Het is al 50 jaar onrustig in dat gebied, en de 'rust' voor de wereldoorlog, kwam vooral door de britse poltiek dire gericht was op een vorm van politieke 'rust', om de handelsbelangen van het Britse rijk te beschermen (het Suez-kanaal was een enorm belangrijke doorvoerroute)...quote:Op woensdag 27 april 2005 12:40 schreef Neurotica het volgende:
[..]
ik weet het niet... als je kijkt naar bv. de uitspraak die het internationale gerechtshof gedaan heeft in Den Haag, betreffende de kwestie van de nederzettingen. sowieso het feit dat amerika en israël (IL) het gerechtshof niet erkennen... en andere landen weer wel...
Iran is toch momenteel druk bezig met die kernreactor en wat ze er ook mee willen doen... het zit de USA en IL niet lekker...
In arabische landen kan je het ook niet echt rustig noemen...
wow.. ben ff onder de indruk en alhoewel ik niet elk woord kenquote:
Hehe, kijk de film eens zou ik zeggen. Butterfly effect stond voor een vlinder, die door zijn vleugelslag aan de andere kant van de wereld een orkaan kan veroorzaken.quote:Op zaterdag 30 april 2005 15:45 schreef bambilover het volgende:
wil iemand even uitleggen wat dat butterfly effect nou eigenlijk is?
wast nou dat als jij iets niet doet wat je eigenlijk wel wil doen dat de toekomst dan veranderd wordt?
maar er zijn zo ongeveer 6 miljard mensen op aarde en dan heb je ook nog andere levende wezens nou als die allemaal een keer zoiets hebben dan wordt de toekomst toch drastisch veranderd?:P
ik wil zeker wat meer horen over dat butterfly effect:P
http://web.mit.edu/adorai/timetraveler/quote:"Some folks at MIT are holding a time-travelers' convention. The idea is to make it so famous and so widely-known that even thousands of years in the future, people will still know exactly when and where this time-traveler convention went down, and will all come travel to it at some point in their illustrious time-traveling careers. For those interested in attending, it's on May 7, 2005, 10:00pm EDT (08 May 2005 02:00:00 UTC) in the East Campus Courtyard at MIT. 42:21:36.025N, 71:05:16.332W (42.360007,-071.087870 in decimal degrees)."
HUH.. MIT?? t beroemde Universiteit?quote:Op maandag 2 mei 2005 10:00 schreef LintuxCx het volgende:
Zo, dit past er wel leuk bij, en ik vraag me echt af wat de bedenkers hiervan gesnoven hebben, 't moet iig goed spul zijn geweest:
[..]
http://web.mit.edu/adorai/timetraveler/
http://science.slashdot.org/article.pl?sid=05/05/01/2247248&tid=133&tid=14
Titor wordt ook in het eerste comment al genoemd.Maar damn, denken ze serieus dat er iets zou gebeuren? Ik gok dat John Titor wel in twintigvoud aanwezig zal zijn, maar verder ...
Voor de nieuwsgierigen trouwens: http://en.wikipedia.org/wiki/John_Titor Ik zie dat 'ie hier nog niet genoemd is.
Ik ben bang van wel ja, met mit.edu ook in die URL...quote:Op maandag 2 mei 2005 10:27 schreef Neurotica het volgende:
HUH.. MIT?? t beroemde Universiteit?
quote:A note: Time travel is a hard problem, and it may not be invented until long after MIT has faded into oblivion.
quote:Unfortunately, we of the present (2005) don't have time travel
quote:Isn't time travel impossible?
We can't know for certain. The ancient Greeks would have thought computers were impossible, and the Phoenicians certainly wouldn't have believed that humans would one day send a spacecraft to the moon and back. We cannot predict the future of science or technology, so we can only make an effort and see if any time travelers come to our convention. If you would like to read more about time travel, check out our reading list.
quote:Wetenschappers gaan gas teleporteren
Gepost door Gerson (M4stermind) - Bron: The Copenhagen Post
Gepubliceerd: zondag 23 februari 2003 @ 11:08
Wetenschappers hebben een techniek ontwikkeld om een stroom gas te teleporteren. Professor Eugene Polzik van de Arhus Universiteit leidt een team van natuurkundigen in Arhus en Kopenhagen in een project om fysieke objecten van de ene naar de andere plaats te teleporteren. New Scientist noemt Polziks teleportatieprojecten een van de meest vooruitlopende onderzoeken samen met menselijk klonen en het zoeken naar leven op Mars.
De eerste doorbraak omtrent teleportatie wist het team van Polzik in 1998 aan het Californisch Instituut van Technologie te bewerkstelligen toen ze succesvol een stroom fotonen enkele centimeters wisten te teleporteren. Wat slechts een kleine teleportatie leek was een kolossale doorbraak voor de wetenschap. Nu wil het team van Polzik in Denemarken een stroom gas teleporteren, wat miljarden atomen bevat.
"Het probleem is dat je geen kopie en origineel op hetzelfde moment kan hebben. Daarom moet je informatie transporteren van een object zonder dat je weet wat je transporteert. Maar dit is in feite mogelijk", zegt Dr. Polzik. Het team heeft reeds succesvol een correlatie (wisselwerking, verband) tussen atomen weten te bereiken op quantumfysisch niveau - een zogenaamd quantumentanglement - tussen twee gaswolken. Hiermee hebben ze het bestaande quantumentanglementrecord doorbroken waar voorgaande wetenschappers slechts drie atomen wisten te correleren. Het gaat om het principe dat de toestand van een kernpartikel zich ook in zijn spiegelkernpartikel moet voordoen, om het Heisenberg-principe te compenseren.
Het experiment om gasatomen te transporteren zal gepoogd worden met behulp van hoge-preciesie laserstralen. Het zal plaatsvinden in het Niels Bohr instituut in Kopenhagen. Polzik zegt dat teleportatietechniek toepasbaar kan zijn in de toekomst, echter niet voor het transporteren van mensen. Het zou wel gebruikt kunnen worden voor een computer met een revolutionaire snelheid, ook wel bekend als de quantumcomputer. Quantumcomputertechnologie heeft de aandacht van de miltaire sector en de IT industie, die al naar de economische potentie vooruitkijkt.
Bron: Wetenschappers gaan gas teleporteren
Tja.. paar jaar gelden hielden we dit ook voor iets onmogelijks...quote:Atoomeigenschappen succesvol geteleporteerd
Gepost door Gerson (FatalException) - Bron: BBC News
Gepubliceerd: donderdag 17 juni 2004 @ 16:58
Het is wetenschappers voor de eerste keer gelukt de kwantumtoestand van het ene atoom te kopiëren naar het andere atoom, zonder dat er een fysieke verbinding tussen zit. Dat wil zeggen dat er in zekere zin sprake is van teleportatie.
De overbrenging was al eerder gelukt met fotonen, maar dit is de eerste keer dat het ook met atomen gelukt is. Zowel de energie, beweging, magnetisch veld en alle andere eigenschappen zijn succesvol overgebracht van het ene atoom naar het andere. De prestatie is neergezet door teams van de University of Innsbruck en de US National Institute of Standards and Technology.
De technologie is gebaseerd op een vreemde eigenschap op atomair niveau, bekend als "kwantumverstrengeling", waar twee deeltjes dezelfde eigenschappen van elkaar overnemen, ook al zijn ze zeer ver van elkaar verwijderd. De nieuwe technologie kan in de toekomst toegepast worden in supersnelle kwantumcomputers.
Bron: Atoomeigenschappen succesvol geteleporteerd
Ja. Zie vanaf de volgende post:quote:Op dinsdag 3 mei 2005 23:57 schreef Roi het volgende:
Heeft ie ook nog iets meegenomen uit de toekomst? Of heeft ie een excuuse voor ?
Hoezo? Sinds hij verdween in 2001 heeft nog niemand kunnen claimen dat hij onzin verkondigde en dit ook heeft kunnen bewijzen, sterker nog, een paar van zijn "voorspellingen" (hij heeft in feite geen enkele voorspelling gedaan, maar voldoende gezegt waaruit toekomstige gebeurtenissen uit af te leiden zijn,) zijn tot op de letter uitgekomen, zoals een persbericht van een Frans onderzoekcentrum dat ongeveer een half jaar na zijn vertrek gepubliceerd zou worden. Ook CJD is sterk in de picture gekomen, exact zoals hij zei dat het zou gebeuren. Dan hebben we het nog niet eens over de destabilisatie van het Westen, het ruimteprogramma van de Chinezen en de bijval die hij krijgt vanuit de wetenschappelijke wereld over zijn theoriën m.b.t. zijn manier van reizen.quote:Op dinsdag 3 mei 2005 10:09 schreef mark_db het volgende:
..zucht.. wie dit gelooft is echt dom.
Welke uitspraak doel je op?!quote:Op donderdag 5 mei 2005 01:26 schreef DrWolffenstein het volgende:
Ik hou mij overigens vast aan deze: Tijdreiziger John Titor en zijn Voorspellingen voorspelling. Dit namelijk een van de weinige concrete dingen die hij zei over de toekomst.
Dezequote:
quote:Op maandag 25 april 2005 01:28 schreef Tramhalte het volgende:
"Are the Olympics still being played in the future?
60. As a result of the many conflicts, no, there were no official Olympics after 2004. However, it appears they may be revived in 2040."
Als dit uitkomt geloof ik het pas
![]()
Op welk Frans onderzoek duid je Wolf?quote:Op donderdag 5 mei 2005 01:23 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
Hoezo? Sinds hij verdween in 2001 heeft nog niemand kunnen claimen dat hij onzin verkondigde en dit ook heeft kunnen bewijzen, sterker nog, een paar van zijn "voorspellingen" (hij heeft in feite geen enkele voorspelling gedaan, maar voldoende gezegt waaruit toekomstige gebeurtenissen uit af te leiden zijn,) zijn tot op de letter uitgekomen, zoals een persbericht van een Frans onderzoekcentrum dat ongeveer een half jaar na zijn vertrek gepubliceerd zou worden. Ook CJD is sterk in de picture gekomen, exact zoals hij zei dat het zou gebeuren. Dan hebben we het nog niet eens over de destabilisatie van het Westen, het ruimteprogramma van de Chinezen en de bijval die hij krijgt vanuit de wetenschappelijke wereld over zijn theoriën m.b.t. zijn manier van reizen.
klikquote:Op vrijdag 6 mei 2005 15:03 schreef Neurotica het volgende:
[..]
Op welk Frans onderzoek duid je Wolf?
quote:"Physicists at may soon be manufacturing copious quantities of black holes.
When the Large Hadron Collider (LHC) at CERN, the European particle physics laboratory near Geneva, is completed in 2005, it could produce a black hole
every second."
quote:JOHN - FEB. 21, 2001: Consider that you are a time traveler who goes back in time to the first week of February 1970 and you are confronted with the same problem. What do you remember right now about the second week of February 1970?
Naturally, the conflict in Vietnam and the Middle East come up but as someone has already stated here, "that's old news". I suppose I could predict the failure of Apollo 13 spacecraft but since time travel is ridiculous, I would be blamed for sabotage. I might even decide to tell you about an earthquake in Peru but then people that would have died by chance will now live and vice versa.
http://www.redcross.org/news/in/peru/0106perupage.htmlquote:Southern Peru, June 23, 2001 — A magnitude-8.1 earthquake (originally thought to be 7.9) toppled adobe homes and stone buildings, on Saturday afternoon (June 23). Most of the damage and fatalities occurred in the towns of Arequipa, Moquegua and Tacna. Arequipa Mayor Manuel Guillin said that 70 percent of the homes in his town were damaged. The American Red Cross joined the Peruvian Red Cross to get relief to the earthquake victims.
Kijk, dat had ik een week geleden ofzo gelezen op zijn site, maar ik geloof het niet.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 15:26 schreef DrWolffenstein het volgende:
Overigens, niet als bewijs ofzo, maar toch opmerkelijk:
[..]
[..]
http://www.redcross.org/news/in/peru/0106perupage.html
TNX.. en beetje eng.. zwarte gaten maken op een planeetquote:Op vrijdag 6 mei 2005 15:23 schreef DrWolffenstein het volgende:
[..]
klik
En de bijbehorende opmerking van Titor zelf:
[..]
OK, tis een bewijs, maar nogal schamel, het enige bewijs zou dan kunnen zijn als de datum en tijdstip van de bovengenoemde posting van Titor op alle Mirrorsites gelijk zijn.quote:
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/John_Titorquote:
This picture, taken in Autumn of 2035, according to Titor, depicts his training officer inside the time displacement vehicle. He is shining a laser pointer out the window, which appears to bend under the extreme gravitational forces.
Ik voerde het ook niet aan als "het bewijs". Het is slechts vrij opmerkelijk.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 15:49 schreef SlimShady het volgende:
[..]
Had ik al gezien. Maar dat vind ik geen bewijs.
Inderdaad opmerkelijk dat enkel de laserstraal afbuigt en het overige licht niet :-)quote:Op vrijdag 6 mei 2005 15:56 schreef Neurotica het volgende:
- Ik vind de zwarte gaten gebeuren van het CERN onderzoek wat dichterbij de realiteit komen qua uitspraken, maar... wat ik overigens wel opmerkelijk vind is dit:
Hij zei dat hij bij zijn jongere hij logeerde. Zijn jongere ik was 3 toen hij daar was.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 00:35 schreef D-Industries het volgende:
...
Natuurlijk moet dit wel bewezen worden door medici enz , foto's / onderzoeken naar zijn lichaam van jonge leeftijd & oudere leeftijd ... blablabla..
...
Een quote van titor zelf:quote:Het enigste bewijs wat werkelijk ( ! ) geloofwaardig zou zijn , is hijzelf. Als hij kan tijdreizen kan hij altijd terugkomen bij de gewenste datum in het verleden.
Ouderdom van zijn lichaam zou dan het bewijs zijn. In de toekomst kan hij namelijk tientallen jaren ouder worden en dan weer terug reizen naar ons 'heden' om zo te bewijzen dat hij ouder is geworden, en dat er in ons 'heden' slechts enkele luttele minuten zijn verlopen.
quote:Yes, I realize people become hostile. I don't expect anyone to believe me and I have nothing to sell. I take no offense by it. Just out of curiosity, if you were a time traveler, what do you think it would take to get people to believe you?
[/quote]quote:Op zaterdag 7 mei 2005 16:59 schreef DionysuZ het volgende:
Een quote van titor zelf:
[quote]Yes, I realize people become hostile. I don't expect anyone to believe me and I have nothing to sell. I take no offense by it. Just out of curiosity, if you were a time traveler, what do you think it would take to get people to believe you?
Photoshop!quote:Op zaterdag 7 mei 2005 17:28 schreef SlimShady het volgende:
[..]
Weet je wat ik zou doen om het te bewijzen?![]()
1. De krant van die dag meenemen
Goh wat leuk, en wat een nep. Je ziet zo dat die verpakking hetzelfde is als ze dat tegenwoordig maken dus het is nep.quote:2. Een product kopen dat nieuw is in die tijd. En niet uit de verpakking halen.
Wederom, photoshop. En: goede gok of: inside info van cnn. Overigens kwam Titor juist niet voor deze tijd, maar voor de jaren 70, en heeft hij daarna een tussenstop gemaakt.quote:3. Van verschillende nieuws-sites (oa CNN) nieuwsberichten uitprinten. Verschillende om te bewijzen dat het niet een eenzijdig artikel is.
Ook van het jaar waar je naartoe gaat.
Hij kan natuurlijk wel kranten laten zien uit de jaren 70, maar dat is natuurlijk geen bewijs dat hij een tijdreiziger is natuurlijk. Overigens was het helemaal niet zijn doel om geloofd te worden, het was zelfs beter als je hem niet geloofde vond hij.quote:Bv. ik ga terug naar April 2004, dan print ik berichten uit van september, oktober, november.
Jazeker wel. Als je een vers-van-de-pers krant meeneemt, voelt de krant niet oud.quote:Op zaterdag 7 mei 2005 17:40 schreef DionysuZ het volgende:
Hij kan natuurlijk wel kranten laten zien uit de jaren 70, maar dat is natuurlijk geen bewijs dat hij een tijdreiziger is natuurlijk.
Ik wil niet vervelend doen, maar is er geen diepzwarte plek waar de laserstraal naartoe buigt?quote:Op vrijdag 6 mei 2005 21:10 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Inderdaad opmerkelijk dat enkel de laserstraal afbuigt en het overige licht niet :-)
Die van 2e kerstdag bv, met dat golfje en die paar honderdduizend doden.quote:Op vrijdag 6 mei 2005 15:50 schreef splendor het volgende:
Ik kan me die grote in japan nog herinneren, en die in Iran een tijd geleden, maar daar blijft het toch bij. Hat zijn alleen de hele grote die je bij blijven.
Stel dat jij naar de jaren 70 zou reizen, wat weet jij over die tijd?quote:Op zondag 8 mei 2005 00:01 schreef APK het volgende:
[..]
Die van 2e kerstdag bv, met dat golfje en die paar honderdduizend doden.
Lijkt mij dat ze dat in 2035 nog wel weten.
Finale WK 74 en 78.quote:Op zondag 8 mei 2005 01:59 schreef Jegorex het volgende:
Stel dat jij naar de jaren 70 zou reizen, wat weet jij over die tijd?
Toen waren er ook wel grote rampen.
Nu je 2001 roept. Het zou pas geloofwaardig zijn als hij 9/11 had voorspeld.quote:Op zondag 8 mei 2005 02:02 schreef APK het volgende:
[..]
Finale WK 74 en 78.
Maar hij maakte een tussenstop in, wat was het, 2001?
Daar ging het mij om.
Precies. Dit soort gebeurtenissen zou je echt niet vergeten. John Titorquote:Op zondag 8 mei 2005 02:07 schreef SlimShady het volgende:
Nu je 2001 roept. Het zou pas geloofwaardig zijn als hij 9/11 had voorspeld.
Tevens dacht hij dat het millenniumprobleem in de overgang 2000-2001 zat i.p.v. in de overgang 1999-2000.quote:Op zondag 8 mei 2005 02:07 schreef SlimShady het volgende:
Nu je 2001 roept. Het zou pas geloofwaardig zijn als hij 9/11 had voorspeld.
je hebt uitgelegd hoe je naar de toekomst reist, maar hoe zit het met reizen naar het verleden.quote:Op zondag 8 mei 2005 12:00 schreef ikke0302 het volgende:
Volgens Einstein is reizen in de toekomst niet mogelijk. Reizen naar het verleden wel maar die zorgen voor parralelle tijdlijnen. De enige vorm van naar de toekomst te reizen is door met een snelheid die zo dicht mogelijk bij die van het licht is enorme afstanden af te leggen en dan terug te komen op aarde. Zo zal de aarde pakweg 100 jaar ouder zijn en jij slechts 10 jaar ouder.
Is de zaak dan af, als Einstein zegt dat iets niet kan? Ik vind het dan ook, met alle respect verder, geen zinnig argument. Einstein geloofde ook niet dat "god dobbelde" (als verwijzing naar de quantummechanica) terwijl dit eigenlijk toch het geval is.(ik ben geen wetenschaphistoricus overigens, dus mocht ik iets door de war gooien hier, dan hoor ik het wel). Nee, de mening van weliswaar gerespecteerde geleerden kun je maar beter niet teveel als een keihard feit beschouwen want ik weet bijna zeker dat over 250 jaar van nu dingen gewoon worden gevonden die volgens nu "nooit zullen kunnen".quote:Op zondag 8 mei 2005 12:00 schreef ikke0302 het volgende:
Volgens Einstein is reizen in de toekomst niet mogelijk. Reizen naar het verleden wel maar die zorgen voor parralelle tijdlijnen. De enige vorm van naar de toekomst te reizen is door met een snelheid die zo dicht mogelijk bij die van het licht is enorme afstanden af te leggen en dan terug te komen op aarde. Zo zal de aarde pakweg 100 jaar ouder zijn en jij slechts 10 jaar ouder.
Reizen naar de toekomst is zeker wel mogelijk. Je kunt in een halve seconde best een paar duizend jaar de toekomst in gaan als je maar genoeg snelheid hebt relatief aan de aarde. Terug naar het verleden reizen is juist het probleem. Hoe snel je ook vliegt, je zult nooit een relatieve snelheid hebben die gelijk is aan de lichtsnelheid, die haal je niet. Je lengte wordt dan oneindig klein en je massa (impuls) en energieverbruik oneindig groot. Om terug in de tijd te reizen moet je SNELLER bewegen dan het licht.quote:Op zondag 8 mei 2005 12:00 schreef ikke0302 het volgende:
Onzin, maar deze discussie heb ik al zo vaak gevoerd. Blijf het grote onzin vinden.quote:Op zondag 8 mei 2005 12:00 schreef ikke0302 het volgende:
De enige vorm van naar de toekomst te reizen is door met een snelheid die zo dicht mogelijk bij die van het licht is enorme afstanden af te leggen en dan terug te komen op aarde. Zo zal de aarde pakweg 100 jaar ouder zijn en jij slechts 10 jaar ouder.
Sinds wanneer is licht gelijk aan tijd?quote:Op zondag 8 mei 2005 18:08 schreef DionysuZ het volgende:
Het is geen onzin refragmental. De lichtsnelheid is constant.
Stel je zit in een hele lange trein die met een bepaalde, hoge, snelheid beweegt (100.000 km/s) en je schiet een lichtstraal naar voren, richting de muur die 300.000 km verder staat. Omdat de lichtsnelheid ongeveer 300.000 km/s is, komt hij 1 seconde later aan bij de muur.
Maar iemand op het perron kijkt naar binnen en ziet jou die lichtstraal afvuren. 1 Seconde later is de lichtstraal inderdaad 300.000 km verder, maar omdat de trein een snelheid van 100.000 km/s is, is de muur ook weer 100.000 km verder. Waardoor het dus langer duurt voordat de lichtstraal de muur bereikt (de lichtsnelheid is constant voor iedere waarnemer). Dat wat voor waarnemer A (op de trein) dus 1 seconde duurt, duurt gezien vanuit het perron (waarnemer B) langer dan 1 seconde.
Stel nu de trein reist met de lichtsnelheid. In de trein schiet waarnemer A zijn lichtstraal af en die komt 1 seconde later aan op de muur. Op het perron kijkt waarnemer B, maar als de lichtstraal 300.000 km verder is, is de muur ook 300.000 km verder. Het duurt dus oneindig lang voordat de lichtstraal de muur raakt. Wat 1 seconde duurt voor Waarnemer A, duurt derhalve oneindig lang voor Waarnemer B
Dat de snelheid van het licht gelijk is voor iedere waarnemer weet ik, alleen kun je ook uitleggen waarom dat zo is? Wat dat stuk begrijp ik nog niet helemaalquote:Op zondag 8 mei 2005 18:08 schreef DionysuZ het volgende:
(...)
HO stop... hierin heeft Titor wel gelijk want geleerden zeiden dat computer OF vastslaan wegens de 3x nul (2000) of omdat ze overgaan naar een datum met 001 (het jaar 2001).quote:Op zondag 8 mei 2005 11:56 schreef rekenwonder het volgende:
[..]
Tevens dacht hij dat het millenniumprobleem in de overgang 2000-2001 zat i.p.v. in de overgang 1999-2000.
Hét millenniumprobleem had betrekking op de overgang tussen 1999 (omdat dit vaak als twee cijfers opgeslagen werd) en 2000 (en dat zou dus gezien worden als het jaar 100 of 0). De overgang 2000-2001 is amper een issue geweest.quote:Op zondag 8 mei 2005 23:37 schreef Neurotica het volgende:
HO stop... hierin heeft Titor wel gelijk want geleerden zeiden dat computer OF vastslaan wegens de 3x nul (2000) of omdat ze overgaan naar een datum met 001 (het jaar 2001).
Licht is niet gelijk aan tijd. De constantheid van de lichtsnelheid heeft wel een effect op tijd. Het is wel een feit dat de tijd trager loopt voor een persoon A t.o.v. persoon B als deze met een bepaalde snelheid van persoon B afbeweegt. En hoe hoger die snelheid, hoe trager die tijd loopt. Dit is zelfs meerdere malen bewezen.quote:Op zondag 8 mei 2005 18:38 schreef Refragmental het volgende:
[..]
Sinds wanneer is licht gelijk aan tijd?
De lichtstraal die persoon A uitzendt vanuit de trein die met snelheid x beweegt, heeft een constante snelheid. Als persoon A die snelheid meet, dan meet hij een snelheid van 300.000km/s. Als persoon B die snelheid meet, dan meet hij niet een snelheid van 300.000 km/s + x, maar een snelheid van 300.000 km/s.quote:Trouwens... wanneer iemand met lichtsnelheid reist zal deze persoon tegelijk met z'n eigen lichtstralen bij de muur aankomen. Anders zou het betekenen dat de lichtstraal die persoon a in de trein uitzend voor persoon b op het perron met 600.000km/s gaat. En dat kan niet volgens veel theoriën.
Persoon A zit in de trein en voor hem beweegt de muur uiteraard niet. Omdat persoon A dezelfde snelheid heeft als de trein blijft het einde van de coupé (de muur) altijd op dezelfde plek, dus beweegt niet. Voor persoon B echter beweegt de trein met een bepaalde snelheid x en de coupé en het einde van de coupé (de muur) dus ook.quote:En waarom beweegt de muur?
Das erg lastig uitleggen (het waarom wordt in mijn ogen vaak ondergeschikt gesteld in de natuurkunde) zonder mogelijkheid tot het tekenen van plaatjes.Punt is ergens dat de lichtsnelheid (en dus ook de snelheid van lichtdeeltjes zelf in vacuüm) hetzelfde is ongeacht de waarnemer of situatie. Dit is gemeten en is nu eenmaal zo voor dit Universum. Ergens een bizarre eigenschap. Dit zou tot paradoxen lijden als tijd niet relatief zou zijn en de consequentie was dat de formules zo werden aangepast dat tijd sneller en trager kan gaan. Dit blijkt in de praktijk ook nog te kloppen.quote:Op zondag 8 mei 2005 20:45 schreef splendor het volgende:
Dat de snelheid van het licht gelijk is voor iedere waarnemer weet ik, alleen kun je ook uitleggen waarom dat zo is? Wat dat stuk begrijp ik nog niet helemaal
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |