En waar komen die jaartallen weer vandaan, uit de bijbel. Niet echt een objectieve bron.quote:Op dinsdag 5 april 2005 21:14 schreef DennisMoore het volgende:
Volgens Google zou Mozes een paar eeuwen vóór Akhenaton hebben geleefd. En aangezien Abraham en de rest weer een eind vóór Mozes zitten, zou het Jodendom al zijn begonnen ruim voordat Akhenaton met z'n monotheïsme kwam..
ik heb een beetje het gevoel dat de Torah een samenraapsel is van een heleboel verschillende tradities. Ordinair jatwerk. Mozes mischien een Egyptenaar, Abraham uit Ur (een Assyriër?) claim dat die mensen de ''grondleggers'' zijn. Ze kunnen zich toch niet meer verdedigen. Vervolgens een beetje rommelen met de jaartallen et voila.quote:Op dinsdag 5 april 2005 22:29 schreef DennisMoore het volgende:
Geen idee, maar punt is dat Abraham toch (volgens de Bijbel) als grondlegger van het Jodendom, van het monotheïsme werd gezien.
En Abraham is dan weer veel vroeger dan Mozes, dus vroeger ook dan Akhenaton.
Ja het klinkt alsof jij er goed onderzoek naar hebt gedaan, wat een niet onderbouwde onzin.quote:Op dinsdag 5 april 2005 23:09 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
ik heb een beetje het gevoel dat de Torah een samenraapsel is van een heleboel verschillende tradities. Ordinair jatwerk. Mozes mischien een Egyptenaar, Abraham uit Ur (een Assyriër?) claim dat die mensen de ''grondleggers'' zijn. Ze kunnen zich toch niet meer verdedigen. Vervolgens een beetje rommelen met de jaartallen et voila.
Het is dieptriest allemaal![]()
We kennen Abraham uit het zelfde sprookjesboek (genisis) waaruit we Adam en Noach kennen. Dus het is zeer waarschijnlijk dat hij ineens niet heeft bestaan.quote:Op dinsdag 5 april 2005 22:29 schreef DennisMoore het volgende:
Geen idee, maar punt is dat Abraham toch (volgens de Bijbel) als grondlegger van het Jodendom, van het monotheïsme werd gezien.
En Abraham is dan weer veel vroeger dan Mozes, dus vroeger ook dan Akhenaton.
Dat vind ik wel érg kort door de bocht. Wanneer een bepaald 'boek' sprookjes zou bevatten, wil dat nog niet zeggen dat daarmee álles in dat 'boek' onzin is. Dat is een rare logica.quote:Op woensdag 6 april 2005 08:21 schreef Akkersloot het volgende:
We kennen Abraham uit het zelfde sprookjesboek (genisis) waaruit we Adam en Noach kennen. Dus het is zeer waarschijnlijk dat hij ineens niet heeft bestaan.
Waarschijnlijk komen die personages uit de Sumerische literatuur.
Hebben Abraham, Isaac en Ismael wel bestaan ?!!! poging 2
Hoor Hoorquote:Op woensdag 6 april 2005 00:39 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Ja het klinkt alsof jij er goed onderzoek naar hebt gedaan, wat een niet onderbouwde onzin.
Dat is hij zeker.quote:Op zondag 27 maart 2005 14:09 schreef Monidique het volgende:
Behoorlijk vaak, althans is mijn idee, wordt gesteld dat Mohammed gezien moet worden als een soort Gezalfde. De Islam wordt dan beschouwd als een religie gelijk aan het christendom. Nou goed, geen probleem, dat is denk ik ook wel redelijk.
Maar nu die profeet.
Mohammed had er niets op tegen om vanuit machtspolitieke motivaties bepaalde steden in te nemen. Hij is mede door zulke dingen duidelijk aangetoond agressief. Zijn leer, zijn visioenen, werd (slash werden) door hem op gewelddadige wijze anderen opgelegd, slechts omdat hij geloofde dat bepaalde steden nu eenmaal die leer moesten aanvaarden. Uit alles blijkt dat Mohammed een fanaticus was die zijn ideeën desnoods met geweld propageerde. Behoorlijk hypocriet was-ie ook door te stellen dat voor hem andere regels golden. Ik heb het dan niet over de zevenhonderd joden die schijnbaar in koelen bloede vermoord werden, want ja, dat zijn van die dingen die gewoon overal wel eens gebeurden af en toe, meer dan duizend jaar geleden. Daar wringt niets bij mij.
Maar goed, in Europa hebben we Jezus, de Verlosser, de Gezalfde, de Zoon. Mooi, een soort Mohammed, maar dan voor christenen, niet? Nee, nee, nee! Nee, want Christus had het over de wang toekeren, Christus vertelde over de scheiding van Kerk en staat, op een manier, die nauwelijks aanwezig is in de leer van Mohammed en zeker niet in de uitgewerkte versies van de latere Islam. Bij Christus ging het om naastenliefde en hoewel de leer van Mohammed ook bewonderenswaardige gulheid bevat, is deze toch voornamelijk gericht op de reeds bekeerde islamieten.
Nu, is het eigenlijk niet zo da t Jezus van Nazareth per definitie beter is dan Mohammed? Is de leer van de Profeet niet gewoon van zichzelf gewelddadig en haatvol, in tegenstelling tot die van Jezus? Ik zou bijna denken van wel!
Natuurlijk denk ik zo omdat ik een product ben van duizenden jaren Europese geschiedenis, waardoor de idealen van Jezus mij meer vertrouwd overkomen dan die van Mohammed. Daarentegen is weldegelijk aan te tonen dat in de Europese, christelijke geschiedenis allesbehalve Jezus’ woorden werden nageleefd. Voorts past de mogelijk agressieve Islam beter bij Pim-liefhebbende, militante Hagenezen dan dat het toch zeker redelijk pacifistische christendom bij hen past.
Is Jezus niet gewoon superieur aan Mohammed?
Kerel! Maakt dat wat uit?quote:Op donderdag 7 april 2005 13:14 schreef ParadiseLost het volgende:
Was het niet een moslim die de dode zeerollen vond?
Ikzelf denk dat Jezus niet zondeloos was, maar dat zijn zonden gewoon niet zijn bijgebleven, en dus ook niet in de Bijbel zijn terechtgekomen. Jezus was ook maar een mens.quote:Integrity:
Jezus was zondeloos en veroordeelt om zijn identiteit.
Misschien helpt het, wanneer ik duidelijk maak dat Jezus niet zomaar een mens is maar God als mens op Aarde gekomen. Dat je zelf denkt dat het niet zo is, is ongefundeerder dan de bijbelse geschriften. Ik heb ooit een paragnost gesproken die d8 dat Jezus in India begraven is. Je hebt ook een theorie over dat Jezus naar Frankrijk gegaan is met Maria Magdalena.quote:Op donderdag 7 april 2005 13:48 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ikzelf denk dat Jezus niet zondeloos was, maar dat zijn zonden gewoon niet zijn bijgebleven, en dus ook niet in de Bijbel zijn terechtgekomen. Jezus was ook maar een mens.
Omdat eerlijkheid het langst duurtquote:Op donderdag 7 april 2005 22:37 schreef Integrity het volgende:
[..]
Misschien helpt het, wanneer ik duidelijk maak dat Jezus niet zomaar een mens is maar God als mens op Aarde gekomen. Dat je zelf denkt dat het niet zo is, is ongefundeerder dan de bijbelse geschriften. Ik heb ooit een paragnost gesproken die d8 dat Jezus in India begraven is. Je hebt ook een theorie over dat Jezus naar Frankrijk gegaan is met Maria Magdalena.
Heb je er wel eens over nagedacht waarom iemand Zijn woorden teniet wil doen? Waarom iemand uberhaubt het tegendeel wil bewijzen? Vraag je eens af waarom... Als het allemaal lariekoek is, waarom dan een tegendeel "bewijzen"?
Endus ken jij iemand die als mens eerlijker dan Here Jezus Christus was en is?quote:Op zaterdag 31 december 2005 01:25 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Omdat eerlijkheid het langst duurt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |