quote:Op maandag 27 maart 2006 17:34 schreef Hammet het volgende:
Kunnen jullie dit topic niet even volspammen ofzo? Hij staat al zo'n jaar in myAT, en komt elke keer weer terug. Dit topic is als onkruid.
wij bassisten zijn meer van de kwaliteit ipv de kwantiteit van de gitaristen... eigenlijk net als het instrument zelfquote:Op maandag 27 maart 2006 17:34 schreef Hammet het volgende:
Kunnen jullie dit topic niet even volspammen ofzo? Hij staat al zo'n jaar in myAT, en komt elke keer weer terug. Dit topic is als onkruid.
E E E Q E E E E E E E E Q E E E E Equote:Op maandag 27 maart 2006 20:55 schreef sound-storm het volgende:
Nog mensen hier met leuke basrifjes?
zet ze hier maar neer
da's alleen de intro en ik ben ook niet zo'n barre bassist.. rest van die Cynic tabs zijn behoorlijk onspeelbaar snel en fusionachtigquote:Op dinsdag 28 maart 2006 15:48 schreef Ciscus het volgende:
Wat vind je er precies moeilijk aan? Alleen de telling? Ik vind 'm redelijk te doen, ben vandaag ook niet heel kritisch hehe
probeer maar die Cynic nummers maar na de spelen, flinke moeilijke fusion stukken vermengt met death metal stukken.. die vent kan best snel spelen (en dan is die nog geen eens zo snel voor metal begrippen maar ik hou erg van z'n style van spelen)quote:Op dinsdag 28 maart 2006 18:48 schreef Ciscus het volgende:
Ik heb opeens zin om keiharde baspartijen uit mn versterker te blazen, zal ik me vanavond gewoon bij de oefenruimtes aanbieden om mee te spelen met de eerste de beste Metal-band? Maar goed, in zo'n band zit ik nu eenmaal niet...lekker subtiel pingelen is nog relaxter natuurlijk, maar af en toe...
plectrums? met je vingers! Sean Malone van Cynic speelt ook alles met 2 vingers (sommige metalbassisten doen het met 3 en ik heb er zelfs een keer iemand met 4 vingers zien spelenquote:Op woensdag 29 maart 2006 10:34 schreef Ciscus het volgende:
Ben blij dat ik nog wat plectrums had liggen..thanks!
Ja joh, ik speel ook nooit met een plectrum, en wilde het wel weer een beetje leren voor noodgevallen (ik kan geen betere smoes bedenken). Maar vingers gaat me stukken beter af, en het geluid is ook veel mooier. Soms is het wel makkelijker om te bassen met plectrum als je erbij gaat zingen. Maar ook dat weet ik dan alleen van vroeger, toen ik nog in een punkbandje speelde.quote:Op woensdag 29 maart 2006 13:35 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
plectrums? met je vingers! Sean Malone van Cynic speelt ook alles met 2 vingers (sommige metalbassisten doen het met 3 en ik heb er zelfs een keer iemand met 4 vingers zien spelen)
Double bass! cool! ik heb wel eens op zo'n ding gespeeld en dat is flink werken!quote:Op donderdag 6 april 2006 07:46 schreef Rooligan het volgende:
Naam: Roel
Band: Little Deuce Coupe
Stijl: Rockabilly, rock 'n roll, blues
Bass: Double Bass + een oude Hondo, verder een jaren 70 Yamaha basversterker
Bezetting: Gitaar, drums, bas
Favoriete bassist(en): Lee Rocker (Stray Cats), Stefan Lessard (Dave Matthews Band), Sting
Nee pik. Als het goed is moet je dat zelf kunnen uitvogelen.quote:Op donderdag 6 april 2006 11:29 schreef Harmen1984 het volgende:
Even een vraagje:
Ik heb nergens op internet zo'n notenoverzicht kunnen vinden, zoiets als
[afbeelding]
maar dan ook voor de rest van de hals. Heeft iemand misschien zoiets (bijv. in PDF-formaat of JPG-formaat)?
Alvast bedankt!![]()
Ik kan zelf wel wat fabriceren, maar dan weet ik nooit zeker of-ie helemaal goed is.quote:Op donderdag 6 april 2006 11:35 schreef klaarover het volgende:
[..]
Nee pik. Als het goed is moet je dat zelf kunnen uitvogelen.
Het is namelijk 100% systematisch.
Afhankelijk van de toonsoort zijn die er officiëel wel, maar qua klank komen ze uiteraard exact overeen met respectievelijk C en F.quote:Op donderdag 6 april 2006 11:44 schreef Harmen1984 het volgende:
[..]
Ik kan zelf wel wat fabriceren, maar dan weet ik nooit zeker of-ie helemaal goed is.
Ik vraag me bijvoorbeeld of: zijn er geen B# en E# ?
quote:De chromatische tonen E#, B#, F♭ en C♭, zijn enharmonisch gelijk aan de respectievelijke stamtonen F, C, E en B, vanwege de diatonische halve toonsafstanden B-C en E-F.
Bron: Wikipedia
Thanks!quote:Op donderdag 6 april 2006 12:22 schreef Jasperr het volgende:
http://xs.to/xs.php?h=xs75&d=06144&f=bashals.jpg
alstu
Zo zou ik er eigelijk ook een moeten hebben voor de ("normale" of is dat gevaarlijke uitspraakquote:Op donderdag 6 april 2006 12:22 schreef Jasperr het volgende:
http://xs.to/xs.php?h=xs75&d=06144&f=bashals.jpg
alstu
Frickin' Awesomequote:Op donderdag 6 april 2006 14:47 schreef Jasperr het volgende:
http://users.aol.com/BuleriaChk/private/compas/guitar1/neck0.gif
zoeken met google afbeeldingen op guitar neck notes
Dat is toch gewoon Fender?quote:
Ik heb een Ibanez BTB400QM dat zou toch geen slechte bas moeten zijn. Bovendien heb ik daar heel voorlopig echt geen geld voor.quote:Op zondag 14 mei 2006 01:16 schreef sound-storm het volgende:
Tijd voor een (kwalitief) betere bass ?
ik heb de 5 snarige en daar heb k echt nooit problemen mee... (* klopt af)quote:Op zondag 14 mei 2006 09:54 schreef Djaser het volgende:
[..]
Ik heb een Ibanez BTB400QM dat zou toch geen slechte bas moeten zijn. Bovendien heb ik daar heel voorlopig echt geen geld voor.
130?quote:Op maandag 15 mei 2006 21:36 schreef ForlornSon het volgende:
HeheNou ik begon aan bas zonder ooit maar 1x een gitaar aan te raken
maakt niet uit hoor
Nja, ik kan nu bassen, maar nog geen meter gitaar spelen.. Maybe dat
Anyway.
Ik heb een Adonis starter pakket gekocht voor zo'n 13 euro. Aardige bas, 10watt versterker, kabels, standaard en boekje met wat begin dingetjes
130 >< Sorry, mijn fout.quote:
Gem toch?quote:Op maandag 15 mei 2006 22:05 schreef ForlornSon het volgende:
[..]
130 >< Sorry, mijn fout.
Nog een vraagje
Ik ben al een hele poos op zoek naar de tab van dat bassriffje van die Randstad reclames, rond de olympische winterspelen kwam die reclame heel vaak.. Ben even de naam van het nummer kwijt. Het was een nederlandse band.
Ohja!quote:
Godverdomme! Het is niet eerlijk!quote:Op zondag 19 februari 2006 16:34 schreef Laxe het volgende:
[..]
Hé het bassistentopic is alive![]()
Leuk, ik heb jaren op mijn (ook originele) Ibanez Ric gespeeld over een Peavy 15" combo (effecten doe ik niet aan....). Hoe ben jij aan die bas gekomen??
Sinds kort toch maar eens overgestapt op meer echte bluesspullen:
Fender Precision en een Fender BXR 300 15" combo.
oud vs nieuw:
[afbeelding][afbeelding]
vind de productie niet zo goed klinkenquote:Op woensdag 17 mei 2006 01:07 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Bassistenvrienden, ik als gitarist zonder bas probeer af en toe liedjes te schrijven. Omdat de bas over het algemeen zwaar ondergewardeerd is in metal probeer ik het instrument een wat belangrijkere rol te geven. Wat vinden jullie van de baspartij in deze tab?
http://rapidshare.de/files/20641984/tab.rar.html = Guitarpro + midi + txt tab.
Hij is nog niet helemaal af, en enkele schoonheidsfoutjes moeten er nog uitgehaald worden (dwz dat bijv. een 7 op E een 2 op A wordt. En dat soort dingen)
Het is wel eerlijkquote:Op dinsdag 16 mei 2006 14:52 schreef ForlornSon het volgende:
[..]
Godverdomme! Het is niet eerlijk!Ik wil een rickenbacker!
Hoe duur zijn die ibanez modellen?
Ja de bas is lekker, alleen de rest gaat er bij mij niet zo in nog...quote:Op woensdag 17 mei 2006 01:07 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Bassistenvrienden, ik als gitarist zonder bas probeer af en toe liedjes te schrijven. Omdat de bas over het algemeen zwaar ondergewardeerd is in metal probeer ik het instrument een wat belangrijkere rol te geven. Wat vinden jullie van de baspartij in deze tab?
Hij is nog niet helemaal af, en enkele schoonheidsfoutjes moeten er nog uitgehaald worden (dwz dat bijv. een 7 op E een 2 op A wordt. En dat soort dingen)
quote:Op woensdag 17 mei 2006 01:07 schreef NASDAQbastardo het volgende:
quote:Op woensdag 17 mei 2006 00:28 schreef _Etter_ het volgende:
ik vind jerzy drozd bassen erg mooi... beetje duur, dat wel!
[afbeelding]
http://www.jerzydrozdbasses.com
waarom zou je jezelf zo beperken? zoals zappa dat geloof verwoorden: geen progressie zonder afwijkingen.quote:Op donderdag 18 mei 2006 10:02 schreef ForlornSon het volgende:
[..]
6 snarige bassen zijn geen bassen meer. Ik kan er niks aan doen, maar als ik een 6snarige zie heb ik zoiets van "...das nou jammer
"
Een bas hoort 4 snaren te hebben, 5 kan opzich nog wel, hoewel ik het zelf niet zou doen. Maar 6 >< ziet er ook niet uit...
Dat valt met zessnarige bassen over het algemeen nog wel mee omdat die meestal wel als een bas bespeeld worden. De hordes gitaristen die denken "een bas doe ik er wel even bij" zijn veel ergerquote:Op donderdag 18 mei 2006 13:30 schreef ForlornSon het volgende:
Het zal ook best aan mij liggen, maar ik vind het gewoon lelijk en do. Ik krijg dan meer het idee van "Ik ben een bassist die eigenlijk liever gitaar speelt" .. en daar heb ik een hekel aan.
Nee man gewoon erbij nemenquote:Op donderdag 18 mei 2006 13:51 schreef Litpho het volgende:
[..]
De hordes gitaristen die denken "een bas doe ik er wel even bij" zijn veel erger.
Duhquote:Op donderdag 18 mei 2006 15:26 schreef Even het volgende:
[..]
Nee man gewoon erbij nemenBassen is vet cool
![]()
je kan ook denken dat is een bassist die alle variaties al heeft gehad op een 4 snarigequote:Op donderdag 18 mei 2006 13:30 schreef ForlornSon het volgende:
Het zal ook best aan mij liggen, maar ik vind het gewoon lelijk en do. Ik krijg dan meer het idee van "Ik ben een bassist die eigenlijk liever gitaar speelt" .. en daar heb ik een hekel aan.
Oh ik zeg niet dat er geen geweldige geluiden uit komen, ik vind het aanzicht alleen zo "..quote:Op donderdag 18 mei 2006 15:55 schreef _Etter_ het volgende:
[..]
je kan ook denken dat is een bassist die alle variaties al heeft gehad op een 4 snarige
of wil je zeggen dat Tony Levin geen bassist is met z'n stick
Nou valt toch ook wel meequote:
Je kan vaak wel horen aan een baslijn of het door een gitarist is geschreven of door een bassist. Net iets andere benadering (zelfs als de gitarist zijn natuurlijke neiging om alles tjokvol nootjes te gooien kan bedwingen).quote:
Das wel waar ja, maar ik hou echt van baslijnen in een liedje en kan me daarom wel aardig inhouden als ik zelf iets verzinquote:Op donderdag 18 mei 2006 16:52 schreef Litpho het volgende:
[..]
Je kan vaak wel horen aan een baslijn of het door een gitarist is geschreven of door een bassist. Net iets andere benadering (zelfs als de gitarist zijn natuurlijke neiging om alles tjokvol nootjes te gooien kan bedwingen).
Dat filmpje is top!! Ik heb de dvd.. Ik kan die hele medley spelen, gitaar en bassquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:06 schreef ForlornSon het volgende:
Deze video wou ik toch ook even met jullie delen. Metallica is geen top band, maar die vent is echt ge-wel-dig!
Ook dat eerste deel op bas, nog voor My Friend Of Misery (vanaf daar kan ik m ook)?!quote:Op donderdag 18 mei 2006 17:23 schreef Even het volgende:
[..]
Dat filmpje is top!! Ik heb de dvd.. Ik kan die hele medley spelen, gitaar en bass![]()
Metallica is wel vet!!
Jep helemaalquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:26 schreef ForlornSon het volgende:
[..]
Ook dat eerste deel op bas, nog voor My Friend Of Misery (vanaf daar kan ik m ook)?!
Als je daar een tab van hebt.. Zou je die best met mij mogen delen![]()
quote:Op donderdag 18 mei 2006 17:28 schreef Even het volgende:
[..]
Jep helemaalZal de tabs eens voor je zoeken..
Ken ik al, echt super, ik kan die al spelenquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:06 schreef ForlornSon het volgende:
Deze video wou ik toch ook even met jullie delen. Metallica is geen top band, maar die vent is echt ge-wel-dig!
Sowieso: Jasonquote:Op donderdag 18 mei 2006 17:57 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Moet je eens een video van Creeping Death met Jason zien. Naast goed spelen heeft ie ook nog een ongeëvenaarde stage presenceJammer dat ie weinig in beeld komt
quote:Op donderdag 18 mei 2006 17:48 schreef Even het volgende:
Pagina 1
Pagina 2
Pagina 3
Hierna gaat ie door met Nothing Else Matters
Als Word document
Inderdaad! Vooral bij dat stuk waar je de bas heel goed hoort ><quote:Op donderdag 18 mei 2006 17:57 schreef NASDAQbastardo het volgende:
Moet je eens een video van Creeping Death met Jason zien. Naast goed spelen heeft ie ook nog een ongeëvenaarde stage presenceJammer dat ie weinig in beeld komt
Is al lang gedaan denk ik, zoek maar op U-Gquote:Op donderdag 18 mei 2006 20:31 schreef ForlornSon het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
-edit-
Ik zal m omtabben in GP5 voor de liefhebbers ^^ (en zowieso voor mezelf)
Niet dat hij het doodslaan uiteraard had verdiend, maar je kan het de portier dat inzicht niet helemaal kwalijk nemen. Rond die tijd wás Jaco ook gewoon een lastige junk.quote:Op donderdag 18 mei 2006 21:00 schreef Ciscus het volgende:
Good old Jaco werd overigens doodgeslagen door een portier die hem als lastige junk zag, terwijl Jaco daar moest optreden....mooi verhaal..
Sorry maar dat eerst vind ik gewoon gitaar spelen op een bas.quote:Op donderdag 18 mei 2006 21:00 schreef Ciscus het volgende:
Een echte aanrader voor wat betreft puurheid en techniek op de bass is Jaco Pastorius (hier samen te zien met Jeff Berlin.
En omdat Jaco ook nog samen met Toots heeft gespeeld, is deze ook aardig leuk.
Good old Jaco werd overigens doodgeslagen door een portier die hem als lastige junk zag, terwijl Jaco daar moest optreden....mooi verhaal..
[afbeelding]
Junk zeker, maar lastig weet ik niet hoor.quote:Op donderdag 18 mei 2006 21:09 schreef Litpho het volgende:
[..]
Niet dat hij het doodslaan uiteraard had verdiend, maar je kan het de portier dat inzicht niet helemaal kwalijk nemen. Rond die tijd wás Jaco ook gewoon een lastige junk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |