abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_26147549
Ibanez is wel vertrouwd. Verwacht overigens niet teveel van het versterkertje, leuk voor in de huiskamer maar voor repetities al gauw te klein. Voor alle beginnersinstrumenten geldt trouwens dat je het best iemand meeneemt die kan spelen en er een beetje verstand van heeft. Probeer meerdere instrumenten van hetzelfde type, de afwerking is vaak nogal wisselvallig in die prijs-range.

edit: let bij die pakketten op dat je dát instrument wat je geprobeerd hebt ook daadwerkelijk meekrijgt en niet een andere doos.
pi_26163475
Schijnt dat die Dean gitaren best de moeite waard zijn, evenals Richwood...
Check mijn website en mijn band: The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)
  dinsdag 12 april 2005 @ 07:58:40 #53
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_26163521
Grote nadeel van Dean is dat je bijna niet buiten Feedback kan vinden.
pi_26165060
Ibanez heeft op zich wel aardige bassen voor beginners. het is geen geldverspilling om zoiets aan te schaffen als je wilt gaan leren bassen
pi_26165665
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 09:54 schreef blessed19 het volgende:
Ibanez heeft op zich wel aardige bassen voor beginners. het is geen geldverspilling om zoiets aan te schaffen als je wilt gaan leren bassen
Hmmm, ben ik het niet mee eens. Ze spelen heerlijk, maar het geluid is in het bijzonder bij de goedkopere modellen nou niet echt je van het, plus dat de hals nogal dun en zwabberig is vaak.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_26179360
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 10:29 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Hmmm, ben ik het niet mee eens. Ze spelen heerlijk, maar het geluid is in het bijzonder bij de goedkopere modellen nou niet echt je van het, plus dat de hals nogal dun en zwabberig is vaak.
je kan imo veel beter een startpack van ibanez kopen, dan dat je een warwick koopt met een roland cube...

als je er niks aan vind, heb je teminste nog niet zoveel geld aan weggegooid
pi_26180386
Mensen, bedankt voor jullie reacties. Als jullie nog suggesties hebben dan lees ik dat natuurlijk alsnog graag. Ik heb op www.harmony-central.com ook nog wat nuttige reviews gezien.
  dinsdag 12 april 2005 @ 22:12:19 #58
83087 Stepho
¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_26182089
Hey een Bassisten topic, ik volgde de oude reeks altijd maar die stopte er helaas mee.

Ik speel over een Yamaha N5A 5 snaar, met een Eden 2x10 en , jawel , de huis tuin en keuken HA3500A

Verder heb ik alle onderdelen om zelf een 15" cabinet te bouwen, binnen een paar weken ga ik beginnen met het in elkaar zetten en hoop ik goed geluid eruit te krijgen.

Verder wil ik een Distortion en Chorus aanschaffen, heeft iemand tips? Moet ook een beetje te betalen zijn.
pi_26193455
quote:
Op dinsdag 12 april 2005 20:31 schreef blessed19 het volgende:

[..]

je kan imo veel beter een startpack van ibanez kopen, dan dat je een warwick koopt met een roland cube...

als je er niks aan vind, heb je teminste nog niet zoveel geld aan weggegooid
Imo zit je veel beter met prijs-kwaliteitverhouding met een Yamahaatje. Minder duur, meer ballen.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_26199815
mt een yamaha moet je ook weer een versterker los erbij kopen. ben je veel duurder uit. een startpakket zijn de bas en de versterker op elkaar afgestemt, dus opzich wel redelijk geluid. tuurlijk moet je het niet vergelijken met een warwick, of een bc... het gaat erom dat hij wilt beginnen met spelen. als hij het echt leuk vind kan hij altijd nog een betere aanschaffen
pi_26213914
Schaf een contrabas aan... hoef je geen versterker te kopen
Check mijn website en mijn band: The Pink Floyd Sound.
Volgende optredens:
- 2, 3, 4 - Newcastleupon Tyne (UK)
- 14 januari 2012 - Perron55 (Venlo)
pi_26214683
quote:
Op donderdag 14 april 2005 07:39 schreef Rooligan het volgende:
Schaf een contrabas aan... hoef je geen versterker te kopen
alleen moet je dan wel flink wat geld steken in basles voordat je wat kan spelen
pi_26219369
quote:
Op woensdag 13 april 2005 17:22 schreef blessed19 het volgende:
mt een yamaha moet je ook weer een versterker los erbij kopen. ben je veel duurder uit. een startpakket zijn de bas en de versterker op elkaar afgestemt, dus opzich wel redelijk geluid. tuurlijk moet je het niet vergelijken met een warwick, of een bc... het gaat erom dat hij wilt beginnen met spelen. als hij het echt leuk vind kan hij altijd nog een betere aanschaffen
Yamaha-starterspakketten bestaan ook hoor. En daar kom je een stuk verder mee dan met die andere denk ik omdat de hardware en electronica een stuk beter in elkaar zit.
pi_26266601
quote:
Op donderdag 14 april 2005 12:44 schreef Mwanatabu het volgende:

[..]

Yamaha-starterspakketten bestaan ook hoor. En daar kom je een stuk verder mee dan met die andere denk ik omdat de hardware en electronica een stuk beter in elkaar zit.
In je eerste post bedoelde je naar mijn weten iets anders. Ikzelf wist eerlijk gezegd niet dat er ook Yamaha starters-pakketten waren.

Maargoed! nu nog een ander vraagje.

Kan iemand voor mij de juiste tabs van pull me under van Dream Theater vinden? Ik heb er verscheidende gevonden, maar daar zitten allemaal fouten in. (wetende de solo stukjes en het tweede ''rust moment'')

Waar halen jullie je tabs vandaan? mijn eerste informatiepunt is toch www.mxtabs.net . Dit omdat ze in het algemeen toch vrij goede tabs hebben, maar ook gebruiksvriendelijk.
  zaterdag 16 april 2005 @ 16:40:43 #65
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_26274110
Ik haal ze hier vandaan maar daar heb je guitar pro voor nodig.
Er staan wel drie versies van dat nummer op, dus eentje zal er wel kloppen.

http://www.mysongbook.com/
pi_26278949
John Entwistle bekend hier?
pi_26279006
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 19:47 schreef BeRightBack het volgende:
John Entwistle bekend hier?
Natuurlijk Waanzinnig goede techniek van de rechterhand en speelde, net als ik, een groot gedeelte van z'n carière op Alembic.
  zaterdag 16 april 2005 @ 19:53:07 #68
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_26279097
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 08:34 schreef Rooligan het volgende:
Ik speel deze:
[afbeelding]

And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_26279531
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 19:49 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Natuurlijk Waanzinnig goede techniek van de rechterhand en speelde, net als ik, een groot gedeelte van z'n carière op Alembic.
Ik heb laatst de Dvd : The Kids Are Alright gekocht van The Who.
Daar staat een extra op waar je 2 liedjes kan luisteren die helemaal bas geisoleerd zijn (alleen maar bass dus)
echt GEWELDIG
die vingers van hem zitten echt bijna niet vast aan zijn hand man, echt supervet!
Zo jammer dat hij dood is...
Engeland heeft weer een Legende verloren.
pi_26279646
quote:
Op zaterdag 16 april 2005 20:06 schreef BeRightBack het volgende:

die vingers van hem zitten echt bijna niet vast aan zijn hand man, echt supervet!
Dan zul je Jack Bruce van o.a. Cream ook wel kunnen waarderen.
quote:
Alembic Explorer
pi_26280970
De meeste bassisten spelen een ondersteunend deuntje , maar John Entwistle maakte gewoon een hele melodie en bijna een heel liedje.
dat vind ik zo mooi
pi_26445389
ben nu een beetje aan het kijken voor een basversterker, nu kwam ik dit tegen:

http://www.gibson.com/products/traceelliot/bass/7210smc.html

blijtk dat tony levin deze ook gebruikt op cd dus een slechte versterker zal het zeker niet zijn. Maar waar kan je die dingen krijgen in Nederland? is er nog een importeur? geloof dat ze een tijdje geleden over de kop zijn gegaan maar volgens mij is deze versterker aardig nieuw. Iemand op de hoogte van Trace Elliot status op dit moment?

hhmmm kom er net achter dat deze versterker niet op de engelse site staat en dus waarschijnlijk in nederland verkrijgbaar is

iemand anders goeie ideeen voor een goeie basversterker? Ik hou van een lekker diep, warm en zwaar geluid. Beetje tony levin, marillion achtig.

[ Bericht 12% gewijzigd door _Etter_ op 23-04-2005 00:01:54 ]
pi_26445699
Trace Elliot wordt niet meer geproduceerd toch, ivm overgenomen door Gibson en zodoende merk geschrapt (alleen nog acoustische gitaar versterkers)? zonde, want het zijn best goede versterkers.
pi_26445747
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 00:02 schreef the_opposite het volgende:
Trace Elliot wordt niet meer geproduceerd toch, ivm overgenomen door Gibson en zodoende merk geschrapt (alleen nog acoustische gitaar versterkers)? zonde, want het zijn best goede versterkers.
kwam dit tegen dus blijkbaar leeft het weer? http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=2283&highlight=trace+elliot+importeur

iemand misschien ervaring met ashdown? daar zitten volgens mij de meeste mensen van trace nu?
pi_26463100
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 00:04 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

kwam dit tegen dus blijkbaar leeft het weer? http://www.basgitaarforum.nl/viewtopic.php?t=2283&highlight=trace+elliot+importeur

iemand misschien ervaring met ashdown? daar zitten volgens mij de meeste mensen van trace nu?
Wat maakt dat nou toch uit... je hebt nu Schroeder!
http://www.schroedercabinets.com/

Een zeer lichtgewicht kabinetje met een stoot van volume... Ik heb hem zelf niet, maar de meste fora's zijn er echt laaiend over! Ben echt benieuwd!

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=133045&page=1&pp=20
pi_26470924
quote:
Op zaterdag 23 april 2005 23:02 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Wat maakt dat nou toch uit... je hebt nu Schroeder!
http://www.schroedercabinets.com/

Een zeer lichtgewicht kabinetje met een stoot van volume... Ik heb hem zelf niet, maar de meste fora's zijn er echt laaiend over! Ben echt benieuwd!

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=133045&page=1&pp=20
maar dat zijn alleen cabenets... heb ik ook nog een versterker bij nodig...
pi_26471557
quote:
Op zondag 24 april 2005 12:30 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

maar dat zijn alleen cabenets... heb ik ook nog een versterker bij nodig...
Doe dan een Carvin B1500 als je toch geld zat hebt
pi_26473220
quote:
Op zondag 24 april 2005 13:03 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Doe dan een Carvin B1500 als je toch geld zat hebt
hehe dat is nou juist het probleem, genoeg mooi spul maar dat is allemaal flink duur. Ik zoek iets waarmee ik ook kan optreden en ergens rond de 600-800 euro.
pi_26474672
Vertel me dan wat voor een apparatuur je nog meer hebt en wat je nou precies zoekt.. misschien kan ik nog wel wat voor je vinden
pi_26477007
quote:
Op zondag 24 april 2005 15:14 schreef blessed19 het volgende:
Vertel me dan wat voor een apparatuur je nog meer hebt en wat je nou precies zoekt.. misschien kan ik nog wel wat voor je vinden
ik heb ibanez btb bas en daar wil ik dus een goeie versterker bij, ik wil een warm en rond geluid (dus niet bloinkbloink geluid). Die Hughes & Kettner - Quantum serie vond ik wel mooi klinken maar die is best prijzig. Qua volume, kan een 250 watt een beetje zaal aan?

http://www.quantum-amps.com/cms.php?scr=products&mode=1&pr_kat=1&pr_id=10
pi_26477239
Ik heb een ouwe Yamaha 100 115B. Is nu iets van 100 euro waard (9 jaar geleden voor 400 gulden gekocht geloof ik). Tot ik me een echte Ampeg kan veroorloven, doet dit beestje uit 1975 het nog prima overal .
pi_26479995
quote:
Op zondag 24 april 2005 16:46 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

ik heb ibanez btb bas en daar wil ik dus een goeie versterker bij, ik wil een warm en rond geluid (dus niet bloinkbloink geluid). Die Hughes & Kettner - Quantum serie vond ik wel mooi klinken maar die is best prijzig. Qua volume, kan een 250 watt een beetje zaal aan?

http://www.quantum-amps.com/cms.php?scr=products&mode=1&pr_kat=1&pr_id=10
250 wat... Tsja, licht natuurlijk aan wat voor een zaal. Aan een cafe oid is het voldoende, maar om een zaal te vullen met 1 lullig 10'' speakertje... Ik zou het persoonlijk nooit gedaan hebben. Een 10" is naar mijn smaak veels te slap voor een optreden en kan hij zijn bass niet goed kwijt. De 12" daarintegen is wel weer een mooie middenweg (geen gezwammel maar ook niet een lage donder).

Ik merk ook dat je geen cabinet hebt, anders zou je ook niet zoeken naar een redelijke combo. Ik zal ff rondkijken voor je. Ik neem aan dat een eventuele aankoop in Duitsland geen probleem is?

had zonet nog een mooie warwick top gezien... Ik wil geld!
pi_26480059
quote:
Op zondag 24 april 2005 16:55 schreef Mwanatabu het volgende:
Ik heb een ouwe Yamaha 100 115B. Is nu iets van 100 euro waard (9 jaar geleden voor 400 gulden gekocht geloof ik). Tot ik me een echte Ampeg kan veroorloven, doet dit beestje uit 1975 het nog prima overal .
Een Yamaha is inderdaad bijna niet kapot te krijgen. De sound is echter niet uniek, maar dat heb je toch niet echt zozeer in die prijsklasse... Ik bven tevens ook aan het rondneuzen voor een Yamaha. Maar alleen omdat het een Japans merk is
pi_26481374
quote:
Op zondag 24 april 2005 18:48 schreef blessed19 het volgende:

[..]

250 wat... Tsja, licht natuurlijk aan wat voor een zaal. Aan een cafe oid is het voldoende, maar om een zaal te vullen met 1 lullig 10'' speakertje... Ik zou het persoonlijk nooit gedaan hebben. Een 10" is naar mijn smaak veels te slap voor een optreden en kan hij zijn bass niet goed kwijt. De 12" daarintegen is wel weer een mooie middenweg (geen gezwammel maar ook niet een lage donder).

Ik merk ook dat je geen cabinet hebt, anders zou je ook niet zoeken naar een redelijke combo. Ik zal ff rondkijken voor je. Ik neem aan dat een eventuele aankoop in Duitsland geen probleem is?

had zonet nog een mooie warwick top gezien... Ik wil geld!
ik koop hem ook nog niet, ben alleen aan het kijken wat ik een mooie vind en ik heb ook nog nooit opgetreden met een bas dus heb niet echt een idee wat je nodig hebt. Daarom vraag ik ook om advies

duitseland is best een eindje weg vanuit rotterdam maar het is me al wel opgevallen dat het daar een stuk goedkoper is! hoe komt dat eigenlijk? waar is het een europa wanneer je het nodig hebt!
pi_26481619
http://www.eden-electronics.com/nemesis/indiv/nc410.asp

hierow! een nemesis... kan je geen buil om vallen. Het mooie is dat het een 410 is. Toch wel een wat meer voller geluid dan een mieterig klein 10" speakertje...

bij http://www.musicstorekoeln.de/englisch/ kost hij 799,-..
pi_26481651
quote:
Op zondag 24 april 2005 19:48 schreef _Etter_ het volgende:

[..]

ik koop hem ook nog niet, ben alleen aan het kijken wat ik een mooie vind en ik heb ook nog nooit opgetreden met een bas dus heb niet echt een idee wat je nodig hebt. Daarom vraag ik ook om advies

duitseland is best een eindje weg vanuit rotterdam maar het is me al wel opgevallen dat het daar een stuk goedkoper is! hoe komt dat eigenlijk? waar is het een europa wanneer je het nodig hebt!
Puur om de belastingen... een gemiddeld product in Belgie is weer duurder dan in Nederland... Het is inderdaad best goed om je kop ervoor uit te steken
pi_26481851
quote:
Op zondag 24 april 2005 19:57 schreef blessed19 het volgende:

hierow! een nemesis... kan je geen buil om vallen. Het mooie is dat het een 410 is. Toch wel een wat meer voller geluid dan een mieterig klein 10" speakertje...

En dan heeft-ie nog precies één euro om een versterker te kopen
pi_26482042
quote:
Op zondag 24 april 2005 20:08 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

En dan heeft-ie nog precies één euro om een versterker te kopen
1 euro voor een Jamin lolly bedoel je zeker...

Als je goed leest zie je dat het een combo is
pi_26482142
quote:
Op zondag 24 april 2005 20:16 schreef blessed19 het volgende:

[..]

1 euro voor een Jamin lolly bedoel je zeker...

Als je goed leest zie je dat het een combo is
Sowwy.

Ze weten het op hun site ook wel goed verborgen te houden
pi_26524401
quote:

bedankt! ik had al naar nemisis gekeken maar die leken me te groot voor goedkoop maar blijkbaar valt het toch mee! reviews zijn ook best goed dus ik denk dat die maar op me lijstje van de te beluisterende combo komt

heb jij al ooit is wqat besteld bij dat bedrijf?

alleen helaas krijg ik net te horen dat die band weer niet doorgaat waarschijnlijk, dus heb ik hem niet direct nodig... maar ga er nu toch wel werk van maken dat ik een een echte backline heb want wat ik nu heb ik helemaal niks!

[ Bericht 3% gewijzigd door _Etter_ op 26-04-2005 18:28:16 ]
pi_26541252
quote:

Feedback: Deze is te bestellen voor 889 euro. Wel op voorraad in Apeldoorn.

niet zoveel meer duurder....
pi_26544381
In Apeldoorn staat hij ja. Ik heb er gister nog ff op mogen spelen.

Die musicstore in duitsland is een mega grote feedback, maar ze doen ook aan verzenden. Het minpunt is wel dat je uit rotterdam komt, maar ik denk dat met verzenden je eventueel toch goedkoper bent?

Maar inderdaad, goede reviews. Ik kan hem ook zeer aanbevelen!
pi_26546770
Had ik mijn basje al eens gepimpt?

MusicMan Sabre uit 1978 .

Iemand nog een niersteen die kapot getrild moet worden?
pi_26548882
quote:
Op donderdag 31 maart 2005 15:05 schreef Fentoozler het volgende:
En het budget is rond de 1000 euro, iemand tips welke gitaar hij moet kopen, of is het best om gewoon naar de winkel te gaan en te voelen welke het beste speelt *wat ik gedaan heb btw* ??
Voor weinig geld zou ik gaan voor een Ibanez of een Yamaha basgitaar.

Maar 1000 euro vind ik niet zo weinig geld hoor, daar heb je ook al een aardige Fender voor .

Of wou je voor dat geld ook een versterker bij kopen? Bedenk dat je voor een basgitaar wel een flinke hoeveelheid Watts nodig t.o.v. een gitaar. Waar een gitarist met 50W al de oren van zijn medespelers opblaast, heb je met een basgitaar toch al gauw 150W of meer nodig.

Overigens vind ik zelf dat je beter voor een 2ehandse kunt gaan van een wat beter merk. Bij nieuwe basgitaren werkt het hout vaak nog (het is dan nog niet droog genoeg en kan nog kromtrekken), zeker bij de goedkopere modellen. Dan kan het zijn dat de hals van je basgitaar na 2 jaar toch zo gewokkeld is dat je niet meer zonder fretbuzz kunt spelen. Als je een 2ehandse bas koopt van een paar jaar oud, kun je er wel van uitgaan dat het hout uitgewerkt is. Met een *goede* 2ehandse bas heb je waarschijnlijk minder problemen dan met een onzekere splinternieuwe bas.

Maar let bij het kopen van een 2ehandse bas dus wel heel goed op dat de hals recht is. Iemand die een bas met een kromme hals heeft zal die natuurlijk proberen te verkopen, want reparatie is duur . Koop dus niet een bas van een oplichter.
pi_26549017
quote:
Op zondag 24 april 2005 18:48 schreef blessed19 het volgende:
250 wat... Tsja, licht natuurlijk aan wat voor een zaal. Aan een cafe oid is het voldoende, maar om een zaal te vullen met 1 lullig 10'' speakertje... Ik zou het persoonlijk nooit gedaan hebben.
Eén keer 10" is gewoon ruk. Dan heb je 250Watt, maar heb je niet de speakers om de lucht te verplaatsen. Daar komt dus evenveel geluid uit als een 100Watt versterker met een 4x10" cabinet. Ga dan voor de 2x10".

Persoonlijk heb ik een 150W versterker op een 4x10" cabinet. Voor oefenruimte werk prima, en als backline lukt het ook wel als je hem goed opstelt. Enige nadeel is dat een 4x10" cabinet nogal groot is en hij *net* niet in mijn auto past. Ik ben dus nu op zoek naar een betaalbare 2x12" die minimaal 5cm minder breed of hoog is dan mijn 4x10". Moeilijk te vinden, 2x12" cabinets zijn over het algemeen nogal duur.

Edit:

De Watts van een versterker bepalen overigens niet alleen maar het volume hoor. De cabinet heeft een bepaalde luchtverplaatsing die in dB (decibel) berekend wordt bij 1 Watt op 1 meter (dus dB @ 1W/1m), volgens mij in goed Nederlands de 'geluidsdruk' genoemd. Hoe groter dat getal, des te meer lucht de cabinet verplaats bij een bepaalde hoeveelheid Watt van de versterker. En de schaal is logarithmisch, elke 3dB meer is een verdubbeling van het volume.

Zo heb ik een Hartke 410TP kast, een 4x10". Die heeft een geluidsdruk van 96dB. Maar Hartke heeft ook een 410XL. Ziet er bijna hetzelfde uit als de 410TP (maar weegt een paar kilo meer). Maar die heeft een geluidsdruk van 98dB. De 410XL levert op mijn 150W versterker dus zo'n 1.5 keer meer volume op dan de 410TP. Dat is dus ook iets om over na te denken.

Ik geloof dat de 410XL iets van 12kg meer weegt dan de 410TP. Ik wist dat hij minder geluidsdruk zou hebben, maar ik heb er bewust voor gekozen om een lichte kast te kopen.

[ Bericht 32% gewijzigd door RetepV op 27-04-2005 18:09:35 ]
pi_26550002
quote:
Op woensdag 27 april 2005 14:08 schreef blessed19 het volgende:
In Apeldoorn staat hij ja. Ik heb er gister nog ff op mogen spelen.

Die musicstore in duitsland is een mega grote feedback, maar ze doen ook aan verzenden. Het minpunt is wel dat je uit rotterdam komt, maar ik denk dat met verzenden je eventueel toch goedkoper bent?

Maar inderdaad, goede reviews. Ik kan hem ook zeer aanbevelen!
klopt wel goedkoper maarja als er dan iets fout is is het gelijk zo'n gedoe om alles weer terug te sturen en je weet niet wat voor een bedrijf het is... bij feedback kunnen ze je ook wel naaien maarja dat kost ze ook klanten (heb toch al wat dingen bij ze gekocht) dus dat zullen ze niet zo snel doen. Ga zodra de belastingdienst door komt is ff vragen of ze hier in rotterdam soms die uit apeldoorn willen halen voor me..
pi_26551026
quote:
Op woensdag 27 april 2005 17:58 schreef RetepV het volgende:

[..]

Eén keer 10" is gewoon ruk. Dan heb je 250Watt, maar heb je niet de speakers om de lucht te verplaatsen. Daar komt dus evenveel geluid uit als een 100Watt versterker met een 4x10" cabinet. Ga dan voor de 2x10".

Persoonlijk heb ik een 150W versterker op een 4x10" cabinet. Voor oefenruimte werk prima, en als backline lukt het ook wel als je hem goed opstelt. Enige nadeel is dat een 4x10" cabinet nogal groot is en hij *net* niet in mijn auto past. Ik ben dus nu op zoek naar een betaalbare 2x12" die minimaal 5cm minder breed of hoog is dan mijn 4x10". Moeilijk te vinden, 2x12" cabinets zijn over het algemeen nogal duur.

Edit:

De Watts van een versterker bepalen overigens niet alleen maar het volume hoor. De cabinet heeft een bepaalde luchtverplaatsing die in dB (decibel) berekend wordt bij 1 Watt op 1 meter (dus dB @ 1W/1m), volgens mij in goed Nederlands de 'geluidsdruk' genoemd. Hoe groter dat getal, des te meer lucht de cabinet verplaats bij een bepaalde hoeveelheid Watt van de versterker. En de schaal is logarithmisch, elke 3dB meer is een verdubbeling van het volume.

Zo heb ik een Hartke 410TP kast, een 4x10". Die heeft een geluidsdruk van 96dB. Maar Hartke heeft ook een 410XL. Ziet er bijna hetzelfde uit als de 410TP (maar weegt een paar kilo meer). Maar die heeft een geluidsdruk van 98dB. De 410XL levert op mijn 150W versterker dus zo'n 1.5 keer meer volume op dan de 410TP. Dat is dus ook iets om over na te denken.

Ik geloof dat de 410XL iets van 12kg meer weegt dan de 410TP. Ik wist dat hij minder geluidsdruk zou hebben, maar ik heb er bewust voor gekozen om een lichte kast te kopen.
bedankt voor je verhaal, blijft toch altijd vaag dat watt verhaal..
pi_26552206
quote:
Op woensdag 27 april 2005 17:58 schreef RetepV het volgende:

Mag ik ff inspringen?
De transporter series van hartke kan je maar beter zo snel mogelijk weg doen... Ik heb er ook een tijdje op gespeeld, maar na een paar maanden ging dat ding al vervormen de XL is inderdaad wel een betere keus, maar dan zit je met die aluminium conussen... Bij mij lag dat gehoor niet echt prettig... Maarja, je moet ervan houden, he?
  woensdag 27 april 2005 @ 20:18:01 #99
45563 Djaser
Holy monk yorp
pi_26552222
Notenschrift lezen, is dat nu echt cruciaal voor een bassist? In alle basmethodes die ik doorwerk word er van uit gegaan dat je het kunt, maar het nut er van word me niet zo duidelijk. Iemand die dat uit kan leggen?

Het gaat dus om notenschrift, niet om noten op je bas vinden, want dat nodig is staat buiten kijf
pi_26553098
quote:
Op woensdag 27 april 2005 20:17 schreef blessed19 het volgende:

[..]

Mag ik ff inspringen?
De transporter series van hartke kan je maar beter zo snel mogelijk weg doen... Ik heb er ook een tijdje op gespeeld, maar na een paar maanden ging dat ding al vervormen de XL is inderdaad wel een betere keus, maar dan zit je met die aluminium conussen... Bij mij lag dat gehoor niet echt prettig... Maarja, je moet ervan houden, he?
hoeveel ervaring heb jij op basgebied? je hebt wel op veel gespeeld zeg!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')