Toch maf, aangezien je er anders gewoon koeienmelk in gooit. Als je er over na gaat denken is dat eigenlijk veel raarder.quote:Op donderdag 12 mei 2005 22:47 schreef TearSong het volgende:
Oh, alleen die tips op die site over wat te doen met overgebleven melk zou ik zelf niet zo snel opvolgen (gebruiken in het pannenkoekenbeslag?)
Die uitspraak moet ik onthouden, vind ik goed klinken en ook voor mij heel logisch.quote:Op maandag 16 mei 2005 18:32 schreef poemojn het volgende:
Ik voed op verzoek. Maar als ik ergens naar toe moet, voed ik voor ik wegga. Zo heb ik nog nooit midden in een supermarkt of op een afspraak hoeven voeden.
Of een bekende uitspraak van het bv-forum: voeden op verzoek is ook voeden op het verzoek van de moeder.
Thijs zijn tijden zijn vrijwel altijd wel het zelfde maar het kan ook nog wel eens wisselen als we bv een eind met de auto rijden en hij ligt te slapen, of tijdens een wandeling.quote:Op maandag 16 mei 2005 18:57 schreef renzell het volgende:
Bar_en Mar; Je zegt dat je Thijs om de drie a vier uur voedt, maar zijn die tijden iedere dag ongeveer hetzelfde, of wisselt het per dag?
klinkt als aliciaquote:Op donderdag 19 mei 2005 22:00 schreef poemojn het volgende:
Wat vervelend Knorretje.Myrthe deed dat pas ook (nu 4 tanden), maar bij haar helpt het wel om haar los te koppelen, mezelf weer helemaal aankleden (als statement) en dan omdraaien en negeren. Niet lang hoor, maar ze begint dan helemaal boos te huilen, even laten uitrazen en weer verder proberen, daarna heeft ze me niet meer gebeten.
Hij is nog steeds niet dol op de fles, maar ja het is niet mijn schuld dat ie die moet nemen hequote:Op donderdag 19 mei 2005 22:07 schreef bixister het volgende:
oops oja 11 maanden alweer.
knor, jammer zeg maar dat lijken mij goede redenen om 't toch maar af te bouwen nu. en het is fantastisch dat je 't al die tijd wel gedaan hebt, zeker omdat het niet altijd even makkelijk ging (toch?). hij accepteert nu dus wel de fles?
hihi poemojn grappig dat die aankleed-'straf' zo goed gewerkt heeft bij jullie.
ik hoop dat Anna voorlopig nog ff tandeloos blijft.
Als de kloven niet willen genezen kan het zijn dat je spruw hebt, dat kan de huisarts of lactatiekundige wel zien.quote:http://www.borstvoeding.ecoparents.com/kloven.html
Behandelen van tepelkloven
De behandeling van tepelkloven bestaat uit:
Neem de oorzaak weg
Voed in verschillende houdingen
Doe na het voeden, als de tepel droog is, een beetje gezuiverde lanoline (Purelan of Lansinoh) op de tepels. Zorg ervoor dat het zo weinig is dat je het niet hoeft af te vegen voor de volgende voeding.
In combinatie met de lanoline kun je tepelbeschermers gebruiken. Zorg dat je bh niet te strak zit als je tepelbeschremers gebruikt.
Er zijn speciale hydrogelverbanden verkrijgbaar bij lactatiekundigen die voor een snelle genezing zorgen en vaak meteen de pijn verlichten. Gebruik alleen producten die speciaal goedgekeurd zijn voor gebruik op de tepels, om te voorkomen dat je baby ongewenste residueen van het gelverband binnen krijgt.
Voorkom dat de tepels uitdrogen. Laat je tepels niet onnodig lang aan de lucht drogen: als de melk en speekselresten van je baby zijn opgedroogd, doe dan meteen wat lanoline of een speciaal gelverband op je tepels. Door te voorkomen dat je tepels uitdrogen, genezen de kloven sneller en voorkom je vorming van harde korstjes, die je baby er weer afdrinkt bij de volgende voeding
Dat klinkt toch alsof hij niet helemaal goed aanligt, en bijvoorbeeld je tepel klem zet tussen zijn tongetje en verhemelte oid. Zei die VBN'er nog wat over aanleggen e.d.?quote:Op maandag 23 mei 2005 13:18 schreef melonovy het volgende:
*
Na het voeden heb ik een witte dop op mijn tepels
Geweldigquote:Op woensdag 25 mei 2005 10:22 schreef bixister het volgende:
enne melonovy, heb je deze houding al eens geprobeerd?
ik zie niksquote:Op woensdag 25 mei 2005 10:22 schreef bixister het volgende:![]()
enne melonovy, heb je deze houding al eens geprobeerd?
Ik deed die melk eerst in ijsklontbakjes doordat ik dan een beter overzicht had hoeveel Thijs binnen kreeg.quote:Op donderdag 2 juni 2005 09:14 schreef renzell het volgende:
Bar; ik heb misschien dus wel interesse in die bv-zakjes!
Waarom deed jij de melk eigenlijk eerst invriezen in ijsblokjesbakjes en niet meteen in die zakjes?
En wanneer zijn jullie voor het eerst gaan proberen je kindjes een keer een flesje te geven? Ik ben benieuwd of Julius het accepteerd. Hadden jullie daar problemen mee?
quote:Op vrijdag 3 juni 2005 09:55 schreef renzell het volgende:
Heb trouwens net voor het eerst gekolfd; 2,5 ijsblokje
Nee we weten het, maar het is wel harstikke goed gegaanquote:Op donderdag 2 juni 2005 22:17 schreef melonovy het volgende:
En Bar, dat emailadreserg toepasselijk
Maar het is geen goede (visuele) gedachte om het kolven een succes te laten worden he!
toch hoeft de kleur niet zoveel te zeggen, heb ik me laten vertellen. ook schijnt dat 'niet voedzaam zijn' bijna nooit voor te komen. dus ten eerste is het nog de vraag of het echt zo was (is de samenstelling onderzocht?) en ten tweede -als 't wel zo was- hoef je je daar natuurlijk echt niet voor te schamen, hoe kon jij dat nou weten?quote:Op vrijdag 3 juni 2005 07:22 schreef Faja-Lobi het volgende:
Jdee dat huilen zou dat misschien kunnen betekenen dat je melk niet langer voedzaam is. ik heb maar 4 weken borstvoeding gegeven en daarna huilde ze een week lang de hele dag en nacht, bleek dat mijn borstvoeding niet meer voedde. Het was net blauw water ipv melk. Ik heb me werkelijk kapot geschaamt dat ik dat niet door had zeg, mijn ukkie een week lang honger omdat ik niet wist waar het aan lag.
Ja, ik ook. Het maakte mij zoveel zekerder, want je hoort een hoop onzin over borstvoeding, waardoor je erg onzeker kunt worden (zeker met een hoop hormonen en verzwakt gestel).quote:Op vrijdag 3 juni 2005 22:13 schreef melonovy het volgende:
Ja, de cursus van de VBN is een echte aanrader, ik denk er ook nog wel eens aan terug. En het maakte voor mij de drempel om de contactpersoon eens te bellen wat lager. Ik raad het ook iedereen aan die zwanger is en overweegt om BV te geven.
ah oke .. nu heb ik nog lang genoeg om er over na te denken.. maar zo kunnen we wel alle vors en tegen op een rijtje zetten.. dankquote:Op dinsdag 7 juni 2005 11:36 schreef lily het volgende:
Dat kan zeker, Neva
Ik heb je mail gehad ja, maar doordat ik op deze laptop niet kan antwoorden is het er nog niet vangekomen om even te antwoorden, aangezien mijn man de afgelopen dagen veel achter zijn pc gezeten heeft en dus ik niet kon antwoorden, maar hij is nu aan het werk en komt pas laat vannacht terug, dus ik antwoord zodra Thijs op zijn bedje ligtquote:Op maandag 6 juni 2005 22:38 schreef renzell het volgende:
Bar, heb je mijn mailtje al gelezen?
Ik ga nog even reageren. Ik heb diezelfde vraag ongeveer een jaar geleden gesteld geloof ik.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 11:37 schreef Neva het volgende:
[..]
ah oke .. nu heb ik nog lang genoeg om er over na te denken.. maar zo kunnen we wel alle vors en tegen op een rijtje zetten.. dank![]()
mag ik je mailen..?quote:Op dinsdag 7 juni 2005 23:10 schreef Luchtbel het volgende:
[..]
Ik ga nog even reageren. Ik heb diezelfde vraag ongeveer een jaar geleden gesteld geloof ik.
Denk er echt goed over na.
Ik gruwelde van te voren echt bij het idee om zo'n klein kindje aan de borst te hebben (ja dit komt door slechte seksuele ervaringen in het verleden) en wilde flesvoeding gaan geven. Toch voelde het niet helemaal goed om dit te doen, ik bedoel borstvoeding, tja ik ben niet van die maffiamaar toch het is gewoon goed. Dus ik dacht laat ik gewoon proberen aan te leggen en als het niet gaat kan ik altijd nog gaan afkolven of over gaan op flesvoeding. Ik heb die beslissing pas heel laat genomen hoor. Anyway kind was geboren en de borstvoeding verliep niet zoals je het zou willen maar als ik er aan terug denk, die eerste dagen met dat hulploze kleine frutje mens denk ikt och echt aan die momenten dat ze aan de borst tegen me aan lag. Zoals ik al zei ging het niet zo goed maar juist dat kolven stond me vreselijk tegen. Ik vond het tegen natuurlijk, onmenselijk en daardoor dwingend. Dat had ik niet met haar. Leg uit wat er dan ook aan de hand is bij je vlos of bij borstvoedingsgedoe ofzom, zij kunnen je adviseren en denk goed na
![]()
thanx voor de tipquote:Op donderdag 9 juni 2005 22:13 schreef poemojn het volgende:
Neva, als je inderdaad wilt gaan kolven: ik las net op het bv-forum dat een elektrische kolf makkelijker de productie op gang krijgt dan een handkolf, omdat die een optimaal zuigritme ed heeft. Elektrische kolven zijn wel duurder, maar evt kun je ze ook huren de eerste tijd.
quote:Op donderdag 9 juni 2005 22:18 schreef Neva het volgende:
[..]
thanx voor de tip
en Luchtbel bednaktmail weigert hier
maar voor mij genoeg om toch te gaan proberen en maar te zien hoe dat het gata lopen
![]()
Ik heb de electrische Medela, mijn nichtje had het electrische gedeelte al en die heb ik gekregen.quote:Op donderdag 9 juni 2005 16:40 schreef bixister het volgende:
snake welke kolf heb je?
Bar: wat voor een handkolf? (ik heb er al 1 maar een vriendin van mij is nog op zoek)quote:Op donderdag 9 juni 2005 22:25 schreef Bar_en_Mar het volgende:
Ik heb hier eventueel voor de liefhebbers ook nog een handkolf liggen en niet echt veel gebruikt.
Ja, hoor ik ook positieve verhalen over. Dat ding is nog best duur, vind ik. Hij wordt ook wel vaak tweedehands aangeboden trouwens maar nooit bij mij in de buurt.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 10:51 schreef bixister het volgende:
ik ben ook nog wel geïnteresseerd in een AVENT ISIS handkolf voor erbij. hoor er hier zulke positieve verhalen over, en die elektrische is soms elders niet zo handig vanwege het benodigde stopcontact.
jeetjequote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:16 schreef Ladybos het volgende:
.. totaal ruim 200 euro voor 7 weken borstvoeding![]()
ja, dat is natuurlijk wel zo (maar ik dacht ook steeds: ach laat maar, ik stop toch binnenkort)quote:Op vrijdag 10 juni 2005 11:17 schreef Ladybos het volgende:
Lily je kan hem toch ook op laten sturen ? Op marktplaats staan er zat.
oh, dat wist ik nietquote:Op vrijdag 10 juni 2005 19:46 schreef Ladybos het volgende:
Lily helaas mag ik van de chirurg nooit meer borstvoeding geven, als er uberhaupt een tweede komt hoor. Het risico op abcessen is te groot.
Demi heeft dat soms ook wel eens, wat bij haar helpt is sokjes uittrekken een beetje kietelen, en ook in haar bekje kietelen helpt goed.quote:Op donderdag 16 juni 2005 12:24 schreef dutchie het volgende:
Even een vraagje van mijn collega die net een babietje van 4 weken heeft:
Hij valt na een paar slokken in slaap, maar als ze hem dan weglegt begint hij te krijsen en heeft duidelijk honger. Dan herhaalt zich het ritueel.
Is dit voor jullie herkenbaar en hebben jullie tips?
tsja, wat wil je hier nou op horen? het varieert gewoon heel erg hoe lang BV goed gaat / hoe lang mensen door willen gaan als het niet zo goed gaat. volgens mij is daar geen norm voor.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:42 schreef Suzanna het volgende:
Is dat normaal?
Drie borsten??? Geen wonder dat ik weer ongesteld ben geworden, ik heb er maar twee!quote:"In de praktijk kunt u het beste zo veel mogelijk aanleggen. Datgene wat u nu al doet (twee borsten per keer aanbieden en om de twee uur voeden), is een prima methode.
Indien nodig kunt u een paar dagen zelfs drie of meer borsten aanbieden en nog iets vaker voeden. Dat is even heel intensief, maar op deze manier kunt u de productie weer op pijl krijgen en is het niet nodig om te stoppen met de borstvoeding omdat u ongesteld bent geworden."
Wat wil je weten? Of het normaal is dat zij stopt of dat het normaal is dat de baby niet meer wil?quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:42 schreef Suzanna het volgende:
Een vriendin van mij is net met de borstvoeding gestopt omdat de baby niet meer wilde. Met 8 weken! Is dat normaal?
quote:Op zaterdag 18 juni 2005 14:39 schreef Icaä het volgende:
Drie borsten??? Geen wonder dat ik weer ongesteld ben geworden, ik heb er maar twee!![]()
zo gaat het hier regelmatig, dus soms doe ik gewoon wat langer over voeden maar heb eigenlijk nooit gedacht om ermee te stoppen.quote:Op zaterdag 18 juni 2005 11:42 schreef Suzanna het volgende:
Een vriendin van mij is net met de borstvoeding gestopt omdat de baby niet meer wilde. Met 8 weken! Is dat normaal?
Het ging al een tijdje heel moeizaam, hij dronk heel lang en wilde ook vaak, viel ook telkens in slaap en huilde dan weer van de honger als ze na een tijdje weer wakker werd. Dat ging na een tijdje wel wat beter, al duurden de voedingen zowiezo nog aardig lang.
Maar de baby wilde dus de borst zelf niet meer.. dat kan toch een fase zijn / borstweigeren?
quote:Hoi,
ik zou wel geinteresseerd zijn in het maken van zo'n Nederlandse BV-kinderen groeicurve.
Mijn man is IT'er en heeft zo een programma'tje geschreven om de gegevens van mensen van bijv. dit forum en het bv forum makkelijk in te voeren.
Wetenschappelijk is zo'n curve dan niet, maar wel een interessant gemiddelde.
Je hebt dan in ieder geval nodig:
Om de invoer uniek te maken: voornaam, geboortedatum.
Verder nog: geboortegewicht, geboortelengte, geslacht, lengte (volledige) borstvoeding periode en de groeigegevens (gewicht/lengte) over die tijd per maand.
Je kunt ook nog aanvullen door gegevens tot bijv. 1 jaar te doen, maar dan moet er ook ingevoerd worden of en hoe (Rapley/pureren/gemengd) je bijvoedt.
Zijn er mensen die hier aan mee zouden willen doen? Willen jullie deze gegevens eigenlijk wel kwijt?
En ben ik nog gegevens vergeten?
Dit is eerst even een peiling of er belangstelling voor is. Zou jij het wel interessant vinden EN wil je bovenstaande gegevens kwijt, mail dan naar JA: groeicurve.bv.nl@gmail.com (dus nog niet je gegevens, a.u.b, daar krijg je nog een oproep voor als er genoeg belangstelling is).
Stom van me, ik had er niet meer aan gedacht.quote:In recente publicaties wordt bericht dat aanlegmethoden (zoals de tepel diep in het mondje van het kind leggen en de duur van de voeding geleidelijk opvoeren) en adviezen over verzorging (gebruik van tepelhoedjes, theezeefjes en tepelzalven) er preventief noch therapeutisch veel toe doen.
Uit tepelkloven blijkt relatief frequent een stafylokok te kunnen worden gekweekt; dezelfde bacterie die ook verantwoordelijk is voor het merendeel van de gevallen van mastitis puerperalis. In een klein onderzoek onder enkele tientallen vrouwen met tepelkloven waarin de aanwezigheid van een stafylokok kon worden aangetoond, bleek orale behandeling met een antibioticum te resulteren in veel hogere genezingspercentages en minder gevallen van mastitis dan andere behandelingen (instructie over borstvoedingstechniek, aanbrengen van mupirocine of fusidinezuur op de tepels na iedere voeding) die in het onderzoek werden uitgeprobeerd. De onderzoekers concluderen dat men er verstandig aan doet tepelkloven te beschouwen als een vorm van impetigo vulgaris. De omvang van het onderzoek is echter te gering om er een beleidsadvies betreffende het gebruik van antibiotica bij tepelkloven op te kunnen baseren.
Livingstone V, Stringer LJ. The treatment of Staphylococcus aureus infected sore nipples: a randomized comparitive study. J Hum Lact 1999;15:241-6.
waarom vervang jij je onderdelen niet ?? Kan gratis bij de meeste borstvoedingswinkels. Ik ga ervan uit dat jij nog een oude kolf hebt uit Chiara haar tijd, (dus 1 groot basisstuk, wat je schroeft op een kokertje wat op je fles zit) Er is namelijk inmiddels gebleken dat die onderdelen veel te lijden hebben en ze hebben dat dus nu uit 1 stuk gemaakt, met schroefdop eraan vast die je zo er op draait. Ik heb mijn oude ook direct omgewisseld en het werkt stukken fijner.quote:Op woensdag 22 juni 2005 21:35 schreef melonovy het volgende:
Fluf, goed werk verricht hoor! Hartstikkenetjes dat je het zo lang hebt volgehouden, en lekker dat het zo goed voelt bij je!
Renzell, op gelijkbare wijze kolf ik per keer zo'n 125 cc Ik stop eigenlijk als het flesje vol raakt. Ik heb veel melk en soms enorm veel, dan kolf ik een flesje af. In mijn situatie is een voorraadje handig, maar echt geen noodzaak.
Mijn kolf is trouwens erg gammel, in de 2 baisonderdelen zitten haarscherutjes. Laatst is dat ding tijdens het kolven uit elkaar gevallen, ik kon nog net op tijd het flesje vangen, maar ik zat er wel onder.
Nog wat anders over kolven, ik heb zo'n avent, maar vind het wel een geknoei dat kolven. Met mijn borst in die schelp moet ik best naar voren hangen om de melk goed op te vangen, anders sijpelt het gewoon langs mijn borst en buik naar benenden. Hebben jullie dat nu ook? Of ligt het aan het model borst?
Ik gebruik dus maar een handdoek om al het gelekte melk op te vangen, niet alleen van mijn borst die ik kolf, ook de andere druppelt vaak gezellig mee.
had ik dat maar geweten, ik ben ervoor naar zwolle gegaan (wel een gecombineerd bezoek) maar heb dus lang nog lopen klungelen met die twee delen die 'op' waren.quote:Op woensdag 22 juni 2005 22:26 schreef livelink het volgende:
Melonovy, ik had hetzelfde probleem en heb hem gewoon bij de Etos om kunnen ruilen. Ik kreeg gewoon een hele nieuwe (gratis) die inderdaad uit 1 stuk was.
Op zich is alles wat je vertelt vrij normaal- met een week of vier-zes raak je geleidelijk van de overproduktie af (zou toch niet fijn zijn als je de hele voederperiode met stuwing rondloopt, nietwaar) wat dan weer tot een regeldag leidt; met warm weer raken babies al op veel andere manieren vocht kwijt dus zijn de plasluiers wat minder, bovendien drogen die sneller op door de warmte waardoor het *nog* minder lijkt; als je een kind rechtop houdt is de fontanel altijd een klein beetje ingedeukt (check maar). Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je daar harstikke zenuwachtig van kan worden, zeker met weer als dit. En je hebt toch maar mooi ruim een maand gevoederd, harstikke goed toch?quote:Op donderdag 23 juni 2005 08:02 schreef snakelady het volgende:
Gisterenochtend merkte ik al meteen dat er iets niet goed was, beide borsten waren nog erg zacht en normaal zijn ze 's ochtends toch wel wat opgezte.
Dat had ik nou ook, zit je daar met zo'n loeiend ding in een hokje weten-zij-veel-wat te doenquote:Op donderdag 23 juni 2005 13:09 schreef lily het volgende:
Het ding maakt hartstikke veel lawaai zodat klanten en collegae kunnen meegenieten door de deur heen en dat vind ik niet prettig. Ik ben maar weer aan het handkolven geslagen.
komt vanzef allemaalquote:Op woensdag 22 juni 2005 22:47 schreef renzell het volgende:
Poeh, als ik al die kolfverhalen zo lees, dan is het toch wel erg weinig wat ik eruit krijg....![]()
Ik wilde inderdaad weten of het normaal is dat een baby ZELF niet meer wil drinken met 8 weken. Niet dat zij gestopt is natuurlijk... (dat is toch geen vraag?)quote:Op zaterdag 18 juni 2005 16:18 schreef miss_dynastie het volgende:
[..]
Wat wil je weten? Of het normaal is dat zij stopt of dat het normaal is dat de baby niet meer wil?
Ik ben op bed gaan liggen en heb ze bijna constant aan de borst gehad.quote:Op donderdag 23 juni 2005 20:08 schreef poemojn het volgende:
Hoe vaak heb je het geprobeerd, snakelady? Elke 2 uur is nl echt niet vreemd bij regeldagen. Als je wel bv wilt blijven geven kun je natuurlijk ook een vrijwilliger van VBN of LLL bellen, telnr's staan wel bij het bv-forum.
Dat ben ik al 2 dagen aan het proberen maar er blijft niks uitkomen, ja een paar druppeltjes maat that's it.quote:Op donderdag 23 juni 2005 20:19 schreef Martineke het volgende:
ik deed als ik dacht dat het minder was elke 1.5 uur kolven en dat dan ook weer aan Maxim geven als hij honger had.
misschien een tip kweet t niet
Hij maakt een piepend geluid, maar dan ook de hele tijd als ik de handel bewoog. M'n man zat toen aan de telefoon en de persoon aan de andere kant vroeg wat er aan de hand was, met dat piepende geluid...quote:Op donderdag 23 juni 2005 20:34 schreef Icaä het volgende:
Mijn Aventkolf piept wel eens, maar voor de rest is-ie muisstil...
Wat voor geluid maakt jouw Aventkolf dan?
Grote kans dat Demi dan 'afgeleerd' heeft om aan de borst te drinken, dan zal ze moeten blijven kolven en voeden met het flesje. Dat lijkt me ook niet de bedoeling...quote:Op vrijdag 24 juni 2005 10:17 schreef Martineke het volgende:
anders een lactatiekundige bellen en Demi ondertussen flesvoeding geven en jijzelf blijven proberen te kolven, misschien een idee?? dan is Demi verzadigd ondertussen en kun jij dmv hulp proberen je productie te verhogen, en als die op peil is kun je Demi weer voeden
niet als je ondertussen wel blijft proberen aan te leggen, tis maar tijdelijk wat ik zeg!quote:Op vrijdag 24 juni 2005 10:49 schreef Suzanna het volgende:
[..]
Grote kans dat Demi dan 'afgeleerd' heeft om aan de borst te drinken, dan zal ze moeten blijven kolven en voeden met het flesje. Dat lijkt me ook niet de bedoeling...
ooh ligt het daar aanquote:Op zaterdag 25 juni 2005 20:52 schreef melonovy het volgende:
(Ik had niet meer zo'n trek als een bouwvakker en kreeg meer energie voor bewegen)
Bronquote:GEZOCHT Hoogzwangere of pasbevallen moeders, bij voorkeur moeders die borstvoeding ( gaan) geven.
Heb je zin om een nieuw baby produkt (voedingsdeken) te testen ( komt in 2006 in de winkels) en daaraan je mening te geven, dan ben je welkom om contact met mij op te nemen, in week 28 en 29 zal ik dan bij je langskomen!
Ben je nieuwsgierig? Bel voor meer informatie/ afspraak met;
Esther van Os
06 460 75 888 of mail
audreyabigail@hotmail.com
Moet ik nu nog zeggen dat de borstvoeding hier erg goed gaat?quote:Op maandag 27 juni 2005 22:43 schreef Jonnetje het volgende:
Hanne heeft vandaag die nieuwe gehoortest gehad en is geslaagd.
Ze is vanmorgen ook even gewogen............
Hanne woog 3790 gram!
Ze is dus al vet over haar geboortegewicht heen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |