je hebt dezelfde als mij! alleen heb ik de 5 snaar met doorzichtig zwartquote:Op woensdag 30 maart 2005 11:34 schreef Djaser het volgende:
Ik zal thuis eens kijken Etter.
Mijn bas dan maar, ik heb de zwarte variant (helaas geen eigen foto)
[afbeelding]
BTB400QM
1 2 3 4 5 | 1 e 2 e 3 e 4 e G------------------------------ D-------------7-----5--------- A-------------------------7--- E---5--5---------------------- |
1 2 3 4 5 | 1 e 2 e G------------ D-------5--h7-- A-5--h7-------- E------------- |
En je mist een snaarquote:Op woensdag 30 maart 2005 17:08 schreef _Etter_ het volgende:
[afbeelding]
alleen komt die op dit plaatje slecht uit, normaal zie je die strepen helemaal niet zo goed.
lol inderdaad, als je de 5 snarige versie zoekt moet je naar de BTB405QM zoeken...dat is de 5 snarige versiequote:
Mooi ding! Heb je een originele Gibson? En zo ja, hoe oud?quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:47 schreef Ulx het volgende:
[afbeelding]
mijn dondervogeltje. Helaas ben ik niet al te muzikaal, maar ik probeer wel elke dag wat te spelen op dit ding.
nee, epiphone, remake uit 1997.quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:51 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
Mooi ding! Heb je een originele Gibson? En zo ja, hoe oud?
Da's dan wel weer een beetje jammer maar dat neemt niet weg dat ik het een mooi ding vind. Ik heb nog wel eens een Gibson gehad, geen Thunderbird maar een Victory Artist. Dat was niet bepaald een goede bas, wel duur!quote:
Ehh... dat was de backline tijdens het concert. Klonk op zich wel aardig, maar te weinig punch.quote:Op donderdag 31 maart 2005 09:55 schreef the_opposite het volgende:
stoer! Maar versterk je op deze foto je contrabas nu over een huis-tuin-en-keuken Hartke ha3500???
!!!quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:05 schreef Fentoozler het volgende:
Hmm, ik heb zelf een electrische gitaar (gibson SG).. Maar een vriend gaat in de meivakantie een basgitaar kopen. Alleen heeft hij vrijwel geen ervaring met enigzins gitaar spelen, ik heb hem een beetje gitaar leren spelen op een akoestische gitaar..
Alleen waar moeten we opletten als we samen een basgitaar gaan kopen?? Is dat ongeveer net zo als bij de electrische gitaar?? (klinkt die clean, alles in orde etc. etc.).. We zoeken ongeveer een Punk basgitaar, maar ook voor clean geluid.
En het budget is rond de 1000 euro, iemand tips welke gitaar hij moet kopen, of is het best om gewoon naar de winkel te gaan en te voelen welke het beste speelt *wat ik gedaan heb btw* ??
1 2 3 4 | G|-------------------------------- D|-------------------------------- A|-----6-5---0-5--6-5--0--5--8--4~ E|0-5----------------------------- |
Nou.. een beginner kun je het niet echt noemen, heeft hier boven bij mij een half jaar ongeveer op een Squier electrische gitaar staan raggen, en kan toch wel een aardig toontje weg spelen..quote:
hehe, als ik het nog eens zo lees kan je best wel eens gelijk hebbenquote:Op woensdag 6 april 2005 22:55 schreef Wacko-Dreamer het volgende:
volgens mij bedoelt hij de code om een tab in je post te zetten zoals Tarmelane hierboven doet? of niet?
zoja, ik weet het niet...
ik wacht op het boek van sean malone, hier staat het intro: http://smgk.blogspot.com/quote:Op donderdag 7 april 2005 22:58 schreef WWs het volgende:
Ik ben op zoek naar goede bas gitaar (les) boeken...iemand suggesties?
hoe ging die?quote:Op zondag 10 april 2005 18:09 schreef Djaser het volgende:
Damn, zo mijn eerste openbare optreden. Weinig zin
In ieder geval geen Stagg.... No offence tegen de Stagg-bezitters hier, maar ik heb er erg slechte ervaringen mee...quote:Op maandag 11 april 2005 11:46 schreef BlackDragon het volgende:
Kan iemand mij misschien vertellen wat een leuke 'beginnersbas' is voor een leuke prijs?
Ik zie een hoop merken, maar geen idee wat goed of slecht is...![]()
Hey, die heb ik ook!quote:Op woensdag 30 maart 2005 20:47 schreef Ulx het volgende:
[afbeelding]
mijn dondervogeltje. Helaas ben ik niet al te muzikaal, maar ik probeer wel elke dag wat te spelen op dit ding.
Hmmm, ben ik het niet mee eens. Ze spelen heerlijk, maar het geluid is in het bijzonder bij de goedkopere modellen nou niet echt je van het, plus dat de hals nogal dun en zwabberig is vaak.quote:Op dinsdag 12 april 2005 09:54 schreef blessed19 het volgende:
Ibanez heeft op zich wel aardige bassen voor beginners. het is geen geldverspilling om zoiets aan te schaffen als je wilt gaan leren bassen
je kan imo veel beter een startpack van ibanez kopen, dan dat je een warwick koopt met een roland cube...quote:Op dinsdag 12 april 2005 10:29 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Hmmm, ben ik het niet mee eens. Ze spelen heerlijk, maar het geluid is in het bijzonder bij de goedkopere modellen nou niet echt je van het, plus dat de hals nogal dun en zwabberig is vaak.
Imo zit je veel beter met prijs-kwaliteitverhouding met een Yamahaatje. Minder duur, meer ballen.quote:Op dinsdag 12 april 2005 20:31 schreef blessed19 het volgende:
[..]
je kan imo veel beter een startpack van ibanez kopen, dan dat je een warwick koopt met een roland cube...
als je er niks aan vind, heb je teminste nog niet zoveel geld aan weggegooid
alleen moet je dan wel flink wat geld steken in basles voordat je wat kan spelenquote:Op donderdag 14 april 2005 07:39 schreef Rooligan het volgende:
Schaf een contrabas aan... hoef je geen versterker te kopen![]()
Yamaha-starterspakketten bestaan ook hoor. En daar kom je een stuk verder mee dan met die andere denk ik omdat de hardware en electronica een stuk beter in elkaar zit.quote:Op woensdag 13 april 2005 17:22 schreef blessed19 het volgende:
mt een yamaha moet je ook weer een versterker los erbij kopen. ben je veel duurder uit. een startpakket zijn de bas en de versterker op elkaar afgestemt, dus opzich wel redelijk geluid. tuurlijk moet je het niet vergelijken met een warwick, of een bc... het gaat erom dat hij wilt beginnen met spelen. als hij het echt leuk vind kan hij altijd nog een betere aanschaffen
In je eerste post bedoelde je naar mijn weten iets anders. Ikzelf wist eerlijk gezegd niet dat er ook Yamaha starters-pakketten waren.quote:Op donderdag 14 april 2005 12:44 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Yamaha-starterspakketten bestaan ook hoor. En daar kom je een stuk verder mee dan met die andere denk ik omdat de hardware en electronica een stuk beter in elkaar zit.
Natuurlijkquote:Op zaterdag 16 april 2005 19:47 schreef BeRightBack het volgende:
John Entwistle bekend hier?
quote:
Ik heb laatst de Dvd : The Kids Are Alright gekocht van The Who.quote:Op zaterdag 16 april 2005 19:49 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
NatuurlijkWaanzinnig goede techniek van de rechterhand en speelde, net als ik, een groot gedeelte van z'n carière op Alembic.
Dan zul je Jack Bruce van o.a. Cream ook wel kunnen waarderen.quote:Op zaterdag 16 april 2005 20:06 schreef BeRightBack het volgende:
die vingers van hem zitten echt bijna niet vast aan zijn hand man, echt supervet!
Alembic Explorerquote:
kwam dit tegen dus blijkbaar leeft het weer? http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=2283&highlight=trace+elliot+importeurquote:Op zaterdag 23 april 2005 00:02 schreef the_opposite het volgende:
Trace Elliot wordt niet meer geproduceerd toch, ivm overgenomen door Gibson en zodoende merk geschrapt (alleen nog acoustische gitaar versterkers)? zonde, want het zijn best goede versterkers.
Wat maakt dat nou toch uit... je hebt nu Schroeder!quote:Op zaterdag 23 april 2005 00:04 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
kwam dit tegen dus blijkbaar leeft het weer? http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=2283&highlight=trace+elliot+importeur
iemand misschien ervaring met ashdown? daar zitten volgens mij de meeste mensen van trace nu?
maar dat zijn alleen cabenets... heb ik ook nog een versterker bij nodig...quote:Op zaterdag 23 april 2005 23:02 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Wat maakt dat nou toch uit... je hebt nu Schroeder!
http://www.schroedercabinets.com/
Een zeer lichtgewicht kabinetje met een stoot van volume... Ik heb hem zelf niet, maar de meste fora's zijn er echt laaiend over! Ben echt benieuwd!
http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=133045&page=1&pp=20
Doe dan een Carvin B1500 als je toch geld zat hebtquote:Op zondag 24 april 2005 12:30 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
maar dat zijn alleen cabenets... heb ik ook nog een versterker bij nodig...
hehe dat is nou juist het probleem, genoeg mooi spul maar dat is allemaal flink duur. Ik zoek iets waarmee ik ook kan optreden en ergens rond de 600-800 euro.quote:Op zondag 24 april 2005 13:03 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Doe dan een Carvin B1500 als je toch geld zat hebt
ik heb ibanez btb bas en daar wil ik dus een goeie versterker bij, ik wil een warm en rond geluid (dus niet bloinkbloink geluid). Die Hughes & Kettner - Quantum serie vond ik wel mooi klinken maar die is best prijzig. Qua volume, kan een 250 watt een beetje zaal aan?quote:Op zondag 24 april 2005 15:14 schreef blessed19 het volgende:
Vertel me dan wat voor een apparatuur je nog meer hebt en wat je nou precies zoekt.. misschien kan ik nog wel wat voor je vinden
250 wat... Tsja, licht natuurlijk aan wat voor een zaal. Aan een cafe oid is het voldoende, maar om een zaal te vullen met 1 lullig 10'' speakertje... Ik zou het persoonlijk nooit gedaan hebben. Een 10" is naar mijn smaak veels te slap voor een optreden en kan hij zijn bass niet goed kwijt. De 12" daarintegen is wel weer een mooie middenweg (geen gezwammel maar ook niet een lage donder).quote:Op zondag 24 april 2005 16:46 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
ik heb ibanez btb bas en daar wil ik dus een goeie versterker bij, ik wil een warm en rond geluid (dus niet bloinkbloink geluid). Die Hughes & Kettner - Quantum serie vond ik wel mooi klinken maar die is best prijzig. Qua volume, kan een 250 watt een beetje zaal aan?
http://www.quantum-amps.com/cms.php?scr=products&mode=1&pr_kat=1&pr_id=10
Een Yamaha is inderdaad bijna niet kapot te krijgen. De sound is echter niet uniek, maar dat heb je toch niet echt zozeer in die prijsklasse... Ik bven tevens ook aan het rondneuzen voor een Yamaha. Maar alleen omdat het een Japans merk isquote:Op zondag 24 april 2005 16:55 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik heb een ouwe Yamaha 100 115B. Is nu iets van 100 euro waard (9 jaar geleden voor 400 gulden gekocht geloof ik). Tot ik me een echte Ampeg kan veroorloven, doet dit beestje uit 1975 het nog prima overal.
ik koop hem ook nog niet, ben alleen aan het kijken wat ik een mooie vind en ik heb ook nog nooit opgetreden met een bas dus heb niet echt een idee wat je nodig hebt. Daarom vraag ik ook om adviesquote:Op zondag 24 april 2005 18:48 schreef blessed19 het volgende:
[..]
250 wat... Tsja, licht natuurlijk aan wat voor een zaal. Aan een cafe oid is het voldoende, maar om een zaal te vullen met 1 lullig 10'' speakertje... Ik zou het persoonlijk nooit gedaan hebben. Een 10" is naar mijn smaak veels te slap voor een optreden en kan hij zijn bass niet goed kwijt. De 12" daarintegen is wel weer een mooie middenweg (geen gezwammel maar ook niet een lage donder).
Ik merk ook dat je geen cabinet hebt, anders zou je ook niet zoeken naar een redelijke combo. Ik zal ff rondkijken voor je. Ik neem aan dat een eventuele aankoop in Duitsland geen probleem is?
had zonet nog een mooie warwick top gezien... Ik wil geld!
Puur om de belastingen... een gemiddeld product in Belgie is weer duurder dan in Nederland... Het is inderdaad best goed om je kop ervoor uit te stekenquote:Op zondag 24 april 2005 19:48 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
ik koop hem ook nog niet, ben alleen aan het kijken wat ik een mooie vind en ik heb ook nog nooit opgetreden met een bas dus heb niet echt een idee wat je nodig hebt. Daarom vraag ik ook om advies
duitseland is best een eindje weg vanuit rotterdam maar het is me al wel opgevallen dat het daar een stuk goedkoper is! hoe komt dat eigenlijk? waar is het een europa wanneer je het nodig hebt!
En dan heeft-ie nog precies één euro om een versterker te kopenquote:Op zondag 24 april 2005 19:57 schreef blessed19 het volgende:
http://www.eden-electronics.com/nemesis/indiv/nc410.asp
hierow! een nemesis... kan je geen buil om vallen. Het mooie is dat het een 410 is. Toch wel een wat meer voller geluid dan een mieterig klein 10" speakertje...
bij http://www.musicstorekoeln.de/englisch/ kost hij 799,-..
1 euro voor een Jamin lolly bedoel je zeker...quote:Op zondag 24 april 2005 20:08 schreef Scrutinizer het volgende:
[..]
En dan heeft-ie nog precies één euro om een versterker te kopen
Sowwy.quote:Op zondag 24 april 2005 20:16 schreef blessed19 het volgende:
[..]
1 euro voor een Jamin lolly bedoel je zeker...
Als je goed leest zie je dat het een combo is![]()
bedankt! ik had al naar nemisis gekeken maar die leken me te groot voor goedkoop maar blijkbaar valt het toch mee! reviews zijn ook best goed dus ik denk dat die maar op me lijstje van de te beluisterende combo komtquote:Op zondag 24 april 2005 19:57 schreef blessed19 het volgende:
hierow! een nemesis... kan je geen buil om vallen. Het mooie is dat het een 410 is. Toch wel een wat meer voller geluid dan een mieterig klein 10" speakertje...
Feedback: Deze is te bestellen voor 889 euro. Wel op voorraad in Apeldoorn.quote:Op zondag 24 april 2005 19:57 schreef blessed19 het volgende:
Voor weinig geld zou ik gaan voor een Ibanez of een Yamaha basgitaar.quote:Op donderdag 31 maart 2005 15:05 schreef Fentoozler het volgende:
En het budget is rond de 1000 euro, iemand tips welke gitaar hij moet kopen, of is het best om gewoon naar de winkel te gaan en te voelen welke het beste speelt *wat ik gedaan heb btw* ??
Eén keer 10" is gewoon ruk. Dan heb je 250Watt, maar heb je niet de speakers om de lucht te verplaatsen. Daar komt dus evenveel geluid uit als een 100Watt versterker met een 4x10" cabinet. Ga dan voor de 2x10".quote:Op zondag 24 april 2005 18:48 schreef blessed19 het volgende:
250 wat... Tsja, licht natuurlijk aan wat voor een zaal. Aan een cafe oid is het voldoende, maar om een zaal te vullen met 1 lullig 10'' speakertje... Ik zou het persoonlijk nooit gedaan hebben.
klopt wel goedkoper maarja als er dan iets fout is is het gelijk zo'n gedoe om alles weer terug te sturen en je weet niet wat voor een bedrijf het is... bij feedback kunnen ze je ook wel naaien maarja dat kost ze ook klanten (heb toch al wat dingen bij ze gekocht) dus dat zullen ze niet zo snel doen. Ga zodra de belastingdienst door komt is ff vragen of ze hier in rotterdam soms die uit apeldoorn willen halen voor me..quote:Op woensdag 27 april 2005 14:08 schreef blessed19 het volgende:
In Apeldoorn staat hij ja. Ik heb er gister nog ff op mogen spelen.
Die musicstore in duitsland is een mega grote feedback, maar ze doen ook aan verzenden. Het minpunt is wel dat je uit rotterdam komt, maar ik denk dat met verzenden je eventueel toch goedkoper bent?
Maar inderdaad, goede reviews. Ik kan hem ook zeer aanbevelen!
bedankt voor je verhaal, blijft toch altijd vaag dat watt verhaal..quote:Op woensdag 27 april 2005 17:58 schreef RetepV het volgende:
[..]
Eén keer 10" is gewoon ruk. Dan heb je 250Watt, maar heb je niet de speakers om de lucht te verplaatsen. Daar komt dus evenveel geluid uit als een 100Watt versterker met een 4x10" cabinet. Ga dan voor de 2x10".
Persoonlijk heb ik een 150W versterker op een 4x10" cabinet. Voor oefenruimte werk prima, en als backline lukt het ook wel als je hem goed opstelt. Enige nadeel is dat een 4x10" cabinet nogal groot is en hij *net* niet in mijn auto past. Ik ben dus nu op zoek naar een betaalbare 2x12" die minimaal 5cm minder breed of hoog is dan mijn 4x10". Moeilijk te vinden, 2x12" cabinets zijn over het algemeen nogal duur.
Edit:
De Watts van een versterker bepalen overigens niet alleen maar het volume hoor. De cabinet heeft een bepaalde luchtverplaatsing die in dB (decibel) berekend wordt bij 1 Watt op 1 meter (dus dB @ 1W/1m), volgens mij in goed Nederlands de 'geluidsdruk' genoemd. Hoe groter dat getal, des te meer lucht de cabinet verplaats bij een bepaalde hoeveelheid Watt van de versterker. En de schaal is logarithmisch, elke 3dB meer is een verdubbeling van het volume.
Zo heb ik een Hartke 410TP kast, een 4x10". Die heeft een geluidsdruk van 96dB. Maar Hartke heeft ook een 410XL. Ziet er bijna hetzelfde uit als de 410TP (maar weegt een paar kilo meer). Maar die heeft een geluidsdruk van 98dB. De 410XL levert op mijn 150W versterker dus zo'n 1.5 keer meer volume op dan de 410TP. Dat is dus ook iets om over na te denken.
Ik geloof dat de 410XL iets van 12kg meer weegt dan de 410TP. Ik wist dat hij minder geluidsdruk zou hebben, maar ik heb er bewust voor gekozen om een lichte kast te kopen.
Mag ik ff inspringen?quote:Op woensdag 27 april 2005 17:58 schreef RetepV het volgende:
Zo heb ik een Hartke 410TP kast, een 4x10". Die heeft een geluidsdruk van 96dB. Maar Hartke heeft ook een 410XL. Ziet er bijna hetzelfde uit als de 410TP (maar weegt een paar kilo meer). Maar die heeft een geluidsdruk van 98dB. De 410XL levert op mijn 150W versterker dus zo'n 1.5 keer meer volume op dan de 410TP. Dat is dus ook iets om over na te denken.
Ik geloof dat de 410XL iets van 12kg meer weegt dan de 410TP. Ik wist dat hij minder geluidsdruk zou hebben, maar ik heb er bewust voor gekozen om een lichte kast te kopen.
hoeveel ervaring heb jij op basgebied? je hebt wel op veel gespeeld zeg!quote:Op woensdag 27 april 2005 20:17 schreef blessed19 het volgende:
[..]
Mag ik ff inspringen?
De transporter series van hartke kan je maar beter zo snel mogelijk weg doen... Ik heb er ook een tijdje op gespeeld, maar na een paar maanden ging dat ding al vervormende XL is inderdaad wel een betere keus, maar dan zit je met die aluminium conussen... Bij mij lag dat gehoor niet echt prettig... Maarja, je moet ervan houden, he?
Hmm, ik heb nog een oude, ik heb hem al meer dan 10 jaar. De huidige zijn 300W. De mijne is 250Watt, dus toch ietsje anders dan de huidige. Geen enkel probleem met vervorming. Wel problemen met genoeg volume er uit krijgenquote:Op woensdag 27 april 2005 20:17 schreef blessed19 het volgende:
De transporter series van hartke kan je maar beter zo snel mogelijk weg doen... Ik heb er ook een tijdje op gespeeld, maar na een paar maanden ging dat ding al vervormende XL is inderdaad wel een betere keus, maar dan zit je met die aluminium conussen... Bij mij lag dat gehoor niet echt prettig... Maarja, je moet ervan houden, he?
Hmm, cruciaal is het niet, tenzij je in een band speelt waar alles voorgekauwd wordt en jij moet spelen wat een ander je vertelt. Ook als je studiomuzikant wil zijn is het echt cruciaal.quote:Op woensdag 27 april 2005 20:18 schreef Djaser het volgende:
Notenschrift lezen, is dat nu echt cruciaal voor een bassist?
Hmm.. Ik ben bang dat ik het door de war gehaald heb met de vx serie, my badquote:Op vrijdag 29 april 2005 13:29 schreef RetepV het volgende:
[..]
De transporter heeft trouwens ook aluminium conussen hoor, de oude en de nieuwe.
dat zeker, maar je cabinet wil ook wel wat aan het geluid doen. je kan wel een amerikaanse fender met een engl top hebben, maar als je cabinet dan zo beroerd is, dan komt er ook weinig moois uit...quote:Je zegt trouwens dat je van het geluid moet houden, maar ik denk dat veel ook aan je basgitaar en je versterker ligt.
[..]
Hé, dit topic leeft!quote:Op woensdag 8 juni 2005 18:23 schreef Rocho het volgende:
Ik heb een Yamaha BB350, waar ik Hartke HSB-450 snaren op heb gezet. Ze passen prima in m'n kam, maar de E en A "vliegen" uit m'n kam als ik ze los aan sla. Ik heb 't probleem op 't moment verholpen met een *kuch* tie-wrap die de snaren op z'n plaats houdt.
Heeft iemand een idee hoe ik dit probleem op een nette manier kan verhelpen?
ben ik het helemaal mee eens, ik heb dezelfdequote:Op vrijdag 29 april 2005 15:23 schreef Dezz het volgende:
Onze bassist heeft ook een nieuwe bas gekocht.
Ibanez BTB 405
[afbeelding]
Dat ding klinkt echt super
haha, de eerste keer had ik dat ook niet door! maar je moet ze wel op tijd verwisselen, ik heb ze past verwisseld en je bas klinkt ineens 10x keer beter weer!quote:Op woensdag 8 juni 2005 21:29 schreef Djaser het volgende:
Totdat de batterijen op zijn natuurlijk
Ik had als absolute beginner geen flauw idee dat die in een bas konden zitten
Ik wel, maar bij mij waren ze binnen een maand al leeg.. maar dat kan best komen doordat ik het snoer in me bas liet zitten wanneer ik niet speeldequote:Op woensdag 8 juni 2005 21:37 schreef Djaser het volgende:
Ben je er ook mee terug naar de winkel gegaan?
Die van mij moeten trouwens nog wel even kunnen ze zitten er nog geen half jaar in en het klinkt nog goed.
Ik kan geen noten of tabs lezen en red me ook prima hoorquote:Op donderdag 9 juni 2005 23:45 schreef Agiath het volgende:
Je hebt ook gewoon tabs...dat is veel simpeler
Ik kan ook noten lezen..maar alleen op de piano, op de bas hou ik het gewoon liever bij tabs![]()
1 2 3 4 5 | 1 x 2 x 3 x 4 x |1 x 2 x 3 x 4 x | G|----------------|----------------| D|----------5-7-5-|------7-------7-| A|5-6-7~--7-------|7-6-5---5-5~----| E|----------------|----------------| |
Wat niet kan is nog nooit gebeurd. Als het makkelijker is om twee keer achter elkaar dezelfde vinger te gebruiken moet je dat zeker doen.quote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:11 schreef Ghosty het volgende:
Ik speel dus met de vingers.. maar ik heb een vraag; het schijnt dat je mot afwisselen tussen wijs en middelvinger... dat doe ik, maar als ik van een hogere snaar afkom is het soms makkelijker om direct die onderste snaar met dezelfde vinger aan te slaan.. kan dat of moet ik echt oefenen op ECHT afwisselend spelen zeg maar?
Come as you are, Nirvana?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:11 schreef Ghosty het volgende:
[ code verwijderd ]
(hopen dat t werkt.. zelf verzonnen maar kan zijn dat ik dit heel erg door een ander deuntje is beinvloed dus als t bekend klinkt zal ik t wel van iets anders hebben
Lol die kende je nog niet?quote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:49 schreef Ghosty het volgende:
lijkt er inderdaad wel heel erg op :/ helaas denk ik eens origneel te zijn
(wel een leuk nummer om met me bandje te spelen)
Ik speel met mijn vingers. En ik smokkel als de ziekte als ik van snaren wisselquote:Op vrijdag 10 juni 2005 23:11 schreef Ghosty het volgende:
overigens... spelen jullie met de vingers of met een plectrum?
Ik speel dus met de vingers.. maar ik heb een vraag; het schijnt dat je mot afwisselen tussen wijs en middelvinger... dat doe ik, maar als ik van een hogere snaar afkom is het soms makkelijker om direct die onderste snaar met dezelfde vinger aan te slaan.. kan dat of moet ik echt oefenen op ECHT afwisselend spelen zeg maar?
same herequote:Op zaterdag 11 juni 2005 14:52 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik speel met mijn vingers. En ik smokkel als de ziekte als ik van snaren wissel![]()
ik hou me zo weinig bezig met hoe ik wissel van snaren dat ik het noggeen eens weet!quote:Op zaterdag 11 juni 2005 14:52 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Ik speel met mijn vingers. En ik smokkel als de ziekte als ik van snaren wissel![]()
bron:quote:CANNIBAL CORPSE bassist Alex Webster, WATCHTOWER/SPASTIC INK guitarist Ron Jarzombek and LAMB OF GOD drummer Chris Adler have joined forces in a brand-new project tentatively called MACHINATIONS OF DEMENTIA.
1 2 3 4 | G------------------------------------------------------------------| D-------10-----------------2--------------5--------------5---------| A-12-12----12--12-12-0-3-3---3--3-3\7-7-7---7--7-7-0-7-7---7--7-7\-| E------------------------------------------------------------------| |
1 2 3 4 | G----------------------------------------------------------------| D-7-7-10-7---7-7-------------------------------------------------| A----------------0-----7--------7-7-7-10-7--7-7-0-7-7-10-7--7-7\-| E------------------8-8---8--8-8\---------------------------------| |
met me vingersquote:Op donderdag 14 juli 2005 23:00 schreef BlackDragon het volgende:
Ik probeer het tablijntje van New Year's Day van U2 te spelen (ja, ik ben gisteren geweest)
maar er circuleren een aantal verschillende versies. De meest voorkomende is deze:
[ code verwijderd ]
Om het geschuif wat te beperken (ben echte beginner) heb ik er dit van gemaakt:
[ code verwijderd ]
Hoe zouden jullie deze lijn spelen?
dit klinkt wel heel erg bekend. Toen ik voor het eerst ging bassen, een jaartje of 8 geleden, heb ik zelf ook eerst een half jaar zonder les aan zitten klooien. Als het dan steeds maar niet beter wordt is de motivatie snel kwijt. 1 jaartje les genomen en hoppa!quote:Op zaterdag 16 juli 2005 16:49 schreef Djaser het volgende:
Ik heb me maar voorgenomen om na de zomer vakantie lessen te gaan volgen, zodat ik het bassen ook echt een beetje goed ga leren.
Motivatie ontbreekt me niet, maar discipline om echt iets te leren wel.
mooie bak zeg! wat was je kwijt voor zo'n versterkerbak? (speel namelijk ook al een btbquote:Op maandag 12 september 2005 09:20 schreef humidity het volgende:
[..]
dit klinkt wel heel erg bekend. Toen ik voor het eerst ging bassen, een jaartje of 8 geleden, heb ik zelf ook eerst een half jaar zonder les aan zitten klooien. Als het dan steeds maar niet beter wordt is de motivatie snel kwijt. 1 jaartje les genomen en hoppa!
Eigenlijk zou ik weer een keer les moeten nemen om de ruwe kanten er weer af te schaven, maar ja.... voorlopig gaat het wel aardig
op een heel andere noot... zelf speel ik zoals een aantal anderen in dit topic op een ibanez btb 405. in mijn geval een groene.
en ik plug het in op mijn grote trots: Ampeg 810E met Ampeg svt2 pro, line6 basspodxt pro, en nog wat losse rotzooi...leuk joh, niet met geld om kunnen gaan
en om ff te pimpen:
[afbeelding]
uh....quote:Op maandag 12 september 2005 09:59 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
mooie bak zeg! wat was je kwijt voor zo'n versterkerbak? (speel namelijk ook al een btb)
het ging mij vooral om die ampeg... maargoed ik speel toch niet in een band en dan heb je zo'n toren niet nodig...quote:Op maandag 12 september 2005 13:01 schreef humidity het volgende:
[..]
uh....
bij elkaar zo'n 3500![]()
Enige rede waarom het nog zo beperkt is gebleven is omdat ik een mooie deal had bij die ampeg componenten. (bij elkaar voor "maar" 1500) ik heb wel 3 jaar lang dingetjes verzameld.
voordat ik die ampeg stack had had ik een hartke stack, maar dat was het gewoon nèt niet...
da's toch die ene met dat basloopje in het intro?quote:Op dinsdag 13 september 2005 00:14 schreef humidity het volgende:
ik heb eigenlijk nooit covers leren spelen omdat ik te druk bezig was met mijn eigen bands, maar ik krijg er steeds meer drang naar om maar wat tabs te gaan proberen te spelen....
ik heb jaren geleden geprobeerd phobophile van cryptopsy te proberen, maar nooit door gezet... toch maar weer eens opnieuw proberen denk ik.
Mooi dingquote:Op woensdag 30 maart 2005 20:47 schreef Ulx het volgende:
[afbeelding]
[afbeelding]
en de versterker, die ik te weinig gebruik.
alles van sean malone (cynic, gordian knot)... the 3rd and the mortal heeft ook onwijs gave bassist (en daarbij zijn er nog 3 gitaristen!). Beetje jammer dat het beide fretloze bassisten zijn en ik zoiets nog lang niet kan spelen!quote:Op dinsdag 13 september 2005 18:55 schreef super-muffin het volgende:
Trouwens, Dirty van Korn heeft wel een lekker basloopje aan het begin
Wat zijn nummers waar de bas echt vet is? Lekkere loopjes ofzo?
is moeilijk om de perfecte toon te vinden natuurlijk omdat je geen frets heb. Je moet dus je vinger zetten exact op de plaats waar normaal je frets zitten en geloof lager op je hals ietsje ervoor (heb dat gelezen op gary willis z'n site geloof)quote:Op dinsdag 13 september 2005 23:00 schreef super-muffin het volgende:
is dat zo erg veel moeilijker, fretloos?
misschien omdat bassisten niet van die patsers zijn als gitaristen of dat we niet zoveel over hardware kunnen ouwehoeren als drummers?quote:Op donderdag 1 december 2005 21:46 schreef Agiath het volgende:
Waarom wil dit topic niet lopen? Terwijl een drum-topic wel loopt? Kom bassent Fok! verenigt U!
Victor Wooten is een goeie bassist, maar hij moet echt z'n kop eens leren houden.quote:Op donderdag 1 december 2005 21:46 schreef Agiath het volgende:
Grrrrrr.. *schop*
Waarom wil dit topic niet lopen? Terwijl een drum-topic wel loopt? Kom bassent Fok! verenigt U!
Hier wat leuke bas-solo's
http://video.google.com/videoplay?docid=5313639281780987096&q=victor+wooten
http://www.filecabi.net/video/bassbattle.htmlVictor Wooten
Welk nummer van Victor Wooten is dat? b.v.d.quote:Op vrijdag 2 december 2005 10:36 schreef webfreak het volgende:
[..]
Victor Wooten is een goeie bassist, maar hij moet echt z'n kop eens leren houden.Inplaats van zich op bassen te focussen, probeert 'ie de entertainer uit te hangen door acrobatische kunstjes of foute raps er tussendoor te gooien..
Rijmpjes als "I am Vic and I know a little trick.. Gonna play my bass without a pick"...Dat kan écht niet
Nee, zelfs niet met sinterklaas..
"Me and my bass guitar"... Pas op, het is een draak van een nummerquote:Op dinsdag 6 december 2005 20:00 schreef mandark2000 het volgende:
[..]
Welk nummer van Victor Wooten is dat? b.v.d.
heb alleen Steve diorgio een keer mee horen spelen maar dat geluid beviel me niet echt maar weet niet of het door de versterking kwam of iets anders, iets te hard geluid voor mij of kan die ook mooie rond geluid geven?quote:Op dinsdag 6 december 2005 21:26 schreef Nesto het volgende:
Op het moment ben ik aan het sparen voor een mooie zwarte Rickenbacker 4003(vijfde van rechts in het plaatje in de OP). Ben verslaafd geraakt aan het geluid wat er uit zo'n ding komt. Iemand hier nog ervaring met Rickenbacker basgitaren?
Een oefening die ik ooit ergens gelezen heb en wel wat aan gehad heb, om kracht in de linkerhand te ontwikkelen: hammer-ons met één vinger op de 1e t/m 4e fret van de G-snaar. In het begin niet werken aan snelheid maar klank, in één keer een heldere noot vormen. Rijtje afwerken met de wijsvinger, vervolgens middelvinger, ringvinger en pink. Met vingers die het op de G doen, door naar D, A en E. ( en B voor de vijfsnarigen onder onsquote:Op dinsdag 6 december 2005 19:44 schreef sound-storm het volgende:
Hee, een bassisten toppic! gaaf !
...
Nog tips voor beginners hier ?![]()
Ja, maar ik zou het dan op hoge noten pakken (dus boven of rond de 12e fret).quote:Op zaterdag 14 januari 2006 13:28 schreef sound-storm het volgende:
Hehehe, lekkere oude foto.
ik bedacht me nog iets anders, met een gitaar kun je naast akkoorden ook noten spelen. (gewone noten zoals de C, D,E,F,G,A,B)
Kan dit ook op een basgitaar ?
in de death metal hoor je wel eens basgitaristen die dat doen en dan vaak nog met lager gestemde snaren. Luister maar is naar Gorguts die doen het zo, je krijgt een onwijs vol vet en pulserend geluid daardoor. Hier kan je 2 lessen en een nummer downloaden waar ze uitleggen hoe ze dat doen: http://www.guitar.com/VideosMain.aspx?ParID=G (3 grote files)quote:Op zaterdag 14 januari 2006 13:28 schreef sound-storm het volgende:
Hehehe, lekkere oude foto.
ik bedacht me nog iets anders, met een gitaar kun je naast akkoorden ook noten spelen. (gewone noten zoals de C, D,E,F,G,A,B)
Kan dit ook op een basgitaar ?
Kickquote:Op woensdag 8 februari 2006 13:20 schreef sound-storm het volgende:
hehe, metal en alle vormen daarvan zijn niet besteed aan mij.
Ik heb eindelijk maar toch een eigen bas gekocht!
een heerlijke Ibanez
zal binnenkort even een foto posten!
goh snelheid zit zeker in de lucht dan, heb gister met een metronoom een uur met 3 vingers gespeeld om dat te leren (kan ik tenminste ook death metal meespelen!). Speelt die gast van Rancid speelt met vingers of met plectrum?quote:Op woensdag 8 februari 2006 13:38 schreef Agiath het volgende:
[..]
Kick
Ik ga nu proberen de bas-solo te spelen uit Rancid - Maxwell Murder
Te snel gewoon
Ik las ergens met plectrum, ook wel logisch voor punk bandjes....quote:Op woensdag 8 februari 2006 17:02 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
goh snelheid zit zeker in de lucht dan, heb gister met een metronoom een uur met 3 vingers gespeeld om dat te leren (kan ik tenminste ook death metal meespelen!). Speelt die gast van Rancid speelt met vingers of met plectrum?
Ja dan is het meestal moeilijk bijhouden, tenminste het is wel te doen maar niet makkelijk.quote:Op woensdag 8 februari 2006 18:15 schreef Agiath het volgende:
Zelf speel ik trouwens altijd met vingers
Klinkt ook mooier vindt ikquote:Op woensdag 8 februari 2006 20:49 schreef sound-storm het volgende:
Ik speel ook met m'n vingers, dat speelt toch wel het fijnst
Hé het bassistentopic is alivequote:Op zondag 19 februari 2006 14:55 schreef Jasperr het volgende:
Een bassisten topicIk heb een Ibanez rickenbacker kopie met originele elementen, peavey tko 115s en een boss bass overdrive:
[[url=http://xs68.xs.to/pics/06070/Dsc00550.jpg.xs.jpg]afbeelding][/url]
Speel sinds kort ook in een bandje, echt gaaf! (Muse, Guns 'n Roses, Anouk etc)
Deze bas stond op www.gitaarmarkt.nl te koop. Echt mazzel, ik heb er 250 euro voor betaald dacht ikquote:Op zondag 19 februari 2006 16:34 schreef Laxe het volgende:
[..]
Hé het bassistentopic is alive![]()
Leuk, ik heb jaren op mijn (ook originele) Ibanez Ric gespeeld over een Peavy 15" combo (effecten doe ik niet aan....). Hoe ben jij aan die bas gekomen??
Sinds kort toch maar eens overgestapt op meer echte bluesspullen:
Fender Precision en een Fender BXR 300 15" combo.
oud vs nieuw:
[afbeelding][afbeelding]
Ik speel niet veel op die fretloze, het is een andere techniek, maar zeker niet heel moeilijk. Gewoon een andere aanzet.quote:Op maandag 20 februari 2006 13:18 schreef _Etter_ het volgende:
Gaaf een fretloze, dat wil ik ook! is dat nou erg moeilijk spelen?
en die steinberger is zeker al een oudje, dat waas begin jaren 90 onwijs in om zo'n ding te hebben
maar dan moet je toch wel goed de tonen kunnen horen?quote:Op maandag 20 februari 2006 13:24 schreef ChOas het volgende:
[..]
Ik speel niet veel op die fretloze, het is een andere techniek, maar zeker niet heel moeilijk. Gewoon een andere aanzet.
Ja, maar de hals is bovenop 'gedot'quote:Op maandag 20 februari 2006 15:29 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
maar dan moet je toch wel goed de tonen kunnen horen?
oh ok, zag niet van die fretstreepjes erop staan dus dacht dan moet het toch wel moeilijk zijn! toch ook maar is kijken naar een fretloze dan..quote:Op maandag 20 februari 2006 15:35 schreef ChOas het volgende:
[..]
Ja, maar de hals is bovenop 'gedot', erg ver zit je er dus nooit naast, en de rest is gewenning...
Vette Bassen hoorquote:
maar het belangrijkste vergeet je! je hoort ze niet!quote:Op dinsdag 28 februari 2006 22:59 schreef Even het volgende:
Speelde laatst ook op een fretloze maar die had de fretjes erop laten verfen zeg maar dus je zag ze wel maar voelde ze niet![]()
quote:Op dinsdag 28 februari 2006 23:08 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
maar het belangrijkste vergeet je! je hoort ze niet!
quote:
Lolquote:
Ah vet, filmpje ziet er veelbelovend uit!quote:Op zondag 26 maart 2006 15:45 schreef _Etter_ het volgende:
misschien ook wat voor het bassistentopic, tony levin komt naar nederland!
http://www.boerderij.org/index.cfm/4,507,eve10000914,html
zit te twijfelen maar het klinkt zeker wel intresant!
promo filmpje: http://www.wiventertainme(...)s/TLB_promo_video.rm
die ibanez sg zijn megalichte bassen. Wat voor fretloze ibanez heb je?quote:Op maandag 27 maart 2006 10:26 schreef Ciscus het volgende:
Zijn er hier ook bassisten die, net als ik, zingen en spelen tegelijk? Althans, ik zing 50% van de nummers lead, bij de andere is de baspartij vaak te moeilijk om te zingen (en we hebben niet voor niets een mooi gitaarspelend zangeresje aan de band toegevoegd). Aangezien ik al 10 jaar op dezelfde basgitaren (2x Ibanzez waarvan 1 fretless, en 1 Epiphone fretless) speel (ben meer gitarist geworden), zoek ik nu een bas die vooral erg licht in gewicht is. Iemand sugesties?
Ik heb 'm ooit eens laten ontfretten, waarom 's hemelsnaam!!quote:Op maandag 27 maart 2006 12:44 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
die ibanez sg zijn megalichte bassen. Wat voor fretloze ibanez heb je?
apart....euhh....speel je in een metalband?quote:Op maandag 27 maart 2006 16:48 schreef Andyy het volgende:
zijn er hier medebasgitaarforummers ?![]()
iniedergeval mijn gear:(heb nog geen foto's)
Samick Valley artscustom shop bas
Boss Me-50B
Behringer bx1200
ESP LTD F-254![]()
[afbeelding]
mmmmmmmh
quote:Op maandag 27 maart 2006 17:34 schreef Hammet het volgende:
Kunnen jullie dit topic niet even volspammen ofzo? Hij staat al zo'n jaar in myAT, en komt elke keer weer terug. Dit topic is als onkruid.
wij bassisten zijn meer van de kwaliteit ipv de kwantiteit van de gitaristen... eigenlijk net als het instrument zelfquote:Op maandag 27 maart 2006 17:34 schreef Hammet het volgende:
Kunnen jullie dit topic niet even volspammen ofzo? Hij staat al zo'n jaar in myAT, en komt elke keer weer terug. Dit topic is als onkruid.
E E E Q E E E E E E E E Q E E E E Equote:Op maandag 27 maart 2006 20:55 schreef sound-storm het volgende:
Nog mensen hier met leuke basrifjes?
zet ze hier maar neer
da's alleen de intro en ik ben ook niet zo'n barre bassist.. rest van die Cynic tabs zijn behoorlijk onspeelbaar snel en fusionachtigquote:Op dinsdag 28 maart 2006 15:48 schreef Ciscus het volgende:
Wat vind je er precies moeilijk aan? Alleen de telling? Ik vind 'm redelijk te doen, ben vandaag ook niet heel kritisch hehe
probeer maar die Cynic nummers maar na de spelen, flinke moeilijke fusion stukken vermengt met death metal stukken.. die vent kan best snel spelen (en dan is die nog geen eens zo snel voor metal begrippen maar ik hou erg van z'n style van spelen)quote:Op dinsdag 28 maart 2006 18:48 schreef Ciscus het volgende:
Ik heb opeens zin om keiharde baspartijen uit mn versterker te blazen, zal ik me vanavond gewoon bij de oefenruimtes aanbieden om mee te spelen met de eerste de beste Metal-band? Maar goed, in zo'n band zit ik nu eenmaal niet...lekker subtiel pingelen is nog relaxter natuurlijk, maar af en toe...
plectrums? met je vingers! Sean Malone van Cynic speelt ook alles met 2 vingers (sommige metalbassisten doen het met 3 en ik heb er zelfs een keer iemand met 4 vingers zien spelenquote:Op woensdag 29 maart 2006 10:34 schreef Ciscus het volgende:
Ben blij dat ik nog wat plectrums had liggen..thanks!
Ja joh, ik speel ook nooit met een plectrum, en wilde het wel weer een beetje leren voor noodgevallen (ik kan geen betere smoes bedenken). Maar vingers gaat me stukken beter af, en het geluid is ook veel mooier. Soms is het wel makkelijker om te bassen met plectrum als je erbij gaat zingen. Maar ook dat weet ik dan alleen van vroeger, toen ik nog in een punkbandje speelde.quote:Op woensdag 29 maart 2006 13:35 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
plectrums? met je vingers! Sean Malone van Cynic speelt ook alles met 2 vingers (sommige metalbassisten doen het met 3 en ik heb er zelfs een keer iemand met 4 vingers zien spelen)
Double bass! cool! ik heb wel eens op zo'n ding gespeeld en dat is flink werken!quote:Op donderdag 6 april 2006 07:46 schreef Rooligan het volgende:
Naam: Roel
Band: Little Deuce Coupe
Stijl: Rockabilly, rock 'n roll, blues
Bass: Double Bass + een oude Hondo, verder een jaren 70 Yamaha basversterker
Bezetting: Gitaar, drums, bas
Favoriete bassist(en): Lee Rocker (Stray Cats), Stefan Lessard (Dave Matthews Band), Sting
Nee pik. Als het goed is moet je dat zelf kunnen uitvogelen.quote:Op donderdag 6 april 2006 11:29 schreef Harmen1984 het volgende:
Even een vraagje:
Ik heb nergens op internet zo'n notenoverzicht kunnen vinden, zoiets als
[afbeelding]
maar dan ook voor de rest van de hals. Heeft iemand misschien zoiets (bijv. in PDF-formaat of JPG-formaat)?
Alvast bedankt!![]()
Ik kan zelf wel wat fabriceren, maar dan weet ik nooit zeker of-ie helemaal goed is.quote:Op donderdag 6 april 2006 11:35 schreef klaarover het volgende:
[..]
Nee pik. Als het goed is moet je dat zelf kunnen uitvogelen.
Het is namelijk 100% systematisch.
Afhankelijk van de toonsoort zijn die er officiëel wel, maar qua klank komen ze uiteraard exact overeen met respectievelijk C en F.quote:Op donderdag 6 april 2006 11:44 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Ik kan zelf wel wat fabriceren, maar dan weet ik nooit zeker of-ie helemaal goed is.
Ik vraag me bijvoorbeeld of: zijn er geen B# en E# ?
quote:De chromatische tonen E#, B#, F♭ en C♭, zijn enharmonisch gelijk aan de respectievelijke stamtonen F, C, E en B, vanwege de diatonische halve toonsafstanden B-C en E-F.
Bron: Wikipedia
Thanks!quote:Op donderdag 6 april 2006 12:22 schreef Jasperr het volgende:
http://xs.to/xs.php?h=xs75&d=06144&f=bashals.jpg
alstu
Zo zou ik er eigelijk ook een moeten hebben voor de ("normale" of is dat gevaarlijke uitspraakquote:Op donderdag 6 april 2006 12:22 schreef Jasperr het volgende:
http://xs.to/xs.php?h=xs75&d=06144&f=bashals.jpg
alstu
Frickin' Awesomequote:Op donderdag 6 april 2006 14:47 schreef Jasperr het volgende:
http://users.aol.com/BuleriaChk/private/compas/guitar1/neck0.gif
zoeken met google afbeeldingen op guitar neck notes
Dat is toch gewoon Fender?quote:
Ik heb een Ibanez BTB400QM dat zou toch geen slechte bas moeten zijn. Bovendien heb ik daar heel voorlopig echt geen geld voor.quote:Op zondag 14 mei 2006 01:16 schreef sound-storm het volgende:
Tijd voor een (kwalitief) betere bass ?
ik heb de 5 snarige en daar heb k echt nooit problemen mee... (* klopt af)quote:Op zondag 14 mei 2006 09:54 schreef Djaser het volgende:
[..]
Ik heb een Ibanez BTB400QM dat zou toch geen slechte bas moeten zijn. Bovendien heb ik daar heel voorlopig echt geen geld voor.
130?quote:Op maandag 15 mei 2006 21:36 schreef ForlornSon het volgende:
HeheNou ik begon aan bas zonder ooit maar 1x een gitaar aan te raken
maakt niet uit hoor
Nja, ik kan nu bassen, maar nog geen meter gitaar spelen.. Maybe dat
Anyway.
Ik heb een Adonis starter pakket gekocht voor zo'n 13 euro. Aardige bas, 10watt versterker, kabels, standaard en boekje met wat begin dingetjes
130 >< Sorry, mijn fout.quote:
Gem toch?quote:Op maandag 15 mei 2006 22:05 schreef ForlornSon het volgende:
[..]
130 >< Sorry, mijn fout.
Nog een vraagje
Ik ben al een hele poos op zoek naar de tab van dat bassriffje van die Randstad reclames, rond de olympische winterspelen kwam die reclame heel vaak.. Ben even de naam van het nummer kwijt. Het was een nederlandse band.
Ohja!quote:
Godverdomme! Het is niet eerlijk!quote:Op zondag 19 februari 2006 16:34 schreef Laxe het volgende:
[..]
Hé het bassistentopic is alive![]()
Leuk, ik heb jaren op mijn (ook originele) Ibanez Ric gespeeld over een Peavy 15" combo (effecten doe ik niet aan....). Hoe ben jij aan die bas gekomen??
Sinds kort toch maar eens overgestapt op meer echte bluesspullen:
Fender Precision en een Fender BXR 300 15" combo.
oud vs nieuw:
[afbeelding][afbeelding]
vind de productie niet zo goed klinkenquote:Op woensdag 17 mei 2006 01:07 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Bassistenvrienden, ik als gitarist zonder bas probeer af en toe liedjes te schrijven. Omdat de bas over het algemeen zwaar ondergewardeerd is in metal probeer ik het instrument een wat belangrijkere rol te geven. Wat vinden jullie van de baspartij in deze tab?
http://rapidshare.de/files/20641984/tab.rar.html = Guitarpro + midi + txt tab.
Hij is nog niet helemaal af, en enkele schoonheidsfoutjes moeten er nog uitgehaald worden (dwz dat bijv. een 7 op E een 2 op A wordt. En dat soort dingen)
Het is wel eerlijkquote:Op dinsdag 16 mei 2006 14:52 schreef ForlornSon het volgende:
[..]
Godverdomme! Het is niet eerlijk!Ik wil een rickenbacker!
Hoe duur zijn die ibanez modellen?
Ja de bas is lekker, alleen de rest gaat er bij mij niet zo in nog...quote:Op woensdag 17 mei 2006 01:07 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Bassistenvrienden, ik als gitarist zonder bas probeer af en toe liedjes te schrijven. Omdat de bas over het algemeen zwaar ondergewardeerd is in metal probeer ik het instrument een wat belangrijkere rol te geven. Wat vinden jullie van de baspartij in deze tab?
Hij is nog niet helemaal af, en enkele schoonheidsfoutjes moeten er nog uitgehaald worden (dwz dat bijv. een 7 op E een 2 op A wordt. En dat soort dingen)
quote:Op woensdag 17 mei 2006 01:07 schreef NASDAQbastardo het volgende:
quote:Op woensdag 17 mei 2006 00:28 schreef _Etter_ het volgende:
ik vind jerzy drozd bassen erg mooi... beetje duur, dat wel!
[afbeelding]
http://www.jerzydrozdbasses.com
waarom zou je jezelf zo beperken? zoals zappa dat geloof verwoorden: geen progressie zonder afwijkingen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 10:02 schreef ForlornSon het volgende:
[..]
6 snarige bassen zijn geen bassen meer. Ik kan er niks aan doen, maar als ik een 6snarige zie heb ik zoiets van "...das nou jammer
"
Een bas hoort 4 snaren te hebben, 5 kan opzich nog wel, hoewel ik het zelf niet zou doen. Maar 6 >< ziet er ook niet uit...
Dat valt met zessnarige bassen over het algemeen nog wel mee omdat die meestal wel als een bas bespeeld worden. De hordes gitaristen die denken "een bas doe ik er wel even bij" zijn veel ergerquote:Op donderdag 18 mei 2006 13:30 schreef ForlornSon het volgende:
Het zal ook best aan mij liggen, maar ik vind het gewoon lelijk en do. Ik krijg dan meer het idee van "Ik ben een bassist die eigenlijk liever gitaar speelt" .. en daar heb ik een hekel aan.
Nee man gewoon erbij nemenquote:Op donderdag 18 mei 2006 13:51 schreef Litpho het volgende:
[..]
De hordes gitaristen die denken "een bas doe ik er wel even bij" zijn veel erger.
Duhquote:Op donderdag 18 mei 2006 15:26 schreef Even het volgende:
[..]
Nee man gewoon erbij nemenBassen is vet cool
![]()
je kan ook denken dat is een bassist die alle variaties al heeft gehad op een 4 snarigequote:Op donderdag 18 mei 2006 13:30 schreef ForlornSon het volgende:
Het zal ook best aan mij liggen, maar ik vind het gewoon lelijk en do. Ik krijg dan meer het idee van "Ik ben een bassist die eigenlijk liever gitaar speelt" .. en daar heb ik een hekel aan.
Oh ik zeg niet dat er geen geweldige geluiden uit komen, ik vind het aanzicht alleen zo "..quote:Op donderdag 18 mei 2006 15:55 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
je kan ook denken dat is een bassist die alle variaties al heeft gehad op een 4 snarige
of wil je zeggen dat Tony Levin geen bassist is met z'n stick
Nou valt toch ook wel meequote:
Je kan vaak wel horen aan een baslijn of het door een gitarist is geschreven of door een bassist. Net iets andere benadering (zelfs als de gitarist zijn natuurlijke neiging om alles tjokvol nootjes te gooien kan bedwingen).quote:
Das wel waar ja, maar ik hou echt van baslijnen in een liedje en kan me daarom wel aardig inhouden als ik zelf iets verzinquote:Op donderdag 18 mei 2006 16:52 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je kan vaak wel horen aan een baslijn of het door een gitarist is geschreven of door een bassist. Net iets andere benadering (zelfs als de gitarist zijn natuurlijke neiging om alles tjokvol nootjes te gooien kan bedwingen).
Dat filmpje is top!! Ik heb de dvd.. Ik kan die hele medley spelen, gitaar en bassquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:06 schreef ForlornSon het volgende:
Deze video wou ik toch ook even met jullie delen. Metallica is geen top band, maar die vent is echt ge-wel-dig!
Ook dat eerste deel op bas, nog voor My Friend Of Misery (vanaf daar kan ik m ook)?!quote:Op donderdag 18 mei 2006 17:23 schreef Even het volgende:
[..]
Dat filmpje is top!! Ik heb de dvd.. Ik kan die hele medley spelen, gitaar en bass![]()
Metallica is wel vet!!
Jep helemaalquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:26 schreef ForlornSon het volgende:
[..]
Ook dat eerste deel op bas, nog voor My Friend Of Misery (vanaf daar kan ik m ook)?!
Als je daar een tab van hebt.. Zou je die best met mij mogen delen![]()
quote:Op donderdag 18 mei 2006 17:28 schreef Even het volgende:
[..]
Jep helemaalZal de tabs eens voor je zoeken..
Ken ik al, echt super, ik kan die al spelenquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:06 schreef ForlornSon het volgende:
Deze video wou ik toch ook even met jullie delen. Metallica is geen top band, maar die vent is echt ge-wel-dig!
Sowieso: Jasonquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:57 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Moet je eens een video van Creeping Death met Jason zien. Naast goed spelen heeft ie ook nog een ongeëvenaarde stage presenceJammer dat ie weinig in beeld komt
quote:Op donderdag 18 mei 2006 17:48 schreef Even het volgende:
Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
Hierna gaat ie door met Nothing Else Matters
Als Word document
Inderdaad! Vooral bij dat stuk waar je de bas heel goed hoort ><quote:Op donderdag 18 mei 2006 17:57 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Moet je eens een video van Creeping Death met Jason zien. Naast goed spelen heeft ie ook nog een ongeëvenaarde stage presenceJammer dat ie weinig in beeld komt
Is al lang gedaan denk ik, zoek maar op U-Gquote:Op donderdag 18 mei 2006 20:31 schreef ForlornSon het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
-edit-
Ik zal m omtabben in GP5 voor de liefhebbers ^^ (en zowieso voor mezelf)
Niet dat hij het doodslaan uiteraard had verdiend, maar je kan het de portier dat inzicht niet helemaal kwalijk nemen. Rond die tijd wás Jaco ook gewoon een lastige junk.quote:Op donderdag 18 mei 2006 21:00 schreef Ciscus het volgende:
Good old Jaco werd overigens doodgeslagen door een portier die hem als lastige junk zag, terwijl Jaco daar moest optreden....mooi verhaal..
Sorry maar dat eerst vind ik gewoon gitaar spelen op een bas.quote:Op donderdag 18 mei 2006 21:00 schreef Ciscus het volgende:
Een echte aanrader voor wat betreft puurheid en techniek op de bass is Jaco Pastorius (hier samen te zien met Jeff Berlin.
En omdat Jaco ook nog samen met Toots heeft gespeeld, is deze ook aardig leuk.
Good old Jaco werd overigens doodgeslagen door een portier die hem als lastige junk zag, terwijl Jaco daar moest optreden....mooi verhaal..
[afbeelding]
Junk zeker, maar lastig weet ik niet hoor.quote:Op donderdag 18 mei 2006 21:09 schreef Litpho het volgende:
[..]
Niet dat hij het doodslaan uiteraard had verdiend, maar je kan het de portier dat inzicht niet helemaal kwalijk nemen. Rond die tijd wás Jaco ook gewoon een lastige junk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |