abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26419687
Of het hier hoort of in LIF ofzo. :')

Zou je jezelf kunnen verdrinken, of kan je je dat zelf niet aandoen? De geest die toch kiest voor het leven?

Vraag ik me al langere tijd af.
  Donald Duck held vrijdag 22 april 2005 @ 00:13:24 #2
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_26419713
Bindt 50 kilo stenen aan je vast en spring in de rivier. Voila
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
pi_26419749
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:13 schreef __Saviour__ het volgende:
Ow, die was ik even vergeten, ik bedoel dus, je eigen kop onder water drukken zeg maar.
  Donald Duck held vrijdag 22 april 2005 @ 00:15:18 #4
46149 __Saviour__
pi_26419770
Ow, dat lukt niet.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_26419798
Ja, dat kan.

Mijn tante heeft vorig jaar zelfmoord gepleegd door de zee in te lopen.

En nu?
Oi!
Op maandag 5 april 2004 21:27 schreef Lorax het volgende:
Ik had die kop van SC wel willen zien toen MUUS 'm in z'n bek scheet
pi_26419804
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:15 schreef __Saviour__ het volgende:
Ow, dat lukt niet.
Been there, done that?
pi_26419819
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:16 schreef MUUS het volgende:
Ja, dat kan.

En nu?
Kan het ook in een emmer?
pi_26419830
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:13 schreef __Saviour__ het volgende:
Ja maar met die stenen is er geen weg meer terug. Ik denk dat hij er op doelt dat er nog wel een weg terug is. Als je je ophangt of voor een trein springt is het snel afgelopen met je, als je bv. in een kanaal springt dan kan je elk moment besluiten om toch weer naar boven te zwemmen.

Is veel moeilijker dus, maar als je echt dood wil dan lukt dat denk ik wel.
  vrijdag 22 april 2005 @ 00:17:59 #9
71919 wonderer
Hung like a My Little Pony
pi_26419838
Ik denk dat je je er even overheen moet zetten en een flinke ademteug water nemen. In plaats van zo lang mogelijk wachten tot je lucht op is. Ik denk dat je dan niet in paniek raakt, wat wel zou gebeuren als je tot het einde wacht...
"Pain is my friend. I can trust pain. I can trust pain to make my life utterly miserable."
"My brain is too smart for me."
"We don't need no education." "Yes you do, you just used a double negative."
  Donald Duck held vrijdag 22 april 2005 @ 00:19:04 #10
46149 __Saviour__
pi_26419871
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:16 schreef MUUS het volgende:
Ja, dat kan.

En nu?
Maar dan sterf je door onderkoeling enzo.

Jezelf verdrinken door je kop in een emmer te steken kan niet denk ik, instinctief zul je alles doen om te overleven.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_26419872
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:17 schreef Murray het volgende:

[..]

Ja maar met die stenen is er geen weg meer terug. Ik denk dat hij er op doelt dat er nog wel een weg terug is. Als je je ophangt of voor een trein springt is het snel afgelopen met je, als je bv. in een kanaal springt dan kan je elk moment besluiten om toch weer naar boven te zwemmen.

Is veel moeilijker dus, maar als je echt dood wil dan lukt dat denk ik wel.
Dat bedoel ik inderdaad.
pi_26419876
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:17 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Nee, dat kan niet.
Oi!
pi_26419911
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:19 schreef __Saviour__ het volgende:

[..]

Jezelf verdrinken door je kop in een emmer te steken kan niet denk ik, instinctief zul je alles doen om te overleven.
Jij denkt van wel. Ik denk ook zoiets. Maar als je jezelf zo hebt ingesteld op een einde, dat het misschien wel kan?
pi_26419919
quote:

[..]

Weet je niet zeker toch?

Mss kan zo iemand wel besluiten om niet boven water te blijven.
Oi!
pi_26420000
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:20 schreef MUUS het volgende:

[..]

Weet je niet zeker toch?

Mss kan zo iemand wel besluiten om niet boven water te blijven.
Misschien in een emmer ook niet. Wat zou het verschil zijn.
  vrijdag 22 april 2005 @ 00:24:47 #16
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_26420003
uhmm ik heb gewoon nooit genoeg bier om het te proberen ...

maaruh .. als je echt bedoeld om de pijp uit te gaan. in het water springen .. je bek open houden en ademen .. ( als je nog lucht ergens hebt lukt het niet ) terwijl je in het water bent en naar de bodem zwemt... de 50 kilo optie is natuurlijk ideal

zomaar de zee in lopen vergt voor mijn gevoel veel moed en zelfvertrouwen en natuurlijk een sterk geloof dat alles voorbij is.
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
  vrijdag 22 april 2005 @ 00:28:59 #17
84524 Morwen
I got life
pi_26420109
Het kan wel, denk ik, al gaat daar een hoop voorbereiding aan vooraf.

Meditatie, acceptatie en een zeer sterke wil om het echt te willen. En dat zijn er maar weinig, denk ik, die het echt willen. Overleven is eerste prioriteit, geen idee waarom maar dat zit er toch wel ingebakken bij levende wezens
I used to work in a morgue........I am a people person
Only Human
  Donald Duck held vrijdag 22 april 2005 @ 00:29:37 #18
46149 __Saviour__
pi_26420122
Ik denk dat je op het moment dat je echt aan het stikken bent beseft waarmee je bezig bent en weer boven water komt.
Daarom kiezen zelfmoordenaars voor de 'betere' opties waarbij het in een keer over is. Van een gebouw springen, voor de trein. Dan is het 'zelfmoordproces' binnen een fractie van een seconde ingezet er is geen weg meer terug. Verdrinking geeft ze veel meer tijd om het te heroverwegen.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
pi_26420141
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:24 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Misschien in een emmer ook niet. Wat zou het verschil zijn.
Ik denk het proces er naartoe. Kop in emmer is anders dan langzaam steeds verder zakken het water in. Geestelijk werk je er dan mss anders naartoe.

Ofzo. Dit is giswerk natuurlijk.
Oi!
pi_26420178
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:29 schreef __Saviour__ het volgende:
Ik denk dat je op het moment dat je echt aan het stikken bent beseft waarmee je bezig bent en weer boven water komt.
Daarom kiezen zelfmoordenaars voor de 'betere' opties waarbij het in een keer over is. Van een gebouw springen, voor de trein. Dan is het 'zelfmoordproces' binnen een fractie van een seconde ingezet er is geen weg meer terug. Verdrinking geeft ze veel meer tijd om het te heroverwegen.
Jah. Meteen denk ik aan een ongewilde verdrinkingsdood. Hoe verschrikkelijk zal dat zijn, of laat je het dan gewoon gebeuren en is de drang om te overleven alweer afgelopen. Hoe zal een kind ermee omgaan i.t.t. een volwassene?
pi_26420461
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:30 schreef MUUS het volgende:

[..]
Dit is giswerk natuurlijk.
Natuurlijk.
  vrijdag 22 april 2005 @ 00:45:24 #22
101630 db70
nooit te jong om te leren
pi_26420493
Ik probeer het al jaren maar die kut douchestraal is gewoon niet hard genoeg
70+ op het internet
pi_26420524
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:45 schreef db70 het volgende:
Ik probeer het al jaren maar die kut douchestraal is gewoon niet hard genoeg
Ow.
  vrijdag 22 april 2005 @ 00:58:00 #24
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_26420738
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:12 schreef skiczukie het volgende:
Zou je jezelf kunnen verdrinken, of kan je je dat zelf niet aandoen? De geest die toch kiest voor het leven?
Een morbide onderwerp maar vooruit (note: tis niet ‘romantisch’ beschreven. Sorry):
Hier is geen eenduidig antwoord op aangezien dit per persoon en situatie verschilt. Ik neem aan dat we ervan uitgaan dat zich geen ‘ongeluk’ voordoet waardoor je wel weer boven water wilt komen maar dit gewoon niet kunt. Er komt een moment dat er of een bijna dood ervaring inslaat en/of je bewusteloos raakt. Als je niet onstabiel staat is beide fataal als er geen derde persoon ingrijpt. In de eerst situatie zal je alles prachtig ervaren (of bij die 15% horen die iets verschrikkelijk ervaart) en ‘boeit’ het je niet echt meer (nu zijn er wel getuigen die verklaren op zo’n moment de ‘keuze’ te hebben gekregen tussen terugkeren naar het leven of niet). In de tweede kun je niks meer.

Er zijn gevallen die na 3 kwartier onder het ijs weer tot ‘leven’ zijn gewekt. Het hart pompt dan vaak nog maar 3 tot 4 keer per minuut om elk restje zuurstof zo goed en rustig mogelijk te gebruiken. Verder sterven je armen en benen als eerste af omdat je lichaam ‘slim’ genoeg is om de vitale delen voorrang te geven.

10-20 jaar terug overleed een jonge knul in Rotterdam in een zwembad omdat ie een wedstrijd met 2 anderen deed wie het langste zijn hoofd onder water kon houden. Als je naar martelingverslagen kijkt dan merk je vaak dat mensen versteld staan van de uitputtingsslag die je lichaam kan leveren en het koste wat kost niet op wil geven. Overlevingsdrang is vaak sterker als mensen beseffen. Desalniettemin kan het dus wel voorkomen.

Puur persoon en situatie afhankelijk dus.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  vrijdag 22 april 2005 @ 00:59:07 #25
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_26420761
Jij en je zelfmoordneigingen!
Ik ga naar huis.
  vrijdag 22 april 2005 @ 01:03:29 #26
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_26420853
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:59 schreef nietzman het volgende:
hey entertainment ... laat ze nou
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
pi_26420884
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:58 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Een morbide onderwerp maar vooruit (note: tis niet ‘romantisch’ beschreven. Sorry):
Hier is geen eenduidig antwoord op aangezien dit per persoon en situatie verschilt. Ik neem aan dat we ervan uitgaan dat zich geen ‘ongeluk’ voordoet waardoor je wel weer boven water wilt komen maar dit gewoon niet kunt. Er komt een moment dat er of een bijna dood ervaring inslaat en/of je bewusteloos raakt. Als je niet onstabiel staat is beide fataal als er geen derde persoon ingrijpt. In de eerst situatie zal je alles prachtig ervaren (of bij die 15% horen die iets verschrikkelijk ervaart) en ‘boeit’ het je niet echt meer (nu zijn er wel getuigen die verklaren op zo’n moment de ‘keuze’ te hebben gekregen tussen terugkeren naar het leven of niet). In de tweede kun je niks meer.

Er zijn gevallen die na 3 kwartier onder het ijs weer tot ‘leven’ zijn gewekt. Het hart pompt dan vaak nog maar 3 tot 4 keer per minuut om elk restje zuurstof zo goed en rustig mogelijk te gebruiken. Verder sterven je armen en benen als eerste af omdat je lichaam ‘slim’ genoeg is om de vitale delen voorrang te geven.

10-20 jaar terug overleed een jonge knul in Rotterdam in een zwembad omdat ie een wedstrijd met 2 anderen deed wie het langste zijn hoofd onder water kon houden. Als je naar martelingverslagen kijkt dan merk je vaak dat mensen versteld staan van de uitputtingsslag die je lichaam kan leveren en het koste wat kost niet op wil geven. Overlevingsdrang is vaak sterker als mensen beseffen. Desalniettemin kan het dus wel voorkomen.

Puur persoon en situatie afhankelijk dus.
Okee, duidelijk.
pi_26420906
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:59 schreef nietzman het volgende:
Éerste keer dat ik zoiets vraag. Dat andere was iets anders en in mij ogen erger.
  vrijdag 22 april 2005 @ 01:08:44 #29
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26420954
het schijnt dat de verdrinkingsdood een van de 'fijnste' manieren is om dood te gaan, aldus de overlevenden, of ik weet niet wie dit heeft bedacht. gifdood is de ergste, dat doet veel pijn.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_26421046
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 01:08 schreef zoalshetis het volgende:
het schijnt dat de verdrinkingsdood een van de 'fijnste' manieren is om dood te gaan, aldus de overlevenden, of ik weet niet wie dit heeft bedacht. gifdood is de ergste, dat doet veel pijn.
Van de week zag ik op tv één of ander model wat bijna is verdronken. Ze was al weg aan het zakken onder water en noemde het idd een heel vredig moment.
Oi!
  vrijdag 22 april 2005 @ 01:16:46 #31
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26421079
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 01:14 schreef MUUS het volgende:

[..]

Van de week zag ik op tv één of ander model wat bijna is verdronken. Ze was al weg aan het zakken onder water en noemde het idd een heel vredig moment.
zo zijn er idd nog meer verhalen van mensen die bijna dood zijn geweest. doodbloeden is ook vrij pijnloos.
pi_26421081
quote:

[..]

Dat zal het verschil met de emmer zijn. Geen keuze meer. Opgeven. Kiezen voor de dood. Je erbij neerleggen.
  vrijdag 22 april 2005 @ 01:34:13 #33
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_26421353
quote:
Er is een verslag van Sir Francis Beaufort die een verdrinking beschrijft uit 1795. Het verslag geeft o.a. aan dat er simpelweg te weinig (en toepasselijke) woorden bestaan voor een goede representatieve beschrijving van zo’n gebeuren. Iets wat op dit morbide gebied altijd het geval schijnt te zijn. Een ervaring van onbeschrijfelijke (!), innerlijke rust. Bron uit een boek: 'Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt"
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  vrijdag 22 april 2005 @ 14:34:27 #34
119411 Paradijsvogeltje
is veilig geland!
pi_26431946
quote:

[..]

Tactloos.....! Muus, ik vind het rot voor je.
Deze user werd mede mogelijk gemaakt door Yvonne. Bedankt!
Like does the man say 'Is now the time to take of my pants?' ...'Yes.', I said.
pi_26432022
In een emmer ofzo kan geloof ik niet. Op een gegeven moment ga je naar adem happen en zal je automatisch je hoofd uit het water halen.
Als je bijvoorbeeld de zee inloopt kun je op een gegeven moment niet meer terug ook al zou je dit proberen.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_26432154
Maar... waarom wil je dat weten?
pi_26432235
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 14:42 schreef MarliesN het volgende:
Maar... waarom wil je dat weten?
Waarom.
pi_26432333
Maar goed, omdat ik het me afvraag. 'Waarom vraag je je dat af?' Omdat het onderwerp me boeit. 'Waarom?' Omdat ik van het leven houdt. 'Ik snap het niet'. Bedenk maar wat.
  vrijdag 22 april 2005 @ 16:21:31 #39
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_26434587

Genomen te Dachau, Duitsland, deze man heeft een riem om z'n nek, het andere eind zit om een kraan van een wasbak, hij is door z'n knieën gezakt, en hing zichzelf op, omdat hij geen zin meer had.

Jezelf verdrinken kan dus vast wel, maar het zal net zo lastig zijn als jezelf ophangen door eenvoudig weg bewust door de knieën te gaan.
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_26434685
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 14:34 schreef Paradijsvogeltje het volgende:

[..]

Tactloos.....! Muus, ik vind het rot voor je.
Och, we zitten niet in R&P. . Maar lief dat je er tussendoor aan denkt. .
Oi!
pi_26434760
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 16:21 schreef Hallulama het volgende:
[afbeelding]

Genomen te Dachau, Duitsland, deze man heeft een riem om z'n nek, het andere eind zit om een kraan van een wasbak, hij is door z'n knieën gezakt, en hing zichzelf op, omdat hij geen zin meer had.

Jezelf verdrinken kan dus vast wel, maar het zal net zo lastig zijn als jezelf ophangen door eenvoudig weg bewust door de knieën te gaan.
Kippenvelfoto zeg. De wanhoop..

Deze foto is zo'n beetje het bewijs dat de geest heel sterk kan zijn als de wanhoop maar groot genoeg is. Bewust door je knieën gaan én blijven hangen....

Da's nog heftiger dan de zee in lopen, denk ik, want daar kom je in een soort roes..
Oi!
pi_26436737
quote:
[afbeelding]

Verschrikkelijk.
quote:
Hmm. Jah.
  vrijdag 22 april 2005 @ 20:42:10 #43
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_26440722
quote:
[afbeelding]

Als ik zo die foto eens bekijk denk ik dat voor een groot deel ook aan zijn lichamelijke conditie lag dat hij dat kon doen
pi_26440796
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 20:42 schreef Djaser het volgende:

[..]

Als ik zo die foto eens bekijk denk ik dat voor een groot deel ook aan zijn lichamelijke conditie lag dat hij dat kon doen
Heb ik ook aan gedacht. Helemaal geen erergie meer.
pi_26440841
Die foto maakt wel indruk jah

Ik denk idd ook wel dat wanhoop in die mate je natuurlijk instinct om te leven en overleven kan overstemmen en dus tot het einde kan doorzetten in die poging...
  vrijdag 22 april 2005 @ 21:01:04 #46
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_26441227
Dat betekent dus dat het instinct overwinnelijk is, en vrijheid van keuze dus waar is, ook al vereist dat soms enorme kracht dan wel discipline.

Of denkt ment dat het slechts een gevecht tussen twee emoties is, en dat de emotie wanhoop het wint van de drang (emotie?) overleven?

Zou er iets van ratio betrokken zijn bij de keuze van deze man?

Kan je uberhaupt ooit spreken van 100% puur ratio?
  vrijdag 22 april 2005 @ 21:03:26 #47
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26441282
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 21:01 schreef Hallulama het volgende:
Dat betekent dus dat het instinct overwinnelijk is, en vrijheid van keuze dus waar is, ook al vereist dat soms enorme kracht dan wel discipline.

Of denkt ment dat het slechts een gevecht tussen twee emoties is, en dat de emotie wanhoop het wint van de drang (emotie?) overleven?

onze overlevingsdrang dus.
  vrijdag 22 april 2005 @ 21:04:02 #48
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_26441298
Wat bedoel je?
  vrijdag 22 april 2005 @ 21:05:38 #49
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_26441333
quote:

[..]

Als je hem vult met zoutzuur
Klaar?
Ik niet!
pi_26441385
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 21:05 schreef Foo_niks het volgende:

[..]

Als je hem vult met zoutzuur
Groetjes in ONZ van skiczukie.
pi_26441391
quote:
[afbeelding]

Damn daar word ik nou echt even stil van
  vrijdag 22 april 2005 @ 21:09:05 #52
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26441405
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 21:04 schreef Hallulama het volgende:
Wat bedoel je?
aan de staat van de man te zien, is hij tot het uiterste gegaan om toch te overleven.

[ Bericht 1% gewijzigd door zoalshetis op 22-04-2005 21:18:42 ]
pi_26441416
Hoe lang zou het duren om jezelf op te hangen?
  vrijdag 22 april 2005 @ 21:11:26 #54
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_26441471
quote:
[afbeelding]

Deed me meteen denken aan dit bericht: Jongen (11) hangt zich per ongeluk op tijdens gym

pi_26441690
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 21:09 schreef skiczukie het volgende:
Hoe lang zou het duren om jezelf op te hangen?
Klinkt cru maar het ligt eraan of je nek breekt
pi_26441714
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 21:20 schreef Tha_T het volgende:

[..]

Klinkt cru maar het ligt eraan of je nek breekt
Serieus? Ik dacht dat je stikt? Ofzo.
pi_26441725
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 21:21 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Of ook dus? Dus je stikt, maar als je nekt knikt is het sneller afgelopen?
  vrijdag 22 april 2005 @ 21:23:41 #58
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26441741
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 21:22 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Of ook dus? Dus je stikt, maar als je nekt knikt is het sneller afgelopen?
kijk maar naar een cojboj-film. de val breekt de nek en de strop doet de rest, als dat nodig is.
pi_26441761
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 21:21 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Ik meen ergens gelezen te hebben (Volgens mij de Kijk) dat het vroeger zelfs normaal was om de beul een fooi te geven zodat hij de knoop strakker deed (Of losser dat weet ik even niet meer). En je weet dat als je nek breekt dat het dan echt wel is
pi_26441776
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 21:23 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

kijk maar naar een cojboj-film. de val breekt de nek en de strop doet de rest, als dat nodig is.
Dat dus
pi_26444833
teveel constantine gekeken
jullie zijn allemaal kneuzen die niks beters te doen hebben dan op fok te gaan zitten, omdat het rustig is op MSN.... ik blij dat ik het nu alleen even doe omdat het buiten regent.
  vrijdag 22 april 2005 @ 23:50:23 #62
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_26445399
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 21:01 schreef Hallulama het volgende:

Ik geloof niet in instincten bij de mens. Eigenlijk geloof ik dat alleen dat insecten (en een paar uitzonderingen) instinct hebben zoals ik het definieer: Een keuze zonder emotionele ervaring (waarbij keuze geen reflex is). Tis een aanname, dat wel. Ik geloof, bij de mens en veel dieren, in keuzes van ratio in combinatie met constant gevoel waarbij de ratio het korte termijn gevoel kan overstemmen door een positief gevoel op de lange termijn in vooruitzicht te stellen. Een constante dans van emoties en plannen. Niet te beseffen chaos in een deels gedefinieerde structuur. Moeilijk uit te leggen
100% puur ratio geloof ik in ieder geval niet in.
  vrijdag 22 april 2005 @ 23:57:55 #63
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_26445574
Klinkt goed, behalve dat over instinct, als je niet in instinct gelooft bij de mens, check out Human Instinct (C) BBC, een GEWELDIG gave documentaire, 4 delen, we are all robots

En verder, over de dans van emoties en plannen, zou ratio dan het vermogen zijn om de zaken zo te plannen dat je nu een emotie inlevert, om later een fijnere emotie te kunnen bekomen? Dat klinkt wel funky moet ik zeggen, ik ga er eens over nadenken.
pi_26446012
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 23:25 schreef machiavezistme het volgende:
teveel constantine gekeken
Wat?

Zwaar irriterend. Zeg gewoon wat je wil zeggen, maar ga niet alleen een naam van een tv-programma (ofzo) lullen).
  zaterdag 23 april 2005 @ 00:21:47 #65
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_26446056
Word!
pi_26446109
quote:

[..]

Ja, naar adem happen, en dan krijg je water binnen en verdrink je. Het kan best, als je maar echt wilt.
  zaterdag 23 april 2005 @ 00:27:25 #67
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_26446147
Net als origami (C) Bert Visser
pi_26446384
Ik denk dat de emmer omvalt zodra je bewusteloos raakt en dat die dan leegloopt .
  zaterdag 23 april 2005 @ 00:42:04 #69
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26446469
voor de liefhebbers: als je geen touw, riem, katoenen lap oid hebt dan kun je nog altijd zelfmoordplegen. je kan je tong simpelweg afbijten en als je dan even in het begin met je hoofd naar achter buigt stik je vanzelf in je bloed en de helft van je tong.
  zaterdag 23 april 2005 @ 00:42:22 #70
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_26446472
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 00:18 schreef skiczukie het volgende:
Wat?

Zwaar irriterend. Zeg gewoon wat je wil zeggen, maar ga niet alleen een naam van een tv-programma (ofzo) lullen).
Film waarin o.a. een meisje onder water wordt gehouden zodat ze een bijna dood ervaring krijgt. Hierbij komt ze in de hel (zover ik me herinner) en kan ze haar overleden zusje ontmoeten.
  zaterdag 23 april 2005 @ 00:45:45 #71
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_26446538
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 23:57 schreef Hallulama het volgende:
Klinkt goed, behalve dat over instinct, als je niet in instinct gelooft bij de mens, check out Human Instinct (C) BBC, een GEWELDIG gave documentaire, 4 delen, we are all robots
Ik geloof voorlopig in mijn definitie maar ik ga zeker kijken of ik aan die docu kan komen Ik denk echter dat er eerder een 'uitleg' probleem is dan dat we echt iets anders vinden.
quote:
En verder, over de dans van emoties en plannen, zou ratio dan het vermogen zijn om de zaken zo te plannen dat je nu een emotie inlevert, om later een fijnere emotie te kunnen bekomen?
Ja. Een hond heeft minder ratio en eet puur wat deze lekker vind totdat het volle gevoel of misselijkheid overneemt. Een mens, met meer ratio, kan meer en verder plannen en weigert eten uit angst om dik te worden in de toekomst
pi_26466296
Het is volgens mij niet mogelijk om dood te gaan door je adem gewoon in te houden. Als je maar lang genoeg wacht ga je vanzelf naar adem happen. Als je eerst door lang douchen ofzo een beetje aan het natte "watergevoel" went en vervolgens gewoon zo lang mogelijk je adem onder water in houdt, dan is het denk ik wel mogelijk dat je terwijl je naar adem snakt een lading water naar binnen slikt.

Om je hoofd onder water te houden op dat moment en om ook nadat je de slok water binnen gekregen hebt je hoofd onder water te houden is een hoop moed nodig. Maar ik denk dat het zeker wel mogelijk is .
Ik ben mezelf in principe, dus ben ik in feite mij.

Webicon max 100kB, geen 260kB
pi_26466317
Als je flauw valt door je adem in te houden ga je toch ook automatisch ademen?
  zondag 24 april 2005 @ 17:38:02 #74
118683 Siriusje
www.lolman.tk ^^
pi_26478364
Als je geen adem krijgt, begin je vanzelf normaal helemaal te flippen, dus met een emmer zal ook HEEL moeilijk zijn. In bad gaan liggen, je adem inhouden tot je flauw valt, je valt in bad en voila (met een beetje geluk )

Je kunt ook gewoon in een put met water springen :d
I swear I hear your voice, driving me insane
pi_26506252
ik ben instinctief van mening dat dat niet lukt

verschirkkelijke foto..
pi_26507159
Als je eerst dronken wordt, dan heb je minder remmingen om jezelf in leven te willen houden.
@luna
pi_26507266
quote:
Op maandag 25 april 2005 22:34 schreef boempa het volgende:
Als je eerst dronken wordt, dan heb je minder remmingen om jezelf in leven te willen houden.
Dat is een goede opmerking.
pi_26507452
Er is een methode om zonder enig hulpmiddel jezelf te verdrinken in bv een badkuip. Een emmer zal omvallen als je bewusteloos raakt. Het komt erop neer dat je geen gevoel van benauwdheid krijgt onder water en dus geen neiging krijgt om weer naar boven te komen. Dit gewoon zonder pillen, drank of verdoving maar gewoon bij je volle bewustzijn. Ondanks het zuurstoftekort zal je lichaam/hersenen het niet als zodanig ervaren. Ik zal niet beschrijven hoe maar het is wel degelijk mogelijk, erg simpel zelfs.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_26507536
quote:
Op maandag 25 april 2005 22:48 schreef Adfundum het volgende:
Er is een methode om zonder enig hulpmiddel jezelf te verdrinken in bv een badkuip. Een emmer zal omvallen als je bewusteloos raakt. Het komt erop neer dat je geen gevoel van benauwdheid krijgt onder water en dus geen neiging krijgt om weer naar boven te komen. Dit gewoon zonder pillen, drank of verdoving maar gewoon bij je volle bewustzijn. Ik zal niet beschrijven hoe maar het is wel degelijk mogelijk.
Ik vermoed dat als je een koptelefoon ophebt een een nummer op hebts staan waar je heel vrolijk van wordt, dan je dan eveneens minder remmingen hebt om te willen ontsnappen aan de dood.
Helaas zal je hiervoor een waterdichte koptelefoon nodig hebben.
Er zijn wel waterdichte mp3-spelers te koop met waterdichte oordopjes, maar voor zover ik weet zijn die niet in Nederland te koop.
@luna
pi_26507600
quote:
Op maandag 25 april 2005 21:54 schreef Mip1988 het volgende:
ik ben instinctief van mening dat dat niet lukt

verschirkkelijke foto..
Zulke foto's geven goed het sombere gevoel van zulke personen weer.
Voordat iemand zelfmoord pleegt is diegene vaak al geruime tijd somber geweest, afgezien van de impulsieve reakties.
Zo'n zwart-wit foto geeft dat gevoel naar mijn mening goed weer.
Bij kleurenfoto's heb je dat gevoel minder heb ik het vermoeden.
@luna
pi_26507609
nee, zonder enig hulpmiddel, ook geen stemmingmakers zoals mooie muziek.
pi_26507615
Pfffffffff, evenals verbrandíng lijkt verdrinking me de ergste manier om aan je einde te komen
Look @ me
♫♫♫
pi_26507895
quote:
Op maandag 25 april 2005 22:55 schreef Tante_Thea_Traal het volgende:
Pfffffffff, evenals verbrandíng lijkt verdrinking me de ergste manier om aan je einde te komen
De reden dat veel zelfmoordenaars niet zullen kiezen is omdat ze bang zijn voor de paniek die ze denken mee te maken tijdens verdrinking.
Er heerst alleen paniek zodra je teveel CO2 ontwikkelt doordat je te lang je adem inhoudt.
Als je meteen water inademt dan heb je geen last van die paniek.
Overigens heb ik een keer zolang mijn adem ingehouden dat ik overal tintelingen voelde, maar dat gaat me niet nog een keer lukken.
Dan moet je zo ontzettend blij zijn, dat het je op dat moment niks uitmaakt dat je in paniek raakt, en dus je lichaam negeert, zodra die zegt dat het de hoogste tijd wordt om weer eens adem te halen.
@luna
pi_26507959
quote:
Op maandag 25 april 2005 22:55 schreef Tante_Thea_Traal het volgende:
Mij lijkt verbranding juist vele malen erger. Je voelt je hele lichaam weggevreten worden door de vlammen voor je je bewustzijn verliest. Bij verdrinking gaat het lichtje wat vreedzamer uit zegmaar.

Er wel gevallen bekend van kinderen die verdronken zijn bij een spelletje zolang mogelijk onder water blijven. Het lichtje ging eerder uit dan de instinctieve nood-impuls om adem te happen.
pi_26508007
quote:
Op maandag 25 april 2005 22:55 schreef Adfundum het volgende:
nee, zonder enig hulpmiddel, ook geen stemmingmakers zoals mooie muziek.
Als je het echt zonder wat voor hulpmiddel dan ook wilt doen, dus ook zonder alcohol, dan moet je echt zodanig schijt hebben aan de hulpkreten van je verdedigingssysteem van je lichaam dat je valt onder de groep masochisten.
"normale" mensen onder "normale" omstandigheden zonder enige vorm van hulpmiddelen zullen naar mijn mening dan ook nooit in staat zijn om zichzelf onder die omstandigheden te verdrinken.
Of je geest moet echt ver heen zijn, als in dat niks je meer uitmaakt, en dat iedere uitzicht naar de dood je gerust stelt, en dat iedere aardse vorm van zelfdoding, waarbij water er vredig uitziet, je tot vrede zal brengen.
@luna
pi_26508057
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:10 schreef Lynx666 het volgende:

[..]

Mij lijkt verbranding juist vele malen erger. Je voelt je hele lichaam weggevreten worden door de vlammen voor je je bewustzijn verliest. Bij verdrinking gaat het lichtje wat vreedzamer uit zegmaar.

Er wel gevallen bekend van kinderen die verdronken zijn bij een spelletje zolang mogelijk onder water blijven. Het lichtje ging eerder uit dan de instinctieve nood-impuls om adem te happen.
Volgens mij is het instinctieve nood-impuls bij kinderen nog niet volledig ontwikkeld, waardoor de fantasie de impuls bepaalt waarbij het kind denkt naar adem te moeten happen, waarbij een volwassene eerder tot het realisme-punt komt.
@luna
pi_26508061
het gaat erom dat je die hulpkreten van je verdedigingssysteem op vrij eenvoudige manier net van tevoren kunt uitschakelen, geen gevoel van paniek of zo...
pi_26508145
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:14 schreef Adfundum het volgende:
het gaat erom dat je die hulpkreten van je verdedigingssysteem op vrij eenvoudige manier net van tevoren kunt uitschakelen, geen gevoel van paniek of zo...
Dat is naar mijn mening slechts mogelijk mbv hulpmiddelen als alcohol, omdat je geest te sterk is als het aankomt op het afgeven van impulsen.
Ik vermoed dat een jaren- zo niet decennia lange training van de geest je zodanig kan versterken dat je de geest overtrefd voor wat betreft het manipuleren van de geest.
@luna
pi_26508154
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:08 schreef boempa het volgende:

Overigens heb ik een keer zolang mijn adem ingehouden dat ik overal tintelingen voelde, maar dat gaat me niet nog een keer lukken.
Lag FOK! toen plat ofzo?
pi_26508190
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:19 schreef Heliospan het volgende:

[..]

Lag FOK! toen plat ofzo?
Nee, toen had ik onbewust het idee dat ik mijn geest kon overtreffen kwa uithoudingsvermogen, maar dat gebeurt een normaal mens volgens mij slechts eens in de zoveel jaar.

Misschien was mijn geest in de war, maar dat wist ik toen niet zeker.

Edit:

Ik kan me herinneren dat ik toen (nog) geen Fok!-funkie was, dus dat was zeer zeker niet het geval.
@luna
  maandag 25 april 2005 @ 23:22:49 #91
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_26508223
quote:
Op vrijdag 22 april 2005 00:32 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Jah. Meteen denk ik aan een ongewilde verdrinkingsdood. Hoe verschrikkelijk zal dat zijn, of laat je het dan gewoon gebeuren en is de drang om te overleven alweer afgelopen. Hoe zal een kind ermee omgaan i.t.t. een volwassene?
enkele jaren geleden ben ik bijna verdronken.
Alle ratio was uitgeschakeld (kon niet eens bedenken dat ik misschien nog wel zou kunnen zwemmen als ik m'n kleren uit deed) en na de paniek daalde de rust in: dit was het dan.
Op het moment dat ik dacht dat ik aan mijn einde was gekomen, kreeg ik echter de ingeving om mijn kleren uit te trekken. En zo heb ik het toch nog gered.
Wat ik hiervan geleerd heb: je kunt je nog zo goed op van alles en nog wat voorbereiden, je kunt níet de panieksituatie simuleren en in zo'n situatie vergeet je alles wat je geleerd hebt.
Datzelfde geldt voor een zelfgekozen verdrinkingsdood. Dan ben je echt niet meer bij je heldere verstand dat kiest voor de dood.
Niet meer actief op Fok!
pi_26508266
Met alcohol of drugs zal het juist niet lukken Boempa. Ik kan me voorstellen dat je het niet gelooft dat het mogelijk is. Misschien moet je vantevoren een paar keer droog oefenen om te zien of je op het juiste moment de juiste lichamelijke toestand bereikt die ervoor nodig is zoadat je niet te vroeg in het water gaat maar het vergt zeker geen jarenlange training.
  maandag 25 april 2005 @ 23:28:48 #93
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_26508383
quote:
Op maandag 25 april 2005 22:48 schreef Adfundum het volgende:
Er is een methode om zonder enig hulpmiddel jezelf te verdrinken in bv een badkuip. Een emmer zal omvallen als je bewusteloos raakt. Het komt erop neer dat je geen gevoel van benauwdheid krijgt onder water en dus geen neiging krijgt om weer naar boven te komen. Dit gewoon zonder pillen, drank of verdoving maar gewoon bij je volle bewustzijn. Ondanks het zuurstoftekort zal je lichaam/hersenen het niet als zodanig ervaren. Ik zal niet beschrijven hoe maar het is wel degelijk mogelijk, erg simpel zelfs.
Slechts uit pure nieuwsgierigheid vraag ik u, beschrijf eens?

Anders vind ik het toch wel op een één of ander zelfmoordforum

*zeik*
pi_26508495
Zoekmaar ergens anders Hallulama, ik heb geen zin om mensen op ideeën te brengen. Wie weet wie er meelurkt.

Bovendien lijkt me dat Fok! hier niet het juiste forum voor is. Laten we het wel leuk houden.
pi_26508503
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:24 schreef Adfundum het volgende:
Met alcohol of drugs zal het juist niet lukken Boempa. Ik kan me voorstellen dat je het niet gelooft dat het mogelijk is. Misschien moet je vantevoren een paar keer droog oefenen om te zien of je op het juiste moment de juiste lichamelijke toestand bereikt die ervoor nodig is zoadat je niet te vroeg in het water gaat maar het vergt zeker geen jarenlange training.
Ik vermoed dat je hierin gelijk hebt.
Dmv. drank (en misschien wel drugs) zal je nog steeds niet je geest overleveren aan die invloed van buitenaf, daar had ik overheen gedacht.

De geest is sterk, en er is veel voor nodig om dat ongedaan of veranderd te krijgen.
Desondanks denk ik dat drank en/of drugs zeker een rol kunnen spelen.

Dezalniettemin speelt wilskracht altijd een rol, en dat kan je dmv. training versterken.
@luna
  maandag 25 april 2005 @ 23:38:30 #96
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_26508629
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:33 schreef Adfundum het volgende:
Zoekmaar ergens anders Hallulama, ik heb geen zin om mensen op ideeën te brengen. Wie weet wie er meelurkt.

Bovendien lijkt me dat Fok! hier niet het juiste forum voor is. Laten we het wel leuk houden.
Ik ben wel nieuwsgierig nu. Kun je me mailen en nee ik ben alles behalve suïcidaal
  maandag 25 april 2005 @ 23:39:11 #97
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_26508645
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:33 schreef boempa het volgende:
De geest is sterk, en er is veel voor nodig om dat ongedaan of veranderd te krijgen.
Desondanks denk ik dat drank en/of drugs zeker een rol kunnen spelen.
Tuuwk. Elke vertroebeling van de geest kan een rol spelen
pi_26508727
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:39 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Tuuwk. Elke vertroebeling van de geest kan een rol spelen
Dan rest nog de vraag hoe sterk de vertroebeling moet zijn voordat de geest niet meer verantwoord zijn plicht kan doen, m.a.w. until it snaps.
Ik denk dat dat per persoonlijkheid nogal verschilt.
@luna
  maandag 25 april 2005 @ 23:46:41 #99
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_26508834
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:42 schreef boempa het volgende:
Dan rest nog de vraag hoe sterk de vertroebeling moet zijn voordat de geest niet meer verantwoord zijn plicht kan doen, m.a.w. until it snaps.
Ik denk dat dat per persoonlijkheid nogal verschilt.
Daar is geen makkelijke maat voor te geven. Het hangt af van hoe je bent als persoon, je situatie, huidige omstandigheden, mate van vertroebeling (alhoewel het nuchter naar mijn mening ook kan). Het hangt er ook mee samen hoe goed je jezelf voor de gek kunt houden om het zo maar even te zeggen.
pi_26508958
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:38 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Ik ben wel nieuwsgierig nu. Kun je me mailen en nee ik ben alles behalve suïcidaal
No way, José Topicstarter vroeg of het mogelijk was jezelf te verdrinken als je echt wilt en daar geef ik antwoord op, meer niet. Ik denk dat ik maar stop met posten hier anders zeg ik nog teveel of val in herhalingen.
pi_26509230
quote:
Op maandag 25 april 2005 23:46 schreef livEliveD het volgende:

[..]

Daar is geen makkelijke maat voor te geven. Het hangt af van hoe je bent als persoon, je situatie, huidige omstandigheden, mate van vertroebeling (alhoewel het nuchter naar mijn mening ook kan). Het hangt er ook mee samen hoe goed je jezelf voor de gek kunt houden om het zo maar even te zeggen.
Er zijn altijd ontzettend veel dingen en omstandigheden om mee rekening te houden.
Ik ben geen pshycholoog maar heb wel enige ervaringen met het voor de gek houden van de geest.
Ik ben van mening dat het nuchter alleen kan als je zowel heel erg ver heen bent alswel dat je puur masochistisch ingesteld bent.
In zo'n beetje elke andere geval houdt je geest je tegen ov me jezelf iets aan te doen met als gevolg dat je geest je lichaam (onvrijwillig) moet verlaten.
Je geest zit als het ware gevangen in de realiteit, en slechts onverantwoorde denkwijzen kunnen dat veranderen.
@luna
pi_26511122
Ik heb wel eens gehad dat ik in het zwembad onderwater wou zwemmen naar de ovekant. Het moest en zou mij lukken.
Heb het ook gehaald, maar toen ik boven kwam zag ik sterretjes en stond te trillen op me benen

Mischien beetje nuttelozo post, maarja
pi_26511396
Ik denk het niet Boempa, als je maar genoeg wil......
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_26517756
quote:
Op dinsdag 26 april 2005 02:08 schreef VjenneKloetn het volgende:
Ik heb wel eens gehad dat ik in het zwembad onderwater wou zwemmen naar de ovekant. Het moest en zou mij lukken.
Heb het ook gehaald, maar toen ik boven kwam zag ik sterretjes en stond te trillen op me benen

Mischien beetje nuttelozo post, maarja
Dat deed ik vorig jaar ook vaak toen ik nog zwom.
Dat bad was 20 of 25 meter lang, en toen ik bijna aan de overkant was raakte ik in paniek, maar toch haalde ik het telkens.
Het heeft er ook mee te maken dat ik vroeger doodsbang was dat er een monster op de bodem zat, dus het heeft ook ermee te maken dat ik die angst wilde overwinnen.
@luna
pi_26548505
Een keer met duiken moesten we met een loodgordel 1 minuut onder water blijven op 3 meter diepte. Doordat ik heel snel ademde (soort cheat voor onderwater) om veel zuurstof op te slaan in je lichaam zodat je minder snel last krijgt van de adem-prikkel lukte het me om een minuut onder te blijven. Maar toen ik naar boven moest begon alles te tintelen en ineens zat iemand in me gezicht te slaan en ik lag aan de kant. Het was net alsof ik wakker werd na 20 uur slaap, ik kon het niet plaatsen dat het maar 30 seconden later was. Ik heb er niks van gemerkt eigenlijk.
pi_26548892
quote:
Op woensdag 27 april 2005 17:31 schreef Gevederde_Vlerk het volgende:
Een keer met duiken moesten we met een loodgordel 1 minuut onder water blijven op 3 meter diepte. Doordat ik heel snel ademde (soort cheat voor onderwater) om veel zuurstof op te slaan in je lichaam zodat je minder snel last krijgt van de adem-prikkel lukte het me om een minuut onder te blijven. Maar toen ik naar boven moest begon alles te tintelen en ineens zat iemand in me gezicht te slaan en ik lag aan de kant. Het was net alsof ik wakker werd na 20 uur slaap, ik kon het niet plaatsen dat het maar 30 seconden later was. Ik heb er niks van gemerkt eigenlijk.
Vaag. Minuut is nou ook weer niet zo lang toch.
  woensdag 27 april 2005 @ 17:59:20 #107
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26549029
nee lijkt mij ook. heb ooit langer vastgezeten, tijdens een tunneldive. mondstuk was door de paniekerige voorgangster uit canada uit mijn mond geschopt en achter mijn rug gekomen, waar ik niet meer bij kon.
pi_26549738
quote:
Op woensdag 27 april 2005 17:59 schreef zoalshetis het volgende:
nee lijkt mij ook. heb ooit langer vastgezeten, tijdens een tunneldive. mondstuk was door de paniekerige voorgangster uit canada uit mijn mond geschopt en achter mijn rug gekomen, waar ik niet meer bij kon.
Je bleef rustig? Dat lijkt me toch echt kut. En is dat nou wat, tunneldiven?
  woensdag 27 april 2005 @ 18:48:54 #109
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_26550023
quote:
Op woensdag 27 april 2005 18:33 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Je bleef rustig? Dat lijkt me toch echt kut. En is dat nou wat, tunneldiven?
ja rustig blijven is toch het enige dat je kan doen en langzaam los proberen te komen natuurlijk. het is erg ok. dit waren alleen tunneltjes die zo nauw waren dat je er nauwelijks met je gear doorheen kon. beetje als shipwreck enzo.
pi_26550090
quote:
Op woensdag 27 april 2005 18:48 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ja rustig blijven is toch het enige dat je kan doen en langzaam los proberen te komen natuurlijk. het is erg ok. dit waren alleen tunneltjes die zo nauw waren dat je er nauwelijks met je gear doorheen kon. beetje als shipwreck enzo.
Nooit in je opgekomen, 'Misschien verzuip ik hier wel helemaal alleen in zo'n kuttunneltje.'? Het lijkt me toch echt niks.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')