abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26342379
Gisteravond Michael gekeken met John Travolta. Geen hol aan, maar had niks beters te doen
Een wijs man doorziet de valsheid van wat de algemene domheid bewondert.
  dinsdag 19 april 2005 @ 10:30:55 #62
41286 Price
The Abominable Dr. Phibes
pi_26342465
Le Trou

Prachtige film van Jaques Becker uit 1960. Gevangenisfilms vind ik wel iets hebben en dus ook deze zwartwitter. De titel vetelt het al: Een ontsnapping. En wat voor één.
Mooi in beeld gebracht door Becker met bijv. minutenlange close-ups van het hakken in de vloer en zagen aan spijlen.
De acteurs hadden er zin en dat moet ook wel, want de fysieke inspanning was niet gering.
You Should Have Seen Them Kicking Edgar Allan Poe
  dinsdag 19 april 2005 @ 11:47:49 #63
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_26343893
The Prince & Me heb ik onlangs gezien.
Ik houd van van zo''n romantische comedy en het bleek ook een leuke film. Tenminste, dat vond dit meisje dan.
(Un)masking for the greater good.
pi_26346373
Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
Veel over gehoord, veel over gelezen, en eindelijk een keer de moeite gedaan om hem te zien. Werkelijk een schitterende film, voornamelijk ook door zijn originaliteit; iets wat ik graag mag zien in een film.

Cube (1997)
Een van de films die bewijst dat je geen gigantische set en/of een enorm budget nodig hebt om een goede film te maken: simpel maar doeltreffend (Phone Booth is er ook zoeen bijvoorbeeld). Je zou er maar in zitten, met 6 vreemden om je heen, in elke gekleurde kubusvormige ruimte 6 deuren naar een volgende ruimte, al dan niet met boobytraps, en dan maar proberen of je een uitgang kan vinden. Als die er is. Er wordt veel over het hoe en waarom aan de verbeelding overgelaten, jammer dat er ook 2 overbodige sequels zijn gekomen die daar weer op in springen.

Ian Fleming`s Goldfinger (1964)
Een van de eerste Bond films en imho beste uit de reeks. Sean Connery zet een prima Bond neer, uiteraard inclusief zijn gadgets (die Aston ), gevatte opmerkingen en de gebruikelijke scharrels. Deze titelsong vind ik trouwens ook een van de betere de beste.
Je merkt af en toe wel dat de film wat gedateerd is, bijvoorbeeld de klassieke Bond-openingsshot met dat diafragma: De figuur die je bij Goldfinger ziet (niet Sean Connery, het is zijn stunt double) schiet al voordat hij zijn pistool in de goede richting heeft. Dat doet Pierce Brosnan toch een stukje strakker .

The Incredibles (2004)
Wat me opvalt op IMDB is dat deze film ook weer een flink hoge rating heeft en daardoor hoog in de top 250 staat, evenals Finding Nemo. Ok het is een erg leuke film, en ja de animaties worden elk jaar mooier (deze is ook weer mooier dan Finding Nemo), en ik zou hem zo nog een keer kijken. Maar toch vind ik hem samen met zijn voorganger een tikkie overrated. Hij is goed, erg goed wellicht, maar niet bijzonder. Maar dat is een kwestie van persoonlijke voorkeur .
Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast.
  dinsdag 19 april 2005 @ 13:28:22 #65
55946 livEliveD
Cogito ergo doleo
pi_26346474
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 13:24 schreef ToXiCitY het volgende:
Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004)
Veel over gehoord, veel over gelezen, en eindelijk een keer de moeite gedaan om hem te zien. Werkelijk een schitterende film, voornamelijk ook door zijn originaliteit; iets wat ik graag mag zien in een film.
Deze zag ik 2 dagen terug. Een absolute aanrader.
Op zaterdag 7 oktober 2006 14:56 schreef Friek_ het volgende:
Nu kon ik het niet laten om even snel op je Fotoboek te kijken en ik zag wat ik al dacht: een onzeker beta-studentje.
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:42:06 #66
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26348564
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 09:38 schreef Gorro het volgende:

Kozure Ôkami: Meifumando (Lone Wolf and Cub: Baby Cart in the Land of Demons) (Kenji Misumi, 1973)
Dit vijfde deel in de Lone Wolf and Cub serie begint erg goed. Vijf krijgers offeren zich op voor hun clan om zodoende Ogami de informatie te verschaffen voor z'n volgende opdracht. Een originele vondst die er voor zorgt dat de informatie gedoseerd geleverd kan worden. Daarna zakt de film wat in. Opvallend is wel dat Daigoro voor het eerst een redelijk groot subplot krijgt, wat verder niet al te veel toevoegd. Mede door deze dingen is dit de minste van de series, maar door met name ook het spectaculaire eindgevecht waar weer niet bezuinigd is op de liters bloed is ook dit weer een erg toffe samurai-film. ***½
Ik heb deze ook 'gevonden'. Jammer dat ik kennelijk meteen weer een van de mindere delen heb, maar ik ben wel benieuwd geworden door je reviews. Ik zal mijn mening hier binnenkort posten.
xenofoob, misantroop, antiloop, limonadesiroop.
  dinsdag 19 april 2005 @ 14:55:30 #67
56671 Wous-XL
Doe mij er maar 2 ...
pi_26348952
The Amityville Horror ( 2005 )

Ik was bang dat het weer eens de zoveelste slechte remake zou zijn , maar ik moet zeggen dat de film zeker niet tegenviel . Vooral Ryan Reynolds steelt wat mij betreft de show , en het acteer werk van de anderen is ook in orde .
En met een 7.5 een aanrader naar mijn mening
Death is ThE BiggesT KicK of all That'S WhY theY Save it F0R ThE LasT ! [b]If I'm sick of me, I can only imagine how other people feel. [/b]
  dinsdag 19 april 2005 @ 17:23:51 #68
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26352698
Kozure Ôkami: Meifumando (Lone Wolf and Cub: Baby Cart in the Land of Demons)

Vanmiddag maar meteen even mijn eerste Lone Wolf film gekeken. Een zeer amusante film. Ik heb nog niet veel samoerai films gezien maar de rust die deze film uitstraalt tussen het vechten door bevalt me wel. Dat zelfde zag ik ook terug in Zatoichi, dus ik denk dat ik maar eens wat meer van dit soort films moet bekijken. Voor het verhaal verwijs ik verder door naar de review van Gorro. Ik vond het zijverhaaltje wel een leuke toevoeging.
De gevechten zien er verder tof en ik moest toch wel glimlachen om de manier waarop Lone Wolf telkens zijn kindje met zich meesleept. Het verhaal is behoorlijk onderhoudend.
7,5
  dinsdag 19 april 2005 @ 18:09:25 #69
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26353683
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 00:37 schreef Sai het volgende:

Lonewolf2003 vond:
Le Coup de Berger (1956)
Jacques Rivette's filmpje is de langste van deze verzameling korte films en één van de gewonere. Het gaat over een vrouw die met haar buitenechtelijke vriend het verkrijgen van een bontjas voor haar man aannemelijk probeert te maken. Het ziet er allemaal hartstikke mooi uit en een verteller geeft commentaar over hoe alles lijkt op een schaakspel. Het zit allemaal leuk in elkaar maar doordat het niet erg realistisch is liet het me persoonlijk een beetje koud. Begrijp me niet verkeerd, want ik vond het wel een heel goede film en ik wil zeker wel wat meer van Rivette zien.
cijfer: 7.5

Moet toch minder drinken, want ik herinner me er weer helemaal niets meer van. Behalve dan dat Hare erg irritant bezig was op het einde.

[ Bericht 2% gewijzigd door Lonewolf2003 op 19-04-2005 18:15:40 ]
  dinsdag 19 april 2005 @ 19:11:25 #70
4180 Hare
Come fly with me!
pi_26355492
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 18:09 schreef Lonewolf2003 het volgende:

[..]

Moet toch minder drinken, want ik herinner me er weer helemaal niets meer van. Behalve dan dat Hare erg irritant bezig was op het einde.
Wat wil je zonder dropjes
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
  dinsdag 19 april 2005 @ 19:52:56 #71
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26356447
Ik vind het toch wel schattig hoor hoe Sai zich vermaakt met z'n denkbeeldige vriendjes.
pi_26356585
Klopt het Sai, dat Hare handtastelijk word na een paar biertjes?

dinsdag 19 april 2005 @ 20:06:09 #73
52357 Lambiekje
Everything is upside down
pi_26356734
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 19:52 schreef Wepeel2 het volgende:
Ik vind het toch wel schattig hoor hoe Sai zich vermaakt met z'n denkbeeldige vriendjes.
Harvey vriendjes neem ik aan ..
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  dinsdag 19 april 2005 @ 20:30:52 #74
67663 fractalis
we (all) search
pi_26357284
Ballad Of A Soldier (Chuckrai, 1959)

Deze film van Grigori Chuckrai wordt beschouwd als een van de beste Russische films ooit en zou samen met o.a. The Cranes Are Flying zo ongeveer het gat moeten dichten tussen de periodes Eisenstein en Tarkovsky. Voor zover dat verder interessant is slaagt de film daar mijns inziens behoorlijk in.
Meteen al een van de eerste shots deed mij als filmliefhebber watertanden, terwijl een rijdende tank wordt gevolgd draait de camera zo ongeveer 180 graden en laat ons de wegrijdende tank op zijn kop zien. Moeilijk uit te leggen maar een prachtig shot in ieder geval. De rest van de film berust eigenlijk vrijwel totaal niet op dergelijke filmische trucjes, al zijn enkele typisch Russische montage-trucjes niet over het hoofd te zien. Het ziet er verder allemaal prachtig uit in mooi zwart wit, maar het visuele aspect is niet de grootste kracht van de film. Dit is namelijk het eenvoudige maar prachtige romantische verhaal. Op heerlijk ingetogen, bijna naieve, pretentieloze manier laat de film ons het verhaal zien van een soldaat aan het front die verlof krijgt en aan een tocht naar huis begint om het dak te repareren van zijn moeder. Onderweg helpt hij in al zijn goedheid jan en alleman en wordt zelfs verliefd. Gedurende de eerste helft stoorde ik mij een aantal maal een beetje aan de ietwat geforceerd moralistische toon van de film (kameraadschap is goed, overspel en omkoperij zijn slecht!), maar gedurende de tweede helft werd het gelukkig allemaal een stuk subtieler. De uiteindelijke hereniging met zijn moeder komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, maar is zo intens en oprecht gefilmd dat dit toch wel een van de mooiste scenes is die ik de afgelopen tijd gezien heb. Prachtig hoe de muziek abrupt volledig verstomd op het moment dat moeder en zoon elkaar omhelzen! Alles bij elkaar toch wel een hele fijne, mooie film. ****

[ Bericht 0% gewijzigd door fractalis op 19-04-2005 20:38:16 ]
Reprogram. Restructure. Resistance is futile. You will be assimilated.
pi_26357344
YOU BETTER WATCH OUT

TERROR IN TOYLAND

Geinige no-brainer van Troma toen het nog enigzins verteerbare films uitbracht. Voor fans van SILENT NIGHT, DEADLY NIGHT

dinsdag 19 april 2005 @ 20:49:33 #76
67663 fractalis
we (all) search
pi_26357680
Adaptation (Jonze, 2002)

Heb eigenlijk niet veel zin om hier een heel verhaal over te schrijven. Op zich weer een erg origineel verhaal van Kaufman, dat op net zo originele wijze in beeld gebracht wordt door voormalig video-clip regisseur Spike Jonze. Toch kreeg ik gedurende film steeds meer het gevoel dat er iets miste. Tegen het eind ging het eigenlijk nergens meer over en begon het scenario aan alle kanten te rommelen (die scene met de drugs en later in het moeras ), waardoor ik behoorlijk mijn interesse begon te verliezen. Al met al een aardige film met prima acteurs, leuke achterliggende thema's (al had het allemaal wel wat subtieler gemogen...), maar het daadwerkelijke script van de film leek haast net zo'n warboel als dat van Charlie "Cage" Kaufman... **1/2
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:02:35 #77
4180 Hare
Come fly with me!
pi_26357995
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 20:49 schreef fractalis het volgende:
Adaptation (Jonze, 2002)

Heb eigenlijk niet veel zin om hier een heel verhaal over te schrijven. Op zich weer een erg origineel verhaal van Kaufman, dat op net zo originele wijze in beeld gebracht wordt door voormalig video-clip regisseur Spike Jonze. Toch kreeg ik gedurende film steeds meer het gevoel dat er iets miste. Tegen het eind ging het eigenlijk nergens meer over en begon het scenario aan alle kanten te rommelen (die scene met de drugs en later in het moeras ), waardoor ik behoorlijk mijn interesse begon te verliezen. Al met al een aardige film met prima acteurs, leuke achterliggende thema's (al had het allemaal wel wat subtieler gemogen...), maar het daadwerkelijke script van de film leek haast net zo'n warboel als dat van Charlie "Cage" Kaufman... **1/2
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is nou juist het mooie van deze film. Het verhaal in het verhaal, maar toch nog iets anders dan dat. Zeer gaaf bedacht vond ik het!
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:05:10 #78
4180 Hare
Come fly with me!
pi_26358061
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 19:59 schreef kinky_queen het volgende:
Klopt het Sai, dat Hare handtastelijk word na een paar biertjes?

[afbeelding]
Dat heb ik alleen bij jou hoor
  dinsdag 19 april 2005 @ 21:41:15 #79
67663 fractalis
we (all) search
pi_26358944
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:02 schreef Hare het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat is nou juist het mooie van deze film. Het verhaal in het verhaal, maar toch nog iets anders dan dat. Zeer gaaf bedacht vond ik het!
Dat van die broer vermoedde ik inderdaad al hare. Zoals ik al zei, ik vond het allemaal best origineel maar ik vond die wending gewoon wat gekunsteld. Als ik mijn verhaal hierboven zo eens teruglees kom ik toch wat negatiever over dan ik bedoeld had. Vond het echt wel een vermakelijke film maar echt raken deed het mij niet (wellicht mede doordat ik daarvoor ballad of a soldier had gekeken en er al een zware dag op had zitten...). Bij Being John Malcovich en ESOTSM was dit daarentegen wel het geval.
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:03:48 #80
4180 Hare
Come fly with me!
pi_26359589
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 21:41 schreef fractalis het volgende:

[..]

Dat van die broer vermoedde ik inderdaad al hare. Zoals ik al zei, ik vond het allemaal best origineel maar ik vond die wending gewoon wat gekunsteld. Als ik mijn verhaal hierboven zo eens teruglees kom ik toch wat negatiever over dan ik bedoeld had. Vond het echt wel een vermakelijke film maar echt raken deed het mij niet (wellicht mede doordat ik daarvoor ballad of a soldier had gekeken en er al een zware dag op had zitten...). Bij Being John Malcovich en ESOTSM was dit daarentegen wel het geval.
Nee, qua geraakt worden is dit idd denk ik de minste Kaufman.

En Tja, tegen ballad kan ie al helemaal niet op. Wat een schat van een meid he!
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:17:55 #81
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26360024
Dagon

Directed bij Stuart Gordon, de man die ook het bijna geniale Re-Animator gemaakt heeft. Deze film valt toch wat tegen. Het verhaal handelt over een vissersdorpje dat een zeewezen aanbidt, inderdaad dat is dus Dagon.
Jongen en meisje komen in dorpje terecht en daar zijn een boel boze vissersmensjes die allerlei nare dingen met ze willen doen. Mensen offeren, kindjes in buikjes stoppen, het gebruikelijke 'ik ben een gemeen occult sektelid en ik wil de wereld overheersen' syndroom dus. Je kent het wel. Nou, da's dus niet chill en daarom proberen ze daar van alles aan te doen. En da's op zich best eng soms weet je, maar dan zitten er van die lelijke computereffecten in en da's dan weer wat minder eng en dan zou je wilen dat de regiseur misschien wat offers aan de cgi-God had gebracht om het er wat mooier eruit te laten zien.
Nou. Ja. En dan geef ik hem toch een 6 want hij was soms best spannend en er zaten zellfs wat afgehakte ledematen in. En da's altijd lachen weet je.
Nou doei!
  dinsdag 19 april 2005 @ 22:42:23 #82
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_26360805
Dai-bosatsu tôge (The Sword Of Doom)
Ik vond t een prachtige film. Heel mooi en rustig gefilmd, alhoewel t tegen t einde wat sneller ging. Mooi camerawerk en erg sterk acteerwerk. Zoals al eerder door Hare werd gezegd: de cinematografie is werkelijk om van te smullen, net als de choreografie van de vechtscenes. Het verhaal is opzich wel aardig maar niet echt speciaal, in t midden van de film zakt t geheel wat in, om vervolgens wel erg sterk te eindigen.
Al met al een aanrader die ik zeker nog vaker zal kijken

IMDB Cijfer: 8,0/10
Mijn Cijfer: 7,8/10
pi_26362278
IL PROFUMO DELLA SIGNORA IN NERO

THE PERFUME OF THE LADY IN BLACK

Ijzersterke occulte thriller over een vrouw die hallucinaties krijgt over haar moeder omdat zij als kind een trauma heeft overgehouden aan een gebeurtenis die met haar moeder te maken heeft.

...of toch niet?

Steengoede muziek die hallucinante geluidseffecten bevat, goede acteerprestaties, uitstekende regie en dito camerawerk maar vooral de belichting en het kleurgebruik maken dit tot een onvergetelijke filmervaring

Wat heel duidelijk is is dat Dario Argento oa door deze film beinvloed is. De film ademt nl dezelfde sfeer uit als ROSEMARY'S BABY en in mindere mate SUSPIRIA

Een knaller!

dinsdag 19 april 2005 @ 23:41:20 #84
4180 Hare
Come fly with me!
pi_26362585
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 22:42 schreef Timo20 het volgende:
Dai-bosatsu tôge (The Sword Of Doom)
Ik vond t een prachtige film. Heel mooi en rustig gefilmd, alhoewel t tegen t einde wat sneller ging. Mooi camerawerk en erg sterk acteerwerk. Zoals al eerder door Hare werd gezegd: de cinematografie is werkelijk om van te smullen, net als de choreografie van de vechtscenes. Het verhaal is opzich wel aardig maar niet echt speciaal, in t midden van de film zakt t geheel wat in, om vervolgens wel erg sterk te eindigen.
Al met al een aanrader die ik zeker nog vaker zal kijken

IMDB Cijfer: 8,0/10
Mijn Cijfer: 7,8/10
En toch maar een 7,8?
  dinsdag 19 april 2005 @ 23:44:22 #85
4180 Hare
Come fly with me!
pi_26362676
Majo no takkyûbin (Kiki's Delivery Service)

Miyazaki = God
Hisaishi = God

Deze film is geweldig. Voor mij de Ghibli met denk ik wel de leukste soundtrack en zeker het eindnummer is er een om keer op keer te blijven beluisteren.
Thema van de film is erg goed en op een prachtige manier in de film verwerkt. Veel humor, Jiji is echt ontzettend droog en gewoon heerlijk verhaal die mij constant een glimlach op m'n gezicht toverde.
Weer een 'gezonde dosis believe in the goodness of people' in m'n aderen gepompt door deze film.

Lovely!
  dinsdag 19 april 2005 @ 23:44:45 #86
67640 SaintOfKillers
Hold me closer, Tony Danza
pi_26362688
Ik heb vanavond naar Visitor Q gekeken en ik vond het een erg mooie film voor het hele gezin. Het gaat over een familie die een beetje uit mekaar aan het vallen is en waarbij de leden nu terug naar elkaar toe willen groeien. Een erg ontroerende scene was die ene waarin de mama de papa helpt wanneer hij met z'n lul klem zit in een lijk. Dat was erg mooi, ja. En die andere met die buitensporig lacterende vrouw en die paraplu, die gaat ook recht door het hart. En toen de dochter klaagde dat haar vader veel te snel klaarkwam, tja, dan kan je wel begrijpen dat ik werkelijk zat te snotteren. Echt een schone film.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.
  woensdag 20 april 2005 @ 00:13:35 #87
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26363489
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 23:44 schreef SaintOfKillers het volgende:
Ik heb vanavond naar Visitor Q gekeken en ik vond het een erg mooie film voor het hele gezin. Het gaat over een familie die een beetje uit mekaar aan het vallen is en waarbij de leden nu terug naar elkaar toe willen groeien. Een erg ontroerende scene was die ene waarin de mama de papa helpt wanneer hij met z'n lul klem zit in een lijk. Dat was erg mooi, ja. En die andere met die buitensporig lacterende vrouw en die paraplu, die gaat ook recht door het hart. En toen de dochter klaagde dat haar vader veel te snel klaarkwam, tja, dan kan je wel begrijpen dat ik werkelijk zat te snotteren. Echt een schone film.
Ik vind het altijd fijn dat er nog films worden gemaakt waar normen en waarden van het gezin centraal staan.
pi_26364071
Touch of Evil van Orson Wells.. Had Citizen Kane gezien van hem en kon het niet weerstaat om Touch of Evil ook toe te voegen aan mijn DVD-collectie. TOE was niet zo goed als Kane, maar zeker een aanrader voor de fans van film noir.
  woensdag 20 april 2005 @ 00:48:51 #89
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_26364361
Net The Others gekeken en gisteren Cypher. Toffe films Totaal verschillende stijlen en genres, maar wat ze gemeen hebben, is dat je geen idee hebt hoe de vork in de steel zit tot de laatste scene. En dat is okay
  woensdag 20 april 2005 @ 01:24:00 #90
4180 Hare
Come fly with me!
pi_26365038
Night and the City

Vond deze film toch wat tegenvallen. Waar Thieves' Highway ook wat blundert qua verhaalniveau wordt het daar nog ruimschoots goedgemaakt door vele andere zaken. Bij deze film is dat toch duidelijk minder. Het begint al met Widmark die ik echt niet overtuigend vind spelen, geen enkel moment komt ie in z'n rol en dat is zeker voor de rol die hij speelt wel erg belangrijk. De bij acteurs zijn ook niet bijster goed. Veel draait er in deze film om het worstelen en de acteurs die hiermee gemoeid zijn zijn werkelijk van laag niveau. Zeer irritant om te zien. Ook het grote gevecht is gewoon een lachertje. En hoewel de film naar een hoogtepunt probeert toe te werken blijft het voor mij toch allemaal wat oppervlakkig. Jammer.
  woensdag 20 april 2005 @ 09:25:43 #91
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_26367976
Birth (Jonathan Glazer, 2004)
Mede dankzij de prachtige muziek doet de film heel gracieus aan, iets wat ook veroorzaakt wordt door de elegante schoonheid van Nicole Kidman. Gedurende de hele film is het mysterie voelbaar en dat gevoel wordt ook door het einde niet weggenomen. De ingetogen acteerprestaties van Nicole Kidman, maar ook Cameron Bright voeden ddit gevoel nog eens extra, waardoor de film nog een tijdje nadat hij afgelopen is blijft hangen. ***½

Bad Boy (Victoria Hochberg, 2002)
Dat ik hem niet helemaal af heb kunnen zien om naar de volgende crapfilm te gaan vond ik niet zo erg, want behalve Elizabeth Hurley was er weinig aan deze film te beleven. *½

Boogeyman (Stephen T. Kay, 2005)
Zoals de meeste Amerikaanse horrorfilms van tegenwoordig bestaan de schrikmomenten van deze film vooral uit heel hard geluid na een periode van stilte. Echt effect heeft dit allang niet meer en daardoor wordt het een saaie bedoening. Tot het einde. Dan weet je namelijk van verbazing niet meer hoe ze zulke belachelijke onzin verzonnen kunnen hebben en dat is op zich ook wel eens vermakelijk. *
  woensdag 20 april 2005 @ 10:45:48 #92
4180 Hare
Come fly with me!
pi_26369317
ff vraagje aan Gorro:

Hoezo begin je in hemelsnaam met films als de laatste twee in je laatste reviewtje? Je weet toch al wel dat ze redelijk bagger zijn. En het is niet dat je daarvan houdt ofzo, je toch wel een liefhebber bent van goede film. Wil je echt gewoon elke film gezien hebben?
pi_26370876
The Ring

Dat grietje in die kast vond ik niet zo'n succes.
Blijft een beetje op je netvlies hangen, enzo.

Verder heb ik meerdere keren gelezen dat mensen die scene met die tv (tegen het einde) één van de engste scenes óóit vonden. Nu vond ik dat op zich wel meevallen, maar de manier waarop dat meisje uit die put kwam en de manier waarop ze liep, vond ik wél behoorlijk creepy.

De film heeft in ieder geval een hoog kippenvel-gehalte, en je weet dat het goed is wanneer je weer kippenvel krijgt wanneer je hem op een forum beschrijft.
  woensdag 20 april 2005 @ 12:22:22 #94
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_26371355
quote:
Op woensdag 20 april 2005 10:45 schreef Hare het volgende:
ff vraagje aan Gorro:

Hoezo begin je in hemelsnaam met films als de laatste twee in je laatste reviewtje? Je weet toch al wel dat ze redelijk bagger zijn. En het is niet dat je daarvan houdt ofzo, je toch wel een liefhebber bent van goede film. Wil je echt gewoon elke film gezien hebben?
Bad Boy omdat ik voor ik naar de sneak ging niets te doen had en omdat Elizabeth Hurley erin mee speelde dacht ik, och, dat kan geen straf zijn en Boogeyman was dus de sneak.
  woensdag 20 april 2005 @ 12:53:25 #95
4180 Hare
Come fly with me!
pi_26372200
quote:
Op woensdag 20 april 2005 12:22 schreef Gorro het volgende:

[..]

Bad Boy omdat ik voor ik naar de sneak ging niets te doen had en omdat Elizabeth Hurley erin mee speelde dacht ik, och, dat kan geen straf zijn en Boogeyman was dus de sneak.
Maar je had in de tijd dat je Bad Boy keek natuurlijk ook een goede film kunnen kijken
  woensdag 20 april 2005 @ 13:04:24 #96
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_26372559
quote:
Op woensdag 20 april 2005 12:53 schreef Hare het volgende:

[..]

Maar je had in de tijd dat je Bad Boy keek natuurlijk ook een goede film kunnen kijken
Nee, want ik had maar een uur en goede films in meerdere delen kijken is not done.
  woensdag 20 april 2005 @ 13:20:04 #97
4180 Hare
Come fly with me!
pi_26373024
quote:
Op woensdag 20 april 2005 13:04 schreef Gorro het volgende:

[..]

Nee, want ik had maar een uur en goede films in meerdere delen kijken is not done.
True, true
  woensdag 20 april 2005 @ 14:21:03 #98
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_26374768

To Be or Not to Be (Lubitsch, 1942): natuurlijk ontkomt dit niet aan een vergelijking met die andere oorlogskomedie over persoonsverwisselingen in Warschau: The Great Dictator. Waar Chaplin de oorlog, de nazi's en Hitler zelf belachelijk maakt is dit meer een screwballkomedie waarbij WW2 zich voordoet als catalysator van de gebeurtenissen. Na de ronduit briljante openingssequentie moet er even gezocht worden naar de juiste mix van verzetsverhaal en komedie, maar zeker de laatste drie kwartier zijn uitstekend te pruimen als een tamelijk serieuze oorlogsfilm met een erg toffe absurdistische ondertoon. Iedereen is lekker op dreef en Lubitsch houdt er voortdurend vaart in. Verwacht geen bulderfestijn en je krijgt een uiterst charmante, vermakelijke en hippe film voorgeschoteld. 8.
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
  woensdag 20 april 2005 @ 18:16:26 #99
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26381075
Gongdong gyeongbi guyeok JSA (Joint Securtiy Area) (2000)
Dit is eerste film van Chan-wook Park. Dus dat beloofde wat. Maar wat meteen opvalt is dat Park voor zijn eerste film duidelijk de veilige weg heeft gekozen. (Tja je moet toch aan geld komen als beginnende regisseur.) Zowel het verhaal als de manier van filmen zijn beide veel meer "mainstream". Er zitten nog steeds enkele coole shots in. Maar het is niet van het niveau van Oldboy. Ook het verhaal is veel toegankelijker en makkelijker volgbaarder (tenminste als je over een IQ boven de 80 beschikt).
Maar nu is het genoeg met het vergelijken met Oldboy. Het is misschien geen Oldboy. Maar het is nog steeds een erg goede, mooie en tragische film.
cijfer: 7

Confessions of a Teenage Drama Queen (2004)
Lindsay Lohan (en dan voornamelijk de voorgevel van...) is het enige in deze film wat het bekijken waard is. Natuurlijk hoor ik niet tot de directe doelgroep van deze film. Maar een beetje leuke komedie is ook vermakelijk als mensen, die niet direct tot de doelgroep behoren, hun verstand op nul zetten.
cijfer: 3
Ja Hare, ik vraag me nu ook af waarom ik ooit deze film ben gaan kijken zonder dat iemand een pistool op me gericht had staan

Bridget Jones: The Edge of Reason (2004)
Ik had deel één nog nooit gezien. Maar als ik zeg dat ik die nu zeker ook eens ga kijken, dan weet je al dat ik me goed heb vermaak met deze film.
Ook bij deze film hoor ik misschien niet direct tot de doelgroep, maar i.t.t. de film hierboven is deze wel bijzonder vermakelijk. Renée Zellweger is echt top als Bridget. Ik heb een aantal keren dubbel gelegen van het lachen. En toen ze elkaar op het einde eindelijk krijgen, was ik blij voor ze. Precies dus zoals het hoort. Een goede grappige romantische komedie, dus waarbij je lekker je je verstand op nul moet zetten en dan lekker bij kan wegzwijmelen en om kan lachen.

Meet the Fockers (2004)
Ik vind Meet the Parents één van de leukste komedies uit Amerika van de afgelopen jaren en keek dus al een tijd uit naar deze film. Maar na de vele slechte reviews hier en daar werd ik toch steeds minder hoopvol over de film.
Maar gelukkig viel hij me hartstikke mee. Al komt de hele situatie wel heel erg bedacht en geforceerd over, toch is het merendeel van de grappen erg leuk. Dit is voornamelijk te danken aan Robert deNiro en Dustin Hoffman, die samen de show stelen. Ben Stiller lijkt dit ook te begrijpen en houdt hij zich gelukkig redelijk in. Ook Barbara Streisand is lekker bezig.
Net als de vorige film, een lekkere vermakelijke film om je verstand op nul bij te zetten.

Alfie (2004)
De veel begint veel belovend met Jude Law, die de kijker via de camera toe spreekt. Ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die dit een irritante trucje vinden, maar zelf vond ik het één van de leukste dingen aan de film. Het eerste half uur is de film ook nog best vermakelijk. Maar dan begint vanaf dat moment begint de film moraliserend te worden. Gelukkig viert de film af en toe wel weer op. En is die bij vlagen nog best grappig en vermakelijk. Maar over het algemeen ligt de moraal er zo dik op dat het irritant wordt. Ik heb niks tegen een film met een moraal, maar dan moet het subtiel gebeuren. En niet zo dik vanaf het begin worden opgelegd als in deze film.
cijfer: 6

Les Choristes (2004)
De film is op het ene moment prachtig ontroerend en pikte ik een traantje weg. Het andere moment is zat ik met een dikke glimlach te kijken.
Het is gewoon een heerlijke "feel good" drama.
cijfer: 8

En dan last maar zeker niet least:

Sin City (2005)

Ja ik heb gezondigd door de cam-versie te kijken. Maar ik ga hem zeker meteen in de bios kijken als die uitkomt.
De film bestaat eigenlijk uit drie verhalen, die maar heel losje verband met elkaar houden. Het is echt een fantastische film geworden. Hij overtrefte zelfs mijn redelijke hoge verwachtigen. Het idee om alles in het orginele zwart-wit met maar enkele details in kleur geeft de film het juiste film-noir gevoel die de verhalen ook hebben. Daarop zit dan nog een goede soundtrack. De dialogen en vooral de monologen zijn fantastisch. Het merendeel van de acteurs/actrices (op een enkeling na) zijn allemaal even goed. Vooral Mickey Rourke is geweldig, en dit zal wel eens de come-back van 2005 kunnen zijn. Jessica Alba is en irriteert verder niet. Bruce Willis is, i.t.t. wat andere vonden. ook goed opdreef. Clive Owen is ook geweldig evenals Benicio Del Toro. En het is altijd leuk om Rutger Hauer weer eens in een film te zien.
Nu maar wachten tot die uitkomt in de bioscoop. En daarna op de dvd met alle extra's. En daarna op het vervolg, want gelukkig zijn er nog meer verhalen uit SIn City, die verfilmd kunnen worden. (En ook gaan, want Rodriguez heeft al aangegeven uiteindelijk alle Sin City's comics te willen verfilmen) Had ik al gezegd dat de regie van Rodriguez absoluut geweldig is en dat het een fantasitsche film is. Nou bij deze dan.
Sorry dat het zulk geraaskalk is, maar ben nog steeds helemaal onderste boven van de film.
cijfer: 10

[ Bericht 1% gewijzigd door Lonewolf2003 op 20-04-2005 18:28:58 ]
pi_26383117
Roman Holiday
  woensdag 20 april 2005 @ 21:51:20 #101
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_26387161
quote:
Op dinsdag 19 april 2005 23:41 schreef Hare het volgende:

[..]

En toch maar een 7,8?
ja ik zeg toch ook niet dat t een geweldige film is of de beste film die ik ooit heb gezien . een prachtige film, das wat anders

Anyway, vandaag gezien:

Tarzan
Volgens mij ongeveer de laatste interessante Disney animatie film. Eentje zoals we ze gewend zijn van Disney en t onder andere ook zagen in The Lion King en Beauty And The Beast: mooi getekend, leuke/sympathieke karakters en mooie liedjes.
De humor is leuk en vaak erg droog, het einde is natuurlijk voorspelbaar maar dat mag de pret niet deren, toch??
Aanrader

IMDB Cijfer: 7,1/10
Mijn Cijfer: 8,0/10
pi_26389097
Hide & Seek

leuke film met een verassend plot
  woensdag 20 april 2005 @ 23:06:30 #103
52357 Lambiekje
pi_26389746
quote:
Op woensdag 20 april 2005 13:04 schreef Gorro het volgende:

[..]

Maar is een goede short-movie geen optie dan ..
Everything is backwards, everything is upside down. Doctors destroy health, lawyers destroy justice, psychiatrists destroy minds, scientists destroy truth, media destroys information, religions destroy spirituality and governments destroy freedom.
  donderdag 21 april 2005 @ 00:16:31 #104
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_26392211
quote:
Op woensdag 20 april 2005 23:06 schreef Lambiekje het volgende:

[..]

Maar is een goede short-movie geen optie dan ..
Als ik die gehad had wel natuurlijk...
pi_26393400
wanneer komt sin city nou hier in de bios?
<hr>
  donderdag 21 april 2005 @ 10:04:36 #106
4180 Hare
Come fly with me!
pi_26397393
The Devil and Daniel Webster

Bah, wat een vreselijk einde toch. En dat we maar goede Amerikanen mogen wezen
En dat is toch jammer, de film was echt wel goed bezig. Een leuk, simpel verhaal, goed uitgewerkt door de director en z'n cast. Walter Huston is echt fenomenaal goed bezig als de duivel. Het kindacteurtje was weer een stuk minder. Het verhaal is wel een klein beetje voorspelbaar, zeker ook door de titel, maar dat mag de pret niet drukken.
  donderdag 21 april 2005 @ 10:24:52 #107
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_26397765
quote:
Op donderdag 21 april 2005 01:11 schreef Dawnbreaker het volgende:
wanneer komt sin city nou hier in de bios?
6 juni

Superman II (Richard Lester, 1980)
Nog een best aardig vervolg op het origineel uit 1978. De film komt bij tijden erg gedateerd over en de dialogen zijn soms zo corny dat het eigenlijk niet goed is voor de film. Door de actiescenes en het redelijke tempo van de film verveelt hij echter nooit, hoewel hij ook geen opzienbarende momenten kent. Aardig kijkvoer voor een keertje. **½

Sex Sells: The Making of Touché (Jonathan Liebert, 2005)
Suffe mockumentary op een pornosets met maar een aantal leuke scenes. Wat ik wel kon waarderen was dat ze de porno-industrie als minder banaal neer zetten dan het algemene beeld is. Zo is de hoofdrolspeelster afgestudeerd in de periode van de stille film, is de regisseur idolaat van films als Casablanca en It's a Wonderful Life en is de andere hoofdrolspeelster afgestudeerd in de informatica. De Jerry Springer familieperikelen zijn ook nog wel aardig, maar uiteindelijk is de grapdichtheid eigenlijk te klein om echt te boeien. **
  donderdag 21 april 2005 @ 13:26:02 #108
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26402006
Mr. Vampire

Mijn heerste 'hopping vampires' film.
De film draait om een lokale vampiermaster (ik weet niet hoe ik hem beter kan omschrijven) en hij bindt de strijd aan met een boosaardige vampier die tijdens een reburial weer tot leven is gekomen. De humor is vrij fysiek, zoals vaak in aziatische films, maar hij is echt ontzettend leuk. Het deed me soms enigzins denken aan The Fearless Vampire Killers qua flauwe humor.
Die hopping Vampires zijn wel volslagen idioot. Hoe ze daar ooit zijn opgekomen in China. Verder leuk om te zien hoe hun interpretatie van de vampier compleet anders is (als je je adem inhoudt ziet hij je niet want hij is blind).
Gewoon een erg leuke film. Enige minpuntje was het belachelijke masker van de vampier op het eind. Maar verder genoten van deze (pretentieloze) film.
7,5

*hop hop hop*
  donderdag 21 april 2005 @ 17:47:25 #109
46375 Sai
vindt je een kutwijf.
pi_26408663

The Pianist (Polanski, 2002): uiterst sterke oorlogsfilm. In de eerste acte had ik af en toe wel een beetje het been-there-done-that gevoel (oei wat klinkt dat bot) maar halverwege slaat de film een eigen weg in en weet Polanski het genre te verbreden. Dan is er nog de schitterende cinematografie, het geweldige acteerwerk en de enorme effectiviteit en je hebt één van Polanski's beste films. 9-.
O+ Audrey O+ (en, in iets mindere mate, O+ Gene Tierney O+)
pi_26409966
Saló
http://www.imdb.com/title/tt0073650/

Bepaald niet een film om zo maar op te zetten
Ik ben blij hem gezien te hebben, maar zal dit niet snel nog een keer doen.
De film is walgelijk, gruwelijk, beklemmend, maar toch ook wel intrigerend.

In je eentje kijken, je voorbereiden op wat gaat komen en je hebt een film gezien die je niet licht zult vergeten.

Of dit positief of negatief bedoelt is, kan ik moeilijk zeggen.....
  donderdag 21 april 2005 @ 21:16:37 #111
52357 Lambiekje
pi_26414054
quote:
Op donderdag 21 april 2005 18:48 schreef Kolkus het volgende:
Saló
http://www.imdb.com/title/tt0073650/

Bepaald niet een film om zo maar op te zetten
Ik ben blij hem gezien te hebben, maar zal dit niet snel nog een keer doen.
De film is walgelijk, gruwelijk, beklemmend, maar toch ook wel intrigerend.

In je eentje kijken, je voorbereiden op wat gaat komen en je hebt een film gezien die je niet licht zult vergeten.

Of dit positief of negatief bedoelt is, kan ik moeilijk zeggen.....
mmm moet ik hem toch maar is gaan kijken dan ...
  vrijdag 22 april 2005 @ 07:54:02 #112
25301 Gorro
Reject False Icons
pi_26423525
(#466) Die Bitteren Tränen der Petra von Kant (Rainer Werner Fassbinder, 1972)
De film is prachtig gestileerd met een mooi herfstkleurenpalet. De lange gesprekken zijn heel nauwkeurig gechoreografeerd wat extra indrukwekkend wordt door de lange takes. Dit is ook te danken aan de voortreffelijke acteerprestaties van de vrouwen. Helaas doet de film af en toe iets te theatraal aan. Daarnaast is Petra von Kant af en toe een wat vervelend personage. ***½
  vrijdag 22 april 2005 @ 09:10:06 #113
18008 hornage
FOK! Movie Trivia-Prijsmeester
pi_26424262
Zatôichi
Gisteren was deze film aan de beurt. Ik had er vooraf weinig van gehoord maar het scheen wel een aardige film te wezen. De film begint gelijk met flink wat slicing door onze hoofdpersoon: een blonde, blinde masseur annex samurai. Hierrna volgen we zijn belevenissen in het dorp waar hij net in aankomt. Hier ontmoet ie wat personen die elk zo hun verhaal hebben. Het verhaal gaat lekker rustig zodat er genoeg ruimte is voor sfeercreatie. Af en toe wordt die rust afgewisseld met een gezond portie erop los swingen met de samuraizwaarden. Uiteindelijk eindigt de film in een climax van botsingen tussen bepaalde groepen.
Ik vond de film erg fijn om te kijken. Er zit een heerlijke rustige sfeer in. Af en toen gebeuren er lekkere vreemde dingen en de film zit vol met een paar weirde karakters die erg amusant zijn om te zien.
Fijne film om te zien dus. Niet al te zwaar en kijkt lekker weg. Een 7.
Test je filmkennis! Speel mee met FOK! Movie Trivia en win prijzen!
  vrijdag 22 april 2005 @ 12:05:29 #114
3527 Wepeel2
zoals het is
pi_26428254
Zatoichi is een erg fijne film. Ben dan ook zeer benieuwd naar de oudere films over deze blinde masseur/zwaardvechter. Maar goed, eerst liggen Seven Samurai, Yojimbo en Death Duel (San shao ye de jian) hier nog klaar om bekeken te worden.
  vrijdag 22 april 2005 @ 12:17:18 #115
52543 Timo20
RODA JC FOREVER!!
pi_26428587
Gisteren in de sneak:

The Wedding Date
Kat (Debra Messing) krijgt een uitnodiging voor de trouwerij van haar zus, in Londen. Om haar ex vriendje "pijn te doen" en om indruk te maken op haar familie, zegt ze dat ze haar nieuwe vriend zal meenemen naar de bruiloft. 1 probleem: ze heeft geen nieuwe vriend. Dus belt ze als oplossing een escortbureau op en gaat ze met die gast naar de bruiloft, die zich dan uiteraard moet voordoen als vriendje.
Volgens mij is de romkom het meest uitgemolke genre ooit. We hebben t inmiddels allemaal al duizend keer gezien, en ik heb t dan ook letterlijk wel gezien met dit genre. Ook hier weer precies hetzelfde: voorspelbaar verhaal, voorspelbaar einde en alle andere voorspelbare ingredienten. Zonder al te veel te verraden kun je vantevoren natuurlijk t einde al zien aankomen. Maar toch zijn er betere romkoms dan deze gemaakt. In dit geval ligt t tempo veels te laag, het verhaal kabbelt maar wat voort en er zitten maar weinig echt grappige momenten in. Het acteerwerk is wel ok, al probeert Messing te veel van haar "Will And Grace" imago af te komen. Dat werkt averechts en dus had ik steeds t gevoel naar een Grace-film te zitten kijken. Niet echt fijn natuurlijk .
Maar t was geen superslechte film, maar er zijn ook al betere films gemaakt in dit genre. Veel betere...

IMDB Cijfer: 5,0/10
Mijn Cijfer: 6,0/10
pi_26431299
Club Dread vermakelijke film maar wel 1 van de catogorie 1 keer kijken daarna nie meer een 5.5 krijgt ie

Vanilla Sky het was een schande maar deze had ik nog nooit gezien dit was dus meer eigenlijk een verplicht nrtje maar was wel erg goede film en krijgt wel een 7

Ju-on:The Grudge 2 echt zeer vette film! hou zoiezo van de japanse films ze kunnen met echt low budget en bijna geen special effects heel veel doen! de hele serie van Ju-On is dan gewoon ook genieaal! net zoals Ring (de japanse delen dan!) deze krijgt van mij dan ook een 8.5
Wii nr: 6970 8782 3230 1449
  vrijdag 22 april 2005 @ 15:13:39 #117
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26432931
Der Untergang (2004)
Eindelijk dan eens één van de spraakmakendste films van de laatste tijd gezien. En ik moet zeggen dat ik erg veel respect heb voor de regisseur om zo'n zwarte bladzijde uit je recente zo open en bloot te laten zien. Op het einde van de film krijg ik zelfs een beetje medelijden met Hitler en de rest. En dat is voornameljik te danken aan het superieure acteerwerk van Bruno Ganz. Die echt in de huid durft te kruipen van één van de moeiljik speelbaarste karakters ooit. De manier waarop Hitler wordt neergezet als een man die totaal gebroken is en alles heeft verloren is ongeëvenaard
De stukken die over Hitler enco gingen waren dan ook werkelijk briljant. Maar jammer genoeg heeft de regisseur kennelijk het idee gehad, dat die niet alleen daar op kon focussen en er paar subplotjes bij haalt om te laten zien dat oorlog natuurlijk afschuwelijk is. Ik vermoed dat hij dacht, dat als we alleen maar Hitler zagen dat opeens zouden vergeten. En vind dit een grote belediging voor de intelligentie van de kijker. Deze subplotjes over een klein jongentje en een ronddwalende militaire dokter (die later wel een grotere rol krijgt) zijn dan ook overbodig. En dragen er mede aan bij dat de film ook iets te lang duurt.
cijfer: 9

Kinsey (2004)
Een goede biopic over Kinsey, de man die als één van de eerste sexuel gedrag wetenschappelijke onderzoekte. Wat natuurlijk enige spanningen heeft geven zowel op het privé- als het beroepsleven van de man.
De rol van Kinsey wordt vertolkt door Liam Neeson, wie natuurlijk een groot genoege acteur is om zo film te kunnen dragen. Wat mij vooral gunstige stemde in deze biopic is dat er geen overmatige gedramatiseer in zit, geen eindeloze flashbacks naar een mislukte jeugd, geen verschrikkelijke dramatische scenés met ruzie tussen man en vrouw. Alles wordt op een zeer goede subtiele wijze benaderd, waardoor alles duidelijk is voor de kijker maar het niet ergerlijk wordt.
Het zou me trouwens niet verbazen als de film in redelijk wat bioscopen in de VS geweigerd is. Want de manier waarop sommige scené's in beeld gebracht worden, laten weinig aan de fantasie over.
cijfer: 8
pi_26435889
oeps
romance is life
Mijn dvd verzameling
pi_26435960
romance is life
Mijn dvd verzameling
  vrijdag 22 april 2005 @ 17:26:35 #120
56685 kinky_queen
B Movie Snob
pi_26436037
THE LIFE AQUATIC - WITH STEVE ZISSOU

Heerlijk droogkomische film met een Bill Murray die als vanouds geweldig op dreef is als documentaire maker op jacht naar de Jaguar-shark ( ) die zijn goede vriend verorberd heeft een poos geleden om wraak te nemen.

Ik vrees dat ik de dvd moet aanschaffen

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')