abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26580603
quote:
Op donderdag 28 april 2005 21:11 schreef sexylexy het volgende:
En is von Lippe-Biesterfeld dan niet Nederlandse adel, of ligt dat er weer aan dat adel in duitsland is afgeschaft?
Prins(es) van Lippe-Biesterfeld zijn alleen Beatrix en haar zussen, die de titel dus niet kunnen doorgeven. Verder heten de kinderen van prins Maurits Van Lippe-Biesterfeld van Vollenhove, maar deze zijn volgens mij officieel niet van adel (vraag me niet waarom).
BEAR... FORCE... ONE! HOO HA!
  donderdag 28 april 2005 @ 21:26:43 #27
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26580940
quote:
Op donderdag 28 april 2005 21:14 schreef Kaensterle het volgende:

Prins(es) van Lippe-Biesterfeld zijn alleen Beatrix en haar zussen, die de titel dus niet kunnen doorgeven. Verder heten de kinderen van prins Maurits Van Lippe-Biesterfeld van Vollenhove, maar deze zijn volgens mij officieel niet van adel (vraag me niet waarom).
Ik weet 't wel.
De kinderen van Margiet en Pieter van Vollenhove hebben als persoonlijke titel: Prins van Oranje-Nassau, van Vollenhove, met als aanspreektitel: hoogheid.

Het zit 'm in dat persoonlijke. Een persoonlijke titel is van de persoon zelf en kan niet worden doorgegeven aan diens nageslacht.
Daarom zijn de kinderen van Maurits en Bernhard Jr. niet van adel.

Bij koninklijk besluit (ten tijde van hun beider huwelijk) is vastgelegd welke geslachtsnaam (en mogelijke titels) eventuele kinderen zouden gaan dragen.
Bij Maurits en Marilène werd dat: Van Lippe-Biesterfeld, van Vollenhove.
En bij Berhard Jr en Annette werd dat: Van Vollenhove.
(Un)masking for the greater good.
pi_26581681
omdat de vader niet van adel is, maar omdat het toch koninklijk huis of familie is toch wel een persoonlijke titel ?
  vrijdag 29 april 2005 @ 07:26:05 #29
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26588618
quote:
Op donderdag 28 april 2005 21:50 schreef sexylexy het volgende:
omdat de vader niet van adel is, maar omdat het toch koninklijk huis of familie is toch wel een persoonlijke titel ?
Ja, de 4 zonen van Margiet hebben allen een persoonlijke titel. Dit is besloten toen Margriet met Pieter trouwde. In de tweede generatie doet men eigenlijk hetzelfde. Alleen nu geen prinsestitel, maar een grafelijke.

Er is besloten dat de kleinkinderen van Margriet en Pieter geen titel ontvangen. Alleen hun geslachtsnaam wordt bepaald Maurits, Bernhard jr, PC en Floris lid van het Koninklijk Huis zijn.

Vergis je niet, Marilène, Annette en Laurentien zijn dan wel getrouwd met een prins én lid van het Koninklijk Huis, maar zij zijn niet van adel. Zij mogen zich alleen prinses noemen omdat het maatschappelijke gebruik is dat je als vrouw de naam/titel van je echtgenoot mag voeren.

Mabel mag zich ook Hare Koninklijke Hoogheid Prinses van Oranje-Nassau noemen odmat ze ze getrouwd is met Friso. Dat Friso door zijn huwelijk geen lid meer is van het Koninklijk Huis verandert daar niets aan. Zij is z'n vrouw dus zij mag zich zo noemen. Hun dochter heeft tevens een titel en predicaat (Gravin van Oranje-Nassau, jonkvrouw van Amsberg), net als de kinderen van Constantijn van Laurentien.
Verschil is dat Friso + dochter geen aanspraak meer maken op de troon, en Constantijn + kids wel.

En dat om half 8 's morgens
pi_26589135
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 07:26 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ja, de 4 zonen van Margiet hebben allen een persoonlijke titel. Dit is besloten toen Margriet met Pieter trouwde. In de tweede generatie doet men eigenlijk hetzelfde. Alleen nu geen prinsestitel, maar een grafelijke.
Maar volgens mij zijn die graventitels wel overerfbaar. Die persoonlijke titels voor de kinderen vanM Margriet en Pieter zijn natuurlijk omdat Pieter - de vader dus - niet van adel is. Bij de huidige graven is de vader wél van adel.
pi_26589476
Ik weet heel weinig van adel, maar vind het topic machtig interessant.
Hoe kan je dat eigenlijk uitvinden van al die families?
Doen jullie dat met internet, of boeken?
En kijkt er wel eens iemand naar Discovery? Is een hele serie over koningshuizen geweest.
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  Voormalig Sport Koningin vrijdag 29 april 2005 @ 10:42:34 #32
35237 Nuongirl
pi_26591357
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 09:16 schreef Oblivion het volgende:
En kijkt er wel eens iemand naar Discovery? Is een hele serie over koningshuizen geweest.
Mja veel surfen op internet, je vind zoveel informatie als je veel zoekt. Een hele goede beginsite met heel veel links is deze. Mijn vader heeft een aantal boeken over het koninklijk huis waardoor ik geinteresseerd raakte, en een vriendin van mij heeft adel zo`n beetje als haar hobby gemaakt , dus ja daar wordt je dan in mee gesleurd.
Geluk is niet afhankelijk van dingen buiten ons,
maar van de manier waarop wij die zien. (Tolstoj)
pi_26592503
quote:
Ik heb daar een paar stukjes van gezien ja. Er werd weinig in verteld wat ik niet wist, maar het was wel leuk die oude videobeelden te zien - van de meeste personen kende ik alleen foto's.
  vrijdag 29 april 2005 @ 11:40:37 #34
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26592961
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 08:53 schreef Kaensterle het volgende:

Maar volgens mij zijn die graventitels wel overerfbaar. Die persoonlijke titels voor de kinderen vanM Margriet en Pieter zijn natuurlijk omdat Pieter - de vader dus - niet van adel is. Bij de huidige graven is de vader wél van adel.
Ja klopt. Maar dan geldt ook weer dat dit slecht in de mannelijke lijn erfbaar is. Gravin Luana (dochter van Prins Friso) zal die titel niet kunnen doorgeven aan har eventuele kinderen. Gravin Eloïse (dochter van Constantijn) ook niet. Maar Graaf Claus-Casimir weer wél.

Buiten het Nederlandse Koningshuis om is graaf idd een titel die erft van je vader. Bij andere titels geldt soms ook het recht van eerstgeboorte. Wat zoveel inhoud als dat niet iedereen de bepaalde titel krijgt. Vaak wordt dan het predicaat gegeven aan de anderen.
  vrijdag 29 april 2005 @ 11:45:08 #35
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26593083
quote:
Lezen, zoeken, surfen en ga zo maar door
Er bestaan veel misverstanden over adel en ook over ons Koningshuis. Hoevaak heb ik al niet gehoord dat Friso geen prins meer zou zijn, en hoevaak heb ik al moeten uitleggen dat Mabel zich wel degelijk prinses mag noemen... Kan het niet meer op 1 hand tellen.
Maar da's niet erg.
Als iemand zich niet interesseert voor de materie, dan is het ook niet vreemd dat iemand er weinig vanaf weet, natuurlijk. Er zijn ook veel dingen die ik denk te weten, maar er pas later achterkom dat ik het bij het verkeerde eind had.

Heb die serie op Discovery idd gezien. Leuke serie, maar weinig vernieuwend. Zo kon je merken dat hij een tijdje geleden was gemaakt, wat Groot-Hertogin Joséphine Charlotte kwam er in voor, en die is al reeds overleden.
  vrijdag 29 april 2005 @ 12:05:12 #36
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26593643
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 10:42 schreef Nuongirl het volgende:

Mja veel surfen op internet, je vind zoveel informatie als je veel zoekt. Een hele goede beginsite met heel veel links is deze. Mijn vader heeft een aantal boeken over het koninklijk huis waardoor ik geinteresseerd raakte, en een vriendin van mij heeft adel zo`n beetje als haar hobby gemaakt , dus ja daar wordt je dan in mee gesleurd.
Ik interesseer jou voor adel, jij maakt van mij een stamboomfreak. 't Gaat lekker.
  Voormalig Sport Koningin vrijdag 29 april 2005 @ 12:07:39 #37
35237 Nuongirl
pi_26593717
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 12:05 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ik interesseer jou voor adel, jij maakt van mij een stamboomfreak. 't Gaat lekker.
We gaan te veel met elkaar om
pi_26595546
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 11:40 schreef Natalie het volgende:

[..]

Ja klopt. Maar dan geldt ook weer dat dit slecht in de mannelijke lijn erfbaar is. Gravin Luana (dochter van Prins Friso) zal die titel niet kunnen doorgeven aan har eventuele kinderen. Gravin Eloïse (dochter van Constantijn) ook niet. Maar Graaf Claus-Casimir weer wél.

Buiten het Nederlandse Koningshuis om is graaf idd een titel die erft van je vader. Bij andere titels geldt soms ook het recht van eerstgeboorte. Wat zoveel inhoud als dat niet iedereen de bepaalde titel krijgt. Vaak wordt dan het predicaat gegeven aan de anderen.
Volgens mij zijn titels sowieso alleen in mannelijk lijn overerfbaar. De enige uitzondering vormen de kinderen van de koning(in), die de titels prins(es) van Oranje-Nassau, prins(es) der Nederlanden en eventueel koningin(in) der Nederlanden automatisch krijgen, ook als het staatshoofd een vrouw is. Maar misschien krijgen ook zij deze titels niet automatisch, dat weet ik eigenlijk niet eens zeker.

Verder kan aan de kinderen van een Nederlandse prinses natuurlijk bij koninklijk besluit een titel worden toegekend - maar dan hebben ze deze formeel dus níet van hun moeder geërfd, maar gewoon van de koningin "gekregen".
  vrijdag 29 april 2005 @ 13:44:00 #39
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26596145
Oh zekers!
Men had ten tijde van het huwelijk van Margriet en Pieter van Vollenhoven, Constantijn en Laurentien etc ook kunnen besluiten dat de partner een titel zou krijgen. Aangezien zij na het huwelijk lid zijn van het Koninklijk Huis. En leden van het Koninklijk Huis kan en mag een titel worden verleend.

In Nederland gaat het sowieso anders dan bijvoorbeeld in België.

Zo is Claire Coombs (echtgenote van Prins Laurant) officieel 'Prinses van België' geworden.
Onze Laurentien mag zich 'Prinses der Nederlanden, Prinses van Oranje-Nassau' noemen, maar is het niet in haar eigen recht.

De dochter van Claire en Laurent is tevens 'HKH Prinses Louise van België'.
Eloïse en Claus-Casimir zijn geen prinses en prins, maar hebben de 'lagere' titel van Gravin/Graaf gekregen.

Ik meen dat men het overschot aan prinsen/prinsessen een beetje een halt toe probeert te roepen in Nederland. Niet zo gek. We hebben er in principe toch zat.

Overigens heeft Prins Lorenz (de echtgenoot van Prinses Astrid van België) bij Koninklijk Besluit in november 1995 ook te titel 'Prins van België' ontvangen.
Dat zouden ze andersom (en natuurlijk in de Nederlandse vorm) ook een bij Pieter van Vollenhoven moeten doen. (of geef 'm iig íets)

[ Bericht 61% gewijzigd door Natalie op 29-04-2005 13:53:56 ]
  Voormalig Sport Koningin vrijdag 29 april 2005 @ 15:22:11 #40
35237 Nuongirl
pi_26598659
quote:
Op donderdag 28 april 2005 20:33 schreef TARAraboemdijee het volgende:

[..]

Zie de vele debielen en krankzinnigen in Europese koningshuizen (vroeger althans) en nog steeds het probleem met hemofobie (waarvan Aleksej van Rusland het bekendste voorbeeld is, maar veel vorstenhuizen hebben leden met bloederziekte schijnt)
Koningin Victoria van Engeland droeg het hemofilie-gen over aan haar zoon Leopold en aan twee van haar dochters: Alice en Beatrice. Alice droeg het gen via haar dochter Alexandra, de latere tsarina van Rusland, over aan haar kleinzoon de tsarevitch Alexei. Door Beatrice kwam de ziekte in het Spaanse koningshuis terecht
pi_26598991
ligt het met overerving van titels in een koninklijk huis met een koning niet heel anders? bijv. een koning krijgt 4 zonen, en die hebben dan weer zonen, dan zijn dat toch ook prinsen? net als alle achterkleinkinderen van die koning mits de titel via de mannelijke lijn is overgeerfd?
pi_26599056
Mijn opa wist me te vertellen dat ons/mijn familie van adelijk bloed had..
Voordat ik eens de tijd had te vragen hoe het zat was hij overleden :|

Iemand enig idee hoe je achter dit soort zaken kan komen?
  vrijdag 29 april 2005 @ 15:39:23 #43
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26599107
Een vrouw kan het gen wel dragen, maar wordt er niet ziek van. Ook kan zij het gen doorgeven aan haar kinderen. Bij mannen komt het wel tot uiting, maar bij vrouwen niet.

Olga, Tatjana, Marie en Anastasia kunnen het gen ook best bij zich hebben gedragen.
  vrijdag 29 april 2005 @ 15:41:42 #44
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26599185
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 15:34 schreef sexylexy het volgende:
ligt het met overerving van titels in een koninklijk huis met een koning niet heel anders? bijv. een koning krijgt 4 zonen, en die hebben dan weer zonen, dan zijn dat toch ook prinsen? net als alle achterkleinkinderen van die koning mits de titel via de mannelijke lijn is overgeerfd?
Zie hierboven de posts over hoe het in Nederland gaat.
Iedere koningshuis houdt er zijn eigen regels en gewoontes op na. Je zou per land moeten zien wat daar de gangbare manier van het erven van titels is.

Kinderen van een prins krijgen niet automatisch een prinselijke titel, zoals je hebt kunnen lezen.
  vrijdag 29 april 2005 @ 15:43:40 #45
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26599249
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 15:37 schreef Triloxigen het volgende:
Mijn opa wist me te vertellen dat ons/mijn familie van adelijk bloed had..
Voordat ik eens de tijd had te vragen hoe het zat was hij overleden :|

Iemand enig idee hoe je achter dit soort zaken kan komen?
Leeft je oma nog? Broers/zussen van je overleden opa wellicht?
Wie weet anders je vader of moeder die hier ook van op de hoogte is?

't Kan sowieso geen kwaad om eens wat stamboomonderzoek te verrichten en zien of er een kern van waarheid in je grootvaders verhaal zit. Dat is niet zo heel moeilijk. Lees de OP van dit topic eens. Centraal Genealogie topic
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 30 april 2005 @ 15:02:02 #46
35237 Nuongirl
pi_26619284
quote:
Op vrijdag 29 april 2005 12:25 schreef Natalie het volgende:
Idd. Ja, ik wist dat Mathilde uit een zeer adellijke familie kwam waar ook prinsessen e.d. in voorkwamen. Wat dat betreft is Filip geloof ik de enige kroonprins in Europa die met een adellijke vrouw in het huwelijk is getreden.

Maar vader en broer zijn dus idd verheven tot graaf.
Even je antwoorden meegenomen naar het Adel in Europa topic.

Heb de troonopvolgers even op een rijtje gezet met hun eventuele partner.

Belgie : Philippe Duke of Brabant, kroonprins van Belgie, getrouwd met Jonkvrouwe Mathilde d'Udekem d'Acoz in 1999.
Denemarken : Frederik Crown Prince of Denmark getrouwd met Mary Donaldson in 2004.
Groot Brittanie : Charles Prince of Wales getrouwd in 2005 met Camilla Parker Bowles
Liechenstein : Alois Hereditary Prince von und zu Liechtenstein, getrouwd met Sophie Duchess in Bavaria in 1993.
Luxemburg : Hereditary Grand Duke Guillaume
Monaco : Prinses Caroline van Hannover-van Monaco
Nederland : Willem-Alexander Crown Prince of the Netherlands Prins van Oranje getrouwd met Máxima Zorreguieta in 2002.
Noorwegen : Haakon Crown Prince of Norway getrouwd met Mette-Marit Tjessem Høiby in 2001.
Spanje : Felipe Prince of Asturias getrouwd met Letizia Ortiz Rocasolano in 2004.
Zweden : Victoria Crown Princess of Sweden

Volgens mij is ze idd de enige die adelijk was

[ Bericht 1% gewijzigd door Nuongirl op 30-04-2005 15:51:16 ]
  zaterdag 30 april 2005 @ 15:49:35 #47
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26619995
Nu Prins Rainier van Monaco overleden is en Prins Albert het bewind heeft overgenomen, maakt dat Prinses Caroline van Hannover-van Monaco dan geen troonopvolgster?

Overigens had ik ongelijk bij mijn uitspraak dat Mathilde kennelijk de enige adellijke bruid was. Prinses Sophie van Beieren, Hertogin in Beieren (kleindochter van de laatste koning van Bavaria) is natuurlijk ook van adel, en niet zo'n klein beetje ook!

Hoewel ik geloof dat haar man Alois nu het bewind voert over Liechtenstein, maar hij is nog niet officieel staatshoofd tot de dood van zijn vader, zover ik begreep.

[ Bericht 2% gewijzigd door Natalie op 30-04-2005 16:13:25 (Vertaling) ]
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 30 april 2005 @ 15:50:45 #48
35237 Nuongirl
pi_26620011
quote:
Op zaterdag 30 april 2005 15:49 schreef Natalie het volgende:
Nu Prins Rainier van Monaco overleden is en Prins Albert het bewind heeft overgenomen, maakt dat Prinses Caroline van Hannover-van Monaco dan geen troonopvolgster?
Natuurlijk
  Voormalig Sport Koningin zaterdag 30 april 2005 @ 15:56:40 #49
35237 Nuongirl
pi_26620089
quote:

Overigens had ik ongelijk bij mijn uitspraak dat Mathilde kennelijk de enige adellijke bruid was. Prinses Sophie van Bavaria, Hertogin in Bavaria (kleindochter van de laatste koning van Bavaria) is natuurlijk ook van adel, en niet zo'n klein beetje ook!

Hoewel ik geloof dat haar man Alois nu het bewind voert over Liechtenstein, maar hij is nog niet officieel staatshoofd tot de dood van zijn vader, zover ik begreep.
Klopt idd. Hans-Adam II heeft op 15 augustus 2004 de macht overgedragen aan zijn zoon Alois. Hij blijft echter staatshoofd.

Hans Adam is trouwens getrouwd met zijn nicht gravin Marie Kinsky von Wchinitz und Tettau.
pi_26620323
quote:
Overigens had ik ongelijk bij mijn uitspraak dat Mathilde kennelijk de enige adellijke bruid was. Prinses Sophie van Bavaria, Hertogin in Bavaria (kleindochter van de laatste koning van Bavaria) is natuurlijk ook van adel, en niet zo'n klein beetje ook!
Beieren heet dat hè...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')