abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 21 mei 2005 @ 10:47:28 #51
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_27209668
Barroso denkt alleen aan de portugese belangen , als 1 van de grootste profiteurs van de EU. Dit staaltje egoïsme van de voorzitter, die totaal niet kijkt naar de feitelijke scheve betaalsituatie zal voor veel mensen de druppel zijn om tegen te stemmen. Barroso blijkt weinig politiek gevoel te hebben en hij blijkt eens te meer totaal niet de juiste persoon op deze positie. Het wordt tijd dat iemand hem eens vertelt dat hij maar beter kan opstappen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_27209867
Allemaal leuk en aardig, maar aan de hand van dit artikel kan ik niet de conclusie trekken die hierboven al wel soms wordt getrokken. Totale EU budget gaat omhoog, NL bijdrage gaat omhoog, maar kunnen we hieruit concluderen dat de verhoudingen net zo scheef blijven als dat ze waren?? Misschien, wellicht utopisch, moeten andere landen relatief wel véél meer bijbetalen....
pi_27210198
Aangezien Brussel voor 90 % het geld verkwist is het niet van belang dat de verhoudingen hetzelfde blijven, maar dat Nederland 1 miljard euro meer moet betalen.
pi_27210233
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 10:44 schreef LangeTabbetje het volgende:

[..]

Bah ! Wat worden er weer rechtse politici uitgenodigd bij de Publieke Omroep !

Gadver !
. Om vervolgens compleet de grond ingeboord te worden door Polak en Jeroen Pauw. Ze scheten in hun broek.

Jeroen Pauw:

"Hoe ouder, hoe gekker, he Brinkhorst!"

(over Turkije bij de EU) "Ja, je kan altijd nog tegen een trouw NAVO-bondgenoot NEE zeggen"

.
pi_27210295
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 11:13 schreef pberends het volgende:
Aangezien Brussel voor 90 % het geld verkwist is het niet van belang dat de verhoudingen hetzelfde blijven, maar dat Nederland 1 miljard euro meer moet betalen.
Op grote delen van het landbouwbeleid en de reisvergoedingen Brussel - Strasbourg na, denk ik dat er best wel redelijke dingen worden gedaan met het EU-geld.
pi_27210372
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 11:17 schreef 6liNes het volgende:

[..]

Op grote delen van het landbouwbeleid en de reisvergoedingen Brussel - Strasbourg na, denk ik dat er best wel redelijke dingen worden gedaan met het EU-geld.
.

Geef het liever aan het bedrijfsleven of de burger terug, die kan er veel efficienter mee over weg. Of aan de nationale regeringen, die zijn tig keer effienter.

En het landbouwbeleid en reisvergoedingen slurpt al 60 procent van het budget op, dus wat nou redelijk dingen . Zoals dat Europees Parlements-gebouw in Brussel, dat viel al 2,5 keer zo duur uit... echt niet te geloven.
pi_27210386
http://www.eerstekamer.nl/9324000/1f/j9vvgh5ihkk7kof/vgvcnxiytvoh
quote:
Hoekzema verwees naar berekeningen dat toetreding van Turkije
de EU 14 miljard euro extra per jaar zou gaan kosten. Voor Nederland zou dit een verhoging van de Europese contributie met 1,6 miljard euro betekenen.
http://www.geografie.nl/geografie/inhoud_show.php?id=337
quote:
U bent tegen verhoging van het EU-budget, maar de Europese Commissie stelt voor het te verhogen van 100 naar 143 miljard.
http://www.bartstaes.be/dagin.php?id=1122
quote:
Het voorstel voorziet in 109,5 miljard EUR aan uitgaven. Het door de huidige financiële vooruitzichten toegestane maximum is 114,2 miljard EUR.
Wat nu het precieze budget is weet ik niet maar feit is wel dat de plaatjes zoals reeds gepost uitgingen van de positie in 2002 en dat het budget toen 97 miljard EUR was.
http://www.grondweteuropa(...)zrhmix9/vgaaaujza2vo

Dus in 2002 droeg Nederland 136,- EUR per hoofd bij en dat zal wel hogere geworden, of het scheefgetrokken is weet ik niet maar feit is dat Nederland steeds meer gaat betalen.
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
  zaterdag 21 mei 2005 @ 11:22:19 #58
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_27210409
De ongewenste Landbouwvergoedingen vormen het grootste deel van het budget. De EU bijdrage kan 80% omlaag zonder die landbouwsubsidies, dus er is geen enkele reden om meer geld aan europa te verspillen zolang dat achterlijke subsidiesysteem nog in tact is.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_27210586
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 17:56 schreef UnleashMitch het volgende:
Duitsland netto: 61.8 per hoofd
NL netto: 136.75 per hoofd
Zw netto: 83,- per hoofd
quote:
The press says that the Netherlands has threatened to veto the next EU budget, unless it cuts the Dutch contribution which currently stand sat ¤180 per person per year compared to ¤95 in Sweden and ¤71 in Germany.
http://www.euobserver.com/?aid=19098

Artikel van mei dit jaar, dus ernstig recent. Dus in verhouding en dat is dus de stijging vanaf 2002 (zie het plaatje waarin we dat uit hebben kunnen rekenen) tot zo recent mogelijk (zie het artikel, gedateerd 19 mei 2005):

Nederland: +31.6% + 43,25
Duitsland: +14.8% + 9,20
Zweden: +14.5% +12,-
  zaterdag 21 mei 2005 @ 11:39:14 #60
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_27210800
Ik vind ook dat Nederland gewoon ndat veto recht , nu het er nog is, eens moet gebruiken in dit kader.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_27210916
Dan zal ik dat meteen even relateren aan de economische performance, volgens mevrouw Peijs de reden waarom Nederland al jaren veel meer betaald. Als je meer betaald als je goed presteert dan betekent dat ook dat als je groei achterblijft dat je in percentage's een kleinere verhoging krijgt dan de overige landen.

http://www.cubi.nl/artikel/detail.asp?nArtikelID=438
quote:
Ons land zit onder het gemiddelde van de landen in de euro-zone. De groei in euro-landen wordt geraamd op 1,75% in 2004 en 2,25% in 2005.
quote:
In Nederland zal de groei komend jaar naar verwachting uitkomen op 1,25% om het jaar erop aan te trekken tot 1,5%.
Ook hier blijkt de EU het beter te doen dan Nederland
http://www.rtl.nl/(/finan(...)1,5_procent_2005.xml
quote:
Nout Wellink, president van De Nederlandsche Bank (DNB), verwacht dat de groei van de Nederlandse economie in 2005 op 1,5% zal uitkomen. Het is de tweede verlaging in een halfjaar.

Voor de eurozone houdt Wellink vast aan de groeiverwachting van het BBP van 1,9%.
Tja ik weet niet waar mevrouw Peijs heeft leren rekenen maar dit soort dingen bevestigen alleen maar de gedachte dat we uitgeknepen worden.

Overigens denkt ook het kabinet er blijkbaar zo over maar een echte vuist maken durven we nog niet.
http://begroting.minfin.n(...)610CB351C#linknaam27
quote:
Nederland is op dit moment verreweg de grootste relatieve nettobetaler aan de Brusselse begroting. Het kabinet is van mening dat deze Nederlandse positie meer overeen dient te komen met die van landen met een vergelijkbare of hogere welvaart.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 11:46:43 #62
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_27210976
Ik vind dat meer betalen ook zou moeten leiden tot meer invloed op het beleid. Nederland zou met dat geld bijvoorbeeld extra commessarissen moeten hebben. Hoe meer je betaalt, hoe meer invloed op het beleid, zo zou het moeten zijn. Wil je dat niet, moet je gewoon zorgen dat alle landen naar rato van welvarendheid een x-bedrag per inwoner betalen. De huidige verhoudingen zijn zo scheef dat het niet meer te verkopen is als je er niks extra's voor terug krijgt.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_27211371
Het slaat echt nergens op dat bv. Ierland Europese subsidies krijgt dat door het armere Nederland is betaald .
pi_27212048
Klopt, dat is idd scheef. Op dit punt moeten 'wij' eens leren niet toe te geven. Maar nee-stemmen bij het referendum zet naar mijn mening geen extra zoden aan de dijk.

Ik vind trouwens niet dat de gene die het meest betaalt ook de meeste invloed zou moeten hebben. Europa is misschien al niet geheel democratisch, zulke voorstellen drukken die gedachte al helemaal de kop in.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 13:21:30 #65
28640 Sidekick
Ban the fucker
pi_27213717
Barosso wil niet alleen 1 mljard meer van Nederland, maar het gehele budget verhogen waardoor andere landen ook moeten bijbetalen. Dus doen alsof Nederland nog meer als melkkoe gaat worden gezien is niet juist. Uiteraard zal het niets veranderen aan de hoge nett-bijdrage van Nederland op dit moment.

Maar het is wel handig om te zien hoe het kan dat onze netto-bijdrage zo hoog is, en daar las ik een aardig stukje over: http://www.robertvanlente.nl/mod.php?mod=userpage&menu=2008&page_id=20
quote:
BETALINGEN EN ONTVANGSTEN VAN NEDERLAND

Nederland ontving van de Europese Unie in 2002 1,6 miljard euro.

Het grootste deel betreft de landbouwsubsidies. Die bedroegen 1,2 miljard euro. Het grootste deel heeft betrekking op de subsidies voor melk. Nederland krijgt bijna een kwart van alle Europese subsidies voor melk. Toch is het bedrag dat Nederland voor landbouw krijgt in de loop der jaren gedaald.

De subsidies die Nederland krijgt uit de structuurfondsen is de laatste jaren dramatisch gedaald. Kreeg Nederland in 2000 nog bijna een half miljard euro, in 2002 is het bedrag geslonken tot 55 miljoen euro. Vooral de betalingen in het kader van het Europees Sociaal Fonds zijn vrijwel geheel stil gevallen. Dit houdt vermoedelijk verband met het feit dat na de ESF-fraude de Nederlandse rijksoverheid de regels zo ingewikkeld heeft gemaakt, dat gemeenten en provincies vrijwel geen beroep meer doen op deze regeling. Inmiddels heeft de staatssecretaris van Sociale Zaken Mark Rutte aangekondigd dat hij de administratieve rompslomp wil verminderen. En dat is maar goed ook, want de werkloosheid zal de komende jaren alleen maar stijgen. Maar ook andere subsidiestromen, zoals die voor de grote steden, zijn fors verkleind, mede vanwege dezelfde oorzaken.

Interessant zijn de subsidies voor onderzoek en ontwikkeling en dan blijkt Nederland zeer goed te scoren. Nederland komt in 2002 met een bedrag van 250 miljoen euro op de vijfde plaats in Europa. Nederland weet deze belangrijke fondsen dus uitstekend te benutten.

Nederland betaalde aan de Europese Unie in 2002 4,4 miljard euro.

Met de uitgaven van Nederland aan de Europese Unie zit een bijzonder aspect, hetgeen te maken heeft met Rotterdam, de grootste haven in de wereld. Nederland betaalt een relatief hoog bedrag aan douanerechten aan de Unie. In totaal bedraagt de afdracht (inclusief landbouwheffingen) ongeveer 960 miljoen euro in 2002. Nederland staat daarmee op de derde plaats in de Europese Unie.
In feite zijn douanerechten, geheven aan de buitengrens van de Unie, directe inkomsten van de Unie. Ze worden echter wel meegeteld bij de bepaling of een land een grote nettobetaler is en eigenlijk is dat niet terecht.

Nederland betaalde 1,1 miljard aan geheven BTW aan de Unie. Een deel van de BTW gaat naar Europa en Nederland staat daarmee op de zesde plaats.

De belangrijkste inkomstenbron van de Unie is de echte afdracht, betaald door de schatkist van het Rijk, en die is een bepaald percentage van het Bruto Binnenlands Inkomen. Ook nu staat Nederland op de zesde plaats in de Unie en draagt op deze wijze ruim 2,2 miljard euro af.

Tenslotte wordt nog rekening gehouden met de aparte positie van het Verenigd Koninkrijk. De afdracht van dat land, werd in 2002 met bijna 5 miljard euro gekort (als gevolg van de beruchte uitspraak van voormalig PM Thatcher: I want my money back). Dit bedrag moet worden opgebracht door de andere lidstaten.
Wat misschien weinig mensen weten, is dat Nederland vrijwel niets van dit bedrag opbrengt. Ongeveer 3 miljard wordt betaald door twee landen: Frankrijk en Italië. Deze twee landen dragen dus het grootste deel van de teruggaven aan het Verenigd Koninkrijk.
A single death is a tragedy, a million deaths is a statistic - Joseph Stalin
Political power grows out of the barrel of a gun - Mao Zedong
I will eat the headdoekjes rauw - Geert Wilders
pi_27213801
quote:
Op vrijdag 20 mei 2005 17:21 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Een goede reden er direct een punt achter te zetten. Maar daar heeft den Haag de ballen niet voor. Ze durven het niet eens als drukmiddel te gebruiken.
Volgens mij wil Barosso dat alle landen meer afdragen aan de Europese Unie. Wellicht dat je dan ziet dat Nederland minder hoeft te betalen dan andere landen.

Edit: Sidekick was me voor.
pi_27214394
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 13:21 schreef Sidekick het volgende:
Barosso wil niet alleen 1 mljard meer van Nederland, maar het gehele budget verhogen waardoor andere landen ook moeten bijbetalen. Dus doen alsof Nederland nog meer als melkkoe gaat worden gezien is niet juist. Uiteraard zal het niets veranderen aan de hoge nett-bijdrage van Nederland op dit moment.

Maar het is wel handig om te zien hoe het kan dat onze netto-bijdrage zo hoog is, en daar las ik een aardig stukje over: http://www.robertvanlente.nl/mod.php?mod=userpage&menu=2008&page_id=20
[..]
Boeiend artikel inderdaad. Dat Nederland een uitzonderspositie heeft dankzij Rotterdam dat staat vast maar goed ook andere landen hebben zulke voordelen. Wellicht niet dezelfde mate maar daardoor is dus niet gezegd dat Nederland opeens 'een normale' betaler zou zijn als we het zouden compenseren. Wel vreemd dat die invoerrechten er zo bijgerekend worden terwijl dat eigenlijk niet zou mogen, dan schets je als Nederland zijnde dus al direct een negatief beeld terwijl dat naar aanleiding van dit artikel helemaal niet nodig is.

-edit-
Met een berekening met gegevens uit het artikel: 4.4 miljard in - 1.6 miljard uit = 2.8 miljard nettobetaler. - 960 miljoen douanerechten = 1.8 miljard nettobetaler / 16 miljoen mensen = 131 per hoofd.

Met het plaatje van eerder: 2.188 miljard nettobetaler - 960 miljoen douanerechten = 1.228 miljard nettobetaler / 16 miljoen mensen = 76.75.

Het lijkt er haast wel op alsof men in het plaatje van de vorige pagina wel rekening gehouden heeft met de douanerechten want het komt wel erg precies uit, is dat niet het geval dan zal men toch eens wat aan voorlichting moeten doen.

Overigens is het stukje, and I quote:
quote:
Interessant zijn de subsidies voor onderzoek en ontwikkeling en dan blijkt Nederland zeer goed te scoren. Nederland komt in 2002 met een bedrag van 250 miljoen euro op de vijfde plaats in Europa. Nederland weet deze belangrijke fondsen dus uitstekend te benutten.
wel ontzettend kort door de bocht. Of betekent 'uitstekend benutten' niets anders dan zoveel mogelijk subsidie trekken ?

[ Bericht 14% gewijzigd door UnleashMitch op 21-05-2005 13:57:19 ]
pi_27217948
De tendens hierboven is duidelijk lijkt me zo. De overgrote meerderheid is verontwaardigd over de hoge netto bijdragen van Nederland en het achterlijke plan van Barosso om bepaalde landen meer te laten betalen.!!!!!@#$
Wat ik niet begrijp, over de politici die ons 'vertegenwoordigen', is dat zij niet begrijpen dat alles met een grotere tendens in de maatschappij te maken heeft... Politici hebben blijkbaar een erg slecht gevoel voor timing...
Meer betalen dan ontvangen is prima, want anders heeft de EU geen zin. Dat betekent echter ook dat dit niet vanzelfsprekend is en veel dynamischer moet worden. Nu gaat het slecht met Nederland, moet de overheid vet bezuinigen en de burger ook... Mij moeten dus direct van netto betaler, netto ontvanger worden. Het grote plaatje is echter dat door Fortuyn, jarenlange linke sinterklaas kabinetten, terrorisme, criminaliteit, overvolle asielzoekerscentra, graduele afkalving sociale zekerheid, discussie waardering Euro, evt. toetreding Tutkije, etc. Nederlanders even geen zin meer hebben in onzin en onrecht. Al deze zaken zijn een accumulatie die geleid hebben tot een algeheel gevoel van walging, afkeer, opnieuw positioneren en vooral en voornaam DE WENS NAAR VERANDERING.
Begrijpen die politici nietdat hetreferendum niet op een slechter moment had kunnen komen!!! Het feit dat Barosso deze uitspraak doet als Portugees bewijst dat hij:
1) als ploticus het Europese electoraat onderschat (wij weten dat hij Portugees is en dat zijn achtergrond met beslissing wordt vergeleken).
2) Barosso en Europa duidelijk geen feeling hebben met Nederland/ volk/ Europa, want als hij de discussies in Zweden, Duitsland en Nederland gevolgd zou hebben, dan zou hij deze uitspraak waarschijnlijk niet of later gedaan hebben.
3) Dat Europa, bewijst Barosso, nog niet klaar is voor degrondwet. De verschillen - en alleen financieel - zijn nog gewoon te groot en de daardoor de belangen te uiteenlopend.
4) betekent dit dat als EEG/ EU lid van het eerste uur, nettobetaler van heteerste uur, je gewoon in je *** gescheten wordt. Credits, track history en bewezen diensten er niet toe doen.

En wat denk je dat Spanje en Ierland zullen doen als zij minder ontvangen als Letland, of Polen voor opbouw meer gelden nodig hebben?? Even na Nederland kijken en knipogen.......
DANK JE BAROSSO DAT JE ME WEER EEN REDEN HEBT GEGEVEN OM NEE TE STEMMEN OP 1 JUNI!!!
Imagination is the one weapon in the war against reality.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:30:35 #69
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_27218482
Waarom betalen alle landen niet hetzelfde naar inwoner. Dit is gewoon je reinste discriminatie!
Trouwens, als je al dat geld gewoon houd, hadden we nu niet zo'n bezuiniging nodig. Nee Europe 'best' belangrijk. Laat me niet lachen.

Vroeger stelde Nederland nog iets voor. Toen stelden we onze belangen hoger (ik zeg niet dat dat altijd goed was), nu is alles in de uitverkoop. Als deze grondwet erkomt wordt ik heel boos! Zoals iemand het er keer zei in standpuntNL: 'Ons land wordt door landverraders uitgeleverd'.
pi_27218620
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:30 schreef fjs het volgende:
Waarom betalen alle landen niet hetzelfde naar inwoner. Dit is gewoon je reinste discriminatie!
Trouwens, als je al dat geld gewoon houd, hadden we nu niet zo'n bezuiniging nodig. Nee Europe 'best' belangrijk. Laat me niet lachen.

Vroeger stelde Nederland nog iets voor. Toen stelden we onze belangen hoger (ik zeg niet dat dat altijd goed was), nu is alles in de uitverkoop. Als deze grondwet erkomt wordt ik heel boos! Zoals iemand het er keer zei in standpuntNL: 'Ons land wordt door landverraders uitgeleverd'.
Ten eerste is dat niet handig want een land met veel inwoners is niet per definitie rijk en een klein land is niet per definitie arm. Dat het voor ons beter uit zou komen dat is een feit maar het haalt het solidariteitsprincipe geheel onderuit en dat is, ondanks dat we nu ook de verkeerde weg zitten, ook niet de bedoeling.

Ten tweede zou ik even de gegevens van de MiljoenenNota erbij pakken. De begroting gaat nog steeds elk jaar om hoog dus wat jij een enorm bezuiniging noemt is eigenlijk een rem op de uitgaven. Het is maar net hoe je het uitlegt.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 16:45:11 #71
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_27218881
volgens mij zijn we niet veel ontzettend veel rijker als bijvoorbeeld zweden , Duitsland en Frankrijk die vele malen minder betalen.
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_27218952
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
volgens mij zijn we niet veel ontzettend veel rijker als bijvoorbeeld zweden , Duitsland en Frankrijk die vele malen minder betalen.
Of Engeland, die gewoon een maximum bedrag heeft afgesproken. Waarom kunnen wij dat niet???
pi_27219011
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
Dat beweer ik dan ook nergens, het gaat er slechts om dat een bijdrage puur per hoofd van de bevolking nergens op slaat.

Overigens:
http://www.oecd.org/dataoecd/55/60/33747039.pdf
pi_27219752
quote:
Op zaterdag 21 mei 2005 16:49 schreef UnleashMitch het volgende:

[..]

Dat beweer ik dan ook nergens, het gaat er slechts om dat een bijdrage puur per hoofd van de bevolking nergens op slaat.

Overigens:
http://www.oecd.org/dataoecd/55/60/33747039.pdf
Je euro is in Spanje meer waard. Dus in dat perspectief zegt een bijdrage per capita niet zo veel. Dat niet iedereen evenredig betaalt/ ontvangt is in principe ook niet verkeerd. Dat is dd solidariteitsprincipe. EU moet groeien en heeft als doel verschillen te nivileren. Echter moet de binnenlandse situatie ook een rol spelen. Nu gaat het niet goed in NL en moeten we dus extra gelden ontvangen. Te meer omdat onze overheid zo zorgvuldig met geld omgaat>>>>
Imagination is the one weapon in the war against reality.
  zaterdag 21 mei 2005 @ 17:20:56 #75
99379 fjs
Zo dat is ook weer gezegd.
pi_27219857
En waarom slaat dat nergens op? Laat dan alleen landen toe die het financieel ook kunnen opbrengen. Natuurlijk kiezen de arme landen voor deze grondwet (Europa). LOL zou ik ook doen.

Oja, dat nivileren slaat ook nergens op. Decenia lang hebben wij onze gelden opgebouwd zodat er ook voor de oudedags voorziening geld is. En nu zouden de arme landen daarvan profiteren zeker. Je kon wel niet wijs wezen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')