quote:op vrijdag 15 april 2005 08:56 schreef star_gazer het volgende:
horeca - hotel restaurant café. daar kwam ik ook wat laat achter (zegmaar op m'n 17e)
kantlijnquote:op vrijdag 15 april 2005 21:04 schreef -dailalama- het volgende:
hoeveel ik daar wel niet in de kantlijn heb geschreven ...
ook idd.quote:op vrijdag 15 april 2005 23:50 schreef repeat het volgende:
[..]
kantlijn
gewoon de 5 lege bladzijdes achterin helemaal volschrijven, en naast alle formules ook gewoon de bladzijdes helemaal vullen ed.![]()
18!quote:op vrijdag 15 april 2005 08:56 schreef star_gazer het volgende:
horeca - hotel restaurant café. daar kwam ik ook wat laat achter (zegmaar op m'n 17e)
ga jij eens even snel naar vblquote:op vrijdag 15 april 2005 21:08 schreef gelderland het volgende:
[..]
het is geen feyenoord maar kakkerlakken
oh sorry..quote:op zaterdag 16 april 2005 12:16 schreef tessie het volgende:
dat filmpje van animal, dat is animal helemaal niet!! animal heeft wel ogen!! google maar eens hihi!
ik maakte me al zorgen over animal!
jaaah..mn zusje vond het niet leuk toen ik het zeiquote:op zaterdag 16 april 2005 14:19 schreef mieky het volgende:
dat vlugge japie door bassie wordt gespeeld...
en de baron in de schatkaart door adriaan... weet ze dat al?quote:op zaterdag 16 april 2005 19:00 schreef jimbob het volgende:
[..]
jaaah..mn zusje vond het niet leuk toen ik het zei.
even heel erg uitgebreid:quote:op vrijdag 15 april 2005 15:50 schreef scootmobiel het volgende:
[..]
ja, het schijnt echt zo gegaan te zijn. ik heb het een paar jaar geleden ook voor het eerst gelezen. augustus wilde niet onderdoen voor julius, dus 'zijn' maand moest óók 31 dagen hebben. beetje kinderachtig kereltje eigenlijk wel hè, die augustus...![]()
quote:kalender komt van calendae, de eerste periode van de romeinen van hun (maan)maand. de opperpriester (pontifex) nam de nieuwe maansikkel waar en deelde dat mee aan een samengeroepen comité. (calare = samenroepen)
julius caesar liet zich door de egyptenaren inspireren en deelde hun zonnekalender opnieuw in. de 5 dagen die de egyptenaren overhielden van hun 12 x 30 dagen verdeelde hij om en om over de maanden. maart, evenals fr. mardi (dinsdag) genoemd naar de oorlogsgod mars, was de eerste maand en kreeg er een dag bij, evenals mei enz. juli, gewijd aan julius caesar, heette eerst quintilis (5e maand). februari als laatste maand kreeg het restje van 29 dagen. februari betekent reinigingsmaand. de romeinen vierden hun lupercalia, reinigings- en vruchtbaarheidsfeesten ter ere van de wolfsgod lupercus. de germanen hadden een ontuchtig vrouwen- en vruchtbaarheidsfeest dat door de latijnsprekende geestelijkheid spurcalia werd genoemd (spurcus=smerig). van dit woord is 'sprokkelmaand' een volksetymologische vervorming.
augustus was de toenaam - oorspronkelijk de eretitel 'de verhevene' - van de eerste romeinse keizer,gaius julius caesar octavianus, die leefde van 63 voor christus tot 14 na christus. hij ontving deze titel in 27 voor christus en noemde' zich vanaf dat moment caesar augustus. in 8 voor christus stemde augustus erin toe dat de maand sextilis (6e maand), waarin hij consul was geworden, naar hem vernoemd werd. omdat hij vond dat deze maand niet korter mocht zijn dan juli, liet hij februari nog een dag inleveren. september was dus de 7e maand (septem = 7, octo = 8, novem = 9) en december was de 10e (vgl decimeter). augustus zou dus oktober moeten heten! het woord oogst is een vervorming van de latijnse maandnaam augustus, de maand waarin geoogst wordt. augustus heeft de oude middelnederlandse benaming arentmaent 'oogstmaand' verdrongen.
herkenbaar iddquote:op zaterdag 16 april 2005 21:45 schreef mel723 het volgende:
ik kwam er pas achter dat in euro 95 en euro 98 (benzine), dat getal niet staat voor een jaartal, maar voor het octaangehalte.
quote:op zaterdag 16 april 2005 21:45 schreef mel723 het volgende:
ik kwam er pas achter dat in euro 95 en euro 98 (benzine), dat getal niet staat voor een jaartal, maar voor het octaangehalte.
quote:op zaterdag 16 april 2005 19:17 schreef wonderer het volgende:
[..]
en de baron in de schatkaart door adriaan... weet ze dat al?
doet u mij maar een benzine uit 1995quote:op zaterdag 16 april 2005 21:45 schreef mel723 het volgende:
jij blij dat je nooit ergens 03 benzine hebt kunnen tanken...quote:op zaterdag 16 april 2005 21:45 schreef mel723 het volgende:
benzine is zóóóó 1995.quote:op zaterdag 16 april 2005 21:45 schreef mel723 het volgende:
eeeehhh, nee?quote:op zondag 17 april 2005 18:49 schreef djekko het volgende:
zeg, het is toch hotel recreatie café, ipv hotel restaurant café?
volgens mij wel hoorquote:op zondag 17 april 2005 18:49 schreef djekko het volgende:
zeg, het is toch hotel recreatie café, ipv hotel restaurant café?
nou, ook mijn ogen heb je geopend, dus nooit bij stil gestaan dat het een afkorting was, dacht dat het een gewoon woord was joh. toch weer wat geleerd vandaagquote:op vrijdag 15 april 2005 08:56 schreef star_gazer het volgende:
het is in het verleden wel degelijk voorgekomen dat ze maanden bij elkaar zaten zonder dat ze contact hadden met de buitenwereld. het langste is zelfs 18 maanden geweest.quote:op maandag 18 april 2005 20:14 schreef chrisjx het volgende:
ik wist wel dat als er een nieuwe paus gekozen moest worden kardinalen dan allemaal bij elkaar gingen zitten en als er dan witte rook tevoorschijn kwam, er een nieuwe paus was.
maar om de een of andere reden dacht ik dat die kardinalen echt maanden bij elkaar zaten zonder dat ze contact hadden met de buitenwereldkwam er dus vorige week pas achter dat dat meestal maar een dag of twee is
ohquote:op maandag 18 april 2005 20:21 schreef biancavia het volgende:
het is in het verleden wel degelijk voorgekomen dat ze maanden bij elkaar zaten zonder dat ze contact hadden met de buitenwereld. het langste is zelfs 18 maanden geweest.
de voorspelling voor nu is inderdaad dat het met een paar dagen gedaan is, het kan echter ook nog veel langer gaan duren.
het langste dat ze bij elkaar zaten was 3 jaar, hoorde ik vanmorgen op belgisch journaalquote:op maandag 18 april 2005 20:21 schreef biancavia het volgende:
[..]
het is in het verleden wel degelijk voorgekomen dat ze maanden bij elkaar zaten zonder dat ze contact hadden met de buitenwereld. het langste is zelfs 18 maanden geweest.
de voorspelling voor nu is inderdaad dat het met een paar dagen gedaan is, het kan echter ook nog veel langer gaan duren.
dacht ik ook!!quote:op maandag 18 april 2005 20:14 schreef chrisjx het volgende:
ik wist wel dat als er een nieuwe paus gekozen moest worden kardinalen dan allemaal bij elkaar gingen zitten en als er dan witte rook tevoorschijn kwam, er een nieuwe paus was.
maar om de een of andere reden dacht ik dat die kardinalen echt maanden bij elkaar zaten zonder dat ze contact hadden met de buitenwereldkwam er dus vorige week pas achter dat dat meestal maar een dag of twee is
quote:op maandag 18 april 2005 22:43 schreef tommytheman het volgende:
dat meneer cactus dus eigenlijk helemaal niet zo oke is![]()
quote:op woensdag 20 april 2005 18:10 schreef scootmobiel het volgende:
ik lees net op http://www.ezelsbrug.nl/ het volgende:
'het aantal tonen van de sirenes is samengesteld door het aantal klemtonen in de verschillende woorden. brand-weer (2 tonen), po-li-tie (drie tonen) en am-bu-lan-ce (4 tonen).'
nooooit geweten!![]()
![]()
nooit geweten hoe die tonen klonken of denk je nu serieus dat die tonen bepaald zijn door de woordenquote:op woensdag 20 april 2005 18:10 schreef scootmobiel het volgende:
ik lees net op http://www.ezelsbrug.nl/ het volgende:
'het aantal tonen van de sirenes is samengesteld door het aantal klemtonen in de verschillende woorden. brand-weer (2 tonen), po-li-tie (drie tonen) en am-bu-lan-ce (4 tonen).'
nooooit geweten!![]()
![]()
ook een leuke: al-weer-een-lijk, al-weer-een-lijkquote:op woensdag 20 april 2005 19:30 schreef scootmobiel het volgende:
ik denk trouwens ook dat ze niet bedoelen dat de ambulanceriedel 4 verschillende tonen heeft, maar 4 in totaal, achter elkaar dus.
wij zingen altijd: niet-meer nooo-dig, niet-meer-nooo-digquote:op woensdag 20 april 2005 20:12 schreef chrisjx het volgende:
[..]
ook een leuke: al-weer-een-lijk, al-weer-een-lijk![]()
quote:op woensdag 20 april 2005 20:12 schreef chrisjx het volgende:
ook een leuke: al-weer-een-lijk, al-weer-een-lijk![]()
ha, die zijn ook goed!quote:op woensdag 20 april 2005 20:19 schreef brandx het volgende:
wij zingen altijd: niet-meer nooo-dig, niet-meer-nooo-dig![]()
haha ja die is goed.... ik dacht ook altijd dat paul young zong daddy's gonna buy you a dream to clinton.. (dream to kling to)quote:op woensdag 20 april 2005 20:39 schreef lupa_solitaria het volgende:
'hoe, hoe, hoe, hoerentaart'.
geheel nieuw voor mij.quote:op zaterdag 16 april 2005 21:45 schreef mel723 het volgende:
en ik heb lang gedacht dat meester er een dubieuze moraal op nahield.quote:op woensdag 20 april 2005 20:41 schreef isabeau het volgende:
jij moet je lang hebben afgevraagd wat precies een hoerentaart was
ik- ga- dood, ik- ga- doodquote:op woensdag 20 april 2005 20:19 schreef brandx het volgende:
[..]
klopt niet, dat zijn er maar drie. de ambulance heeft een serie van vierquote:op woensdag 20 april 2005 22:36 schreef mistermaniac het volgende:
ik- ga- dood, ik- ga- dood
naja zo danquote:op woensdag 20 april 2005 23:20 schreef chrisjx het volgende:
[..]
klopt niet, dat zijn er maar drie. de ambulance heeft een serie van vier
dat zou heel wat extra admnistratie vergen.quote:op donderdag 21 april 2005 06:41 schreef isabeau het volgende:
ik dacht trouwens als kind altijd dat het geld dat ik naar de bank bracht ook van mij bleef. dus heb ik wel eens op "mijn geld" getekend, maar ik kreeg dat geld niet terugik begreep daar echt niets van, misschien waren ze mijn geld kwijtgeraakt en was dat vervangend geld.
lijkt me niet lekker, kaas die 48 jaar gerijpt heeft...quote:op donderdag 21 april 2005 20:34 schreef star_gazer het volgende:
dat 48+ kaas niet 48 jaar heeft gerijpt, maar gewoon wat vetter is
dankjequote:op vrijdag 15 april 2005 08:56 schreef star_gazer het volgende:
of wat dacht je van nog-net-niet-dood - nog-net-niet-doodquote:op woensdag 20 april 2005 20:19 schreef brandx het volgende:
[..]
kan ook!quote:op donderdag 21 april 2005 22:08 schreef vonkenboer het volgende:
of wat dacht je van nog-net-niet-dood - nog-net-niet-dood
![]()
ah, hoe hoger hoe vetter? dacht ik alwel, maar wist het niet zekerquote:op donderdag 21 april 2005 20:34 schreef star_gazer het volgende:
dat 48+ kaas niet 48 jaar heeft gerijpt, maar gewoon wat vetter is
en je wist vast ook dat het bolean wasquote:
o how fun it is to ride in a one-horse open sleigh.quote:op vrijdag 22 april 2005 00:20 schreef piekeej het volgende:
dat kerstliedje: met een walnoot op een slee, heey jinglebells, jinglebells of zo
o nee, weet eigenlijk nog steeds niet wat 't moet zijn, maja, in ieder geval wel dat die walnoot niet klopt
quote:op vrijdag 22 april 2005 00:52 schreef fuxl het volgende:
[..]
o how fun it is to ride in a one-horse open sleigh.(geloof ik)
wat is bolean?quote:op vrijdag 22 april 2005 00:44 schreef donald_dick het volgende:
[..]
en je wist vast ook dat het bolean was
"jingle bellsquote:op vrijdag 22 april 2005 00:20 schreef piekeej het volgende:
dat kerstliedje: met een walnoot op een slee, heey jinglebells, jinglebells of zo
o nee, weet eigenlijk nog steeds niet wat 't moet zijn, maja, in ieder geval wel dat die walnoot niet klopt
"..met een one-horse op een sleeeeee"quote:op vrijdag 22 april 2005 03:36 schreef hilzillah het volgende:
[..]
"jingle bells
jingle bells
jingle all the way!
what fun it is to ride
in a one-horse open sleigh"
al vind ik de walnoot aktie toch wel veel leuker!!
true or false. bijvoorbeeldquote:
inderdaaad! dat dacht ik ook altijdquote:op vrijdag 22 april 2005 06:04 schreef bloempjuh het volgende:
[..]
"..met een one-horse op een sleeeeee"
weer wat geleerdquote:op vrijdag 22 april 2005 09:30 schreef lupa_solitaria het volgende:
dat het tassenmerk sur:5:al staat voor 'survival'.
ik voelde me heel dom (finaal uitgelachen door mijn moeder en zusje), maar blijkbaar ben ik niet de enige.quote:
zou ik ook zijnquote:op vrijdag 22 april 2005 10:59 schreef _arual_ het volgende:
was helemaal verbijsterd toen ze rieky bleek te heten.
quote:op vrijdag 22 april 2005 10:59 schreef _arual_ het volgende:
toen ik een jaar of vijf was, vroeg een klasgenootje dat bij mij thuis speelde hoe mijn moeder heette. ik vol overtuiging: mijn moeder heet mama. was helemaal verbijsterd toen ze rieky bleek te heten.
het is mama. volgens de van dale.quote:op vrijdag 22 april 2005 11:02 schreef star_gazer het volgende:
[..]
zou ik ook zijn
maar is het nou 'mama' of 'mamma'
nooit geweten, leuk om eens te lezen.quote:op zaterdag 9 april 2005 19:01 schreef kajalevi het volgende:
ik las vroeger veel de strip van joop klepzeiker. ik dacht dat de achternaam
een zelfverzonnen kreatie was van de schrijver.
kom ik er van de week achter dat klepzeiker een vroeger veel gebruikt
woord is bij kleermakers.
je had vroeger broeken met van die kleppen voor die vastzaten met
knopen langs de zijkanten.
als deze broek dan stuk was of de knopen er af werd deze
naar de kleermaker gebracht.
vaak echter werden deze broeken veel te weinig gewassen
dan stond die klep dus stijf van de urine, zweet en zelfs
schimmel .....
de kleermaker die zo een broek onder ogen kreeg sprak dan
regelmatig de volgende woorden: "daar heb je weer zo'n klepzeiker".
gatverdamme wat een goor verhaal eigenlijk... had ik dit wel
willen weten .........?![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |