prinses Louise-Marie Thérèse Charlotte Isabelle (1812-1850),. het tweede kind, was de eerste koningin van Belgie, toen ze met in het huwelijk trad met koning Leopold I.quote:Op donderdag 28 april 2005 20:03 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
hmm, ten eerste dat lijstje
waarom mis ik nummer 5 en nummer 8 in mijn bestand?
Kort na hun geboorte overleden ofzo?
Verder is Clementine getrouwd met August Ludwig Viktor van Saksen Coburg, vorst van Saksen Coburg Kohary.
Hun jongste zoon was Ferdinand, koning van Bulgarije
Dat klopt, vermeld mijn bestand inderdaad ookquote:Op donderdag 28 april 2005 20:11 schreef Nuongirl het volgende:
[..]
prinses Louise-Marie Thérèse Charlotte Isabelle (1812-1850),. het tweede kind, was de eerste koningin van Belgie, toen ze met in het huwelijk trad met koning Leopold I.
Het lollige is dat de Belgen eerst haar broer Lodewijk van Nemours tot koning hadden verkozen, maar verschillende andere landen (met name Engeland) zagen dit niet zitten, zodat uit eindelijk voor Leopold van Saksen-Coburg-Gotha is gekozen...quote:Op donderdag 28 april 2005 20:11 schreef Nuongirl het volgende:
[..]
prinses Louise-Marie Thérèse Charlotte Isabelle (1812-1850),. het tweede kind, was de eerste koningin van Belgie, toen ze met in het huwelijk trad met koning Leopold I.
De dochter zeker van Queen Victoria ?quote:Op donderdag 28 april 2005 20:20 schreef Kaensterle het volgende:
[..]
Het lollige is dat de Belgen eerst haar broer Lodewijk van Nemours tot koning hadden verkozen, maar verschillende andere landen (met name Engeland) zagen dit niet zitten, zodat uit eindelijk voor Leopold van Saksen-Coburg-Gotha is gekozen...
Deze Lodewijk was dan weer getrouwd met Victoria van Saksen-Coburg-Gotha - een gezellige incestboel daar ;-)
Mja dit heb ik uit mijn eigen gegevens. Het andere had ik op het internet gevondenquote:Op donderdag 28 april 2005 20:24 schreef TARAraboemdijee het volgende:
tnx, ga het ergens dit weekend ff bijwerken en invoeren.
Meeste staat er wel in bij mij hoor
Overigens staan hier weer 8 kinderen, terwijl je eerder 10 vermeldde
(en als ik goed kijk, missen idd nummer 5 en 8 van de vorige lijst)
Was iedereen in die tijd niet op de een of andere manier verwant aan elkaar?quote:Op donderdag 28 april 2005 20:20 schreef Kaensterle het volgende:
Het lollige is dat de Belgen eerst haar broer Lodewijk van Nemours tot koning hadden verkozen, maar verschillende andere landen (met name Engeland) zagen dit niet zitten, zodat uit eindelijk voor Leopold van Saksen-Coburg-Gotha is gekozen...
Deze Lodewijk was dan weer getrouwd met Victoria van Saksen-Coburg-Gotha - een gezellige incestboel daar ;-)
Nee deze Victoria was een dochter van Ferdinand van Saksen-Coburg-Gotha-Koháry, die weer een broer van Leopold was.... Victoria's broer was dan weer koning van Portugal (Ferdinand II).quote:Op donderdag 28 april 2005 20:22 schreef Nuongirl het volgende:
[..]
De dochter zeker van Queen Victoria ?
Vooral bij de Bourbons was het erg. Ik herinner me een geval, ik geloof nog in de 20e eeuw, van een prins wiens beide opa's broers van elkaar waren en zijn beide oma's zussen van elkaar. Bovendien waren de opa's ooms van de oma's!quote:Op donderdag 28 april 2005 20:26 schreef Natalie het volgende:
[..]
Was iedereen in die tijd niet op de een of andere manier verwant aan elkaar?
Neem Elisabeth in Beieren. Was die niet getrouwd met haar directe neef: Franz-Joseph van Oostenrijk?
Oh, en waren haar vader en moeder ook geen neef en nicht van elkaar?
Volgens mij kan dat genetisch echt niet goed gaan als je te lang zo doorgaat
Zie de vele debielen en krankzinnigen in Europese koningshuizen (vroeger althans) en nog steeds het probleem met hemofobie (waarvan Aleksej van Rusland het bekendste voorbeeld is, maar veel vorstenhuizen hebben leden met bloederziekte schijnt)quote:Op donderdag 28 april 2005 20:26 schreef Natalie het volgende:
[..]
Neem Elisabeth in Beieren. Was die niet getrouwd met haar directe neef: Franz-Joseph van Oostenrijk?
Spanje/Portugal idd ook. Dat was gewoon eng. Veel kinderen werden ook met afwijkingen geboren, als ik me niet vergis. Op een gegeven moment had men van de gewoonlijke 16 voorouders, er 4.quote:Op donderdag 28 april 2005 20:31 schreef Kaensterle het volgende:
Vooral bij de Bourbons was het erg. Ik herinner me een geval, ik geloof nog in de 20e eeuw, van een prins wiens beide opa's broers van elkaar waren en zijn beide oma's zussen van elkaar. Bovendien waren de opa's ooms van de oma's!
Koningin Victoria (alwaar het gen vandaan schijnt te komen) heeft dan ook veel afstammelingen in vele Europese vorstenhuizen. Daar zal het ook wel mee te maken hebben.quote:Op donderdag 28 april 2005 20:33 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Zie de vele debielen en krankzinnigen in Europese koningshuizen (vroeger althans) en nog steeds het probleem met hemofobie (waarvan Aleksej van Rusland het bekendste voorbeeld is, maar veel vorstenhuizen hebben leden met bloederziekte schijnt)
Robert I van Parma (huis Bourbon-Parma) had uit zijn huwelijk met Maria Pia van Bourbon-Sicilië 6 zwakzinnige kinderen en drie die in hun jonge jaren stierven. Gelukkig verwekte hij er bij haar nog drie en in zijn volgende huwelijk nog eens twaalfquote:Op donderdag 28 april 2005 20:34 schreef Natalie het volgende:
[..]
Spanje/Portugal idd ook. Dat was gewoon eng. Veel kinderen werden ook met afwijkingen geboren, als ik me niet vergis. Op een gegeven moment had men van de gewoonlijke 16 voorouders, er 4.
Nou, dat zegt wel iets over het verwantschap
Victoria was de moeder van:quote:Op donderdag 28 april 2005 20:36 schreef Natalie het volgende:
[..]
Koningin Victoria (alwaar het gen vandaan schijnt te komen) heeft dan ook veel afstammelingen in vele Europese vorstenhuizen. Daar zal het ook wel mee te maken hebben.
Jawel.quote:Op donderdag 28 april 2005 21:03 schreef sexylexy het volgende:
Haha, en dan al die manieren hoe ze van karel de grote afstammen zet je ook an het denken;);)
bourbon de parma is toch eigenlijk geen nederlandse prinselijke familie?
Nou, dit betreft de kinderen van de Nederlandse prinses Irene en haar (inmiddels ex) man prins Carlos Hugo de Bourbon de Parme.quote:Op donderdag 28 april 2005 21:05 schreef sexylexy het volgende:
Hoe zijn ze eigenlijk in Nederland terechtgekomen?
Karel Hugo, kleinzoon van Robert I van Parma, was getrouwd met Irene, zus van Beatrix. Daaruit is Margarita (en nog wat grut, Carlos en Jaime geloof ik) voortgekomen.quote:Op donderdag 28 april 2005 21:05 schreef sexylexy het volgende:
Hoe zijn ze eigenlijk in Nederland terechtgekomen?
Prins(es) van Lippe-Biesterfeld zijn alleen Beatrix en haar zussen, die de titel dus niet kunnen doorgeven. Verder heten de kinderen van prins Maurits Van Lippe-Biesterfeld van Vollenhove, maar deze zijn volgens mij officieel niet van adel (vraag me niet waarom).quote:Op donderdag 28 april 2005 21:11 schreef sexylexy het volgende:
En is von Lippe-Biesterfeld dan niet Nederlandse adel, of ligt dat er weer aan dat adel in duitsland is afgeschaft?
Ik weet 't wel.quote:Op donderdag 28 april 2005 21:14 schreef Kaensterle het volgende:
Prins(es) van Lippe-Biesterfeld zijn alleen Beatrix en haar zussen, die de titel dus niet kunnen doorgeven. Verder heten de kinderen van prins Maurits Van Lippe-Biesterfeld van Vollenhove, maar deze zijn volgens mij officieel niet van adel (vraag me niet waarom).
Ja, de 4 zonen van Margiet hebben allen een persoonlijke titel. Dit is besloten toen Margriet met Pieter trouwde. In de tweede generatie doet men eigenlijk hetzelfde. Alleen nu geen prinsestitel, maar een grafelijke.quote:Op donderdag 28 april 2005 21:50 schreef sexylexy het volgende:
omdat de vader niet van adel is, maar omdat het toch koninklijk huis of familie is toch wel een persoonlijke titel ?
Maar volgens mij zijn die graventitels wel overerfbaar. Die persoonlijke titels voor de kinderen vanM Margriet en Pieter zijn natuurlijk omdat Pieter - de vader dus - niet van adel is. Bij de huidige graven is de vader wél van adel.quote:Op vrijdag 29 april 2005 07:26 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ja, de 4 zonen van Margiet hebben allen een persoonlijke titel. Dit is besloten toen Margriet met Pieter trouwde. In de tweede generatie doet men eigenlijk hetzelfde. Alleen nu geen prinsestitel, maar een grafelijke.
Mja veel surfen op internet, je vind zoveel informatie als je veel zoekt. Een hele goede beginsite met heel veel links is deze. Mijn vader heeft een aantal boeken over het koninklijk huis waardoor ik geinteresseerd raakte, en een vriendin van mij heeft adel zo`n beetje als haar hobby gemaakt , dus ja daar wordt je dan in mee gesleurd.quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:16 schreef Oblivion het volgende:
Ik weet heel weinig van adel, maar vind het topic machtig interessant.![]()
Hoe kan je dat eigenlijk uitvinden van al die families?
Doen jullie dat met internet, of boeken?
En kijkt er wel eens iemand naar Discovery? Is een hele serie over koningshuizen geweest.
Ik heb daar een paar stukjes van gezien ja. Er werd weinig in verteld wat ik niet wist, maar het was wel leuk die oude videobeelden te zien - van de meeste personen kende ik alleen foto's.quote:Op vrijdag 29 april 2005 09:16 schreef Oblivion het volgende:
En kijkt er wel eens iemand naar Discovery? Is een hele serie over koningshuizen geweest.
Ja klopt. Maar dan geldt ook weer dat dit slecht in de mannelijke lijn erfbaar is. Gravin Luana (dochter van Prins Friso) zal die titel niet kunnen doorgeven aan har eventuele kinderen. Gravin Eloïse (dochter van Constantijn) ook niet. Maar Graaf Claus-Casimir weer wél.quote:Op vrijdag 29 april 2005 08:53 schreef Kaensterle het volgende:
Maar volgens mij zijn die graventitels wel overerfbaar. Die persoonlijke titels voor de kinderen vanM Margriet en Pieter zijn natuurlijk omdat Pieter - de vader dus - niet van adel is. Bij de huidige graven is de vader wél van adel.
Lezen, zoeken, surfen en ga zo maar doorquote:Op vrijdag 29 april 2005 09:16 schreef Oblivion het volgende:
Ik weet heel weinig van adel, maar vind het topic machtig interessant.![]()
Hoe kan je dat eigenlijk uitvinden van al die families?
Doen jullie dat met internet, of boeken?
Ik interesseer jou voor adel, jij maakt van mij een stamboomfreak. 't Gaat lekker.quote:Op vrijdag 29 april 2005 10:42 schreef Nuongirl het volgende:
Mja veel surfen op internet, je vind zoveel informatie als je veel zoekt. Een hele goede beginsite met heel veel links is deze. Mijn vader heeft een aantal boeken over het koninklijk huis waardoor ik geinteresseerd raakte, en een vriendin van mij heeft adel zo`n beetje als haar hobby gemaakt , dus ja daar wordt je dan in mee gesleurd.![]()
We gaan te veel met elkaar omquote:Op vrijdag 29 april 2005 12:05 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ik interesseer jou voor adel, jij maakt van mij een stamboomfreak. 't Gaat lekker.
Volgens mij zijn titels sowieso alleen in mannelijk lijn overerfbaar. De enige uitzondering vormen de kinderen van de koning(in), die de titels prins(es) van Oranje-Nassau, prins(es) der Nederlanden en eventueel koningin(in) der Nederlanden automatisch krijgen, ook als het staatshoofd een vrouw is. Maar misschien krijgen ook zij deze titels niet automatisch, dat weet ik eigenlijk niet eens zeker.quote:Op vrijdag 29 april 2005 11:40 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ja klopt. Maar dan geldt ook weer dat dit slecht in de mannelijke lijn erfbaar is. Gravin Luana (dochter van Prins Friso) zal die titel niet kunnen doorgeven aan har eventuele kinderen. Gravin Eloïse (dochter van Constantijn) ook niet. Maar Graaf Claus-Casimir weer wél.
Buiten het Nederlandse Koningshuis om is graaf idd een titel die erft van je vader. Bij andere titels geldt soms ook het recht van eerstgeboorte. Wat zoveel inhoud als dat niet iedereen de bepaalde titel krijgt. Vaak wordt dan het predicaat gegeven aan de anderen.
Koningin Victoria van Engeland droeg het hemofilie-gen over aan haar zoon Leopold en aan twee van haar dochters: Alice en Beatrice. Alice droeg het gen via haar dochter Alexandra, de latere tsarina van Rusland, over aan haar kleinzoon de tsarevitch Alexei. Door Beatrice kwam de ziekte in het Spaanse koningshuis terechtquote:Op donderdag 28 april 2005 20:33 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Zie de vele debielen en krankzinnigen in Europese koningshuizen (vroeger althans) en nog steeds het probleem met hemofobie (waarvan Aleksej van Rusland het bekendste voorbeeld is, maar veel vorstenhuizen hebben leden met bloederziekte schijnt)
Zie hierboven de posts over hoe het in Nederland gaat.quote:Op vrijdag 29 april 2005 15:34 schreef sexylexy het volgende:
ligt het met overerving van titels in een koninklijk huis met een koning niet heel anders? bijv. een koning krijgt 4 zonen, en die hebben dan weer zonen, dan zijn dat toch ook prinsen? net als alle achterkleinkinderen van die koning mits de titel via de mannelijke lijn is overgeerfd?
Leeft je oma nog? Broers/zussen van je overleden opa wellicht?quote:Op vrijdag 29 april 2005 15:37 schreef Triloxigen het volgende:
Mijn opa wist me te vertellen dat ons/mijn familie van adelijk bloed had..
Voordat ik eens de tijd had te vragen hoe het zat was hij overleden :|
Iemand enig idee hoe je achter dit soort zaken kan komen?
Even je antwoorden meegenomen naar het Adel in Europa topic.quote:Op vrijdag 29 april 2005 12:25 schreef Natalie het volgende:
Idd. Ja, ik wist dat Mathilde uit een zeer adellijke familie kwam waar ook prinsessen e.d. in voorkwamen. Wat dat betreft is Filip geloof ik de enige kroonprins in Europa die met een adellijke vrouw in het huwelijk is getreden.
Maar vader en broer zijn dus idd verheven tot graaf.
Natuurlijkquote:Op zaterdag 30 april 2005 15:49 schreef Natalie het volgende:
Nu Prins Rainier van Monaco overleden is en Prins Albert het bewind heeft overgenomen, maakt dat Prinses Caroline van Hannover-van Monaco dan geen troonopvolgster?
Klopt idd. Hans-Adam II heeft op 15 augustus 2004 de macht overgedragen aan zijn zoon Alois. Hij blijft echter staatshoofd.quote:Op zaterdag 30 april 2005 15:49 schreef Natalie het volgende:
Overigens had ik ongelijk bij mijn uitspraak dat Mathilde kennelijk de enige adellijke bruid was. Prinses Sophie van Bavaria, Hertogin in Bavaria (kleindochter van de laatste koning van Bavaria) is natuurlijk ook van adel, en niet zo'n klein beetje ook!
Hoewel ik geloof dat haar man Alois nu het bewind voert over Liechtenstein, maar hij is nog niet officieel staatshoofd tot de dood van zijn vader, zover ik begreep.
Beieren heet dat hè...quote:Op zaterdag 30 april 2005 15:49 schreef Natalie het volgende:
Overigens had ik ongelijk bij mijn uitspraak dat Mathilde kennelijk de enige adellijke bruid was. Prinses Sophie van Bavaria, Hertogin in Bavaria (kleindochter van de laatste koning van Bavaria) is natuurlijk ook van adel, en niet zo'n klein beetje ook!
Griebels, ik ben zó gewend aan al die Engelse benamingen dat ik het helemaal vergeet te vertalen.quote:
Hoofd van het huis van Hannover.quote:Op zaterdag 30 april 2005 17:22 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Overigens is Caroline van Monaco ook getrouwd met een adelijk iemand, de prins van Hannover.
Een prins van Hannover, niet "de" prins van Hannover. Nou ja, hij is inderdaad familiehoofd.quote:Op zaterdag 30 april 2005 17:22 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Overigens is Caroline van Monaco ook getrouwd met een adelijk iemand, de prins van Hannover.
Wat omschrijf je dat weer heerlijk komischquote:Op zaterdag 30 april 2005 18:09 schreef Kaensterle het volgende:
Hij is een zuiplap, sloeg een keer een paar journalisten in elkaar, werd gefotografeerd terwijl hij op de Expo 2000 tegen de Turkse stand stond te pissen en is laatst veroordeeld wegens mishandeling. Ook werd hij beboet wegens belediging van een stel doueanebeamtes.
Volgens mijn gegevens via:quote:Op zondag 1 mei 2005 18:51 schreef Nuongirl het volgende:
- Prins Albert van Monaco. >> Via Elisabeth van Oranje, Gravin van Nassau dochter van Willem I de Zwijger, Prins van Oranje en Charlotte, Prinses van Bourbon-Montpensier, abdis van Jouarre.
quote:Op zondag 1 mei 2005 19:56 schreef TARAraboemdijee het volgende:
[..]
Volgens mijn gegevens via:
Charlotte Brabantina, dochter van
Frederik Hendrik, zoon van
Catharina Belgica, dochter van
Louise Juliana, dochter van
Via Elisabeth staat dus niet in mijn bestand
Mja zo zie je dat er verschillende lijnen zijnquote:Op zondag 1 mei 2005 20:09 schreef TARAraboemdijee het volgende:
De kinderen die ik allemaal noemde hebben allemaal als nazaat Louise Maria Douglas Hamilton, gehuwd met Albert I van Monaco en vader van Louis II van Monaco.
Maar de lijn van Willem van Oranje naar Beatrix is ook een aparte hoor, via Anna Paulovna, je kan beter via de Friese Nassau's naar Hendrik Casimir van Nassau Dietz. Hij was de zoon van Willem Frederik van Nassau Dietz en Albertine Agnes van Oranje Nassau (dochter van Frederik Hendrik en kleindochter van Willem van Oranje). Vind ik een veel logischere lijn
Helaas weet de rest net zoveel als mij..quote:Op vrijdag 29 april 2005 15:43 schreef Natalie het volgende:
[..]
Leeft je oma nog? Broers/zussen van je overleden opa wellicht?
Wie weet anders je vader of moeder die hier ook van op de hoogte is?
't Kan sowieso geen kwaad om eens wat stamboomonderzoek te verrichten en zien of er een kern van waarheid in je grootvaders verhaal zit. Dat is niet zo heel moeilijk. Lees de OP van dit topic eens. Centraal Genealogie topic
Misschien eens gaan googlen op de naam. Je komt de verrassendste dingen tegenquote:Op maandag 2 mei 2005 10:33 schreef Triloxigen het volgende:
[..]
Helaas weet de rest net zoveel als mij..
(En mijn oma weet niks, gescheiden en geen contact met opa)
Leuk... Ik heb op mijn kamer thuis-thuis nog een oud vergeeld boekje "goede manieren" van jonkvrouw Rappard liggen. Staan redelijk verouderde zeden in, maar ook nog steeds gangbare zaken, wel grappig om door te bladerenquote:Ridder is de laagste adellijke titel in Nederland. Er zijn ongeveer zes geslachten in Nederland die de titel van ridder voeren, waarvan de bekendste de familie Van Rappard is.
Is goed, maar hij ligt hier (op m'n studentenkamer) niet, maar als ik weer naar huis ga...quote:Op donderdag 5 mei 2005 09:06 schreef Natalie het volgende:
Speth, schiet daar eens een plaatje van, als je wil
Adel heeft tegenwoordig niks meer met woonplaats te maken, zo ken ik een Baron die woont in hartje Den Haag. Het is dus niet zo geromantiseerd alsof adel in kastelen woont enzo..quote:Op donderdag 5 mei 2005 16:48 schreef StephanL het volgende:
op school waar ik stage liep was een meid die der ouders of ouder was baron ofzo(woonde in voorschoten).
Ik weet niet of deze vraag al duidelijk beantwoord was, maar Elisabeth, dochter van Herzog Max in Bayern, trouwde met Franz-Joseph 1, de keizer van Oostenrijk. De moeder van Franzl (Sophie) en de moeder van Sissi (Ludovika) waren zussen.quote:Op donderdag 28 april 2005 20:26 schreef Natalie het volgende:
In de stamboom die ik in een boek heb staan, staat dat Max de 'Vetter' is van Ludovika en volgens mij is een vetter een neef in de zin van tantezegger. Dus is Ludovika de tante van Max.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 14:29 schreef Natalie het volgende:
Max en Ludovika waren -geloof ik- achterneef en nicht.
Ik heb bijna 35000 adelijke personen in mijn stamboomprogrammaquote:Op zaterdag 7 mei 2005 18:19 schreef ChrisJX het volgende:
Nuon, waar haal je die lijstjes vandaan? Die zijn wel mooi. Al vind ik het wel vreemd dat ze bij Franz-Joseph als geboorteplaats van Schönbrunn spreken. Ook toen behoorde Schönbrunn bij mijn weten tot Wenen.
*uittekent.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 18:18 schreef Nuongirl het volgende:
De opa van Ludovica van vaderskant was dus tevens de overgrootvader van Max aan vaderskant.
Okquote:Op zaterdag 7 mei 2005 18:20 schreef Nuongirl het volgende:
Ik heb bijna 35000 adelijke personen in mijn stamboomprogrammaHeb daar een deel vandaan en een deel via internet.
Ik heb 2 stamboomboomprogramma`s, een Nederlandse (aldfaer) en een Engelsequote:Op zaterdag 7 mei 2005 18:23 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ok![]()
Edit 3: Ik dacht dat de stamboom van jou ook engelse namen weergaf, maar alleen dingen als Bavaria. Nog steeds lastig
Als Max 'tante' tegen Ludovika zou moeten zeggen, dan zou Max' vader of moeder een broer of zus van Ludovika moeten zijn. En dat is ie niet. Langggggg niet. 't Gaat echt een stuk of 5 hele generaties terug. En daar zit 't verwantschap pas.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 18:22 schreef ChrisJX het volgende:
*uittekent.
Overgrootvader = Opa
Opa - Vader
Vader - Ludovica
Max
Dan is Max idd tantezegger van Ludovica. Maar dan snap ik die 'Vetter 2. Grades' weer niet. Dan is hij toch gewoon een neef
Klopt. Ver beneden haar stand zelfs.quote:Ludovica trouwde trouwens beneden haar stand, aangezien zij namelijk tot de koninklijke lijn behoorde en Max tot de hertogslijn.
Oh jaquote:Op zaterdag 7 mei 2005 18:34 schreef Natalie het volgende:
Als Max 'tante' tegen Ludovika zou moeten zeggen, dan zou Max' vader of moeder een broer of zus van Ludovika moeten zijn. En dat is ie niet. Langggggg niet. 't Gaat echt een stuk of 5 hele generaties terug. En daar zit 't verwantschap pas.
Volgens mij zijn ze gewoon ebenbürtig dus echt beneden haar stand was het niet.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 18:34 schreef Natalie het volgende:
[..]
Als Max 'tante' tegen Ludovika zou moeten zeggen, dan zou Max' vader of moeder een broer of zus van Ludovika moeten zijn. En dat is ie niet. Langggggg niet. 't Gaat echt een stuk of 5 hele generaties terug. En daar zit 't verwantschap pas.
[..]
Klopt. Ver beneden haar stand zelfs.
Nee hoor. Max behoorde via zijn lijn tot de hertogentak. Ludovika via haar lijn tot de koningstak. Daarnaast vonden die twee takken elkaar volgens mij ook niet heel erg lief...quote:Op zaterdag 7 mei 2005 21:32 schreef Kaensterle het volgende:
Volgens mij zijn ze gewoon ebenbürtig dus echt beneden haar stand was het niet.
Dat maakt het nog niet _ver_ beneden haar stand.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 21:41 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Nee hoor. Max behoorde via zijn lijn tot de hertogentak. Ludovika via haar lijn tot de koningstak.
Ik was ook niet degene die dat zei. Maar het was wel beneden haar stand. Als enige van alle zussen trouwens. De rest trouwde wel ebenbürtig.quote:Op zondag 8 mei 2005 15:53 schreef Kaensterle het volgende:
Dat maakt het nog niet _ver_ beneden haar stand.
"Als Ebenbürtigkeit bezeichnet man die Standesgleichheit der Geburt nach, insbesondere das gegenseitige Verhältnis verschiedener Stände, deren Angehörige miteinander eine vollwirksame und vollgültige Ehe eingehen können."quote:Op zondag 8 mei 2005 15:57 schreef ChrisJX het volgende:
[..]
Ik was ook niet degene die dat zei. Maar het was wel beneden haar stand. Als enige van alle zussen trouwens. De rest trouwde wel ebenbürtig.
Bron: FOK!Frontpagequote:Prins Harry naar militaire academie
De rebelse 'party-prins' Harry, de jongste zoon van de Britse kroonprins Charles en wijlen prinses Diana, kan z'n liefde voor militaire uniformen sinds vandaag een wat serieuzer gestalte geven.
Hij is gisteren, vergezeld van z'n vader, aangekomen op de officiersopleiding aan de militaire academie van Sandhurst in Zuid-Engeland. Hij zal daar samen met 271 andere rekruten gedurende 44 weken worden opgeleid en daarom voorlopig niet naar huis kunnen, burgerkleding kunnen dragen of alcohol mogen drinken. Daarbij zal hij het de komende weken moeten stellen met een eenvoudig ingerichte kamer, voorzien van een eenpersoonsbed, wastafel en kledingkast.
Alleen de kroonprinses van Zweden (Victoria) is nog niet aan de man en kids. Voor de rest zijn volgens mij alle kroonprinsen en prinsessen getrouwdquote:Op maandag 9 mei 2005 09:03 schreef Natalie het volgende:
Woei! De Telegraaf meldt het nu dus ook!
Dan is ze dus echt zwanger!
Spanje, Noorwegen & Denemarken allemaal aan de kids straks
Die is geen troonopvolger meer.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:24 schreef sexylexy het volgende:
en Albert de Grimaldi dan?
Ik vergeet Liechenstein en Luxemburg vaakquote:Op dinsdag 10 mei 2005 14:36 schreef Natalie het volgende:
Op toekomstig Groot Hertog Guillaume van Luxemburg na, geloof ik wel.
En ik neem nu aan dat , omdat Albert nog geen wettige kinderen heeft, Caroline de zogenaamde "kroonprinses" isquote:Op dinsdag 10 mei 2005 17:41 schreef Natalie het volgende:
[..]
Die is geen troonopvolger meer.
Die zit al op de Monegaskische troon.
Nope, het is een republiekquote:Op dinsdag 10 mei 2005 18:31 schreef sexylexy het volgende:
is San Marino een monarchie?
Mjah, dat is een beetje lastig. Ze hebben er een titel voor trouwens, Markies van Baux (net als hier Prins van Oranje).quote:Op dinsdag 10 mei 2005 18:31 schreef Nuongirl het volgende:
[..]
En ik neem nu aan dat , omdat Albert nog geen wettige kinderen heeft, Caroline de zogenaamde "kroonprinses" is
Caroline's kinderen van Stefano Casiraghi zijn in 1993 door de kerk erkend en hebben dus aanspraak op de troon en er is een wetswijziging geweest in 2002.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:24 schreef sexylexy het volgende:
Maat ze gaan daar de grondwet toch veranderen? want anders komt het toch terug bij Frankrijk ofzo?
Van die grondwetswijziging weet ik niet, maar dat Monaco bij uitsterven van de dynastie aan Frankrijk toekomt klopt. Dit heeft Frankrijk begin 20e eeuw afgedwongen bij de toenmalige vorst Albert I (reg.1889-1926) omdat zijn zoon, de latere Lodewijk II (r. 1926-1949), geen wettige kinderen had. Als dit zo zou blijven zou de Monegaskische troon toevallen aan de Duitser Willem van Urach (die in 1918 overigens nog eventjes als Mindaugas II koning van Litouwen is geweest), zoon van Florestine van Monaco (dochter van prins Florestan I en dus een tante van Albert I)... en een Duitser op de troon konden de Fransen er in die tijd niet bij hebben.quote:Op donderdag 12 mei 2005 21:24 schreef sexylexy het volgende:
Maat ze gaan daar de grondwet toch veranderen? want anders komt het toch terug bij Frankrijk ofzo?
Er lopen nog onwettige afstammelingen van Willem II rond, de familie "der Nederlanden" (zonder titel). Of ooit overtuigend is bewezen dat zij werkelijk van hem afstammen weet ik niet, maar volgens mij wordt algemeen aangenomen dat het zo is.quote:Op zaterdag 14 mei 2005 10:03 schreef sexylexy het volgende:
Lopen er eigenlijk nog mannelijke afstammelingen van koning Willem I, II, of III van Oranje-Nassau rond?
dragen die een titel?
Kijk ook eens hierquote:Op zaterdag 14 mei 2005 10:03 schreef sexylexy het volgende:
Lopen er eigenlijk nog mannelijke afstammelingen van koning Willem I, II, of III van Oranje-Nassau rond?
dragen die een titel?
op deze site staat dat het Duitse tussenvoegsel ''von'' in een naam waarschijnlijk verwijst naar een adellijke familie.quote:Op woensdag 18 mei 2005 18:14 schreef sexylexy het volgende:
Wie weet of de familie Von Tutem adellijk was? de Von Tutem (van Tutem, van Teutem) tot mijn relatie kwam uit Kamen (dld.)
M.n. in West-Duitsland zijn er redelijk veel niet-adellijke families met een von. Maar in het algemeen wijst het er wel op ja.quote:Op zondag 22 mei 2005 16:10 schreef Natalie het volgende:
Idd. Als je in Duitsland of in Oostenrijk in de adelstand werd verheven dan kreeg je als tussenvoegsel 'von'. Denk bijv. aan de familie Von Keudell, Von Morgen en Von Opel.
Die ik noemde zijn een aantal die wel adellijk zijn iigquote:Op dinsdag 24 mei 2005 12:28 schreef Kaensterle het volgende:
M.n. in West-Duitsland zijn er redelijk veel niet-adellijke families met een von. Maar in het algemeen wijst het er wel op ja.
In Artikel 25 van de grond wet staat dat de troonopvolger niet veder dan de 3de graad van de koning mag afstammen.quote:Op donderdag 2 juni 2005 14:55 schreef Natalie het volgende:
[..]
Ik zal het even na moeten checken, maar als ik het goed het onthouden dan zijn Constantijn, Laurentien + kids en Margiet en Pieter van Vollenhoven na de troonsbestijging van Willem-Alexander, nog steeds lid van het Koninklijk Huis en dus in lijn tot de troon.
Er zijn overigens wel regelementen hiervoor. Maar die zal ik even op moeten zoeken.
Zullen we dit overigens voortzetten in Adel in Europa deel 2 ?
De Kinderen van Constantijn zijn 2de graads verwant van Beatrix , De kinderen van Mauritsquote:Art. 25. Het koningschap gaat bij overlijden van de Koning krachtens erfopvolging over op zijn wettige nakomelingen, waarbij het oudste kind voorrang heeft, met plaatsvervulling volgens dezelfde regel. Bij gebreke van eigen nakomelingen gaat het koningschap op gelijke wijze over op de wettige nakomelingen eerst van zijn ouder, dan van zijn grootouder, in de lijn van erfopvolging, voor zover de overleden Koning niet verder bestaand dan in de derde graad van bloedverwantschap.
Momenteel zijn de familie leden die in de 2de graad van de Koning afstammen lid van het Koningshuis.quote:Art. 39. De wet regelt, wie lid is van het koninklijk huis.
Hier in wordt weliswaar alleen over de echtgenoten gesproken, maar er wordt ook alleen het geval genoemd dat het lidmaatschap bij koninklijk besluit kan wordt ingetrokken en dus niet bij troonsafstand van Beatrix.quote:In 1985 ging onder Lubbers de kogel dan definitief door de kerk. De nieuwe wet verklaarde tot lid van het Koninklijk Huis 'zij die krachtens de Grondwet de Koning kunnen opvolgen' (dus de zonen van Beatrix, prinses Margriet en haar nakomelingen), een koning die afstand deed van het koningschap, en 'eveneens de echtgenoten van hen die ingevolge het voorgaande artikel het lidmaatschap van het koninklijk huis bezitten' (dus ook mr. Pieter, Maril¨ene en eventueel straks Laurentien). Het lidmaatschap zou pas kunnen eindigen door ontslag, verleend bij Koninklijk Besluit, gehoord de Raad van State.
Yups idd. En aangezien Belgie en Luxemburg aan elkaar verwant zijn ( Josephine Charlotte en Albert zijn broer en zus) zullen zij die gen dus hebben overgenomen van of hun moeder of hun vader.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 22:54 schreef KoningsCobra het volgende:
Tweelingen zijn erfelijk dus het moet maar net in de familie voorkomen, dat is dus bij de meeste koningshuizen niet het geval, in de familie van de Hertog van Luxemburg zitten wel veel tweelingen zo heeft Hertog Henri een broer en zus die tweeling zijn en Prins Willem (de jongste broer van de hertog) heeft ook weer een tweeling.
In beide gevallen stamt de moeder van die tweelingen niet af van de groothertog, terwjil me dat juist bij een twee-eiige tweeling van belang lijkt. Zij moet immers twee eicellen tegelijkertijd rijp hebben.quote:Op zaterdag 9 juli 2005 22:54 schreef KoningsCobra het volgende:
Tweelingen zijn erfelijk dus het moet maar net in de familie voorkomen, dat is dus bij de meeste koningshuizen niet het geval, in de familie van de Hertog van Luxemburg zitten wel veel tweelingen zo heeft Hertog Henri een broer en zus die tweeling zijn en Prins Willem (de jongste broer van de hertog) heeft ook weer een tweeling.
Je hebt helemaal gelijk, hij is namelijk maar 3 jaartjes jonger dan Fahd. Die Abdullah kan er btw ook wat van, hij heeft vier vrouwen, zeven zonen en vijftien dochters.quote:Op maandag 1 augustus 2005 11:26 schreef Natalie het volgende:
Bedoel het niet lullig, maar als zijn broer Abdullah koning wordt, dan zal het wel niet heel lang duren voor daarvoor een opvolger zal komen
Lees mijn laatste zin eensquote:Op maandag 1 augustus 2005 12:11 schreef Oblivion het volgende:
Saudi-Arabië, hoort dat bij europa?
Niet dat het oninteressant is om te lezen...
Waarschijnlijk bedoelde je deze baron.quote:Op zondag 11 september 2005 02:17 schreef Dolbysurround het volgende:
Kan iemand mij helpen?
Ben op zoek naar een stamboom van de adelijke familie Van Voorst tot Voorst.
Een van de leden zit bij mijn studenten vereniging in Maastricht. Is een man, de gouveneur van Limburg heeft 3 dochters, misschien een oom?
Die vind je hier Koninklijk nieuws - deel 2quote:Op zondag 16 oktober 2005 17:26 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik dacht dat er een centraal royal/vorsten topic was, maar die kon ik niet vinden.
Ik zou gokken op Christianquote:Op zondag 16 oktober 2005 17:26 schreef TARAraboemdijee het volgende:
Ik dacht dat er een centraal royal/vorsten topic was, maar die kon ik niet vinden.
Dus dan hier maar. Gisteren is in het Deense Koningshuis een kindje geboren, Mary Donaldson en kroonprins Frederik hebben een zoon. Deze is tweede in lijn van opvolging. Een naam is nog niet bekend, maar ik zet al mijn geld in op: Christiaan
Luxemburg is een groothertogdom.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:48 schreef KoningsCobra het volgende:
In het geval van een koning heten deze leden samen het koningshuis maar hoe zit dit bij een hertog (Luxemburg). Nou dacht ik zelf aan hertogshuis, maar is dit wel officieel zo. Ik heb namelijk wel eens gehoord/gelezen dat het in het geval van een prins gewoon koningshuis wordt genoemd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |