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu hoary universe deb-src http://us.archive.ubuntu.com/ubuntu hoary universe deb http://security.ubuntu.com/ubuntu hoary-security main restricted deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu hoary-security main restricted deb http://security.ubuntu.com/ubuntu hoary-security universe deb-src http://security.ubuntu.com/ubuntu hoary-security universe deb http://archive.ubuntu.com/ubuntu hoary multiverse deb-src http://archive.ubuntu.com/ubuntu hoary multiverse ## Backports #deb http://ubuntu-backports.mirrormax.net/ hoary-backports main universe multiverse restricted #deb http://ubuntu-backports.mirrormax.net/ hoary-extras main universe multiverse restricted deb ftp://ftp2.caliu.info/backports/ hoary-backports main universe multiverse restricted deb ftp://ftp2.caliu.info/backports/ hoary-extras main universe multiverse restricted |
1 | deb ftp://cipherfunk.org/pub/packages/ubuntu/ hoary main |
topquote:Op maandag 26 september 2005 20:53 schreef Intrepidity het volgende:
Weet iemand hoe ik iets à la windows-taskmanager in de console in linux kan zien?
En ook bij deze krijg ik de volgende foutmeldingen:quote:Op maandag 26 september 2005 20:05 schreef whoops het volgende:
Oke, forget what i just said...
Nadat ik voor de test 'w32codecs' bij mezelf had weggeflikkerd kreeg ik hem dus ook niet meer geintalleerd...
Nu heb ik de volgende repo toegevoegd en nu staat hij weer vers op m'n systeem:
[ code verwijderd ]
1 2 | W: Kon de status van de bronpakketlijst ftp://cipherfunk.org hoary/main Packages (/var/lib/apt/lists/cipherfunk.org_pub_packages_ubuntu_dists_hoary_main_binary-i386_Packages) niet opvragen - stat (2 Onbekend bestand of map) W: Kon de status van de bronpakketlijst ftp://cipherfunk.org hoary/main Packages (/var/lib/apt/lists/cipherfunk.org_pub_packages_ubuntu_dists_hoary_main_binary-i386_Packages) niet opvragen - stat (2 Onbekend bestand of map) |
1 | W: GPG error: ftp://cipherfunk.org hoary Release: The following signatures couldn't be verified because the public key is not available: NO_PUBKEY 4CF19C3233BAC1B3 |
Die GPG error los je als volgt op:quote:Op maandag 26 september 2005 21:47 schreef Mordreth het volgende:
En na het "herladen" krijg ik het volgende foutmelding:
[ code verwijderd ]
1 2 3 4 | cd /tmp wget ftp://cipherfunk.org/pub/packages/release.keys sudo apt-key add release.keys rm release.keys |
Valt dit ook met die andere 2 servers op te lossen op zo'n manier?quote:Op maandag 26 september 2005 22:45 schreef whoops het volgende:
[..]
Die GPG error los je als volgt op:
[ code verwijderd ]
Ja, dat gaat volgens hetzelfde principe, volgens mij voor alle servers die niet in de 'ubuntu-keyring' zijn opgenomen.quote:Op maandag 26 september 2005 23:11 schreef Mordreth het volgende:
[..]
Valt dit ook met die andere 2 servers op te lossen op zo'n manier?
* Bookmarkt...quote:Nog een interessante review van ubuntu 5.10... KLIK.
Via Google heb ik deze pagina gevonden, misschien dat het je verder kan helpen?quote:Nog iets... ik heb geprobeerd om mijn zen micro aan te sluiten via gnomad.. dit werkte niet omdat via apt-get nog alleen maar een oude versie te downloaden is. Nu wil ik dus een nieuwe versie downloaden en heb ik de keuze uit de volgende bestanden..
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=65573
(.tar of .src.rpm dus).
Welk bestand moet ik gebruiken en hoe moet ik dan verder?
Super, ga ik straks als ik thuis ben even na kijkenquote:Op dinsdag 27 september 2005 01:40 schreef whoops het volgende:
[..]
Ja, dat gaat volgens hetzelfde principe, volgens mij voor alle servers die niet in de 'ubuntu-keyring' zijn opgenomen.
[..]
* Bookmarkt...
[..]
Via Google heb ik deze pagina gevonden, misschien dat het je verder kan helpen?
hier vind je een lijst met win<--->linux software:quote:Op maandag 26 september 2005 12:55 schreef Omkron het volgende:
Je hebt als je wil compileren naast het pakket met de binaries ook de dev versie nodig, libpng3-dev is de laatste versie.quote:Op dinsdag 27 september 2005 17:51 schreef Slarioux het volgende:
Ik plaats hier een tvp maar omdat ik mod ben mag het.. Ik draai sinds kort weer Ubuntu (5.04) en het draait nu redelijk naar wens. Al had ik nog wel wat vragen
- Ik wil php compilen maar hij vindt geen libpng. Ik heb wel libpng12 (uit mijn hoofd) geinstalleerd met de package mananger. Wat kan hier aan de hand zijn? Moet ik ergens libpng downloaden en installeren?
In /etc/init.d/ staat een script apache, dat kun je handmatig aanroepen met start, stop of restart als parameter. Als je wil instellen wat op te starten in welk runlevel heb je de dirs /etc/rcX.d/ (met x =~ /[0-6]/ ), daar staan symbolic links naar scripts in /etc/init.d/. Voor elk runlevel is er dus een directory, wil je in normale modus dus apache starten moet je een symbolic link maken naar /etc/init.d/apache in de map /etc/rc2.d/. Deze wordt dan net als de andere scripts in die dir gerund met "start" als parameter, en "stop" als parameter als je het runlevel weer verlaat. Eventueel kun je daar het tooltje update-rc.d voor gebruiken, dit zit bij Debian en ik denk dus ook wel bij Ubuntu.quote:- Ik wil apache laten starten bij het booten en daar kan je /init.d/ voor gebruiken. Ik weet niet hoe het heet, ik weet niet hoe het werkt. Weet iemand een goede site? Google leverde weinig nuttigs op, maar waarschijnlijk google ik op de verkeerde termen.
Is er een specifieke reden dat je Apache met de zelf wil compilen? Het is namelijk aan te raden om de installatie van software compleet via de packagemanager te laten lopen. Dit maakt het updaten van die software een stuk makkelijker, de packagemanager houdt je hele systeem consistent...quote:Op dinsdag 27 september 2005 22:13 schreef Slarioux het volgende:
Dan ga ik even Googlen. Ik heb Apache met de hand gecompiled (dat had ik moeten zeggen) dus dat startscript is er niet. Ik kan apache wel starten met apachectl (uit m'n hoofd). Ik zal eens kijken naar die init scripts, misschien kan ik zelf iets schrijven
.
Ik heb het niet geprobeerd aangezien ik tot nu toe alles in .deb heb kunnen vinden (zelfs bijvoorbeeld php5.1beta ... )quote:~/Path/to/folder:$ ./configure
when that is done
~/path/to/folder:$ make
let that finish, then, instead of doing a 'make install' do this:
~/path/to/folder:$ sudo checkinstall
Ik kan me vergissen maar volgens mij zit 'apxs' in de apache2-dev package... Ik heb me laptop met ubuntu uitstaan maar volgens mij zitten er ook een 'prefork-apache' standaard bij...quote:Op dinsdag 27 september 2005 22:59 schreef Slarioux het volgende:
Er was iets met PHP, "apsx"? Ik begreep iig uit de cryptische documentatie dat ik dat nodig had voor de combi Apache2 & PHP. Omdat de standaard versie dat niet had heb ik de boel maar met de hand gedownload en gecompiled, met alle opties die ik wilde (pre-fork en al die andere belangrijke features enzo).
Volgens de FHS (Filesystem Hierarchy Standard) moet je het in /usr/local zetten. Voor de werking van het programma maakt het over het algemeen weinig uit...quote:Op dinsdag 27 september 2005 23:01 schreef Slarioux het volgende:
Oh en waar moet ik software neerzetten? /usr/? /usr/local/ ? Volgens mij dondert het weinig, want ik had thunderbird in m'n homedir staan en dat ging prima, maar wat is 'mandatory'?
apache-prefork-dev zit erbij, ik neem aan dat je die bedoelt? Volgens de diverse beschrijvingen moet ik dan ook apache-mpm-prefork installeren, "als het goed is" moet dat hem zijn dan toch?quote:Op dinsdag 27 september 2005 23:09 schreef whoops het volgende:
[..]
Ik kan me vergissen maar volgens mij zit 'apxs' in de apache2-dev package... Ik heb me laptop met ubuntu uitstaan maar volgens mij zitten er ook een 'prefork-apache' standaard bij...
Deal, dan gooi ik het daar in. Laat ik maar gelijk braaf de standaard volgen dan ben ik iig gelijk een paar goede gewoontes rijkerquote:[..]
Volgens de FHS (Filesystem Hierarchy Standard) moet je het in /usr/local zetten. Voor de werking van het programma maakt het over het algemeen weinig uit...
Je kan met apt-build ook debian/ubuntu software vanaf source compileren. Dan krijg je alle benodigde scripts erbij, alles wordt in de juiste plekken geinstalleerd, en je hebt de voordelen van de packagemanager. Maar ik zie het nut niet echt van zelf compileren, het kost veel tijd en snelheidwinst is bijna te verwaarlozen.quote:Op dinsdag 27 september 2005 22:54 schreef whoops het volgende:
[..]
Is er een specifieke reden dat je Apache met de zelf wil compilen? Het is namelijk aan te raden om de installatie van software compleet via de packagemanager te laten lopen. Dit maakt het updaten van die software een stuk makkelijker, de packagemanager houdt je hele systeem consistent...
Ik denk dat je bij 'apache2-prefork-dev' de apxs ook krijgt ja... En de dependencies uiteraard mee laten komen.quote:Op dinsdag 27 september 2005 23:12 schreef Slarioux het volgende:
[..]
apache-prefork-dev zit erbij, ik neem aan dat je die bedoelt? Volgens de diverse beschrijvingen moet ik dan ook apache-mpm-prefork installeren, "als het goed is" moet dat hem zijn dan toch?
[..]
Deal, dan gooi ik het daar in. Laat ik maar gelijk braaf de standaard volgen dan ben ik iig gelijk een paar goede gewoontes rijker
Nice, die ga ik eens op mijn wifi-drivers uittesten...quote:Op dinsdag 27 september 2005 23:35 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Je kan met apt-build ook debian/ubuntu software vanaf source compileren. Dan krijg je alle benodigde scripts erbij, alles wordt in de juiste plekken geinstalleerd, en je hebt de voordelen van de packagemanager. Maar ik zie het nut niet echt van zelf compileren, het kost veel tijd en snelheidwinst is bijna te verwaarlozen.
Yep, dat is een popupje en als Windows user klik ik gewoon op Yesquote:Op dinsdag 27 september 2005 23:45 schreef whoops het volgende:
[..]
Ik denk dat je bij 'apache2-prefork-dev' de apxs ook krijgt ja... En de dependencies uiteraard mee laten komen.
Ik ben al tijden op zoek naar een dergelijk programma. Precies wat ik nodig had. Bedanktquote:Op dinsdag 27 september 2005 23:35 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Je kan met apt-build ook debian/ubuntu software vanaf source compileren. Dan krijg je alle benodigde scripts erbij, alles wordt in de juiste plekken geinstalleerd, en je hebt de voordelen van de packagemanager. Maar ik zie het nut niet echt van zelf compileren, het kost veel tijd en snelheidwinst is bijna te verwaarlozen.
Dus ik dacht ik doe gewoon 'make' maar toen kreeg ik ook een zooi errors, die ik niet allemaal kan overtypenquote:checking for C++ compiler default output file name... configure: error: C++ compiler cannot create executables
1 2 3 4 | $ cat /etc/debian_version testing/unstable $ uname -srvo Linux 2.6.8-2-686 #1 Thu May 19 17:53:30 JST 2005 GNU/Linux |
Inmiddels maar opgelost door SSH te installeren en dan handmatig vncserver te starten. Iets meer werk, maar het werkt verder prima. Nu loop ik weer tegen iets anders aan, dat zal ik zo even proberen uit te leggen.quote:Op zaterdag 1 oktober 2005 16:37 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Vraag.
Het kan prima, je data backuppen en ubuntu opnieuw installeren...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:06 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Eigenlijk een heel simpel vraagje over Ubuntu: Ik heb Breezy geïnstalleerd en de nodige packages daarna met apt geïnstalleerd. Daarbij heb ik, logischerwijs, een totale chaos achtergelaten (MySQL installeren, Apache2, PHP4, daarna proberen te verwijderen en opnieuw installeren, gedoe, PHP werkt in ieder geval niet). Nu zou ik eigenlijk het liefst gewoon terug gaan naar de situatie voordat ik ging kloten (dus de standaard geinstalleerde packages).
Is het erg optimistisch te denken dat zoiets kan?
Oke, sorry... Als je alles met APT installeert heb ik niets gezegd...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:25 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dat doe ik toch? Ik installeer alles netjes met apt-get install 'packagenaam'. En compileren probeer ik zoveel mogelijk te vermijden.
Maar ja, opnieuw installeren had ik ook bedacht, ik hoopte even dat het niet nodig zou zijn.
Als het goed is worden alle depencies inderdaad verwijderd. Mijn ervaring is dat er toch nog wel eens wat blijft 'hangen'... Toen ik er eenmaal achter was hoe Aptitude werkte is dat sindsdien mijn favo tool geweest om dit soort dingen uit te zoeken. Aptitude laat netjes zien hoe de dependencies van de verschillende pakketen in elkaar zitten...quote:Op donderdag 6 oktober 2005 13:42 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Stel dat ik met apt MySQL, Apache2 en PHP4 installeer. Daarna kom ik erachter dat ik MySQL 4.1 nodig heb (syntax van een database die ik wil importeren wil niet in 4.0). Als ik dan in omgekeerde volgorde alles remove met apt, dus apt-get remove php4, apache2 en mysqlserver, worden dan ook alle overige paketten (dependencies) verwijderd?
APT maakt gebruik van 'dpkg' om .deb bestanden te installeren.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 15:12 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Drama vind ik het tot nu toe.
Nou ja, apt is in principe tof. In ieder geval met installeren. Maar het verwijderen vind ik nog wat onhandig met dependencies enzo. Dingen die geïnstalleerd worden omdat ze nodig zijn, maar niet verwijderd als ze niet meer nodig zijn.
Ik denk dat ik maar gewoon Ubuntu opnieuw installeer.
Wat is trouwens het verschil tussen apt-get remove en dpgk -r? Die laatste heb ik ook wel eens gebruikt.
Neen. Dpkg doet inderdaad niets met dependencies, voor zover ik weet. Wel geeft dpkg aan als er aan een van de dependencies niet voldaan wordt. Het automatisch 'resolven' van de dependencies doet APT voor je.quote:Op donderdag 6 oktober 2005 15:57 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dus als je iets verwijderd met dpkg -r zullen alle dependencies die apt installeerde, niet verwijderd worden?
Debfoster is nieuw voor mij, thanx!... Ziet er wel zeker interessant uit! Meteen eens even losgelaten op mijn testservertje, na een hoop ge-ja en ge-nee is dit het resultaat:quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ik heb net e.e.a. gehoord en gelezen over debfoster. En vind dat ik met debfoster -q en debfoster -f eigenlijk precies heb wat ik wil. Ik zal nog even kijken naar Aptitude.
Opzich netjes! Toch de lijst met packages nog maar even goed doornemen voordat hij ze weg doet....quote:0 upgraded, 0 newly installed, 168 to remove and 0 not upgraded.
Need to get 0B of archives.
After unpacking 210MB disk space will be freed.
Do you want to continue [Y/n]?
Graag gedaan....quote:Bedankt voor de antwoorden, tips enzo.
http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=24403quote:Op donderdag 6 oktober 2005 17:17 schreef whoops het volgende:
[..]
Debfoster is nieuw voor mij, thanx!... Ziet er wel zeker interessant uit! Meteen eens even losgelaten op mijn testservertje, na een hoop ge-ja en ge-nee is dit het resultaat:
Je kan idd gewoon `su` gebruiken, of via een root shell met `passwd root` het root passwd instellenquote:Op donderdag 6 oktober 2005 23:41 schreef GBCHEATER het volgende:
Hey,
Ik heb een redelijk simpel vraagje. Ik moet voor school moet ik met knoppix aan de gang, en daarbinnen wil ik een aantal dingen aanpassen.
Maar ik loop elke keer tegen de root user aan. Alle sites van Knoppix zeggen dat je geen root nodig hebt, en dat alle paswords gelockt zijn, maar ik heb zo een pasword echt nodig.
Nou vroeg ik mij dus af hoe ik dit moest doen. Ik kan wel een user aanmaken, maar ik kan hem niet onder de groep wheel zetten bijvoorbeeld, want dan zegt hij "unknown group wheel"
Maar nou is mijn vraag, hoe moet ik het wel doen?
1 | $geometry ="1024x768"; |
1 | $depth = "32"; |
1 | $pixelformat = "rgb888"; |
Wie kan me hiermee op weg helpen? Ik snap het niet, volgens mij doe ik het precies zoals uitgelegd staat in vnc.conf.quote:Warning: alexubuntu:1 is not taken because of /tmp/.X1-lock
Remove this file if there is no X server alexubuntu:1
Jij zou dus zoiets kunnen proberen:quote:tightvncserver -depth 24 -geometry 800x600
Om een vnc-server te killen gebruik het volgende commando, waar de '1' staat voor de server die je wil killen:quote:tightvncserver -depth 16 -geometry 640x480
Works like a charm...quote:vncserver -kill :1
ey, ik heb gewoon het wachtwoord veranderd, wel zo makkelijkquote:Op vrijdag 7 oktober 2005 14:14 schreef smoking2000 het volgende:
[..]
Je kan idd gewoon `su` gebruiken, of via een root shell met `passwd root` het root passwd instellen
Debian gebruikt de group wheel niet, zoals de BSDs dat wel doen. Als je deze group voor je opdracht toch nodig hebt kun je deze aanmaken met `adduser --group wheel`
Of natuurlijk door de file /etc/group met de hand aan te passen
PS, als je knoppix bij het bootprompt opstart met: `knoppix 2` heb je automatisch een root shell, maar alleen geen X (ideaal voor low-mem machines)
Zie het hoofdstuk Chapter 12 - Doing Everyday Administration van de Debian User's Guide voor meer info
De snelste methode is volgens mij:quote:Op dinsdag 11 oktober 2005 21:54 schreef GBCHEATER het volgende:
[..]
ey, ik heb gewoon het wachtwoord veranderd, wel zo makkelijk![]()
tnx![]()
Het is eerst slim om te kijken of de driver van je wifi-kaart wel WPA ondersteunt... Degene die bij mijn wifi-dongle werkte (de module zd1211) deed dat namelijk niet.quote:Op woensdag 12 oktober 2005 07:10 schreef Slarioux het volgende:
Ik heb nu de boel draaiend op mijn laptop (de boel == Ubuntu 5.04), en mijn wireless kaart wordt herkend!
Probleem is dat ik alleen een WEP key kan instellen. Hoe stel ik een WAP beveiliging in? Ik vind op Google echt niks nuttigs
Op https://wiki.ubuntu.com/WPAHowto staat een howto voor wpa onder Ubuntu. Ik heb gisteren ook mn wireless Speedtouch 120g geinstalleerd op Ubuntu 5.10 (Breezy) en dat werkt goed met wep, maar wpa heb ik nog niet geprobeerd omdat ik ergens had gelezen dat het niet mogelijk was. De howto doet echter anders vermoeden. Ik hoor wel of het je gelukt isquote:Op woensdag 12 oktober 2005 11:17 schreef Slarioux het volgende:
Godver, ik zit ook vrolijk op WAP te zoeken, ik denk ook niet na ook
Thx voor de tip
Het lijkt erop dat je geen kiestoon hebt, weet je zeker dat de kabel goed aangesloten is?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 15:37 schreef Raenius het volgende:
Nou Guru's ben ondertussen zelf al verder gekomen, maar loop nu tegen een nieuw probleem aan. Wanneer ik met mijn SIP Softphone via Asterisk will bellen naar het PSTN netwerk dan krijg ik de volgende melding:
-- Executing Dial("SIP/102-c056", "Modem/g1:00104431040") in new stack
-- Called g1:00104431040
Oct 13 15:08:14 WARNING[2344]: chan_modem_i4l.c:380 i4l_read: Device '/dev/ttyI1' lacking dialtone
-- Hungup 'Modem[i4l]/ttyI1'
== No one is available to answer at this time (1:0/0/0)
== Auto fallthrough, channel 'SIP/102-c056' status is 'NOANSWER'
Wie weet hier raad mee?
Ik zou het sowieso niet _compilen_ met php4 of php5, dat is nogal achterhaald want inflexibel. Beter is om modules te gebruiken. Je kan best zowel een php4 als een php5 module laden in apache. Maar dan moet je 2 verschillende bestandsextensies gaan gebruiken, je kan .php bestanden niet aan zowel php4 als php5 gaan koppelen want dan raakt apache flink de weg kwijt; hoe weet ie dan welke module te gebruiken?quote:Op donderdag 13 oktober 2005 22:46 schreef Tiemie het volgende:
Is het ook mogelijk om apache zowel met php4 als php5 te compilen?Zo ja, hoe?
(leek me wel een leuk idee voor m'n testomgeving)
1 2 | RemoveHandler .php AddType application/x-httpd-php5 .php |
Nee hoor, zo achterhaald is dat niet. Je kunt ook met .htaccess bestanden opgeven welke module bepaalde extensies moeten gebruiken.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 23:00 schreef Schorpioen het volgende:
[..]
Ik zou het sowieso niet _compilen_ met php4 of php5, dat is nogal achterhaald want inflexibel. Beter is om modules te gebruiken. Je kan best zowel een php4 als een php5 module laden in apache. Maar dan moet je 2 verschillende bestandsextensies gaan gebruiken, je kan .php bestanden niet aan zowel php4 als php5 gaan koppelen want dan raakt apache flink de weg kwijt; hoe weet ie dan welke module te gebruiken?
Ik denk dat daardoor het hele idee en het nut wegvalt van de testsituatie die jij voor ogen hebt; het is niet praktisch als je de hele tijd bestanden moet gaan hernoemen of config files moet gaan editen. Draai dan liever 2 verschillende, aparte apache servers op verschillende poorten (bijv 80 en 81), de een met php4 en de ander met php5, dat is wel goed werkbaar.
Met achterhaald bedoelde ik dus incompileren tov het gebruik van modules.quote:Op donderdag 13 oktober 2005 23:24 schreef cyberstalker het volgende:
[..]
Nee hoor, zo achterhaald is dat niet. Je kunt ook met .htaccess bestanden opgeven welke module bepaalde extensies moeten gebruiken.
Tja er is overal wel een mouw aan te passen, alles valt te scripten. Het ging mij er om wat het makkelijkst en meest praktisch is om op te zetten is, en dat is toch denk ik 2 apaches draaien. Er leiden echter meer wegen naar rome.quote:Zo kun je dus bijvoorbeeld één directory laten draaien onder php4, en een andere onder php5. Je kunt dan eventueel zelfs een php-scriptje maken waarmee je je gewenste php-versie kunt instellen.
Volgens mij was dat iets met een bonobo nog iets dingetje. Die moest je killen, dan komt het weer goed.quote:Op maandag 17 oktober 2005 19:15 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Zoals hier te zien is, had ik enkele uren terug nog een leuk plaatje als bureaubladachtergrond. Inmiddels is het bruin. Terwijl in de settings gewoon nog steeds dezelfde afbeelding gekozen is.
Dit is sinds ik d.m.v. dpkg-reconfigure xserver-xorg heb ingesteld dat ik graag op 1280x1024 wil werken. Deze had ik bij installatie niet aangevinkt. 1280x1024 werkt goed, maar ik zou graag die lelijke bruine kleur weg krijgen. Iemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten? (xfce4 op Ubuntu 5.10 dus).
1 | gnome-background-properties %F |
Hmm, dat werkt bij mij meestal.quote:Op maandag 17 oktober 2005 20:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Dan krijg ik een scherm waarin ik een afbeelding kan kiezen en een kleur. De geselecteerde kleur daar is inderdaad die die ik nu zie. Maar als ik daar een afbeelding kies en een andere kleur, blijft het toch gewoon lekker staan.
Als ik het op het werk bij een collega probeer met Hummingbird dan gaat het wel goed. En de meeste antwoorden die ik vind met Google zeggen dus dat wat ik in het begin al deed met de export display, wat ook niet echt behulpzaam is zeg maarquote:Preparing to launch Oracle Universal Installer from /tmp/OraInstall2005-10-20_09-45-34AM. Please wait ...[oracle@delphi database]$ Exception in thread "main" java.lang.InternalError: Can't connect to X11 window server using 'client:0.0' as the value of the DISPLAY variable.
at sun.awt.X11GraphicsEnvironment.initDisplay(Native Method)
at sun.awt.X11GraphicsEnvironment.<clinit>(Unknown Source)
at java.lang.Class.forName0(Native Method)
at java.lang.Class.forName(Unknown Source)
at
java.awt.GraphicsEnvironment.getLocalGraphicsEnvironment(Unknown
Source)
at java.awt.Window.init(Unknown Source)
at java.awt.Window.<init>(Unknown Source)
at java.awt.Frame.<init>(Unknown Source)
at oracle.ewt.popup.PopupFrame.<init>(Unknown Source)
at oracle.ewt.lwAWT.BufferedFrame.<init>(Unknown Source)
at
oracle.sysman.oio.oioc.OiocOneClickInstaller.<init>(OiocOneClickInstaller.java:378)
at
oracle.sysman.oio.oioc.OiocOneClickInstaller.main(OiocOneClickInstaller.java:2091)
Oracle zuigt inderdaad wat dat betreft... Een collega van mij doet het geloof ik altijd via VNC....quote:Op donderdag 20 oktober 2005 10:27 schreef cyberstalker het volgende:
En dat dan gewoon vanaf de server. Het is trouwens wel ontzettend knullig dat dat per sé met een grafische interface moet.
Wat is er hier aan de hand?quote:sam@Ubuntu:~/gplflash-0.4.13$ ./configure
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... no
checking for mawk... mawk
checking whether make sets $(MAKE)... no
checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no
checking build system type... x86_64-unknown-linux-gnu
checking host system type... x86_64-unknown-linux-gnu
checking for g++... no
checking for c++... no
checking for gpp... no
checking for aCC... no
checking for CC... no
checking for cxx... no
checking for cc++... no
checking for cl... no
checking for FCC... no
checking for KCC... no
checking for RCC... no
checking for xlC_r... no
checking for xlC... no
checking for C++ compiler default output file name... configure: error: C++ comp iler cannot create executables
See `config.log' for more details.
Je hebt geen c++ compiler. Dus die moet je eerst installeren.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |