bronquote:Rokers met injectie van verslaving af
Zwitsers bedrijf komt met nieuw vaccin
Rokers kunnen straks ingeënt worden om van hun verslaving af te komen. Deze week is een vaccin tegen roken voor het eerst succesvol getest op mensen.
Farmaceuten zijn al langer op zoek naar een middel dat daadwerkelijk effectief werkt tegen nicotineverslaving. Nu heeft een Zwitsers biotechbedrijf een stof samengesteld die ervoor zorgt dat het lichaam antilichamen aanmaakt die zich aan nicotinedeeltjes binden. Op deze manier kan de nicotine niet meer via de longen en de bloedbaan de hersencellen binnendringen, waardoor de behoefte aan een sigaret afneemt.
Volgens de wetenschappers ontstaat de verslavingskick als de nicotine de hersenen bereikt.
Op dat moment komen er ook meteen stoffen vrij die het ontspannen gevoel en het verlangen naar roken doen ontstaan. De antirookinjectie blokkeert als het ware de weg naar de hersenen, waardoor die stoffen ook niet meer aangemaakt worden.
In Maastricht lopen op dit moment testen met een soortgelijk middel dat is ontwikkeld door Amerikaanse onderzoekers. Het Amerikaanse middel NicVAX is in ons land al positief getest op dieren.
De Zwitserse onderzoekers van het bedrijf Cytos AG maken nu bekend dat hun vaccin inmiddels bewezen positief werkt bij rookverslaafde mensen. Ruim honderd mensen is het met behulp van dit nieuwe middel gelukt om te stoppen met roken. Aan het onderzoek deden 340 rokers mee. Twee derde van deze groep heeft het vaccin toegediend gekregen en een derde kreeg een nepinjectie. Volgens de onderzoekers blijkt uit de resultaten dat het middel werkt.
Stivoro, de stichting die zich in ons land bezighoudt met antirookbeleid, is verheugd over deze nieuwe onderzoeksresultaten. "Jaarlijks proberen één miljoen Nederlanders te stoppen met roken. Slechts zeven procent houdt het ook vol. Het is dus hoog tijd dat er een middel komt dat wel effectief werkt", aldus een woordvoerder van Stivoro.
De huidige middelen als nicotinepleisters en kauwgum werken niet voldoende. "Dat komt waarschijnlijk ook doordat mensen moeite hebben met therapietrouw. Een injectie vraagt minder discipline en is mede daardoor wellicht ook effectiever", zo denkt de zegsman.
Voordat het middel op de markt komt, zijn er nog meer testen nodig. Zo moet onder meer nog duidelijk worden hoe vaak er ingeënt moet worden. Uit de eerste resultaten blijkt dat het stofje niet of nauwelijks bijwerkingen heeft. De wetenschappers verwachten dat het vaccin binnen drie jaar door de huisarts aan nicotineverslaafden kan worden voorgeschreven.
Merci, het gaat me nu toch een stuk makkelijker af dan de vorige keerquote:
ik. En al na de eerste dag.quote:Op maandag 16 mei 2005 00:04 schreef Hedonist het volgende:
'Stoppen met roken?': je rookt of je rookt niet. Er mee stoppen is een besluit, wat op zich zelf tamelijk definitief is. Elke andere poging is bij voorbaad gedoemd te mislukken. Zolang je je zelf als roker beschouwd die nu gestopt is, is het een kwestie van tijd. En je steekt er weer een op...
Ik vraag me af, van de lijst, wie beschouwd zich na het uitmaken van de laatste sigaret als een 'niet roker'?
* Lintje aanvraagt *quote:Op vrijdag 27 mei 2005 00:22 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
ik. En al na de eerste dag.
En ja dat meen ik. Ik durf te wedden dat dat voor veel meer mensen zo is maar ze vinden het makkerlijk om te zeggen van niet omdat het gevoel om er ooit, vroeg of laat, nog één op te steken toch wel heel aantrekkelijk is.
En dat stoppen met roken moet nu ook weer niet zo over het paard getild worden. Tuurlijk, leuk als het je lukt, maar tis niets om trots op te zijn hoor; andere mensen die niet aan roken beginnen krijgen niet eens de kans om te patsen met een stoppoging.
Sommigen zouden zichzelf eens moeten afvragen voor wie ze nu stoppen.
ps. Ben zelf ook succesvol gestopt met roken dus ik weet waar ik het over heb![]()
Herkenbaar. Hou vol, hoor, het is anders zo zonde...!quote:Op donderdag 26 mei 2005 23:54 schreef Duderinnetje het volgende:
Sorry, maar het moet weer even:
I quit smoking since three months, two weeks, 13 hours, 49 minutes and 44 seconds. 3107 cigarettes not smoked, saving ¤ 613,44. Life saved: 1 week, 3 days, 18 hours, 55 minutes.
En ik geloof dat ik nu weer in de moeilijkste periode zit (bij mij is dat bij elke stoppoging pas na een maand of twee/drie). Maar deze keer ben ik wel écht vastberaden het vol te houden en wil ik dat ook echt dolgraag, terwijl ik bij eerdere pogingen stiekem zat te hopen dat ik het níet vol zou houden. Rare kronkels kan het brein maken.
Ik ben wél trots op mezelf!quote:Op vrijdag 27 mei 2005 00:22 schreef Off-ShoRe het volgende:
[..]
ik. En al na de eerste dag.
En ja dat meen ik. Ik durf te wedden dat dat voor veel meer mensen zo is maar ze vinden het makkerlijk om te zeggen van niet omdat het gevoel om er ooit, vroeg of laat, nog één op te steken toch wel heel aantrekkelijk is.
En dat stoppen met roken moet nu ook weer niet zo over het paard getild worden. Tuurlijk, leuk als het je lukt, maar tis niets om trots op te zijn hoor; andere mensen die niet aan roken beginnen krijgen niet eens de kans om te patsen met een stoppoging.
Sommigen zouden zichzelf eens moeten afvragen voor wie ze nu stoppen.
ps. Ben zelf ook succesvol gestopt met roken dus ik weet waar ik het over heb![]()
quote:Op vrijdag 27 mei 2005 09:14 schreef Herkauwer het volgende:Even melden
One month, two weeks, one day, 15 hours, 8 minutes and 17 seconds. 912 cigarettes not smoked, saving ¤ 167,56. Life saved: 3 days, 4 hours, 0 minutes.
Ik ook op mezelf en op iedereen hier!quote:
Goed zo, je zult langzamerhand gaan merken dat je niet zo vaak meer denkt aan een peuk.quote:Op maandag 23 mei 2005 13:27 schreef Frollo het volgende:
Ff update:
Two months, two days, 5 hours, 27 minutes and 23 seconds. 1580 cigarettes not smoked, saving ¤ 175,52. Life saved: 5 days, 11 hours, 40 minutes.
En het gaat nog steeds hartstikke goed!
Nou, de afgelopen weken nauwelijks nee, maar toevallig vandaag weer een paar keerquote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:11 schreef Vallon het volgende:
Goed zo, je zult langzamerhand gaan merken dat je niet zo vaak meer denkt aan een peuk.
Nope, ik rookte shag, dus het bedrag klopt wel.quote:Denk alelen, FF exact zijn, dat je met 1500 sigaretten; ¤ 275,- ipv ¤175,- heb bespaard.
In principe, ben als voormalig roker, een ex-roker. Een niet-roker, is in mijn optiek nooit een (ware) roker geweest.quote:
Yes, accoord. Wanneer je gerookt heb en daar genotvol aan verslaafd bent geweest zal het weer gaan roken altijd op de loer liggen. Dat weet je dus je moet je dat goed realiseren en conform handelen.quote:En ja dat meen ik. Ik durf te wedden dat dat voor veel meer mensen zo is maar ze vinden het makkerlijk om te zeggen van niet omdat het gevoel om er ooit, vroeg of laat, nog één op te steken toch wel heel aantrekkelijk is.
Stoppen als zware roker, is beslist een zware inspanning. In elke fase van het stoppen moet je jezelf dwingen te overwinnen. Ieder stap en stadium is dus een mijlpaal waar je absoluut trots op mag zijn.quote:En dat stoppen met roken moet nu ook weer niet zo over het paard getild worden. Tuurlijk, leuk als het je lukt, maar tis niets om trots op te zijn hoor; andere mensen die niet aan roken beginnen krijgen niet eens de kans om te patsen met een stoppoging.
Voor jezelf stoppen omdat je dat bewust wilt is denk ik de enige manier. Wanneer je stopt voor een ander, zal je vroeg of laat dit gaan mis/gebruiken om iets af te dwingen. Zo van: "Schat, ik ben voor jou gestopt dus mag ik......"quote:Sommigen zouden zichzelf eens moeten afvragen voor wie ze nu stoppen.
En wij, iig ik, op jouquote:
Als niet roker gelukkig, omdat ik nu zo lang gestopt ben. In zo'n situatie begin ik er ook niet meer mee. Je moet het wel nog steeds een vieze gewoonte vinden denk ikquote:Op vrijdag 13 mei 2005 09:12 schreef Frollo het volgende:
[..]
Geweldig!
Maar wat ik me nou afvraag hè, zie jij jezelf na zo'n tijd als ex-roker of als niet-roker?
En moet je nog steeds op je hoede zijn? Als bijvoorbeeld nu je relatie uit zou gaan (ik noem maar iets heel naars), hoe groot is dan kans dat je meteen weer naar de sigarenboer rent?
Ik bedoelde: vanaf de dag dat ik stopte voelde ik mij een niet-roker. Mja ex-roker net zo goed natuurlijkquote:Op vrijdag 27 mei 2005 16:28 schreef Vallon het volgende:
[..]
In principe, ben als voormalig roker, een ex-roker. Een niet-roker, is in mijn optiek nooit een (ware) roker geweest.
[..]
Volgens mij kennen topics geen gevoelens hoorquote:Op zondag 29 mei 2005 21:24 schreef Off-ShoRe het volgende:
btw ik bedoelde niet het topic daarmee te beledigen![]()
Welkomquote:Op maandag 30 mei 2005 11:19 schreef Maestrov het volgende:
One day, 10 hours, 22 minutes and 46 seconds. 27 cigarettes not smoked, saving $5.44. Life saved: 2 hours, 15 minutes.
en tvp.
Jaaaaa.... heel blijquote:Op maandag 30 mei 2005 11:32 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Toch blij dat je het hebt volgehouden??
Ik hoorde juist weer dat dat onzin is (je kan natuurlijk wachten op een dergelijk gerucht).quote:Op maandag 30 mei 2005 11:43 schreef LuQas het volgende:
[..]
En rookt tegenwoordig zelf ook weer een pakje per dag.![]()
Dat schijnt een urban myth te zijn.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:43 schreef LuQas het volgende:
En rookt tegenwoordig zelf ook weer een pakje per dag.![]()
Redelijk goed, ben ervaren op het gebied van stoppen (en beginnen)quote:Op maandag 30 mei 2005 11:20 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
WelkomSucces ermee, hoe gaat het met stoppen?
Ook omdat ie voor hij stopte 4 pakjes rookte.quote:
Hij is de Nederlandse Alan Carr. Hij brengt het op zijn manier onder woorden, waarmee hij misschien mensen aanspreekt die zich niet aangesproken voelen door Carr.quote:Op maandag 30 mei 2005 11:49 schreef LuQas het volgende:
www.jangeurtz.nl
Dit boek heeft mij ooit voor 8 maanden laten stoppen. Enorm goed boek omdat het heel erg inspeelt op de emotionele aspecten (schuldgevoelens e.d.) rondom een rookverslaving.
Hoezo? Vind je het zo lekker dan, telkens opnieuw afkicken?quote:Op maandag 30 mei 2005 11:55 schreef Maestrov het volgende:
[..]
Redelijk goed, ben ervaren op het gebied van stoppen (en beginnen)
Wat is dat dan precies?quote:Op maandag 30 mei 2005 17:00 schreef Frollo het volgende:
Mijn vriendin is ook stoppende
Ik welquote:Op maandag 30 mei 2005 16:50 schreef dutch-mamma het volgende:
[..]
Hoezo? Vind je het zo lekker dan, telkens opnieuw afkicken?
![]()
Succesquote:Op maandag 30 mei 2005 17:18 schreef -Numlock- het volgende:
Ik ga ook stoppen met ingang van vandaag.
DIe heb ik allemaal wel eens geprobeerdquote:Op maandag 30 mei 2005 17:18 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik welIk kick er af op!
Telkens op een andere manier![]()
De ene keer lekkere plakpleisters![]()
En dan weer kauwgum![]()
Of zo'n geile sessie bij de acupuncturist![]()
En laten we het laseren niet vergeten![]()
De volgende keer wil ik eens cold turkey gaanNachtzweten
![]()
![]()
Masochist!quote:Op maandag 30 mei 2005 17:18 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik welIk kick er af op!
Telkens op een andere manier![]()
De ene keer lekkere plakpleisters![]()
En dan weer kauwgum![]()
Of zo'n geile sessie bij de acupuncturist![]()
En laten we het laseren niet vergeten![]()
De volgende keer wil ik eens cold turkey gaanNachtzweten
![]()
![]()
quote:
4 Jaar?!?!quote:Op dinsdag 7 juni 2005 16:25 schreef spookvrouw het volgende:
Vandaag op de kop af 4 jaar gestopt!
* spookvrouw is trots op haarzelf.
Goed zeg, Spookvrouw!quote:Op dinsdag 7 juni 2005 16:25 schreef spookvrouw het volgende:
Vandaag op de kop af 4 jaar gestopt!
* spookvrouw is trots op haarzelf.
Ja hoor, het gevaar is echt wel geweken. Nu zie je de rokersneuroten snel naar buiten rennen om een peuk op te steken en vooral hoeveel er gerookt wordt.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 17:28 schreef Frollo het volgende:
[..]
4 Jaar?!?!
Ik mag aannemen dat het gevaar dan wel zo'n beetje geweken is of blijft het opletten?
Ik ben 5,5 jaar gestopt. Heb soms nog wel momenten dat ik zin had in een sigaretje.quote:Op dinsdag 7 juni 2005 17:28 schreef Frollo het volgende:
[..]
4 Jaar?!?!
Ik mag aannemen dat het gevaar dan wel zo'n beetje geweken is of blijft het opletten?
Heb jij gerookt? 't is echt fok!king lekker af en toe hoor. Maar niet meer voor mijquote:Op donderdag 9 juni 2005 19:00 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Rook in je mond is lekker?
Verslavend
quote:One month, four weeks, one day, 57 minutes and 14 seconds. 1475 cigarettes not smoked, saving ¤ 270,99. Life saved: 5 days, 2 hours, 55 minutes.
Ik heb me helemaal het lazurus gerookt. Wat het 'lekker' maakt, is dat je een hunkering (verslaving) opheft. Dan heb je zoiets van: whoeee, dat is fijn.quote:Op donderdag 9 juni 2005 19:02 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Heb jij gerookt? 't is echt fok!king lekker af en toe hoor. Maar niet meer voor mij
[..]![]()
![]()
quote:Op donderdag 9 juni 2005 19:14 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik heb me helemaal het lazurus gerookt. Wat het 'lekker' maakt, is dat je een hunkering (verslaving) opheft. Dan heb je zoiets van: whoeee, dat is fijn.
Maar ik kan niet zeggen dat ik de smaak van rook op zich lekker vind hoor![]()
Herkenbaar, ik heb er ook ineens weer heel veel zin in. Gisteren sprak ik met een vriend van me erover, en ik merk wel dat het elke keer weer een soort van strijd is om NIET te gaan roken. En ik weet niet of ik dat nog 60 jaar vol ga houden.quote:Op woensdag 8 juni 2005 21:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben 5,5 jaar gestopt. Heb soms nog wel momenten dat ik zin had in een sigaretje.
En nu, out of the blue, loop ik al 2 weken te vechten. Ik wee tniet of ik het ga redden hoor...ik heb er zooon zin in
quote:Op donderdag 9 juni 2005 19:14 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik heb me helemaal het lazurus gerookt. Wat het 'lekker' maakt, is dat je een hunkering (verslaving) opheft. Dan heb je zoiets van: whoeee, dat is fijn.
Maar ik kan niet zeggen dat ik de smaak van rook op zich lekker vind hoor![]()
Nee miss_sly, het is niet lekker, je verslaving laat je denken dat het lekker is, die steekt weer even de kop op.quote:
Die Carr die heeft het allemaal wel door volgens mijquote:
quote:
quote:Op donderdag 9 juni 2005 20:13 schreef LuQas het volgende:
[..]Volgens mij heb je Allan Carr gelezen
Wat jammerquote:
Ik ben ook een keer gestopt met pillen, nou ja zuigtabletten. Ik vond het vreselijk. Elke keer als ik er een innam kreeg ik enorme last van boeren en hikken en kreeg ik enorme hartkloppingen. Dan had ik weliswaar geen zin in een sigaret, maar voelde ik me zo kut dat het nu niet echt fijn was allemaal.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 21:35 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Deze keer met pillen. Carr werkt maar één keer
Ik bedoelde Zyban-pillen. Nicotinepillen zou ik zelf niet zo snel doen. Het lijkt me zo 'uitstel van executie'. Maargoed, als het werkt voor sommigen is dat hartstikke goed natuurlijk.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 22:49 schreef LuQas het volgende:
[..]
Ik ben ook een keer gestopt met pillen, nou ja zuigtabletten. Ik vond het vreselijk. Elke keer als ik er een innam kreeg ik enorme last van boeren en hikken en kreeg ik enorme hartkloppingen. Dan had ik weliswaar geen zin in een sigaret, maar voelde ik me zo kut dat het nu niet echt fijn was allemaal.
Mijn twee meest succesvolle pogingen vooralsnog zijn gebaseerd op enkel wilskracht.![]()
Dit weekend was ik voor het eerst weer even op vakantie in Barcelona sinds ik ben gestopt en dat was wel het moeilijkste tot nu toe. Ik betrapte mezelf toch weer op de gedachte dat 'alleen roken op vakanties best kan'. Gelukkig heb ik het niet gedaan.![]()
quote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:49 schreef KonnieKipke het volgende:
[afbeelding]
Wat een gejank dit topic.
Je kan roken ook zien als een delicatesse. Zo rook ik 4-5 sigaretten per week, en dan alleen nog in het weekend na het eten of bij de whiskey.
Verslaafd? Nee! Lekker? Ja!
Hier hetzelfde, bij mij is het ook een pakje per dag of helemaal niks.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:38 schreef Duderinnetje het volgende:
[..]
Ik bedoelde Zyban-pillen. Nicotinepillen zou ik zelf niet zo snel doen. Het lijkt me zo 'uitstel van executie'. Maargoed, als het werkt voor sommigen is dat hartstikke goed natuurlijk.
En die gedachte waar je je op betrapte herken ik zeer. Wat me nu helpt is dat ik al zó vaak weer ben begonnen na 'een paar sigaretjes' dat ik nu weet dat het, bij mij althans, niet werkt. Of niet roken, óf als een schoorsteen roken is het bij mij
Nooit last gehad van 'enorme bijwerkingen' en zelfs niet van kleine bijwerkingen. Ten eerste is kritiek op een goed anti-roken-middel te verwachten door partijen die daar niet zo van gediend zijn. Ten tweede wil je niet weten welke vermeende bijwerkingen een willekeurige keeltablet heeft.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:54 schreef LuQas het volgende:
[..]
Hier hetzelfde, bij mij is het ook een pakje per dag of helemaal niks.
Hoe is die zyban bevallen? Het is toch van origine een anti-depressivum met enorme bijwerkingen enzo?
Nou wat heerlijk voor je! Ik kan het niet. Maar ik gun het je van hartequote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:49 schreef KonnieKipke het volgende:
[afbeelding]
Je kan roken ook zien als een delicatesse. Zo rook ik 4-5 sigaretten per week, en dan alleen nog in het weekend na het eten of bij de whiskey.
Knuppel, dat is precies dezelfde naiviteit die ik had voordat ik verslaafd raaktequote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:49 schreef KonnieKipke het volgende:
[afbeelding]
Ik ga zo al 7 jaar om met roken, waarvan 2 jaar een half jaar geen peuk aangeraakt.quote:Op zaterdag 11 juni 2005 23:16 schreef StarGazer het volgende:
[..]
Knuppel, dat is precies dezelfde naiviteit die ik had voordat ik verslaafd raakte![]()
Neeee!!!!!quote:Op woensdag 8 juni 2005 21:22 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik ben 5,5 jaar gestopt. Heb soms nog wel momenten dat ik zin had in een sigaretje.
En nu, out of the blue, loop ik al 2 weken te vechten. Ik wee tniet of ik het ga redden hoor...ik heb er zooon zin in
Ja. dat vind ik nou ookquote:Op zondag 12 juni 2005 01:17 schreef anoukforza het volgende:
Alle mensen die gestopt zijn zijn toppers
Vanaf volgende week doe ik met je mee!quote:Op zondag 1 mei 2005 21:46 schreef Sirr het volgende:
Ben dan wel niet zo actiefmaar vanaf morgen stop ik er ook mee...
Nog 2 peuken en dan is me pakkie op. En ik verdom het om een nieuwe te kopen.
Heb over 2 maanden een keuring voor me nieuwe beroep, en ze letten vooral op me longen (moet ook foto's laten maken) weet ik gelijk hoe het eraan toe is. Dus een mooier moment om te stoppen is er niet.
quote:Two months, two days, 5 hours, 27 minutes and 31 seconds. 1580 cigarettes not smoked, saving ¤ 290,21. Life saved: 5 days, 11 hours, 40 minutes.
quote:Op maandag 13 juni 2005 23:33 schreef Herkauwer het volgende:
Brennie en Duderinnetje pas maar op! Ik ga jullie inhalen![]()
[..]
Nice, gaat het lekker?quote:Op dinsdag 14 juni 2005 11:45 schreef Litso het volgende:
Hier ook, 12 dagen en 18 uur gestopt.
(na de examens laatste peuk gerookt)
Volwassen!quote:Op dinsdag 14 juni 2005 12:08 schreef Slarioux het volgende:
Ik heb trouwens weleens heel stoer in deze reeks aangekondigd dat ik ging stoppen. Drie dagen later begon ik weer en heb ik snel mijn posts weggepleurt en de OP aangepast
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |