quote:Op donderdag 28 april 2005 13:01 schreef Chewie het volgende:
Vanavond op de BBC Question Time waarin het publiek de 3 leiders van de grote partijen vragen mag stellen.
BBC 1 21:30 (nl tijd)
Was (geloof ik) maandag ook zoiets, maar dan met enkele (voor mij) redelijk onbekende kandidaten. Niet erg interessant dus.quote:Op donderdag 28 april 2005 13:01 schreef Chewie het volgende:
Vanavond op de BBC Question Time waarin het publiek de 3 leiders van de grote partijen vragen mag stellen.
BBC 1 21:30 (nl tijd)
Die heb ik gemistquote:Op donderdag 28 april 2005 15:19 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Was (geloof ik) maandag ook zoiets, maar dan met enkele (voor mij) redelijk onbekende kandidaten. Niet erg interessant dus.
De discussie over de "Council Tax" had wel wat "Amerikaanse" trekjes voor de rest valt het nog wel mee, maar wie weet wordt het vanavond vuurwerk.quote:Er werd eerder gezegd dat de campagne op een bash-amerikaanse manier gevoerd werd. ben ik niet mee eens. Deels door het districtenstelsel waardoor regionale kandidaten veel meer 'macht' in de verkiezing hebben, en het zeker niet tussen 2 personen speelt.
Op districts niveau lijkt het me juist niet saai maar landelijk gezien of vanuit het buitenland is het natuurlijk niet zo interessant.quote:Maar door die districten wordt het ook wel weer een beetje saai: nog geen enkele debat tussen de 3 grootste partijleiders. Vanavond de eerste, al is het afvragen of er een debat komt.
Van mij ook niet zozeer, vind het ook wel appart dat juist 1 van de partijen in Nederland die de grootste kans loopt om bij zo'n stelsel weggevaagd te worden hier zo'n voorstander van is.quote:Van mij hoeft er geen districtenstelsel in NL te komen (maar ook om andere reden dan enkel de campagne).
Maar toch niet veel gemistquote:
Laten we het hopen!quote:[..]
De discussie over de "Council Tax" had wel wat "Amerikaanse" trekjes voor de rest valt het nog wel mee, maar wie weet wordt het vanavond vuurwerk.
Het wordt lokaal inderdaad interessanter. Maar landelijk veel minder. Terwijl het toch parlementsverkiezingen zijn. Je mag best wel als kandidaat je richten tot een doelgroep in een bepaalde regio, maar met een districtenstelsel ben je daar verplicht toe. En ook als kiezer...quote:[..]
Op districts niveau lijkt het me juist niet saai maar landelijk gezien of vanuit het buitenland is het natuurlijk niet zo interessant.
Ben halverwege weggezapt omdat het me niet kon boeien, zou ook niet meer weten waar het nu precies over ging.quote:Op donderdag 28 april 2005 21:40 schreef the_disheaver het volgende:
Momenteel op BBC 1 Question Time, met de leiders van de 3 grootste Partijen.
Helaas (tenminste, zo ziet het er naar uit) geen debat tussen de kandidaten, maar de leiders apart ondervraagd door het publiek. Momenteel (als eerste) Kennedy (van de LibDems)
Vote Blair, get Brown komt nu wel heel dichtbij.quote:Blair stelt Brown opnieuw voor als volgende premier
LONDEN - De Britse premier Blair heeft in een interview met de krant The Times minister van Financiën Gordon Brown gepresenteerd als zijn opvolger. Brown wordt al langer getipt als de volgende premier, maar Blair heeft zelden expliciet over zijn eigen opvolging gepraat.
In het interview zegt Blair dat ,,Gordon een uitstekende premier zal zijn''. Hij noemt echter geen tijdstip waarop hij het estafettestokje aan Brown zou kunnen overdragen.
Volgens Britse media zou Blair in het verleden aan Brown hebben beloofd dat hij tijdens zijn tweede ambtstermijn de leiding van Labour en het land aan hem zou overdragen. Toen dit niet gebeurde zou er een machtsstrijd tussen de twee zijn losgebarsten. Brown zou nu populairder zijn dan Blair, maar in de campagne voor de verkiezingen van 5 mei proberen de twee zich als een team te presenteren.
Thatcher
De Britse oud-premier Thatcher speelt voor het eerst in zeventig jaar geen rol in de verkiezingscampagne van haar Conservatieve partij. Zij verliet donderdag voor een korte vakantie het land, zo schreef de krant The Times op vrijdag. Thatcher lijkt de hoop op een Conservatieve overwinning al volledig te hebben opgegeven.
Een goede vriendin van het 79-jarige Conservatieve boegbeeld meldde tegen de krant dat de barones ,,zeer gefrustreerd is omdat wij niet winnen, ondanks de gebreken van de Labour-regering en alle leugens van Tony Blair''.
ANP
Bron: LC
Ook niet vreemd als je het JD-campagne logo als avator hebt...quote:Op vrijdag 29 april 2005 13:31 schreef Linkpagina het volgende:
Ik zou zelf stemmen voor de LibDems.
Labour zal wel weer winnen, want die conservatieve leider komt echt niet goed over.
Tja, ben D66 & JD lidquote:Op vrijdag 29 april 2005 18:26 schreef the_disheaver het volgende:
[..]
Ook niet vreemd als je het JD-campagne logo als avator hebt...
http://www.planet.nl/plan(...)tid=573309/sc=91994equote:Weer nieuw Irak-schandaal voor Blair
Gepubliceerd op zondag 01 mei 2005
De Britse premier Tony Blair ging er al in juli 2002 van uit dat zijn land zou deelnemen aan een Amerikaanse inval in Irak. Dat meldde The Sunday Times.
De zondagskrant heeft de hand te weten leggen op geheime notulen. Het document betekent nieuwe munitie voor zijn politieke rivalen kort voor de verkiezingen.
Tijdens een ontmoeting op 23 juli 2002 sprak de premier met zijn naaste militaire raadgevers over de kwestie-Irak. Volgens het memorandum van het ministerie van Buitenlandse Zaken liet de chef van de buitenlandse inlichtingendienst weten dat de Verenigde Staten “militaire actie tegen Irak als onafwendbaar zagen''.
Dunne argumentatie
In de conclusies van de bijeenkomst staat dat ‘we moeten werken vanuit de aanname dat het Verenigd Koninkrijk zal deelnemen aan elke militaire operatie'. Tijdens de vergadering liet minister Straw van Buitenlandse Zaken weten dat de argumentatie voor oorlog zeer ‘dun' was omdat ‘Saddam zijn buurlanden niet bedreigt en zijn massavernietigingswapenscapaciteit kleiner is dan die van Libië, Noord-Korea of Iran''.
De onthulling komt Blair vier dagen voor de verkiezingen slecht uit. Hij wordt in de campagne door zijn tegenstanders aangevallen op de beslissing om de oorlog met Irak aan te gaan. Vooral Blairs geloofwaardigheid is daarbij een heet hangijzer.
Blair heeft in de afgelopen week een reeks persoonlijke aanvallen van zijn tegenstanders ondergaan. “De vraag is of modder blijft kleven'', zei Blair zondag in de zondagskrant The Observer.
Ik blijf het maar apart vinden dat kranten een kant kiezen in Engeland, maar bijvoorbeeld ook in Amerika.quote:Britse zondagskranten steunen Blair
LONDEN De meeste Britse zondagskranten
kiezen vier dagen voor de verkiezingen
de kant van premier Blair.De premier
kan rekenen op de steun van kwaliteits-
kranten als The Independent en The
Observer en tabloids als News of the
World en the Sunday Mirror.
De grootste zondagskrant,The Sunday
Times,raadt zijn lezers aan om op de
Conservatieve Partij te stemmen.
De peilingen geven aan dat Blair de
verkiezingen van donderdag zal winnen,
ondanks de grote weerstand tegen de
oorlog in Irak.Veel Britten vinden dat
Blair niet altijd de waarheid heeft
gesproken over die oorlog.
Bron: Teletekst
Dat is enkel weer een bevestiging van de lafheid hier. Ze zijn bang om op het verkeerde paard te wedden.quote:Op zondag 1 mei 2005 13:58 schreef zakjapannertje het volgende:
mja, in een coalitieland als Nederland ligt zoiets veel moeilijker denk ik
ik denk dat het andere kiesstelsel een grotere rol speelt, hier heb je geen ''winner takes it all'' want hier kennen wij geen districtenstelsel waar de grootste partij/presidentskandidaat alle zetels vh district krijgtquote:Op zondag 1 mei 2005 14:13 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat is enkel weer een bevestiging van de lafheid hier. Ze zijn bang om op het verkeerde paard te wedden.
Dat zou kunnen. Maar toch geven kranten toch ook hun visie op politiek. Dan zouden ze ook best een voorkeur kunnen uitspreken.quote:Op zondag 1 mei 2005 14:24 schreef zakjapannertje het volgende:
ik denk dat het andere kiesstelsel een grotere rol speelt, hier heb je geen ''winner takes it all'' want hier kennen wij geen districtenstelsel waar de grootste partij/presidentskandidaat alle zetels vh district krijgt
http://www.demorgen.be/telex/?news=B234558quote:Partij Tony Blair wint verkiezingen volgens peilingen
LONDEN 30/04 (BELGA/AG) = De partij van de Britse premier Tony Blair ligt voorop in de peilingen over de stemintenties voor de parlementsverkiezingen van volgende donderdag. New Labour heeft een voorsprong van 3 tot 8 procent op de andere Britse partijen. De peiling van het bureau YouGov, waarvan de resultaten zondag in de Sunday Times staan, geeft Labour 36 procent van de stemmen. De Conservatieven, de belangrijkste oppositiepartij, zouden de steun krijgen van 33 procent van de Britten en de Liberaal-Democraten, ook uit de oppositie, stranden op 23 procent. Als deze percentages de realiteit benaderen, zou dat zich vertalen in 369 zetels voor Labour, 181 voor de Tories en 65 voor de Liberaal-Democraten. In een andere peiling, gepubliceerd door de Independent on Sunday, haalt Labour 39 procent van de stemmen, de Conservatieven 31 procent en de Liberaal-Democraten 23 procent. Ook de overige twee peilingen, in de Observer en de Sunday Telegraph, zien Labour de verkiezingen winnen. (BAR) (Belga 07:36)
http://www.standaard.be/nieuws/buitenland/index.asp?Snel=1&articleID=DMF01052005_002quote:Blair voorop in peilingen
07:23:08
LONDEN - De partij van de Britse premier Tony Blair ligt voorop in de peilingen over de stemintenties voor de parlementsverkiezingen van volgende donderdag. New Labour heeft een voorsprong van 3 tot 8 procent op de andere Britse partijen. Het lijkt vooral een keuze voor het ,,minste kwaad''.
De peiling van het bureau YouGov, waarvan de resultaten zondag in de Sunday Times staan, geeft Labour 36 procent van de stemmen. De Conservatieven, de belangrijkste oppositiepartij, zouden de steun krijgen van 33 procent van de Britten en de Liberaal-Democraten, ook uit de oppositie, stranden op 23 procent. Als deze percentages de realiteit benaderen, zou dat zich vertalen in 369 zetels voor Labour, 181 voor de Tories en 65 voor de Liberaal-Democraten.
In een andere peiling, gepubliceerd door de Independent on Sunday, haalt Labour 39 procent van de stemmen, de Conservatieven 31 procent en de Liberaal-Democraten 23 procent. Ook twee andere peilingen, in de Observer en de Sunday Telegraph, zien Labour de verkiezingen winnen.
Met de populariteit van Blair zelf, is het minder goed gesteld. Na een week van polemieken over het engagement van Groot-Brittannië in de oorlog in Irak meldt de Sunday Times dat 46 procent van de Britten hun premier een ,,leugenaar'' vindt. Vijftig procent van de respondenten vindt hem geen goed regeringsleider.
Maar volgens dezelfde peiling denkt slechts 26 procent van de ondervraagden dat Michael Howard, de leider van de Conservatieven, het goed zou doen als premier. Meer dan de helft, 52 procent, ziet ook liever niet dat Charles Kennedy van de Liberaal-Democraten aan het roer van het land komt te staan.
quote:825 tt-EEN 825 zo 01 mei 17:53:25
FILM Hugh Grant
BRITTEN WILLEN HUGH GRANT ALS PREMIER
Hugh Grant is de acteur die de Britten
het liefst als premier zouden willen.
Dat blijkt uit een peiling vier dagen
voor de verkiezingen van 5 mei.
Grant is de acteur die de Britten het
liefst naar Downing Street 10 zouden
willen sturen. Dat hij ooit een "prime
minister" vertolkte, in de komedie
"Love actually", heeft de Britten
wellicht geïnspireerd bij hun keuze.
Ook de acteurs die tweede en derde zijn
geworden, vertolkten een staatshoofd.
Harrison Ford, op 2, was de Amerikaanse
president in "Air Force One", Martin
Sheen (3) in "The west wing".
Raar volk die Engelsenquote:Op zondag 1 mei 2005 18:27 schreef zakjapannertje het volgende:
en nog een peilingdit keer niet gehouden onder kinderen(?)
[..]
Eerder wouden die kinderen een of andere Voetballer nog als premier.... (volgens mij terug te vinden begin van dit topicquote:Op zondag 1 mei 2005 18:27 schreef zakjapannertje het volgende:
en nog een peilingdit keer niet gehouden onder kinderen(?)
[..]
Ik zou een krant die op dergelijk expliciete wijze de kant van een politieke partij kiest per direct opzeggen...quote:Op zondag 1 mei 2005 13:49 schreef Sidekick het volgende:
Maar de pro-oorlog media a.k.a. de Linkse Media is uiteraard op de hand van Blair.
[..]
Ik blijf het maar apart vinden dat kranten een kant kiezen in Engeland, maar bijvoorbeeld ook in Amerika.
Proberen Nederlandse kranten objectief te zijn ... is het wéér niet goed.quote:Op zondag 1 mei 2005 13:52 schreef MrX1982 het volgende:
Ach in Engeland zijn de kranten wat dat betreft gewoon eerlijk. In Nederland proberen ze onder het mom van journalistieke objectiviteit de schijn hoog te houden dat ze onpartijdig zijn.
quote:Op maandag 2 mei 2005 00:31 schreef Taaie-Neuskoek het volgende:
Daarbij willen ze nóg meer privatiseren, wat hier gewoonweg niet goed werkt, kijk maar eens naar het OV hier, waardeloos. Gevolg is dat veel mensen een auto hebben, vooral jongeren, en dat heeft helaas veel ongelukken tot gevolg, je ziet hier ook veel meer opgevoerde auto's dan in NL, vaak gecombineerd met een kamikaze rijstijl - één medestudent van mij is omgekomen met een autoongeluk, en een kennis zwaargewond geraakt (hij was bijrijder).... beide in opgevoerde auto's...
Dat is toch schijn objectiviteit. Welke krant is er nou objectief?quote:Op maandag 2 mei 2005 11:06 schreef -DailaLama- het volgende:
Proberen Nederlandse kranten objectief te zijn ... is het wéér niet goed.
Geeneen, maar dan hoef je nog niet helemaal extreem een krant een keuze laten maken.quote:Op maandag 2 mei 2005 12:24 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat is toch schijn objectiviteit. Welke krant is er nou objectief?
Dat lijkt mij wel het eerlijkst. Nu proberen ze toch de schijn hoog te houden. Maar ja zogenaamde politieke correctheid zit diep geworteld ook in de krantenwereld.quote:Op maandag 2 mei 2005 12:31 schreef -DailaLama- het volgende:
Geeneen, maar dan hoef je nog niet helemaal extreem een krant een keuze laten maken.
Maar dan weet je tenminste wel waar men staat, hier doen kranten eigenlijk hetzelfde maar pretenderen ze het niet te doen, we weten allemaal dat kranten hier net zo verzuilt en politiek zijn als in de UK maar men roept om het hardst hoe 'onafhankelijk' men wel niet is. Grote kul natuurlijk.quote:Op maandag 2 mei 2005 12:31 schreef -DailaLama- het volgende:
Geeneen, maar dan hoef je nog niet helemaal extreem een krant een keuze laten maken.
Alsof de Tories niet aan de oorlog in Irak hadden mee gedaan indien zij geregeerd hadden op dat moment.quote:Op zondag 1 mei 2005 15:18 schreef MrX1982 het volgende:
Belachelijk als Blair wordt herkozen. Dat hij zomaar weg komt met ondanks zo'n misleiding van het volk omtrent de oorlog in Irak.
Dat is natuurlijk een what if vraag. Ik zie niet echt de meerwaarde om zo'n vraag te beantwoorden. Het gaat hier om Blair niet om wat de conservatief eventueel gedaan zouden hebben.quote:Op maandag 2 mei 2005 13:24 schreef Plato1980 het volgende:
Alsof de Tories niet aan de oorlog in Irak hadden mee gedaan indien zij geregeerd hadden op dat moment.
Het echte punt is niet of men meegedaan had maar of Blair gelogen of het parlement (incluis eigen partij) misleid heeft, het laatste is hoogstwaarschijnlijk wel het geval.quote:Op maandag 2 mei 2005 13:24 schreef Plato1980 het volgende:
Alsof de Tories niet aan de oorlog in Irak hadden mee gedaan indien zij geregeerd hadden op dat moment.
Labour heeft inderdaad uitstekend gepresteerd en een groot deel van de door de Conservatieven veroorzaakte puinhopen uit de weg geruimd. Daarom kunnen de Tories de verkiezingen bijna niet winnen en dat is na 18 jaar wanbeleid niet meer dan terecht.quote:Op maandag 2 mei 2005 13:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het echte punt is niet of men meegedaan had maar of Blair gelogen of het parlement (incluis eigen partij) misleid heeft, het laatste is hoogstwaarschijnlijk wel het geval.
Helaas voor de Tories heeft Labour het dusdanig goed gedaan op zaken als de economie en binnenlandse politiek dat zelfs een aangeschoten Blair nog altijd niet overwonnen kan worden.
Niet echt een what if vraag: De Torys zeiden gister dat ze ook voor de oorlog waren, ook al waren er geen bewijzen voor de massavernietigingswapens. Punt voor hun was dan ook, dat blair loog.quote:Op maandag 2 mei 2005 13:29 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk een what if vraag. Ik zie niet echt de meerwaarde om zo'n vraag te beantwoorden. Het gaat hier om Blair niet om wat de conservatief eventueel gedaan zouden hebben.
18 jaar wanbeleid? Thatcher heeft wel de puinhopen van Callaghan en Wilson opgeruimd, en daar plukt Blair nu nog de vruchten van.quote:Op maandag 2 mei 2005 13:45 schreef Plato1980 het volgende:
Daarom kunnen de Tories de verkiezingen bijna niet winnen en dat is na 18 jaar wanbeleid niet meer dan terecht.
Heb jij enig bewijs voor die uitspraak of ben je weer eens op de bekende manier aan het blaaten zonder onderbouwing.quote:Op maandag 2 mei 2005 14:43 schreef PJORourke het volgende:
18 jaar wanbeleid? Thatcher heeft wel de puinhopen van Callaghan en Wilson opgeruimd, en daar plukt Blair nu nog de vruchten van.
Thatcher heeft hele regio's de kloten op geholpen. Natuurlijk moesten de mijnen gesaneerd worden, maar dat is iets anders dan binnen enkele jaren het merendeel van de mijnen sluiten zonder voor vervangende werkgelegenheid te zorgen. Zo een grote operatie moet je in alle rust doen, terwijl Thatcher het binnen een paar jaar afgeraffeld heeft. Daarnaast zijn de gezondheidszorg en het onderwijs onder haar bewind sterk verslechterd. Thatcher heeft het VK dan ook bepaald geen goed gedaan.quote:Op maandag 2 mei 2005 14:43 schreef PJORourke het volgende:
[..]
18 jaar wanbeleid? Thatcher heeft wel de puinhopen van Callaghan en Wilson opgeruimd, en daar plukt Blair nu nog de vruchten van.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |