Vorige delen:quote:Naar aanleiding van alle DIG posters kwalificeren een topic waarin Linux problemen serieus verholpen worden. Dus geen onzin reacties en OS-geflame. En QuietGuy gaat ervoor zorgen dat dit topic daarvan verlost blijft, he QuietGuy![]()
In principe hoef je weinig van linux te weten als je het installeert, vaak gaat het met de standaard installatie goed. En wat gaat er mis met de installatie? Al eventueel gezocht op www.ubuntuforums.org ?quote:Op zaterdag 28 mei 2005 20:11 schreef flappiewappie het volgende:
heeft iemand een link met wat je allemaal moet doen als je volledig van windows xp, in 1 keer (totaal geen ervaring met linux) wil overstappen naar ubuntu, ik heb alles gedownload, al veel geprobeerd maar er gaat nog steeds iets mis met de installatie....
er was xp geinstalleerd op de hardeschijf, maar nu heb de hardeschijf in een cellie 400 gestopt, dus het ken wel maar niet echt vlot... en ik wil er een server van maken, met een gratis operating systeem, dus ik dacht laat ik de vraag even wat simpeller stellenquote:Op zaterdag 28 mei 2005 23:30 schreef RemcoDelft het volgende:
flappiewappie ==> Bij zo'n vraag vraag ik me vooral af: WAAROM wil jij overstappen naar Linux?! Wat manga zegt klopt wel trouwens, maar ik vraag me vooral af wat jouw drijfveer is... Iets met de huid niet verkopen voor de beer geschoten is! Ik zou zeker een dualboot aanraden, want overstappen omdat je hoort dat iets beter is (neem aan dat het zoiets is) is natuurlijk mooi, maar je zal nog heel wat gewenning te gaan hebben voor je er alles mee kan:)
"Multiboot aanzetten" doe je door een bootloader te installeren (bijv. grub of Lilo). Daarvoor boot je naar Linux en installeer je het pakket. Als je dat hebt gedaan moet je gewoon even googlen naar "lilo / grub linux windows dual boot": er zijn genoeg sites met voorbeeldconfigs die je dan kunt aanpassen naar jouw situatie. Je kunt Lilo of grub het best installeren (dit is niet hetzelfde als het pakket installeren via apt-getquote:Op maandag 30 mei 2005 13:28 schreef qu63 het volgende:
hoe kan ik multiboot aanzetten? Ik heb nu winxp pro en debian geinstalleerd, maar debian wil alleen opstarten met een floppy
Wellicht dat je hier wat aan hebt? En verder wat Skinkie zegt, start het programma (als gebruiker uiteraard) op vanuit een terminal, hij geeft dan vanzelf aan waarom hij vastloopt.quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:10 schreef thomastux het volgende:
sinds kort heb ik ook linux en ben nu bezig hem zo in te richten dat alles wat ik normaal onder windows deed nu ook werkt onder linux(draai ubuntu-5.04-install-i386),
nu zou ik dus ook graag dvd's kijken. als ik een film invoer start automatisch Totem op, maar die loopt vast. Welk programma kan ik het beste gebruiken?
quote:Op woensdag 1 juni 2005 11:39 schreef Skinkie het volgende:
los het probleem opdaar heb je veel meer aan... of te wel... kijk op de console wat voor foutmelding Totem geeft...
Dit geeftie aan:quote:Op woensdag 1 juni 2005 12:47 schreef whoops het volgende:
[..]
Wellicht dat je hier wat aan hebt? En verder wat Skinkie zegt, start het programma (als gebruiker uiteraard) op vanuit een terminal, hij geeft dan vanzelf aan waarom hij vastloopt.
heb libdvdcss2 nu als het goed is geinstalleerd, maar waar kan ik totem-xine vinden? (heb al meer iets gehoord over een database waar je deze programma's kunt vinden, maar waar kan ik die vinden?quote:Op donderdag 2 juni 2005 10:57 schreef kluut het volgende:
Ik had ook een probleem met via totem DVD's kijken. Ik heb toen het pakket totem-xine geïnstalleerd. De installatie de-installert automatisch totem-gstreamer. Je kan natuurlijk ook xine zelf installeren om dvd's te kijken.
Om DVD's te bekijken met een regiocode zal je ook het pakket libdvdcss2 nodig hebben. Dat zit om legale redenen niet standaard bij ubuntu, maar kan je krijgen door de lijnen
deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ stable main
deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ unstable main
deb ftp://ftp.nerim.net/debian-marillat/ testing main
toe te voegen aan je /etc/apt/sources.list file. Hierin staan de plaatsen (repositories) waar hij allemaal software vandaan haalt. Je zulk bij her herladen van de lijst van repositories (met synaptic: reload, of vanuit terminal: sudo apt-get update) waarschijnlijk waarschuwingen krijgen dat hij de handtekeningen van de nieuwe eventueel haal je de marillat-lijnen na installatie weer weg uit je /etc/apt/sourves.list.
Je kan nu DVD's met iedere regiocode bekijken.
Het kan nog zijn dat je beeld wat schokkerig is. Dit kan komen doordat je DMA nog niet geactiveerd is, waardoor het lezen van de disk niet optimaal gaat.
Om dit te verhelpen kan je de volgende lijnen aan het bestand /etc/hdparm.conf toevoegen:
/dev/hdc {
dma = on
interrupt_unmask = on
io32_support = 0
}
(Als /dev/hdc je optische drive is). Nu zal een
sudo /etc/init.d/hdparm restart
(of een reboot) de DMA aanzetten.
dus via synaptic kan ik voortaan nieuwe programma's vinden?quote:Op donderdag 2 juni 2005 11:34 schreef kluut het volgende:
totem-xine zit in het universe repository. Dit is een ubuntu repository, maar staat niet standaard aangevinkt..
In synaptic, ga naar settings/repositories, klik op add, en selecteer universe (en non-free, die komt vast ook nog wel van pas). Na OK, en het updaten van de softwarelijst zou je totem-xine moeten kunnen vinden met search.
Ja, op die manier kan je alle programma's installeren die in de ubuntu repositories staan, en dat zijn er best veel. Dit is niet alleen makkelijker maar ook beter dan handmatig installeren, omdat synaptic (en het achterliggende apt-get) alle afhankelijkheden van de paketten bijhouden. Hierdoor vermijd je de zogenaamde "dependency hell" waar bepaalde linuxdistributies tot enkele jaren geleden veel last van hadden.quote:Op donderdag 2 juni 2005 11:56 schreef thomastux het volgende:
[..]
dus via synaptic kan ik voortaan nieuwe programma's vinden?
Ja, ik had ook problemen met geluid. Er was een probleem met de sound server. Toen ik die afzette wekte het geluid. Dan kan je alleen geen twee geluidsbronnen tegelijk luisteren, en de plop-en-pliepjes van de windowmanager doen het dan ook niet meer. Maar die vond ik sowieso al irritant.quote:maar het werkt! (nu alleen m'n geluid nog aan de gang krijgen, kan dat aan pipelines liggen? geen enkel geluid doet het)
w000tquote:Op donderdag 2 juni 2005 12:49 schreef kluut het volgende:
afzetten van de sound server gaat onder het gnomemenu system/preferences/sound.
Die melding herken ik niet.quote:Op donderdag 2 juni 2005 15:48 schreef VeerMans het volgende:
Ik wil een link maken van de ene dir naar de andere
Dus ik doe link DIR1 DIR2
dan krijg ik : Invalid cross-device link
Wat doe ik fout?
Misschien kan je hier een goeie .deb vinden?quote:Op donderdag 2 juni 2005 16:12 schreef thomastux het volgende:
zou graag het probramma xvidcap gaan gebruiken, maar als ik m wil instaleren geeftie een foutmelding, het lijkt alsof ik een verkeerde versie ubuntu heb, kan dat het geval zijn?
ziet er erg goed uit, met het instaleren geeftie deze foutmelding:quote:Op donderdag 2 juni 2005 17:46 schreef whoops het volgende:
[..]
Misschien kan je hier een goeie .deb vinden?
Die download je, en installeer je dan met dpkg -i <filename.deb>
Als je zo'n handmatig geinstalleerde package wil verwijderen kan je hem opzoeken met synaptic, of met 'aptitude', daar staat hij dan onder 'Obsolete and locally created packages'.
1 2 3 4 5 | dpkg: dependency problems prevent configuration of xvidcap: xvidcap depends on libavcodec1 (>= 1:0.4.8); however: Package libavcodec1 is not installed. dpkg: error processing xvidcap (--install): dependency problems - leaving unconfigured |
1 2 | libavcodec1: Depends: libvorbis0 (>=1.0rc3-1) but it is not installable |
Oke, my bad... Het ligt aan het feit dat deze .deb files voor debian stable (woody) zijn. Ubuntu is gebaseerd op testing en heeft dus nieuwere versies van de dependencies waarom gevraagd wordt...quote:Op donderdag 2 juni 2005 19:38 schreef thomastux het volgende:
[..]
ziet er erg goed uit, met het instaleren geeftie deze foutmelding:
[ code verwijderd ]
heb geprobeerd om libavocde1 te instaleren, maar dat geeft dan weer deze melding:
[ code verwijderd ]
en libvorbis0a(versie 1.0.1-1) geinstaleerd
waar kan het aan liggen?
Met welk commando probeer je xvidcap hier te installeren, en wat is de foutmelding?quote:Op donderdag 2 juni 2005 16:12 schreef thomastux het volgende:
zou graag het probramma xvidcap gaan gebruiken, maar als ik m wil instaleren geeftie een foutmelding, het lijkt alsof ik een verkeerde versie ubuntu heb, kan dat het geval zijn?
in synaptic geef ik m de opdracht xvidcap te instaleren, dan geeftie een foutmelding dat de software niet geautenticeerd kan worden, na apply geeftie deze foutmelding:quote:Op donderdag 2 juni 2005 21:56 schreef whoops het volgende:
[..]
Met welk commando probeer je xvidcap hier te installeren, en wat is de foutmelding?
1 2 3 | xvidcap: Depends: libavcodec1 but it is not going to be installed Depends: libc6 (>=2.3.2.ds1-21) but 2.3.2.ds1-20ubuntu13 is to be installed |
Hmm ik ben even die ubuntu cd aan het downloaden, daar wilde ik sowieso nog mee aan de gang.quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:03 schreef thomastux het volgende:
[..]
in synaptic geef ik m de opdracht xvidcap te instaleren, dan geeftie een foutmelding dat de software niet geautenticeerd kan worden, na apply geeftie deze foutmelding:
[ code verwijderd ]
quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:22 schreef whoops het volgende:
Hmm ik ben even die ubuntu cd aan het downloaden, daar wilde ik sowieso nog mee aan de gang.
systeem is up2datequote:Op donderdag 2 juni 2005 22:22 schreef whoops het volgende:
Wat je nog even zou kunnen proberen, is even je systeem helemaal installatie updaten, al denk ik niet dat het veel helpt...
3xquote:Op donderdag 2 juni 2005 22:34 schreef kluut het volgende:
Ik zal er ook eens naar kijken. Aan de ubuntufora te zien ben je niet de enige met problemen mat xvidcap...
trouwens, heb je marillat nog in je /etc/apt/sources.list staan? (ivm libavcodec-versie)
Maybe...quote:Op donderdag 2 juni 2005 22:40 schreef mschol het volgende:
niemand die een oplossing voor mijn probleem weet?
Volgens mij is het de bedoeling dat je in de folder /etc/init.d/rc5.d/ een symlink maakt naar je scriptje. Het script is uiteraard executable geflagged.quote:Op donderdag 2 juni 2005 11:10 schreef mschol het volgende:
ik heb een klein firewall scriptje dat wat iptables invoert, niet heel bijzonder..
maar hoe kan ik die het beste toevoegen aan de start up??
ik gebruik suse 9.2
en als ik em aan de boot.local toevoeg dan kan me ntp server de tijd niet ophalen..
Dat debianpakket lijkt problemen te geven, en het lijkt wel een ubuntu-pakket te zijn, maar ik kan er geen .deb van vinden. Beetje vreemd... Maar et is me wel gelukt om xvidcap zelf te compileren.quote:
hmmm okquote:Op donderdag 2 juni 2005 23:15 schreef whoops het volgende:
[..]
Maybe...
[..]
Volgens mij is het de bedoeling dat je in de folder /etc/init.d/rc5.d/ een symlink maakt naar je scriptje. Het script is uiteraard executable geflagged.
Wat betreft de naam van de symlink, je moet even in bovenstaande map kijken naar de bestandsnamen, daarmee bepaal je namelijk de volgorde van het laden van de scripts in dat runlevel (5). Je zou de symlink dus bijvoorbeeld S20mijnscript kunnen noemen.
Ik heb bovenstaande info niet getest, ik heb het uit een document wat ik van iemand heb gekregen. Het zou dus kunnen zijn dat het niet werkt, i have no clue...
Als ik me niet vergis kan je testen of dit werkt door te rebooten, maar ook door naar een lager runlevel te gaan (init 1) en dan weer naar runlevel 5 (init 5).
* devzero mompelt iets met sysv..init.d..googlequote:Op donderdag 2 juni 2005 23:46 schreef mschol het volgende:
[..]
hmmm ok
ik ben benieuwd of dit een algemene manier zou zijn... (uiteindelijk wil ik het ook kunnnen gebruiken op andere distro's)
link is equivalent met ln voor hard links. Aangezien je directories alleen kunt softlinken, zal link dus niet voor dirs werken en zul je (zoals je idd al beschreef) ln -s moeten gebruiken. Die fout melding krijg je als je een file/dir probeert te hardlinken van een andere partitie.quote:Op donderdag 2 juni 2005 17:41 schreef whoops het volgende:
Die melding herken ik niet.
Je bedoelt wss my betquote:Op donderdag 2 juni 2005 21:51 schreef whoops het volgende:
Oke, my bad...
a ha vind ik ook best, ikl wist niet waarop ik precies moest zoeken.. denk dat et nu wel gaat lukkenquote:Op vrijdag 3 juni 2005 07:05 schreef devzero het volgende:
[..]
* devzero mompelt iets met sysv..init.d..google
geeft deze foutmelding(na het make commando):quote:Op donderdag 2 juni 2005 23:44 schreef kluut het volgende:
Pak de source uit met
tar zxvf xvidcap-1.1.4pre2.tar.gz
en doe
cd xvidcap-1.1.4pre2
./configure
make
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 | In file included from main.c:45: codecs.h:12:28: ffmpeg/avcodec.h: No such file or directory codecs.h:13:29: ffmpeg/avformat.h: No such file or directory main.c: In function `main': main.c:550: error: `CAP_AVI' undeclared (first use in this function) main.c:550: error: (Each undeclared identifier is reported only once main.c:550: error: for each function it appears in.) make[2]: *** [xvidcap-main.o] Error 1 make[2]: Leaving directory `/home/thomastux/Desktop/xvidcap-1.1.4pre2/src' make[1]: *** [all-recursive] Error 1 make[1]: Leaving directory `/home/thomastux/Desktop/xvidcap-1.1.4pre2' make: *** [all] Error 2 |
kan ik hiermee voortaan source-en compileren?quote:
Iets zegt me dat je het toch in die richting moet zoeken. Is ffmpeg geinstalleerd op je machine?quote:Op vrijdag 3 juni 2005 15:46 schreef thomastux het volgende:
1
2codecs.h:12:28: ffmpeg/avcodec.h: No such file or directory
codecs.h:13:29: ffmpeg/avformat.h: No such file or directory
heb het net geinstaleerd en opnieuw geprobeerd, maar werkt nietquote:Op vrijdag 3 juni 2005 17:17 schreef devzero het volgende:
[..]
Iets zegt me dat je het toch in die richting moet zoeken. Is ffmpeg geinstalleerd op je machine?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |