Arrogant? Is dat niet jouw mening? Vind je mensen die zeggen wat jij moet doen arrogant, ook al moet je het doen? Kijk, dit is exact wat ik bedoelquote:Op dinsdag 5 april 2005 09:18 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Wrrrrong!.
[..]
De sprong van 'tollenaars en prostituees' naar 'anders-gelovigen' is een rare.
Er zijn vele teksten waarin Jezus afkeurend spreekt over van alles, en zelfs vrij arrogante uitspraken doet.
Ochja, daar ben ik het allemaal wel aardig mee eens.quote:Op dinsdag 5 april 2005 11:06 schreef Oud_student het volgende:
Ik zeg ongelovigen of anders gelovigen.
Toen Jezus zijn "leer" verkondigde was er nog geen Christendom, dus elk geloof was een ander geloof dan het Christendom.
De verhalen uit het NT zijn pas later opgetekend, het is moeilijk vast te stellen welke uitspraken al dan niet terecht aan Jezus worden toegeschreven. Sommige dogmatische zaken zullen speciaal zijn toegevoegd om een godsdienst te kunnen stichten.
Ondanks de late en slechte registratie van zijn daden en woorden, wordt toch een zeer ondogmatisch beeld van Jezus zichtbaar. Er staat regelmatig dat hij vriend en vijand verbaasde door zijn wijsheid en onconventioneel gedrag.
Dus jij mag mij wel arrogant vinden, maar ik hem niet?quote:Op dinsdag 5 april 2005 12:29 schreef Integrity het volgende:
Arrogant? Is dat niet jouw mening? Vind je mensen die zeggen wat jij moet doen arrogant, ook al moet je het doen? Kijk, dit is exact wat ik bedoel. Het is arrogant van jou dit te denken.
Het zijn jouw eigen woorden *denkquote:Op dinsdag 5 april 2005 12:47 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Dus jij mag mij wel arrogant vinden, maar ik hem niet?
Dat vind ik dan weer arrogant van jou.
Hoe noem je iemand (Jezus) die heel stellig roept dat hij de enige is die gelijk heeft, dat hij de waarheid in pacht heeft (of zelfs de waarheid ís), en dat iedereen hem moet volgen?
Er is vast wel een mooier woord te vinden dan arrogant... *denk*
Klopt dit?quote:
Of klopt dat niet?quote:Jezus, die heel stellig roept dat hij de enige is die gelijk heeft, dat hij de waarheid in pacht heeft (of zelfs de waarheid ís), en dat iedereen hem moet volgen?
Welk verhaal bedoel je? Er staan er zeer vele in de Bijbel.quote:Op dinsdag 5 april 2005 15:47 schreef nappel het volgende:
Vinden niet beide verhalen hun oorsprong bij de Sumeriërs?
ik gok dat het OT bedoeld werd, en daarvan zijn vele verhalen afgeleid van oudere godsdiensten/sagen/mythen...quote:Op dinsdag 5 april 2005 16:29 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Welk verhaal bedoel je? Er staan er zeer vele in de Bijbel.
Als je de verhalen over Jezus rond het jaar 0 bedoelt: nee, dat heeft met Sumeriërs niets te maken.
Oh sorry..quote:Op dinsdag 5 april 2005 16:29 schreef DennisMoore het volgende:
[..]
Welk verhaal bedoel je? Er staan er zeer vele in de Bijbel.
Als je de verhalen over Jezus rond het jaar 0 bedoelt: nee, dat heeft met Sumeriërs niets te maken.
Maakt de hele zondevloed en scheppingsverhaal wel geloofwaardiger, niet?quote:Op dinsdag 5 april 2005 17:30 schreef nappel het volgende:
[..]
Oh sorry..
Niet over Jezus, maar bijv. het scheppingsverhaal lijkt in heel veel religies op elkaar. En iedere religie kent een zondvloed etc..
M.i. een reden om aan te kunnen nemen dat (veel) religies afkomstig zijn van hetzelfde verhaal of misschien zelfs wel dezelfde geschiedenis...
Niet geloofwaardiger.. 't riekt gewoon naar plagiaat..quote:Op dinsdag 5 april 2005 17:44 schreef Pracissor het volgende:
[..]
Maakt de hele zondevloed en scheppingsverhaal wel geloofwaardiger, niet?![]()
Nee, dat heb je voor de volle 100% fout. Het doel van elke religie is om groter te worden. De omgangsregels staan niet centraal, maar de verspreiding van het geloof. In islam, als oorlogsdoctrine, staat "het zwaard" centraal (soera 4:101, soera 5:44-47,soera 3:118 en als toetje soera 8:1-75).quote:Op dinsdag 5 april 2005 19:36 schreef Riverpoet31 het volgende:
.... Ik wil niet dogmatisch klinken, en ben zeker geen religieus fanaat, maar in de kern roepen de grote wereldreligieen op vredevol samenleven, verzoening, vergevingsgezindheid: de kracht van liefde staat hierbij centraal. ....
Ga je gang, noem er eens wat.quote:Op dinsdag 5 april 2005 20:58 schreef Riverpoet31 het volgende:
Dennis Moore, als je de (vertaalde) teksten over Ra leest en die vergelijkt met wat er in de bijbel over de christelijke God staat, dan zie je juist heel overduidelijke overeenkomsten.
Volgens Google zou Mozes een paar eeuwen vóór Akhenaton hebben geleefd. En aangezien Abraham en de rest weer een eind vóór Mozes zitten, zou het Jodendom al zijn begonnen ruim voordat Akhenaton met z'n monotheïsme kwam.quote:En wat die chronologie betredt, het egyptische geloof in Ra is duizenden jaren eerder neergepend dan de oudtestamentische teksten.....hier zit je toch echt fout
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |