abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 12 mei 2005 @ 21:15:00 #1
24188 Belana
kloon van belana
pi_26957200
voor renzell...

Renzell zei als laatste:

Als ik wil gaan kolven, wat is dan in godsnaam een goed moment om daarmee te beginnen? Ik geef nu zo'n beetje om de 4 uur borstvoeding, steeds 1 borst per keer. Dit gaat vooralsnog zonder enig probleem. Maar nu over het kolven... in een borst zit natuurlijk voor en achtermelk bedacht ik me, dus het lijkt me dat als je gaat kolven, je dat wel bij een volle borst moet doen, zodat ook de achtermelk meekomt. Hiervoor bestaat vast en zeker een handig systeem waar ik niet van op de hoogte ben. Kan iemand mij dit vertellen of heeft iemand misschien een goede tip voor een website waar het duidelijk op staat?
En trouwens; mijn god, wat zijn die kolven duur!!! Vandaag ff de prenatal ingelopen, maar dat wordt toch een tweedehandsje denk ik zo...
stormy waters...
sailin'
  FOK!fossiel donderdag 12 mei 2005 @ 21:31:47 #2
2628 Karin
pi_26957643
Renzell ik kolfde in het begin 's ochtends. Dan had Bram de ene borst leeggedronken en een beetje uit de andere en die andere kolfde ik dan helemaal leeg met soms nog een beetje uit de eerste. Vooral 's ochtends zaten mijn borsten erg vol. Het is wel een gedoe hoor meteen 's ochtends. Maargoed dat ging wel het beste. Later dat ik echt een voorraad moest gaan aanleggen dat ik moest gaan werken kolfde ik vaak een uur voordat ik dacht dat Bram weer kwam beide borsten (ook meestal 's ochtends, dan ging dat toch echt het beste).
Verwacht de eerste keer niet dat je er veel uithaalt, ik was al blij met 10 cc. Het wordt echt beter. Ik moest het echt even leren en over die drempel heen.
pi_26958054
Ik kolfde ook smorgens als Thijs aan de ene borst dronk kolfde ik de andere af.
Hier kwam de eerste paar keer ook niet zoveel uit mijn borsten maar na een week had ik echt veel met kolven.
s6 ermee
ik zal eens overleggen hier want ik heb hier nog een kolf liggen die niet zoveel gebruikt is aangezien ik niet werk, maar meer gebruikte voor dagen als wij eens weg wilden overleg gepleegd en als je intresse hebt hoor ik het wel koetje@xs4all.nl groetjes bar
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
Blonde haren,blauwogen zomaar uit een sprookjesboek gevlogen...
pi_26958132
Renzell, ik kolf mijn beide borsten 'leeg' na de laatste voeding rond 23 uur. Lars meldt zich dan pas weer zo tussen 4.30 en 6.00 uur en tegen die tijd voelen mijn borsten alweer erg vol aan.

Je schrijft al dat je zo om de 4 uur voedt. Zit er bij jullie ook al wat meer tijd tussen zeg maar de laatste avondvoeding en de eerste ochtendvoeding?

Veel succes ermee!
  † In Memoriam † donderdag 12 mei 2005 @ 22:02:26 #5
34726 Fratz
Max
pi_26958700
wat is achtermelk?
There are no secrets in life, just hidden truths that lie beneath the surface.
pi_26960055
De eerste melk die uit de borst komt bevat weinig vet, en naarmate de borst leger wordt, is de melk die er uit komt vetter. Die vettere melk noemen ze achtermelk, de eerste melk noemen ze voormelk.

Over het kolven: ik kolf meestal 's ochtends want dan zitten ze erg vol bij mij (Tomas houdt van uitslapen...)

Een website met veel info: http://www.angelfire.com/ma2/abelskamp/kolven.html
She said you can paint your sky any colour
And you can paint your dark as dark as you need
And you can paint your light as light as you please
It's all up to you
pi_26960099
Oh, alleen die tips op die site over wat te doen met overgebleven melk zou ik zelf niet zo snel opvolgen (gebruiken in het pannenkoekenbeslag?)
It's all up to you
pi_26960586
hihi tearsong

poemojn had in het vorige topic ook een goede link over voor-/achtermelk

renzell, fijn dat 't voeden zo goed gaat! althans, om de 4 uur vind ik heel goed klinken (dat red ik lang niet altijd..). en dan nog maar 1 borst per keer ook. alle ruimte om te kolven zou ik denken. je kunt bijvoorbeeld tegelijk met het voeden de ander borst kolven (al lijkt me dat een heel gedoe en ook erg onrustig voor de baby). maar de toeschietreflex is dan misschien wel beter. ach, en dat is ook een beetje een kwestie van oefenen/trainen, heb ik gemerkt, en anders zijn daar nog hulpmiddeltjes voor te krijgen. maar vlak na 't voeden bijvoorbeeld? of een uurtje na 't voeden. na 3 uur is er alweer ruimschoots nieuwe melk aangemaakt hoor. bovendien wordt er tijdens het voeden ook altijd nog weer wat melk aangemaakt.

tweedehands zijn kolven inderdaad een stuk goedkoper, orienteer je eerst wel even goed op de kolf die je wilt, er zijn veel verschillen in. ik ben nog steeds erg blij met mijn tweedehands dubbele elektrische medela. en mocht je zo gauw niet vinden wat je zoekt op de tweedehands markt: koop een hele goede nieuwe en je kunt er na afloop nog een mooi bedrag voor vragen. (maar ja, dat kan een tijdje duren... )
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:00:49 #9
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_26975364
He meiden, bedankt voor de tips. Ik reageer een beetje laat, maar was druk met... tja, je kent het; voeden, verschonen, badje, boodschappen en weer uitgeput je bed in. Maarre... ik ga denk ik in eerste instantie maar eens 's ochtends proberen. Julius schijnt inderdaad steeds beter te begrijpen dat de nachten zijn om te slapen. Hij slaapt dan (vaak, lang niet altijd) periodes van ongeveer vijf uur. Vannacht bijvoorbeeld gevoed om 00.00uur, om 05.00uur en toen weer rond 09.00uur 's ochtends. Heel netjes dus.

Bix, dat van 1 borst per keer. Is dat gek of niet? Die kraamhulp zei me dat dat normaal was, dus ik heb het maar gedaan zo. Nou ja, het mannetje schijnt tevreen te zijn, dus ik zal me er maar geen zorgen over maken. Maar jij geeft Anna dus altijd twee borsten? En hoe lang drinkt ze dan uit iedere borst?
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:02:42 #10
105888 renzell
pi_26975423
Trouwens fijn om te weten dat er na een uur of drie al weer genoeg melk is, want dat was eigenlijk vooral wat mij onhandig leek aan het kolven. Dat je nooit weet wanneer die borst weer vol zit...
pi_26975761
neee da's niet gek, da's juist heel fijn lijkt me. (is bij mij niet genoeg, zie je). hoelang anna drinkt varieert nogal.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:22:07 #12
105888 renzell
pi_26976160
Ja, is ook heerlijk! loop alleen de hele dag met 1 tiet groter dan de andere....
pi_26976318
haha, dat probleem heb ik ook, geen gezicht (voor mij tenminste, denk dat er weinig mensen zijn die er verder op letten).
It's all up to you
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:28:43 #14
63367 Jdee
diep ademhalen... hou vast...
pi_26976400
Ela drinkt hier ook beide borsten, zij het niet de 2e borst helemaal. Behalve de eerste ochtendvoeding en 'savonds, als ze wat vaker komt, dan drinkt ze maar 1 borst (maar ze komt dan ook vaker, dus dat heft elkaar op). Het lijkt me ook wel fijn, 1 borst maar. Want je kan dan inderdaad na Julius's voeding proberen dan te kolven. Na 2 uur zitten, dacht ik, je borsten weer op volle sterkte vol. En het opsparen van gekolfde voeding mag ook. Ik kolf nu tegenwoordig na de ochtendvoeding in 20 mins de tweede borst leeg en de gedronken borst verder leeg. Zolang je zorgt dat alles ready to go is, kost het niet veel extra energie.

en wel zorgen dat je vriezer niet aan het ontdooien is, want dan kun je dus bekant en liter kwijtraken
..en laat gaan...
pi_26976410
quote:
Op donderdag 12 mei 2005 22:47 schreef TearSong het volgende:
Oh, alleen die tips op die site over wat te doen met overgebleven melk zou ik zelf niet zo snel opvolgen (gebruiken in het pannenkoekenbeslag?)
Toch maf, aangezien je er anders gewoon koeienmelk in gooit. Als je er over na gaat denken is dat eigenlijk veel raarder.
pi_26976867
Jdee, ik had nog op je berichtje gereageerd bij de Moeders, want je hóeft die melk niet weg te gooien.

Hier ook één borst per keer.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:46:09 #17
63367 Jdee
pi_26976959
(verschillende groottes tieten) eh ja, das dan wel weer waar
..en laat gaan...
  vrijdag 13 mei 2005 @ 14:46:38 #18
63367 Jdee
pi_26976974
oh DARN!
..en laat gaan...
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:32:35 #19
105888 renzell
pi_26978663
hmmm, een liter moedersmelk naar de galleminkies is minder... daar doe je dan zo je best voor!
Als Ela beide borsten drinkt, begin je dan bij elke voeding met de borst waar je de vorige keer geeindigt bent? Kan het dus nooit zo zijn dat er bij de volgende voeding nog niet genoeg melk is aangemaakt?
In dat geval moet ik meneertje nooitgenoeg hier misschien ook maar eens een toetje uit mammies tweede borst aan gaan bieden. Hij lijkt namelijk steeds meer onverzadigbaar, de kleine veelvraat.

En tja... dat van die ongelijke tieten valt verder ook geen hond op hoor. Behalve ikzelf als ik 's ochtends in m'n blootje voor de badkamerspiegel sta.
  vrijdag 13 mei 2005 @ 15:55:51 #20
63367 Jdee
pi_26979634
inderdaad (2x): 67 (ja ik heb ze geteld ik was echt pissed gisteren) ijsblokvakjes, grrrr...
En ik geef de borst als eerste waar ze de vorige keer mee geeindigd is, en geef de 2e borst pas als ze aan de eerste gaat trekken (letterlijk ) en die helemaal soepel a-la-ballonnetje-met-douchegel voelt. Het komt savonds weleens voor dat ze dat trekken eerder doet, en mn borsten zijn dan ook minder vol, krijgen de kans niet om voller te raken denk ik. Maar uiteindelijk krijgt ze wel genoeg, en als ze meer wil kost het 2 dagen om daaraan echt goed te kunnen voldoen. Maar gaat wel ok hoor. Je kan het hem gewoon aanbieden, als ie dan enthousiast nog een tweede tsr opwekt, drinkt ie dat ook nog wel op. Of hij laat je dan lekkende achter "hoef nie meer", hihi.
..en laat gaan...
pi_26979692
In het begin 2 borsten per voeding en nu 1 voeding per keer en voor het slapen gaan 2 borsten
We hopen dat ze je vleugels geven, zodat je overal kunt komen, dat je terugkomt in onze dromen, en met ons meevliegt in ons leven
pi_27004981
Ik weet zeker dat ik borstvoeding wil gaan geven. Maar nu al krijg ik tegenstrijdige adviezen over de kolf. Mijn schoonzusje vindt namelijk een handkolf echt niks. Zelf heeft ze de enkele Medela gehad, de electrische.

Dus heb ik een paar vraagjes. Welke kolf gebruiken jullie? Wat heeft jullie voorkeur elektrisch of hand en waarom? Welke raden jullie mij later aan? Wat kan ik beter doen nu al kopen kopen of wachten tot na de geboorte?

Ben wel nieuwsgierig. Ook omdat die dingen vrij duur zijn, kan ik alvast beginnen met sparen.
pi_27006089
Ik heb gewoon een handkolf van Avent. En voor mij werkt dat prima. Ik ben totaal 20 tot 30 min. bezig als ik beide borsten wil kolven en aangezien ik nooit echt haast heb als ik aan het kolven ben is dat voor mij snel genoeg. Een electrische kolf vond ik iets te duur om voor de bevalling al aan te schaffen, terwijl ik helemaal niet wist hoe het met de borstvoeding zou gaan en of ik er gebruik van zou maken.
Uiteindelijk was ik wel blij dat ik de handkolf in huis had (en de kraamhulp ook!) want ik heb hem vanaf dag 1 gebruikt

Met electrische kolven heb ik geen ervaring dus ik kan de vergelijkign niet maken helaas.
It's all up to you
pi_27006165
ik heb zoals ik hierboven al schreef de dubbele mini-electra van Medela. ben er heel tevreden mee, kolven kost me slechts een minuut of 10. ('t ding produceert wel een stom geluid overigens, je voelt je echt een koe aan de machine). heb 'm via marktplaats, en als hij niet stuk gaat kan ik 'm daar denk ik ook wel weer kwijt.
  zaterdag 14 mei 2005 @ 16:52:37 #25
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_27006223
Ik wou net zeggen ja, dat geluid. Ik hou absoluut niet van dat gedoe aan m'n lijf en ik moet eerlijk zeggen dat het geluid me echt kwaad maakte. Dus als je daar niet zo goed tegen kunt zou ik daar niet voor gaan.
  zaterdag 14 mei 2005 @ 19:05:05 #26
3011 E.T.
hormonaal stuiterballetje
pi_27008941
Ik had de Avent Isis voor de bevalling al gekocht en net als Tearsong heb ik 'm vanaf dag 1 gebruikt.. en de rest van de 8,5 maand bv heb ik 'm ook dagelijks gebruikt. Ik heb 'n tijdje een Ameda dubbele electrische gehuurd om op m'n werk te kolven (met de gedachte dat 2 borsten tegelijk sneller zou gaan) maar incl. schoonmaken enzo was ik net zo lang van de afdeling af als met de Avent. (en de opbrengst maakte ook niet uit)
Het voordeel van de Avent vond ik weer dat ik op m'n gemak een boekje erbij kon lezen oid (je hebt 1 hand vrij).

De avent is trouwens ook heel veilig 2e hands te koop, hij kan nl. helemaal uitgekookt worden en evt. kapotte onderdelen worden heel makkelijk nieuw opgestuurd door Avent
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
pi_27009010
Persoonlijk gaat mijn voorkeur ook uit naar de avent. Ik vind het ook niet zo duur. Ben blij wat ervaringen te horen van gebruikers van de handkolf. Ik denk dat ik die dan ook ga aanschaffen. Min of meer had ik mijn keuze al gemaakt. Maar mijn schoonzusje is een typje die veel weet. Uhm, maar ik weet dat ik naar haar niet hoef te luisteren. Moet ook zeggen dat ik het geluid van de elctrische niet pretig vindt. Ik heb er een keer naast gezeten toen ze aan het kolven was. Naar mezelf luisteren is het beste!!
pi_27009076
Ik heb nog een tweedehands Avent te koop trouwens met heel veel extra onderdelen als reserve. Maar dat even terzijde Ik heb zowel electrisch als met de hand gekolfd, ik vond het met de hand veel fijner. Je kunt veel beter de kracht doseren, je hebt niet dat rare geluid erbij, bent niet aan een vaste plek gebonden, en mijn opbrengst was ook beter met de hand. Voor de electrische kolf moet je trouwens ook twee kolfsetjes hebben, die zijn ook 25 euro per stuk dus ook als je een electrische kolf gaat huren ben je dat geld kwijt. Ik zou wel zorgen dat je toch een kolf in huis hebt van te voren, wij moesten 's avonds laat nog op marktplaats iemand in Almere zoeken met een kolf omdat ik opeens uit het ziekenhuis kwam, Myrthe de borst niet wilde pakken en ik op ontploffen stond
  zaterdag 14 mei 2005 @ 20:40:29 #29
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_27011066
ik heb de handkolf van avent en de electrische van medela. die van avent is het fijnste vind ik, ik dacht altijd dat de electrische sneller zou zijn, ik heb het getest en de uitkomt was dat ik de borst met de avent sneller leeg was dan met de electrische. geluid is ook niet alles, en dat zuigsysteem vind ik ook irritant, de handkolf houd de spanning aan en het blijft stromen, de electrische zuigt steeds opnieuw aan.
pi_27011171
Ik zou best wel al spulletjes willen kopen, maar kan het nog niet. Ik kan op een of andere manier het nog niet over mijn hart verkrijgen iets te kopen. Wel weet ik al heel erg goed wat ik wil. En de ervaringen van jullie sterken mij alleen nog maar meer in mijn beslissing. In juni nadat ik bij de vlos geweest ben zal ik eens tot aanschaf van dit soort spullen over gaan.
  zaterdag 14 mei 2005 @ 21:38:44 #31
105888 renzell
pi_27012520
Zeg Ladybos; wat wil je hebben voor die avent? Enne, da's een handkolf, toch? Ik ben eventueel wel geinteresseerd...
  zaterdag 14 mei 2005 @ 23:07:20 #32
61800 Rottdog
May all your dreams come true
  zaterdag 14 mei 2005 @ 23:32:26 #33
3011 E.T.
pi_27015283
Rottdog, leuk al die links, maar persoonlijk is er maar eentje die ik in overweging zou nemen
(een van de ondersten, een Avent met flesjes (ok, ze noemen het reisbekers), spelen en de hele mikmak) De rest vind ik de vraagprijs (veel) te hoog of oud enzo. (zeker bij elektrische e.d. telt dat mee)
I can only please one person per day. Today is not your day. Tomorrow isn't looking too good either.
  zondag 15 mei 2005 @ 10:42:01 #34
105888 renzell
pi_27020695
Dank je Rottdog!
Ik lees dat Avent en Medela zo'n beetje de twee merken zijn, klopt dat? En tot nu toe lees ik met name positieve verhalen over de Avent.
Dusseh... Ladybos; laat me nog ff weten hoe het zit met die Avent van jou als je dit leest. deze dame verandert binnenkort in een melkkoetje...
  maandag 16 mei 2005 @ 17:35:48 #35
105888 renzell
pi_27057873
Ik heb een vraag voor iedereen die borstvoeding geeft.
Hoe ontstond er bij jullie na verloop van tijd een consequent dagritme? Gaven de kindjes dat zelf aan of hebben jullie daar in veel gestuurd? En als je er in stuurt, hoe doe je dat dan? Maak je een kindje bijvoorbeeld wakker voor een voeding of niet?
Julius bijvoorbeeld, doet het echt driedubbelfantastisch met drinken. Het enige dat ik lastig vind is dat ie nog geen vast ritme heeft. Hierdoor is het voor mij vrijwel onmogelijk om afspraken te plannen. Morgen bijvoorbeeld tandarts, overmorgen sollicitatie.... ik weet gewoon niet van tevoren of ik het ga redden om er op dat tijdstip te zijn. Het mannetje begint wel steeds beter te snappen dat de avond en de nacht bedoeld zijn om te slapen, al slaapt ie nog niet door (maar dat zou met 5 weken ook wel heel vroeg zijn). Maar de tijden waarop ik hem voed, verschillen nogal. Wel zit ie sinds een week of twee redelijk steady op 6 voedingen per dag, dus dat is fijn. Ik zou echter graag iets meer structuur aanbrengen in zijn dagritme, maar weet dus niet goed hoe. Aan de andere kant kan het natuurlijk zijn dat ie zelf na verloop van tijd een beter ritme ontwikkeld. Dat zou helemaal fantastisch zijn.
Hoe zijn jullie ervaringen hiermee?
pi_27058093
ik voedde en voed nog steeds op verzoek Thijs komt nog steeds om de 3 a 4 uur
pi_27059300
Ik voed op verzoek. Maar als ik ergens naar toe moet, voed ik voor ik wegga. Zo heb ik nog nooit midden in een supermarkt of op een afspraak hoeven voeden.
Of een bekende uitspraak van het bv-forum: voeden op verzoek is ook voeden op het verzoek van de moeder.
pi_27059413
Uhmm ikke doe dus nog steeds zoals Poemojn
pi_27059501
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:32 schreef poemojn het volgende:
Ik voed op verzoek. Maar als ik ergens naar toe moet, voed ik voor ik wegga. Zo heb ik nog nooit midden in een supermarkt of op een afspraak hoeven voeden.
Of een bekende uitspraak van het bv-forum: voeden op verzoek is ook voeden op het verzoek van de moeder.
Die uitspraak moet ik onthouden, vind ik goed klinken en ook voor mij heel logisch.
  maandag 16 mei 2005 @ 18:57:18 #40
105888 renzell
pi_27059949
Bar_en Mar; Je zegt dat je Thijs om de drie a vier uur voedt, maar zijn die tijden iedere dag ongeveer hetzelfde, of wisselt het per dag?
En maken jullie dus inderdaad je kindjes wel eens wakker voor een voeding als je ergens naartoe moet?
pi_27060081
Ik neem Myrthe gewoonlijk mee, dus dan moet ze wel wakker worden als ze sliep. Maar je kunt Julius misschien half-wakker maken, voeden, en weer in slaap krijgen?
  maandag 16 mei 2005 @ 19:09:58 #42
105888 renzell
pi_27060313
Ja, dat zou inderdaad misschien kunnen. Dat wil ik in ieder geval wel gaan proberen. Want ook als ik het ventje meeneem heb je dikke kans dat ie lekker ligt te pitten, hij is nog zo klein.
Ik wil hem zoveel mogelijk rust en regelmaat bieden nu ie nog zo petieterig is en hem de kans geven zijn eigen ritme te vinden. Realiteit is echter dat dat gewoon niet altijd kan en dat is ook niet erg, het is alleen nog ff zoeken...
pi_27061240
Stel dat Julius jongste kind was, dan zou je hem waarschijnlijk ook wakker maken als de oudere kinderen naar school moeten of opgehaald moeten worden. Mij leek het daarom geen ramp als Myrthe zich eens aan mijn schema moest aanpassen.
pi_27061330
quote:
Op maandag 16 mei 2005 18:57 schreef renzell het volgende:
Bar_en Mar; Je zegt dat je Thijs om de drie a vier uur voedt, maar zijn die tijden iedere dag ongeveer hetzelfde, of wisselt het per dag?
Thijs zijn tijden zijn vrijwel altijd wel het zelfde maar het kan ook nog wel eens wisselen als we bv een eind met de auto rijden en hij ligt te slapen, of tijdens een wandeling.

En echt wakker maken hoef ik niet eigenlijk meestal w8 ik dan nog even tot hij wakker is.
  maandag 16 mei 2005 @ 20:34:56 #45
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_27063169
ook ik voed op verzoek, en ik neem maxim mee en voed hem gewoon als hij honger heeft. maar das bij tandarts erg lastig natuurlijk, dan doe ik vantevoren kolven en dat meenemen, of bij papa achterlaten zodat die hem kan voeden met die afgekolfde melk.
over het algemeen eet maxim om de 3 uur. geen vaste tijden, tijd gaat lopen vanaf het moment dat hij smorgen swakker word, dat kan zijn om 7 uur maar ook om 10 uur pas,
  maandag 16 mei 2005 @ 20:53:23 #46
105888 renzell
pi_27063829
En 's nachts dan? Slaapt ie 's nachts door of voed je dan ook om de drie uur?
pi_27068439
Thijs slaapt hier meestal van een uurtje of 9/10 tot smorgens een uurtje of 5 soms 6 en ook dat kan uitwijken naar bv 8 uur
pi_27069196
renzell oei da's ook wel snel dat je op sollicitatiegesprek moet! is het ver weg? in zulke gevallen inderdaad het ritme zoveel mogelijk aan jouw schema aanpassen hoor, dat kan echt geen kwaad. en verder als het lukt gekolfde melk (of kunstvoeding) achterlaten voor degene die op Julius past, voor 't geval hij eerder weer honger krijgt dan jij terug bent.

hier ook nog steeds geen echt vaste tijden, ik laat het inderdaad nogal afhangen van hoe vroeg Anna 's ochtends haar eerste voeding krijgt (en ook natuurlijk van haar honger gedurende de dag). maar het lukt altijd aardig om het om bepaalde activiteiten heen te regelen allemaal. alleen zijn we vandaag tijdens een vrij lange autorit (met files.. ) wel een keer gestopt om Anna te voeden, ze was zo huilerig en viel maar niet in slaap. terwijl we die afstand normaal gesproken gewoon in 1 ruk rijden.

en over dat wakker maken: als ik het gevoel heb dat Anna wat al te lang blijft slapen en mijn borsten staan op ontploffen, maak ik haar ook wel wakker hoor.
  dinsdag 17 mei 2005 @ 11:03:13 #49
105888 renzell
pi_27077331
Sollicitatiegesprek is gelukkig vrij dichtbij. Ik ben alleen nog niet aan het kolven, dus kan ook geen melk achterlaten bij paps... Maar ik heb het wel al een keer geprobeerd om hem wakker te maken voor een voeding en dat ging prima, dus ik ga er maar niet meer zo spastisch over doen. We moeten ons maar gewoon een beetje aanpassen aan elkaar, Julius en ik.
Gisteren heeft ie trouwens maar 5 voedingen gehad!!!
Da's wel heel weinig of niet? Voor zo'n klein mupke... Maar het meneertje is hartstikke tevreden, dus volgens mij zit het wel goed.
pi_27078069
Is niet veel, maar als hij goed groeit, plast & poept mag dat gewoon.
Succes bij dat sollicitatiegesprek Renzell!
  dinsdag 17 mei 2005 @ 11:44:16 #51
105888 renzell
pi_27078385
Thanks.
We gaan het straks zien, heb zo de eerste afspraak bij het consultatiebureau, dus weet dan direct of ie inderdaad goed gegroeid is. Ben benieuwd!
  dinsdag 17 mei 2005 @ 11:48:28 #52
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_27078485
snachts slaapt maxim gewoon door dan voed ik dus niet om de 3 uur. van 22 uur tot 09.00 ong

maar toen hij iets kleiner was voedde ik hem rond 12 uur en dan ging hij slapen tot een uur of 5 ong, dan kreeg hij weer een voeding en sliep hij weer door tot een uur of half 8 om vervolgens weer gevoed te worden.
pi_27078548
Veel succes bij het gesprek, renzell

Ik voed ook op verzoek. Gaat prima. Mensen vragen weleens als ze op bezoek willen komen: wanneer voedt je? Ze vinden het toch vaak vreemd als ik zeg dat ik dat niet precies weet.
David krijgt nu ongeveer 4 voedingen per 24 uur maar ook dat verschilt. Ik geef ook weleens een troostborst (zoals ik dat noem) en dan drinkt hij maar 5 minuutjes ofzo. Eigenlijk doe ik maar wat maar het gaat al bijna 4 maanden prima zo dus ik vind het wel best.
Kolven heb ik best een hekel aan dus dat doe ik alleen op mijn werk.
  woensdag 18 mei 2005 @ 13:34:48 #54
63367 Jdee
pi_27115172
tjemig, 5 voedingen? zowee... Ela zit nu al op 3, en daar komen er nog wel 5 bij voor de dag om is... ze spuugt nogal veel en haalt dat dan in (tenminste, dat is mijn verklaring)...
Avent Isis heb ik trouwens, naar grote tevredenheid, enige is dat de kolf gaat piepen als je de kalk uit t water waar je het in kookt niet eraf veegt erna...
..en laat gaan...
pi_27136398
Ik zit nu op een ochtendvoeding en een avondvoeding eigenlijk, alleen die avondvoeding gaan we ook straks laten vallen, Thijs lijkt er geen genoeg meer aan te hebben helaas, althans zo leek het iig, nu is hij ook nog niet geweest.

De bekermelk tijdens zijn broodmaaltijd en van zijn pap is hier al (kunst)melk.
  donderdag 19 mei 2005 @ 07:54:54 #56
105888 renzell
pi_27139239
Nou, Jdee, dat van die vijf was een uitzondering geloof ik hoor, want de afgelopen dagen waren het er ineens weer zeven en de week hiervoor zes, dus er is nog niet echt een peil op te trekken.
En Bar... de ochtend en avondvoeding zijn dus nog bv begrijp ik? Ging dat goed, dat afbouwen naar maar twee voedingen per dag?
pi_27140251
Bar, ik weet niet hoe lang je bv wilt geven, maar je kunt de productie weer opkrikken door vaker aan te leggen, mocht je dat willen.. Dan zou je eerst kunnen aanleggen en daarna een beker opvolgmelk kunnen geven om 't aan te vullen.
Myrthe krijgt ook nog een keer of 5/6 per dag.
  donderdag 19 mei 2005 @ 19:08:34 #58
105888 renzell
pi_27159683
poemojn; heb jij van tevoren besloten dat je Myrthe zo lang bv wilde geven, of bealt het gewoon zo goed dat er geen enkele reden is om mee te stoppen? En accepteert ze bijvoorbeeld wel flesjes als je die geeft?
pi_27160446
Allebei een beetje, Renzell. Ik had vaak al gelezen dat de WHO aanraadt tot 2 jaar te voeden. Dat idee vond ik eerst erg vreemd, maar ik las oa op het bv-forum verhalen van moeders die hun oudere kind bv blijven geven, en hoe je daarin meegroeit, en dat het meestal in huis is dus niet provocerend oid. Zo raakte ik daar wat aan gewend. En hier kwam Tan bijvoorbeeld ook veel, leek me wel een normaal mens, geen freak of maffioos maar geeft toch lang bv. Toen ik zwanger was was het 'ik geef bv als het lukt', en toen het in de eerste weken erg moeizaam ging las ik van alles over de voordelen ed om mezelf te motiveren. Werkte wel goed. Toen kwam ik dus ook de voordelen tegen van lang bv geven (bijv een kind dat in het 2e levensjaar bv krijgt krijgt 120% binnen van de benodigde voedingsstoffen, een kind dat geen bv krijgt krijgt dan vaan 70% binnen doordat peuters vaak moeilijke eters zijn.. bron niet bij de hand, is een citaat van een vbn-contactpersoon).
Verder is Myrthe niet volledig ingeent, dus vind ik het idee dat ze langer meeprofiteert van mijn antistoffen wel prettig.
Of ze flesjes accepteert weet ik niet, hebben we heel lang niet geprobeerd en ik heb geen flessenspenen in huis. Maar als je dat vanaf de eerste maand introduceert en bijhoudt zou dat geen problemen moeten geven. Mocht ik eens wat langer van huis zijn oid kan Myrthe indien nodig nu ook gewoon uit een beker drinken (dat kan trouwens ook met jongere baby's wel -> cupfeeding). De noodzaak voor flesjes is er bij ons niet.
Verder is het nu alleen maar makkelijker. In het begin duurde een voeding snel een uur (incl verschonen), daarna een half uur, en nu vaak maximaal 10 minuten. 't Is nu vaak verbonden aan het slapen-gaan, dus vaak valt ze aan de borst in slaap (mag niet van het cb ivm tandjes enzo, maar ik zie verder veel info die dat standpunt tegenspreekt, dus voorlopig blijft het zo). Hoe lang ik doorga weet ik niet, is geen planning voor gemaakt. Een reden voor afbouwen zou bijv kunnen zijn dat we graag een 2e kind willen oid, maar dat speelt nog niet.
Plus tot slot (wat een verhaal ): waarom zou ik geld uitgeven aan nutrilon oid als ik veel makkelijker kan doorgaan met borstvoeden, en dat minstens zo goed voor haar/ons* is?

* voor mij is bijv ook belangrijk dat je bij 2 jr voeden in je hele leven gemiddeld 50% minder kans hebt op reuma (zit in mijn familie), plus dat nu overstappen op flesvoeding Myrthe's kans op overgewicht later zeer waarschijnlijk vergroot, en ze is al zwaar genoeg.
pi_27165063
Grappig trouwens dat jij het 'zo lang' vindt, want dat gevoel heb ik zelf helemaal niet.
Hier vind je op een ander forum een draadje met een hele serie vrouwen die langer dan 8 mnd bv geven.
pi_27165670
zo extreem lang is 't toch inderdaad nog niet. myrthe is nu 8mnd? een jaar is vrij normaal volgens mij, als alles goed gaat tenminste. (toch verbaas ik me er vaak over hoe makkelijk sommige mensen beslissen om vroeg te stoppen.) langer dan een jaar wordt al wat uitzonderlijker geloof ik, en ik weet ook niet of ik dat zelf zou doen. maar als het goed gaat, waarom niet eigenlijk. een vriendin van me heeft 't zelfs tot 3 jaar volgehouden met haar jongste... (alleen 's avonds nog op 't laatst hoor, maar toch). dat vond ik wel wat extreem. maar we zijn hier ook niks gewend wat dat betreft.
pi_27166023
ik had me inderdaad ook voorgenomen gewoon weer een jaartje te voeden, bij alicia ben ik toen iets eerder gestopt, maar dat kwam door de zwangerschap. Daarna wel weer geprobeerd haar weer aan de borst te krijgen toen het mis ging maar de lust ontbrak haar en mij de energie. Ze heb nog wel heel lang alleen maar een troostborst gehad. En deze keer ? Ik ga het jaar helaas niet vol maken, Jayden heb er steeds minder zin in (en ik de energie) hij heb nu 6 tanden, nummer 7 zit er aan te komen en hij bijt uit enthousiastme behoorlijk. Nee zeggen, loskoppelen of wat dan ook werkt averrechts, dan weigert die na weer aanleggen te drinken of doet het direct weer (met een behoorlijke grijns). Niets zeggen is ook geen optie, hij bijt tot het bloed

Ik heb op moederdag heel bewust de voeding gegeven met het idee, dit was het dan. En laat het nu afhangen van hem zelf, wil hij niet of bijt ie jammer dan niet, ik probeer het dan later nog wel, maar zorg ook dat als ik er niets in krijg wel vervanging kan aanbieden (tot nu toe is dat 1 maal een flesje geweest) en ik zie wel wanneer het helemaal over is.
pi_27166043
Maandag is ze 11 maanden. Drie jaar lijkt mij zo ook lang, maar we zien dan wel weer hoe het gaat.. Ik vind 't wel grappig ook om over de problemen te lezen die ze dan tegen komen. Zoals 'hoe leer je je kind netjes om de borst te vragen ipv trui omhoog te rukken'. Dat speelt hier (nog?) helemaal niet.
(De meesten moeten vragen om 'mama tinken' of kloppen op de arm vd moeder.)
pi_27166131
Wat vervelend Knorretje. Myrthe deed dat pas ook (nu 4 tanden), maar bij haar helpt het wel om haar los te koppelen, mezelf weer helemaal aankleden (als statement) en dan omdraaien en negeren. Niet lang hoor, maar ze begint dan helemaal boos te huilen, even laten uitrazen en weer verder proberen, daarna heeft ze me niet meer gebeten.

Een die-hard methode is nog: kind in je borst smoren zodat-ie wel moet loslaten om naar adem te happen, maar dat is niet erg kindvriendelijk. Hoewel borstbijten ook niet echt moedervriendelijk is natuurlijk.
pi_27166253
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:00 schreef poemojn het volgende:
Wat vervelend Knorretje. Myrthe deed dat pas ook (nu 4 tanden), maar bij haar helpt het wel om haar los te koppelen, mezelf weer helemaal aankleden (als statement) en dan omdraaien en negeren. Niet lang hoor, maar ze begint dan helemaal boos te huilen, even laten uitrazen en weer verder proberen, daarna heeft ze me niet meer gebeten.
klinkt als alicia Helaas lijkt Jayden meer op zijn pa. Een enorme temperament volle etterbak (en tevens sadist in spe)

Het is beslist niet het enige hoor waar hij moeilijk in is. Het is voornamelijk jammer voor mij, had het me anders voorgesteld etc etc.

(en dat voor iemand die 3 jaar geleden pertinent niet wilde borstvoeden)
pi_27166453
oops oja 11 maanden alweer.

knor, jammer zeg maar dat lijken mij goede redenen om 't toch maar af te bouwen nu. en het is fantastisch dat je 't al die tijd wel gedaan hebt, zeker omdat het niet altijd even makkelijk ging (toch?). hij accepteert nu dus wel de fles?

hihi poemojn grappig dat die aankleed-'straf' zo goed gewerkt heeft bij jullie.

ik hoop dat Anna voorlopig nog ff tandeloos blijft.
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:18:18 #67
105888 renzell
pi_27166911
Typisch inderdaad, dat een jaar in mijn ogen blijkbaar al lang is. Het komt waarschijnlijk doordat ik alleen maar mensen ken die veel eerder zijn gestopt dan jij. Meestal overigens door heel begrijpelijke redenen borstvoeding die terug liep of ondraaglijk veel pijn deed.
Ik heb zelf nog geen concrete voornemens wat betreft de termijn, maar snap jou voordelen heel goed. Ik ben dan ook zeker van plan nog een tijd door te gaan. Nu gaat het gelukkig vooralsnog van een leien dakje hier, maar ik zit dan ook nog thuis en ben alleen maar met het mannetje bezig de hele dag. Het lastigste lijkt me toch het kolven straks (en het plannen van voedingen etc) als ik weer aan het werk ga (en dat is wel de bedoeling). Bovendien lijkt het me voor de verandering ook wel weer eens leuk om een keertje goed door te zakken in de kroeg (maar goed... ook dan kan een kolf van pas komen ).
Toch lijkt het me heel gek als je kind zo oud is dat ie erom kan vragen. Ik weet, het gebeurt in heel veel landen veel meer dan hier en volkomen begrijpelijk en terecht, maar ik geloof toch niet dat ik mijn kind twee volledige jaren borstvoeding zou willen geven. Ik weet niet, het is een gevoelsmatige kwestie denk ik. Misschien denk ik er straks heel anders over, maar een kindje dat aan mij vraagt of ie even uit mijn borsten mag drinken.... kweenie
  donderdag 19 mei 2005 @ 22:22:20 #68
105888 renzell
pi_27167076
PS- dat met die tandjes.... AUW!!!
pi_27167394
quote:
Op donderdag 19 mei 2005 22:07 schreef bixister het volgende:
oops oja 11 maanden alweer.

knor, jammer zeg maar dat lijken mij goede redenen om 't toch maar af te bouwen nu. en het is fantastisch dat je 't al die tijd wel gedaan hebt, zeker omdat het niet altijd even makkelijk ging (toch?). hij accepteert nu dus wel de fles?

hihi poemojn grappig dat die aankleed-'straf' zo goed gewerkt heeft bij jullie.

ik hoop dat Anna voorlopig nog ff tandeloos blijft.
Hij is nog steeds niet dol op de fles, maar ja het is niet mijn schuld dat ie die moet nemen he
Ik kan wel onderhand een winkel beginnen in fles soorten en speensoorten (alhoewel die laatsten hier worden verslonden, want ook die bijt hij supersnel lek)
pi_27169158
Leuk Knorretje, die karakterbeschrijving van Danny.
Succes met Jayden verder, hopelijk krijg je hem nog aangeleerd dat hij niet alles kapot mag bijten.

Je merkt vanzelf wel wat Julius en jou 't beste bevalt Renzell.
  donderdag 19 mei 2005 @ 23:06:53 #71
3011 E.T.
pi_27169277
Toen ik zwanger was, was het voor mij helemaal geen issue: ik ging bv geven.. punt. Later in de zwangerschap kwam daar het voorbehoud bij "als het maar wel lukt" (ondertussen wel zo ver ingelezen, dat ik niet voor verrassingen kwam te staan) en ik wilde minimaal die zes maanden volmaken. Toen Saskia een maand of vier was (en we dus ook de 'bv-dip' overleefd hadden) kwam de overtuiging dat ik gewoon zou blijven voeden zolang als het voor Saskia en mij goed voelde en 't goed ging. (had nog wel een vaag idee over dat d'r eerste verjaardag wel een moment van heroverweging zou zijn). Toen Saskia 9 maanden was heb ik een ongelovelijke buikgriep gehad van een paar dagen en die dagen heb ik dus geen bv aangemaakt (ik had ook totaal geen stuwing oid). Saskia kreeg als ze in de buurt was bv en de rest uit de vriezer, maar het bv-peil was dusdanig gezakt dat ze er geen voldoening meer van had (ik had nog net voldoende voor 1 voeding.. maar dan verdeeld over de hele dag, was echt een paar slokken per voeding). Ik kon toen goed leven met het feit dat 9 maanden ook wel heel mooi was en had de puf niet meer om nog heel vaak aan te leggen (en 't was al zo'n 'schoot-kind.. not) en heb 't toen maar laten gaan.
Ik denk wel dat als die buikgriep er niet tussendoor was gekomen dat ik heel wat langer zelf gevoed zou hebben. Maar ik heb er wel vrede mee dat 't zo is gegaan.
Bijten heb ik trouwens nooit last van gehad, alleen af en toe dat de boventandjes 'schuurden' maar daar kon Saskia ook niets aan doen.

Jayden is echt een kopie van z'n vader dan! Niet alleen uiterlijk, maar ook innerlijk
  donderdag 19 mei 2005 @ 23:11:36 #72
3011 E.T.
pi_27169503
Ow, Renzell.. Ik kan me nog heel goed een doorzakkende knorretje herrinneren in de kroeg toen ze Alicia nog bv gaf Tussendoor heeft ze voeding afgekolfd.
Heb zelf ook wel eens een erg gezellig avondje gehad. Vlak voor ik wegging kolfde ik, en meteen toen ik thuiskwam, die voeding weggegooid ivm alcohol en de volgende ochtend was er weer niets aan het handje

En ik klopte altijd op mijn decollete (net boven m'n borsten, gewoon jezelf op je borst kloppen zeg maar) vlak voor een voeding (ook met het idee dat ik niet wilde hebben dat Saskia m'n trui omhoog ging trekken. Ondanks dat ze 't nog niet kon vragen, legde ze regelmatig d'r handje op m'n borst vlak voor een voeding
pi_27170592
Hier gelukkig ook nog geen tandjes, maar toch kan Thijs behoorlijk zijn boven en onder tanvleesgebit behoorlijk lopen "knijpen"

Ik weet niet goed wat ik nu wil, het loopt in preciepe nog allemaal goed net in de late avond is het minder, merk ik.

Renzell het afbouwen is hier netjes afgelopen door de bijvoeding die Thijs tegenwoordig erbij heeft.
en dat is heel geleidlijk gegaan.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 00:09:17 #74
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_27171753
Ik had vantevoren ook nooit gedacht dat ik Judith 14 maanden zou borstvoeden. Bij Daan was de borstvoeding 'mislukt' en toen ik zwanger was van Judith heb ik lang getwijfeld of ik er wel aan zou beginnen. Daarom maar een 'mini-cursus borstvoeden' gevolgd. Daarna was ik nog niet echt overtuigd, ik had meer iets van: "We zien wel hoe gaat en als het niet gaat, dan krijgt ze de fles". Het ging in het begin erg goed. En later ging het ook goed, doordat ik me vantevoren goed verdiept had in mogelijke problemen (vooral het voorkomen van borstontstekingen, want daar was ik erg bang voor door mijn ervaring met Daan).
Toen de borstvoeding eenmaal 'liep', verschoof ik steeds een beetje de grens, hoewel ik niet echt een grens had bedacht. Eerst wilde ik de eerste paar weken volhouden, toen kijken of de 6 maanden zou lukken en toen dat ging vond ik een jaar toch wel lang genoeg. Totdat ze bijna 1 werd en ik me afvroeg wat er dan voor haar veranderde: niks dus. Dus we zijn doorgegaan totdat zij echt de borst weigerde.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_27172096
Ja, dat verschuiven van grenzen had ik ook. Eerst 10 dagen, toen 6 weken (kraamverzorgster had gezegd dat het daarna makkelijker zou worden, en dat de pijn dan over moest zijn), toen 'nog even een paar weken doorbijten want het gaat nu al beter'.. en toen gaf ik ineens 10 maanden borstvoeding.
Maar 1 jaar borstvoeding lijkt me wel een 'mijlpaal' gevoelsmatig, meer dan 6 maanden.
  vrijdag 20 mei 2005 @ 09:54:44 #76
105888 renzell
pi_27176388
Kan me dat heel goed voorstellen, dat je je grenzen steeds blijft verschuiven. En dat is ook prima denk ik. Je kunt toch van tevoren niet bedenken hoe hoe je er later in zult staan. Voorlopig ga ik voor de drie maanden minimaal en daarna zie ik wel. Bevalt het nog en gaat het goed, dan prima. Zo niet, dan niet.
Trouwens; dat van een doorzakkend knorretje is ook fijn om te horen! Niet dat ik zo'n enorme zuipschuit ben, maar een lekker wijntje op een terrasje zal er straks echt wel weer een keer in gaan denk ik zo. Laat die lente maar komen!

E.T.- dat handje is overigens wel weer heel schattig
  vrijdag 20 mei 2005 @ 11:27:27 #77
34891 melonovy
La Kutschie
pi_27179118
Ik geef ook borstvoeding, dat gaat goed, alleen heb ik al vanaf het begin tepelkloven, ze blijven door het krachtige zuigen in stand, ze herstellen wel, alleen af en toe zuigt Yoram bij zijn laatste slokje een puntje aan mijn tepel en bloedt de kloof weer. Het aanleggen is zeer pijnlijk, de pijn schiet me soms door mijn hoofd heen, Yoram neemt wel een grote hap, maar zuigt errug krachtig. Gisteren heb ik 3 voedingen gekolfd en met de fles gegeven, dit gaf mijn tepels wat rust, maar het kost me 2x zoveel tijd, en de tijd gaat al zo hard...
Ik smeer na de voeding nog een drup bv op de kloofjes, daarna laat ik ze opdrogen aan de lucht en smeer ik ze nog eens in met bepanthen. Maar zoals ik al schreef ze zijn nog steeds niet helemaal hersteld en dus blijft het voeden (aanleggen) pijnlijk.

Ik vroeg me af of tepelhoedjes uit komst kunnen bieden? Of heeft iemand nog een goede tip?
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_27179367
Mel: het zou misschien tijdelijk kunnen helpen, maar zodra je stopt met het gebruik van die tepelhoedjes komen de kloofjes toch net zo snel weer terug?
It's all up to you
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:18:36 #79
63367 Jdee
pi_27180771
bel anders even een VBN-er, die hebben misschien nog andere tips en ideetjes... Succes en helende tepels gewenst!
..en laat gaan...
pi_27181466
Bij mij hielp dat wel tegen de pijn (tepelhoedjes dus) maar voor ik pijnloos zonder die dingen kon voeden was Myrthe 9 weken, en je productie wordt minder goed op gang gebracht dan wanneer je naturel voedt. Gelcompressen kunnen misschien ook verlichting geven? (Mother mates, zijnn online en via sommige lactatiekundigen te bestellen.) En steeds verschillende aanleghoudingen gebruiken zodat een ander stukje sterk belast wordt en de plek met de kloof wat wordt ontzien. Probeer bijv de rugbyhouding eens, zie http://www.borstvoeding.com/houdingen.html .
Succes & sterkte!
  vrijdag 20 mei 2005 @ 12:54:25 #81
34891 melonovy
La Kutschie
pi_27181747
Andere houdingen pas ik idd al toe, kolven gaat ook niet iedere keer erg goed, jammer genoeg.
VBN ga ik idd ook nog even bellen.
Wat doet een gelcompress?
Waar kan ik tepelhoedjes kopen?

Tepelhoedjes wou ik gebruiken om mijn tepels de kans te geven te helen en om natuurlijk de pijn bij het voeden te verzachten.
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 20 mei 2005 @ 13:09:35 #82
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_27182234
Hier gaat de borstvoeding heel goed,heb een beetje last van mijn tepels met aanleggen maar is gelukkig nog goed te doen.
Demi heeft wel een enorme zuigbehoefte en zou het liefste de hele dag aan de borst willen hangen, dat kan natuurlijk niet .
Gelukkig heeft ze haar eigen knuistje ook gevonden en is het fijn om daar op te sabbelen.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
pi_27182306
Mel: ik heb nog tepelhoedjes liggen hier. Ongebruikt, gewoon nog in de verpakking (van Avent geloof ik). Ik heb ze bij de prenatal gehaald. Maar zelf heb ik ze verder niet nodig gehad dus als je wil kan ik ze op de post gooien. Of langsdroppen, je woont geloof ik in de omgeving hier
It's all up to you
  vrijdag 20 mei 2005 @ 14:49:40 #84
34891 melonovy
La Kutschie
pi_27185980
Tearsong, super! Ik heb je gemaild hoor!
Diverse VBN-contactpersonen zijn niet te breiken, vanavond nog maar eens proberen.
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_27187268
Mel: reclamepraatje Mother Mates

Van tepelhoedjes bestaan volgens mij verschillende maten, mail dus ook elkaar de maat even. Dit begreep ik tenminste van de kraamverzorgster die ze voor mij bij de apotheek gehaald had.
quote:
http://www.borstvoeding.ecoparents.com/kloven.html
Behandelen van tepelkloven

De behandeling van tepelkloven bestaat uit:
Neem de oorzaak weg
Voed in verschillende houdingen
Doe na het voeden, als de tepel droog is, een beetje gezuiverde lanoline (Purelan of Lansinoh) op de tepels. Zorg ervoor dat het zo weinig is dat je het niet hoeft af te vegen voor de volgende voeding.
In combinatie met de lanoline kun je tepelbeschermers gebruiken. Zorg dat je bh niet te strak zit als je tepelbeschremers gebruikt.
Er zijn speciale hydrogelverbanden verkrijgbaar bij lactatiekundigen die voor een snelle genezing zorgen en vaak meteen de pijn verlichten. Gebruik alleen producten die speciaal goedgekeurd zijn voor gebruik op de tepels, om te voorkomen dat je baby ongewenste residueen van het gelverband binnen krijgt.
Voorkom dat de tepels uitdrogen. Laat je tepels niet onnodig lang aan de lucht drogen: als de melk en speekselresten van je baby zijn opgedroogd, doe dan meteen wat lanoline of een speciaal gelverband op je tepels. Door te voorkomen dat je tepels uitdrogen, genezen de kloven sneller en voorkom je vorming van harde korstjes, die je baby er weer afdrinkt bij de volgende voeding
Als de kloven niet willen genezen kan het zijn dat je spruw hebt, dat kan de huisarts of lactatiekundige wel zien.
pi_27202344
ik heb niet alle delen van het bv topic doorgelezen maar ergens zal het vast wel eerder aan de orde gekomen zijn.

Ik heb de volgende vraag :
Mijn zoontje van bijna 9 maanden heeft onder 2 errug scherpe tandjes...tot dusver geen probleem. Af en toe beet hij per ongeluk maar daar was mee te leven, is misschien 3 keer voorgekomen.
Maar nu krijgt meneer boven ook een tandje [vandeweek ontdekt] en nu beet hij gisteren een paar keer voorzichtig maar toch wel pijnlijk. Vandaag was het tijdens 2 voedingen weer raak! Zelfs tijdens zijn laatste avondvoeding ben ik er mee gestopt en heb hem een fles gegeven .
Ik heb hard AUW geroepen en zelfs vanavond uit reactie een tik op zijn wang gegeven...dan kijkt hij me wel verwonderd aan, maar vervolgens wil hij weer drinken en hoppakee...weer even vastpakken met die geniepige tandjes
Ik heb het 4 x geprobeerd vanavond met hard auw roepen en hem eraf te halen, maar 4x bleef hij bijten, darna durfde ik het niet meer te proberen
Hij bijt ook niet in het tepelhof zal ik maar zeggen, maar precies op het 'tuutje' ..net als iemand die nagels bijt zo met die voortandjes stevig knagen haha.
Ik wil nog niet stoppen met de bv....dus hoe kan ik dit oplossen, of beter gezegd...hoe leg ik hem uit dan hij niet mag bijten zonder dat ik dadelijk een tepel kwijt ben

-edit-
Ik lees nu pas hierboven dat er ook al over kleine bijtertjes is gepraat en dat daar al wat tips staan Desondanks zijn alle tips en ervaringen welkom

[ Bericht 7% gewijzigd door MiSs-TaKe op 20-05-2005 23:34:25 ]
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
pi_27202826
Je zei al dat je niet alles gelezen had.
Die 2e tip van mij in een pot hierboven (in de borst smoren) zou ik zelf niet snel uitproberen (kreeg al bijna ruzie hier omdat m'n man zag dat ik dat hier neergezet had ) maar is iets wat op het bv-forum wel regelmatig genoemd werd al tip tegen hardnekkige bijters, en als de moeder perse bv wilde blijven geven.
Misschien kun je kijken of er een bepaald moment tijdens de voeding is waarop hij begint te bijten. Bijv als er een tsr (toeschietreflex) moet komen of als hij uitgedronken is. Vaak zijn dat momenten waarop een baby zich verveelt en gaat spelen met z'n nieuwe tandjes. Dan kun je het bijten misschien voor zijn.
Verder idd nee zeggen, loskoppelen, evt even negeren. 'Au' roepen kan een kind erg leuk vinden, dan probeert hij als spelletje weer die reactie van je los te krijgen en blijft bijten. Je kunt dus beter rustig blijven. Maar het is ook erg afhankelijk van het karakter van je kind wat werkt (zie Knorretje's post hierboven) dus de 'werkende' tip geven is een beetje moeilijk. Misschien hebben ze op het bv-forum meer ideeen: http://www.network54.com/Forum/89719 . Deze tips heb ik ook daar vandaan gehaald een tijdje geleden.
pi_27211897
idd....als ik Auw roep laat hij los en kijkt me dan ontdeugend aan....met echt z'on sneaky grijns op zijn gezicht, vervolgens doet hij weer net of hij wil drinken maar bijt dan een keertje en laat zelf meteen los om mijn gezicht te zien en dan zie ik die grijns van hem weer haha. Hij maakt er dus nú al een spelletje van

Dat smoren heb ik vanmorgen geprobeerd.....in eerste instantie vond ik het moeilijk om niet uit reactie direct Auw te roepen, maar deze keer was ik erop voorbereid, en ja hoor.... hij ging weer zitten kabbelen. Ik heb direct zijn hoofd vastegepakt en er flink ingeduwd Dit duurde uiteraard maar een halve seconde want daar schrok hij wel van en hij liet direct los. Ik heb hem even laten spelen en toen maar weer opnieuw aangelegd..toen dronk hij wel weer goed door.
Never argue with an idiot, they drag you down to their level... and then beat you with experience!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 19:45:04 #89
34891 melonovy
La Kutschie
pi_27224096
Ik heb vrijdagmiddag vlak voor sluitingstijd nog even tepelhoedjes gekocht bij de apotheek, maar het voeden was niet minder pijnlijk gegaan. Na 1 voeding die dingen weer opgeborgen.
's Avonds een VBN-er gebeld voor tips enzo, alle trucjes die ze opperde heb ik al eens geprobeerd, toch een goed gesprek gehad, dat gaf me weer wat kracht... Want om eerlijk te zijn begon het me allemaal zo tegen te staan. Ik heb er geen enkele plezier aan op deze manier, dat doet me verdriet, het maakt me moe en chagrijnig en niemand die daar wat mee opschiet.
Uiteindelijk heb ik gisteravond besloten een pak friso1 te kopen, ik heb Yoram 1 poedermelk-fles gegeven en sindsdien iedere voeding gekolfd en met de fles gegeven. Het gaat aardig goed, gelukkig gaat het kolven goed, al kost het me wel veel tijd...
Nu hebben mijn tepels de kans om te genezen en dan wil ik weer verder kijken of het borstvoeden wel lukt zonder pijn, (kolven) en kloven. Nu maar hopen dat Yoram de borst dan weer goed pakt. Ik hoop op een goede afloop!
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_27230032
Hopelijk helpt het, MiSs-TaKe.

Melonovy, succes met kolven! Heb je nog verder tips gekregen van de VBN-cp om het sneller te laten genezen?
Heb je aan beide kanten kloven? Anders kun je nl misschien wel regelmatig 1 kant live voeden, of om de 2/3 voeding een voeding (gedeeltelijk) live doen, om bij Yoram de techniek wat bij te houden.
Succes ermee!
  zaterdag 21 mei 2005 @ 22:47:14 #91
3011 E.T.
pi_27230679
mel, toen ik een pijnlijke (bloedende) kloof had heb ik ook tijdelijk 1 kant gekolfd. Ik heb toen van die schelpen gekocht van Avent en die in m'n bh gedragen dan komt er continue lucht bij en zit de tepel niet 'opgesloten' in je bh. Het zag er niet uit, die schelp in m'n beha, maar ik was wel binnen een paar dagen van m'n kloof af
pi_27233010
Ja en Mel, ik heb met Joshua 2 weken lang gekolfd. En toen weer opnieuw Joshua aan de borst gekregen. Dus ik zou niet zo snel bang zijn dat Yoram de borst dan niet meer zou willen. Ga jij gewoon maar eerst aan die tepelkloven werken en dan komt de rest wel weer.

Hier toch echt het tegenover gestelde. Bij mij gaat de bv uitstekend, totaal nergens geen last van. Ze pakt goed en drinkt/slurpt heel goed
pi_27259147
lewis, fijn!

melonovy wat balen zeg.. hopelijk helen de wondjes snel en gaat het daarna kloofloos verder! succes met kolven.

gisteren ging ik voor 't eerst een hele middag weg, hetgeen inhield 2 voedingen overslaan. ik kon niet kolven waar ik was. (had ook niks meegenomen). pff wat een pijnlijke stuwing op 't laatst! was echt blij dat ik weer thuis was. (hoewel het uitje heel leuk was hoor ).
  maandag 23 mei 2005 @ 13:18:03 #94
34891 melonovy
La Kutschie
pi_27272504
Hoera links gaat het voeden pijnloos. Gisteravond maar even geprobbeerd Yoram links aan te leggen, ik was te moe om een flesje op te warmen, dus ik dacht ik probeer het even, het ging dus goed! Woei!
Links gaat helemaal goed, de kloof is heel klein en heelt wonderbaarlijk snel en goed. Rechts is de kloof nog niet geheeld, maar gaat ook de goede kant op. De pijn is al aanzienlijk minder.
Ik moet nog wel heel goed opletten hoe ik Yoram aanleg, en bij het 'puntje zuigen'bij het laatste slokje moet ik hem voor zijn.
De bakerhouding is niet prettig, ws leg ik Yoram niet goed aan, zal die houding nog eens goed bestuderen, liggend en de madoonahouding gaan wel goed.
Na het voeden heb ik een witte dop op mijn tepels, en is voornamelijk mijn zere tepel nog een poos gevoelig, hopelijk is dat ook snel over en staat dat in verhouding met de kloven.
Ik ben blij dat het de goede kant op gaat, maar de eerste keer pijnloos voeden was erg fijn! Als ik me nu snel wat fitter ga voelen, gaat het hier helemaal goed komen
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_27273117
quote:
Op maandag 23 mei 2005 13:18 schreef melonovy het volgende:
*
Na het voeden heb ik een witte dop op mijn tepels
Dat klinkt toch alsof hij niet helemaal goed aanligt, en bijvoorbeeld je tepel klem zet tussen zijn tongetje en verhemelte oid. Zei die VBN'er nog wat over aanleggen e.d.?
Wel fijn dat het links nu goed gaat, hopelijk heelt rechts ook en heb je het klovengedoen nu gehad, kloven zijn niet koel
  maandag 23 mei 2005 @ 13:57:54 #96
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_27273920
dat is goed nieuws Mel.
"One cries because one is sad. For example, I cry because others are stupid, and that makes me sad."
  maandag 23 mei 2005 @ 20:58:05 #97
63367 Jdee
pi_27287914
< even trotse mama modus omdat dat ff nodig is voor de moraal >
ondanks t algehele spannende dieten-gedoe van de afgelopen en komende weken toch even een trotse pos mededeling over mn meisjes drinkgedrag posten (ik moet toch ergens de moed vandaan halen, niewaar, om door te zetten ): ze klikt niet meer tijdens t drinken sinds, ja sinds een week! dus beter vacuum.\wel slobbert madam halverwege de voeding nog weleens een beetje waardoor een mondje terugloopt (zo over mn buik mn broek in, en bedankt... ) maar geen geklik-tak-tik meer. begalve ff tijdens de tsr trouwens maar dit is al heel wat. jeuuuu voor ela!

zo, dat had ik ff nodig...

< /tmm >

en hup tepels van Mel
..en laat gaan...
  maandag 23 mei 2005 @ 21:03:30 #98
34891 melonovy
La Kutschie
pi_27288128
Woei!
Jdee! en Ela! Ga zo door!

Hier alles nog steeds hetzelfde, heb vandaag weer heerlijk bortvoeding gegeven, Yoram kwam alleen erg vaak, waardoor mijn tepels op een gegeven moment nog wel gevoelig werden. Ik heb dus nog wel even een flesje afgekolfde melk gegeven, maar het gaat hier de goede kant op!
Het voelt goed hè?
A je to!
  maandag 23 mei 2005 @ 21:12:05 #99
3011 E.T.
pi_27288425
Wat een goede verhalen hier!!
  dinsdag 24 mei 2005 @ 12:45:33 #100
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_27304973
mooi zo jdee en mel
pi_27307922
Fijn Jdee en Mel!

Grappig nieuws: Widower learns to breastfeed. Mijn man wil het niet uitproberen.
  dinsdag 24 mei 2005 @ 20:10:07 #102
63367 Jdee
pi_27319478
Neelix' reactie "nou nou" en hij loopt de kamer uit
..en laat gaan...
pi_27331452

enne melonovy, heb je deze houding al eens geprobeerd?
  woensdag 25 mei 2005 @ 10:33:55 #104
34891 melonovy
La Kutschie
pi_27331816
Whoehahahaha Bix, die is geweldig, ik ga oefenen

Verder zijn mijn kloofjes zo goed als genenzen, alleen die witte tepel na het voeden blijft vreemd, ik leg echt goed aan en heb het ook na het kolven. Even afwachten nog wat dit gaat doen...
Het voelt goed hè?
A je to!
  woensdag 25 mei 2005 @ 18:38:26 #105
105888 renzell
pi_27347983
Ladybos; je hebt mail!!!
gaat over die kolf die je in de aanbieding had...
  Jubileum moderator woensdag 25 mei 2005 @ 20:09:52 #106
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_27350785
Hahahahahaaa Bix!
En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 25 mei 2005 @ 20:55:26 #107
63367 Jdee
pi_27352356
Tjemig wat een geweldig filmje. "waar is mama's hoofd nou?"
..en laat gaan...
  woensdag 1 juni 2005 @ 09:46:57 #108
105888 renzell
pi_27535418
Nog even over dat kolven...
Hoe bewaren jullie de gekolfde melk? Gewoon in zo'n ijsblokjesding in de vriezer? Enne.... hoeveel gekolfde voeding moet je je kindje per keer geven? En uit wat voor flesjes drinken ze in godsnaam?
Kortom; misschien heeft er iemand een handige website-tip, want ik heb echt geen idee.

Joepie, ik word een koetje!
pi_27536161
Deze site misschien, Renzell? Karins kolfsite.
& een calculatortje.
pi_27539309
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:22 schreef bixister het volgende:
Geweldig
  woensdag 1 juni 2005 @ 13:29:04 #111
105888 renzell
pi_27547581
renzell, ik gebruik de zakjes van lansinoh, gekocht via www.borstvoedingswinkel.nl (>baby aan de borst > flessen, zakjes & spenen).
pi_27556883
Ik heb hier nog borstvoedingszakjes liggen iemand die er intresse in heeft?
Aangezien ik aan het afbouwen ben.

Ik vroor de melk in ijsblokbakjes Renzell en daarna deed ik ze over in bv zakjes
  woensdag 1 juni 2005 @ 23:18:50 #114
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_27561498
ik doe het in ijsblokzakjes en vries het in, en als ik het nodig heb doe ik de gewenste hoeveelheid in een flesje en bewaar het in de koelkast totdat het ontdooid is en dan geef ik t
  donderdag 2 juni 2005 @ 09:14:46 #115
105888 renzell
pi_27567252
Bar; ik heb misschien dus wel interesse in die bv-zakjes!
Waarom deed jij de melk eigenlijk eerst invriezen in ijsblokjesbakjes en niet meteen in die zakjes?

En wanneer zijn jullie voor het eerst gaan proberen je kindjes een keer een flesje te geven? Ik ben benieuwd of Julius het accepteerd. Hadden jullie daar problemen mee?
  donderdag 2 juni 2005 @ 09:17:32 #116
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_27567315
ik niet, maxim kreeg fles asl op de eerste nacht dat we thuis waren.
  donderdag 2 juni 2005 @ 09:55:44 #117
19376 LadyS
Help Liam --> SMA2
pi_27568272
quote:
Op woensdag 25 mei 2005 10:22 schreef bixister het volgende:

ik zie niks
en nu ben ik nieuwsgierig
Help, deel en doneer! Steun Liam in de strijd tegen SMA2! De tijd dringt!
https://steunliamtegensma2.nl/doneer/
pi_27569371
Myrthe accepteerde de fles wel toen ze twee weken was, daarna niet meer geprobeerd.
Het officiele advies is te beginnen tussen 4 en 6 weken.

En ik zie ook niets, LadyS.
pi_27569874
Hier staan trouwens nog veel anti-bijtertjes-tips. (Wel Engels.)
pi_27570007
ik kan 't filmpje nu ook nergens meer terugvinden maar 't was wel grappig: een vrouw die in een soort yogahouding op haar kop ging staan, kindje komt aangekropen, trekt haar shirt omhoog (of eigenlijk omlaag) en begint te lurken.
pi_27570142
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 09:14 schreef renzell het volgende:
Bar; ik heb misschien dus wel interesse in die bv-zakjes!
Waarom deed jij de melk eigenlijk eerst invriezen in ijsblokjesbakjes en niet meteen in die zakjes?

En wanneer zijn jullie voor het eerst gaan proberen je kindjes een keer een flesje te geven? Ik ben benieuwd of Julius het accepteerd. Hadden jullie daar problemen mee?
Ik deed die melk eerst in ijsklontbakjes doordat ik dan een beter overzicht had hoeveel Thijs binnen kreeg.
En het was wat gemakkelijker pakken mochten we merken dat Thijs nog honger had.
En vanwege de verhalen om dat plastic smaakje eventueel wat tegen te gaan.

Hier zijn we begonnen met de fles geven uhmm toen thijs 2,5/3 maand oud was, dat was overgens niet echt een s6 toen, hij wilde bepaalde spenen niet, wist niet goed hoe hij er iets uit het flesje kreeg.

Maar nu we aan het overstappen zijn, pakt hij de aventspenen en flessen wel, en gaat het drinken hartstikke goed.

Laat maar iets weten Renzell ik heb uit het doosje wat ik nog heb liggen er misschien een stuk of 4 uitgehaald de rest heb ik nog liggen. (koetje@xs4all.nl)
  donderdag 2 juni 2005 @ 22:15:43 #122
34891 melonovy
La Kutschie
pi_27591411
Even het goede nieuws melden dat we hier helemaal goed gaan met de BV! Geen kloofjes en pijnlijke tepels meer!

Woei!

Er zit alleen totaal geen regelmaat nog in ons mannetje, maar dat komt wel een keer...
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 2 juni 2005 @ 22:17:18 #123
34891 melonovy
La Kutschie
pi_27591464
En Bar, dat emailadres erg toepasselijk
Maar het is geen goede (visuele) gedachte om het kolven een succes te laten worden he!
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 2 juni 2005 @ 22:22:09 #124
3011 E.T.
pi_27591611
goezzo Mel! (of eigenlijk Yoram )
  donderdag 2 juni 2005 @ 22:40:50 #125
105888 renzell
pi_27592292
Bar; ik mail je morgen ff, goed?

Mel; fijn!!!
pi_27597783
Mel, wat goed (David heeft nog steeds geen regelmaat trouwens)

ik kan het grappige filmpje nog gewoon vinden
  vrijdag 3 juni 2005 @ 09:55:27 #127
105888 renzell
pi_27599404
Julius komt ook nog zeer onregelmatig, maar wel vrij steady 6 keer per dag.
Heb trouwens net voor het eerst gekolfd; 2,5 ijsblokje
Joepie! Het begin is er.
pi_27599773
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 09:55 schreef renzell het volgende:
Heb trouwens net voor het eerst gekolfd; 2,5 ijsblokje
ijsblokjes kolven

vrijdag 3 juni 2005 @ 10:22:21 #129
63367 Jdee
pi_27600114
Go Renzell, Go Renzell! hihi, 2,5 ijsblokje, doet me denken aan de eerste keer dat ik kolfde (eerste week dat Ela er was: 10 cc. Sowee! ikke trots. De kraamverzorgster stelde voor het in te vriezen ;-) )

Mel> wahee! geweldig
..en laat gaan...
  vrijdag 3 juni 2005 @ 10:27:42 #130
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_27600237
quote:
Op donderdag 2 juni 2005 22:17 schreef melonovy het volgende:
En Bar, dat emailadres erg toepasselijk
Maar het is geen goede (visuele) gedachte om het kolven een succes te laten worden he!
Nee we weten het, maar het is wel harstikke goed gegaan
Zou het dan toch komen door de koetjes die ik spaar en waar ik zo gek op ben

Goed trouwens geen kloofjes enzo meer

Renzell: Is goed hoor
pi_27605168
even uit het hoegaathetmetdemoeders-topic geplukt:
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 07:22 schreef Faja-Lobi het volgende:
Jdee dat huilen zou dat misschien kunnen betekenen dat je melk niet langer voedzaam is. ik heb maar 4 weken borstvoeding gegeven en daarna huilde ze een week lang de hele dag en nacht, bleek dat mijn borstvoeding niet meer voedde. Het was net blauw water ipv melk. Ik heb me werkelijk kapot geschaamt dat ik dat niet door had zeg, mijn ukkie een week lang honger omdat ik niet wist waar het aan lag.
toch hoeft de kleur niet zoveel te zeggen, heb ik me laten vertellen. ook schijnt dat 'niet voedzaam zijn' bijna nooit voor te komen. dus ten eerste is het nog de vraag of het echt zo was (is de samenstelling onderzocht?) en ten tweede -als 't wel zo was- hoef je je daar natuurlijk echt niet voor te schamen, hoe kon jij dat nou weten?

ik vraag me nog regelmatig af of Anna wel genoeg binnenkrijgt, ze kan zooo wanhopig hongerig doen. maar als je d'r spekkies ziet (zie fototopic ) dan hoef ik me toch echt nergens zorgen over te maken.
pi_27605858
Ik zag het daar ook net staan Faja Lobi. Maar blauw is de normale kleur voor rijpe moedermelk. Sowieso kan moedermelk allerlei kleuren hebben, afhankelijk ook van je eten ed. De eerste melk de eerste week is gelig (colostrum), daarna wordt het blauwig. Dat melk niet voedzaam is komt eigenlijk niet voor hier in het Westen, zelfs bij ondervoede moeders komt dat vrijwel niet voor doordat je lichaam erop gericht is eerst je kind in leven te houden en daarna pas de moeder. Je kunt wel een te lage productie hebben (die je kunt opkrikken door vaak aan te leggen, minimaal elke 2 uur) of juist een te hoge productie (waarbij je kind relatief veel voormelk binnenkrijgt, wat minder vet bevat en dan voor krampjes kan zorgen). De meeste bv-problemen zijn wel te verhelpen met hulp van bijvoorbeeld een lactatiekundige of vrijwilligers van LLL/VBN of het borstvoedingsforum.
Ik begreep dat je binnenkort een tweede kindje wilt Misschien is het leuk voor je om voor de geboorte van dat kindje een borstvoedingscursus te volgen bij VBN? Dan leer je van alles over mogelijke problemen die je kunt tegenkomen, de oplossingen daarvoor, enz.
  vrijdag 3 juni 2005 @ 22:05:03 #133
63367 Jdee
pi_27621546
En dat (de borstvoedingscursus) is dan weer erg fijn als je je niet zo zeker voelt door eerdere (of in mijn geval geen) ervaringen.
Overigens helpt het mij ook met de problemen bij de hoorns vatten om het forum te bezoeken en te lurken.
En uiteindelijk is het wel zo dat je het nooit precies weet. Bij mij en Ela denk ik dat het een combinatie van factoren is; verhoudingsgewijs veel voormelk + lichte intolerantie voor t een of ander, dit omdat haar huid weldegelijk rustiger is geworden met dat krankzinnige dieet wat ik aan t doen ben + dat ze minder spuugt op dagen dat ze de fles krijgt (dan is t dus gemixed).
Maar aan de andere kant kan haar huid ook rustiger geworden zijn omdat ze alweer 2 weken ouder is, het zonnetje schijnt, of de luchtdruk de rood-met-gele vlinders in de rodondendronbosjes wakker maakt (ik noem maar een zijstraat) . ik heb nou altijd al dat woord eens willen gebruiken in een forum; tadaa.

naast dat het gewoon een erg leuke cursus is van de VBN.

en effe offtopic (sorry): Morgaine twee! wahee! ik ben voor! gogogogo!
..en laat gaan...
  vrijdag 3 juni 2005 @ 22:13:35 #134
34891 melonovy
La Kutschie
pi_27621793
Ja, de cursus van de VBN is een echte aanrader, ik denk er ook nog wel eens aan terug. En het maakte voor mij de drempel om de contactpersoon eens te bellen wat lager. Ik raad het ook iedereen aan die zwanger is en overweegt om BV te geven.
Het voelt goed hè?
A je to!
  vrijdag 3 juni 2005 @ 22:49:54 #135
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_27622915
quote:
Op vrijdag 3 juni 2005 22:13 schreef melonovy het volgende:
Ja, de cursus van de VBN is een echte aanrader, ik denk er ook nog wel eens aan terug. En het maakte voor mij de drempel om de contactpersoon eens te bellen wat lager. Ik raad het ook iedereen aan die zwanger is en overweegt om BV te geven.
Ja, ik ook. Het maakte mij zoveel zekerder, want je hoort een hoop onzin over borstvoeding, waardoor je erg onzeker kunt worden (zeker met een hoop hormonen en verzwakt gestel).
Normaal ben ik eigenwijs genoeg om m'n eigen gang te gaan, maar van borstvoeding wist ik de eerste keer eigenlijk niets af. De tweede keer dus wel, dus kon ik weer gewoon eigenwijs zijn .
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
  zondag 5 juni 2005 @ 22:58:21 #136
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_27659897
Ff een vraagie aan de dames

Ik ben sinds vanmorgen ook van de ochtend bv af, het had al veel eerder gekund maar ik kon het nog niet echt missen en ik genoot van die momenten dus maar ff mee doorgegaan nog.

Maar sinds vanmorgen toch maar gestopt met bv, alleen is het al een tijdje zo dat Thijs toch mijn borst blijft opzoeken wat niet geheel vreemd is om maar net van de borst af te zijn.

Nu is het zo dat hij op een bepaald tijdstip meestal tegen uurtje of 17.00 dat hij toch bij mij wilt knuffelen hangen genieten, en hij begint echt te krijsen als hij die tepel niet krijgt dus leg ik hem meestal toch eventjes aan en dan kruipt hij nog net ff dichter tegen me aan.

Ik weet niet ofdat kwaad kan, maar het lijkt me niet mochten jullie daar anders over zijn mag je het gerust melden.

Nu heeft Thijs dus om 21.00 uur een fles gekregen en om 22.30 was ineens Thijs aan het krijsen dus ik ga kijken, maar het stopte niet dus ik hem toch maar uit bedje gehaald en ff mee rondgelopen in de hoop dat hij rustiger zou worden, maar dat hielp niet
Vinger eens in mondje gestoken om te kijken of hij honger had, maar dat was niet zo.
Maar toen we gingen zitten wist hij niet hoe snel hij mijn tepel ging zoeken, dus heb ik hem weer ff aangelegd en zo werd hij weer rustig.

Is het nu verkeerd dat ik dit zo doe omdat hij toch van de bv af is, of is het wat ik denk niet zo heel erg.

is misschien een kwassie domme vraag
  maandag 6 juni 2005 @ 10:37:05 #137
3011 E.T.
pi_27668013
Bar, als je echt helemaal van de bv af wilt is zo'n troostborst natuurlijk niet echt goed..
Persoonlijk zie ik niets verkeerds in een troostborst. Is toch geweldig als hij helemaal tot rust komt terwijl hij nog drie druppels uit jouw borst krijgt geperst?
  maandag 6 juni 2005 @ 22:38:53 #138
105888 renzell
pi_27692284
Bar, heb je mijn mailtje al gelezen?
pi_27696036
bar, kan me erg goed voorstellen dat je daar nog aan toegeeft hoor. lijkt me ook geen ramp. ik vraag me soms ook af wat ik toch zou moeten zonder die troostende werking van de borst. soms echt het enige dat werkt. maar het zal vast vanzelf slijten en plaatsmaken voor andere troost-mogelijkheden.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 11:36:01 #140
24361 Neva
Mania lovin'
pi_27703196
Misschien een stomme vraag.. of heel voorbarig.. maar ik heb altijd geroepen dat ik flesvoeding wou geven.. waarom heeft even geen uitleg nodig
Maar na het eerste gesprek bij de verloskundige werd ons duidelijk gemaakt , dat aangezien ik nogal allergisch ben aangelegd en vriendlief hooikoorts heeft, mijn keuze toch nog eens ernstig te overwegen..
Voor ons is de gezondheid van ons aanstaande kindje het belangrijkste.. en ben ik dus aan het overpiekeren etc... voors en tegens etc..
Maar zou ik bijvoorbeeld ook vanaf het begin af aan zeg maar kunnen kolven en dat baby dan borstvoeding krijgt maar uit de fles
pi_27703222
Dat kan zeker, Neva. Het is alleen wel wat belastender, lijkt me. En je moet kolven en je moet de baby de fles geven....
  dinsdag 7 juni 2005 @ 11:37:40 #142
24361 Neva
Mania lovin'
pi_27703245
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:36 schreef lily het volgende:
Dat kan zeker, Neva
ah oke .. nu heb ik nog lang genoeg om er over na te denken.. maar zo kunnen we wel alle vors en tegen op een rijtje zetten.. dank
pi_27703462
Bar, lijkt mij ook geen probleem.

Natuurlijk kan dat Neva, er zijn wel meer vrouwen die dat altijd doen.
  dinsdag 7 juni 2005 @ 15:59:09 #144
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_27711633
quote:
Op maandag 6 juni 2005 22:38 schreef renzell het volgende:
Bar, heb je mijn mailtje al gelezen?
Ik heb je mail gehad ja, maar doordat ik op deze laptop niet kan antwoorden is het er nog niet vangekomen om even te antwoorden, aangezien mijn man de afgelopen dagen veel achter zijn pc gezeten heeft en dus ik niet kon antwoorden, maar hij is nu aan het werk en komt pas laat vannacht terug, dus ik antwoord zodra Thijs op zijn bedje ligt
  dinsdag 7 juni 2005 @ 16:37:41 #145
105888 renzell
  dinsdag 7 juni 2005 @ 22:47:48 #146
34891 melonovy
La Kutschie
pi_27725719
Neva, het is heel goed mogelijk om dat te doen, alleen wel intensief. Je kan ook eens bellen met de VBN, daar kun je (anoniem) je situatie voorleggen, misschien kunnen zij je helepen met de voors en tegens!
Succes!
Het voelt goed hè?
A je to!
  dinsdag 7 juni 2005 @ 23:02:20 #147
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_27726310
Renzell je hebt mail
  dinsdag 7 juni 2005 @ 23:10:25 #148
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_27726613
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 11:37 schreef Neva het volgende:

[..]

ah oke .. nu heb ik nog lang genoeg om er over na te denken.. maar zo kunnen we wel alle vors en tegen op een rijtje zetten.. dank
Ik ga nog even reageren. Ik heb diezelfde vraag ongeveer een jaar geleden gesteld geloof ik.
Denk er echt goed over na.
Ik gruwelde van te voren echt bij het idee om zo'n klein kindje aan de borst te hebben (ja dit komt door slechte seksuele ervaringen in het verleden) en wilde flesvoeding gaan geven. Toch voelde het niet helemaal goed om dit te doen, ik bedoel borstvoeding, tja ik ben niet van die maffia maar toch het is gewoon goed. Dus ik dacht laat ik gewoon proberen aan te leggen en als het niet gaat kan ik altijd nog gaan afkolven of over gaan op flesvoeding. Ik heb die beslissing pas heel laat genomen hoor. Anyway kind was geboren en de borstvoeding verliep niet zoals je het zou willen maar als ik er aan terug denk, die eerste dagen met dat hulploze kleine frutje mens denk ikt och echt aan die momenten dat ze aan de borst tegen me aan lag. Zoals ik al zei ging het niet zo goed maar juist dat kolven stond me vreselijk tegen. Ik vond het tegen natuurlijk, onmenselijk en daardoor dwingend. Dat had ik niet met haar. Leg uit wat er dan ook aan de hand is bij je vlos of bij borstvoedingsgedoe ofzom, zij kunnen je adviseren en denk goed na
  dinsdag 7 juni 2005 @ 23:13:41 #149
24361 Neva
Mania lovin'
pi_27726744
quote:
Op dinsdag 7 juni 2005 23:10 schreef Luchtbel het volgende:

[..]

Ik ga nog even reageren. Ik heb diezelfde vraag ongeveer een jaar geleden gesteld geloof ik.
Denk er echt goed over na.
Ik gruwelde van te voren echt bij het idee om zo'n klein kindje aan de borst te hebben (ja dit komt door slechte seksuele ervaringen in het verleden) en wilde flesvoeding gaan geven. Toch voelde het niet helemaal goed om dit te doen, ik bedoel borstvoeding, tja ik ben niet van die maffia maar toch het is gewoon goed. Dus ik dacht laat ik gewoon proberen aan te leggen en als het niet gaat kan ik altijd nog gaan afkolven of over gaan op flesvoeding. Ik heb die beslissing pas heel laat genomen hoor. Anyway kind was geboren en de borstvoeding verliep niet zoals je het zou willen maar als ik er aan terug denk, die eerste dagen met dat hulploze kleine frutje mens denk ikt och echt aan die momenten dat ze aan de borst tegen me aan lag. Zoals ik al zei ging het niet zo goed maar juist dat kolven stond me vreselijk tegen. Ik vond het tegen natuurlijk, onmenselijk en daardoor dwingend. Dat had ik niet met haar. Leg uit wat er dan ook aan de hand is bij je vlos of bij borstvoedingsgedoe ofzom, zij kunnen je adviseren en denk goed na
mag ik je mailen..?
  dinsdag 7 juni 2005 @ 23:20:06 #150
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_27726955
Jep. Vragen staat vrij. Wel op hotmailadres niet die andere.
  donderdag 9 juni 2005 @ 11:39:57 #151
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_27769227
nou, ik heb sinds vandaag een kolfaparaat, zijn er nog tips van mensen waar ik op moet letten , heb namenlijk geen idee.
  donderdag 9 juni 2005 @ 12:40:26 #152
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_27770883
Hou je aan het schema van het kolfapparaat in eerste instantie. Je zult vanzelf merken wat het prettigst werkt voor je. En probeer te ontspannen, elke druppel is er 1!
Het is zeker geen hobby, maar alles went.
Als je niet lacht, ben je dood.
  donderdag 9 juni 2005 @ 12:50:43 #153
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_27771183
Wat ik (die paar keer dat ik heb gekolfd) handig vond, was de ontdekking dat je niet de hele tijd hoeft te "pompen", maar dat je 'm ook ingedrukt kunt houden en de melk er dan toch uit blijft komen! Kreeg al kramp in m'n hand. Dus ingeknepen vasthouden en vaak blijft er dan wel weer een aantal seconden melk uitstromen.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_27776206
Sugar: dat doe ik ook wel eens als ik het knijpen zat ben Ik weet alleen niet of het 'kwaad kan'? (de kraamhulp gaf duidelijk aan dat ik 2 sec moest knijpen, loslaten, weer 2 sec. moest knijpen omdat je daarmee het zuiggedrag van een baby benaderd?) Maar het stroomt inderdaad prima door dan!

Snake: ik moest er in het begin enorm op letten dat ik dan ding goed in elkaar zette en alles goed aandrukte enzo. Anders zit je maar te knijpen maar dan zuigt dat ding niet
It's all up to you
pi_27778759
snake welke kolf heb je?
pi_27788831
Neva, als je inderdaad wilt gaan kolven: ik las net op het bv-forum dat een elektrische kolf makkelijker de productie op gang krijgt dan een handkolf, omdat die een optimaal zuigritme ed heeft. Elektrische kolven zijn wel duurder, maar evt kun je ze ook huren de eerste tijd.
  donderdag 9 juni 2005 @ 22:18:08 #157
24361 Neva
Mania lovin'
pi_27789004
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 22:13 schreef poemojn het volgende:
Neva, als je inderdaad wilt gaan kolven: ik las net op het bv-forum dat een elektrische kolf makkelijker de productie op gang krijgt dan een handkolf, omdat die een optimaal zuigritme ed heeft. Elektrische kolven zijn wel duurder, maar evt kun je ze ook huren de eerste tijd.
thanx voor de tip

en Luchtbel bednakt mail weigert hier maar voor mij genoeg om toch te gaan proberen en maar te zien hoe dat het gata lopen
pi_27789115
Neva hou er wel rekening mee dat je als je een electrische kolf gaat huren je wel een kolfsetje aan moet schaffen. En die kost 25 euro. Wil je 2 borsten tegelijk kolven dan heb je zelfs 2 van die setjes nodig. Ben je dus al 50 euro kwijt. Dus even uitproberen omdat het zo goedkoop is valt dan tegen (je moet ook nog iets van 25 euro voor de huur betalen, dus wij waren 75 euro kwijt).
pi_27789264
Waar had je hem dan gehuurd Ladybos?
Wij kwamen er nl na de kraamweken achter dat bijv een babyweegschaal veel goedkoper bij Babyrent gehuurd kan worden dan bij de thuiszorg.. en die van thuiszorg was een mechanische met gewichtjes, die van Babyrent een digitale. Dus misschien dat als je van te voren overal prijzen gaat vergelijken je wel wat goedkoper uit kunt zijn? Lactatiekundigen bijv verhuren ook wel eens kolven.

/edit
Dit is misschien ook voor huurkolven handig om in je achterhoofd te houden: Het kopen en gebruiken van een tweedehands borstkolf.
pi_27789266
Ik heb hier eventueel voor de liefhebbers ook nog een handkolf liggen en niet echt veel gebruikt.
  donderdag 9 juni 2005 @ 22:44:20 #161
37478 Luchtbel
Memories in progress
pi_27790015
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 22:18 schreef Neva het volgende:

[..]

thanx voor de tip

en Luchtbel bednakt mail weigert hier maar voor mij genoeg om toch te gaan proberen en maar te zien hoe dat het gata lopen
je kunt altijd terug maar je kan niet terugdraaien wat je nooit geprobeerd hebt succes

En nu ga ik gauw weg hier want dat ik borstvoeding promoot is best raar
pi_27790168
Maar je doet het wel goed
  donderdag 9 juni 2005 @ 22:48:45 #163
24361 Neva
Mania lovin'
pi_27790200
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 22:48 schreef poemojn het volgende:
Maar je doet het wel goed
  donderdag 9 juni 2005 @ 23:30:51 #164
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_27791639
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 16:40 schreef bixister het volgende:
snake welke kolf heb je?
Ik heb de electrische Medela, mijn nichtje had het electrische gedeelte al en die heb ik gekregen.
Maar het ging perfect, Remco heeft het aan Demi gegeven en uit een gewone fles wilde ze niet maar uit de Difrax dronk ze het meteen leeg.

Ben heel blij dat met borstvoeding alles zo goed gaat *ff afkloppen*
pi_27793366
ja, fijn zeg snakelady! (ik heb ook een electrische van Medela, een dubbele zelfs.)
pi_27795804
Ik gebruik de handkolf van Medela.
Ik vind hem niet zo handig want je krijgt er een lamme arm van maar ik had hem nog van 4 jaar geleden. Steeds dacht ik: ik moet toch een andere kopen maar ach ik stop toch binnenkort met borstvoeding.

Ondertussen gebruik ik hem dus nog steeds (ik kolf gelukkig alleen maar op mijn werk anders had ik hem allang vervangen).
pi_27797972
quote:
Op donderdag 9 juni 2005 22:25 schreef Bar_en_Mar het volgende:
Ik heb hier eventueel voor de liefhebbers ook nog een handkolf liggen en niet echt veel gebruikt.
Bar: wat voor een handkolf? (ik heb er al 1 maar een vriendin van mij is nog op zoek)
It's all up to you
pi_27798841
ik ben ook nog wel geïnteresseerd in een AVENT ISIS handkolf voor erbij. hoor er hier zulke positieve verhalen over, en die elektrische is soms elders niet zo handig vanwege het benodigde stopcontact.
pi_27799266
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 10:51 schreef bixister het volgende:
ik ben ook nog wel geïnteresseerd in een AVENT ISIS handkolf voor erbij. hoor er hier zulke positieve verhalen over, en die elektrische is soms elders niet zo handig vanwege het benodigde stopcontact.
Ja, hoor ik ook positieve verhalen over. Dat ding is nog best duur, vind ik. Hij wordt ook wel vaak tweedehands aangeboden trouwens maar nooit bij mij in de buurt.
pi_27799576
Poemojn ik heb de kolf bij de thuiszorgwinkel gehuurd idd, was ook spoed bij, ik had niets in huis, was er van uit gegaan dat de borstvoeding gewoon zou lukken. Dus manlief erop uit gestuurd om de kolf te huren en die kwam dus thuis met twee kolfsetjes van 25 euro's per stuk en de gehuurde kolf, mén wat had ik de pest in. Voor die 75 euro had ik een nieuwe handkolf kunnen kopen. Die kolfsetjes kun je ook wel met de hand gebruiken maar die vond ik niet fijn werken, je moest niet knijpen maar een zuigertje naar buiten trekken en naar binnen duwen. Dus al met al heb ik een kapitaal uitgegeven aan die goedkope borstvoeding 75 euro voor de electrische kolf, 55 voor de avent kolf, 60 euro voor de lactatiekundige, en dan nog iets van 10 euro voor tepelhoedjes en 10 euro voor borstcompressen, totaal ruim 200 euro voor 7 weken borstvoeding
pi_27799598
Lily je kan hem toch ook op laten sturen ? Op marktplaats staan er zat.
pi_27799658
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:16 schreef Ladybos het volgende:
.. totaal ruim 200 euro voor 7 weken borstvoeding
jeetje

weet je dat voor een volgende keer ...
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 11:17 schreef Ladybos het volgende:
Lily je kan hem toch ook op laten sturen ? Op marktplaats staan er zat.
ja, dat is natuurlijk wel zo (maar ik dacht ook steeds: ach laat maar, ik stop toch binnenkort)
pi_27800368
Ladybos
Ik heb oa consult lactatiekundige afgetrokken bij de belastingaangifte dit jaar (ok, ik moet 't nog terugkrijgen maar het schijnt wel gewoon te kunnen, is een paramedisch iets), heb jij dat ook gedaan? En de huur van de kolf ook? Als je dan over de drempel komt (kwam ik wel aan, bevalling en kraamzorg ed telde ook mee) krijg je tenminste nog iets terug...
  vrijdag 10 juni 2005 @ 12:21:45 #174
3011 E.T.
pi_27801662
Hmz.. kolfhuur ben ik vergeten mee te nemen bij de belasting.. (maar ik kwam toch niet aan de drempel omdat ik van m'n ziektekostenverzekering een vergoeding kreeg voor kraamhulp en bevalling.. die mocht ik dus niet meenemen)
pi_27813179
ik heb een avent kolf dames
pi_27815118
Bedankt voor de tip Poemojn ! Met de whiplash, reuma en borstabcessen kom ik vast wel aan de aftrekdrempel

Lily helaas mag ik van de chirurg nooit meer borstvoeding geven, als er uberhaupt een tweede komt hoor. Het risico op abcessen is te groot.
  vrijdag 10 juni 2005 @ 20:02:57 #177
105888 renzell
pi_27815773
Bar, ik ben je vergeten terug te mailen in de hectiek van alledag! Shame on me. Laat toch maar ff zitten, die bv-zakjes, ik kijk eerst wel even hoe het gaat met gewoon die ijsblokjesbakjes. Mocht ik me bedenken, dan mail ik je alsnog, goed?

Ladybos het kolven is een kolfje naar mijn hand! Dank.
pi_27815905
Is goed hoor ze staan me ook niet in de weg ofzo Rezell
pi_27816173
Fijn te horen Renzell !
pi_27819075
Bar_en_Mar: ik heb wel interesse, maar je mailadres staat niet in je profiel, kun je mij anders even mailen hoeveel je wil hebben voor de kolf?
It's all up to you
pi_27879245
quote:
Op vrijdag 10 juni 2005 19:46 schreef Ladybos het volgende:
Lily helaas mag ik van de chirurg nooit meer borstvoeding geven, als er uberhaupt een tweede komt hoor. Het risico op abcessen is te groot.
oh, dat wist ik niet
  donderdag 16 juni 2005 @ 12:24:30 #182
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_27979639
Even een vraagje van mijn collega die net een babietje van 4 weken heeft:
Hij valt na een paar slokken in slaap, maar als ze hem dan weglegt begint hij te krijsen en heeft duidelijk honger. Dan herhaalt zich het ritueel.
Is dit voor jullie herkenbaar en hebben jullie tips?
  donderdag 16 juni 2005 @ 12:28:49 #183
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_27979756
Is voor mij zelfs herkenbaar!

Maria viel ook vaak in slaap voordat haar honger gestild was. Sokjes en broekje uittrekken (schrikken), kriebelen, kietelen, loshalen van borst, koudere kamer opzoeken... Dat hielp om haar erbij te houden en dus door te laten drinken!

Herken je het zelf niet, Dutsj?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
  donderdag 16 juni 2005 @ 12:31:10 #184
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_27979835
Heb ik nooit zo'n last van gehad gelukkig. En als het al een keer gebeuren werkte de truuk van de broek uittrekken heel goed. Maar haar kleintje neemt een paar teugen en valt direct in slaap en alle truukjes werken niet. Behalve dus in bed liggen wat weer resulteert in krijsen. Dus weer aanleggen, valt ie weer in slaap enz....
  donderdag 16 juni 2005 @ 12:32:00 #185
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_27979873
Oeh, zwaar en lastig!
pi_27979980
Kan het niet gewoon zijn dat-ie liever bij zijn moeder (aan de borst) is dan alleen in bed?
pi_27980126
Even hard in z'n gezichtje blazen? Dit hielp hier wel als Wilyan steeds in slaap viel.

[edit] lezen muts.. Er staat nog, alle truukjes helpen niet.
W ~ H ~ T
pi_27980218
pfft..moeilijk zeg! Ik heb het met Tomas wel gehad, in de periode tussen de 3 en 5 weken oud ongeveer. Maar toen sliep hij ook erg slecht overdag, en was hij dus gewoon doodmoe, vandaar dat hij in slaap viel tijdens het drinken, en zodra je hem dan in bed legde vlogen zijn ogen weer open en was het inderdaad mis. Bij ons werkten de meeste trucjes niet, behalve zacht in het gezicht blazen en een paar druppeltjes water in de nek te laten vallen (vond ik dus al zielig, sentimentele muts...). Probleem is alleen dat het even werkt, en dan zakken ze weer weg
Zodra hij z'n regelmaat weer beter terugkreeg en dus ook beter sliep overdag, was het probleem ook opgelost. Wat ik daarna wel heb gedaan is telkens direct voeden zodra hij uit bed kwam, en daarna pas verschonen (eerst deed ik het andersom) zodat hij nog wakkerder was tijdens het voeden. Als het nodig was gaf ik na het verschonen nog een toetje zodat hij lekker kon slapen.
Maar echt een tric of tip heb ik dus niet. Slaapt hun baby wel goed verder?
It's all up to you
pi_27981875
tearsong ik mail je vanavond eventjes sorry was er niet meer van gekomen

Dutchie hier was het vaak dat Thijs tijdens de laatste voeding in slaap viel tijdens het drinken, ik aaide dan over zijn wangetjes, voetje, buikje zodat hij weer wakker werd en verder dronk.
  donderdag 16 juni 2005 @ 21:55:57 #190
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_27998375
TearSong, dat van Tomas klinkt wel heel erg als van mijn collega. Haar zoontje is nu 4 weken. Ik zal haar die tip van direct voeden na het slapen eens doorgeven.

Ik had gister echt met haar te doen toen ik op kraamvisite kwam. Ze stond me volgens mij gewoon op te wachten met de kleine in haar armen. Met die blik in haar ogen van 'help me dan'. Ze heeft mij zien kolven destijds en zag verder alleen de leuke dingen van borstvoeden. Dus ze had ws echt zoiets van 'Dutchie weet wel wat ik moet doen'. Ik heb haar wel gerustgesteld dat we allemaal een moeilijke fase doorstaan, zeker de eerste 10 weken. Maar ja, als je er eenmaal zelf in zit...
Maar ze vond het nog steeds fijn om te doen, dus heb haar wel aangemoedigd door te gaan. Maar als het een opgave werd, moest ze gewoon een keuze maken.
Vandaag kwam de wvk (hopelijk met weegschaal) en als de kleine mooi was aangekomen weet ik zeker dat zij ook een stuk gerustgesteld is.
  vrijdag 17 juni 2005 @ 00:04:50 #191
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_28002618
quote:
Op donderdag 16 juni 2005 12:24 schreef dutchie het volgende:
Even een vraagje van mijn collega die net een babietje van 4 weken heeft:
Hij valt na een paar slokken in slaap, maar als ze hem dan weglegt begint hij te krijsen en heeft duidelijk honger. Dan herhaalt zich het ritueel.
Is dit voor jullie herkenbaar en hebben jullie tips?
Demi heeft dat soms ook wel eens, wat bij haar helpt is sokjes uittrekken een beetje kietelen, en ook in haar bekje kietelen helpt goed.
Maar vaak als ze in slaap valt en ik wil haar loskoppelen dan begint ze weer te sabbelen.

balen dat bij haar niks van dit soort truukjes werkt.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 11:42:57 #192
45621 Suzanna
Mama van...
pi_28040536
Een vriendin van mij is net met de borstvoeding gestopt omdat de baby niet meer wilde. Met 8 weken! Is dat normaal?
Het ging al een tijdje heel moeizaam, hij dronk heel lang en wilde ook vaak, viel ook telkens in slaap en huilde dan weer van de honger als ze na een tijdje weer wakker werd. Dat ging na een tijdje wel wat beter, al duurden de voedingen zowiezo nog aardig lang.

Maar de baby wilde dus de borst zelf niet meer.. dat kan toch een fase zijn / borstweigeren?
  zaterdag 18 juni 2005 @ 12:02:40 #193
105888 renzell
pi_28040847
Dutch; heeeeel herkenbaar! Onze kraamhulp had er een goede remedie voor; flink onder de voetjes krabbelen. Ze moeten dan wel een beetje snikken soms, maar het werkt wel.
Overigens hebben de meeste kindjes het volgens mij alleen de eerste paar weken. Bij Julius was het in iedere geval heel snel over.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 12:04:39 #194
105888 renzell
pi_28040863
overigens moest ik dat inderdaad wel om de paar sloikken doen hoor, het werkte meestal maar een seconde of 10. Zo duurt het voeden al met al soms wel bijna een uur, maar 1 troost; het gaat over!!!
  zaterdag 18 juni 2005 @ 13:02:16 #195
118901 Lishe
Verse Soep!
pi_28041766
Nou Suzanna, ik ben ook met 3 maand (12 weken) met voeden gestopt omdat het echt, echt, echt niet meer wilde. Ik heb dagen aan een stuk zitten voeden omdat Luuke niet voldaan raakte. Ze kwam wel genoeg aan maar ze was gewoon nooit 'vol' of tevreden.Ook een fase volgens het buro, maar ik kwam er niet doorheen. En het heeft me flink wat tranen gekost, maar ik kan me voorstellen dat je vriendin stopt hoor. Bij een volgende probeer ik het weer vrolijk opniieuw!
Geluk zit in een klein Wolkje
Wil degene die vroeg om een witte kerst ook even vragen naar een mooie zomer?
pi_28043035
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 11:42 schreef Suzanna het volgende:
Is dat normaal?
tsja, wat wil je hier nou op horen? het varieert gewoon heel erg hoe lang BV goed gaat / hoe lang mensen door willen gaan als het niet zo goed gaat. volgens mij is daar geen norm voor.
pi_28043113
Het is in elk geval niet abnormaal, veel mensen stoppen voor de 6 maanden.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 14:18:55 #198
109497 Icaä
Are you proud of who I am
pi_28043123
Maand of drie vind ik ook een lastige tijd voor bv.
Begonnen met werken en dus kolven, hij begonnen op het kdv waar hij ineens meer voeding krijgt aangeboden (180 cc en doet daar vervolgens netjes 4 uur mee, heel wat anders dan zijn snackgedrag bij mij, elke twee uur eventjes drinken), en voor het eerst weer ongesteld. Had ik afgelopen week ook nog eens een uitstapje van het werk waardoor ik van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat van huis was, met kolven erbij, nee, het is even niet zo ideaal.
Je moet wel echt gemotiveerd zijn anders hou je het niet vol. En zelfs dat is geen garantie.
I'll meet you on the other side
I'll meet you in the light
  zaterdag 18 juni 2005 @ 14:22:14 #199
109497 Icaä
pi_28043164
interessante tabel trouwens poemojn!
pi_28043195
Ja, alleen wat gedateerd alweer. Dit soort gegevens staan op de site van het CBS. Onder Cijfers, Statline, en dan zoeken op Borstvoeding.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 14:26:34 #201
109497 Icaä
pi_28043240
Cbs is nooit zo heel erg actueel, maar heeft wel veel data (alleen nooit gedacht dat ook borstvoeding geturfd werd!)
pi_28043338
Ja, alle gegevens van de consultatiebureaus worden anoniem verwerkt door het CBS. Daarom is het van belang nooit te liegen als ze je iets vragen.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 14:39:25 #203
109497 Icaä
pi_28043494
- Net even gezocht op 'ongesteld' en 'borstvoeding' (ik ben namelijk toch wel wat teleurgesteld dat ik zo snel weer ongesteld ben geworden, ik dacht juist dat de bv heel goed liep namelijk), en wat kom ik tegen op http://www.ouders.nl/lacta/bv0360.htm:
quote:
"In de praktijk kunt u het beste zo veel mogelijk aanleggen. Datgene wat u nu al doet (twee borsten per keer aanbieden en om de twee uur voeden), is een prima methode.

Indien nodig kunt u een paar dagen zelfs drie of meer borsten aanbieden en nog iets vaker voeden. Dat is even heel intensief, maar op deze manier kunt u de productie weer op pijl krijgen en is het niet nodig om te stoppen met de borstvoeding omdat u ongesteld bent geworden."
Drie borsten??? Geen wonder dat ik weer ongesteld ben geworden, ik heb er maar twee!
  † In Memoriam † zaterdag 18 juni 2005 @ 16:18:00 #204
43556 miss_dynastie
pi_28045309
quote:
Een vriendin van mij is net met de borstvoeding gestopt omdat de baby niet meer wilde. Met 8 weken! Is dat normaal?
Wat wil je weten? Of het normaal is dat zij stopt of dat het normaal is dat de baby niet meer wil?
pi_28045437
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 14:39 schreef Icaä het volgende:
Drie borsten??? Geen wonder dat ik weer ongesteld ben geworden, ik heb er maar twee!
Ik leen er altijd eentje van de buuf. Heb er zelf ook maar 2
It's all up to you
pi_28047315
Miss_D, zo kun je het ook lezen inderdaad.. En dan is 8 weken niet normaal (8 maanden is wel een vrij bekend tijdstip voor borstweigeren/zuigelingenstaking). Maar waar het door komt weet ik ook niet. Kan bijv door allergie komen, of negatieve associaties bij de borst.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 20:58:05 #207
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28050810
wij zitten in de fase van "ik vind alles zo interessant mama, heb geen tijd om te drinken" het enige wat helpt is op bed gaan liggen met zn 2en, dan drinkt hij wel. en als we weg zijn zonder ik me ff af in een hoekje.
  zaterdag 18 juni 2005 @ 21:14:48 #208
109497 Icaä
pi_28051173
Naast alle eerdere perikelen die de bv moeilijker maken (zie mijn eerdere post vandaag) hebben we er weer eentje bij: TANDJES!
Ja heus, we zien ze zitten, twee ondertandjes. Niet dat ze al door zijn, maar dat gaat geen weken meer duren. En maar kwijlen, onrustig zijn, handjes in de mond, ongedurig met drinken...

Ach ja, kan er ook wel bij. Hij is per slot van rekening al drie maanden.
pi_28054260
sjeeee icaä da's vroeg! sterkte ermee! (en met de rest van de drukte, dapper dat/als je toch door weet te zetten!)
  zondag 19 juni 2005 @ 01:01:48 #210
24141 Bar_en_Mar
Koetje boe
pi_28055609
Suzanna hier is Thijs met 8 maand gaan minderen en daarna bleef hij terug komen, en toen besloten om over te stappen naar flesvoeding,en ik vind dat ik het netjes gedaan heb een goede 8,5 maand bv gegeven zonder problemen als kloofjes,stuwing,ontstekingen enz enz
  zondag 19 juni 2005 @ 10:35:12 #211
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_28058635
quote:
Het ging al een tijdje heel moeizaam, hij dronk heel lang en wilde ook vaak, viel ook telkens in slaap en huilde dan weer van de honger als ze na een tijdje weer wakker werd. Dat ging na een tijdje wel wat beter, al duurden de voedingen zowiezo nog aardig lang.

Maar de baby wilde dus de borst zelf niet meer.. dat kan toch een fase zijn / borstweigeren?
zo gaat het hier regelmatig, dus soms doe ik gewoon wat langer over voeden maar heb eigenlijk nooit gedacht om ermee te stoppen.
Maar andere keren drinkt ze weer heel erg goed.
  maandag 20 juni 2005 @ 21:31:57 #212
109497 Icaä
pi_28101555
En daar ben ik weer. Weer met wat nieuws. Spruw dit keer.
Kunnen jullie het nog allemaal volgen? Ik geef toe dat het inmiddels wat ongeloofwaardig begint te worden, al die dingen die tegelijkertijd gebeuren.

Pas toen ik vandaag dit artikel ( http://www.carlascompany.nl/bibliotheek/biblio_11_6_1.htm ) las, viel het kwartje.
Ja: zeer pijnlijke tsr (had ik al eens eerder over geklaagd). Ja: bleek gekleurde tepels na het voeden. Ja: stekende pijn in de borst. Ja: winderigheid bij junior. Ja: onrustig drinken. En eigenlijk ook wel een witte waas in de mond.

Meteen aan de daktaringel gegaan (wij beide) en nu hopen dat het beter wordt. Ondertussen de hele voorraad melk uit de vriezer weggegooid, want ja, ik heb geen zin in nieuwe besmettingen. Shit hoor!
pi_28102993
Sterkte ermee Icaa.. En ik ben een beetje laat, maar: gekolfde melk in spruwtijd kun je nog gewoon gebruiken na de spruwtijd, mits je het eerst verhit tot het kookpunt. Ik kan nu niet zoeken op het bv-forum maar heb daar een maand of wat geleden een uitgebreid verantwoorde post hierover geplaatst.
pi_28106181
oh icaä, wat baaalen zeg. beterschap voor jullie beiden! ben benieuwd of de TSR nu ook minder pijnlijk wordt.
pi_28109926
Curve oproep
quote:
Hoi,
ik zou wel geinteresseerd zijn in het maken van zo'n Nederlandse BV-kinderen groeicurve.
Mijn man is IT'er en heeft zo een programma'tje geschreven om de gegevens van mensen van bijv. dit forum en het bv forum makkelijk in te voeren.
Wetenschappelijk is zo'n curve dan niet, maar wel een interessant gemiddelde.

Je hebt dan in ieder geval nodig:
Om de invoer uniek te maken: voornaam, geboortedatum.
Verder nog: geboortegewicht, geboortelengte, geslacht, lengte (volledige) borstvoeding periode en de groeigegevens (gewicht/lengte) over die tijd per maand.

Je kunt ook nog aanvullen door gegevens tot bijv. 1 jaar te doen, maar dan moet er ook ingevoerd worden of en hoe (Rapley/pureren/gemengd) je bijvoedt.

Zijn er mensen die hier aan mee zouden willen doen? Willen jullie deze gegevens eigenlijk wel kwijt?

En ben ik nog gegevens vergeten?

Dit is eerst even een peiling of er belangstelling voor is. Zou jij het wel interessant vinden EN wil je bovenstaande gegevens kwijt, mail dan naar JA: groeicurve.bv.nl@gmail.com (dus nog niet je gegevens, a.u.b, daar krijg je nog een oproep voor als er genoeg belangstelling is).
  woensdag 22 juni 2005 @ 11:24:08 #216
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28127665
mag bv en nutrilon door elkaar gemengd worden in 1 fles en dan geven?? zo doen ze het toch om te laten wennen aan fv toch???

wij zijn straks weg en ik heb 80 cc uit vriezer geplukt (heb niks meer) vanmorgen 60 cc gekolfd (ben t nie meer gewend ) das 140 cc en dan nog aangevuld met nutrilon tot 220cc, is toch ok he?
pi_28127741
Ja, dat kun je wel mengen. Wel de nutrilon gewoon aanmaken met water en niet de schepjes poeder toevoegen aan de moedermelk, maar verder kan 't gewoon.
  woensdag 22 juni 2005 @ 17:35:20 #218
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28138643
ik had nog kant en klare nutrilon staan.
hij was schijnbaar zo snel met drinken dat hij niet eens gemerkt heeft dat het wat anders was, 180 cc op, is netjes
  woensdag 22 juni 2005 @ 19:09:43 #219
105888 renzell
pi_28141150
FF een vraag je voor de moeders die kolven;
Hoeveel kolven jullie gemiddeld per keer per borst?
Hier gaat het kolven namelijk wel goed, maar toch krijg ik er nooit zoveel uit als wanneer ik hem zelf voed. Dat maakt het soms wel een beetje lastig om een voorraadje op te bouwen. Bij een goede kolfbeurt haal ik er ongeveer 80 a 100cc uit (en ik kolf nooit 2 borsten helemaal, altijd 1 borst helemaal en 1 nog een beetje)
  woensdag 22 juni 2005 @ 20:23:18 #220
109497 Icaä
pi_28143200
Als ik echt kolf ter vervanging van zelf voeden (op mijn werk), en het is ongeveer 4 uur na een voeding: gemiddeld tussen de 80 en 110 per borst. Ik kolf wel beide borsten leeg. Vandaag heb ik 240 en 200 gekolfd (goede dag dus blijkbaar).
Voorraad opbouwen: dat lukte mij goed door 's nachts extra te kolven. Het hielp mee dat ik wakker werd van de stuwing. Bijvoorbeeld om half drie kolven, en rond half vijf voeden. Of zoiets.

Maar die voorraad heb ik dus laatst weggegooid
Wreekt het zich dat ik niet regelmatig heb meegelezen hier dus poemojn, want anders had ik dus geweten dat dat niet nodig was geweest.
pi_28143426
Kan gebeuren.. erg jammer, maar niets aan te doen. Volgende keer beter, al hoop ik voor je dat er geen volgende keer komt.
De zoekfunctie is nu weer aan dus ik heb m'n post nog even opgezocht, en die staat in dit topic op het bv-forum.
  woensdag 22 juni 2005 @ 20:57:54 #222
105888 renzell
pi_28144300
Poeh Icaa, da's veel zeg! Daar kom ik echt niet aan. Volgens mij heeft het er mee te maken, dat soms bij het kolven de toeschietreflex niet werkt. Dan komt er wel wat uit, maar heel mondjesmaat. Hmmmm.... mischien toch met meer regelmaat gaan invoeren, dat kolven. Zal ook wel moeten trouwens, want ik moet vanaf nu iedere week weer meer gaan werken. En 's nachts kolven.... tja, ik hoop eigenlijk dat dat niet nodig blijkt. Maar bij de vroege ochtendvoeding zou het wel kunnen (ik geef altijd maar 1 borst, dus die andere kan ik dan lekker leegkolven). Dank je!
  woensdag 22 juni 2005 @ 21:10:58 #223
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_28144656
* phluphy is gestopt met "bv" (=kolven).

De tepelkloven werden alsmaar erger, niets hielp. Ik moest steeds meer melk weggooien omdat er te veel bloed in kwam. De hele dag had ik last van de ontstoken tepels. In overleg met de "huisarts" in Kempenhaeghe ben ik gestopt. Ik heb pilletjes gekregen om de stuwingen te stoppen, en die hielpen meteen. Heb nog 1 keer eventjes gekolfd om wat harde stukken weg te werken en daarna heb ik nergens last meer van gehad. De tepelkloven waren binnen een paar dagen genezen.

Na 9 maanden kolven voel ik me bevrijd, er is een last van mijn schouders gevallen! Het was vaak afzien, maar ik ben wel blij dat ik het heb gedaan. Het was een wonderbaarlijke ervaring die ik niet had willen missen (en Danyel natuurlijk ook niet).

Ik ontdekte nog wat flesjes voorraad in de vriezer, daarvan gaan we pannenkoeken bakken om een goeie vriend van ons een streek te leveren (eerst laten eten en daarna pas vertellen...)

Poemojn, gij medium! Een vraagje: ik heb een week of 6 geleden voor het eerst last gekregen van de kloofjes. In dezelfde periode kreeg Danyel een vlekje op zijn wangen, wij dachten dat het een allergische reactie was op een bepaald type pleister. Het plekje werd almaar erger, en uiteindelijk is er een kweek van gemaakt met als uitkomst een stafylokok infectie. Het wordt nu behandeld met antibiotica-zalf. Denk jij dat het mogelijk is dat er een verband bestaat tussen de kloven (incl infectie) en de stafylokok?
... ♥ ik mis je ♥
pi_28144953
Hmm. En als ik 'ja' zeg geef je die vriend koemelkpannenkoeken?

ik vind 't echt hartstikke goed van je dat je al die tijd gekolfd hebt, en dat Danyel daardoor zo lang bv heeft gehad! Petje af!
En vanavond zal ik eens kijken naar die stafylokok, eerst Myrthe in bad&bed doen.
  woensdag 22 juni 2005 @ 21:35:06 #225
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28145368
Fluf, goed werk verricht hoor! Hartstikkenetjes dat je het zo lang hebt volgehouden, en lekker dat het zo goed voelt bij je!

Renzell, op gelijkbare wijze kolf ik per keer zo'n 125 cc Ik stop eigenlijk als het flesje vol raakt. Ik heb veel melk en soms enorm veel, dan kolf ik een flesje af. In mijn situatie is een voorraadje handig, maar echt geen noodzaak.

Mijn kolf is trouwens erg gammel, in de 2 baisonderdelen zitten haarscherutjes. Laatst is dat ding tijdens het kolven uit elkaar gevallen, ik kon nog net op tijd het flesje vangen, maar ik zat er wel onder.

Nog wat anders over kolven, ik heb zo'n avent, maar vind het wel een geknoei dat kolven. Met mijn borst in die schelp moet ik best naar voren hangen om de melk goed op te vangen, anders sijpelt het gewoon langs mijn borst en buik naar benenden. Hebben jullie dat nu ook? Of ligt het aan het model borst?
Ik gebruik dus maar een handdoek om al het gelekte melk op te vangen, niet alleen van mijn borst die ik kolf, ook de andere druppelt vaak gezellig mee.
Het voelt goed hè?
A je to!
  woensdag 22 juni 2005 @ 21:39:12 #226
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_28145496
Fluf!
Ik vind het echt een onwijs grootsche prestatie!
pi_28145547
Nou, 't kan al eerder want m'n man regelt het bad.

Je hebt gelijk Phluphy, stafylokken-infectie kan idd de oorzaak zijn van kloven. bron
quote:
In recente publicaties wordt bericht dat aanlegmethoden (zoals de tepel diep in het mondje van het kind leggen en de duur van de voeding geleidelijk opvoeren) en adviezen over verzorging (gebruik van tepelhoedjes, theezeefjes en tepelzalven) er preventief noch therapeutisch veel toe doen.
Uit tepelkloven blijkt relatief frequent een stafylokok te kunnen worden gekweekt; dezelfde bacterie die ook verantwoordelijk is voor het merendeel van de gevallen van mastitis puerperalis. In een klein onderzoek onder enkele tientallen vrouwen met tepelkloven waarin de aanwezigheid van een stafylokok kon worden aangetoond, bleek orale behandeling met een antibioticum te resulteren in veel hogere genezingspercentages en minder gevallen van mastitis dan andere behandelingen (instructie over borstvoedingstechniek, aanbrengen van mupirocine of fusidinezuur op de tepels na iedere voeding) die in het onderzoek werden uitgeprobeerd. De onderzoekers concluderen dat men er verstandig aan doet tepelkloven te beschouwen als een vorm van impetigo vulgaris. De omvang van het onderzoek is echter te gering om er een beleidsadvies betreffende het gebruik van antibiotica bij tepelkloven op te kunnen baseren.
Livingstone V, Stringer LJ. The treatment of Staphylococcus aureus infected sore nipples: a randomized comparitive study. J Hum Lact 1999;15:241-6.
Stom van me, ik had er niet meer aan gedacht. Maar toen ik die borstontsteking (=mastitis) had heb ik idd om antibiotica gevraagd omdat ik wist dat dat kon komen door bacterien in tepelkloven.
(Ik heb toen flucloxacilline gekregen, en zie op die site dat dat dus idd tegen stafylokokken is.)

[ Bericht 1% gewijzigd door poemojn op 22-06-2005 22:09:06 ]
pi_28145597
Mel, misschien kun je borstschelpen gebruiken om de melk uit de niet-gekolfde-borst op te vangen tijdens het kolven? Ik weet niet hoeveel je lekt maar alle beetjes helpen.
  woensdag 22 juni 2005 @ 21:51:02 #229
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28145860
Ik heb de melk wel eens opgevangen in een bekertje.

Heeft hier iemand ervaring met Lilypads? (Lily ) Volgens mijn kraamhulp is dat nieuw, een systeem dat lekken tegen gaat en wat je kan dragen zonder BH, het zuigt zich vast op de tepel en sluit dus de melkkanaaltjes af... Ik kan er niet zo snel iets over vinden, maar ben wel benieuwd naar gebruiekrservaringen.
Het voelt goed hè?
A je to!
  woensdag 22 juni 2005 @ 21:55:12 #230
105888 renzell
pi_28145986
Ikke moet ook naar voren hangen hoor Mel...
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:15:19 #231
73207 phluphy
Lief vriendje...
pi_28146660
Poemojn Hulde !!

Ik wíst het wel !! Iets zei me dat het té toevallig was allemaal, en als je had gezien hoe die tepels eruitzagen dan wist je gewoon dat dat niet veel goeds kon veroorzaken ...

Ik had het in het A'doornse ziekenhuis nog gevraagd of er een verband kon zijn, maar kreeg een stellig 'nee' als antwoord. Moet er wel bij zeggen dat het toen nog niet bekend was dat het een stafylokok was. Maar ja, ze bleven ook stellig vasthouden aan het "allergie" verhaal .... Sukkels!

Het is toch wat: 2 verschillende ziekenhuizen, meerdere verpleegkundigen, artsen en kinderartsen die de wang onderzoeken, en uiteindelijk is het Poemojn die het weet
... ♥ ik mis je ♥
  † In Memoriam † woensdag 22 juni 2005 @ 22:18:58 #232
43556 miss_dynastie
pi_28146793
Fluf, petje af voor je hoor
pi_28146800
Ik heb mijn roeping gemist. En jij dus ook.
Toch jammer, met een antibioticakuurtje was je dus misschien eerder van je pijn af geweest. Bij mij hielp dat toen heel goed.

Mel, op het bv-forum is wel veel te vinden over die lilypadz. En de zoekfunctie daar werkt weer.
pi_28147021
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 21:35 schreef melonovy het volgende:
Fluf, goed werk verricht hoor! Hartstikkenetjes dat je het zo lang hebt volgehouden, en lekker dat het zo goed voelt bij je!

Renzell, op gelijkbare wijze kolf ik per keer zo'n 125 cc Ik stop eigenlijk als het flesje vol raakt. Ik heb veel melk en soms enorm veel, dan kolf ik een flesje af. In mijn situatie is een voorraadje handig, maar echt geen noodzaak.

Mijn kolf is trouwens erg gammel, in de 2 baisonderdelen zitten haarscherutjes. Laatst is dat ding tijdens het kolven uit elkaar gevallen, ik kon nog net op tijd het flesje vangen, maar ik zat er wel onder.

Nog wat anders over kolven, ik heb zo'n avent, maar vind het wel een geknoei dat kolven. Met mijn borst in die schelp moet ik best naar voren hangen om de melk goed op te vangen, anders sijpelt het gewoon langs mijn borst en buik naar benenden. Hebben jullie dat nu ook? Of ligt het aan het model borst?
Ik gebruik dus maar een handdoek om al het gelekte melk op te vangen, niet alleen van mijn borst die ik kolf, ook de andere druppelt vaak gezellig mee.
waarom vervang jij je onderdelen niet ?? Kan gratis bij de meeste borstvoedingswinkels. Ik ga ervan uit dat jij nog een oude kolf hebt uit Chiara haar tijd, (dus 1 groot basisstuk, wat je schroeft op een kokertje wat op je fles zit) Er is namelijk inmiddels gebleken dat die onderdelen veel te lijden hebben en ze hebben dat dus nu uit 1 stuk gemaakt, met schroefdop eraan vast die je zo er op draait. Ik heb mijn oude ook direct omgewisseld en het werkt stukken fijner.
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:26:54 #235
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_28147104
Melonovy, ik had hetzelfde probleem en heb hem gewoon bij de Etos om kunnen ruilen. Ik kreeg gewoon een hele nieuwe (gratis) die inderdaad uit 1 stuk was.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_28147205
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 22:26 schreef livelink het volgende:
Melonovy, ik had hetzelfde probleem en heb hem gewoon bij de Etos om kunnen ruilen. Ik kreeg gewoon een hele nieuwe (gratis) die inderdaad uit 1 stuk was.
had ik dat maar geweten, ik ben ervoor naar zwolle gegaan (wel een gecombineerd bezoek) maar heb dus lang nog lopen klungelen met die twee delen die 'op' waren.
pi_28147689
melonovy, ik ben ook benieuwd naar ervaringen met die lilypads. je kunt ze kopen bij www.borstvoedingswinkel.nl. ik ben wat sceptisch over die afsluit-methode, ze zeggen dat 't net zo werkt als wanneer je 't met je vinger tegenhoudt. nou mijn vinger houdt het lekken niet tegen als dat eenmaal op gang is... daarom ben ik wel blij dat ik een dubbelzijdige kolf heb. maar tijdens het voeden blijft 't wat jammer dat de andere borst lekt. die borstschelpen heb ik vorige keer wel gebruikt (mede dankzij phileine ) maar wil ik nu niet meer gebruiken, omdat ze door de druk om de tepel het lekken eigenlijk nog meer stimuleren.

renzell, ik kolf altijd 's avonds laat nog een keertje. de opbrengst varieert, afhankelijk van hoe lang daarvoor anna nog gedronken heeft en hoe fit ik zelf ben. ik kolf dan beide borsten en op een goede dag kolf ik 220, op een slechte dag 120 cc.

phluphy, wat heb je 't toch nog lang volgehouden zeg, met die kloven. jammer dat je er ondanks al die medici in je omgeving nu pas achter moet komen dat 't waarschijnlijk samenhing met die bacteriële infectie, en dus mogelijk voor niks zo lang last hebt gehad van die nare kloven. maar nu lekker genieten van het niet meer hoeven kolven!
pi_28147782
Hee Bix, dat met die borstschelpen had ik ook, nog niet eerder gehoord/gelezen dat iemand dat had! Ondingen zijn het (voor mij) dus ik heb ze amper gebruikt toen (was bedoeld als hulpmiddel om te luchten tegen de kloven).
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:46:22 #239
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28147790
Okay, nu is het zo dat ik de kolf van mijn zus heb gekregen, (het is al een oudje) en wij beiden hebben geen aanschafbon, maar ik ga er zeker even achter aan...
Het voelt goed hè?
A je to!
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:47:16 #240
105888 renzell
pi_28147821
Poeh, als ik al die kolfverhalen zo lees, dan is het toch wel erg weinig wat ik eruit krijg....
pi_28147884
lijkt me zeker de moeite waard melonovy.

en poemojn, grappig, ik heb 't juist wel ergens gelezen (geen idee meer waar) en realiseerde me toen pas dat dat bij mij waarschijnlijk ook zo werkte. en inderdaad. nu ik ze niet meer gebruik is het lekken minder erg. (al kan 't ook suggestie zijn natuurlijk ).
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:48:59 #242
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28147891
Heb je wel de rust om te kolven?
Het voelt goed hè?
A je to!
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:52:36 #243
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_28148000
Melonovy, ik had ook geen bon meer, hoor. Ik had John ook naar de Etos gestuurd om met spoed een nieuwe kolf voor mij te kopen. Hij had de oude meegenomen om te kijken of het mogelijk was om alleen het kapotte onderdeel te vervangen (was dus ook die scheuren waar Knorretje het over had). Bij Etos hebben ze toen Avent gebeld en een nieuwe besteld. John kon hem de volgende dag komen halen. Toen hij hem op ging halen hoefde hij niks te betalen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
  woensdag 22 juni 2005 @ 22:53:56 #244
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28148046
Thanx Livelink! Ik ga ook een andere regelen!
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 23 juni 2005 @ 08:02:45 #245
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_28153369
Gisterenochtend merkte ik al meteen dat er iets niet goed was, beide borsten waren nog erg zacht en normaal zijn ze 's ochtends toch wel wat opgezte.
Er kwam bijna geen veoding meer uit, ik kolfde een borst en ik kreeg er maar 10 ml uit, nietveel dus.
Demi kreeg niet genoeg binnen en bleef huilen en ik bleef haar maar aanleggen, dacht dat het wel een regeldag zou zij.
Soms legde ik haar zelfs om het uur aan.

Ze heeft zowat heel de nacht liggen huilen en weer had ze zowat geen plasluiers.
Vanochtend voelde ik aan haar fontanel en die was al iets meer ingedeukt (teken van uitdroging)

Vanochtend had ik gewoon helemaal geen voeding meer, als ik kolf komt er helemaal niks uit.

Ik heb Demi vanochtend de fles gegeven met kunstvoeding en ze pakte het meteen (stond ik echt van te kijken), ze viel daarna meteen in slaap.

Ik vond het heel fijn op borstvoeding te geven, maar met dit weer ga ik het risico niet nemen.
  donderdag 23 juni 2005 @ 09:35:15 #246
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_28154572
Wat rot, Snakelady! Jammer dat je het zo ineens af moet sluiten!
pi_28154600
heh snakelady, hoe kan dat nu ineens...
  † In Memoriam † donderdag 23 juni 2005 @ 09:38:53 #248
43556 miss_dynastie
pi_28154629
Wat jammer snakelady
pi_28154752
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 08:02 schreef snakelady het volgende:
Gisterenochtend merkte ik al meteen dat er iets niet goed was, beide borsten waren nog erg zacht en normaal zijn ze 's ochtends toch wel wat opgezte.
Op zich is alles wat je vertelt vrij normaal- met een week of vier-zes raak je geleidelijk van de overproduktie af (zou toch niet fijn zijn als je de hele voederperiode met stuwing rondloopt, nietwaar) wat dan weer tot een regeldag leidt; met warm weer raken babies al op veel andere manieren vocht kwijt dus zijn de plasluiers wat minder, bovendien drogen die sneller op door de warmte waardoor het *nog* minder lijkt; als je een kind rechtop houdt is de fontanel altijd een klein beetje ingedeukt (check maar). Maar dat neemt natuurlijk niet weg dat je daar harstikke zenuwachtig van kan worden, zeker met weer als dit. En je hebt toch maar mooi ruim een maand gevoederd, harstikke goed toch?
pi_28155676
Wat Anneja zegt... Plus met 10 dagen, 6 weken, 3 maanden en 6 maanden (ongeveer) is het heel normaal om een tijdje een te lage productie te hebben; regeldagen, omdat de behoefte van de baby dan meestal toeneemt (groeisprong). Die duren bij sommige vrouwen een dag, bij anderen een week. Veel aanleggen is het enige wat daar tegen helpt (zeker bij deze warmte). Je kunt 't evt wel aanvullen met flesvoeding als je bij deze warmte geen risico wilt lopen (wat begrijpelijk is), daarmee duurt het wel langer voor je productie voldoende 'opgekrikt' is maar weet je iig zeker dat je kindje voldoende vocht binnenkrijgt.
Als je kunstvoeding wilt geven is dat ook prima maar wat je nu is overkomen is dus niet abnormaal. 't Is alleen een vervelende timing, met deze hitte.
En om nogmaals bij Anneja aan te sluiten: goed dat je ruim een maand bv hebt gegeven.
pi_28160255
Ik kreeg gisteren het electrische opzetstuk voor de medelakolf aangeboden door de verpleegkundige van het cb (ik ken haar nog van vroeger).
Ik helemaal blij en ben het net in mijn pauze bij haar gaan halen zodat ik hem meteen vanmiddag kon gebruiken maar het is geen succes.

Het ding maakt hartstikke veel lawaai zodat klanten en collegae kunnen meegenieten door de deur heen en dat vind ik niet prettig. Ik ben maar weer aan het handkolven geslagen.

jammer

Ik vond hem trouwens ook niet krachtig, mijn spierkracht werkt beter. Straks thuis nog eens proberen
pi_28160347
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 13:09 schreef lily het volgende:
Het ding maakt hartstikke veel lawaai zodat klanten en collegae kunnen meegenieten door de deur heen en dat vind ik niet prettig. Ik ben maar weer aan het handkolven geslagen.
Dat had ik nou ook, zit je daar met zo'n loeiend ding in een hokje weten-zij-veel-wat te doen ik heb dus altijd met twee isisisisissen gekolfd.
  FOK!fossiel donderdag 23 juni 2005 @ 14:04:29 #253
2628 Karin
pi_28162104
Snakelady dit hoeft toch niet meteen het einde van de bv te betekenen? Ik gaf Bram op een gegeven moment ook flesjes kunstvoeding erbij en probeerde alsnog de productie op te voeren. Dat is ook een aantal keer weer gelukt, weer volledige borstvoeding.
Ik geef je groot gelijk met dit weer dat je probeert zoveel mogelijk vocht erin te krijgen, je kan niet voorzichtig genoeg zijn met die kleintjes.
  donderdag 23 juni 2005 @ 14:13:52 #254
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28162406
Ik sluit me aan bij Karin, misschien helpt het om zelf ook lekker veel te drinken.
Succes.

Jammer Lily dat de electrische toevoeging geen succes is.
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 23 juni 2005 @ 15:04:55 #255
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28163882
Ik heb de Avent gebeld en heb de kapotte onderdelen opnieuw besteld, ik moet echter wel bijbetalen (15 euro incl. verendkosten) maar goed, dat heb ik er wel voor over.
Het voelt goed hè?
A je to!
  donderdag 23 juni 2005 @ 15:09:07 #256
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28163996
quote:
Op woensdag 22 juni 2005 22:47 schreef renzell het volgende:
Poeh, als ik al die kolfverhalen zo lees, dan is het toch wel erg weinig wat ik eruit krijg....
komt vanzef allemaal ik was in het begin al blij met me 20 cc die ik eruit kreeg, en soms wel 60 cc hoezeeeee
op gegeven moment werd het meer, zo ong 180cc, en soms als smorgen kolfde rond de 200cc uit 1 borst

nu alweer tijdje niet gedaan tot gisteren, maar liefst 60 cc kwam eruit
pi_28164149
renzell, ik vind 80-100cc helemaal niet weinig als je dat voornamelijk uit 1 borst haalt. zeker omdat julius nog niet zo oud is. het neemt met de tijd nog toe hoor, zoals martineke ook zegt.

melonovy jammer dat 't toch nog wat kost maar hopelijk werken de nieuwe onderdelen goed.

snakelady, wat een schrik dan zo opeens he. maar ik sluit me bij de anderen aan: wie weet is 't maar een dipje en is de productie zo weer op peil. zou jammer zijn meteen helemaal te stoppen! succes ermee.
  donderdag 23 juni 2005 @ 16:58:10 #258
105888 renzell
pi_28167120
Wow, 200 cc per borst?!!!! Petje af!
En het is een geruststelling om te hore dat dat bij jullie ook het geval was in het begin.
overigens is het ook wel eens 40 of minder Bix, mais bon, het zal wel goed komen...
  donderdag 23 juni 2005 @ 19:40:44 #259
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_28171367
Heb de rest van de dag nog geprobeerd de borst te geven maar er blijft niks uit komen.
Zou het misschien door de warmte komen?

En ik heb nu 6 weken borstvoeding gegeven, zat zelf altijd aan 6 maanden te denken maar het belangrijkste heeft ze gehad.

lily, jammer joh dat het zo gehorig is.
pi_28172098
Hoe vaak heb je het geprobeerd, snakelady? Elke 2 uur is nl echt niet vreemd bij regeldagen. Als je wel bv wilt blijven geven kun je natuurlijk ook een vrijwilliger van VBN of LLL bellen, telnr's staan wel bij het bv-forum.

Renzell, er zijn wel van die tips om een toeschietreflex op te wekken, zoals 'gehaktballetjes kneden' en het bv-forum lezen maar ik weet niet of jij daar problemen mee hebt? 't Zal waarschijnlijk vanzelf wel meer worden idd, heb ik zelf geen ervaring mee.
  donderdag 23 juni 2005 @ 20:19:04 #261
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28172401
ik deed als ik dacht dat het minder was elke 1.5 uur kolven en dat dan ook weer aan Maxim geven als hij honger had.
misschien een tip kweet t niet
  donderdag 23 juni 2005 @ 20:25:39 #262
45621 Suzanna
Mama van...
pi_28172597
quote:
Op zaterdag 18 juni 2005 16:18 schreef miss_dynastie het volgende:

[..]

Wat wil je weten? Of het normaal is dat zij stopt of dat het normaal is dat de baby niet meer wil?
Ik wilde inderdaad weten of het normaal is dat een baby ZELF niet meer wil drinken met 8 weken. Niet dat zij gestopt is natuurlijk... (dat is toch geen vraag?)
  donderdag 23 juni 2005 @ 20:27:07 #263
109497 Icaä
pi_28172651
Renzell, toen ik net weer begon met werken en dus voor het eerst (weer) begon met kolven (bij mijn eerste kind ook gedaan), kwam ik tot mijn grote schrik niet verder dan 80, misschien 100cc. Echt schrikbarend weinig, want ik was van de vorige keer tussen de 150 en 200 gewend.
De productie is echter heel snel toegenomen, gelukkig maar.
Wat gebeurde: junior ging naar het kdv, kreeg daar een fles van 180 aangeboden (die ik dus in twee keer bij elkaar gekolfd had), en dronk het vrolijk in een keer op! Dat bracht hem thuis op een idee: OOOK!
Befaamde regeldagen gehad, en nu is de productie dus aardig aangezwengeld.

Overigens, heel raar: bij mijn eerste kind heb ik werkelijk gezworen bij de Avent-kolf. Ik had de Medelakolf ook geprobeerd, maar vond dat drie keer niks.
Dit keer is het eigenlijk omgekeerd: ik heb gemerkt dat ik (nu?) veel meer opbrengst uit de Medela haal. Heel erg raar. Maar ja, ik zit dus nu gewoon met de Medela te kolven. Waarschijnlijk ook hoorbaar voor anderen, maar écht, dat kan me dus niks schelen. Het gaat potverdorie om eten voor mijn kind!

Complimenten trouwens aan jou, Phluffie!
  donderdag 23 juni 2005 @ 20:32:07 #264
45621 Suzanna
Mama van...
pi_28172816
Icaä: mijn kolf maakte ook lawaai, maar dat was een Avent ... zou er iets niet goed mee zijn?

(ik geef geen borstvoeding meer, maar wil bij de tweede wel weer beginnen)
  donderdag 23 juni 2005 @ 20:34:41 #265
109497 Icaä
pi_28172901
Mijn Aventkolf piept wel eens, maar voor de rest is-ie muisstil...
Wat voor geluid maakt jouw Aventkolf dan?
  donderdag 23 juni 2005 @ 21:13:13 #266
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28174163
mijn avcent kolf piept ook weleens, net alsof dat rubber gesmeerd moet worden
pi_28181081
ik moet mij diep schamen...... Tearsong ik ben echt totaal vergeten jou even te mailen over de kolf mijn excusus koetje@xs4all.nl is mijn mail
  vrijdag 24 juni 2005 @ 08:41:26 #268
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_28183977
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 20:08 schreef poemojn het volgende:
Hoe vaak heb je het geprobeerd, snakelady? Elke 2 uur is nl echt niet vreemd bij regeldagen. Als je wel bv wilt blijven geven kun je natuurlijk ook een vrijwilliger van VBN of LLL bellen, telnr's staan wel bij het bv-forum.
Ik ben op bed gaan liggen en heb ze bijna constant aan de borst gehad.

Ze pakte de flesvoeding daarna gelukkig wel goed dus krijgt gevoeg vocht binnen
  vrijdag 24 juni 2005 @ 08:43:01 #269
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_28183997
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 20:19 schreef Martineke het volgende:
ik deed als ik dacht dat het minder was elke 1.5 uur kolven en dat dan ook weer aan Maxim geven als hij honger had.
misschien een tip kweet t niet
Dat ben ik al 2 dagen aan het proberen maar er blijft niks uitkomen, ja een paar druppeltjes maat that's it.
pi_28185783
Je wilt dus nog wel bv geven, Snake? Want misschien kun je dan een lactatiekundige bellen (kosten worden vaak vergoed door ziekenfonds, en/of zijn aftrekbaar bij je belastingaangifte)? Zij kan beter beoordelen wat er gedaan kan worden, en of er evt medicijnen (zoals domperidon of syntocinon) nodig zijn om te helpen bij het opkrikken van de productie.
Succes in elk geval.
  vrijdag 24 juni 2005 @ 10:10:55 #271
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_28185918
ik twijfel heel erg, aan de ene kant heb ik altijd gezegd dat ik 6 maanden borstvoeding wil geven Maar ik merk dat Demi het beter doet op kunstvoeding, ze slaapt beter door, huilt niet meer na het voeden (is eigenlijk altijd al geweest) en eerst wilde ze om de 2 uur drinken, (vooral s-avonds) en nu om de drie uur is het goed.
Ze is veel meer verzadigd lijkt het wel.
  vrijdag 24 juni 2005 @ 10:17:27 #272
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28186070
anders een lactatiekundige bellen en Demi ondertussen flesvoeding geven en jijzelf blijven proberen te kolven, misschien een idee?? dan is Demi verzadigd ondertussen en kun jij dmv hulp proberen je productie te verhogen, en als die op peil is kun je Demi weer voeden
  vrijdag 24 juni 2005 @ 10:43:31 #273
45621 Suzanna
Mama van...
pi_28186776
quote:
Op donderdag 23 juni 2005 20:34 schreef Icaä het volgende:
Mijn Aventkolf piept wel eens, maar voor de rest is-ie muisstil...
Wat voor geluid maakt jouw Aventkolf dan?
Hij maakt een piepend geluid, maar dan ook de hele tijd als ik de handel bewoog. M'n man zat toen aan de telefoon en de persoon aan de andere kant vroeg wat er aan de hand was, met dat piepende geluid...
  vrijdag 24 juni 2005 @ 10:49:33 #274
45621 Suzanna
Mama van...
pi_28186934
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 10:17 schreef Martineke het volgende:
anders een lactatiekundige bellen en Demi ondertussen flesvoeding geven en jijzelf blijven proberen te kolven, misschien een idee?? dan is Demi verzadigd ondertussen en kun jij dmv hulp proberen je productie te verhogen, en als die op peil is kun je Demi weer voeden
Grote kans dat Demi dan 'afgeleerd' heeft om aan de borst te drinken, dan zal ze moeten blijven kolven en voeden met het flesje. Dat lijkt me ook niet de bedoeling...
  vrijdag 24 juni 2005 @ 11:06:30 #275
105888 renzell
pi_28187379
Gehaktballetjes kneden?!
Hmmm, ja, volgens mij is dat nu namelijk wel net het probleem, die toeschietreflex, als die er eenmaal is, dan stroomt het wel...
pi_28190425
Renzell, als je even een tijdje naar dit plaatje kijkt komt er iemand langs die het voor je voordoet
  vrijdag 24 juni 2005 @ 12:53:28 #277
105888 renzell
pi_28191076

nou, ik zal vanmiddag eens ff lekker gaan zitten kneden dan...
  vrijdag 24 juni 2005 @ 12:55:15 #278
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28191142
quote:
Op vrijdag 24 juni 2005 10:49 schreef Suzanna het volgende:

[..]

Grote kans dat Demi dan 'afgeleerd' heeft om aan de borst te drinken, dan zal ze moeten blijven kolven en voeden met het flesje. Dat lijkt me ook niet de bedoeling...
niet als je ondertussen wel blijft proberen aan te leggen, tis maar tijdelijk wat ik zeg!
en spenen zijn ook zo natuurlijk mogelijk gevormd, dus ik persoonlijk denk dat dat wel meevalt.

en als ze het wel zou "afleren" dan is het alsnog bv geven alleen dan via een flesje, als je je kind zo graag het beste mee wil geven zou dat ook geen probleem moeten zijn vind ik dan!!
pi_28209836
Snakelady, drink je wel genoeg. Ik drink zo'n 3 tot 4 liter en misschien wel meer met die warme dagen. Zou ook een probleem kunnen zijn. Dat het zo ineens is gestopt is wel vreemd, daar heb ik nog nooit van gehoord.

En mijn isis handkolf maakt ook een piepend geluid bij die hendel. Irritant is dat.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 00:49:27 #280
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_28211469
ik drink 3 liter op een dag, minstens.

Maar er is nog steeds niks uitgekomen, ik ga even goed overdenken hoe we nu verder gaan.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 07:22:20 #281
105888 renzell
pi_28215102
Klote Snake, echt balen!
pi_28216084
Post het anders eens op het bv-forum Snake, daar komen ook lactatiekundigen en VBN'ers en LLL'ers..
Echt vervelend als het zo afloopt terwijl je dat eigenlijk nog niet wilt.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 15:59:17 #283
80443 snakelady
ssss...ssss...
pi_28224172
We hebben besloten met kunstvoeding verder te gaan.
Het gaat nu zo goed en Demi is zo vrolijk dat we dit toch de juiste keuze vinden.

Ze heeft 6 weken borstvoeding gehad dus het belangrijkste heeft ze binnengekregen.
  zaterdag 25 juni 2005 @ 16:18:35 #284
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28224669
je hebt het goed gedaan hoor Snakelady, het belangrijkste heeft ze meegekregen
  zaterdag 25 juni 2005 @ 17:47:37 #285
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28227190
nou ok ik zet het toch maar neer.

ik twijfel ontzettend of ik nog wil doorgaan met bv of niet.
ik heb bijna die 6 maanden grens bereikt (trots is) en dat voelt voor mij bijna als een verlossing.
is het erg raar als ik zeg dat ik er geen zin meer in heb??? maar eigenlijk toch ook weer wel
ene kant wil ik doorgaan met bv maar dan wel gecombineerd met bijvoeding en ook opvolgmelk (bijv dan alleen maar s'ochtends en s'avonds bv geven). volledige bv wil ik niet meer.
andere kant wil ik stoppen omdat ik zo graag wil gaan afvallen (geloof me tis hard nodig, en dan met huwelijk in vooruitzicht), maar ik krijg echt het gevoel dat ik mijn manneke iets ontneem omdat IK iets wil en ik zie ook dat hij er nog steeds van geniet (op zn tijd dan, tegenwoordig heeft hij geen tijd meer om te eten ) lastig hoor in strijd met me gevoelens.

weet gewoon niet wat ik wil, want als ik wel doorga met bv kan ik nog steeds niet afvallen. maar als ik stop met bv kan ik wel afvallen maar kan ik maxim niet geven waar hij zo van geniet soms
  zaterdag 25 juni 2005 @ 18:51:43 #286
3011 E.T.
pi_28229420
Martineke, je kan wel afvallen met bv... alleen niet te hard. Er wordt als grens zo'n 500 gram per week aangehouden die je mag afvallen met bv. Dat houdt gewoon in; gezond eten, niet snoepen etc (je kent het riedeltje wel).. Gewoon zorgen dat je per dag wel je goede voedingsstoffen binnenkrijgt en that's it.

En sja, verder kan niemand de keuze voor je maken. Persoonlijk zou ik 't wel weten, maar daar heb jij niets aan. (ik ben na 9 mnd gestopt omdat ik na een hele heftige buikgriep bij mezelf 'droog' lag en geen puf meer had om 't op te voeren).

Snake, als jij en Demi je prettiger voelen bij Flesvoeding geeft dat aan alle kanten rust die beter is dan de stress van wel of niet genoeg bv. Jammer maar helaas! Wie weet een volgende keer beter
  zaterdag 25 juni 2005 @ 20:52:00 #287
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28232812
Martineke, wat ik dacht heeft ET al geschreven... Probeer nog lekker 1 of 2 voedingen er in te houden, zolang jullie er beiden nog plezier in hebben. Daarnaast kun je toch verantwoord afvallen?
Ik heb Chiara ruim 10 maanden zelf gevoed en een dag nadat ik gestopt was, kreeg ik alweer spijt. Maar een week later begon ik wel meer energie te krijgen en kon ik weer goed aan mijn lijn werken. (Ik had niet meer zo'n trek als een bouwvakker en kreeg meer energie voor bewegen)
Stoppen met BV heeft 2 kanten, voordelen en nadelen. Maar echt hoor, zolang jullie er beiden nog van genieten moet je het erin houden hoor! Al is het alleen het gezellig samen wakker worden, even aanleggen in je roes ipv naar de keuken voor een flesje... Ik zou het wel weten...
Het voelt goed hè?
A je to!
pi_28234036
quote:
Op zaterdag 25 juni 2005 20:52 schreef melonovy het volgende:
(Ik had niet meer zo'n trek als een bouwvakker en kreeg meer energie voor bewegen)
ooh ligt het daar aan Ik las ergens dat je met BV geven 500 meer kcal. op een dag verbrandde, maar voor m'n gevoel eet ik 1000 kcal. meer met die BV (wel brood enzo, maar toch..)
It's all up to you
pi_28238599
snakelady jammer maar ik kan me voorstellen dat je de knoop doorgehakt hebt. fijn dat demi goed drinkt uit de fles.

martineke, niet gek hoor dat je er geen zin meer in hebt. BV vergt ook best veel van je. (al staat er ook wel 't een en ander tegenover). maar die 6 mnd is al een enorme mijlpaal, super gedaan! en je eigen plan (2x daags blijven BV-en voor zover dat lukt) klinkt best ok. zoals je hierboven kunt lezen kun je dan ook best vast beginnen met voorzichtig aan af te vallen.
  zondag 26 juni 2005 @ 09:44:14 #290
60568 S-A-I-N-T
Je heb het gelezen ;)
pi_28243313
Hoi Martineke,

Helemaal niet raar hoor dat je zo twijfeld. Je bent nu al 6 maanden aan het voeden staat klaar wanneer het nodig is en soms kan dat benauwend zijn.

Maar vergeet niet dat je nu nog full time voed maar dat straks als de bijvoeding goed loopt dat een stuk minder gaat worden.
De keus die kan alleen jij maken en denk er goed overna.
Zelf heb ik altijd gezegt zolang ik twijfel ga ik door ben bang dat ik spijt krijg. Nu is ze 20 maanden en krijgt nog 1x per dag de borst (sochtends vroeg)

Het afvallen ja dat zou ik ook best willen hoor veel verhalen dat je van bv afvalt en daarbij heb ik 14 maanden een streng dieet gevolgt (ivm heftige allergie bij mijn meisie) nou geen kilo ging er af hoor!
Bleh.

Ik wens je veel succes met je keuze, maar voel je vooral niet schuldig soms is het voor beide partijen beter om een flesje kunstvoeding te geven toch?

Groetjes
  zondag 26 juni 2005 @ 10:20:39 #291
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28243602
ok thanks allemaal

ik heb mijn plan getrokken en ga door met bv geven dan wel 2 a 3 x p.d. verder gaan we goed gezond eten, zeker nu Maxim meer bijvoeding gaat krijgen en langzaam aan mee moet gaan eten.
dan kijk ik wel hoelang Maxim het wil, voor hetzelfde geld wil hij niet meer over een tijdje, dan kan ik alsnog heftiger gaan afvallen. maar het maximale vind ik toch wel een jaar, dan heb ik daarna nog een half jaar om gewicht kwijt te raken voordat ik ga trouwen.
  zondag 26 juni 2005 @ 12:36:04 #292
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28246425
Super dat je een plan hebt gemaakt, en je plan kun je altijd wijzigen als het niet meer bevalt, ja toch?!
Een half jaar voeden is al een superresultaat wat je maar mooi behaald hebt.

Wist je trouwens dat je meer dan 100 liter melk hebt geproduceerd als je een half jaar volledig BV hebt gegeven!?!
Mooi he!
Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 26 juni 2005 @ 12:49:49 #293
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_28246804
100 ltr sjees das best veel
  zondag 26 juni 2005 @ 12:52:47 #294
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28246881
Ik hoor renzell al denken:
Het voelt goed hè?
A je to!
  zondag 26 juni 2005 @ 13:28:29 #295
105888 renzell
pi_28247762
100 liter???!!!

zondag 26 juni 2005 @ 22:21:29 #296
34891 melonovy
La Kutschie
pi_28256656
Het voelt goed hè?
A je to!
  † In Memoriam † zondag 26 juni 2005 @ 23:49:22 #297
7074 moussy
kuttekop
pi_28259479
quote:
GEZOCHT Hoogzwangere of pasbevallen moeders, bij voorkeur moeders die borstvoeding ( gaan) geven.

Heb je zin om een nieuw baby produkt (voedingsdeken) te testen ( komt in 2006 in de winkels) en daaraan je mening te geven, dan ben je welkom om contact met mij op te nemen, in week 28 en 29 zal ik dan bij je langskomen!

Ben je nieuwsgierig? Bel voor meer informatie/ afspraak met;

Esther van Os
06 460 75 888 of mail
audreyabigail@hotmail.com
Bron
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_28287006
Mag ik even pimpen????
quote:
Op maandag 27 juni 2005 22:43 schreef Jonnetje het volgende:
Hanne heeft vandaag die nieuwe gehoortest gehad en is geslaagd.

Ze is vanmorgen ook even gewogen............
Hanne woog 3790 gram!
Ze is dus al vet over haar geboortegewicht heen!
Moet ik nu nog zeggen dat de borstvoeding hier erg goed gaat?
W ~ H ~ T
pi_28287215
Jij hebt in je kraamweek de 100 liter al gehaald zeker

Maar fijn zeg dat 't zo goed gaat!
  dinsdag 28 juni 2005 @ 15:05:29 #300
109497 Icaä
pi_28304358
-edit- ik kom er later op terug,
  dinsdag 28 juni 2005 @ 19:17:26 #301