Gongdong gyeongbi guyeok JSA (Joint Securtiy Area) (2000)Dit is eerste film van Chan-wook Park. Dus dat beloofde wat. Maar wat meteen opvalt is dat Park voor zijn eerste film duidelijk de veilige weg heeft gekozen. (Tja je moet toch aan geld komen als beginnende regisseur.) Zowel het verhaal als de manier van filmen zijn beide veel meer "mainstream". Er zitten nog steeds enkele coole shots in. Maar het is niet van het niveau van Oldboy. Ook het verhaal is veel toegankelijker en makkelijker volgbaarder (tenminste als je over een IQ boven de 80 beschikt).
Maar nu is het genoeg met het vergelijken met Oldboy. Het is misschien geen Oldboy. Maar het is nog steeds een erg goede, mooie en tragische film.
cijfer: 7
Confessions of a Teenage Drama Queen (2004)Lindsay Lohan (en dan voornamelijk de voorgevel van...) is het enige in deze film wat het bekijken waard is. Natuurlijk hoor ik niet tot de directe doelgroep van deze film. Maar een beetje leuke komedie is ook vermakelijk als mensen, die niet direct tot de doelgroep behoren, hun verstand op nul zetten.
cijfer: 3
Ja Hare, ik vraag me nu ook af waarom ik ooit deze film ben gaan kijken zonder dat iemand een pistool op me gericht had staanBridget Jones: The Edge of Reason (2004)Ik had deel één nog nooit gezien. Maar als ik zeg dat ik die nu zeker ook eens ga kijken, dan weet je al dat ik me goed heb vermaak met deze film.
Ook bij deze film hoor ik misschien niet direct tot de doelgroep, maar i.t.t. de film hierboven is deze wel bijzonder vermakelijk. Renée Zellweger is echt top als Bridget. Ik heb een aantal keren dubbel gelegen van het lachen. En toen ze elkaar op het einde eindelijk krijgen, was ik blij voor ze. Precies dus zoals het hoort. Een goede grappige romantische komedie, dus waarbij je lekker je je verstand op nul moet zetten en dan lekker bij kan wegzwijmelen en om kan lachen.
Meet the Fockers (2004)Ik vind Meet the Parents één van de leukste komedies uit Amerika van de afgelopen jaren en keek dus al een tijd uit naar deze film. Maar na de vele slechte reviews hier en daar werd ik toch steeds minder hoopvol over de film.
Maar gelukkig viel hij me hartstikke mee. Al komt de hele situatie wel heel erg bedacht en geforceerd over, toch is het merendeel van de grappen erg leuk. Dit is voornamelijk te danken aan Robert deNiro en Dustin Hoffman, die samen de show stelen. Ben Stiller lijkt dit ook te begrijpen en houdt hij zich gelukkig redelijk in. Ook Barbara Streisand is lekker bezig.
Net als de vorige film, een lekkere vermakelijke film om je verstand op nul bij te zetten.
Alfie (2004)De veel begint veel belovend met Jude Law, die de kijker via de camera toe spreekt. Ik kan best begrijpen dat er mensen zijn die dit een irritante trucje vinden, maar zelf vond ik het één van de leukste dingen aan de film. Het eerste half uur is de film ook nog best vermakelijk. Maar dan begint vanaf dat moment begint de film moraliserend te worden. Gelukkig viert de film af en toe wel weer op. En is die bij vlagen nog best grappig en vermakelijk. Maar over het algemeen ligt de moraal er zo dik op dat het irritant wordt. Ik heb niks tegen een film met een moraal, maar dan moet het subtiel gebeuren. En niet zo dik vanaf het begin worden opgelegd als in deze film.
cijfer: 6
Les Choristes (2004)De film is op het ene moment prachtig ontroerend en pikte ik een traantje weg. Het andere moment is zat ik met een dikke glimlach te kijken.
Het is gewoon een heerlijke "feel good" drama.
cijfer: 8
En dan last maar zeker niet least:
Sin City (2005)
Ja ik heb gezondigd door de cam-versie te kijken. Maar ik ga hem zeker meteen in de bios kijken als die uitkomt.
De film bestaat eigenlijk uit drie verhalen, die maar heel losje verband met elkaar houden. Het is echt een fantastische film geworden. Hij overtrefte zelfs mijn redelijke hoge verwachtigen. Het idee om alles in het orginele zwart-wit met maar enkele details in kleur geeft de film het juiste film-noir gevoel die de verhalen ook hebben. Daarop zit dan nog een goede soundtrack. De dialogen en vooral de monologen zijn fantastisch. Het merendeel van de acteurs/actrices (op een enkeling na) zijn allemaal even goed. Vooral Mickey Rourke is geweldig, en dit zal wel eens de come-back van 2005 kunnen zijn. Jessica Alba is
![]()
en irriteert verder niet. Bruce Willis is, i.t.t. wat andere vonden. ook goed opdreef. Clive Owen is ook geweldig evenals Benicio Del Toro. En het is altijd leuk om Rutger Hauer weer eens in een film te zien.
Nu maar wachten tot die uitkomt in de bioscoop. En daarna op de dvd met alle extra's. En daarna op het vervolg, want gelukkig zijn er nog meer verhalen uit SIn City, die verfilmd kunnen worden. (En ook gaan, want Rodriguez heeft al aangegeven uiteindelijk alle Sin City's comics te willen verfilmen) Had ik al gezegd dat de regie van Rodriguez absoluut geweldig is en dat het een fantasitsche film is. Nou bij deze dan.
Sorry dat het zulk geraaskalk is, maar ben nog steeds helemaal onderste boven van de film.
cijfer: 10
[ Bericht 1% gewijzigd door Lonewolf2003 op 20-04-2005 18:28:58 ]