Je hebt één boek als bron ja? Goh, da's niet veel.quote:Op maandag 28 maart 2005 22:32 schreef Integrity het volgende:
Ik moet zeggen dat jij ook met niet veel meer komt dan je eigen hypothese, oftewel je eigen geloof. Dan wel met een hoop arrogantie daarbij, nietwaar. BAH Noem ik dat. Mijn bron is Jezus feit of fictie, leuk boek trouwens. Jouw bron is je eigen hoofd, waarbij je arrogantie een mooie zonnebril vormt. Looks cool but no contents!![]()
![]()
Ik ben 25 jaar en christelijk opgevoed, ik heb me verdiept in verschillende religies en filosofien. Ik weiger te accepteren dat jij mij de grond in wil drukken op basis van 1 bron en met woorden als naief, terwijl je geen idee hebt wat ik weet. Dat noem ik pas naief. Dus wijsneus! Jij weet niet hoe en wat ik weet, leer eerst maar eens argumenten weerleggen!quote:Op maandag 28 maart 2005 22:38 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Je hebt één boek als bron ja? Goh, da's niet veel..
Ik heb 20 jaar christelijke opvoeding (en geloof) als bron, inclusief bijbelstudies, daarnaast nog wetenschappelijk onderwijs, het lezen van vele artikelen en wat boeken, en inderdaad: een kritische geest die durft te twijfelen, om alle dingen te onderzoeken, het goede te behouden, en de sprookjes overboord te gooien.
Als jij een kritische geest gelijk wil stellen aan arrogantie, dan zegt dat meer over jouw goedgelovigheid en slaafse volgzaamheid..
Dan moet je niet zeggen dat je maar één boek als bron hebt, dan moet je inderdaad zeggen dat je je in meerdere religies en filosofiën hebt verdiept. Dat maakt je als kritisch persoon geloofwaardiger, dat klopt.quote:Op maandag 28 maart 2005 22:46 schreef Integrity het volgende:
Ik ben 25 jaar en christelijk opgevoed, ik heb me verdiept in verschillende religies en filosofien.
Waar ik om moest lachen is jouw gebruik van de term 'juridisch historisch bewijs'. Dat is slechts een holle frase.quote:Ik weiger te accepteren dat jij mij de grond in wil drukken op basis van 1 bron en met woorden als naief, terwijl je geen idee hebt wat ik weet. Dat noem ik pas naief. Dus wijsneus! Jij weet niet hoe en wat ik weet, leer eerst maar eens argumenten weerleggen!
Ik heb 0 jaar christelijke of anderzins religieuze opvoedingquote:Op maandag 28 maart 2005 22:46 schreef Integrity het volgende:
[..]
Ik ben 25 jaar en christelijk opgevoed, ik heb me verdiept in verschillende religies en filosofien. Ik weiger te accepteren dat jij mij de grond in wil drukken op basis van 1 bron en met woorden als naief, terwijl je geen idee hebt wat ik weet. Dat noem ik pas naief. Dus wijsneus! Jij weet niet hoe en wat ik weet, leer eerst maar eens argumenten weerleggen!
Ik trollenquote:JanPoedel maandag 28 maart 2005 @ 12:57
Let niet op die user. Hij praat wel vaker als een familielid van zijn icon. Hij is hier vooral om te trollen en te zuigen. Bovendien kun je ook zo denken. Dacht je dat de profeten het makkelijk hadden in hun tijd? Van Mozes (a.s.) tot Mohammed (s.a.s.)? Natuurlijk niet. Er zullen altijd mensen zijn die niet geloven en deze mensen in een kwaad daglicht willen zetten. Een gelovige dient geduldig te zijn. Laat je niet in met mensen als hij. Negeer ze compleet. Hun ogen zijn verzegeld en dat is hun lot.
enquote:JanPoedel schreef op maandag 28 maart 2005 @ 12:57 het volgende
Er zullen altijd mensen zijn die niet geloven en deze mensen (de "profeten" dus A.S.) in een kwaad daglicht willen zetten.
Haatzaaierij. Leuk trouwens zo'n gristelijk islamitisch onderonsje .quote:Laat je niet in met mensen als hij. Negeer ze compleet. Hun ogen zijn verzegeld en dat is hun lot.
Wat jij zegt is absoluut waar, zeker sinds 325 na Christus in Nicea. Pleur 300 filosofen bij elkaar en stel de hedendaagse bijbel op. Zonder het gedeelte van Judas, uiteraard. Daarom is het misschien wel leuk om je te verdiepen in Irenaeus (had je al gedaan toch).quote:Op maandag 28 maart 2005 22:54 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dan moet je niet zeggen dat je maar één boek als bron hebt, dan moet je inderdaad zeggen dat je je in meerdere religies en filosofiën hebt verdiept. Dat maakt je als kritisch persoon geloofwaardiger, dat klopt.
[..]
Waar ik om moest lachen is jouw gebruik van de term 'juridisch historisch bewijs'. Dat is slechts een holle frase.
Je gaat ten eerste al uit van de 100% betrouwbaarheid van de Bijbel, en dat is flauwekul, wanneer je naar de ontstaansgeschiedenis van de Bijbel kijkt. En wanneer alleen al dat uitgangspunt vervalt, vervalt daarmee ook de rest van je 'bewijs'.
Het bestaan van God is niet te bewijzen, de waarheid van de Bijbel valt niet te bewijzen, het geloof is niet te bewijzen. Het berust allemaal op persoonlijke ervaringen, hoe waardevol die ook zullen zijn. Maar ze blijven persoonlijk.
Ze bedoelen dat ze geen serieus antwoord hebben behalve de gebruikelijke retoriek betreffende "ongelovigen".quote:Op dinsdag 29 maart 2005 00:50 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Ik trollenen wat wordt bedoeld met zuigen?
![]()
En dan is de vraag op basis van welke criteria zij besloten om welke boeken al dan niet toe te laten. Los daarvan zijn er door de Kerk ook nog aanpassingen in teksten gedaan. Irenaeus ging flink tekeer tegen de gnostische stroming, dat is bekend.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 10:41 schreef Integrity het volgende:
Wat jij zegt is absoluut waar, zeker sinds 325 na Christus in Nicea. Pleur 300 filosofen bij elkaar en stel de hedendaagse bijbel op. Zonder het gedeelte van Judas, uiteraard. Daarom is het misschien wel leuk om je te verdiepen in Irenaeus (had je al gedaan toch).
In dat eerste wil ik wel met je meegaan. Het is hoogste waarschijnlijk dat hij heeft bestaan. Zijn precieze levensloop, handelingen en uitspraken zijn echter niet aantoonbaar zo gebeurd. Daar zijn geen bewijzen voor.quote:Mijn punt was en is nog steeds: Jezus heeft echt bestaan en Zijn levensloop is echt gebeurd, ook buiten de bijbelse documenten om.
Tegen het einde van de 2e eeuw stond een groot gedeelte al redelijk vast, maar nog niet de hele canon. Pas in in het jaar 367 werd die definitief door de Kerk vastgesteld. Canoniciteit werd bepaald aan de hand van apostolische oorsprong, gebruik in de officiële liturgie en overéénstemming met de apostolische traditie. De vraag is of dat de juiste criteria zijn, en of deze niet te 'kerkpolitiek' bepaald waren.quote:150 na Christus was de bijbel overigens al samengesteld in het boek zoals het is, canoniseren noemen ze dat ook wel.
De titel komt me bekend voor, maar ik kan me niet herinneren dat ik het gelezen heb. Maargoed, zo heb ik weer boeken gelezen die jij niet gelezen hebt...quote:Ik haal de info uit verschillende bronnen, Jezus feit of fictie spreekt me enorm aan, omdat het boekje zelf 100-en bronnen aanhaalt om de theorie kracht bij te wonen. Met de theorie bedoel ik uiteraard het verloop van het boekje, hoewel ik in het begin van het boekje veel weerstand tegenover de auteur ondervond (vanwege zijn partijdigheid).
Jij hebt het boekje blijkbaar niet gelezen, dus waar hebben we het over. Je kunt het niet eens ontkrachten, want je weet simpelweg niet wat het is. Misschien is wingmakers meer jouw genre, succes. (PS Wingmakers is een hoax, maar toch)
quote:This book is generally a restatement of a work called "Tryal of the Witnesses of the Resurrection" written in the 18th century, and suitably refuted by great philosopher David Hume. Why this old argument about testimony of miracles has resurfaced in the 20th century is beyond me, expect maybe because modern Christians are feeling increasing pressure from "science" to "prove" their religion.
It's okay to be Christian; just don't put any pretensions of rationality behind your faith. Even if you do, there are better proofs of God's existence (I recommend the Cosmological Argument). If you're interested, read this book, but then take a Philosophy of Religion course to see how easily the book's claims can be refuted.
quote:On page 44 there is a claim that Luke is reliable because he is accurate in his details - does this mean he is reliable about Jesus because he had the right name of the Roman emperor? On page 48 McDowell tries to prove the New Testament is reliable because there are more manuscript copies of it than Caesar's 'Gallic Wars.' Huh? On page 50 there is a claim that, because the New Testament were either taken from or written by eyewitness accounts they are therefore factual, going on to page 53 to say the gospels 'were eyewitnesses and their testimony was not completely disregarded.' This makes it sound as if, because nobody at the time questioned it, it is completely true.
quote:McDowell's arguments are continually one of two thoughts, either 'Jesus and his people are good guys, so of course they're right' or 'I believe this so it must be true.' His later arguments generally boil down at the end of Chapter 8 to: 'Well you can't DISPROVE it, so it must be right!' By Chapter 11 the book has degenerated into a full sermon preaching us to come to Christianity because it is clearly the right course.
quote:McDowell sets forth the belief that there is NO MIDDLE GROUND in the belief in Jesus. Either you believe who he said he was, or you don't. His "trilemma" - lunatic, liar, or Lord. This, on the surface, sounds somewhat convincing. No one wants to think that a moral teacher like Jesus was a lunatic or a liar, right? So therefore he must be Lord. This is, however, a profound logical fallacy, known as the FALSE DILEMMA. A false dilemma is where you present a finite number of options, where all but one are unappealing, or you attempt to prove the other ones as absurd. Therefore, the most appealing one, or the one upon which no refutation is attempted must be true.
quote:This book was not convincing to me at all. Very weak arguments, circular reasoning. I first read it when I was 16 (I'm 33 now) because I wanted my atheist boyfriend to be convinced Jesus was God. I read it first and decided not to give it to him, because he would have laughed at the illogical arguments. It was this book, in addition to my former preacher's sermons on "Intelligent Design," that made me start to question my faith. It had the reverse effect than what it intended!
I reread McDowell's book a few weeks ago. In my humble opinion, it still was not very good at all.
De enigen die het boek fantastisch vinden, zijn de goedgelovige leden van de eigen parochie waarvoor MacDowell preekt. Een bekend verschijnsel. Nee, lijkt me niet dat dit boek de aanschaf waard zou zijn. Zelfs veel christelijke reviewers bij Amazon stellen dat het een leuk boekje is voor een beginner, maar dat een beetje onderlegd persoon de argumenten makkelijk onderuit haalt. Ze noemen zelfs betere apologetiek-boeken.quote:A truly worthless book is hard to come by, and this one may just fit the bill. Woefully circular and question begging, this would-be attempt at apologetics is a waste of time and money. Since it's pretty much preaching to the choir, it does not engage skeptics and liberal bible scholars. Strewn with pathetic anecdotes and lame arguments, it cannot even begin to challenge the mind of an average person that has access to Encarta encyclopedia, much less those who have read the Jesus Seminar and Earl Doherty's The Jesus Puzzle. If you're looking for a reasonably good Jesus apologetic, try N.T. Wright's books.
quote:He uses lots of quotes from a variety of different sources to give his work the appearance of having been thoroughly researched. The reader is impressed by the authorities appealed to on almost every page, and the long list in the endnotes reference listings of each chapter. In reality, however, the quotes McDowell uses from these sources are nearly always bereft of relevant facts, unrelated to the subject that is supposed to be the topic of discussion, or are made by people who do not have the authority on the subject to support McDowell's claims about it.
quote:Page 43 contains a prime example of how McDowell uses his sources. The quote is from someone named "Sir William Ramsey," who McDowell tells us is "regarded as one of the greatest archaeologists ever to have lived." Having searched several reference works on archaeology (such as encyclopedias and dictionaries with biographical information) in vain for an entry on a William Ramsay, I have to wonder just who it is besides McDowell and his ilk who regards him as such. There was a Nobel Prize winner by that name; but his field was chemistry, not archaeology, and he lived before the time that the work quoted was published. The Ramsay McDowell is talking about may possibly be a great (however unappreciated) archaeologist, to say that he is regarded as one is dishonest. This trick of designating a greater authority for a sympathetic source than they actually possess is common of McDowell's.
Apparently all he did was find an archaeological work which contained opinions friendly to his cause, slap the label of "world's greatest archaeologist" on the author, and quote its conclusions without an explication of how they were arrived at or a treatment of the works of those who challenge them.
quote:More Than a Carpenter, far from being a serious work on the issues it proposes to explore, is little more than what Christian organizations use it for: a quick and easy vehicle to dupe potential convertees into believing that Christianity is a faith backed up by historical facts.
En aan welke "liefdevolle" doctrine hebben we dit te dankenquote:Op dinsdag 29 maart 2005 06:26 schreef ikkemem het volgende:
Godlasteraar(The bastard! He does exist!
Church Of Satan)
Je bent GEK.![]()
Het gaat niet om een mening. Het gaat om feiten, en om logica.quote:Op dinsdag 29 maart 2005 23:52 schreef Integrity het volgende:
Ik stel voor, DennisMoore, dat je je eigen mening vormt en niet meningen citeert van anderen. Dit wordt een bodemloze put, beetje zwak van je. Jij mag mij, op jouw beurt, ook uitdagen een boek te lezen. Geen dik boek, die moet ik genoeg op school doornemen. Jezus feit of fictie is een dun boekje, lees je in een paar uurtjes uit. Als je dan je mening geeft, is dat een stukje anders dan wat je net gedaan hebt.
hij is allang uit z'n grafquote:Op zondag 3 april 2005 06:05 schreef Riverpoet31 het volgende:
Kelt,
Als Christus de titel van dit topic zou lezen, zou hij omdraaien in zijn graf en subiet terugkeren op aarde om jou een lesje te leren ;-)
Jezus ligt gewoon in zijn graf. Waar hij al bijna 2000 jaar gelegen heeft.quote:
Iemand die geen 600 ongewapende mannen heeft vermoord en hun vrouwen en kinderen heeft verkocht als (sex)slaven is voor mij altijd beter dan een persoon die dat wel heeft gedaan.quote:Op maandag 4 april 2005 22:43 schreef Riverpoet31 het volgende:
Dit mag 'weird' klinken, maar je schiet er meer mee op dan te zeggen: A is beter dan B, of andersom... ;-)
Zeker nooit de bijbel gelezen ?quote:Op zondag 3 april 2005 11:52 schreef DennisMoore het volgende:
Waar staat dat Jezus anderen niet afkeurde op een ander geloof?.
Ik denk dat Jezus qua ethiek ver boven Mohammed uitstijgt, maar zulke dingen zeg je niet en zeker niet van jezelf of van je eigen geloof, je laat het zien door het goede voorbeeld.quote:Op dinsdag 5 april 2005 06:14 schreef Akkersloot het volgende:
Iemand die geen 600 ongewapende mannen heeft vermoord en hun vrouwen en kinderen heeft verkocht als (sex)slaven is voor mij altijd beter dan een persoon die dat wel heeft gedaan.
Wrrrrong!quote:
De sprong van 'tollenaars en prostituees' naar 'anders-gelovigen' is een rare.quote:Hij nam het op voor "zondaars" als tollenaars en prostituees, dat waren on- of anders gelovigen. Voor hem waren dit in ethische zin geen slechtere mensen. Hij had een hekel aan onoprechte mensen zoals de Joodse schriftgeleerden.
Lees ook het verhaal van de genezing van de dochter van de romeinse hoofdman.
Ik zeg ongelovigen of anders gelovigen.quote:Op dinsdag 5 april 2005 09:18 schreef DennisMoore het volgende:
De sprong van 'tollenaars en prostituees' naar 'anders-gelovigen' is een rare.
Er zijn vele teksten waarin Jezus afkeurend spreekt over van alles, en zelfs vrij arrogante uitspraken doet.
Arrogant? Is dat niet jouw mening? Vind je mensen die zeggen wat jij moet doen arrogant, ook al moet je het doen? Kijk, dit is exact wat ik bedoelquote:Op dinsdag 5 april 2005 09:18 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Wrrrrong!.
[..]
De sprong van 'tollenaars en prostituees' naar 'anders-gelovigen' is een rare.
Er zijn vele teksten waarin Jezus afkeurend spreekt over van alles, en zelfs vrij arrogante uitspraken doet.
Ochja, daar ben ik het allemaal wel aardig mee eens.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:06 schreef Oud_student het volgende:
Ik zeg ongelovigen of anders gelovigen.
Toen Jezus zijn "leer" verkondigde was er nog geen Christendom, dus elk geloof was een ander geloof dan het Christendom.
De verhalen uit het NT zijn pas later opgetekend, het is moeilijk vast te stellen welke uitspraken al dan niet terecht aan Jezus worden toegeschreven. Sommige dogmatische zaken zullen speciaal zijn toegevoegd om een godsdienst te kunnen stichten.
Ondanks de late en slechte registratie van zijn daden en woorden, wordt toch een zeer ondogmatisch beeld van Jezus zichtbaar. Er staat regelmatig dat hij vriend en vijand verbaasde door zijn wijsheid en onconventioneel gedrag.
Dus jij mag mij wel arrogant vinden, maar ik hem niet?quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:29 schreef Integrity het volgende:
Arrogant? Is dat niet jouw mening? Vind je mensen die zeggen wat jij moet doen arrogant, ook al moet je het doen? Kijk, dit is exact wat ik bedoel. Het is arrogant van jou dit te denken.
Het zijn jouw eigen woorden *denkquote:Op dinsdag 5 april 2005 12:47 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dus jij mag mij wel arrogant vinden, maar ik hem niet?
Dat vind ik dan weer arrogant van jou.
Hoe noem je iemand (Jezus) die heel stellig roept dat hij de enige is die gelijk heeft, dat hij de waarheid in pacht heeft (of zelfs de waarheid ís), en dat iedereen hem moet volgen?
Er is vast wel een mooier woord te vinden dan arrogant... *denk*
Klopt dit?quote:
Of klopt dat niet?quote:Jezus, die heel stellig roept dat hij de enige is die gelijk heeft, dat hij de waarheid in pacht heeft (of zelfs de waarheid ís), en dat iedereen hem moet volgen?
Welk verhaal bedoel je? Er staan er zeer vele in de Bijbel.quote:Op dinsdag 5 april 2005 15:47 schreef nappel het volgende:
Vinden niet beide verhalen hun oorsprong bij de Sumeriërs?
ik gok dat het OT bedoeld werd, en daarvan zijn vele verhalen afgeleid van oudere godsdiensten/sagen/mythen...quote:Op dinsdag 5 april 2005 16:29 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Welk verhaal bedoel je? Er staan er zeer vele in de Bijbel.
Als je de verhalen over Jezus rond het jaar 0 bedoelt: nee, dat heeft met Sumeriërs niets te maken.
Oh sorry..quote:Op dinsdag 5 april 2005 16:29 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Welk verhaal bedoel je? Er staan er zeer vele in de Bijbel.
Als je de verhalen over Jezus rond het jaar 0 bedoelt: nee, dat heeft met Sumeriërs niets te maken.
Maakt de hele zondevloed en scheppingsverhaal wel geloofwaardiger, niet?quote:Op dinsdag 5 april 2005 17:30 schreef nappel het volgende:
[..]
Oh sorry..
Niet over Jezus, maar bijv. het scheppingsverhaal lijkt in heel veel religies op elkaar. En iedere religie kent een zondvloed etc..
M.i. een reden om aan te kunnen nemen dat (veel) religies afkomstig zijn van hetzelfde verhaal of misschien zelfs wel dezelfde geschiedenis...
Niet geloofwaardiger.. 't riekt gewoon naar plagiaat..quote:Op dinsdag 5 april 2005 17:44 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Maakt de hele zondevloed en scheppingsverhaal wel geloofwaardiger, niet?![]()
Nee, dat heb je voor de volle 100% fout. Het doel van elke religie is om groter te worden. De omgangsregels staan niet centraal, maar de verspreiding van het geloof. In islam, als oorlogsdoctrine, staat "het zwaard" centraal (soera 4:101, soera 5:44-47,soera 3:118 en als toetje soera 8:1-75).quote:Op dinsdag 5 april 2005 19:36 schreef Riverpoet31 het volgende:
.... Ik wil niet dogmatisch klinken, en ben zeker geen religieus fanaat, maar in de kern roepen de grote wereldreligieen op vredevol samenleven, verzoening, vergevingsgezindheid: de kracht van liefde staat hierbij centraal. ....
Ga je gang, noem er eens wat.quote:Op dinsdag 5 april 2005 20:58 schreef Riverpoet31 het volgende:
Dennis Moore, als je de (vertaalde) teksten over Ra leest en die vergelijkt met wat er in de bijbel over de christelijke God staat, dan zie je juist heel overduidelijke overeenkomsten.
Volgens Google zou Mozes een paar eeuwen vóór Akhenaton hebben geleefd. En aangezien Abraham en de rest weer een eind vóór Mozes zitten, zou het Jodendom al zijn begonnen ruim voordat Akhenaton met z'n monotheïsme kwam.quote:En wat die chronologie betredt, het egyptische geloof in Ra is duizenden jaren eerder neergepend dan de oudtestamentische teksten.....hier zit je toch echt fout
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |