hey, ja, inderdaad... foto?quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:45 schreef blaatgast het volgende:
zusje van 14?
Dat inderdaad niet...quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:47 schreef Aventura het volgende:
Ik weet ook niet wat auswitch is.
http://jo.zan.hu/poen/flash/shoah.swfquote:Op woensdag 4 mei 2005 23:49 schreef NoizEkick het volgende:
Zoeken op Google afbeeldingen op "Auschwitz". Hoef je ook niets te vertellen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auschwitzquote:Op woensdag 4 mei 2005 23:49 schreef NoizEkick het volgende:
Zoeken op Google afbeeldingen op "Auschwitz". Hoef je ook niets te vertellen.
De smiley hoort bij de zin, omdat de smiley de toon van de zin bepaalt...quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:58 schreef Steijn het volgende:
[..]
Jij neemt je gemoedstoestanden op in de zin?
Ik wel jaquote:Op woensdag 4 mei 2005 23:58 schreef Steijn het volgende:
[..]
Jij neemt je gemoedstoestanden op in de zin?
Een zin bestaat uit woorden en interpunctie. Niet uit smiley's.quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:59 schreef ScienceFriction het volgende:
De smiley hoort bij de zin, omdat de smiley de toon van de zin bepaalt...
smileys zijn neologismenquote:Op donderdag 5 mei 2005 00:01 schreef Steijn het volgende:
[..]
Een zin bestaat uit woorden en interpunctie. Niet uit smiley's.
Wel op het internet, kijk, als je een dossier inleverd bij een raad, dan is het weer een ander verhaalquote:Op donderdag 5 mei 2005 00:01 schreef Steijn het volgende:
[..]
Een zin bestaat uit woorden en interpunctie. Niet uit smiley's.
Dit topic is bij voorbaat al kansloos met zo'n OPquote:Op donderdag 5 mei 2005 00:03 schreef mechatronics het volgende:
[..]
Wel op het internet, kijk, als je een dossier inleverd bij een raad, dan is het weer een ander verhaal
OFFTOPIC TROUWENS ALLEMAAL! MASS-DELETE over al die spelfouten...
uitleggen wat "auswitch" is?quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:12 schreef minkuukel het volgende:
Als ik TS was zou ik mijn zus ............![]()
quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:47 schreef Aventura het volgende:
das dan waarschijnlijk ook het enige waar ze goed in is...quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:12 schreef minkuukel het volgende:
Als ik TS was zou ik mijn zus ............![]()
dat is de verkleede baas van coca cola, dat weet toch iedereen?quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:18 schreef Vampier het volgende:
waarom zou je die onzinnige onzin ook in je hoofd drammen? Het verleden is het verleden en het wordt tijd dat er eens wat meer feiten verteld worden.... zoals wie de kerstman nu echt is...
Ook dat is nog maar de vraag.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:13 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
das dan waarschijnlijk ook het enige waar ze goed in is...
twee breezers en het moet lukken.quote:
Nuttigquote:Op donderdag 5 mei 2005 00:24 schreef DjDev het volgende:
tvp
bijna..quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:51 schreef zoalshetis het volgende:
laat me raden... jij woont in zo'n 'probleemwijk'?
tjah ik wist dat ik het verkeerd spelde.. dacht laat ik google is gebruiken.. kreeg ik hetzelfdequote:
Ach het is zelfs zo dat er HBO studenten zijn die niet eens weten wat dit is..quote:Op woensdag 4 mei 2005 23:48 schreef pekel het volgende:
Zusje van 14 dat niet weet wat Auschwitz is.
Dan zou ik het dus nu ook niet weten.
Gaat ze ook niet naar school o.i.d.? Op m'n 8ste wist ik wel wat Auschwitz was..
Wat jij wilt. Ik maakte daar een foutje met mijn toetsenbord.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:28 schreef fs180 het volgende:
[..]
Ik ben er niet zeker van of dat een officeel woord is.![]()
zoals kansloos breezers zuipen met je loverboy?quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:50 schreef beeer het volgende:
Och wat boeit een naam nou? Auschwitz is een van de kampen; kun jij ze allemaal noemen? Of kun je Auschwitz op de kaart aanwijzen? Je moet er maar net van gehoord hebben en op 14 jarige leeftijd kun je je beter met andere dingen bezig houden.
dat komt omdat de spelling verkeerd is , het moet zijn aus-switchquote:Op woensdag 4 mei 2005 23:47 schreef Aventura het volgende:
En jij drinkt niet? Goed van je.quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:53 schreef zoalshetis het volgende:
zoals kansloos breezers zuipen met je loverboy?
ik heb eerst mijn geschiedenis geleerd en mocht als beloning een biertje. wat is jouw probleem?quote:
Een witch is een heks. Een auswitch zal dus wel een heks zijn die vertelt dat het over is. Een voormalig vriendinnetje dus vermoedelijk. NEIN is neen, of zoals de engelsen het vertalen NINE; Dat wil zeggen: Negen (9).quote:NEIN !!! niet weten wat auswitch is
Ik heb geen probleem. Maar misschien dat je iets teveel waarde hecht aan triviale dingen zoals plaatsnamen en te weinig aan de belangrijke dingen, zoals begrip voor anderen. Of zo.quote:Op donderdag 5 mei 2005 01:01 schreef zoalshetis het volgende:
ik heb eerst mijn geschiedenis geleerd en mocht als beloning een biertje. wat is jouw probleem?
als je beter had gelezen dan zou je er achter zijn gekomen dat dit niet een triviale zaak is die over een plaatsnaam gaat. zet dat bier ff weg anders.quote:Op donderdag 5 mei 2005 01:11 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik heb geen probleem. Maar misschien dat je iets teveel waarde hecht aan triviale dingen zoals plaatsnamen en te weinig aan de belangrijke dingen, zoals begrip voor anderen. Of zo.
Ik heb de topic doorgelezen en ben er redelijk zeker van dat het enige wat wij van het zusje van fs180 weten is dat ze niet weet, of wist, wat Auschwitz is.quote:Op donderdag 5 mei 2005 01:14 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
als je beter had gelezen dan zou je er achter zijn gekomen dat dit niet een triviale zaak is die over een plaatsnaam gaat. zet dat bier ff weg anders.
jij noemt auschwitz als plaatsnaam, ik noem het als gebeurtenis in een bepaalde plaats.quote:Op donderdag 5 mei 2005 01:25 schreef beeer het volgende:
[..]
Ik heb de topic doorgelezen en ben er redelijk zeker van dat het enige wat wij van het zusje van fs180 weten is dat ze niet weet, of wist, wat Auschwitz is..
Goed, en kun je ook de andere vernietigingskampen opnoemen, zonder te spieken?quote:Op donderdag 5 mei 2005 01:29 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
jij noemt auschwitz als plaatsnaam, ik noem het als gebeurtenis in een bepaalde plaats.
quote:Op donderdag 5 mei 2005 01:34 schreef beeer het volgende:
[..]
Goed, en kun je ook de andere vernietigingskampen opnoemen, zonder te spieken?
Oy, generaliseer eens niet?quote:Op donderdag 5 mei 2005 00:53 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
zoals kansloos breezers zuipen met je loverboy?
Ze clashen op niveauquote:Op donderdag 5 mei 2005 01:42 schreef Lexie het volgende:
[..]
Zetten ze altijd geschiedkundige feitjes in als wapens?
Zo gauw iemand problemen met je heeft, haat jij die persoon al? Lang lijstje zal dat zijn... groot of klein probleem maakt blijkbaar niet uit...quote:Op donderdag 5 mei 2005 02:55 schreef beeer het volgende:
Dat is de kern. Ieder moet zelf weten hoe hij de 2e wereldoorlog, of welke oorlog dan ook (ikzelf vind de 1e wo indrukwekkender maar dat ben ik) interpreteert en wat ie er verder mee doet. Ik heb vanavond niet stilgestaan bij de doden; niet om een of ander principe maar gewoon omdat ik niets met het gegeven dat het vandaag om acht uur was heb. Als iemand daar problemen mee heeft dan haat ik zo'n iemand automatisch. Ik heb zo mijn eigen manier om het verleden te herinneren.
Zeker weinig opvoeding van je ouders genoten?quote:Op donderdag 5 mei 2005 02:55 schreef beeer het volgende:
Dat is de kern. Ieder moet zelf weten hoe hij de 2e wereldoorlog, of welke oorlog dan ook (ikzelf vind de 1e wo indrukwekkender maar dat ben ik) interpreteert en wat ie er verder mee doet. Ik heb vanavond niet stilgestaan bij de doden; niet om een of ander principe maar gewoon omdat ik niets met het gegeven dat het vandaag om acht uur was heb. Als iemand daar problemen mee heeft dan haat ik zo'n iemand automatisch. Ik heb zo mijn eigen manier om het verleden te herinneren.
een van de weinigen hier die over een taalfout heen weet te lezenquote:Op donderdag 5 mei 2005 00:23 schreef Jeff89 het volgende:
Ervanuitgaande dat je Auschwitz bedoelt, erg kansloos dat ze dat niet weet.. Schop haar terug naar de kleuterschool ofzo?
Dan heb je op een slechte school gezeten.quote:Op donderdag 5 mei 2005 10:21 schreef ijsmeis het volgende:
Zó heel erg gek is dat niet.
Ik ben nu 17 en in de tijd van dat ik nog op de middelbare school zat heb ik geen enkele les over de oorlogen gehad.
Ook niet over de 2e wereldoorlog.
Dus tja.
Ik weet btw wel wat het is, maar dat komt meer omdat ik het zelf nogal interessant vind.
Nee hoor, wen er maar aan, jeugd weet bitter weinig van Auschwitz, Mengele, etc etc.quote:Op donderdag 5 mei 2005 10:36 schreef Dementor het volgende:
[..]
Dan heb je op een slechte school gezeten.
Eerlijk waar schande!
Nou ja dat is wel erg zeg.quote:Op donderdag 5 mei 2005 10:43 schreef fratsman het volgende:
De lessen geschiedenis op middelbare scholen liggen zowiezo ver onder de maat. 1 uurtje per week is volgens mij de norm. En dan zetten ze 9 van de 10 keer ook nog van die incompetente leraren in die zelf de stof niet uit elkaar kunnen houden.
* fratsman is ooit uit de les geschiedenis verwijderd omdat hij weigerde aan te nemen dat Toetanchamon in een piramide was begraven. Gelukkig gaf de conrector me groot gelijk...
Dat bedoel ik.quote:Op donderdag 5 mei 2005 10:48 schreef Dementor het volgende:
[..]
Nou ja dat is wel erg zeg.
Dat is een van de grootste ontdekkingen in Egypte geweest in de 20e eeuw.
Go Carter!
" Wat journaal kijken?!?! Ben jij besodemieterd?!? GTST komt!!!!"quote:Op donderdag 5 mei 2005 10:52 schreef vdo28 het volgende:
De algemene kennis van heel veel mensen (lees: jongeren) is zowiezo betreurenswaardig.
Maar goed tegenwoordig zitten ze allemaal Temptation Island, Big Brother e.d te kijken...
Intelligente televisie [afbeelding]
Laat staan Brardquote:Op donderdag 5 mei 2005 10:54 schreef fratsman het volgende:
[..]
" Wat journaal kijken?!?! Ben jij besodemieterd?!? GTST komt!!!!"
Zoiets dus....![]()
Ik was afgelopen weekend in mini-Europa, Madurodam op z'n Brussels en ipv Holland in het klein Europa in het klein. Als je bij de Brandenburger Tor op een knopje drukte kwam er een graafmachine in beweging en die brak een stuk Berlijnse Muur af.quote:Op donderdag 5 mei 2005 10:42 schreef yvonne het volgende:
Nee hoor, wen er maar aan, jeugd weet bitter weinig van Auschwitz, Mengele, etc etc.
Het wordt gewoon niet meer gedoceerd tegenwoordig.
VWO 5: Ik houd mijn spreekbeurt geschiedenis over Toetanchamon. 17-jarige klasgenoot: wiequote:Op donderdag 5 mei 2005 10:43 schreef fratsman het volgende:
* fratsman is ooit uit de les geschiedenis verwijderd omdat hij weigerde aan te nemen dat Toetanchamon in een piramide was begraven. Gelukkig gaf de conrector me groot gelijk...
Aaaaaargh!!!!!quote:Op donderdag 5 mei 2005 10:59 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
VWO 5: Ik houd mijn spreekbeurt geschiedenis over Toetanchamon. 17-jarige klasgenoot: wie
De hedendaagse jeugd weet echt NIETS, het wordt niet meer gedetaileerd gegeven.quote:Op donderdag 5 mei 2005 10:57 schreef LibertarianX het volgende:
De aandacht voor de tweede wereldoorlog is erg groot, en bijna iedereen weet wel wat er gebeurt is. De aandacht voor de andere genociden in de 20ste eeuw is minimaal, ook op fok lopen legio mensen rond die deze niet (willen) kennen.
Welnee joh. Kennis wordt in Nederland niet belangrijk geacht. Als je maar weet hoe je moet opzoeken wie Toetanchamon of Mengele was, is het goedquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:02 schreef fratsman het volgende:
Is minister Van der Hoeven eigenlijk uberhaupt van plan hier iets aan te doen?
Ik denk dat de jeugd van tegenwoordig te weinig weet om er überhaupt over na te kunnen denken of een herdenking nog zinvol is of niet.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:05 schreef Tique het volgende:
Ik denk dat de hedendaagse jeugd zoiets heeft van als er zoiets is gebeurd is het vreselijk..maar laat het een keer rusten..
Soit, ik ben de 40 gepasseerd en ik heb op school ook niet echt wat geleerd over Atjeh, de Culturele Revolutie, de Russische revolutie etc etc.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:03 schreef yvonne het volgende:
[..]
De hedendaagse jeugd weet echt NIETS, het wordt niet meer gedetaileerd gegeven.
De hedendaagse Nederlandse jeugd mag wel eens inzien waarom er ieder jaar zo'n herdenking is, en dat ze blij mogen zijn dat ZIJ in vrijheid leven. Daar zouden ze ieder jaar bij stil moeten staan.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:05 schreef Tique het volgende:
Ik denk dat de hedendaagse jeugd zoiets heeft van als er zoiets is gebeurd is het vreselijk..maar laat het een keer rusten..
Je wilt toch zelf ook niet dat half europa ELK jaar opnieuw 2 minuten stil gaat zijn omdat je oma overleden is..
Van school uit??quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:06 schreef fratsman het volgende:
Hoe zit het met Brechtje d'r vaderlandse geschiedenis Yvonne?
ONZE kinderen dus niet...quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:07 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Soit, ik ben de 40 gepasseerd en ik heb op school ook niet echt wat geleerd over Atjeh, de Culturele Revolutie, de Russische revolutie etc etc.
Over de tweede wereld oorlog wel, net als iedereen.
*mee eens isquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:06 schreef fratsman het volgende:
Nee, ff serieus, waarom besteedt het ministerie van Onderwijs totaal geen aandacht aan (vaderlandse) geschiedenis? Waarom is bijvoorbeeld het husselen met schoolsoorten belangrijker, ipv zich bezig te houden met de stof die een kind leert?
quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:08 schreef yvonne het volgende:
[..]
Van school uit??
Redelijk, ze zit op de Vrije School en ik moet zeggen dat die heel veel aan geschiedenis doen.
Verder krijgt ze van huis uit veel mee
En weet natuurlijk alles van WO1
Omdat je van de geschiedenis iets kan lerenquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:12 schreef Tique het volgende:
Waarom constant naar het verleden kijken als je leeft in het heden en de toekomst.
Dan weet je tenminste óók de antwoorden op vragen bij een puzzelspel op tvquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:12 schreef Tique het volgende:
Waarom constant naar het verleden kijken als je leeft in het heden en de toekomst.
En mensen zoals jij werken het steeds meer in de hand, dat de jeugd geen flauw benul heeft hoe hun land geworden is tot wat het nu is.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:12 schreef Tique het volgende:
Wat ik bedoel is dat het belangrijk is dat je het leert, het is een belangrijke gebeurtenis in de geschiedenis geweest. Maar dat leren vind ik iets voor op de basisschool.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:13 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Omdat je van de geschiedenis iets kan lerenAls je nu alweer vergeten bent welke fout je gisteren maakte, maak je hem morgen weer.
Inderdaadquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:18 schreef alwaysthebest het volgende:
Jongeren moeten zich tegenwoordig zelf verdiepen in de geschiedenis, aangezien op de middelbare school liever wordt besproken hoe vroeger katoen gemaakt werd. En dat is voor sommige jongeren behoorlijk lastig. Wie had gedacht dat er meer op internet staat dan msn en cu2.nl!
Moet je weer uit de school lopen klappen dat wij kinderen hebben, dacht dat zou een beetje onder ons blijven. Wat gaan de mensen wel weer niet zeggenquote:
Jij bent niet wijsquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:23 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Moet je weer uit de school lopen klappen dat wij kinderen hebben, dacht dat zou een beetje onder ons blijven. Wat gaan de mensen wel weer niet zeggen
En wanneer was dat dan?quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:09 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Nog eentje: Ik ken een meisje van 17 en ze weet niet van wanneer tot wanneer WO 2 duurde
Mijn vriendin en haar zusje wisten het ook nietquote:
Soit, mijn moeder stoorde zich er aan dat ik voor aardrijkskunde niet de eilanden van indonesie kon afraffelen, of plaatsen in de Nederlandse provincies.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:18 schreef alwaysthebest het volgende:
Jongeren moeten zich tegenwoordig zelf verdiepen in de geschiedenis, aangezien op de middelbare school liever wordt besproken hoe vroeger katoen gemaakt werd. En dat is voor sommige jongeren behoorlijk lastig. Wie had gedacht dat er meer op internet staat dan msn en cu2.nl!
Je antwoord de vraag niet, van wanneer tot wanneer was de tweede wereldoorlog?quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:28 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Mijn vriendin en haar zusje wisten het ook niet![]()
Nou is mijn vriendin hoogopgeleid en daarom viel me dit enorm tegen.
Van haar zusje viel het me minder tegen....
In de krant stond dat de helft van de jongeren niet wist wanneer de tweede wereldoorlog was.
En sorry hoor, maar dat vind ik dus echt echt heeeeeeeel triest![]()
Tja, Duitsland viel Polen al binnen in 1939 (1 sept), en de bevrijding kwam in 1945....quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:30 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Je antwoord de vraag niet, van wanneer tot wanneer was de tweede wereldoorlog?
De capitulatie van Japan was het einde van de tweede wereld oorlog.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:32 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Tja, Duitsland viel Polen al binnen in 1939 (1 sept), en de bevrijding kwam in 1945....
5:45 smorgens volgens die snor, maar dat was een leugenquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:33 schreef vdo28 het volgende:
Dus van negen over half acht tot kwart voor acht ongeveer
Hoe zei Adolf dat ook alweer?quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:35 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
5:45 smorgens volgens die snor, maar dat was een leugen
Het staat er idd een beetje vreemd jaquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:23 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Moet je weer uit de school lopen klappen dat wij kinderen hebben, dacht dat zou een beetje onder ons blijven. Wat gaan de mensen wel weer niet zeggen
Weet jij wie van Heutz was?quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:35 schreef Little_Meanie het volgende:
Ik las een tijdje terug dat de helft van de Duitse jeugd niet weet wie Hitler was
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan waar je interesses liggen. Maar er is een deel wat bij je algemene kennis hoort. Je kunt van iemand verwachten dat hij/zij Afrika weet te liggen, of Indonesie. Maar je kunt natuurlijk ook niet alles weten (hoeveel mensen weten Swaziland nou te liggen).quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:29 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Soit, mijn moeder stoorde zich er aan dat ik voor aardrijkskunde niet de eilanden van indonesie kon afraffelen, of plaatsen in de Nederlandse provincies.
Maar zij kon weer een kaart niet intrepreteren, als zij een kaart van noordafrika zag vond ze dat marokko en Tunesie vlak bij elkaar lagen.
Of Westerlingquote:
Wat wou je nou? Me een antwoord laten geven en dan ff pimpen met je kennis zodat je kunt laten zien dat 1940-1945 niet het juiste antwoord is als je het wereldwijd wilt bekijken?quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:24 schreef LibertarianX het volgende:
En wanneer was dat dan?
Duh dat had ik gelijk door...quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:42 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Wat wou je nou? Me een antwoord laten geven en dan ff pimpen met je kennis zodat je kunt laten zien dat 1940-1945 niet het juiste antwoord is als je het wereldwijd wilt bekijken?
Klopt, maar ik vind de opwinding over wat anderen niet weten een beetje een hypeverhaal. Ook is datgene wat de massawaan vind dat je hoort te weten erg eenzijdig. Zoals ik al zei, de media staan nog altijd bol van de tweede wereld oorlog en de genocide daarbij. Maar de andere genocides in de 20 ste eeuw hoor je nooit wat over eigenlijk. De Koerden, de Armenen, Atjeh, Culturele revolutie, hele ellende onder stalin, de Misdaden tegen de mensheid op Cuba, nee, zelfs al vind er een genocide plaats staan we erbij en kijken ernaar, voormalig Yugoslavie, Ruanda.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:39 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Het ligt er natuurlijk ook een beetje aan waar je interesses liggen. Maar er is een deel wat bij je algemene kennis hoort. Je kunt van iemand verwachten dat hij/zij Afrika weet te liggen, of Indonesie. Maar je kunt natuurlijk ook niet alles weten (hoeveel mensen weten Swaziland nou te liggen).
Sja, de bekende vakantieman beelden. En het heeft dus niet echt wat met opleidingsnivo te maken. Ik ken mensen met 2 doctor titels die buiten hun specifieke vakgebied geen knip voor de neus waard zijn.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:48 schreef vdo28 het volgende:
Ik vind het trouwens ook altijd bizar dat sommige mensen totaal geen topo weten...
Nou ben ik dan wel vrachtauto chauffeur (hobby) en dus weet ik aardig wat van Nederland en daar buiten maar sommige mensen weten nauwelijks hun eigen omgeving te beschrijven.
En dat snap ik dus echt niet....
*Vakantieman flashback krijgtquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:48 schreef vdo28 het volgende:
Ik vind het trouwens ook altijd bizar dat sommige mensen totaal geen topo weten...
Nou ben ik dan wel vrachtauto chauffeur (hobby) en dus weet ik aardig wat van Nederland en daar buiten maar sommige mensen weten nauwelijks hun eigen omgeving te beschrijven.
maar dat is ook een listige vraag.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:28 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Mijn vriendin en haar zusje wisten het ook niet![]()
Nou is mijn vriendin hoogopgeleid en daarom viel me dit enorm tegen.
Van haar zusje viel het me minder tegen....
In de krant stond dat de helft van de jongeren niet wist wanneer de tweede wereldoorlog was.
En sorry hoor, maar dat vind ik dus echt echt heeeeeeeel triest![]()
Dat ben ik dus. Vraag mij waar Gouda op de kaart ligt en ik kan alleen wat vaag richting Rotterdam wijzen. Ook straatnamen kan ik totaal niet onthouden. (Namen ben ik wel weer goed in.)quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:48 schreef vdo28 het volgende:
of de aanslag van van der lubbe.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
maar dat is ook een listige vraag.
je zou het al bij de aanstelling van hitler kunnen beginnen.
of zeggen dat wo1 doorgelopen is met een korte wapenstilstand
of bij de anschlus van oostenrijk en sudetenland.
of de inval van polen
zucht....je hebt helemaal gelijk. Dat staat gewoon te ver van ons af, is te ver weg. WOII gebeurde deels in Nederland, en in Europa.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:46 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
[..] . Maar de andere genocides in de 20 ste eeuw hoor je nooit wat over eigenlijk.
[..]En maar kransen leggen en de koningin maar zeggen in bewogen speeches, dit mag nooit meer gebeuren. It is fucking happening!
Nou zou ik natuurkijk kunnen zeggen dat op 4 Mei alle oorlog-slachtoffers herdacht wordenquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:46 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Klopt, maar ik vind de opwinding over wat anderen niet weten een beetje een hypeverhaal. Ook is datgene wat de massawaan vind dat je hoort te weten erg eenzijdig. Zoals ik al zei, de media staan nog altijd bol van de tweede wereld oorlog en de genocide daarbij. Maar de andere genocides in de 20 ste eeuw hoor je nooit wat over eigenlijk. De Koerden, de Armenen, Atjeh, Culturele revolutie, hele ellende onder stalin, de Misdaden tegen de mensheid op Cuba, nee, zelfs al vind er een genocide plaats staan we erbij en kijken ernaar, voormalig Yugoslavie, Ruanda.
En maar kransen leggen en de koningin maar zeggen in bewogen speeches, dit mag nooit meer gebeuren. It is fucking happening!
Nee dat was Van Heutsz.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:43 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Dat is toch die hipperd die een stapel inheemse Indonesiërs afgeslacht heeft?
iddquote:
Je kunt natuurlijk meedere antwoorden goed rekenen. 1940-1945 vind ik al een goed antwoord. Als ze 1939-1945 kunnen noemen is het beter, maar dat kun je niet van iedereen verwachten.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:52 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
maar dat is ook een listige vraag.
je zou het al bij de aanstelling van hitler kunnen beginnen.
of zeggen dat wo1 doorgelopen is met een korte wapenstilstand
of bij de anschlus van oostenrijk en sudetenland.
of de inval van polen
maar wel met het oppakken van de socialisten zodat hitler de bijna meerderheid kreeg en dus de oorlog kon beginnen/afmakenquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:56 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk meedere antwoorden goed rekenen. 1940-1945 vind ik al een goed antwoord. Als ze 1939-1945 kunnen noemen is het beter, maar dat kun je niet van iedereen verwachten.
De aanslag van Marinus van der Lubbe heeft trouwens weinig met de oorlog an sich te maken.
Maar wáárom vinden we in Nederland parate kennis niet belangrijkquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
topo is onbelangrijk dat heb je in 5 minuten opgezocht het gaat er meer om dat je het ongeveer weet en dat je met bronnen om kunt gaan
idd. als ik lees dat de zus van ts niet weet wát auschwitz, dan gaat het niet om topografie. anders had ts wel geschreven 'waar'. dit heb ik beeeeer al een keer proberen uit te leggen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd
het is altijd een traject
en geen tijdstip.
verder vind ik dat we bar weinig hebben gekregen o9ver hoe NL ontstaan is maar vooral de 20ste eeuw.
topo is onbelangrijk dat heb je in 5 minuten opgezocht het gaat er meer om dat je het ongeveer weet en dat je met bronnen om kunt gaan
Nee, dat het heel makkelijk is een vraag zo te stellen dat het antwoord fout is. En dit is wat er gebeurt in een onderzoek wat je daarna schokkend wilt hypen in de media. Dit is het hele doel van dat soort onderzoeken, want iets anders leverd het niet op.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:42 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Wat wou je nou? Me een antwoord laten geven en dan ff pimpen met je kennis zodat je kunt laten zien dat 1940-1945 niet het juiste antwoord is als je het wereldwijd wilt bekijken?
Wat is jouw definitie van oorlog? Vanuit mijn juridisch oogpunt bekeken is dat als een staat bepaalde handelingen verricht, zoals het beschieten of binnenvallen van een ander land. In dit geval dus de Duitse inval in Polen in 1939.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
maar wel met het oppakken van de socialisten zodat hitler de bijna meerderheid kreeg en dus de oorlog kon beginnen/afmaken
Ach, de moord op Franz Ferdinand was puur het lontje dat de bom deed ontploffen.... ofzo. En dat iemand niet weet was Auschwitz is, geeft wel de huidige manier van opvoeden/scholing weer. Ongelooflijkquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:56 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk meedere antwoorden goed rekenen. 1940-1945 vind ik al een goed antwoord. Als ze 1939-1945 kunnen noemen is het beter, maar dat kun je niet van iedereen verwachten.
De aanslag van Marinus van der Lubbe heeft trouwens weinig met de oorlog an sich te maken. Je kunt moeilijk zeggen dat de oorlog daar mee begon. Net zoals de aanslag van Princip op Franz-Ferdinand ook niet het begin van WO1 was. Hooguit de/een aanleiding, maar dat ligt bij Van der Lubbe anders.
ik zeg niet dat het niet belangrijk is je moet wel wat parate kennis hebben.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:59 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
idd. als ik lees dat de zus van ts niet weet wát auschwitz, dan gaat het niet om topografie. anders had ts wel geschreven 'waar'. dit heb ik beeeeer al een keer proberen uit te leggen.
*mee eens is. Maar daarom zeg ik ook dat meerdere antwoorden goed kunnen zijn en daar zou rekening mee moeten worden gehouden.quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:00 schreef LibertarianX het volgende:
Nee, dat het heel makkelijk is een vraag zo te stellen dat het antwoord fout is.
quote:Zo kan je ook 50 scholieren gaan vragen over Auswitch, Hilter etc, Kids in de pubertijd hebben wel wat anders aan hun hoofd
niet alleen daarmee idd.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:56 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
De aanslag van Marinus van der Lubbe heeft trouwens weinig met de oorlog an sich te maken. Je kunt moeilijk zeggen dat de oorlog daar mee begon. Net zoals de aanslag van Princip op Franz-Ferdinand ook niet het begin van WO1 was. Hooguit de/een aanleiding, maar dat ligt bij Van der Lubbe anders.
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar misschien weet dat meisje wel weer heel goed wat de holocaust is; dat is niet uit de openingspost op te maken.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:59 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
idd. als ik lees dat de zus van ts niet weet wát auschwitz, dan gaat het niet om topografie. anders had ts wel geschreven 'waar'. dit heb ik beeeeer al een keer proberen uit te leggen.
ik beaamde je slechts.quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
ik zeg niet dat het niet belangrijk is je moet wel wat parate kennis hebben.
maar we hebben het toch ook niet meer in detail over napoleon.
vroeger zou je met de lineaal geslagen worden als je de eilanden van indonesie niet kende.
en we hebben maar een beperkt wereldbeeld wat weet jij van de japanse gevangenkampen
mja...de laatste zin baarde mij dan wel weer zorgen:quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:04 schreef beeer het volgende:
[..]
Je hebt natuurlijk gelijk. Maar misschien weet dat meisje wel weer heel goed wat de holocaust is; dat is niet uit de openingspost op te maken.
nee als iemand een land de oorlog verklaart en dat heeft hitler nooit gedaan.quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:00 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Wat is jouw definitie van oorlog? Vanuit mijn juridisch oogpunt bekeken is dat als een staat bepaalde handelingen verricht, zoals het beschieten of binnenvallen van een ander land. In dit geval dus de Duitse inval in Polen in 1939.
Precies mijn punt. Lekker goed onderzoek was dat, en vooral, het leverd zulke prachtige koppen op in de kranten, met het zie je nu wel gevoel bij de lezers.quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:03 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
*mee eens is. Maar daarom zeg ik ook dat meerdere antwoorden goed kunnen zijn en daar zou rekening mee moeten worden gehouden.
Laatst was er zo'n kop waarbij dit niet het geval was. Iets met Duitse scholieren die niet wisten wat de Holocaust was. Bleek dus dat ze wel wisten dat er in WO2 veel joden waren omgekomen, maar kenden ze de term gewoon niet
Kan je wel doen, maar de opwinding over de resultaten is een beetje onzinnig. Het zegt hooguit iets over de waarde van de onderzoekmethode.quote:Dus geen pubers bevragen want die geven geen goede antwoorden want ze hebben andere dingen aan hoofd???
Behalve enkele feiten, "weet" je eigenlijk niks van de kampen als je er niet zelf bent geweest. En zelfs als dat al zo zou zijn, dan zou het wederom een subjectief beeld opleveren. Geschiedenis is voor een groot gedeelte vrij subjectief. De geschiedenis van 300 jaar geleden hoeft geheel geen goed beeld te schetsen van "hoe het echt was".quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
wat weet jij van de japanse gevangenkampen
Dat de hoeveelheid calorien die een gevangene aldaar kreeg voor het werk dat hij deed, niet ver afweek van het Koelie systeem wat wij daar invoerden bv, maar dat is absoluut taboe.quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
wat weet jij van de japanse gevangenkampen
Auch!!!!quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:10 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Dat de hoeveelheid calorien die een gevangene aldaar kreeg voor het werk dat hij deed, niet ver afweek van het Koelie systeem wat wij daar invoerden bv, maar dat is absoluut taboe.
idd maar dat krijg je nooit mee bij de geschiedenis en als je dat vlak voor wo2 gezegt zou hebben zou je van school afgestuurd wordenquote:Op donderdag 5 mei 2005 12:10 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Dat de hoeveelheid calorien die een gevangene aldaar kreeg voor het werk dat hij deed, niet ver afweek van het Koelie systeem wat wij daar invoerden bv, maar dat is absoluut taboe.
5 gram vlees per dag, als er al vlees was, staat voor de hoeveelheid van een vogelpootje.quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:10 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
oei........dies raakquote:Op donderdag 5 mei 2005 12:10 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
En als je dat soort dingen maar lang genoeg taboe laat zijn, dan is er geen andere versie meer en wordt het als "geschiedenis" bestempeld...quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd maar dat krijg je nooit mee bij de geschiedenis en als je dat vlak voor wo2 gezegt zou hebben zou je van school afgestuurd worden
Sja, dat zijn nu gedegen wetenschappelijke onderzoeken (Het was een engels onderzoek van een jaar of 20 terug) waar geen media hype over ontstaat, maar wat wel wetenschappelijk waardevol is....quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:12 schreef yvonne het volgende:
[..]
Auch!!!!
Heikel punt meneer, of mevrouw
Wetenschappelijk waardevol, maar politiek niet wenselijk dus verdwijnt het in een archief.quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:16 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Sja, dat zijn nu gedegen wetenschappelijke onderzoeken (Het was een engels onderzoek van een jaar of 20 terug) waar geen media hype over ontstaat, maar wat wel wetenschappelijk waardevol is....
Jep, zoals ook niet iedereen weet dat er meer nederlanders aan het oostfront vochten dan dat er in het verzet zaten..quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:14 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
En als je dat soort dingen maar lang genoeg taboe laat zijn, dan is er geen andere versie meer en wordt het als "geschiedenis" bestempeld...
En of je als geschiedschrijver tot de overwinnaar behoorde of tot de overwonnene, ik verdiep me heel erg in WO1 bv en het verschil in geschiedschrijving hedentendage nog is bizar te noemen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:19 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Jep, zoals ook niet iedereen weet dat er meer nederlanders aan het oostfront vochten dan dat er in het verzet zaten..
Maar goed, geschiedenis is niet wat er gebeurt is, maar wat de geschiedschrijvers vinden dat wij moeten weten, niet?
Ik weet niet of dat in WO2 nog werd gedaan, maar een oorlogsverklaring is tegenwoordig niet meer nodig en wordt meestal ook niet meer uitgevaardigd. Zelfs de term oorlog is al in verval, tegenwoordig wordt veelal gesproken van gewapende conflicten.quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
nee als iemand een land de oorlog verklaart en dat heeft hitler nooit gedaan.
Ja, als je de verhalen mag geloven was Nederland één groot verzetsbolwerkquote:Op donderdag 5 mei 2005 12:19 schreef LibertarianX het volgende:
Jep, zoals ook niet iedereen weet dat er meer nederlanders aan het oostfront vochten dan dat er in het verzet zaten..
inderdaad, want dat willen we niet weten.quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:19 schreef yvonne het volgende:
[..]
Wetenschappelijk waardevol, maar politiek niet wenselijk dus verdwijnt het in een archief.
En iedereen had een joodse familie op zolder...quote:Op donderdag 5 mei 2005 12:23 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ja, als je de verhalen mag geloven was Nederland één groot verzetsbolwerk![]()
en natuurlijk de geallieerde bommen op dresden wat ook nog steeds taboe isquote:Op donderdag 5 mei 2005 12:24 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
En iedereen had een joodse familie op zolder...
Zo niet in de kelder. En anders was er toch minstens één exemplaar van Trouw in het fietsframe verstoptquote:Op donderdag 5 mei 2005 12:24 schreef LibertarianX het volgende:
En iedereen had een joodse familie op zolder...
Overigens is van Heutsz wel van een andere orde. Het gaat slechts om één persoon, de gebeurtenis vond langer geleden plaats en bovendien aan de andere kant van de wereld. De binding is daardoor veel minder.quote:Op donderdag 5 mei 2005 13:15 schreef Dementor het volgende:
http://home.iae.nl/users/arcengel/NedIndie/heutsz.htm
"Bestuursbemoeienissen belangrijk uitgebreid" is natuurlijk een fantastische manier om te zeggen dat de halve bevolking is uitgemoord.quote:Pas in 1942 had het KNIL te maken met de eerste vijand van buiten de archipel, tot die tijd werden akties, excursies genoemd, tegen de bewoners van de archipel gevoerd, waarbij een groot aantal eufemismen werden gebruikt :
1894 : De radja van Lombok wordt 'tot rede gebracht'
1896 : In Atjeh wordt met 'de pacificatie een begin gemaakt' oftewel men achtervolgt Teuku Umar
1901 : Op Djambi 'neemt de uitbreiding van ons gezag een aanvang'
1903 : Op Korintji 'wordt met de wapens opgetreden'
1905 : Op Borneo 'wordt aan een langdurig gevecht een einde gemaakt'
1905 : Celebes 'wordt geheel onder rechtstreeks bestuur gebracht'
1906 : Op Bali 'wordt onze macht afdoende bevestigd'
1908 : Op de Aroe eilanden 'worden de grenzen van van onze bestuursbemoeienissen belangrijk uitgebreid'
1910 : Op Halma-Heira 'worden de toestanden geordend'
1912 : Op Riouw 'wordt het vorstenbestuur met enig militair vertoon afgeschaft'
Wat wil je daar in hemelsnaam mee zeggen?quote:Op donderdag 5 mei 2005 14:15 schreef DeHeldjes het volgende:
j
Waarom GEBRUIKT nein steeds de capslock voor een aantal woorden, vraag ik mij af.quote:Op donderdag 5 mei 2005 14:19 schreef nein het volgende:
[..]
Wat wil je daar in hemelsnaam mee zeggen?
T gaat erom dat iemand WEET wat Auschwitz inhoudt, je hoeft niet persé in 1942 in dat kamp te hebben gezeten om te weten wat het was en wat er gebeurde.
De mensen die daar zaten wisten nauwlijks wat er allemaal wel niet om hen heen gebeurde. Ze werden een nieuw bestaan beloofd, maar de meeste zwakkelingen werden meteen vergast en de rest werd ter werk gesteld.
Hoe kan je nu zeggen dat mensen het pas WETEN zodra ze het met eigen ogen hebben gezien? Zo kan je alles uit de geschiedenis wel gaan bagatelliseren.
Om de nadruk op bepaalde woorden te leggenquote:Op donderdag 5 mei 2005 14:21 schreef ijsmeis het volgende:
[..]
Waarom GEBRUIKT nein steeds de capslock voor een aantal woorden, vraag ik mij af.
Auschwitz propaganda?quote:
Ik heb geen idee wat Amerika is. Ik ben er nl nog geweest. En ken het alleen van boeken en tv. Als iemand mij vraagt wat Amerika is, zeg ik: geen idee. Ik ken het nl niet. Behalve van boeken en tv.quote:
Nou ja goed, ik ben er inmiddels wel geweest...quote:
Een TV? Dat ken ik niet..ja , ooit iets over gelezen in de propaganda mediaquote:Op donderdag 5 mei 2005 14:31 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik heb geen idee wat Amerika is. Ik ben er nl nog geweest. En ken het alleen van boeken en tv. Als iemand mij vraagt wat Amerika is, zeg ik: geen idee. Ik ken het nl niet. Behalve van boeken en tv.
Ik snap niet dat jij vind dat je alles maar op school moet leren.. Door af en toe een boek te lezen, discovery te kijken, de krant eens door te lezen en het nieuws kijken leer je al een hele hoop over de wereld.quote:Op donderdag 5 mei 2005 10:43 schreef Piepje het volgende:
ik vind het niet zo heel vreemd hoor.
ik hoor ook allemaal namen en dingen de laatste dagen waarvan ik geen idee heb wat het betekent enzo, zo heel veel leer je daar toch niet over op school?
naja misschien hebben we het allemaal ook wel geleerd en ben ik het gewoon weer vergeten.
Inderdaad, veel scholen komen er niet eens aan toe om hun leerlingen een beetje fatsoenlijke algemene kennis te leren.quote:Op donderdag 5 mei 2005 14:33 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Ik snap niet dat jij vind dat je alles maar op school moet leren.. Door af en toe een boek te lezen, discovery te kijken, de krant eens door te lezen en het nieuws kijken leer je al een hele hoop over de wereld.
Leren moet je ook zelf doen, niet alleen op school...
Hoorde ik laatst van een meisje toen ik vertelde dat ik Discovery kijk: " ja dag, als ik thuis ben ga ik geen dingen meer leren hoor; dat doe ik op school wel!".quote:Op donderdag 5 mei 2005 14:33 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Ik snap niet dat jij vind dat je alles maar op school moet leren.. Door af en toe een boek te lezen, discovery te kijken, de krant eens door te lezen en het nieuws kijken leer je al een hele hoop over de wereld.
Zeker eentje die bepaalde alcoholische limonade drinkt?quote:Op donderdag 5 mei 2005 14:37 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Hoorde ik laatst van een meisje toen ik vertelde dat ik Discovery kijk: " ja dag, als ik thuis ben ga ik geen dingen meer leren hoor; dat doe ik op school wel!".
Idd, dat je sommige standaard-weetjes niet weet, is dan ook echt aan je zelf te wijten. En niet aan school, of wie dan ook.quote:Op donderdag 5 mei 2005 14:41 schreef vdo28 het volgende:
Het gaat niet eens om discovery....
In deze tijd dat er (mooie) interessante oorlogsfilms voor komen gaan jongeren temptation Island zien ipv een oorlogsfilms.
Al kloppen die films niet altijd, je leert er wel van!
Ik wel, user is weg.quote:Op donderdag 5 mei 2005 14:32 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Nou ja goed, ik ben er inmiddels wel geweest...
Ik heb wel een aantal opmerkelijke dingen gezien e.d..
Maar om eerlijk te zijn neem ik je post niet heel serieus...
Idd, ik ben dan ook altijd heel nieuwsgierig van aard en leer daarom veel van dingen om me heen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 14:45 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Idd, dat je sommige standaard-weetjes niet weet, is dan ook echt aan je zelf te wijten. En niet aan school, of wie dan ook.
Als je niet telkens op zoek gaat naar nieuwe kennis, wat voor persoon ben je dan? Volgens mij loop je dan de hele dag aan je pik te trekken, want veel anders blijft er niet over.
... toch wel: SMS'en naar TMF.
maar post blijft wel staan...? sorry fb duurt me ff te lang.quote:
Maar wat als je die interesse niet van thuis meekrijgt? Als je niet van leren houdt? Het haat om te lezen of educatieve programma's te kijken? Zo zijn er zat hoor. Ik ken mensen van 20 die serieus hooguit twee keer per jaar een krant inkijken. Die zelden tot nooit een boek lezen, hooguit een tijdschrift (en nee, niet de National Geographic), die niet stemmen omdat het hun niets boeit.quote:Op donderdag 5 mei 2005 14:33 schreef Jeff89 het volgende:
Ik kan eigenlijk standaart niet opschieten met mensen die absoluut geen algemene kennis hebben, daar erger ik me teveel aan....quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:05 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Idd, ik ben dan ook altijd heel nieuwsgierig van aard en leer daarom veel van dingen om me heen.
Terwijl sommige anderen standaard dingen niet eens weten![]()
En je hoeft van mij niet superintelligent te zijn maar toch, natuurlijk beoordeel ik mensen ook niet om het feit dat ze een lack aan algemene kennis hebben het gaat er tenslotte om of je met elkaar kunt opschieten....
Oh ik ben het er zeker mee eens dat men op school meer geleert moet worden, maar ik vind ook dat jongeren moeten worden aangespoort ZELF dingen te leren.quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:08 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Maar wat als je die interesse niet van thuis meekrijgt? Als je niet van leren houdt? Het haat om te lezen of educatieve programma's te kijken? Zo zijn er zat hoor. Ik ken mensen van 20 die serieus hooguit twee keer per jaar een krant inkijken. Die zelden tot nooit een boek lezen, hooguit een tijdschrift (en nee, niet de National Geographic), die niet stemmen omdat het hun niets boeit.
Hoe geef je die mensen iets mee van de wereld en de maatschappij? Juist, via school!
Duurt ff als iedereen zo'n post quotequote:Op donderdag 5 mei 2005 15:07 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
maar post blijft wel staan...? sorry fb duurt me ff te lang.
sorry ik ken het technisch principe niet. mea dinges.quote:
Maar hoe??? Er zijn zat leerlingen die ontzettend leergierig zijn. Nog een deel dat gewoon wel dingen opsteekt van quizzen en een beetje internetten of een boek lezen, maar een groot deel dat gewoon bijna niets leert. En het niet wil leren. Omdat ze niet goed zijn in leren en die dag school al genoeg voor ze is. Dan willen ze inhoudsloos ontspannen. En het interesseert ze ook niet of ze iets van de wereld weten. Dat is te ver van hun bed.quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:10 schreef Jeff89 het volgende:
Oh ik ben het er zeker mee eens dat men op school meer geleert moet worden, maar ik vind ook dat jongeren moeten worden aangespoort ZELF dingen te leren.
Om normaal in de maatschappij te functioneren vind ik dat je toch wel enig benul moet hebben van wat er gebeurt in die maatschappij...
helemaal gelijk, maar aangezien ts het in klb zet leek het me toch wel even reden om hierover te kunnen klagen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:13 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Maar hoe??? Er zijn zat leerlingen die ontzettend leergierig zijn. Nog een deel dat gewoon wel dingen opsteekt van quizzen en een beetje internetten of een boek lezen, maar een groot deel dat gewoon bijna niets leert. En het niet wil leren. Omdat ze niet goed zijn in leren en die dag school al genoeg voor ze is. Dan willen ze inhoudsloos ontspannen. En het interesseert ze ook niet of ze iets van de wereld weten. Dat is te ver van hun bed.
Niet erg, maar sommige basisdingen behoor je gewoon te weten. En als je die niet op school leert, waar halen die mensen dan hun kennis vandaan?
Spelling vind ik ook belangrijk...quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:10 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Oh ik ben het er zeker mee eens dat men op school meer geleert moet worden, maar ik vind ook dat jongeren moeten worden aangespoort ZELF dingen te leren.
Om normaal in de maatschappij te functioneren vind ik dat je toch wel enig benul moet hebben van wat er gebeurt in die maatschappij...
Met opschieten bedoel ik dan ook op oppervlakkige basis.quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:08 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Ik kan eigenlijk standaart niet opschieten met mensen die absoluut geen algemene kennis hebben, daar erger ik me teveel aan....
Ontzettende tofferdquote:Op donderdag 5 mei 2005 15:15 schreef ScienceFriction het volgende:
[..]
Spelling vind ik ook belangrijk...
Dat is niet eens erg....quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:18 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Ontzettende tofferd.
[on-topic] Weet je wat het frapante is: doordat leerlingen buiten school steeds minder aan zelfkennis gaan doen, wordt zo'n holocaust op den duur vergeten. Ik hou m'n hart vast hoe de dodenherdenking er over 50 jaar uitziet (mocht die nog bestaan). " De Duitsers hadden toch gewonnen? ".
Om eerlijk te zijn, heb ik echt geen idee hoe je dat soort mensen moet aanpakken... Dit klinkt misschien heel laf, maar ik vind persoonlijk dat dat meer de zaak is van de regering...quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:13 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Maar hoe??? Er zijn zat leerlingen die ontzettend leergierig zijn. Nog een deel dat gewoon wel dingen opsteekt van quizzen en een beetje internetten of een boek lezen, maar een groot deel dat gewoon bijna niets leert. En het niet wil leren. Omdat ze niet goed zijn in leren en die dag school al genoeg voor ze is. Dan willen ze inhoudsloos ontspannen. En het interesseert ze ook niet of ze iets van de wereld weten. Dat is te ver van hun bed.
Niet erg, maar sommige basisdingen behoor je gewoon te weten. En als je die niet op school leert, waar halen die mensen dan hun kennis vandaan?
Ik vind eigenlijk dat er teveel aandacht aan word besteed (ik word hiervoor toch niet gebanned he?).quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:18 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Ontzettende tofferd.
[on-topic] Weet je wat het frapante is: doordat leerlingen buiten school steeds minder aan zelfkennis gaan doen, wordt zo'n holocaust op den duur vergeten. Ik hou m'n hart vast hoe de dodenherdenking er over 50 jaar uitziet (mocht die nog bestaan). " De Duitsers hadden toch gewonnen? ".
Juist. De woorden " dit nooit meer", is natuurlijk een krachtige term, maar ik weet zeker dat WOIII eraan komt zodra we WOII vergeten zijn. Het is een feit dat de geschiedenis zich herhaald, en dat Nederland nu al 60 jaar lang geen gewapend conflict van enige omvang heeft, is een wonder te noemen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:21 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Dat is niet eens erg....
Het ergste is dat mensen vergeten hoe veel angst en pijn een oorlog veroorzaakt.
Oorlogen lossen nooit wat op maar brengen alleen maar ellende...
Dat moeten ze weten!!
Misschien denk ik te negatief, maar ik denk dat bepaalde mensen gewoon niet te motiveren zijn. Die hebben hun leventje, hun baantje, blijven tot hun dood in hetzelfde dorp of dezelfde wijk wonen en hebben geen enkele behoefte om iets (extra's) te weten van Nederland en de wereld. En op zich is dat helemaal niet slecht. Die mensen zijn zo tevreden, prima dusquote:Op donderdag 5 mei 2005 15:21 schreef Jeff89 het volgende:
Om eerlijk te zijn, heb ik echt geen idee hoe je dat soort mensen moet aanpakken... Dit klinkt misschien heel laf, maar ik vind persoonlijk dat dat meer de zaak is van de regering...
Ik weet niet hoe je dat soort mensen kan motiveren, echt niet... Misschien de CKV lessen uitgebreider maken (Ik weet niet of ze tot de verplichte vakken behoren, zo niet, wel doen) en aardrijkskunde en geschiedenis ook. Maar dan loop je weer tegen andere problemen aan, dat weet ik.
Moeilijke kwestie wel.
Gebeurd ook: wereld AIDS dag, grootse inzamelingsacties voor b.v. Darfur, en in ieder reclameblok wordt je doodgebombardeerd -terecht of niet- met IFAW/WNF reclames.quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:24 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Ik vind eigenlijk dat er teveel aandacht aan word besteed (ik word hiervoor toch niet gebanned he?).
In die 60 jaar dat het geleden is, zijn er miljoenen, zoniet miljarden doden gevallen door AIDS, honger, andere oorlogen, onderdrukking en andere onmenselijke zaken, daar moet OOK aandacht aan worden besteed vind ik.
De holocaust is ook niet de enige genocide die heeft plaatsgevonden...
Hmm, ik weet ook niet wie Van Heutsz is, even googlen. Dat zouden meer mensen overigens moeten doen, als ze iets zien wat ze niet kennen jezel er even in verdiepen, al doe je alleen maar wat oppervlakkige kennis op...quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:25 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Misschien denk ik te negatief, maar ik denk dat bepaalde mensen gewoon niet te motiveren zijn. Die hebben hun leventje, hun baantje, blijven tot hun dood in hetzelfde dorp of dezelfde wijk wonen en hebben geen enkele behoefte om iets (extra's) te weten van Nederland en de wereld. En op zich is dat helemaal niet slecht. Die mensen zijn zo tevreden, prima dus![]()
Maar sommige dingen behoren ook zij te weten. Dingen die geen terugslag hebben op hun onmiddellijke omgeving, maar wel belangrijk zijn. Weten wie Van Heutsz is valt daar niet onder, weten wat de Tweede Oorlog was wel. En aangezien deze mensen uit zichzelf weinig zullen leren, moet je dat op school behandelen.
Helaas zijn dat dan wel vaak diegene die heel gevoelig zijn voor propaganda....quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:25 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Misschien denk ik te negatief, maar ik denk dat bepaalde mensen gewoon niet te motiveren zijn. Die hebben hun leventje, hun baantje, blijven tot hun dood in hetzelfde dorp of dezelfde wijk wonen en hebben geen enkele behoefte om iets (extra's) te weten van Nederland en de wereld.
Ponerende stelling: zijn die mensen waar je het ook over hebt, de mensen die het makkelijkste te mennen (en-slaven, hoe je het wil noemenquote:Op donderdag 5 mei 2005 15:25 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Misschien denk ik te negatief, maar ik denk dat bepaalde mensen gewoon niet te motiveren zijn. Die hebben hun leventje, hun baantje, blijven tot hun dood in hetzelfde dorp of dezelfde wijk wonen en hebben geen enkele behoefte om iets (extra's) te weten van Nederland en de wereld. En op zich is dat helemaal niet slecht. Die mensen zijn zo tevreden, prima dus![]()
Juist, daar doel ik op. Ik ben het namelijk met je eens.quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:29 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Helaas zijn dat dan wel vaak diegene die heel gevoelig zijn voor propaganda....
En ook de "gevaarlijksten" in oorlogen aangezien ze gewoon doen wat gezegd word....
Met WOII kunnen we relateren...quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:24 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Ik vind eigenlijk dat er teveel aandacht aan word besteed (ik word hiervoor toch niet gebanned he?).
In die 60 jaar dat het geleden is, zijn er miljoenen, zoniet miljarden doden gevallen door AIDS, honger,
Aids is misschien en slecht voorbeeld, maar de rest vind ik persoonlijk zeer ernstig..quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:30 schreef vdo28 het volgende:
[..]
Met WOII kunnen we relateren...
De ver van onze bedshow vaak niet..
Btw is aids een ziekte en de holocaust iets wat we zelf gecreeerd hebben...
DUS moet je er voor zorgen dat zij op school iets leren zodat ze hier weerstand aan kunnen bieden.quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:29 schreef vdo28 het volgende:
Helaas zijn dat dan wel vaak diegene die heel gevoelig zijn voor propaganda....
En ook de "gevaarlijksten" in oorlogen aangezien ze gewoon doen wat gezegd word....
In 2 VWO? Dan was je dus een jaar of 13/14...quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:32 schreef Heliospan het volgende:
Mij is het in 2VWO anders prima uitgelegd. En dat was 1999 ofzo.
-edit-
ik miste de laatste drie pagina's. Nevermind.
Precies ja!quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:35 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
DUS moet je er voor zorgen dat zij op school iets leren zodat ze hier weerstand aan kunnen bieden.
Juistem!quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:51 schreef LibertarianX het volgende:
Trouwens erg slap om alleen de school de schuld te geven, kinderen opvoeden en wereld wijs maken is in de eerste plaats taak van de ouders.
Die kinderen waar we het nu over hebben, die krijgen natuurlijk ook een keertje kinderenquote:Op donderdag 5 mei 2005 15:54 schreef yvonne het volgende:
Juistem!
Daar verbaas ik me over, dat de onkunde eigenlijk totaal is.
Ze krijgen van huis uit OOK niets mee.
Ja, ouders hangen voor RTL en het gros van de mensen zijn meer geintresseerd in Big Brother dan in wat anders.quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:54 schreef yvonne het volgende:
[..]
Juistem!
Daar verbaas ik me over, dat de onkunde eigenlijk totaal is.
Behalve zakgeld om zich af te tanken en de pil om zich doormidden te laten neuken.quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:54 schreef yvonne het volgende:
Mijn vader en moeder hebben me vanalles geleerd, als ik het nieuws keek, en ik vroeg wat oorlog was legde ze me uit dat dat heel erg was. Mn moeder heeft me min of meer Engels geleerd toen ik steeds vroeg wat woorden betekende als ik films keek of computerspelletjes keek, en ik praat tegenwoordig nog steeds met mn vader over de dingen des levens....quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:01 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Ja, ouders hangen voor RTL en het gros van de mensen zijn meer geintresseerd in Big Brother dan in wat anders.
Was vroeger niet veel anders hoor, mijn vader nam mij op vakantie mee, en liet ons romeinse ruines zien, vertelde over stoomtreinen, en liet ons zien hoe dingen werkten. Als ie dan voorlas uit asterix dan wist je waar het over ging. We gingen bunkers in, en leerden kompas lezen.
Maar zeg eens eerlijk, hoeveel papa´s doen dat?
Meeste hebben het alleen maar over voetbal enzo.
Ach... Wij worden teminste oppervlakkig MET de pil...quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:01 schreef Lithion het volgende:
[..]
Behalve zakgeld om zich af te tanken en de pil om zich doormidden te laten neuken.
Nederland is bezig om, na de VS, de meest oppervlakkige generatie aan kutjeugd ter wereld op te voeden. Dat belooft nog wat voor de toekomst.
Ach, dat was vroeger niet anders. Gros van mijn klasgenootjes van de lagere school kwam ook niet verder dan friet.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:01 schreef Lithion het volgende:
[..]
Behalve zakgeld om zich af te tanken en de pil om zich doormidden te laten neuken.
Nederland is bezig om, na de VS, de meest oppervlakkige generatie aan kutjeugd ter wereld op te voeden. Dat belooft nog wat voor de toekomst.
Dit is wel ontzettend zwart-wit natuurlijk. Net alsof iedereen die de rest van de wereld niet zo veel interesseert een rondneukende slet is met teveel breezergeld.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:01 schreef Lithion het volgende:
Ik heb het niet over de lagere school.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:04 schreef LibertarianX het volgende:
Ach, dat was vroeger niet anders. Gros van mijn klasgenootjes van de lagere school kwam ook niet verder dan friet.
Mwoa.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:04 schreef ChrisJX het volgende:
Dit is wel ontzettend zwart-wit natuurlijk. Net alsof iedereen die de rest van de wereld niet zo veel interesseert een rondneukende slet is met teveel breezergeld.
Dat doen we nu nogquote:Op donderdag 5 mei 2005 16:01 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Ja, ouders hangen voor RTL en het gros van de mensen zijn meer geintresseerd in Big Brother dan in wat anders.
Was vroeger niet veel anders hoor, mijn vader nam mij op vakantie mee, en liet ons romeinse ruines zien, vertelde over stoomtreinen, en liet ons zien hoe dingen werkten. Als ie dan voorlas uit asterix dan wist je waar het over ging. We gingen bunkers in, en leerden kompas lezen.
Maar zeg eens eerlijk, hoeveel papa´s doen dat?
Meeste hebben het alleen maar over voetbal enzo.
Face it yvonne, je bent ouderwetschquote:Op donderdag 5 mei 2005 16:07 schreef yvonne het volgende:
Dat doen we nu nogAls we iets zien of lezen, gaan we er ter plekke kijken.
Sja, ben opgegroei tijdens Vietnam, en toen was er nog geen jeugdjournaal.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:03 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
Mijn vader en moeder hebben me vanalles geleerd, als ik het nieuws keek, en ik vroeg wat oorlog was legde ze me uit dat dat heel erg was.
Nou, ook dat kloptquote:Op donderdag 5 mei 2005 16:11 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Face it yvonne, je bent ouderwetsch
Weet je wel hoe je kinderen voor lul staan op school? "Wat heb jij gedaan dit weekend?" "Ik ben met m'n ouders naar een middeleeuws kasteel geweest". Nou, ze liggen zo uit de groep hoor, echte ouders hangen ramptoeristje uit of gaan lekker frieten snacken terwijl ze Big Brother kijken.
Lekker je hoofd in het zand stoppen. "Er is geen ellende op de wereld want wij horen er niets over".quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:11 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Bij mijn vriendje thuis lazen ze geen krant zover ik weet, en keek men alleen maar de tros.
Hmm.. really? Ik ben vroeger best vaak met m'n ouders naar kastelen geweest. Als kind vind je ridders cool. Ben op school daar nooit mee uitgelachen.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:11 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Face it yvonne, je bent ouderwetsch
Weet je wel hoe je kinderen voor lul staan op school? "Wat heb jij gedaan dit weekend?" "Ik ben met m'n ouders naar een middeleeuws kasteel geweest". Nou, ze liggen zo uit de groep hoor, echte ouders hangen ramptoeristje uit of gaan lekker frieten snacken terwijl ze Big Brother kijken.
Nou ik vind de programma's van de TROS anders een en al ellendequote:Op donderdag 5 mei 2005 16:18 schreef QyRoZ het volgende:
[..]
Lekker je hoofd in het zand stoppen. "Er is geen ellende op de wereld want wij horen er niets over".
quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:06 schreef fratsman het volgende:
Nee, ff serieus, waarom besteedt het ministerie van Onderwijs totaal geen aandacht aan (vaderlandse) geschiedenis? Waarom is bijvoorbeeld het husselen met schoolsoorten belangrijker, ipv zich bezig te houden met de stof die een kind leert?
Omdat het een of andere stelletje idioten met een veel te hoog salaris van het Ministerie van OCW bedacht hadden dat er een slechte aansluiting was bij HBO en WO. Daar was onderwijs veel te vrijblijvend, waardoor veel studenten hun opleiding niet afmaakten. In plaats van dát onderwijs aan te pakken, maakten ze het middelbare onderwijs dan maar net zo vrijblijvend: tadaa, de Tweede Fase werd geboren.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:58 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Maar wáárom vinden we in Nederland parate kennis niet belangrijk
Nou, dan staan ze maar voor lul op school en dan liggen ze er maar uit in de groep.quote:
Het grappige is, die "outcasts" krijgen het later wel vaak voor het zeggen. Denk maar aan b.v. JP Balkenede, dat lijkt me echt zo'n mannetje die vroeger op school gepest werd. (nu even niet politiek inhoudelijk op JP ingaan, ik noemde maar even een voorbeeldquote:Op donderdag 5 mei 2005 16:22 schreef OllieA het volgende:
[..]
Nou, dan staan ze maar voor lul op school en dan liggen ze er maar uit in de groep.
Dat is beter dan aansluiting te vinden bij een stelletje randdebielen.
Uhm... mag ik op deze manier even kenbaar maken dat mijn post ironisch bedoeld was?quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:19 schreef MarkzMan_X het volgende:
Hmm.. really? Ik ben vroeger best vaak met m'n ouders naar kastelen geweest. Als kind vind je ridders cool. Ben op school daar nooit mee uitgelachen.
Ook wanneer ze het niet voor het zeggen krijgen, hebben ze in elk geval een zootje kennis en cultuur meegekregen die niemand ze meer afpakt.quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:28 schreef MarkzMan_X het volgende:
[..]
Het grappige is, die "outcasts" krijgen het later wel vaak voor het zeggen. Denk maar aan b.v. JP Balkenede, dat lijkt me echt zo'n mannetje die vroeger op school gepest werd. (nu even niet politiek inhoudelijk op JP ingaan, ik noemde maar even een voorbeeld).
Maw: je kinderen later proeven van cultuur en geschiedenis, door b.v. te vertellen over Auschwitz, is helemaal niet verkeerd, ook al wijkt dat af van de heersende Big Brother-cultuur.
Te laat, ik ben een droogkloot die geen ironie kentquote:Op donderdag 5 mei 2005 16:30 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Uhm... mag ik op deze manier even kenbaar maken dat mijn post ironisch bedoeld was?
Op de basisschool ook wel. Maar inderdaad, oppervlakkig. De echte omvang word je dan totaal niet duidelijk gemaakt. Ik betwijfel wel of dat echt nodig is voor zulke jongen kinderen. Door veel boeken lezen heb ik mezelf ook een hoop geleerd, maar ik kreeg het pas écht door toen ik op het voortgezet onderwijs zat. En ik vind dat niet té laat.quote:Op donderdag 5 mei 2005 15:35 schreef Jeff89 het volgende:
[..]
In 2 VWO? Dan was je dus een jaar of 13/14...
Wij leerden op de basisschool al oppervlakkig over WOII, en wat er toen gebeurde. Ook mn ouders hebben me het een en ander uitgelegt hierover...
Boeken lezen is echt iets wat niemand meer doet.. Alleen als het verplicht is op je lijst, weinig jongeren van 13/20 zullen gewoon eens een boek pakken omdat ze lezen leuk vinden.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:23 schreef Heliospan het volgende:
[..]
Op de basisschool ook wel. Maar inderdaad, oppervlakkig. De echte omvang word je dan totaal niet duidelijk gemaakt. Ik betwijfel wel of dat echt nodig is voor zulke jongen kinderen. Door veel boeken lezen heb ik mezelf ook een hoop geleerd, maar ik kreeg het pas écht door toen ik op het voortgezet onderwijs zat. En ik vind dat niet té laat.
als jij maar nooit denkt dat het beroep van mensen bepalend is voor hun intelligentie of interesses.quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
ach mijn vader heeft altijd een grote interesse gehad voor de wereld en weet veel terwijl hij toch maar timmerman is.
wij gingen ook naar de efteling maar ook naar het archeon, musea niet zoveel want dat vond iedereen saai op een paar na
nee maar meer scholing geeft meestal een grotetere algemene ontwikkelingquote:Op donderdag 5 mei 2005 19:51 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
als jij maar nooit denkt dat het beroep van mensen bepalend is voor hun intelligentie of interesses.
me2, behalve dat laatste.quote:Op donderdag 5 mei 2005 10:21 schreef ijsmeis het volgende:
Zó heel erg gek is dat niet.
Ik ben nu 17 en in de tijd van dat ik nog op de middelbare school zat heb ik geen enkele les over de oorlogen gehad.
Ook niet over de 2e wereldoorlog.
Dus tja.
Ik weet btw wel wat het is, maar dat komt meer omdat ik het zelf nogal interessant vind.
mijn leeslust was totaal bedorven doordat ik juist verplicht moest lezen. (hoewel ik tegenwoordig weer steeds meer lees.)quote:Op donderdag 5 mei 2005 19:45 schreef Jeff89 het volgende:
Boeken lezen is echt iets wat niemand meer doet.. Alleen als het verplicht is op je lijst, weinig jongeren van 13/20 zullen gewoon eens een boek pakken omdat ze lezen leuk vinden.
1 keer.. maar wel leuk bedachtquote:Op donderdag 5 mei 2005 01:03 schreef sooty het volgende:
[..]
Een witch is een heks. Een auswitch zal dus wel een heks zijn die vertelt dat het over is. Een voormalig vriendinnetje dus vermoedelijk. NEIN is neen, of zoals de engelsen het vertalen NINE; Dat wil zeggen: Negen (9).
Ik vermoed dat TS negen maal is afgewezen en niet weet hoe het verder moet.
ik heb anders 3 uur per week ges.quote:Op donderdag 5 mei 2005 10:43 schreef fratsman het volgende:
De lessen geschiedenis op middelbare scholen liggen zowiezo ver onder de maat. 1 uurtje per week is volgens mij de norm. En dan zetten ze 9 van de 10 keer ook nog van die incompetente leraren in die zelf de stof niet uit elkaar kunnen houden.
in dit geval niet neequote:
wist ik dus voor die film ook nietquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:04 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Welnee joh. Kennis wordt in Nederland niet belangrijk geacht. Als je maar weet hoe je moet opzoeken wie Toetanchamon of Mengele was, is het goed
Overigens was de eerste keer dat ik van Mengele hoorde ook pas toen ik het boek 'Boys from Brazil' las. Dat zal in de vierde zijn geweest
zat ik ook op..quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:08 schreef yvonne het volgende:
[..]
Van school uit??
Redelijk, ze zit op de Vrije School en ik moet zeggen dat die heel veel aan geschiedenis doen.
Verder krijgt ze van huis uit veel mee
En weet natuurlijk alles van WO1
de opvolger van de Uggsquote:Op woensdag 4 mei 2005 23:50 schreef Lexie het volgende:
Is dat niet die nieuwe schoen?
idd, voordat we verplicht moesten lezen las ik heel veel, toen niet meer, en nu lees ik wel weer, niet zo veel als vroeger meer, maar het wordt steeds meer.quote:Op donderdag 5 mei 2005 21:26 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
mijn leeslust was totaal bedorven doordat ik juist verplicht moest lezen. (hoewel ik tegenwoordig weer steeds meer lees.)
Moreover.... Ik kom er weleens.quote:Op donderdag 5 mei 2005 11:39 schreef alwaysthebest het volgende:
[..]
Maar je kunt natuurlijk ook niet alles weten (hoeveel mensen weten Swaziland nou te liggen).
quote:
Sterker nog, steeds meer is het de verwachting van ouders dat scholen hun kinderen opvoeden. Deze verwachting wordt te meer gesterkt door de politiek die steeds verder gaat met het afschaffen van eigen verantwoording. The Nanny state. Walgelijk.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 09:24 schreef nokwanda het volgende:
Feit is wel dat veel ouders het aan de school alleen over laten om hun kinderen kennis bij te brengen. Dat is jammer.
Misschien had diegene wel net gehoord dat er iemand voor een of ander goed doel naar de Filippijnen was geweest en dat diegene had gefietst ofzo.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 09:57 schreef nokwanda het volgende:
Ooit vertelde ik iemand dat mijn tante naar de Fillipijnen ging. Zegt die kennis: Hoe gaat ze? met de bus of rijdt ze zelfDa's pas echt erg. Ik heb maar gezegd dat ze zwemmend ging.
Goh, bestaat dat?? Ik heb een kennis van me eens hartelijk uitgelachen toen ik naar Frans Guyana ging en hij dacht dat ik naar Afrika ging. Is ie misschien toch niet zo'n topografische nitwit als ik toen dacht.quote:
niet zo verbazingwekkend eigenlijkquote:Op donderdag 5 mei 2005 11:04 schreef yvonne het volgende:
O, en dit is geen verwijt naar de jeugd, maar naar jarenlange regeringen die collectief het onderwijs verneukt hebben.
Je hebtquote:Op vrijdag 6 mei 2005 11:16 schreef anneja het volgende:
[..]
Goh, bestaat dat?? Ik heb een kennis van me eens hartelijk uitgelachen toen ik naar Frans Guyana ging en hij dacht dat ik naar Afrika ging. Is ie misschien toch niet zo'n topografische nitwit als ik toen dacht.
[edit] oh, Frans Guinea is gewoon Guinee, ik begrijp het al
quote:Op vrijdag 6 mei 2005 12:50 schreef LibertarianX het volgende:
[..]
Je hebt
Frans Guiana (een franse kolonie, naast Suriname)
Guinea (ligt in afrika, en is een oude franse kolonie)
Guinea Bissau, (in afrika, een oude portugese kolonie)
En Guyana, (een oude nederlandse, daarna engelse kolonie, tegenwoordig zelfstandig, aan de andere kant van Suriname tussen Suriname en Venezuela)
Is dan ook geen wonder dat dáár verwarring over kan ontstaan, niet?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |