quote:
En hoe zit het dan met het feit dat vrouwen in Iran verplicht een hoofddoekje moeten dragen. Ook toeristen kunnen problemen krijgen als ze dat niet doen. Dat heb ik uit eerste hand van een Iraanse.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:07 schreef Fys het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat het niet cultureel bepaald is. Geloof is een weerspiegeling van cultuur. Dat neemt niet weg dat ik een verschil zie tussen een cultuurbepaalde handeling bij de fransen en cultuur- en religieusbepaalde handeling van een Imam.
Precies.quote:Op vrijdag 15 april 2005 14:58 schreef Lithion het volgende:
[..]
Nee, ons als in de mensen die gemeenschappelijke omgangsvormen hebben, formeel, vastgelegd in wetten en informeel vastgelegd in gedragspatronen. Die imam maakt een bewuste keuze om in deze maatschappij te functioneren en dan is het niets teveel gevraagd om zich ook te conformeren aan de geldende omgangsvormen en dús ook iemand de hand te schudden wanneer deze uitgestoken wordt en zéker bij een hooggeplaatst persoon.
[..]
Totdat je met de realiteit te maken krijgt.
En dat verschil bestaat dan uit...?quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:07 schreef Fys het volgende:
Ik zeg ook niet dat het niet cultureel bepaald is. Geloof is een weerspiegeling van cultuur. Dat neemt niet weg dat ik een verschil zie tussen een cultuurbepaalde handeling bij de fransen en cultuur- en religieusbepaalde handeling van een Imam.
Dat zie je geheel verkeerd.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:00 schreef -DailaLama- het volgende:
[..]
Nee hoor. Het geven van een hand is een teken van respect.
Maar het enige teken van respect is niet het geven van een hand ... er is wel meer. Ik vind bijvoorbeeld glimlachen of laten zien dat je je op je gemak voelt bij een ontmoeting belangrijker dan handje schudden.
Ik zie a) geen vraagquote:Op vrijdag 15 april 2005 15:09 schreef Gia het volgende:
[..]
En hoe zit het dan met het feit dat vrouwen in Iran verplicht een hoofddoekje moeten dragen. Ook toeristen kunnen problemen krijgen als ze dat niet doen. Dat heb ik uit eerste hand van een Iraanse.
Zullen we het niet liever bij die imam houden, die heb ik dat niet horen zeggen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:05 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat zo'n Imam zich gekwetst voelt door die uitgestoken hand, volgens Tobbes, bijvoorbeeld.
Dikke puh voor die moslims.quote:Dat er moslims zijn die van vrouwen verwachten dat zij afwachten of een man haar hand wil schudden.
Dikke puh voor die moslims.quote:Dat er moslims zijn die van mannen verwachten dat zij afwachten of een moslima hun hand wil schudden.
Pft, wat een lariekoek. Je hebt het meteen weer over een groep. Wat een onzin Gia.quote:Dat wij, Nederlanders, ons, volgens Balkie, aan moeten passen aan de gewoonten van een groep die hier wil wonen, maar zich niet aan willen passen aan onze gewoonten.
En Verdonk dacht "nou nou, dat is toch een teken dat meneer niet helemaal begrijpt hoe wij hier in Nederland met elkaar omgaan" en sprak vervolgens "nou, dan hebben we nog heel wat om over te praten."quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:08 schreef SCH het volgende:
En als je dat niet doet, is dat meteen een teken van wat dan?
De meeste mensen nemen die hand aan, een enkeling niet, die geeft er een reden bij: ik denk "nou moe" en ga over tot de orde van de dag.
Nee, ik gaf aan dat het van die groep van 20 er 1 is. Ik zeg helemaal niet dat het er niet meer zijn maar ik heb wel de indruk dat het een zeer kleine minderheid is dus het probleem ook nogal marginaal is.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:08 schreef Redux het volgende:
[..]![]()
Jij doet of er geen probleem is, aangezien er slechts 1 iman (1 persoon) een vrouw geen hand wil geven. Maar gezien het bericht over het voorval in den haag blijft het niet bij dit ene geval. Misschien snap je het nu?
quote:
Da's dus 1 teveel.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:12 schreef SCH het volgende:
[..]
Nee, ik gaf aan dat het van die groep van 20 er 1 is.
Dat had ik in dezelfde posting geplaatst als het kussen in Frankrijk. Daar ga je wel op in, maar dit vind je ineens weer niet van belang.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:11 schreef Fys het volgende:
[..]
Ik zie a) geen vraag
en b) niet in waarom dat van belang is in deze discussie
Ze maakt er voor het oog van de camera heel bewust een punt van. Niet zo netjes en nogal onhandig voor een minister van integratie maar verder geen big dealquote:Op vrijdag 15 april 2005 15:12 schreef Lithion het volgende:
[..]
En Verdonk dacht "nou nou, dat is toch een teken dat meneer niet helemaal begrijpt hoe wij hier in Nederland met elkaar omgaan" en sprak vervolgens "nou, dan hebben we nog heel wat om over te praten."
En volgens jou voert Verdonk dan een heel toneelstuk op en maakt ze daarmee van een mug een olifant?.
Jammer voor je Lemmeb. Je wilt alle mensen die gedrag vertonen dat jou niet aanstaat weghebben ofzo? Al die Graafsewijkers die wiet telen op hun zoldertjes het land uit???quote:
Da's die 'discriminatie'quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:13 schreef Gia het volgende:
Als een vrouwelijke personeelsfunctionaris een sollicitant krijgt, die zo streng in de leer is, dat hij weigert de vrouw een hand te geven, dan weet zo'n cheffin ook wel dat ze meer kan verwachten. Misschien heeft ze dat mis, maar misschien ook niet. Ze zal in elk geval dat risico niet lopen en neemt de man niet aan. Dat is dan niet alleen vanwege die hand, maar vanwege wat er mogelijk verder nog had kunnen komen.
Applaus, je hebt me door.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Jammer voor je Lemmeb. Je wilt alle mensen die gedrag vertonen dat jou niet aanstaat weghebben ofzo?
Waaromquote:Al die Graafsewijkers die wiet telen op hun zoldertjes het land uit???
Jij behandelt mij wel eens zonder respectquote:Op vrijdag 15 april 2005 15:17 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Da's die 'discriminatie'uit dat onderzoek van gisteren, waar ik het hierboven ook over heb.
Het is heel simpel: als iemand mij niet respectvol behandelt, in mijn eigen land volgens de in Nederland geldende normen voor het tonen van respect, dan kots ik (en volgens mij elke zichzelf respecterende Nederlander) die persoon uit.
Tenzij het een toerist is die geld meebrengt.
Slechts nadat jij mij zonder respect behandeld hebt. Ik kotsquote:Op vrijdag 15 april 2005 15:19 schreef SCH het volgende:
[..]
Jij behandelt mij wel eens zonder respect![]()
![]()
Ze hebben geen respect voor de wet.quote:
En hoezo zou mij dat interesserenquote:
Herhaling: Omdat handelingen voortkomend uit een religieus denkbeeld onderdeel zijn van een specifieke levenswijze die zorgvuldig nagestreeft wordt, terwijl een handeling die je alleen doet omdat 'normaal' is in jouw omgeving dat niet is.quote:
In welke zin had jij last van deze imam dan?quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:23 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
En hoezo zou mij dat interesserenIk heb geen last van dergelijk tuig.
Ik vind het niet van belang omdat Nederland een vrije, progressieve, democratische samenleving is terwijl Iran een onderdrukte, dictatoriale, Islamitische 'republiek' is die daarom niet met elkaar te vergelijken zijn.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Dat had ik in dezelfde posting geplaatst als het kussen in Frankrijk. Daar ga je wel op in, maar dit vind je ineens weer niet van belang.
Als ik naar Iran ga pas ik me daar toch ook aan. Dus moeten moslims zich hier op dat soort sociale vlakken ook maar aanpassen.
quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:16 schreef SCH het volgende:
[..]
Jammer voor je Lemmeb. Je wilt alle mensen die gedrag vertonen dat jou niet aanstaat weghebben ofzo? Al die Graafsewijkers die wiet telen op hun zoldertjes het land uit???
In die zin dat ik me ontzettend aan hem stoor. En in die zin dat zo'n imam invloed uitoefent op het tuig op straat, waar ik wèl direct last van heb.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:24 schreef SCH het volgende:
[..]
In welke zin had jij last van deze imam dan?
Mijn last is mijn criterium. Iedereen waar ik last van heb, moet veranderen of anders opzouten.quote:En is jouw last ineens het criterium?![]()
![]()
Maar waarom heeft een culturele waarde vanuit religieus oogpunt dan een meerwaarde boven een culturele waarde wat vanuit gewoonte ontstaat? Dat iets zorgvuldig nagestreefd wordt maakt het automatisch superieur? Sowieso is het zeer betwijfelenswaardig of het uberhaupt zorgvuldig nagestreefd wordt gezien de verscheidenheid aan meningen binnen de moslimpopulatie (over het handenschudden).quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:23 schreef Fys het volgende:
Herhaling: Omdat handelingen voortkomend uit een religieus denkbeeld onderdeel zijn van een specifieke levenswijze die zorgvuldig nagestreeft wordt, terwijl een handeling die je alleen doet omdat 'normaal' is in jouw omgeving dat niet is.
Het gaat nog altijd om het aanpassen aan een andere cultuur.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:25 schreef Fys het volgende:
[..]
Ik vind het niet van belang omdat Nederland een vrije, progressieve, democratische samenleving is terwijl Iran een onderdrukte, dictatoriale, Islamitische 'republiek' is die daarom niet met elkaar te vergelijken zijn.
En dat bepaalt...quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:23 schreef Fys het volgende:
[..]
Herhaling: Omdat handelingen voortkomend uit een religieus denkbeeld onderdeel zijn van een specifieke levenswijze die zorgvuldig nagestreeft wordt, terwijl een handeling die je alleen doet omdat 'normaal' is in jouw omgeving dat niet is.
Dat zeg ik ook niet.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:28 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat nog altijd om het aanpassen aan een andere cultuur.
Dat Nederland een vrije democratische samenleving is, wil niet zeggen dat je zomaar van Nederlanders kan en mag eisen dat zij zich in die zogenaamde vrije samenleving aan zouden moeten passen aan 'nieuwkomers'.
Natuurlijk staan dat soort dingen niet boven de Nederlandse wetgeving. Het niet geven van een hand staat nergens in het strafrecht beschreven als 'crimineel' dus je opmerking raakt kant noch wal.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:32 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
En dat bepaalt...
jij?
Dus als ik mijn overigens verwerpelijke of wellicht zelfs criminele handelingen in één of ander godsdienstje weet te gieten, dan is het ineens oke?
Ohjawel. Dat kun je wel verwachten.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:37 schreef Fys het volgende:
Je kunt niet verwachten van een groep Islamitische immigranten dat ze volledig integreren als er vanuit de groep Nederlanders geen enkel innitiatief komt.
Omdat iedereen vrij is om zijn geloof op zijn manier te belijden. Ook volgens de wet.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:28 schreef Lithion het volgende:
[..]
Maar waarom heeft een culturele waarde vanuit religieus oogpunt dan een meerwaarde boven een culturele waarde wat vanuit gewoonte ontstaat? Dat iets zorgvuldig nagestreefd wordt maakt het automatisch superieur? Sowieso is het zeer betwijfelenswaardig of het uberhaupt zorgvuldig nagestreefd wordt gezien de verscheidenheid aan meningen binnen de moslimpopulatie (over het handenschudden).
Het gaat in dit topic niet over die ene islamiet, maar over Balkie die vind dat wij ons daar aan aan moeten passen door er respect voor op te brengen.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:37 schreef Fys het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet.
Beide partijen moeten zich aanpassen. Je kunt niet verwachten van een groep Islamitische immigranten dat ze volledig integreren als er vanuit de groep Nederlanders geen enkel innitiatief komt. Al dat gezeur. Het gaat om een cultuurverschijnsel dat in sommige culturen niet gebruikelijk is. Als één islamiet dat niet overneemt gaat iedereen weer janken. Het gaat echt nergens over.
En is dat zo moeilijk dan?quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat in dit topic niet over die ene islamiet, maar over Balkie die vind dat wij ons daar aan aan moeten passen door er respect voor op te brengen.
Doe niet zo moeilijk. Er stond 'wellicht zelfs crimineel'. Maar ik kan me genoeg verwerpelijke handelingen indenken die niet crimineel zijn. Is gewoon een kwestie van geen respect tonen en dat duidelijk laten blijken.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:39 schreef Fys het volgende:
[..]
Natuurlijk staan dat soort dingen niet boven de Nederlandse wetgeving. Het niet geven van een hand staat nergens in het strafrecht beschreven als 'crimineel' dus je opmerking raakt kant noch wal.
Kom maar met wat beters
quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat in dit topic niet over die ene islamiet, maar over Balkie die vind dat wij ons daar aan aan moeten passen door er respect voor op te brengen.
Je mag reagerenquote:Op vrijdag 15 april 2005 14:06 schreef Lemmeb het volgende:
Ik denk dat JP het anders bedoelde.
Je kunt respect hebben voor de betreffende imam, dwz hem niet uitschelden etcetera
Maar dat wil nog niet zeggen dat je zijn actie hoeft te accepteren.
'xenofoob' fokquote:Op vrijdag 15 april 2005 15:44 schreef Fys het volgende:
Waar het op neer komt is dat half xenofoob Fok! gaat schreeuwen dat die man uitgezet dient te worden omdat hij zich niet 'aanpast' aan onze cultuur. Ik vind het niet erg als die man vanwege zijn religie geen lichamelijk contact mag maken met andere vrouwen en dat op een respectvolle manier duidelijk maakt. Ik vind dat Balkenende gelijk heeft.
Dus een moslim niet aan willen nemen is gewoon okay?quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:48 schreef Verbal het volgende:
Etiquette schrijft voor dat iets dat iemand niet wil voorrang krijgt boven iets dat iemand anders wèl wil.
V.
Ik wil niet beledigd worden. Wat moet ik nu doen?quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:48 schreef Verbal het volgende:
Etiquette schrijft voor dat iets dat iemand niet wil voorrang krijgt boven iets dat iemand anders wèl wil.
V.
Iedereen mag er volgens de wet ook zijn eigen mening op nahouden, of die nu gerelateerd is aan een religie of niet.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:40 schreef Fys het volgende:
Omdat iedereen vrij is om zijn geloof op zijn manier te belijden. Ook volgens de wet.
*proest*quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:11 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Dat zie je geheel verkeerd.
In Nederland is het geven van een hand niet _een_ teken van respect, maar het universele teken van respect, dat boven alle rangen, standen, geaardheden, religies, geslacht uitstijgt.
Jij bent niet de samenleving.quote:Op vrijdag 15 april 2005 15:47 schreef Lemmeb het volgende:
[..]
Ik vind het ook niet erg, zolang die man dan wel accepteert dat hij uitgekotst wordt door de samenleving en daarmee zijn rechten te grabbel gooit.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |