abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26517068
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:13 schreef Drugshond het volgende:

Waarom ben je eigenlijk in de archieven gedoken , als ik vragen mag (wat heeft je getriggerd).
Lijkt me wel een regelrechte shock als je zoiets achteraf te weten komt.
Ik wist vanaf mijn 14e wel dat mijn opa NSB-er was geweest. Er werd echter nauwelijks over gesproken. Mijn vader is nogal getraumatiseerd door de gebeurtenissen na de oorlog (kamp Vught), die heeft me daar één keer wel iets over verteld, maar je voelt aan dat het héél moeilijk ligt en dus vind ik het ook vervelend om door te vragen.

Ik wilde met eigen ogen, objectief etc,. zien en te weten komen wat er nu precies gebeurd is. Wat raar was: de medewerker van het archief, die mij begeleidde, kon zijn enthousiasme nauwelijks onderdrukken. Het dossier van mijn opa bleek uniek materiaal te bevatten, zelfs zodanig dat een historicus die een boek heeft geschreven over het onderwerp erbij was gehaald. Ik ben zelf ook historicus, maar het was voor mij zo merkwaardig en misplaatst om mijn eigen familiegeschiedenis in zo'n licht te zien en ik voelde me dan ook heel ongemakkelijk bij dat enthousiasme van die man.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
  dinsdag 26 april 2005 @ 12:36:01 #252
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_26517085
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:35 schreef Monidique het volgende:

[..]

Omdat ik me tot 31 maart kan inschrijven bij de UvA en moet kiezen tussen examen Duits of Frans bij de VU, dat is als een blinde laten vliegen.

Ik kan altijd nog even buiten Amsterdam kijken, het is toch een rotstad.
In Leiden kun je je altijd inschrijven.
pi_26517126
Al hebben ze daar een hekel aan instromers die nog bij mama wonen.
pi_26517161
Ik voel me zeer slaperig.
Allah Al Watan Al Malik
pi_26517177
quote:
Geschiedenis
De toets Geschiedenis bestaat in feite uit drie, qua tijdperk verschillende toetsen:
Geschiedenis-Oudheid, Geschiedenis: Renaissance-1815; Geschiedenis: 1789-heden.
Opgelegd wordt de periode die gezien de beoogde studie het meest relevant is.
Doel van deze toetsen is, na te gaan of men voldoende kennis heeft van belangrijke gebeurtenissen en verschijnselen in de berokken periode en voldoende inzicht in grote lijnen en samenhangen. Historische kennis is uiteraard van belang voor de bestudering van literatuur, cultuur en kunstgeschiedenis; tegelijk wordt getest of de optant zelfstandig een handboek kan bestuderen, een voor elke letterenstudie vereiste vaardigheid.
Het niveau van de toetsing is te schetsen als ‘vwo-plus’; de toetsen worden schriftelijk afgenomen, maar voor Oudheid kan de toetsafnemer tot mondelinge afname besluiten.

Voor de Geschiedenistoetsen vormen onderstaande boeken de studiestof:
Geschiedenis-Oudheid: L. de Blos en R. van der Spek, Een kennismaking met de oude wereld (Coutinho);
Geschiedenis-Renaissance-1815: J.P. McKay e.a., A history of western society. Volume B: Renaissance-1815 (Houghton Mifflin Company, Boston & New York);
Geschiedenis-1789-heden: J.P.McKay e.a., A history of western society. Volume C: from the revolutionary era to the present (Houghton Mifflin Company, Boston & New York).
Voor deze toetsen worden geen voorbereidende cursussen of trainingssessies geboden, omdat men juist moet tonen in staat te zijn tot zelfstandige bestudering van het handboek in kwestie.

Overgangsregeling
Voor allen van wie het Admissions Office vóór 1/1/2005 een toelatingsaanvraag heeft ontvangen, geldt nog de ‘oude’ Colloquium Doctum-regeling van Letteren. Tot 1/9/2005 (voor de toets Nederlands: tot 1/4/2005) worden hun toetsen nog afgenomen door de ‘oude’ toetsafnemers. Ieder voor wie de toetsafnemer verandert binnen de toetstermijn van één jaar na opgave, krijgt hierover tijdig bericht.
http://www.colloquiumdoctum.leidenuniv.nl/index.php3?m=8&c=22

Hm.
pi_26517210
Vraag dan of Sidekick je komt vervangen. Doet 'ie ook nog eens iets.
  dinsdag 26 april 2005 @ 12:46:47 #258
89730 Drugshond
pi_26517295
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:35 schreef RaisinGirl het volgende:
Ik wist vanaf mijn 14e wel dat mijn opa NSB-er was geweest. Er werd echter nauwelijks over gesproken. Mijn vader is nogal getraumatiseerd door de gebeurtenissen na de oorlog (kamp Vught), die heeft me daar één keer wel iets over verteld, maar je voelt aan dat het héél moeilijk ligt en dus vind ik het ook vervelend om door te vragen.

Ik wilde met eigen ogen, objectief etc,. zien en te weten komen wat er nu precies gebeurd is. Wat raar was: de medewerker van het archief, die mij begeleidde, kon zijn enthousiasme nauwelijks onderdrukken. Het dossier van mijn opa bleek uniek materiaal te bevatten, zelfs zodanig dat een historicus die een boek heeft geschreven over het onderwerp erbij was gehaald. Ik ben zelf ook historicus, maar het was voor mij zo merkwaardig en misplaatst om mijn eigen familiegeschiedenis in zo'n licht te zien en ik voelde me dan ook heel ongemakkelijk bij dat enthousiasme van die man.
Ik snap je gevoel. Enerzijds wil je graag dat het openbaar wordt gemaakt, en anderzijds leg je de zwarte bladzijde van je familie open en bloot of tafel. Gaf je familie alle steun met betrekking tot dit onderzoek, of lag dit toch iets te gevoelig. ?!
  dinsdag 26 april 2005 @ 12:46:54 #259
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_26517299
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:38 schreef Johan_de_With het volgende:
Al hebben ze daar een hekel aan instromers die nog bij mama wonen.
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_26517368
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:46 schreef George-Butters het volgende:

[..]

Moet jij niet op school zitten?
pi_26517390
quote:
For example, we found that in 2004, at a time when 8 Israeli children and 176 Palestinian children were killed – a ratio of 1 to 22 – Times headlines and lead paragraphs reported on Israeli children’s deaths at a rate almost seven times greater than Palestinian children’s deaths.
http://www.ifamericansknew.org/media/nyt-misrep.html
pi_26517409
Maar Leiden is dan wel weer behoorlijk ver weg.
  dinsdag 26 april 2005 @ 12:52:02 #263
89730 Drugshond
pi_26517439
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:18 schreef RaisinGirl het volgende:
Dat is zeker zo. Maar ik ben zeer benieuwd wat de achtergrond van Sjun is. Na de eerste verontwaardiging ben ik vooral nieuwsgierig hoe hij aan deze overtuiging komt. Ik weet dat binnen mijn familie dit soort ideeën ook wel leven (al worden ze niet uitgesproken) als 'rechtvaardiging' of bagatellisering van het oorlogsverleden van mijn opa. Wat is sjuns drijfveer?
Ik wil eerst nog wat doorbabbelen met Sjun over die bewuste posting...
Het was al laat en hij was moe ... en dan schrijf je wel eens wat verkeerd op.
Sjun .. zie ik als anti-antiracist...
Hij zet zich af tegen de verstikkende moraal van 'gij zult niet racist zijn'
Ik snap dat punt wel...vergelijk het maar met de verstikkende moraal van "gij zult niet onkuis zijn "
Maar hij schiet door in dat afzetten... ook mn..over het ware karakter van holocaustleugenaars.
In een reflex is hij tegen "links".
Mar mijn standpunten daarin zijn niet specifiek links... ook rechtse mensen denken vaak zo..
En Raisin Girl.... kinderen van "foute ouders" zijn ook slachtoffer...
Het is moeilijk om trots te zijn dan op je ouder of grootouder en impliciet moeilijk om trots te zijn op jezelf...
Zet het van je af.... jij hebt er niks mee te maken gehad...en je familie heeft ook al genoeg geleden.
Houd je maar vast aan de goede kanten van je opa, de prettige herinneringen..
pi_26517443
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:51 schreef Monidique het volgende:
Een half uur met de trein, spoorknor.
pi_26517448
quote:
Een goede passieve kennis van Frans, Duits en Engels is ook belangrijk omdat het merendeel van de literatuur die je moet bestuderen in die talen – en dan vooral in het Engels – is geschreven.
http://www.geschiedenis.leidenuniv.nl/index.php3?m=43&c=29

Is er veel Duitse en Franse literatuur?
  dinsdag 26 april 2005 @ 12:53:12 #267
89730 Drugshond
pi_26517460
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:51 schreef Monidique het volgende:
Dan ga je toch ergens anders het behang van de muur aftrekken.
pi_26517477
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:52 schreef Monidique het volgende:

[..]

http://www.geschiedenis.leidenuniv.nl/index.php3?m=43&c=29

Is er veel Duitse en Franse literatuur?
Amper. Nog het meest voor Medievistiek, denk ik.
  dinsdag 26 april 2005 @ 12:54:39 #269
62977 George-Butters
Super Geil Klasse
pi_26517493
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:52 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

K.N.O.R.
Kent
Niet
Onze
Regels
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_26517510
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:52 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Jouw trein, ja.
quote:
Vertrek 7:21
Aankomst 8:43
Reistijd 1:22
Overstappen 1
7:21 is trouwens niet zo'n beroerde tijd.
pi_26517521
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:53 schreef Johan_de_With het volgende:

[..]

Amper. Nog het meest voor Medievistiek, denk ik.
Dat zal wel, ja, .

Ach, talen zijn altijd te leren.
pi_26517566
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:13 schreef Aaahikwordgek het volgende:

[..]

Het was niet de bedoeling hoor !
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_26517612
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:52 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Ik wil eerst nog wat doorbabbelen met Sjun over die bewuste posting...
Het was al laat en hij was moe ... en dan schrijf je wel eens wat verkeerd op.
Alleen lijkt me sterk dat sjuuuneke om 16 u 03 moe was. Holocaust-ban. Het kan, maar toch... En btw als je moe bent dan moet je naar bed gaan en niet op Fok! rondhangen...
En je zeker niet bemoeien met, hoe formuleerde die aah het ook weer: het is niet gek dat Hitler al de Joden heeft vermoord als ze zo zijn als ik...
I´m back.
pi_26517649
Geschiedenis in Leiden is . Met de Franse en Duitse literatuur valt het mee, ligt ook aan welke colleges je volgt.
god i want to get you out of here
you can ride in a pink mustang
pi_26517723
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 12:35 schreef Monidique het volgende:

[..]

Omdat ik me tot 31 maart kan inschrijven bij de UvA en moet kiezen tussen examen Duits of Frans bij de VU, dat is als een blinde laten vliegen.

Ik kan altijd nog even buiten Amsterdam kijken, het is toch een rotstad.
Jammer! Want studeren is wel leuk .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')