quote:Op woensdag 6 april 2005 12:09 schreef milagro het volgende:
[..]
Affiniteit hebben is wel even wat anders dan je niet thuis voelen en weg willen.
Saban zegt dat het niet aan de omgeving ligt, en geeft toe dat zijn ouders vooral en ms enkel de Turkse indentiteit benadrukt hebben, waardoor het ws is dat hij zich dáarom meer Turks voelt.
Ik vind het niet vreemd, dat je je BEIDE voelt, maar wel vreemd dat je liever de taal van je ouders spreekt en je je nooit thuis gevoeld hebt, en dusdanig dat je nu weg wilt.
Het feit dat vaak als de oorzaak van "het zich niet thuisvoelen" de maatschappij aangewezen wordt is de reden dat ik hier nu dit opmerk
Ik denk namelijk dat minstens net zo meetelt wat je van huis meekrijgt aan "identiteit".
En ik denk daarom dus dat het belangrijk is dat de ouders meer moeite doen zichzelf thuis te voelen hier, door om te beginnen de taal te leren zo snel mogelijk, om zich zo iets meer te kunnen verdiepen en omgaan met de Nederlanders en zo ook van huis uit die cultuur mee te geven, deels dus
ik vind dat je wel heel bagatelliserend voorbij gaat aan het duidelijke verhaal van "deze specifieke remigrant".quote:Op woensdag 6 april 2005 12:15 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Dat is een makkelijke. Het stukje hierboven is enigszins verwarrend. Deze specifieke remigrant noemt toevallig een toename van fundamentalisme. De voornaamste redenen zijn de economische achteruitgang in NL en vooruitgang in Turkije, het verslechterde politieke en sociale klimaat, discriminatie op de werkvloer, op school en op straat. Kortom, het niet welkom voelen in dit land. Dat verklaart waarom gematigden zich niet tegen fundamentalisten. Het is namelijk geen issue. Als iets geen issue is, ga je je er ook tegen keren.
Dat is makkelijk gezegd, omdat het ook zo makkelijk is. Als ik zo naar je foto kijk, kan ik niet geloven dat iederen jou als turk ziet. Om te beginnen bij mij. Je lijkt helemaal niet zo op een turk. Ja, misschien in het donker. Bovendien zul jij ook geen discriminatie op de werkvloer meemaken. Je hebt immers een nederlandse naam, dus je zult bij niet bij voorbaat uit de solicitantenlijst gehaald worden.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:39 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Dat is erg makkelijk gezegd. Iedereen denkt van mij ook altijd dat ik turks ben, maar handelt daar kennelijk niet naar. Zo heb ik het tenminste nog nooit gevoeld. Volgens mij is je gedrag minstens zo belangrijk.
Ik ben taxichauffeur en kom dus veel met mensen in aanraking. Ik hoor het -letterlijk- zo'n 5x per avond, en het vervelende is dat mensen me niet lijken te geloven als ik zeg dat ik autochtoon nederlands ben. Meestal denken ze dat ik lieg omdat ik niet voor m'n "buitenlanderschap" durf uit te komenen dat is geen gevoel, dat heb ik wel eens tussen neus en lippen gevraagd. Daarnaast wordt me in Italie en Egypte vaak de weg gevraagd en beginnen mensen in de lokale taal over "die toeristen" tegen me te praten.quote:Op woensdag 6 april 2005 12:20 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Dat is makkelijk gezegd, omdat het ook zo makkelijk is. Als ik zo naar je foto kijk, kan ik niet geloven dat iederen jou als turk ziet. Om te beginnen bij mij. Je lijkt helemaal niet zo op een turk. Ja, misschien in het donker. Bovendien zul jij ook geen discriminatie op de werkvloer meemaken. Je hebt immers een nederlandse naam, dus je zult bij niet bij voorbaat uit de solicitantenlijst gehaald worden.
Je gedrag is zeker belangrijk. Maar niet het belangrijkste. Ik kan me nog zo gedragen als een nederlander, maar ik zal nooit als 100% nederlander worden gezien. Zie mijn vorige voorbeeld.
ik denk ook niet dat je je ooit 100% nederlander zult voelen. bovendien, is dat nodig? als ik jou was zou ik me niet laten wegpesten door het groepje dat het nu verpest voor de rest.quote:Op woensdag 6 april 2005 12:20 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Je gedrag is zeker belangrijk. Maar niet het belangrijkste. Ik kan me nog zo gedragen als een nederlander, maar ik zal nooit als 100% nederlander worden gezien. Zie mijn vorige voorbeeld.
quote:Op zaterdag 8 januari 2005 13:02 schreef accelerator het volgende:
We kunnen anno 2005 een nieuw hoofdstuk bijschrijven in het boek van de multiculurele samenleving. En voor degenen die denken dat het richting een happy end gaat: forget it.
De huidige situatie waarin we verkeren is niet geweldig. Segregatie & een relatief hoge criminalieit en werkloosheid kenmerkt de groep niet westerse allochtonen. Er heersen bovendien rare denkbeelden binnen de genoemde groep met als hoogste uitspatting de moord op Theo van Gogh.
Al met al veel zaken die hier wel eens besproken worden (als Sidekick het goed vindt).
Er is echter gelukkig ook positief nieuws. Zo zijn er jonge allochtonen die wel een goeie opleiding gevolgd hebben (TU informatica, HBO electrotechniek), geemacipeert zijn en graag iets van het leven willen maken.
Echter in plaats van dat ze in Nederland verder willen leven besluiten steeds meer jonge goed opgeleide allochtonen hun leven voort te zetten in het land van herkomst. In Nederland worden ze zowel door hun eigen groep alswel door door de echte Nederlanders niet geaccepteerd. Ze zien bovendien dat de grote steden in hun thuisland liberaal en erg westers zijn. Vanwege hun goeie opleiding kunnen ze in hun land van herkomst ook een goeie baan krijgen. Vaak beter dan in Nederland.
Het CBS becijferde dat in 2003 zo'n 1125 Turken richting Turkije remigreerden.
Even 25 jaar multikul recapituleren: we halen uit mediterannne landen de minst ontwikkelde/meest domme mensen hierheen. Die doen hier dan wel wat werk maar geven ook veel problemen (het dichtsbevolkte land ter wereld moest een immigratie land worden) en hebben de samenleving een vermogen gekost. Dan zijn er allochtonen die het wel goed doen en die vetrekken!!!!!!!!
Kortom, er is een soort zeefeffect aan de gang en in de toekomst zitten wij hier opgescheept met de grootste probleemgevallen die niks presteren en alleen maar een last zijn voor dit land. Tel daarbij nog eens op dat veel capabele echte Nederlanders dit land ook de rug toe keren en tranen springen je in de ogen.
We (julie want ik wil ook weg) blijven hier achter met de grootste paupers: een soort afvoerputje voor de wereld.
Wees gerust, dat is ook nooit mijn intentie geweest. Lees daarvoor mijn eerste reactie in dit topic. Ik voel me goed waar ik zit.quote:Op woensdag 6 april 2005 12:27 schreef zoalshetis het volgende:
[..]
ik denk ook niet dat je je ooit 100% nederlander zult voelen. bovendien, is dat nodig? als ik jou was zou ik me niet laten wegpesten door het groepje dat het nu verpest voor de rest.
keltische rootsquote:Op woensdag 6 april 2005 12:35 schreef HugoBoss1982 het volgende:
Ikzelf ben ook Turks (niet alleen dat, ook een blonde nog wel), en inderdaad: als ik naar Turkije zou willen gaan zou ik het geen 'terug' noemen, ik ben immers heir geboren, zit hier op school en werk hier. Ikzelf heb geen last van buitengesloten voelen e.d. maar ik kan het me goed voorstellen dat dat met name in de randstad wel het geval kan zijn.
fijn, dat is goed om te horen.quote:Op woensdag 6 april 2005 12:49 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Wees gerust, dat is ook nooit mijn intentie geweest. Lees daarvoor mijn eerste reactie in dit topic. Ik voel me goed waar ik zit.
1. Hier wordt nogal gemakkelijk over gedaan. Als jij met je vrouw vanwege je werk naar Italie verhuisd, is het heel moeilijk om thuis Italiaans te gaan spreken, zelfs al zou dat beter zijn voor de kinderen.quote:Op woensdag 6 april 2005 13:01 schreef Taurus het volgende:
Als ik naar welk land dan ook verhuis, Italie bijv, dan wil ik Italiaans leren en praten en met het leven daar mee doen, sterker nog, dat lijkt me wel interessant.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ne okuyon, bokmu var?
Ik ken hem eerder van de genocide van etnische minderheden in Turkije in het begin van de 20e eeuw.quote:Op woensdag 6 april 2005 16:10 schreef HugoBoss1982 het volgende:
Ataturk? Dat is toch die man die communisme toestond in Turkije? Ben dus echt niet blij dat hij vader der Turken wordt genoemd.
Ik volg je wel.quote:Op woensdag 6 april 2005 11:10 schreef saban het volgende:
[..]
Ik geloof niet echt dat je je kids dan Afgaan zou noemen.
Jij bent Nederlands, je kinderen zijn geboren in een ander land (in dit geval Afganistan), dat maakt ze niet automatisch Afgaan, ookal blijven ze er 20 jaar leven.
Gelukkig is het mijn eigen keus om voor mijn eigen 'nationaliteit' te kiezen.
quote:Op woensdag 6 april 2005 19:50 schreef Lemmeb het volgende:
Hetgeen dikgedrukt in de OP staat verbaast me overigens helemaal niets. Ik roep dit de hele tijd al sinds elf september.
Het over één kam scheren van alle moslims zorgt er alleen maar voor dat juist de goeien verdwijnen en de slechten blijven. En Turken gedragen zich in het algemeen een stuk beter dan Marokkanen, die veruit het grootste deel van alle ellende veroorzaken.
Laten we daarom gewoon duidelijk zeggen waar het op staat, en niet de islamitische, maar de Marokkaanse gemeenschap verantwoordelijk houden als veroorzakers van al het gezeik in Nederland. Zij, de Marokkanen, voeden hun kinderen niet fatsoenlijk op, en zij staan het toe dat hun kinderen met achterlijke onzin worden geïndoctrineerd. Niet de liberale Turken.
Liever 100 bejaarde Turken in het verzorgingstehuis, dan 50 kut-Marokkanen die je buurt terroriseren.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:00 schreef thaleia het volgende:
Ach, laat ze, hoe erg is het dat "de goeien verdwijnen"? Nederland is behoorlijk dichtbevolkt, iedereen (Nederlander, Turk, Chinees, Australier of Oezbeek) die weggaat is meegenomen toch? Ook de rijke & hoogopgeleide (ik vermoed dat dat wordt bedoeld met "de goeien"?) Turken worden oud, moeten in het ziekenhuis worden opgenomen, krijgen AOW etc etc. Het enige wat ik lullig zou vinden is als ze tegen de tijd dat ze 65 worden massaal weer terugkomen (ze hebben immers een verblijfsvergunning of zelfs gewoon de NL'se nationaliteit) omdat de voorzieningen voor de oudere, zieke, zwakke & niet werkende medemens hier beter zijn dan daar.
Maar weet je wat ook voor sommige (gezinnen) een probleem is.quote:Op woensdag 6 april 2005 19:50 schreef Lemmeb het volgende:
Zij, de Marokkanen, voeden hun kinderen niet fatsoenlijk op, en zij staan het toe dat hun kinderen met achterlijke onzin worden geïndoctrineerd. Niet de liberale Turken.
Mijn en vele andere ouders lukt het anders wel om hun kinderen fatsoenlijk groot te brengen zonder naar kindermishandeling te grijpen.quote:Op woensdag 6 april 2005 20:14 schreef Space-Chinees het volgende:
[..]
Maar weet je wat ook voor sommige (gezinnen) een probleem is.
De ouders mogen/durven hier hun kinderen niet met de harde hand op te voeden.
Want hier heb je kinderbescherming etc, voor je deur als dat kind aan de bel trekt.
En zo doordacht zijn die kinderen nu tegenwoordig wel.
In ons land China is het normaal dat je je kind een paar harde tikken met de hand of stok geeft als hij niet gehoorzaamt. Het is een vorm van respect aanleren.
Een vader of moeder moet hier in Nederland niet proberen om hier een kind met een stok achterna te gaan, want dan zijn ze hun kind kwijt.
wat jij hier schrijft is enigzins verwarrend. Waarom is het nou geen issue? Omdat de gematigden zich niet welkom voelen? Een reden te meer om de fundamentalisten boos aan te kijken. maar als jij liever de kop in het zand steekt en dingen domweg wil ontkennen.........quote:Op woensdag 6 april 2005 12:15 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Dat is een makkelijke. Het stukje hierboven is enigszins verwarrend. Deze specifieke remigrant noemt toevallig een toename van fundamentalisme. De voornaamste redenen zijn de economische achteruitgang in NL en vooruitgang in Turkije, het verslechterde politieke en sociale klimaat, discriminatie op de werkvloer, op school en op straat. Kortom, het niet welkom voelen in dit land. Dat verklaart waarom gematigden zich niet tegen fundamentalisten. Het is namelijk geen issue. Als iets geen issue is, ga je je er ook tegen keren.
Veel meer bereiken met wat?quote:Op woensdag 6 april 2005 11:19 schreef JanPoedel het volgende:
Over de terugkeer naar Turkije. Vanuit islamitisch perspectief is het beter om in NL te blijven. Je kunt in NL immers veel meer bereiken dan in een land als Turkije. Bovendien kun je het zien als een grote jihad, de innerlijke strijd. De vlucht naar Turkije zou gemakzuchtig zijn.
Same here, als ik (na mijn studie) daar werk zou kunnen vinden, zou ik geen seconde twijfelen. Ik zet mijn leven veel liever daar voort.quote:Op woensdag 6 april 2005 10:07 schreef saban het volgende:
Loedertje mooi en origineel stuk.
Ik als 'Nederlandse Turkse' student wil na mijn studie ook heel graag (terug) naar Turkije, ik ben hier in Nederland geboren vandaar dat ik het woordje 'terug' niet kan gebruiken.
Mijn ouders willen al een tijdje terug, maar omdat ik nog studeer en thuis woon kunnen zij niet terug.
Ookal ben ik hier geboren, ik kan me hier niet 100% thuis voelen, mijn hart ligt altijd bij Turkije. Als ik mijn studie heb afgerond en ik kan gegarandeerd werk vinden in Turkije, zal ik geen enkel moment twijfelen.
quote:Op woensdag 6 april 2005 23:45 schreef Meh7 het volgende:
Ook al ben ik hier geboren, ik mis mijn eigen land gewoon.
Misschien Meh7, maar de kans dat jij daar nooit meer zult aarden en heel ongelukkig zult worden, acht ik groter dan 75%. Klimaat en sfeer zullen fantastisch zijn. De mentaliteit van de mensen is hartstikke fantastisch, maar is dit ook nog zo als je er een tijdje woont? Het type samenleving is anders, en ik vraag me af of je ooit in een land waarin het hebben van een goede baan en promotie veel meer van contacten dan van prestaties afhangt, een land dat veel bureaucratischer is, een land waarin je bij conflicten veel meer moet oppassen wie connecties heeft met wie, een land met een dwingender sociale controle of je daar nog zin in hebt en gelukkig van wordt.quote:Op woensdag 6 april 2005 23:45 schreef Meh7 het volgende:
[..]
Same here, als ik (na mijn studie) daar werk zou kunnen vinden, zou ik geen seconde twijfelen. Ik zet mijn leven veel liever daar voort.
Ook al ben ik hier geboren, ik mis mijn eigen land gewoon. Het klimaat, de sfeer, de mensen alles. Komt nog bij kijken het huidige klimaat in Nederland waarin er scheef wordt gekeken tegen moslims/buitenlanders, iets wat niet zo snel zal veranderen ook.
Ataturk heeft zeker veel betekend voor het land. Hij heeft het land bevrijd van de bezetters. Waar hij enorm de fout in ging en het land in een diep dal storte, was het moment dat hij het latijnse schrift introduceerde (lees opdrong). Tienduizenden ottomaanse archieven liggen nu bewaard, maar weinigen kunnen het goed lezen. Weet je wat dat betekent voor een land met zo'n rijke historie? Je werpt je eigen land terug de middeleeuwen in.quote:Op donderdag 7 april 2005 01:09 schreef stormW het volgende:
Turkije heeft zijn grondgebied en secularisatie te danken aan ATATURK. zijn westerse geschrift ook. Deze zijn de onderzetters voor hedendaags Turkije welke zich toch echt heel zwaar onderscheid van alle andere islamitische landen. Wie kan mij een moderner islamitisch land noemen dan Turkije? Niemand toch. Dat houdt niet in dat ik alles goed vind aan Turkije. Gelul over communisme e.d. is niet relevant. Zo kan ik er zelfs eentje in Nederland noemen, onze eigen Jan Marijnissen. Waar ik niet over te spreken ben is de manier waarop turken Nederland accepteren en zich niet volledig afzijdig houden van Marokkanen maar soms zij aan zij staan. Terwijl turken een rijke historie hebben en niets van doen hebben met de Arabieren. Het Turkse volk komt uit centraal Azie. Zij hebben historisch gezien al vooruitstrevende normen en waarden zoals de Europeanen.
Met alle respect, we zijn nu negentig jaar verder. Een periode waarin het kennisniveau gignatisch is gegroeid. Inmiddels zijn er enkele generaties opgegroeid met het latijnse schrift. Kennis van 90 jaar geleden is hopeloos verouderd.quote:Op donderdag 7 april 2005 08:08 schreef JanPoedel het volgende:
. Weet je wat dat betekent voor een land met zo'n rijke historie? Je werpt je eigen land terug de middeleeuwen in.
u
Om het te illustreren. Nederland is een klein land, maar groot in diensten en technologie. Deze staan allemaal beschreven in documenten, opgesteld in het nederlands. Stel er komt iemand aan de macht en besluit Japans in te voeren, of een andere taal die de mensen niet machtig zijn, zijn dan niet alle professoren, boeren, leraren, dokters, enz in 1 klap analfabeet? Hoe wil jij dan minimaal 1000 jaar geschiedenis inhalen? Nee, wat dat betreft heeft Ataturk niet veel goeds gedaan. Zijn goede daden heeft hij met een relatief simpele stap, teniet gedaan.
Nu groeit gelkkig de belangstelling voor het Ottomaans weer en wordt het op verschillende scholen weer onderwezen. Het is nu een verlies van 100 jaren inlopen, maar dat is nog altijd beter dan meer dan 1000 jaar inlopen.
ANGST is geen respectquote:Op woensdag 6 april 2005 20:14 schreef Space-Chinees het volgende:
[..]
In ons land China is het normaal dat je je kind een paar harde tikken met de hand of stok geeft als hij niet gehoorzaamt. Het is een vorm van respect aanleren.
Dit is onzin, het enige wat hij veranderd heeft is het alfabet, de overgang van ottomaans turks naar modern turks is gewoon gegaan als in andere landen. De reden waarom de Turken jaren lang maar een beperkte interesse hadden in hun Ottomaanse verleden was dat het vooral geassocieerd werd met de laatste periode van het Ottomaanse rijk; een periode van decadentie en verval.quote:Op donderdag 7 april 2005 08:08 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Ataturk heeft zeker veel betekend voor het land. Hij heeft het land bevrijd van de bezetters. Waar hij enorm de fout in ging en het land in een diep dal storte, was het moment dat hij het latijnse schrift introduceerde (lees opdrong). Tienduizenden ottomaanse archieven liggen nu bewaard, maar weinigen kunnen het goed lezen. Weet je wat dat betekent voor een land met zo'n rijke historie? Je werpt je eigen land terug de middeleeuwen in.
Om het te illustreren. Nederland is een klein land, maar groot in diensten en technologie. Deze staan allemaal beschreven in documenten, opgesteld in het nederlands. Stel er komt iemand aan de macht en besluit Japans in te voeren, of een andere taal die de mensen niet machtig zijn, zijn dan niet alle professoren, boeren, leraren, dokters, enz in 1 klap analfabeet? Hoe wil jij dan minimaal 1000 jaar geschiedenis inhalen? Nee, wat dat betreft heeft Ataturk niet veel goeds gedaan. Zijn goede daden heeft hij met een relatief simpele stap, teniet gedaan.
Nu groeit gelukkig de belangstelling voor het Ottomaans weer en wordt het op verschillende scholen weer onderwezen. Het is nu een verlies van 100 jaren inlopen, maar dat is nog altijd beter dan meer dan 1000 jaar inlopen.
Een heel juiste analyse, veel Turken die terug willen realiseren zich helemaal niet dat ze ook dáár vreemdeling zijn. Het Turkije waar ze van dromen is een Turkije dat als vakantieland altijd fijn warm en sociaal is. Maar het Turkije waar de Turken wonen is een gewoon land, met een zeer sterke sociale controle die inderdaad regelmatig een dwingend karakter krijgt. En als je een carriere wilt opbouwen die je een beetje redelijke levensstandaard bieden moet je wonen in Istanbul of Ankara. En ik kan je verzekeren dat in de winter geen van deze steden een klimaat heeft dat je doet denken aan een ontspannen zomergevoel.quote:Op donderdag 7 april 2005 00:08 schreef Tarak het volgende:
[..]
Misschien Meh7, maar de kans dat jij daar nooit meer zult aarden en heel ongelukkig zult worden, acht ik groter dan 75%. Klimaat en sfeer zullen fantastisch zijn. De mentaliteit van de mensen is hartstikke fantastisch, maar is dit ook nog zo als je er een tijdje woont? Het type samenleving is anders, en ik vraag me af of je ooit in een land waarin het hebben van een goede baan en promotie veel meer van contacten dan van prestaties afhangt, een land dat veel bureaucratischer is, een land waarin je bij conflicten veel meer moet oppassen wie connecties heeft met wie, een land met een dwingender sociale controle of je daar nog zin in hebt en gelukkig van wordt.
De grootste groep "nederlanders van turkse afkomst' trekt dat niet meer. Het is niet voor niets dat de echtscheidingscijfers van de importhuwelijken het hoogst zijn, er zit een te groot cultuurverschil tussen Turken in Turkijke en nederlanders van turkse fkomst in Nederland.
Het gros van de Turken in de TO zal niet gaan of gefrustreerd terugkomen. Die ouders hebben hun kinderen een utopisch beeld van Turkije aangepraat, maar die utopie is natuurlijk absolute onzin. Het is meer de vraag of ze dat op tijd in zien.
En daar heeft hij nu toevallig helemaal niks mee te maken gehad.quote:Op woensdag 6 april 2005 17:56 schreef Kaalhei het volgende:
[..]
Ik ken hem eerder van de genocide van etnische minderheden in Turkije in het begin van de 20e eeuw.
Je vergist je in de gigantische hoeveelheid aan wetenschappelijke documenten die bewaard zijn in de loop van het 700 honderdjarige bestaan van het Ottomaanse Rijk. Als jij nu was opgegroeid met een japanse schrift, dan had jij de documenten van 90 jaar geleden en daarvoor niet meer kunnen lezen. Dat betekent dus weg kennis. Ja, natuurlijk zal ook je kennisniveau op andere gebieden gegroeid zijn, maar in de breedte ben je zwak. Je mist bij de kennis wel de kennis die al eerder is opgedaan.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:07 schreef Tarak het volgende:
[..]
Met alle respect, we zijn nu negentig jaar verder. Een periode waarin het kennisniveau gignatisch is gegroeid. Inmiddels zijn er enkele generaties opgegroeid met het latijnse schrift. Kennis van 90 jaar geleden is hopeloos verouderd.
Voor historici is het oude schrift relevant, voor andere groepen is het nauwelijks relevant meer.
Bedoel je niet: "volgens mij is dat onzin"? Wat zou er gebeuren als NL alleen maar van alfabet zou veranderen? Als niet alle voorgaande nederlandse documenten worden omgezet naar het nieuwe alfabet, kun je die documenten als verloren beschouwen. Je hoeft geen Einstein te zijn om dat te begrijpen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
Dit is onzin, het enige wat hij veranderd heeft is het alfabet, de overgang van ottomaans turks naar modern turks is gewoon gegaan als in andere landen.
Ik begrijp dat jij niet bekend bent met het Ottomaans. Het Ottomaans is geen arabisch. Ze gebruiken enkel dezelfde letters. Net zoals engelsen, fransen en nederlanders het latijnse alfabet gebruiken, maar ieder het op een andere manier gebruiken. Als je Ottomaans leest, zul je merken dat je die exact zo leest als je het schrijft, net zoals het huidige turks. Er was dus geen reden om het alfabet te veranderen. De honger van Ataturk om te verwesteren was niet te stillen. Dat was dan ook de enige reden om het latijnse alfabet aan te nemen. Hij wilde gewoon niet geassocieerd worden met arabieren, op welke manier dan ook.quote:Turkije functioneerde na de verandering van het alfabet gewoon door, zijn intellectuelen kregen alleen een middel waardoor alfabet en taal beter op elkaar aansloten (want het arabische alfabet is ongelooflijk ongeschikt voor de turkse taal, die helemaal leeft bij een klinkerharmonie die het arabische alfabet op geen enkele manier accomodeert).
Die "gigantische hoeveelheid aan wetenschappelijke documenten die bewaard zijn in de loop van het 700 honderdjarige bestaan van het Ottomaanse Rijk" hebben slechts historische waarde, maar geen praktisch nut voor de hedendaagse realiteit, en is al zeker geen excuus voor een ontwikkelingsachterstand van Turkije.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:16 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Je vergist je in de gigantische hoeveelheid aan wetenschappelijke documenten die bewaard zijn in de loop van het 700 honderdjarige bestaan van het Ottomaanse Rijk. Als jij nu was opgegroeid met een japanse schrift, dan had jij de documenten van 90 jaar geleden en daarvoor niet meer kunnen lezen. Dat betekent dus weg kennis. Ja, natuurlijk zal ook je kennisniveau op andere gebieden gegroeid zijn, maar in de breedte ben je zwak. Je mist bij de kennis wel de kennis die al eerder is opgedaan.
Nee, die analyse is verre van juist. In Turkije zijn ze misschien de eerste 6 maanden vreemdeling. Daarna zijn ze niet anders dan anderen. Daar zullen ze je tijdens je sollicitatie niet beoordelen op je turkse naam. Daar zullen ze je op straat niet herkennen als anders, enkel omdat je zwart haar hebt. In NL zullen zij echter wel altijd een niet-nederlander zijn. Ze hebben immers geen blond haar en blauwe ogen.quote:Op donderdag 7 april 2005 09:41 schreef HiZ het volgende:
[..]
Een heel juiste analyse, veel Turken die terug willen realiseren zich helemaal niet dat ze ook dáár vreemdeling zijn. Het Turkije waar ze van dromen is een Turkije dat als vakantieland altijd fijn warm en sociaal is. Maar het Turkije waar de Turken wonen is een gewoon land, met een zeer sterke sociale controle die inderdaad regelmatig een dwingend karakter krijgt. En als je een carriere wilt opbouwen die je een beetje redelijke levensstandaard bieden moet je wonen in Istanbul of Ankara. En ik kan je verzekeren dat in de winter geen van deze steden een klimaat heeft dat je doet denken aan een ontspannen zomergevoel.
Als jij het zegt.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:28 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
[..]
Die "gigantische hoeveelheid aan wetenschappelijke documenten die bewaard zijn in de loop van het 700 honderdjarige bestaan van het Ottomaanse Rijk" hebben slechts historische waarde, maar geen praktisch nut voor de hedendaagse realiteit, en is al zeker geen excuus voor een ontwikkelingsachterstand van Turkije.
quote:Op donderdag 7 april 2005 10:32 schreef JanPoedel het volgende:
[quote]
Het is een belediging aan het adres van remigranten om ze dom proberen neer te zetten, door aan te geven dat ze niet weten wat ze te wachten staat.
Ik weet niet hoe andere erover denken maar als jij (r)emigreert zoek je eerst uit hoe en wat.quote:Op donderdag 7 april 2005 10:51 schreef Tarak het volgende:
[..]
Eh.... volgens mij is dat een bijzonder vaak voorkomend probleem bij remigranten en niet exclusief voorkomend bij turkse remigranten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |