"Maar een ieder, die één dezer kleinen, die in Mij geloven, tot zonde verleidt, het zou beter voor hem zijn, dat een molensteen om zijn hals was gehangen en hij verzwolgen was in de diepte der zee."quote:
Tja, Kirmizi's stijl is zo onderhand wel bekend toch?quote:Op maandag 28 maart 2005 13:44 schreef DennisMoore het volgende:
Je kan met iedere bron aankomen die je wil, maar als het JanPoedel niet aanstaat, dan negeert hij het, of hij noemt het gewoon bronnen die de islam zwart proberen te maken.
Hij is te bang en te zwak voor zelfkritiek.
Was het Kirmizi? Nee toch?quote:Op maandag 28 maart 2005 14:25 schreef -Famke- het volgende:
[..]
Tja, Kirmizi's stijl is zo onderhand wel bekend toch?
Propaganda van de Amerikaanse democraten.quote:Op maandag 28 maart 2005 15:41 schreef DennisMoore het volgende:
Zou Jezus echt op een ezeltje Jeruzalem zijn binnengetrokken, of is dat een later verzinsel, om een bepaald beeld te creëeren?
En überhaupt, waarom vochten die Arabieren tegen de Chinezen, een volk duizenden kilometers verwijderd van de Arabische wereld.quote:Op maandag 28 maart 2005 13:12 schreef JanPoedel het volgende:
[..]
Dat kan ik je wel vertellen. Toen de Arabieren destijds tegen de Chinezen vochten, besloten de Turken aan de zijde van de Arabieren te vechten. De Turken hebben toen massaal de religie overgenomen die daar toen heerste, namelijk de Islam.
Eén zin is voldoende als rechtvaardiging.quote:Op maandag 28 maart 2005 15:55 schreef DennisMoore het volgende:
Nouja, stel dát het propaganda was. Dan nóg zette men de centrale figuur in de Christelijke religie blijkbaar graag neer als een bescheiden liefdevol persoon.
En dat is eigenlijk wel frappant. Van een door mensen gecreëerde religie zou je eigenlijk verwachten dat deze heel veel zou zeggen over ehm... het rechtvaardigen van hiërarchische machtstructuren, het veroveren/bekeren van andersdenkenden, etc etc. En hoewel het daar uiteindelijk eeuwen later wel op neer ging komen, door toedoen van m.n. de geïnstitutionaliseerde kerk, valt het erg mee met de Nieuwtestamentische rechtvaardiging daarvan. Wanneer het gehéél een menselijk construct zou zijn, had ik wel wat meer verwacht. Inderdaad meer zoals de islam, met alle staatsinrichtende elementen.
Nee, ik bedoelde het anders.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:12 schreef Godslasteraar het volgende:
Eén zin is voldoende als rechtvaardiging.
Dat christenen mensen verbrandden werd ook gerechtvaardigd met één zinnetje in de bijbel.
Er schijnen zelfs gereformeerden geweest te zijn in Nederland die aan de hand van de bijbel roken als zonde beschouwden.
Inderdaad, dat is de vraag. In hoeverre is de Bijbelse Jezus in later eeuwen aangepast, om beter binnen een bepaald plaatje te passen.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:33 schreef STORMSEEKER het volgende:
Jezus heeft zeer zeker wel bestaan. Natuurlijk kan en mag men zich afvragen of hij de man was die de bijbel laat zien, maar iedereen die zich erin verdiept heeft neemt toch echt wel aan dat hij op zijn minst bestaan heeft (zie ook nog mijn stukje hierover op pagina 1 eventueel).
Nou nou, Jezus heeft (volgens de Bijbel) niet alléén maar aardige dingen gezegd...quote:Alle dingen in beschouwing nemend, meen ik toch zeker te kunnen stellen dat de leer van Christus volledig gericht is op het individueel, vrijwillig aanvaarden van hem
Dan hebben degenen die dat deden de bijbel toch echt niet goed gelezen. Ze hebben de bijbel wellicht verdraaid voor hun eigen agenda, maar er is totaal geen enkele grond vanuit de bijbel waardoor mensen andere mensen mogen verbranden. Echt niet.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:12 schreef Godslasteraar het volgende:
Eén zin is voldoende als rechtvaardiging.
Dat christenen mensen verbrandden werd ook gerechtvaardigd met één zinnetje in de bijbel.
Roken is schadelijk voor het lichaam en daarbij verslavend. Er is bijbelse grond voor het verbieden van roken en wel op basis van het volgende:quote:Er schijnen zelfs gereformeerden geweest te zijn in Nederland die aan de hand van de bijbel roken als zonde beschouwden.
Dat is niet de vraag die ik bedoelde, ik stelde alleen dat Jezus iig bestaan heeft. Dat jij stelt dat er dingen zijn aangepast is jouw zaak.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:39 schreef DennisMoore het volgende:
Inderdaad, dat is de vraag. In hoeverre is de Bijbelse Jezus in later eeuwen aangepast, om beter binnen een bepaald plaatje te passen.
(Over de hel hebben we het al eens in een topic gehad, dus hoe ik daar over denk is intussen wel bekend)quote:Nou nou, Jezus heeft (volgens de Bijbel) niet alléén maar aardige dingen gezegd...
Je zou het ook kunnen verwoorden als: "Geloof wat ik zeg, anders ga je naar de hel."
Nou nou! Er zijn zát Bijbelse voorbeelden waar allerlei zaken die gode-onwelgevallig zijn verbrand worden! Het is maar een hele kleine stap om het letterlijk te nemen, en alvast God's (schijnbare) wil uit te gaan voeren. Zo raar is die gedachtesprong niet.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:44 schreef STORMSEEKER het volgende:
Dan hebben degenen die dat deden de bijbel toch echt niet goed gelezen. Ze hebben de bijbel wellicht verdraaid voor hun eigen agenda, maar er is totaal geen enkele grond vanuit de bijbel waardoor mensen andere mensen mogen verbranden. Echt niet.
Op basis hiervan zou je aannemen dat je jezelf als slachtoffer aan moet bieden. Pleit dus voor mensenoffers.quote:Roken is schadelijk voor het lichaam en daarbij verslavend. Er is bijbelse grond voor het verbieden van roken en wel op basis van het volgende:
Rom 12
12 Dientengevolge verzoek ik U dringend, broeders, op grond van Gods mededogen, UW lichaam aan te bieden als een slachtoffer dat levend, heilig en God welgevallig is, een heilige dienst met UW denkvermogen.
Dan wordt er gezegd dat iedereen wel een zonde'tje heeft (we leven niet meer onder de Wet), en dat het bij matig gebruik niet zoveel kwaad kan. Het is slechts een 'genotmiddel', en dat is niet verboden.quote:Christenen zien zelfs hun lichaam als een bezit van God, die alles bezit en daarom willen zij dat lichaam niet opzettelijk verontreinigen met teer en andere zooi. Ook opzettelijk gevaar opzoeken waardoor je gewond kan raken of kan sterven is op basis hiervan bijvoorbeeld ook een tekort aan respect voor het leven en voor je lichaam.
Maar het opsteken van een sigaret omdat het lekker zou zijn, heeft daar weinig mee te maken.quote:Getuigt het regelmatig opsteken van een sigaret ''omdat je anders gaat trillen en gespannen raakt'' van veel zelfbeheersing?
O.k. ik bekijk dat uit een wat ander perspectief.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:15 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Nee, ik bedoelde het anders.
Wanneer je een religie zou 'ontwerpen', die je zou willen gebruiken om de staat in te richten, om macht te legitimeren, dan zou je toch eerder iets als de islam ontwerpen, dan iets als het christendom, met zo'n 'schlemielige' hoofdpersoon als Jezus, die zei dat je de andere wang moest toekeren, die op een ezeltje Jeruzalem binnenreed, etc etc.
Op basis van die redenering is het waarschijnlijker dat de islam een menselijk construct is, dan dat het christendom dat is.
Je kan het ook 'zware psychische druk' noemen. Ongeschoolde mensen (vissers) vertellen dat ze 'het Koninkrijk Gods' niet kunnen ingaan, dat ze zullen zijn 'waar het geween is en het tandengeknars', wanneer ze niet hun hele hebben en houden opgeven en achter hem aanlopen... 'k Weet niet of dat veel te maken heeft met 'vrijwillige keuze'. Klinkt meer als religieuze chantage.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:50 schreef STORMSEEKER het volgende:
Jezus heeft zeker oordelen uitgesproken en zeker pittige dingen gezegd. Maar hij liet mensen wel vrij om te beslissen.
Ja, inderdaad, zo zijn hele volkstammen gekerstend.quote:Het is niet zo dat hij iemand het zwaard op de keel zette en dan de keuze stelde tussen bekeren of sterven, zoals helaas zekere andere groeperingen wel hebben gedaan / doen.
Hij vond inderdaad twee zwaarden voldoende om mee te nemen.quote:Hij was pacifistisch
De Jezus uit andere 'evangeliën' die ze gevonden hebben, was een wat zweveriger tiep.quote:maar geen watje en hij kwam met een duidelijke boodschap, niet met hippie-gewauwel. Hij zei de mensen de waarheid, maar ze bleven altijd vrij omte kiezen wat zij wilden.
Jezus maakte slechts de consequenties van hun keuzes duidelijk.
Ik denk dat je de bezieling van orthodoxe religie onderschat. Nog toen het Romeinse Rijk op zijn hoogtepunt was, waren er opstanden.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:58 schreef Godslasteraar het volgende:
[..]
O.k. ik bekijk dat uit een wat ander perspectief.
Judea was deel van het Romeinse rijk dat toen het hoogtepunt van zijn militaire macht beleefde. Jezus had als legeraanvoerder géén schijn van kans gehad, ze waren vertrapt als mieren.
Dit staat toch echt in een Evangelie, niet in een brief van Paulus.quote:Het was ook Paulus die begon over ''Geeft de keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods'' een kniebuiging richting de wereldlijke macht, een signaal dat het geen bedreiging vormt voor de staat
Ook dat blijft intimidatie en bedreiging, een God cq godenzoon onwaardig.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:50 schreef STORMSEEKER het volgende:
.................
(Over de hel hebben we het al eens in een topic gehad, dus hoe ik daar over denk is intussen wel bekend)
Jezus heeft zeker oordelen uitgesproken en zeker pittige dingen gezegd. Maar hij liet mensen wel vrij om te beslissen. Het is niet zo dat hij iemand het zwaard op de keel zette en dan de keuze stelde tussen bekeren of sterven, zoals helaas zekere andere groeperingen wel hebben gedaan / doen.
Hij was pacifistisch, maar geen watje en hij kwam met een duidelijke boodschap, niet met hippie-gewauwel. Hij zei de mensen de waarheid, maar ze bleven altijd vrij omte kiezen wat zij wilden.
Misschien niet raar, maar toch verkeerd.quote:Op maandag 28 maart 2005 16:53 schreef DennisMoore het volgende:
Nou nou! Er zijn zát Bijbelse voorbeelden waar allerlei zaken die gode-onwelgevallig zijn verbrand worden! Het is maar een hele kleine stap om het letterlijk te nemen, en alvast God's (schijnbare) wil uit te gaan voeren. Zo raar is die gedachtesprong niet.
Lezen:quote:Op basis hiervan zou je aannemen dat je jezelf als slachtoffer aan moet bieden. Pleit dus voor mensenoffers.
Ten eerste kwam dit uit Romeinen en heeft dus met de Wet niets te maken. Ten tweede kan matig gebruik van alcohol geen kwaad, maar zelfs matig tot licht gebruikt van tabak is al schadelijk voor het lichaam. Het is niet zo schadelijk dat je er meteen dood aan gaat, maar het verhoogt allerlei kansen op aandoeningen en verhoogt vatbaarheid voor ziekten. Het gebruikt ervan is gewoon respectloos tov God. Voor drugs kan ik hetzelfde verhaal houden.quote:Dan wordt er gezegd dat iedereen wel een zonde'tje heeft (we leven niet meer onder de Wet), en dat het bij matig gebruik niet zoveel kwaad kan. Het is slechts een 'genotmiddel', en dat is niet verboden.
Maar het effect blijft hetzelfde. het gaat niet om je beweegreden om je lichaam te verontreinigen, het gaat erom dat je het blijkbaar niet nalaat te doen.quote:Maar het opsteken van een sigaret omdat het lekker zou zijn, heeft daar weinig mee te maken.
Er waren al groepen opstandelingen, waaronder de Zeloten. (En de JPF, en de PFJquote:Op maandag 28 maart 2005 16:58 schreef Godslasteraar het volgende:
Judea was deel van het Romeinse rijk dat toen het hoogtepunt van zijn militaire macht beleefde. Jezus had als legeraanvoerder géén schijn van kans gehad, ze waren vertrapt als mieren.
In overdrachtelijke zin is dan de door Paulus gecreëerde versie van Jezus tóch de stichter, lijkt me.quote:Maar de ware stichter van het christendom is, zoals o.a. Akkersloot al eerder terecht opmerkte, Saulus cq. Paulus. Je kunt grote vraagtekens zetten in hoeverre Jezus Christus de stichter van de religie is die zijn naam draagt.
Mis, het was Jezus die dit zei, Marcus 12:13-17.quote:Het was ook Paulus die begon over ''Geeft de keizer wat des keizers is, en Gode wat Gods'' een kniebuiging richting de wereldlijke macht, een signaal dat het geen bedreiging vormt voor de staat.
Nouja, het zal één van de vele ontstaansfactoren zijn.quote:De vorm van een religie wordt blijkbaar bepaald door de omgeving waar het ontstaan is en zich probeert te verspreiden. Een zeer blasfemisch standpunt overigens
quote:Op maandag 28 maart 2005 16:50 schreef STORMSEEKER het volgende:
Maar als hij wel de zoon van God was en hij had niet gezegd wat de consequentie zou kunnen zijn, dan had het zowiezo geen zin om uberhaupt op aarde te komen om dat anderen te vertellen en dan zou hij bloed aan zijn handen hebben als mensen slecht zouden doen en uiteindelijk door God vernietigd zouden worden omdat zij geweigerd hebben respect te tonen aan hun naaste en aan hem en zij het niet hadden geweten omdat ze niet wisten dat het verkeerd was.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:05 schreef Godslasteraar het volgende:
Ook dat blijft intimidatie en bedreiging, een God cq godenzoon onwaardig.
En hij vertelde mensen wat hij waar vond. Dat is wat anders dan ''de waarheid''.
Dat zeg jij nú. Maar eeuwen geleden vonden ze het een hele goede zaak om ketterij uit te roeien.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:06 schreef STORMSEEKER het volgende:
Misschien niet raar, maar toch verkeerd.
Allemaal teruggrijpend op de rare (Joodse) traditie van slachtoffers. Bloed moest er vloeien.quote:15 Laten wij door bemiddeling van hem God altijd een slachtoffer van lof brengen, namelijk de vrucht der lippen die zijn naam in het openbaar bekendmaken.
Alweer beeldspraak!
Ja, dat weet men nú, dat rook schadelijk is, teer bevat, kankerverwekkend is.quote:Ten eerste kwam dit uit Romeinen en heeft dus met de Wet niets te maken. Ten tweede kan matig gebruik van alcohol geen kwaad, maar zelfs matig tot licht gebruikt van tabak is al schadelijk voor het lichaam. Het is niet zo schadelijk dat je er meteen dood aan gaat, maar het verhoogt allerlei kansen op aandoeningen en verhoogt vatbaarheid voor ziekten. Het gebruikt ervan is gewoon respectloos tov God. Voor drugs kan ik hetzelfde verhaal houden.
Totdat het gaat richting een fanatische lichaamscultus van reinheid en zuiverheid, en dit een veel te belangrijke plaats krijgt toebedeeld. God zou wel wat beters aan zijn hoofd hebben dan te kijken of iemand teveel teer of vrije radicalen in zijn lichaam heeft. Er zijn belangrijker zaken om je druk over te maken.quote:Maar het effect blijft hetzelfde. het gaat niet om je beweegreden om je lichaam te verontreinigen, het gaat erom dat je het blijkbaar niet nalaat te doen.
Het is wellicht aan de strenge kant, maar zo weet een Christen iig zeker dat hij zijn best doet om God een schoon lichaam aan te bieden.
Het was niet zozeer religie, deze opstanden worden vaak aangehaald als de eerste voorbeelden van nationalisme.quote:Op maandag 28 maart 2005 17:03 schreef Johan_de_With het volgende:
[..]
Ik denk dat je de bezieling van orthodoxe religie onderschat. Nog toen het Romeinse Rijk op zijn hoogtepunt was, waren er opstanden.
Mijn fout, je hebt gelijk. Mattheüs 22 : 21quote:Dit staat toch echt in een Evangelie, niet in een brief van Paulus.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |