Het is echter in dit verhaal Góds keuze om niet-gelovigen te 'vernietigen'. Híj is degene die die brandende kaars in de buurt van dat kind heeft gezet. Híj is degene die de regels verzonnen heeft.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
Maar als hij wel de zoon van God was en hij had niet gezegd wat de consequentie zou kunnen zijn, dan had het zowiezo geen zin om uberhaupt op aarde te komen om dat anderen te vertellen en dan zou hij bloed aan zijn handen hebben als mensen slecht zouden doen en uiteindelijk door God vernietigd zouden worden omdat zij geweigerd hebben respect te tonen aan hun naaste en aan hem en zij het niet hadden geweten omdat ze niet wisten dat het verkeerd was.
Als een ouder tegen zijn kind zegt: ''je moet van die kaars afblijven anders brandt je je vingers'', is dat dan intimidatie? Of eerder een extra reden om een toch al logisch gebod op te volgen?
De waarheid is dat hij perfect heeft laten zien hoe mensen met elkaar dienen te leven. Welke andere waarheid zou er anders moeten zijn?
In dit bijzondere geval was nationalisme onafscheidelijk van religie, denk ik. Ook de opstand tegen de Maccabeeen was religieus. De leider van de laatste opstand, die leidde tot de hernoeming van Jeruzalem, werd aangezien voor de Messias. Bar Kochba, heette hij.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:16 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
Het was niet zozeer religie, deze opstanden worden vaak aangehaald als de eerste voorbeelden van nationalisme.
- hoge belastingdrukquote:Op maandag 28 maart 2005 17:16 schreef Godslasteraar het volgende:
Het was niet zozeer religie, deze opstanden worden vaak aangehaald als de eerste voorbeelden van nationalisme.
Nee. Je maakt mij niet wijs dat er mensen zijn die zo geindoctrineerd zijn dat je je vingers kan branden aan een kaars.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
Als een ouder tegen zijn kind zegt: ''je moet van die kaars afblijven anders brandt je je vingers'', is dat dan intimidatie?
quote:Op maandag 28 maart 2005 17:23 schreef Akkersloot het volgende:
Nee. Je maakt mij niet wijs dat er mensen zijn die zo geindoctrineerd zijn dat je je vingers kan branden aan een kaars.![]()
Hij wilde veeleer dat zijn volgelingen die nacht over een zwaard beschikten om duidelijk te demonstreren dat hij, hoewel zij in omstandigheden zouden komen te verkeren die gemakkelijk gewapend verzet konden uitlokken, niet van plan was zijn toevlucht tot het zwaard te nemen, maar zich in overeenstemming met Gods wil vrijwillig zou overgeven.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:59 schreef DennisMoore het volgende:
Hij vond inderdaad twee zwaarden voldoende om mee te nemen.
Nou passen veel van de andere ''evangelieen'' totaal niet in de canon van de bijbel en zijn ze er terecht en om die reden uit weggelaten. De zogenaamde apocriefe geschriften.quote:De Jezus uit andere 'evangeliën' die ze gevonden hebben, was een wat zweveriger tiep.
Hij is niet zo slim om in te zien dat ik de vlam van een brandende kaars bedoelde ipv een stuk was op kamertemperatuur. Dus bij deze.quote:
Dat je zonder geloof in Jezus als zoon van god en messias het slecht met je zou af lopen is immers geen enkel argument. Het is immers alleen maar een gevolg van indoctrinatie.quote:
Ik ben het met de dikgedrukte passages wel eens.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
Eigenlijk gaat Jezus' hele leven tegen de natuur van de mens in, in die zin dat ze niet gericht is op het eigenbelang en macht en het vergaren van goederen. De raad die Jezus gaf over het omgaan met anderen zijn tot op de dag van vandaag nog actueel.
In D.Moore merkt inderdaad al op dat alleen al daardoor, zonder nog naar ook maar een ander aspect te hebben gekeken, het verschijnlijker is dat de Islam een menselijk begin heeft, dan het (ware) Christendom.
Jezus heeft zeer zeker wel bestaan. Natuurlijk kan en mag men zich afvragen of hij de man was die de bijbel laat zien, maar iedereen die zich erin verdiept heeft neemt toch echt wel aan dat hij op zijn minst bestaan heeft (zie ook nog mijn stukje hierover op pagina 1 eventueel).
Alle dingen in beschouwing nemend, meen ik toch zeker te kunnen stellen dat de leer van Christus volledig gericht is op het individueel, vrijwillig aanvaarden van hem en het niet berokkenen van schade aan onze naaste terwijl de leer van de Islam vooral gericht is op het inmengen in politieke stelsels om macht te krijgen over de samenleving met de daarbij behorende Sharia-wetgeving. Daarbij werd door de eerste profeet Mohammed ook gemoord om de religie te beschermen en uit te breiden, terwijl Jezus tegen elke vorm van geloofsoplegging was.
De Qor´aan laat ook een „heilige oorlog” toe (wel bekend begrip intussen) met de woorden: „En doodt niemand die Allah heilig heeft verklaard tenzij het met recht geschiedt.” — Soerah 17:34.
Dat staat er niet, dat is slechts joúw verklaring. Omdat dit je een waarschijnlijke reden lijkt.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:26 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hij wilde veeleer dat zijn volgelingen die nacht over een zwaard beschikten om duidelijk te demonstreren dat hij, hoewel zij in omstandigheden zouden komen te verkeren die gemakkelijk gewapend verzet konden uitlokken, niet van plan was zijn toevlucht tot het zwaard te nemen, maar zich in overeenstemming met Gods wil vrijwillig zou overgeven.
Dan had hij dat ook van te voren kunnen zeggen.quote:Ik zou eerder denken dat Jezus expres zwaarden mee had laten nemen om daar goed duidelijk te maken dat Christenen zich er juist niet van horen te bedienen.
Pas véle eeuwen later is door de Kerk besloten dat deze evangeliën niet in de canon thuishoren. Dit was de uitkomst van deels politieke (machts)overwegingen.quote:Nou passen veel van de andere ''evangelieen'' totaal niet in de canon van de bijbel en zijn ze er terecht en om die reden uit weggelaten. De zogenaamde apocriefe geschriften.
quote:Op maandag 28 maart 2005 17:30 schreef STORMSEEKER het volgende:
Hij is niet zo slim om in te zien dat ik de vlam van een brandende kaars bedoelde ipv een stuk was op kamertemperatuur. Dus bij deze.
Die kaars heeft geen wil en is niet almachtig. God wel. De straffen die deze hanteert zijn extreem misdadig en onmenselijk. De mensheid is met zijn VN charter en de verklaring van de rechten van de mens wat betreft waarden en normen de Goden van de bijbel/ koran/torah veruit superieur. Alleen dat al zou gelovigen eens aan het denken moeten zetten over de ''goddelijkheid'' van de ''heilige'' teksten. God hoeft mensen niet op een dergelijke misdadige manier te straffen, dat is Zijn keuze.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:14 schreef STORMSEEKER het volgende:
[..]
Maar als hij wel de zoon van God was en hij had niet gezegd wat de consequentie zou kunnen zijn, dan had het zowiezo geen zin om uberhaupt op aarde te komen om dat anderen te vertellen en dan zou hij bloed aan zijn handen hebben als mensen slecht zouden doen en uiteindelijk door God vernietigd zouden worden omdat zij geweigerd hebben respect te tonen aan hun naaste en aan hem en zij het niet hadden geweten omdat ze niet wisten dat het verkeerd was.
Als een ouder tegen zijn kind zegt: ''je moet van die kaars afblijven anders brandt je je vingers'', is dat dan intimidatie? Of eerder een extra reden om een toch al logisch gebod op te volgen? .......................
Het barst tegenwoordig van de Mohammedjes die een eigen Jihad uitvoeren.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:31 schreef STORMSEEKER het volgende:
He, maar trouwens, we zijn off-topic. Waar is Mohammed gebleven?
Het was de mens die er voor koos zelf te bepalen wat goed en slecht is met alle gevolgen van dien.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:18 schreef DennisMoore het volgende:
Het is echter in dit verhaal Góds keuze om niet-gelovigen te 'vernietigen'. Híj is degene die die brandende kaars in de buurt van dat kind heeft gezet. Híj is degene die de regels verzonnen heeft.
Pardon? Het zou God zijn die de mens gemaakt heeft. God is degene die bepaalde wat goed en slecht was. Dat kun je niet afschuiven op de mens.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:37 schreef STORMSEEKER het volgende:
Het was de mens die er voor koos zelf te bepalen wat goed en slecht is met alle gevolgen van dien.
Het is dus God die de spelregel bedacht heeft dat er bloed moest vloeien voordat er vergeving kan plaatsvinden. Dat is een barbaarse en primitieve redenatie!quote:God is tenminste nog zo aardig om iedereen te vertellen hoe het wel moet en heeft zelfs zijn zoon de dood laten ondergaan om mensen te redden.
Nee, het is God die de situatie heeft gecreëerd, die alle omstandigheden en spelregels heeft verzonnen. Niet de mens.quote:De mens heeft de situatie zelf veroorzaakt en God vertelde via Jezus wat wij kunnen doen om ''onze vingers niet te branden'' .
Volgens de Bijbel is zelfs het loon van de kleinste zonde al de dood, de vernietiging. Opnieuw: barbaars, primitief, en onmenselijk.quote:En wat is rechtvaardig? Is het rechtvaardig om een seriemoordenaar gewoon zonder straf weer terug te zetten als oppasser in een kinderboerderij, of verdient deze de dood? Is het laten lijden van onschuldigen onder wetsovertreders rechtvaardig? God is volgens de bijbel van plan daar iets aan te doen. Je hoeft niet kwaad te doen, het is je eigen keus. Maar alles heeft consequenties.
Ja, daar heb je een goed punt, de joodse godsdienst is ook helemaal verweven met etniciteit. Dat is een heel wonderlijk element.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:20 schreef Johan_de_With het volgende:
In dit bijzondere geval was nationalisme onafscheidelijk van religie, denk ik. Ook de opstand tegen de Maccabeeen was religieus. De leider van de laatste opstand, die leidde tot de hernoeming van Jeruzalem, werd aangezien voor de Messias. Bar Kochba, heette hij.
Er wordt wel gezegd dat de moord op Ali dient als rechtvaardiging voor zelfmoord ter terrorisme, waardoor het de sji'ieten waren die begonnen met zelfmoordaanslagen en de menselijke golven tijdens de Iran-Irak-oorlog. Nu denk ik dat dat wel een beetje klopt, althans, in zoverre dat er altijd wel een rechtvaardiging is te vinden.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:57 schreef STORMSEEKER het volgende:
Maar zijn er eigenlijk nog meer verschillen tussen deze 2 Moslimgroepen?
De verovering van het Indische sub-continent is beschreven door een moslim-ooggetuige die met de roversbende meetrok.quote:Op maandag 28 maart 2005 21:57 schreef DennisMoore het volgende:
Dat is vast een site die openlijk anti-islam is, en de islam probeert zwart te maken, zou JanPoedel zeggen..
Ik moet zeggen dat jij ook met niet veel meer komt dan je eigen hypothese, oftewel je eigen geloof. Dan wel met een hoop arrogantie daarbij, nietwaar. BAH Noem ik dat. Mijn bron is Jezus feit of fictie, leuk boek trouwens. Jouw bron is je eigen hoofd, waarbij je arrogantie een mooie zonnebril vormt. Looks cool but no contents!quote:Op zondag 27 maart 2005 22:04 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Ja, ik bewonder je kinderlijke geloof hoor, maar het blijft geloof, en geen juridische waarheid. Dat onderscheid moet je toch echt maken.
Verdiep je eens in de totstandkoming van de Bijbel, de selectie van de Bijbelboeken, de latere aanpassingen door de Roomskatholieke kerk, en je zult je verbazen. Niet alleen de Dodezee-rollen, maar ook de Nag-Hamadi-geschriften, die een totaal ander soort Jezus-figuur laten zien.
Je naïviteit is leuk, maar je moet 't niet te serieus nemen. Uiteindelijk is er maar één overtuigend bewijs voor geloof, en dat is persoonlijke ervaring. En da's heel waardevol, dat geef ik toe. Maar kom alsjeblieft niet met semi-juridische prietpraat, dat geeft enkel reacties als:.
.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |