En als de opkomst precies 30% is? Dan zijn er ook precies evenveel voor- als tegenstemmers?quote:Op maandag 9 mei 2005 20:58 schreef Sidekick het volgende:
Als ik even een gokje mag wagen over de uitslag: als de opkomst onder de 30% blijft, dan stemt de meerderheid tegen. Komt de opkomst boven de 30%, dan gok ik op een voor-advies.
Je weet al dat het kabinet bij welke stemming dan ook al een positieve houding inneemt... het maakt geen ruk uit dus, dus neutraal is gewoon neutraalquote:Op maandag 9 mei 2005 12:06 schreef DaveM het volgende:
Nee, ik ben het helemaal eens met wat Juichtoon zegt, dat een blanco stem niet neutraal is. Je weet namelijk al dat de Kamer bij onvoldoende tegenstemmen gaat voorstemmen.
quote:Op dinsdag 10 mei 2005 00:36 schreef Danny het volgende:
er is ook een alternatief:
http://www.referendumwijze.nl/
Als we dan toch bezig zijn:quote:Op dinsdag 10 mei 2005 08:22 schreef snabbi het volgende:
@sidekick, de topic in je onderschrift is zeer informatief maar er staat 2 keer het argument dat een lidstaat zelf de eu mag verlaten.
- De mogelijkheid om uit de Europese Unie te stappen.
- De mogelijkheid om de EU vrijwillig te verlaten.
Ik vind ze allebei belabberd. Het grootste probleem vind ik dat ze problemen aankaarten die niet in een grondwet thuis horen. Dus stel ik ben ergens voor en dan staat er hoort niet thuis in de grondwet. Ja hij hoort niet in de grondwet dat klopt wel ja....quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:32 schreef ch0c0 het volgende:
De vragen uit de link van de OP zijn belachelijk. Ik heb het idee richting ja geduwd te worden, zelfs terwijl ik me verdiept heb en absoluut tegen ben. De vragen geven geen realistisch beeld van de gevolgen voor Nederland in het bijzonder. Ik vind dat Nederland zijn eigen identiteit moet behouden. Dat onze stem net zo zwaar mee telt als die van een groter land.
Die misleidende vragen zorgen voor een 53% voor-advies.
De tweede, van Danny, geeft me het advies tegen te stemmen. Met 90%.
De tweede is minstens zo misleidend als de eerste.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:32 schreef ch0c0 het volgende:
Die misleidende vragen zorgen voor een 53% voor-advies.
De tweede, van Danny, geeft me het advies tegen te stemmen. Met 90%.
Beiden stellen suggestieve/misleidende vragen imo. Als je beide tests doet en je houdt een gemiddelde aan kom je een heel eind. Niet dat ik me ooit zou laten leiden door een polletje trouwens, maar dat terzijde.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:50 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik vind ze allebei belabberd. Het grootste probleem vind ik dat ze problemen aankaarten die niet in een grondwet thuis horen. Dus stel ik ben ergens voor en dan staat er hoort niet thuis in de grondwet. Ja hij hoort niet in de grondwet dat klopt wel ja....
Die van OP neigt naar VOOR die bij Danny naar TEGEN. Mijn scores waren 80% voor en 70% tegen.
Tja, dat kan twee dingen betekenen, dat die stemwijzer enkel je op een geniepige wijze poogt te manipuleren, of dat de mening die je vooraf al hebt niet zozeer getest wordt, maar er gevraagd wordt naar meerdere specifieke mogelijke effecten ...quote:Op dinsdag 10 mei 2005 09:32 schreef ch0c0 het volgende:
De vragen uit de link van de OP zijn belachelijk. Ik heb het idee richting ja geduwd te worden, zelfs terwijl ik me verdiept heb en absoluut tegen ben. De vragen geven geen realistisch beeld van de gevolgen voor Nederland in het bijzonder. Ik vind dat Nederland zijn eigen identiteit moet behouden. Dat onze stem net zo zwaar mee telt als die van een groter land.
Net of de JA-voorstanders niet van valse argumenten gebruik maken -> Donner en Balkenende die zeggen dat er dan weer oorlog komtquote:De D66-bewindsman vindt namelijk dat de NEE-campagne die tegen de grondwet gevoerd wordt ''volksverlakkerij'' is en dat daarbij gebruik wordt gemaakt ''van valse argumenten''.
quote:Immigratie en verzorgingsstaat hebben alles met elkaar te maken. Landen als Nederland met royale verzorgingsregimes oefenen grote aantrekkingskracht uit op migranten die met een uitkering stukken beter af zijn dan in hun eigen land, en door de zogeheten armoedeval zelfs beter dan met een baan. De hoge werkloosheid en het hoge uitkeringsgebruik onder niet-westerse immigranten en hun kinderen in Nederland zijn daarvan een pijnlijke illustratie. Feit is ook dat Nederland relatief de hoogste uitkeringen van Europa heeft.
De Europese Grondwet beperkt de door internationale verdragen toch al schaarse mogelijkheden van de Nederlandse overheid om migranten de toegang tot haar uitkeringen te weigeren. Dat gebeurt op drie manieren. Ten eerste wordt het Europees Verdrag van de Rechten van de Mens integraal onderdeel van de Grondwet. Dat maakt het Nederland praktisch onmogelijk op dat verdrag uitzonderingen te bedingen. Bijvoorbeeld op het onderdeel dat het recht op huwelijksmigratie regelt. En migratiehuwelijken met partners uit arme landen zijn nu juist het belangrijkste kanaal voor problematische immigratie.
Ten tweede wordt de migratie naar de EU volgens de Europese Grondwet een Europese zaak, omdat er met gekwalificeerde meerderheid over zal worden gestemd. Landen die bijvoorbeeld denken dat ze hun vergrijzing kunnen oplossen door de Europese grenzen open te zetten voor arbeidsmigranten, kunnen Nederland makkelijk overstemmen. In Nederland is allang vastgesteld dat de vergrijzing niet kan worden opgelost door op grote schaal niet-Europeanen binnen te laten. Hooguit zeer goed opgeleide migranten kunnen een bijdrage aan de samenleving leveren.
Het Europese migratiebeleid waar de Europese Commissie aan werkt – en dat vooruitloopt op de nieuwe Grondwet – houdt geen rekening met de Nederlandse omstandigheden. Maar als bijvoorbeeld Spanje op grond van de Europese wetgeving arbeidsmigranten binnenlaat, kunnen deze wél naar Nederland doorreizen om hier te werken, dan wel na enige jaren een uitkering bemachtigen.
Dat laatste is des te problematischer omdat – ten derde – de Europese Grondwet alle burgers van de EU plus alle legale migranten in andere EU-landen dezelfde rechten op uitkeringen, gezondheidszorg en sociale huisvesting toekent als die Nederlanders hebben. Nu zal een welvarende Duitser of een ondernemende Zweed niet zo gauw naar Nederland trekken omdat hij hier met nietsdoen ook aardig kan rondkomen. Maar de EU is vorig jaar uitgebreid met acht arme, Oost-Europese landen, en eind volgend jaar worden het nog armere Bulgarije en Roemenië lid. Verder komt het even grote als arme Turkije volgens plan bij de EU, staat heel voormalig-Joegoslavië op de rol om op enig moment lid te worden en kan het lidmaatschap ook een straatarm land als Oekraïne nauwelijks nog ontgaan.
Een klein land met relatief goede, maar toch al te dure sociale voorzieningen en een relatief hoog minimumloon verliest dus het recht om zelf te bepalen of het bijna een kwart miljard inwoners van nieuwe en toekomstige arme lidstaten uit zijn verzorgingsstaat mag weren. Dat is een somber vooruitzicht.
De grootste problemen van Nederland van de laatste halve eeuw waren en zijn het onmatig gebruik van de gulle verzorgingsstaat en de overwegend problematisch uitgevallen migratie uit arme landen. Het lukt de Nederlandse overheid nu al niet om die twee samenhangende problemen op te lossen. De nieuwe Europese Grondwet vergroot de problemen en slaat Nederland de instrumenten uit handen om ze aan te pakken.
http://frontpage.fok.nl/nieuws.fok/53865#2016435quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:39 schreef Tikorev het volgende:
De Elsevier had ook nog een goed stuk over waarom we tegen zouden moeten stemmen. Excuses als die al was langsgekomen
[..]
Een erg interssant stuk...quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:39 schreef Tikorev het volgende:
De Elsevier had ook nog een goed stuk over waarom we tegen zouden moeten stemmen. Excuses als die al was langsgekomen
[..]
Daar gaat het stuk helemaal niet over. Het gaat erom dat Nederland straks niet zelf meer kan bepalen hoe het met immigratie moet omgaan en dat dat funest kan zijn voor een land met een sociaal systeem als Nederland. Vindt de rest van Europa straks dat massa-immigratie een goede oplossing is om de vergrijzing tegen te gaan (zoals nu oa Zuid-Europa en Duitsland menen) wordt Nederland met EU-Grondwet gedwongen daarin mee te gaan.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:49 schreef RM-rf het volgende:
[..]
gaat de Elsevier nu opeens zich opwerken als 'de verdediger van de verzorgingsstaat'...?
En is hun oplossing dan om die absurde hoge uitkeringen voor zieken, ouderen en werklozen vooral hoog te houden en dan te beknibbelen door immigranten, die hier heen gehaald worden om bv als gastarbeider te werken, uit te sluiten van die 'an sich' te hoge uitkeringen?
en daar wijs ik op, dat die 'immigranten-haat' uitgenut wordt door mensen die enkel terug kunnen kijken, en het na de oorlog opgebouwde uitkeringenstelsel kostte wat kost willen beschermen..quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:03 schreef Tikorev het volgende:
Het gaat erom dat Nederland straks niet zelf meer kan bepalen hoe het met immigratie moet omgaan en dat dat funest kan zijn voor een land met een sociaal systeem als Nederland.
dat is een argument van Elsevier, ze gebruiken het 'hier kun je rondkomen met niksdoen', niet om te zeggen dat dat idee compleet idioot en absurd is, maar om vooral die parasieten-financiering te behouden ... alsof dat iets is wat Nederland nu zoveel brengt .. alsof je dat zou moeten willen 'beschermen'...quote:.. omdat hij hier met nietsdoen ook aardig kan rondkomen.
Zou Elsevier zulke slechte verkoopcijfers hebben, dat ze nu openlijk meedoen aan de 'nee-campagne'? Ik vind niet dat een dergelijk tijdschrift openlijk een standpunt mag nemen, en al zeker niet dat ze hun mening als feit presenteren.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 10:39 schreef Tikorev het volgende:
[..]
Terwijl in de grondwet juist allerlei veiligheidseisen in bouwt zodat landen niet 'makkelijk' elkaar kunnen overstemmen. Of zou de Elsevier werkelijk denken dat Luxemburg er in zijn eentje dat beleid kan doordrukken. De meeste landen hebben strengere migratiewetgeving dan Nederland, alleen lossen ze het probleem met illigalen anders op.quote:Ten tweede wordt de migratie naar de EU volgens de Europese Grondwet een Europese zaak, omdat er met gekwalificeerde meerderheid over zal worden gestemd. Landen die bijvoorbeeld denken dat ze hun vergrijzing kunnen oplossen door de Europese grenzen open te zetten voor arbeidsmigranten, kunnen Nederland makkelijk overstemmen.
Nogmaals, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het immigratiebeleid straks een Europese zaak wordt. Er lijken mij wel meer goede redenen te bestaan om het immigratiebeleid zelf in de hand te houden.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:46 schreef RM-rf het volgende:
[..]
en daar wijs ik op, dat die 'immigranten-haat' uitgenut wordt door mensen die enkel terug kunnen kijken, en het na de oorlog opgebouwde uitkeringenstelsel kostte wat kost willen beschermen..
Het gaat om het Europese Verdrag van de Rechten van de Mens. We hebben het bijvoorbeeld aan dat verdrag te danken dat Nederland niet een leefttijdsgrens van 24 jaar mag stellen voor huwelijksimmigratie zoals het CDA onlangs voorstelde. Vrij funest voor steden als bijvoorbeeld Rotterdam.quote:Op dinsdag 10 mei 2005 11:48 schreef m021 het volgende:
[..]
Waarom zou Nederland in godsnaam uitzonderingen willen bedingen op de Rechten van de Mens? Nederland staat nu juist bekend om veel vrijheid en rechten voor haar volk, en nu zou de Nederlandse regering volgens Elsevier willen bedingen op die rechten?![]()
![]()
Vast .... maar in dat artikel staan enkel argumenten die te idioot zijn voor woorden, en die de immigrantenhaat uitnutten als onderbouwing voor het idee dat 'we de nederlandse verzorgingsstaat kunnen behouden'..quote:Op dinsdag 10 mei 2005 12:02 schreef Tikorev het volgende:
Nogmaals, daar gaat het niet om. Het gaat erom dat het immigratiebeleid straks een Europese zaak wordt. Er lijken mij wel meer goede redenen te bestaan om het immigratiebeleid zelf in de hand te houden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |