abonnement Unibet Coolblue
pi_27331772
Bij deze, een nieuw topic.

Nummer 5: (Aanstaande) docenten - deel V

We gaan gewoon verder..
Mon 'en!
  woensdag 25 mei 2005 @ 10:45:14 #2
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27332151
Ik heb volgende week donderdag mijn eindpresentatie voor mij stage waarin ik mijn onderzoek (die ik samen met mijn mede stagegenoot heb geschreven) moet presenteren en andere belevenissen op de school. Maar dat gaat helemaal goed komen.

Stageonderzoek was leuk trouwens. Van LIO naar leraar, over de begeleiding vanuit de werkplek en wat er beter kon.
pi_27332209
Nog drie maandjes en dan mag ik les gaan geven in China, in totaal gaan er nu 4 leerlingen van de opleiding mee, en het gaat zeker door!
  woensdag 25 mei 2005 @ 10:55:00 #4
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27332473
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs

Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
pi_27334134
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:46 schreef Evil_Jur het volgende:
Nog drie maandjes en dan mag ik les gaan geven in China, in totaal gaan er nu 4 leerlingen van de opleiding mee, en het gaat zeker door!
Ik = jaloers! 'k Heb geloof ik de verkeerde richting uitgezocht.. Waar gaat een student Nederlands in G*dsnaam heen? Lutjebroek? Volendam?
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs

Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Je had die koppen op mijn stageschool moeten zien toen ik zat te zuchten en steunen over mijn verslag. "Je bent toch niet serieus met die k*tpetenties bezig.. toch!? Alsof je die dingen in de praktijk ooit gaat gebruiken.."
Mon 'en!
  woensdag 25 mei 2005 @ 14:57:23 #6
35189 Troel
scherp en bot
pi_27341030
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:55 schreef Silmarwen het volgende:
[CENTRAAL]Competentiegericht onderwijs

Op mijn school blijven ze hoog en laag volhouden dat elke docent dus dit de rest van zijn of haar carriere moet volhouden, ze me dat dit niet waar is!
Die hele competenties sucken...

Zo is een klein onderdeel het werken met computers. Nou, erg handig als ze dat moeten invullen als er in de klas geen computer aanwezig is en je op de evaluatie niet kan kiezen voor "n.v.t."
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  donderdag 26 mei 2005 @ 13:03:45 #7
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27371588
Hoi!
Ff een paar gedachten die ik zo had.
Misschien stoot ik sommigen voor het hoofd, misschien herkennen jullie het:
Bij mijn leerlingen (1e en 2e jaars ALO) bemerk ik iets opvallends.
Maandag ging het over de bouw en werking van spieren (PGO), en zodra ze woorden als 'myofybril' of 'sarcomeer' voorbij zagen komen ging een deel van de studenten die meteen uitspreken alsof ze zwaar dylectisch waren: 's-acro-meer' ofzo.
Is het woord sarcomeer dan echt zo moeilijk? Nee natuurlijk niet.

Volgens mij doen ze het expres, is het een bepaalde attitude, een soort ingebakken combinatie van onzekerheid, gemakszucht en weerstand tegen moeilijke dingen, waardoor ze alles wat ze niet direct kunnen plaatsen meteen in hun hoofd in het vakje 'moeilijk' stoppen en er vervolgens niet meer écht over na denken, en in het gunstigste geval stampen ze het nog als betekenisloze kennis in hun kop voor het tentamen.
Ik denk dat dit niet eens zozeer een kwestie van intelligentie is, als ze willen kunnen ze het makkelijk snappen maar ze willen niet, of ze denken dat ze het toch niet kunnen of iets dergelijks.
Bij een ander vak dat ik gegeven heb (biomechanica) zag ik het ook en heb ik het er eens met mijn studenten over gehad, en daar gaven ze ook al aan dat ze op de havo bij een vak als natuurkunde maar afhaakten en dan maar heel veel sommen gingen maken om op t proefwerk dat maar een beetje te kunnen reproduceren, zonder t echt te begrijpen.

Ik vind dit zo jammer om te zien, ze beperken zichzelf zó in hun ontwikkeling en ik denk ook dat deze instelling ook de oorzaak is van het mislukken van iets als PGO.

Hoe zien jullie dit?
En nog belangrijker: wat doe je eraan?
En waar zou de oorzaak liggen? Al op de basisschool, op de HAVO??? Help!
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
pi_27373517
Oh, ik heb zo ontzettend geen zin meer vandaag! Had het derde, vierde en vijfde uur klassen die zeiden: "na dit uur zijn we uit" (er zijn nogal wat collega's afwezig vanwege excursies e.d.), moet zelf nog tot 5 uur door (les & surveillance), en nu heb ik dus een tussenuur, en ik zou nog heel veel nuttige dingen kunnen en eigenlijk moeten doen, dus ik mocht van mezelf niet buiten gaan zitten, maar, je raadt het al, ik heb geen fuck gedaan
  donderdag 26 mei 2005 @ 15:50:12 #9
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27377256
Ik had vandaag het 3e, 4e en 5e uur vrij, dus ik had me al voorgenomen om in de zon te gaan liggen bakken op het schoolplein, terwijl twee leerlingen me met palmtakken frisse lucht toewaaien , maar heb ingevallen bij andere klassen, zodat die eerder naar huis konden. Raampje open, iedereen zo loom als een kanarie op sterk water, rustig muziekje aan, zo kan het dus ook relaxt zijn

's Middags wat watergevechten op de speelplaats... altijd leuk, behalve als je pauze-toezicht hebt . Máár de collega's hielden het droog. Ik denk dat ik morgen es de brandslang op ze los laat
.
pi_27381400
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....

[..]
wat wil je weten.

Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed

Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.

Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.

Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.


Wat voor studie wil je gaan doen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil de LO Aardrijkskunde gaan doen. Ik twijfel nog tussen Utrecht (HVU) en Amsterdam....
Vandaar dat ik op zoek ben naar wat extra info. Op zo'n open dag krijg je toch alleen maar te horen wat je horen wil...
Het is trouwens nog moeilijk om mensen te vinden die dezelfde studie doen.
Zo vraag ik me o.a. af hoe de verdeling meisjes/jongens over het algemeen bij Aardrijkskunde is en of het moeilijk is een stageplaats te vinden...
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:16:33 #11
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27383402
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 13:03 schreef sungaMsunitraM het volgende:
Hoi!
Ff een paar gedachten die ik zo had.
Misschien stoot ik sommigen voor het hoofd, misschien herkennen jullie het:
Bij mijn leerlingen (1e en 2e jaars ALO) bemerk ik iets opvallends.
Maandag ging het over de bouw en werking van spieren (PGO), en zodra ze woorden als 'myofybril' of 'sarcomeer' voorbij zagen komen ging een deel van de studenten die meteen uitspreken alsof ze zwaar dylectisch waren: 's-acro-meer' ofzo.
Is het woord sarcomeer dan echt zo moeilijk? Nee natuurlijk niet.

Volgens mij doen ze het expres, is het een bepaalde attitude, een soort ingebakken combinatie van onzekerheid, gemakszucht en weerstand tegen moeilijke dingen, waardoor ze alles wat ze niet direct kunnen plaatsen meteen in hun hoofd in het vakje 'moeilijk' stoppen en er vervolgens niet meer écht over na denken, en in het gunstigste geval stampen ze het nog als betekenisloze kennis in hun kop voor het tentamen.
Ik denk dat dit niet eens zozeer een kwestie van intelligentie is, als ze willen kunnen ze het makkelijk snappen maar ze willen niet, of ze denken dat ze het toch niet kunnen of iets dergelijks.
Bij een ander vak dat ik gegeven heb (biomechanica) zag ik het ook en heb ik het er eens met mijn studenten over gehad, en daar gaven ze ook al aan dat ze op de havo bij een vak als natuurkunde maar afhaakten en dan maar heel veel sommen gingen maken om op t proefwerk dat maar een beetje te kunnen reproduceren, zonder t echt te begrijpen.

Ik vind dit zo jammer om te zien, ze beperken zichzelf zó in hun ontwikkeling en ik denk ook dat deze instelling ook de oorzaak is van het mislukken van iets als PGO.

Hoe zien jullie dit?
En nog belangrijker: wat doe je eraan?
En waar zou de oorzaak liggen? Al op de basisschool, op de HAVO??? Help!
Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?
  donderdag 26 mei 2005 @ 19:23:26 #12
109065 sungaMsunitraM
Fancybox is not a function
pi_27383563
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 19:16 schreef nickybol het volgende:

[..]

Misschien een beetje offtopic, maar ik ben wel geinteresseerd in de werking van spieren, etc. voor mijn nieuwe bijbaantje als tennisleraar. Weet je goede websites waar je een beetje basiskennis kunt doen?
Deze is wel leuk :
http://www.kennislink.nl/web/show?id=82665&showframe=content&vensterid=811&prev=82631
Op donderdag 28 augustus 2008 14:34 schreef Breathtaking het volgende:
:9~
  donderdag 26 mei 2005 @ 21:00:58 #13
93828 nickybol
onderduiknaam
pi_27386376
Interessant artikel, maar misschien een beetje boven mijn niveau, voor mij zonder enige voorkennis. Zat meer te denken aan een inleiding tot spieren en gewrichten.
  donderdag 26 mei 2005 @ 22:21:45 #14
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27389191
quote:
Op donderdag 26 mei 2005 17:53 schreef Release het volgende:
quote:Op dinsdag 24 mei 2005 18:30 schreef Release het volgende:
Hè...hè... eindelijk iemand die mij wat inside information zou kunnen verschaffen.....

[..]
wat wil je weten.

Volgend jaar heet het iig EFHA, omdat inholland en hva gesplitst zijn. Ik zit volgend jaar als alles goed gaat op de hva.
Ons gebouw wordt gesloopt in december en we hebben nog geen vervanging en iedereen haat het vak EFA-breed

Maar verder is het een geweldig leuke school, maar elke opleiding heeft zijn eigen docenten (behalve efa-breed, dat deel je elk half jaar met andere studenten uit andere opleidingen, je groep wordt gesplitst en elk half jaar krijg je een andere docent.)
Mijn docenten zijn geweldig, ze zijn punctueel goed en ze luisteren. Cijfers zijn in orde en je hoeft er nooit achter aan te lopen. Met je online cijfers zijn ze langzamer.

Boeken zijn over het algemeen te koop in de boekenwinkel op school, het eten is goed te eten, maar duur en thee moet je niet uit het koffieapparaat halen, tenzij je graag thee met koffie smaak hebt.

Ik heb het naar mijn zin op de EFA en de meeste mensen die ik ken hebben nergens problemen mee. Stage krijgen is minders, het eerste jaar wordt je in een groep ingedeeld verder mag je wel aangegeven waar je stage wilt lopen, maar daar heb je je mentor voor, die fixt dat wel.


Wat voor studie wil je gaan doen?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ik wil de LO Aardrijkskunde gaan doen. Ik twijfel nog tussen Utrecht (HVU) en Amsterdam....
Vandaar dat ik op zoek ben naar wat extra info. Op zo'n open dag krijg je toch alleen maar te horen wat je horen wil...
Het is trouwens nog moeilijk om mensen te vinden die dezelfde studie doen.
Zo vraag ik me o.a. af hoe de verdeling meisjes/jongens over het algemeen bij Aardrijkskunde is en of het moeilijk is een stageplaats te vinden...
Volgens mij is het redelijk 50/50

Trouwens als je aardrijkskunde gaat doen kun je voor 14 punten extra een differntatie doen binnen de mega vakken. Maatschappijleer Economie Geschiedenis en Aardrijkskunde. Ik ga volgend jaar Aardrijkskunde er waarschijnlijk bijnemen
  vrijdag 27 mei 2005 @ 16:47:27 #15
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_27411524
Ik ben er geen fan van, lesgeven met deze temperaturen. Gisteren heb ik 1 les in het park bij mijn school gegeven omdat ik even geen lokaal had. Dat doe ik dus niet meer. Kinderen werden enorm loom van de zon waardoor ik ze ipv grammatica-oefeningen maar een opstelletje heb laten schrijven over sterke vrouwen uit de Oudheid. Bovendien was ik zeiknat van het zweet en had ik pijn in mijn keel van het luide spreken door de wind.
Afrika Paprika
  vrijdag 27 mei 2005 @ 18:51:12 #16
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27414644
Met dit weer moet je ook niet extreem je best gaan doen om er nog wat van te maken. Leerlingen zijn suf, en ze nemen nu toch weinig op. Ik heb het vandaag wat rustig aan gedaan.. de mussen vallen van het dak, en dan ga ik écht geen ingewikkelde grammatica uitleggen. Hoewel ik dat het eerste uur nog wel heb gedaan, maar toen was het nog niet zo heet. 's Middags pauze toezicht, waar weer een watergevecht aan de gang was...
.
  maandag 30 mei 2005 @ 15:55:41 #17
35189 Troel
scherp en bot
pi_27484473
Misschien dat jullie het ergens zijn tegengekomen, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een "kinderversie" van de Europese Grondwet.
Mijn mentor en ik kwamen vandaag op het leuke idee om morgen een les daarover te geven en de kids woensdag te laten stemmen. Maarja, ik kan dus niets vinden
Ben je toevallig een linkje of iets dergelijks tegengekomen, graag!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 18:07:27 #18
14376 BlaatschaaP
Elephant of joy.
pi_27488393
Verkapte TVP.

Je kunt het toch min of meer zelf in elkaar zetten? Ik vind sites zoals deze aardig objectief en vooral informatief: http://www.europese-grondwet.nl/ Daar staan de duidelijkste voor- en tegenargumenten mooi op een rijtje. Ik denk dat je 't beste zelf daar er een paar kan uitpikken (de hele lijst lijkt me ietwat overkill voor die kids) en het dan op een speelse manier kunt verwerken. Als je ondertussen wat andere sites bekijkt, ben je er ook wat zekerder van dat je een objectieve lijst hebt. Zo'n kant-en-klare-lijst heeft natuurlijk altijd het gevaar dat 't duidelijk voor of tegen kan zijn.
  maandag 30 mei 2005 @ 18:57:00 #19
35189 Troel
scherp en bot
pi_27489453
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:07 schreef BlaatschaaP het volgende:
Verkapte TVP.

Je kunt het toch min of meer zelf in elkaar zetten? Ik vind sites zoals deze aardig objectief en vooral informatief: http://www.europese-grondwet.nl/ Daar staan de duidelijkste voor- en tegenargumenten mooi op een rijtje. Ik denk dat je 't beste zelf daar er een paar kan uitpikken (de hele lijst lijkt me ietwat overkill voor die kids) en het dan op een speelse manier kunt verwerken. Als je ondertussen wat andere sites bekijkt, ben je er ook wat zekerder van dat je een objectieve lijst hebt. Zo'n kant-en-klare-lijst heeft natuurlijk altijd het gevaar dat 't duidelijk voor of tegen kan zijn.
Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!

Dank je voor de link!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 30 mei 2005 @ 19:12:43 #20
54772 Silmarwen
The World is in our hands
pi_27489814
quote:
Op maandag 30 mei 2005 18:57 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik had zitten googlen maar er kwamen ZO GIGANTISCH VEEL sites op me af dat ik op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer zag. Op de site van jijkomttochook (geloof ik) stond een rijtje met sites voor kinderen, maar ook daar niet echt de grondwet, wel het Europa zijn op zich. Ik heb daar dus maar wat van gebrouwen, en dan haal ik van de anderen een aantal standpunten, zodat ze daarover lekker kunnen discussieren!

Dank je voor de link!
Je kunt ook even kijken in POL, zijn veel ja en nee topics met redenen enzo.
pi_27678331
Ik moet nu echt een essay schrijven over mijn visie op het geschiedenisonderwijs, maar ik heb géén zin. Ik ga maar 'es caramelsnoepjes eten denk ik, dat heb ik al zo'n twee jaar niet meer gedaan.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_27682876
Ik kreeg vandaag een mailtje van mijn (inmiddels ex-)stagebegeleider met daarin wel een heel stellig 'ik mis je niet hoor!'..
Mon 'en!
pi_27699874
Mensen nog tips om de laatste lessen te vullen, wanneer alle stof behandeld is, de puntjes al op de i zijn gezet, alle tips en trucs voor de proefwerkweek gegeven zijn, en je gewoon écht niets meer te doen hebt met die leerlingen maar nog wel 50 minuten moet volmaken? Galgje in het Latijn en Grieks ken ik zo onderhand wel, en alle lokalen met video/dvd zijn natuurlijk al ingepikt door andere leraren die het niet meer weten en dus gewoon film gaan kijken
Iedere droom moet je in een potje vangen.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 15:36:07 #24
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_27710819
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 09:36 schreef imago het volgende:
Mensen nog tips om de laatste lessen te vullen, wanneer alle stof behandeld is, de puntjes al op de i zijn gezet, alle tips en trucs voor de proefwerkweek gegeven zijn, en je gewoon écht niets meer te doen hebt met die leerlingen maar nog wel 50 minuten moet volmaken?
Laat je fantasie de vrije loop.
Zelf geef ik les aan VMBO dus die leerlingen zijn wat sneller tevreden (en met eenvoudiger opdrachtjes an het werk te zetten) dan gymasiasten, maar toch.

Schrijf een quiz uit.
Laat ze een uitgebreide enquête invullen waarin je ze om feedback vraagt tav jouw lessen. (handig voor volgend jaar)
Bedenk een handvol boeiende stellingen (wel/niet vakgebonden) en organiseer een discussie.
Laat ze elkaar in het Latijn interviewen.
Groepsopdracht: maak een affiche voor de première van "Elektra" in het amfitheater van Epidauros. In het Grieks en met aandacht voor de typografie.

(...)
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:28:11 #25
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_27712769
Film kijken vind ik ook zo deprimerend. De leerlingen hebben het zelf na een tijdje ook al wel gezien ("oh meneer, bij Frans, geschiedenis, Nederlands en aardrijkskunde hebben we ook al film gehad"), en voor jou als docent is het ook saai als je een uur lang naar een of andere knal-film moet kijken. Maar ja, dan kun je ondertussen wel wat andere werkzaamheden doen natuurlijk. Zelf kijk ik niet vaak film.

Ik heb de stof ook bijna af, maar laat de leerlingen tussendoor ook al wat werkstukjes maken en zo, dus ik krijg de tijd wel om. Film kijken doe ik echt in uiterste gevallen, een zevende uur als niemand echt zin meer heeft.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')