De indeling in links en rechts vind ik zelf ook achterhaald. Maar goed, het gebeurt nu eenmaal.
Dat ze een stel clowns zijn bij GL, okee. Dat wil ik wel geloven. Maar ze zijn niet extreemlinks.
Verder:
quote:
Bestrijding misdaad prioriteit
Te veel misdrijven worden niet opgehelderd en te veel daders worden niet vervolgd en berecht. Dat ondermijnt de rechtsstaat en het rechtsgevoel van burgers. De capaciteit van opsporing, vervolging en berechting dient op korte termijn op peil te worden gebracht zodat de regel dat misdrijven bestraft worden weer inhoud krijgt en de afschrikwekkende werking van vervolging en veroordeling meer gaat gelden. Het expliciet benoemen van prioriteiten in de opsporing door de politie is ongewenst. Uitgangspunt dient te blijven dat de politie alle aangiften van strafbare feiten in behandeling hoort te nemen.
quote:
Snel en effectief opsporen, vervolgen en straffen van plegers van criminaliteit is nodig om de samenleving te beschermen en de daders aan den lijve te laten ondervinden dat misdaad in dit land niet ongestraft blijft. Naast deze noodzakelijke repressie dient vooral op preventie te worden ingezet om toekomstige criminaliteit tegen te gaan. Daarom dient er onder andere meer aandacht te komen voor de sociale en culturele omstandigheden die crimineel gedrag (kunnen) bevorderen. Vooral moet gekeken worden naar de sociaal-economische achtergronden van criminaliteit, juist omdat we daarop invloed kunnen uitoefenen.
Daarom moet er meer politie op de straat, aanspreekbaar en inzetbaar. Voorkomen moet worden dat de politie ten onrechte gebruik maakt van bevoegdheden die voor zeer bijzondere situaties geschapen zijn, zoals het aanduiden van groepen mensen als 'criminele organisatie', het bestuurlijk ophouden en het preventief fouilleren.
Bron: SP partijprogramma 2003.
M.a.w. het is een kulargument om te beweren dat ze niets aan criminaliteit doen, en dat ze criminelen vertroetelen en doodknuffelen.
Ja, ze leggen de nadruk op preventie. Ze willen de oorzaken weten waarom men aangezet wordt tot crimineel gedrag. MAAR dat is iets heel anders dan dat ze alle criminaliteit niet willen aanpakken. En meer van dat soort kul. Lees het programma eens, en herzie dan je mening, zou ik haast willen zeggen tegen mensen, die zulke simpele stellingen aandragen.