abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator zondag 10 april 2005 @ 14:48:34 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_26122484
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar het valt me op dat millieu dingen zo verschuiven. Nog geen 4 jaar geleden werd je doodgegooid met bespaar knoppen op wc's , douchekoppen die water besparend zijn.

Nu moest ik laatst een nieuwe douchkop hebben, en tegenwoordig adverteren ze dus juist met bredere douchekoppen, meer water per minuut enz...

en dat valt me in het algeheel op de kleine milieu dingen zijn helemaal van de agenda. Niet dat ik een millieu freak ben maar het valt me gewoon op dat volgensmij sinds balkenende millieu er niet meer toe doet..

* rent weer uit POL weg !
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  zondag 10 april 2005 @ 15:01:46 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_26122871
het gaat slechter met de economie en aangezien milieuvriendelijke dingen altijd duurder moeten zijn, koopt men liever goedkope (en dus milieu-onvriendelijke dingen)
So we just called him Fred
pi_26122965
Ach, het is niet het einde van de wereld, alleen dat van ons.
pi_26123015
Ach, ik denk dat we al te ver heen zijn, dat zulke kleine dingen ons niet meer kunnen redden, het moet nu echt radicaal anders! En die dingen gebeuren altijd net op het laatst.
De status 'bagger-user' voorbij
pi_26123243
Ach...christenen schijnen te denken dat ze de aarde van een god hebben gekregen om er mee te doen en laten wat ze willen....en dat ze dan zelfs nog in een hemel ofzo komen. Ook echt sociaal van ze.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
pi_26124102
quote:
Op zondag 10 april 2005 15:01 schreef FredvZ het volgende:
het gaat slechter met de economie en aangezien milieuvriendelijke dingen altijd duurder moeten zijn, koopt men liever goedkope (en dus milieu-onvriendelijke dingen)
Dat klopt hoewel het enorm kortzichtig is .

Veel besparende investeringen verdienen zichzelf prima terug.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
  zondag 10 april 2005 @ 16:05:51 #7
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_26124402
Huh milieu geen issue meer...

Volgens mij heeft de TS niet zo goed opgelet de laatste week...

Recente ideen die geopperd zijn: diesel verhogen met een extra belasting van 6ct vanwege.. juist het millieu. Alle diesels uitvoeren met een roetfilter (kosten ongeveer 600 euri) vanwege.. juist alweer het millieu..

Hoezo het millieu is geen issue meer
Neerkomen wel!
pi_26124469
quote:
Op zondag 10 april 2005 15:15 schreef wonko het volgende:
Ach...christenen schijnen te denken dat ze de aarde van een god hebben gekregen om er mee te doen en laten wat ze willen....en dat ze dan zelfs nog in een hemel ofzo komen. Ook echt sociaal van ze.
Wat heeft geloof hier nou weer mee te maken dan?
  zondag 10 april 2005 @ 16:10:46 #9
21410 Fliepke
Serieuze waarheid
pi_26124511
Luxe is simpelweg belangrijker dan het milieu
pi_26125280
quote:
Op zondag 10 april 2005 16:08 schreef Murray het volgende:

[..]

Wat heeft geloof hier nou weer mee te maken dan?
Omdat het CDA de milieupolitiek van dit land in een zeer korte tijd 40 jaar achteruit heeft weten te werken. Op de 1 of andere manier schijnen christenen de wereld als de hunne te zien.
Geloven is zeker weten dat je het niet weet.
Geloven maakt meer kapot dan je lief is.
Vloeken is aangeleerd...geloven ook.
  zondag 10 april 2005 @ 16:49:52 #11
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_26125352
quote:
Op zondag 10 april 2005 16:10 schreef Fliepke het volgende:
Luxe is simpelweg belangrijker dan het milieu
Meen je dat serieus? Dus als jij maar alle nieuwe gamecomputers hebt maar niet naar buiten kan komen zonder verschrikkelijk ziek te worden vanwege alle rotzooi ben jij toch gelukkig? Luxe is een mooi goed, maar persoonlijk zie ik het milieu daar ook onder. Zonder een goede leefomgeving ben je nergens.
  Moderator zondag 10 april 2005 @ 17:41:58 #12
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_26126558
quote:
Op zondag 10 april 2005 16:05 schreef Freeflyer het volgende:
Huh milieu geen issue meer...

Volgens mij heeft de TS niet zo goed opgelet de laatste week...

Recente ideen die geopperd zijn: diesel verhogen met een extra belasting van 6ct vanwege.. juist het millieu. Alle diesels uitvoeren met een roetfilter (kosten ongeveer 600 euri) vanwege.. juist alweer het millieu..

Hoezo het millieu is geen issue meer
dat lijkt me meer een economisch motief
  zondag 10 april 2005 @ 18:42:39 #13
106056 Landmass
ik discrimineer dus ik besta
pi_26128024
quote:
Op zondag 10 april 2005 14:48 schreef Bosbeetle het volgende:
Ik weet niet of het aan mij ligt, maar het valt me op dat millieu dingen zo verschuiven. Nog geen 4 jaar geleden werd je doodgegooid met bespaar knoppen op wc's , douchekoppen die water besparend zijn.

Nu moest ik laatst een nieuwe douchkop hebben, en tegenwoordig adverteren ze dus juist met bredere douchekoppen, meer water per minuut enz...

en dat valt me in het algeheel op de kleine milieu dingen zijn helemaal van de agenda. Niet dat ik een millieu freak ben maar het valt me gewoon op dat volgensmij sinds balkenende millieu er niet meer toe doet..

* Bosbeetle rent weer uit POL weg !
Ik ben pro milieu maar dat van die douche koppen heb ik altijd zulke onzin gevonden. Wij hebben er zelf ook een en het is gewoon KUT.
Volgende wordt een lekker waterverspillende kop
Fok! presents
GOOD MOD, BAD MOD
starring Sizzler & Sidekick
nu in POL
  Moderator zondag 10 april 2005 @ 19:05:35 #14
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_26128650
quote:
Op zondag 10 april 2005 18:42 schreef Landmass het volgende:

[..]

Ik ben pro milieu maar dat van die douche koppen heb ik altijd zulke onzin gevonden. Wij hebben er zelf ook een en het is gewoon KUT.
Volgende wordt een lekker waterverspillende kop
die zijn wel fijn idd
  maandag 11 april 2005 @ 00:59:03 #15
61944 Freeflyer
Vallen doet geen pijn...
pi_26138060
quote:
Op zondag 10 april 2005 17:41 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

dat lijkt me meer een economisch motief
onder het mom van millieu

kijk indirect is die hele millieu kwestie een economisch verhaal natuurlijk
Neerkomen wel!
  maandag 11 april 2005 @ 01:02:51 #16
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26138111
Het gaat juist steeds beter met het milieu. Vergelijk nu maar met de jaren 80. Dat doemdenken is eerder wensdenken.
What are you going to do to me? You go fuck yourself - I say what I want.
- Oriana Fallaci 1929-2006
  maandag 11 april 2005 @ 01:03:37 #17
109687 -Angel-
Play that funky music.
pi_26138120
Wanneer er problemen ontstaan die echt van een dusdanige aard zijn dat de mensheid in gevaar komt, dan ben jij er al enkele decennia niet meer. Een gerust stellende gedachte dus.
pi_26138123
Zodra de aarde kapot is ben ik al dood .
We'll keep on whispering our mantras.
pi_26138157
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:02 schreef PJORourke het volgende:
Het gaat juist steeds beter met het milieu. Vergelijk nu maar met de jaren 80. Dat doemdenken is eerder wensdenken.
Je bedoelt natuurlijk dat er vele maatregelen zijn genomen na soortgelijk "doemdenken" (of "wensdenken" als je het zo wilt noemen), waardoor het gebruik van veelal lokaal vervuilende stoffen aan banden is gelegd. Dat klopt!
  maandag 11 april 2005 @ 01:08:57 #20
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26138181
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:06 schreef Monidique het volgende:
Je bedoelt natuurlijk dat er vele maatregelen zijn genomen na soortgelijk "doemdenken" (of "wensdenken" als je het zo wilt noemen), waardoor het gebruik van veelal lokaal vervuilende stoffen aan banden is gelegd. Dat klopt!
Dat klopt idd. Maar er zijn ook onzinnige hetzes gevoerd. Denk aan phosphaten in wasmiddelen, zure regen, en nu CO2.
pi_26138188
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:08 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat klotp idd. Maar er zijn ook onzinnige hetzes gevoerd. Denk aan phosphaten in wasmiddelen, zure regen, en nu CO2.
Dat mag jij onzinnig vinden, ja.
  maandag 11 april 2005 @ 01:11:38 #22
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26138214
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:09 schreef Monidique het volgende:
Dat mag jij onzinnig vinden, ja.
Dat was onzinnig. Wasmiddelen waren niet de bron van het phosphaatprobleem, zure regen was helemaal geen probleem, en methaan en waterdamp zijn in theorie veel sterkere broeikasgassen dan CO2. Ik zeg dus niet dat je gif mag lozen in de Rijn.
pi_26138237
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:11 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat was onzinnig.
Nee, dat was het niet, waar dat mag jij wel vinden. Wat dat betreft heb ik natuurlijk geen probleem met andere meningen, hoe verkeerd ze ook zijn.
quote:
en methaan en waterdamp zijn in theorie veel sterkere broeikasgassen dan CO2.
Oh, in theorie? Nee, dán is het goed. Ondertussen ga ik weer even naar de praktijk.
  maandag 11 april 2005 @ 01:15:42 #24
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26138265
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:13 schreef Monidique het volgende:
Nee, dat was het niet, waar dat mag jij wel vinden. Wat dat betreft heb ik natuurlijk geen probleem met andere meningen, hoe verkeerd ze ook zijn.
Kan jij dan inhoudelijk uitleggen waar ik fout zou zitten? Kan jij ueberhaupt inhoudelijk blijven?
quote:
Oh, in theorie? Nee, dán is het goed. Ondertussen ga ik weer even naar de praktijk.
Juist. In de praktijk is CO2 dus geen probleem.
pi_26138304
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:15 schreef PJORourke het volgende:

Kan jij dan inhoudelijk uitleggen waar ik fout zou zitten? Kan jij ueberhaupt inhoudelijk blijven?
Nu, je meningen over zure regen en wasmiddelen, daar geloof ik je direkt. Echter, dat waterstof zo'n ontzettend grote "broeikasstof" is, waardoor CO2 hélemaal niets uitmaakt, dat is simpelweg niet waar. En dat is ook te bargumenteren.
pi_26138337
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:15 schreef PJORourke het volgende:

Kan jij ueberhaupt inhoudelijk blijven?
Perfecte persoonlijke sneer overigens.
  maandag 11 april 2005 @ 02:05:24 #27
99433 Tup
Tupperwaar
pi_26138765
Zo zie je maar dat auto, olie en consumpotielobby machtiger is dan je denkt, om het nog maar niet te hebben over angst-aanjagende overheden.
Wasserwunderland
  maandag 11 april 2005 @ 02:08:21 #28
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_26138786
quote:
Op maandag 11 april 2005 02:05 schreef Tup het volgende:
Zo zie je maar dat auto, olie en consumpotielobby machtiger is dan je denkt, om het nog maar niet te hebben over angst-aanjagende overheden.
Ja, veel politici gebruiken angst. Maar een auto en olie hebben praktisch nut voor mensen, niet zo verwonderlijk dus dat men daar moeilijk afstand van doet natuurlijk zijn bedrijven als Shell behoorlijk machtig, dat zal ik niet ontkennen, maar die macht val samen met praktisch nut.
pi_26138801
Sorry, PJ O'Rourke, mijn laatste reacties zaten vol met persoonlijke beledigingen, want dat waren ze gewoon. Ik zal later nog eens een bericht posten waarin ik duidelijk maak wat er allemaal mis is met de assumpties dat de zogenaamde 'hockeystick' is ontkracht, dat waterstof de belangrijkste broeikasstof is, dat vulkanen meer kooldioxide uitstoten dan mensen in zoveel jaar. Nou goed, je snapt het wel.

Ondertussen zijn al mijn reacties eigenlijk nutteloos en zonder basis.
  maandag 11 april 2005 @ 02:13:40 #30
99433 Tup
Tupperwaar
pi_26138832
quote:
Op maandag 11 april 2005 02:08 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Ja, veel politici gebruiken angst. Maar een auto en olie hebben praktisch nut voor mensen, niet zo verwonderlijk dus dat men daar moeilijk afstand van doet natuurlijk zijn bedrijven als Shell behoorlijk machtig, dat zal ik niet ontkennen, maar die macht val samen met praktisch nut.
Industrieën die blijven beweren dat er sprake is van "milieuvriendelijke" auto's hebben op z'n minst een ruime interpretatie van het begrip "milieuvriendelijk". Dat de mens aan de bron van alle kwaad staat, ligt voor de hand.
Wasserwunderland
pi_26138842
quote:
Op zondag 10 april 2005 16:45 schreef wonko het volgende:

[..]

Omdat het CDA de milieupolitiek van dit land in een zeer korte tijd 40 jaar achteruit heeft weten te werken. Op de 1 of andere manier schijnen christenen de wereld als de hunne te zien.
Nou ik kan je een ding vertellen,en het heeft iig niet met het geloof te maken .
De wereld is veranderd,er zijn meer auto's bijgekomen,meer mensen en de techniek gaat ook steeds verder en dat gaat ten koste van het milieu en daar moet ook zeker wat aan gedaan worden.
En daar zijn ze ook mee bezig maar dat kun je niet binnen een week realiseren!!!!

Maar het christelijke geloof heeft hier niks mee te maken,christelijk geloof heeft zoiezo niet zo gek veel betrekking op een politieke partij.
Wel enigzins maar niet tot de andere zaken waar de betreffenden politieke partij zich mee bezig houd
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_26138867
quote:
Op maandag 11 april 2005 02:13 schreef Tup het volgende:

[..]

Industrieën die blijven beweren dat er sprake is van "milieuvriendelijke" auto's hebben op z'n minst een ruime interpretatie van het begrip "milieuvriendelijk". Dat de mens aan de bron van alle kwaad staat, ligt voor de hand.
Maar wel mischien zo terrecht als de betreffende auto iig milieuvriendelijker is dan een normale brandstof auto
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
  maandag 11 april 2005 @ 02:20:53 #33
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_26138909
quote:
Industrieën die blijven beweren dat er sprake is van "milieuvriendelijke" auto's hebben op z'n minst een ruime interpretatie van het begrip "milieuvriendelijk".
Eens. Hoewel het aardig subjectief is wat nu wel en wat nu niet milieuvriendelijk is.
quote:
Dat de mens aan de bron van alle kwaad staat, ligt voor de hand.
Dat ligt allerminst voor de hand. Zonder mens was er geen perceptie van goed of kwaad; tenzij je gelooft dat er een God is.
pi_26139111
Laten we ons nou in Nederland juist eens NIET druk maken om het milieu. Dat slaat echt helemaal nergens op. We zijn als land echt veel te klein om het milieu ook maar een beetje te helpen en/of te beschadigen. Een stad als New York, Rio de Janeiro, Sjanghai of Mexico-City hebben al een grotere invloed op het milieu dan heel ons land.
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  maandag 11 april 2005 @ 07:15:16 #35
40772 Chris_Redfield
Sexy mothafuckha
pi_26139659
Fuck het milieu. Als ik het woord milieu hoor of zie moet ik altijd aan die paupers van milieu defensie, green peace, natuur monumenten, etc, etc.... denken. Word ik niet blij van.
Satan Stole My Teddybear
pi_26139812
Het milieu is een typisch voorbeeld van een "yesterday's hype".

[ Bericht 9% gewijzigd door DrWolffenstein op 11-04-2005 08:39:23 ]
pi_26142510
Ach, in he begin hadden die milieurakkers wel degelijk een punt, het liep uit de klauwen, maar zoals deze zin ook, het is verleden tijd. Nu proberen de milieurakkers nog krampachtig hun subsidieslorpende clubjes overeind te houden, dus zou het een strak plan zijn die subsidies af te schaffen, ja, dan moeten de geitenharen sokken weer eens aan het werk, net als ieder ander.
Ik ben spijkerhard. Sommigen noemen dat egoïstisch. Ik noem dat rechtvaardig.
Ik stem Wilders. U ook?
Kijk ook eens op mijn web-log
  maandag 11 april 2005 @ 11:22:41 #38
63598 bigshadow
Fan van iedereen
pi_26143071
Het zit wel diep bij jullie. Maar het milieu is misschien voor de media een yesterdays hype maar zeker niet op bestuurlijk niveau. Op europees en internationaal beleidsniveau wordt er nog steeds veel aan milieuissues (maar dan voornamelijk in de zin van duurzame ontwikkeling) gewerkt. Waarschijnlijk nog meer dan voorheen ooit het geval was.
quote:
Op maandag 11 april 2005 02:54 schreef Shreyas het volgende:
Laten we ons nou in Nederland juist eens NIET druk maken om het milieu. Dat slaat echt helemaal nergens op. We zijn als land echt veel te klein om het milieu ook maar een beetje te helpen en/of te beschadigen. Een stad als New York, Rio de Janeiro, Sjanghai of Mexico-City hebben al een grotere invloed op het milieu dan heel ons land.
Milieuvervuiling is grensoverschrijdend en onze bijdrage aan de vervuiling is echt niet marginaal hoor. Wij zijn als land net zo verantwoordelijk voor de aanpak van de milieuproblematiek als andere landen.
  maandag 11 april 2005 @ 11:28:00 #39
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_26143189
TS heeft gelijk. De hype is over.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  vrijdag 15 april 2005 @ 16:13:50 #40
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26250879
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:02 schreef PJORourke het volgende:
Helemaal mee eens.
Laat ik beginnen met te zeggen dat er natuurlijk nog veel beter kan.
Maar om te denken dat mileu geen issue meer is volgens mij niet waar. In het begin hoorde je denk ik veel meer van milieu belangen organisatie, omdat toen het mileu probleem nog echt onderschat werd en echt om aandacht verlegen zat. Maar daarna is mileu problematiek is juist steeds meer ingeburgerd geraakt. Zowel bij de overheid, die veel meer mileu eisen stellen dan vroeger. Maar ook bij bedrijven, als is het alleen maar uit PR overwegingen. Duurzaamheid is één van de mode woorden van de afgelopen jaren. Vergeet bijvoorbeeld niet dat bijvoorbeeld onze auto's tegenwoordig zuiniger en milieu vriendelijker zijn dan ooit te voren.

Milieu problematiek is dus volgens mij juist niet geen issue meer. Maar is juist meer ingeburgerd en geaccepteerd geraakt, waardoor je er minder overhoort. Juist vroeger toen het geen issue was in de politiek hoorde je er meer over omdat organisaties het zo op de politieke agenda probeerde te zetten.

[ Bericht 12% gewijzigd door Lonewolf2003 op 15-04-2005 16:19:16 ]
pi_26253501
quote:
Op maandag 11 april 2005 01:11 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Dat was onzinnig. Wasmiddelen waren niet de bron van het phosphaatprobleem, zure regen was helemaal geen probleem, en methaan en waterdamp zijn in theorie veel sterkere broeikasgassen dan CO2. Ik zeg dus niet dat je gif mag lozen in de Rijn.
he????????????????????????????????????? zure regen geen probleem??? Op welke website heb je dat weer gelezen?Zure regen was een heel groot probleem, zeker in Midden en Noord-europa. godzijdank is het nu grotendeels teruggedrongen. En de verhoogde methaaninput in de atmosfeer is idd een groot probleem.
pi_26253634
quote:
Op maandag 11 april 2005 10:57 schreef speedfreak1 het volgende:
Ach, in he begin hadden die milieurakkers wel degelijk een punt, het liep uit de klauwen, maar zoals deze zin ook, het is verleden tijd. Nu proberen de milieurakkers nog krampachtig hun subsidieslorpende clubjes overeind te houden, dus zou het een strak plan zijn die subsidies af te schaffen, ja, dan moeten de geitenharen sokken weer eens aan het werk, net als ieder ander.
Hoveel subsidies krijgen ze dan? geef eens wat bedragen? (goed besteed geld, daar niet van) is het bedrag evenveel als in het buitenland?? (altijd een argument van de lui die vinden dat topmanagers "te weinig" verdienen)
  vrijdag 15 april 2005 @ 18:23:26 #43
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_26253666
Nederland kan het niet veel beter meer doen op milieu-gebied. We lopen vooraan wat betreft dit soort dingen en dat is an sich prima, maar overdrijven lijkt me ook niet de bedoeling. Overigens is zure regen wel degelijk een milieu-probleem geweest. Moet je voor de lol eens in Noord-Tsjechië kijken, wat de bruinkoolindustrie aangericht heeft met stukken bos .
Van andere dingen zoals global warming is het nog steeds niet duidelijk of dat door de mens komt of niet.
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
pi_26284007
Nederland loopt al een tijdje niet echt meer vooraan hoor .
  zaterdag 16 april 2005 @ 23:03:06 #45
81273 tommytheman
zie ook mijn andere post
pi_26284181
Heb vroeger gewerkt in de service voor warmwater toestellen en water-besparende douche koppen zijn echt kut, werken niet op de meeste toestellen. Het is eigenlijk gewoon een verstopte douchekop.
Of je draait de kraan slechts half open krijg je ook hetzelfde
pi_26284473
't was even een hype maar waterbesparende stortbakken zijn dan wel weer een succes en praktisch.
pi_26286660
Als het erop aan komt kiest de nederlander toch echt voor zijn portomonnee dan voor het milieu hoor.. En terecht trouwens, welke soort zoogdieren gaat zijn eigen vooruitgang nou beperken door rekening te houden met het milieu.

Bottomline, voor mezelf rechtvaardig ik het altijd maar met bewijs maar dat wat ik doe op lange termijn daadwerkelijk slecht voor het milieu is.. Dat is bij iets controversieels als broeikaseffect dus maar _zeer_ de vraag.
Senatus Populus Que Romanus
pi_26290611
quote:
Op zondag 17 april 2005 00:44 schreef Nynex het volgende:
Als het erop aan komt kiest de nederlander toch echt voor zijn portomonnee dan voor het milieu hoor.. En terecht trouwens, welke soort zoogdieren gaat zijn eigen vooruitgang nou beperken door rekening te houden met het milieu.

Bottomline, voor mezelf rechtvaardig ik het altijd maar met bewijs maar dat wat ik doe op lange termijn daadwerkelijk slecht voor het milieu is.. Dat is bij iets controversieels als broeikaseffect dus maar _zeer_ de vraag.
Je hebt ook zoogdieren die jonge soortgenoten doden, die bloed zuigen of aan de urine/uitwerpselen van soortgenoten ruiken (en er dan soms in gaan rolen). Doe jji dat ook omdat die "zoogdieren" dat ook doen? Nee, dacht ik niet. Rare vergelijking dus.
en de vooruitgang ten koste van een basisbehoefte is geen vooruitgang.
pi_26290652
quote:
Op zondag 17 april 2005 10:35 schreef attila het volgende:

[..]

Je hebt ook zoogdieren die jonge soortgenoten doden, die bloed zuigen of aan de urine/uitwerpselen van soortgenoten ruiken (en er dan soms in gaan rolen). Doe jji dat ook omdat die "zoogdieren" dat ook doen?
en de vooruitgang ten koste van een basisbehoefte is geen vooruitgang.
Ten eerste, zat mensen die dat wel doen. Ik ken ze persoonlijk niet, maar geloof me ze zijn er.

En waar zie jij een basisbehoefte verdwijnen dan?
Senatus Populus Que Romanus
pi_26292884
quote:
Op zondag 17 april 2005 10:38 schreef Nynex het volgende:

[..]

Ten eerste, zat mensen die dat wel doen. Ik ken ze persoonlijk niet, maar geloof me ze zijn er.

En waar zie jij een basisbehoefte verdwijnen dan?
ja, vast
Er worden heel vele basisbehoeften om zeep geholpen naar mijn mening. ik doel op direct meetbare dingen zoals schone lucht, schoon water. Daar kunnen we toch niet zonder. En ik vind dat iedereen daar recht op heeft zonder er voor te hoeven betalen (de vervuiler moet alle vervuilingskosten betalen, wat natuurlijk inidrect weer bij jou en mij in rekening wordt gebracht). Verder zijn er ook nog moeilijkere meetbare dingen zoals rust en fraaiheid van de wereld waarin we leven. Ik wil niet dat mijn kinderen bepaalde soorten alleen uit een plaatsjes boek kennen. allen dingen die in naam van de heilige economie genadeloos worden opgeofferd.
  zondag 17 april 2005 @ 15:02:02 #51
69957 Lonewolf2003
Cool. Cool, cool, cool
pi_26296852
quote:
Op zondag 17 april 2005 00:44 schreef Nynex het volgende:
Tenzij die zoogdieren slim genoeg zijn om te beseffen dat hun eigen overleven en vooruitgang gepaard gaat met de welgesteldheid van zijn omgeving. Dan zouden die zoogdieren kortweg achterlijk zijn om door hun eigen doen zijn leefomgeving te vernietigen.
  zondag 17 april 2005 @ 15:25:45 #52
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26297488
quote:
Op vrijdag 15 april 2005 18:15 schreef attila het volgende:
he????????????????????????????????????? zure regen geen probleem??? Op welke website heb je dat weer gelezen?Zure regen was een heel groot probleem, zeker in Midden en Noord-europa. godzijdank is het nu grotendeels teruggedrongen. En de verhoogde methaaninput in de atmosfeer is idd een groot probleem.
Zure regen was geen probleem, in Centraal Europa was het probleem juist directe vervuiling door fabrieksuitstoot, niet zure regen. Van stikstofoxide en aanverwanten gaan bossen juist sneller groeien. Zwaveloxiden waren wel slecht voor vissen in meren, maar ook dat was maar een gering probleem. Zwaveloxiden zijn wel slecht voor de gezondheid, dus in die zijn waren die maatregelen wel winst. De hype van ontbossing was echter BS.

Ook is er gebruik gemaakt van een statistische fout: het verlies van bladeren was te wijten aan het feite dat de bomen die men meette, steeds ouder waren. En dat soort bomen verliezen hun bladeren.

Bron: "The Skeptical Environmentalist", Lomborg.
  zondag 17 april 2005 @ 15:26:26 #53
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26297511
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 23:13 schreef du_ke het volgende:
't was even een hype maar waterbesparende stortbakken zijn dan wel weer een succes en praktisch.
Elke stortbak kan waterbesparend worden ingesteld. Kwestie van de vlotter verplaatsen.
pi_26297631
Het milieu is idd nauwelijks een issue meer momenteel, maar dat verandert wel weer. Zie bijvoorbeeld de ophef over vuile lucht waardoor wegen niet verbreed mogen worden.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_26298320
quote:
Op zondag 17 april 2005 15:25 schreef PJORourke het volgende:

[..]

Zure regen was geen probleem, in Centraal Europa was het probleem juist directe vervuiling door fabrieksuitstoot, niet zure regen. Van stikstofoxide en aanverwanten gaan bossen juist sneller groeien. Zwaveloxiden waren wel slecht voor vissen in meren, maar ook dat was maar een gering probleem. Zwaveloxiden zijn wel slecht voor de gezondheid, dus in die zijn waren die maatregelen wel winst. De hype van ontbossing was echter BS.

Ook is er gebruik gemaakt van een statistische fout: het verlies van bladeren was te wijten aan het feite dat de bomen die men meette, steeds ouder waren. En dat soort bomen verliezen hun bladeren.

Bron: "The Skeptical Environmentalist", Lomborg.
er wordt toch een grote fout gemaakt in de redenering van Lomborg.

stikstof afkomstig van menselijk activiteiten komt vooral in de lucht als NH3 waar het wordt omgezet tot NH4. Dit slaat neer en wordt door bepaalde planten(en bacterien) heel graag opgenomen (terwijl veel andere soorten vooral stikstof in de vorm van NO3- opnemen). indien de planten NH4 opnemen moeten zij een H+ deeltje uitstoten om de cellading neutaal te houden( NH4 is een positieg geladen ion). dit H+ deeltje "verzuurt" het milieu. heel wat vennen, poelen , bodems etc in Nederland (vooral op de zandgrondenwaar van nature alweing bufferende capaciteit in de bodem zat) en vooral scandinavie zijn sterk verzuurd op deze manier (ik geef hier natuurlijk een vereenvoudigd beeld; maar nog altijd correcter als Lomborg).
  zondag 17 april 2005 @ 19:55:17 #56
117876 Riverpoet31
Iedere stap is vrede
pi_26304742
Volgens diverse, recente onderzoeken gaan de milieuproblemen ons binnen 10 en 20 jaar echt parten spelen....... massale overstromingen, leidend tot maatschappelijke onrust etc....

Multinationals als Esso and Shell (gesteund door machthebbers in zowel Amerika als in Europa) zouden moeten beseffen dat ze roofbouw op deze aarde plegen.....en waarvoor?

Tijd voor rigoreuze maatregelen:
- Overgaan op zonne-energie, windenergie en waterstof
- Zeer forse milieubelasting op milieuvervuilende bedrijven en producten
- En 'last but not least' een besef dat we een groot deel van onze technologische en economische ontwikkeling te danken hebben aan de hulpbronnen van de aarde, maar tevens dat die niet onuitputtelijk zijn, zowel bij energieleveranciers als overheden moet het besef doordringen dat we zo niet kunnen doorgaan, maar dat het tijd is voor een andere koers: zonne-energie, windenergie, waterstofenergie.....

Klinkt utopisch? misschien, maar het is wel de realiteit......

George W. Bush schijnt te denken dat het wel meevalt, hij probeert de oliemarkt in het midden-oosten (via oneigenlijke wegen) in handen te krijgen, maar wat hij niet beseft is dat het uiteindelijk de ondergang is van miljoenen amerikanen en andere aardbewoners......

Ik ben geen doemdenker, maar een positief ingestelde, realistische idealist.....maar als huidige rapporten al vooruit wijzen naar toekomstige catastrofes, waarom gebruik de wereldleiders dan niet hun verstand? waarom blijven ze dan vasthouden aan 'valse' macht die henzelf met hun neus in de boter laat vallen? een simpel advies: het leven draait niet om macht, maar om liefde en mededogen......en, als je een leefbare wereld voor je kinderen wil achterlaten, richt je dan niet op macht en bezit, maar op een gezond besef dat jij verantwoordelijk bent voor de wereld, dus ook de wereld die je achterlaat voor je kinderen.....
  zondag 17 april 2005 @ 20:12:09 #57
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26305148
quote:
Op zondag 17 april 2005 19:55 schreef Riverpoet31 het volgende:
Volgens diverse, recente onderzoeken gaan de milieuproblemen ons binnen 10 en 20 jaar echt parten spelen....... massale overstromingen, leidend tot maatschappelijke onrust etc....
Dat roepen ze al dertig jaar, sinds die idioten van de Club van Rome. Waar blijft die apokalyps nou? M'n geduld raakt een beetje op met die nonsens.
  zondag 17 april 2005 @ 20:32:16 #58
117876 Riverpoet31
Iedere stap is vrede
pi_26305699
-edit-
weg

[ Bericht 84% gewijzigd door Sidekick op 17-04-2005 22:32:08 ]
pi_26307005
quote:
Op maandag 11 april 2005 07:15 schreef Chris_Redfield het volgende:
Fuck het milieu. Als ik het woord milieu hoor of zie moet ik altijd aan die paupers van milieu defensie, green peace, natuur monumenten, etc, etc.... denken. Word ik niet blij van.
De reden waarom deze instanties in het leven zijn geroepen is ook ECHT niet iets om blij van te worden
En die 'na mij de zondvloed' mentaliteit is gewoon gelijk aan een terroristenmentaliteit (het effect is iig 'tig keer schadelijker)
En dan te bedenken dat rechts links ervan beschuldigt diens kop in 't zand te steken!

rechts
alias Capriccio Dieu Donné
  zondag 17 april 2005 @ 23:30:07 #60
99433 Tup
Tupperwaar
pi_26310969
Wel nadat ik eindelijk "The Day After Tomorrow" heb gezien.:)
Wasserwunderland
pi_26311147
quote:
Op zondag 17 april 2005 20:12 schreef PJORourke het volgende:

Dat roepen ze al dertig jaar, sinds die idioten van de Club van Rome. Waar blijft die apokalyps nou? M'n geduld raakt een beetje op met die nonsens.
Wees niet bevreesd, ook gij zult geoordeeld worden op de nakende Dag des Oordeels

Vrij naar George W. Bush
  zondag 17 april 2005 @ 23:50:25 #62
96190 PJORourke
Beautiful burnout
pi_26311529
quote:
Op zondag 17 april 2005 23:36 schreef Tijger_m het volgende:
Wees niet bevreesd, ook gij zult geoordeeld worden op de nakende Dag des Oordeels

Vrij naar George W. Bush
Ik kan er niet op wachten. De hel kan niet erger zijn dan de gemiddelde verzorgingsstaat, of, vrij naar Sartre, hell is other people.
  zondag 17 april 2005 @ 23:54:21 #63
99433 Tup
Tupperwaar
pi_26311657
Hel = een trage database verbinding met Fok!
Wasserwunderland
pi_26316029
Ik kwam van het weekend wel een interessant artikel tegen op noorderlicht:
quote:
Wat leven we toch op een snertplaneet. De ene keer schiet de zeespiegel opeens dertig meter omhoog; dan weer is de zuurstof op. Geen wonder dat van alle beesten die ooit over de aardbol rondliepen meer dan 99 procent is uitgestorven.
Rampplaneet
Zeespiegel zwalkt en zuurstof zwabbert
donderdag 14 april 2005

Het leven op aarde is weer wat onzekerder geworden. Uit twee studies in het blad Science van deze week blijkt dat vreselijke rampspoed op onze planeet toch echt eerder regel is dan uitzondering.

Neem de zeespiegel. De mens maakt zich druk over de prognose dat de zeespiegel de komende eeuw wel eens met 90 centimeter mocht stijgen, door de opwarming van de aarde en de daarop volgende uitzetting van het zeewater. Peanuts, zo blijkt uit nieuw onderzoek. Lang geleden, toen de mens er nog bij liep als een halve aap, ging het NAP nog wilder op en neer dan tegenwoordig. Zelfs in klimatologisch rustige periodes, zoals tijdens ijstijden, schoot het zeeniveau soms opeens tientallen meters omhoog. Waarom, dat is een raadsel.

Oceanografen William Thompson en Steven Goldstein bedachten een nieuwe manier om te bepalen hoe hoog de zee in het verleden precies heeft gestaan. Thompson en Goldstein kijken daarvoor naar oude, versteende koraalriffen die boven de zeespiegel uit steken. Omdat koraal bij voorkeur in ondiep water leeft, geeft de ouderdom van versteend koraal aan hoe hoog de zee op dat moment stond. Zo reconstrueerden Thompson en Goldstein de zeespiegelstand tussen ongeveer 240.000 jaar geleden en 70.000 jaar geleden - ruwweg vanaf de dagen van de Neanderthalers, tot het moment waarop de moderne mens Homo sapiens Afrika verliet.

De uitkomsten zijn verbijsterend. Schijnbaar zonder reden blijkt de zeespiegel in de prehistorie soms opeens vele meters omhoog en omlaag te zijn geschoten. Zeker vijftien keer deed de zee raar. Neem de piek van 130.000 jaar geleden. In een paar millennia tijd ging de zee toen opeens een meter of dertig omhoog - en weer omlaag. Omgerekend komt dat neer op een zeespiegelstijging van een meter per eeuw, nog sneller dan de stijging die de mens met zijn broeikaseffect opdringt aan het zilte nat.

En het komen en gaan van de zeeën is bepaald niet het enige gevaar op de planeet. Ook het zuurstofgehalte van de lucht kan gevaarlijk op en neer wippen. Hadden we geleefd aan het eind van het zogeheten Perm-tijdperk, dan hadden we zuurstofmaskers moeten dragen, zo constateren onderzoekers Peter Ward en Raymond Huey, ook in Science.

Het Perm, de tijd van de kakkerlakachtige 'trilobieten', duurde van 290 tot 251 miljoen jaar geleden. En het tijdvak eindigde met een knaller: om onduidelijke redenen werd opeens 90 procent van al het zeeleven, en driekwart van alle landsoorten weggevaagd. Het leven aan het eind van het Perm was toch al geen pretje: vanaf ongeveer 240 miljoen jaar geleden bevatte de lucht slechts half zoveel zuurstof als vandaag.

Huey en Ward hebben nog eens goed doorgerekend wat dat voor dieren op het land moet hebben betekend. De lucht zal op zeeniveau net zo ijl zijn geweest als vandaag alleen het geval is op de allerhoogste bergtoppen. En dat is dan nog op zeeniveau: een beest dat een berghelling opwandelde, zal halverwege uitgeput en snakkend naar adem zijn bezweken.

Dat betekent dat landdieren van elkaar gescheiden werden door zelfs de laagste heuveltjes. Ongeveer de helft van al het land zal onbegaanbaar zijn geweest. Er was sprake van 'langdurige milieu-degradatie', zoals Ward en Huey het in geologentaal noemen. In gewoon Nederlands: al lang vóór de mysterieuze ramp die een eind maakte aan het Perm, zullen er diersoorten bij bosjes zijn uitgestorven.

Dat sluit aan bij een ontdekking die Ward al in februari publiceerde, ook in Science. Aan de hand van een fossielenvindplaats in Zuid-Afrika stelde Ward toen vast dat er aan het einde van het Perm-tijdperk al een grote uitsterfgolf aan de gang was. De ramp van 251 miljoen jaar geleden zal voor veel levende wezens eerder de genadeklap zijn geweest, dan de spreekwoordelijke donderslag bij heldere hemel.

Belangrijke uitzondering was een curieus, hondachtig wezen genaamd de lystrosaurus. Ook dat past in het plaatje: de lystrosaurus had een dikke, ronde borstkas, waardoor hij extra diep kon inademen. Het dier was een van de weinige beesten dat niet hoefde te happen naar adem.

Een beetje verontrustend is dat de oorzaak van de problemen niet bekend is. Misschien werd de zuurstof weggezogen door moerasbacteriën, misschien werd het gas chemisch gebonden door vulkaangassen.

Want ook dat heeft de roerige planeet op zijn kerfstok: tegen het einde van het Perm veranderde het huidige Siberië in een reusachtig, bubbelend vulkaanpark. Het valt nog helemaal niet mee, leven op aarde.

Maarten Keulemans

Raymond Huey en Peter Ward: "Hypoxia, global warming and terrestrial late Permian extinctions." In: Science, Vol. 308, 398-401 (2005).

Richard Kerr: "Gasping for air in Permian hard times." In: Science, Vol. 308, 337 (2005).
Bron
Het lijkt mij uitgesloten dat menselijke invloeden een rol hebben gespeeld. Het gaat om ruige snelle veranderingen. Hoe komen bepaalde groepen nu eigenlijk aan het idee dat ze iets dergerlijks kunnen beïnvloeden? Dat wordt ons namelijk aan de lopende band verzekerd, dat de mens het klimaat beïnvloed, iets wat er bij mij overigens nooit heeft in gewild. Is wat nu dus gebeurt uitzonderlijk? Hardly, I guess, gewone natuurlijke fluctuaties that is.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_26316410
quote:
Op maandag 18 april 2005 09:32 schreef speedfreak1 het volgende:
Ik kwam van het weekend wel een interessant artikel tegen op noorderlicht:
[..]

Bron
Het lijkt mij uitgesloten dat menselijke invloeden een rol hebben gespeeld. Het gaat om ruige snelle veranderingen.
Dat lijkt me duidelijk.
quote:
Dat wordt ons namelijk aan de lopende band verzekerd, dat de mens het klimaat beïnvloed, iets wat er bij mij overigens nooit heeft in gewild. Is wat nu dus gebeurt uitzonderlijk? Hardly, I guess, gewone natuurlijke fluctuaties that is.
De mens beïnvloedt de samenstelling van de atmosfeer, en daarmee het klimaat. Neem bijvoorbeeld het gat in de ozonlaag, een beter voorbeeld van menselijke beïnvloeding in de atmosfeer bestaat niet.

Of kijk naar de temperatuursveranderingen in Amerika toen het vliegverkeer stil lag na 9/11. De bewijzen dat de mens invloed heeft op het weer/klimaat/atmosfeer liggen voor het oprapen speedfreak. Jij kiest er echter voor om deze te negeren.
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_26316720
quote:
Op maandag 18 april 2005 09:58 schreef Grrrrrrrr het volgende:
De mens beïnvloedt de samenstelling van de atmosfeer, en daarmee het klimaat.
Onbewezen stelling, aanname, niet geldig als argument.
quote:
Neem bijvoorbeeld het gat in de ozonlaag, een beter voorbeeld van menselijke beïnvloeding in de atmosfeer bestaat niet.
Het gat in de ozonlaag vertoont al miljoenen jaren fluctuaties, maar dat kwam 5 miljoen jaar geleden ook door gehalten CFK in de atmosfeer? Het is dus een puur non-voorbeeld, het toont des te harder aan dat de mens geen fuck aan invloed op de atmosfeer heeft
quote:
Of kijk naar de temperatuursveranderingen in Amerika toen het vliegverkeer stil lag na 9/11.
Een toevallige omstandigheid tot wetmatigheid verheffen is nooit te verantwoorden. Kortom, het is een kul-argument.
quote:
De bewijzen dat de mens invloed heeft op het weer/klimaat/atmosfeer liggen voor het oprapen speedfreak. Jij kiest er echter voor om deze te negeren.
Het zijn in de regel geen bewijzen. Over het algemeen zijn het aannames en niet bewezen stellingen, meestal ondersteund door verkeerd uitgelegde statistiek en ingekleurd door de politiek. En als dan het tegendeel bewezen wordt, dan legt diezelfde politie dat als onzin terzijde, of doet er voor het gemak maar niets mee.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_26316887
quote:
Op maandag 18 april 2005 09:58 schreef Grrrrrrrr het volgende:
De mens beïnvloedt de samenstelling van de atmosfeer, en daarmee het klimaat. Neem bijvoorbeeld het gat in de ozonlaag, een beter voorbeeld van menselijke beïnvloeding in de atmosfeer bestaat niet.
Sinds kort kunnen we het meten, we weten niet of fluctuaties in de dikte van de ozonlaag normaal of niet zijn.
quote:
Of kijk naar de temperatuursveranderingen in Amerika toen het vliegverkeer stil lag na 9/11. De bewijzen dat de mens invloed heeft op het weer/klimaat/atmosfeer liggen voor het oprapen speedfreak. Jij kiest er echter voor om deze te negeren.
Natuurlijk heeft de mens invloed op het weer en het klimaat, net zo als de vlinder in China.
Wat er met het klimaat gebeurt door iets te doen of na te laten is echter (misschien zelfs principieel)
onvoorspelbaar.
Het valt allemaal in het niet in vergelijking met de natuurkrachten.
Als morgen een supervulkaan in het Yellowstonepark begint te ontstaan, dan wordt de VS en omstreken onbewoonbaar en het klimaat kan dusdanig beinvloed worden, dat er gedurende 10-tallen jaren wereldwijd geen landbouw van betekenis meer gedaan kan worden.
(einde oefening voor de meesten van ons)
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_26317080
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:16 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Onbewezen stelling, aanname, niet geldig als argument.
[..]
Je ontkent dus dat de mens de samenstelling van de atmosfeer kan beïnvloeden? Dus luchtvervuiling door menselijk toedoen bestaat niet?
quote:
Het gat in de ozonlaag vertoont al miljoenen jaren fluctuaties, maar dat kwam 5 miljoen jaar geleden ook door gehalten CFK in de atmosfeer? Het is dus een puur non-voorbeeld, het toont des te harder aan dat de mens geen fuck aan invloed op de atmosfeer heeft
Nee, 5 miljoen jaar geleden niet, nu wel. Of wil je ontkennen dat CFK's langdurig in de atmosfeer verblijven en tot afbraak van ozon leiden?
quote:
Een toevallige omstandigheid tot wetmatigheid verheffen is nooit te verantwoorden. Kortom, het is een kul-argument.
Ik verhef het niet tot wetmatigheid, het is echter wel weer een sterke onderschrijving van het argument dat de mens wel degelijk invloed heeft op de aarde.
quote:
Het zijn in de regel geen bewijzen. Over het algemeen zijn het aannames en niet bewezen stellingen, meestal ondersteund door verkeerd uitgelegde statistiek en ingekleurd door de politiek. En als dan het tegendeel bewezen wordt, dan legt diezelfde politie dat als onzin terzijde, of doet er voor het gemak maar niets mee.
Komt u maar met uw bewijzen .
pi_26317173
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:27 schreef Oud_student het volgende:

[..]

Sinds kort kunnen we het meten, we weten niet of fluctuaties in de dikte van de ozonlaag normaal of niet zijn.
[..]
Fluctuaties zullen altijd voorkomen. Dat neemt echter niet weg dat mensen de boel benïvloeden.
quote:
Natuurlijk heeft de mens invloed op het weer en het klimaat, net zo als de vlinder in China.
Dan zijn we het daar dus eens. Volgens speedfreak is er echter geen enkele invloed.
quote:
Wat er met het klimaat gebeurt door iets te doen of na te laten is echter (misschien zelfs principieel)
onvoorspelbaar.
Het zal idd zeer moeilijk zijn om precieze voorspellingen te doen, wat niet wil zeggen dat je in grote lijnen niks kan voorspellen.
quote:
Het valt allemaal in het niet in vergelijking met de natuurkrachten.
Als morgen een supervulkaan in het Yellowstonepark begint te ontstaan, dan wordt de VS en omstreken onbewoonbaar en het klimaat kan dusdanig beinvloed worden, dat er gedurende 10-tallen jaren wereldwijd geen landbouw van betekenis meer gedaan kan worden.
(einde oefening voor de meesten van ons)
Klopt helemaal, maar dat zijn dingen waar we geen invloed op hebben, op ons eigen gedrag wel .
pi_26317440
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:38 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Je ontkent dus dat de mens de samenstelling van de atmosfeer kan beïnvloeden?
Zeker ontken ik dat. Ga maar eens kijken welke invloed pissen in de oceaan heeft, dat om de verhoudingen voor jou iets aanschouwelijk te maken.
quote:
Dus luchtvervuiling door menselijk toedoen bestaat niet?
Op lokaal niveau wel, heb ik ook nergens ontkend, op globaal niveau wordt het verhaal in één keer heel anders.
[..]
quote:
Nee, 5 miljoen jaar geleden niet, nu wel. Of wil je ontkennen dat CFK's langdurig in de atmosfeer verblijven en tot afbraak van ozon leiden?
Leuk, je begrijpt het punt niet. De dikte van de ozonlaag fluctueert ongeacht de aanwezigheid van CFK's, 5 miljoen jaar geleden werden die nog niet de lucht ingeblazen omdat er toen nog geen eens CFK's bestonden. Verder berust de veronderstelde inwerking van CFK op de ozonlaag alweer op een model, waarvan men niet weet of het geldig is. Het radicalenmodel wordt als algemeen acceptabel geacht, maar weten doen ze het niet. Als men namelijk in een laboratorium in een vat Ozon vermengt met CFK's gebeurt er geen zak, ook niet als men er een UV-lamp opzet. En jah, dat is al lang geleden uitgeprobeerd, ook door ondergetekende. Wel eens gehoord van een druppel op een gloeiende plaat? Kijk nou eens in die verhouding aan tegen de menselijke inspanningen ten opzichte van de rest. Of ga jij beweren dat het met een theelepeltje afgraven van de Sahara veel zal uitmaken?
[..]
quote:
Ik verhef het niet tot wetmatigheid, het is echter wel weer een sterke onderschrijving van het argument dat de mens wel degelijk invloed heeft op de aarde.
Omdat het een toevallige gebeurtenis betreft onderschrijft het werkelijk niets. Wat jij doet is correlatie aangeven tussen de man die 's ochtends zijn auto start en tegelijkertijd een peuk opsteekt, het starten van de auto zorgt er dus voor dat iemand een peuk opsteekt. Snap je dat het geen stand houdt?
[..]
quote:
Komt u maar met uw bewijzen .
Ga zelf maar zoeken. Begin eens met de beroemde Hockeystick, en je komt uiteindelijk wel uit bij erg vooraanstaande mensen als Richard Linzen. En als erg veel vooraanstaande wetenschappers verklaren dat het één en ander pure onzin is, dan mag je toch hopelijk wel aannemen dat het ergens op gebaseerd is hè.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_26317692
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:43 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Fluctuaties zullen altijd voorkomen. Dat neemt echter niet weg dat mensen de boel benïvloeden.
Het vormt dus ook geen enkele aanleiding om te veronderstellen dat de mens invloed heeft.
[..]
quote:
Dan zijn we het daar dus eens. Volgens speedfreak is er echter geen enkele invloed.
Je begrijpt zijn punt niet. Heb je nog meer vervelijkingen nodig? Een mug die een olifant tegen de schenen schopt bijvoorbeeld. Het maakt allemaal geen fuck uit.
[..]
quote:
Het zal idd zeer moeilijk zijn om precieze voorspellingen te doen, wat niet wil zeggen dat je in grote lijnen niks kan voorspellen.
Het is dus inderdaad onmogelijk om voorspellingen te doen, net zo goed als het onmogelijk is de loop van een klimaatverandering te beïnvloeden. De extrapolaties die diverse groeperingen zo graag op temperatuurgrafiekjes uitvoeren zijn volstrekt illegaal en nergens door onderbouwt. Kennelijk wordt er een ander niet nader aangeduid doel mee gediend. Subsidie misschien?
[..]
quote:
Klopt helemaal, maar dat zijn dingen waar we geen invloed op hebben, op ons eigen gedrag wel .
Als jij zo graag bezig wilt zijn met je eigen gedrag mag je van mij hoor, zolang je maar niet de pretentie hebt om mij voor te kunnen schrijven wat ik zelf doe en laat. Helaas gaat het op dat punt fout, aan de lopende band worden mensen dingen op een drammerige dictatoriale manier opgelegd, bovendien ondersteund door niet-wetenschap, nergens op gebaseerde vermoedens, ongefundeerde theorieën die zo de prullenbak inkunnen, ondeskundigheid van beleidsmakers, en nog een heel arsenaal aan manipulatieve middelen zoals een door een bepaalde stroming geregeerde media. En weet je wat, je mag het van mij allemaal geloven, maar houd er ook rekening mee dat er heel wat mensen zijn die er geen draad van geloven, ga je geloof dus niet verheffen tot ultieme waarheid.
Ik stem Wilders. U ook?
pi_26317832
quote:
Op maandag 18 april 2005 10:54 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Zeker ontken ik dat. Ga maar eens kijken welke invloed pissen in de oceaan heeft, dat om de verhoudingen voor jou iets aanschouwelijk te maken.
[..]
Hier trek je de verhoudingen scheef, 1 iemand die in de oceaan psit heeft geen invloed, we zijn echter met 6 miljard mensen op deze wereldbol, kul-argument dus.
quote:
Op lokaal niveau wel, heb ik ook nergens ontkend, op globaal niveau wordt het verhaal in één keer heel anders.
Lokaal, tja, als je bijvoorbeeld West-Europa nog als "lokaal" wil beschouwen heb je gelijk...
quote:
Leuk, je begrijpt het punt niet. De dikte van de ozonlaag fluctueert ongeacht de aanwezigheid van CFK's, 5 miljoen jaar geleden werden die nog niet de lucht ingeblazen omdat er toen nog geen eens CFK's bestonden. Verder berust de veronderstelde inwerking van CFK op de ozonlaag alweer op een model, waarvan men niet weet of het geldig is. Het radicalenmodel wordt als algemeen acceptabel geacht, maar weten doen ze het niet. Als men namelijk in een laboratorium in een vat Ozon vermengt met CFK's gebeurt er geen zak, ook niet als men er een UV-lamp opzet. En jah, dat is al lang geleden uitgeprobeerd, ook door ondergetekende.
Kijk, dat is iig info waar je iets aan hebt. Linkje toevallig?
quote:
Wel eens gehoord van een druppel op een gloeiende plaat? Kijk nou eens in die verhouding aan tegen de menselijke inspanningen ten opzichte van de rest. Of ga jij beweren dat het met een theelepeltje afgraven van de Sahara veel zal uitmaken?
Trek je weer de verhoudingen scheef. Ga maar eens met 6 miljard mensen in een bulldozer de Sahara uitgraven.
quote:
Omdat het een toevallige gebeurtenis betreft onderschrijft het werkelijk niets. Wat jij doet is correlatie aangeven tussen de man die 's ochtends zijn auto start en tegelijkertijd een peuk opsteekt, het starten van de auto zorgt er dus voor dat iemand een peuk opsteekt. Snap je dat het geen stand houdt?
Dat argument wordt erg oud... Je moet toch op zijn minst toegeven dat het wel heel toevallig is dat uitgerekend als de vliegtuigen aan de grond blijven zich er opmerkelijke temperatuursveranderingen voordoen. De theorie dat vliegverkeer invloed zou hebben op temperatuur is al heel oud en 9/11 ondersteunt de theorie. Simpel zat. Dan kan je met zoveel debiele vergelijkingen komen als je wil, dat verandert niks aan de feiten. Als het aan mij lag legden we gewoon het vliegverkeer wat vaker stil om het fenomeen te onderzoeken .
quote:
Ga zelf maar zoeken. Begin eens met de beroemde Hockeystick, en je komt uiteindelijk wel uit bij erg vooraanstaande mensen als Richard Linzen.
Lees dit maar eens, dat zet de kritiek op de Hockeystick in een heel ander licht. De media heeft het gebracht alsof de hele hockeystick onzin was en daar loopt iedereen als een kip zonder kop achteraan. Tja, media zijn nou eenmaal gebaat bij spectaculair nieuws, niet bij een genuanceerd beeld.
quote:
.En als erg veel vooraanstaande wetenschappers verklaren dat het één en ander pure onzin is, dan mag je toch hopelijk wel aannemen dat het ergens op gebaseerd is hè.
Dat kan je ook omdraaien naar jouw visie toe, je zegt dus in feite niks...
pi_26318508
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:12 schreef Grrrrrrrr het volgende:

[..]

Hier trek je de verhoudingen scheef, 1 iemand die in de oceaan psit heeft geen invloed, we zijn echter met 6 miljard mensen op deze wereldbol, kul-argument dus.
Ook als 6 miljard mensen in de oceaan pissen heeft dat geen invloed. Ik heb nu even geen zin om het op te zoeken, maar aangenomen dat een kleine boodschap gemiddeld een halve liter zal zijn zou het gaan om 3 miljard liter. Dat is vergeleken met de inhoud van de oceaan peanuts.
[..]
quote:
Lokaal, tja, als je bijvoorbeeld West-Europa nog als "lokaal" wil beschouwen heb je gelijk...
Europa is inderdaad maar een zielig klein stukje land op deze aardkloot. Moet je eens een globe voor bekijken................
[..]
quote:
Kijk, dat is iig info waar je iets aan hebt. Linkje toevallig?
Niet bij de hand, maar kan ik wel eens gaan zoeken.
[..]
quote:
Trek je weer de verhoudingen scheef. Ga maar eens met 6 miljard mensen in een bulldozer de Sahara uitgraven.
Heb jij een bulldozer? Ik niet. Heb jij een theelepeltje? Ik in ieder geval wel. Ik trek niets scheef, ik probeer voor jou aanschouwelijk te maken over welke schaal het gaat. De mens is nietig, en zijn invloed ook.
[..]
quote:
Dat argument wordt erg oud...
Maar daarom niet minder geldig.....................
quote:
Je moet toch op zijn minst toegeven dat het wel heel toevallig is dat uitgerekend als de vliegtuigen aan de grond blijven zich er opmerkelijke temperatuursveranderingen voordoen.
Wat je zegt, heel toevallig. Of zou de Tsunami echt veroorzaakt zijn doordat in Thailand teveel homo's lagen te bonken, wat een schokgolf opwekte? Sorry hoor, in de kern net zo absurd.
quote:
De theorie dat vliegverkeer invloed zou hebben op temperatuur is al heel oud en 9/11 ondersteunt de theorie.
Wat je zegt, een theorie. Je moest eens weten hoeveel theoriën de ronde doen. En hoeveel "bewijzen" men altijd maar weer voor zo'n theorie placht te proberen te leveren. De theorie wordt er niet door ondersteund, maar ook niet tegengesproken, het kan een aanleiding zijn voor nader onderzoek, meer niet.
quote:
Simpel zat. Dan kan je met zoveel debiele vergelijkingen komen als je wil, dat verandert niks aan de feiten.
Die vergelijkingen zijn dus helemaal niet zo debiel, maar toch aardig dat je aan mijn mening de kreet debiel hangt, je hebt kennelijk dat soort woorden nodig om geloofwaardig te zijn............ ZWAK!!
quote:
Als het aan mij lag legden we gewoon het vliegverkeer wat vaker stil om het fenomeen te onderzoeken .
Gelukkig ligt dat niet aan jou.
[..]
quote:
Lees dit maar eens, dat zet de kritiek op de Hockeystick in een heel ander licht. De media heeft het gebracht alsof de hele hockeystick onzin was en daar loopt iedereen als een kip zonder kop achteraan. Tja, media zijn nou eenmaal gebaat bij spectaculair nieuws, niet bij een genuanceerd beeld.
De media speelt inderdaad in dit soort discussies een uiterst bedenkelijke rol, zoals bijvoorbeeld het met veel tamtam publiceren van allerlei doemscenario's. Diezelfde media heeft het bijvoorbeeld met speels gemak over temperatuurveranderingen van tientallen graden en stijgingen van de zeespiegel met tientallen meters, alles totaal niet gefundeerd, maar nagepraat van dubieuze bronnen. Ik baseer mij in de regel dan ook niet puur op wat er in de media komt. Overigens was de media over die hockeystick erg laat, hij wordt reeds langer bestreden. Feit is dat de hockeystick bijzonder veel fouten bevat, en dat de reeks conclusies die aan die hockeystick zijn verbonden er nooit aan opgehangen hadden mogen worden.
[..]
Ik stem Wilders. U ook?
pi_26318917
Zodra de politiek wetenschappelijke argumenten gaat gebruiken, dan moet je oppassen.
Want wat gebeurt er? Wat voor soort maatregelen neemt men? Tegen wie zijn deze maatregelen gericht?

Bijna altijd worden maatregelen in de financieele sfeer genomen, kwartje van Kok, energieheffingen, ga zo maar door en zo verder. Het gebruik van de auto, het gebruik van energie wordt bijna in de criminele sfeer getrokken en wordt daarom net zo als te hard rijden beboet.
Waar gaat dat geld, dat op zo'n makkelijke wijze wordt geind heen?
Juist, naar de algemene middelen, voor nog meer ambtenaren in nog mooiere kantoren.

Het is dus dubbel schijnheilig, men pakt de verkeerde mensen aan, laat ze extra betalen en wendt de opbrengst ergens anders voor aan. Men gelooft dus ook niet inhoudelijk in de wetenschappelijke verhalen, maar omdat het geld oplevert, doet men net alsof.

Als de situatie werkelijk ernstig zou zijn, dan zouden maatregelen bij de bron getroffen moeten worden, dus bij de producenten. En dan zou men veel geld in ontwikkeling van alternatieven steken, of beter: dan zouden bedrijven een wettelijke basis hebben voor de ontwikkeling van milieuvriendelijke technologie.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  maandag 18 april 2005 @ 14:35:37 #75
119254 Tyberius
Peer Tyberius
pi_26322861
Het milieu is als aandachtspunt langzaam maar zeker terug aan het keren in de politiek. Let maar op.
"A mind is a terrible thing to waste..." - Sathington Willoughby
pi_26323756
quote:
Op maandag 18 april 2005 14:35 schreef Tyberius het volgende:
Het milieu is als aandachtspunt langzaam maar zeker terug aan het keren in de politiek. Let maar op.
Milieu is hoe je het ook bekijkt, altijd gekoppeld aan welvaart, zodra het economisch goed gaat en het milieu derhalve nog meer belast wordt maakt men ruimte, tijd en geld vrij om hetgeen wat we nog hebben te beschermen.
Nu ieder dubbeltje omgedraaid moet worden neemt de milieuproblematiek minder ruimte in, helaas maar waar.
Eigenlijk is het gewoon wachten op een huge catastrofe die de tsnuami en dat sooort akkefietjes in de schaduw zet, zodat we eindelijk eens met de neus op de feiten gedrukt worden.
Ik denk dat we met z'n allen een mentaliteitsverandering moeten doormaken, voordat milieuproblematiek werkelijk vaste voet aan de gond krijgt.
Yeah baby Yeah!
pi_26325738
quote:
Op maandag 18 april 2005 11:40 schreef speedfreak1 het volgende:

[..]

Ook als 6 miljard mensen in de oceaan pissen heeft dat geen invloed. Ik heb nu even geen zin om het op te zoeken, maar aangenomen dat een kleine boodschap gemiddeld een halve liter zal zijn zou het gaan om 3 miljard liter. Dat is vergeleken met de inhoud van de oceaan peanuts.
3 miljard liter is natuurlijk peanuts, ik zei het alleen maar om aan te geven dat je de verhoudingen scheef trekt. Je kan de hele uitstoot van gassen van de mensheid niet vergelijken met 1 iemand die in de oceaan pist.

Hoe denk je trouwens over vervuiling van de oceaan? Is dat ook niet mogelijk volgens jou?
quote:
Europa is inderdaad maar een zielig klein stukje land op deze aardkloot. Moet je eens een globe voor bekijken................
En dan heb ik het alleen nog maar over West-Europa! Niet het enige stukje "lokaal" gebied ter wereld wat kampt met ernstige luchtvervuiling overigens.
quote:
Niet bij de hand, maar kan ik wel eens gaan zoeken.
Gaarne!
quote:
Heb jij een bulldozer? Ik niet. Heb jij een theelepeltje? Ik in ieder geval wel. Ik trek niets scheef, ik probeer voor jou aanschouwelijk te maken over welke schaal het gaat. De mens is nietig, en zijn invloed ook.
Wat ik en jij wel of niet hebben doet niet terzake hier. Ook hier geldt: 1 mens is nietig, 6 miljard niet. Kijk maar eens hoe de mens de afgelopen 100 jaar het gezicht van de aarde heeft veranderd. Vooral in een dichtbevolkt land als Nederland kan je goed zien wat de invloed van de mens kan zijn.
quote:
Wat je zegt, heel toevallig. Of zou de Tsunami echt veroorzaakt zijn doordat in Thailand teveel homo's lagen te bonken, wat een schokgolf opwekte? Sorry hoor, in de kern net zo absurd.
Ja kijk, en dit is nou precies wat ik bedoel met debiele vergelijkingen.
quote:
Wat je zegt, een theorie. Je moest eens weten hoeveel theoriën de ronde doen. En hoeveel "bewijzen" men altijd maar weer voor zo'n theorie placht te proberen te leveren. De theorie wordt er niet door ondersteund, maar ook niet tegengesproken, het kan een aanleiding zijn voor nader onderzoek, meer niet.
Hoe kan je in hemelsnaam zeggen dat dit de theorie niet ondersteunt? Praktijk en theorie zijn in overeenstemming maar jij ziet daar geen ondersteuning voor de theorie in? Ik zeg ook niet dat het waterdicht bewijs is, maar het maakt de theorie wel zeer aannemelijk.
quote:
Die vergelijkingen zijn dus helemaal niet zo debiel, maar toch aardig dat je aan mijn mening de kreet debiel hangt, je hebt kennelijk dat soort woorden nodig om geloofwaardig te zijn............ ZWAK!!
Naar mijn mening zijn de vergelijkingen die je hier maakt idd debiel, sorry als ik je daar mee beledig, maar dat vind ik gewoon.
quote:
De media speelt inderdaad in dit soort discussies een uiterst bedenkelijke rol, zoals bijvoorbeeld het met veel tamtam publiceren van allerlei doemscenario's. Diezelfde media heeft het bijvoorbeeld met speels gemak over temperatuurveranderingen van tientallen graden en stijgingen van de zeespiegel met tientallen meters, alles totaal niet gefundeerd, maar nagepraat van dubieuze bronnen. Ik baseer mij in de regel dan ook niet puur op wat er in de media komt. Overigens was de media over die hockeystick erg laat, hij wordt reeds langer bestreden. Feit is dat de hockeystick bijzonder veel fouten bevat, en dat de reeks conclusies die aan die hockeystick zijn verbonden er nooit aan opgehangen hadden mogen worden.
Maar zoals je hebt kunnen lezen via mijn linkje is de hockeystick iig niet gebaseerd op slechts 1 onderzoek en lijken de grote lijnen toch aardig te kloppen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')