quote:Op zaterdag 21 mei 2005 10:44 schreef LangeTabbetje het volgende:
[..]
Bah ! Wat worden er weer rechtse politici uitgenodigd bij de Publieke Omroep !
Gadver !
Op grote delen van het landbouwbeleid en de reisvergoedingen Brussel - Strasbourg na, denk ik dat er best wel redelijke dingen worden gedaan met het EU-geld.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 11:13 schreef pberends het volgende:
Aangezien Brussel voor 90 % het geld verkwist is het niet van belang dat de verhoudingen hetzelfde blijven, maar dat Nederland 1 miljard euro meer moet betalen.
quote:Op zaterdag 21 mei 2005 11:17 schreef 6liNes het volgende:
[..]
Op grote delen van het landbouwbeleid en de reisvergoedingen Brussel - Strasbourg na, denk ik dat er best wel redelijke dingen worden gedaan met het EU-geld.
http://www.geografie.nl/geografie/inhoud_show.php?id=337quote:Hoekzema verwees naar berekeningen dat toetreding van Turkije
de EU 14 miljard euro extra per jaar zou gaan kosten. Voor Nederland zou dit een verhoging van de Europese contributie met 1,6 miljard euro betekenen.
http://www.bartstaes.be/dagin.php?id=1122quote:U bent tegen verhoging van het EU-budget, maar de Europese Commissie stelt voor het te verhogen van 100 naar 143 miljard.
Wat nu het precieze budget is weet ik niet maar feit is wel dat de plaatjes zoals reeds gepost uitgingen van de positie in 2002 en dat het budget toen 97 miljard EUR was.quote:Het voorstel voorziet in 109,5 miljard EUR aan uitgaven. Het door de huidige financiële vooruitzichten toegestane maximum is 114,2 miljard EUR.
quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:56 schreef UnleashMitch het volgende:
Duitsland netto: 61.8 per hoofd
NL netto: 136.75 per hoofd
Zw netto: 83,- per hoofd
http://www.euobserver.com/?aid=19098quote:The press says that the Netherlands has threatened to veto the next EU budget, unless it cuts the Dutch contribution which currently stand sat ¤180 per person per year compared to ¤95 in Sweden and ¤71 in Germany.
quote:Ons land zit onder het gemiddelde van de landen in de euro-zone. De groei in euro-landen wordt geraamd op 1,75% in 2004 en 2,25% in 2005.
Ook hier blijkt de EU het beter te doen dan Nederlandquote:In Nederland zal de groei komend jaar naar verwachting uitkomen op 1,25% om het jaar erop aan te trekken tot 1,5%.
Tja ik weet niet waar mevrouw Peijs heeft leren rekenen maar dit soort dingen bevestigen alleen maar de gedachte dat we uitgeknepen worden.quote:Nout Wellink, president van De Nederlandsche Bank (DNB), verwacht dat de groei van de Nederlandse economie in 2005 op 1,5% zal uitkomen. Het is de tweede verlaging in een halfjaar.
Voor de eurozone houdt Wellink vast aan de groeiverwachting van het BBP van 1,9%.
quote:Nederland is op dit moment verreweg de grootste relatieve nettobetaler aan de Brusselse begroting. Het kabinet is van mening dat deze Nederlandse positie meer overeen dient te komen met die van landen met een vergelijkbare of hogere welvaart.
quote:BETALINGEN EN ONTVANGSTEN VAN NEDERLAND
Nederland ontving van de Europese Unie in 2002 1,6 miljard euro.
Het grootste deel betreft de landbouwsubsidies. Die bedroegen 1,2 miljard euro. Het grootste deel heeft betrekking op de subsidies voor melk. Nederland krijgt bijna een kwart van alle Europese subsidies voor melk. Toch is het bedrag dat Nederland voor landbouw krijgt in de loop der jaren gedaald.
De subsidies die Nederland krijgt uit de structuurfondsen is de laatste jaren dramatisch gedaald. Kreeg Nederland in 2000 nog bijna een half miljard euro, in 2002 is het bedrag geslonken tot 55 miljoen euro. Vooral de betalingen in het kader van het Europees Sociaal Fonds zijn vrijwel geheel stil gevallen. Dit houdt vermoedelijk verband met het feit dat na de ESF-fraude de Nederlandse rijksoverheid de regels zo ingewikkeld heeft gemaakt, dat gemeenten en provincies vrijwel geen beroep meer doen op deze regeling. Inmiddels heeft de staatssecretaris van Sociale Zaken Mark Rutte aangekondigd dat hij de administratieve rompslomp wil verminderen. En dat is maar goed ook, want de werkloosheid zal de komende jaren alleen maar stijgen. Maar ook andere subsidiestromen, zoals die voor de grote steden, zijn fors verkleind, mede vanwege dezelfde oorzaken.
Interessant zijn de subsidies voor onderzoek en ontwikkeling en dan blijkt Nederland zeer goed te scoren. Nederland komt in 2002 met een bedrag van 250 miljoen euro op de vijfde plaats in Europa. Nederland weet deze belangrijke fondsen dus uitstekend te benutten.
Nederland betaalde aan de Europese Unie in 2002 4,4 miljard euro.
Met de uitgaven van Nederland aan de Europese Unie zit een bijzonder aspect, hetgeen te maken heeft met Rotterdam, de grootste haven in de wereld. Nederland betaalt een relatief hoog bedrag aan douanerechten aan de Unie. In totaal bedraagt de afdracht (inclusief landbouwheffingen) ongeveer 960 miljoen euro in 2002. Nederland staat daarmee op de derde plaats in de Europese Unie.
In feite zijn douanerechten, geheven aan de buitengrens van de Unie, directe inkomsten van de Unie. Ze worden echter wel meegeteld bij de bepaling of een land een grote nettobetaler is en eigenlijk is dat niet terecht.
Nederland betaalde 1,1 miljard aan geheven BTW aan de Unie. Een deel van de BTW gaat naar Europa en Nederland staat daarmee op de zesde plaats.
De belangrijkste inkomstenbron van de Unie is de echte afdracht, betaald door de schatkist van het Rijk, en die is een bepaald percentage van het Bruto Binnenlands Inkomen. Ook nu staat Nederland op de zesde plaats in de Unie en draagt op deze wijze ruim 2,2 miljard euro af.
Tenslotte wordt nog rekening gehouden met de aparte positie van het Verenigd Koninkrijk. De afdracht van dat land, werd in 2002 met bijna 5 miljard euro gekort (als gevolg van de beruchte uitspraak van voormalig PM Thatcher: I want my money back). Dit bedrag moet worden opgebracht door de andere lidstaten.
Wat misschien weinig mensen weten, is dat Nederland vrijwel niets van dit bedrag opbrengt. Ongeveer 3 miljard wordt betaald door twee landen: Frankrijk en Italië. Deze twee landen dragen dus het grootste deel van de teruggaven aan het Verenigd Koninkrijk.
Volgens mij wil Barosso dat alle landen meer afdragen aan de Europese Unie. Wellicht dat je dan ziet dat Nederland minder hoeft te betalen dan andere landen.quote:Op vrijdag 20 mei 2005 17:21 schreef speedfreak1 het volgende:
[..]
Een goede reden er direct een punt achter te zetten. Maar daar heeft den Haag de ballen niet voor. Ze durven het niet eens als drukmiddel te gebruiken.
Boeiend artikel inderdaad. Dat Nederland een uitzonderspositie heeft dankzij Rotterdam dat staat vast maar goed ook andere landen hebben zulke voordelen. Wellicht niet dezelfde mate maar daardoor is dus niet gezegd dat Nederland opeens 'een normale' betaler zou zijn als we het zouden compenseren. Wel vreemd dat die invoerrechten er zo bijgerekend worden terwijl dat eigenlijk niet zou mogen, dan schets je als Nederland zijnde dus al direct een negatief beeld terwijl dat naar aanleiding van dit artikel helemaal niet nodig is.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 13:21 schreef Sidekick het volgende:
Barosso wil niet alleen 1 mljard meer van Nederland, maar het gehele budget verhogen waardoor andere landen ook moeten bijbetalen. Dus doen alsof Nederland nog meer als melkkoe gaat worden gezien is niet juist. Uiteraard zal het niets veranderen aan de hoge nett-bijdrage van Nederland op dit moment.
Maar het is wel handig om te zien hoe het kan dat onze netto-bijdrage zo hoog is, en daar las ik een aardig stukje over: http://www.robertvanlente.nl/mod.php?mod=userpage&menu=2008&page_id=20
[..]
wel ontzettend kort door de bocht. Of betekent 'uitstekend benutten' niets anders dan zoveel mogelijk subsidie trekken ?quote:Interessant zijn de subsidies voor onderzoek en ontwikkeling en dan blijkt Nederland zeer goed te scoren. Nederland komt in 2002 met een bedrag van 250 miljoen euro op de vijfde plaats in Europa. Nederland weet deze belangrijke fondsen dus uitstekend te benutten.
Ten eerste is dat niet handig want een land met veel inwoners is niet per definitie rijk en een klein land is niet per definitie arm. Dat het voor ons beter uit zou komen dat is een feit maar het haalt het solidariteitsprincipe geheel onderuit en dat is, ondanks dat we nu ook de verkeerde weg zitten, ook niet de bedoeling.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:30 schreef fjs het volgende:
Waarom betalen alle landen niet hetzelfde naar inwoner. Dit is gewoon je reinste discriminatie!
Trouwens, als je al dat geld gewoon houd, hadden we nu niet zo'n bezuiniging nodig. Nee Europe 'best' belangrijk. Laat me niet lachen.
Vroeger stelde Nederland nog iets voor. Toen stelden we onze belangen hoger (ik zeg niet dat dat altijd goed was), nu is alles in de uitverkoop. Als deze grondwet erkomt wordt ik heel boos! Zoals iemand het er keer zei in standpuntNL: 'Ons land wordt door landverraders uitgeleverd'.
Of Engeland, die gewoon een maximum bedrag heeft afgesproken. Waarom kunnen wij dat niet???quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
volgens mij zijn we niet veel ontzettend veel rijker als bijvoorbeeld zweden , Duitsland en Frankrijk die vele malen minder betalen.
Dat beweer ik dan ook nergens, het gaat er slechts om dat een bijdrage puur per hoofd van de bevolking nergens op slaat.quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:45 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
volgens mij zijn we niet veel ontzettend veel rijker als bijvoorbeeld zweden , Duitsland en Frankrijk die vele malen minder betalen.
Je euro is in Spanje meer waard. Dus in dat perspectief zegt een bijdrage per capita niet zo veel. Dat niet iedereen evenredig betaalt/ ontvangt is in principe ook niet verkeerd. Dat is dd solidariteitsprincipe. EU moet groeien en heeft als doel verschillen te nivileren. Echter moet de binnenlandse situatie ook een rol spelen. Nu gaat het niet goed in NL en moeten we dus extra gelden ontvangen. Te meer omdat onze overheid zo zorgvuldig met geld omgaat>>>>quote:Op zaterdag 21 mei 2005 16:49 schreef UnleashMitch het volgende:
[..]
Dat beweer ik dan ook nergens, het gaat er slechts om dat een bijdrage puur per hoofd van de bevolking nergens op slaat.
Overigens:
http://www.oecd.org/dataoecd/55/60/33747039.pdf
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |